Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 116 ... 228 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 31-08 21:35
JAHRASTAFARI schreef op zondag 17 juli 2022 @ 09:43:
[...]

Proefrit?

Ik was al blij dat ze dit grootste model überhaupt al voor me wilden vasthouden. Maar achteraf had ik idd eerst lange proefrit moeten maken, maar de FMs doen dat niet omdat voor alle fietsen mensen in de rij staan om iets te mogen kopen. Na een echte proefrit is zo’n fiets een demo fiets waar ze korting op moeten geven.

Maar goed, heb dit ook niet gevraagd.
Je hebt het niet gevraagd. Dus dat je geen proefrit mocht maken was een aanname? ‘De FMs’ staan wel proefritten toe, en kunnen je adviseren over je houding. Dat mag je tenminste wel verwachten.

Ga het liefst zo snel mogelijk even terug met de fiets. Als je dan een zadel, stuurpen of in een uiterst geval fiets moet wisselen is je huidige spul nog nieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheCory
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-08 08:48
Foxhill schreef op zondag 17 juli 2022 @ 00:41:
[...]

Bafang heeft verschillende systemen en laat ook accu’s van derden toe. Het hangt daarom af van de fiets. Een Bafang middenmotor van een redelijk merk dat door iemand rijklaar gemaakt wordt is best prima. Bijvoorbeeld Cortina levert in die prijsklasse met Bafang via de vakhandel. Juist in die prijsklasse wil je dat een fietsenwinkel de lagers, velgen, etc. beoordeeld of ie het in zin winkel wil zetten, een afleverbeurt geeft en er later voor in staat. Liever dat dan e-Motion in die prijsklasse (<€1900). Bosch is beter en duurder.

Voor <€1900 is Bafang via de vakhandel een prima keuze. Voor >€2100 nog liever Bosch of Shimano.
Super bedankt voor alle behulpzaamheid! Ik stel het erg op prijs. Het is uiteindelijk een (tweedehands) Batavus Finez E-go Active geworden. Mét Bosch motor 🎉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
** Onnodig. **

[ Voor 95% gewijzigd door Taro op 17-07-2022 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-08 23:05
** Knip. **

[ Voor 93% gewijzigd door Taro op 17-07-2022 22:58 ]

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Even een realitycheck: ik ben me aan het oriënteren op een elektrische fiets voor woon-werk. Dat is 20km enkele reis en over terrein met de nodige heuveltjes. Omgeving Arnhem, dus geen Zuid Limurgse heuvels, maar wel van die pukkeltjes die je zonder ondersteuning de nodige zweetdruppels kosten. Ik ga nu 1x per week met de gravelfiets en als ik dan 's ochtends rustig aan doe dan red ik dat met een gemiddelde van ca. 25km/u. Maar dan ben ik dus wel bezweet.

Wat ik zou willen is een elektrische fiets waarmee ik deze ritten kan doen met ongeveer hetzelfde gemiddelde, maar dan zonder inspanning (=zweet). Dat hoeft niet te betekenen dat ik probleemloos met 25km/u omhoog fiets, bergaf fiets je ook zonder ondersteuning makkelijk harder dan 25 dus dat gemiddelde haal ik ook wel met een iets lagere snelheid bergop. Belangrijkste vraag is of dit realistisch is: dus ongeveer dat gemiddelde van 25, in gewone kleding zonder omkleden op het werk. Iemand ervaring?

En indien mogelijk: aan wat voor motor moet ik dan ongeveer denken? 50Nm, 65Nm of nog hoger?

[ Voor 4% gewijzigd door klaaas op 18-07-2022 09:18 ]

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:53
klaaas schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:16:
Even een realitycheck: ik ben me aan het oriënteren op een elektrische fiets voor woon-werk. Dat is 20km enkele reis en over terrein met de nodige heuveltjes. Omgeving Arnhem, dus geen Zuid Limurgse heuvels, maar wel van die pukkeltjes die je zonder ondersteuning de nodige zweetdruppels kosten. Ik ga nu 1x per week met de gravelfiets en als ik dan 's ochtends rustig aan doe dan red ik dat met een gemiddelde van ca. 25km/u. Maar dan ben ik dus wel bezweet.

Wat ik zou willen is een elektrische fiets waarmee ik deze ritten kan doen met ongeveer hetzelfde gemiddelde, maar dan zonder inspanning (=zweet). Dat hoeft niet te betekenen dat ik probleemloos met 25km/u omhoog fiets, bergaf fiets je ook zonder ondersteuning makkelijk harder dan 25 dus dat gemiddelde haal ik ook wel met een iets lagere snelheid bergop. Belangrijkste vraag is of dit realistisch is: dus ongeveer dat gemiddelde van 25, in gewone kleding zonder omkleden op het werk. Iemand ervaring?

En indien mogelijk: aan wat voor motor moet ik dan ongeveer denken? 50Nm, 65Nm of nog hoger?
Goed dat je dit beschrijft. Ik zit met het zelfde. Alleen 23km enkele reis, zonder heuvels. Ben erg benieuwd naar de reacties!

XPENG G9 Performance 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:19

de Peer

under peer review

Ik heb 5 jaar lang de afstand Arnhem Wageningen gefietst toen ik daar nog woonde en werkte. Toen nog zonder motor dus flink bezweet elke keer en dus omkleden.

Mijn ervaring is dat je bij een dergelijke afstand toch beter kunt omkleden. Ook elektrisch. Helemaal zonder zweetdruppels is toch lastig en ik merk ook dat mijn kleding veel sneller slijt door het fietsen.
Bij een afstand onder de 10km zou ik het wel in gewone kleding aandurven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-08 17:01

BertV

Handgemaakt

...dus ongeveer dat gemiddelde van 25, in gewone kleding zonder omkleden op het werk. Iemand ervaring?
Je bent zo te horen een sportievere fietser.
Met een e-bike, met een max van 25, ga je niet weer dat gemiddelde halen van 25.
Het "gevaar" van een lekker fietsende 25-ebike is dat je voortdurend net boven de ondersteuning gaat rijden.

Ik heb om die reden (en om de afstand in mijn geval) gekozen voor een speed pedelec.

[ Voor 4% gewijzigd door BertV op 18-07-2022 09:51 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-07 19:30

Mijn ervaring: slechts 10km enkele rit, redelijk vlak en 2 bruggetjes waar de meeste fietsers zonder ondersteuning terug vallen naar +- 10km/u (is mijn schatting). Heb een Bosch Active Line Plus motor (50nm) en als ik 27 km/u aanhou (dus na de ondersteuning nog ietsje doortrappen), kom ik onbezweet op kantoor. Vandaag met het warme weer hield ik 25 aan (niet echt door trappen) om niet bezweet aan te komen.

Is een beetje andere scenario, maar hopelijk heb je er wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Nu online
BertV schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:50:
[...]

Je bent zo te horen een sportievere fietser.
Met een e-bike, met een max van 25, ga je niet weer dat gemiddelde halen van 25.
Het "gevaar" van een lekker fietsende 25-ebike is dat je voortdurend net boven de ondersteuning gaat rijden.

Ik heb om die reden (en om de afstand in mijn geval) gekozen voor een speed pedelec.
Speed pedelec wordt me te kostbaar. En voor het beeld: ik rijd met de gravelfiets zo'n hellinkje heel rustig op met ca. 22km/u en dan roets je er met minimale inspanning makkelijk met 30km/u vanaf. Dat je op een vlak parcours een kruissnelheid zou moeten hebben die hoger ligt dan 25km/u ben ik met je eens. Dan moet je idd steeds boven de ondersteuning trappen en dan schiet je er qua inspanning idd niet echt mee op. Maar met de grote hoeveelheid gratis snelheid die je bergaf krijgt, lijkt een gemiddelde van 25 (of 24, ook goed) me niet onmogelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door klaaas op 18-07-2022 10:03 ]

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mnup_1
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-07 14:43

Op een rechte weg zonder opstoppingen is 25km/u gemiddeld haalbaar. Realistischer is 22-23 km/u gemiddeld. Persoonlijk gezien vind ik een normale e-bike waardeloos voor woon-werk. Je wilt dan toch al snel een beetje doortrappen en dan is 25 km/u te langzaam, dan zit je alsnog zelf al het werk te doen omdat de ondersteuning is gestopt. Imo kan je dan beter een speed-pedelec overwegen of je normale e-bike chippen.

[ Voor 4% gewijzigd door Mnup_1 op 18-07-2022 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx

Zonder inspanning/zweet betekent simpelweg weinig fysieke inzet en dat betekent :
Rotatiesensor en ruim of traploos instelbare motorinzet.
M'n vrouw heeft er zo een en die kan je vrijwel rijden als een elektrische scooter...
De max snelheid is ook nog gewoon op het display in te stellen tot 38 km/u ofzo...maar dat vertel ik de vrouw niet.
Getalletjes voor motorkoppel zeggen absoluut niets zonder iets te weten over toerentallen en overbrengingsverhoudingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-08 17:01

BertV

Handgemaakt

klaaas schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:02:
[...]

Speed pedelec wordt me te kostbaar. En voor het beeld: ik rijd met de gravelfiets zo'n hellinkje heel rustig op met ca. 22km/u en dan roets je er met minimale inspanning makkelijk met 30km/u vanaf. Dat je op een vlak parcours een kruissnelheid zou moeten hebben die hoger ligt dan 25km/u ben ik met je eens. Dan moet je idd steeds boven de ondersteuning trappen en dan schiet je er qua inspanning idd niet echt mee op. Maar met de grote hoeveelheid gratis snelheid die je bergaf krijgt, lijkt een gemiddelde van 25 (of 24, ook goed) me niet onmogelijk.
Het mooiste zou natuurlijk een testritje zijn om te kijken of het werkt?
Er zijn nu zoveel e-bikes dat eentje lenen van een kennis geen probleem moet zijn.

Ik raakte echt verslaafd na het lenen van een 25-ebike van mijn schoonvader.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-08 18:12

B64

Misschien even bij een fietsenmaker vragen of je testritten met een aantal modellen kunt doen?

Op zich zou 't wel moeten kunnen lijkt me, maar welk motorvermogen voor jou het beste werkt kun je beter zelf ervaren. Hoeveel inspanning je zelf kunt leveren zonder bezweet te raken, dat bepaalt ook weer hoeveel Nm je fiets moet bijschakelen om het tempo erin te houden.
Als 't korte klimmetjes zijn kan het piekvermogen ook nog van belang zijn.

Zoals hierboven ook al beschreven: de grootste valkuil is dat je met een (te?) sterke motor makkelijk met 25 km/u naar boven rijdt, en dan uit gewoonte tegen de begrenzing aan blijft trappen zodat je alsnog bezweet raakt. Je moet dus heel bewust een knop omzetten, en de fiets het werk laten doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
klaaas schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:02:
[...]

Speed pedelec wordt me te kostbaar. En voor het beeld: ik rijd met de gravelfiets zo'n hellinkje heel rustig op met ca. 22km/u en dan roets je er met minimale inspanning makkelijk met 30km/u vanaf. Dat je op een vlak parcours een kruissnelheid zou moeten hebben die hoger ligt dan 25km/u ben ik met je eens.
Mnup_1 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:05:
[...]

Op een rechte weg zonder opstoppingen is 25km/u gemiddeld haalbaar. Realistischer is 22-23 km/u gemiddeld. Persoonlijk gezien vind ik een normale e-bike waardeloos voor woon-werk. Je wilt dan toch al snel een beetje doortrappen en dan is 25 km/u te langzaam, dan zit je alsnog zelf al het werk te doen omdat de ondersteuning is gestopt. Imo kan je dan beter een speed-pedelec overwegen of je normale e-bike chippen. Dat laatste heb ik goede ervaring mee (mag wettelijk gezien niet), maar ik kom nu wel zonder zweet aan op werk met een gemiddelde van 30-35, afhankelijk van de wind.
Dit is ook mijn grootste ergernis in de huidige regelgeving. Echt bijzonder frustrerend en onbegrijpelijk. De USA doet in mijn mening weinig dingen correct, maar op dit ene puntje hebben ze wel gewoon gelijk imo. De wettelijke grenzen liggen daar op 20mph, ongeveer 32 kph. En dat zou echt compleet perfect zijn!

Ik heb er in het speedpedelec topic ook al fel tegen geargumenteerd. Niet dat dit iets uithaalt, vermoed dat er weinig bureaucraten meelezen. :+ Sowieso zal hier nooit iets aan veranderen.

Als ik complotdenker was (niet dus), zou ik haast denken dat de speed pedelec lobby mee heeft gewerkt aan de huidige regelgeving voor e-bikes. De regelgeving bestaat echter al 10 jaar of zo, en tien jaar geleden was er van speed pedelecs nauwelijks sprake.

Maar ik blijf er van overtuigd dat die hele speed pedelec markt enkel bestaat bij gratie van de erg absurde e-bike limieten van 25 km/u. Ik garandeer je dat de motivatie van de meeste speedpedelecers NIET is om een gemiddelde kruissnelheid te halen van 45 km/u en overal op vmax te kunnen rondrazen, maar enkel op iets vlotter en legaal in de 25-32km/u range te kunnen fietsen.

45 km/u op een zware speed pedelec, in alledaags verkeer (dus niet zoals wielrenners op een afgesloten parcours op brede wegen) is echt niet iedereen gegeven. Het lijkt me aardig stresserend, afhankelijk van waar je rijdt.

Dus in feite betaal je duizenden euros extra (fietsen vanaf 6000+ euro?) enkel om die 25-35 range te benutten. Met alle extra romslomp vandien. Verzekering, helmplicht, verplicht op de weg tussen de auto's, nummerplaat, ...

Ik kan me hier echt over opwinden.... :( De oplossingen liggen voor de hand, alhoewel ze hier niet besproken mogen worden (en heb er mezelf ook niet aan gewaagd). Maar in de context van absurde bureaucratische 'overreach', zou ik burgerlijke ongehoorzaamheid bijna gepast vinden.

Ik begrijp wel degelijk waarom die 25km/u in stedelijke gebieden belangrijk is. Ik merk het ook elke dag dat de fietsomgevingen erg hectisch zijn, en erg druk. Iedereen op max. 25 zorgt toch voor een veiligere flow, met minder onderlingen verschillen. Het is absoluut veiliger voor iedere gebruiker. Iedereen op e-bikes rijdt netjes achter elkaar, inhalen kan bijna niet want ze staan scherp en precies afgesteld op die 25.

Maar het maakt een e-bike zo 'nutteloos' en frustrerend op de buitengebieden. Tussen stedelijke wooncentra. Waar je gewoon rechtdoor op veilige, vrijwel ongebruikte fietspaden op die harde grens van 25km/u zit te fietsen. En dan sluit ik me aan bij @klaaas , in die omgevingen moet de kruissnelheid gewoon hoger liggen. Dat kan ook 100% veilig.

Wagens zijn toch ook niet beperkt fot 50km/u? Of zelfs 100km/u, wat je tegenwoordig maximaal mag rijden in 99% van de situaties? Je wordt ook geacht je snelheid aan te passen aan de situatie of aan de regelgeving, je kan dus prima minder hard rijden.

/rant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaickul
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Amos_x schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:01:
De regelgeving bestaat echter al 10 jaar of zo, en tien jaar geleden was er van speed pedelecs nauwelijks sprake.
Is het ook niet gewoon omdat ze het zich gemakkelijk gemaakt hebben een simpelweg de twee limieten van de brommers overgenomen hebben?

Ik vind het ook vrij irritant. Heb zelf een elektrische bakfiets, en daar stoort het mij niet zo. Had de limiet iets hoger gelegen, dan zou ik misschien ook nog een gewone elektrische fiets overwegen.
Het zou misschien een optie zijn om dan niet de standen die volle ondersteuning geven toe te laten wanneer je boven 25 gaat. Maar goed, er zal wel niet snel iets veranderen aan de wetgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jupiter2
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08:24

Als je “gewoon” 23-24 per uur gaat met de ondersteuning nog actief dan is er toch geen probleem?
Ga je (of wil je) perse die 25km grens overschrijden zul je je toch in het zweet trappen.
Ik zou zeggen : 2 minuten later op t werk met ondersteuning tot 25-26 km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-08 19:22
[...]

Maar ik blijf er van overtuigd dat die hele speed pedelec markt enkel bestaat bij gratie van de erg absurde e-bike limieten van 25 km/u. Ik garandeer je dat de motivatie van de meeste speedpedelecers NIET is om een gemiddelde kruissnelheid te halen van 45 km/u en overal op vmax te kunnen rondrazen, maar enkel op iets vlotter en legaal in de 25-32km/u range te kunnen fietsen.
Ik moet zeggen dat dit precies ook op mij slaat. Ik heb 5,5 jaar geleden mijn speedpedelec aangeschaft. Deze heeft de Bosch Performance middenmotor. Deze fiets is inderdaad ideaal om daar lekker mee te fietsen tussen de 28 en de 32km/h. Dan blijft de accu ook nog eens een stuk langer heel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Nu online
Jupiter2 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:53:
[...]

Als je “gewoon” 23-24 per uur gaat met de ondersteuning nog actief dan is er toch geen probleem?
Ga je (of wil je) perse die 25km grens overschrijden zul je je toch in het zweet trappen.
Ik zou zeggen : 2 minuten later op t werk met ondersteuning tot 25-26 km.
Mijn beeld is: met 22/23 per uur de hellingen op (maximaal gebruik makend van ondersteuning); >25 helling af (m.b.v. zwaartekracht) en ca. 25 op de vlakke stukken (weer m.b.v. ondersteuning). Dan zou ik naar mijn idee in de buurt van de 24/25 gemiddeld moeten komen (ik heb weinig kruisingen e.d. onderweg).

Ik denk dat ik me wel aardig kan beheersen om niet >25 te gaan rijden. Ik fiets mijn duurrondjes op hartslag en dan is er ook zo'n grens die je niet over wil.

Wat ik niet kan inschatten is of die snelheid op de hellingen mogelijk is met beperkte inspanning. Maar goed, dat moet ik dan maar eens in de praktijk gaan testen, zoals meerderen hier al suggereerden. Zal wel bij een fm worden, want verder weinig mensen in mijn omgeving met een elektrische fiets. Althans, niet waarvan ik er eentje kan lenen :)

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaxel70
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01:16
[...]

[...]

Dit is ook mijn grootste ergernis in de huidige regelgeving. Echt bijzonder frustrerend en onbegrijpelijk. De USA doet in mijn mening weinig dingen correct, maar op dit ene puntje hebben ze wel gewoon gelijk imo. De wettelijke grenzen liggen daar op 20mph, ongeveer 32 kph. En dat zou echt compleet perfect zijn!

Ik heb er in het speedpedelec topic ook al fel tegen geargumenteerd. Niet dat dit iets uithaalt, vermoed dat er weinig bureaucraten meelezen. :+ Sowieso zal hier nooit iets aan veranderen.

Als ik complotdenker was (niet dus), zou ik haast denken dat de speed pedelec lobby mee heeft gewerkt aan de huidige regelgeving voor e-bikes. De regelgeving bestaat echter al 10 jaar of zo, en tien jaar geleden was er van speed pedelecs nauwelijks sprake.

45 km/u op een zware speed pedelec, in alledaags verkeer (dus niet zoals wielrenners op een afgesloten parcours op brede wegen) is echt niet iedereen gegeven. Het lijkt me aardig stresserend, afhankelijk van waar je rijdt.

Dus in feite betaal je duizenden euros extra (fietsen vanaf 6000+ euro?) enkel om die 25-35 range te benutten. Met alle extra romslomp vandien. Verzekering, helmplicht, verplicht op de weg tussen de auto's, nummerplaat, ...

Ik kan me hier echt over opwinden.... :( De oplossingen liggen voor de hand, alhoewel ze hier niet besproken mogen worden (en heb er mezelf ook niet aan gewaagd). Maar in de context van absurde bureaucratische 'overreach', zou ik burgerlijke ongehoorzaamheid bijna gepast vinden.

Ik begrijp wel degelijk waarom die 25km/u in stedelijke gebieden belangrijk is. Ik merk het ook elke dag dat de fietsomgevingen erg hectisch zijn, en erg druk. Iedereen op max. 25 zorgt toch voor een veiligere flow, met minder onderlingen verschillen. Het is absoluut veiliger voor iedere gebruiker. Iedereen op e-bikes rijdt netjes achter elkaar, inhalen kan bijna niet want ze staan scherp en precies afgesteld op die 25.

Maar het maakt een e-bike zo 'nutteloos' en frustrerend op de buitengebieden. Tussen stedelijke wooncentra. Waar je gewoon rechtdoor op veilige, vrijwel ongebruikte fietspaden op die harde grens van 25km/u zit te fietsen. En dan sluit ik me aan bij @klaaas , in die omgevingen moet de kruissnelheid gewoon hoger liggen. Dat kan ook 100% veilig.

Wagens zijn toch ook niet beperkt fot 50km/u? Of zelfs 100km/u, wat je tegenwoordig maximaal mag rijden in 99% van de situaties? Je wordt ook geacht je snelheid aan te passen aan de situatie of aan de regelgeving, je kan dus prima minder hard rijden.

/rant
De VS vergelijken met NL vind ik wat krom. Hier is het veel drukker met fietsen, veiligheid is hier een probleem. Als je de mogelijkheid hebt om 32 km te rijden, zullen velen dat doen. Als ik tegen de 25km rijd wordt ik bijna altijd ingehaald, opvallend vaak door de oudjes op hun Stella's e.d. Je opmerking dat het niet zo hard hoeft gaat 'm.i. niet op.
Waarom moet je altijd maar zo hard mogelijk? Naar 't werk kan ik me nog iets bij voorstellen. De meesten fietsen echter geen afstand van 20km of meer naar 't werk. Dat speedpedelecs het liefst rond de 30 rijden is niet mijn indruk. Woon zelf bij de fietssnelweg Groningen-Assen. De speedpedelecs die ik daar dagelijks zie rijden echt veel sneller..
Zelf fiets ik voor mijn plezier en dan is ietsboven de 20km snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

jaxel70 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:17:
[...]

De VS vergelijken met NL vind ik wat krom. Hier is het veel drukker met fietsen, veiligheid is hier een probleem. Als je de mogelijkheid hebt om 32 km te rijden, zullen velen dat doen. Als ik tegen de 25km rijd wordt ik bijna altijd ingehaald, opvallend vaak door de oudjes op hun Stella's e.d. Je opmerking dat het niet zo hard hoeft gaat 'm.i. niet op.
Waarom moet je altijd maar zo hard mogelijk? Naar 't werk kan ik me nog iets bij voorstellen. De meesten fietsen echter geen afstand van 20km of meer naar 't werk. Dat speedpedelecs het liefst rond de 30 rijden is niet mijn indruk. Woon zelf bij de fietssnelweg Groningen-Assen. De speedpedelecs die ik daar dagelijks zie rijden echt veel sneller..
Zelf fiets ik voor mijn plezier en dan is ietsboven de 20km snel genoeg.
Voor vrije tijd zou het mij ook niet uit maken, dan fiets ik sowieso liever zonder motor.

naar mijn werk fiets ik gemiddeld zo'n 35 km/u en ten opzichte van max 25 km/u is dat voor mij het verschil tussen een wel en een niet acceptabele reistijd op mijn traject van 22 km enkele reis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:06
.....
Dit is ook mijn grootste ergernis in de huidige regelgeving. Echt bijzonder frustrerend en onbegrijpelijk. ....
Ik kan me voorstellen dat je er zo over denkt. Echter ......
Realiseer je dat de ebike zoals wettelijk is toegestaan een bijzondere status heeft.
Hij valt nl niet onder dezelfde regelgeving als de "blauwe" plaatjes, terwijl een speedpedelec wel onder de "gele" plaatjes wetgeving valt.
Een ebike hoeft niet geregistreerd en verzekerd te zijn.
Persoonlijk kan ik daarom begrijpen dat er verregaande beperkingen worden opgelegd aan een ebike.

Een bijkomende ergenis is echter de totale hype omtrent ebikes. Daardoor wordt de markt volkomen afgeschermd en kunnen er prijzen gevraagd worden die volgens mij losstaan van de werkelijke waarde.
Volgens mij hoeft een ebike of vergelijkbare speedpedelec niet meer dan ca. € 1100,- boven een vergelijkbare fiets zonder middenmotor uit te komen en met een hubmotor niet meer dan ca. €700,-
In praktijk liggen de prijzen echter aanmerkelijk hoger en zijn de ebikes niet aan te slepen, waardoor lange wachttijden ontstaan.
Een speedpedelec is vaak nogmaals flink duurder, terwijl dit echt niet altijd meer hoeft te bieden.

Als de prijs van een ebike en speedpedelec (met dezelfde maar onbegrensde motor) nagenoeg gelijk zouden zijn hoeft een dergelijk frustratie ook geen rol te spelen, want als je harder wilt dan 25km/h koop je dezelfde uitvoering met een gele plaat.
Helm op, verzekering erbij en gaan.

Natuurlijk speelt veiligheid een grote rol, maar een verschil tussen 25km/h en 35km/h hoeft ook geen wereld van verschil te zijn, dat een flink hogere prijs is gerechtvaardigd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:00
[...]

[...]

/rant
Wat men volgens mij vooral wil is dat een fiets of ebike niet een echt alternatief wordt voor andere vervoersmogelijkheden, en dan met name dus qua tijd, want tijd = geld.
Daar draait het hier toch wel een beetje om, die wegenbelastingen en accijnzen moet toch iemand betalen.

Overigens mogen die speed pedelecs binnen de bebouwde kom op het fietspad ook slechts 25km/u, ookal ondersteunt de fiets daarboven ( mooi idee voor de overheid om hier op te controleren voor extra inkomsten :+ )
En genoeg die hun gewone ebike ' opvoeren ', wat niet mag op de openbare weg volgens de wet, maar er is eigenlijk ook geen handhaving op.
Met dat in het achterhoofd vraag ik mij af of de voornaamste beweegreden om een speed pedelec te kopen is om maar tot de 30km/u~ te fietsen op de plekken waar dat mag.
Degenen die ik tegenkom op zo'n ding zie ik eigenlijk altijd als een idioot tegemoetkomen of mij inhalen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thomas-x-1982
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-08 18:50
SP rijder hier - komende vanaf een normale e-bike. Het is een beetje een rare wereld. Mijn ervaringen:
  • Toen ik op mijn reguliere e-bike reed werd ik constant ingehaald door de Van Moofs en vooral die phatbikes of soortgelijke fietsen (de eigenaar telkens een nog vager figuur dan de vorige). Die laatstgenoemde trappen vaak niet eens... De Van Moofs reden zeker minimaal 30-32, die phatbikes vaak nog veel harder.
  • Een gesprek (toen nog rijdende op mijn reguliere e-bike) met de handhaving op het Zwarte Pad/Kazernepad (=fietspad, SP's/snor- en bromfietsen expliciet verboden) in Amstelveen leverde ook niet veel soeps op. Ik vroeg wat hun beleid was (niet per sé wat de wetgeving is, die weet ik wel) als ze een SP zien, een Van Moof en zo'n phatbike met ~40 km/h zonder trappen.
  • Antwoord is: SP halen we van de weg, "al rijdt 'ie 2 kilometer per uur" - over de Van Moof was het antwoord letterlijk "tsja", en wat betreft de laatste categorie, dat "viel ze wel op, maar kunnen we ook weinig aan doen want ze mogen er gewoon rijden"
  • Ik vind daar zelf wel wat van. Een SP is gebouwd om dat soort snelheden te rijden. Men draagt een helm, men heeft betere remmen en banden dan een Van Moof. Die phatbikes hebben dan wel dikkere banden, maar de mensen die erop zitten rijden 10/10 keer zonder helm, en ik weet niet hoe goed de remmen zijn.
  • Nu rijd ik zelf maar om het Zwarte Pad heen (dus op de rijbaan). Scheelt gelukkig niet zo veel, maar zou veel liever 25km/h rijden op het fietspad, maar dan kan ik dus een dikke boete verwachten. :s
  • Op mijn route naar werk is het voornamelijk platteland (met fietspad en regulier asfalt wat naadloos in elkaar overgaat). Erg rustig daar, en 45 km/h scheelt mij ~10 minuten ten opzichte van de reguliere e-bike. Daarom verder niet erg het Zwarte Pad maar te mijden en de rijbaan op te gaan.

>> Wel is er een stukje waar ik toch het fietspad op moet (alternatief is een 3 baans weg vol met auto's, nee dank u). Daar rijd ik voornamelijk rond de 30. Soms word ik dan ingehaald door een Van Moof. Laatst een keer bijgehouden omdat ik benieuwd was naar hun snelheid. Die vent haalde 37-38 km/h op z'n Van Moof (volgens mijn Stromer) 8)7
  • Verder rijd ik alleen 45 op de stukken waar ik dat mag, en vooral kan. Op de fietspaden waar dan brom/snorfietsen niet expliciet verboden zijn (en waar ik dan eigenlijk niet op mag, maar wel doe als het alternatief bv. een 3-baans drukke weg is), rijd ik het liefst maximaal 35. Als er niemand is misschien tikkeltje harder. Wel is het zo netjes om als je een reguliere fietser inhaalt, dat niet met 35+ te doen. Die schrikken zich rot. Ik rem dan meestal af op ~30, en zodra ik er langs ben versnel ik weer. d:)b
  • Ideale wereld zou zijn dat iedereen zich een beetje gedraagt, zich houdt aan de snelheid, en alleen snelheden boven de 32 km/h pakt als je fiets er ook voor gemaakt is. Sowieso rijd ik nooit meer zonder helm. Ook op een reguliere e-bike. Die Van Moof fietsers begaan zich m.i. op erg glad ijs.

[ Voor 2% gewijzigd door thomas-x-1982 op 18-07-2022 17:16 . Reden: kleine aanpassing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
thomas-x-1982 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:12:
• Ideale wereld zou zijn dat iedereen zich een beetje gedraagt, zich houdt aan de snelheid, en alleen snelheden boven de 32 km/h pakt als je fiets er ook voor gemaakt is. Sowieso rijd ik nooit meer zonder helm. Ook op een reguliere e-bike. Die Van Moof fietsers begaan zich m.i. op erg glad ijs.
Dit is in Nederland een utopie. Door alle regeltjes, protocollen en zo meer vraag je erom dat mensen zich buiten de paden gaan begeven / gaan opvoeren. Je gaat je dan zeker begeven op glad ijs en als die mensen met hun Van Moof iemand aanrijden dan praten we al heel gauw over tonnen en tonnen aan schade.
Ze moeten het zelf weten en ik maak me er niet druk om. (nu komt ie) Waar ik me wel druk over maak als zulke idioten mij zouden aanrijden en ik lelijk ten val kom. Die gast zou ik volledig financieel uitkleden.
Ik ben me dus goed bewust van mijn plaats in het verkeer en ik let wel op. Wat de ander doet kan ik niet beoordelen en ik let wel op mijn eigen veiligheid. Het is helaas zo en dit zal niet veranderen, ook niet bijna. Dus wen er maar aan :N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jupiter2
klaaas schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:04:
[...]

Mijn beeld is: met 22/23 per uur de hellingen op (maximaal gebruik makend van ondersteuning); >25 helling af (m.b.v. zwaartekracht) en ca. 25 op de vlakke stukken (weer m.b.v. ondersteuning). Dan zou ik naar mijn idee in de buurt van de 24/25 gemiddeld moeten komen (ik heb weinig kruisingen e.d. onderweg).

Ik denk dat ik me wel aardig kan beheersen om niet >25 te gaan rijden. Ik fiets mijn duurrondjes op hartslag en dan is er ook zo'n grens die je niet over wil.

Wat ik niet kan inschatten is of die snelheid op de hellingen mogelijk is met beperkte inspanning. Maar goed, dat moet ik dan maar eens in de praktijk gaan testen, zoals meerderen hier al suggereerden. Zal wel bij een fm worden, want verder weinig mensen in mijn omgeving met een elektrische fiets. Althans, niet waarvan ik er eentje kan lenen :)
Maar waarom perse met 23-24 een helling op?
Als je met 17 naar boven gaat kom je ook wel boven.😄
Heb zelf een gazelle paris met active line plus en daarmee in het Sauerland prima kunnen rondfietsen.
Bij een goede fm zou het geen probleem moeten zijn om een fiets voor een paar uurtjes te kunnen proberen.
Mijn fiets stopt met ondersteuning bij 25,8 op display.
Tot op heden dat nog niet vervelend gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomas-x-1982
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-08 18:50
jimh307 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:44:
[...]

Dit is in Nederland een utopie. Door alle regeltjes, protocollen en zo meer vraag je erom dat mensen zich buiten de paden gaan begeven / gaan opvoeren. Je gaat je dan zeker begeven op glad ijs en als die mensen met hun Van Moof iemand aanrijden dan we al heel gauw over tonnen en tonnen aan schade praten.
Ze moeten het zelf weten en ik maak me er niet druk om. (nu komt ie) Waar ik me wel druk over maak als zulke idioten mij zouden aanrijden en ik lelijk ten val kom. Die gast zou ik volledig financieel uitkleden.
Ik ben me dus goed bewust van mijn plaats in het verkeer en ik let wel op. Wat de ander doet kan ik niet beoordelen en ik let wel op mijn eigen veiligheid. Het is helaas zo en dit zal niet veranderen, ook niet bijna. Dus wen er maar aan :N
Helemaal eens hoor. Besef me ook zeker dat het een utopie is. Verwacht van anderen niets minder dan abnormaal gedrag, dan kan het alleen maar meevallen. Als SP rijder is het devies ook bijzonder anticiperend te rijden.

Zoals ze in de VS zeggen: "the cemetery is full of people who had the right of way"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Nu online
Jupiter2 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:44:
[...]

Maar waarom perse met 23-24 een helling op?
Als je met 17 naar boven gaat kom je ook wel boven.😄
Heb zelf een gazelle paris met active line plus en daarmee in het Sauerland prima kunnen rondfietsen.
Voor een rondje toeren lijkt me dat ook prima, maar voor woon-werk vergelijk ik toch de benodigde tijd met de andere opties. Trein (40min) en auto (35min) zijn sowieso sneller, maar ik lever dan liefst niet al te veel extra in. Idealiter zou ik het rond de 45min willen houden. En niet gehinderd door enige kennis dacht ik dat 23-24 heuvelop voor een beetje e-bike wel te doen zou zijn :)

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

klaaas schreef op maandag 18 juli 2022 @ 18:54:
[...]

. En niet gehinderd door enige kennis dacht ik dat 23-24 heuvelop voor een beetje e-bike wel te doen zou zijn :)
Dat is het ook. Je trapt tenslotte zelf ook mee dus die ebike doet alleen het laatste beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Nu online
de Peer schreef op maandag 18 juli 2022 @ 19:08:
[...]

Dat is het ook. Je trapt tenslotte zelf ook mee dus die ebike doet alleen het laatste beetje.
Dan is de vraag dus eigenlijk waarom je niet 23-24 per uur de heuvel op zou willen trappen 8)

Hij wil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:29
klaaas schreef op maandag 18 juli 2022 @ 18:54:
[...]

Voor een rondje toeren lijkt me dat ook prima, maar voor woon-werk vergelijk ik toch de benodigde tijd met de andere opties. Trein (40min) en auto (35min) zijn sowieso sneller, maar ik lever dan liefst niet al te veel extra in. Idealiter zou ik het rond de 45min willen houden. En niet gehinderd door enige kennis dacht ik dat 23-24 heuvelop voor een beetje e-bike wel te doen zou zijn :)
Ter info: enkele reis woon/werkverkeer (20.3 km, volledig buitenaf en volledig vlak en zonder verkeerslichten o.i.d.) doe ik in precies 50 min.
Op een gewone, niet opgevoerde, e-bike. (Gazelle C8 HMB belt)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64

B64

[...]

[...]

Subtiel verschil: in de VS rijden lang niet zoveel fietsers rond, zijn er amper fietspaden en rijden de sporadische fietsers dus tussen de auto's rond. In Nederland moet een e-bike op het fietspad, en voor de veiligheid is het dan wel handig als de snelheden daar enigszins op erlkaar zijn afgestemd.
Die bureaucraten weten dondersgoed dat mensen met een e-bike (zeker degenen die 'm gebruiken voor woon-werkverkeer of andere 'verplichte' ritten) liefst zoveel mogelijk de max snelheid rijden. Nederlanders zijn ongeduldig, die passen de snelheid niet aan aan het overige verkeer tenzij het écht niet anders kan. En daarbij weten die bureaucraten ook dat handhaving veel te arbeidsintensief is, en een technische beperking dus veel effectiever is dan wegpiraten van de weg halen.

/rant
Nogmaals: probleem is dat fietsers niet de discipline hebben zich aan vastgestelde maximumsnelheden te houden. Zie hoeveel mensen met een VanMoof zich gedragen, ongeacht drukte. Zie ook hoe het afloopt met opgevoerde snorfietsen: uiteindelijk gebeuren daar zo vaak ernstige ongelukken mee dat daarvoor binnenkort een helmplicht wordt ingevoerd. En dat is niet omdat ze alleen in de buitengebieden waar dat veilig kan, harder rijden dan toegestaan is.

Ook bij auto's zie je dat snelheidsdiscipline eigenlijk alleen maar af te dwingen met een hoge pakkans. Voordeel van auto's is dat je een flitskast langs de weg kan zetten en de boete kan toesturen. Maar een fiets heeft geen kenteken dus dat gaat niet. Handhaving van maximumsnelheden op het fietspad is dus veel duurder.
Daarom is er deze technische oplossing van een maximale ondersteuningssnelheid.

Frustrerend? Ongetwijfeld. Maar deze regels zijn er met een reden. Een wetgever heeft nu eenmaal met meer dingen te maken dan alleen het gevoel van de fietser die harder wil dan 25.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• einoj1
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-03 13:42
dennisfr schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:06:
[...]

Ter info: enkele reis woon/werkverkeer (20.3 km, volledig buitenaf en volledig vlak en zonder verkeerslichten o.i.d.) doe ik in precies 50 min.
Je kon ook zeggen, dat je tegen een gemiddelde, van 24,36 km/u naar uw werk bolt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _serial_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-08 09:44

_serial_

and there was silence

[...]

Netjes, rij je dan op max ondersteuning?

somewhere there was silence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
B64 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:31:
CUT
Ook bij auto's zie je dat snelheidsdiscipline eigenlijk alleen maar af te dwingen met een hoge pakkans. Voordeel van auto's is dat je een flitskast langs de weg kan zetten en de boete kan toesturen. Maar een fiets heeft geen kenteken dus dat gaat niet. Handhaving van maximumsnelheden op het fietspad is dus veel duurder.
Daarom is er deze technische oplossing van een maximale ondersteuningssnelheid.

Frustrerend? Ongetwijfeld. Maar deze regels zijn er met een reden. Een wetgever heeft nu eenmaal met meer dingen te maken dan alleen het gevoel van de fietser die harder wil dan 25.
Ik vind zelf de 25 een heel goed compromis tussen de wensen van uiteenlopende groepen gebruikers.
Er vallen jaarlijks een paar, maar toch niet overdreven veel dooien onder de mensen die zelfs deze enorme snelheid niet aankunnen en mensen die weinig willen zweten op weg naar het werk hoeven niet heel veel snelheid te missen EN hebben het duurdere alternatief.van de speedpedelec.
Wat we collectief niet aankunnen is die max. electrosnelheid op 35 of zoiets brengen, er zijn teveel mensen die dat altijd en overal gaan doen met potentiele narigheid voor de medefietspadgebruikers.
Ik rij zelf ook vrij vaak veel sneller dan 25 op de racefiets, maar op smalle, drukke fietspaden kan dat vaak niet op een voor iedereen veilige manier en dus doe ik het dan plaatselijk wat kalmer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Nu online
[...]

Netjes. En kost dat dan veel inspanning of doe je dat fluitend?

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twkr18526
jimh307 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:44:
[...]
Dit is in Nederland een utopie. Door alle regeltjes, protocollen en zo meer vraag je erom dat mensen zich buiten de paden gaan begeven / gaan opvoeren. Je gaat je dan zeker begeven op glad ijs en als die mensen met hun Van Moof iemand aanrijden dan praten we al heel gauw over tonnen en tonnen aan schade.
Hier in Amsterdam zie je zowel mensen die met hun e-bike of blauwe plaat scooter veel en veel harder rijden dan 25 km/u.

Daarnaast zie je ook mensen met hun trage gewone fiets langzaam oversteken zonder te kijken. Daar schrik je van als zowel fietser als automobilist. Je moet dat helaas in calculeren, zodat zij kunnen blijven door gaan met opletten. Laatst nog een oude dame die mij zag aanfietsen, zij had haaie tanden en moest voorrang verlenen: gaat ze stapvoets voorruit, dwars op mijn fietspad. Kon nog net hard op de rem, terwijl ik nog maar 23-25km/u ging. Haar reactie toen ik vroeg of ze me zag: “Ik dacht dat je voor me zou remmen.” Best raar als ik daardoor niet verder kan fietsen, omdat ze dwars op de fietspad staat.

Ik zou niet weten hoe je iemand financieel uit moet kleden zoals je aangaf, maar vaak is het idd goed opletten incalculerend op iemands onachtzame gedrag.

[ Voor 5% gewijzigd door twkr18526 op 19-07-2022 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartV
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-08 21:31
JohanNL schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:26:
[...]

Overigens mogen die speed pedelecs binnen de bebouwde kom op het fietspad ook slechts 25km/u, ookal ondersteunt de fiets daarboven ( mooi idee voor de overheid om hier op te controleren voor extra inkomsten :+ )
Brommers en speedpedelecs mogen 30km/u op het fietspad binnen de bebouwde kom, en 40km/u buiten de bebouwde kom. Bron

I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twkr18526
BartV schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:56:
[...]Brommers en speedpedelecs mogen 30km/u op het fietspad binnen de bebouwde kom, en 40km/u buiten de bebouwde kom. Bron
Dat verschilt ook iets per stad volgens mij. In Amsterdam mag je zowel met een bromfiets (geel) als snorfiets (blauwe kenteken) niet op het fietspad. Behalve op sommige wegen. En je voelt al snel of iemand 30 km/u of 45 km/u voorbij rijdt.

https://www.amsterdam.nl/snorfiets-rijbaan/

[ Voor 3% gewijzigd door twkr18526 op 19-07-2022 09:44 . Reden: URL vergeten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartV
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-08 21:31
Plaats op de weg is wat anders dan de maximum snelheid. Of een speedpedelec op het fietspad moet is afhankelijk van de plaats en aangegeven met borden. Indien hij op het fietspad moet gelden de genoemde maximum snelheden.

I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
klaaas schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:04:
[...]

Zojuist maar eens uitgeprobeerd, ik kan een heuvel met een helling van 6,2% zonder enige inspanning naar boven fietsen op 25km/u. En dat is met 32 graden volle zon, dus dat gaat helemaal goed komen. Dit was met een 70Nm Yamaha motor op de hoogste stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Nu online
jodeltje schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:02:
[...]

Zojuist maar eens uitgeprobeerd, ik kan een heuvel met een helling van 6,2% zonder enige inspanning naar boven fietsen op 25km/u. En dat is met 32 graden volle zon, dus dat gaat helemaal goed komen. Dit was met een 70Nm Yamaha motor op de hoogste stand.
Kijk, dat is bruikbare info! Weet je toevallig ook hoe lang de helling was?

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
klaaas schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:30:
[...]

Kijk, dat is bruikbare info! Weet je toevallig ook hoe lang de helling was?
500 meter. Kort dus, maar meer hebben we hier niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Nu online
jodeltje schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:53:
[...]

500 meter. Kort dus, maar meer hebben we hier niet.
O, maar dat is aardig representatief voor wat ik tegenkom. Top!

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bubbleblower1
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-08 17:09
Met 29Nm (en rotatiesensor) red je het ook wel zo lang je onder de 10% blijft. Eventueel met snelle banden hou je ook makkelijk de 25km/u vast, zelf fiets ik vaak 26 km binnen een uur om een pontje te halen.

Die banden verhogen de ondersteuning volgens mij naar een km of 29, wat ideaal is icm met Nexus8, die in zijn 8 zo'n 28 gaat, waardoor je precies nooit last hebt van die muur als de ondersteuning stopt.

En zelfs bij 34 graden hier ook no sweat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennisfr
  • Laatst online: 12:29
einoj1 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:35:
[...]
Je kon ook zeggen, dat je tegen een gemiddelde, van 24,36 km/u naar uw werk bolt. :)
Dat had gekund, maar ik reageerde op iemand die dezelfde afstand (met heuvels) in 45 min. hoopt af te leggen. Gemiddelde snelheid was dus niet direct van belang.
_serial_ schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:37:
[...]
Netjes, rij je dan op max ondersteuning?
Nee op stand Tour. Dan trap ik eigenlijk makkelijk tegen de snelheidsbegrenzing aan. Over het algemeen hoef ik niet 1x te stoppen onderweg.
Het op constante snelheid fietsen op vlak terrein is trouwens ook goed voor het accuverbruik: ik haal nu echt makkelijk 100 km (met nog 2 blokjes resterend) op een 500Wh accu. Een heel verschil met de route naar mijn vorige werkgever waarbij ik een groot deel van de route dwars door de stad reed.
klaaas schreef op maandag 18 juli 2022 @ 23:00:
[...]

Netjes. En kost dat dan veel inspanning of doe je dat fluitend?
Het kost mij weinig inspanning. Ik ben redelijk fit maar niet super afgetraind (VO2max 50). Ik kom zonder te zweten aan. Mijn hartslag is tussen de 100 en 110 tijdens het fietsen.
Mocht je een fiets zoeken, ik kan de Gazelle C8 HMB belt aanbevelen: niet goedkoop in aanschaf, maar 8000 kilometer gefietst en 15 maanden en heeft tot nu toe 42 Euro gekost aan onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chippu
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-08 08:56
Na een drama verhaal met een defecte Gazelle Bloom HMS C380 heb ik voor mijn vrouw de Decatt Eassie besteld. Deze wordt aanstaande maandag geleverd.

Fijn om te horen dat er al enige positieve ervaringen opgedaan zijn met het merk Decatt in dit topic. Mijn vrouw wilt perse een transportfiets, maar was vooralsnog niet onder de indruk van het huidig aanbod. De Eassie voldeed meerendeels aan de eisen, alleen jammer van de rollerbrakes.

Display en extra versnellingen heeft ze (vooralsnog) geen behoefte aan. De fiets mag 14 dagen vrijblijvend getest worden, dus we gaan het meemaken.

Zelf hoop ik binnenkort ook eens een testritje te maken op de Zoom No2 :)

[ Voor 3% gewijzigd door Chippu op 19-07-2022 19:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• klaaas
  • Nu online
Vanmorgen een proefrit gemaakt op een Batavus Dinsdag e-go Sport. Daarbij een stukje van mijn woon-werkroute meegepakt om te kijken of de heuveltjes gingen zonder te zweten. En dat ging prima. In de Tourstand zonder enige moeite heuvelop ca. 24km/u op de teller in Sport zonder moeite 25. Geen idee hoeveel de tellers op dit soort fietsen afwijken, maar dat lijkt dus prima te matchen met mijn hoop/verwachtingen. Nu nog een paar alternatieven bekijken. (En ik snap inmiddels wel waarom die dingen zo populair zijn :) )

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhWolf
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-07 09:02
Hoe groot achten jullie de kans dat de volgende webshop legitiem is?

https://goede-fietsen.nl/

De prijzen zijn erg scherp namelijk. Maar de tekst op veel van de pagina's is ook erg, eh, sketchy :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:00

franssie

Save the albatross

PhWolf schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:15:

De prijzen zijn erg scherp namelijk. Maar de tekst op veel van de pagina's is ook erg, eh, sketchy :P
Die kans acht ik klein. Volgens de site is het een Poolse website (?!?), niet bekend bij de KvK, de website klopt van geen kanten.

EDIT:
Directe bankoverschrijving

Maak uw betaling rechtstreeks over op onze bankrekening. Gebruik uw ordernummer als betalingsreferentie. Uw bestelling wordt pas verzonden als wij uw betaling ontvangen hebben.
Nou dan weet je het wel :P
In de FAQ staat dan wel weer dat ze creditcards accepteren.

Al 11 dagen actief zie ik, zo zo https://www.whois.com/whois/goede-fietsen.nl

edit: en een Pools telefoonnummer .... bij over ons:
+48 22 645 80 48

Bij contact staat wel een NL nummer +31 22 645 80 48

misschien ook een vertaalfoutje ;)

[ Voor 38% gewijzigd door franssie op 20-07-2022 16:17 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref
  • Laatst online: 12:16

Tahref

God bless you

-Tekst lijkt vanuit het Frans vertaald zonder een extra correcties slag overheen te doen.
-Geen kvk nummer op de website te vinden.
-Het adres lijkt random uitgekozen.
-Geen info of er een testritje gemaakt kan worden op hun fietsen.
-Op hun website staan wel openingstijden.
-Hun enige redding is dat je een aantal fietsen in hun etalage kan zien, maar je zal waarschijnlijk niets gaan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak

Juridische opmerkingen
De website https://goede-fietsen.nl/, eigendom van goede-fietsen.nl, is een Poolse website die gespecialiseerd is in de verkoop van elektrische fietsen alleen online, met hoofdkantoor in Signaalrood 60, 2718 SG Zoetermeer, Pays-Bas, e-mail: support@goede-fietsen.nl. De producten zijn niet contractueel met de foto; de producten zijn precies zoals op de foto’s.
Meer informatie vindt u in het gedetailleerde productinformatieblad Informatie over online geschillenbeslechting conform art. 14 sec. 1 ODR: De Europese Commissie stelt consumenten in staat om geschillen online op een van haar platforms op te lossen, in overeenstemming met art. 14 sec. 1 ODR. Platform (https://webgate.ec.europa...ent=main.home.show&lng=NL)
dient als plaats voor consumenten om buitengerechtelijke beslechting van geschillen die voortvloeien uit de online aankoop van goederen te zoeken. 14 sec. 1 van de ODR-wet (Online and Dispute Resolution):
De Europese Commissie stelt consumenten in staat om geschillen online te beslechten op een van haar platforms op grond van art. 14 sec. 1 ODR.
Het platform (https://webgate.ec.europa...ent=main.home.show&lng=NL) fungeert als een website waarop consumenten kunnen zoeken naar een minnelijke schikking van geschillen tussen onlinediensten in over de aankoop van producten.

Dit staat op hun site bij de juridische gegevens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@zonnefreak

1. Voor zulke prijzen twijfel ik aan de aftersales
2. Hoe snel kan een reparatie/garantiekwestie worden gehonoreerd?

Als de prijs te laag is voor wat redelijk, rijzen bij mij de vraagtekens boven het hoofd. Ook is het een geheel nieuwe site en dan ben ik wel wat terughoudend. Liever een fiets kopen bij de dealer in de buurt. Als er dan eens echt iets is ben je snel(ler) geholpen.

Nu is zo'n site al helemaal lucratief want we gaan er allemaal flink in koopkracht op achteruit en daar zou dan van geprofiteerd worden door zulke extreme lage prijzen. Dat verkoopt wel en dat baart me wel enige zorg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:00

franssie

Save the albatross

@jimh307 ik zou eerder twijfelen aan levering :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
jimh307 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:20:
@zonnefreak

1. Voor zulke prijzen twijfel ik aan de aftersales
2. Hoe snel kan een reparatie/garantiekwestie worden gehonoreerd?

Als de prijs te laag is voor wat redelijk, rijzen bij mij de vraagtekens boven het hoofd. Ook is het een geheel nieuwe site en dan ben ik wel wat terughoudend. Liever een fiets kopen bij de dealer in de buurt. Als er dan eens echt iets is ben je snel(ler) geholpen.

Nu is zo'n site al helemaal lucratief want we gaan er allemaal flink in koopkracht op achteruit en daar zou dan van geprofiteerd worden door zulke extreme lage prijzen. Dat verkoopt wel en dat baart me wel enige zorg.
Daar heb je ook helemaal gelijk in. Ik zou dit zelf ook niet zo snel overwegen inderdaad vanwege de aftersales en garantie. En ik weet ook niet of er misschien nog iets van importheffingen of dergelijke er ook nog bijkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Humma Kavula schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 18:18:
Mijn oude, 36k KM Sparta RXS+ gaat woensdag onder het mes..

Velg is aan het scheuren en de spaken beginnen af te breken :P
Nieuwe velg achter, spaken, Cassette en ketting.

Kosten zullen denk ik rond de €200,- zijn.
Hoop dat alles goed gaat maar liever deze kosten dan een nieuwe fiets momenteel.

Tandwielen voor kijk ik even aan maar dat kan ik zelf wel.
Goed, update: fiets staat nog bij de FM. Bladen voor waren cirkelzaag bladen geworden dus die ook maar besteld.
Helaas geen losse bladen beschikbaar dus compleet nieuwe set.

Kost een paar centen maar als ik daardoor weer een paar jaar vooruit kan met een heerlijke nieuwe aandrijflijn, prima 8)

Moet wel weer wat vervolg afspraken inplannen voor de spaken zodat alles strak blijft.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-08 21:17
Na 'lang' wachten vandaag eindelijk mijn pakket van DHL in ontvangst genomen. De doos was aan de onderkant al helemaal open, het gewicht van de fiets had de industrieele nieten losgedrukt :F .
Dus de inhoud driedubbel gecontroleerd dat er niets ontbrak en dat er geen schade aan de fiets was. Gelukkig helemaal in orde en DHL heeft het pakket daarom op zijn kop vervoerd op de kant die wel gesloten was.

Fiets in elkaar gebouwd, 1 dopje blijft losschieten waar de draden het frame in lopen, daar moet ik morgen nog eens naar kijken en als dat dopje niet goed is wordt het een mailtje naar de winkel voor een vervanger te vragen.

Verder.......wat een geweldige fiets! Testrondje gereden en zoveel plezier, zonder trapondersteuning vlieg ik er al met 30-35km mee rond, dan met wind tegen of een flinke brug omhoog met de trapondersteuning aan zat ik met een glimlach op mijn fiets B) . Niet meer op de pedalen staan bij een stoplicht om zo snel mogelijk op gang te komen maar gewoon al zittend wegzoeven.

Uiteraard kan een foto niet achterblijven van mijn Cube Reaction Hybrid ONE 500:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PRl6Mpk2scfRhErOB24W7e6tyek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3hBNrPSxmqmRVsU9SPMRn1Fs.jpg?f=fotoalbum_large <3

Komende week nog even rondshoppen voor een kleine upgrade. Mijn oude fiets had hele fijne bar-ends erop zitten in een L vorm. Ik wil op mijn Cube ook weer dit soort bar ends. Echter is het nog een leuke uitdaging om deze in het wit te vinden/de rubber grips op het stuur zelf in het wit te houden sinds die van cube gesloten zijn aan het uiteinde kan ik deze dus niet een stukje opschuiven en de bar end ernaast drukken :+ .

Verder vandaag ook de fiets verzekerd bij de ANWB en komende maand wordt er een GPS tracker in gezet :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snarfdwarf
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 28-07 06:19
Ik heb sinds 1 week de Shengmilo MX02S, tot nu toe heel erg positief verrast. Voor trap ondersteuning kun je kiezen uit 1-3 stappen of 1-5 (default) of 1-9 stappen. 1-9 vind ik persoonlijk het meest prettige omdat je de snelheid beter kunt afstemmen op de rij omstandigheden.

Maxium snelheid is instelbaar maar als je wilt kun je 45km/u, ideale cruise snelheid is ca 30km/u persoonlijke voorkeur bij deze snelheid trek je ca 2 a 3 ampere uit de accu.

De motor is 1000 Watt, de accu 48Volt 17Ah. Het hoogste stroomverbruik dat ik gezien heb is 7A, 7A x 50 V = 350 Watt.

Voorvering en de fatbike banden 4 inch (druk 20 psi) maken de fiets enorm comfortabel en voor de motorrijders / racers. De banden hebben enorm veel grip en de trap as zit heel hoog dus je kunt enorm plat door de bocht.

Op het stuur zit handgas als je niet trapt kun je handgas gebruiken (had van mij niet gehoeven). De koplamp is gevoed door de accu echter het achterlicht heeft zijn eigen accu en is op te laden via USB. De koplamp bevat tevens een claxon.

Omdat de trap-as zo hoog zit moet je het zadel ook behoorlijk hoog instellen voor de gemiddelde Nederlander komt het zadel niet hoog genoeg, ik ben slechts 1m65 en heb het zadel behoorlijk hoog gezet om niet opgekropt te fietsen. Dus een langere zadelpen is geen overbodige luxe.

[ Voor 35% gewijzigd door snarfdwarf op 20-07-2022 22:00 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• B64

B64

snarfdwarf schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:45:
Ik heb sinds 1 week de Shengmilo MX02S, tot nu toe heel erg positief verrast. Voor trap ondersteuning kun je kiezen uit 1-3 stappen of 1-5 (default) of 1-9 stappen. 1-9 vind ik persoonlijk het meest prettige omdat je de snelheid beter kunt afstemmen op de rij omstandigheden.

Maxium snelheid is instelbaar maar als je wilt kun je 45km/u, ideale cruise snelheid is ca 30km/u persoonlijke voorkeur. 48Volt 17Ah batterij verbruik ca 2A bij 30km/uur.

Voorvering en de fatbike banden (20 psi) maken de fiets enorm comfortabel en voor de motorrijders / racers. De banden hebben enorm veel grip en de trap as zit heel hoog dus je kunt enorm plat door de bocht.
Heb je al een afspraak gemaakt bij de RDW voor een speed pedelec keuring? :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pe1ngg
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 31-08 23:49
Humma Kavula schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 18:39:
[...]

Goed, update: fiets staat nog bij de FM. Bladen voor waren cirkelzaag bladen geworden dus die ook maar besteld.
Helaas geen losse bladen beschikbaar dus compleet nieuwe set.

Kost een paar centen maar als ik daardoor weer een paar jaar vooruit kan met een heerlijke nieuwe aandrijflijn, prima 8)

Moet wel weer wat vervolg afspraken inplannen voor de spaken zodat alles strak blijft.
Kiijk gelijk even of de achterband tussen nu en een paar duizend kilometer vervangen moet worden, zou ik dan gelijk meenemen, scheelt arbeidsloon want alles is dan toch los en moet gecalibreerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

pe1ngg schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 22:01:
[...]

Kiijk gelijk even of de achterband tussen nu en een paar duizend kilometer vervangen moet worden, zou ik dan gelijk meenemen, scheelt arbeidsloon want alles is dan toch los en moet gecalibreerd worden.
Dank voor de tip, maar die had ik inderdaad laten checken, 2 jaar geleden laten vervangen maar nog prima :)

Is een SP type band van CST, best een fijne band eerlijk gezegd.

[ Voor 7% gewijzigd door Humma Kavula op 20-07-2022 22:06 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snarfdwarf
B64 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:53:
[...]

Heb je al een afspraak gemaakt bij de RDW voor een speed pedelec keuring? :+
Zeker niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Maar die dingen worden toch alleen verkocht als Off road?
Dus je mag er de openbare weg niet mee op?

Ah, zie net de sneaky wiki link op de site naar de wetten per land... Deze is inderdaad gewoon illegaal op de weg in NL :+ 8)

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Ik zag van de week zo'n ding rijden met motorcrossbanden, geen helm en/of kentekenplaat en dacht meteen , vast illegaal.
De berijder reed rustig en niet aggressief en dan heb ik weinig moeite met zulke gevaarten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
Keezx schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:39:
Ik zag van de week zo'n ding rijden met motorcrossbanden, geen helm en/of kentekenplaat en dacht meteen , vast illegaal.
De berijder reed rustig en niet aggressief en dan heb ik weinig moeite met zulke gevaarten.
Maar je noemt het wel een gevaarte :p

Er zijn zoveel dingen waarbij andere weggebruikers geen moeite mee zouden hebben, maar dan kan het alsnog illegaal zijn.
En ja heel soms zie ik er ook wel eens één voorbij scheuren, zonder kenteken en geen helm.
Los van het feit dat de politie eigenlijk geen prioriteit heeft om ebikes te controleren, dat deze mogelijk boven de 25km/u ondersteunen.
Maak je jezelf natuurlijk wel opvallend en uitnodigend om gecontroleerd te worden als je op een Harley-Davidson-fiets snel aan het fietsen bent :+

Voor de rest denk ik dat het ook maar een kwestie van tijd is dat de ebikes ook ' op de band ' gaan.
In zoal Duitsland doen ze dit al en kun je enorm hoge boetes en inbeslagnames verwachten als die fiets van jou ook maar een kilometertje meer doet dan toegestaan of zo staat ingesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:08

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Naar aanleiding van het bovenstaande, het volgende. Het moge duidelijk zijn dat de bewuste fiets niet legaal de weg op mag in Nederland. Dat maakt niet hier bespreken niet direct verboden en is in die zin niet vergelijkbaar met het delen van tips om een in basis legale fiets harder te kunnen laten rijden dan toegestaan (wat we niet toestaan).
Ik kan wel melden dat wanneer je op de openbare weg staande wordt gehouden met een dergelijke fiets, de kans dat hij in beslag wordt genomen zeer groot is. Tips om inbeslagname te voorkomen, zullen we echter niet toestaan.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snarfdwarf
Keezx schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:39:
Alleen de banden zijn breed (4 inch) voor de rest is het net een standaard mountainbike. Mijn crossmotor achterband is 10cm breed (ook ca 4inch) maar niet te vergelijken met zo'n 4inch bandje van zo'n fatbike. Het grote voordeel van de fatbike is het comfort. Mijn vorige e-bike (sparta ion) was een verschrikking op klinkerwegen en drempels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
Ik zou wel eens een praktijk geval willen weten dat zo’n fiets in beslag genomen is , is volgens mij broodje aap verhaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Supertjeduc schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:49:
Ik zou wel eens een praktijk geval willen weten dat zo’n fiets in beslag genomen is , is volgens mij broodje aap verhaal
Even snel wat voor je gegoogled...

https://www.gelderlander....reed-50-per-uur~a50b3432/

En

https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=43298

Dus toch wel een serieus risico, zeker in geval van een ongeluk met andere weggebruikers.
Los van het potentiële letsel dat je oploopt, mag je dan juist van geluk spreken als ze je enkel bekeuren en de fiets in beslag nemen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Supertjeduc schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:49:
Denk dat je eerder moet denken aan dat je iemand in een rolstoel rijdt en dan voor je hele leven moeten betalen.
Want je verzekering (WA) doet F all voor je.

Dat je illegale Chinese fiets in beslag wordt genomen is bijzaak wat mij betreft.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 16:29

Adres in Zoetermeer, waar al een ander bedrijf zit. Telefoonnummer in Obdam, maar veel te hoog om te kloppen, kengetal is 0226 niet 022. Allemaal erg dubieus.

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dabba681
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-08 22:11
dennisfr schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:52:
[...]

Dat had gekund, maar ik reageerde op iemand die dezelfde afstand (met heuvels) in 45 min. hoopt af te leggen. Gemiddelde snelheid was dus niet direct van belang.
[...]

Nee op stand Tour. Dan trap ik eigenlijk makkelijk tegen de snelheidsbegrenzing aan. Over het algemeen hoef ik niet 1x te stoppen onderweg.
Het op constante snelheid fietsen op vlak terrein is trouwens ook goed voor het accuverbruik: ik haal nu echt makkelijk 100 km (met nog 2 blokjes resterend) op een 500Wh accu. Een heel verschil met de route naar mijn vorige werkgever waarbij ik een groot deel van de route dwars door de stad reed.

[...]

Het kost mij weinig inspanning. Ik ben redelijk fit maar niet super afgetraind (VO2max 50). Ik kom zonder te zweten aan. Mijn hartslag is tussen de 100 en 110 tijdens het fietsen.
Mocht je een fiets zoeken, ik kan de Gazelle C8 HMB belt aanbevelen: niet goedkoop in aanschaf, maar 8000 kilometer gefietst en 15 maanden en heeft tot nu toe 42 Euro gekost aan onderhoud.
Hier mijn ervaringen van een maandje met 19.5km vlak terrein door de Brabantse polder. Ik haal een vergelijkbare gemiddelde snelheid (24,2), op gps, echter met stand op turbo en hartslag 110-120 ( waarbij ik met dit weer wel zweet). Ik heb amper heuvels, maar wel veel wind.

Ik vind mezelf redelijk fit, mtb 2x in de week een uur. Vo2max van 50 vind ik trouwens best wel goed, respect!

Mogelijk dat het verschil in conditie of in de fiets zit. Ik heb getwijfeld over de gazelle, maar uiteindelijk de ravenna evo 5 gekozen met nexus 5 naaf en performance motor. Die is mogelijk net een kilometertje langzamer. Achteraf had ik waarschijnlijk de gazelle gekozen.

Heuvels zijn heerlijk met deze fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-08 16:25
Cool, ga je er ook het bos mee in? Zo niet zou ik een keer aan andere banden denken, nopjes maken geluid en rijden (iets) minder prettig op het asfalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloodhoundje
roffeltjes schreef op zondag 24 juli 2022 @ 10:26:
[...]

Cool, ga je er ook het bos mee in? Zo niet zou ik een keer aan andere banden denken, nopjes maken geluid en rijden (iets) minder prettig op het asfalt.
Jazeker, zowel het bos als de duinen waar een mountainbike parkour ligt in Noordwijk. En daarnaast wordt het voor daily commute naar werk. Dus de tijd zal het geven of ik mij er uiteindelijk aan stoor op de normale langere asfalt-ritten :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
01001000 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 20:20:
[...]

Adres in Zoetermeer, waar al een ander bedrijf zit. Telefoonnummer in Obdam, maar veel te hoog om te kloppen, kengetal is 0226 niet 022. Allemaal erg dubieus.
En dan ook adres notering in het Frans (Pays-Bas) en het restitutiebeleid spreekt op de pagina van allerlei producten die je nooit koopt bij een fietsenwinkel :+ .
Ook op de privacybeleid pagina zitte hele rare vertaalkronkels zoals de laatste alineaheader die heet "Manchetknopen" 7(8)7 .

Ik zou iig deze site nevernooit vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frans666
  • Registratie: Augustus 2012
elinx schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 20:09:
[...]
Volgens de berichten die ik gelezen gaat het automatisch afhankelijk van de snelheid.
Dit wordt ook vermeld in de Bafang H700 video
Het dient ervoor om het aantal pedaalomwentelingen bij hogere snelheid enigszins binnen de perken te houden.

Echter nieuw? Voor Bafang waarschijnlijk wel ja.
Xiongda had in 2014 al een dergelijke compacte 2 speed naafmotor uitgebracht die snelheidsafhankelijk opschakelt en nog steeds verkocht wordt. Wel prijziger dan een gewone naafmotor.

Waarom andere fabrikanten niet eerder ook met een dergelijk systeem gekomen zijn weet ik niet.
Het zal wel met patenten te maken hebben. Ook de eventuele omzet ervan speelt een grote rol
Zowel Xiongda als Bafang maken een dual speed elektrische motor maar het verschil is dat de toepassing bij Xiongda voor een ander doel is dan bij Bafang.
Bij Xiongda is de eerste overbrenging bedoeld om steile hellingen op te komen en de tweede is voor vlak(ker) terrein. Bij Bafang zijn beide overbrengingen voor vlak(ker) terrein maar is de hoogste overbrenging bedoeld om de trapsnelheid boven een bepaalde snelheid te verlagen, comfortabeler voor de fietser.
De motors zijn wettelijk begrensd op 250W maar het valt mij op dat sommige motors nauwelijks 30Nm koppel hebben en anderen meer dan 40, met een hoger koppel overbrug je wel makkelijker een helling. Woon je in heuvelachtig terrein dan denk ik dat het jou of de elektromotor minder inspanning kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Effie1
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-08 20:05
Ik heb een nieuwe accu met een capaciteit van 500Wh, en mijn partner een oudere accu van 400Wh (beide van Bosch). Als we samen fietsen is kleinste accu vanzelfsprekend eerder leeg.

Mijn vraag: is er een manier om capaciteit van de ene accu naar de andere over te hevelen met een snoertje of zo (bij een tussenstop als er geen oplaadpunt is)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Effie1 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:38:
Ik heb een nieuwe accu met een capaciteit van 500Wh, en mijn partner een oudere accu van 400Wh (beide van Bosch). Als we samen fietsen is kleinste accu vanzelfsprekend eerder leeg.

Mijn vraag: is er een manier om capaciteit van de ene accu naar de andere over te hevelen met een snoertje of zo (bij een tussenstop als er geen oplaadpunt is)?
Als je hetzelfde type accu hebt kun je ze halverwege omwisselen.
Edit: vergissing :9

[ Voor 6% gewijzigd door Foxhill op 25-07-2022 08:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-08 15:34
Dan is die kleinste toch nog steeds als eerste leeg? 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
.....
Mijn vraag: is er een manier om capaciteit van de ene accu naar de andere over te hevelen met een snoertje of zo ....
In theorie zou dit moeten kunnen, wat de meest volle accu laat een stroom vloeien naar de minst volle accu. Een beetje hetzelfde als dit gaat bij een lege accu van een auto, waarbij je een andere accu parallel aansluit.
Echter vraag ik me af of het praktisch ook mogelijk is, omdat de BMS dit zou kunnen verhinderen.
Er vloeit namelijk volkomen ongecontroleerd een stroom tussen beide accu's.

Een betere manier zou zijn om een laadkastje ertussen te plaatsen die gevoed wordt met de volle accu, die vervolgens de spanning verhoogd naar 42V en daarna een normale laadstroom levert aan de wat minder volle accu.
De vraag is echter of dergelijk laadkastjes bestaan.

[ Voor 3% gewijzigd door elinx op 24-07-2022 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Bloodhoundje schreef op zondag 24 juli 2022 @ 11:13:
[...]

Jazeker, zowel het bos als de duinen waar een mountainbike parkour ligt in Noordwijk. En daarnaast wordt het voor daily commute naar werk. Dus de tijd zal het geven of ik mij er uiteindelijk aan stoor op de normale langere asfalt-ritten :) .
2e set wieltjes kan in dat geval wel een interessant idee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jupiter2

Hoeveel km wil je fietsen dan? Voor gemiddelde dagtrip moet 400/500 Wh genoeg zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
Jupiter2 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 16:57:
[...]
Hoeveel km wil je fietsen dan? Voor gemiddelde dagtrip moet 400/500 Wh genoeg zijn lijkt me.
Wij rijden tussen de 40-60 km op 1 400Wh batterij op de UA. En 50-90 km op een enkele 300Wh op de moederfiets. (Terwijl ik ooit een extra 300Wh heb gekocht tijdens black friday). Allebei uiteraard afhankelijk van hoeveel ondersteuning je nodig hebt. Als je 27km/u op de teller rijdt (dus net iets harder dan de ondersteuning), kom je er redelijk ver mee.

Is dat ook vergelijkbaar voor jullie?

Overigens kan 40-60km dus net aan zijn, als je een dagje wat dorpjes langs IJmeer bezoekts bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
Gaat lekker met de leveranciers in fietsen land, ik had een Koga pace b10 (2021) model uit voorraad besteld met behoorlijk wat korting. Levertijd 2 weken (apart, was toch op voorraad, fiets van m'n partner met weinig korting was al na 5 dagen geleverd). Vlak voor oplevering een mailtje, fiets een week vertraagd, druk druk druk (ok... maar hoe kon die andere fiets dan wel). 5 Dagen later, vertraagd tot 30 Augustus. Lijkt er op dat ik voor een lok fiets gevallen was, tot 30% korting op e-bikes, alleen was de enige fiets met 30% korting überhaupt niet leverbaar lijkt het. Stond toen nog gewoon op hun website met een leverdatum van 17 augustus, dit is pas net aangepast naar 31 augustus.

Geannuleerd en nu een Riese Muller Charger4 GT Vario besteld die ook op voorraad was bij een andere leverancier... hopelijk wel gewoon komende week geleverd. Erg jammer dat m'n vakantie nu al voorbij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
01001000 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 00:36:
Gaat lekker met de leveranciers in fietsen land, ik had een Koga pace b10 (2021) model uit voorraad besteld met behoorlijk wat korting. Levertijd 2 weken (apart, was toch op voorraad, fiets van m'n partner met weinig korting was al na 5 dagen geleverd). Vlak voor oplevering een mailtje, fiets een week vertraagd, druk druk druk (ok... maar hoe kon die andere fiets dan wel). 5 Dagen later, vertraagd tot 30 Augustus. Lijkt er op dat ik voor een lok fiets gevallen was, tot 30% korting op e-bikes, alleen was de enige fiets met 30% korting überhaupt niet leverbaar lijkt het. Stond toen nog gewoon op hun website met een leverdatum van 17 augustus, dit is pas net aangepast naar 31 augustus.

Geannuleerd en nu een Riese Muller Charger4 GT Vario besteld die ook op voorraad was bij een andere leverancier... hopelijk wel gewoon komende week geleverd. Erg jammer dat m'n vakantie nu al voorbij is.
Bij welke winkel had je de Koga in bestelling?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:58

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Zoals beloofd mijn (eerste deel) review van de Schindelhauer Arthur I.
Gelukkig heb ik hem vrij snel weer terug gekregen nadat de ondersteuning soms uitviel enkele dagen na al fietsend door de duinen overvallen te zijn door die verschrikkelijke hoosbui van enkele weken geleden. Een reset van de electronica via de app die alleen een dealer kan gebruiken was voldoende om alles weer 100% werkend te krijgen. :) Heb er alweer 150Km extra opzitten zonder problemen.

Hier is hij dan met de zwarte spatborden (met kleine witte rand) waardoor hij iets minder opvalt dan met de aluminium gekleurde spatborden, waarbij er nog wat onderdelen in bestelling staan:
- klein bagagerek
- ander zadeltasje wat strak onder het zadel gemonteerd kan worden (de huidige zit in de weg van de achterlichten in de zadelbuis)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqdQQDHetzLvYXN88BUXELNurDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O8OytpNUopwpoeEXN2KITJ25.jpg?f=fotoalbum_large

Deze post wil ik het vooral hebben over de absurde actieradius die deze fiets biedt met een accu van maar 250W. Er zit geen krachtsensor op waar ik wat huiverig voor was. Heb daardoor 2x een proefrit gemaakt om zelf de ondersteuning te ondervinden en goed te testen.
Ik ben een fietser die zelden of nooit in de hogere ondersteuningsstanden fietst (behalve bij flinke hellingen). Een lagere maar voldoende ondersteuning biedende instelling waarbij ik relaxed naar en rond 25km/u kan blijven fietsen vind ik het prettigste. 8)

Nu had ik al enige ervaring met single speed achterwiel motoren (2x Rabeneick TX-E met krachtsensor + Watt New York met rotatiesensor) en dat is mij goed bevallen. Beiden hadden een gemiddelde actieradius van rond de 80-100km, waarbij de Watt wel een grotere accu had: 360W tegen 250W.

Met deze fiets kan ik met voor mijn gevoel dezelfde ondersteuning als bij mijn andere fietsen vrij gemakkelijk 125 tot 150 km halen. Blijkbaar is die Mahle motor met betreffende controller zuinig en intelligenter dan je zou vermoeden. Natuurlijk is in eerste instantie de fiets erg licht zonder acc. (13,4 KG), en fietst bijzonder licht. Ook kan ik de 3 motorstanden zelf qua ondersteuning instellen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_ieziwuIqvAL0SEvNJBsWlnSb0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/35bDLXV45kgqGIPFlIeH49L2.jpg?f=fotoalbum_large
Waarbij elke stand tot een maximale (gemiddeld) vermogen kan leveren:
- 1 tot 100 Watt
- 2 tot 175 Watt
- 3 tot 250 Watt

Dit zijn dus mijn huidige instellingen, waarbij stand 1 het meeste wordt gebruikt en goed is voor relaxt fietsen op het vlakke met weinig wind. Stand 2 is voor het heuvelachtige werk (duinen) en flinke wind tegen. Stand 3 is voor de extremere hellingen, maar heb ik hier in het westen zelden nodig.
Dit is het display na een fietstocht van 52km (duinen) in mooi weer zonder al teveel wind:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1dPJyyPfI5JJOqCh9D64PGUfOI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GlgKxhGMNqRQTzpqxsov23NE.jpg?f=fotoalbum_large

40% verbruikt (70% stand 1, 30% stand 2) met in stand 1 nog een mogelijke actieradius van 112 km. :o
Verder heb ik gemerkt dat deze motor echt uitgeschakeld wordt boven de 27km/u, in tegen stelling tot mijn Watt die mee blijft draaien (zonder verdere ondersteuning) en zal de ondersteuning verminderen indien mijn trapfrequentie niet overeen komt met de achterwiel rotatie (ook sensor op het achtertandwiel).
De app verzamelt veel data waarna ik op de site verder kan zien hoe het vermogen verdeeld wordt tijdens de route:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQKHjZXGI9HZMVGk8vq0SoxP6ao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JMBSY4dAjVKPHoGAJJvBIyw7.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixcxv-WTtd2Umwi_klLcPaY655I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tH5eHUvMuK6Yq5swYN25I8xa.jpg?f=fotoalbum_large

Tot nu toe ben ik zeer in mijn nopjes over deze fiets! 8)

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Effie1
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-08 20:05
Jupiter2 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 16:57:
[...]

Op vakantie in de buurt van Maastricht fiets je in de heuvels in een halve dag makkelijk je accu leeg, zeker als die al wat ouder is. Vandaar mijn vraag of er iets bestaat om de oudere accu van de ene fiets onderweg tijdens een pauze even te koppelen aan de vollere accu van de andere fiets. Een soort nivelleren dus van de accucapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Dus je wou wat elektriek tappen van een medeondersteunde?
Moreel sterk verwerpelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Chrasher schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:37:
CUT

Een afstand van 53 km met gemiddeld 22,7 km/uur..... :+
Doe ik met m'n stokoude Raleigh Nova 5 speed positron op m'n nopjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:37

TTLCrazy

Listen to Frankie

@Chrasher
Mooie fiets hoor, mooie onderdelen etc. Blij voor je dat hij voor jou goed werkt.

Maar ik zou nooit €4200,- uitgeven voor een e-bike met maar een 250Wh accu. En standaard geleverd zonder spatborden en bagage drager zie ik :/

ik zie wel waar het geld zit hoor, daar niet van en als jij er blij mee bent is dat alles wat telt :)

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Bad Brains schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 18:56:
[...]

Denk dat je eerder moet denken aan dat je iemand in een rolstoel rijdt en dan voor je hele leven moeten betalen.
Want je verzekering (WA) doet F all voor je.

Dat je illegale Chinese fiets in beslag wordt genomen is bijzaak wat mij betreft.
Bemoei je er maar niet mee want dadelijk ben jij de pispaal. Tegen domheid kun je niets doen hoe goed het ook bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Keezx schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:13:
...
Moreel sterk verwerpelijk.
Waarom? Het gaat om zijn eigen accu's
Best handig als je een lader aan de andere (vollere) accu kan hangen, als je geen 220V tot je beschikking hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door elinx op 25-07-2022 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
Foxhill schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:07:
[...]

Bij welke winkel had je de Koga in bestelling?
Fietsvoordeelshop, die zit lokaal met een erg goede winkel dus die had m'n sterke voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-08 08:19

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

** Zie de topicwaarschuwing, dat is hier niet toegestaan. **

[ Voor 89% gewijzigd door Taro op 25-07-2022 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-08 20:52
01001000 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:35:
[...]

Fietsvoordeelshop, die zit lokaal met een erg goede winkel dus die had m'n sterke voorkeur.
Daar heb ik via de leasemaatschappij mijn Pace B10 2022 in bestelling, staat gepland op 4 oktober 09.15 afleveren….we gaan het zien. Iemand hier die hem eerder zou moeten krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
nothing to see here, move along

[ Voor 101% gewijzigd door teacher op 25-07-2022 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
nee echt niet.

[ Voor 80% gewijzigd door teacher op 25-07-2022 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:53
@Keezx

Raar moreel compas heb jij hoor….
Je bent sneller dan iedereen, en dan toch nood aan illegale toestanden… terwijl je het laden van de ene batterij door de andere niet acceptabel vindt…

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Chrasher schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:37:
Zoals beloofd mijn (eerste deel) review van de Schindelhauer Arthur I.

Jij hebt toch elke keer weer kekke fietsen! Het zijn ook van die (excusez le mot) "hippe" modellen die voor mijn gevoel aanzienlijk beter geconfigureerd zijn dan de VM's van deze wereld.

Mensen moeten die inschatting van mij wel met een korrel zout nemen, want ik heb geen ervaring met Bafang of Mahle achterwielmotoren. Bovendien is mijn walging over het merk VM dusdanig groot dat ik hier niet heel objectief over oordeel.

Toch weer wat vragen; Waarom weer een nieuwe na je Rabeneicks? Wat beviel je niet aan die modellen? Of is dit omdat je een enthusiast bent en ets voor de bling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Effie1 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:44:
[...]

Op vakantie in de buurt van Maastricht fiets je in de heuvels in een halve dag makkelijk je accu leeg, zeker als die al wat ouder is. Vandaar mijn vraag of er iets bestaat om de oudere accu van de ene fiets onderweg tijdens een pauze even te koppelen aan de vollere accu van de andere fiets. Een soort nivelleren dus van de accucapaciteit.
Gewoon de accu verwisselen is toch veel makkelijker?

Ik lees je vraag niet goed, excuses. En toch...ik zou eigenlijk kijken of je niet een tweede accu kan krijgen. Daarmee verleng je ook meteen het leven van de oude accu.

Mijn vrouw heeft ook twee accu's, ééntje 7 jaar oud en ééntje 2 jaar oud. Door ze om de beurt te gebruiken druk je het aantal cycli. In theorie zou je denken dat dat niet uitmaakt in de kosten, maar juist omdat de oude accu meestal prima voldoet kan je er mee door fietsen terwijl je voor die dagen dat je meer nodig hebt gewoon de nieuwe kiest.

[ Voor 34% gewijzigd door roffeltjes op 26-07-2022 08:17 ]

Pagina: 1 ... 116 ... 228 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam