De grote (kleine) Bakfietsen vergelijking:
Als eigenaar van een winkel heb ik t verhaal nu eens van de andere kant ervaren. Ik heb mij georiënteerd op een bakfiets. Ik heb daarvoor twee winkels bezocht en heb veel bakfietsen uitgeprobeerd. De eerste drie bakfietsen die ik noem zijn het proberen niet waard. Alle anderen heb ik opgezocht en geprobeerd om een compleet beeld te geven. Hieronder mijn onafhankelijke, maar ik mag wel zeggen deskundige, mening.
Allereerst, bakfietsen zijn dure krengen. Dat is niet voor niets. Voor fietsen bestaan veel goede onderdelen leveranciers, maar de techniek rondom de bak moet een merk zelf maken. Dat betekend een stuursysteem ontwerpen, ingewikkelder frame maken en onderdelen juist selecteren m.b.t. andere krachten die erop komen. Ik deel de bakfietsen op in 3 segmenten omdat dit wat mij betreft een goed overzicht geeft.
Zelf heb ik in het hoge segment geshopt. Dat heb ik alleen gedaan omdat ik bijna alle onderstaande bakfietsen voor inkoopprijs kon krijgen. Kon ik dat niet, dan had ik denk ik liever voor het midden segment gekozen.
Ik raad aan om een driewieler en een tweewieler uit te proberen. Een driewieler is groter. Een tweewieler heeft minder last van hobbels en maakt een betere lichaamshouding mogelijk. Veel mensen denken een driewieler te willen en zijn verrast dat een tweewieler lekkerder fietst.
Edit: ik heb al deze fietsen uitgebreid kunnen proberen en de meeste ook uitgebreid in de werkplaats gehad. Ik heb een aantal meer ervaringen opgedaan, en voeg deze 18 okt 2022 toe: Cangoo & Christiania.
Budget bakfietsen
Hier kan ik kort over zijn: links laten liggen. Als andere bakfietsen boven je budget zijn, ga dan liever voor een gebruikte.
> Vogue +-€2350
De kwaliteit die ik van dit merk ken buiten de bakfietsen om is onvoldoende voor normaal gebruik. Ze bieden bekabelde schijfremmen aan, wat mij betreft een no-go is. Dit merk kan ik alleen maar afraden.
> Troy +-€2000
Een onderbemeten derailleur, enkelwandige velgen en rollerbrakes met te kleine koelschijven op een bakfiets. Die laatste wat mij betreft een veiligheidsissue, alle drie gegarandeerd later gedoe.
> Johnny Loco +-€4800
Het is aan alle kanten een budget merk, terwijl ze er premium geld voor vragen. Op slechte lak na geen grote missers. Alleen in het budget kwaliteit segment zou ik niet zo veel willen betalen. Ga liever voor een goedkopere fiets uit het middensegment, die zijn beter.
Middenklasse
Wat mij betreft een logische keuze. Deze merken doen niet alles goed, maar kunnen zo wel een bakfiets aan bieden voor een nog leuke prijs.
> Babboe +-€3000
De ondersteuning zonder krachtsensor kan beter, maar is wel lekker sterk. De houten bak blijft niet eeuwig mooi, maar daar kun je zelf iets aan doen met een potje lak of een garage. Bij de driewieler hebben ze voorwielnaafjes eenzijdig opgehangen wat die niet kunnen hebben, maar dat kun laten vervangen wanneer het kapot gaat. Dit is een prima keuze, vooral omdat het gewoon veel geld scheelt met de bakfietsen hieronder.
> Cangoo +-€3000
De ondersteuning had prettiger gekund en de bak had van duurzamere kwaliteit gekund. Tot zover hetzelfde als bij het bekendere Babboe. Wat de Cangoo specifiek heeft is dat vooruit sturen lastig gaat. De bak swabbert steeds naar van links naar rechts en terug als je rechtuit probeert te sturen. Zo slinger je steeds. Niet onveilig, wel wat irritant.
> Bakfiets.nl +-€4000
Met deze heb ik veel ervaring. Nog voor de opkomst van e-bikes heb ik de niet aangedreven varianten verkocht. Ze zijn gewoon enorm goed. Het design is misschien gedateerd, misschien klassiek. Een houten bak blijft niet eeuwig mooi, maar Bakfiets.nl lakt ze goed af. Bakfiets.nl is een prima keuze. Speciale vermelding voor hun gebruikte niet-elektrische bakfietsen. Die staan met bosjes op marktplaats voor weinig geld.
> Christiania +-4500
Net iets duurder dan het bekendere Bakfiets.nl. Net iets beter. Misschien hoort deze prijs net in het hoge segment, dat mag je zelf bepalen. De houten en blank stalen delen zijn van net iets hogere kwaliteit, zodat alles er goed uit blijft zien. De fiets is stevig. Helaas is alleen de 3-wieler beschikbaar met elektrische aandrijving. Ga je voor een 3-wieler, overweeg dan Christiania als alternatief op Bakfiets.nl.
Hoge segment
Deze fietsen doen eigenlijk alles goed, d.w.z. je ziet hier heen designfouten meer en je krijgt een Bosch middenmotor. Je krijgt ook materialen die jaren lang mooi blijven als ze buiten staan (dus geen hout). Dat komt wel met een prijs die niet voor iedereen vanzelfsprekend is.
> Carqon +-€5500
Goede fiets. Iets kleiner dan de Urban Arrow en Lovens. Niet lichter of wendbaarder, dat is een gemiste kans. Iets groter dan Cube en Batavus. Ook de prijs is niet beter. Blijft over: goede fiets die geen enkel voordeel heeft ten opzichte van de concurrentie.
> Cube +-€5200
Kleiner dan de opties hieronder. Ook veruit het lichtste en meest wendbaar. Wel een wat lagere en kleinere bak. De Cube heeft een geveerde voorvork wat erg prettig is. Ik geloof geen tweede bankje mogelijk (?). Zoek je een lichtere bakfiets? Dit is hem.
> Batavus Fier +-€4200
Een mooie fiets (dat is een mening), met een lagere prijs dan andere bakfietsen in dit segment (dat is een feit). Batavus biedt geen tweede bank voor de tweewieler, wel voor de driewieler. De tweewieler is iets kleiner dan de Urban Arrow en Lovens. Hij fiets daardoor wel prettig, maar net niet zo wendbaar als de Cube. Goede keuze als je niet helemaal de hoofdprijs wilt betalen.
> Urban Arrow +-€5500
De benchmark in de markt. Deze bakfiets doet alles goed. Hij lijkt voordeliger dan de Lovens, maar is dat alleen als je geen sterkere motor en riem wilt. Urban Arrow heeft ook een paar alternatieve bakfietsen/bakken voor bedrijven. Dit is een veel verkochte, goede keuze.
> Lovens +-€5600
Lovens doet alles goed wat Urban Arrow goed doet, met extra’s: een gasveer op het standaard, enorm fijn sturen d.m.v. kabels i.p.v. een stuurstang, en een mooi design. Dat laatste is een mening, maar dat ze dagrijverlichting aanbieden is een feit. En dat mag toch design heten? Lovens biedt standaard een riem, en is daardoor
bij gelijke opties voordeliger dan Urban Arrow waar riem een meerprijs kent. Lovens heeft een geveerde voorvork, wat een voordeel is op een bakfiets. Deze bakfiets heb ik zelf besteld in de uitvoering 65Nm handgeschakeld.
> Velo-de-Ville
Ik weet dat hier een paar fans zijn, dus benoem ik het. VdV komt volgend jaar met een bakfiets. Het is nu te vroeg om daar veel zinnigs over te zeggen.
[
Voor 13% gewijzigd door
Foxhill op 18-10-2022 10:21
]