klaaas schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:02:
[...]
Speed pedelec wordt me te kostbaar. En voor het beeld: ik rijd met de gravelfiets zo'n hellinkje heel rustig op met ca. 22km/u en dan roets je er met minimale inspanning makkelijk met 30km/u vanaf.
Dat je op een vlak parcours een kruissnelheid zou moeten hebben die hoger ligt dan 25km/u ben ik met je eens.
Mnup_1 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:05:
[...]
Op een rechte weg zonder opstoppingen is 25km/u gemiddeld haalbaar.
Realistischer is 22-23 km/u gemiddeld. Persoonlijk gezien vind ik een normale e-bike waardeloos voor woon-werk. Je wilt dan toch al snel een beetje doortrappen en dan is 25 km/u te langzaam, dan zit je alsnog zelf al het werk te doen omdat de ondersteuning is gestopt. Imo kan je dan beter een speed-pedelec overwegen of je normale e-bike chippen. Dat laatste heb ik goede ervaring mee (mag wettelijk gezien niet), maar ik kom nu wel zonder zweet aan op werk met een gemiddelde van 30-35, afhankelijk van de wind.
Dit is ook mijn grootste ergernis in de huidige regelgeving. Echt bijzonder frustrerend en onbegrijpelijk. De USA doet in mijn mening weinig dingen correct, maar op dit ene puntje hebben ze wel gewoon gelijk imo. De wettelijke grenzen liggen daar op 20mph, ongeveer 32 kph. En dat zou echt compleet perfect zijn!
Ik heb er in het speedpedelec topic ook al fel tegen geargumenteerd. Niet dat dit iets uithaalt, vermoed dat er weinig bureaucraten meelezen.

Sowieso zal hier nooit iets aan veranderen.
Als ik complotdenker was (niet dus), zou ik haast denken dat de speed pedelec lobby mee heeft gewerkt aan de huidige regelgeving voor e-bikes. De regelgeving bestaat echter al 10 jaar of zo, en tien jaar geleden was er van speed pedelecs nauwelijks sprake.
Maar ik blijf er van overtuigd dat die hele speed pedelec markt enkel bestaat bij gratie van de erg absurde e-bike limieten van 25 km/u. Ik garandeer je dat de motivatie van de meeste speedpedelecers NIET is om een gemiddelde kruissnelheid te halen van 45 km/u en overal op vmax te kunnen rondrazen, maar enkel op iets vlotter en legaal in de 25-32km/u range te kunnen fietsen.
45 km/u op een zware speed pedelec, in alledaags verkeer (dus niet zoals wielrenners op een afgesloten parcours op brede wegen) is echt niet iedereen gegeven. Het lijkt me aardig stresserend, afhankelijk van waar je rijdt.
Dus in feite betaal je duizenden euros extra (fietsen vanaf 6000+ euro?) enkel om die 25-35 range te benutten. Met alle extra romslomp vandien. Verzekering, helmplicht, verplicht op de weg tussen de auto's, nummerplaat, ...
Ik kan me hier echt over opwinden....

De oplossingen liggen voor de hand, alhoewel ze hier niet besproken mogen worden (en heb er mezelf ook niet aan gewaagd). Maar in de context van absurde bureaucratische 'overreach', zou ik burgerlijke ongehoorzaamheid bijna gepast vinden.
Ik begrijp wel degelijk waarom die 25km/u in stedelijke gebieden belangrijk is. Ik merk het ook elke dag dat de fietsomgevingen erg hectisch zijn, en erg druk. Iedereen op max. 25 zorgt toch voor een veiligere flow, met minder onderlingen verschillen. Het is absoluut veiliger voor iedere gebruiker. Iedereen op e-bikes rijdt netjes achter elkaar, inhalen kan bijna niet want ze staan scherp en precies afgesteld op die 25.
Maar het maakt een e-bike zo 'nutteloos' en frustrerend op de buitengebieden. Tussen stedelijke wooncentra. Waar je gewoon rechtdoor op veilige, vrijwel
ongebruikte fietspaden op die harde grens van 25km/u zit te fietsen. En dan sluit ik me aan bij @
klaaas , in die omgevingen moet de kruissnelheid gewoon hoger liggen. Dat kan ook 100% veilig.
Wagens zijn toch ook niet beperkt fot 50km/u? Of zelfs 100km/u, wat je tegenwoordig maximaal mag rijden in 99% van de situaties? Je wordt ook geacht je snelheid aan te passen aan de situatie of aan de regelgeving, je kan dus prima minder hard rijden.
/rant