Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 115 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Tommie12 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 11:29:
[...]

Meer Volt betekent niet automatisch meer kracht.
Klopt, daar had ik inderdaad al een antwoord op gekregen in dit topic en dat was duidelijk, excuses. Het ging me meer om de fiets.
Wat valt er over die fietsen te vertellen? Het is nogal simpel in design met derailleur, ketting, bafang en heel simpele velgremmen.
Als je dat in rekening brengt, dan vind ik die Vivid helemaal geen koopje.

https://norta.be/nl/e-bikes/e-summer-series/summer-plus-500
Met deze fiets heb je wel schijfremmen, een Bosch motor en je kan service krijgen bij heel wat lokale FM in B.
Daar betaal je dan zelfs nog minder voor.
Je kan deze Veloci's vaak in promo voor -1000 euro vinden in specifieke shops (bvb bij kranten), dat maakt het dan misschien weer wel competitief voor een erg standaard, basic fietsje... Dat er verdelers lokaal aanwezig zijn, maakt voor veel mensen misschien ook wel een verschil.

Ook bedankt voor je alternatief! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:06
Amos_x schreef op maandag 11 juli 2022 @ 11:42:
...
Klopt, daar had ik inderdaad al een antwoord op gekregen in dit topic .....
Dat was van mij ;)
De Velocci heeft een Bafang M300, welke alleen een rotatiesensor heeft. Samen met V brakes is dit wel erg basic voor €2800,- .
Als een dergelijke ebike voor < €1000,- (1/3 van de adviesprijs) wordt aangeboden dan is er duidelijk iets mis met hun marketing en proberen ze een normale prijs te krijgen voor een ebike dmv een overpriced adviesprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-09 22:17
Inderdaad doet veel denk aan de typische BTW acties. Eerst prijs verhogen en daarna de BTW eraf halen.
2800 voor rotatiesensor en V-brakes is gewoon te veel geld. zelfs 1800 euro vind ik dan nog te veel geld. V-brakes horen op een e-bike van 999 euro.

[ Voor 43% gewijzigd door Athome op 11-07-2022 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Athome schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:46:
...de typische BTW acties. Eerst prijs verhogen en daarna de BTW eraf halen.
2800 voor rotatiesensor en V-brakes is gewoon te veel geld. zelfs 1800 euro vind ik dan nog te veel geld
Dan gaat het om een verschil van slechts 17% korting.
In dit geval om bijna 70% korting. Dat lijkt bijna echt op misleiding.
Ik kan nl gewoon niet geloven dat een dergelijke ebike ooit werkelijk voor ca. €2800 is verkocht.
Voor mij reden genoeg om argwanend te zijn over de echte kwaliteit en service.

[ Voor 7% gewijzigd door elinx op 11-07-2022 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
ik bedoelde inderdaad 1000 euro korting, dus de gangbare prijs is 1800 euro, zoiets.

Ok, duidelijke reacties verder. Bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwandoerie
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-08 17:40
Jarune schreef op zondag 10 juli 2022 @ 22:16:
[...]

Valt bij een rotatiesensor de ondersteuning boven de 25km niet helemaal weg, de E-bike muur waar vaak over wordt gesproken ? Dit is voor mij wel echt een afknapper, je noemde dit bij je proefrit op de Amsterdam+.
Bij de Amsterdam+ (krachtsensor) was het erg te merken dat de fiets je tegenhoudt als je harder dan 25 gaat, dus hoe harder je trapt om boven de 25 uit te komen, hoe meer tegenkracht op de trappers, en dus de fiets je afremt. Dat was echt overduidelijk te merken, meer dan de luchtweerstand oid.

Vergeleken met de VM S3 en Decatt was dat anders, de ondersteuning helpt je tot 25, daarna moet (mag) je het zelf doen. En bij oa de VM valt er natuurlijk nog het een en ander aan aan te passen. Lekkerbikes was daar stellig in, als er iets aan aangepast wordt, is het einde garantie.
Jarune schreef op zondag 10 juli 2022 @ 22:09:
[...]

Tikt voor mij ook wel heel vinkjes af, alleen schijfremmen en niet hydraulisch, lange levertijd zo te zien. Ik kan ook niet terugzien welke sensor er gebruikt is. Ik zoek toch echt een torque sensor.
De iMove heeft een krachtsensor, als het goed is.
Lijkt mij ook nog steeds een mooie fiets, maar jammer dat ie alleen in Ede zit. Naast dat het voor mij niet om de hoek is om een proefrit te maken, is het ook nog onhandig wat service betreft. Daardoor heb ik hem voor mezelf eigenlijk van me lijstje afgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Kwandoerie schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:45:
[...]

Bij de Amsterdam+ (krachtsensor) was het erg te merken dat de fiets je tegenhoudt als je harder dan 25 gaat, dus hoe harder je trapt om boven de 25 uit te komen, hoe meer tegenkracht op de trappers, en dus de fiets je afremt. Dat was echt overduidelijk te merken, meer dan de luchtweerstand oid.

Vergeleken met de VM S3 en Decatt was dat anders, de ondersteuning helpt je tot 25, daarna moet (mag) je het zelf doen. En bij oa de VM valt er natuurlijk nog het een en ander aan aan te passen. Lekkerbikes was daar stellig in, als er iets aan aangepast wordt, is het einde garantie.
In mijn ervaring zijn de e-bikes met een 'muur' op 25km/u vooral middenmotor fietsen. Ik denk niet dat er iets in die configuratie zit die je actief zal tegenwerken. Wat maakt het de fabrikant uit wat je na 25km/u op eigen kracht kan rijden? Zolang de ondersteuning wegvalt, zijn ze conform aan de regels. Je mag op eigen kracht op je stadsfiets ook 30kmu rijden als je dat wil en kan, daar heeft niemand iets over te zeggen.

Wel heb ik het gevoel dat fietsen met naafmotor (VM en consoorten), vooral met 'geared hub engines' (de kleintjes) veel gemakkelijker 'vrijlopen'. Volgens mij heb je met dat systeem van nature minder weerstand boven 25km/u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:53
Amos_x schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:22:
[...]

In mijn ervaring zijn de e-bikes met een 'muur' op 25km/u vooral middenmotor fietsen. Ik denk niet dat er iets in die configuratie zit die je actief zal tegenwerken. Wat maakt het de fabrikant uit wat je na 25km/u op eigen kracht kan rijden? Zolang de ondersteuning wegvalt, zijn ze conform aan de regels. Je mag op eigen kracht op je stadsfiets ook 30kmu rijden als je dat wil en kan, daar heeft niemand iets over te zeggen.

Wel heb ik het gevoel dat fietsen met naafmotor (VM en consoorten), vooral met 'geared hub engines' (de kleintjes) veel gemakkelijker 'vrijlopen'. Volgens mij heb je met dat systeem van nature minder weerstand boven 25km/u
Nou heb ik niet veel verschillende fietsen geprobeerd, maar mijn middenmotor (Bosch performance cx geloof ik) heeft dat in ieder geval niet. Die bouwt rustig af van 24 naar 27 km/u ongeveer (hoewel de gps snelheid iets lager ligt dan die op het bosch display dus zeg dat het 23-26 is). Verder heb ik volgens mij ook totaal geen extra weerstand, trap vrij makkelijk boven de ondersteuning uit, en mijn max (heuvel af) was tot nu toe 58 km/u (op het bosch display). En zo'n sport monster ben ik niet :)

Door dat rustig afbouwen merk ik het totaal niet in hoe zwaar het trapt, ik merk het alleen omdat je de motor ineens helemaal niet meer hoort (en op het display is te zien dat de ondersteuning omlaag gaat).

[ Voor 7% gewijzigd door Finraziel op 11-07-2022 16:32 ]

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Amos_x schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:22:
[...]

De eerste generaties Bosch waren niet zo efficient, en hadden geen vrijloop.
Nu zit die er wel in, dus de fiets loopt lichter als je de ondersteuning uit zet, of boven de 25 trapt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Ik vind de Bosch nog steeds zwaar trappen als je geen ondersteuning meer hebt. Het is alweer jaren geleden dat ik op een gewone fiets (dus zonder motor) gefietst heb. Ik weet dus niet hoe zwaar een gewone fiets fietst boven de 25 km/u

Bij een middenmotor zit er een overbrenging in. Deze moet je ook meetrappen. Daardoor zullen naafmotoren waarschijnlijk lichter trappen dan middenmotoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manony
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-08-2022
landcross in "Het grote elektrische fietsen topic deel..."

Ik twijfel heel erg tussen de Veloretti Ivy en de Ampler Juna. Over de Veloretti kom ik wel het een en ander tegen, maar wat zijn jullie ervaringen met de Ampler Axel en/of Juna?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024
Woon je in Amsterdam, en ben je een VanMoof van plan?

Het lijkt me niet verkeerd om deze waarschuwing te plaatsen:

https://www.nrc.nl/nieuws...aatkapitalisme-2-a4136131

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
wwiilleemm schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:55:
,...
Het lijkt me niet verkeerd om deze waarschuwing te plaatsen:
....
Persoonlijk vind ik het dumpen van een link naar een krantenartikel weinig bijdragen, zonder dat je er zelf een mening over hebt of iets wilt vermelden mbt eigen ervaringen.
Als iedereen dat doet krijg je een onleesbaar topic met alleen naar nietszeggende links, die bovendien op een gegeven ogenblik ook nog eens naar "niets" kunnen verwijzen.
Als bronvermelding zou het dan eventueel wel nog nuttig kunnen zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door elinx op 11-07-2022 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Manony schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:33:
....Ik twijfel heel erg tussen de Veloretti Ivy en de Ampler Juna. ....
Wat waren je ervaringen bij de proefritten die je zo aan twijfelen brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• landcross
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-08 21:38

Ik twijfel heel erg tussen de Veloretti Ivy en de Ampler Juna. Over de Veloretti kom ik wel het een en ander tegen, maar wat zijn jullie ervaringen met de Ampler Axel en/of Juna?
Ik heb nu een proefrit gereden op de meeste fietsen uit mijn lijstje. Alleen de Veloretti niet op kunnen rijden. Kon niet zo gauw een proefrit optie op de website vinden (blijkbaar moet je daarvoor bellen ofzo??) en het was druk in de zaak. Sowieso lees ik online veel negatieve of gemixte verhalen over Veloretti. Die gaan weliswaar vooral over de service en levertijd, maar dat is mijns inziens ook niet onbelangrijk. Plus de kwaliteit van de fiets lijkt hier en daar wat minder? Geen idee. Eigenlijk wel jammer want de Veloretti fietsen lijken verder best wel veel waar voor je geld, zolang je eentje krijgt die goed werkt.

De Ampler Axel is nu eigenlijk wel een beetje m'n persoonlijke favoriet van de vier. Ik vind 't alleen wel veel geld, zeker t.o.v. de Tenways die €1000 minder kost en eigenlijk ook wel aardig reed. Ben alleen bang voor goedkoop is duurkoop. Echter, zoals ik al eerder noemde in dit topic, gebruikt Ampler als enige Gates CDN belts i.p.v. CDX wat mij nogal stoort en mij doet afvragen waar er dan nog meer op bezuinigd is (niet dat dat perse het geval is, maar zo ga ik wel denken).

Anyway, ik persoonlijk vond de Ampler het fijnst fietsen, maar ik kan je aanraden om vooral ook zelf een ritje te maken. Het kan best persoonlijk zijn. Zo vond ik de Lekker Amsterdam+ (helaas :'( ) dus echt niet fijn fietsen, maar zat mensen die er juist wel super blij mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:12
Athome schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:14:
Ik vind de Bosch nog steeds zwaar trappen als je geen ondersteuning meer hebt. Het is alweer jaren geleden dat ik op een gewone fiets (dus zonder motor) gefietst heb. Ik weet dus niet hoe zwaar een gewone fiets fietst boven de 25 km/u

Bij een middenmotor zit er een overbrenging in. Deze moet je ook meetrappen. Daardoor zullen naafmotoren waarschijnlijk lichter trappen dan middenmotoren.
Let wel, je hebt het in dit geval dus niet eens zozeer over een reguliere fiets in dat geval. Je draagt nogal wat extra gewicht. Die motor en accu weegt namelijk nogal wat samen. Verder zijn meeste e-bikes natuurlijk ook niet de meest aerodynamische fietsen. En reguliere fiets met nog eens extra bepakking, gaat dan ook niet even lekker zijn om boven de 25 km/u te fietsen, dit is best zwaar.

Dit is dan ook de reden dat je op de e-bike de meeste mensen op een gewoon fiets hard voorbij gaat ;).
Finraziel schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:30:
[...]

Nou heb ik niet veel verschillende fietsen geprobeerd, maar mijn middenmotor (Bosch performance cx geloof ik) heeft dat in ieder geval niet. Die bouwt rustig af van 24 naar 27 km/u ongeveer (hoewel de gps snelheid iets lager ligt dan die op het bosch display dus zeg dat het 23-26 is). Verder heb ik volgens mij ook totaal geen extra weerstand, trap vrij makkelijk boven de ondersteuning uit, en mijn max (heuvel af) was tot nu toe 58 km/u (op het bosch display). En zo'n sport monster ben ik niet :)

Door dat rustig afbouwen merk ik het totaal niet in hoe zwaar het trapt, ik merk het alleen omdat je de motor ineens helemaal niet meer hoort (en op het display is te zien dat de ondersteuning omlaag gaat).
Mijn ervaring daarin is wisselend. Zelfde motor, of in ieder geval de benoemde. Wat ik merk is dat als ik de snelheid rustig opbouw, de ondersteuning inderdaad rustig afbouwt en zo rond de 27 km/u blijft hangen. Daarboven moet ik gradueel meer inspanning gaan leveren om sneller te gaan, of die berg af :+.

Accelereer je vanuit stilstand snel, dan merk je het met name. De motor helpt je hierin veel, zeker indien je niet vanuit eco start. Dusdanig veel, dat je binnen no-time de 25 km/u voorbij schiet indien je zelf nog een beetje mee trapt ook. En dan, circa 99% van de gevallen, gaat acuut de rem erop. En blijf je ook een tijdje meer rond 25 km/u hangen i.p.v. comfortabel rond 27 km/u. En je voelt ook gewoon tijdelijk echt meer weerstand. En persoonlijk vermoed ik dat dit deels een safety feature, deels een juridisch iets is. Want zo heel nu en dan lijkt het namelijk niet goed te gaan, en heb ik enkele momenten gehad dat ik op het vlakke tijdelijk in de 35 - 40 km/u range fietste tegen relatief weinig inspanning. En vlakt het daarna weer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik zit me toch eens te oriënteren op een nieuwe elektrische fiets. Maar er is nogal wat keuze. Mijn huidige is gewoon op. Was die altijd al en alsnog fiets ik er al een lange tijd op. Hij wordt met de dag slechter.

Ik moet elke dag zo'n 30 kilometer afleggen. 15 heen en 15 terug naar werk, en het zou fijn zijn als ik niet doodop aankom. Ik heb een nekblessure waarvoor het van belang is dat ik niet teveel voorover leun maar een goede rechte houding aanneem (dus momenteel fiets ik zoveel mogelijk met mijn handen van het stuur, want bij dit ding moet je enorm voorover). Beetje rechte houding is een must. En ik worstel met regelmaat met baggage, eigenlijk moet ik een voordrager hebben en misschien daarnaast ook nog fietstassen. Ik neig naar een budget rond de 2000 maar daar zit wel rek in. Alleen ben ik niet zo'n fan van rek.

Mijn vader kwam met dit aanzetten. https://webshop.telegraaf...i-solid-elektrische-fiets

Met hoge kortingen slingeren maakt het meteen verleidelijk. Maar dit is een klein onbekend Belgisch merkje, dus in heb toch wat wantrouwen. Sowieso qua baggage ook niet geweldig. Ik weet dan niet zeker wat ik nu eigenlijk krijg.

Ik kijk nu ook wel naar Stella fietsen. Misschien de Superior MDS. Klinkt qua specs goed al weet ik er weinig van. Rechte houding, hoog stuur. Op zo'n stuur moet vast wel een voordrager kunnen, al zij het misschien een wat kleiner model voordrager die zich niet aan de wielas klampt vanwege de vering. Edit: ik zie nu wel dat de Dolce en Forte Superior MDS al een voordrager hebben. Die zit dan ook wat lager. Wel een klap duurder, maar wel onderdeel van het frame wat misschien niet heel gek is. Anders zit je toch achteraf te klungelen om dingen toe te voegen.

Ik hoor ook wel wat leuks over Cortina Transport modellen, maar die worden toch wel erg aan de prijs.

En anders? Tja, ik zou het niet weten. Er is veel keuze. Af en toe kijk ik ook verlekkerd naar VanMoof, maar in mijn directe omgeving zijn er zoveel problemen mee. En dan mag je direct naar Duitsland of zo om hem te laten fixen. Betrouwbaarheid is een must. Als ze werken zijn ze geweldig goed ontworpen, maar er mankeert nogal eens wat aan. En goed, er zijn nog een miljard andere merken.

Vooralsnog neig ik her sterkst naar het Stella model waar ik naar linkte, maar ik sta absoluut open voor suggesties.

[ Voor 7% gewijzigd door Amanoo op 11-07-2022 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• city17
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-08 10:05
Jarune schreef op zondag 10 juli 2022 @ 22:09:
[...]

Tikt voor mij ook wel heel vinkjes af, alleen schijfremmen en niet hydraulisch, lange levertijd zo te zien. Ik kan ook niet terugzien welke sensor er gebruikt is. Ik zoek toch echt een torque sensor.
Ik zit ook te kijken naar de iMove, op papier lijkt het een hele mooie optie. Hij lijkt ook een wat hogere bouwkwaliteit te hebben dan een aantal andere opties in deze prijsklasse.

Vraag me af of dat ook echt zo is of dat het alleen komt dat hij er wat klassieker/degelijker uitziet? Wordt wel in NL en Duitsland gemaakt.

Ede is ook voor mij niet echt om de hoek dus kan het niet even zelf bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-09 21:51
DCNY schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:55:
[...]

Dank voor je uitgebreide reactie. Hoewel ik uiteraard benieuwd ben naar de reden dat Vogue volgens jou een schijtmerk is heb ik ook wel het idee dat dat verder niet uitmaakt. Lees niet al te goede verhalen over Vogue. Maargoed, lees ook het een en ander over Babboe. Ben benieuwd naar je bakfietsenvergelijking!
Heb hun bakfiets niet in de handen gehad. Wel naast gestaan. De elektrische fiets die ik van ze in reparatie had is zo slecht dat het achterwiel niet normaal vast kan. Dat en wat andere fouten die ik toen zag, zoals licht systeem waar iets niet aan klopte. Wie die fiets ontworpen heeft is totaal onbekend met fietsen. Een goede bakfiets maken is nog iets moeilijker en belangrijker.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Foxhill
De grote (kleine) Bakfietsen vergelijking:
Als eigenaar van een winkel heb ik t verhaal nu eens van de andere kant ervaren. Ik heb mij georiënteerd op een bakfiets. Ik heb daarvoor twee winkels bezocht en heb veel bakfietsen uitgeprobeerd. De eerste drie bakfietsen die ik noem zijn het proberen niet waard. Alle anderen heb ik opgezocht en geprobeerd om een compleet beeld te geven. Hieronder mijn onafhankelijke, maar ik mag wel zeggen deskundige, mening.

Allereerst, bakfietsen zijn dure krengen. Dat is niet voor niets. Voor fietsen bestaan veel goede onderdelen leveranciers, maar de techniek rondom de bak moet een merk zelf maken. Dat betekend een stuursysteem ontwerpen, ingewikkelder frame maken en onderdelen juist selecteren m.b.t. andere krachten die erop komen. Ik deel de bakfietsen op in 3 segmenten omdat dit wat mij betreft een goed overzicht geeft.

Zelf heb ik in het hoge segment geshopt. Dat heb ik alleen gedaan omdat ik bijna alle onderstaande bakfietsen voor inkoopprijs kon krijgen. Kon ik dat niet, dan had ik denk ik liever voor het midden segment gekozen.

Ik raad aan om een driewieler en een tweewieler uit te proberen. Een driewieler is groter. Een tweewieler heeft minder last van hobbels en maakt een betere lichaamshouding mogelijk. Veel mensen denken een driewieler te willen en zijn verrast dat een tweewieler lekkerder fietst.

Edit: ik heb al deze fietsen uitgebreid kunnen proberen en de meeste ook uitgebreid in de werkplaats gehad. Ik heb een aantal meer ervaringen opgedaan, en voeg deze 18 okt 2022 toe: Cangoo & Christiania.

Budget bakfietsen
Hier kan ik kort over zijn: links laten liggen. Als andere bakfietsen boven je budget zijn, ga dan liever voor een gebruikte.
> Vogue +-€2350
De kwaliteit die ik van dit merk ken buiten de bakfietsen om is onvoldoende voor normaal gebruik. Ze bieden bekabelde schijfremmen aan, wat mij betreft een no-go is. Dit merk kan ik alleen maar afraden.

> Troy +-€2000
Een onderbemeten derailleur, enkelwandige velgen en rollerbrakes met te kleine koelschijven op een bakfiets. Die laatste wat mij betreft een veiligheidsissue, alle drie gegarandeerd later gedoe.

> Johnny Loco +-€4800
Het is aan alle kanten een budget merk, terwijl ze er premium geld voor vragen. Op slechte lak na geen grote missers. Alleen in het budget kwaliteit segment zou ik niet zo veel willen betalen. Ga liever voor een goedkopere fiets uit het middensegment, die zijn beter.

Middenklasse
Wat mij betreft een logische keuze. Deze merken doen niet alles goed, maar kunnen zo wel een bakfiets aan bieden voor een nog leuke prijs.

> Babboe +-€3000
De ondersteuning zonder krachtsensor kan beter, maar is wel lekker sterk. De houten bak blijft niet eeuwig mooi, maar daar kun je zelf iets aan doen met een potje lak of een garage. Bij de driewieler hebben ze voorwielnaafjes eenzijdig opgehangen wat die niet kunnen hebben, maar dat kun laten vervangen wanneer het kapot gaat. Dit is een prima keuze, vooral omdat het gewoon veel geld scheelt met de bakfietsen hieronder.

> Cangoo +-€3000
De ondersteuning had prettiger gekund en de bak had van duurzamere kwaliteit gekund. Tot zover hetzelfde als bij het bekendere Babboe. Wat de Cangoo specifiek heeft is dat vooruit sturen lastig gaat. De bak swabbert steeds naar van links naar rechts en terug als je rechtuit probeert te sturen. Zo slinger je steeds. Niet onveilig, wel wat irritant.

> Bakfiets.nl +-€4000
Met deze heb ik veel ervaring. Nog voor de opkomst van e-bikes heb ik de niet aangedreven varianten verkocht. Ze zijn gewoon enorm goed. Het design is misschien gedateerd, misschien klassiek. Een houten bak blijft niet eeuwig mooi, maar Bakfiets.nl lakt ze goed af. Bakfiets.nl is een prima keuze. Speciale vermelding voor hun gebruikte niet-elektrische bakfietsen. Die staan met bosjes op marktplaats voor weinig geld.

> Christiania +-4500
Net iets duurder dan het bekendere Bakfiets.nl. Net iets beter. Misschien hoort deze prijs net in het hoge segment, dat mag je zelf bepalen. De houten en blank stalen delen zijn van net iets hogere kwaliteit, zodat alles er goed uit blijft zien. De fiets is stevig. Helaas is alleen de 3-wieler beschikbaar met elektrische aandrijving. Ga je voor een 3-wieler, overweeg dan Christiania als alternatief op Bakfiets.nl.

Hoge segment
Deze fietsen doen eigenlijk alles goed, d.w.z. je ziet hier heen designfouten meer en je krijgt een Bosch middenmotor. Je krijgt ook materialen die jaren lang mooi blijven als ze buiten staan (dus geen hout). Dat komt wel met een prijs die niet voor iedereen vanzelfsprekend is.

> Carqon +-€5500
Goede fiets. Iets kleiner dan de Urban Arrow en Lovens. Niet lichter of wendbaarder, dat is een gemiste kans. Iets groter dan Cube en Batavus. Ook de prijs is niet beter. Blijft over: goede fiets die geen enkel voordeel heeft ten opzichte van de concurrentie.

> Cube +-€5200
Kleiner dan de opties hieronder. Ook veruit het lichtste en meest wendbaar. Wel een wat lagere en kleinere bak. De Cube heeft een geveerde voorvork wat erg prettig is. Ik geloof geen tweede bankje mogelijk (?). Zoek je een lichtere bakfiets? Dit is hem.

> Batavus Fier +-€4200
Een mooie fiets (dat is een mening), met een lagere prijs dan andere bakfietsen in dit segment (dat is een feit). Batavus biedt geen tweede bank voor de tweewieler, wel voor de driewieler. De tweewieler is iets kleiner dan de Urban Arrow en Lovens. Hij fiets daardoor wel prettig, maar net niet zo wendbaar als de Cube. Goede keuze als je niet helemaal de hoofdprijs wilt betalen.

> Urban Arrow +-€5500
De benchmark in de markt. Deze bakfiets doet alles goed. Hij lijkt voordeliger dan de Lovens, maar is dat alleen als je geen sterkere motor en riem wilt. Urban Arrow heeft ook een paar alternatieve bakfietsen/bakken voor bedrijven. Dit is een veel verkochte, goede keuze.

> Lovens +-€5600
Lovens doet alles goed wat Urban Arrow goed doet, met extra’s: een gasveer op het standaard, enorm fijn sturen d.m.v. kabels i.p.v. een stuurstang, en een mooi design. Dat laatste is een mening, maar dat ze dagrijverlichting aanbieden is een feit. En dat mag toch design heten? Lovens biedt standaard een riem, en is daardoor bij gelijke opties voordeliger dan Urban Arrow waar riem een meerprijs kent. Lovens heeft een geveerde voorvork, wat een voordeel is op een bakfiets. Deze bakfiets heb ik zelf besteld in de uitvoering 65Nm handgeschakeld.

> Velo-de-Ville
Ik weet dat hier een paar fans zijn, dus benoem ik het. VdV komt volgend jaar met een bakfiets. Het is nu te vroeg om daar veel zinnigs over te zeggen.

[ Voor 13% gewijzigd door Foxhill op 18-10-2022 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
pjotter1965 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 08:02:
@Foxhill, fijn dat je weer terug bent…..
Thanks. Ik vind het leuk om mijn verhaaltje hierboven te delen.

Maar waar het over merken, onderdelen en bedrijven gaan die van onvoldoende kwaliteit zijn voor normaal gebruik ga ik mij er niet meer in mengen. Ik snap de zoektocht naar een voordeliger alternatief voor dit dure product, maar merk dat er dan geen ruimte meer is voor afraden wanneer het echt niet goed genoeg is. Ik hoop maar dat die aankoopkeuzes leiden tot een betere koop een paar jaar later, en niet leiden tot een negatieve ervaring met e-bikes in het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Foxhill schreef op maandag 11 juli 2022 @ 23:56:
De grote (kleine) Bakfietsen vergelijking:.....
Complimenten _/-\o_
Een mooi vakkundig overzicht heb je gemaakt, waar je, denk ik, een aantal mensen heel blij mee zal maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manony
elinx schreef op maandag 11 juli 2022 @ 19:49:
[...]
Wat waren je ervaringen bij de proefritten die je zo aan twijfelen brengen?
Ik vind de Veloretti erg mooi, mooier dan de Ampler Juna. Motor en batterij lijken mij beter dan bij de Ampler. Hij fietst iets minder lekker en comfortabel dan de Ampler Juna. Ben inderdaad ook wat huiverig gezien de wisselende berichten over service, levertijd en kwaliteit. Fijn dat je kunt wisselen in niveau van ondersteuning, maar ik vind hem heel vaak zelf een beetje "afremmen" ook op lagere snelheid, beetje met horten en stoten. Zadel is verschrikkelijk, maar die zou ik bij de Ampler ook vervangen door een comfortabeler exemplaar.

Ampler Juna, strak design, weinig poespas, maar ook wel erg weinig zichtbaar en aan te passen tijden het fietsen. Stand 1 en 2 trapondersteuning is weinig en lastig te verzetten tijdens het fietsen. Veel geld voor fiets met 336W Batterij (zal na 2 jaar nog minder zijn), Ben niet zo bang voor Dgeen slot en geen idee wat de GPS/app nu precies inhoud qua diefstal beveiliging. Rijdt heel prettig, maar vind het geratel als je niet fietst erg storend (erger dan alle ander ebikes die ik getest heb) iets met de manier waarop de riem bevestigd is. Ben niet zo bang voor verschil CDN t.o.v CDX, dat zal mijn tijd wel duren.
Ik fiets voornamelijk korte ritjes naar de stad en af en toe de duinen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manony
landcross schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:49:
[...]

Ik heb nu een proefrit gereden op de meeste fietsen uit mijn lijstje. Alleen de Veloretti niet op kunnen rijden. Kon niet zo gauw een proefrit optie op de website vinden (blijkbaar moet je daarvoor bellen ofzo??) en het was druk in de zaak. Sowieso lees ik online veel negatieve of gemixte verhalen over Veloretti. Die gaan weliswaar vooral over de service en levertijd, maar dat is mijns inziens ook niet onbelangrijk. Plus de kwaliteit van de fiets lijkt hier en daar wat minder? Geen idee. Eigenlijk wel jammer want de Veloretti fietsen lijken verder best wel veel waar voor je geld, zolang je eentje krijgt die goed werkt.

De Ampler Axel is nu eigenlijk wel een beetje m'n persoonlijke favoriet van de vier. Ik vind 't alleen wel veel geld, zeker t.o.v. de Tenways die €1000 minder kost en eigenlijk ook wel aardig reed. Ben alleen bang voor goedkoop is duurkoop. Echter, zoals ik al eerder noemde in dit topic, gebruikt Ampler als enige Gates CDN belts i.p.v. CDX wat mij nogal stoort en mij doet afvragen waar er dan nog meer op bezuinigd is (niet dat dat perse het geval is, maar zo ga ik wel denken).

Anyway, ik persoonlijk vond de Ampler het fijnst fietsen, maar ik kan je aanraden om vooral ook zelf een ritje te maken. Het kan best persoonlijk zijn. Zo vond ik de Lekker Amsterdam+ (helaas :'( ) dus echt niet fijn fietsen, maar zat mensen die er juist wel super blij mee zijn.
Ik maak me over CDX/CDN niet zoveel zorgen, gaan beiden vlang genoeg mee voor mij denk ik.
Kwaliteit van Veloretti hoor ik ook wiselende dingen over.
Ik ben gewoon voor een proefrit naar de Van Wouwstraat gereden. Direct fiets beschikbaar en heel vriendelijk geholpen daar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08:53
Super, dank!! Hier was ik al tijden naar op zoek. Ik ga maar eens proefritten maken op een Babboe driewieler :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Manony schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 00:50:
[...]

Ik vind de Veloretti erg mooi, mooier dan de Ampler Juna. ....
Het is een kwestie van plusjes/minnetjes opschrijven en vervolgens afstrepen wat het minst belangrijk is, want behalve een trendy uiterlijk zijn de verschillen groot.
In je beschrijving lijkt het erop dat je voorkeur naar de Ivy uitgaat
De Ivy heeft een Bafang M200 middenmotor, de Juna een onbekende achternaafmotor, beide met krachtsensor. Ivy heeft 510Wh, Juna heeft 336Wh. Ivy weegt 27kg, Juna weegt 17kg. Ivy kost €2500, Juna kost €2800

Objectief gezien heeft de Ivy betere papieren voor de aangeboden prijs, maar belangrijker is hoe jij het ervaart met fietsen. Ook al zijn het korte ritjes. Het "afremmen" wat je met de Ivy ervaart klinkt mij wat vreemd. Het kan zijn dat dit komt dat een middenmotor meer weerstand heeft in vrijloop dan een naafmotor (het tikken wat je hoort) De vraag is of je dit na gewenning blijft ergeren, want meestal gebruik je de vrijloop slechts om uit te rijden voor afremmen.
Een zadel is het probleem niet, een bagagedrager, indien belangrijk, moet je bekijken of je een passend trendy model kan vinden van een derde partij.
Niet te vergeten is service en onderhoud. Ook al heb je slechte berichten gelezen, wil dat niet zeggen dat dit structureel het geval is. Klagers laten zich over het algemeen eerder horen. De aard van de klachten is ook belangrijk. Een rammelend spatbord is van een andere orde dan een motor die ermee ophoudt.

[ Voor 10% gewijzigd door elinx op 12-07-2022 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botech
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:04
Vorige week een Riese & Muller Nevo3 GT Vario besteld, verwachte levertijd was week 32 (2e week augustus).
Krijg ik een uur geleden een mail van de winkel: Uw fiets staat klaar voor ophaling _/-\o_
Het moet niet altijd tegenzitten 8)
Toch top van R&M dat ze zo vlug leveren in deze tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-09 20:22
Dit zou een mooie intro kunnen zijn voor een “het grote elektrische bakfietsen topic” kunnen zijn.

We hebben zelf ongeveer 3-4 jaar geleden bakfietsen getest en ik herken je ervaringen. Er waren toch geen merken als Lovens en Carqon bijvoorbeeld. En toen kostte de bakfiets.nl met automatische en shimano ondersteuning nog 3k. Misschien idd tijd voor een eigen bakfiets topic. Ik zie er steeds meer op de weg en vermoed dat dat ook het geval zal zijn voor sommige tweakers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• habermas
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-06 18:52

mijn Ampler Axel is vanochtend eindelijk aangekomen. Pakket was erg licht (<15kg) en montage duurde nog geen kwartiertje (stuur rechtzetten en trappers erop schroeven). uurtje aan de lader gehangen en gelijk een ritje gemaakt in m'n lunchpauze. hij fietst als een zalfje :) ik ga vanavond es even kijken wat die app allemaal doet. ik probeer later nog wel even een wat uitgebreidere review te maken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74GE4CPgzIHXsNRgkVtQ81MApbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IXDICecw0whUZj1qLt4dfXBj.jpg?f=fotoalbum_large

het was mij ook niet gelukt om een proefrit op de Veloretti te maken. ik heb hem wel een paar keer in de stad zien staan, ik moet zeggen dat ie er wat fragieler uitziet dan de Ampler. klassiek vs sportief zegmaar. geen idee hoe die fietst

[ Voor 9% gewijzigd door habermas op 12-07-2022 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 16:29
Heeft er iemand toevallig een Sparta d-burst m8tb smart 2021? Ik heb er 1 besteld voor mijn partner maar de specificaties van zowel Sparta als online zijn erg incompleet en regelmatig fout (o.a. 50nm voor de gen4 bosch CX). Wat ik probeer te achterhalen is wat voor velg en banden er omheen zitten. In de specificatie staat 47mm op een 28 inch, maar de test fiets had volgens mij 60+ en de brochure heeft Schwalbe Moto-X die volgens mij niet in 28 inch geleverd word en ook niet in 47mm.

Voor m’n eigen fiets heb ik een Koga pace b10 in bestelling staan, waar de 62mm Moto-X op een 27.5” velg zit.

Ik wil er misschien een Thudbuster ST op zetten als de banden niet al te veel opvangen (de meeste routes hier in de buurt hebben nogal wat klassieke klinkers)

Edit: Fiets is vroeger geleverd, met 27.5 584-21C velgen en Super Moto-X banden (62mm).

[ Voor 5% gewijzigd door 01001000 op 14-07-2022 00:11 ]

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
botech schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:14:
Vorige week een Riese & Muller Nevo3 GT Vario besteld, verwachte levertijd was week 32 (2e week augustus).
Krijg ik een uur geleden een mail van de winkel: Uw fiets staat klaar voor ophaling _/-\o_
Het moet niet altijd tegenzitten 8)
Toch top van R&M dat ze zo vlug leveren in deze tijd.
Zeer herkenbaar. Was bij mijn vrouw hetzelfde verhaal. Duurde iets langer dan een week maar ruim binnen de beoogde levertijd (8 weken).
Blijkbaar heeft Riese und Muller niet zo veel leverproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manony
elinx schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:46:
[...]
Het is een kwestie van plusjes/minnetjes opschrijven en vervolgens afstrepen wat het minst belangrijk is, want behalve een trendy uiterlijk zijn de verschillen groot.
In je beschrijving lijkt het erop dat je voorkeur naar de Ivy uitgaat
De Ivy heeft een Bafang M200 middenmotor, de Juna een onbekende achternaafmotor, beide met krachtsensor. Ivy heeft 510Wh, Juna heeft 336Wh. Ivy weegt 27kg, Juna weegt 17kg. Ivy kost €2500, Juna kost €2800

Objectief gezien heeft de Ivy betere papieren voor de aangeboden prijs, maar belangrijker is hoe jij het ervaart met fietsen. Ook al zijn het korte ritjes. Het "afremmen" wat je met de Ivy ervaart klinkt mij wat vreemd. Het kan zijn dat dit komt dat een middenmotor meer weerstand heeft in vrijloop dan een naafmotor (het tikken wat je hoort) De vraag is of je dit na gewenning blijft ergeren, want meestal gebruik je de vrijloop slechts om uit te rijden voor afremmen.
Een zadel is het probleem niet, een bagagedrager, indien belangrijk, moet je bekijken of je een passend trendy model kan vinden van een derde partij.
Niet te vergeten is service en onderhoud. Ook al heb je slechte berichten gelezen, wil dat niet zeggen dat dit structureel het geval is. Klagers laten zich over het algemeen eerder horen. De aard van de klachten is ook belangrijk. Een rammelend spatbord is van een andere orde dan een motor die ermee ophoudt.
Dank voor je heldere samenvatting. Dit, en de review van Habermas zijn Ampler axel, gaan mij zekr verder helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manony
habermas schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:18:
[...]

mijn Ampler Axel is vanochtend eindelijk aangekomen. Pakket was erg licht (<15kg) en montage duurde nog geen kwartiertje (stuur rechtzetten en trappers erop schroeven). uurtje aan de lader gehangen en gelijk een ritje gemaakt in m'n lunchpauze. hij fietst als een zalfje :) ik ga vanavond es even kijken wat die app allemaal doet. ik probeer later nog wel even een wat uitgebreidere review te maken

[Afbeelding]

het was mij ook niet gelukt om een proefrit op de Veloretti te maken. ik heb hem wel een paar keer in de stad zien staan, ik moet zeggen dat ie er wat fragieler uitziet dan de Ampler. klassiek vs sportief zegmaar. geen idee hoe die fietst
Dat klinkt goed! Ik kijk uit naar je review, en naar wat je ervaring met GPS en Verzekering met deze fiets is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-09 16:34
psychodude schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:26:
[...]

Let wel, je hebt het in dit geval dus niet eens zozeer over een reguliere fiets in dat geval. Je draagt nogal wat extra gewicht. Die motor en accu weegt namelijk nogal wat samen. Verder zijn meeste e-bikes natuurlijk ook niet de meest aerodynamische fietsen. En reguliere fiets met nog eens extra bepakking, gaat dan ook niet even lekker zijn om boven de 25 km/u te fietsen, dit is best zwaar.

Dit is dan ook de reden dat je op de e-bike de meeste mensen op een gewoon fiets hard voorbij gaat ;).
Ligt eraan of je middenmotor een dubbele vrijloop heeft of niet, sommige trappen loodzwaar als de stroom eraf is, ik heb zelf een fiets met ombouwset die hetzelfde trapt als een normale fiets bij geen ondersteuning.

Die paar kg doet hem echt niet doordat NL een vlak land is en de aerodynamica valt ook wel mee, vaak hebben de elektrische fietsen ook fors bredere banden en zou een negatief invloed kunnen hebben.

Ik heb ook eens op fabrieksfietsen getest en daar was het letterlijk wtf alsof iemand vol op de remmen gaat staan bij 25 km/h, hetzelfde als de fiets uitgeschakeld is alsof je met 2 lekke banden fietst.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 12-07-2022 19:07 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09:39

ThsAdrns

Be the change!

Van mijn Gazelle Orange (2014, 17.000 km) met Bosch Intuvia is de duimbediening stuk. Ik kan dus niet meer schakelen tussen ondersteuningsniveaus. Eind deze week wordt dit bij de beurt direct vervangen. FM adviseert niet alleen de duimbediening (53,-) maar ook de houder voor de Intuvia (54,-) te vervangen vanwege contactproblemen (waar ik nu geen last van heb). Hij geeft ook in overweging er direct een nieuwe Intuvia bij te nemen (in set 71,-) omdat die los aanzienlijk duurder is (ca. 140,-). Ik twijfel over die beide dingen omdat ze nu nog prima functioneren. Ik wil wel een betrouwbare fiets zoals ik dit in de twee jaar dat ik hem heb, gewend ben. Wat is wijsheid?

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:31
mr_evil08 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:04:
[...]

Ligt eraan of je middenmotor een dubbele vrijloop heeft of niet, sommige trappen loodzwaar als de stroom eraf is, ik heb zelf een fiets met ombouwset die hetzelfde trapt als een normale fiets bij geen ondersteuning.
Weet je wat handig zou zijn?
Als je dan ook even vermeld welke je dan hebt.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
ThsAdrns schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:33:
Van mijn Gazelle Orange (2014, 17.000 km) met Bosch Intuvia is de duimbediening stuk. Ik kan dus niet meer schakelen tussen ondersteuningsniveaus. Eind deze week wordt dit bij de beurt direct vervangen. FM adviseert niet alleen de duimbediening (53,-) maar ook de houder voor de Intuvia (54,-) te vervangen vanwege contactproblemen (waar ik nu geen last van heb). Hij geeft ook in overweging er direct een nieuwe Intuvia bij te nemen (in set 71,-) omdat die los aanzienlijk duurder is (ca. 140,-). Ik twijfel over die beide dingen omdat ze nu nog prima functioneren. Ik wil wel een betrouwbare fiets zoals ik dit in de twee jaar dat ik hem heb, gewend ben. Wat is wijsheid?
Gewoon de duimknoppen laten vervangen en de rest laten zitten. De houder of het display later los vervangen is nog steeds voordeliger. Als je geen contact problemen hebt zijn die er ook niet. De Bosch diagnose tool geeft bij fietsen van deze leeftijd wel eens wat storingen (bijvoorbeeld accu display niet meer zo goed) aan waar je prima mee door kunt fietsen. De adviesprijs voor het losse Intuvia display is trouwens €121,- en geen €140,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:31
Foxhill schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:50:
[...]

De adviesprijs voor het losse Intuvia display is trouwens €121,- en geen €140,-.
19 euro voor het uitpakken en plaatsen 😎.
Als koppelen zelf kan zijn ze online rond de 100.

[ Voor 9% gewijzigd door WaterFire op 13-07-2022 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
WaterFire schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 07:24:
[...]

19 euro voor het uitpakken en plaatsen 😎.
Als koppelen zelf kan zijn ze online rond de 100.
Hoeft niet gekoppeld te worden. Gewoon erop schuiven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dabba681
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-08 22:11
DCNY schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:57:
[...]

Super, dank!! Hier was ik al tijden naar op zoek. Ik ga maar eens proefritten maken op een Babboe driewieler :)
Wij hebben net onze 4j oude curve-e van Babboe weggedaan, met name omdat de betrouwbaarheid hard achteruit holde (voor een belachelijke prijs trouwens nog. 2ehands zijn ze nog erg gewild). Wij hadden veel last van slechte remmen, roestend frame, en door gebruik van de allergoedkoopste onderdelen ook daar onderhoud aan. De spaken moest ik om de tijd vervangen en opspannen. Goedkope voorlampjes, etc. De meerprijs tov een bakfiets.com was zo’n 1500€ wat het voor onze gebruiksduur nog steeds een goede koop maakte, maar als je zorgeloos wil fietsen is het geen goede keuze, in mijn persoonlijke beleving. Fiets had altijd overdekt gestaan, maar toch viel de kwaliteit/prijs me tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TailwindNL
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-07 20:33
Een vraag over een Riese & Muller configuratie.

Ik overweeg een Charger4 GT Vario te bestellen, óf een Multicharger GT Vario 750. (De reden voor de multicharger zou zijn: één van de kinderen achterop én gelijktijdig tassen voor wat boodschappen (volgens mij kan dat niet met een Charger4 gelijktijdig).

Nu heb ik ook nog een mountainbike waarmee ik af en toe een MTB trail afleg (niks spannends, gewoon lekker een trial door de bossen van ~25 km).

Nu zijn de R&M fietsen ook leverbaar met de GX optie. M.a.w. MTB banden. Is het een gek idee om met de R&M naast regulier gebruik, ook voor MTB trails te gebruiken (tassen eraf en gaan)? Is er iemand hier die dat doet en wat is de ervaring daarmee?
Zijn er verder nog overwegingen om wel of juist niet voor GX te kiezen?

(ik vraag me namelijk af of dat gaat werken met zo'n zware lompe fiets en of er geen problemen ontstaan met de spatborden en opvliegende takken enzo.)

Ik ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SolarOrbiter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-09 17:42
elinx schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:03:
[...]
Ik denk dat voor de garantie van 3 jaar is voorgeschreven dat je jaarlijks onderhoud laat uitvoeren, waarvan de eerste keer gratis is.
het bleef me knagen, dus heb ik utiendelijk gebeld met Minerva. :-D Dame aan de lijn zei dat ik drie jaar lang (1x per jar) gratis onderhoud heb.

dat is iig goed nieuws.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habermas
Manony schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 18:35:
Dat klinkt goed! Ik kijk uit naar je review, en naar wat je ervaring met GPS en Verzekering met deze fiets is.
wat betreft GPS kan ik kort zijn, die lijkt niet al te best. misschien moet ik em nog calibreren ofzo, maar er staat vaak iets als "updated 25 minutes ago" en dan geeft ie nog locatie van m'n huis aan. ik gebruik voorlopig google maps. verzekering moet ik nog afsluiten, volgens mij heeft ANWB een goeie voor nog geen tientje per maand.

vanochtend weer een lekkere rit van zo'n anderhalf uur gemaakt. het blijft een heerlijke fietservaring, zo ontspannen trappen en toch zoveel afstand kunnen afleggen. ik merkte dat ik eigenlijk alleen in stand 1 (70% ondersteuning) bleef fietsen, en stand 2 (100%) eigenlijk nooit gebruikte. mooie van de app is dat je dat zelf kan caliberen, heb het wat naar beneden bijgesteld (naar 50 en 90):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZS-aj4ufdIIzAxHUVKh08XO02A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rGBGgjy0hc006sSte1BiDoDc.jpg?f=fotoalbum_large

dit scheelt ook wat betreft actieradius merk ik. volgens mij moet ik op deze manier wel de 100km kunnen halen. sowieso lijkt de batterij erg goed. ik ging vanochtend weg met zo'n 90% batterij, en anderhalf uur later (26km) zat ik nog op 67% (en dat was nog op de 70% ondersteuning).

die app geeft a la Fitbit ook wel leuke insights:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JrgjtfbuP7vY5bnZLiA_-1-8Hlc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X0mM6Xt2JmG7hIxjnXGD5FOM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tB1GsXfkHaZkHGNV2yOfYjC0sLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2wY3CibWc1uQtbi3C7igt5yn.jpg?f=fotoalbum_large

slot is een Axa Foldable 1000, past er goed op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• landcross
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-08 21:38
@habermas Hoe bevalt de single-speed t.o.v. het wel hebben van versnellingen? Met name met wegrijden of het opfietsen van een heuvel/brug o.i.d.?

En misschien een gekke vraag, maar kun je op een natuurlijke manier op een bepaalde snelheid blijven rijden, bijvoorbeeld achter iemand aan die net iets langzamer rijd? Dat is iets wat ik bij de Lekker Amsterdam+ dus echt nauwelijks kon doen, en bijzonder irritant vond. Maar dat was ná mijn proefrit van de Ampler dus heb er bij de Ampler niet zo op gelet. Komt waarschijnlijk door rotatie-sensor vs kracht sensor, maar toch benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-08 20:52
landcross schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:27:
@habermas Hoe bevalt de single-speed t.o.v. het wel hebben van versnellingen? Met name met wegrijden of het opfietsen van een heuvel/brug o.i.d.?

En misschien een gekke vraag, maar kun je op een natuurlijke manier op een bepaalde snelheid blijven rijden, bijvoorbeeld achter iemand aan die net iets langzamer rijd? Dat is iets wat ik bij de Lekker Amsterdam+ dus echt nauwelijks kon doen, en bijzonder irritant vond. Maar dat was ná mijn proefrit van de Ampler dus heb er bij de Ampler niet zo op gelet. Komt waarschijnlijk door rotatie-sensor vs kracht sensor, maar toch benieuwd :)
Ik heb een singlespeed, en wat je noemt is inderdaad een beperking. Voor mijn gebruik (woonwerk door de polder) geen belemmering maar voor "normaal" gebruik niet zo handig. Samen met iemand fietsen is bv al no-go tenzij diegen ook altijd op max gaat. Vandaar dat nu ook een Koga Pace B10 in bestelling staat, net wat breder inzetbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
@TailwindNL
Het basis frame van de Charger en hun moutainbike model (Delite) is niet zoveel anders. Het verschil zit vooral in de veerweg. Ik ben 1 keer op een trail in het bos terecht gekomen. Ik geloof dat de fiets er wel robuust genoeg voor is maar voelde me niet lekker op de trail. Ik maakte me vooral zorgen om de grondspeling van de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TailwindNL
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-07 20:33
Athome schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:46:
@TailwindNL
Het basis frame van de Charger en hun moutainbike model (Delite) is niet zoveel anders. Het verschil zit vooral in de veerweg. Ik ben 1 keer op een trail in het bos terecht gekomen. Ik geloof dat de fiets er wel robuust genoeg voor is maar voelde me niet lekker op de trail. Ik maakte me vooral zorgen om de grondspeling van de motor.
Dat is ook een goed punt inderdaad van de grondspeling. Heb jij de GX variant of ben je met GT banden (of zelfs reguliere banden) de uitdaging aangegaan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
CUT

En misschien een gekke vraag, maar kun je op een natuurlijke manier op een bepaalde snelheid blijven rijden, bijvoorbeeld achter iemand aan die net iets langzamer rijd?
CUT
Ja, dat kan op een 100% natuurlijke manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ThsAdrns schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:33:
Alleen de duimbediening laten vervangen, dat kan prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habermas

ik persoonlijk vind de single-speed een verademing. geen gehannis met de juiste versnelling vinden, je hebt in principe altijd de juiste cadans. als je wilt ben je door de ondersteuning bij stoplichten altijd als eerste weg, die pakt em direct op. als ie merkt dat je door een heuvel wat meer moet trappen krijg je vanzelf meer ondersteuning.
ik vond de Amsterdam+ ook erg tegenvallen tijdens de proefrit, heb ik eerder in dit topic al eens over geschreven. heb gisteravond een halfuurtje samen met m'n vriendin (op haar gewone fiets) gefietst, dan moet je af en toe natuurlijk wel even stoppen met trappen, maar het was geen enkel probleem om naast haar te blijven fietsten (alhoewel ze liever aanhaakte en mij het werk liet doen :D )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
@TailwindNL Ik heb de speedpedelec met de standaard (brede) banden. De GT uitvoering dus.
Ik zag geen toegevoegde waarde voor de GX. Vind het ook niet mooi.
Let wel. Bij de gewone e-bike kan je de GX-optie niet met de heavy-duty package combineren tijdens het bestellen. Terwijl de Speed Pedelec standaard voorzien is van de heavy-duty package en wel voor de GX opties gekozen kan worden. Heel vreemd.
Volgens de beschrijving is de GX-optie niets anders dan een set banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
TailwindNL schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:50:
[...]

Dat is ook een goed punt inderdaad van de grondspeling. Heb jij de GX variant of ben je met GT banden (of zelfs reguliere banden) de uitdaging aangegaan? :)
Ik heb een delite , en wat betreft grondspeling dat is op te lossen door de schokbreker wat op te pompen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habermas
Ojjorz schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 07:37:
Thanks. Ik denk inderdaad aan Kingpolis (voorwaarden en prijs lijken het best) en die eisen nu alleen 1 vast ringslot met ART**. Ik denk aan de Axa Victory.

Ik wil zelf eigenlijk iets meer (liefst twee verschillende merken sloten), want heb geen zin in een gestolen fiets. Daarom zocht ik er een goed kettingslot bij (Abus Ivy). Maar die zou dan wel in plaats van de insteekketting komen die je anders bij het ringslot zou nemen. Anders ben je altijd met twee kettingen onderweg.
ik stond ook op het punt om bij Kingpolis af te sluiten (best uit de test Consumentengids), maar tijdens het invoeren van m'n gegevens bleek inderdaad de (enige) eis een ringslot te zijn. beetje vreemd dat een ringslot verplicht én voldoende is. je zou zeggen dat een goed ART2+ slot waarmee je je fiets aan de buitenwereld kan vastzetten de voorkeur heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-09 20:22
habermas schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:29:
[...]
ik stond ook op het punt om bij Kingpolis af te sluiten (best uit de test Consumentengids), maar tijdens het invoeren van m'n gegevens bleek inderdaad de (enige) eis een ringslot te zijn. beetje vreemd dat een ringslot verplicht én voldoende is. je zou zeggen dat een goed ART2+ slot waarmee je je fiets aan de buitenwereld kan vastzetten de voorkeur heeft.
Dat dacht ik eerst ook, maar de redenering erachter was volgens mij dat de ringslot vast zit aan de fiets. Een ketting slot zou zo van een andere fiets kunnen komen (ringslot overigens ook). De extra vereiste is volgens mij dat de sleutel ook krasjes moet vertonen van gebruik en je er 2 moet overhandigen. En dat je het nummer ook vooraf door moet geven of als de ringslot tussentijds vervangen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCory
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-08 08:48
Stephanus schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:01:
Ik heb een vraag over de Muto ebike. Deze fiets gebruikt de Stella Eleon voorwielmotor. De fiets wordt geleverd zonder lcd-display, alleen leds voor ondersteuningsniveau en batterij. Een standaard Stella Eleon display past op de fiets, maar deze zijn best wel prijzig (ca. 150 euro).

Mijn vraag is welke goedkope displays op deze fiets zouden passen, d.w.z. compatible zijn met Stella Eleon.
Iemand hier ervaring mee?
Heb jij ooit andere opties gevonden? Mijn vriend heeft net een Muto aangeschaft en is ook nieuwsgierig wat er allemaal mogelijk is qua display.

(Tagging @mpjjansen, gezien jij destijds dezelfde vraag had.)

[ Voor 4% gewijzigd door TheCory op 14-07-2022 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerplay
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:16
Bij mijn werkgever is er nu de mogelijkheid om een fiets te leasen (via lease-a-bike). Nu ben ik momenteel aan het kijken naar een ebike, maar ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer. Misschien dat de mensen hier advies kunnen geven.

Qua woon/werk verkeer fiets ik dagelijks ~20km. Recreatief zal er in de avond of in de vakantie ook nog wel wat gefietst worden met de kleine, maar is eigenlijk niet benoemswaardig.

Ben laatst naar de lokale FM geweest en heb ik even rondgefietst op de:
- Qwic Premium i MN7+ Belt
- Gazelle Ultimate C8+ HMB Belt

Beide opzich prima fietsen, waarvan ik de Qwic toch wat mooier vind ogen. De Gazelle kon ik de juiste zithouding niet helemaal vinden en de Qwic voelde verder 'prima'.

Nu mijn vraag aan jullie, zijn er nog andere fietsen/merken/aandachtspunten waar ik naar moet kijken. Ik vind de Kalkhoff ebikes bv erg mooi eruit zien, maar zitten toch wel hoog in de prijs.

Heb voor mezelf een budget gesteld van 3500-4000 euro. Maar dit staat verder niet 100% vast.

-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-09 15:02
Over een fiets kan ik geen advies geven. Over leasen echter wel. Ik zou het niet doen.

Ik neem aan dat je nu reiskosten vergoeding a 19 cent krijgt. Deze lever je dan in. Plus de bijtelling, zul je er zo'n 80 euro netto in de maand op achteruit gaan. Daarmee heb je binnen 4 jaar de fiets terug verdiend. En dan heb je aan het einde van de looptijd (5 jaar?) niet eens een fiets.

Als je het geld hebt, zou ik hem daarom zelf kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:52

de Peer

under peer review

Dreadramon schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:40:
Over een fiets kan ik geen advies geven. Over leasen echter wel. Ik zou het niet doen.

Ik neem aan dat je nu reiskosten vergoeding a 19 cent krijgt. Deze lever je dan in. Plus de bijtelling, zul je er zo'n 80 euro netto in de maand op achteruit gaan. Daarmee heb je binnen 4 jaar de fiets terug verdiend. En dan heb je aan het einde van de looptijd (5 jaar?) niet eens een fiets.

Inderdaad. Ik heb ook allemaal collega's zien deelnemen aan dit soort regelingen, maar als je dan doorvraagt blijkt het totaal oninteressant, maar zelf begrepen ze dat niet.

Er zijn natuurlijk wel specifieke use cases waar het interessant(er) kan zijn, maar de meeste mensen zou ik het ook afraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadramon
Ja, mocht je afwijkende arbeidsvoorwaarden hebben, kan het wellicht interessant zijn. Maar in verreweg de meeste gevallen is het dat eigenlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Dreadramon schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:40:

Je vergeet alleen een heel klein detail; niet iedereen heeft zomaar EUR 2000+ liggen om aan een fiets uit te geven, laat staan het onderhoud dat er nog bij een elektrische fiets komt kijken (ANWB fietsverzekering kost ook weer zo'n EUR 100 per jaar).

Een vriend van me betaalt zo'n EUR 8 aan bijtelling per maand (omdat de fiets binnen het budget valt). Moeilijk om daar nee tegen te zeggen, zonder zelf een grote uitgave te hoeven doen en na 3 jaar kun je een nieuwe fiets uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadramon
Daarom zei ik, als je het geld hebt. De bijtelling is ook niet het probleem. Het wegvallen van je reiskostenvergoeding is wat het meest aantikt.

Daarbij ging ik hierboven nog uit van 19ct per kilometer. Waarschijnlijk gaat dat in de nabije toekomst omhoog en dan wordt het nog veel onvoordeliger om te leasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Mijn oude, 36k KM Sparta RXS+ gaat woensdag onder het mes..

Velg is aan het scheuren en de spaken beginnen af te breken :P
Nieuwe velg achter, spaken, Cassette en ketting.

Kosten zullen denk ik rond de €200,- zijn.
Hoop dat alles goed gaat maar liever deze kosten dan een nieuwe fiets momenteel.

Tandwielen voor kijk ik even aan maar dat kan ik zelf wel.

[ Voor 9% gewijzigd door Humma Kavula op 15-07-2022 18:21 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
Dreadramon schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 18:15:
Daarom zei ik, als je het geld hebt. De bijtelling is ook niet het probleem. Het wegvallen van je reiskostenvergoeding is wat het meest aantikt.

Daarbij ging ik hierboven nog uit van 19ct per kilometer. Waarschijnlijk gaat dat in de nabije toekomst omhoog en dan wordt het nog veel onvoordeliger om te leasen.
Oh helemaal over heen gelezen :+ Moet dit ook niet op vrijdagmiddag doen...

Mijn vriend heeft dan luxe, leaseauto of afzien autovergoeding. De km-vergoeding valt dan weg, maar dat is binnen Amsterdam toch niets.

Anyways, ik begrijp inderdaad je punt en daarom heb ik zelf een fiets gekocht ipv geleased :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
JDFS schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 18:12:
[...]

Je vergeet alleen een heel klein detail; niet iedereen heeft zomaar EUR 2000+ liggen om aan een fiets uit te geven, laat staan het onderhoud dat er nog bij een elektrische fiets komt kijken (ANWB fietsverzekering kost ook weer zo'n EUR 100 per jaar).

Een vriend van me betaalt zo'n EUR 8 aan bijtelling per maand (omdat de fiets binnen het budget valt). Moeilijk om daar nee tegen te zeggen, zonder zelf een grote uitgave te hoeven doen en na 3 jaar kun je een nieuwe fiets uitzoeken.
Volledig mee eens.

Dit zien veel mensen over het hoofd inderdaad. Fietsen is dan heel veel goedkoper dan de auto. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Laatst online: 02-09 08:09
Vandaag mijn nieuwe fiets gekregen, een Cube Kathmandu Exc 750 met het Bosch smart system en CX motor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6v3NJ24jsqhFNzlrCL8R33B4pIg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZkxIy7OzUrQ9NExZcMZ6hjhU.jpg?f=user_large

Veel meer koppel/power dan mijn 10 jaar oude Sparta B2 met Bosch motor.

MAAR: de 20km van de FM naar huis was een pijniging voor mijn knie….?

De voorkant doet nu nog pijn, een tintelend gevoel en tijdens het fietsen telkens pijn aan de voorkant, ook met ondersteuning op turbo stand. Onderweg het zadel hoger/lager gezet (door de zadelvering moet ik er dan echt opklimmen), maar zonder resultaat.

Net nog eens vergeleken met mijn mountainbike, waar ik de afgelopen weken vrijwel dagelijks 30km mee fiets zonder pijn (aan conditie benen ligt het dus niet) en dan lijkt het alsof mijn mountainbike zadel verder naar achteren staat tov de trapper as. Het zadel vd cube inmiddels nog wat naar achteren gezet, maar dat kom maar 1 cm extra.

Iemand tips hoe dit op te lossen, of “past” deze fiets dan gewoonweg niet en heb ik pech? Fiets is XL model, 62 cm, ben zelf 1.96. Mountainbike is 61cm.

[ Voor 10% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 15-07-2022 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
Heb je meer setback nodig, zoals dat heet, dan kan je een ander zadel nemen, waar de brug meer naar voren zit, en/of een andere zadelpen, met meer setback.
Maar het begint met meten, een loodlijntje vanaf de zadelpunt naar beneden en kijken hoe ver dat achter de trapas zit.

De zitbuishoek bepaalt uiteindelijk de setback, maar je kan het dus wel in redelijke mate aanpassen.
Op de bovenstaande foto lijkt me de zadelpen de bottleneck, de klemming voor het zadel zit erg voorlijk.

[ Voor 27% gewijzigd door Keezx op 15-07-2022 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref
  • Laatst online: 02-09 23:22

Tahref

God bless you

JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 20:56:
Vandaag mijn nieuwe fiets gekregen, een Cube Kathmandu Exc 750 met het Bosch smart system en CX motor.

[Afbeelding]

De voorkant doet nu nog pijn, een tintelend gevoel en tijdens het fietsen telkens pijn aan de voorkant, ook met ondersteuning op turbo stand. Onderweg het zadel hoger/lager gezet (door de zadelvering moet ik er dan echt opklimmen), maar zonder resultaat.

Net nog eens vergeleken met mijn mountainbike, waar ik de afgelopen weken vrijwel dagelijks 30km mee fiets zonder pijn (aan conditie benen ligt het dus niet) en dan lijkt het alsof mijn mountainbike zadel verder naar achteren staat tov de trapper as. Het zadel vd cube inmiddels nog wat naar achteren gezet, maar dat kom maar 1 cm extra.

Iemand tips hoe dit op te lossen, of “past” deze fiets dan gewoonweg niet en heb ik pech? Fiets is XL model, 62 cm, ben zelf 1.96. Mountainbike is 61cm.
je hebt jouw zadel vrij hoog zitten. Eerste gedachte is dat je dan toch een fiets maatje groter moet voor een comfortabele ritje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Tahref schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:16:
[...]

je hebt jouw zadel vrij hoog zitten. Eerste gedachte is dat je dan toch een fiets maatje groter moet voor een comfortabele ritje.
Fiets is helaas niet groter te krijgen. Als ik erop zit, zakt het zadel wat in door de verende zadelpen.

Voor mijn gevoel zit ik te kort op het stuur.

Dat moet dus met een ander zadel? En een andere zadelpen kan toch niet ervoor zorgen dat ik meer naar achteren zit?

Flink balen in elk geval… :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Te kort op het stuur moet je in eerste instantie met de stuurpen proberen op te lossen, die kan nog wel wat naar voren zwenken of er kan een andere/langere op.
Maar ik ben het met Tahref eens dat een maatje groter waarschijnlijk wel beter was geweest.
Het probleem zadel te ver naar voren los je daarmee echter niet op, want alle maten hebben dezelfde zitbuishoek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:31
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:22:
[...]

Fiets is helaas niet groter te krijgen. Als ik erop zit, zakt het zadel wat in door de verende zadelpen.

Dat moet dus met een ander zadel? En een andere zadelpen kan toch niet ervoor zorgen dat ik meer naar achteren zit?

Kijk eens naar een BMX freestyle zadelpen.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
De stack en reach van de cube:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OCCFY4T-8ZLHdSlkXZLKAVnKTA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/seFudjQgaLynHLSuRkePAv5a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKuUe82nWMqaPVu9hyCgzwEctTE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/id10x8G1KiOtOtHV3rdSdvxN.jpg?f=fotoalbum_large

stack en reach van mijn mountainbike, een bulls opperhead 3 29:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YjDooLUr-0-kXco-5xcyYnTgQBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QU7W2eEpkMEn0vjuSQOAa0H9.jpg?f=fotoalbum_large

Geen hele grote verschillen?

[ Voor 24% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 15-07-2022 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Nee, dat zou met diverse aanpassingen wel op te lossen zijn.
Reach en Stack staan echter geheel los van zitbuishoek en setback, en daar zit jouw, wat ik eruit destlleer, knelpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Keezx schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:57:
Nee, dat zou met diverse aanpassingen wel op te lossen zijn.
Reach en Stack staan echter geheel los van zitbuishoek en setback, en daar zit jouw, wat ik eruit destlleer, knelpunt.
En dat is dus niet of heel moeilijk op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-09 18:35

B64

JAHRASTAFARI schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 10:02:
[...]

Verende zadelpen vervangen door eentje met een parallellogramconstructie. Als die inveert beweegt het zadel naar achteren waardoor de reach toeneemt.
En het veert nog eens een stuk comfortabeler ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Als er IETS me oervervelend lijkt is het wel een fiets waarvan de reach varieert al naar gelang het veren van een zadelpen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
JAHRASTAFARI schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 10:02:
[...]

Jawel hoor, dat heb ik hierboven al genoemd....1e reactie op je post over je nieuwe fiets.

[ Voor 8% gewijzigd door Keezx op 16-07-2022 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCory
Ik was van plan de Cortina van mijn moeder over te nemen, maar dit gaat toch niet door. Dus ik ging op zoek naar een andere fiets, met als eisen:

- houding (grotendeels) rechtop
- middenmotor
- krachtsensor
- betrouwbaar merk
- ziet er leuk uit

Ben uiteindelijk terecht gekomen bij de Batavus Finez E-go, E-motion motor, 500Wh accu. Besteld voor €1899,- en levertijd is half augustus.

Sindsdien heb ik negatieve dingen gehoord over die E-motion motor (bv. veel minder efficiënt dan een Bosch motor), en ga ik toch twijfelen.

Echter een Finez met Bosch motor kost minstens €500 meer. Sowieso vind ik weinig alternatieven binnen mijn budget. De Cortina E-Octa Plus en Cortina E-Nite zien er zeer leuk uit, maar zelfs dat zijn geen Bosch motors en ze kosten beiden een paar honderd meer dan de Finez.

Is die E-motion motor echt een groot minpunt?

Om binnen mijn budget en eisen te blijven zou het anders een tweedehands fiets worden, maar de keuze bij tweedehands is een stuk minder, zeker gezien ik een kleiner-dan-gemiddeld frame nodig heb. Daarnaast vind ik tweedehands met zulke bedragen redelijk eng. Bij een miskoop of problemen heb je weinig om op terug te vallen.

Dan neig ik meer naar een éxtra goedkope tweedehands en wat minder eisen. Voor €1k op Marktplaats kan ik gelijksoortige of betere specs krijgen op een minder merk, zoals een Amslod met Bafang motor. Dat is nog steeds niet ideaal, maarja, dan bespaar ik wel €900. Wat me ook ruimte geeft voor eventuele reparaties.

Geen idee wat de slimste keuze is. Help :+

[ Voor 26% gewijzigd door TheCory op 16-07-2022 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-09 14:11
BartV schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:27:
[...]

De motor moet er helaas onderuit. (Of in ieder geval naar voren gekanteld worden).
De spider in het voorblad losmaken (4 inbusboutjes), dan de zijkappen eraf (3 schroefjes per kant), dan zie je de 3 bouten waarmee de motor aan het frame zit. De achterste twee eruit halen, de voorste alleen was losser, zodat je de motor voorover kunt kantelen.
Standaard doet het weer.
Heb het niet meer geprobeerd maar ik denk dat het ook kan zonder de motor los te halen. Dat denk ik omdat ik eerst de motor weer heb bevestigd en daarna de standaard..of denk ik nu verkeerd?

Starten met spider, dan de twee zijkappen. Vervolgens 3 schroeven rondom de standaard loshalen en dan komt hij los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:00
Kwam een mooie aandbieding tegen van een overjarig model e-bike. Is de Performance CX (75nm) Gen 2. Een goede motor? Of zijn er 2000 dingen te bedenken om toch voor een Gen 4. te gaan ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
TheCory schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:43:
Ik was van plan de Cortina van mijn moeder over te nemen, maar dit gaat toch niet door. Dus ik ging op zoek naar een andere fiets, met als eisen:

- houding (grotendeels) rechtop
- middenmotor
- krachtsensor
- betrouwbaar merk
- ziet er leuk uit

Ben uiteindelijk terecht gekomen bij de Batavus Finez E-go, E-motion motor, 500Wh accu. Besteld voor €1899,- en levertijd is half augustus.

Sindsdien heb ik negatieve dingen gehoord over die E-motion motor (bv. veel minder efficiënt dan een Bosch motor), en ga ik toch twijfelen.

Echter een Finez met Bosch motor kost minstens €500 meer. Sowieso vind ik weinig alternatieven binnen mijn budget. De Cortina E-Octa Plus en Cortina E-Nite zien er zeer leuk uit, maar zelfs dat zijn geen Bosch motors en ze kosten beiden een paar honderd meer dan de Finez.

Is die E-motion motor echt een groot minpunt?

Om binnen mijn budget en eisen te blijven zou het anders een tweedehands fiets worden, maar de keuze bij tweedehands is een stuk minder, zeker gezien ik een kleiner-dan-gemiddeld frame nodig heb. Daarnaast vind ik tweedehands met zulke bedragen redelijk eng. Bij een miskoop of problemen heb je weinig om op terug te vallen.

Dan neig ik meer naar een éxtra goedkope tweedehands en wat minder eisen. Voor €1k op Marktplaats kan ik gelijksoortige of betere specs krijgen op een minder merk, zoals een Amslod met Bafang motor. Dat is nog steeds niet ideaal, maarja, dan bespaar ik wel €900. Wat me ook ruimte geeft voor eventuele reparaties.

Geen idee wat de slimste keuze is. Help :+
E-Motion is niet zo denderend. Veel storing en accu’s gaan minder lang mee dan bij Bosch/Shimano/Panasonic gemiddeld. Dat wil niet zeggen dat er niet veel mensen tevreden op rondfietsen. Immers Batavus verkoopt het nog steeds. Wil wel zeggen dat je wat meer kans op gedoe hebt. En daarvoor vind ik ze dan nog niet zo heel goedkoop.

Voor €2100+ heb je bij Victoria en Gazelle (vorig jaar tenminste nog?) wel al iets met Bosch motor. En vast bij merken als Cortina en Hercules ook al wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
BasvanS schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 15:17:
Kwam een mooie aandbieding tegen van een overjarig model e-bike. Is de Performance CX (75nm) Gen 2. Een goede motor? Of zijn er 2000 dingen te bedenken om toch voor een Gen 4. te gaan ;)
Performance CX is een uitstekende motor. Hij is sterk, daarmee minder soepel en luider dan alles wat minder sterk is. Vergelijk even een CX en een Performance Line motor in diezelfde winkel voor je hem koopt. Dan weet je zeker dat je dat rijgedrag wel prettig vind. Als die proefrit goed is dan prima keuze.

[ Voor 11% gewijzigd door Foxhill op 16-07-2022 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:42
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:22:
[...]

Oef de XL, ik heb via de cube site de metingen gedaan en daaruit kwam voor mij het advies voor de XXL, ook in de Cube store in Vlaardingen kwamen ze met beide modellen en adviseerde ze mij de XXL te nemen (1.92m). De winkel gaf aan dat het XL frame alles op zijn max stond en als je dan toch merkt dat het niet helemaal goed zit je niets meer omhoog kan verstellen waarbij ik op het XXL frame alles rond de helft had staan.

Ik heb mijn XXL frame hopelijk aanstaande week in huis, ik kom van een oude mountainbike met een klein frame af waar ik ook na lange ritten last van mijn knieen kreeg omdat ik ze net te weinig kon strekken. Wat je mogelijk kan helpen is om eens te praten bij een specialist in fietsafstelling. Die hebben de tools om te zien hoe je zit en wat er anders afgesteld moet worden om fijn te kunnen fietsen :) . "Bikefitting" noemt ment dat ook wel (en is iets wat ik met mijn nieuwe fiets wssch ook ga laten doen om zoveel mogelijk plezier eruit te halen).

edit:

Linkje naar een willekeurige site met tarieven https://jouwfietscoach.nl/tarieven/ , geen ervaring verder mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Bloodhoundje op 16-07-2022 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Bloodhoundje schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:34:
[...]

Oef de XL, ik heb via de cube site de metingen gedaan en daaruit kwam voor mij het advies voor de XXL, ook in de Cube store in Vlaardingen kwamen ze met beide modellen en adviseerde ze mij de XXL te nemen (1.92m). De winkel gaf aan dat het XL frame alles op zijn max stond en als je dan toch merkt dat het niet helemaal goed zit je niets meer omhoog kan verstellen waarbij ik op het XXL frame alles rond de helft had staan.

Ik heb mijn XXL frame hopelijk aanstaande week in huis, ik kom van een oude mountainbike met een klein frame af waar ik ook na lange ritten last van mijn knieen kreeg omdat ik ze net te weinig kon strekken. Wat je mogelijk kan helpen is om eens te praten bij een specialist in fietsafstelling. Die hebben de tools om te zien hoe je zit en wat er anders afgesteld moet worden om fijn te kunnen fietsen :) . "Bikefitting" noemt ment dat ook wel (en is iets wat ik met mijn nieuwe fiets wssch ook ga laten doen om zoveel mogelijk plezier eruit te halen).

edit:

Linkje naar een willekeurige site met tarieven https://jouwfietscoach.nl/tarieven/ , geen ervaring verder mee.
Goede tips. Bedankt.

Het vreemde is dat van de cube kathmandu hybrid de xl de grootste is waarbij 62cm framehoogte mij de indruk gaf dat dit idd een erg groot frame is. Door de nu in de mode aflopende bovenframes dacht ik dat dit wel overeen zou komen met mijn 65cm sparta gewone ebike.

Mijn mountainbike is de 61cm variant van bulls, is de grootste maat volgens mij. En daar heb ik net weer mijn dagelijkse 30km op weggetrapt zonder pijn.

De riese mullers zijn 56cm in de grootste maat.

Welke cube heeft dan een xxl frame? Dus met meer dan 62cm framehoogte?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:42
JAHRASTAFARI schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:42:
[...]

Goede tips. Bedankt.

Het vreemde is dat van de cube kathmandu hybrid de xl de grootste is waarbij 62cm framehoogte mij de indruk gaf dat dit idd een erg groot frame is. Door de nu in de mode aflopende bovenframes dacht ik dat dit wel overeen zou komen met mijn 65cm sparta gewone ebike.

Mijn mountainbike is de 61cm variant van bulls, is de grootste maat volgens mij. En daar heb ik net weer mijn dagelijkse 30km op weggetrapt zonder pijn.

De riese mullers zijn 56cm in de grootste maat.

Welke cube heeft dan een xxl frame? Dus met meer dan 62cm framehoogte?
Ik ben gegaan voor de https://www.cube.eu/nl/20...ybrid-one-500-whitengrey/ welke ik in Duitsland heb besteld omdat deze niet op de Nederlandse markt te krijgen is.

Deze gebruikt het zelfde frame als de Reaction Hybrid Performance serie die wel in NL is te krijgen en waar ik mijn testrit op beide frames heb kunnen maken:
https://www.cubestores.nl...greywhite-2022-m/53310117

Zie ook op de eerste link de framesizes bij de specs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJ7zFKdEYOTXH3wGwREWt-xnB-s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/W3Cg2uLNO7QAW3DT4giMDXE5.png?f=user_large

in de vergelijkingstabel zie je dat het XL frame niet heel veel afwijkt van het XXL frame:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZD-h7fThQDyBborc0OtXWufg72M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oM2Dq3vxKX6J6XthOvQYwD3Q.png?f=user_large

Grootste verschil zit hem in de balhoofdbuis die 15cm langer is bij het XXL frame en de bovenbuis horizontaal die 20cm langer is. je hebt wel lange armen en benen nodig voor het frame, daarom is deze ook pas aangeraden vanaf 1.90m lengte.

[ Voor 17% gewijzigd door Bloodhoundje op 16-07-2022 21:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• B64

B64

Keezx schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 10:15:
Als er IETS me oervervelend lijkt is het wel een fiets waarvan de reach varieert al naar gelang het veren van een zadelpen....
Niet overdrijven... bij een telescopische zadelpen wordt de reach in principe korter naarmate je verder inveert (door de schuine zadelpen). Bij een parallellogramvering beweegt het zadel naar achteren, eigenlijk een veel natuurlijkere richting omdat het in het verlengde van je rugwervels beweegt. Sterker nog, ik denk dat de reach bij een parallellogramverign minder vaireert dan bij een telescopische vering, maar dat hangt ook af van de hoek waarin de zadelpen staat.
Maar die parallellogram werkt juist omdat je de vering in stationaire toestand ongeveer half indrukt, waardoor het zadel iets naar beneden en naar achteren beweegt. En aangezien het de wens van @JAHRASTAFARI was om een iets langere reach te krijgen leek me zo'n vering wel een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCory
Foxhill schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 18:35:
[...]

E-Motion is niet zo denderend. Veel storing en accu’s gaan minder lang mee dan bij Bosch/Shimano/Panasonic gemiddeld. Dat wil niet zeggen dat er niet veel mensen tevreden op rondfietsen. Immers Batavus verkoopt het nog steeds. Wil wel zeggen dat je wat meer kans op gedoe hebt. En daarvoor vind ik ze dan nog niet zo heel goedkoop.

Voor €2100+ heb je bij Victoria en Gazelle (vorig jaar tenminste nog?) wel al iets met Bosch motor. En vast bij merken als Cortina en Hercules ook al wel.
Zeer goede informatie, dankjewel! Ik ga even goed rondsnuffelen. Hoe zit het met Bafang in verhouding tot E-motion/Bosch? Want dat zou me ook een stuk meer opties geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik ben nog aardig aan het oriënteren op e-bikes. Veel valt of omdat het niet eens leverbaar is of anders niet echt voldoet. Het is nu hoofdzakelijk de keuze tussen de Stella Dolce/Forte Superior MDS, Cortina E-U4 of E-U4 Transport, Cortina E-Nite met voordrager (ofwel de officiele, of wel een wat stevigere die aan het wiel zit).

Doel is voornamelijk naar mijn werk en terug kunnen fietsen. Dat is zo'n 15km heen (en dat weer terug). Ik wil sowieso rechtop zitten. Dat heeft de E-Nite wat minder dan de andere twee, maar het stuur is wel aanpasbaar in bepaalde mate. En ik wil een goede hoeveelheid baggage kunnen meenemen. De E-U4 en de Stella fietsen hebben standaard en voordrager en zijn daarvoor wel meteen geschikter. De E-Nite kan een voordrager vastgeschroefd krijgen, maar die gaat tot 10kg en niet tot 15, maar voordeel is wel dat je niet een zwaar gewicht aan je wiel/stuur hebt. Voorkomt omvallen en is makkelijker rijden. Maar misschien kan er wel een grotere drager op. Middenmotor en krachtsensor zijn een must, dat hebben ze allemaal. Het model van de E-Nite spreekt me wel erg aan, en ook het feit dat die een veel krachtigere motor heeft.

Gedachten over deze selectie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
B64 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 22:38:
[...]

Niet overdrijven... bij een telescopische zadelpen wordt de reach in principe korter naarmate je verder inveert (door de schuine zadelpen). Bij een parallellogramvering beweegt het zadel naar achteren, eigenlijk een veel natuurlijkere richting omdat het in het verlengde van je rugwervels beweegt. Sterker nog, ik denk dat de reach bij een parallellogramverign minder vaireert dan bij een telescopische vering, maar dat hangt ook af van de hoek waarin de zadelpen staat.
Maar die parallellogram werkt juist omdat je de vering in stationaire toestand ongeveer half indrukt, waardoor het zadel iets naar beneden en naar achteren beweegt. En aangezien het de wens van @JAHRASTAFARI was om een iets langere reach te krijgen leek me zo'n vering wel een optie.
Het lijkt me absoluut niets, niettemin waardeer ik pogingen om mee te denken richting oplossingen.
Ik ben meer een echte fietser in plaats van een pretendent en weet zeker dat ik zo'n zadelpen er stante pee af zou gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
TheCory schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 23:12:
[...]
Zeer goede informatie, dankjewel! Ik ga even goed rondsnuffelen. Hoe zit het met Bafang in verhouding tot E-motion/Bosch? Want dat zou me ook een stuk meer opties geven.
Bafang heeft verschillende systemen en laat ook accu’s van derden toe. Het hangt daarom af van de fiets. Een Bafang middenmotor van een redelijk merk dat door iemand rijklaar gemaakt wordt is best prima. Bijvoorbeeld Cortina levert in die prijsklasse met Bafang via de vakhandel. Juist in die prijsklasse wil je dat een fietsenwinkel de lagers, velgen, etc. beoordeeld of ie het in zin winkel wil zetten, een afleverbeurt geeft en er later voor in staat. Liever dat dan e-Motion in die prijsklasse (<€1900). Bosch is beter en duurder.

Voor <€1900 is Bafang via de vakhandel een prima keuze. Voor >€2100 nog liever Bosch of Shimano.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Amanoo schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 23:43:
Ik ben nog aardig aan het oriënteren op e-bikes. Veel valt of omdat het niet eens leverbaar is of anders niet echt voldoet. Het is nu hoofdzakelijk de keuze tussen de Stella Dolce/Forte Superior MDS, Cortina E-U4 of E-U4 Transport, Cortina E-Nite met voordrager (ofwel de officiele, of wel een wat stevigere die aan het wiel zit).

Doel is voornamelijk naar mijn werk en terug kunnen fietsen. Dat is zo'n 15km heen (en dat weer terug). Ik wil sowieso rechtop zitten. Dat heeft de E-Nite wat minder dan de andere twee, maar het stuur is wel aanpasbaar in bepaalde mate. En ik wil een goede hoeveelheid baggage kunnen meenemen. De E-U4 en de Stella fietsen hebben standaard en voordrager en zijn daarvoor wel meteen geschikter. De E-Nite kan een voordrager vastgeschroefd krijgen, maar die gaat tot 10kg en niet tot 15, maar voordeel is wel dat je niet een zwaar gewicht aan je wiel/stuur hebt. Voorkomt omvallen en is makkelijker rijden. Maar misschien kan er wel een grotere drager op. Middenmotor en krachtsensor zijn een must, dat hebben ze allemaal. Het model van de E-Nite spreekt me wel erg aan, en ook het feit dat die een veel krachtigere motor heeft.

Gedachten over deze selectie?
Cortina is beschikbaar via bedrijven die hem beter afleveren. Dat scheelt later kapotte spaken, niet afgestelde versnellingen, dat soort dingen. Helaas is Cortina ook verkrijgbaar via aanbieders die niet veel doen als afleverbeurt.

De Bosch Active Line Plus motor voelt iets sterker dan de Shimano Steps 5000 ondanks dezelfde Nm’s. Kwalitatief zijn die wel hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Foxhill schreef op zondag 17 juli 2022 @ 00:53:
[...]

Cortina is beschikbaar via bedrijven die hem beter afleveren. Dat scheelt later kapotte spaken, niet afgestelde versnellingen, dat soort dingen. Helaas is Cortina ook verkrijgbaar via aanbieders die niet veel doen als afleverbeurt.

De Bosch Active Line Plus motor voelt iets sterker dan de Shimano Steps 5000 ondanks dezelfde Nm’s. Kwalitatief zijn die wel hetzelfde.
Ik ben inderdaad er wel achter dat je Cortina via de winkel wil. Alsnog lastig om wat te vinden maar hier en daar zijn ze nog op voorraad. Als de Bosch wat krachtiger voelt heeft dat misschien wel een streepje voor. Misschien dat die gewoon iets agressiever bijspringt? Wanneer je anderhalf uur per dag moet fietsen scheelt dat wel. Ik ga ze sowieso eens uitproberen. Ik blijf alsnog ook wel een beetje nieuwsgierig naar de Cortina E-Nite. Op zich wel een mooie fiets. Die heeft ook een wat krachtigere motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Amanoo schreef op zondag 17 juli 2022 @ 03:27:
[...]

Ik ben inderdaad er wel achter dat je Cortina via de winkel wil. Alsnog lastig om wat te vinden maar hier en daar zijn ze nog op voorraad. Als de Bosch wat krachtiger voelt heeft dat misschien wel een streepje voor. Misschien dat die gewoon iets agressiever bijspringt? Wanneer je anderhalf uur per dag moet fietsen scheelt dat wel. Ik ga ze sowieso eens uitproberen. Ik blijf alsnog ook wel een beetje nieuwsgierig naar de Cortina E-Nite. Op zich wel een mooie fiets. Die heeft ook een wat krachtigere motor.
Met die Cortina motor ben ik niet bekend. Misschien iemand anders?

Is waarschijnlijk een motor van een Chinese fabrikant die gerebrand is. Kan best goed zijn, en omdat je dat niet zeker weet zou ik ook daar zeggen: “Juist in die prijsklasse wil je dat een fietsenwinkel de lagers, velgen, etc. accu, motor en display beoordeeld of ie het in zin winkel wil zetten, een afleverbeurt geeft en er later voor in staat.”

M.a.w.: als een fietsenwinkel het al een tijdje levert kunnen ze je wel vertellen hoe goed een onbekende motor is. Een jaartje extra garantie vanuit hun vragen is dan een goede indicatie van hoe storingsvrij het geheel werkt.

[ Voor 9% gewijzigd door Foxhill op 17-07-2022 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jupiter2
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02-09 21:01
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 20:56:

[Afbeelding]

Misschien heb ik er overheen gelezen maar eerste vraag die bij mij opkomt is:
Had je dit ook bij het maken van een proefrit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Jupiter2 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 09:06:
[...]

Misschien heb ik er overheen gelezen maar eerste vraag die bij mij opkomt is:
Had je dit ook bij het maken van een proefrit?
Proefrit?

Ik was al blij dat ze dit grootste model überhaupt al voor me wilden vasthouden. Maar achteraf had ik idd eerst lange proefrit moeten maken, maar de FMs doen dat niet omdat voor alle fietsen mensen in de rij staan om iets te mogen kopen. Na een echte proefrit is zo’n fiets een demo fiets waar ze korting op moeten geven.

Maar goed, heb dit ook niet gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Bloodhoundje schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:48:
[...]
Ik ben gegaan voor de https://www.cube.eu/nl/20...ybrid-one-500-whitengrey/ welke ik in Duitsland heb besteld omdat deze niet op de Nederlandse markt te krijgen is.

Grootste verschil zit hem in de balhoofdbuis die 15cm langer is bij het XXL frame en de bovenbuis horizontaal die 20cm langer is. je hebt wel lange armen en benen nodig voor het frame, daarom is deze ook pas aangeraden vanaf 1.90m lengte.
ik neem aan mm ipv cm…! 😆

Hieronder zo’n xxl cube mountainbike vs mijn cube kathamandu xl:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUvXLZQk1F3dEYURawBGU20YvwU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qHGfkZNFRmbS5R2AP9ATCkrv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/InU3wnxAWeCJYdzYc4kh1mvoyx4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I85DTXKqEt5XOnThRsMSaub0.jpg?f=fotoalbum_large

Idd dus het stuur 2 cm dichterbij bij de kathmandu, hopelijk op te lossen met andere setback.

Edit: net nog proefronde gereden. Het zadel max. naar achter helpt, was maar 1 cm verder maar toch. Minder belasting op de knie.

Maar ik lijk een beetje af te glijden van het zadel en voel alsof ik over het stuur heen wil met mijn lijf. Te dicht op het stuur, stuur zou hoger en meer naar voren moeten volgens mij. Elk 2-3xm zou al veel helpen.

[ Voor 10% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 17-07-2022 10:58 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• B64

B64

Keezx schreef op zondag 17 juli 2022 @ 00:40:
[...]

Ik ben meer een echte fietser in plaats van een pretendent
Uhmmm pardon????

Dat je zo'n zadelpen niks vindt (ook al heb het ding nooit geprobeerd), dat is prima.

Maar dat heeft helemaal niks nada noppes met jouw kwaliteiten als fietser te maken. Het snobisme druipt ervan af...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Foxhill schreef op zondag 17 juli 2022 @ 07:41:
[...]

Met die Cortina motor ben ik niet bekend. Misschien iemand anders?

Is waarschijnlijk een motor van een Chinese fabrikant die gerebrand is. Kan best goed zijn, en omdat je dat niet zeker weet zou ik ook daar zeggen: “Juist in die prijsklasse wil je dat een fietsenwinkel de lagers, velgen, etc. accu, motor en display beoordeeld of ie het in zin winkel wil zetten, een afleverbeurt geeft en er later voor in staat.”

M.a.w.: als een fietsenwinkel het al een tijdje levert kunnen ze je wel vertellen hoe goed een onbekende motor is. Een jaartje extra garantie vanuit hun vragen is dan een goede indicatie van hoe storingsvrij het geheel werkt.
Ik meen me te herinneren dat Bafang niet zo heel goed was. Klopt deze aanname?

Zelf heb ik Bosch en die bevalt me uitstekend. Het voordeel van Bosch is dat alle onderdelen zo te vervangen zijn. Accu, display en motor zijn een geheel. Het is dus goed op elkaar afgestemd.

Maar even iets anders, heel belangrijk:

Mijn Gazelle Ultimate C8+ Belt is vandaag exact 1 jaar jong _/-\o_ . Dus tijd om even terug te blikken op het afgelopen jaar. Hoe is de fiets mij bevallen en wat waren de mankementen tot zover?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n81x037GN3176Q7FAnPUwImKG24=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8GP5Npxxt1mGj2HWnU4ndGP1.jpg?f=user_large

Naaf: ooit postte ik dat ik op de Fietsersbond opstapdagen fietsen heb getest waarbij elke 8 naaf fiets flink doortrapte gedurende de test. Ik was fel tegen een 8 naaf icm een middenmotor. Ik zou nooit die combi kopen en 3 jaar later rijd ik er een.
De naaf doet het prima. Ik heb geen klachten over de Nexus 8 naaf en hoe vaak deze doortrapte is in een heel jaar tijd op een hand te tellen. De naaf schakelt trefzeker en ik ben bij met de 5e versnelling welke 1 op 1 is en geen verliezen kent. In de 5 kom ik een dijk makkelijk te boven. Alles wat de motor geeft kan de naaf aan en komt bijna direct op het achterwiel. Zo kun je met minder power beter klimmen. De schakelproblemen die dit model soms plaagt heb ik niet ervaren.

Riem: weinig over te melden. Deze doet het prima en ik zou nooit meer terug willen naar een ketting. De riem is stil en met soms een tufje siliconenspray loopt deze prima. Er is geen slijtage zichtbaar op de riem.

Motor: alhoewel deze maar 50 nm aan koppel heeft vind ik de motor best sterk. Ik fiets best vaak op stand sport en dan komt de fiets heel goed vooruit. De turbo stand gebruik ik alleen met storm tegen of de dijk op met volle bak tegenwind. Anders gebruik ik deze niet. In vind de ondersteuning die Bosch biedt heel fijn, natuurlijk en krachtig. Alleen heb ik soms een scherpe tik in de aandrijving, maar deze voel ik niet en de FM is op de hoogte. Die zegt dat het niet meteen kwaad kan en het is niet continu. Wel even iets om in de gaten te houden. En dan nog heb ik 1 vol jaar garantie. Verder is het niet storend en slechts enkele keren hoorbaar.

Accu: de accu is nog in prima staat. Ik heb weer eens de 100 km aangetikt (wel op de toer stand) en de cellen matchen nog prima. Geen vroegtijdige uitval van de ondersteuning als de accu bijna leeg is. Fiets ik vaak op stand sport dan is 70-80 km makkelijk haalbaar. Dit vind ik een goede prestatie van een 500 Wh accu die in werkelijkheid maar 482 Wh is. Mijn vorige fiets met 735 Wh accu heeft nooit de 100 km aangetikt. Deze fiets fietst licht en soepel. De accu is prachtig verzonken in het frame en hem eruit halen zonder sleutel is niet te doen want je hebt niet genoeg grip. De accu is heel makkelijk te verwijderen en te plaatsen. Een kind kan de was doen.

Zadel: sinds de wissel van het zadel heb ik wel wat minder zadelpijn en als ik zadelpijn krijg helpt het om 10 seconden op de trappers te staan en dan weer te gaan zitten.

Banden: de banden zien er nog prima uit en het fijne van 49 mm banden is dat deze niet zo hard hoeven te staan. 3 bar is meer dan genoeg en ik vind het comfort van de Schwalbe Energizer prima voor een anti-lek band. In het afgelopen jaar nog niet plat gereden. Vaak hoef ik ze niet op te pompen. Ze houden hun spanning prima vast. Wellicht omdat dikkere banden meer lucht vasthouden waardoor een te zachte band niet zo snel zal gebeuren. De grip is prima.

Stuur: ik vind het stuur fijn. In het begin moest ik er echt aan wennen, maar nu is het stuur heerlijk. Ik heb een licht sportieve fietshouding en de handvatten voelen fijn aan.

En dan de conclusie: ik wil deze fiets niet meer kwijt. De Gazelle is een echte kilometervreter, de accu gaat lang mee en de ondersteuning is heel fijn.

Dus. De Gazelle zal ik nog lang houden en ik heb een goed gevoel over de fiets. Geen gebroken spaken gehad en goede kwaliteit. Deze Gazelle was géén miskoop en zijn prijs meer dan waard. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:39
Doortrappen van de versnelling bij een Nexus is makkelijk te verhelpen mocht het ooit gaan gebeuren.

Complete binnen kabel eruit halen en van voor tot achter invetten, dus niet alleen bij de naaf, hierna moet het probleem voorbij zijn. Standaard probleem en oplossing bij Nexus, vooral bij de 8 en 7 versnelling.

Waarschijnlijk bij jou al gebeurd vanuit de fabriek of door je fietsenmaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
madmaxf1 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 12:45:
Doortrappen van de versnelling bij een Nexus is makkelijk te verhelpen mocht het ooit gaan gebeuren.

Complete binnen kabel eruit halen en van voor tot achter invetten, dus niet alleen bij de naaf, hierna moet het probleem voorbij zijn. Standaard probleem en oplossing bij Nexus, vooral bij de 8 en 7 versnelling.

Waarschijnlijk bij jou al gebeurd vanuit de fabriek of door je fietsenmaker.
Dat is als de kabel het probleem is, en is standaard onderhoud. Dan kun je verkeerd afgesteld (na rekken v/d kabel) ook noemen. De Nexus 7 en 8 kunnen ook slijten en dan doortrappen. En dat gebeurd vaker of sneller, maar niet uitsluitend bij een bepaalde Nm’s.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
jimh307 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 10:49:
[...]

Ik meen me te herinneren dat Bafang niet zo heel goed was. Klopt deze aanname?

Zelf heb ik Bosch en die bevalt me uitstekend. Het voordeel van Bosch is dat alle onderdelen zo te vervangen zijn. Accu, display en motor zijn een geheel. Het is dus goed op elkaar afgestemd.
[…]
Ja, dat klopt. Bafang is ietsje minder en vervangen bij Bosch is goed geregeld*. Er zit dan ook een prijsverschil in. Bafang is prima voor een lagere prijsklasse. Geef je iets meer uit dan heb je met Bosch iets meer zekerheid of iets minder kans op gedoe.

*goed geregeld:
- Bosch geeft lang coulance
- Veel delen zijn uitwisselbaar
- Niets hoeft aangemeld (tot Smart?), dus je zou alles zelf kunnen vervangen
- Bosch staat accu’s geproduceerd door derden toe op vervangingsmarkt
Pagina: 1 ... 115 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam