JimvanDamm schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:09:
Al enige tijd aan het meegluren op dit topic, maar nu heb ik toch wel een vraagje en ik denk dat er wel mensen zijn die hier ervaring mee hebben.
Ik ben al een tijdje aan het kijken wat voor ebike het gaat worden en het lijkt een Ampler te gaan worden. Alleen heb ik nog wel een puntje waar ik wel benieuwd naar ben hoe andere mensen het onderhoud laten doen met fietsen die ze op het internet bestellen en dus niet via een fietsenwinkel.
Ik was vandaag namelijk bij de lokale fietsenmaker om even een traditionelere ebike te proberen (een Sparta met middenmotor en riem aandrijving van ongeveer 3000 euro. De naam heb ik niet onthouden). Daarna raakte ik met het personeel in gesprek over ebikes, waar ze duidelijk een passie voor hadden. Zij vertelden mij dat ze fietsen, zoals van Moof en Veloretti wel zouden willen onderhouden om de mensen te hlepn, maar zich er niet aan durven te wagen. Onderdelen zijn soms fiets merk specifiek en dat risico om
daar onderhoud aan te verrichten willen ze niet nemen. Dat snap ik heel goed.
Dat betekent dus dat je voor het onderhoud overgeleverd bent aan de internet verkoper van je fiets. Waar van Moof al wat meer service punten heeft, is dat bij lang niet alle merken zo. Ik ben vooral benieuwd hoe mensen dit aanpakken. En of ze wellicht tips hebben waar ze het onderhoud van een "internet" fiets wel willen doen (ik woon in de buurt van Venlo FYI).
Houdt er rekening met een selection bias op twee manieren:
1. In dit topic zijn de hippe, goedkope online merken oververtegenwoordigd. Diegene die online gaat zoeken zit ook eerder op een forum, diegene die op een lokale fietsenmaker vertrouwd hoeft geen forum op te zoeken. Buiten dit forum is de vakhandel nog steeds de norm (bron: jaarlijkse RAI/Bovag cijfers).
2. Als een systeem veel storingen kent, krijgt het nog steeds veel goede reviews. Een review wordt namelijk vaak vlak na aankoop geschreven, en juist de online merken vragen vlak na aankoop actiever om reviews.
Je zult wel een fietsenmaker vinden die je wel wil helpen. Je zult alleen geen extra service krijgen en waarschijnlijk wel een keer een storing waarbij je wat service van een fietsenmaker nodig hebt. Even een voorbeeld:
Er is een Chinese leverancier die wordt gebruikt door Sparta, Batavus, Amslod en Stella. Dit systeem kent veel te veel storingen. Ik vind het belachelijk dat Sparta en Batavus dit nog aanbieden. Bij Sparta heet het E-Motion. De naam v/d Chinese leverancier staat alleen bij Stella op een stikker genoemd en is me daarom ontschoten.
Maar dan het vergelijk:
Sparta en Batavus leveren de accu na, en doen dat voor een scherpe prijs (immers goedkoop systeem). Ook de bediening is gewoon te leveren, en kost bij hen maar een paar tientjes (immers, paar knoppen zonder display).
Bij Stella leveren ze de accu niet meer na. Wordt niet meer geleverd zeggen ze (deze week ervaren). Dat is simpelweg niet waar, ze kiezen er zelf voor dit systeem al na een paar jaar niet meer te ondersteunen. Dezelfde accu van Sparta past helaas net niet. En dat simpele display? Kost €180,- excl montage (ook deze week ervaren).
Stella fietsen neem ik wél aan in de werkplaats, mits ik ze de eerste keer uitgebreid goed in elkaar mag zetten. Maar de delen die duur of niet geleverd wordt kan/ga ik niet oplossen.
Ampler is minder groot dan Stella, dus ik heb geen ervaring met hen direct. Ik vrees wel dat het erg vergelijkbaar is met Stella en kornuiten.
Zoals al vaker gezegd: een groot deel van Stella/Ampler/etc zal naar tevredenheid lopen, anders bestaan ze niet. Het gaat mis bij een minderheid, maar dat zijn wel onacceptabel veel aantallen (ervaring met Stella).
Edit: nou meld ik mij toch weer in onderwerpen waar ik niet meer over wilde discussiëren