@
Tommie12@
de Peer en alle anderen hier: Om het duidelijk te maken

de Peer schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:37:
[...]
Iedereen begint telkens maar ergens anders over. Ik gaf aan dat in de winter je je fiets (vaak) oplaadt met fossiele stroom. punt.
Mevrouw van het filmpje (fietsersbond) heeft dus een punt(je).
Auto's en vlees hebben daar niets mee te maken.
Het punt is te klein voor media-aandacht. Als je een e-bike rijdt én een paar gram vlees meer eet ben je dan dubbel fout?
Nu hebben Nederlanders nogal een reputatie van klagen en als het weer goed is zoeken ze iets anders zoals deze kwestie.
Het gaat er niet om 'hoe' goed iemand (een persoon in situ) het milieu bespaard, maar het gaat er juist om dat steeds meer mensen zich laten vervoeren op een licht elektrisch voertuig. De massa die op de e-bike zit zit niet in de auto en samen bereik je veel meer dan iemand die veel vlees eet (waaronder ik).
Het milieu is een zeer complex maatschappelijk probleem en we pakken dit probleem aan door steeds meer 'iets' van dit existentieel probleem af te schrapen. Het gaat er niet om dat als Jan een dikke hummer rijdt dat iedereen dat maar moet doen en als ik uit het raam spring alle anderen er achter aan gaan.
Nee, dit probleem is van ons allemaal en elk beetje dat 'jij' rekening houdt met het milieu weer iets van het probleem afschraapt, maar als de 'massa' het gaat doen hak je een heel stuk van dat probleem af, ongeacht wie het probleem spekt zoals Jan in zijn hummer.
Dit is een proces van bewustwording. Leggen we met ons allen het bijltje neer dan slibt de wereld compleet dicht en zijn we gedoemd te falen als enig ander ras.
De bewustwording is ook complex. Je wordt overspoelt met mogelijkheden van bakfiets tot de trein. Dat roept veel vragen op waarop ik ook het antwoord niet weet, maar ik ben behept met een goede rekenknobbel en als je gaat rekenen besparen we steeds meer (niet door energiecrisis). Nederland is een echte fietsnatie en China begint ook te ontdekken wat een fiets is en wat je ermee kan en dat is pas belangrijk! Niet Jan in zijn Hummer. Bewustwording!
Dus als we steeds meer van dit probleem afschrapen dan dat er bij komt zijn we goed bezig. Je schraapt al goed als je de e-bike pakt ipv de auto (ook al is deze elektrisch) en des te meer mensen dit doen des te sneller kunnen we klimaatneutraal worden.
Om dan; juist in deze transitie problemen op te werpen die bijna non existent zijn houdt je mensen weg van duurzaam vervoer.
Vandaar dat ik elektrisch fietsen juist omarm. En ja, er zal nog meer moeten veranderen in de infrastructuur om dit te kunnen bewerkstelligen, maar laat dat aan de overheid over. Voor jou en mij telt het om de auto wat vaker te laten staan en op de fiets te gaan. Behalve gezond bespaard het ook veel geld.
Een beter milieu begint bij jezelf en dit is geheel waar. Die miljoenen of miljarden beetjes tellen op als een zeer groot- of totaal deel van het probleem en dan zijn we er bijna.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen