Ik heb sinds een week of drie dit toestel in mijn bezit dankzij een Black Friday deal, over het algemeen best tevreden van buiten een aantal zaken die niet (meer) werken zoals ik zou verwachten, komende van een OnePlus 3T met nagenoeg stock Android. Voor veel van die issues heb ik ondertussen een workaround gevonden, buiten enkele kwesties waar ik graag hier dus voor zou willen vragen of iemand er iets op gevonden heeft:
1) Notificaties naar links wegswipen wanneer toestel unlocked is. Dit gaat wel vanop de lockscreen, maar dezelfde beweging maken in unlocked mode brengt enkel het tandwiel/settings icoontje en het klokje om te snoozen voor de desbetreffende app naar voren, wat op mijn vorige smartphone er enkel kwam bij "zachtjes" de notificatie te swipen. Als linkshandige zou het voor mij persoonlijk wel handig zijn om notificaties naar links weg te swipen, met het toestel in de linkerhand went het na enkele weken nog steeds niet goed om weg te swipen weg van mijn hand.
2) Notificaties op de lockscreen houden. In de situatie dat ik een melding binnenkrijg terwijl het toestel locked is, dan unlock om iets meer van de notificatie te bekijken dan wat ik kon zien op de lockscreen, besluit dat het voorlopig niet geaddresseerd moet worden en het toestel weer lock, komt die notificatie niet meer tevoorschijn op de lockscreen (wel nog steeds wanneer ik unlock, dan staat die nog steeds in de status bar etc, dat zou maar raar zijn anders). Het is iets kleins, maar ik mis het soms wel.
3) De geluidsprofielen. Ik vraag me af welk geluidsprofiel jullie gebruiken wanneer jullie gaan slapen? Op mijn vorige OnePlus 3T gebruikte ik steeds zonder problemen DND, dan had ik niets van geluid of trillen buiten voor mijn wekkeralarm. Ik zou graag opnieuw dergelijk profiel willen hanteren voor 's nachts, maar de enige manier waarmee ik dat lijk te bereiken is door DND te activeren, en dan nog een eigenaardig grijs balkje dat achterblijft in de volumebalk voor meldingen (standaard het middenste balkje van de 3 volumebalken) naar beneden te slepen. Doe ik dit niet, dan zijn er nog apps zoals WhatsApp waar nog steeds het geluid van lijkt door te komen, ook al heb ik de geluidsettings ervan in de app zelf en in de systeemsettings al onderzocht. Komt er nog eens bij kijken dat ik dan na het opstaan manueel dat volumebalkje voor meldingen naar boven moet slepen wanneer ik DND weer uitzet, anders krijg ik logischerwijs de meldinggeluidjes niet door.
4) App-icoontjes individueel wijzigen. De truc van de regio wijzigen had ik al ontdekt om meer themes/wallpapers/icon packs te hebben, maar het lukte met niet om met de standaard launcher icoontjes individueel te veranderen, wat wel nodig was want ik vond maar niet de "perfecte" icon pack. Met Nova Launcher waarvan ik de Premium versie ooit heb gekocht lukt dit wel, dus die gebruik ik nu, maar met die launcher heb ik weer het probleem dat mijn parallel apps van Facebook en Messenger niet werken. Toch niet zoals ik het zou willen, De icoontjes voor de parallel apps zelf geven me een resolute "permission denied" fout, en als ik de standaardversies van deze apps lanceer dan moet ik telkens kiezen tussen het openen van de default of de parallel versie, een keuze die nogal repetitief wordt bij het meermaals openen van de apps.
5) Notification LED. Is er een manier om het frontcameralampje iets feller van kleur te maken of om de lichtanimatie op het scherm, die afspeelt bij het ontvangen van een melding, te laten herhalen na een tijdje of iets dergelijk? Vond dat lampje bij de OnePlus 3T enorm handig. Nu moet ik als mijn gsm op stil naast mij ligt en ik bericht verwacht van iemand (bvb tijdens het werken op computer) kiezen tussen ofwel hem met de bovenkant naar mij leggen zodat ik het frontcameralampje kan zien oplichten ofwel mijn scherm af en toe aanzetten, als ik de voorheen vermelde lichtanimatie op het scherm gemist heb.
Als iemand raad heeft bij een of meerdere van deze kwesties, zou ik daar heel dankbaar voor zijn! En sowieso al bedankt aan iedereen die het geduld heeft om al die teksten door te nemen