Tommie12 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 07:20:
[...]
Cube is niet slecht, maar is niet direct een A-Merk. Giant is enorm breed, van low end tot very high end.
Maar het belangrijkste punt is dat die merken verkocht worden door iemand die zelf service kan geven, en dat begint bij een degelijke afmontage voor uitlevering.
Kan je je voorstellen dat je een auto koopt waarvan de wielen nog moeten nagetrokken worden, en de ontsteking niet afgesteld is?
Of een Grasmaaier waarvan de messen niet gebalanceerd zijn?
En dat je dan de instructie krijgt: doe het zelf, of zoek maar een klusser die het voor je doet.
Ga anders eens in het Van Moof topic lezen. Daar zijn kopers die een ‘piece of mind contract’ afgesloten hebben.
Gedurende een hele periode werden de fietsen afgeleverd met kromme wielen, en Van Moof had zijn service niet voor elkaar als je buiten Amsterdam woonde.
Dan kregen mensen het advies: ga er maar mee naar de FM om de hoek, we betalen je 20€.
Perfect voorbeeld van veel beloven, er geld voor aanrekenen en dan mag je het nog zelf gaan oplossen.
Lidl doet dit ook. Ze schakelen de tussenhandel uit, en zetten geen service op, en doen niks meer dan wat dozen schuiven. Dat is goed voor blik erwten, maar niet voor een fiets.
Heel veel FM ziet dat net zo. Koop maar bij Lidl, maar los dan zelf je probleem op.
Kan een beetje principieel klinken, maar hoe zou je zelf zijn…
Persoonlijk, voor uurtje factuurtje zou ik het doen met wat kanttekeningen erbij. Mocht het echt niet lukken door onderdelen of je verwacht er zo veel tijd aan kwijt te zijn dat het onrendabel wordt, leg je dat uit.
Op voorhand “nee” verkopen, blijft bij heel veel mensen hangen en dat heeft een effect.
Ik denk namelijk dat heel veel mensen zoals ik zijn en altijd A merken kopen, behalve voor hun kleine kinderen die net leren fietsen en alles slopen en overal en nergens achterlaten.
Je hebt fietsenwinkels die aangeven “ja maar broertjes en zusjes dan” en je hebt fietsenwinkels die je helemaal snappen en kijken wat ze kunnen doen. Bij die laatste blijven wij nu hangen.
Zo spannend was het namelijk niet, wat afstellen van Shimano versnellingen en kijken of hij een spatbord beter bevestigt kreeg dan de Decathlon het deed. Direct mijn opmerking erbij dat als dat niet lukt, het niet erg is en dat ik er volledig begrip voor heb. Maar hij heeft het geprobeerd en kwam direct met een ander spatbord als alternatief. Dat onthoudt een klant lange tijd.
Het is overigens ook al heel anders als je het gewoon uitlegt aan een klant, dan kun je nog begrip kweken. Geïrriteerd “nee” roepen omdat je de vraag iedere week krijgt heb ik als klant weinig boodschap aan. Maar goed, misschien ook een van de redenen dat hij failliet is?
Ik dacht altijd dan Cuba A merk voor mountainbikes was, boven Giant. Die er nogal een handje van hadden één onderdeel uit een hogere Shimano lijn toe te passen en de rest uit een lagere lijn. Om vervolgens te adverteren met de hogere lijn. Wat een problemen heb ik vroeger met Giants gehad 😅
Tommie12 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:24:
[...]
Ook daar zit een probleem.
Lidl zal je niet vertellen dat het verhaal bij hen stopt als de doos ‘geschoven’is.
En laat ons eerlijk zijn, wie koopt bij Lidl…. Meestal mensen die niks kunnen of willen doen aan hun fiets.
Mensen die het wel kunnen snappen doorgaans beter dat je beter met goed materiaal aan de start gaat.
Maar dat weet je niet.
Ik fiets nauwelijks, alleen recreatief in de zomer en heb een hele goede Batavus staan.
Maar stel ik zou af en toe naar werk willen met de fiets. Ik zit in de detachering en mijn opdracht is nu nog tot 31-12 op fiets afstand.
Daarna? Ik weet het nog niet.
Nu denk ik ook dat ik voor €500 verschil liever een instap Gazelle kies. Maar de use-case is nogal dun.
Daarnaast is de Tesla voor de deur ook nog steeds erg aanlokkelijk om te pakken ipv de fiets.
Dus je aanname vind ik voorbarig. Maar goed, N=1