Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 119 ... 228 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar12
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 30-08 23:20
Chrasher schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:12:
[...]

Zelfs mijn extreem goedkope Watt New York rijd in alle 5 standen 25km/u.
Bepalen de 5 standen dan alleen hoe snel je op de 25 zit? En betekent dat dat je niet langzamer dan 25 kan?

Een rotatiesensor is niet meer dan een domme aan/uit knop. Volle kracht of geen kracht. In dat licht kan ik de keuze wel begrijpen om ook 20 of 15 km/u te kunnen rijden. Bijvoorbeeld als je door een drukke straat rijdt of de accu wilt sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:02

Chrasher

Tevree met z'n PS5

@Oscar12 Zo kan je het verwoorden ja. Maar bij de lagere standen zul je zelf wat meer mee moeten trappen. Elke stand zal een max vermogen leveren aan de motor.
Bijv: Stand 1 : 50 Watt, stand 2 : 100Watt, stand 3: 150W, etc. Zelfs met een krachtsensor zal je per stand een maximaal vermogen krijgen, alleen kan je dat met je eigen kracht nog wat variëren. Bij een rotatie sensor gaat er altijd een vast vermogen naar de motor (afhankelijk van hoe de controller dat regelt).

Mijn Mahle X35 motor heeft het bijkomstige voordeel dat ik per ondersteuningsstand zelf kan instellen wat het max. vermogen mag zijn. Ik kan dit dus afstellen naar mijn eigen voorkeuren.
Waarbij bij mijn motor elke stand een maximale hoeveelheid vermogen kan leveren: 1-100W, 2-175W, 3-250W, kan ik zelf bepalen hoeveel van dat vermogen ik wil gaan gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_ieziwuIqvAL0SEvNJBsWlnSb0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/35bDLXV45kgqGIPFlIeH49L2.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn huidige stand 1 staat nu bij mij op 60%, daarmee kan ik ook langzaam rijden omdat het te weinig vermogen is om vanzelf naar de 25km/u te gaan. Trap ik zelf wat bij dan kom ik wel gemakkelijk aan die 25km/u. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Chrasher op 15-08-2022 19:50 ]

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:35
warp schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:32:
[...]

Oké, bedankt voor de info. Ze hebben wel een fysieke winkel in Amsterdam. Je kunt ook extra accu's bestellen. Bij QiCQ is hij momenteel €200,- goedkoper en zou hij met alle opties op €2.245,- uitkomen.
  • Framemaat: L(180-1,95),
  • Kleur: pearl white, Accu kleur: zilver
  • Extra's Accu upgrade 504 Wh (+€140,00)
  • Bagagedrager en spatborden (+€90,00)
  • Trelock ringslot (+€40,00)
  • Geveerde voorvork (+€150,00)
  • Geveerde zadelpen (+€40,00)
  • Verstelbare stuurpen (+€30,00)
  • Kettingscherm (+€29,00)
  • Trelock ketting bij slot (+€36,00)
    €2.245,00
    https://shop.qicq.nl/qonqer-urban-ebike.html
Weet je anders wat goede/betere alternatieven om naar te kijken? Beetje dezelfde ATB/MTB-achtige framestijl. Geen VanMoof of Cowboy o.i.d. want ik vind die designfietsen persoonlijk niet zo mooi. Budget ligt rond de 3000 euro.

Edit: Ben overigens ook erg gecharmeerd van Cube, maar die lijken helaas erg slecht leverbaar. Degene die ik wel vind zijn of te klein, of net de verkeerde kleurencombinatie (ben zelf 1,90+ dus wil wel een XL-size frame).
Voor €2250 met een winkel in de buurt is het een prima optie. Gezien je budget zou ik je keuzes samenvatten als:

€2250 met compromis op motor (geen krachtsensor) en betrouwbaarheid (10 jaar gebruik minder zeker dan onderstaand).
~€2300 van een A-merk met ook A-merk motor maar met compromis op het uiterlijk dat je zoekt (Victoria eTrekking 5.9 o.i.d.).
~€3000 van een A-merk mét het uiterlijk dat je zoekt (Conway, Cube, Victoria, Trek,…).

Conway is een echt MTB merk met elektrische fietsen als je dat zocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
scorchnl schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:05:
Hallo mensen!

Via mijn werk mag ik een elektrische fiets bestellen. Ik krijg hiervoor ongeveer 1500 euro. Alles daarboven moet ik zelf bijleggen.

Eerlijk gezegd ga ik hem alleen in de avond en weekenden gebruiken, dus een hele luxe fiets zit ik niet op te wachten.

Nu is mijn oog gevallen op deze fiets:
https://www.lidl.nl/p/zun...dames-of-heren/p100341492

Ik weet dat dit niet het Zundapp van vroeger is. Het is simpelweg een Chinees merk.
Desalniettemin lijkt me dit een aardige fiets. Ik ben alleen helemaal niet thuis in de fietsen, dus vandaar mijn vraag (sanity check) hier.

Wat vinden jullie van deze fiets?

Ter referentie: ik fiets momenteel al 15 jaar op een oude (30 jaar oude) Union fiets dus heel luxe ben ik niet gewend. Wel is het een stevige fiets.
Het verbaasd me positief dat er een Suntour voorvork en hydraulische remmen met verkrijgbare remblokken (want Shimano past erop) op een fiets van deze prijs zitten.

De versnelling is complete troep.

Lidl heeft geen fietswerkplaats. Als je dit koopt, doe jezelf een plezier en laat hem ergens rijklaar maken.

Als de afbeeldingen kloppen zijn het slappeenkelwandige velgen zonder busjes. Daar blijft niets van heel als ik mijn ongezouten mening erover zou mogen geven. Maar goed, daar blijft ook niets van heel als je er mee gaat fietsen. Dat alleen al kost je een paar honderd euro later. Als je dat nu besluit bij te leggen bespaar je jezelf de ellende.

(Niet belangrijk: wie een bandbreedte specificeert als ongeveer 1.6” heeft geen flauw idee waar hij het over heeft.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Nog een vraagje voor @jimh307 over de accu van mijn 210W Range Extender. Heb hem vandaag als test voor het eerst helemaal leeggereden. Tijdens de rit heeft hij dus zowel meegeholpem met vermogen leveren aan de motor, als mijn frame accu op peil gehouden met een max. output van 2A.
Volgens de telefoon app ging dit door tot 0% om daarna uit te gaan (215W geleverd). Gelukkig kan ik in de app het Voltage bekijken, dus heb dit wel regelmatig gecontroleerd. Na het uitschakelen gaf de app nog 32,5V aan. Heb hem wel weer vrij snel aan de lader gehangen na thuiskomst. ;)

Mijn vraag nu is: Die 32.5V lijkt mij nog een behoorlijke marge die ingebouwd is of is dit te laag en moet ik ervoor zorgen dat ik die Extender al eerder uitzet? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Foxhill schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:36:
[...]

Het verbaasd me positief dat er een Suntour voorvork en hydraulische remmen met verkrijgbare remblokken (want Shimano past erop) op een fiets van deze prijs zitten.

Lidl heeft geen fietswerkplaats. Als je dit koopt, doe jezelf een plezier en laat hem ergens rijklaar maken.

Als de afbeeldingen kloppen zijn het enkelwandige velgen zonder busjes. Daar blijft niets van heel als ik mijn ongezouten mening erover zou mogen geven. Maar goed, daar blijft ook niets van heel als je er mee gaat fietsen. Dat alleen al kost je een paar honderd euro later. Als je dat nu besluit bij te leggen bespaar je jezelf de ellende.

(Niet belangrijk: wie een bandbreedte specificeert als ongeveer 1.6” heeft geen flauw idee waar hij het over heeft.)
Dat zijn IMO dubbelwandige velgen, of het enige kwaliteit is valt vanaf hier niet te beoordelen. meestal is de bouwkwaliteit meer bepalend voor levensduur van wielen dan de onderdelen op zichzelf beschouwd.
Busjes zijn allang niet meer bepalend en al helemaal niet bij deze relatief zware velgen.
Bouwkwaliteit is vermoedelijk het allerlaagste level, maar zelfs dat kan een redelijke tijd meegaan bij een niet heel zware berijder die niet als een zombie overal overheen rost.

[ Voor 3% gewijzigd door Keezx op 15-08-2022 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wat maakt Shimano Altus complete troep?

Edit: vertel maar niet eigenlijk. Ik heb net een nieuwe fiets met die versnellingen gekocht.

[ Voor 38% gewijzigd door jodeltje op 15-08-2022 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorchnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-06 19:38
(jarig!)
Thanks voor de reacties mensen! Ik ga het serieus overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Chrasher schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:44:
Nog een vraagje voor @jimh307 over de accu van mijn 210W Range Extender. Heb hem vandaag als test voor het eerst helemaal leeggereden. Tijdens de rit heeft hij dus zowel meegeholpem met vermogen leveren aan de motor, als mijn frame accu op peil gehouden met een max. output van 2A.
Volgens de telefoon app ging dit door tot 0% om daarna uit te gaan (215W geleverd). Gelukkig kan ik in de app het Voltage bekijken, dus heb dit wel regelmatig gecontroleerd. Na het uitschakelen gaf de app nog 32,5V aan. Heb hem wel weer vrij snel aan de lader gehangen na thuiskomst. ;)

Mijn vraag nu is: Die 32.5V lijkt mij nog een behoorlijke marge die ingebouwd is of is dit te laag en moet ik ervoor zorgen dat ik die Extender al eerder uitzet? :?
*jimh307 meld zich aanwezig

Ik betwijfel of dit het juiste voltage is wat de app vermeld. 32,5 volt is gelijk aan 10% restlading en als de app het goed zou hebben kapt hij deze keurig op tijd af om schade te voorkomen. Anders heb je de range extender goed leeg gefietst. Probeer iets eerder op te laden en doe dit niet elke keer want dan zal de extender geen lang leven beschoren zijn. Het kan niet meteen kwaad, maar tracht 20% over te houden.

Een volle accu van 36 volt begint na het opladen met 42 volt. Dit zakt in het begin zeer vlug naar 40 volt om dan gestaag af te nemen met op het einde de bekende 'val' in het voltage. Komt de accu onder de 30 volt terecht dan ben je al te ver gegaan. 30 volt is hooguit 2% SoC!

In de winter is het een ander verhaal. Als het echt koud is en je ontlaad de extender net zo sterk als nu dan kun je nog wel eens een cut-off krijgen en dan staan de cellen behoorlijk uit balans. De accu is (neem ik aan 210 Wh) en dus vrij klein en zal dan nóg meer moeite krijgen om de gevraagde stroom te kunnen leveren. Ga dan niet op standje Turbo knallen op de extender en laat hem alleen met een stroom van 2 A lopen naar je hoofdaccu. Dan zal hij het nog kunnen houden ( 2 A = 72 watt bij 36 volt ).

PS: Ik ben ook actief in het grote speed pedelec topic. Pas een soortgelijk verhaal gepost daar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Foxhill schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:22:
Voor €2250 met een winkel in de buurt is het een prima optie. Gezien je budget zou ik je keuzes samenvatten als:

€2250 met compromis op motor (geen krachtsensor) en betrouwbaarheid (10 jaar gebruik minder zeker dan onderstaand).
~€2300 van een A-merk met ook A-merk motor maar met compromis op het uiterlijk dat je zoekt (Victoria eTrekking 5.9 o.i.d.).
~€3000 van een A-merk mét het uiterlijk dat je zoekt (Conway, Cube, Victoria, Trek,…).

Conway is een echt MTB merk met elektrische fietsen als je dat zocht.
Dank voor je reactie. Ik zoek geen echte ATB, meer een allround/hybride fiets. Maar wel de looks zeg maar. Meeste zal gewoon stad en toeren zijn, maar ik moet er ook wat minder begaanbare paden mee kunnen berijden. Trek had ik ook al bekeken, maar daar zit helaas weinig bij dat ook naar mijn smaak is.

Conway en Victoria hebben inderdaad erg mooie fietsen en lijken ook beter leverbaar. Denk dat ik dus toch meer in de 3000+ range ga zoeken.

De Conway Carion SUV 3.0 en de Victoria eTrekking 12.6 zijn qua uiterlijk wel naar mijn smaak en hebben ook goede specs voor de prijs zo te zien. Bedankt voor de tip :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Keezx
jodeltje schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:06:
[...]

Wat maakt Shimano Altus complete troep?

Edit: vertel maar niet eigenlijk. Ik heb net een nieuwe fiets met die versnellingen gekocht.
Niks om je erg druk over te maken, je moet er alleen geen meetlat voor de beste spullen aan hangen.
Ik gebruik op m'n racefietsen geen Shimano, behalve pedalen, maar voor een werk/ stads/ ebike zou ik Altus spullen zeker niet versmaden, goed genoeg en goedkoop te vervangen indien kapot.
Geen reden om een Ebike van 1500€ te diskwalificeren of te laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

jimh307 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:32:
[...]

*jimh307 meld zich aanwezig

Ik betwijfel of dit het juiste voltage is wat de app vermeld. 32,5 volt is gelijk aan 10% restlading en als de app het goed zou hebben kapt hij deze keurig op tijd af om schade te voorkomen. Anders heb je de range extender goed leeg gefietst. Probeer iets eerder op te laden en doe dit niet elke keer want dan zal de extender geen lang leven beschoren zijn. Het kan niet meteen kwaad, maar tracht 20% over te houden.
Bedankt voor de info. :) Dat vroeg ik mij dus af, wat is de werkelijke restlading bij 32.5V. Men heeft dus een redelijke marge ingebouwd (al had ik hem liever wat hoger gehad), maar je hebt gelijk, normaal gesproken zou ik hem uitschakelen bij een restlading van 10-15%. Mijn main accu laat ik ook niet onder de 10% komen, indien mogelijk zelfs niet onder de 20%

Was even een test hoever de electronica zou gaan. Trouwens onder de 15% geeft die Extender nog maar een 1A output, dus nog een extra beveiliging.

[ Voor 4% gewijzigd door Chrasher op 15-08-2022 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-08 08:53
Foxhill schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:36:
[...]

Dit viel me ook op. Sommige componenten vallen mee, andere…. Dikke twijfel.

Wat je moet doen als de motor of accu een probleem geven…. Daar wil een doorsnee FM niks aan doen omdat hij toch niks kan herstellen.

En ja, dat rijklaar maken is goed advies, alleen weet ik dat er tal van FM zijn die gewoon weigeren om aan Supermarktfietsen te werken. Ze hebben werk genoeg met de fietsen die ze zelf verkocht hebben.
En als je na het rijklaar maken niet tevreden bent, dan kunnen ze hetzelfd werk 2 maal doen voor nop.

Koop dus een fiets bij een winkel of keten die ook service wil en kan geven.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:05
Chrasher schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:47:
..... Zelfs met een krachtsensor zal je per stand een maximaal vermogen krijgen, alleen kan je dat met je eigen kracht nog wat variëren. Bij een rotatie sensor gaat er altijd een vast vermogen naar de motor (afhankelijk van hoe de controller dat regelt).....
Bij een systeem met een krachtsensor wordt het maximale vermogen niet beperkt door de ondersteuningsstand, maar de mate van versterking van je trapkracht.
Met alle ondersteuningsstanden is het mogelijk om het maximaal vermogen aan te spreken, alleen zal je daar bij een lage ondersteuning meer zelf voor moeten bijdragen dan bij de hoogste ondersteuningsstand.
Juist omdat het motorvermogen afhankelijk is van je eigen trapkracht maakt dat je de snelheid net zo makkelijk aan kan passen als bij gewoon fietsen.
Tommie12 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 23:31:
....
Wat je moet doen als de motor of accu een probleem geven…. Daar wil een doorsnee FM niks aan doen omdat hij toch niks kan herstellen. .....
Deze ebike is een compromis en heeft redelijke componenten voor de prijs.
@scorchnl gaf zelf al aan zich bewust te zijn dat het om Chinees fabricaat gaat.

Juist omdat de fiets uit basisonderdelen bestaat maakt ook dat het onderhoud zelf ook wat makkelijker is te doen, mits je daarvoor open staat en de vaardigheden beheerst.
De controller is niet aan de accu en motor gekoppeld en kan in geval van (grote) problemen met dit Ananda systeem eventueel uitgeweken worden naar andere merken. Hoewel Ananda minder bekend is dan Bafang is het geen kleine speler. Ook zijn nieuwe accu's te koop via derden.
Tijdens de garantieperiode werkt Lidl met een service dienst, ongeveer zoals Prophete ed ook werken.
Het is dus inderdaad niet even langs de FM, bij een probleempje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:03
Tommie12 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 23:31:
[...]

Dit viel me ook op. Sommige componenten vallen mee, andere…. Dikke twijfel.

Wat je moet doen als de motor of accu een probleem geven…. Daar wil een doorsnee FM niks aan doen omdat hij toch niks kan herstellen.

En ja, dat rijklaar maken is goed advies, alleen weet ik dat er tal van FM zijn die gewoon weigeren om aan Supermarktfietsen te werken. Ze hebben werk genoeg met de fietsen die ze zelf verkocht hebben.
En als je na het rijklaar maken niet tevreden bent, dan kunnen ze hetzelfd werk 2 maal doen voor nop.

Koop dus een fiets bij een winkel of keten die ook service wil en kan geven.
Tja, had hij maar geen FM moeten worden denk ik dan.

Als een FM hier niet aan mee wil doen, is het exit FM voor de rest van mijn leven. Gemiste kansen met opgroeiende kinderen en een schuur vol A-merk fietsen.

Een elektrische fiets zou voor mij puur voor erbij zijn, naast de leaseauto om af en toe naar werk te fietsen. Goedkoper is beter, in mijn geval.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Foxhill
Tweak_ers schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 04:45:
[...]

Als een FM hier niet aan mee wil doen, is het exit FM voor de rest van mijn leven. Gemiste kansen met opgroeiende kinderen en een schuur vol A-merk fietsen.

Een elektrische fiets zou voor mij puur voor erbij zijn, naast de leaseauto om af en toe naar werk te fietsen. Goedkoper is beter, in mijn geval.
We hebben geholpen de voor- en nadelen van de fiets te herkennen. Gezien de prijs en gezien een aantal positieve verassende onderdelen is dit geen gekke keuze.

Je mening over de fietsenwinkel is wel wat stellig. Als je veel bij een bepaalde fietsenwinkel komt kun je die eerst eens vragen of hij je met deze fiets ook wil helpen. Er zomaar vanuit gaan is wat voorbarig.

Ik verwacht van een elektrowinkel met installateurs (die ook wel gas kunnen) geen CV-ketel geïnstalleerd. Ik verwacht bij de Opel garage geen onderhoud aan mijn BMW. Ik verwacht bij de Mediamarkt reparatieservice geen reparatie aan een elders gekochte tv. Ik vind dat elke ondernemer mag kiezen welke klus hij wel of niet aanneemt.

De meeste (zo niet bijna elke) fietsenwinkels kiezen ervoor geen Altus schakeling, geen zwakke velgen en geen dergelijke elektro te verkopen. Waarom zouden ze het dan moeten onderhouden?

Ik heb een speciaalzaak in elektrische fietsen. Dat betekend dat ik geen onderhoud aanneem aan sportfietsen, kinderfietsen, en oude barrels. Ook verkoop ik de niet-elektrische inruilers uitsluitend aan de handel. Dat kost soms een klant/familie met ook niet-elektrische fietsen. Het levert meer extra klanten op (door meer kennis, meer voorraad, etc.).

Het is geen arrogantie. Als iemand onderweg een band of ketting kapot heeft help ik wel. En advies over hoe je iets zelf kunt of welke winkel dit wel doet geef ik graag. Zo heb ik gister iemand geadviseerd over een kapotte oude Torpedo 3-naaf. Maar die hoef ik toch niet te gaan repareren?

Ik zou het vreemd vinden als iemand anders vind dat die keuze niet geheel aan mij is. Zeker als je bedenkt dat ik dan daarvoor een extra monteur aan zou moeten nemen en de werkplaats zou moeten uitbreiden.

[ Voor 3% gewijzigd door Foxhill op 16-08-2022 07:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
Oeps

[ Voor 99% gewijzigd door Foxhill op 16-08-2022 07:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

elinx schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 00:34:
[...]
Bij een systeem met een krachtsensor wordt het maximale vermogen niet beperkt door de ondersteuningsstand, maar de mate van versterking van je trapkracht.
Met alle ondersteuningsstanden is het mogelijk om het maximaal vermogen aan te spreken, alleen zal je daar bij een lage ondersteuning meer zelf voor moeten bijdragen dan bij de hoogste ondersteuningsstand.
Juist omdat het motorvermogen afhankelijk is van je eigen trapkracht maakt dat je de snelheid net zo makkelijk aan kan passen als bij gewoon fietsen.

[...]
Wat je hier boven schrijft is misschien van toepassing op een specifiek merk of middenmotor, maar absoluut niet van toepassing op de achterwiel hub motoren met krachtsensor die ik bereden en gehad heb.
Die hebben wel degelijk een max. vermogen ingesteld per stand, ook al zet je alle kracht op de pedalen. Bij mijn Rabeneick met krachtsensor had elke stand zijn maximale output:. In stand 1 kwam ik nooit hoger dan 5A bij flink trappen en nog steeds 5A als ik vol op de pedalen ging staan, in stand 5 was dit 15A.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
Tweak_ers schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 04:45:
[...]

Je moet je af en toe eens in de schoenen van iemand anders zetten.

Je koopt een Lidl fiets voor weinig, en die komt toe in een doos. Je kan vrijwel zeker zijn dat de remmen, versnellingen, balhoofd, de meeste bouten en moeren nog nagelopen moeten worden. Ook spaken zitten soms los, en moeten gecontroleerd worden. Daar kruipt snel 1 tot 2 uur werk in, en gezien de kwaliteit van zo’n fiets moet het meestal opnieuw gedaan worden na een paar maand. Een leek is dan al snel ontevreden omdat hij extra geld moest uitgeven en de fietsenmaker als een ‘dief’ ziet. 80% kans dat die een goede fiets toch elders gaat halen.
En als er aan zo’n fiets een herstelling moet gebeuren is het eerst zoeken naar de onderdelen, die bestellen etc etc. Kortom, veel te veel tijd voor een klus waar je niet zeker bent dat je uiteindelijk met een tevreden klant zit.

Als Lidl zich geroepen voelt om fietsen te verkopen, dan moeten ze de service ook maar organiseren. Wel de winst proberen te pakken, maar niet de moeite willen doen om een degelijke netwerk op te bouwen zou verboden moeten zijn.

Ik heb zelf ooit een LidL fiets gekregen uit een erfenis van mijn schoonouders. Kwam handig van pas met kinderen die op kamers gingen.
Tot je die fiets vastpakt. Fiets was waarschijnlijk een jaar of 3-4 oud en had amper gereden, maar zowat alles rammelde en er zat speling op. Die fiets had een soort van achterwielvering. Die demper was al defect.

Dus ik naar mijn FM, en heel vriendelijk heeft die me toen even uitgelegd wat er allemaal moest gebeuren om die fiets rijklaar te maken. Bovendien… hij wou het enkel doen als ik de onderdelen (demper en een paar speciale schroeven) zou vinden. Maar alles samen zou het meer kosten dan wat die fiets waard zou zijn.
Hij bood me een 2dehandsfiets aan voor een goede 150€, zowat de helft van de herstelprijs, en die fiets was simpel maar in orde.

Dus… ik snap die FM wel die niet aan een Lidl fiets wil werken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• warp
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:23:
Dus… ik snap die FM wel die niet aan een Lidl fiets wil werken.
Beetje hetzelfde idee als dat Tweakers niet graag die oude, gare én trage PC van hun oom/tante/neefje/whatever nakijken als ze weer eens bij je komen aankloppen omdat hun PC vol spyware en andere rommel staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:40

de Peer

under peer review

de Peer schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:56:
Een nadeel van het elektrisch fietsen vind ik dat het voor mij niet meer duidelijk is hoeveel inspanning ik zelf lever. Ik fiets elke werkdag 2 x 22km en zou die tijd graag gebruiken om ook voldoende lichaamsbeweging te hebben.

Ik betrap mezelf er echter op dat ik (soms?) minder kracht lever en de motor het werk laat doen. Het motiveert ook niet echt dat het verschil tussen wel of niet meetrappen maar een paar kilometer per uur is. Mijn fiets heeft geen kracht-sensor en levert dus een constant vermogen.

Ik zit er over te denken om een hartslag-horloge te kopen en op een vaste hartslag te gaan fietsen. Is dat een goed idee en zijn daar ervaringen mee specifiek i.c.m. het elektrisch fietsen?
Ik gebruik nu sinds kort de Mi band 7 (50 euro) als hartslagmeter en het is exact waar ik naar zocht!
Het bandje trilt nu kort als ik onder/boven een bepaalde hartslag kom en op deze manier heb ik dus wat feedback tijdens het elektrisch fietsen.

Ik heb nu een signaal/getalletje waardoor ik weet dat ik actief aan het bewegen ben en dat mijn trip een kleine work-out is.

Zonder motor kun je vaak de snelheid best goed gebruiken als indicator, maar met motor heb je daar weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _serial_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-08 09:44

_serial_

and there was silence

Veilig verkeer nederland wil een onmiddellijk verbod voor opvoersets van E-bikes

Sja tuurlijk, maar dan trekken mensen ze alsnog wel van Ali.

somewhere there was silence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
warp schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:16:
[...]

Beetje hetzelfde idee als dat Tweakers niet graag die oude, gare én trage PC van hun oom/tante/neefje/whatever nakijken als ze weer eens bij je komen aankloppen omdat hun PC vol spyware en andere rommel staat ;)
Idd, omdat het enige juiste advies dan is om die 10 jaar oude low end machine eindelijk eens te vervangen. Dat is wat ze niet willen horen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Keezx
Een typisch knullig Telegraaf artikel...
Met geen enkele , gewone, Ebike kom je ook maar in de buurt van 50 km/u. die hebben max. 250 watt en in de zoutzakhouding kan dat met meewind misschien 35 worden., en dan houdt het op, hard trappen is taboe voor die lui.
Ik zie het als een niet bestaand probleem, de enkelingen die ik met de racefiets inhaal en die iets sneller rijden dan 25 zijn een hele kleine minderheid, het zijn bepaald geen hele hordes die met een noodgang de fietspaden onveilig maken.
Er zijn natuurlijk altijd jongens die het als een sport zien om fietsen op te voeren, maar het in de Telegraaf geschetste beeld is niet de realiteit

Goed dat de politie de enkeling die wel gevaarlijke dingen doet op de bon slingert, maar weer nieuwe, extra regelgeving, wie zit daar echt op te wachten?

[ Voor 46% gewijzigd door Keezx op 16-08-2022 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Dat verbod is er in feite al omdat je fiets illegaal wordt.
Eerste stap is de sets verbieden, daarna volgt handhaven. En als je fiets dan aan de ketting gaat dan leer je dat wel af.

Zelfs Van Moof heeft de 5 beter dichtgetimmerd nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Laatst online: 20:40

TTLCrazy

Listen to Frankie

Ik ben het hier helemaal mee eens, maar verbied dan ook gelijk opvoer spullen voor snorfietsen/scooters. Het is allemaal zo knullig in NL, mag wel verkocht worden en ook geplaatst, maar dan mag je er niet meer mee de openbare weg op. Ja hallo, wat denk je dat iedereen gaat doen... Ik wordt nog steeds regelmatig als ik op de weg rijd met scooter, +/- 50 op de teller (45 GPS), ingehaald door zo'n idioot op het fietspad met een opgevoerde snorscooter. Ik schud maar een beetje mijn hoofd en hoop dat hij bij niemand letsel veroorzaakt.

Handhaving in NL is nog steeds huilen met de pet op. Ook als ze de opvoersetjes gaan verbieden gaat dat niet veranderen ben ik bang.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Chrasher schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 07:09:
.......absoluut niet van toepassing op de achterwiel hub motoren met krachtsensor die ik bereden en gehad heb.
Die hebben wel degelijk een max. vermogen ingesteld per stand, ook al zet je alle kracht op de pedalen. .....
OK, dit is eerder aan de orde geweest mbt tot een Batec handbike en een naafmotor.
Ik vermoed dat in zo een geval de krachtsensor is toegevoegd als extra sensor of de functie overneemt van de rotatiesensor, maar dat het gedrag van een dergelijke rotatiesensor een dominante rol blijft vervullen bij het kiezen van de ondersteuningsstand.
Waarschijnlijk zit die beperking in de controller, die waarschijnlijk voor beide mogelijkheden wordt ingezet.
Normaal gedrag van een krachtsensor is het versterken van jouw trapkracht.

[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 16-08-2022 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
TTLCrazy schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:31:
[...]

Ik ben het hier helemaal mee eens, maar verbied dan ook gelijk opvoer spullen voor snorfietsen/scooters. Het is allemaal zo knullig in NL, mag wel verkocht worden en ook geplaatst, maar dan mag je er niet meer mee de openbare weg op. Ja hallo, wat denk je dat iedereen gaat doen... Ik wordt nog steeds regelmatig als ik op de weg rijd met scooter, +/- 50 op de teller (45 GPS), ingehaald door zo'n idioot op het fietspad met een opgevoerde snorscooter. Ik schud maar een beetje mijn hoofd en hoop dat hij bij niemand letsel veroorzaakt.

Handhaving in NL is nog steeds huilen met de pet op. Ook als ze de opvoersetjes gaan verbieden gaat dat niet veranderen ben ik bang.
Verbieden is nergens voor nodig.
Het snor"fiets"probleem lost zichzelf op zodra de helmplicht wordt ingevoerd, die gaat een zachte dood sterven, geholpen door de Ebike.
Wij hadden tot voor kort ook een snorscootertje dat 45 liep (deed ie al toen we hem kochten), ik reed er ook wel eens op en nooit ook maar 1 probleem gehad in het verkeer, gewoon gasgeven waar het kan en rustig rijden waar het moet.
Handhaving? Op gedrag ja graag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Keezx schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:02:
[...]

Het snor"fiets"probleem lost zichzelf op zodra de helmplicht wordt ingevoerd, die gaat een zachte dood sterven, geholpen door de Ebike.
Wij hadden tot voor kort ook een snorscootertje dat 45 liep (deed ie al toen we hem kochten), ik reed er ook wel eens op en nooit ook maar 1 probleem gehad in het verkeer, gewoon gasgeven waar het kan en rustig rijden waar het moet.
Tot het moment dat je een aanrijding krijgt en je niet verzekerd bent omdat je snor opgevoerd is. Dan piep je wel anders. Maar de meeste mensen nemen het risico dat ze iemand aanrijden op de koop toe. Maar wel huilen als ze moeten betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Da's ook een fractie, de verzekeringsonheilsprofeten...
Het gaat natuurlijk om de vraag of er weer nieuwe wet- of regelgeving moet komen om een relatief klein gedragsprobleem aan te pakken.
Tieners verplichten pillen in te nemen die machogedrag onderdrukken is effectiever IMO :+

[ Voor 67% gewijzigd door Keezx op 16-08-2022 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:00
De verzekering aanhalen is wat mij betreft ook altijd een non-argument, maar wel typisch Nederlands om alles via geld af te wikkelen ofzo.
Daarnaast, ben je uberhaupt verzekerd op een gewone fiets / ebike tot 25 km/u ondersteuning? Had gezien dat zo iemand van Veilig Verkeer Nederland het had over dat je niet verzekerd zou zijn, maar dat ben je toch sowieso niet :+

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Ja, die valt onder een standaard WA verzekering die vrijwel iedereen wel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Keezx schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:11:
Ja, die valt onder een standaard WA verzekering die vrijwel iedereen wel heeft.
aansprakelijkheidsverzekering :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Stukje van een willekeurige verzekering:

Unive:
Dekt aansprakelijkheidsverzekering schade die ik met mijn opgevoerde elektrische fiets veroorzaak?

Nee, opgevoerde elektrische fietsen (e-bikes) zijn niet verzekerd. Onze aansprakelijkheidsverzekering particulier dekt geen schade die u met een opgevoerde elektrische fiets veroorzaakt. Volgens de wet mag een elektrische fiets niet harder dan 25 kilometer per uur en mag deze beschikken over een hulpmotor van maximaal 0,25KW. Als u of uw kind met een opgevoerde elektrische fiets schade aan een ander veroorzaakt, bent u niet verzekerd. U moet dan zelf met de partij die schade heeft de schade regelen.
Dit is toch echt algemeen bekend, maar als mensen lekker hun hoofd in het zand willen steken, moeten ze dat maar zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Ah ja dat is ook zo, maar dan moet jouw polis deze wel expliciet dekken, dat doen ze blijkbaar niet allemaal.

@TTLCrazy Ik mag hopen dat ze bij Unive dan niet moeilijk gaan doen als je boven de 25km/u aan het fietsen bent, maar dat de motor wel maar tot 25km/u ondersteunde.

[ Voor 7% gewijzigd door JohanNL op 16-08-2022 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

@JohanNL Dat lijkt mij wel aannemelijk. Tenzij je een gevaar wordt door met 40+ een woonwijk in te knallen of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Tommie12 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:19:
[...]

Dat verbod is er in feite al omdat je fiets illegaal wordt.
Eerste stap is de sets verbieden, daarna volgt handhaven. En als je fiets dan aan de ketting gaat dan leer je dat wel af.

Zelfs Van Moof heeft de 5 beter dichtgetimmerd nu.
Het is gewoon moeilijk te handhaven, bij een brommer kan die op een rollenbank maar bij een fiets moet de politie er zelf mee gaan fietsen. Ook zijn er dan zo systemen die je met een klik reset waarna hij maar 25 rijdt. En dan krijg je de discussie over wielrenners en ligfietsen die ook harder dan 25 gaan.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Marzman schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:58:
[...]

Het is gewoon moeilijk te handhaven, bij een brommer kan die op een rollenbank maar bij een fiets moet de politie er zelf mee gaan fietsen. Ook zijn er dan zo systemen die je met een klik reset waarna hij maar 25 rijdt. En dan krijg je de discussie over wielrenners en ligfietsen die ook harder dan 25 gaan.
Uiteindelijk is er wel een makkelijke en haalbare oplossing voor: stel een maximum snelheid in voor het fietspad, zoals 30km/u
Voor de wielrenners inderdaad wat minder leuk, maar die gaan dan maar de tour de france doen o.i.d.
Want het is natuurlijk een illusie dat een opgevoerde ebike die 50km/u gaat gevaarlijker is dan een wielrenner met dezelfde snelheid.
De politie kan dan ook makkelijker handhaven op deze snelheidsduivels.

Maar goed, voorlopig gaat men eerst andere maatregelen nemen zo te zien, zoals het verbieden van de zogenaamde '' opvoersets '', waar waarschijnlijk ook geeneens handhaving op komt.
Dan niet te vergeten dat het via Ali en co. alsnog te bestellen is en er gewoon ebikes zijn die out-of-the-box zijn '' op te voeren ''
Men loopt weer eens enorm achter de feiten aan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Foxhill schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 07:05:
[...]

We hebben geholpen de voor- en nadelen van de fiets te herkennen. Gezien de prijs en gezien een aantal positieve verassende onderdelen is dit geen gekke keuze.

Je mening over de fietsenwinkel is wel wat stellig. Als je veel bij een bepaalde fietsenwinkel komt kun je die eerst eens vragen of hij je met deze fiets ook wil helpen. Er zomaar vanuit gaan is wat voorbarig.

Ik verwacht van een elektrowinkel met installateurs (die ook wel gas kunnen) geen CV-ketel geïnstalleerd. Ik verwacht bij de Opel garage geen onderhoud aan mijn BMW. Ik verwacht bij de Mediamarkt reparatieservice geen reparatie aan een elders gekochte tv. Ik vind dat elke ondernemer mag kiezen welke klus hij wel of niet aanneemt.

De meeste (zo niet bijna elke) fietsenwinkels kiezen ervoor geen Altus schakeling, geen zwakke velgen en geen dergelijke elektro te verkopen. Waarom zouden ze het dan moeten onderhouden?

Ik heb een speciaalzaak in elektrische fietsen. Dat betekend dat ik geen onderhoud aanneem aan sportfietsen, kinderfietsen, en oude barrels. Ook verkoop ik de niet-elektrische inruilers uitsluitend aan de handel. Dat kost soms een klant/familie met ook niet-elektrische fietsen. Het levert meer extra klanten op (door meer kennis, meer voorraad, etc.).

Het is geen arrogantie. Als iemand onderweg een band of ketting kapot heeft help ik wel. En advies over hoe je iets zelf kunt of welke winkel dit wel doet geef ik graag. Zo heb ik gister iemand geadviseerd over een kapotte oude Torpedo 3-naaf. Maar die hoef ik toch niet te gaan repareren?

Ik zou het vreemd vinden als iemand anders vind dat die keuze niet geheel aan mij is. Zeker als je bedenkt dat ik dan daarvoor een extra monteur aan zou moeten nemen en de werkplaats zou moeten uitbreiden.
Ik vind je vergelijkingen wat mank gaan.
Als jij een Gazelle verkoper bent en verder niets anders verkoopt, prima.

Maar de meeste fietsenwinkels hanteren meerdere merken en hebben een werkplaats waar je iedere fiets kunt onderhouden.

Ik zeg niet dat je mij hetzelfde tarief moet hanteren als je vaste klanten. Maar als ik er gewoon voor beteid ben te betalen is “nee” verkopen killing voor je business.

Voor mij persoonlijk komt er dan een groot rood kruis bij jouw winkel te staan. Even goede vrienden, maar ik gun je in de toekomst ook geen handel meer.

Als jij die handel niet nodig hebt, prima toch. Ik gun de fietsenwinkel die mij wél verder helpt eerder die handel in de toekomst.

Is toch niet vreemd?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
JohanNL schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:13:
......l een makkelijke en haalbare oplossing voor: stel een maximum snelheid in voor het fietspad, zoals 30km/u...
Een limiet van 25km/h ligt volgens mij dan meer voor de hand.
Duidelijk aangegeven met een limietbord op fietspaden waar het druk kan zijn met gemengd fietsverkeer.
Op rustige fietspaden is een dergelijke limiet mijns inziens overbodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Uiteindelijk is er wel een makkelijke en haalbare oplossing voor: stel een maximum snelheid in voor het fietspad, zoals 30km/u
Voor de wielrenners inderdaad wat minder leuk, maar die gaan dan maar de tour de france doen o.i.d.
Want het is natuurlijk een illusie dat een opgevoerde ebike die 50km/u gaat gevaarlijker is dan een wielrenner met dezelfde snelheid.
En dan trajectcontroles op alle fietspaden? En nummerborden voor en achterop de fiets?

Een andere optie is wat ze nu doen en accepteren dat sommige fietsers meer risico nemen maar het wel ontmoedingen, verbieden en moeilijker maken. Bovendien is een bakfiets die 25 rijdt veel gevaarlijker dan een gewone electrische fiets die 30 rijdt. Je kan niet alles oplossen met regelgeving.

[ Voor 18% gewijzigd door Marzman op 16-08-2022 12:55 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Marzman schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:53:
[...]

En dan trajectcontroles op alle fietspaden? En nummerborden voor en achterop de fiets?

Een andere optie is wat ze nu doen en accepteren dat sommige fietsers meer risico nemen maar het wel ontmoedingen, verbieden en moeilijker maken. Bovendien is een bakfiets die 25 rijdt veel gevaarlijker dan een gewone electrische fiets die 30 rijdt. Je kan niet alles oplossen met regelgeving.
Nummerborden gaan best ver, maar trajectcontroles kunnen op kleinere schaal wel.
Er moet een soort van dreigmiddel zijn, het hoeft niet 100% waterdicht te zijn, zoals dat bij auto's die zich niet aan de regels houden ook zo is.
Zodra het duidelijk is dat er daadwerkelijk werk van wordt gemaakt om fietsers die te hard gaan te bekeuren, dan zullen veruit de meesten het wel laten met opvoersets te rijden.
Een klein groepje die het dan alsnog presteert zich niet aan de regels te houden wordt vroeg of laat dan alsnog wel gepakt.

Maar zoals het nu werkt, waarbij de politie zelf aangeeft dat ze toch niet handhaven, wat denk je dat met name jongere fietsers hierbij zullen denken?
Het wordt zelfs zo nu en dan '' gepromoot '' op de (staats)televisie dat er mensen zijn die hun ebike aardig ver hebben opgevoerd en zich er totaal geen zorgen over maken, zowel veiligheid als bekeuringen e.d.
Zelfs de grootste critici die zij weten uit te nodigen over het gebruik van opvoersets/opvoeren in het algemeen komen niet verder dan '' je bent niet verzekerd ''.
Tot wat voor gedrag en gedachtegoed van het gros van de medemens zal dit toe leiden denk je?

[ Voor 5% gewijzigd door JohanNL op 16-08-2022 13:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
Tweak_ers schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:15:
[...]

Ik vind je vergelijkingen wat mank gaan.
Als jij een Gazelle verkoper bent en verder niets anders verkoopt, prima.

Maar de meeste fietsenwinkels hanteren meerdere merken en hebben een werkplaats waar je iedere fiets kunt onderhouden.

Ik zeg niet dat je mij hetzelfde tarief moet hanteren als je vaste klanten. Maar als ik er gewoon voor beteid ben te betalen is “nee” verkopen killing voor je business.

Voor mij persoonlijk komt er dan een groot rood kruis bij jouw winkel te staan. Even goede vrienden, maar ik gun je in de toekomst ook geen handel meer.

Als jij die handel niet nodig hebt, prima toch. Ik gun de fietsenwinkel die mij wél verder helpt eerder die handel in de toekomst.

Is toch niet vreemd?!
Is wel vreemd.

Supermarktfietsen hebben dikwijls specifieke onderdelen, en die vindt een FM dikwijls niet. Daarenboven is de kwaliteit van de fiets dikwijls bedroevend, zodat de klant alsnog niet tevreden is. En die gaat dan toch een rood kruis geven.
Mensen die supergoedkope fietsen kopen blijven daar bij, of ooit zien ze het licht en dan heel misschien herinneren ze zich een FM die een rammelfiets met krakende remmen iets minder deed rammelen en kraken, maar waarvan de klant alsno niet perfect tevreden is.

Het is dus helemaal niet killing ‘voor de business’. Beetje focus op een bepaald soort fietsen en daar dan goede service op geven is de beste manier.

Het komt mij altijd over als dat dubbeltje en ….

Ga gewoon met die slecht afgemonteerde fiets terug naar de Lidl en geef hem terug of vraag een herstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
[...]

Hier zit ik ook te denken.. 25km binnen de bebouwde kom en 32 km max buiten. Alleen nog even vaststellen waar/wat ophoudt… :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:12

B64

Keezx schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:02:
[...]

De snorfiets of snorscooter wordt al rap opgevolgd door fatbikes; die zijn vaak al net zo legaal als de gemiddelde snorfiets (qua vermogen, ondersteuningssnelheid, handgas).
[...]

Maar goed, voorlopig gaat men eerst andere maatregelen nemen zo te zien, zoals het verbieden van de zogenaamde '' opvoersets '', waar waarschijnlijk ook geeneens handhaving op komt.
Dan niet te vergeten dat het via Ali en co. alsnog te bestellen is en er gewoon ebikes zijn die out-of-the-box zijn '' op te voeren ''
Men loopt weer eens enorm achter de feiten aan 8)7
elinx schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:31:
[...]
Een limiet van 25km/h ligt volgens mij dan meer voor de hand.
Duidelijk aangegeven met een limietbord op fietspaden waar het druk kan zijn met gemengd fietsverkeer.
Op rustige fietspaden is een dergelijke limiet mijns inziens overbodig.
Gaat er ook niet komen. Alleen al om de simpele reden dat handhaving onmogelijk is: een snelheidsmeter is niet verplicht voor fietsen, en als een fiets wel een snelheidsmeter heeft bestaan daar geen wettelijke eisen voor. Bij motorvoertuigen mogen snelheidsmeters bijvoorbeeld niet een te hoge snelheid aangeven, vandaar dat de snelheidsmeter in een auto vrijwel altijd een te lagere snelheid aangeeft.
Een fietser op een fietspad kun je dus geen boete uitschrijven omdat hij (ik noem maar wat) 32 km/u reed, simpelweg omdat een fietser wettelijk gezien geen mogelijkheid heeft om te bepalen hoe hard hij reed.

En op zich bestaan er genoeg middelen om fietspadpiraten aan te pakken; middels artikel 5 kan iedereen die door zijn weggedrag anderen in gevaar brengt een boete krijgen. Het probleem is alleen dat handhaving erg arbeidsintensief is, dat kan bij fietsen alleen met staandehouding. Een flitskast of trajectcontrole werkt niet omdat een fiets geen kenteken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

B64 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:24:
[...]

De snorfiets of snorscooter wordt al rap opgevolgd door fatbikes; die zijn vaak al net zo legaal als de gemiddelde snorfiets (qua vermogen, ondersteuningssnelheid, handgas).
In de meeste landen door stepjes denk ik. Voor 300 euro heb je al een redelijke (in de meeste landen legaal want er is gewoon eu wetgeving, volgens mij doet alleen nederland niet mee).µ
JohanNL schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:15:
[...]

Nummerborden gaan best ver, maar trajectcontroles kunnen op kleinere schaal wel.
Dan is het dus niet te handhaven want dan moeten ze iedereen en meten op snelheid en meteen staande houden.

[ Voor 24% gewijzigd door Marzman op 16-08-2022 13:28 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

OmeRobbie schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:18:
[...]

Hier zit ik ook te denken.. 25km binnen de bebouwde kom en 32 km max buiten. Alleen nog even vaststellen waar/wat ophoudt… :)
Zoals vroeger met bromfietsen (of misschien is dat nog steeds, geen idee).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Tommie12 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:18:
[...]

Is wel vreemd.

Supermarktfietsen hebben dikwijls specifieke onderdelen, en die vindt een FM dikwijls niet. Daarenboven is de kwaliteit van de fiets dikwijls bedroevend, zodat de klant alsnog niet tevreden is. En die gaat dan toch een rood kruis geven.
Mensen die supergoedkope fietsen kopen blijven daar bij, of ooit zien ze het licht en dan heel misschien herinneren ze zich een FM die een rammelfiets met krakende remmen iets minder deed rammelen en kraken, maar waarvan de klant alsno niet perfect tevreden is.

Het is dus helemaal niet killing ‘voor de business’. Beetje focus op een bepaald soort fietsen en daar dan goede service op geven is de beste manier.

Het komt mij altijd over als dat dubbeltje en ….

Ga gewoon met die slecht afgemonteerde fiets terug naar de Lidl en geef hem terug of vraag een herstelling.
Toevallig hebben wij dit gehad.

Wij hebben 15 jaar terug 2 dure Batavia fietsen gekocht bij een fietsenwinkel.

Voor onze jonge kinderen hebben we goedkopere fietsen gekocht. Volgens mij had mijn zoon toen een Btwin. De Decathlon zit niet om de hoek en de fietsenwinkel wel.

Ik vroeg om een standaard beurtje, gewoon uurtje factuurtje. Scheelt mij een rit naar de Decathlon en ik dacht, hij blij met wat werk. Was altijd heel rustig bij hem.

Nee, op voorhand was het antwoord al nee.

Tja, de nieuwe fietsen voor mijn vrouw en voor mij die we 4 jaar terug kochten. Denk je dat we die bij hem hebben gekocht of niet? Niet dus.

Inmiddels is die fietsenwinkel failliet.

Vanaf een jaar of 8 ben ik best bereid een kwaliteitsfiets voor de kinderen te kopen, maar daarvoor vind ik dat zonde van het geld. Als ze er al op fietsen is dat ding binnen een dag beschadigd.

Het is het goedrecht van de fietsenwinkel, laat dat voorop staan. Maar het is daarmee mijn hoederecht om bij de volgende fietsen elders te kijken.

Ik kan persoonlijk slecht tegen nee-verkopen uit onwil. Als een onderdeel niet vervangen kan worden door wat je aangeeft, is dat mijn risico en zal ik daar echt niet de schuld voor bij de fietsenwinkel zoeken.

Of mijn auto nu 2 of 20 jaar oud is, een garage zal je altijd blijven helpen. Zo lang je ervoor betaalt. Dat niet ieder rammeltje verholpen hoeft te worden is evident.

Sowieso is het aanbod kinderfietsen dramatisch bij fietsenwinkels en dat begrijp ik best. Marges laag en aanleverproblemen. Maar het oog wil ook wat en een mountainbike ziet er voor een jochie toch een stuk leuker uit dan een Loekie fiets alsof hij direct uit de jaren 80 komt fietsen 😅

[ Voor 17% gewijzigd door Tweak_ers op 16-08-2022 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
[...]

CUT
Ik zie geen heil in betutteling en beperken, mqaar veel meer in het z.s.m. aanpassen de de fietsinfrastructuur.
Fietspaden zijn ooit uitgelegd voor arbeiders die per fiets of brommer naar de fabriek moesten en te arm voor een auto waren ,maar inmiddels zijn er meer wensen en uiteenlopende snelheden en is een metertje of meer in de breedte plus de alom aanwezige rare knikken (omdat de auto-infrastructuur heilig was) eruit de oplossing.
Daar kan iedereen zo hard rijden als hij wil of mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Tweak_ers schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:37:
[...]

Ik vroeg om een standaard beurtje, gewoon uurtje factuurtje. Scheelt mij een rit naar de Decathlon en ik dacht, hij blij met wat werk. Was altijd heel rustig bij hem.

Inmiddels is die fietsenwinkel failliet.
Er zal wel meer aan de hand geweest zijn bij deze winkel. Het is ook pas sinds een jaar of 2 dat de fietsenhype echt toesloeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Tweak_ers schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:37:
[...]

Of mijn auto nu 2 of 20 jaar oud is, een garage zal je altijd blijven helpen. Zo lang je ervoor betaalt. Dat niet ieder rammeltje verholpen hoeft te worden is evident.
Ga eens met een BYD of een Tesla naar een VW garage…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Tommie12 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:21:
[...]

Ga eens met een BYD of een Tesla naar een VW garage…..
Als jij enkel en alleen Gazelles verkoopt en daarvan kan leven, prima. Dan snap ik het best.

Maar alle fietsenzaken hier hanteren een legio aan merken in de winkel.

Dan ben je meer een universele garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mairae
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-08-2022
Ben een tijdje opzoek naar een e-bike voor mezelf nu mijn partner weer op haar eigen fiets mag (vanwege herstel mocht ze niet fietsen).
Tijdens het inlezen van e-bikes begin ik al snel vraagtekens te zetten bij alles. Weet alleen dat bij de accu des te hoger des te beter (in de regel) en dat Bosch motors de betere zijn op de markt.

Nu ben ik al bij een paar fietsenzaken geweest en terwijl ze allemaal vriendelijk en behulpzaam waren wordt het er niet bepaald makkelijker op.
Gezien de brede kennis hier kunnen jullie mij uithelpen/wijzer maken ?

Om eventuele vragen voor te zijn:
- Gebruik op een dag zal maximaal 60 KM als we eens iets verder weg willen fietsen, voor de rest zal het hoofdzakelijk voor in de buurt/omgeving zijn.
- In het weekend zal er meer kilometers gemaakt worden, door de weeks hoogstens een paar KM naar familie of de winkel.
- Zou er graag toch af en toe het bos (of naar Duitsland met hun geweldig wegdek) willen gaan.
- Woon in Zuid-Limburg dus de motor moet wel werken op een helling/berg.
- Liefst geen stereotypische "oma fiets" maar wat sportiever.
- Budget waar ik zit te kijken is tot de 3k, misschien 3.5 als het veel toevoegd.

Van de gesprekken die ik tot nu heb gehad is de Giant Explore E+ 2 Stagger de fiets de me het meest beviel, echter geen idee of dit waard is (€3.050) ?

Waar ik nu mee zit is:
Is dit een goede fiets voor de prijs ?
Zijn er misschien betere fietsen voor minder of ongeveer dezelfde prijs ?
Zijn er andere merken die veel beter zijn of merken die ik het beste kan vermeiden ?

Alvast bedankt voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:12

B64

Keezx schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:06:
[...]

Ik zie geen heil in betutteling en beperken, mqaar veel meer in het z.s.m. aanpassen de de fietsinfrastructuur.
Fietspaden zijn ooit uitgelegd voor arbeiders die per fiets of brommer naar de fabriek moesten en te arm voor een auto waren ,maar inmiddels zijn er meer wensen en uiteenlopende snelheden en is een metertje of meer in de breedte plus de alom aanwezige rare knikken (omdat de auto-infrastructuur heilig was) eruit de oplossing.
Daar kan iedereen zo hard rijden als hij wil of mag.
Maak die fietspaden maar niet te breed hoor. Ik kom nu al regelmatig motoren tegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Die moet je daar dan weer WEL verbieden....
Alle snelheden pakweg 10-45 ofzo...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:43
Dankzij tips en opmerkingen, de Canyon besteld! :) De Medium werd mij "gesuggesteerd" maar Large formaat werd mij aangeraden voor meer comfort. Geprobeerd wat geometrie te vergelijken met bikefit van mijn racefiets vorig jaar (moeilijk vergelijken wel), en de gok gewaagd met Large om wat relaxter te zitten tov. Medium. Hopelijk valt de reach mee... Anders verkeerd gegokt en sturen we deze terug om een Medium te bestellen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rzt5qZM8ITOsGXaA5hF-l0SOLVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0tkddliNOsOgU1pu5uYM15SG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

elinx schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:40:
[...]

Waarschijnlijk zit die beperking in de controller, die waarschijnlijk voor beide mogelijkheden wordt ingezet.
Normaal gedrag van een krachtsensor is het versterken van jouw trapkracht.
Mee eens. Ik ga er ook vanuit dat dit afhankelijk is van de gebruikte controller of software daarvoor. Veel fietsmerken maken gebruik van hun eigen software of aangepaste controller, ook al is de motor een standaard model. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
Tweak_ers schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:49:
[...]

Als jij enkel en alleen Gazelles verkoopt en daarvan kan leven, prima. Dan snap ik het best.

Legio aan merken... Maar geen Btwin...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Foxhill
Nu wordt er gesproken over merk als criterium. Dat is niet relevant en ik denk niet dat er een winkel is die dat als criterium hanteert.

Bij een a-merk fiets met lekke binnenband én versleten buitenband zal geen enkele vakman op verzoek de binnenband vervangen zonder de buitenband mee te vervangen. Je ziet de klant dan namelijk terug met de klacht dat de binnenband vlak na de reparatie weer lek is.

Hetzelfde gebeurd na een reparatie aan een fiets die op andere punten niet goed in elkaar zit, of reparaties waarbij slechte onderdelen blijven zitten. Een zwak wiel komt na richten of stellen vrij zeker terug. De wielen van Prophete (tevens Lidl) zijn bijvoorbeeld zo slecht.

Naast dat je zo nooit een tevreden klant houdt, ben je zelfs verantwoordelijk voor elke reparatie. Is een band of wiel vlak na reparatie weer kapot, dan moet je het gratis opnieuw repareren.

Dat nog naast het feit dat elke ondernemer keuzes moet maken om een bestaansrecht te verwerven. Een voorbeeld van een winkel die na klanten weigeren failliet gaat is anekdotisch. Het tegenovergestelde is zelfs waarschijnlijk waar: specialiseren loont in deze tijd.

Het staat je natuurlijk vrij een one-stop-shop te zoeken voor vakhandel-merken én Lidl-merken. Je beperkt je dan wel in je keuze. Ik durf zelfs wel te zeggen dat je dan alle betere speciaalzaken en dealers van de mooiste merken afschrijft.

[ Voor 51% gewijzigd door Foxhill op 16-08-2022 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Foxhill schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:27:
Nu wordt er gesproken over merk als criterium. Dat is niet relevant en ik denk niet dat er een winkel is die dat als criterium hanteert.

Een a-merk met een lekke binnenband en een versleten buitenband zal bijna geen enkele winkel aannemen in de werkplaats als de buitenband niet mee vervangen mag. Dan komt de klant terug met opnieuw een lekke binnenband (want buitenband is versleten). Die klant verwacht de reparatie gratis herhaald, en mag dat vanuit garantie zelfs van je vragen.

Een fiets die niet goed in elkaar zit of zwakke onderdelen heeft kent hetzelfde risico. De klant komt bij je terug met een klacht. Bij zwakke wielen kun je de spaken spannen of een slag eruit halen, maar daarbij niet garanderen dat ze een week later niet krom zijn door een hobbel in de weg.

Er zit garantie op reparaties omdat de vakman moet kunnen bepalen wat werkt en wat niet. Vreemde wereld als hij dan wel moet uitvoeren wat niet werkt omdat de klant het vraagt.

Dat nog naast het feit dat elke ondernemer keuzes moet maken en moet specialiseren om een bestaansrecht te verwerven. Vreemde wereld als de klant mag bepalen welke markt je wel of niet bediend.
Tuurlijk bepaalt de klant niet wat hij moet doen.
Wat ik wel bepaal is wie ik in de toekomst nog handel gun. Je begrijpt dat we de twee laatste fietsen niet meer bij deze kerel hebben gekocht die mij niet wilde helpen, waarom zou ik daar nog terugkomen?

Sterker nog, we zijn ooit erg goed in een dorp verderop geholpen, daar komen we nog regelmatig terug. Puur door zijn houding en omdat het een toffe peer was.

Zo werken dat soort dingen toch? Het gaat toch om duizenden euro’s die je komt stuk slaan.

Overigens kun je mensen prima uitleggen wat een consequentie is van een kwalitatief mindere fiets.

Maar hoe jij het nu stelt is het wel erg overdreven. Het is niet alsof een goedkopere fiets direct slagen in het wiel krijgt.

De Btwin van mijn zoon heeft jaren goed gefietst en is uiteindelijk door een fietsenwinkel een keer van beurtje voorzien. Ik was er blij mij en denk daar jaren later nog steeds positief aan terug. Je snapt toch ook wel dat dat zo werkt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Foxhill
Vorige post had ik nog wat veel bewerkt. Waarvoor excuus.
Tweak_ers schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:40:
[...]
Overigens kun je mensen prima uitleggen wat een consequentie is van een kwalitatief mindere fiets.
Het kost me bij goede fietsen al meerdere discussies per week om de fietsen te mogen maken zoals het nodig is.
Maar hoe jij het nu stelt is het wel erg overdreven. Het is niet alsof een goedkopere fiets direct slagen in het wiel krijgt.
Niet elke goedkope fiets heeft slechte wielen. Er zijn zeker wel wielen die met zekerheid bij normaal gebruik krom raken. Die repareer ik niet.
De Btwin van mijn zoon heeft jaren goed gefietst en is uiteindelijk door een fietsenwinkel een keer van beurtje voorzien. Ik was er blij mij en denk daar jaren later nog steeds positief aan terug.
Mooi. …?
Je snapt toch ook wel dat dat zo werkt?
Ik heb het idee goed geïnformeerd te zijn over wat je beter wel en beter niet kunt doen als winkel en voel mij op dit punt daarin gesterkt door dat de meeste fietsenwinkels hetzelfde beleid hanteren.

Je komt hier voor advies. We geven neutraal aan wat de voor- en nadelen zijn. Ik zeg zelfs dat het voor het geld geen slechte keuze is. Nu ga je de les lezen over waarin het beleid van de meeste fietsenwinkels fout is.

Ik zal hierna niet meer hierover reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
[...]

Inmiddels gaat deze discussie echt nergens meer over. Agree to disagree.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OmeRobbie
Stancke schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 18:02:
Dankzij tips en opmerkingen, de Canyon besteld! :) De Medium werd mij "gesuggesteerd" maar Large formaat werd mij aangeraden voor meer comfort. Geprobeerd wat geometrie te vergelijken met bikefit van mijn racefiets vorig jaar (moeilijk vergelijken wel), en de gok gewaagd met Large om wat relaxter te zitten tov. Medium. Hopelijk valt de reach mee... Anders verkeerd gegokt en sturen we deze terug om een Medium te bestellen...

[Afbeelding]
Beniwud naa je ervaringen, keep us posted!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-08 16:25
Tweak_ers schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:15:
[...]
Je begrijpt het probleem niet, het is zeker niet waar dat de meeste fietsenwinkels elke fiets kunnen onderhouden! Bandje plakken, spaak vervangen, crankset vervangen, standaard onderhoud zal meestal wel lukken. Maar merk eigen spul? Je kan niet zomaar Koga bellen en even een Feathershock element bestellen als je niet bij Accel hoort (en zelfs als het kan sta je in levertijd achteraan de rij). Zo hadden we deze week het nog over een Canyon waarbij het balhoofd dusdanig afweek dat de FM het gereedschap niet had.

Dat geldt helemaal voor electronica; verreweg de meeste FM's kunnen helemaal niks uitlezen op die Lidl fiets, laat staan diagnosticeren of zelfs onderdelen bestellen.

Je kan wel wensen dat de fietsenwereld helemaal transparant en gestandaardiseerd in elkaar zit, maar dat is helaas niet het geval.

En betreft internet/budget fietsen is er een ander groot risico. Als je een fiets van 250,- koopt en je gaat daarna naar een andere FM om hem na te laten lopen kan je zomaar twee uur arbeidsloon voor je kiezen krijgen Dan is de fiets opeens heel duur en voelen veel mensen zich compleet belazerd. Immers de fiets van Vader hadden ze er wel gekocht en toen koste de servicebeurt 10 euro voor het bijvullen van de remvloeistof.

Nou wil ik best geloven dat de FM die je kenden een slechte zakenman was, immers zo zijn er wel meer. Maar dat is niet zomaar omdat hij geen low budget fietsen wil nalopen, dan is er echt wel meer aan de hand.

[ Voor 50% gewijzigd door roffeltjes op 16-08-2022 23:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Tja, en al die fietsen hebben versnellingen van Shimano, remmen van 3 grote merken, en motoren van Shimano, Bosch of Panasonic, maar doorgaans geen goedkope chinese specifieke onderdelen (zoals een Van Moof bv).

Een band plakken kan iedereen, maar daarmee hou je geen zaak overeind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Tommie12 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:16:
[...]

Tja, en al die fietsen hebben versnellingen van Shimano, remmen van 3 grote merken, en motoren van Shimano, Bosch of Panasonic, maar doorgaans geen goedkope chinese specifieke onderdelen (zoals een Van Moof bv).

Een band plakken kan iedereen, maar daarmee hou je geen zaak overeind.
Waar heb ik gezegd dat ik verwacht dat ze alles kunnen fixen?

Bij mij liep het spatbord aan met remmen bij de fiets van mijn zoon en versnellingen liepen niet lekker (afstelling).

De eerste fietsenwinkel wilde er niets van weten.
De tweede ging kijken wat hij kon doen.

Die tweede heeft later een order voor twee volwassen fietsen mogen ontvangen en toevallig afgelopen weekend een fiets voor mijn dochter. Bijna 8 en past nu op 26”, het moment dat ze wat zuiniger met hun fiets kunnen omgaan en langer ermee doen, dan mag de fiets best iets duurder zijn.

En dat alles omdat ik het niet zag zitten om de fiets mee terug te nemen naar de Decathlon voor onderhoud. Gedoe met parkeren en rijden in een van de grote steden. Nee, dank je. Hij hielp mij, dat vergeet ik nooit meer.

Edit:
Hoe zit het dan met merken als Cube?
Ik zag laatst een mooi exemplaar en wat mij opviel was dat er redelijk lage lijn van Shimano werd gebruikt. Menig honky tonky merk heeft nog een hogere lijn van Shimano erop zitten.

Deed Giant ook niet zoiets?

Zou je dat als fietsenwinkel wél voeren?

[ Voor 11% gewijzigd door Tweak_ers op 17-08-2022 06:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
Tweak_ers schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:45:
[...]

Edit:
Ik zag laatst een mooi exemplaar en wat mij opviel was dat er redelijk lage lijn van Shimano werd gebruikt. Menig honky tonky merk heeft nog een hogere lijn van Shimano erop zitten.

Deed Giant ook niet zoiets?

Zou je dat als fietsenwinkel wél voeren?
Cube is niet slecht, maar is niet direct een A-Merk. Giant is enorm breed, van low end tot very high end.

Maar het belangrijkste punt is dat die merken verkocht worden door iemand die zelf service kan geven, en dat begint bij een degelijke afmontage voor uitlevering.

Kan je je voorstellen dat je een auto koopt waarvan de wielen nog moeten nagetrokken worden, en de ontsteking niet afgesteld is?
Of een Grasmaaier waarvan de messen niet gebalanceerd zijn?
En dat je dan de instructie krijgt: doe het zelf, of zoek maar een klusser die het voor je doet.

Ga anders eens in het Van Moof topic lezen. Daar zijn kopers die een ‘piece of mind contract’ afgesloten hebben.
Gedurende een hele periode werden de fietsen afgeleverd met kromme wielen, en Van Moof had zijn service niet voor elkaar als je buiten Amsterdam woonde.
Dan kregen mensen het advies: ga er maar mee naar de FM om de hoek, we betalen je 20€.
Perfect voorbeeld van veel beloven, er geld voor aanrekenen en dan mag je het nog zelf gaan oplossen.

Lidl doet dit ook. Ze schakelen de tussenhandel uit, en zetten geen service op, en doen niks meer dan wat dozen schuiven. Dat is goed voor blik erwten, maar niet voor een fiets.

Heel veel FM ziet dat net zo. Koop maar bij Lidl, maar los dan zelf je probleem op.
Kan een beetje principieel klinken, maar hoe zou je zelf zijn…

[ Voor 28% gewijzigd door Tommie12 op 17-08-2022 08:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
Tommie12 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 07:20:
.....

Lidl doet dit ook. Ze schakelen de tussenhandel uit, en zetten geen service op, en doen niks meer dan wat dozen schuiven. .....

Heel veel FM ziet dat net zo. Koop maar bij Lidl, maar los dan zelf je probleem op.
....
Laat het duidelijk zijn dat daar niks mis mee hoeft te zijn, zolang de koper zich dit maar realiseert.
Ik denk dat dit niet altijd het geval is, helaas.

Zoals door iedereen al aangegeven lijkt de trekking ebike van Lidl een redelijk gemonteerde ebike, maar, ondanks de naam, één met een Chinese oorsprong, zodat er eventueel verrassingen kunnen zijn mbt niet genoemde onderdelen.

Dat een FM zijn vingers daar niet aan wil branden is begrijpelijk. Gewoon omdat hij niet weet wat hij zal aantreffen.en hij eventueel bepaalde zaken niet naar behoren kan repareren.

De ebike is redelijk eenvoudig samengesteld met een ketting en derailleurversnelling.
Als je zelf het onderhoud ter hand neemt dan kan je er een beste koop aan hebben.

Wil of kan je dat niet, denk dan na of je er wel aan moet beginnen, of informeer vooraf bij diverse fietsenmakers of zij aan dergelijke ebikes onderhoud willen doen en onder welke voorwaarden,

[ Voor 17% gewijzigd door elinx op 17-08-2022 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
En dit hele probleem gaat nog veel groter worden.

Nu iedereen minder te besteden heeft is zo'n goedkope e-bike zeer verleidelijk. Voor mezelf heb ik bewust veel geld uitgegeven aan mijn fiets (Gazelle Ultimate c8+ belt) want de aandrijving is van Bosch en die kunnen hun spullen makkelijker en langer aanleveren. Ik wens met deze fiets 6 jaar te doen en de aanschafsprijs was 3500 euro, dat is dus ( 583 euro per jaar ).

Koop je zo'n Lidl fiets van 1400 euro dan mag je hopen dat de onderdelen leverbaar zijn en dan kan het zomaar zijn dat je onder de streep duurder uit bent dan mijn Gazelle.
Zo'n Lidl fiets is niet gemaakt voor 5000+ km per jaar. Als de wielen al zo zwak zijn dan doe je uiteindelijk toch een miskoop. Wellicht ben je (op ten duur) dan goedkoper uit om zo'n dure Gazelle te leasen.

Als de prijs dan nog zo hoog ligt kun je overwegen om een 2e hands dure e-bike te nemen en dat is veiliger en die fietsen kunnen nog echt wel een paar jaar mee.

Een e-bike kopen voor de fun en zo af en toe een ritje is zonde. Dan is het duur rijden, maar als je een e-bike koopt in plaats van een auto dan is het zeer goedkoop rijden.

Je zult zelf de berekening moeten maken eer je zo'n Lidl fiets gaat kopen. Er gaan hoe dan ook snel onderdelen kapot en je moet maar zien of de FM je wil helpen en/of de onderdelen nog verkrijgbaar zijn.

Mijn oprechte advies: blijf uit de buurt van zulke goedkope e-bikes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
elinx schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:17:
[...]
Laat het duidelijk zijn dat daar niks mis mee hoeft te zijn, zolang de koper zich dit maar realiseert.
Ik denk dat dit niet altijd het geval is, helaas.

Zoals door iedereen al aangegeven lijkt de trekking ebike van Lidl een redelijk gemonteerde ebike, maar, ondanks de naam, één met een Chinese oorsprong, zodat er eventueel verrassingen kunnen zijn mbt niet genoemde onderdelen.

Dat een FM zijn vingers daar niet aan wil branden is begrijpelijk. Gewoon omdat hij niet weet wat hij zal aantreffen.en hij eventueel bepaalde zaken niet naar behoren kan repareren.

De ebike is redelijk eenvoudig samengesteld met een ketting en derailleurversnelling.
Als je zelf het onderhoud ter hand neemt dan kan je er een beste koop aan hebben.

Wil of kan je dat niet, denk dan na of je er wel aan moet beginnen, of informeer vooraf bij diverse fietsenmakers of zij aan dergelijke ebikes onderhoud willen doen en onder welke voorwaarden,
Ook daar zit een probleem.

Lidl zal je niet vertellen dat het verhaal bij hen stopt als de doos ‘geschoven’is.
En laat ons eerlijk zijn, wie koopt bij Lidl…. Meestal mensen die niks kunnen of willen doen aan hun fiets.
Mensen die het wel kunnen snappen doorgaans beter dat je beter met goed materiaal aan de start gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
jimh307 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:52:
....

Koop je zo'n Lidl fiets van 1400 euro dan mag je hopen dat de onderdelen leverbaar zijn en dan kan het zomaar zijn dat je onder de streep duurder uit bent dan mijn Gazelle.
Zo'n Lidl fiets is niet gemaakt voor 5000+ km per jaar. Als de wielen al zo zwak zijn dan doe je uiteindelijk toch een miskoop. ....
Het is eerder "bezint eer ge begint"

De vragensteller had uitdrukkelijk aangegeven dat de ebike recreatief gebruikt gaat worden en dat hij zich realiseert dat om Chinese makelijk gaat.
Hij weet dus wat hij kan verwachten, maar wilde een beoordeling.
Daarbij bleek, zoals meerde forumleden aangaven, dat de ebike is samengesteld met redelijke onderdelen.

Ik persoonlijk zou in dit geval geen enkel probleem hebben om een dergelijk ebike aan te schaffen.
Ik doe al het onderhoud zelf en weet alternatieven te vinden als het mis gaat met het elektrisch systeem.

Maar zowel jij als ik en anderen zijn geen maatstaf, omdat iedereen zijn eigen prioriteiten stelt.
We kunnen alleen de voor- en nadelen benoemen van een dergelijke aanschaf en dat is volgens mij uitgebreid gedaan.
Tommie12 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:24:
....
En laat ons eerlijk zijn, wie koopt bij Lidl…. Meestal mensen die niks kunnen of willen doen aan hun fiets.....
Ik vind een dergelijke opmerking behoorlijk stigmatiserend en eerlijk gezegd niet passend.

[ Voor 11% gewijzigd door elinx op 17-08-2022 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:50

En laat ons eerlijk zijn, wie koopt bij Lidl…. Meestal mensen die niks kunnen of willen doen aan hun fiets.
Ik weet niet of dat zo is. Ik wil zelf ook niets aan mijn fiets doen, en juist daarom heb ik bij de lokale fietsenmaker een degelijke fiets gekocht (Gazelle Ultimate) met riem.1x per jaar naar de fietsenmaker voor onderhoud en de rest van het jaar zorgeloos fietsen.

Overigens: de hoge buitentemperaturen en nauwelijks wind hebben ervoor gezorgd dat ik voor het eerst 3x heen en terug naar mijn werk kan fietsen op 1 acculading (123km volledig op tourstand). Niet verkeerd met 500Wh accucapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
[...]

Cube is niet slecht, maar is niet direct een A-Merk. Giant is enorm breed, van low end tot very high end.

Maar het belangrijkste punt is dat die merken verkocht worden door iemand die zelf service kan geven, en dat begint bij een degelijke afmontage voor uitlevering.

Kan je je voorstellen dat je een auto koopt waarvan de wielen nog moeten nagetrokken worden, en de ontsteking niet afgesteld is?
Of een Grasmaaier waarvan de messen niet gebalanceerd zijn?
En dat je dan de instructie krijgt: doe het zelf, of zoek maar een klusser die het voor je doet.

Ga anders eens in het Van Moof topic lezen. Daar zijn kopers die een ‘piece of mind contract’ afgesloten hebben.
Gedurende een hele periode werden de fietsen afgeleverd met kromme wielen, en Van Moof had zijn service niet voor elkaar als je buiten Amsterdam woonde.
Dan kregen mensen het advies: ga er maar mee naar de FM om de hoek, we betalen je 20€.
Perfect voorbeeld van veel beloven, er geld voor aanrekenen en dan mag je het nog zelf gaan oplossen.

Lidl doet dit ook. Ze schakelen de tussenhandel uit, en zetten geen service op, en doen niks meer dan wat dozen schuiven. Dat is goed voor blik erwten, maar niet voor een fiets.

Kan een beetje principieel klinken, maar hoe zou je zelf zijn…
Persoonlijk, voor uurtje factuurtje zou ik het doen met wat kanttekeningen erbij. Mocht het echt niet lukken door onderdelen of je verwacht er zo veel tijd aan kwijt te zijn dat het onrendabel wordt, leg je dat uit.

Op voorhand “nee” verkopen, blijft bij heel veel mensen hangen en dat heeft een effect.

Ik denk namelijk dat heel veel mensen zoals ik zijn en altijd A merken kopen, behalve voor hun kleine kinderen die net leren fietsen en alles slopen en overal en nergens achterlaten.

Je hebt fietsenwinkels die aangeven “ja maar broertjes en zusjes dan” en je hebt fietsenwinkels die je helemaal snappen en kijken wat ze kunnen doen. Bij die laatste blijven wij nu hangen.

Zo spannend was het namelijk niet, wat afstellen van Shimano versnellingen en kijken of hij een spatbord beter bevestigt kreeg dan de Decathlon het deed. Direct mijn opmerking erbij dat als dat niet lukt, het niet erg is en dat ik er volledig begrip voor heb. Maar hij heeft het geprobeerd en kwam direct met een ander spatbord als alternatief. Dat onthoudt een klant lange tijd.

Het is overigens ook al heel anders als je het gewoon uitlegt aan een klant, dan kun je nog begrip kweken. Geïrriteerd “nee” roepen omdat je de vraag iedere week krijgt heb ik als klant weinig boodschap aan. Maar goed, misschien ook een van de redenen dat hij failliet is?

Ik dacht altijd dan Cuba A merk voor mountainbikes was, boven Giant. Die er nogal een handje van hadden één onderdeel uit een hogere Shimano lijn toe te passen en de rest uit een lagere lijn. Om vervolgens te adverteren met de hogere lijn. Wat een problemen heb ik vroeger met Giants gehad 😅
[...]

Ook daar zit een probleem.

Lidl zal je niet vertellen dat het verhaal bij hen stopt als de doos ‘geschoven’is.
Mensen die het wel kunnen snappen doorgaans beter dat je beter met goed materiaal aan de start gaat.
Maar dat weet je niet.
Ik fiets nauwelijks, alleen recreatief in de zomer en heb een hele goede Batavus staan.

Maar stel ik zou af en toe naar werk willen met de fiets. Ik zit in de detachering en mijn opdracht is nu nog tot 31-12 op fiets afstand.

Daarna? Ik weet het nog niet.

Nu denk ik ook dat ik voor €500 verschil liever een instap Gazelle kies. Maar de use-case is nogal dun.

Daarnaast is de Tesla voor de deur ook nog steeds erg aanlokkelijk om te pakken ipv de fiets.

Dus je aanname vind ik voorbarig. Maar goed, N=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan vanbuel
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13-08 14:09
Lees hier op deze topic veel over pro-contra goedkope of dure A-fiets.
Heb zelf een vrij dure A-ebike (4600€), ga het bekend merk niet noemen, maar toch heb ik hiermee ook al de nodige problemen mee gehad en nu nog. Trouwens, hij is alweer 1 maandje binnen bij de FM.
Mijn besluit is, dat je verdomd ook veel geluk! moet hebben ivm aankoop fiets en FM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 12:12
Tweak_ers schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:45:
[...]

Edit:
De prijs van de fiets is de som van alle onderdelen.
Als er dus een goedkopere groep van Shimano gemonteerd is, mag er vanuit gaan dat er ergens aan de fiets betere onderdelen gebruikt zijn. Wellicht standaard een grotere accu of juist een beter frame of betere remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
johan vanbuel schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:15:
Heb zelf een vrij dure A-ebike (4600€), ga het bekend merk niet noemen, maar toch heb ik hiermee ook al de nodige problemen mee gehad en nu nog. Trouwens, hij is alweer 1 maandje binnen bij de FM.
Mijn besluit is, dat je verdomd ook veel geluk! moet hebben ivm aankoop fiets en FM.
Dit is uiteraard wel heel lullig. Kun je misschien kwijt wat er zoal aan scheelt?

Mijn Gazelle Ultimate heeft er ook weer 5.200 km opzitten en ik het nog geen issues gehad met de fiets. Bij de laatste beurt (gepland dmv servicepas) zei de FM niet te weten wat hij moest onderhouden. Behalve alles nalopen werden er geen issues gevonden en ik kreeg een compliment dat ik zo zuinig was op mijn fiets. Hij ziet er nog uit als nieuw. Versnellingskabel zat precies goed, remmen waren in orde en alles zat nog goed vast.
Volgende beurt is pas weer in december en ik verwacht dat mijn Gazelle dit op z'n sloffen gaat halen zonder mankementen.

En ja, je moet maar geluk hebben met materiaal. Ik denk dat jij niet een van de weinigen zijn die pech hebben met hun e-bike. Ook zo lullig zijn de Stromers. Koop je een Stromer met riem (a 7.000 euro) en dan mag je alsnog hopen dat deze een regenbui overleeft zonder storingen. Het Stromer forum staat er immers vol mee.

En ik heb ook flink pech gehad met mijn Game PC.
Kocht ik een HP Omen game PC van 3 mille en blaast de videokaart zich op. Monteur kwam langs met nieuwe videokaart en hoppa, hij was nog niet eens de deur uit ... BSOD!
Ding maar ingeruild wat nog heel wat voeten in de aarde had en zelf maar een ander nieuw systeem gekocht en die doet het prima.

Dus pech overkomt iedereen, maar leuk is anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
johan vanbuel schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:15:
..... dat je verdomd ook veel geluk! moet hebben ivm aankoop fiets en FM.
Het gaat er in dat geval om dat je met een "A-merk van de FM om de hoek" bij problemen redelijk eenvoudig op die desbetreffende FM een beroep kan doen.
Dat hij vervolgens het probleem niet (onmiddelijk) op kan lossen gaat het niet om. Dat is gewoon dikke pech.
In principe heeft een FM fabriekssupport voor zaken met het elektrische systeem en specifieke merkgebonden onderdelen.

Met een discount ebike van internet.kun je bijna nergens aankloppen mocht er iets mis zijn en ben je aangewezen op je eigen vaardigheden of aangeboden vaardigheden.
Als je die vaardigheden mist, geen zin in gedoe hebt of te kostbaar wordt, blijkt een dergelijke aankoop plotseling (letterlijk) een blok aan het been.

Dat wil niet zeggen dat alle online ebikes bestaan uit rommel, echter moet je je bewust zijn van dat je niet "even" iets kunt laten oplossen of repareren.
Kennis van de kwaliteit van de gebruikte onderdelen (zowel mechanisch als elektrisch) en zelfredzaamheid is een voordeel in dat geval, voordat je een dergelijke aankoop doet.
Helaas zie ik regelmatig vragen en opmerkingen over bv online trendy ebike merken, dat ik mij afvraag of die kennis aanwezig is en dat "looks" synoniem lijkt aan kwaliteit.

[ Voor 24% gewijzigd door elinx op 18-08-2022 00:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Athome schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:31:
[...]

Als er dus een goedkopere groep van Shimano gemonteerd is, mag er vanuit gaan dat er ergens aan de fiets betere onderdelen gebruikt zijn. Wellicht standaard een grotere accu of juist een beter frame of betere remmen.
Vergeet niet dat je voor design en marketing ook mag betalen, dus duurder is zeker niet altijd duurdere onderdelen.
Daarnaast ligt de focus bij ebikes toch ook wel meer op de motor en accu (actieradius), hier let de consument het meeste op en zo worden deze dan over het algemeen ook aangeboden.
Ja, 8 versnellingen en schijfremmen zijn ook wel leuk, maar dit zijn dan meestal de meest cheap-ass modellen omdat de gemiddelde koper hier toch niet op let.
Zaken als trap(lagers) zijn ook mooie onderdelen om op te besparen heb ik gemerkt...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweak_ers
Athome schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:31:
[...]

Nou ja, sommige onderdelen is ook de naam, of iedereen betaalt het, omdat ze allemaal zo veel vragen.

Een 500Wh accu hoor ik soms prijzen van €700 voorbij komen. Daar zit iemand gigantisch geld binnen te harken.

Kostprijs van accucellen gaat al richting de €100 per kWh. Dus €50 voor 500Wh.

Als ze bij Tesla voor de Model 3 €700 per 500Wh zouden rekenen, ben je alleen voor de accu van een Model 3 al €115.000 kwijt en heb je verder nog geen auto 🤣🤣🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

@de Peer met het warme weer zag ik telkens de volgende laadcyclus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VD6w3WW_-40DJWk9KbkmqjuOzNs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ldjZnhjM1T3UiwoOxcUPq2Up.png?f=user_large

Vandaag nu het koeler is gewoon weer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WNA_kOArbkd3bVMp4IKHiEggKfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4giNjNAQp2AEYlL0P9IYPVvI.png?f=fotoalbum_large

Herkenbaar?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

DonJuape schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:49:
[Afbeelding]

Vandaag nu het koeler is gewoon weer:
[Afbeelding]

Herkenbaar?
Goh apart. Nee dat heb ik niet. Blijkbaar fluctueert/pendelt er iets of schroeft hij het laadvermogen wat terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

de Peer schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:57:
[...]

Goh apart. Nee dat heb ik niet. Blijkbaar fluctueert/pendelt er iets of schroeft hij het laadvermogen wat terug.
Ik denk ook dat hij hem die keren gewoon 100% vol heeft geladen want het afschakelvermogen is niet bereikt.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• _serial_
  • Laatst online: 27-08 09:44

_serial_

and there was silence

DonJuape schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:49:
Accu's en laders presteren gewoon sowieso minder met heel warm of koud weer, dat kan best de reden zijn.

somewhere there was silence

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• warp
  • Niet online
Cube is wel degelijk een A-merk met prima frames en een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Is vooral bekend door z'n goede mountainbikes.
Stukken beter i.i.g. dan die rommel van VanMoof en dat soort NL-meuk waar veel Tweakers mee dwepen...

[ Voor 19% gewijzigd door warp op 18-08-2022 05:31 ]

• Boy1308
  • Laatst online: 21-08 18:22
Heb een 2 tal jaar zo een Minerva fietske via Hubo. middenmotor Max 25km/u ma onderdelen vrij cheap. Nu was mijn magneet van spaak weggevallen en nu gaat deze (volgens mijn gps Garmin) makkelijk 30/35 en meer! Kan Da kwaad voor die motor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:29
[...]

Cube is net zo goed een A-merk als Giant. Ook Cube gaat van low-end tot very high end.

En waar ik vroeger Giant aanraadde als bang for bucks is Cube daar nog beter in.

Dus in hun e-bikes heb ik ook alle vertrouwen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-08 09:55
bakkie1985 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 21:34:
Vandaag de knoop doorgehakt en mijn Vanmoof s3 te koop gezet waarna ik en mijn vriendin beiden een Gazelle Ultimate C8 HMB belt 2022 (mond vol) hebben besteld.

De hoofdreden is dat we echt gek zijn op samen fietsen maar helaas met de Vanmoof naast geen enkele fiets 'normaal' samen te fietsen is. Tuurlijk is de Vanmoof een kanon, ik heb er nog nooit 1 probleem mee gehad alleen daarmee is ook alles gezegd. Weinig comfort of instelmogelijkheden.
Gisteren de 2 gazelles binnengekregen en de Vanmoof verkocht.
wat een verademing, wat fietst dit heerlijk natuurlijk zeg. Hier gaan we flink kilometers mee vreten! _/-\o_

Wel vreemd: de fiets van mijn vriendin werd geleverd met verende zadelpen (niet standaard) en schwalbe banden. Mijn fiets zonder verende pen maar met (duurdere) CST banden. Helaas was het 'lipje' van de displayrelease bij mijn fiets geknakt. Hopelijk lossen ze dit snel en netjes op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Nee, want de snelheid is kunstmatig gelimiteerd vanwege wettelijke eisen.

Wat wel van invloed kan zijn, is de warmte die daarbij vrijkomt en wat minder afgevoerd wordt bij hoge buitentemperatuur. Warmte is niet zo best voor de interne magneten van de motor.
Warmte is ook energieverbruik, dus je zal dit zeker gaan merken aan de verkleinde actieradius. Met een middenmotor een hoog traptempo aanhouden beperkt de warmte enigszins.

[ Voor 7% gewijzigd door elinx op 18-08-2022 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Boy1308 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 06:22:
Heb een 2 tal jaar zo een Minerva fietske via Hubo. middenmotor Max 25km/u ma onderdelen vrij cheap. Nu was mijn magneet van spaak weggevallen en nu gaat deze (volgens mijn gps Garmin) makkelijk 30/35 en meer! Kan Da kwaad voor die motor?
Nee, zolang je maar blijft trappen met genoeg omwentelingen en zodoende de motor koel houdt.
Die beperking zat er puur op om juridische gronden ( en je ebike is nu dus eigenlijk illegaal op de openbare weg )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boy1308
Ok dank je wel! Ja het magneetje is besteld bij fietsenmaker want is toch beetje verleidelijk om harder ermee te rijden, maar is toch iets te snel om het veilig te houden (deze ochtend 39 gehaald)

• JohanNL
Boy1308 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:08:
Ok dank je wel! Ja het magneetje is besteld bij fietsenmaker want is toch beetje verleidelijk om harder ermee te rijden, maar is toch iets te snel om het veilig te houden (deze ochtend 39 gehaald)
Ondersteuning lager zetten tot die tijd is ook een optie hé ;)
En ik weet niet hoeveel je bijtrapt, maar 39 is inderdaad wel aardig snel voor een 250w motor.
Veel van die speedpedelec gebruikers met 350w motor hebben daarmee al moeite.

[ Voor 7% gewijzigd door JohanNL op 18-08-2022 12:25 ]

• elinx
Boy1308 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:08:
....het magneetje is besteld bij fietsenmaker ....
Verstandig
Wat voor merk motor en wielmaat praten we dan over?

• johan vanbuel
@jimh307 @elinx
Wat ik kwijt wil,
mijn e-bike is een QWIC Performance 380 aangekocht juli 2020.
Ga hier niet alle mankementen, problemen en het stuk gaan, vertellen.
Het laatste wat stuk gegaan is, het Enviolo N380 naafversnellingssysteem, tijdens mijn laatste trektocht einde mei dit jaar.
E-bike naar FM en tot op heden is dit nog altijd niet hersteld.
FM zegt "is opgestuurd naar fabriek" (Enviolo?) en dus ...wachten...

Besluit: is dan duurkoop - goedkoop!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
johan vanbuel schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:40:
@jimh307 @elinx
Wat ik kwijt wil,
mijn e-bike is een QWIC Performance 380 aangekocht juli 2020.
Ga hier niet alle mankementen, problemen en het stuk gaan, vertellen.
Het laatste wat stuk gegaan is, het Enviolo N380 naafversnellingssysteem, tijdens mijn laatste trektocht einde mei dit jaar.
E-bike naar FM en tot op heden is dit nog altijd niet hersteld.
FM zegt "is opgestuurd naar fabriek" (Enviolo?) en dus ...wachten...

Dan verwacht ik toch een vervangende fiets van de fietsen maker.

Als je aan de ene kant afgeeft op de dozenschuivers, moet je aan de andere kant ook je meerwaarde laten zien.

Want eigenlijk gedraagt hij zich nu ook als een dozenschuiver.

Gevalletje wel de lusten niet de lasten.

Eind mei… we zijn inmiddels bijna 3 maanden verder he.

[ Voor 3% gewijzigd door Tweak_ers op 18-08-2022 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan vanbuel
@Tweak_ers
Aan de FM kan je volgens mij, weinig schuld geven.
Begin juli heb ik de e-bike binnengebracht bij de FM,
wegens ziekte kon dit niet vroeger.
T'is Enviolo die hier in de fout gaat, het zijn zij die deze herstelling moeten uitvoeren en maar wachten...wachten.
Ook moet ik wel melden dat de aankoop van de e-bike niet gebeurd is bij deze FM.
Wens daarom deze FM niet zwart te maken.

• elinx
johan vanbuel schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:40:
.... QWIC Performance 380 ....
..stuk gegaan is, het Enviolo N380 naafversnellingssysteem,.....
....opgestuurd naar fabriek" (Enviolo?) en dus ...wachten...

Dit is hele dikke pech, maar niet persé merkgericht, omdat het een Enviolo naaf betreft die niet alleen bij Qwic wordt gemonteerd.
De niet genoemde mankementen hebben daarentegen, denk ik, waarschijnlijk wel te maken met de keuze, afmontage en controle daarop, van de onderdelen. Dat zou zeker niet moeten gebeuren met een dergelijk bedrag. Want € 4600,- is niet mis.
Persoonlijk denk ik dat je met een dergelijke kostbare aankoop wel wat service kan verwachten en tijdens het wachten op de reparatie een vergelijkbare leen ebike meekrijgt.
(ik zie nu, dat je even voor mij al eea hebt toegelicht)
Behalve de inspanning van de FM mag je ook meer verwachten van Qwic zelf.

Of dit slechts jouw exemplaar betreft of het merk Qwic kan ik niet over oordelen, maar ik kan me voorstellen dat je er verre van gelukkig mee bent.
Ik hoop voor je dat je na de reparatie voorlopig alleen bij de FM langs hoeft te gaan voor regulier onderhoud.

• Boy1308
elinx schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:24:
[...]
Verstandig
Wat voor merk motor en wielmaat praten we dan over?
Geen idee. Is zo een fiets van de Hubo (een Minerva)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000

franssie

Save the albatross

Boy1308 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 17:50:
[...]

Geen idee. Is zo een fiets van de Hubo (een Minerva)
Wel geniaal dat veel mensen op zoek zijn naar hoe de fiets op te voeren naar de US snelheid, en jij gewoon een magneetje verliest waardoor dat gebeurd en je het terug plaatst _/-\o_

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
OK, ik zie daar minimalistische informatie en dat er verschillende middenmotoren met eigen logo worden toegepast. Wel allemaal 28" velgen volgens mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pitbullgio
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:20
elinx schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:11:
[...]
OK, ik zie daar minimalistische informatie en dat er verschillende middenmotoren met eigen logo worden toegepast. Wel allemaal 28" velgen volgens mij.
. Al die fietsen komen bijna allemaal van hetzelfde moederbedrijf Minerva. Fietsen van hubo Lidl Kruidvat. Heb zelf een cheap ass fiets van Lidl gekocht 749 euro in Lidl België. Ondertussen 700km gedaan beklaag het me zeker niet. Alles is basic lak versnellingen remmen naadafwerking is niet zo schitterend maar ik kom altijd op men bestemming zonder veel moeite. Zadel is ok maar natuurlijk voel je alle oneffenheden in je lichaam. Als de baan goed is super maar kasseien of slechtere baan is wel ff afzien. Wou ook de limiet van 25 veranderen naar 30 maar alles is afgeschermd ik kan in de menu's maar ik kan zelf niets aanpassen. Jammer want eens 25 per uur is er veel weerstand om sneller te gaan.
Pagina: 1 ... 119 ... 228 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam