elinx schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:02:
[...]
Voor het achteraf inbouwen van een middenmotor,
met krachtsensor, is er slechts een beperkte keus.
De genoemde Bafang M400 heeft een speciaal aangepast frame nodig en is er in een aanpasbare oude uart uitvoering (zoals bij de BBSxx), maar tegenwoordig alleen nog in de nieuwe CANbus uitvoering, waar je achteraf niks meer kunt aanpassen of je moet de
Uart controller inbouwen.
Bafang gaat al zijn motoren voorzien van een CANbus controller, ook de BBSxx serie, met als gevolg dat je ook alles van Bafang moet hebben. (incl. accu). Feitelijk dus als bv GoSwissDrive al heel vroeg deed, maar tegenwoordig de norm is.
Voordeel is dat diefstal minder loont, maar nadeel is dat je volledig gebonden bent aan het merk en zelf niks kan uitwisselen.
Om in een bestaand frame een middenmotor in te bouwen, gebeurt dit altijd op de plek waar nu de trapas zich bevindt. Daarvan zijn er maar weinig.
In dat geval kom je dan bij de BBSxx van Bafang en de Tsdz2 van TongSheng uit. Ook zijn er nog CYC X1 motoren, met een krachtsensor. Maar daar weet ik verder inhoudelijk niks over te zeggen.
Je noemt deTsdz2 "öud", maar de BBSxx is nog ouder en alleen de Tsdz2 is voorzien van een krachtsensor en programeerbaar als je de juiste oude V1 controller hebt. Dit alles via Open Source software.
Ondanks dat de Tsdz2 mechanisch duidelijk van minder kwaliteit is, zijn voor de Tsdz2 diverse OS programma's geschreven, ook met Android app. Dit omdat zowel de (oude) controller en motor zelf zeer toegankelijk zijn en zich uitstekend leent voor hobbyprojecten. De motor en onderdelen zijn redelijk goedkoop, goed verkrijgbaar.en redelijk eenvoudig te wisselen.
De GoSwissDrive is een naafmotor met CANbus en krachtsensor. Daarom kan je onderdelen niet zomaar uitwisselen. omdat deze allemaal gekoppeld zijn.
Een alternatief daarvoor zou kunnen zijn een andere naafmotor waarbij ipv de huidige trapas de krachtsensor komt. Er moet dan wel een programeerbare controller bij zitten, om de assistentie niveaus aan je wensen in te kunnen stellen. Ik kan helaas niet zo gauw kant en klaar sets daarvan opnoemen, want heb me er nooit al teveel in verdiept, maar mi met een naafmotor, een losse controller en aparte krachtsensor zijn er meer keuzemogelijkheden dan bij de keus voor een middenmotor.
(google: hubmotor torquesensor kit)
Uit je woorden begrijp ik dat het budget waarschijnlijk geen probleem is, maar wel een probleem kan zijn om iemand te vinden die dit kan uitvoeren, want ombouwen is vaak geen professioneel werk en als dit wel het geval is, dan heb je een beperkte keuze in motoren, dat heb je zelf ook al ondervonden. Het is ook logisch ivm de nazorg en garantie.
Wellicht een andere controller in de M400 dan uitkomst kan bieden.