Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 120 ... 229 Laatste
Acties:

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:11
bakkie1985 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 07:24:
[...]

Gisteren de 2 gazelles binnengekregen en de Vanmoof verkocht.
wat een verademing, wat fietst dit heerlijk natuurlijk zeg. Hier gaan we flink kilometers mee vreten! _/-\o_

Wel vreemd: de fiets van mijn vriendin werd geleverd met verende zadelpen (niet standaard) en schwalbe banden. Mijn fiets zonder verende pen maar met (duurdere) CST banden. Helaas was het 'lipje' van de displayrelease bij mijn fiets geknakt. Hopelijk lossen ze dit snel en netjes op.
Best bijzonder: zojuist kom ik erachter dat beiden fietsen met volledig volle accu totaal andere actieradius aangeven. Ruim 40 km verschil in dezelfde stand. Het lijkt toch te wijzen op het feit dat mijn fiets al gebruikt is, toen ik de fiets de eerste keer aanzette gaf het display ook 54 min gebruikstijd aan. Best kwalijk vind ik zo al met al. Zojuist de FM mail even gemaild hoe ze dit gaan oplossen.

Iemand ervaring mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:58
bakkie1985 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:09:
[...]

Best bijzonder: zojuist kom ik erachter dat beiden fietsen met volledig volle accu totaal andere actieradius aangeven. Ruim 40 km verschil in dezelfde stand. Het lijkt toch te wijzen op het feit dat mijn fiets al gebruikt is, toen ik de fiets de eerste keer aanzette gaf het display ook 54 min gebruikstijd aan. Best kwalijk vind ik zo al met al. Zojuist de FM mail even gemaild hoe ze dit gaan oplossen.

Iemand ervaring mee?
Die actieradius die je op de Bosch display ziet is vlgs mij geschat op basis van de verbruikte Wh gedurende de laatste afgelegde kilometer. Dat zegt dus niet zo veel.
Als je twijfelt aan de capaciteit van jouw accu kun je ze toch even omwisselen? De weergegeven actieradius moet dan ongeveer gelijk blijven. Mits inderdaad beide accu's volledig geladen zijn. En dat zie je niet zo eenvoudig. Je hebt alleen maar 5 led's of streepjes: verschil tussen 81% of 100% lading zie je dus niet.

In 54 minuten gebruikstijd kan de accu in ieder geval niks geleden hebben normaal gesproken....

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:11
Simple mind schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:45:
[...]

Die actieradius die je op de Bosch display ziet is vlgs mij geschat op basis van de verbruikte Wh gedurende de laatste afgelegde kilometer. Dat zegt dus niet zo veel.
Als je twijfelt aan de capaciteit van jouw accu kun je ze toch even omwisselen? De weergegeven actieradius moet dan ongeveer gelijk blijven. Mits inderdaad beide accu's volledig geladen zijn. En dat zie je niet zo eenvoudig. Je hebt alleen maar 5 led's of streepjes: verschil tussen 81% of 100% lading zie je dus niet.

In 54 minuten gebruikstijd kan de accu in ieder geval niks geleden hebben normaal gesproken....
Ah! dat is een slimme ja... lange werkdag, hoofd is moe en bedacht geen slimme trucs meer :+

*edit even accu's gewisseld en de actieradius bleef inderdaad gelijk aan wat de fiets eerder weergaf

[ Voor 6% gewijzigd door bakkie1985 op 19-08-2022 07:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:48
Niks bijzonders aan. Het gaat nl altijd om een schatting nav je ondersteuning kort daarvoor.
Het is onmogelijk om dit exact te bepalen. Net als de acculading in procenten tijdens gebruik.

Dit laatste is het meest nauwkeurig bij eenzelfde belasting. Iets wat bv met een capaciteitsmeter gebeurd om de conditie van de accu te bepalen.
Bij het gebruik van de ebike is de belasting verre van constant.
Wind mee/tegen, heuvel op/af, accelereren/ afremmen/stoppen, hoog/laag traptempo, eco/touring/turbo stand enz.

Het ontladen van een li-ion accu gebeurd verre van lineair, maar verloopt bij een volle en bijna lege accu veel sneller maar is daar tussenin nagenoeg vlak op de nominale spanning. De hoogte van die nominale accuspanning is echter weer afhankelijk van de belasting.
Tevens speelt de conditie van de individuele cellen een rol, maar dat is bij een nieuwe accu nog niet aan de orde.

Dit alles maakt dat de actieradius alleen bij benadering bepaald kan worden nav hoeveel assistentie je een bepaalde tijd van de motor hebt gevraagd. Het is onmogelijk dat dit op beide ebikes hetzelfde is geweest.
Daarom zal de schatting ook anders zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door elinx op 19-08-2022 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:13
johan vanbuel schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 17:36:
@Tweak_ers
Aan de FM kan je volgens mij, weinig schuld geven.
Begin juli heb ik de e-bike binnengebracht bij de FM,
wegens ziekte kon dit niet vroeger.
T'is Enviolo die hier in de fout gaat, het zijn zij die deze herstelling moeten uitvoeren en maar wachten...wachten.
Ook moet ik wel melden dat de aankoop van de e-bike niet gebeurd is bij deze FM.
Wens daarom deze FM niet zwart te maken.
Zoals gezegd, deze kan je toch voorzien van vervangend vervoer?

Er zijn er een aantal heel erg tegen Lidl fietsen, omdat je daarna niet terecht kunt voor service.

In dit geval kan/doet jouw fietsenwinkel niets meer dan een Lidl.

Nogmaals, dit kan prima buiten zijn schuld om zijn, maar dit is wel hét moment om de klant dan te helpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21-08 18:22
franssie schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:07:
[...]

Wel geniaal dat veel mensen op zoek zijn naar hoe de fiets op te voeren naar de US snelheid, en jij gewoon een magneetje verliest waardoor dat gebeurd en je het terug plaatst _/-\o_
Ik rij vaak met mijn zoontje van 3 ermee rond en vind dit zeer onveilig voor hem. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Snelheid is een keuze , voor een fiets is er nooit een verplichte snelheid....
Wordt aan de berijder overgelaten, lastig tegenwoordig, maar nog steeds actueel.;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:12
Simple mind schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:45:
[...]

Ik vermoed hetzelfde. Gisteren volgeladen, 120km op 'tour' stand als begin. Stand ging redelijk gelijk op met de gereden eerste kilometers, tot ik even de motor uitzette. Na een paar minuten terug op tour, opeens kon ik nog 165km en daar bleef hij vervolgens ook rond hangen.
Dus lijkt het wel of hij het motorloze deel meeneemt in zijn berekening, wat wel onlogisch zou zijn (of juist heel slim?)
De spanning zakt niet lineair, maar Bosch kan toch wel inschatten (big data!) hoe dan wel en op basis daarvan rekenen?

Het blijft altijd het evenwicht tussen 'als rijder op deze stand doorrijdt kan je zo en zo ver' en 'rijder moet iedere dag twee keer een zware heuvel over en dat rekenen we mee'.

[ Voor 13% gewijzigd door WaterFire op 19-08-2022 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Bij mij klopt de geschatte range heel aardig.

Zondag ging ik wederom eten bij mijn ouders en dat is 2 x 16 km. Toen ik vertrok had ik wind tegen en 65 km range te gaan. Toen ik in Oss aankwam zei de fiets nog 40 kilometer over te hebben, maar weer naar huis fietsen met wind mee resulteerde in 32 km over volgens Bosch.
Wind tegen gaat veel sneller en wind mee bespaard duidelijk. In dit geval zat mijn fiets er maar één enkele kilometer naast. Ik had die dag alles op stand sport gefietst.

Komt de geschatte range onder de 15 kilometer dan gaat het wat sneller en dan kan ik er geen 15 km meer mee rijden. Vandaar dat ik altijd 10 kilometer als reserve neem en dan kom ik altijd uit.
Ik weet op het moment dat ik nog 2 blokjes van de 5 heb dat ik nog zeker 25 kilometer kan halen op de tour stand en ongeveer 20 kilometer op sport. Dat ik lang blijf rijden met 1 blokje is uitgesloten. Neigt het tweede blokje weg te gaan dan laad ik hem op. Heel soms is het niet anders, maar echt relaxed fietsen met 1 blokje over is het niet. Ik heb artrose, dus ik ben afhankelijk van de ondersteuning. Dan zet ik hem op eco mode en doe ik het heel rustig aan.

Meestal kan ik vrij nauwkeurig schatten wanneer er blokjes verdwijnen. Dat zit bij deze accuman wel in het hoofd. Ik bereken voor mijn werk zoveel over accu's dat ik dit klusje ook wel kan klaren. In mijn accugroothandel doe ik zulke berekeningen dagelijks.

Maar een accu is er om gebruikt te worden en daar handel ik ook naar. Ik heb niet de tijd en de zin om me er lang mee bezig te houden. Die accu dient mij en niet andersom; dat wil niet zeggen dat ik niet voor mijn accu zorg. Wat voor mij onvoorzichtig is is voor een ander veel zorg. Dan is het oneerlijk dat ik wel de precieze kennis heb om er lang mee te doen zonder veel moeite, alsof ik accu's aanvoel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
WaterFire schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:25:
...
De spanning zakt niet lineair, maar Bosch kan toch wel inschatten (big data!) hoe dan wel en op basis daarvan rekenen?

Het blijft altijd het evenwicht tussen 'als rijder op deze stand doorrijdt kan je zo en zo ver' en 'rijder moet iedere dag twee keer een zware heuvel over en dat rekenen we mee'.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar dergelijk zelflerende systemen, vergen nogal wat intelligentie. Ik denk wel zeker dat er rekening gehouden wordt met het ontlaadgedrag van de accu en de input van diverse sensoren, maar de uitkomst blijft een aanname op basis van je gebruik ervoor.
Eea houdt in dat je de beste inschatting krijgt als je de hele rit onder nagenoeg dezelfde omstandigheden kan afleggen.

[ Voor 7% gewijzigd door elinx op 19-08-2022 18:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:06
Bosch baseer zijn actieradius op het laatste traject. Die wordt ook gebruikt als de accu weer volgeladen is.
Als ik het me nog goed herinner, laat Yamaha altijd dezelfde waarde na het laden en corrigeert dit vanzelf tijdens net als Bosch. Yamaha doet dit op een vergelijkbare manier als Bosch.

Bosch heeft er voor gekozen om de actieradius berekening op de fiets eenvoudig te houden. Bosch heeft op zijn website ook een range calculator staan. Deze is verrassend precies. Dus ja. Bosch heeft zeker voldoende data voor een nauwkeurige berekening. Het is gewoon een keuze.
Ik heb er eerlijk gezegd nooit echt op gelet of de duurdere Nyon display (die gebruik ik dus) een betere berekening heeft.
De basis indicatie is bij de Nyon wel hetzelfde. Het resterende range is het resultaat van je laatste traject.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 23:17
Fiets vandaag toegekomen, ziet er nog zoveel beter uit in het echt dan als foto. Afwerking vind ik niet overal top op het frame maar ik kan ermee leven.
Ben zelf 1.80m en BBL van 86cm, heb goed gegokt door een Large te nemen. Zitpositie is nog zoveel beter al verwacht.

Zwaar verliefd op de sportieve look van het frame. Hier zal ik hopelijk veel plezier aan beleven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PjutDSFvReginZsys9AQs_IRsZ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kVYCYqNEiNluDb1MBEpvdvqm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNbQD1jzQM69Y78TqI0RQEj0_So=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f7IYHED3fyGeCmLOxr7Omap3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdTUIbf0xIgrOl17jfMUcUJT1Sw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TP1FUEY8rJTkyMKBdaq8udii.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aw1xlnjhx5OEAnAJEiKx_RhoOes=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O6RJdPOzgHX43QH4uiVyHZ0h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQctpyVlCX34Dm3cQiGIeROmaxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4l3MVNgMt8BAWc2Q9uskwZAM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:47
Stancke schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:26:
Fiets vandaag toegekomen, ziet er nog zoveel beter uit in het echt dan als foto. Afwerking vind ik niet overal top op het frame maar ik kan ermee leven.
Ben zelf 1.80m en BBL van 86cm, heb goed gegokt door een Large te nemen. Zitpositie is nog zoveel beter al verwacht.

Zwaar verliefd op de sportieve look van het frame. Hier zal ik hopelijk veel plezier aan beleven.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is echt wel een mooie fiets vind ik. Enjoy.

Twee ontwerp trends zie ik hierin terug. Die vallen me vaker op en zie ik ook in previews voor MY2023 terugkomen.

1. Het fors maar sleak design (bij gebrek aan een beter woord). Ik bedoel: die buizen zijn naar mijn idee bewust fors, en ogen toch niet lomp door de vorm, (enkele) kleur en afwezigheid van transfers en merknaam. Misschien een logisch gevolg van meer intube accu’s.

2. Minimalistische look rond stuur, stuurpen en kabels. Kabels lopen al langer door het frame, nu steeds vaker ook door de stuurpen en voorvork. Stuurpennen hebben vaker een vorm die aansluit op het frame (niet rond onder). Bellen en knoppen worden wat kleiner. Daar gaan we meer van zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Snap die verliefdheid op de looks helemaal! ;) Ook echt een onderscheidende hippe kleur zo in Champagne. En de derailleur maakt het stoerder dan de riem versie.
Maar je zult vermoed ik ook erg gecharmeerd zijn van de fiets als trouwe metgezel die je comfortabel overal hee brengt. Benieuwd naar je ervaringen en tweaks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Foxhill schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:38:
[...]

Het is echt wel een mooie fiets vind ik. Enjoy.

Twee ontwerp trends zie ik hierin terug. Die vallen me vaker op en zie ik ook in previews voor MY2023 terugkomen.

1. Het fors maar sleak design (bij gebrek aan een beter woord). Ik bedoel: die buizen zijn naar mijn idee bewust fors, en ogen toch niet lomp door de vorm, (enkele) kleur en afwezigheid van transfers en merknaam. Misschien een logisch gevolg van meer intube accu’s.

2. Minimalistische look rond stuur, stuurpen en kabels. Kabels lopen al langer door het frame, nu steeds vaker ook door de stuurpen en voorvork. Stuurpennen hebben vaker een vorm die aansluit op het frame (niet rond onder). Bellen en knoppen worden wat kleiner. Daar gaan we meer van zien.
Canyon is goed bezig! Annemiek wint de tour met een een Aero (en is by far de beste klimster met deze fiets), ook staat America nu als target (met James Lebron als 1 vd investeerders)..

Pas toen ik deze fiets had viel me op dat het 27,5” banden zijn en daarmee wat compacter en flitsender als ik het bijv. Vergerlijk met een Gazelle ultimate c380 hmb (waar die vaak naast staat in zelfde kleur bij ons op de tennisclub). HIermee past ie ook bij mij id auto (zonder wiel eraf te halen, wat overigens ook eenvoudig te doen is) en is ie 24kg ipb >28kg of meer zoals de meeste ebikes uit deze categorie wegen.

Verder zoals je beschrijft- minimalistisch en wat dikkere en gewelfde buizen waardoor er grotere accus in kunnen zonder dat die de looks verknallen. Wel veel afgekeken bij Stromer maar dat is alleen maar een goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxhill
OmeRobbie schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 06:31:
[...]

Canyon is goed bezig! Annemiek wint de tour met een een Aero (en is by far de beste klimster met deze fiets), ook staat America nu als target (met James Lebron als 1 vd investeerders)..
[…]
Dat zegt mij dan weer niet zo veel. Bij de fietsen waar die prestaties op neergezet worden reist een team monteurs mee. Online verkoop staat daar zover van weg als maar kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:11

Kraz

Saving the world

Foxhill schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 09:23:
[...]

Dat zegt mij dan weer niet zo veel. Bij de fietsen waar die prestaties op neergezet worden reist een team monteurs mee. Online verkoop staat daar zover van weg als maar kan.
Maar het betekent wel dat als ik die Aero koop, ik ook een tour kan winnen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
het frame is inderdaad erg mooi om te zien, lekker trendy.

ik ben altijd van de details, die kunnen voor mij een fiets (of auto, watdanook) maken of breken,
ik vind bijv. de snelbinders erg mooi om te zien, 1 brede band... weet niet of het heel praktisch is omdat je bagage op meerdere plekken wil vastzetten, maar vind 't wel stylish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
[...]

Wat het zegt is dat Canyon voorop loopt met de bike-tech en meedoet in de hoogste league. Het was maar een voorbeeld want Annemiek zou het ook met Scott gewonnen hebben. Maar dat ze ervoor kiest om met Aero te klimmen en dat Canyon 1 van de trendstters is op het gebied van Aero, dikke banden en schijfremmen zeg wel iets. Zonder even een discussie te willen ontketenen over merk x of y heeft dat ook etc.
Gewoon bijzonder om te zien hoe de broers uit Koblenz de wereld aan het veroveren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einoj1
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-03 13:42
Foxhill schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:38:
[...]

Die minimalistische look, gaat blijkbaar vóór op veiligheid. 8)7

Het kleine led-achterlicht, is immers totaal onvoldoende, als je met de auto achter zo’n fiets komt aangereden, weet ik uit eigen ervaring….en ik heb alleen een leesbril nodig.... :)

Zelf rij ik, ook overdag, met alle verlichting aan. (V-Light Batavus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
...ziet er nog zoveel beter uit in het echt dan als foto. Afwerking vind ik niet overal top op het frame maar ik kan ermee leven. .......
Zwaar verliefd op de sportieve look van het frame....
De ebike ziet er zeker mooi uit.
Persoonlijk vind ik de duidelijk zichtbare lasnaden minder fraai, maar zijn op zoch niet zeer storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benefit
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-03-2023
Model lijkt op dat van Mokumono Polder, al heeft die nog minder tierelantijnen.
Dat enorme open derailleurgedoe maakt het toch een wat lompe fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
OmeRobbie schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 15:08:
[...]

CUT
en dat Canyon 1 van de trendstters is op het gebied van Aero, dikke banden en schijfremmen zeg wel iets. Zonder even een discussie te willen ontketenen over merk x of y heeft dat ook etc.
Gewoon bijzonder om te zien hoe de broers uit Koblenz de wereld aan het veroveren zijn.
Als dat geen fanboy is weet ik het ook niet meer.
Als Canyon eens wat aparts doet is het voornamelijk onhandig als je iets aan je fiets wil veranderen en verder zijn het oridinaire trendvolgers en dozenschuivers.
God verhoede dat zulke lui ook maar iets veroveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
einoj1 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 18:40:
[...]

Die minimalistische look, gaat blijkbaar vóór op veiligheid. 8)7

Het kleine led-achterlicht, is immers totaal onvoldoende, als je met de auto achter zo’n fiets komt aangereden, weet ik uit eigen ervaring….en ik heb alleen een leesbril nodig.... :)

Zelf rij ik, ook overdag, met alle verlichting aan. (V-Light Batavus)
De achterverlichting (en ook e voorverlichting) is best OK hoor in het donker.... Ze zien er klein uit maar zijn erg fel en helder... Als je die als automobilist niet ziet dan hoor je niet op de weg thuis. Heb je deze set wel eens in het echt gezien? Tis goed spul hoor.. Zie hier een review

[ Voor 5% gewijzigd door OmeRobbie op 20-08-2022 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Keezx schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:13:
[...]

Als Canyon eens wat aparts doet is het voornamelijk onhandig als je iets aan je fiets wil veranderen en verder zijn het oridinaire trendvolgers en dozenschuivers.
I confess... :) :) maar dat komt ook omdat ik nu naar een racefiets met brede banden of een gravelbike ah kijken ben de Canyon Grail (met 2 wielsets) heel erg hoog op mijn lijstje staat... verder gewoon interessant om de fietsenmarkt en ontwikkelingen te volgen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:51
Keezx schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:13:
[...]

Dat ze alleen dozenschuivers zijn klopt niet.
Mijn beide zonen hebben een Canyon online gekocht, en er zijn goede servicepunten waar je fiets op korte tijd goed hersteld wordt voor een redelijke prijs.

En de bouwkwaliteit van die fietsen is echt niet slecht.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
elinx schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:25:
[...]
De ebike ziet er zeker mooi uit.
Persoonlijk vind ik de duidelijk zichtbare lasnaden minder fraai, maar zijn op zoch niet zeer storend.
Ik ben het met je eens dat weggewerkte lasnaden er erg strak uit zien.
Maar lasnaden die mooi constant gelegd zijn. Of lasnaden die op maandmorgen door lasser gelegd zijn, die net een gezellig weekend heeft gehad. Maakt ook een groot verschil.
Ook hier zit overigens prijsverschil tussen.

Ik snap het commentaar van die kleine ledjes als achterlicht.
Er komt veel licht af maar de bron is nog al klein. Dit zou inderdaad 's-nachts slecht opgemerkt kunnen worden. Autolampen zijn namelijk nog al aanwezig als donker is (t.o.v van andere verlichtingsttypes, zoals fietsverlichting). Je zicht wordt afgestemd op die autolampen. Hierdoor kan het zijn dat fietslampen niet goed detecteert worden. Fietsers zitten voornamelijk in het grensgebied van je actieve zichtveld.

[ Voor 30% gewijzigd door Athome op 21-08-2022 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:00
jimh307 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:56:
Bij mij klopt de geschatte range heel aardig.
Ik vind de Bosch Calculator op hun website ook erg goed. Je moet alleen wel snappen dat met name wind killing voor je actieradius is.

Sowieso heb ik zowel bij Yamaha als bij Bosch altijd betere actieradius gehaald dan dat ze opgeven, dus het bekende verwijt dat ze altijd overdrijven klopt niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:00
[...]

Niet helemaal mee eens. Canyon profileert zich als een top merk en sponsort dus veel profs. Dat moeten ze koppelen aan goede producten en service, anders is die sponsoring zinloos omdat de klanten alsnog weglopen.

Canyon is eigenlijk het enige post-order fietsen merk in het hoogste segment en dat is opvallend. Je merkt dan ook dat hun prijzen heel goed zijn, maar toch ook weer niet op het niveau van een Cube of prijsknaller Radon(wat ik geen verkeerde fietsen vind).

Oftewel post-order fietsen kan prima, maar als je daarmee denkt fors in de prijs te kunnen hakken ga je bedrogen uitkomen. Je zal dan net als Canyon ook moeten investeren in heel dure aftersales (grof gezegd een kosten post). Aan de andere kant kan je in het traditionele model (Cube) behoorlijk laag in je prijs zitten, omdat je de service via de vakhandel afvangt. En Radon is dan het voorbeeld van een internet shop met beperkte garantie, maar waarbij je daarna wel weer bij een gewone FM terecht kan. Het zijn allemaal keuzes in je bedrijfsmodel, maar het is zeker niet zo dat het één succesvoller is als het andere.

[ Voor 17% gewijzigd door roffeltjes op 21-08-2022 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Athome schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 08:57:
.....weggewerkte lasnaden er erg strak uit zien.
Maar lasnaden die mooi constant gelegd zijn. Of lasnaden die op maandmorgen door lasser gelegd zijn....
Mooie lasnaden vind ook geen probleem, maar in dit geval vallen de lasnaden rond het montagedeel van de motor mij nogal op, wat bv de indruk lijkt te geven dat de zitbuis ergens halverwege met een klein knikje is verlengd.
Nu is het wel zo dat ik om die reden deze ebike beslist niet zal laten staan, want feitelijk is het wat mietengeneuzel bij zo een mooie ebike. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Athome schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 08:57:
[...]

Ik ben het met je eens dat weggewerkte lasnaden er erg strak uit zien.
Maar lasnaden die mooi constant gelegd zijn. Of lasnaden die op maandmorgen door lasser gelegd zijn, die net een gezellig weekend heeft gehad. Maakt ook een groot verschil.
Ook hier zit overigens prijsverschil tussen.
Weggewerkte lasnaden zijn lasnaden die geslepen zijn en juist dat moet je wantrouwen wekken.
Do'nt trust what you cannot see.
Duidelijke rupsen zijn veel beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeRobbie
Keezx schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:20:
[...]

Weggewerkte lasnaden zijn lasnaden die geslepen zijn en juist dat moet je wantrouwen wekken.
volgens mij bedoeld hij ook rupsen.. die zie je nl duidelijk bij de lasnaden bij de Precede on 5 en 7.
Bij de CF9 is het helemaal glad (carbon)!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqlKY7DyPfxeMMN7XGM34LkaglE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TaX1i6eeVRYW2vFUSlblz9U6.jpg?f=fotoalbum_large

Zelf vind ik het geen probleem aangezien ze deze serie wat eenvoudiger moesten maken dan de premium CF9. Snap dat glad vijlen mooier is maar het stoort me echt totaal niet (maar ben een fanboy ;) dus...

[ Voor 5% gewijzigd door OmeRobbie op 21-08-2022 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
Donderdag een Riese & Müller Charger4 GT Vario gekocht en vrijdag opgehaald. Hele mooie fiets en rijdt heerlijk maar ik ben wel teleurgesteld in het geluid dat me tijdens het proefrijden (op de testbaan en de immense drukte in de winkel) niet is opgevallen.
Vraagje voor de mensen met een Performance CX motor. Hoe is jullie ervaring met het geluid?

Op zich zou ik er aan kunnen wennen maar het klinkt net alsof er continu wat aanloopt en dat zou je toch niet verwachten van een fiets van dik 5k (ja het zit in de motor en niet in de fiets maar het gaat om het idee). Nu begin ik toch te twijfelen om deze maar om te ruilen voor een andere fiets met hoogstens een Performance Line motor (zoals in de Cube van mijn vriendin) omdat die praktisch stil is.

Schaamteloze ping omdat ik gelezen heb dat jullie deze motor hebben @Phusebox @01001000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:30
Keezx schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:20:
[...]

Onzin. De aan- of afwezigheid van lasrupsen zegt niets over de kwaliteit van het laswerk an sich en daarmee het frame. Waarom zou je een gladgeslepen lasnaad niet moeten vertrouwen? Of je de industriële look kunt waarderen is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Laatst online: 22:40
DarkFire1985 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 20:23:
Donderdag een Riese & Müller Charger4 GT Vario gekocht en vrijdag opgehaald. Hele mooie fiets en rijdt heerlijk maar ik ben wel teleurgesteld in het geluid dat me tijdens het proefrijden (op de testbaan en de immense drukte in de winkel) niet is opgevallen.
Vraagje voor de mensen met een Performance CX motor. Hoe is jullie ervaring met het geluid?

Op zich zou ik er aan kunnen wennen maar het klinkt net alsof er continu wat aanloopt en dat zou je toch niet verwachten van een fiets van dik 5k (ja het zit in de motor en niet in de fiets maar het gaat om het idee). Nu begin ik toch te twijfelen om deze maar om te ruilen voor een andere fiets met hoogstens een Performance Line motor (zoals in de Cube van mijn vriendin) omdat die praktisch stil is.

Schaamteloze ping omdat ik gelezen heb dat jullie deze motor hebben @Phusebox @01001000
Ik heb geen vergelijkingsmateriaal maar ik vind het geluid niet storend.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill

De CX motor met 85Nm is wat luidt. Ook luider dan bijvoorbeeld een Panasonic GX Ultimate met 90Nm. Dat is een eigenschap van de CX motor en het zal zo blijven. Sommige mensen stoort het, de meesten niet.

De Performance motor hoor je, maar veel minder. Dat stoort bijna niemand.

Hetzelfde geld voor schokkerig ondersteunen. Hoe sterker, hoe minder vloeiend. En ook daarbij merk ik onder klanten dat eigenlijk iedereen Performance nog ok vindt. Een enkeling vind CX te schokkerig.

Je moet voor jezelf uitmaken of je er prettig op fietst of je het geluid te storend vind. Ik begrijp dat je ergens hebt proef gereden. Fiets dan altijd even buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFire1985
Foxhill schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 21:11:
[...]

De CX motor met 85Nm is wat luidt. Ook luider dan bijvoorbeeld een Panasonic GX Ultimate met 90Nm. Dat is een eigenschap van de CX motor en het zal zo blijven. Sommige mensen stoort het, de meesten niet.

De Performance motor hoor je, maar veel minder. Dat stoort bijna niemand.

Hetzelfde geld voor schokkerig ondersteunen. Hoe sterker, hoe minder vloeiend. En ook daarbij merk ik onder klanten dat eigenlijk iedereen Performance nog ok vindt. Een enkeling vind CX te schokkerig.

Je moet voor jezelf uitmaken of je er prettig op fietst of je het geluid te storend vind. Ik begrijp dat je ergens hebt proef gereden. Fiets dan altijd even buiten.
Ja helemaal eens en toen ik buiten reed had ik inderdaad zoiets van dit is wel erg 'hard'.
De ondersteuning heb ik totaal geen moeite mee. Het geluid is wel storend waar ik de performance gewoon niet hoorde.

Ik denk ook dat het de mentale combinatie van behoorlijk wat geld voor een fiets en dan toch dat geluid.

Ik heb overigens de fiets bij 12gobiking vandaan nadat ik de fiets in de omgeving niet heb kunnen vinden en levertijd ivm een komende vakantie een van mijn hoogste prioriteit is. Zij hebben wel een testbaan waar je even kan fietsen maar doordat het zo druk is bij hen, hoor je niets. Tegelijk os echt fietsen ook geen doen.
Gelukkig bieden ze wel een omruil mogelijkheid, nu alleen de vraag of ik dat echt wil.

Die levertijd prioriteit maakt het ook erg lastig om iets te vinden.
Phusebox schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 21:06:
[...]

Ik heb geen vergelijkingsmateriaal maar ik vind het geluid niet storend.
Je hebt toch de Kathmandu met CX motor? Wel derailleur ipv riem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
DarkFire1985 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 21:27:
[...]
[...]

Je hebt toch de Kathmandu met CX motor? Wel derailleur ipv riem.
Jep, Kathmandu EXC. Een fiets met riem was me te duur, voor vergelijkbare features ca. 1000 euro meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:03

Persoonlijk herken ik het niet zo. Tijdens snelle acceleratie ervaar ik een wat zoemend geluid. Gedurende het daadwerkelijk op snelheid fietsen ervaar ik eigenlijk niet echt een storend continu geluid.

Speelt misschien mee dat het de eerste ebike was in mijn geval en dus ook niet echt anders weet? Of misschien omdat op meeste ritten er gewoon altijd omgevingsgeluid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:59
Ik hoor de cx in mijn Victoria ook wel duidelijk ja maar het stoort me niet. Geeft wel duidelijk aan wanneer de ondersteuning helemaal stopt en ik vind het eigenlijk ook wel handig dat mensen me daardoor volgens mij net wat eerder aan horen komen. En de power die hij heeft is het me ook waard, maar ik woon dan ook in Maastricht en trek met de fiets het heuvelland in.

Maar het is natuurlijk lastig te zeggen of jouw motor hetzelfde geluid maakt. Ik denk dat dat ook is wat @Phusebox bedoelde? Je zou dan de fiets van ons en die van jou naast elkaar moeten horen om te bepalen of die van jou misschien echt luider is. Ervaring van geluid is heel persoonlijk dus dat wij het niet storend vinden kan betekenen dat wij het gewoon anders ervaren, of het kan betekenen dat jouw motor luider is.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ja qua power mag ik niet klagen. Hellingen van 12% gaan prima. Steiler heb ik nog niet gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFire1985
Oh ja absoluut. Geluid is persoonlijk.
Maar ik vind het wel goed te horen dat de jullie ook in ieder geval continu wat horen, hoewel niet storend.

Zodra je boven de 27 fietst hoor je de motor wegvallen. Ik merk wel dat het vooral gekoppeld is aan de cadans. Ik fiets meestal tussen de 70-80 opm en dan is het bijvoorbeeld echt aanwezig, vind ik dan. Ga ik naar de 38 opm (zwaarste verzet) dan hoor ik de motor bijna niet.

Gevoelsmatig is het daarmee dus vooral de cadans en de motor die het geluid doen ervaren zoals ik dat doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
dennisfr schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 20:44:
[...]

Onzin. De aan- of afwezigheid van lasrupsen zegt niets over de kwaliteit van het laswerk an sich en daarmee het frame. Waarom zou je een gladgeslepen lasnaad niet moeten vertrouwen? Of je de industriële look kunt waarderen is een ander verhaal.
Zo te lezen heb je geen benul van lassen en al helemaal niet van lassen bij fietsframes.
Niet erg , maar hou je dan op de vlakte *knip*.
Lassen bij fietsframes hebben geen enkele vorm van penetratie, dus alles wat er uitsteekt is alles wat er is en wat je wegslijpt (om de onnozele koper te verleiden) is er dus niet meer.
Ik heb in mijn professionele carriere als lastechnicus nogal eens meegemaakt dat een lasser zonodig z'n werk moest "fatsoeneren"en daarmee de boel verpestte.

[ Voor 2% gewijzigd door Standeman op 22-08-2022 09:14 . Reden: We dienen elkaar op GoT nog steeds met respect te bejegenen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
[b]OmeRobbie in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"OmeRobbie schreef op zondag 21 augustus 2022 @
CUT

Zelf vind ik het geen probleem aangezien ze deze serie wat eenvoudiger moesten maken dan de premium CF9. Snap dat glad vijlen mooier is maar het stoort me echt totaal niet (maar ben een fanboy ;) dus...
Ik ben bepaald geen fan van Canyon, maar dit is dan weer wel gewoon goed, niks geslijp en opleuken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennisfr
Keezx schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 23:20:
[...]

Zo te lezen heb je geen benul van lassen en al helemaal niet van lassen bij fietsframes.
Niet erg , maar hou je dan op de vlakte met je onbenullige geleuter.
Lassen bij fietsframes hebben geen enkele vorm van penetratie, dus alles wat er uitsteekt is alles wat er is en wat je wegslijpt (om de onnozele koper te verleiden) is er dus niet meer.
Ik heb in mijn professionele carriere als lastechnicus nogal eens meegemaakt dat een lasser zonodig z'n werk moest "fatsoeneren"en daarmee de boel verpestte.
Zo, wauw bedankt...
Ik hoor (en lees hier) eigenlijk nooit iets over frames die breken doordat de lasnaad (te) netjes afgewerkt is. Ik wil je expertise niet in twijfel trekken, maar misschien doe je in dit geval een beetje te dramatisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
OmeRobbie schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:29:
....
volgens mij bedoeld hij ook rupsen.. die zie je nl duidelijk bij de lasnaden...... Snap dat glad vijlen mooier is.....
Ik heb wat los gemaakt met mijn opmerking over lasnaden ;)
Het gaat me niet zozeer om zichtbare rupsen of onzichtbare gladde lasnaden, maar meer om het feit "waar" deze lasnaden zichtbaar zijn aangebracht. Bij het bijeenkomen van een aantal buizen is het logisch dat er gelast moet worden.
Zoals ik eerder aangaf vind ik met name de lasnaad op de zitbuis minder fraai. Deze dient weliswaar om de montagesteun van de motor aan het frame te koppelen.
Misschien dat dit met de huidige constructie niet anders kan, maar een lagere plek nabij de motor zou, wat mij betreft, de voorkeur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Keezx schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 23:23:
[...]

Ik ben bepaald geen fan van Canyon, maar dit is dan weer wel gewoon goed, niks geslijp en opleuken.
Je kan carbon toch niet vergelijken met ALU...
Kijk maar eens een paar filmpjes op YT hoe een carbon frame gemaakt wordt. Tip: er wordt ENORM veel geschuurd om de overgangen mooi te krijgen.
Dat is toch ook opleuken?
Een carbon frame gaat in een mal met hars, en als het er uitkomt zitten er overal randen en uitlopers aan, en die worden allemaal weggeschuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik zit te denken om na mijn Winora fiets (mijn 3e elektrische in 10 jaar tijd) een volgende te kopen. Maar ... frame-maten van 58-60 zijn niet echt goed beschikbaar.
Is er al zich op betere beschikbaarheid van e-bikes, of kortere levertijden dan de afgelopen tijd? Op blijft het hommeles?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habermas
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-06 18:52
review van de Ampler Axel in de Volkskrant

Ik ben er na zo'n zes weken fietsen ook nog erg blij mee. Hij fietst als een zalfje, ik merk dat ik steeds vaker de ondersteuning uitzet en lekker op eigen kracht fiets. Bij lange stukken, tegenwind, of als ik haast heb zet ik em aan. M'n axiradius was al prima (100km) maar neemt hierdoor nog meer toe. Alleen het syncen van data naar je telefoon blijft een probleem. Ik heb vaker niet dat wel connectie met de app. Binnenkort krijgt ie een eerste beurt bij de dealer, hopelijk kunnen ze dat dan gelijk fixen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:55

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

habermas schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:50:
review van de Ampler Axel in de Volkskrant

Ik ben er na zo'n zes weken fietsen ook nog erg blij mee. Hij fietst als een zalfje, ik merk dat ik steeds vaker de ondersteuning uitzet en lekker op eigen kracht fiets. Bij lange stukken, tegenwind, of als ik haast heb zet ik em aan. M'n axiradius was al prima (100km) maar neemt hierdoor nog meer toe. Alleen het syncen van data naar je telefoon blijft een probleem. Ik heb vaker niet dat wel connectie met de app. Binnenkort krijgt ie een eerste beurt bij de dealer, hopelijk kunnen ze dat dan gelijk fixen
Ik zou dan toch kiezen voor een Tenways CGO600, is meer dan 1000 euro goedkoper en lichter, ook een beltdrive. https://www.tenways.com/products/cgo600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habermas
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-06 18:52
ocn schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:10:
[...]

Ik zou dan toch kiezen voor een Tenways CGO600, is meer dan 1000 euro goedkoper en lichter, ook een beltdrive. https://www.tenways.com/products/cgo600
ik vond het risico van geen testdrive kunnen doen te groot. heb op zo'n vijf verschillende e-bikes gereden (Lekker, VanMoof, QicQ, etc) een geen van allen kwamen in de buurt van het rijplezier en souplesse van de Axel. begreep dat een proefrit met de Tenways nu inmiddels wat makkelijker is door een tijdelijke pop-up store

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
@DarkFire1985
De CX is inderdaad de luidruchtigste motor van Bosch. De ervaring van het geluid is voor een groot deel ook omdat het nieuw is. Je hoort een vreemd geluid.
Kort gezegd. De meeste mensen wennen er gewoon aan.

Dat je de motor het best hoort bij een cadans van 75-80 is omdat de motor dan het krachtigst is. Als je het goed is, merk je dan bij die cadans dat de motor het beste naar jou trapgedrag luistert.

Bij een cadans van 35 hoor je de motor inderdaad nagenoeg niet. Domweg omdat de motor dan vrijwel niets doet. Hetzelfde geldt voor een cadans boven de 100 (fiets niet leuk meer). De ondersteuning valt dan ook weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Tommie12 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:49:
[...]

Je kan carbon toch niet vergelijken met ALU...
Waar doe ik dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
koelkast schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:59:
Ik zit te denken om na mijn Winora fiets (mijn 3e elektrische in 10 jaar tijd) een volgende te kopen. Maar ... frame-maten van 58-60 zijn niet echt goed beschikbaar.
Is er al zich op betere beschikbaarheid van e-bikes, of kortere levertijden dan de afgelopen tijd? Op blijft het hommeles?
Levertijden worden langzaam beter ofwel er is langzaam wat meer op voorraad bij winkels, importeurs, inkoopgroepen en fabrieken zodat je niet van levertijden afhankelijk bent. Een specifiek model kan nog steeds drama zijn.

Het heeft niet zo veel zin te wachten vanwege levertijden. Er staan fietsen op voorraad in elke fietsenwinkel. Ik heb 200+ nieuwe ebikes staan met meerdere modellen 58-63cm. (Dat een voorbeeld. Geen aanbod.) Het kan alleen zijn dat je wat meer rond moet zoeken omdat bijbestellen vanuit de fabriek (nog steeds) minder vaak lukt.

Je kunt ook bij je voorkeur fietsenwinkel vragen of ze willen zoeken naar de juiste maat. De fietsenwinkel kan dan via verschillende wegen soms voorraad van andere winkels gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Foxhill op 22-08-2022 19:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-09 18:40

mutsje

Certified Prutser

Had afgelopen weekeinde het geluk dat ik een advanced ebike das original Tour 004 via marktplaats kon kopen. Proefrit meegemaakt en dat fiets enorm fijn. Vandaag wat langere rit gemaakt en orignele zadel is redelijk hard. Daar moet de bips dus aan gaan wennen. Ga nog proberen bij originele verkopende fietsenwinkel garantie op mijn naam te krijgen aangezien de fiets slechts 10 maanden oud is. Denk weinig kans maar nee heb je en ja kun je krijgen.
Net niet hele fiets op foto maar onderstaande is nu mijn eigendom :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7zm_B6s02gWP0U1jB6g2ItKGI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VVSZosPFpCi60Yc6nNM43jR6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 16:29
Ik hoor tijdens het fietsen de motor wel maar vind het niet storend, al had ik het liever stiller gehad. M’n partner, die een Sparta m8tb met CX heeft, vind het wel fijn om te horen dat de motor werkt. Naast de performance line en Shimano 6000 die ik geprobeerd heb vind ik het wel een stuk lekkerder fietsen (al zijn die stiller), zeker als ik aan het racen ben, sport/turbo stand en boven, of bovenin, de max blijven.

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
mutsje schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:10:
Had afgelopen weekeinde het geluk dat ik een advanced ebike das original Tour 004 via marktplaats kon kopen. Proefrit meegemaakt en dat fiets enorm fijn. Vandaag wat langere rit gemaakt en orignele zadel is redelijk hard. Daar moet de bips dus aan gaan wennen. Ga nog proberen bij originele verkopende fietsenwinkel garantie op mijn naam te krijgen aangezien de fiets slechts 10 maanden oud is. Denk weinig kans maar nee heb je en ja kun je krijgen.
Net niet hele fiets op foto maar onderstaande is nu mijn eigendom :)
[Afbeelding]
Wettelijke garantie en de garantie van Bosch zijn niet persoonsgebonden. Daaronder valt ongeveer alles behalve slijt delen, gedurende 2 jaar. Bewaar daarvoor wel de originele verkoopfactuur.

Alles wat de fabrikant en fietsenwinkel verder eventueel beloofd hebben is wel persoonsgebonden. Daaronder valt de langere garantie op frame en eventueel langer afgesloten garantie.

Extra service zoals wél garantie op slijt delen, wat coulance na 2 jaar en tot wel 3 of 4 jaar %-coulance bij Bosch zijn allemaal extra bij de betere winkel.

Altijd goed om vriendelijke te vragen of je de garantie over kunt nemen. Waarbij ze natuurlijk meer bereidwillig zijn als je er het onderhoud laat doen.

Overigens is alleen de verkopende winkel tot garantie verplicht. Dat weten klanten wel eens niet. De fabrikanten vergoeden de delen wel aan elke merkdealer, maar de arbeid komt doorgaans van de winkel. In praktijk betekend het dat je met een lader, accu, display etc wel ergens anders terecht kunt (bijvoorbeeld tijdens vakantie of als je online gekocht had), maar dat je voor grote klussen zoals motor wisselen op de originele fietsenwinkel bent aangewezen of moet overleggen over onderhoud en bijbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Foxhill schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:24:
[...]

Wettelijke garantie en de garantie van Bosch zijn niet persoonsgebonden. Daaronder valt ongeveer alles behalve slijt delen, gedurende 2 jaar. Bewaar daarvoor wel de originele verkoopfactuur.

Alles wat de fabrikant en fietsenwinkel verder eventueel beloofd hebben is wel persoonsgebonden. Daaronder valt de langere garantie op frame en eventueel langer afgesloten garantie.

Extra service zoals wél garantie op slijt delen, wat coulance na 2 jaar en tot wel 3 of 4 jaar %-coulance bij Bosch zijn allemaal extra bij de betere winkel.

Altijd goed om vriendelijke te vragen of je de garantie over kunt nemen. Waarbij ze natuurlijk meer bereidwillig zijn als je er het onderhoud laat doen.

Overigens is alleen de verkopende winkel tot garantie verplicht. Dat weten klanten wel eens niet. De fabrikanten vergoeden de delen wel aan elke merkdealer, maar de arbeid komt doorgaans van de winkel. In praktijk betekend het dat je met een lader, accu, display etc wel ergens anders terecht kunt (bijvoorbeeld tijdens vakantie of als je online gekocht had), maar dat je voor grote klussen zoals motor wisselen op de originele fietsenwinkel bent aangewezen of moet overleggen over onderhoud en bijbetalen.
Ik heb de originele factuur mee gekregen dus dat scheelt veel. Vandaag bij de winkel langs en zien wat we kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _serial_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-09 00:13

_serial_

and there was silence

Vandaag wat langere rit gemaakt en orignele zadel is redelijk hard. Daar moet de bips dus aan gaan wennen.
Je kunt natuurlijk altijd een ander zadel overwegen.

somewhere there was silence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

jimh307 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:17:
[...]

Dat heb je goed gedaan. Een nette fiets voor een nette prijs :)

Jij snapt toch wel dat we tzt een review verwachten van jouw stalen ros ;) Het zgn grote elektrische fietsen topic etiquette
Uiteindelijk is het vanwege beschikbaarheid een andere geworden. Gazelle Grenoble C380 HMB.
Omdat we op de bakfiets ook Enviolo hebben, een meevaller dat deze dat ook heeft.

Verder echt super fijne fiets. 400Wh accu is voldoende voor mijn ritten. En ik ben wel blij met die 65nm, bij het stoplicht schiet je als een speer weg, waardoor je het "peloton" voor bent.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@JackBol Het gaat erom of je tevreden bent of niet :)

Het is nog prachtig weer, dus ik zou lekker genieten van jouw Gazelle.

PS: welkom bij de Gazelleclub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

jimh307 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:31:
@JackBol Het gaat erom of je tevreden bent of niet :)

Het is nog prachtig weer, dus ik zou lekker genieten van jouw Gazelle.

PS: welkom bij de Gazelleclub
Ik ben super tevreden! De eerste 150km staat al op de teller! Echt een topfiets!

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
Vandaag wat langere rit gemaakt en orignele zadel is redelijk hard. Daar moet de bips dus aan gaan wennen.
Het zadel kan ook juist te zacht zijn. Je zakt dan snel door het schuim heen waardoor je de basisplaat gaat voelen.
Als ik een inschatting maak op basis van de foto, zou ik zeggen dat het zadel te zacht is. Het lijkt op een typisch 13-in-een-dozijn zadel die overal kan kopen. Dat zijn meestal niet echt harde zadels.

Veel mensen denken dat hun zadel hard is, terwijl het juist te zacht is. Op korte stukjes voelt het zachte zadel lekker maar naarmate de afstand langer wordt, is een steviger/harder zadel juist aan te raden. Deze blijft je gewicht beter dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:44

franssie

Save the albatross

habermas schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:09:
[...]

ik vond het risico van geen testdrive kunnen doen te groot. heb op zo'n vijf verschillende e-bikes gereden (Lekker, VanMoof, QicQ, etc) een geen van allen kwamen in de buurt van het rijplezier en souplesse van de Axel. begreep dat een proefrit met de Tenways nu inmiddels wat makkelijker is door een tijdelijke pop-up store
Ik heb deze fiets en zou m zeker in overweging nemen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:47

B64

Artikel op AT5.nl over een meldpunt voor fietsongevallen bij de Fietsersbond, waar met name ook ongevallen worden geregistreerd waar geen hulpdiensten bij betrokken zijn geweest, en dus niet geregistreerd werden.

Op zich een nuttige registratie denk ik, ook omdat de politie niet altijd alles registreert. Aan de andere kant moet je hier maar afwachten hoe eenduidig en onbevooroordeeld deze registratie is, dat valt of staat doorgaans bij het aantal registraties maar ook bij het aantal mensen dat die registraties invult. Benieuwd of hier ooit een rapportage van wereldkundig wordt gemaakt.

Los daarvan heeft de fietsersbond nog een paar wilde ideeën, zoals het strafbaar stellen van opvoeren. Op zich prima, maar dan moet dat ook gelden voor de verkoop of verspreiden van middelen waarmee je dat kunt doen - en dan zou de verkoop of bezit van een fiets die af-fabriek harder dan 25km/u kan óók strafbaar moeten zijn (in welk geval ik snel m'n RD10 verkoop... :X ).
En daarnaast willen ze een max snelheid op het fietspad van 20km/u, als je harder wilt moet je maar op de rijbaan. Dat is wellicht een nog relatief veilige optie in krappe binnensteden, maar in de rest van het land natuurlijk absoluut niet.

Iets zegt met dat de achterban van de Fietsersbond de slag naar nieuwerwetse vervoersmiddelen compleet gemist heeft - of anders een grote groep leden van zich vervreemdt met dit soort ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:22
B64 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:12:
Iets zegt met dat de achterban van de Fietsersbond de slag naar nieuwerwetse vervoersmiddelen compleet gemist heeft - of anders een grote groep leden van zich vervreemdt met dit soort ideeën.
https://nos.nl/nieuwsuur/...zegen-voor-haar-een-vloek

Kijk dit filmpje eens. Vervreemd? Totaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
B64 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:12:
Artikel op AT5.nl over een meldpunt voor fietsongevallen bij de Fietsersbond, waar met name ook ongevallen worden geregistreerd waar geen hulpdiensten bij betrokken zijn geweest, en dus niet geregistreerd werden.

Op zich een nuttige registratie denk ik, ook omdat de politie niet altijd alles registreert. Aan de andere kant moet je hier maar afwachten hoe eenduidig en onbevooroordeeld deze registratie is, dat valt of staat doorgaans bij het aantal registraties maar ook bij het aantal mensen dat die registraties invult. Benieuwd of hier ooit een rapportage van wereldkundig wordt gemaakt.

Los daarvan heeft de fietsersbond nog een paar wilde ideeën, zoals het strafbaar stellen van opvoeren. Op zich prima, maar dan moet dat ook gelden voor de verkoop of verspreiden van middelen waarmee je dat kunt doen - en dan zou de verkoop of bezit van een fiets die af-fabriek harder dan 25km/u kan óók strafbaar moeten zijn (in welk geval ik snel m'n RD10 verkoop... :X ).
En daarnaast willen ze een max snelheid op het fietspad van 20km/u, als je harder wilt moet je maar op de rijbaan. Dat is wellicht een nog relatief veilige optie in krappe binnensteden, maar in de rest van het land natuurlijk absoluut niet.

Ik lees de artikelen van de Fietsersbond vaak tenenkrommend omdat er zoveel onwaarheden in staan. De manier waarop ze fanatiek maar ongefundeerd tegen elektrische fietsen zijn maakt dat je je afvraagt wie ze eigenlijk nog vertegenwoordigen.

Bij deze vorm van registratie krijg je allerlei fouten. Tegenover mijn huis is een zelfbouw voertuig (1 fietswiel, 1 scooterwiel) in de fik gevlogen. Met dit soort registratie zou het als brand door elektrische fiets gaan tellen terwijl het dat niet is. Dat soort misinformatie is gevaarlijk.

Vanuit de bouw (omgevingsmanagement) heb ik weleens begrepen dat de Fietsersbond de meest vervelende stakeholder is. Als voorbeeld noemden ze dat de bond voor blinden blij is dat ze aan tafel zitten en opbouwend meedenken, tegenover de Fietsersbond die alleen maar dingen wil tegenhouden of onredelijke toevoegingen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Athome schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:43:
[...]

Het zadel kan ook juist te zacht zijn. Je zakt dan snel door het schuim heen waardoor je de basisplaat gaat voelen.
Als ik een inschatting maak op basis van de foto, zou ik zeggen dat het zadel te zacht is. Het lijkt op een typisch 13-in-een-dozijn zadel die overal kan kopen. Dat zijn meestal niet echt harde zadels.

Veel mensen denken dat hun zadel hard is, terwijl het juist te zacht is. Op korte stukjes voelt het zachte zadel lekker maar naarmate de afstand langer wordt, is een steviger/harder zadel juist aan te raden. Deze blijft je gewicht beter dragen.
Ik ga mij er eens in verdiepen, is deze uitgave even te boven komen door te bufferen :+
Vandaag van de origenel verkopende fietsenwinkel de factuur mee gekregen en heb gewoon overdraagbare garantie, dus mijn dag kan niet meer stuk (inmiddels ook verzekerd tijdelijk, tot het definitief verzekerd is of niet...)

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• dennisfr
Er wordt mij wel eens gevraagd of ik het niet zonde van de tijd vind om per dag 100 minuten te fietsen van/naar werk ipv 40 minuten met de auto. We zijn immers in het bezit van 2 auto's.

Vanochtend was zo'n moment dat ik voor mezelf in ieder geval weer kon verklaren waarom ik dat doe: De zon is net op en schijnt prachtig over het Twentse land. Er is geen wind, het is niet te warm en niet te koud. Ipv auto's zie ik koeien, schapen, hazen, reeën en roofvogels. Ik geniet ineens van de prachtige omgeving waar ik meestal in gedachten verzonken door heen fiets zonder er op te letten, en ineens dringt het besef door dat ik eigenlijk best wel bevoorrecht ben.

Zo, niet echt ontopic maar ik wilde het gewoon even delen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Bizar hoe de visie wordt verlegt dat een e-bike fossiel is :?

Ik omarm de e-bike in al zijn facetten en daar heb ik aan aantal goede redenen voor:

->Ik pak veel minder de auto en bespaar behoorlijk op energie (200 Wh/km vs 5 Wh/km), dus factor 40!
->Als het een 2e auto bespaard dan heb je al een zeer goede reden, én insteek!
->Mensen met e-bikes fietsen vaker en verder. Elke éxtra beweging is erbij en positief.
->Leuke toertochten maken en genieten van de wind door je haren, de roofvogels, dieren, de geur, natuur en ik beweeg er ook nog eens (extra) bij.
->Niet iedereen zet dat ding op standje turbo. Ik gebruik hoofdzakelijk de stand toer en daarbij heb je ook meer vrijheid.
->Geen parkeervak zoeken bij de supermarkt.

Dus mijn ongezouten mening is dat elektrisch fietsen eerder beter is voor het milieu dan de vroem-vroem

Schoolgaande jeugd moeten niet zelden meer dan 10 km enkele reis en dan vind ik een e-bike wel te rechtvaardigen. Zijn de afstanden korter dan is de normale fiets prima. In mijn tijd had je geen e-bike's en ik moest 15 km enkel door weer en wind. Moeder reed ons alleen bij gevaarlijk weer en dan nog werd het vaak de bus. Die rijdt toch of je er nu in zit of niet.

Mensen maken zich druk over een probleem dat er nog niet echt is. Laten we maar eens meer tijd besteden om de inflatie meer aan te pakken dan te lopen zeuren over de e-bike die zo zuinig is dat de elektrische tijd niet opweegt tegen een elektrische auto. Man, man, waar maken zij zich druk om. Niets beters te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:52

de Peer

under peer review

jimh307 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:37:
[...]

Bizar hoe de visie wordt verlegt dat een e-bike fossiel is :?
Ja beetje overdreven. Maar als je in de winter oplaadt dan is de kans groot dat hij op fossiele energie geladen is.
dus kern van waarheid zit er wel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:39:
[...]

Ja beetje overdreven. Maar als je in de winter oplaadt dan is de kans groot dat hij op fossiele energie geladen is.
Zeker niet.

Je accu opladen met fossiele brandstof kost maar heel weinig. Als het extra autokilometers bespaard zie ik geen probleem, maar juist een progressie. De accu opladen kost minder dan een uur flink gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

jimh307 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:41:
[...]

Zeker niet.

Je accu opladen met fossiele brandstof kost maar heel weinig.
Het ging niet over de hoeveelheid, maar over de afkomst van de stroom, en die is vaak fossiel in de winter.
Als het extra autokilometers bespaard zie ik geen probleem
Dat is een heel ander verhaal, je kunt er altijd iets ergers tegenover zetten dat 'erger' is.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 24-08-2022 11:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:49:
[...]

Het ging niet over de hoeveelheid, maar over de afkomst van de stroom, en die is vaak fossiel in de winter.

[...]

Dat is een heel ander verhaal, je kunt er altijd iets ergers tegenover zetten dat 'erger' is.
Ik snap je punt :)

Het is dan wel fossiel, maar als er dan minder auto's op de weg rijden bespaar je weer zeer veel. Ik heb dan ook zeker begrip voor commuters die om half zeven in de ochtend op hun speed pedelec naar hun werk gaan.

Alle besparingen beginnen klein en ik ben benieuwd waar het heen gaat, maar een probleem zien zoals in het filmpje vind ik een beetje overtroffen.

Je moet er wel iets tegenoverzetten wat erger is en dat zijn de automobilisten die voor elk klein stukje de auto pakken en met diezelfde auto in de file staan. Het schetst geen probleem, maar een ultieme oplossing ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
de Peer schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:39:
[...]

Windenergie vergeten, waterkracht?

In elk geval, met 500Wh doe je 100 km.

Als 1% van de autokilometers (zelfs als die met een Tesla gereden worden- vervangen worden door fietskilometers, dan gaan we in elk geval vooruit.
Zelfs al ga je vergelijken met een non-electrische fiets, dan moet je er bij gaan rekenen wat je dan extra gaat eten. Is dat een broodje ham, dan zou het nog nadeliger kunnen uitvallen tov een batterij laden.

Geneuzel in de marge....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tommie12 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:02:
[...]

Windenergie vergeten, waterkracht?
Dat is maar een kleine fractie (vaak).

En tuurlijk, je bespaart er misschien autokilometers mee, maar daar ging het (mij) niet om.
Dat iets minder fossiel is, maakt het niet niet fossiel.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 24-08-2022 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
de Peer schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:53:
[...]

Dat is maar een kleine fractie (vaak).

En tuurlijk, je bespaart er misschien autokilometers mee, maar daar ging het (mij) niet om.
Dat iets minder fossiel is, maakt het niet niet fossiel.
Als je door met een gewone fiets te rijden 's avonds een paar gram meer vlees gaat eten is de winst weg.

Wat wil je nu bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tommie12 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:14:
[...]

Als je door met een gewone fiets te rijden 's avonds een paar gram meer vlees gaat eten is de winst weg.

Wat wil je nu bereiken?
Iedereen begint telkens maar ergens anders over. Ik gaf aan dat in de winter je je fiets (vaak) oplaadt met fossiele stroom. punt.
Mevrouw van het filmpje (fietsersbond) heeft dus een punt(je).
Auto's en vlees hebben daar niets mee te maken.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 24-08-2022 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-08 23:03
Weet iemand omgeving Arnhem een fietsenwinkel die een expertiserapport kan opstellen voor wat betreft een defecte ebike motor? Mijn verzekering wil dat graag hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000

Chrasher

Tevree met z'n PS5

dennisfr schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:28:
Vanochtend was zo'n moment dat ik voor mezelf in ieder geval weer kon verklaren waarom ik dat doe: De zon is net op en schijnt prachtig over het Twentse land. Er is geen wind, het is niet te warm en niet te koud. Ipv auto's zie ik koeien, schapen, hazen, reeën en roofvogels. Ik geniet ineens van de prachtige omgeving waar ik meestal in gedachten verzonken door heen fiets zonder er op te letten, en ineens dringt het besef door dat ik eigenlijk best wel bevoorrecht ben.
Yep hier ook, al is mijn fietstocht maar een uurtje (20km). In de ochtend rij ik niet dwars door de stad naar het werk, maar neem de "toeristische route" door buitengebied en wat parken. 8)
Ik heb zelfs halverwege de route door een park een extra "relax" momentje waarin ik de ondersteuning voor een tweetal km's uit doe en op mijn gemakje op eigen kracht (15-20 km/u) aan het genieten ben. Daarna gaat de ondersteuning er weer op voor de rest van de route. :D

Klinkt gek, maar ik kijk altijd uit naar dat ritje in de ochtend. :P. En je komt heerlijk fris op kantoor aan.

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@Tommie12@de Peer en alle anderen hier: Om het duidelijk te maken :)
de Peer schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:37:
[...]

Iedereen begint telkens maar ergens anders over. Ik gaf aan dat in de winter je je fiets (vaak) oplaadt met fossiele stroom. punt.
Mevrouw van het filmpje (fietsersbond) heeft dus een punt(je).
Auto's en vlees hebben daar niets mee te maken.
Het punt is te klein voor media-aandacht. Als je een e-bike rijdt én een paar gram vlees meer eet ben je dan dubbel fout?
Nu hebben Nederlanders nogal een reputatie van klagen en als het weer goed is zoeken ze iets anders zoals deze kwestie.
Het gaat er niet om 'hoe' goed iemand (een persoon in situ) het milieu bespaard, maar het gaat er juist om dat steeds meer mensen zich laten vervoeren op een licht elektrisch voertuig. De massa die op de e-bike zit zit niet in de auto en samen bereik je veel meer dan iemand die veel vlees eet (waaronder ik).

Het milieu is een zeer complex maatschappelijk probleem en we pakken dit probleem aan door steeds meer 'iets' van dit existentieel probleem af te schrapen. Het gaat er niet om dat als Jan een dikke hummer rijdt dat iedereen dat maar moet doen en als ik uit het raam spring alle anderen er achter aan gaan.

Nee, dit probleem is van ons allemaal en elk beetje dat 'jij' rekening houdt met het milieu weer iets van het probleem afschraapt, maar als de 'massa' het gaat doen hak je een heel stuk van dat probleem af, ongeacht wie het probleem spekt zoals Jan in zijn hummer.
Dit is een proces van bewustwording. Leggen we met ons allen het bijltje neer dan slibt de wereld compleet dicht en zijn we gedoemd te falen als enig ander ras.

De bewustwording is ook complex. Je wordt overspoelt met mogelijkheden van bakfiets tot de trein. Dat roept veel vragen op waarop ik ook het antwoord niet weet, maar ik ben behept met een goede rekenknobbel en als je gaat rekenen besparen we steeds meer (niet door energiecrisis). Nederland is een echte fietsnatie en China begint ook te ontdekken wat een fiets is en wat je ermee kan en dat is pas belangrijk! Niet Jan in zijn Hummer. Bewustwording!

Dus als we steeds meer van dit probleem afschrapen dan dat er bij komt zijn we goed bezig. Je schraapt al goed als je de e-bike pakt ipv de auto (ook al is deze elektrisch) en des te meer mensen dit doen des te sneller kunnen we klimaatneutraal worden.

Om dan; juist in deze transitie problemen op te werpen die bijna non existent zijn houdt je mensen weg van duurzaam vervoer.

Vandaar dat ik elektrisch fietsen juist omarm. En ja, er zal nog meer moeten veranderen in de infrastructuur om dit te kunnen bewerkstelligen, maar laat dat aan de overheid over. Voor jou en mij telt het om de auto wat vaker te laten staan en op de fiets te gaan. Behalve gezond bespaard het ook veel geld.

Een beter milieu begint bij jezelf en dit is geheel waar. Die miljoenen of miljarden beetjes tellen op als een zeer groot- of totaal deel van het probleem en dan zijn we er bijna.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
jimh307 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:41:
[...]

Zeker niet.

Je accu opladen met fossiele brandstof kost maar heel weinig. Als het extra autokilometers bespaard zie ik geen probleem, maar juist een progressie. De accu opladen kost minder dan een uur flink gamen.
Jij hebt een overgeklokte i9 en 3090Ti? :+
Anders is dat ook nogal overdreven hoor... Mijn eigen pc (met 5600G en 3070) trekt zo'n 200 watt uit het stopcontact bij het gamen.

Verder wel eens dat er in dat filmpje absurd gezeurd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Nope, en je vergeet de monitor :+

Tweakers hebben vaker een zwaar systeem en met alles erop en eraan zal het niet heel veel schelen terwijl een accu van 500 Wh, rond de 500 Wh uit het stopcontact neemt waarop je uren kunt rijden ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Athome
@de Peer
Dat de stroom die de accu in gaat vaak fossiel is, klopt inderdaad.
Als dit punt je uitgangspunt is, moet je inderdaad niet een e-bike gebruiken maar een gewone fiets.
Je zou nu een berekening kunnen maken hoeveel uitstoot (co2, stikstof etc) je bespaart door een gewone fiets te pakken i.p.v een e-bike. Maar hier houdt het verhaal niet op.

We eten allemaal dat dit gewoon geen reëel uitgangspunt is. De kilometers die nu met een e-bike gemaakt worden zullen nooit met een gewone fiets gemaakt worden. Dat zullen er altijd een fiks aantal minder zijn. Dat gemis aan kilometers zal grotendeels weer goed gemaakt worden door auto-gebruik.

Dus ja. Een e-bike zorgt voor uitstoot maar tegelijkertijd is al gebleken dat de uitstoot van bijv. de auto daardoor minder geworden is. Dus onder aan de streep is er toch winst en kan je vanuit deze visie de e-bike toch milieu vriendelijk noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Athome schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:23:
@de Peer
Als dit punt je uitgangspunt is, moet je inderdaad niet een e-bike gebruiken maar een gewone fiets.
Je zou nu een berekening kunnen maken hoeveel uitstoot (co2, stikstof etc) je bespaart door een gewone fiets te pakken i.p.v een e-bike. Maar hier houdt het verhaal niet op.

We eten allemaal dat dit gewoon geen reëel uitgangspunt is. De kilometers die nu met een e-bike gemaakt worden zullen nooit met een gewone fiets gemaakt worden. Dat zullen er altijd een fiks aantal minder zijn. Dat gemis aan kilometers zal grotendeels weer goed gemaakt worden door auto-gebruik.

Dus ja. Een e-bike zorgt voor uitstoot maar tegelijkertijd is al gebleken dat de uitstoot van bijv. de auto daardoor minder geworden is. Dus onder aan de streep is er toch winst en kan je vanuit deze visie de e-bike toch milieu vriendelijk noemen.
Exact :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:23
@de Peer
Voorbeeld. Mijn vrouw vindt fietsen echt niks. Maar dan ook niks. Werkt 14 km van huis. Met e-bike gaat ze ong 1 op de 3 keer (winter en alles meegeteld) naar haar werk. Met gewone fiets was dat de auto geweest. Ze werkt 5 dagen in de week, dus een keer of 220 op jaarbasis denk ik. Daarvan gaat ze dus een keer of 70 met de fiets (mogelijk meer). Ze bespaart dus een 2000km met haar auto, is een liter of 120. En we hebben zonnepanelen thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006

B64

@de Peer

Dat is sowieso een idioot ingewikkelde rekensom. Je hebt niet alleen de stroom die in die accu gaat. Ook een gewone fiets rijdt niet zonder energie: de fietser moet een hoop boterhammen, apoels (en wat dies meer zij) eten om de voortstuwing te genereren. En hoeveel (fossiele) energie is nodig om die voeding te produceren, rekening houdend dat het menselijk lichaam een stuk minder efficiënt is dan een electromotor? En dan moet je na aankomst ook nog 5 minuten douchen om het zweet af te spoelen.

Kortom, je kunt gelijk hebben, maar voor mij is het maar de vraag of een analoge fiets beter voor het milieu is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finraziel
Ik ging wel altijd al met de gewone fiets naar het werk (is ook maar een kleine 4km). Ik heb de ebike daar dan ook niet voor gekocht, meer om mezelf meer te laten bewegen (want met de ebike is het leuk en op de gewone fiets heb ik er snel genoeg van en doe ik het niet, ook push ik geregeld voorbij de ondersteuning zolang ik de puf heb). Maar toch merk ik ook dat ik nu vaker de fiets pak om even naar de winkel te gaan, of even de berg op te fietsen naar de lokale boer met eierautomaat. Dat zouden anders ook snel autoritjes zijn geweest. Dus zelfs bij mij denk ik dat het netto effect wel positief is.

Enige nadeel nu is dat de auto regelmatig zó lang stil staat dat ik er mee moet gaan rijden om de accu op te laden en de olie weer eens goed door het blok heen te verspreiden en zo :+ (en nee hij kan niet weg, heb hem toch regelmatig nodig en af en toe huren heb ik geprobeerd maar is niks imho).

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:28
B64 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 23:09:
[...]

Dat is sowieso een idioot ingewikkelde rekensom. Je hebt niet alleen de stroom die in die accu gaat. Ook een gewone fiets rijdt niet zonder energie: de fietser moet een hoop boterhammen, apoels (en wat dies meer zij) eten om de voortstuwing te genereren. En hoeveel (fossiele) energie is nodig om die voeding te produceren, rekening houdend dat het menselijk lichaam een stuk minder efficiënt is dan een electromotor? En dan moet je na aankomst ook nog 5 minuten douchen om het zweet af te spoelen.

Kortom, je kunt gelijk hebben, maar voor mij is het maar de vraag of een analoge fiets beter voor het milieu is.
De motor, accu e.d. moet ook geproduceerd worden hé.
Een gewone fiets zal in de regel zeker schoner zijn, ook op de langere termijn waarschijnlijk.
Daarnaast is een ebike uiteindelijk ook niet zo efficiënt als jij schetst; naast het opwekken van de stroom moet het omgevormd worden naar 36 tot 54v voor de accu en dan van de accu naar de motor.
Daar gaat toch bij beide processen aardig wat energie verloren.
Tenslotte zijn die ebikes ook niet voor de eeuwigheid; de motor kan ( gedeeltelijk ) kapot gaan, maar de accu slijt zeker ook.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:12
De hele discussie is leuk om te lezen, maar totaal nutteloos. Jullie proberen 'beeldvorming' goed te praten en daar kan geen argument tegenop.

Alle voordelen hierboven kloppen, maar veel argumenten tegen de ebike zijn vaak ook niet te weerleggen.
Dus voorstanders vinden dat de tegenstander zich druk maakt om niets en de tegenstander vindt dat de voorstander oogkleppen op heeft.

En ook: als een dierenactivist op tv los gaat over dat ene hondje in de straat dan denkt men 'ga wat doen' maar als er honderdduizenden hondjes (accu's) binnenkort verwaarloosd dreigen te worden wordt het een 'item'.
Ongeacht het realisme van die uitspraak.

[ Voor 3% gewijzigd door WaterFire op 25-08-2022 07:03 ]

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Overigens wel een hoop "fietsen" in dat filmpje die harder lijken te gaan dan toegestaan (en andere aandrijving lijken te hebben)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
B64 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 23:09:
[...]

En als je eet en niet fietst sla je het op in de buik :+ Dus dat analoge fiets verhaal gaat niet op en als je elke avond onder de douche stapt zijn dit geen extra belastingen. Douche je overdag na het fietsen dan hoef je die avond niet meer te douchen. ;)

Natuurlijk is het beter om de normale fiets te pakken als je een prima conditie hebt.

Ook op een e-bike kun je gezond(er) bezig zijn. Als je standje turbo maar niet aanraakt kun je ook op de toer stand fietsen en zelf de andere helft bijtrappen. De discipline moet je dan wel hebben want de hoge ondersteuning is wel verleidelijk.

Voor mijn artrose heb ik echt een e-bike nodig en ik stel de ondersteuning zo in dat ik het nog bij kan benen en toch matige inspanning lever zolang ik dit kan. Doe ik dat niet dan wordt het alleen maar erger en kan ik straks helemaal niet meer fietsen. Ik weet dat beweging de artrose als het ware stil zet.

Dat ik aan alle kanten wordt ingehaald door e-bikers die 25 km/h moeten halen interesseert me niets. Ook zie je mensen vaak kijken van "oeh, die heeft een mooie fiets" terwijl ze zelf ook op een deftig model zitten en bijna de bosjes invallen. Voor mij is de e-bike geen verlenging van mijn lid, maar een beetje als een cardioapparaat waarin je in de natuur bent. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
WaterFire schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 07:02:
De hele discussie is leuk om te lezen, maar totaal nutteloos. Jullie proberen 'beeldvorming' goed te praten en daar kan geen argument tegenop.

Alle voordelen hierboven kloppen, maar veel argumenten tegen de ebike zijn vaak ook niet te weerleggen.
Dus voorstanders vinden dat de tegenstander zich druk maakt om niets en de tegenstander vindt dat de voorstander oogkleppen op heeft.

En ook: als een dierenactivist op tv los gaat over dat ene hondje in de straat dan denkt men 'ga wat doen' maar als er honderdduizenden hondjes (accu's) binnenkort verwaarloosd dreigen te worden wordt het een 'item'.
Ongeacht het realisme van die uitspraak.
Ik vind de bewustwording zeker een nuttige bijdrage in dit draadje. Je mag best een argument opleggen.

En de accu's van elektrische auto's.....duizenden cellen ipv die 40-60 cellen in je e-bike...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
jimh307 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:40:
Ik vind de bewustwording zeker een nuttige bijdrage in dit draadje. Je mag best een argument opleggen.

En de accu's van elektrische auto's.....duizenden cellen ipv die 40-60 cellen in je e-bike...
Buiten dat zie je steeds vaker dat mensen een e-bike kopen om hem i.p.v. de auto te gebruiken en daarnaast ook wat gezonder én milieuvriendelijker bezig te zijn. Op je kont in de auto zitten (en vaak ook in de file en uitlaatgassen e.d.) is natuurlijk al helemaal niet gezond. Dus wat betreft zijn e-bikes IMHO sowieso een dikke win-win ;)

• !null
  • Laatst online: 04-09 12:01
Weet iemand wat vermogen is wat een gemiddelde Bosch e-bike accu kan leveren? Dus of het nou een 400Wh is of een 625Wh o.i.d. 36V of 48V, allen die de recente connector gebruiken. Europese e-bike regels schrijven voor dat je 250W mag hebben, dus dat zullen al die accu's in ieder geval kunnen leveren. Maar het BMS wat er in zit zal een keer ingrijpen (of je raakt een zekering)
Ik kan het niet zo snel vinden.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• JohanNL
!null schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 23:12:
Weet iemand wat vermogen is wat een gemiddelde Bosch e-bike accu kan leveren? Dus of het nou een 400Wh is of een 625Wh o.i.d. 36V of 48V, allen die de recente connector gebruiken. Europese e-bike regels schrijven voor dat je 250W mag hebben, dus dat zullen al die accu's in ieder geval kunnen leveren. Maar het BMS wat er in zit zal een keer ingrijpen (of je raakt een zekering)
Ervanuit gaande dat je een goede accu hebt en niet zo'n goedkoop Chinees exemplaar kunnen ze heel wat hebben.
Maar wat de maximale ontladingssnelheid is heb ik nog nooit gezien bij een accu.
Wat ik wel weet is dat de accu's warm tot heet kunnen worden bij snellere ontlading, hierover staan genoeg verhalen online met van die Bafang 750 / 1000w motoren.
Ik denk ook niet dat accu's hiertegen beveiligd zijn in de regel, behalve op ten duur vast een zekering, maarja dat is meer de kill-switch dan om erger te voorkomen.

• !null
@JohanNL Het gaat me echt om originele Bosch accu's, geen gemodificeerd spul.
Maar als originele Bosch accu's gebruikt worden met 750W motoren, dan lijkt er dus geen of amper beveiliging op vermogen in te zitten.

Uiteraard wordt het dan warm, je ontlaad een accu dan met meer dan 1C, dan wordt iedere accu heet na een tijdje.
Er zal toch hopelijk wel (in die van Bosch) een sensor zitten die hem bij 50 of 60 graden uit gooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
!null schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 23:37:
@JohanNL Het gaat me echt om originele Bosch accu's, geen gemodificeerd spul.
Maar als originele Bosch accu's gebruikt worden met 750W motoren, dan lijkt er dus geen of amper beveiliging op vermogen in te zitten.

Uiteraard wordt het dan warm, je ontlaad een accu dan met meer dan 1C, dan wordt iedere accu heet na een tijdje.
Er zal toch hopelijk wel (in die van Bosch) een sensor zitten die hem bij 50 of 60 graden uit gooit.
Ik heb even snel zitten googlen en die van Bosch lijken inderdaad uitgerust te zijn met een hittesensor, die bij 140F / 60C de accu vergrendeld.
Maar beter gebruik je het gehele systeem alsnog met beleid, alhoewel je met een 250w motor de accu eigenlijk niet kunt oververhitten, behalve als je hem in de zon laat bakken en van dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
!null schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 23:12:
Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor, maar vanwaar je vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
dennisfr schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:21:
[...]

Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor, maar vanwaar je vraag?
Ik wil de accu's voor andere doeleinden gebruiken, als dat lukt laat ik het wel weten.

De accu's zijn best duur dus vanuit dat oogpunt zijn het niet eens heel interessante accu's. Het is vooral interessant omdat het verder prima accu's zijn en relatief licht, en als je ze al hebt is het erg praktisch en weer goedkoop om te gebruiken versus een nieuwe accu.

Pagina: 1 ... 120 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam