Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 117 ... 228 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-08 16:25
TTLCrazy schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:28:
@Chrasher
Maar ik zou nooit €4200,- uitgeven voor een e-bike met maar een 250Wh accu. En standaard geleverd zonder spatborden en bagage drager zie ik :/
Er zijn aanzienlijk duurdere hooby's, ook binnen de fietswereld. Het is dat ik net even andere prioriteiten stel en dat ruimte bij mij ook een groot probleem is, maar anders had ik naast mijn ebike, racefiets en MTB/vakantiefiets nog een tandem, een stationsfiets, een ligfiets, een Fully MTB en een kekke reisfiets. En datzelfde aantal voor mijn vrouw B-)

Zoals in de wereld van de liefhebbers de antwoorden zijn op de vraag "Hoeveel fietsen heb je nodig?"

- N+1

of

- één minder dan de grens waarbij je vrouw een echtscheiding aanvraagt (het zijn altijd mannen^^).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Keezx schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:17:
[...]

Een afstand van 53 km met gemiddeld 22,7 km/uur..... :+
Doe ik met m'n stokoude Raleigh Nova 5 speed positron op m'n nopjes.
Door de duinen en inclusief (ik tel 25x!) stoppen voor verkeerslichten en andere situaties? Het kan, maar dan wordt het tijd je in te schrijven voor wedstrijden en giechelend het B-peloton laten zien wat voor talent je bent.

*Mensen overschatten hun gemiddelde snelheid aanzienlijk* .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-08 13:02
Hopelijk kunnen de medetweakers me verder helpen in mijn zoektocht naar een e-bike.

Mijn vrouw en ik willen graag beide een e-bike gaan kopen zodat we wat eerder de fiets nemen ipv de auto. En sneller eens een tochtje gaan maken met ons zoontje van bijna 1,5 jaar.

Ons budget is +- €2500 per fiets. Als we naar de lokale fietsenzaak gaan dan vinden we daar in deze prijsklasse bijvoorbeeld de Cortina e-common. Op zich denk ik een prima keuze maar als ik dan bijvoorbeeld een Veloretti Ivy of Ace zie dan lijkt deze toch heel wat meer te bieden, de vraag is hoe de kwaliteit zich hiertussen verhoud. Helaas wonen we niet in de buurt van Amsterdam (noord-limburg) en is het even een ritje om een testritje te gaan maken.

Ik las hier ook positieve verhalen over de iMove. Die ziet er ook erg goed uit! En lijkt net zoals de Veloretti niet meteen op een e-bike, wat voor ons wel een pluspunt is. Jammer is wel dat de iMove geen (standaard) schermpje heeft om snelheid/accuniveau af te lezen heeft en mechanische schijfremmen ipv hydraulische.
We willen ook niet afhankelijk zijn van een smartphone.

De Veloretti lijkt qua techniek de beste papieren te hebben, middenmotor, enviolo automatiq, kracht én rotatiesensor, schermpje op stuur. Echter hoor ik wisselende dingen over de kwaliteit. Ook de ANWB website geeft bijvoorbeeld aan dat voorvork kraakt en spatborden etc van mindere kwaliteit zijn. Al zijn ze bij Bright bijvoorbeeld weer erg enthiousast.
Op dat laatste punt scoort de iMove weer beter zeggen ze. Maar deze heeft een achterwielmotor met de helft van het vermogen van de veloretti (?!) En geen schermpje en maar 2 versnellingen.
Nu weet ik dat het vermogen met een middenmotor vaak hoger moet zijn en dat een achterwielmotor de kracht meteen op het wiel zet ipv via de tandwielen/ ketting/riem. Maar zoveel verschil lijkt me best wel veel?
Over het algemeen is er in ieder geval weinig te vinden over de iMove wat ik eigenlijk vreemd vindt.
Klein voordeel is wel weer dat deze in Ede zitten en dat ik daar binnen een uurtje ben (ipv 2u naar Amsterdam)

Heeft iemand ervaring met oa deze fietsen en hoe deze zich verhouden tot elkaar?
@Radsrocket Ik zie dat jij ze beide hebt getest?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
roffeltjes schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 08:30:
[...]

Door de duinen en inclusief (ik tel 25x!) stoppen voor verkeerslichten en andere situaties? Het kan, maar dan wordt het tijd je in te schrijven voor wedstrijden en giechelend het B-peloton laten zien wat voor talent je bent.

*Mensen overschatten hun gemiddelde snelheid aanzienlijk* .
Ik ben 69 en een jaar of 4 geleden gestopt met wedstrijden wegens teveel risico op nare crashes waardoor ik er maanden of definitief uit zou kunnen zijn.
Rij nog wel pakweg 10000 km per jaar op racefietsen , maar geen reguliere wedstrijden meer.
Op m'n stads fiets rij ik vrij gemakkelijk een gemiddelde van 25, ook door de duinen, maar niet met 25 stoplichten...meestal heb ik m'n Garmin Etrex Venture op zak.zodat ik dat zeker weet.
Dat is dan met een vrij licht en lichtlopend stadsfietsje, op de lompe Sparta ION van m'n vrouw moet ik daar niet aan denken.

[ Voor 7% gewijzigd door Keezx op 26-07-2022 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:00
De afgelopen twee weken wat lopen oriënteren op een nieuwe e-bike. Ik heb er heel wat afgetest bij de Gazelle Experience Centers en voor mij sprongen de Gazelle Grenoble C380 eruit qua comfort en de Gazelle Ultimate C380 qua looks.

Toen later zag ik ineens de nieuwe Gazelle Avignon C380. Vandaag getest bij een dealer in de buurt en direct besteld uit voorraad. Ga 'm gebruiken voor m'n ruim 20km enkele reis woon-werk. Op een gewone fiets is dat teveel zweten.

Doorslaggevend voor mij waren:
- Grote accu (625w)
- Bosch motor (performance 65, omdat 't kan en ik dan ook in 't buitenland op vakantie genoeg power heb)
- Rechtop zitten
- Strak frame, want 't oog wil ook wat
- Brede banden

Ben daarnaast gewoon Gazelle-merkvast ;-)

Nu was ik nog naar een tracker aan het kijken, want deze fiets is niet-connected.Ik kom al snel bij BikeTrax uit. Alleen weet ik niet welke ik nu moet bestellen. Want ik denk dat ik een 4e gen-niet-slim heb, maar BikeTrax zegt dat 'alle 2022 modellen' 4e generatie 'slim' zijn met 'led afstandbedieing'. Aangezien de avignon automatisch lichten heeft, is ie daarom denk ik niet-slim. Volgt u me nog.

Op de Gazelle site vind ik niets hierover. En ik heb vanochtend ook niet goed opgelet. Iemand enig idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HU_8q4nMUkCFhS1lFkmVu021kFc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/07kcjE1yptY8NEsoQDvdUUsW.png?f=fotoalbum_large

XPENG G9 Performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-08-2024
@Tommie12

Is dat mogelijk via de fietscomputer?

Ik moet wel zeggen dat ik weinig problemen ondervind. Heel af en toe wat gekraak. Waarschijnlijk koppeling toch te krachtig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
de Peer schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 19:00:
[...]

Nee gear sensor is wat anders.
Welke bafang heb je? De bbs is volledig instelbaar en dus ook te begrenzen
BBS01. Moet ik dat via de fietscomputer instellen? En wat moet er precies ingesteld worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
de Peer schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 07:15:
[...]

Nee niet sleutelen.
Je dient een usb kabel aan te sluiten op het display en dan kun je op een laptop/computer de instellingen wijzigen.
Ik kwam een android app tegen. Misschien dat ik het ook daarmee kan doen. Welke instelling moet er gewijzigd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
Athome schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:05:
[...]

Klopt maar als het goed is, zal de fabrikant het koppel van de middenmotor begrenzen. Hierdoor wordt de naaf niet te zwaar belast. De instap versies van de middenmotor hebben meestal al een koppel dat de naaf niet sloopt.
Het zeker niet alleen het schakelen. Tijdens het schakelen hoor je altijd je trappers stil te houden. Dat geldt ook voor een fiets zonder ondersteuning. Er komen dan geen krachten op de naaf te staan. Dat verlengt de levensduur van je naaf enorm.
Het koppel wordt los gelaten op moment dat je gaat versnellen. Dit dan is ook het moment dat je de naaf kan slopen.

@Urbanized
Ik bedoelde de kosten van een tweedehands Enviolo/Nuvinci naaf

Je zal een naaf op de lange termijn waarschijnlijk slopen als je de middenmotor te veel koppel laat leveren. Hoe lang het duurt heeft alles te maken hoe zelf met de naaf tijdens het fietsen omgaat.

Ik heb 2 jaar lang een Batavus Dinsdag E-go gehad. Deze heeft een Yamaha middenmotor met max 80 Nm volgens de specs van Batavus. In het achterwiel zit een Nexus 8. Deze combinatie wordt afgeraden vanwege het hoge koppel. Zelf ben ik er van overtuigd dat ik altijd netjes met de naaf omgesprongen ben en met beleid geschakeld hebt. Ik heb in die 2 jaar dan ook geen kraakje of geknars gehoord vanuit de naaf. Een collega heeft de fiets nu een jaar en belast de fiets absoluut zwaarder dan ik gedaan heb. Ik heb hem nog niet horen klagen over de bijgeluiden uit de naaf.

Ik bedoelde de kosten van een tweedehands Enviolo/Nuvinci naaf. Niet die van de ombouwset.
Dus Enviolo/Nuvinci naaf kan die krachten wel hebben? Ik hoor momenteel wel af en toe gekraak. Dat wordt dan of een ander naaf of de koppel van de motor naar beneden stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:22

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

habermas schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:29:
[...]

ik heb lange tijd zitten twijfelen tussen dezelfde fietsen, zelfs de Tenways besteld en weer geannuleerd, omdat ik het toch te link vond om eentje te bestellen zonder erop te hebben gereden. uiteindelijk de Ampler Axel besteld, inderdaad een stuk duurder, maar na twee uitgebreide proefritten kon ik niet anders :)

nadeel: ik heb em halverwege mei besteld en nog niet binnen. problemen met onderdelen blijkbaar. gelukkig kreeg ik eind vorige week eindelijk bericht dat ie verzonden was, over een week zou ik em binnen moeten hebben. maar ik stond wel op het punt ook deze te annuleren als het nog langer had geduurd.

wel jammer van de CDN/CDX belt overigens, dat wist ik niet. hopelijk heeft het niet al teveel impact. de beide tandwielen zijn trouwens wel CDX zie ik nu
Tenways is een topfietsje hoor. Niet de beste kwaliteit, daar betaal je dan ook naar, maar de klantenservice is wel heel responsief, en stuurt je reserveonderdelen gratis toe (bij mij was een stukje plastic waarmee de koplamp vast zat afgebroken, kreeg een hele nieuw koplamp toegestuurd binnen een paar dagen). Rijdt een stuk lekkerder dan de Lekker Bike die ik daarvoor had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:33
Urbanized schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:33:
[...]

Dus Enviolo/Nuvinci naaf kan die krachten wel hebben? Ik hoor momenteel wel af en toe gekraak. Dat wordt dan of een ander naaf of de koppel van de motor naar beneden stellen.
kijk maar eens op site van Enviolo. Daar staat het maximale toegestane koppel vermeld.
Volgens de kenners kunnen de Nexus 7/8 50 Nm aan.
Enviolo is afhankelijk van de serie met het zal ergens tussen 80 en 100 Nm zijn.
Rohloff (erg duur) gaat tot 120 Nm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
Athome schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:59:
[...]

kijk maar eens op site van Enviolo. Daar staat het maximale toegestane koppel vermeld.
Volgens de kenners kunnen de Nexus 7/8 50 Nm aan.
Enviolo is afhankelijk van de serie met het zal ergens tussen 80 en 100 Nm zijn.
Rohloff (erg duur) gaat tot 120 Nm.
Dank je wel. Zal het meenemen in m'n besluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:39

de Peer

under peer review

Urbanized schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:29:
[...]

Ik kwam een android app tegen. Misschien dat ik het ook daarmee kan doen. Welke instelling moet er gewijzigd worden?
Ik gebruik de Android app inderdaad, omdat ik een display met Bluetooth heb.

Gebruik je een ander display dan moet je een USB kabel aan sluiten van je laptop of desktop computer naar het display volgens mij.

Wat wil je wijzigen?
Je gaf aan te willen begrenzen. Dat doe je door de current limit te verlagen. 100 procent is het maximale vermogen. Dus probeer eens lagere waarden.
Ook de speed limit kun je beperken. Sowieso dien je onder de 25-27 km/u te blijven als je er de openbare weg mee op wil.

https://edrivenet.com/bafang-programming/

[ Voor 24% gewijzigd door de Peer op 26-07-2022 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
de Peer schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:13:
[...]

Ik gebruik de Android app inderdaad, omdat ik een display met Bluetooth heb.

Gebruik je een ander display dan moet je een USB kabel aan sluiten van je laptop of desktop computer naar het display volgens mij.

Wat wil je wijzigen?
Je gaf aan te willen begrenzen. Dat doe je door de current limit te verlagen. 100 procent is het maximale vermogen. Dus probeer eens lagere waarden.
Ook de speed limit kun je beperken. Sowieso dien je onder de 25-27 te blijven als je er de openbare weg mee op wil.

https://edrivenet.com/bafang-programming/
Ik heb geen bluetooth. Zal een keer checken of het mogelijk is bedraad aan te sluiten op m'n mobiel. Ja, snelheid heb ik reeds op 27km. Of kun je bij 27km ook een boete krijgen?

En anders biedt Enviolo naaf uitkomst zoals beaamd werd door mede forumlid.

In ieder geval bedankt voor je bijdrage!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Urbanized schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:22:
[...]

Ik heb geen bluetooth. Zal een keer checken of het mogelijk is bedraad aan te sluiten op m'n mobiel. Ja, snelheid heb ik reeds op 27km. Of kun je bij 27km ook een boete krijgen?

En anders biedt Enviolo naaf uitkomst zoals beaamd werd door mede forumlid.

In ieder geval bedankt voor je bijdrage!
Ik denk niet dat bedraad op mobiel mogelijk is.

Dus aansluiten op computer en current limit op een geschikte waarde zetten en klaar ben je!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-08 17:18

Chrasher

Tevree met z'n PS5

roffeltjes schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 08:07:

Jij hebt toch elke keer weer kekke fietsen! Het zijn ook van die (excusez le mot) "hippe" modellen die voor mijn gevoel aanzienlijk beter geconfigureerd zijn dan de VM's van deze wereld.
Ik probeer dan ook alle informatie van die fietsen van te voren op te zoeken en maak mijn keuze ook vooral op de algemene kwaliteit, indruk en onderdelen. Soms kriebelt het wel om er online een te bestellen, dat kan in prijs schelen, maar uiteindelijk ben ik blij dat ik altijd voor een fysieke dealer in de buurt heb gekozen. :Y)
Toch weer wat vragen; Waarom weer een nieuwe na je Rabeneicks? Wat beviel je niet aan die modellen? Of is dit omdat je een enthusiast bent en ets voor de bling?
Stond alweer bijna 4000km op die TX-E en ik betrapte mij erop dat ik vaker de Watt New York erbij pakte voor een rondje om de kerk. De Bafang motor van de Rabeneick is behoorlijk "rauw" met wat kleine trillingen, wat we niet 100% weg kunnen krijgen. Aard van het motortje, waar tot 15A doorheen gejast wordt in de hoogste stand.
Voor mezelf had ik al jaren de "GEOS Urban", "Schindelhauer" met een Pinion bak en nog een ander merk op het oog, maar die waren alleen online te bestellen, totdat ik de Schindelhauer hier in de buurt bij een dealer zag staan. :9 Na 2 proefritten en wikken en wegen of ik voor 800 euro extra de Pinion versie zou kiezen, ben ik voor de single speed gegaan. Dit wordt geen vakantiefiets en met mijn single speed ervaring, wist ik dat het niet noodzakelijk zou zijn met een achterwielmotor hier in ons vlakke Nederland. ;)

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
de Peer schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:24:
[...]

Ik denk niet dat bedraad op mobiel mogelijk is.

Dus aansluiten op computer en current limit op een geschikte waarde zetten en klaar ben je!
Op de app staat dat er gebruik kan worden gemaakt van USB-OTG of USB-to-Serial (Juliet type female pin at the end).

Welke Android app gebruik jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Urbanized schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:50:
[...]

Op de app staat dat er gebruik kan worden gemaakt van USB-OTG of USB-to-Serial (Juliet type female pin at the end).

Welke Android app gebruik jij?
OK Dat klinkt goed. Dan kan het misschien toch.

Ik gebruik de eggrider app, maar die is specifiek voor mijn display met Bluetooth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03:06
20 juni heb ik zonder proefrit en op de blinde gok een Tenways CGO800S besteld. De reden: de fijne fietscomputer die ook navigatie ondersteunt en met een evenwichtsstoornis is het fijn als ik mijn handen aan het stuur kan houden. Deze fiets heeft knipperlichten voor links en rechts, dus de CGO800S was voor een lief prijsje een aantrekkelijke keus.

We zijn nu iets meer dan een maand verder en vandaag kreeg ik bericht dat mijn bestelling eindelijk verzonden is. Hij zou er morgen moeten zijn. Ondertussen heeft mijn broer dezelfde fiets (maar dan in het zwart) al binnen. Het is een prachtige fiets om te zien. De fietscomputer lijkt een bug te hebben met het onthouden van de PIN-code. Heb er al even een ritje op mogen maken, maar hij fietst wel erg fijn.

Het is een hele upgrade van mijn Batavus Padova Easy Royal. Daar heb ik in 2019 een nieuwe accu in laten zetten. Maar de accu’s worden nu niet meer gemaakt. Dus koop ik liever nu een nieuwe fiets, dan dat ik dat over twee jaar opeens moet. Kreeg 100 euro korting van Tenways vanwege de pre-order actie.

Ben er dus enorm naar aan het uitkijken. Helaas deed de lokale fietsendealer de fiets af als een “onbekend internet fietsje.” Beetje flauw wel, want voor die 1800 euro is het echt geen verkeerde fiets. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:30
de Peer schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:54:
[...]

OK ....Dan kan het misschien toch.

.... eggrider app, maar die is specifiek voor mijn display met Bluetooth.
De PC app is een Java applicatie, dus dit zou met Android ook mogelijk moeten zijn.
ipv een gewone USB is dan een OTG kabel nodig.

Ik neem aan dat bluetooth via de Eggrider ongeveer dezelfde opties heeft, want de Eggrider is weer bedraad met de controller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 16:29
kramon schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:19:
Nu was ik nog naar een tracker aan het kijken, want deze fiets is niet-connected.Ik kom al snel bij BikeTrax uit. Alleen weet ik niet welke ik nu moet bestellen. Want ik denk dat ik een 4e gen-niet-slim heb, maar BikeTrax zegt dat 'alle 2022 modellen' 4e generatie 'slim' zijn met 'led afstandbedieing'. Aangezien de avignon automatisch lichten heeft, is ie daarom denk ik niet-slim. Volgt u me nog.

Op de Gazelle site vind ik niets hierover. En ik heb vanochtend ook niet goed opgelet. Iemand enig idee?
Volgens mij was Bosch Smart tot een paar weken terug slechts te vinden op de 85nm Performance CX met 750 wh battery en Kiox 300 (heb ik alleen nog maar van Riese Muller op voorraad gezien), de nieuwere modellen voor andere motoren en computers zijn net aangekondigd maar zullen nog niet op een fiets/model op voorraad zitten. Beetje vreemde opmerking van BikeTrax. Als ik op de Gazelle site kijk zie ik een Intuvia computer, niet een Intuvia 100 (smart).

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:00
01001000 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 19:38:
[...]

Volgens mij was Bosch Smart tot een paar weken terug slechts te vinden op de 85nm Performance CX met 750 wh battery en Kiox 300 (heb ik alleen nog maar van Riese Muller op voorraad gezien), de nieuwere modellen voor andere motoren en computers zijn net aangekondigd maar zullen nog niet op een fiets/model op voorraad zitten. Beetje vreemde opmerking van BikeTrax. Als ik op de Gazelle site kijk zie ik een Intuvia computer, niet een Intuvia 100 (smart).
Het is idd een gewone intuvia, dat heb ik wel gezien. Ik weet genoeg, dank!

XPENG G9 Performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
de Peer schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:54:
[...]

OK Dat klinkt goed. Dan kan het misschien toch.

Ik gebruik de eggrider app, maar die is specifiek voor mijn display met Bluetooth.
Ik heb ff (voor de zekerheid) in de geavanceerde instellingen van de display gekeken en zie helaas niets met betrekking tot de koppel. Wel kan ik voltage aanpassen, maar heeft er vast niets mee te maken. Zou dan toch zo'n kabel moeten halen vermoed ik. Om een versnellingsnaaf te kopen die de krachten wel aankan kost mij teveel. Ben in totaal rond de 900,- kwijt aan een nieuwe Bafang + Accu + donorfiets. Vind het genoeg.

Welke Bafang heb jij?

[ Voor 6% gewijzigd door Urbanized op 26-07-2022 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Urbanized schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:35:
[...]

Ik heb ff in de geavanceerde instellingen van de display gekeken en zie helaas niets met betrekking tot de koppel. Wel kan ik voltage aanpassen, maar heeft er vast niets mee te maken. Zou dan toch zo'n kabel moeten halen vermoed ik. Om een versnellingsnaaf te kopen die de krachten wel aankan kost mij teveel. Ben in totaal rond de 900,- kwijt aan een nieuwe Bafang + Accu + donorfiets. Vind het genoeg.

Welke Bafang heb jij?
Zoals gezegd. Pc software + kabel en dan de current limit aanpassen.
Ik heb de bbs02

Internet staat vol met de instructies hiervoor. Het is heel eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
de Peer schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:41:
[...]

Zoals gezegd. Pc software + kabel en dan de current limit aanpassen.
Ik heb de bbs02

Internet staat vol met de instructies hiervoor. Het is heel eenvoudig.
Dan gaan we dat proberen!

Gaat dat in accu schelen betreft zuinigheid als ik de koppel terugdraai?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Urbanized schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:46:
[...]

Dan gaan we dat proberen!

Zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:10
Vrijwel of helemaal niet: het max. koppel wordt bijna nooit gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
Simple mind schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:56:
[...]

Stel dat m'n Bafang een koppel van 80 heeft. Hoeveel verbruikt die ervan in werkelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimvanDamm
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15-08 12:53
Al enige tijd aan het meegluren op dit topic, maar nu heb ik toch wel een vraagje en ik denk dat er wel mensen zijn die hier ervaring mee hebben.

Ik ben al een tijdje aan het kijken wat voor ebike het gaat worden en het lijkt een Ampler te gaan worden. Alleen heb ik nog wel een puntje waar ik wel benieuwd naar ben hoe andere mensen het onderhoud laten doen met fietsen die ze op het internet bestellen en dus niet via een fietsenwinkel.

Ik was vandaag namelijk bij de lokale fietsenmaker om even een traditionelere ebike te proberen (een Sparta met middenmotor en riem aandrijving van ongeveer 3000 euro. De naam heb ik niet onthouden). Daarna raakte ik met het personeel in gesprek over ebikes, waar ze duidelijk een passie voor hadden. Zij vertelden mij dat ze fietsen, zoals van Moof en Veloretti wel zouden willen onderhouden om de mensen te hlepn, maar zich er niet aan durven te wagen. Onderdelen zijn soms fiets merk specifiek en dat risico om
daar onderhoud aan te verrichten willen ze niet nemen. Dat snap ik heel goed.

Dat betekent dus dat je voor het onderhoud overgeleverd bent aan de internet verkoper van je fiets. Waar van Moof al wat meer service punten heeft, is dat bij lang niet alle merken zo. Ik ben vooral benieuwd hoe mensen dit aanpakken. En of ze wellicht tips hebben waar ze het onderhoud van een "internet" fiets wel willen doen (ik woon in de buurt van Venlo FYI).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:10
Urbanized schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:02:
[...]

Stel dat m'n Bafang een koppel van 80 heeft. Hoeveel verbruikt die ervan in werkelijkheid?
Daar valt helemaal niks zinnigs over te zeggen. Dat is helemaal afhankelijk van: gekozen ondersteuningsniveau, helling, windsnelheid, -richting, gekozen versnelling, snelheid, gewicht, transmissieverlies, efficiency van de elektromotor, buitentemperatuur, etc.

Het door de elektromotor geleverde koppel verandert daarom continue.Ik heb een Bosch Nyon display en dan kan je dat precies zien. Dan zie je ook dat het max koppel eigenlijk nooit geleverd wordt. Dan heb je echt een flinke helling nodig!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
JimvanDamm schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:09:
. Onderdelen zijn soms fiets merk specifiek en dat risico om
Het is niet alleen de onderdelen die bij die fietsen merk eigen (en ondermaats zijn), ook de assemblage is een probleem, waardoor er al heel snel storingen optreden. Als een Fm dat moet gaan oplossen moet hij hopen dat er al niks beschadigt is en dat jij bereidt bent 1-2 uur aan uurloon te betalen.

Ik blijf toch echt adviseren om eerst een goede FM te zoeken en dan met hem te bespreken wat hij kan leveren. Dat prijsverschil krijg je dubbel en dwars terug (als het een GOEDE FM is!). Op het eerste gezicht denk ik dat je in Venlo wel een goede zou moeten kunnen vinden (paar seconden gekeken naar google reviews en gezocht op een paar exclusievere a merken). Neem dat echter niet aan, maar ga bij die mensen langs voor een praatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
Simple mind schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:17:
[...]

Daar valt helemaal niks zinnigs over te zeggen. Dat is helemaal afhankelijk van: gekozen ondersteuningsniveau, helling, windsnelheid, -richting, gekozen versnelling, snelheid, gewicht, transmissieverlies, efficiency van de elektromotor, buitentemperatuur, etc.

Het door de elektromotor geleverde koppel verandert daarom continue.Ik heb een Bosch Nyon display en dan kan je dat precies zien. Dan zie je ook dat het max koppel eigenlijk nooit geleverd wordt. Dan heb je echt een flinke helling nodig!
Oke, duidelijk. Dus steile hellingen zou ik niet moeten nemen met m'n naafversnelling. Maakt nu al weleens rare knarsgeluiden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elinx
Urbanized schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:46:
...

Dat hangt van het soort ritjes af, de maximale belasting dus.
Je stel de maximale stroom lager in, dat houdt in dat ook het maximaal vermogen omlaag gaat.
De maximale stroom spreek je vooral aan bij accelereren en heuvelop.
Rij je meestal rustig op vlakke wegen dan is het verbruik nagenoeg hetzelfde als eerder.
Urbanized schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:30:
...Dus steile hellingen zou ik niet moeten nemen met m'n naafversnelling. ....
Daarom wilde je een lager maximum koppel instellen.
Het kan echter goed zijn dat je dan evengoed een dergelijke steile helling kan nemen.
Het kan ook zijn dat dit met een lager koppel niet meer lukt.
Daar valt niets over te zeggen.

[ Voor 29% gewijzigd door elinx op 26-07-2022 22:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvk024
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-08 16:47
Al enige tijd aan het meegluren op dit topic, maar nu heb ik toch wel een vraagje en ik denk dat er wel mensen zijn die hier ervaring mee hebben.

Ik ben al een tijdje aan het kijken wat voor ebike het gaat worden en het lijkt een Ampler te gaan worden. Alleen heb ik nog wel een puntje waar ik wel benieuwd naar ben hoe andere mensen het onderhoud laten doen met fietsen die ze op het internet bestellen en dus niet via een fietsenwinkel.

Ik was vandaag namelijk bij de lokale fietsenmaker om even een traditionelere ebike te proberen (een Sparta met middenmotor en riem aandrijving van ongeveer 3000 euro. De naam heb ik niet onthouden). Daarna raakte ik met het personeel in gesprek over ebikes, waar ze duidelijk een passie voor hadden. Zij vertelden mij dat ze fietsen, zoals van Moof en Veloretti wel zouden willen onderhouden om de mensen te hlepn, maar zich er niet aan durven te wagen. Onderdelen zijn soms fiets merk specifiek en dat risico om

Dat betekent dus dat je voor het onderhoud overgeleverd bent aan de internet verkoper van je fiets. Waar van Moof al wat meer service punten heeft, is dat bij lang niet alle merken zo. Ik ben vooral benieuwd hoe mensen dit aanpakken. En of ze wellicht tips hebben waar ze het onderhoud van een "internet" fiets wel willen doen (ik woon in de buurt van Venlo FYI).
Als Amplerrijder kan ik je vertellen dat mijn ervaring is dat een goeie moderne fietsenmaker prima het onderhoud kan en wil doen, als er Ampler-specifieke kennis of materiaal nodig is sturen ze dat zonder problemen op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 01001000
Ik zag verschillende reviews dat er redelijk wat ketens zijn die door de huidige drukte eerst hun eigen klanten helpen tot het punt dat je geen service kan laten doen met andere fietsen (tekort aan personeel en tekort aan materiaal). Ik heb er zelf voor gekozen om dicht bij huis te kopen en de tweede fiets die iets verderop word geleverd met een 3 jaar haal en breng service te doen (het is maar 11 km maar om dat met een defecte fiets te doen is al wat lastig). Iig goed informeren wat ze bieden aan service als je online koopt, garantie is vaak (altijd) gekoppeld aan tijdig onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Dat hangt van je rijstijl en instellingen af.

Maar inderdaad veel gaat niet schelen. Wel iets.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 26-07-2022 23:34 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:09

Houdt er rekening met een selection bias op twee manieren:
1. In dit topic zijn de hippe, goedkope online merken oververtegenwoordigd. Diegene die online gaat zoeken zit ook eerder op een forum, diegene die op een lokale fietsenmaker vertrouwd hoeft geen forum op te zoeken. Buiten dit forum is de vakhandel nog steeds de norm (bron: jaarlijkse RAI/Bovag cijfers).
2. Als een systeem veel storingen kent, krijgt het nog steeds veel goede reviews. Een review wordt namelijk vaak vlak na aankoop geschreven, en juist de online merken vragen vlak na aankoop actiever om reviews.

Je zult wel een fietsenmaker vinden die je wel wil helpen. Je zult alleen geen extra service krijgen en waarschijnlijk wel een keer een storing waarbij je wat service van een fietsenmaker nodig hebt. Even een voorbeeld:

Er is een Chinese leverancier die wordt gebruikt door Sparta, Batavus, Amslod en Stella. Dit systeem kent veel te veel storingen. Ik vind het belachelijk dat Sparta en Batavus dit nog aanbieden. Bij Sparta heet het E-Motion. De naam v/d Chinese leverancier staat alleen bij Stella op een stikker genoemd en is me daarom ontschoten.

Maar dan het vergelijk:
Sparta en Batavus leveren de accu na, en doen dat voor een scherpe prijs (immers goedkoop systeem). Ook de bediening is gewoon te leveren, en kost bij hen maar een paar tientjes (immers, paar knoppen zonder display).

Bij Stella leveren ze de accu niet meer na. Wordt niet meer geleverd zeggen ze (deze week ervaren). Dat is simpelweg niet waar, ze kiezen er zelf voor dit systeem al na een paar jaar niet meer te ondersteunen. Dezelfde accu van Sparta past helaas net niet. En dat simpele display? Kost €180,- excl montage (ook deze week ervaren).

Stella fietsen neem ik wél aan in de werkplaats, mits ik ze de eerste keer uitgebreid goed in elkaar mag zetten. Maar de delen die duur of niet geleverd wordt kan/ga ik niet oplossen.

Ampler is minder groot dan Stella, dus ik heb geen ervaring met hen direct. Ik vrees wel dat het erg vergelijkbaar is met Stella en kornuiten.

Zoals al vaker gezegd: een groot deel van Stella/Ampler/etc zal naar tevredenheid lopen, anders bestaan ze niet. Het gaat mis bij een minderheid, maar dat zijn wel onacceptabel veel aantallen (ervaring met Stella).

Edit: nou meld ik mij toch weer in onderwerpen waar ik niet meer over wilde discussiëren |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-08 21:30
In het kader van kennisdeling het volgende.

Op mijn Qwic RD11 kreeg ik tijdens het fietsen regelmatig spontaan foutcode 81, wat een storing met de communicatie met de accu is. De ondersteuning bleef wel gewoon werken. De laatste tijd kwam dit steeds vaker voor.

Ik probeer mijn accu nooit voor 100% vol te laden, maar tussen de 20% en 80% te houden. Sinds ik de accu eens tot 100% heb geladen (waar hij opvallend lang / uren over deed), is het probleem ineens weg.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik bijt al een lange tijd op mijn tong (dat zal mensen die mijn posts kennen hogelijk verbazen^^)..

Ik zie hier een bak aan enthousiastelingen en mensen die echt goede keuzes proberen te maken. Ik zie ook een opvallende tweedeling in ervaringen; de mensen die de portemonnee trekken voor een fiets die voldoet aan hun eisen hebben een hele goede ervaring. Als we dat vergelijken naar mensen die kiezen voor de Internet fietsen dan zijn zij in aanschaf veel minder kwijt. Maar daarna hebben ze in veel gevallen een onding waar ze van alles aan moeten doen en waarmee ze van storing naar storing sukkelen (voor de echte horror verwijs ik maar door naar de VM en Veloretti draden).

Een Kalkhoff, Velo de Ville, R&M etc. zijn heel erg duur, vaak duurder dan je af zou leiden uit de afmontage. Maar als je dan kijkt hoe weinig problemen ze doorgaans opleveren en hoe tevreden de eigenaren zijn, dan komt toch het oude spreekwoord op: Goedkoop is duurkoop.

Om mijn eigen ervaring maar eens te duiden; Ik heb altijd A merk ebikes gehad (Batavus). Dat waren best goede fietsen, maar ik heb altijd in het eerste jaar service nodg gehad (boutjes aandraaien, spaken nalopen, toch nog iets vervangen wat me niet beviel, etc).

Nu heb ik een VdV. Ik ben nu bijna één jaar en 6k km verder en ik heb één gratis service beurt gehad. De fiets is nog compleet rammelvrij en elke keer dat ik erop stap ben ik extreem tevreden met mijn keuzes. Die 3400,- voor mijn VdV is dan wel 1000,- meer dan dat ik voor mijn (echt heel fijne) Razer heb betaald, maar het is dubbel en dwars waard. En als dit zich doorzet ben ik qua kosten er in 2-3 jaar al uit.

Ik herhaal: Goedkoop is duurkoop.

En ja, we hebben het over veel geld. Maar ook hierover moet iets van mijn hart. Ondanks alle economische malaise hebben we het in Nederland goed en zeker op een tech forum als deze zullen er weinig minima rondhangen. Als je het op een echt klein budget moet doen moet je het eigenlijk niet doen.... ga er nou gewoon vanuit dat je zeker 2400,- nodig hebt voor een goede fiets en dat je zeer goed moet nadenken of je niet je budget oprekt naar 3500,- voor iets wat echt al je vakjes aanvinkt. Het is geen leuk bericht, het klinkt misschien hartstikke elitair, maar uiteindelijk ben je beter (tevreden!) af. En die kosten die je vooraf pakt kom je op een later tijdstip dan misschien niet meer tegen.

En dit zeg ik als linkse rakker die de rat race naar meer bezittingen de vloek van de mensheid vindt.
Foxhill schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:32:
[...]
Edit: nou meld ik mij toch weer in onderwerpen waar ik niet meer over wilde discussiëren |:(
Vooral niet over discusieren, zeker niet als dat je negatieve energie geeft. Je geeft hier heel objectief de feiten en dat doe je heel goed. En daarmee zou het voor jou klaar moeten zijn.

Mochten mensen nog de noodzaak zien hier verder op in te willen gaan zijn er genoeg mensen die dat klusje voor je kunnen klaren. en als mensen het dan nog niet snappen dan ligt dat niet aan jou.

[ Voor 67% gewijzigd door roffeltjes op 27-07-2022 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-08 17:01

BertV

Handgemaakt

[...]

Nu heb ik een speed pedelec, maar je ziet het ook mooi als je het laagste ondersteuningsniveau selecteert en zelf gaat "stoempen".

Dan kan het verbruik wel eens hoger worden dan rustig fietsen in de hoogste stand.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Keezx
roffeltjes schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:13:
Ik bijt al een lange tijd op mijn tong (dat zal mensen die mijn posts kennen hogelijk verbazen^^)..

CUT
En ja, we hebben het over veel geld. Maar ook hierover moet iets van mijn hart. Ondanks alle economische malaise hebben we het in Nederland goed en zeker op een tech forum als deze zullen er weinig minima rondhangenCUT
1 Klein commentaar hierop:
Er is momenteel nog absoluut geen spraken van economische malaise in NL.
Waarschijnlijk zit het er wel aan te komen op middellange termijn door energie crisis, kjlimaatcrisis enz.
Een substantieel deel van de materiele welvaart in de Westerse wereld is gebouwd op en hangt af van fossiele brandstoffen.
Het zou me niks verbazen als over 25 a 30 jaar een elektrische fiets voor een flinke meerderheid een onbereikbare luxe wordt, over elektrische auto's heb ik het dan maar niet, die produkten bestaan door het afgrazen van landen/werelddelen waar ze het niet zo nauw nemen met duurzaamheid en kunnen alleen maar geproduceerd worden DOOR fossiele brandstoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Daar heb ik inderdaad ook al eens over nagedacht.
Hoe zou de wereld eruit zien als wij (westerse wereld) fossiele brandstoffen op korte termijn zullen uitbannen.
Dit heeft een enorme invloed op de hele wereld.
Of onze welvaart ook in zal storten weet ik niet. Zal me niet verbazen. In het verleden is al vaker het toppunt van beschaving verschoven van het ene werelddeel naar het andere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-08 08:53
Keezx schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:19:
[...]

1 Klein commentaar hierop:
Er is momenteel nog absoluut geen spraken van economische malaise in NL.
Waarschijnlijk zit het er wel aan te komen op middellange termijn door energie crisis, kjlimaatcrisis enz.
Een substantieel deel van de materiele welvaart in de Westerse wereld is gebouwd op en hangt af van fossiele brandstoffen.
Het zou me niks verbazen als over 25 a 30 jaar een elektrische fiets voor een flinke meerderheid een onbereikbare luxe wordt, over elektrische auto's heb ik het dan maar niet, die produkten bestaan door het afgrazen van landen/werelddelen waar ze het niet zo nauw nemen met duurzaamheid en kunnen alleen maar geproduceerd worden DOOR fossiele brandstoffen.
Nee, daar ben ik het niet mee eens.
Fietsen zal altijd zowat de goedkoopste manier van verplaatsen blijven. Als je naar de levensduur kijkt, dan is 3000€ op 10 jaar een som die elke gemiddelde nederlander moet kunnen betalen, al dan niet met een financiering.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JimvanDamm
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15-08 12:53
Foxhill schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:32:
[...]

Houdt er rekening met een selection bias op twee manieren:
1. In dit topic zijn de hippe, goedkope online merken oververtegenwoordigd. Diegene die online gaat zoeken zit ook eerder op een forum, diegene die op een lokale fietsenmaker vertrouwd hoeft geen forum op te zoeken. Buiten dit forum is de vakhandel nog steeds de norm (bron: jaarlijkse RAI/Bovag cijfers).
2. Als een systeem veel storingen kent, krijgt het nog steeds veel goede reviews. Een review wordt namelijk vaak vlak na aankoop geschreven, en juist de online merken vragen vlak na aankoop actiever om reviews.

Je zult wel een fietsenmaker vinden die je wel wil helpen. Je zult alleen geen extra service krijgen en waarschijnlijk wel een keer een storing waarbij je wat service van een fietsenmaker nodig hebt. Even een voorbeeld:

Er is een Chinese leverancier die wordt gebruikt door Sparta, Batavus, Amslod en Stella. Dit systeem kent veel te veel storingen. Ik vind het belachelijk dat Sparta en Batavus dit nog aanbieden. Bij Sparta heet het E-Motion. De naam v/d Chinese leverancier staat alleen bij Stella op een stikker genoemd en is me daarom ontschoten.

Maar dan het vergelijk:
Sparta en Batavus leveren de accu na, en doen dat voor een scherpe prijs (immers goedkoop systeem). Ook de bediening is gewoon te leveren, en kost bij hen maar een paar tientjes (immers, paar knoppen zonder display).

Bij Stella leveren ze de accu niet meer na. Wordt niet meer geleverd zeggen ze (deze week ervaren). Dat is simpelweg niet waar, ze kiezen er zelf voor dit systeem al na een paar jaar niet meer te ondersteunen. Dezelfde accu van Sparta past helaas net niet. En dat simpele display? Kost €180,- excl montage (ook deze week ervaren).

Stella fietsen neem ik wél aan in de werkplaats, mits ik ze de eerste keer uitgebreid goed in elkaar mag zetten. Maar de delen die duur of niet geleverd wordt kan/ga ik niet oplossen.

Ampler is minder groot dan Stella, dus ik heb geen ervaring met hen direct. Ik vrees wel dat het erg vergelijkbaar is met Stella en kornuiten.

Zoals al vaker gezegd: een groot deel van Stella/Ampler/etc zal naar tevredenheid lopen, anders bestaan ze niet. Het gaat mis bij een minderheid, maar dat zijn wel onacceptabel veel aantallen (ervaring met Stella).

Dank voor het uitgebreide antwoord! Ik heb helaas ook al eerder discussies gezien, waar je bij aangaf dat het je meer energie kost dan het je oplevert. Fijn dat je toch de moeite nemen om mij een goed advies mee te geven!

Ik zie hier een bak aan enthousiastelingen en mensen die echt goede keuzes proberen te maken. Ik zie ook een opvallende tweedeling in ervaringen; de mensen die de portemonnee trekken voor een fiets die voldoet aan hun eisen hebben een hele goede ervaring. Als we dat vergelijken naar mensen die kiezen voor de Internet fietsen dan zijn zij in aanschaf veel minder kwijt. Maar daarna hebben ze in veel gevallen een onding waar ze van alles aan moeten doen en waarmee ze van storing naar storing sukkelen (voor de echte horror verwijs ik maar door naar de VM en Veloretti draden).

Een Kalkhoff, Velo de Ville, R&M etc. zijn heel erg duur, vaak duurder dan je af zou leiden uit de afmontage. Maar als je dan kijkt hoe weinig problemen ze doorgaans opleveren en hoe tevreden de eigenaren zijn, dan komt toch het oude spreekwoord op: Goedkoop is duurkoop.

Om mijn eigen ervaring maar eens te duiden; Ik heb altijd A merk ebikes gehad (Batavus). Dat waren best goede fietsen, maar ik heb altijd in het eerste jaar service nodg gehad (boutjes aandraaien, spaken nalopen, toch nog iets vervangen wat me niet beviel, etc).

Nu heb ik een VdV. Ik ben nu bijna één jaar en 6k km verder en ik heb één gratis service beurt gehad. De fiets is nog compleet rammelvrij en elke keer dat ik erop stap ben ik extreem tevreden met mijn keuzes. Die 3400,- voor mijn VdV is dan wel 1000,- meer dan dat ik voor mijn (echt heel fijne) Razer heb betaald, maar het is dubbel en dwars waard. En als dit zich doorzet ben ik qua kosten er in 2-3 jaar al uit.

Ik herhaal: Goedkoop is duurkoop.

En ja, we hebben het over veel geld. Maar ook hierover moet iets van mijn hart. Ondanks alle economische malaise hebben we het in Nederland goed en zeker op een tech forum als deze zullen er weinig minima rondhangen. Als je het op een echt klein budget moet doen moet je het eigenlijk niet doen.... ga er nou gewoon vanuit dat je zeker 2400,- nodig hebt voor een goede fiets en dat je zeer goed moet nadenken of je niet je budget oprekt naar 3500,- voor iets wat echt al je vakjes aanvinkt. Het is geen leuk bericht, het klinkt misschien hartstikke elitair, maar uiteindelijk ben je beter (tevreden!) af. En die kosten die je vooraf pakt kom je op een later tijdstip dan misschien niet meer tegen.

En dit zeg ik als linkse rakker die de rat race naar meer bezittingen de vloek van de mensheid vindt.

[...]

Vooral niet over discusieren, zeker niet als dat je negatieve energie geeft. Je geeft hier heel objectief de feiten en dat doe je heel goed. En daarmee zou het voor jou klaar moeten zijn.

Mochten mensen nog de noodzaak zien hier verder op in te willen gaan zijn er genoeg mensen die dat klusje voor je kunnen klaren. en als mensen het dan nog niet snappen dan ligt dat niet aan jou.
Eerlijk betoog hoor! En ik ben het 100% met je eens. Laten we verder niet op dit onderwerp ingaan, want we zijn hier om adviezen en ervaringen mbt ebikes te delen. Niet om wereld problematiek te bespreken. Daarbuiten, ook dit advies zal ik meenemen! VdV had ik nog niet van gehoord, dus daar ga ik ook eens naar kijken. Mijn beoogde budget is 3k, maar dat kan natuurlijk nog wat opgerekt worden als ik een fiets vindt die aan mijn eisen voldoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
..... Goedkoop is duurkoop......
Grotendeels mee eens. Zeker als je alleen voor de looks wilt gaan.
Als je echter enig technisch inzicht hebt en kennis van goede onderdelen, dan hoeft het niet altijd de hoofdprijs te zijn die je moet betalen.
Er zijn (vaak Duitse) merken die kwalitatief prima in orde zijn voor een wat lager bedrag.
Vooraf bepalen waarvoor je de ebike wilt inzetten en of je al het onderhoud uit moet besteden speelt een belangrijke rol. (bv naaf vs derailleur, snaar vs ketting hebben een flinke invloed op de prijs)
Een forensenfiets moet aan andere eisen voldoen dan een gelegenheidsfiets voor korte ritjes in de stad.

Ook hoeft de ebike niet altijd nieuw aangeschaft te worden.
Een respectabel A merk is na vele jaren nog prima inzetbaar, mits er nog ondersteuning is voor de elektrische onderdelen.
Helaas wil dit aan het laatste nog weleens ontbreken, zoals Foxhill treffend aangaf mbt een accu en/of een bepaalde ebike motor en eerder al ter sprake kwam tav GoSwissBike en BionX systemen.

Een argeloze koper van een tweedehands ebike heeft hier echter niet altijd zicht op en kan een flink probleem hebben als er iets defect is aan het elektrisch systeem. (accu/motor/controller/display)
Iets wat een behoorlijk invloed kan hebben op argwaan tav 2ehands ebikes.en duurzaamheid.
(Iets wat eigenlijk ook speelt bij 2ehands elektrische auto's.)
In dat geval is bv een Bosch systeem een redelijk veilige keus.
Die heeft nl volgens mij het grootste marktaandeel en heeft zijn service (ook na langere tijd) goed voor elkaar.

Ten aanzien van uniformiteit is zeker nog enige winst te behalen.
Echter van enige standaardisatie, bv tav accu's, is nog geen enkele sprake. (ik heb het niet over het model, maar koppelbaarheid aan de controller en laadconnector ed)
Het is eerder steeds meer systeem cq.merkgebonden, zgn. uit oogpunt van veiligheid/diefstal, wettelijke eisen etc.

[ Voor 15% gewijzigd door elinx op 29-07-2022 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-08 20:52
Als liefhebber met ervaring met Koga maar ook een "hippe" Watt Brooklyn zeg ik liever dat je als je zekerheid van kwaliteit wil hebben je meer geld moet besteden. Dan krijg je ook de service als je die al nodig hebt. In het goedkopere segment moet je wat geluk en/of verstand van zaken en/of twee rechterhandjes hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Hark_k schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:09:

Ik probeer mijn accu nooit voor 100% vol te laden, maar tussen de 20% en 80% te houden. Sinds ik de accu eens tot 100% heb geladen (waar hij opvallend lang / uren over deed), is het probleem ineens weg.
Een accu die niet altijd volgeladen wordt raakt uit balans. Het balanceren kost dan ook meer tijd :)

Laad de accu toch iets vaker wel helemaal vol en ga het liefst dan ook zo snel mogelijk rijden. Dan blijven de cellen korter op de 100% staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-08 20:31

Tahref

God bless you

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XCq0dWvYUKXjRmN2D95P2br9QmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wo1LmIjZ3FRUa5SsUbmRW4oZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MXTeWDJAATQ4snSkJTxUfmP2dqM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VmG41WeuZQYBHJkKGowEtWTG.png?f=fotoalbum_large

Ebike met 864w accu gebouwd. Grote kans dat ik hem aan een vriend of familie ga verkopen voor 1300 euro. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Tahref op 27-07-2022 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Tahref schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 22:12:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ebike met 864w accu gebouwd. Grote kans dat ik hem aan een vriend of familie ga verkopen voor 1300 euro. :)
* oeps

[ Voor 23% gewijzigd door Foxhill op 28-07-2022 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Romet, leuk! Oud Pools merk. Ze maken nu veel fietsen voor andere merken. Als je datzelfde logo op een vrachtwagen ziet staan, Romet heeft ook een transporttak. Maar vrachtwagens met dat logo stoppen wel bijna dagelijks bij Stella ;) .

Goede velgen zitten er in. Remmen en voorvork zijn ondermaats. Tsja.

[ Voor 70% gewijzigd door Foxhill op 28-07-2022 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chippu
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-08 08:56
twkr18526 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 16:44:
[...]

Tx voor de Bobike suggestie. Bij deze toch wat ‘testresultaten’ delen. 3 achterzitjes geprobeerd op onze fiets:
  1. Thule Nexxt Maxi
  2. Bobike Maxi One
  3. Bobike Maxi Go
Alle 3 op dezelfde positie geplaatst. De Thule Nexxt Maxi beschermvlak zit precies bij het slotje. De Bobike Maxi Go net wel/niet, met idd jouw suggestie Bobike Maxi (One) waar het slot voldoende vrij is. 4e foto is te zien wat de positie van het achterzitje is.

[Afbeelding]

Voor de balans heb ik het achterzitje iets meer naar voren geplaatst, zodat het zwaartepunt in het midden zit. Voordeel van de Bobike Maxi is dat je het snel eraf en erop kan klikken, en makkelijk bij het slot kan komen (ongeveer 1x / week wordt de accu verwisseld door de reserve accu).
Mag ik vragen welke je uiteindelijk gehouden hebt, en hoe deze bevalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Tahref schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 22:12:....
Ebike met 864w accu gebouwd....
Netjes.
Met 864Wh kan je een aanzienlijke afstand mee afleggen.

Persoonlijk had ik waarschijnlijk de accu eerder op de achterdrager geplaatst bij dit frame. Uiteraard dan ook geen Hailong uitvoering in dat geval.

[ Voor 19% gewijzigd door elinx op 28-07-2022 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-07 19:30
Chippu schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 09:21:
[...]
Mag ik vragen welke je uiteindelijk gehouden hebt, en hoe deze bevalt?
De Bobike Maxi gehouden, ook al vonden we de Thule Next Maxi het mooist. Het bevalt goed. De schouderbanden zitten eigenlijk niet echt vast. Het is meer een soort dubbel gevouwen band die in een opening geduwd is.

Wees er overigens wel van bewust dat je met zowel een voor- en achterzitje voorzichtig blijft fietsen. Dat geldt denk ik voor alle fietsen. We gebruiken dit naast een bakfiets, zodat we het brengen en ophalen van de kinderen kunnen verdelen onderling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chippu
Thanks voor de terugkoppeling!
twkr18526 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:49:
[...]

De Bobike Maxi gehouden, ook al vonden we de Thule Next Maxi het mooist. Het bevalt goed. De schouderbanden zitten eigenlijk niet echt vast. Het is meer een soort dubbel gevouwen band die in een opening geduwd is.
Deze week de verkeerde DECATT geleverd gekregen, mijn vrouw wilde de EASSIE maar we kregen per ongeluk de ZOOM 02 geleverd. Hebben beide een paar korte ritjes gemaakt, en de ZOOM 02 beviel erg goed.

Inmiddels is DECATT de fiets komen omruilen voor de EASSIE en ik kan alleen maar zeggen dat deze nu totaal niet meer bevalt. Het voelt een beetje alsof je van een 55" televisie ineens terug gaat naar een <40" model. :+

De ZOOM 02 heeft nu helaas inmiddels ook een lange levertijd, dus ben toch stiekem weer verder aan het kijken. Wat betreft leverbare modellen is mijn oog nu gevallen op de Batavus Dinsdag E-go Exclusive Classic 2022. In dit topic lees ik aardig wat positieve verhalen over de Dinsdag lijn, alleen blijken de specificaties behoorlijk uiteen te lopen.

De Bosch Active Line Plus middenmotor lijkt mij meer dan voldoende (alles hier is plat) en dit model beschikt over een belt drive, welke mij erg goed beviel op de ZOOM 02. Rest mij alleen de vraag, hoe geschikt is dit model voor een achterzitje? Via de Batavus website tref ik wel onderstaande afbeelding, maar ik ben toch wel benieuwd naar jullie ervaringen (ik kan namelijk nergens het max belastbare gewicht vinden).

Afbeeldingslocatie: https://d34x7pndxujosg.cloudfront.net/fiets-afbeeldingen/BE101812_6_H_C.tif?height=494&width=742

Nu ik een aantal verschillende fietsen getest heb zijn transportfietsen me echt enorm tegen gaan staan. :F

Echter, mijn partner moet persé een voordrager op de fiets hebben - is een balhoofd voordrager misschien een idee? Ik zou het uit moeten proberen, maar het lijkt alsof een dergelijke voordrager bij de Dinsdag misschien net over het lampje heen zou gaan. Anders misschien maar een Basil fietsmand met haakjes aan het stuur bevestigen...

[ Voor 9% gewijzigd door Chippu op 28-07-2022 23:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
elinx schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:18:
[...]
Ook hoeft de ebike niet altijd nieuw aangeschaft te worden. Een respectabel A merk is na vele jaren nog prima inzetbaar, mits er nog ondersteuning is voor de elektrische onderdelen.
Je hebt helemaal gelijk, dat vergeten we hier vaak te noemen. Mijn Razer is de wereld rond gegaan, maar mijn broer rijdt er nog heel tevreden op rond. Alle belangrijke onderdelen zijn wel een keer vervangen, dus dat ding is ook gewoon prima.

En verder zie ik ook bij zelfbouw echt wel mensen die leuke dingen in elkaar kunnen zetten, dus helemaal zwart wit is het zeker niet. Zo kan je met een goede dealer en een instap Cube ongetwijfeld ook super lang mee, Bosch en standaard Shimano is wat dat betreft behoorlijk safe.

Maar waar ik natuurlijk vooral op doel zijn mensen die lopen te dubben over een fiets, die hier komen met lijstjes met eisen en daar dan een strak budget aan plakken. (Ik ben niet tegen jou aan het discusieren, we denken er duidelijk hetzelfde over).

Als je nieuw wil en je wil echt een fijne ervaring kan je beter je budget oprekken dan te gaan zoeken naar een aanbieding van de een of andere internet boer. Je kan ook gaan schrappen in je eisen, maar ook dat is link, omdat je dan ook kan eindigen met iets wat je eigenlijk niet wil.

Zo is 400,- extra voor een riem erg duur en is dat voor de meeste mensen het qua verbruikskosten totaal niet waard. Maar qua rijplezier ligt dat dus anders... die riem is gewoon iets waar je elke keer als je meewegrijdt plezier van hebt.

Dit is geen pleidooi om vooral dure fietsen te kopen, maar om de prijs en je wensen goed op elkaar af te stemmen en daar realistisch in te zijn. Bij een goede dealer begint een nieuwe fiets rond de 2500,- en dat is echt een eerlijke prijs. En als je dan met extra wensen op 3500,- uitkomt is dat ook niet gek.

Dat er inflatie is? Ja. Het is zoals het is, dus de prijzen gaan stijgen. Dat je lang wacht op een fiets? Ja, ook dat is bekend. Geen probleem om er niet blij mee te zijn, maar het zijn ook gewoon dingen die je mee moet nemen in je keuze. Je fietsenmaker levert echt ook het liefst direct uit voorraad.

[ Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 29-07-2022 09:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Radsrocket
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-06 20:09
Fuske schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:48:
Heeft iemand ervaring met oa deze fietsen en hoe deze zich verhouden tot elkaar?
@Radsrocket Ik zie dat jij ze beide hebt getest?
Nooit een gebrek aan vermogen ervaren met de iMove, misschien als je berg op moet fietsen merkbaar maar anders denk ik niet of nauwelijks. Het grootste verschil tussen de Veloretti en de iMove vond ik het gewicht, meer dan anderhalf keer zo zwaar. Verder ook een wat sportievere houding met de iMove wat ik prettig vind, Veloretti kwam meer over als een echte stadsfiets. De versnelling op de Veloretti was wennen maar leek wel fijn, de 2 versnellingen op de nieuwe iMove heb ik geen ervaring mee, mijne heeft geen versnellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuske
Radsrocket schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:09:
[...]

Nooit een gebrek aan vermogen ervaren met de iMove, misschien als je berg op moet fietsen merkbaar maar anders denk ik niet of nauwelijks. Het grootste verschil tussen de Veloretti en de iMove vond ik het gewicht, meer dan anderhalf keer zo zwaar. Verder ook een wat sportievere houding met de iMove wat ik prettig vind, Veloretti kwam meer over als een echte stadsfiets. De versnelling op de Veloretti was wennen maar leek wel fijn, de 2 versnellingen op de nieuwe iMove heb ik geen ervaring mee, mijne heeft geen versnellingen.
Dank voor het delen van je ervaring.
Door het lezen van de toch vele negatieve ervaringen over de Veloretti neig ik meer en meer naar de iMove..
Ik dacht in eerste instantie dat de negatieve reacties vaak kwamen van de late leveringen en eerste productiefouten, maar lees nu toch ook veel technisch slechte zaken. Banden die lek gaan door slechte afwerking van de velg, speling bij trapas in de motor, piepende belts etc etc..

Helaas was het nieuwe model van iMove pas over 2 weken te testen, dus dan maar eens een afspraak maken bij hun in Ede.

De motor van het 2021 model had volgens mij 45nm koppel, de nieuwe "maar" 32nm. dus daar ben ik wel benieuwd naar hoe dit zich verhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• city17
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-08 10:05
Fuske schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:40:
[...]

Dank voor het delen van je ervaring.
Door het lezen van de toch vele negatieve ervaringen over de Veloretti neig ik meer en meer naar de iMove..
Ik dacht in eerste instantie dat de negatieve reacties vaak kwamen van de late leveringen en eerste productiefouten, maar lees nu toch ook veel technisch slechte zaken. Banden die lek gaan door slechte afwerking van de velg, speling bij trapas in de motor, piepende belts etc etc..

Helaas was het nieuwe model van iMove pas over 2 weken te testen, dus dan maar eens een afspraak maken bij hun in Ede.

De motor van het 2021 model had volgens mij 45nm koppel, de nieuwe "maar" 32nm. dus daar ben ik wel benieuwd naar hoe dit zich verhoudt.
Ben benieuwd naar je ervaring! Zit ook naar de iMove te kijken, ook misschien het 2020 model en dan upgraden naar krachtsensor. Misschien dat dat ook nog een optie is voor jou.

Maar ik zat inderdaad ook een beetje te twijfelen over de 32nm koppel. Had laatst twee verschillende fietsen geprobeerd, een met 45nm achterwiel motor (Bird A Frame) en een andere wat oudere met middenmotor. Merkte echt dat die Bird met 45nm een stuk meer power had. Misschien dat 32nm ook voldoende is, lastig inschatten zonder zelf te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuske
city17 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:26:
[...]

Ben benieuwd naar je ervaring! Zit ook naar de iMove te kijken, ook misschien het 2020 model en dan upgraden naar krachtsensor. Misschien dat dat ook nog een optie is voor jou.

Maar ik zat inderdaad ook een beetje te twijfelen over de 32nm koppel. Had laatst twee verschillende fietsen geprobeerd, een met 45nm achterwiel motor (Bird A Frame) en een andere wat oudere met middenmotor. Merkte echt dat die Bird met 45nm een stuk meer power had. Misschien dat 32nm ook voldoende is, lastig inschatten zonder zelf te proberen.
Vanmiddag nog even contact gezocht met iMove en gevraagd waarom ze nu voor een minder krachtige motor hadden gekozen.
Ze vertelde dat de 45nm wellicht soms te krachtig was en 32nm voldoende was voor hun relatief lichte fiets (15kg incl accu). Klinkt enigszins logisch. In vergelijking.. De Veloretti weegt 25kg incl accu.

Ik wacht even totdat we hem kunnen testen daar en ga dan eens een proefrit maken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chippu
Even kort mijn ervaring met de Batavus Dinsdag E-go Exclusive Classic 2022 vandaag:

Erg fijne fiets, fietst prettiger dan de DECATT ZOOM 02 in mijn beleving. De ondersteuning is veel soepeler/constanter, de remmen werkten beter, en de rit voelde ondanks het ontbreken aan voorvering veel prettiger aan. Daarnaast fietst de Batavus zonder ondersteuning ook een stuk prettiger.

Qua vermogen merkte ik geen verschil tussen de 50nm Bosch en de 75nm Motinova. Er is bij mij in de omgeving geen heuvel te bekennen, dus daar zal ik het verschil helaas ook niet kunnen testen.

Het heeft een poosje geduurd, maar eindelijk een fiets gevonden waar mijn vrouw zich prettig bij voelt (en ik). Liever had ik nog meer fietsen getest, maar dat was de 1 van de weinige die daadwerkelijk op voorraad was. Mijn vrouw is een beetje ontzet dat het geen transportfiets is, maar ze geeft uiteindelijk wel toe dat het verschil tussen een transportfiets en een normale stadsfiets echt dag en nacht is.

De fiets is eigenlijk voor mijn vrouw, maar we zijn qua lengte bijna even groot, dus ik zal t.z.t. ook eens een paar lange ritten gaan maken met de kleine op mijn papadagen. :)

Over 3 jaar is het mijn beurt (fietsplan). :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• roffeltjes
Fuske schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 22:27:
[...]
Ze vertelde dat de 45nm wellicht soms te krachtig was en 32nm voldoende was voor hun relatief lichte fiets (15kg incl accu). Klinkt enigszins logisch. In vergelijking.. De Veloretti weegt 25kg incl accu.
Hier kan jij niks aan doen, maar dit is weer een bekend broodje aap verhaal wat je vaker tegenkomt in de fietswereld. Zelfs Testkees van de fietsersbond maakt deze denkfout. Sowieso moet zij toch iets zegen, dus dan krijg je dit soort antwoorden (ik gok dat het vooral gaat om wat er leverbaar is). Anyway, toch even een korte rant.

Het klinkt logisch, maar het is flauwekul. Gewicht heeft op het vlakke niet of nauwelijks invloed op benodigd vermogen. Alles draait om luchtweerstand (ja, ook bij het optrekken*). Dat is geen mening, maar hier is veel onderzoek naar gedaan. Als je hard wil gaan (of ver wil komen met een accu) moet je je luchtweerstand verminderen; "gratis" energie!.

Zelfs als je de bergen in gaat blijft (juist bij een ebike!) luchtweerstand heel lang de grootste factor. Bovendien is het sommetje niet fiets tegen fiets, maar systeem tegen systeem (fiets+berijder). In dat geval scheelt het hooguit 10% in gewicht. Dat is natuurlijk nooit genoeg om ruim 25% minder vermogen te compenseren.

Maar anderszijds, op zich kom je met 32nm niet tekort in Nederland. Ik zou er geen steile hellingen mee gaan nemen (tekort vermogen en dan sloop je onherroepelijk de motor), maar voor de rest zal alles boven de 25nm voldoen.

* Een fiets is geen auto waarbij veel vermogen veel massa heel snel accelereert. Een fiets met berijder is 100kg(+) en je bent met een ebike 25kmpu op de grens** . Daarom is optrekken op een fiets niet heel spannend (noch voor massa als voor luchtweerstand).

**In een wielerwedstrijd sta je sowieso nooit stil en is daardoor acceleratie natuurkundig gezien nog steeds heel erg klein***. Zo zijn "lichte wielen"ook een fabeltje, of je nou een kilo lichtere wielen hebt of een kilo lichter frame maakt volgens onderzoek eigenlijk niet uit. Vandaar dat profs zelfs in een korte bochtige tijdrit op een relatief zware tijdritfiets met relatief zware dichte (achter)wielen rondscheuren.

*** massa sprint TDF wordt aangetrokken met 60/65km+ waarna de sprinters doortrekken naar 65/70kmpu. Als je zelf ooit in een massasprint zit verbaas je je erover dat alles heel traag lijkt te gaan, namelijk iedereen gaat bijna even hard^^.

Ja, ik was als wedstrijdrenner een enorme nerd :+

[ Voor 23% gewijzigd door roffeltjes op 29-07-2022 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Humma Kavula schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 18:39:
[...]

Goed, update: fiets staat nog bij de FM. Bladen voor waren cirkelzaag bladen geworden dus die ook maar besteld.
Helaas geen losse bladen beschikbaar dus compleet nieuwe set.

Kost een paar centen maar als ik daardoor weer een paar jaar vooruit kan met een heerlijke nieuwe aandrijflijn, prima 8)

Moet wel weer wat vervolg afspraken inplannen voor de spaken zodat alles strak blijft.
Update; alles vervangen, shimano tanden/crank, cassette, ketting en uiteraard de velg en spaken waar het allemaal begon.
Ze hebben gelijk alles weer als nieuw af gesteld, scheelt ook weer met remmen :+

Helaas na de eerste KMs al wat gekraak, gelijk terug en gelijk opgelost.

Nu na een paar extra KMs toch een klunk te horen dus morgen maar weer even langs. Gelukkig geen probleem want lokale FM die mij verzekerde om als de wiedeweerga terug te komen als ik wat hoor.

Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.

Let wel, dit betreft een ION achterwiel dus die vergt wat extra aandacht maar als het goed loopt _/-\o_

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 01001000
RM Charger 4 GT Vario gister mogen ontvangen, die was gelukkig wel echt op voorraad, van Koga ook nog terug gehoord, hun probleem zijn de Bosch accu’s, fietsen hebben ze wel, maar helaas geen accu’s.

Eerste ervaring (na slechts 25 km):
Bij het weg fietsen is de Enviolo naaf de eerste paar omwentellingen best zwaar, zeker zonder ondersteuning aan, dit is even wennen. Ik had zelf nog geen fiets met 62mm banden gehad maar het comfort is super, zeker gekoppeld met de Suntour Aion E45 verende vork en Thudbuster ST zadelpen, even naast het asfalt de ribbel stenen mee genomen en je merkt het amper. Lijkt wel dat de banden het meeste werk doen, ook de pedalen trillen weinig. Qua snel fietsen, dit gaat redelijk, kortstondig boven de 42 op een vlakke weg met 100 rpm en nog ruimte voor een hoger verzet, ik was duidelijk de limiterende factor.
Wbt het zadel ben ik erg nog niet uit, redelijk stevige uitvoering, wel goede kwaliteit, ik bestel iig nog geen vervanger.

De smart app van Bosch en de RX Connect app werken beide ok, al mist de navigatie optie nog steeds uit de Bosch smart app

Enige minpuntje tot nu toe, de riem bescherming is zo goed als afwezig dus de kans dat een losse broek tussen tandwiel en riem komt is groot, Sparta d-burst m8tb van m’n vrouw heeft een veel betere bescherming.
Misschien als laatste kleine punt, de smart lader is niet compatible met de “oude” bosch lader, ze lijken daarentegen wel op elkaar en met twee fietsen is dat niet handig in een toch wat donkere schuur.

Morgen tijd om wat meer afstand af te leggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fuske
@roffeltjes Dank voor de duidelijke uitleg. Hier heb je tenminste wat aan!

Hoe verhoudt zich een middenmotor van +-65nm met een achterwielmotor van 32nm. Door de overbrenging verliest een middenmotor toch kracht op het wiel, correct?

Er zal ook een kinderstoeltje op de fiets moeten. Wat is dan de betere keuze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Fuske schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 08:37:

Hoe verhoudt zich een middenmotor van +-65nm met een achterwielmotor van 32nm. Door de overbrenging verliest een middenmotor toch kracht op het wiel, correct?

Betreft een kinderzitje, dat is geen probleem mits en indien je dus geen tochtjes door Limburg gaat maken. 25nm is al ruimschoots genoeg (ik spreek uit ervaring).

Zoals gezegd, gewicht is niet zo belangrijk, een kind is 10-20 pct van het systeem gewicht en hoewel dat soort gewichtstoename uiteindelijk wel gaat optellen bij het optrekken (10 pct extra gewicht merk je niet, 50pct+ merk je wel), zit je zolang je geen wagen en tassen op je fiets knoopt echt nog wel goed.

Maar je vraag is verder iets wat @Chrasher beter kan inschatten, want hij kent "geared" Bafang motoren.

Een middenmotor heeft als groot voordeel dat hij een interne overbrenging heeft en daardoor hoger in de toeren blijft. Dat is voor electrische motoren belangrijk, want als je met hooge belasting slechts een paar toeren per minuut draait (steile helling met bagage, extreem voorbeeld)sloop je een motor (hitte is niet zo goed voor de magneet spoelen en electronica).

Maar deze hub motoren zijn geared, dus die zijn ongetwijfeld hier beter in dan de standaard borstelloze motor.

FWiW, ik zou voor jouw doel eerst een goede FM kiezen en dan kijken wat hij kan leveren aan kekke modellen. Afhangende van waar je woont is er tegenwoordig heel veel bling te krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 30-07-2022 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-08 08:53

Ik zou altijd voor de middenmotor kiezen, net omdat de versnellingen van je fiets er na komen. Dat is zeker in heuvelrijk gebied een voordeel.

Nog belangrijker vind ik net als anderen hier om je fiets niet te ver van je woonplaats te kopen bij een FM die je helpt als je een probleem hebt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Athome
@Chippu
Leuke vergelijking gemaakt. Zo zie je maar weer dat ook de grote merken best een leuke concurrende fiets op de markt kunnen zetten.
Mijn vorgie fiets was een oudere generatie Batavus Dinsdag. Ook heb deze als een fijne fiets ervaren met een goed prijskaartje.

Het verschil tussen 75 en 50 Nm is ook vlakke weg duidelijk merkbaar. De 75 Nm zou er gewoon harder aan moeten trekken.
Ik heb zelf een Bosch CX variant (85 Nm). Als leenfiets van de fietsenmaker krijg ik altijd een Cube met een Bosch Active Line Plus motor mee (dus 50 Nm). Het verschil tussen beide motoren is enorm.

Dat je dus geen verschil merkt tussen 75 Nm en 50 Nm betekent dus eigenlijk dat er iemand loopt te goochelen met cijfers. Ik gok dat het Motinova is. Bafang is ook zo'n merk die een hoog koppel opgeeft maar die je in praktijk niet weer vindt.
Aan de andere kant. De CX motor is bedoeld voor MTB's. Als je testen leest over MTB's blijkt dat de Bosch iedere keer de sterkste is, terwijl de specs dat niet altijd laat zien.
Er is dus een kans dat Bosch die 50 Nm gewoon heel efficiënt toepast. Waardoor het lijkt alsof meer koppel uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chippu
Athome schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:16:
@Chippu
Het verschil tussen 75 en 50 Nm is ook vlakke weg duidelijk merkbaar. De 75 Nm zou er gewoon harder aan moeten trekken.
Ah, grappig dat je dit zegt. Ik kon er zelf de woorden niet voor vinden, maar "er harder aan trekken" is precies wat de Motinova motor deed. Dit gebeurde echter heel erg met horten en stoten: even heel hard optrekken naar de maximum snelheid, om vervolgens meteen te throttlen naar een lagere snelheid (2 á 3 km/pu lager).

Er zat ook weinig subtiliteit in de ondersteuning, het voelde aan als alles of niets. Ook de balans tussen ondersteuning en de 5 versnellingen kon ik niet goed vinden.

Persoonlijk trap ik graag in een zware versnelling, dit wilde met de 5 versnellingen op de Zoom 02 niet echt lukken. Wellicht dat de Nexus 7 op de Dinsdag daarom ook een betere fit is.

Ik heb begrepen dat men in de regel niet echt te spreken is over de Nexus 7 (zeker ten aanzien van de Nexus 8?), Maar op de Dinsdag beviel deze best goed (y).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roffeltjes
Chippu schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 17:30:
[...]

Ik heb begrepen dat men in de regel niet echt te spreken is over de Nexus 7 (zeker ten aanzien van de Nexus 8?), Maar op de Dinsdag beviel deze best goed (y).
Ik vind een Nexus 7 niet zo heel slecht, al is hij minder efficent dan een Nexus 8 en kan hij minder hebben. De twee fietsen die ik ken met een Nexus 7 doen het heel erg goed onder best wel pittige omstandgheden.

FWIW, mijn broer heeft op zijn gewone fiets in 14 jaar ongetwijfeld meer dan 30.000km hebben gereden met een Nexus 7 en hij is een sloopkogel (en wielrenner).

Mijn schoonmoeder heeft op haar Stream met Yamaha MM ook een Nexus 7 en die doet het ook nog na 7 jaar elke dag op en neer naar de boerderij (een boerderij is sowieso zwaar voor alles wat draait). Zij zal zeker 4000km per jaar halen dus dat is ook al een pak kilometers.

Sowieso kan je altijd die Nexus 7 laten vervangen door een Nexus 8 als hij onverhoopt toch het loodje legt. Ik zou het geen dealbreker vinden, zeker niet in deze markt.

Ter vergelijking, mijn vrouw en ik hebben op 4 e-bikes (2 voorwiel en 2 middenmotoren) ook nog nooit een Nexus 8 versleten, en alle 4 die fietsen zijn ook de wereld rondgegaan. Ik heb daarom op mijn VdV weer een Nexus 8 genomen... ik kon de meerprijs tot een Rohloff niet goedpraten tov mijn goede ervaringen met Shimano.

Oftewel, je kan je eigenlijk geen buil vallen aan een Nexus naaf... hij is goedkoop en verassend sterk. Ik neem me altijd voor om in geval van een kapotte naaf naar een Rohloff te kijken, maar (helaas^^) is dat nog niet gebeurd.

[ Voor 20% gewijzigd door roffeltjes op 30-07-2022 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Ook mijn ervaring met de 80 Nm Yamaha motor onder de Batavus Dinsdag is dat de Nexus 8 naaf echt wel sterk is.
@roffeltjes De Rohloff is prijstechnisch eigenlijk te verantwoorden gezien de kwaliteit van de Nexus 8 naaf.
2 dingen vind ik wel een aankoopargument:
1.
De stap tussen iedere versnelling is gelijk. Dit is goed merkbaar. Je weet hierdoor precies wat je verwachten mag van de volgende versnelling. Ik ervaar dit als zeer prettig. Ik heb altijd een goede versnelling voor dat specifieke moment
De Nexusnaven hebben dit niet. De hogere of lagere versnelling kan juist net te zwaar of te licht te zijn.
2.
Groter bereik.
Je komt nooit een versnelling te kort (zo wel naar boven als naar beneden). Al geldt dit voor een gewone e-bike (25 km/u) eigenlijk niet. Daar biedt de Nexus ook wel genoeg bereik.
De fiets helemaal volgepakt en daarmee op vakantie naar het heuvelachtig buitenland, is een groter bereik wel weer fijn (heuvelop)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Keezx

Tijd om hier eens wat dieper in te gaan op het gestrooi met NM's en daar conclusies aan verbinden.
Opgaven voor het max. koppel hebben alleen enige betekenis/waarde als er netjes wordt gespecifeerd:
-Naafmotor of middenmotor en daarbij of de motor het wiel/voortandwiel direct aandrijft of via tandwielen + overbrengingsverhouding.
-Toerental bij max koppel van de motor zelf of inclusief eventuele tandwielkasten.
-Geldt het koppel voor een korte tijd of is het continue

Is dit allemaal niet of slechts gedeeltelijk gespecificeerd dan is het effect van een getalletje 100% speculatie en heeft dat GEEN ENKELE WAARDE. en kan dat dus niet worden vergeleken met totaal andere fietsen.
Slecht met een identieke set speks kan je getalletjes vergelijken.
Verder is het van belang te weten dat koppel niet hetzelfde is als vermogen, koppel is een component van vermogen , en vermogen bepaalt hoe makkelijk je de zwaartekracht/luchtweerstand overwint, niet het koppel alleen.

T.a.v. de Nexus7: die is wat minder efficient dan de 8 en Alfines doordat enkele kleine tandwieltjes in de naaf nogal grofstoffelijk zijn geproduceerd.
Voor een Ebike is dat niet zo belangrijk, daarvoor heb je elektriek....hij is voldoende sterk en duurzaam.
Van een paar procentjes verlies krijg je meer last als je zelf de motor bent.

[ Voor 18% gewijzigd door Keezx op 31-07-2022 14:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
@Keezx Je hebt helemaal gelijk.
Je kan het koppel van een naafmotor niet rechtstreeks met een middenmotor vergelijken.
Het koppel wat genoemd is, is normaal gesproken het maximale koppel. Althans dat is auto's en motoren wel het geval. Ik ga er dus vanuit dat dit bij fietsen ook het geval is.

Het koppel van middenmotor is vaak hoger dan die van naaf motor.
Het koppel wat het wiel bereikt is bij een middenmotor lager dan de motor zelf opwekt. Dit door eindoverbrenging. Bij een middenmotor moet daarbij wel het koppel van de fietser (persoon) opgeteld worden. Koppel van beide input komen gezamelijk op de eindoverbrenging te staan. Een fietser (persoon) genereert meestal iets van 10-20 Nm aan koppel op de trapas. Het koppel wat uiteindelijk het wiel bereikt is dus anders dan wat de fabrikant over de motor opgeeft.

Bij een naafmotor zet alleen de fietser (persoon) koppel op de eindoverbrenging.
In geval van een naafmotor in het achterwiel. Drijft de eindoverbrenging juist de naafmotor aan. De versnellingen zitten nog voor de naafmotor. Een naafmotor heeft meestal zelf ook een overbrenging. Dit om de overbelasting bij lage snelheden te beperken. Door de overbrenging komt het koppel van de naaf ook niet in gelijke mate op het wiel terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Ron_Tweaker

Tweak!

Verwijderd schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:34:
Wat verder gezocht op basis van de feedback hier.
Inmiddels een klein lijstje met daarop een aantal fietsen die ik interessant vind/overweeg en lijken aan te sluiten op mijn wensen.

- Verende voorvork
- Verende zadelpen
- Belt-drive
- Bagagedrager
- Bosch Performance (CX)
- 625 Wh accu (of max in het model)

FietsPrijsVoordeelNadeel
Kalkhoff Image 5.B Excite+ 20224700Verend zadel
Verende voorvork
Bosch Performance CX
625 Wh
85nm
Prijs
Levertijd
Koga E-Nova EVO PT Pro 20224400Verend zadel
Verende voorvork
Performance (Gen 3)
625 Wh
Prijs
Levertijd
65nm
Geen echte voorvering
VICTORIA E-TREKKING 11.83500Verend zadel
Verende voorvork
Bosch Performance CX
625 Wh
85nm
~Prijs
Geen echte voorvering
Decatt Zoom N°22700730 Wh
75nm
Prijs
Geen echte vering?
Motinova motor

Tijdens de lunch ga ik een proefrit maken op de Koga, bij de fietsenwinkel om de hoek.
Wellicht staat er nog een van de andere modellen.
Ben benieuwd. Maar vind het écht een boel geld.
Vandaar dat ik die Decatt wel erg interessant vind.

Als post-aankoop er met minimale effort ook een vering in gebouwd/gezet kan worden, is dat natuurlijk ook een optie wat mij betreft.
Heb overigens ook gezien de prijzen een gevoelsmatige vraag, waar lever je op in bij een fiets van 2700 vs 4700?
Wat mij opvalt is waarom je de Dutch ID Phantom niet op je lijstje hebt staan, als je toch boven de 4000 euro gaat zoeken, dan is de Phantom een goede keuze (heb er zelf 1), misschien wel de beste keuze gezien de opties die de fiets af-fabriek al heeft.

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-08 17:18

Chrasher

Tevree met z'n PS5

@Fuske Zoals eerder ook al door meerdere Tweakers is benoemd:
Bij een middenmotor kan je het maximale koppel altijd benutten op meerdere snelheden door gebruik te maken van de versnellingen van de fiets. Dit is perfect voor klimwerk.
Bij een naafmotor is het hoogste koppel altijd gerelateerd aan één specifieke snelheid (draaisnelheid van het wiel) en dit kan ook per naafmotor verschillend zijn. Kan je die ideale snelheid bij het klimmen niet aanhouden, dan ben je de klos.
Heb zelf ervaring met de Yamaha middenmotor en een drietal geared naafmotoren (met en zonder krachtsensor) en de ideale snelheid was bij elke naafmotor anders. (10-15, 15-20, 20-25 km/u). Dus minder geschikt voor klimwerk.

Buiten Limburg om denk ik zelf dat de meeste geared achterwiel naafmotoren voldoende koppel leveren voor lichte klimmetjes (duinen, viaducten, etc). Voor het betere klimwerk zou ik altijd kiezen voor de middenmotor. :)

Direct drive naafmotoren (zonder interne overbrenging) zijn niet of veel minder geschikt voor het leveren van vermogen op lage snelheden, maar zijn vooral geschikt voor de hogere snelheden. Deze worden tegenwoordig vooral toegepast op speed pedelecs en soms op de duurdere "trekkiing" fietsen vanwege de lange onderhoudsvrije levensduur.

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Voordeel van die direct drive achternaafmotoren, zoals die veel worden toegepast in diverse Sparta, Batavus en Koga's is dat ze absoluut geruisloos zijn, veel Ebikes die ik voorbij rij hoor ik zoemen/ ratelen, tikken /knarsen, het laatste als de plastieken tandwieltjens op hun eindje lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Keezx schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:22:
Voordeel van die direct drive achternaafmotoren, zoals die veel worden toegepast in diverse Sparta, Batavus en Koga's is dat ze absoluut geruisloos zijn, veel Ebikes die ik voorbij rij hoor ik zoemen/ ratelen, tikken /knarsen, het laatste als de plastieken tandwieltjens op hun eindje lopen.
Je loopt een jaar of vijf achter. Sparta en Koga leveren geen naafmotoren meer en Batavus alleen op de goedkoopste modellen (afrader!). Dat is niet zomaar omdat Bosch en Accelll hand in hand gaan, maar omdat naafmotoren in het midden en hogere segment geen succes zijn. De markt heeft behoorlijk duidelijk gesproken, er zijn er de laatste jaren geen hoge kwaliteit direct drive motoren bijgekomen, alleen maar faillisementen.

Direct drive is duidelijk minder voor 25kmpu e-bikes, toerental ligt gewoon te laag, dus ze gaan uiteindelijk stuk. Ik spreek hier met ervaring, wat door meerdere mensen is onderschreven. Daar komt bij dat de kabelloop een terugkerend issue is bij naafmotoren, ook bij een achterwielmotor.

Het rijgeluid is overigens niet zo'n issue, de laatste generaties zijn erg stil. Bovendien als berijder heb je er ook niet zoveel last van, windgeruis overstemt het grotendeels :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
ik vind de ouwe Sparta ION van mijn vrouw qua geluid een groot succes, voor de rest tja het zal wel.
Alles went , zelfs het geluid van elektomotoren en tandwielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Keezx schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:11:
ik vind de ouwe Sparta ION van mijn vrouw qua geluid een groot succes, voor de rest tja het zal wel.
Alles went , zelfs het geluid van elektomotoren en tandwielen.
Ja, ION's rijden inderdaad heel fijn, gewoon zonde dat het product zo kwetsbaar was.

De eeuwige problemen met vocht en die kabelboom maakten het geen houdbare oplossing. Ik heb drie ION systemen gesloopt, mijn vrouw twee, mijn schoonmoeder ook minimaal twee :+

(6 jaar, 3 Batavus Padova Easy SR6, elke fiets +/-45000km).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan vanbuel
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13-08 14:09
@roffeltjes
sorry nogmaals aan jou, voor mijn verkeerde post.
Toch wil ik hier openbaar reageren op het volgende:
Kwaliteit - duurkoop - goedkoop
Heb een Qwic Performance MN380 gekocht in juli 2020 voor trektochten te doen.
Tijdens mijn laatste trektocht mei dit jaar 430 km (taalgrensroute), ging het enviolo naafsysteem stuk.
Als besluit: ook bij een dure e-bike kan je brute pech hebben en t'is heel rot als je dit onderweg tegenkomt.
Groetjes,
Johan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
johan vanbuel schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 18:01:
@roffeltjes
sorry nogmaals aan jou, voor mijn verkeerde post.
Toch wil ik hier openbaar reageren op het volgende:
Kwaliteit - duurkoop - goedkoop
Heb een Qwic Performance MN380 gekocht in juli 2020 voor trektochten te doen.
Tijdens mijn laatste trektocht mei dit jaar 430 km (taalgrensroute), ging het enviolo naafsysteem stuk.
Als besluit: ook bij een dure e-bike kan je brute pech hebben en t'is heel rot als je dit onderweg tegenkomt.
Groetjes,
Johan
Alles kan stuk, ook een Rohloff. Ik claim dan ook nergen dat je op een dure ebike geen pech kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:43
Ja en je moet toch ook niet naar de prijs kijken, maar naar de onderdelen die erop zitten.
Er zijn echter heel veel onderdelen die niet worden vermeld en waar de consument niet zo op let, waar je dan ook maar vanuit gaat dat ze wel goed zijn, zeker bij een (dure) ebike.
Niets is minder waar helaas.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
JohanNL schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 18:35:
Ja en je moet toch ook niet naar de prijs kijken, maar naar de onderdelen die erop zitten.
Er zijn echter heel veel onderdelen die niet worden vermeld en waar de consument niet zo op let, waar je dan ook maar vanuit gaat dat ze wel goed zijn, zeker bij een (dure) ebike.
Niets is minder waar helaas.
Hangt toch van het merk af. De meeste Duitse merken geven bij vrijwel elk onderdeel wat je kan verwachten. In Nederland is dat minder ingeburgerd, maar ook Koga heeft dat soort lijstjes.

Maar onderdelen zijn echt maar de helft van het verhaal, de andere helft is de FM die vooraf alles een lik vert geeft en op spanning controleert. Als dat niet gebeurd gaan ook goede onderdelen problemen geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 00:00
- oblomov - schreef op vrijdag 6 november 2015 @ 12:07:
[...]

Hierbij wat links naar 'fiets accu revisie bedrijven'. Bij een van die bedrijven staat het volgende te lezen:

Daarnaast reviseren wij voor een aantal andere fietsmodellen uw oude fietsaccu. U stuurt uw oude fietsaccu naar ons op en wij plaatsen daar dan een nieuw binnenwerk in. Heeft u een 24V of 36V fietsaccu met een capaciteit van 6Ah of 8Ah dan monteren wij daar direct een 10Ah accupack. Zodoende kan u er meer kilometers mee fietsen.

Let wel, ik heb geen ervaring met deze bedrijven, ik ken ook niemand die daarvan gebruik heeft gemaakt en ik weet niet of deze firma's goed werk leveren. Tegen de tijd dat ik het nodig heb, ga ik mij daar nog meer in verdiepen. Ervaringen van forumleden zijn altijd van harte welkom.

http://www.anssfietsaccu.nl/

http://www.elektrofietsaccuservice.nl/accu-revisie

http://www.zuidewind.eu/fietsaccu-s.html

http://www.extrabike.nl/service/accu-informatie-en-revisie

http://batteryfact.nl/voordelig-repareren

http://www.miton.nl/fiets_accu.html

http://www.accu-company.nl/nl/206-fietsaccu
Heeft iemand goede ervaringen? Ik heb wat gegoogled maar het aanbod is nogal ontransparant.

Bosch Powerpack 500 Frame 36V (kwsseuren.nl)
2 jaar garantie
13,4 Ah
Defecten regelelectronica kunnen ook gerepareerd worden
LI-ion
€425,-

BATTERIJ REVISIE - Ansswebshop
LifePo4
1 jaar garantie
Prijs onduidelijk
040-24 68 505
Eindhoven

Natrans Elektro Fiets Accu Service
Contact (elektrofietsaccuservice.nl)
Geeft uitgebreide uitleg op website, deskundig
Maar vermeldt niet wat voor batterijen gebruikt worden
1 of 2 jaar garantie
Heerlen
Prijs onduidelijk

Bosch Powerpack 500 Active Frame revisie mogelijkheden (fietsaccu.nu)
Hier revisie alleen mogelijk met behoud van bestaande BMS. Dat is vreemd, want bij anderen is dat juist geen probleem.
Li-Ion 10S4P
13,6 Ah 499
2 jaar garantie (maar op het gelieerde bedrijf Mito staat 1 jaar garantie
Controle fietsaccu is 30 euro

Accu defect repareren | Battery Fact | Battery Fact
Geen prijs op website
Bergharen

Bosch PowerPack 500 Accu 36v - frame |Fietsaccu-revisie.nl
€374
Tilburg
Bovag-aanbevolen
Onduidelijk wat voor accu gebruikt wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door DDDikkiedik op 01-08-2022 22:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
DDDikkiedik schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:40:
[...]

Heeft iemand goede ervaringen? Ik heb wat gegoogled maar het aanbod is nogal ontransparant.

Bosch Powerpack 500 Frame 36V (kwsseuren.nl)
2 jaar garantie
13,4 Ah
Defecten regelelectronica kunnen ook gerepareerd worden
LI-ion
€425,-

BATTERIJ REVISIE - Ansswebshop
LifePo4
1 jaar garantie
Prijs onduidelijk
040-24 68 505
Eindhoven

Natrans Elektro Fiets Accu Service
Contact (elektrofietsaccuservice.nl)
Geeft uitgebreide uitleg op website, deskundig
Maar vermeldt niet wat voor batterijen gebruikt worden
1 of 2 jaar garantie
Heerlen
Prijs onduidelijk

Bosch Powerpack 500 Active Frame revisie mogelijkheden (fietsaccu.nu)
Hier revisie alleen mogelijk met behoud van bestaande BMS. Dat is vreemd, want bij anderen is dat juist geen probleem.
Li-Ion 10S4P
13,6 Ah 499
2 jaar garantie (maar op het gelieerde bedrijf Mito staat 1 jaar garantie
Controle fietsaccu is 30 euro

Accu defect repareren | Battery Fact | Battery Fact
Geen prijs op website
Bergharen

Bosch PowerPack 500 Accu 36v - frame |Fietsaccu-revisie.nl
€374
Tilburg
Bovag-aanbevolen
Onduidelijk wat voor accu gebruikt wordt.
KWS Seuren en Heskon zijn meer bekend en ik heb met beide ervaring. KWS Seuren biedt ook BMS vervangen aan, maar neemt dan wel extra geld. Bijna de inkoopprijs bij Bosch van een originele accu. Ik weet dat dat niet voor consumenten beschikbaar is, maar dat is toch duur in verhouding Heskon biedt geen BMS aan. Als de BMS goed werkt heb ik goede ervaring met die laten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Porsche gaat motoren maken. Ze hebben Fazua al gekocht. Dat is een Duits middenmotor merk dat onder andere Velo de Ville aanbiedt. Ze hebben ook al een fietsfabrikant gekocht. Dus genoeg kennis en contacten voor een goede start. Interessant wat eruit gaat komen.

https://nieuwsfiets.nu/20...-e-bike-aandrijfsystemen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
Afgelopen weekend eens naar een plaatselijke FM gegaan om wat advies in te winnen en een proefritje te maken.
Eigenlijk was er maar 1 fiets in zijn assortiment wat aan onze wensen en budget voldeed. De Cortine E-common.

Het fietst fijn maar toch wel 1 groot nadeel was het gewicht. Je moet hem als een scooter op de dubbele standaard trekken. Met 31+KG was dit wel een dingetje, zeker voor m'n vrouw. En dan hebben we nog niet eens ons zoontje achterop gezet. Gezien het feit dat de fiets bij ons in de smalle garage staat en je hier de fiets op de plek even moet draaien (optillen) wordt dat een vervelend dingete.
Wel een stabiele fiets met de dubbele standaard en het stuurslot waardoor het wel weer veiliger is.

De meeste elektrische fietsen zijn natuurlijk zwaarder, maar denk dat de cortina wel een van de zwaardere is.

De Veloretti en iMove staan ook nog altijd op onze shortlist, vooral de iMove is door z'n lichte gewicht weer interessanter. Veloretti is met z'n 27kg ook niet licht, maar wellicht door de plaatsing van de accu wel wat beter qua gewichtsverhouding. De cortina voelde met name achter erg zwaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roffeltjes
Je hebt een pakket aan eisen en dat probeer je in een beperkt budget te proppen. Ik heb al uitgelegd dat dat een riskant idee is.

Het gevolg is dat je kiest tussen drie merken waar ik niet aan zou beginnen. Je moet het zelf weten, maar Cortina is een B merk waar Foxhill al genoeg over heeft gezegd, Veloretti is een draad vol van aan ellende (en een collega van me met gouden handjes is zwaar ontevreden), iMove is een andere kleine internet boer zonder historie.

Mijn advies is dat je een goede FM zoekt en je eisen bijstelt (schrap de riem) of je budget.

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 02-08-2022 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Foxhill schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 23:55:
Porsche gaat motoren maken. Ze hebben Fazua al gekocht. Dat is een Duits middenmotor merk dat onder andere Velo de Ville aanbiedt. Ze hebben ook al een fietsfabrikant gekocht. Dus genoeg kennis en contacten voor een goede start. Interessant wat eruit gaat komen.

https://nieuwsfiets.nu/20...-e-bike-aandrijfsystemen/
Ik ben wel benieuwd, Fazoua is toch vooral voor racefietsen of kale urban bikes, qua power en actierdius toch wel heel krap voor een rechtop fiets waar je bagage op mee wil nemen.

Hun relatie met Greyp is ook wel interessant, maar zij gebruiken een MPF motor die echt een stuk achter ligt bij Bafangg, laat staan Shimano en Bosch. Als ze dat gaan combineren met Fazuoa heb je wel een leuk akket voor de urban/race markt.

Mijn voorzichtige aanname is dat dit vooral voor minimalistische kekke fietsen wordt en dat is helemaal niet verkeerd, zeker omdat Bosch en Shimano vooral optisch heel aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
DDDikkiedik schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:40:
[...]
Is je accu kaduuk of valt de actieradius tegen en wil je hem laten reviseren?
Hier revisie alleen mogelijk met behoud van bestaande BMS
Dat verbaast me niet, dat probeert elke fabrikant zo goed mogelijk dicht te timmeren. Yamaha is in zin geheel al niet meer te reviseren. Ik vraag me af of dit niet tegen de EU wetgeving indruist, maar goed.

[ Voor 32% gewijzigd door roffeltjes op 02-08-2022 11:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
roffeltjes schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:30:
[…]Je moet het zelf weten, maar Cortina is een B merk waar Foxhill al genoeg over heeft gezegd, […]
Dat het een ( B ) merk is dat bij de vakhandel verkrijgbaar is en daarom ten opzichte van alleen-online merken beter afgeleverd wordt.

Als je Cortina koopt op een plek waar je (fiets :P ) een afleverbeurt en eerste beurt krijgt is het prima voor minder intensief gebruik met minder km’s per jaar.

Fiets je meer dan 2000km/j, ga je er mee op vakantie of verwacht je er veel van, kijk dan naar een A-merk.

[ Voor 10% gewijzigd door Foxhill op 02-08-2022 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
roffeltjes schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:49:
[...]

Ik ben wel benieuwd, Fazoua is toch vooral voor racefietsen of kale urban bikes, qua power en actierdius toch wel heel krap voor een rechtop fiets waar je bagage op mee wil nemen.

Hun relatie met Greyp is ook wel interessant, maar zij gebruiken een MPF motor die echt een stuk achter ligt bij Bafangg, laat staan Shimano en Bosch. Als ze dat gaan combineren met Fazuoa heb je wel een leuk akket voor de urban/race markt.

Mijn voorzichtige aanname is dat dit vooral voor minimalistische kekke fietsen wordt en dat is helemaal niet verkeerd, zeker omdat Bosch en Shimano vooral optisch heel aanwezig zijn.
In het artikel staat dat ze een Porsche motor náást Fazua gaan zetten. Zoals ze het aanpakken verwacht ik meer dan alleen de (kleine marktaandeel) urban/race optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Fuske schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:51:
Afgelopen weekend eens naar een plaatselijke FM gegaan om wat advies in te winnen en een proefritje te maken.
Eigenlijk was er maar 1 fiets in zijn assortiment wat aan onze wensen en budget voldeed. De Cortine E-common.

Het fietst fijn maar toch wel 1 groot nadeel was het gewicht. Je moet hem als een scooter op de dubbele standaard trekken. Met 31+KG was dit wel een dingetje, zeker voor m'n vrouw. En dan hebben we nog niet eens ons zoontje achterop gezet. Gezien het feit dat de fiets bij ons in de smalle garage staat en je hier de fiets op de plek even moet draaien (optillen) wordt dat een vervelend dingete.
Wel een stabiele fiets met de dubbele standaard en het stuurslot waardoor het wel weer veiliger is.

De meeste elektrische fietsen zijn natuurlijk zwaarder, maar denk dat de cortina wel een van de zwaardere is.

De Veloretti en iMove staan ook nog altijd op onze shortlist, vooral de iMove is door z'n lichte gewicht weer interessanter. Veloretti is met z'n 27kg ook niet licht, maar wellicht door de plaatsing van de accu wel wat beter qua gewichtsverhouding. De cortina voelde met name achter erg zwaar.
Als ik je eerdere reacties lees wil je wel echt meer gaan fietsen en met een kind achterop. Je budget is groot genoeg voor een A-merk met (Active Line / Plus) Bosch middenmotor en 400Wh of 500Wh accu op de bagagedrager. Bijvoorbeeld een Gazelle of Victoria eTrekking 5.9.

Dat zijn fietsen die in Nederland goed voldoen (daarbuiten / voor bergen ondermaats). En waar je 25 duizend kilometer plezier aan kunt hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Foxhill op 02-08-2022 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

Heb ik dat weer. Kom je terug van twee weken vakantie.
's avonds e-bike aan de lader gehangen. Want de volgende dag een ambulante dienst.

De volgende morgen aan het fietsen, van wat trapt die fiets toch zwaar?
Geeft het display op het stuur net één streepje aan. En het licht brandt voor en achter. Vreemd.

Maar goed, gewoon doorgetrapt in de laagste of tweede versnelling. Want client heeft oa ASS.
Veel te laat arriveren wordt niet echt op prijs gesteld.

Het is een Qwic Trend T-MN7 met midden motor.

Valt iets te resetten of iets dergelijks. En ook de batterij indicator ledstrip op de accu behuizing geeft vol geladen aan.

De spanning gemeten en die is redelijk. ~41 Volt. Zekeringen zijn heel.

Heeft iemand hier ervaring mee. Is het te warm geweest in de schuur... verlatingsangst ;-)

De mens leert. De mensheid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 00:00
roffeltjes schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:52:
[...]

Is je accu kaduuk of valt de actieradius tegen en wil je hem laten reviseren?
Het gaat om enkele Bosch accu's. Een ervan geeft de storing 640 en de andere is heel snel leeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AkakoMinami
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-08 10:57
Iemand hier die een elektrische (bak)fiets heeft geleased en daardoor ook echt meer is gaan fietsen?

Ik heb nu een lease auto en een gewone fiets, maar pak toch eigenlijk altijd voor veel dingen de auto omdat die er is en de gewone fiets nogal zwaar fietst en ik maar 1 van de 2 kinderen dan mee kan nemen.

Heb nu dus de optie om een Gazelle Makki te leasen, maar vraag me af of het het waard is en ben dus op zoek naar ervaringen. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Keezx
Of je meer gaat fietsen (en dat ook echt wil) hangt toch voornamelijk van jezelf af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
DDDikkiedik schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:48:
[...]

Het gaat om enkele Bosch accu's. Een ervan geeft de storing 640 en de andere is heel snel leeg.
Lijst met Bosch storingen vind je onderaan deze pagina.

Storing 640 moet er even uitgehaald, even software update. Als de storing daarna terug komt is de accu defect. Daarvoor kun je inderdaad revisie mét nieuwe BMS proberen. Kijk dan goed of je de prijs het waard vind ten opzichte van een nieuwe Bosch of E-Vision (aftermarket) accu.

De andere accu die snel leeg is gewoon laten reviseren zonder BMS vervangen. Een BMS kan wel eens kapot, maar dat een nieuwe BMS net zo goed als een oude. Niet zozeer leeftijd gerelateerd. Vaak blijft de BMS bij Bosch gewoon heel als je de accu beetje vorstvrij bewaart en er niet mee in de stromende regen achterop de auto rondrijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickmanders
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-08 12:52
Heeft er iemand hier ervaring met het volgende:
Ik heb een Cortina e-bike met een Bafang accu (type BT C01.750.UC) en nu is het binnenste pinnetje van de lader afgebroken en zit dus in de connector op de accu zelf.

Is er een mogelijkheid om dit er uit te krijgen of is dit een gevalletje jammer en nieuwe accu en lader kopen? Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:17

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

AkakoMinami schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:44:
Iemand hier die een elektrische (bak)fiets heeft geleased en daardoor ook echt meer is gaan fietsen?
[..]
Heb niet geleased maar bezit er eentje en als ik mn "papa dag" heb en de vraag in de ochtend is wil je de auto of de bakfiets vandaag ? (ivm hoe de mama naar het werk gaat) dan kies ik bijna altijd de bakfiets.

Met de auto kan je wel 2 kids makkelijk erin pleuren maar ik woon dan ook randstad en dan is parkeren etc. zo'n gedoe en tijdens het rijden heb je ook maar weinig interactie met de kinderen.

Op de bakfiets gaat het meer om de reis zelf en als je ergens bent parkeer je lekker voor de deur (ipv soms km's verderop op een parkeerplaats) no stress.

Maar ik verkoos dan altijd al de fiets boven de auto, dus misschien blijft het idd een dingetje wat bij jezelf ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkakoMinami
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-08 10:57
CT schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:12:
[...]

Heb niet geleased maar bezit er eentje en als ik mn "papa dag" heb en de vraag in de ochtend is wil je de auto of de bakfiets vandaag ? (ivm hoe de mama naar het werk gaat) dan kies ik bijna altijd de bakfiets.

Met de auto kan je wel 2 kids makkelijk erin pleuren maar ik woon dan ook randstad en dan is parkeren etc. zo'n gedoe en tijdens het rijden heb je ook maar weinig interactie met de kinderen.

Op de bakfiets gaat het meer om de reis zelf en als je ergens bent parkeer je lekker voor de deur (ipv soms km's verderop op een parkeerplaats) no stress.

Maar ik verkoos dan altijd al de fiets boven de auto, dus misschien blijft het idd een dingetje wat bij jezelf ligt.
Ja ik probeer nu al meer te fietsen, maar doordat dat nu zoveel meer tijd en moeite kost doe ik het vaak niet. Ik woon in een stad waar zowel autoverkeer en fietsverkeer goed geregeld is en waarbij je met de auto overal snel bent. Dus normaal gesproken ben je met de fiets vaak langer onderweg hier, maar dat is niet-elektrisch.

Enig idee hoeveel km je per week maakt op de bakfiets?
Pagina: 1 ... 117 ... 228 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam