Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mapje schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:12:
In bug bounty-programma’s checken honderd ethische hackers onze beveiliging :

https://www.deltafiber.nl...hackers-onze-beveiliging/
Dan moeten ze maar eens beginnen met de Genexis 7840 te onderzoeken. De moeite waard.

Uit het artikel: “…dat kwaadwillenden code kunnen toevoegen aan URL's of formulieren die vervolgens in de frontend of backend wordt uitgevoerd."

Precies dat dus was mogelijk met firmware 3.14 op de Genexis 7840 doordat er geen sanitizing plaats vond in de backend van de GUI.

[ Voor 26% gewijzigd door ernstoud op 22-02-2024 16:18 ]

RIPE Atlas probe: 1005104

• Worker123
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Ik had me al in dec 2021 aangemeld voor glasvezel van delta voor de actieprijs van 45euro voor het 1e jaar, inmiddels al 2 prijsverhogingen gekregen, voor inmiddels 55 euro per maand.

Toen zag ik op de website een aanbod van de eerste 2 jaar voor 40 euro.

Na een telefoontje kwam ik erachter dat men zo rigide als een loden deur is, ik had getekend en zou mijn overeenkomst nakomen want ik had de 14 dagen bedenktijd al gehad.

Het is inmiddels feb 2023 en nog steeds nergens hier werkende glasvezel.

Na nogmaals bellen en doorverbonden worden met een nogal ijskoude dame van de klantenservice en dreigen met de rechtsbijstand contract ontbonden.

Voor mij geen delta meer! Wel jammer overigens....
ahbart schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 13:43:
[...]

Dat is wel apart. Dat gaat dan niet overal hetzelfde. Hier zijn geen mantelbuizen gelegd, maar direct groene kabels met een glasvezel (of 2).
In die groene buis die ik misschien ten onrechte mantelbuis noem zit vrijwel zeker nog geen vezel.

ernstoud schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:13:
[...]

In die groene buis die ik misschien ten onrechte mantelbuis noem zit vrijwel zeker nog geen vezel.
Hoe zit dat dan? Hier hebben ze eerst de straat gegraven en vervolgens vanaf de stoep geschoten tot de voordeur. Lijkt mij dan toch dat dat al met glasvezel is? Of moeten ze door die mantel vervolgens nog een glasvezel schieten tot in het POP? Of nog eens een keer de stoep open graven en daar lassen? Dat lijkt mij toch heel inefficiënt.

Lijkt mij (en meen dat hier eerder ook gelezen te hebben?) dat ze gewoon de vezel aanleggen en bij aansluiten een stuk er af halen.
Kabel buiten de grond uit laten weten ter referentie waar die is. En tzt daar open graven en 10cm er vanaf knippen (of meer als nodig). Dat zal veel eenvoudiger zijn dan later nog eens een vezel door de mantel moeten trekken en op eender welke plek nog eens moeten lassen.
RobertMe schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:25:
[...]

Hoe zit dat dan? Hier hebben ze eerst de straat gegraven en vervolgens vanaf de stoep geschoten tot de voordeur. Lijkt mij dan toch dat dat al met glasvezel is? Of moeten ze door die mantel vervolgens nog een glasvezel schieten tot in het POP? Of nog eens een keer de stoep open graven en daar lassen? Dat lijkt mij toch heel inefficiënt.

Lijkt mij (en meen dat hier eerder ook gelezen te hebben?) dat ze gewoon de vezel aanleggen en bij aansluiten een stuk er af halen.
Kabel buiten de grond uit laten weten ter referentie waar die is. En tzt daar open graven en 10cm er vanaf knippen (of meer als nodig). Dat zal veel eenvoudiger zijn dan later nog eens een vezel door de mantel moeten trekken en op eender welke plek nog eens moeten lassen.
Hier dus eerst dikke mantelbuis met meerdere segmenten langs de weg aangelegd door een ploeg. Vervolgens onder de weg door naar huis. Lege groene plastic buis. Vervolgens kwam er een week of wat later een ploegje die vanaf een punt ongeveer 200 meter verder de vezel in die groene plastic buis blies.

Weer een paar weken later in huis gemonteerd en FTU gelast.

Die groene buis op haspels gezien overal in de straat. Zonder vezel.

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-06 21:29
ernstoud schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:41:
[...]
Hier dus eerst dikke mantelbuis met meerdere segmenten langs de weg aangelegd door een ploeg. Vervolgens onder de weg door naar huis. Lege groene plastic buis. Vervolgens kwam er een week of wat later een ploegje die vanaf een punt ongeveer 200 meter verder de vezel in die groene plastic buis blies.

Dat gaat dus verschillend. apart. Hier zeker geen mantelbuizen door de straat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ernstoud schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:41:
[...]

Lijkt dus een heel ander proces te zijn. Met graven aan de straat hadden ze al losse ... (vezels?). Dus i.p.v. een dikke mantelbuis begonnen ze op de hoek van de straat met bv 15 vezels, waarbij je ook duidelijk zag dat de een langer was dan de ander. En per huis bleef dan een vezel achter (een hele klos). En met naar het huis brengen hebben ze die weer opgegraven (denk ik) en dus doorgeschoten tot aan het huis. Wat aan de voordeur uit de grond steekt is ook maar een goede halve centimeter dik.
Nu hoeft een vezel niet dik te zijn. Maar lijkt mij sterk dat het een (mantel)buis is waar nog een vezel doorheen moet.

Mogelijk dat bij jouw dan, bij wijze van, huis/tuin/keuken vezel ligt door een stevige mantelbuis. En dat ze tegenwoordig "outdoor" kabel gebruiken die van zichzelf dus voldoende bescherming heeft tegen, bv, een schep die er op wordt gezet.

Edit/aanvulling:
De vezels/... die ze door de straat afrolden en in deden graven was dus ook hetzelfde. "Buisje" / "draad" van zeg halve centimeter dik.

[ Voor 5% gewijzigd door RobertMe op 22-02-2024 16:51 ]

ahbart schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:47:
[...]

Dat gaat dus verschillend. apart. Hier zeker geen mantelbuizen door de straat.
Hier buitengebied, dus wellicht door de grotere afstanden andere werkwijze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-06 16:30
Worker123 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:25:
Ik had me al in dec 2021 aangemeld voor glasvezel van delta voor de actieprijs van 45euro voor het 1e jaar, inmiddels al 2 prijsverhogingen gekregen, voor inmiddels 55 euro per maand.

Na een telefoontje kwam ik erachter dat men zo rigide als een loden deur is, ik had getekend en zou mijn overeenkomst nakomen want ik had de 14 dagen bedenktijd al gehad.

Na nogmaals bellen en doorverbonden worden met een nogal ijskoude dame van de klantenservice en dreigen met de rechtsbijstand contract ontbonden.

Je had het eerste jaar gewoon de actieprijs gehouden hoor. Tuurlijk, daarna wel de volle mep, maar dan moet je gewoon overstappen voor nieuwe klantenkorting.
Weet niet of dit een hele slimme actie was, want kans is groot dat je later activatie kosten moet betalen (meestal 350,-), mocht je later toch nog klant willen worden.

Ik snap dat gefiep niet altijd om 120,- per jaar.. Elke provider doet aan inflatie correctie, dus dikke kans dat je bij je huidige provider alsnog dat verschil in geld kwijt bent.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• [MAUS]
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-06 22:50
Worker123 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:25:

Hier hetzelfde verhaal, na toelating Odido op het netwerk kwam Delta zelf ook met een veel betere aanbieding dan ik 2,5 jaar geleden kreeg. Ging er vanuit dat ik inmiddels wel wat coulance zou krijgen gezien de enorme wachttijd en problemen, maar er was absoluut niks mogelijk. Totdat ik de opzegging in gang had gezet, toen kon het ineens wel... Ga mijn jaartje netjes uitdienen want ik wil een glasvezelaansluiting in huis, maar daarna wil ik zo min mogelijk meer met Delta te maken hebben.
[MAUS] schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:01:
[...]
… ik wil een glasvezelaansluiting in huis, maar daarna wil ik zo min mogelijk meer met Delta te maken hebben.
Dat wordt nog moeilijk aangezien de infra toch echt van DFN is ;) .

• [MAUS]
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-06 22:50
ernstoud schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:06:
[...]

Haha, daar heb je gelijk in, het probleem is ook dat de enige concurrent Ziggo is dus het blijft kiezen tussen 2 kwaden ;). En wellicht dat als het eenmaal goed geregeld is ik er best tevreden over ga zijn, maar irriteer me nu gewoon mateloos aan de slechte service in dit deel van het proces.
[MAUS] schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:09:
[...]

Haha, daar heb je gelijk in, het probleem is ook dat de enige concurrent Ziggo is dus het blijft kiezen tussen 2 kwaden ;). En wellicht dat als het eenmaal goed geregeld is ik er best tevreden over ga zijn, maar irriteer me nu gewoon mateloos aan de slechte service in dit deel van het proces.
Tja, je kunt hier en in de andere threads genoeg positieve reacties lezen. Wat gebeurd is, is historie. Kun je je druk om maken maar is toch niet meer te veranderen.

Als nog tijdens de realisatie mensen gaan opzeggen valt het business model voor dat project om, dus enig tegengas begrijp ik wel maar het moet natuurlijk wel juridisch kloppen. Al meerdere keren is twijfel geuit of dat wat Delta doet met die 14 dagen opzegtermijn wel klopt.

Hier duurde aanleg ruim twee jaar en ben er nu ook alweer twee jaar zielsgelukkig mee. Stabiel, 940/930 Mbps., lage latency. Maar goed, ik kwam van VDSL 12/2 :'( .

ernstoud schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:06:
[...]

Ligt natuurlijk ook aan met wie je het probleem hebt en zo ;) Sure, de late oplevering ligt aan DFN (of onderaannemer). Het hele juridische gedoe met opzegtermijn ligt toch echt bij Delta of Caiway, en dan zou je alsnog ervoor kunnen kiezen om klant van Odido / Freedom / Helden van Nu / .... te worden en heb je in ieder geval niet te maken met Delta.
ernstoud schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:18:
Wat gebeurd is, is historie. Kun je je druk om maken maar is toch niet meer te veranderen.
En dit ligt natuurlijk weer aan wat is gebeurd. Langzame aanleg en communicatie daaromtrent is een eenmalig ding. Maar als je klant bent (met geactiveerde aansluiting en zo ;) Niet alleen afgesloten en wachtende op aansluiting) en er is een probleem dat zeer slecht wordt opgelost heb je natuurlijk 0,0 garantie dat dat probleem nooit meer optreed of dan wel goed wordt opgelost. Want in mijn herinnering komen kastje naar de muur verhalen ook nog wel eens voor bv. Dus Delta die naar DFN verwijst en DFN die naar Delta verwijst. Daar zou ik als klant niet op zitten te wachten en daar zou ik naar 1x wel genoeg van hebben (want dat het een tweede keer gebeurd is allerminst uitgesloten). Nog los van dat Delta en DFN natuurlijk een pot nat is. I.t.t. bv Odido, Freedom, HVN, ... die over DFN netwerk leveren, die hebben niks met DFN te maken behalve klant zijn. En zijn niet onderdeel van dezelfde investeringsmaatschappij en dochters / zusters van elkaar.
RobertMe schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:40:
[...]

Ligt natuurlijk ook aan met wie je het probleem hebt en zo ;) Sure, de late oplevering ligt aan DFN (of onderaannemer). Het hele juridische gedoe met opzegtermijn ligt toch echt bij Delta of Caiway, en dan zou je alsnog ervoor kunnen kiezen om klant van Odido / Freedom / Helden van Nu / .... te worden en heb je in ieder geval niet te maken met Delta.

[...]

En dit ligt natuurlijk weer aan wat is gebeurd. Langzame aanleg en communicatie daaromtrent is een eenmalig ding. Maar als je klant bent (met geactiveerde aansluiting en zo ;) Niet alleen afgesloten en wachtende op aansluiting) en er is een probleem dat zeer slecht wordt opgelost heb je natuurlijk 0,0 garantie dat dat probleem nooit meer optreed of dan wel goed wordt opgelost. Want in mijn herinnering komen kastje naar de muur verhalen ook nog wel eens voor bv. Dus Delta die naar DFN verwijst en DFN die naar Delta verwijst. Daar zou ik als klant niet op zitten te wachten en daar zou ik naar 1x wel genoeg van hebben (want dat het een tweede keer gebeurd is allerminst uitgesloten). Nog los van dat Delta en DFN natuurlijk een pot nat is. I.t.t. bv Odido, Freedom, HVN, ... die over DFN netwerk leveren, die hebben niks met DFN te maken behalve klant zijn. En zijn niet onderdeel van dezelfde investeringsmaatschappij en dochters / zusters van elkaar.
Pff.. wat een rant weer. Nee. Als er een probleem is heb je nergens garantie dat je niet weer eens een keer een probleem zult hebben. Of dat nou Delta is, je auto of je bank. Begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Ik heb heerlijk 240.000 km. gereden in een auto met af en toe een probleem. Daarvoor had ik een ander merk, had ook issues. Dan kun je 10 jaar jezelf opvreten of een keer schouders ophalen en voor de mannen en de werkplaats een doos gebak meenemen. Want weet je, ze doen hun best. Net als de mannen en vrouwen van Delta ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ernstoud schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:59:
[...]

Pff.. wat een rant weer. Nee. Als er een probleem is heb je nergens garantie dat je niet weer eens een keer een probleem zult hebben. Of dat nou Delta is, je auto of je bank. Begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Ik heb heerlijk 240.000 km. gereden in een auto met af en toe een probleem. Daarvoor had ik een ander merk, had ook issues. Dan kun je 10 jaar jezelf opvreten of een keer schouders ophalen en voor de mannen en de werkplaats een doos gebak meenemen. Want weet je, ze doen hun best. Net als de mannen en vrouwen van Delta ;) .
Het gaat natuurlijk niet om het probleem. Het gaat om hoe het wordt opgelost. Als je Delta belt met de vraag "wat is de status van aanleg?" en ze geven daar geen antwoord op, en als je vervolgens vraagt "ik wil ontbinden" en ze zeggen "de 14 dagen bedenktijd zijn verlopen" dan zou ik toch zoiets hebben van "daar ga ik niet meer naar terug". Als er later (na oplevering) een storing is en die wordt opgelost en prima over gecommuniceerd is er niks aan de hand. Als je een storing hebt en Delta stuurt je naar DFN en DFN stuurt je naar Delta waardoor je al 10 telefoontjes verder bent voordat uberhaupt een monteur / ... wordt aangestuurd is het ook weer een heel ander verhaal.

En als je iets aan een auto hebt en je gaat naar de garage en die proberen je meteen een nieuwe auto te verkopen, of sturen je daarna een forse rekening die veel hoger is dan gedacht / vooraf gecommuniceerd / ... of je komt na reparatie bij een andere garage en die zegt "welke prutsers hebben dit gedaan?" dan ga je waarschijnlijk de volgende keer ook naar een andere garage.
RobertMe schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 20:12:
[...]

Als je een storing hebt en Delta stuurt je naar DFN en DFN stuurt je naar Delta waardoor je al 10 telefoontjes verder bent voordat uberhaupt een monteur / ... wordt aangestuurd is het ook weer een heel ander verhaal.
Gebeurt dat dan? Ik heb er geen ervaring mee maar volgens mij van wat ik er over lees is dat verwijzen niet zo aan de orde. In ieder geval niet zo als bij KPN. Daar is het verwijzen tussen KPN Provider en KPN Netwerk echt verschrikkelijk. Daarom gaat de handelsnaam KPN Netwerk nu verdwijnen begrijp ik en gaan ze over “de collega’s” praten. Denk dat er meer nodig is dan dat :) .

ernstoud schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 20:48:
[...]

Gebeurt dat dan? Ik heb er geen ervaring mee maar volgens mij van wat ik er over lees is dat verwijzen niet zo aan de orde. In ieder geval niet zo als bij KPN. Daar is het verwijzen tussen KPN Provider en KPN Netwerk echt verschrikkelijk. Daarom gaat de handelsnaam KPN Netwerk nu verdwijnen begrijp ik en gaan ze over “de collega’s” praten. Denk dat er meer nodig is dan dat :) .
DFN en Delta als provider zijn echt verschillende entiteiten en bedrijven. DFN kan in principe vandaag nog overgenomen worden, dit is immers het netwerk. Maar Delta blijft dan gewoon als provider.
Wel heeft de hoofdinvesteerder belangen in Delta en Caiway waardoor deze providers het eerste jaar meestal alleen te kiezen zijn.
Sjakie0101 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 21:10:
[...]

DFN en Delta als provider zijn echt verschillende entiteiten en bedrijven. DFN kan in principe vandaag nog overgenomen worden, dit is immers het netwerk. Maar Delta blijft dan gewoon als provider.
Wel heeft de hoofdinvesteerder belangen in Delta en Caiway waardoor deze providers het eerste jaar meestal alleen te kiezen zijn.
Dat weet ik, ik reageerde op de opmerking dat bij issues Delta zou verwijzen naar DFN en andersom. Daar heb ik hier nog nooit wat over gelezen.

ernstoud schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 20:48:
[...]

Gebeurt dat dan? Ik heb er geen ervaring mee maar volgens mij van wat ik er over lees is dat verwijzen niet zo aan de orde.
Ik meen het gelezen / "opgevangen" te hebben. In any case, je mag het ook lezen als voorbeeld, van het punt dat ik probeerde te maken. Als je een slechte ervaring met een bedrijf hebt kan dat prima een reden zijn om "te vertrekken en niet terug te komen". En alleen al het moeilijk doen over het ontbinden van het contract terwijl nog niks geleverd is (wat gewoon onwettig is, zoals je zelf ook erkent) kan al best zo'n ervaring zijn. Dat (bv) de aanleg niet helemaal soepel gaat kan gebeuren. Maar als je dan wilt opzeggen moet dat gewoon zonder gedoe kunnen, en dat is bij Delta niet het geval en je moet al direct met juridische stappen dreigen. Als de klantenservice al zo om gaat met "potentiële" klanten zou ik persoonlijk ook mijn vragen stellen hoe er wordt omgegaan met problemen / klachten van daadwerkelijke klanten.
RobertMe schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 21:36:
[...]
Als de klantenservice al zo om gaat met "potentiële" klanten zou ik persoonlijk ook mijn vragen stellen hoe er wordt omgegaan met problemen / klachten van daadwerkelijke klanten.
Daar hebben we het al eens over gehad. Jij bent geen klant dus kun je daar uit eigen ervaring geen positief nieuws over brengen. Ik heb in ruim twee jaar 1 keer contact gehad met de helpdesk omdat na de upgrade van 700 Mbps naar 1 Gbps, de omgewisselde settop box niet geactiveerd bleek. Dat was in vijf minuten opgelost.

Dat is ook maar n=1 maar van wat ik lees (hier op Tweakers volg ik KPN, Odido en Vodafone en daarnaast lees ik het eigen KPN forum) kun je nergens terecht als je absolute garantie wil dat problemen snel en kundig opgelost worden. Misschien bij Glasnet, daar zitten de engineers aan de knoppen ook in de Tweakers thread.

En dat Delta zich niet houdt aan de 14 dagen periode pas na een werkend opgeleverde verbinding is van de zotte. Helemaal mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-06 19:36
Het boekje is al twee jaar oud maar desalniettemin leuk en interessant om te lezen :

https://www.nlconnect.org...-jaar-fiber-to-the-home-1

[ Voor 27% gewijzigd door Mapje op 23-02-2024 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worker123
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
EWS99 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 18:16:
[...]

Ik snap dat gefiep niet altijd om 120,- per jaar.. Elke provider doet aan inflatie correctie, dus dikke kans dat je bij je huidige provider alsnog dat verschil in geld kwijt bent.
Nu gewoon weer een jaar korting bij Ziggo a 9 x20 euro, de aansluiting is gewoon gerealiseerd, alleen de POP is nog steeds niet actief.

Aannames....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fryslanboy
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-06 10:47
Ik ben even begonnen met dit topic doorspitten, ik heb namelijk een situatie die ik wil schetsen.

In de zomer van '22 een huis gekocht, waar we in december introkken, en dan ga je natuurlijk kijken naar providers. (Tijdens bezichtiging niet goed de meterkast ingekeken)

Bij Caiway, een glasabonnement afgesloten, want dit was beschikbaar. Prima. Uiteindelijk ging ik bellen in december, want het duurde allemaal lang. Bleek dat er geen glasvezel lag, en dit moest nog getrokken worden. Opzeggen kon niet meer, want, 14 dagen bedenktijd.

De status hier in de regio alles een beetje in de gaten gehouden, en september '23 een keer gebeld. Toen werd ik uiteindelijk passief-agressief te woord gestaan, met de argumenten dat als ik nu ging annuleren, dan zouden er kosten aan verbonden zijn i.v.m. de graafwerkzaamheden en dergelijke.

Uiteindelijk kwam er in december 2023 iemand op het kastje te installeren. Dit ging allemaal goed verder, maar nu ben ik dus benieuwd wanneer er daadwerkelijk een pakketje komt met aansluitmateriaal.

In die tussentijd heb ik gewoon coax van Ziggo, dus ik zit ook nergens om verlegen. Maar ik vroeg me af wat normaal is, of dit herkenbaar is en zeker dat gedrag van de klantenservice.

In de basis kan je toch nooit iets aanbieden, als er nog geen schep de grond in is gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:36
Fryslanboy schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:40:
In de basis kan je toch nooit iets aanbieden, als er nog geen schep de grond in is gegaan?
Blijkbaar is dat bij glasvezel wel gebruikelijk.... Daar vind ik ook wel iets van eigenlijk. Vooral ook omdat er tussen het moment van opgave en het moment dat de aansluiting daadwerkelijk werkt nogal veel verandert:
  • De abonnementsprijs wordt verhoogd.
  • Er komen andere aanbieders op de lijn (bijv Odido).
  • Het type aansluiting verandert (van gpon naar xgs-pon)
  • Het is totaal onduidelijk wanneer de aansluiting uiteindelijk opgeleverd zal worden (datum verandert steeds).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:32
Fryslanboy schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:40:
Ik ben even begonnen met dit topic doorspitten, ik heb namelijk een situatie die ik wil schetsen.

In de zomer van '22 een huis gekocht, waar we in december introkken, en dan ga je natuurlijk kijken naar providers. (Tijdens bezichtiging niet goed de meterkast ingekeken)

Bij Caiway, een glasabonnement afgesloten, want dit was beschikbaar. Prima. Uiteindelijk ging ik bellen in december, want het duurde allemaal lang. Bleek dat er geen glasvezel lag, en dit moest nog getrokken worden. Opzeggen kon niet meer, want, 14 dagen bedenktijd.

De status hier in de regio alles een beetje in de gaten gehouden, en september '23 een keer gebeld. Toen werd ik uiteindelijk passief-agressief te woord gestaan, met de argumenten dat als ik nu ging annuleren, dan zouden er kosten aan verbonden zijn i.v.m. de graafwerkzaamheden en dergelijke.

Uiteindelijk kwam er in december 2023 iemand op het kastje te installeren. Dit ging allemaal goed verder, maar nu ben ik dus benieuwd wanneer er daadwerkelijk een pakketje komt met aansluitmateriaal.

In die tussentijd heb ik gewoon coax van Ziggo, dus ik zit ook nergens om verlegen. Maar ik vroeg me af wat normaal is, of dit herkenbaar is en zeker dat gedrag van de klantenservice.

Klinkt als slechte klantenservice van de provider Caiway (die hebben een topic) en/of het netwerk van Delta Fiber Netwerk (ook een topic), maar niet de provider Delta waar dit topic over gaat.

(ja het is verwarrend :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fryslanboy
  • Laatst online: 08-06 10:47
esky schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:49:
[...]

Klinkt als slechte klantenservice van de provider Caiway (die hebben een topic) en/of het netwerk van Delta Fiber Netwerk (ook een topic), maar niet de provider Delta waar dit topic over gaat.

(ja het is verwarrend :) )
Het is inderdaad erg verwarrend. En aangezien de pagina over de aanleg van hier, op Delta staat, is dat de reden dat m'n post hier staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-06 20:58
miicker schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:08:
Ik heb een vaag probleem sinds ik over ben naar Delta. Ten eerste werkte port forwarding niet, ik kwam erachter dat CGNAT aan stond. Dit heb ik uit laten zetten. Nu werkt port forwarding wel. Zo heb ik een NAS die ik extern wil bereiken. Nu komt het vreemde:
Zet ik WiFi op mijn telefoon uit (dus via 4/5G) dan kan ik wel bij de NAS. Ze ik WiFi aan en zit ik op mijn thuis netwerk, dan kan ik niet bij m'n NAS via het externe adres (wel via het interne IP adres).

Voorheen toen ik bij KPN zat had ik dit probleem niet. Inmiddels is het ruim 24 uur geleden dat ik de DNS wijzigingen door heb gevoerd. Ook heb ik op mijn pc bijvoorbeeld de DNS cache al geleegd met ipconfig /flushdns. Als ik ping naar mijn domeinnaam, dan wordt dit wel omgezet naar het correct IP, dus DNS werkt. Toch kan ik als ik verbonden ben met het thuisnetwerk niet via de externe site bij m'n NAS.

Zet ik met m'n telefoon een hotspot aan dan werkt het wel.
Dit is ook iets wat ik met de Nokia op het werk ondervond, maar dan met de VPN service die gekoppeld zit aan een extern domein, met XS4ALL en de Fritz!Box 7590 was het prima mogelijk dat externe domein vanuit intern aan te spreken om de VPN te managen, dat lukt dus niet met de Nokia.

Zoals de antwoorden die ik hierboven over NAT Hairpinning zie lijkt dat dan maar het probleem te zijn. Weet ik dat ook weer. Interne IP is dan geen probleem.

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • +1 Henk 'm!
miicker schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:19:
Is er een manier om dit op te lossen? Ik heb bijvoorbeeld deze: uitvoering: TP-Link Deco XE75 Pro, 3 pack

Zou het werken als ik het modem in bridge modus laat zetten (als dat überhaupt kan?) of lost dit het ook niet op?
Nee, bridge kan niet. Enige dat wel kan is een eigen modem/router dat je direct aan de glasvezel koppelt. Maar dan ben je AFAIK meteen een paar honderd euro verder. (Alleen al 100 tot 200 voor de SFP+ module die @ernstoud uit Azie heeft besteld).
Mogelijke workaround is een DMZ waarbij de Nokia alle verkeer naar de eigen router stuurt. Maar dat blijft nasty.

Simpelste oplossing is een eigen DNS server draaien intern. Daarin dezelfde domeinnamen opnemen maar dan met het interne IP adres. Kan mogelijk ook weer gewoon op die NAS erbij.
Of als je echt avontuurlijk bent IPv6 gebruiken. Maar Docker + IPv6 is nog een uitdaging op zich. Laat staan als je nog niet bekend bent met IPv6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Hmm oke. Heel jammer, echt een domper. Vind het ook wel heel vreemd dat een nieuw modem een functie die ik al zeker 10 jaar gebruik ineens niet ondersteund 8)7

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
miicker schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:26:
Hmm oke. Heel jammer, echt een domper. Vind het ook wel heel vreemd dat een nieuw modem een functie die ik al zeker 10 jaar gebruik ineens niet ondersteund 8)7
Anderzijds kun je ook stellen dat NAT loopback meer een hack is. Wellicht semi wenselijk omdat het dingen makkelijker maakt. Maar puur intern verkeer alsnog via de router laten verlopen (wat dan "toevallig" werkt door hairpin NAT) is ook niet je van het.
Optie had er overigens wel op mogen zitten IMO, daar niet van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:09
RobertMe schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:18:
[...]

Of om het over een totaal andere boeg te gooien: gebruik IPv6. Dan heb je niks met NAT en port forwards te maken. In het interne netwerk bevindt het (publieke) IP adres zich binnen het lokale subnet dus wordt het rechtstreeks benaderd (en niet via de router) en buiten de deur wordt het IP adres over internet naar jou thuis gerouteerd. In de router (/ONT) hoef je dan maar de poort open te zetten).
En met dat laatste gaat het dan weer mis, want de Nokia XS2426-B die je van Delta krijgt ondersteunt geen IPv6 pinholing, dus zijn je servers niet van buiten af via IPv6 bereikbaar te maken. Het probleem is bekend, maar de fix blijft voorlopig nog uit. :'(
[...]
Make that four. Dus ik kan best iets toevoegen aan een Delta topic zonder klant te zijn ;)
Maar je kan niet zelf proberen of je advies wel werkt....

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Roetzen schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:32:
[...]

Maar je kan niet zelf proberen of je advies wel werkt....
offtopic:
Daarom zitten we op Tweakers en niet op het Viva forum met voorgekauwde antwoorden :+

En ik kan mij ook nog een onderwerp van afgelopen week herinneren waarbij Delta klanten een "foutief" antwoord gaven doordat Delta nu dingen anders doet :p.
spoiler:
Vezels in één mantel of vezels direct in de grond.

En daarnaast... zouden alle AON klanten, en klanten met een eigen ONT, dan ook noet mogen antwoorden. Want ook die kunnen het gedrag van de Nokia niet valideren. Laat staan als je in alle andere topics alleen mag reageren als je er specifiek ervaring mee hebt. Dan kun je Tweakers wel opdoeken. Want vragen met specifieke hardware kan dan vrijwel niemand meer beantwoorden terwijl het zomaar een algemeen probleem kan zijn waarvoor de specifieke hardware niet relevant is of een generieke uitleg al voldoende een duwtje naar de oplossing kan geven.

Edit/aanvulling:
Nog los van dat van de 4 gegeven antwoorden ik uberhaupt de enige ben die nog poogt een oplossing / work-a-round te geven. Drie keer "kan niet" is niet echt behulpzaam als er wel, potentieel meerdere, routes zijn om het wel werkende te krijgen (interne services via DNS benaderen).
But eey, blijkbaar is dit het niveau van behulpzaam zijn in deze topics. Gebruikers die wel willen helpen en meedenken weren op grond van "je hebt er geen ervaring mee" en zelf niet constructief bijdragen naar een oplossing.

[ Voor 20% gewijzigd door RobertMe op 24-02-2024 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:41:
[...]

offtopic:
Daarom zitten we op Tweakers en niet op het Viva forum met voorgekauwde antwoorden :+

En ik kan mij ook nog een onderwerp van afgelopen week herinneren waarbij Delta klanten een "foutief" antwoord gaven doordat Delta nu dingen anders doet :p.
spoiler:
Vezels in één mantel of vezels direct in de grond.

En daarnaast... zouden alle AON klanten, en klanten met een eigen ONT, dan ook noet mogen antwoorden. Want ook die kunnen het gedrag van de Nokia niet valideren. Laat staan als je in alle andere topics alleen mag reageren als je er specifiek ervaring mee hebt. Dan kun je Tweakers wel opdoeken. Want vragen met specifieke hardware kan dan vrijwel niemand meer beantwoorden terwijl het zomaar een algemeen probleem kan zijn waarvoor de specifieke hardware niet relevant is of een generieke uitleg al voldoende een duwtje naar de oplossing kan geven.

Edit/aanvulling:
Nog los van dat van de 4 gegeven antwoorden ik uberhaupt de enige ben die nog poogt een oplossing / work-a-round te geven. Drie keer "kan niet" is niet echt behulpzaam als er wel, potentieel meerdere, routes zijn om het wel werkende te krijgen (interne services via DNS benaderen).
But eey, blijkbaar is dit het niveau van behulpzaam zijn in deze topics. Gebruikers die wel willen helpen en meedenken weren op grond van "je hebt er geen ervaring mee" en zelf niet constructief bijdragen naar een oplossing.
Je begon er deze keer zelf over. In kleine letters weliswaar. Terwijl we die discussie gehad hadden toch? Niet zo verontwaardigd reageren lijkt me dan toch het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ernstoud schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:26:
[...]

Je begon er deze keer zelf over. In kleine letters weliswaar. Terwijl we die discussie gehad hadden toch? Niet zo verontwaardigd reageren lijkt me dan toch het beste.
Dit keer benoemde ik het, helemaal correct!

De vorige twee keren vond jij het echter nodig, en beide keren was het in een "we verschillen van mening" discussie, en had het niet echt relevantie. Beide keren was het gewoon mening modden / deurbeleid willen hanteren. Alsof iemand die geen klant is geen relevante reacties kan hebben in dit topic. Terwijl je eigenlijk gewoon bedoelde "iemand die niet mijn mening deelt is niet gewenst in dit topic".

En natuurlijk zullen er ook onderwerpen zijn waar ik niet over kan meepraten of alleen uit tweede hand. Maar dat geldt net zo goed voor anderen in dit topic. Want de eerdere / eerste reactie hier v.w.b. "misschien kun je hairpin NAT inschakelen" blijkt dus ook uit dat de desbetreffende gebruiker waarschijnlijk het modem niet heeft (of niet de moeite neemt om het te proberen). En jij hebt, zeer zeer zeer, waarschijnlijk een eigen modem of wellicht zelfs nog een AON aansluiting, dus volgens jou eigen logica mag je dan ook al niet reageren.
En ja, uiteraard heeft @Roetzen een punt dat als ik klant was geweest, en als ik dan ook nog een Nokia ONT had gehad, dat ik dan potentieel had kunnen weten dat IPv6 pinholing had gehad. Maar tegelijkertijd is het dan ook de vraag hoeveel "wel klanten" die hier reageren dat weten, of proberen, en meenemen in hun (uitgebreide) reactie om het probleem op te lossen.

Overigens ben ik ook benieuwd wat de stellingname dan was als ik hier al 2 jaar poste met de kanttekening "maar ik ben nog geen klant want de aansluiting is nog niet gerealiseerd". Had je me dan ook al meermaals geprobeerd weg te pesten onder de stellingname "je bent helemaal geen klant"? Of vond je het dan wel prima? Want zolang Delta nog geen niks heeft opgeleverd (in het hele dorp / hele gemeente niet, ook bij diegenen die zich wel direct hebben aangemeld) heeft het uberhaupt geen echt nut om per direct klant te worden (sterker nog, stel ik word klant, kan ik er vervolgens niet eens meer vanaf komen als ik dat zou willen? Gezien Deltas stellingname v.w.b. 14 dagen bedenktijd). Ook al zijn mijn bezwaren intussen minder aanwezig (geen bridge => eigen ONT ("workaround"). geen IPv6 => intussen wel (opgelost)).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
RobertMe schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 18:13:
[...]

Dit keer benoemde ik het, helemaal correct!

De vorige twee keren vond jij het echter nodig, en beide keren was het in een "we verschillen van mening" discussie, en had het niet echt relevantie. Beide keren was het gewoon mening modden / deurbeleid willen hanteren. Alsof iemand die geen klant is geen relevante reacties kan hebben in dit topic. Terwijl je eigenlijk gewoon bedoelde "iemand die niet mijn mening deelt is niet gewenst in dit topic".

En natuurlijk zullen er ook onderwerpen zijn waar ik niet over kan meepraten of alleen uit tweede hand. Maar dat geldt net zo goed voor anderen in dit topic. Want de eerdere / eerste reactie hier v.w.b. "misschien kun je hairpin NAT inschakelen" blijkt dus ook uit dat de desbetreffende gebruiker waarschijnlijk het modem niet heeft (of niet de moeite neemt om het te proberen). En jij hebt, zeer zeer zeer, waarschijnlijk een eigen modem of wellicht zelfs nog een AON aansluiting, dus volgens jou eigen logica mag je dan ook al niet reageren.
En ja, uiteraard heeft @Roetzen een punt dat als ik klant was geweest, en als ik dan ook nog een Nokia ONT had gehad, dat ik dan potentieel had kunnen weten dat IPv6 pinholing had gehad. Maar tegelijkertijd is het dan ook de vraag hoeveel "wel klanten" die hier reageren dat weten, of proberen, en meenemen in hun (uitgebreide) reactie om het probleem op te lossen.

Overigens ben ik ook benieuwd wat de stellingname dan was als ik hier al 2 jaar poste met de kanttekening "maar ik ben nog geen klant want de aansluiting is nog niet gerealiseerd". Had je me dan ook al meermaals geprobeerd weg te pesten onder de stellingname "je bent helemaal geen klant"? Of vond je het dan wel prima? Want zolang Delta nog geen niks heeft opgeleverd (in het hele dorp / hele gemeente niet, ook bij diegenen die zich wel direct hebben aangemeld) heeft het uberhaupt geen echt nut om per direct klant te worden (sterker nog, stel ik word klant, kan ik er vervolgens niet eens meer vanaf komen als ik dat zou willen? Gezien Deltas stellingname v.w.b. 14 dagen bedenktijd). Ook al zijn mijn bezwaren intussen minder aanwezig (geen bridge => eigen ONT ("workaround"). geen IPv6 => intussen wel (opgelost)).
Deze discussie is al gevoerd en volgens mij afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen
RobertMe schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 18:13:
[...]
En ja, uiteraard heeft @Roetzen een punt dat als ik klant was geweest, en als ik dan ook nog een Nokia ONT had gehad, dat ik dan potentieel had kunnen weten dat IPv6 pinholing had gehad.
Van mij hoef je hier ook niet weg. Ik kon het alleen niet nalaten op te merken dat je de bietenbrug op kunt gaan met aannames die je niet gemaakt zou hebben als je net als TS DeCa klant was met een Nokia XS2426-B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetzen schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 19:34:
[...]

Van mij hoef je hier ook niet weg. Ik kon het alleen niet nalaten op te merken dat je de bietenbrug op kunt gaan met aannames die je niet gemaakt zou hebben als je net als TS DeCa klant was met een Nokia XS2426-B.
Ook dan kan ik die aaname incorrect doen :> Ik durf te wedden dat vele posts op Tweakers niet tot in den treure gevalideerd / gecontroleerd worden en er hier en daar dus foutjes/incorrecte aannames in zitten die vaak genoeg prma worden gecorrigeerd door iemand die het wel weet of gaandeweg een "blijkt toch niet te werken".
Nog los van dat je nu al uitbreidt naar "DeCa klant was met een Nokia XS2426-B". Waarmee je impliciet dus stelt dat het hebben van die specifieke Nokia een voorwaarde is om een correct antwoord te kunnen geven. Nog los van dat de vraagsteller niet eens benoemde welke ONT hij heeft (met evt een eigen router), waardoor die hele aanname dat het over dit specifieke ONT gaat al incorrect kan zijn. Net zoals mijn aanname dat (eender welke) ONT van Delta IPv6 pinhooling zou ondersteunen incorrect kan bleek te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roetzen
RobertMe schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 19:50:
[...]
Nog los van dat je nu al uitbreidt naar "DeCa klant was met een Nokia XS2426-B". Waarmee je impliciet dus stelt dat het hebben van die specifieke Nokia een voorwaarde is om een correct antwoord te kunnen geven.
Nog los van dat de vraagsteller niet eens benoemde welke ONT hij heeft (met evt een eigen router), waardoor die hele aanname dat het over dit specifieke ONT gaat al incorrect kan zijn.
Al uit het eerste bericht van @miicker was duidelijk dat hij geen eigen ONT heeft en dus ook geen eigen router want de modems van DeCa doen geen bridge mode.. En jij begon over IPv6. Het geval wil - en dat had je ook zonder DeCa klant te zijn kunnen weten want het is hier eerder aan de orde geweest - dat DeCa alleen IPv6 levert op het XG-SPON netwerk. En vooralsnog heeft DeCa alleen nog de Nokia XS2426-B voor op het XS-GPON netwerk. Dus dan kom ik vanzelf daar bij uit. Als we het hebben over IPv6 bij DeCa dan hebben we het over de Nokia XS2426-B als door DeCa uitgegeven modem/router. Dat is geen aanname van mijn kant, dat is een conclusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:52
Ethirty schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 18:03:
[...]

Verleggen of verlengen is inderdaad geen optie vanaf de FTU, de andere woonruimte wordt inderdaad verwijderd (soort veredelde bouwkeet).
Beetje laat; kan je niet de mantel buis doorsnijden, glasvezel met connector terug trekken vanuit de buis, oprollen en dan in de mk plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
nvm, is al opgelost

[ Voor 94% gewijzigd door miicker op 25-02-2024 22:04 ]

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Modbreak:Zullen we het vanaf nu weer gezellig houden hier? Ons forum is een discussie platform, kortom, je mag gewoon discussiëren over onderwerpen, ook al ben je geen klant of gebruiker van de dienst. Laat iedereen gewoon in zijn eigen waarde.

Let er bij het posten natuurlijk wel op de standaard regels: Niet op de man spelen, niet ranten, post bronnen bij informatie. Op die manier houden we het voor iedereen gezellig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Modbreak:Ik heb de post van @miicker afgesplitst naar een eigen topic: [Delta glasvezel] NAT loopback problemen. Het probleem werd iets te groot voor in het ervaringen topic.

[ Voor 45% gewijzigd door rens-br op 26-02-2024 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-06 13:36
Mede-tweakers,

Zijn er hier mensen die last hebben van een enorm trage initiële connectie met een domein hier en daar? Mijn vrouw klaagt er ook over, soms is het rete snel, en soms duurt de initiële verbinding echt 5 tot 10 seconden en is de website instant geladen.

Hier een paar "traceroute google.com" testresultaten, vanaf mijn MacBook verbonden met de Deco 20x mesh network.
Mijn laptop zelf haalt gewoon uitstekende snelheden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
traceroute to google.com (142.250.74.206), 64 hops max, 52 byte packets
 1  192.168.1.254 (192.168.1.254)  5.147 ms  3.975 ms  6.187 ms
 2  130-226-168-204.dynamic.caiway.nl (204.168.226.130)  30.233 ms  225.818 ms  5.561 ms
 3  62.45.255.193 (62.45.255.193)  7.986 ms
    62.45.255.129 (62.45.255.129)  9.575 ms
    62.45.255.193 (62.45.255.193)  32.230 ms
 4  * * *
 5  * * *
 6  * * *
 7  * 108.170.241.204 (108.170.241.204)  522.417 ms  9.474 ms
 8  209.85.253.113 (209.85.253.113)  15.839 ms
    142.251.237.171 (142.251.237.171)  8.492 ms
    209.85.255.230 (209.85.255.230)  9.071 ms
 9  * * 142.251.251.197 (142.251.251.197)  30.603 ms
10  209.85.252.28 (209.85.252.28)  16.264 ms  16.073 ms
    142.251.227.122 (142.251.227.122)  18.204 ms
11  108.170.252.1 (108.170.252.1)  15.268 ms  15.668 ms  14.045 ms
12  142.250.234.19 (142.250.234.19)  15.629 ms  15.422 ms  16.028 ms
13  fra24s02-in-f14.1e100.net (142.250.74.206)  15.756 ms  17.580 ms  17.203 ms

Een tweede keer runnen, lang geen response, en dan dit, gewoon überhaupt geen antwoord:

code:
1
traceroute: unknown host google.com

Iets later nog een keer runnen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
traceroute to google.com (142.250.186.78), 64 hops max, 52 byte packets
 1  192.168.1.254 (192.168.1.254)  4.130 ms  4.095 ms  3.879 ms
 2  * * *
 3  * 62.45.255.129 (62.45.255.129)  8.499 ms
    62.45.255.193 (62.45.255.193)  11.988 ms
 4  * * *
 5  * * *
 6  142.250.211.90 (142.250.211.90)  15.572 ms
    142.251.66.238 (142.251.66.238)  9.054 ms
    108.170.241.161 (108.170.241.161)  8.871 ms
 7  108.170.241.141 (108.170.241.141)  7.971 ms
    108.170.241.236 (108.170.241.236)  9.033 ms
    108.170.241.204 (108.170.241.204)  23.188 ms
 8  216.239.43.27 (216.239.43.27)  9.585 ms  9.956 ms
    142.251.237.172 (142.251.237.172)  9.833 ms
 9  142.251.251.197 (142.251.251.197)  17.717 ms * *
10  209.85.241.70 (209.85.241.70)  17.853 ms  18.248 ms  16.587 ms
11  108.170.251.129 (108.170.251.129)  14.059 ms  16.287 ms  13.876 ms
12  142.250.214.187 (142.250.214.187)  13.142 ms
    142.250.214.189 (142.250.214.189)  16.149 ms
    142.250.214.187 (142.250.214.187)  13.839 ms
13  fra24s05-in-f14.1e100.net (142.250.186.78)  16.988 ms  16.417 ms  17.053 ms

Zoveel inconsistente momenten van vertraging. Ook heb ik thuis een gigabit bedrade machine draaiende waar onder andere een uptime monitor draait. Deze geeft enorm veel false positives omdat ie heel vaak een site niet op tijd kan laden, dus die moet ik dan 3 pogingen geven. Dus er is echt iets behoorlijk mis.
Op de Nokia glas modem heb ik ook DNS ingesteld naar 1.1.1.1, puur om te testen, DNS op mijn lokale machine aangepast naar zowel die van CF en Google, maar die vertragingen blijven.

Ook de Deco 20x's worden af en toe rood omdat ze dan daarmee aangeven geen internet verbinding te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-06 18:07
xoniq schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:17:
Mede-tweakers,

Zijn er hier mensen die last hebben van een enorm trage initiële connectie met een domein hier en daar? Mijn vrouw klaagt er ook over, soms is het rete snel, en soms duurt de initiële verbinding echt 5 tot 10 seconden en is de website instant geladen.

Hier een paar "traceroute google.com" testresultaten, vanaf mijn MacBook verbonden met de Deco 20x mesh network.
Mijn laptop zelf haalt gewoon uitstekende snelheden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
traceroute to google.com (142.250.74.206), 64 hops max, 52 byte packets
 1  192.168.1.254 (192.168.1.254)  5.147 ms  3.975 ms  6.187 ms
 2  130-226-168-204.dynamic.caiway.nl (204.168.226.130)  30.233 ms  225.818 ms  5.561 ms
 3  62.45.255.193 (62.45.255.193)  7.986 ms
    62.45.255.129 (62.45.255.129)  9.575 ms
    62.45.255.193 (62.45.255.193)  32.230 ms
 4  * * *
 5  * * *
 6  * * *
 7  * 108.170.241.204 (108.170.241.204)  522.417 ms  9.474 ms
 8  209.85.253.113 (209.85.253.113)  15.839 ms
    142.251.237.171 (142.251.237.171)  8.492 ms
    209.85.255.230 (209.85.255.230)  9.071 ms
 9  * * 142.251.251.197 (142.251.251.197)  30.603 ms
10  209.85.252.28 (209.85.252.28)  16.264 ms  16.073 ms
    142.251.227.122 (142.251.227.122)  18.204 ms
11  108.170.252.1 (108.170.252.1)  15.268 ms  15.668 ms  14.045 ms
12  142.250.234.19 (142.250.234.19)  15.629 ms  15.422 ms  16.028 ms
13  fra24s02-in-f14.1e100.net (142.250.74.206)  15.756 ms  17.580 ms  17.203 ms

Een tweede keer runnen, lang geen response, en dan dit, gewoon überhaupt geen antwoord:

code:
1
traceroute: unknown host google.com

Iets later nog een keer runnen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
traceroute to google.com (142.250.186.78), 64 hops max, 52 byte packets
 1  192.168.1.254 (192.168.1.254)  4.130 ms  4.095 ms  3.879 ms
 2  * * *
 3  * 62.45.255.129 (62.45.255.129)  8.499 ms
    62.45.255.193 (62.45.255.193)  11.988 ms
 4  * * *
 5  * * *
 6  142.250.211.90 (142.250.211.90)  15.572 ms
    142.251.66.238 (142.251.66.238)  9.054 ms
    108.170.241.161 (108.170.241.161)  8.871 ms
 7  108.170.241.141 (108.170.241.141)  7.971 ms
    108.170.241.236 (108.170.241.236)  9.033 ms
    108.170.241.204 (108.170.241.204)  23.188 ms
 8  216.239.43.27 (216.239.43.27)  9.585 ms  9.956 ms
    142.251.237.172 (142.251.237.172)  9.833 ms
 9  142.251.251.197 (142.251.251.197)  17.717 ms * *
10  209.85.241.70 (209.85.241.70)  17.853 ms  18.248 ms  16.587 ms
11  108.170.251.129 (108.170.251.129)  14.059 ms  16.287 ms  13.876 ms
12  142.250.214.187 (142.250.214.187)  13.142 ms
    142.250.214.189 (142.250.214.189)  16.149 ms
    142.250.214.187 (142.250.214.187)  13.839 ms
13  fra24s05-in-f14.1e100.net (142.250.186.78)  16.988 ms  16.417 ms  17.053 ms

Zoveel inconsistente momenten van vertraging. Ook heb ik thuis een gigabit bedrade machine draaiende waar onder andere een uptime monitor draait. Deze geeft enorm veel false positives omdat ie heel vaak een site niet op tijd kan laden, dus die moet ik dan 3 pogingen geven. Dus er is echt iets behoorlijk mis.
Op de Nokia glas modem heb ik ook DNS ingesteld naar 1.1.1.1, puur om te testen, DNS op mijn lokale machine aangepast naar zowel die van CF en Google, maar die vertragingen blijven.

Ook de Deco 20x's worden af en toe rood omdat ze dan daarmee aangeven geen internet verbinding te hebben.
Heb je die Deco's in AP modus draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Blaffeh schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:26:
[...]

Heb je die Deco's in AP modus draaien?
Yes. Maar het ligt niet aan de Deco's. Een machine die pal naast de glas modem staat en daar direct ingeplugd, die heeft er ook last van. Daarvan krijg ik namelijk meldingen als iets offline is, en die heb ik uitgezet omdat ik daar gek van wordt, omdat ie sites niet kan pingen, omdat de verbinding dan of even weg is, of een timeout geeft.

Dus de Deco's heb ik al uitgesloten. Die werken best fijn verder. Ook intern netwerk geen problemen qua connecties naar andere machines of game streamen over het netwerk naar bijvoorbeeld slaapkamer zoon via Wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaffeh
Heb je dan niet over het algemeen met je verbinding packet loss? Wat gebeurt er als je bijv eens ergens zo'n .bin testbestand binnensleept van 10 GB?

http://hil-speed.hetzner.com Zal niet de snelste hoster zijn, maar hij moet in principe ononderbroken doorlopen.

[ Voor 27% gewijzigd door Blaffeh op 26-02-2024 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xoniq schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:29:
[...]

Yes. Maar het ligt niet aan de Deco's. Een machine die pal naast de glas modem staat en daar direct ingeplugd, die heeft er ook last van. Daarvan krijg ik namelijk meldingen als iets offline is, en die heb ik uitgezet omdat ik daar gek van wordt, omdat ie sites niet kan pingen, omdat de verbinding dan of even weg is, of een timeout geeft.

Dus de Deco's heb ik al uitgesloten. Die werken best fijn verder. Ook intern netwerk geen problemen qua connecties naar andere machines of game streamen over het netwerk naar bijvoorbeeld slaapkamer zoon via Wifi.
Hier de resultaten van een zojuist gedane meting naar Google.com door de 34 RIPE Atlas Probes op de Delta infra: https://atlas.ripe.net/measurements/68062622#probes (kies tabblad “Latest Results”).

En naar 1.1.1.1:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L1ZIqfe-5eqVmUIkeEt_fxCWjI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nhaAvjMJOboGi2mOHjnqZL3R.jpg?f=fotoalbum_large

Niets aan de hand landelijk. Moet iets lokaal zijn. Want hier staan die probes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TX7-D0xwM5RX5T0SttaMyXuqrWE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/COaHqIxvBKE8tqByncdwdCRf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door ernstoud op 26-02-2024 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Mede-tweakers,

Zijn er hier mensen die last hebben van een enorm trage initiële connectie met een domein hier en daar? Mijn vrouw klaagt er ook over, soms is het rete snel, en soms duurt de initiële verbinding echt 5 tot 10 seconden en is de website instant geladen
Je kan contact opnemen met Delta. Ze kunnen uitlezen als er iets mis is met het signaal.
xoniq schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:29:
[...]

Als je alleen die machine aansluit en je hebt nog steeds het probleem dat ligt het probleem iig niet in je interne netwerk. Maar zou de Nokia router bijvoorbeeld stuk kunnen zijn of je hebt bijvoorbeeld slecht signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Blaffeh schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:33:
Heb je dan niet over het algemeen met je verbinding packet loss? Wat gebeurt er als je bijv eens ergens zo'n .bin testbestand binnensleept van 10 GB?

http://hil-speed.hetzner.com Zal niet de snelste hoster zijn, maar hij moet in principe ononderbroken doorlopen.
Dit loopt wel gewoon ononderbroken door, ook met een wget als in de browser (wel gecapped op 13,8MB/s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
bjusterbaarlik schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:41:
[...]

Je kan contact opnemen met Delta. Ze kunnen uitlezen als er iets mis is met het signaal.
Zal ze morgen eens bellen, want met een speedtest haal ik wel bijna de volle gigabit up en down (al zegt dat natuurlijk niks voor throughput).

Ben meestal huiverig met bellen omdat je dan in een doorverbind mengel komt vaak met gebrekkig sprekende mensen die je doorverbinden en niks van je vorige uitleg doorgeven, en je 10x hetzelfde uit moet leggen.

Maar zal daar eens horen kijken of ze iets geks zien. Heb de verbinding pas net 2 weken ongeveer in mijn huis. Dacht eerst dat die hickups kwamen door bijvoorbeeld fast roaming van de Deco's, maar bleek daarna niet verholpen, en toen kwam ik het ook bedraad tegen, direct op de modem.

Het is ook zo inconsistent dat het zo vervelend maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaffeh
Ook niet ergens een rotte netwerkkabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xoniq schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:46:
[...]

Zal ze morgen eens bellen, want met een speedtest haal ik wel bijna de volle gigabit up en down (al zegt dat natuurlijk niks voor throughput).

Ben meestal huiverig met bellen omdat je dan in een doorverbind mengel komt vaak met gebrekkig sprekende mensen die je doorverbinden en niks van je vorige uitleg doorgeven, en je 10x hetzelfde uit moet leggen.

Maar zal daar eens horen kijken of ze iets geks zien. Heb de verbinding pas net 2 weken ongeveer in mijn huis. Dacht eerst dat die hickups kwamen door bijvoorbeeld fast roaming van de Deco's, maar bleek daarna niet verholpen, en toen kwam ik het ook bedraad tegen, direct op de modem.

Het is ook zo inconsistent dat het zo vervelend maakt.
Heb je de Nokia XGS-2426g-b? Er zijn gevallen bekend dat de glasvezel onder uit dit device bekneld raakt. Schroefje aan de onderzijde. Je zou eens kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaffeh
@ernstoud Knelt hij dan niet in de wandhouder? Is maar een smal uitsparinkje namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blaffeh schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:51:
@ernstoud Knelt hij dan niet in de wandhouder? Is maar een smal uitsparinkje namelijk.
Volgens mij was dat het issue inderdaad. Als een monteur dat ziet, monteert hij/zij een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heelgoed
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20-05 09:39
Mede-tweakers,

Soms, nu niet, maar de afgelopen dagen wel eens een poosje. Ik zit overigens via Delta bij Caiway. Initiële connectie traag, aantal seconden zodat soms de browser meldt geen verbinding te kunnen maken, laden verder ok en snelheidsmeting ook altijd prima.

Een enkele keer meldt m'n tablet over de Wifi dat 'ie zich afvraagt of die wel verbonden is met internet, de precieze melding weet ik even niet. Maar hij trekt die melding eigenlijk altijd na een paar seconden in en dan loopt het wel.

Alles via WiFi en de basale nokia modem. Nokia meldt geen fouten in de verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Blaffeh schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:51:
Dat kan, maar beknelt tussen de onderkant die je ervan kunt schroeven komt ook voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
Ik vind 't een beetje als een DNS issue klinken. Kun je eens een andere DNS server instellen? Bijvoorbeeld 8.8.4.4 / 8.8.8.8 of 1.1.1.1 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EWS99 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:24:
Ik vind 't een beetje als een DNS issue klinken. Kun je eens een andere DNS server instellen? Bijvoorbeeld 8.8.4.4 / 8.8.8.8 of 1.1.1.1 ?
Dat had hij al gedaan (1.1.1.1).

Maar zelf zou ik wel een (continuous) ping doen, en geen traceroute. traceroute zegt helemaal niks. Behalve dat je een ping kunt doen en sommige routers tussen jezelf en het eindpunt antwoorden als de TTL expired (en andere niet, vandaar de sterretjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
RobertMe schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:50:
[...]

Dat had hij al gedaan (1.1.1.1).

Maar zelf zou ik wel een (continuous) ping doen, en geen traceroute. traceroute zegt helemaal niks. Behalve dat je een ping kunt doen en sommige routers tussen jezelf en het eindpunt antwoorden als de TTL expired (en andere niet, vandaar de sterretjes).
Heb een ping gedaan, die duurde ook een aantal seconde voordat ie begon verder niks geks.

ping google.com
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
PING google.com (216.58.208.110): 56 data bytes
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=0 ttl=57 time=6.978 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=1 ttl=57 time=8.350 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=2 ttl=57 time=8.223 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=3 ttl=57 time=7.877 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=4 ttl=57 time=8.566 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=5 ttl=57 time=7.940 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=6 ttl=57 time=8.006 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=7 ttl=57 time=12.943 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=8 ttl=57 time=8.472 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=9 ttl=57 time=10.884 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=10 ttl=57 time=16.502 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=11 ttl=57 time=8.137 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=12 ttl=57 time=11.628 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=13 ttl=57 time=8.114 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=14 ttl=57 time=16.891 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=15 ttl=57 time=7.974 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=16 ttl=57 time=16.983 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=17 ttl=57 time=8.104 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=18 ttl=57 time=9.306 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=19 ttl=57 time=30.425 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=20 ttl=57 time=8.184 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=21 ttl=57 time=15.525 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=22 ttl=57 time=8.017 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=23 ttl=57 time=15.702 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=24 ttl=57 time=8.218 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=25 ttl=57 time=8.523 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=26 ttl=57 time=8.399 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=27 ttl=57 time=16.763 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=28 ttl=57 time=14.403 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=29 ttl=57 time=8.683 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=30 ttl=57 time=8.034 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=31 ttl=57 time=7.869 ms

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xoniq schreef op maandag 26 februari 2024 @ 22:49:
[...]

Heb een ping gedaan, die duurde ook een aantal seconde voordat ie begon verder niks geks.

ping google.com
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
PING google.com (216.58.208.110): 56 data bytes
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=0 ttl=57 time=6.978 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=1 ttl=57 time=8.350 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=2 ttl=57 time=8.223 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=3 ttl=57 time=7.877 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=4 ttl=57 time=8.566 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=5 ttl=57 time=7.940 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=6 ttl=57 time=8.006 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=7 ttl=57 time=12.943 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=8 ttl=57 time=8.472 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=9 ttl=57 time=10.884 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=10 ttl=57 time=16.502 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=11 ttl=57 time=8.137 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=12 ttl=57 time=11.628 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=13 ttl=57 time=8.114 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=14 ttl=57 time=16.891 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=15 ttl=57 time=7.974 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=16 ttl=57 time=16.983 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=17 ttl=57 time=8.104 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=18 ttl=57 time=9.306 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=19 ttl=57 time=30.425 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=20 ttl=57 time=8.184 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=21 ttl=57 time=15.525 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=22 ttl=57 time=8.017 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=23 ttl=57 time=15.702 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=24 ttl=57 time=8.218 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=25 ttl=57 time=8.523 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=26 ttl=57 time=8.399 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=27 ttl=57 time=16.763 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=28 ttl=57 time=14.403 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=29 ttl=57 time=8.683 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=30 ttl=57 time=8.034 ms
64 bytes from 216.58.208.110: icmp_seq=31 ttl=57 time=7.869 ms
Als het een aantal seconden duurt voordat een ping begint (die er verder okay uit ziet op het eerste gezicht maar heb zelf geen glasvezel dus kan niet vergelijken) lijkt het toch weer meer een DNS probleem te zijn.

Als het een probleem met de aansluiting is (wat andere suggereerden v.w.b. geknikte kabel en aanverwanten) zou ik ook verwachten dat je het aan meer merkt. Packet loss dus bij een ping, of een download die niet stabiel is. Waarbij deze twee zaken intussen semi zijn uitgesloten. En je benoemde zelf initieel al "verbinden is langzaam", dus ook verwijzende naar het initiële stukje.

De DNS server die je op 1.1.1.1 hebt gezet in de Nokia, is dat aan de WAN of LAN kant? Oftewel: welke DNS server gebruikt de PC/..., is dat direct 1.1.1.1 of de Nokia (die forward naar 1.1.1.1)? In het laatste geval (Nokia, die forward) zou je alsnog eens kunnen testen met deze direct op de client.

Daarnaast zou je ook de ping eens echt langere tijd kunnen laten draaien. Merk je intussen weer dat de verbinding langzaam is (/"verbinding langzaam tot stand komt") kun je de ping stoppen en kijken of deze nog steeds 100% succesvol was.
Of tegelijkertijd / direct na elkaar een ping google.com en ping <IP van vorige ping naar google.com>. Start die direct op IP basis maar traag bij domein basis duid dat ook weer op DNS probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op maandag 26 februari 2024 @ 23:12:
[...]

Als het een aantal seconden duurt voordat een ping begint (die er verder okay uit ziet op het eerste gezicht maar heb zelf geen glasvezel dus kan niet vergelijken) lijkt het toch weer meer een DNS probleem te zijn.

Als het een probleem met de aansluiting is (wat andere suggereerden v.w.b. geknikte kabel en aanverwanten) zou ik ook verwachten dat je het aan meer merkt. Packet loss dus bij een ping, of een download die niet stabiel is. Waarbij deze twee zaken intussen semi zijn uitgesloten. En je benoemde zelf initieel al "verbinden is langzaam", dus ook verwijzende naar het initiële stukje.

De DNS server die je op 1.1.1.1 hebt gezet in de Nokia, is dat aan de WAN of LAN kant? Oftewel: welke DNS server gebruikt de PC/..., is dat direct 1.1.1.1 of de Nokia (die forward naar 1.1.1.1)? In het laatste geval (Nokia, die forward) zou je alsnog eens kunnen testen met deze direct op de client.

Daarnaast zou je ook de ping eens echt langere tijd kunnen laten draaien. Merk je intussen weer dat de verbinding langzaam is (/"verbinding langzaam tot stand komt") kun je de ping stoppen en kijken of deze nog steeds 100% succesvol was.
Of tegelijkertijd / direct na elkaar een ping google.com en ping <IP van vorige ping naar google.com>. Start die direct op IP basis maar traag bij domein basis duid dat ook weer op DNS probleem.
Misschien wat overkill en ook een beetje nerdy... ik gebruik (in een script) curl om te meten hoe lang het duurt om een TCP CONNECT op te zetten, dat mag volgens de betreffende RFC niet langer dan 3 secondes duren, is dat wel zo dan is er wat mis (en reset ik bijvoorbeeld mijn KPN 4G buitengebied modem - die wel eens een rare mishap heeft):

code:
1
curl -s -I -w [%{time_connect}]\r\n www.google.nl

dat geeft:

HTTP/1.1 200 OK
Content-Type: text/html; charset=ISO-8859-1
Content-Security-Policy-Report-Only: object-src 'none';base-uri 'self';script-sr
c 'nonce-lTBy9uytYlngll1eyFdG5w' 'strict-dynamic' 'report-sample' 'unsafe-eval'
'unsafe-inline' https: http:;report-uri https://csp.withgoogle.com/csp/gws/other
-hp
Date: Mon, 26 Feb 2024 23:29:57 GMT
Server: gws
X-XSS-Protection: 0
X-Frame-Options: SAMEORIGIN
Transfer-Encoding: chunked
Expires: Mon, 26 Feb 2024 23:29:57 GMT
Cache-Control: private
Set-Cookie: AEC=Ae3NU9OdJ-hcJo34mOP9kZW6yfal77JZklTOd4SvXAz5ydjVcmiFGm2Onpo; exp
ires=Sat, 24-Aug-2024 23:29:57 GMT; path=/; domain=.google.nl; Secure; HttpOnly;
SameSite=lax

[0,070000]

dus 70 ms. Daarin zit dan de DNS, de handshake etc.

Waarom? ICMP heeft op internet lage prio, dus per definitie zegt het niets. elke server onderweg - zelfs je eigen router - kan besluiten er geen aandacht aan te geven. Voor een TCP CONNECT geldt dat uiteraard niet. (En ja, het is meer dan alleen een TCP CONNECT, er wordt ook een HTTP sessie opgezet. Alles bij elkaar een goed beeld van performance.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maupie1967
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-01 12:28
xoniq schreef op maandag 26 februari 2024 @ 22:49:
[...]

Heb je een werkende ipv4/ipv6 stack? Doe dezelfde testen eens met een traceroute -6 google.com en ping -6 google.com

Een niet goed werkende ipv6 kan rare timeouts geven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Har
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-06 18:23

Har

xoniq schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:46:
[...]

Niet mijn ervaring. Heb sinds kort 8Gbps. Mijn desktop is met een Qnap QNA T310G1T 10 gbit ethernet adapter verbonden. Bij mij valt de verbinding af en toe 3 tot 6 seconden uit. Ik heb via de chat gelijk om een medewerker gevraagd en kreeg die ook. Werd snel opgeschaald en daarna keurig teruggebeld. Gedurende een periode van 2 weken hebben ze regelmatig getest of er iets met het Sagemcom modem aan de hand was. Ik werd om de drie dagen gebeld en op de hoogte gehouden. Keurig netjes dus.

Ik zou gewoon systematisch te werk gaan met beproefde debuggingstechnieken. Eerst de configuratie vereenvoudigen en één enkele desktop met een kabel aan het modem hangen. Als het probleem dan nog optreedt, zoals eerder gezegd, Delta vragen om je modem door te meten. Als dat niets oplevert, andere kabel en/of andere desktop proberen en zo stap voor stap verder. Het kost tijd en geduld, maar is vaak wel de enige methode.

Mocht je echt vastlopen dan zijn ze denk ik wel bereid om een ervaren storingsmonteur te sturen met meetapparatuur.

Veel succes en houd ons op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 09-06 19:54

wdr

Wat zijn jullie ervaringen met het voor de eerste keer aansluiten van een glasmodem op een brandnieuwe glas-aansluiting in de meterkast. Medio maart komt monteur hier namens Delta de aansluiting verzorgen en Delta adviseert nl mijn oude provider pas op te zeggen als de nieuw glasaansluiting goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
wdr schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:06:
Wat zijn jullie ervaringen met het voor de eerste keer aansluiten van een glasmodem op een brandnieuwe glas-aansluiting in de meterkast. Medio maart komt monteur hier namens Delta de aansluiting verzorgen en Delta adviseert nl mijn oude provider pas op te zeggen als de nieuw glasaansluiting goed werkt.
Als je niet zonder internet kan is dat zeker aan te raden. Zou sowieso minimaal een overlap houden. Bijvoorbeeld 2 weken overlap, handig voor eventuele problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09-06 16:21
Lijkt me wel verstandig!
Ik heb XS4all ook pas opgezegd, nadat Delta glas werkend was opgeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Har

Har

bjusterbaarlik schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:24:
[...]

Als je niet zonder internet kan is dat zeker aan te raden. Zou sowieso minimaal een overlap houden. Bijvoorbeeld 2 weken overlap, handig voor eventuele problemen.
Goed advies. Ik heb sinds begin deze maand 8Gbps van Delta. Er is een probleempje met de verbinding die af en toe kort wegvalt. Mogelijk een probleem met mijn bekabeling. Ik vermoed dat ik dat binnen een paar weken opgelost heb. Ik heb besloten mijn oude provider te houden als fail over, omdat ik niet zonder internet kan. Ik sluit me aan bij het advies van bjusterbaarlik. Draai een paar weken met je nieuwe verbinding en doe de oude pas weg als de nieuwe verbinding helemaal stabiel is. Eventueel kun je je oude provider downgraden naar een minder snel en goedkoper abonnement en deze als fall over gebruiken.

• wdr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 09-06 19:54

wdr

Dank voor jullie adviezen. Ik ga pas opzeggen als mijn nieuwe aansluiting goed werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-06 19:36
DELTA scoort beste in netwerktest van Umlaut

https://www.deltafiber.nl...n-netwerktest-van-umlaut/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
Ik kan het na ruim 1 jaar gebruik prima beamen, zeer stabiel, altijd maximale snelheid, redelijk degelijk modem die prima wifi snelheden kan halen (780/780 via S22 Ultra), vrijwel nooit downtime, constant lage pings van vrijwel 4-5ms.

En buiten dat prima bereikbare klantenservice die normaliter vlot reageert/oppakt.
Inmiddels op het werk zet de goede ervaring zich voort onder XGS-PON.

Verdient. d:)b

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fox-Racing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 15:55
Na een paar jaar wachten (december 2021)
was het afgelopen dinsdag dan zover, de glasverbinding werd actief :*)

Afgelopen weekend de Nokia modem al geïnstalleerd op de FTU en gaf alleen een power lampje.
Glasverbinding nog niet actief, kan werd dinsdag pas actief dus even afwachten.
Gisteravond pas weer thuis, mooi kunnen we gaan testen.

Helaas nog steeds alleen het power lampje brandde.
Modem opnieuw gestart, na 20min nog steeds alleen power brand.

Delta gebeld en met hulp modem aan onderkant gereset.
toen kreeg ik na zoveel minuten een pon lampje erbij, maar schoot power in snel knipperen.
modem deed herstart en begon het hele verhaal weer opnieuw.. zat gewoon in een loop leek wel.

Klantenservice bevestigde een DOA, de Nokia modem is defect, we sturen een nieuwe op :'(
gisteravond om 20:30 de bevestiging van Service afdeling "we sturen een nieuwe op"
en zojuist PostNL "we komen hem vanmiddag brengen" :*) :*)

Kan niet zeggen dat de jongens van Delta niet snel zijn.
Goede service!!

RichardVos.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Fox-Racing schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:39:

Als dat je probleem was geweest dan was het PON lampje rood geweest.

• Pentiummania
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-05 18:07

Pentiummania

i.imgur.com /X6rHMRT.jpg

Ik had hier al eens gepost dat mijn downloads soms rond de 3Mb/s zijn zo'n 30mbit (Dit lijkt nu gelukkig niet meer zo) nu ervaar ik deze snelheid ook door simpelweg van de ene pc naar de andere pc wat bestanden over te zetten ik doe dat dan wel via remote desktop omdat je daar even snel makkelijk een station drive kan mappen.
Het lijkt wel of het iets sneller hoger elke keer probeert over te dragen maar ja dit z'n natuurlijk bagger snelheden zo.

[ Voor 3% gewijzigd door Pentiummania op 29-02-2024 13:19 ]

win a gamepc: https://beamstream.gg/giveaway/beammeup https://kick.com/Pentiummania https://www.twitch.tv/Amazoontje https://beamstream.gg/what-is-beam

• CriticalHit_NL
Pentiummania schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:18:
Ik had hier al eens gepost dat mijn downloads soms rond de 3Mb/s zijn zo'n 30mbit (Dit lijkt nu gelukkig niet meer zo) nu ervaar ik deze snelheid ook door simpelweg van de ene pc naar de andere pc wat bestanden over te zetten ik doe dat dan wel via remote desktop omdat je daar even snel makkelijk een station drive kan mappen.[YouTube: 192 168 1 66 Verbinding met extern bureaublad 2024 02 29 13 09 39] Het lijkt wel of het iets sneller hoger elke keer probeert over te dragen maar ja dit z'n natuurlijk bagger snelheden zo.
Als dit via het RDP protocol is dan lijkt me dat niet efficiënt.
Deel dan je lokale schijf of map op de machine naar je netwerk en verbind daarmee.

RDP heeft naar mijn weten bij direct over kopiëren vanuit klembord ook bestandslimieten qua grootte.
Als je via LAN met Cat 5e geen gigabit snelheden haalt via het delen van de schijf dan is ofwel de kabel niet goed of de remote schijf kan het niet aan lijkt me.

• Pentiummania

Pentiummania

i.imgur.com /X6rHMRT.jpg

CriticalHit_NL schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:27:
[...]

Als dit via het RDP protocol is dan lijkt me dat niet efficiënt.
Deel dan je lokale schijf of map op de machine naar je netwerk en verbind daarmee.

RDP heeft naar mijn weten bij direct over kopiëren vanuit klembord ook bestandslimieten qua grootte.
Als je via LAN met Cat 5e geen gigabit snelheden haalt via het delen van de schijf dan is ofwel de kabel niet goed of de remote schijf kan het niet aan lijkt me.
Alles zit met minstens CAT 5e kabels aangesloten, Delta heeft mij ook nog 20 meter kabel opgestuurd, maar die kabel was iets minder CAT als de kabels die ik nu gebruik zijn wel van de Action. Het gaat wel van de 2.5gbit poort naar de 1gbit poort en beide pc's draaien op het moment windows 11. Maar ik ga even een dual boot installeren op de game pc toch maar weer windows 10. Remote schijf is van een Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB naar een Seagate ST4000DX001, 4TB
Ik kopieer het niet vanuit het klembordm, ik had al wel voor verplaatsen van de bestanden gekozen. Dus op die fiets zou ik dan wel van het klembord gebruik maken maarja niet echt vanuit daar kopieren verplaatsen toch, ik doe dat altijd zo en ik ga echt geen uren zitten wachten om FF 60-80 GigaByte te kopieren. Ik heb 2 sd kaarten van 64 en 128 GB en die stop ik in een USB 3 geheugen kaart lezer en dat is binnen 15-30 minuten overgezet. Gaat met 80 MB/s.

win a gamepc: https://beamstream.gg/giveaway/beammeup https://kick.com/Pentiummania https://www.twitch.tv/Amazoontje https://beamstream.gg/what-is-beam

Pentiummania schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:18:
Ik had hier al eens gepost dat mijn downloads soms rond de 3Mb/s zijn zo'n 30mbit (Dit lijkt nu gelukkig niet meer zo) nu ervaar ik deze snelheid ook door simpelweg van de ene pc naar de andere pc wat bestanden over te zetten ik doe dat dan wel via remote desktop omdat je daar even snel makkelijk een station drive kan mappen.[YouTube: 192 168 1 66 Verbinding met extern bureaublad 2024 02 29 13 09 39] Het lijkt wel of het iets sneller hoger elke keer probeert over te dragen maar ja dit z'n natuurlijk bagger snelheden zo.
En de vraag is ?

• Pentiummania

Pentiummania

i.imgur.com /X6rHMRT.jpg

Ja wat denk je zelf ? Pc’s zitten bekabeld aan het Nokia modem. Dus waarom zo’n lage snelheid, de vraag is natuurlijk hoe kan het dat ik zo’n lage overdrachtssnelheid ervaar ? Ik zal het nog wel draadloos proberen waarschijnlijk is bekabeld en draadloos bijna dezelfde chip in het modem.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09:27
Pentiummania schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:26:
[...]

Ja wat denk je zelf ? Pc’s zitten bekabeld aan het Nokia modem. Dus waarom zo’n lage snelheid, de vraag is natuurlijk hoe kan het dat ik zo’n lage overdrachtssnelheid ervaar ? Ik zal het nog wel draadloos proberen waarschijnlijk is bekabeld en draadloos bijna dezelfde chip in het modem.
Ik denk dat je het met zo'n toon lekker zelf mag uitzoeken 😁

• Pentiummania

Pentiummania

i.imgur.com /X6rHMRT.jpg

Dat had ik hier al lang door

• Pentiummania

Pentiummania

i.imgur.com /X6rHMRT.jpg

g00gle schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:41:
[...]

Ik denk dat je het met zo'n toon lekker zelf mag uitzoeken 😁
Wil jij niet er even voor zorgen dat ik hier voor altijd verbannen word ?

Mod mag ook tegen mij zeggen dat ik het alleen aan mezelf te danken heb! Prima met GoT@Tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pentiummania schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:26:
[...]

Was geen kritiek maar uit je betoog kwam geen vraag. Vandaar mijn opmerking. Op gerichte vragen komen meer gerichte antwoorden.

En ik denk dat je de vraag beter kunt stellen in een thread over netwerken. Dit heeft niets met Delta te maken maar alles met lokaal bestandsuitwisseling. Dan lijkt me CIFS of SSH toch het beste. Of CURL, WGET.

[ Voor 16% gewijzigd door ernstoud op 29-02-2024 16:42 ]

• Fox-Racing
Fox-Racing schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:39:
Na een paar jaar wachten (december 2021)
was het afgelopen dinsdag dan zover, de glasverbinding werd actief :*)

Afgelopen weekend de Nokia modem al geïnstalleerd op de FTU en gaf alleen een power lampje.
Gisteravond pas weer thuis, mooi kunnen we gaan testen.

Helaas nog steeds alleen het power lampje brandde.
Modem opnieuw gestart, na 20min nog steeds alleen power brand.

Delta gebeld en met hulp modem aan onderkant gereset.
toen kreeg ik na zoveel minuten een pon lampje erbij, maar schoot power in snel knipperen.
modem deed herstart en begon het hele verhaal weer opnieuw.. zat gewoon in een loop leek wel.

Klantenservice bevestigde een DOA, de Nokia modem is defect, we sturen een nieuwe op :'(
gisteravond om 20:30 de bevestiging van Service afdeling "we sturen een nieuwe op"
en zojuist PostNL "we komen hem vanmiddag brengen" :*) :*)

Kan niet zeggen dat de jongens van Delta niet snel zijn.
Goede service!!
Nou de story continues..

Nieuwe modem ontvangen en aangesloten.
Power, PON en Wlan branden netjes, totdat Power ineens snel begint te knipperen en dat blijft hij doen.
stroom eraf gehad, zelfde, reset aan onderkant gedaan ook hetzelfde power blijft snel knipperen.

Iemand hier dat toevallig ook gehad?

Contact met Delta gehad, vreemd probleem nooit eerder gehad.
We sturen weer een nieuwe modem op.
Dat wordt no.3 8)7

Toen verteld dat ik ook nog een nieuwe Nokia XS-010x-q heb liggen.
gelijk die maar laten registreren, deze is nu aan gesloten en wachten tot hij aangemeld is.
Wordt ik 10min later terug gebeld, hoe komt u eigenlijk aan die modem? die is voor de zakelijke markt :P

Hoop dat het met deze modem beter gaat..

RichardVos.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Digicien
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-06 16:58
Fox-Racing schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:15:
[...]

Nieuwe modem ontvangen en aangesloten.
Power, PON en Wlan branden netjes, totdat Power ineens snel begint te knipperen en dat blijft hij doen.
stroom eraf gehad, zelfde, reset aan onderkant gedaan ook hetzelfde power blijft snel knipperen.
Toen Power knipperde, was PON nog continue groen?

Tijdens de activatie (15 - 20 minuten) zal het modem een aantal keren herstarten en ook firmware updaten. Als je op verkeerde moment zelf herstart (tijdens firmware download) , maak je er een DOA van ;-)

Zat het modem in een bruine of (te grote) witte doos?

• Fox-Racing
Digicien schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 22:48:
[...]

Toen Power knipperde, was PON nog continue groen?

Tijdens de activatie (15 - 20 minuten) zal het modem een aantal keren herstarten en ook firmware updaten. Als je op verkeerde moment zelf herstart (tijdens firmware download) , maak je er een DOA van ;-)

Zat het modem in een bruine of (te grote) witte doos?
Ja PON was continue groen (modem 2)

Power bleef meer dan een half uur heel snel knipperen, op aanraden van klantenservice moest ik hem herstarten.

1e modem los in een te grote witte doos, 2e in een caiway doos met daarin een originele Nokia doos

RichardVos.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Digicien
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-06 16:58
Fox-Racing schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 23:02:
[...]

Ja PON was continue groen (modem 2)

Power bleef meer dan een half uur heel snel knipperen, op aanraden van klantenservice moest ik hem herstarten.

1e modem los in een te grote witte doos, 2e in een caiway doos met daarin een originele Nokia doos
1ste is een refurbish, 2de orgineel, wel apart tweemaal. Driemaal is ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox-Racing
Digicien schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 23:23:
[...]

1ste is een refurbish, 2de orgineel, wel apart tweemaal. Driemaal is ......
Nou dat idee had ik ook al

Manufacturing date zoals op onderkant staat

1e modem : 07/2022
2e modem : 01/2024

RichardVos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Har

Har

Goed idee om modem versies uit te wisselen. Ik heb sinds een paar weken een Sagemcom F@ast 5684. Dit zijn mijn versiegegevens (onder Device Info > General). Ben benieuwd of er al nieuwere versies zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S2zgV99QVX3prQs8N_tHnGdJKTY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mg2CHBPpa21HmEMRMCnjGPmb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fox-Racing
Fox-Racing schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:15:
[...]

Toen verteld dat ik ook nog een nieuwe Nokia XS-010x-q heb liggen.
gelijk die maar laten registreren, deze is nu aan gesloten en wachten tot hij aangemeld is.
Wordt ik 10min later terug gebeld, hoe komt u eigenlijk aan die modem? die is voor de zakelijke markt :P

Hoop dat het met deze modem beter gaat..
Modem is geregistreerd en we hebben internet :*) _/-\o_

RichardVos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-06 18:40

kujinshi

seven heroes

Hallo allemaal, ik heb al meer dan een jaar de Delta glasvezelkabel ongeveer 0.5m van mijn voordeur uit de verharding steken. Is er iets te zeggen hoe lang het zal duren, als ik een Delta abonnement wil hebben.

- Kabel aansluiting door monteur in meterkast
- Abonnement in werking zetten.

Wat kan je aansluiten op het kastje dat Delta in je meterkast zal plaatsen? Is dat en WIFI en bekabeld?

Ik wil wel graag af van mijn ouderwetse ADSL KPN aansluiting na zoveel jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kujinshi schreef op maandag 4 maart 2024 @ 19:14:
Hallo allemaal, ik heb al meer dan een jaar de Delta glasvezelkabel ongeveer 0.5m van mijn voordeur uit de verharding steken. Is er iets te zeggen hoe lang het zal duren, als ik een Delta abonnement wil hebben.

- Kabel aansluiting door monteur in meterkast
- Abonnement in werking zetten.

Wat kan je aansluiten op het kastje dat Delta in je meterkast zal plaatsen? Is dat en WIFI en bekabeld?

Ik wil wel graag af van mijn ouderwetse ADSL KPN aansluiting na zoveel jaar.
Vrijwel zeker bij nieuwe aansluiting wordt XGS-PON geleverd met het all-in Nokia xs-2426g-b device, dat is “modem”, router en WiFi access point.

Wil je meer weten, kijk dan hier: [Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
kujinshi schreef op maandag 4 maart 2024 @ 19:14:
. Is er iets te zeggen hoe lang het zal duren, als ik een Delta abonnement wil hebben.
Alleen hoe eerder je het besteld hoe eerder je het krijgt. ;) Maar kan enkele weken tot meer dan een jaar zijn, niks over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox-Racing
Afgelopen zaterdag modem no.3 binnen gekregen van Delta
heb hem nog niet getest (deze week even doen) omdat eigen modem al geregistreerd is en werkt.
Ik kan hem zonder problemen toch nog even switchen om te kijken of deze wel werkt?

Wat mij ook opviel is dat deze modem opeens ander Nokia logo's heeft. (beide uit 2024/01)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Lu4bh-hryMJceTf8_AaqgPurMc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7M2i0EIDvhovAGEQzMS4jV3M.jpg?f=fotoalbum_large

RichardVos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
Fox-Racing schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:18:
Afgelopen zaterdag modem no.3 binnen gekregen van Delta
heb hem nog niet getest (deze week even doen) omdat eigen modem al geregistreerd is en werkt.
Ik kan hem zonder problemen toch nog even switchen om te kijken of deze wel werkt?

Wat mij ook opviel is dat deze modem opeens ander Nokia logo's heeft. (beide uit 2024/01)

[Afbeelding]
Ja dat moet kunnen. Dat gaat overigens binnenkort veranderen, maar nu kun je nog gewoon je modem wisselen zonder opnieuw te hoeven registreren.

Het andere logo is het nieuwe Nokia logo.

Ben wel super benieuwd of deze dan wel werkt. Zo niet zou ik overwegen om alsnog te zorgen dat het werkt, anders krijg je misschien in de toekomst een uitdaging als je problemen met je verbinding moet troubleshooten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 09:27

nelizmastr

Goed wies kapot

Gisteren mijn eerste eigen ervaring met Delta. Een zakelijke aansluiting weliswaar.

Van de leverancier keurig de lijninformatie mogen ontvangen, kabel tussen ONT en de Fortigate 60F ter plaatse gelegd (circa 15m) en aangesloten. VLAN interface gemaakt met tag en DHCP en meteen link en een IP.
Werkt goed. In SD-WAN zone geplaatst samen met de bestaande KPN VDSL en een tijdje gemeten. Latency uitstekend, 4-5ms t.o.v. 8-12ms en de jitter is ongeveer gelijk aan de VDSL. Al met al zeer tevreden :)

Meteen de glasvezel omgezet als primaire lijn, VDSL alleen nog failover en standaard gastenwifi.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox-Racing
Nog 1 vraagje, ik heb al 2x in Mijn Delta het IP adres naar Dynamisch gezet.
maar heb nog steeds een 100. IP adres.

Vanmorgen in de chat nogmaals op dynamisch laten zetten, zou 4uurtjes duren
maar zie nog steeds een 100. IP adres in m'n router.

Moeten de modem herstart worden? Heb de router al herstart.

RichardVos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilankroon
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-06 20:33
Fox-Racing schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:33:

Bij mij werkte het na een restart van de modem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
Fox-Racing schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:33:

Ik zou denk ik even checken via de chat of het goed is gegaan. Ik kan bij mij het product Dynamisch IP niet meer aanpassen. Staat bij mij als "In je abonnement"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXyP3UI67v8wWmxD-xELFSXIsgI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Nrw6ae7MDJutKGBT40BS7DIx.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox-Racing
Nou het ging allemaal niet vanzelf. |:(
Ook niet via een reboot van de modem.

Heb vanmorgen weer gebeld en het laten omzetten,
kreeg nu ook emailtjes met bevestiging van aanpassing.
Dus goede hoop dat het vanmiddag omgezet is.

Probleem met de Nokia XS-2426GB modem is ook eindelijk opgelost.
Ook deze 3e modem (in 1.5week) kwam niet online.
Power, Pon en Wlan branden, en zodra je internet verwacht schiet Power in de stress en gaat snel knipperen.
inloggen op de modem bleek dat hij geen WAN adres kreeg van Delta.

Probleem is naar een speciale afdeling gestuurd, en kreeg 3.5uur later een email
dat het opgelost zou moeten zijn en zowaar het werkt. _/-\o_

Nog contact met Delta gehad om te vragen wat probleem was,
maar de oplossing stond helaas niet in het ticket vermeld.

RichardVos.nl

Pagina: 1 ... 88 ... 122 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.