Acties:
  • +4 Henk 'm!
RobertMe schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:44:
[...]

Heeft niks te maken met durf. Is tegenwoordig (/al een jaar of 2?) wettelijk verplicht. Waarbij het ook voor de gebruikers een enorme puzzel is geweest om een werkende oplossing te vinden. En zelfs toen was uiteindelijk de ondersteuning van @R3D nodig om aan Delta's kant wat aan te passen zodat het werkte.

Prima dus dat @R3D hieraan mee heeft geholpen en het nu ook officieel gedragen wordt door Delta. Maar ook niet meer dan dat. Want het begint bij de wettelijke vereiste hiertoe, en zonder de gebruikers (grotendeels community hier op Tweakers met o.a. @ernstoud en @robertwebbe) die allemaal modems/ONTs zijn gaan proberen was dit er nooit gekomen.

En bij bv Ziggo met Docsis kon je vanaf dag 1 dat de wettelijke verplichting in ging al een eigen modem laten registreren, waarbij de AVM Fritzboxen met Docsis ook al meteen te krijgen waren in NL. I.t.t. bv de SFP module die nodig is (/velen gebruiken) met Delta die @ernstoud heeft moeten zien los te peuteren bij de fabrikant ervan die ergens in Azië zit.
Ik ben bang dat je niet begrijpt wat de inhoud is van de beleidsregel van de ACM (https://www.acm.nl/system...besluit-eindapparaten.pdf).

Het enige wat een aanbieder (Delta dus) moet doen is de specificaties van het netwerkaansluitpunt te publiceren (artikel 4.1) en een proces voor registratie bij te richten (artikel 4.5).

Dat Delta, in case de engineers, meer doen, nl. hier gebruikers helpen, actief storing zoeken en zelfs OLT aanpassingen doen, is allemaal niet verplicht.

De relevantie van de opmerking over Ziggo en registratie vanaf dag één ontgaat me, want ook bij Delta was registreren op de dag dat het besluit van de ACM finaal werd, ingericht.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +7 Henk 'm!
RobertMe schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 15:24:
[...]

En dat laatste is toch ook wat gebeurt en waar het over ging. "Heb geupgrade naar 2Gbit/s maar haal dit niet met eigen modem" => "sluit dat van ons aan [en als het dan nog niet werkt heb je recht van spreken en zullen we helpen]". Waarbij (wederom) @R3D dit hier (mee)leest en op "eigen" onderzoek uit gaat om het opgelost te krijgen. (Customer) support op dit vlak is dus nog steeds afwezig (en ja, dat mag) waarbij de boel gedeeltelijk lijkt te leunen op wat @R3D hier leest en oppakt. Waarbij het natuurlijk geweldig is dat hij dat doet, en dit "mag" vanuit Delta ("in de baas zijn tijd"). Maar "Grote organisatie die het wel aandurft om..." gaat mij nog steeds 3 bruggen te ver. Als Delta dit echt aandurfden waren ze er én van begins af aan actiever in (i.p.v. wat uiteindelijk begint met 1 medewerker die op een Tweakers community "onderzoek" inhaakt waarbij die Tweakers op eigen kosten allemaal modems hebben gekocht) én zou de klantenservice niet ook blijven hangen in een "eigen modem? Probeer eerst met dat van ons, werkt het dan nog niet helpen we verder, anders is het eigen modem een eigen probleem".

Ik zie dus niet waarom Delta een pluim verdient op dit vlak. Diegenen die een pluim verdienen zijn @R3D, @ernstoud en @robertwebbe. Dat R3D vervolgens "in de baas zijn tijd" deze ondersteuning mag bieden is wel mooi meegenomen. Net zoals de aanpassingen die aan Deltas kant gedaan moesten worden (wederom, uitgezocht / "geprobeerd" door R3D, samen met ernstoud) en ook gewoon zijn vastgelegd nu en niet ineens ongedaan kunnen worden of wat dan ook.

Edit:
V.w.b. klantenservice zou Delta dus bv ook meer kunnen doen door bij vragen m.b.t. eigen moden deze persoon meteen door te zetten naar 2e / 3e lijns support. Ze hoeven IMO dus niet direct alle standaard scripts uit te breiden met "eigen modem". En iemand van 2e / 3e lijn kan dan nog altijd aangeven " probleem ligt niet bij ons, succes".
Heb jij ons bezoekverslag gelezen? De ondersteuning die @R3D en @fagao hier leveren wordt actief ondersteund door hun directe managers!

Waarom toch die negatieve ondertoon?

“Eigen onderzoek”, “mag”, “in de baas zijn tijd”, ik begrijp echt niet waar je heen wilt.

Ja, in mijn ogen, en in de vele positieve reacties over de ondersteuning vanuit Delta die in deze thread en bijvoorbeeld naar aanleiding van het bezoekverslag, verdient Delta een pluim. En leuk om die eer deels bij mij neer te leggen maar ik en anderen kunnen doen wat we willen, zonder actieve ondersteuning vanuit Delta waren we niet waar we nu zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 10-02-2024 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scannerfreak
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16-02-2024
Sinds donderdag heb ik Delta glasvezel. Port forwarding lukt niet ivm CGNAT. Dit uit laten zetten en een eigen ip gekregen. Echter werken de forward regels nog niet goed. Ik kom extern wel uit bij mijn interne devices maar de verbinding komt niet goed tot stand. Ik weet 100% zeker dat de regels goed zijn.
Delta gecontacteerd hierover en dan krijg je ineens mail dat het opgelost is maar dat is helemaal niet zo. Er is totaal niets veranderd. Bij Ziggo had ik hier nooit geen problemen mee.

BTW: Wat ook niet klopt is dat je alleen kan annuleren als je dat binnen 14 dagen van de contractdatum doet. Ze sluiten je echter 15 dagen na de contractdatum aan zodat je het niet eerst allemaal kan testen. Mijn poging om te annuleren was dus ook 1 dag te laat. Ik heb nooit te horen gekregen wanneer die datum in ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
scannerfreak schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:02:
Sinds donderdag heb ik Delta glasvezel. Port forwarding lukt niet ivm CGNAT. Dit uit laten zetten en een eigen ip gekregen. Echter werken de forward regels nog niet goed. Ik kom extern wel uit bij mijn interne devices maar de verbinding komt niet goed tot stand. Ik weet 100% zeker dat de regels goed zijn.
Delta gecontacteerd hierover en dan krijg je ineens mail dat het opgelost is maar dat is helemaal niet zo. Er is totaal niets veranderd. Bij Ziggo had ik hier nooit geen problemen mee.

BTW: Wat ook niet klopt is dat je alleen kan annuleren als je dat binnen 14 dagen van de contractdatum doet. Ze sluiten je echter 15 dagen na de contractdatum aan zodat je het niet eerst allemaal kan testen. Mijn poging om te annuleren was dus ook 1 dag te laat. Ik heb nooit te horen gekregen wanneer die datum in ging.
Je geeft wel weinig info. Welk modem? En wat bedoel je met “Ik kom extern wel uit bij mijn interne devices maar de verbinding komt niet goed tot stand.”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 13:40
Heb je al de nodige tests gedaan? mtrs om te zien of je verkeer de goede kan op gaat, geen firewalls in de weg etc. Wat heb je al uitgevonden?
De 14 dagen bedenktijd gaat pas in nadat je het product daadwerkelijk kan testen. Dus in het geval van een internetverbinding dat bestaat uit een fysiek deel (het modem/router gedeelte) en een administratief deel (het registreren en instellen van de verbinding) moeten beiden aanwezig zijn, anders kan je niet bepalen of het product voldoet.

Oftewel, je hebt 14 dagen na het activeren van de verbinding en het ontvangen van de router om te bedenken of je gebruik wilt maken van de dienst.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

Laag7 is toch echt klant domein, wat wil je dat de ISP hierin voor je gaat oplossen?
Misschien een techneut die je thuisnetwerk komt troubleshooten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:21

Als dit met de Nokia is, dan moet er toch in je eigen netwerk of instellingen iets niet goed zitten. Ik heb hier de Nokia, waarvan ik hier op tweakers te horen kreeg dat port forwarding niet goed zou werken. Ik heb een poort geforward voor Plex naar mijn NAS en dit werkt -tot nu toe- gewoon prima. Nergens last van, anders had ik de familie wel horen klagen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 12:31
Ik heb ook een Dynamisch IP (dus geen CGNAT) en port forwards werken gewoon prima hier.

Als je via een extern netwerk op je interne apparaten/server uit komt dan werkt de port forward toch? Lijkt mij dat er intern iets bij je niet klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 11:42
Blaffeh schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:07:
[...]

Als dit met de Nokia is, dan moet er toch in je eigen netwerk of instellingen iets niet goed zitten. Ik heb hier de Nokia, waarvan ik hier op tweakers te horen kreeg dat port forwarding niet goed zou werken. Ik heb een poort geforward voor Plex naar mijn NAS en dit werkt -tot nu toe- gewoon prima. Nergens last van, anders had ik de familie wel horen klagen :+
Bedrijf werkt hier ook met het Nokia XS-2426G-B modem en portforward voor zaken zoals VPN en bereikbaar maken van een webapplicatie van buitenaf werkt prima, dus het moet wat interns zijn inderdaad.

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:51

Ethirty

Who...me?

ernstoud schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 18:20:
[...]

Merkwaardig eigenlijk. Dit loopt via Delta? De FTU is hun eigendom. Als de plek waar die nu hangt ontmanteld wordt dan lijkt het me toch dat als je klant bent en blijft, ze die FTU gratis zouden moeten verplaatsen?

Artikel 5 van de ACM beleidsregel zegt ”dat een aanbieder van een openbaar elektronisch communicatienetwerk een passief netwerkaansluitpunt dient te bewerkstelligen indien de eindgebruiker daar om vraagt.”

Bron: https://www.acm.nl/system...besluit-eindapparaten.pdf

Verschil is alleen dat jij dat aansluitpunt al hebt. Maar “onderhoud” daarvan moet Delta bekostigen.
Was even aan mijn kant blijven liggen, maar artikel 5 zegt ook
hij voor het passief maken van een bestaande aansluiting een vergoeding vraagt en factureert die
meer bedraagt dan de werkelijk gemaakte kosten.

Het verschil met jouw standpunt lijkt me niet dat ze geen kosten mogen rekenen, maar alleen de échte kosten?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ethirty schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:32:
[...]

Was even aan mijn kant blijven liggen, maar artikel 5 zegt ook
hij voor het passief maken van een bestaande aansluiting een vergoeding vraagt en factureert die
meer bedraagt dan de werkelijk gemaakte kosten.

Het verschil met jouw standpunt lijkt me niet dat ze geen kosten mogen rekenen, maar alleen de échte kosten?
Je quote gaat over het passief maken van een bestaande aansluiting, niet over het verplaatsen o.i.d.

Ik kan me daar niet zoveel bij voorstellen, een situatie waarbij er dus geen passief koppelvlak is. Denk aan een glasvezel die van het geleverde modem direct gelast is op de vezel naar buiten. Als je dan je eigen ONT en router wil gebruiken moet er een FTU komen. Dan mag de ISP dus kosten rekenen.

Maar ik ken deze situatie niet. Reggefiber, KPN en ik denk alle kabelaars werk(t)en altijd al met een koppelvlak, de FTU. Dit artikel in het besluit van de ACM is wat merkwaardig.

In oudere installaties bij KPN zit er een Genexis grondplaat, als daar de huidige XGS-PON ONT niet op aangesloten cq. opgeschoven kan worden dan vervangt KPN de grondplaat of levert een andere oplossing en dat is dan kosteloos. Wellicht dat de ACM dat bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 12:31
EWS99 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:44:
[...]

Dan krijg je weer een jaar contract voor 52,50 p/m voor het eerste jaar. Als je niets doet ga je over naar "maandelijks opzegbaar" .
Ik heb het geprobeerd maar het is inmiddels afgewezen volgens de klantenservice.

Mag pas op het einde van het contract het abonnement wijzigen (waarom zit die knop er dan?).

Daar gaan m’n gratis wifi punten (niet dat ik die gebruik) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

ernstoud schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:07:
[...]

Je quote gaat over het passief maken van een bestaande aansluiting, niet over het verplaatsen o.i.d.

Ik kan me daar niet zoveel bij voorstellen, een situatie waarbij er dus geen passief koppelvlak is. Denk aan een glasvezel die van het geleverde modem direct gelast is op de vezel naar buiten. Als je dan je eigen ONT en router wil gebruiken moet er een FTU komen. Dan mag de ISP dus kosten rekenen.

Maar ik ken deze situatie niet. Reggefiber, KPN en ik denk alle kabelaars werk(t)en altijd al met een koppelvlak, de FTU. Dit artikel in het besluit van de ACM is wat merkwaardig.

In oudere installaties bij KPN zit er een Genexis grondplaat, als daar de huidige XGS-PON ONT niet op aangesloten cq. opgeschoven kan worden dan vervangt KPN de grondplaat of levert een andere oplossing en dat is dan kosteloos. Wellicht dat de ACM dat bedoelt.
Mijn quote ging over het artikel dat je zelf aanhaalde. Daaruit trok je de conclusie dat de kosten voor Delta waren. Dat is het enige waar ik op terug kwam.

Volgens mij heb ik gewoon een passief koppelvlak. Mijn Nokia zit met zo'n slede in de FTU. De oorspronkelijke vraag ging dan ook over het verplaatsen van de FTU (en het inkorten van de glasvezel).

Edit: Delta - Delta netwerk - Circet - van Gelder - Circet - Delta netwerk and repeat.
Niemand weet iets of wil zijn best doen het te begrijpen. Echt hoe moeilijk kan het zijn om een klant te helpen. :-(

/sorry voor de frustratie

[ Voor 8% gewijzigd door Ethirty op 13-02-2024 15:35 ]

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:05
Ethirty schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:41:
[...]

Mijn quote ging over het artikel dat je zelf aanhaalde. Daaruit trok je de conclusie dat de kosten voor Delta waren. Dat is het enige waar ik op terug kwam.

Volgens mij heb ik gewoon een passief koppelvlak. Mijn Nokia zit met zo'n slede in de FTU. De oorspronkelijke vraag ging dan ook over het verplaatsen van de FTU (en het inkorten van de glasvezel).

Edit: Delta - Delta netwerk - Circet - van Gelder - Circet - Delta netwerk and repeat.
Niemand weet iets of wil zijn best doen het te begrijpen. Echt hoe moeilijk kan het zijn om een klant te helpen. :-(

/sorry voor de frustratie
Wat is het probleem nou precies? Je hebt een offerte aangevraagd en gekregen voor verplaatsing van de FTU, alleen je vindt het bedrag niet redelijk?
Als je het niet bezwaarlijk vindt om buiten Delta om de FTU te verplaatsen, dan vind je op marktplaats wel wat personen die glasvezel werk aanbieden, of anders kun je het op werkspot zetten. Wij kunnen het hier niet voor je oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
THM0 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:14:
[...]

Wat is het probleem nou precies? Je hebt een offerte aangevraagd en gekregen voor verplaatsing van de FTU, alleen je vindt het bedrag niet redelijk?
Als je het niet bezwaarlijk vindt om buiten Delta om de FTU te verplaatsen, dan vind je op marktplaats wel wat personen die glasvezel werk aanbieden, of anders kun je het op werkspot zetten. Wij kunnen het hier niet voor je oplossen.
Ding wat hierbij wel speelt is dat het niet gaat om zomaar een verplaatsing maar dat de FTU blijkbaar is geplaatst in een tijdelijk gebouw i.v.m. een verbouwing van de (hoofd)woning. Nu de verbouwing is afgerond gaat het gebouw waar nu de FTU is geplaatst ook tegen de vlakte.

Wat mij daarbij dan ook van belang lijkt in wie deze verplaatsing betaald is wie besloten heeft dat de FTU in het tijdelijke gebouw is geplaatst. Is dat op verzoek van de klant zou ik zeggen dat de klant ook voor de kosten van verplaatsing moet opdraaien. Heeft Delta / de aannemer / ... wetende dat het om een tijdelijk gebouw gaat alsnog "op eigen houtje" besloten om de FTU daar te plaatsen lijkt mij dat zij ook voor de verplaatsingskosten verantwoordelijk zijn.
Tenzij uiteraard vooraf duidelijk gecommuniceerd is dat er achteraf (een X bedrag aan) kosten gerekend zou worden om de FTU weer naar de woning te verplaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:05
RobertMe schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:21:
[...]

Ding wat hierbij wel speelt is dat het niet gaat om zomaar een verplaatsing maar dat de FTU blijkbaar is geplaatst in een tijdelijk gebouw i.v.m. een verbouwing van de (hoofd)woning. Nu de verbouwing is afgerond gaat het gebouw waar nu de FTU is geplaatst ook tegen de vlakte.

Wat mij daarbij dan ook van belang lijkt in wie deze verplaatsing betaald is wie besloten heeft dat de FTU in het tijdelijke gebouw is geplaatst. Is dat op verzoek van de klant zou ik zeggen dat de klant ook voor de kosten van verplaatsing moet opdraaien. Heeft Delta / de aannemer / ... wetende dat het om een tijdelijk gebouw gaat alsnog "op eigen houtje" besloten om de FTU daar te plaatsen lijkt mij dat zij ook voor de verplaatsingskosten verantwoordelijk zijn.
Tenzij uiteraard vooraf duidelijk gecommuniceerd is dat er achteraf (een X bedrag aan) kosten gerekend zou worden om de FTU weer naar de woning te verplaatsen.
Tja er is op adres een FTU werkend afgemonteerd. Case closed voor de provider zou ik zeggen... dat klant vervolgens een verbouwing doorvoert resulterend in een ander gebouw als hoofdgebouw en de oorspronkelijke bebouwing vervalt zelfs, dat lijkt me niet het probleem van de provider.
Kan me ook niet voorstellen dat de kosten significant zijn op het verbouwingsbudget maar goed.
Moet de netbeheerder ook alles kosteloos aan komen passen qua stroom en gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
THM0 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:25:
[...]

Tja er is op adres een FTU werkend afgemonteerd. Case closed voor de provider zou ik zeggen... dat klant vervolgens een verbouwing doorvoert resulterend in een ander gebouw als hoofdgebouw en de oorspronkelijke bebouwing vervalt zelfs, dat lijkt me niet het probleem van de provider.
Kan me ook niet voorstellen dat de kosten significant zijn op het verbouwingsbudget maar goed.
In mijn herinnering was dat niet de situatie. Maar is de FTU geplaatst in een tijdelijke woonunit (zeg maar zo'n container dus). Dan lijkt het mij duidelijk dat dat ding niet voor permanente bewoning bedoeld is, en dus niet vergelijkbaar met "grote lap grond waarbij de eigenaar een nieuwe woning naast de oude zet en vervolgens de oude afbreekt". Als Delta (/de aannemer) dan midden tijdens de verbouwing de aansluiting realiseert en dat willens en wetens in zo'n tijdelijke woonunit doet vind ik dat ook niet heel erg klantgericht.

V.w.b. kosten in relatie met de gehele verbouwing/renovatie zal een paar honderd euro inderdaad wel een druppel op een gloeiende plaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

THM0 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:25:
[...]

De netbeheerder mag ik zelfs 3x betalen omdat je anders meer dan een jaar zonder stroom mag kamperen maar dat is een andere frustratie. Je mag zelfs 2x betalen voor het graven van 1 sleuf. Efficient werken zit niet in het woordenboek.

Er is een grens bij mij gepasseerd over het maar blind accorderen van onduidelijke kosten omdat dat nou eenmaal de standaard is. Als ik werkzaamheden uitvoer moet ik ook uitleggen wat ik doe en hoe lang ik bezig ben. Je wil niet weten hoeveel partijen opportuun een willekeurig bedrag vragen omdat mensen geen keuze hebben. Ik betaal een tegelzetter geen €200/uur en een glasvezel monteur geen €500/uur. Bij Glaspoort staat het ook gewoon netjes op de site vermeld: €299 - bij Delta ontbreekt elke transparantie.

Het gaat me niet om kosten, het gaat me om realistische kosten. En het feit dat ik nooit gewezen ben op deze additionele kosten.

Maar goed, ik heb na heel veel omzwervingen en kastje-naar-muur eindelijk een ingang bij Delta gevonden.
Ik zal jullie niet meer lastigvallen met deze administratieve frustratie :$

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03:44
RobertMe schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:43:
[...]

In mijn herinnering was dat niet de situatie. Maar is de FTU geplaatst in een tijdelijke woonunit (zeg maar zo'n container dus). Dan lijkt het mij duidelijk dat dat ding niet voor permanente bewoning bedoeld is,
Ja en? Tijdelijk of pemanent, dat verandert toch niets aan de daadwerkelijk te maken kosten?
en dus niet vergelijkbaar met "grote lap grond waarbij de eigenaar een nieuwe woning naast de oude zet en vervolgens de oude afbreekt". Als Delta (/de aannemer) dan midden tijdens de verbouwing de aansluiting realiseert en dat willens en wetens in zo'n tijdelijke woonunit doet vind ik dat ook niet heel erg klantgericht.
Bekijk het eens vanuit het standpunt van de andere klanten. Het lijkt me duidelijk dat de CEO van Delta de kosten van die verhuizing van de aansluiting niet voor eigen rekening gaat nemen. Het zal ook niet bij de aandeelhouders terecht komen. Nee, Als "Delta" voor de kosten moet opdraaien, dan komt dat linksom of rechtsom uiteindelijk bij de klanten terecht. Bij jou en mij dus. En ik zeg dan; als er geen afspraken vooraf zijn gemaakt over dit soort dingen - en als dat zo was zou @Ethirty zich dat vast wel herinneren - dan komen de kosten van die verhuizing van de aansluiting gewoon voor rekening van de opdrachtgever. @Ethirty dus. En als die vindt dat jij en ik voor die kosten moeten opdraaien dan moet ie dat maar eens goed uitleggen aan jou en mij. Want ik vind het niet zo klantgericht als ik moet mee betalen aan die kosten.
V.w.b. kosten in relatie met de gehele verbouwing/renovatie zal een paar honderd euro inderdaad wel een druppel op een gloeiende plaat zijn.
Yep. Niet zeuren dus.

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcthans
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 04:07
Ik heb een paar pagina's terug gelezen en geen duidelijk antwoord gevonden. maar misschien toch een beetje vragen naar de bekende weg. Ik had in anticipatie naar het grote 5gb nieuws mijn thuis netwerk geupgrade en mijn pc/server met een 10gb lan kaart uitgebreid. En toen het te bestellen was was de prijs (125) en het feit dat ik net bij vodafone mijn mobiel verlengd had nogal een anticlimax.

Destijds las ik dat er wel wat mogelijk was, is dat mensen hier gelukt zonder telefoon? Het is natuurlijk een gimmick en echt gebruiken zal ik het niet. Maar aangezien ik toch wel geinvesteerd heb en ik wel eens een bestandje van een server met 600/700 MiB's/s van een server binnen wil zien komen ben ik toch wel erg benieuwd wat te doen om het toch te krijgen? Gewoon bellen? Wat betalen jullie er dan voor als het zonder telefoon kan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rcthans schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:20:
Ik heb een paar pagina's terug gelezen en geen duidelijk antwoord gevonden. maar misschien toch een beetje vragen naar de bekende weg. Ik had in anticipatie naar het grote 5gb nieuws mijn thuis netwerk geupgrade en mijn pc/server met een 10gb lan kaart uitgebreid. En toen het te bestellen was was de prijs (125) en het feit dat ik net bij vodafone mijn mobiel verlengd had nogal een anticlimax.

Destijds las ik dat er wel wat mogelijk was, is dat mensen hier gelukt zonder telefoon? Het is natuurlijk een gimmick en echt gebruiken zal ik het niet. Maar aangezien ik toch wel geinvesteerd heb en ik wel eens een bestandje van een server met 600/700 MiB's/s van een server binnen wil zien komen ben ik toch wel erg benieuwd wat te doen om het toch te krijgen? Gewoon bellen? Wat betalen jullie er dan voor als het zonder telefoon kan?
5Gbit/s bestaat niet meer en is intussen 8Gbit/s
@robertwebbe heeft 8Gbit/s in ieder geval zonder mobiele telefonie, denk ik. Maar dat was toen simpel te krijgen. Delta heeft dit namelijk zeer korte tijd (een paar weken) aangeboden. En vervolgens is dat weer vervangen door 2Gbit/s (/het ene abo gestopt / niet meer af te sluiten en het andere abo geintroduceerd). En pas veel later hebben ze 5Gbit/s geintroduceerd, maar dan alleen af te sluiten in combinatie met mobiele telefonie van Delta. En een tijdje daarna hebben ze een snelheidsupgrade van het 5Gbit/s abo gedaan naar 8Gbit/s.

Of je het nu nog kunt afsluiten zonder telefonie durf ik echter niet te zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:19
RobertMe schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:23:
[...]
5Gbit/s bestaat niet meer en is intussen 8Gbit/s
@robertwebbe heeft 8Gbit/s in ieder geval zonder mobiele telefonie, denk ik. Maar dat was toen simpel te krijgen. Delta heeft dit namelijk zeer korte tijd (een paar weken) aangeboden.
[…]
Klopt, ik heb het in het begin van de XGS-PON tijd afgesloten, zonder mobiele telefonie. Inmiddels betaal ik €70 per maand en dat vind ik een prima deal.
Ik heb een SFP+ stick in mijn router en haal in de praktijk nu tussen de 5 en 7 Gbps.

[ Voor 7% gewijzigd door robertwebbe op 13-02-2024 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:29
RobertMe schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:34:
[...]

IPv4 over IPv6 tunnelen zal vast prima werken. Ik doe zelf het omgekeerde: bij familie staat een router die middels IPv4 verbind met mijn router en een Wireguard tunnel opzet. Via deze tunnel kunnen apparaten aan die kant netjes het IPv6 subnet aan mijm kant bereiken. Ondanks dat aan die kant er geen IPv6 "is" (gaat om Ziggo, ten eerste doet het oude modem aldaar geen IPv6 en ten tweede is de router er ook niet op in gericht).
De router weet dat fd00::/16 zich aan de andere kant van de tunnel bevindt, en doet zelf fd01:x::/64 uitdelen in een specifiek VLAN. Clients in dat VLAN krijgen dus een IPv6 adres in fd01:x::/64 en kunnen probleemloos verbinding maken met apparaten bij mij in huis die in fd00:y::/64 staan. Terwijl de tunnel zelf dus het versleutelde verkeer over IPv4 heen en weer stuurt.
Het duurde even voordat ik tijd had om hier verder in te duiken. Ik heb de Synology OpenVPN geïnstalleerd volgens deze instructie (https://www.wundertech.ne...rver-setup-configuration/) en dit werkte als een zonnetje toen ik via 4G van Odido verbond (dus ipv4). Toen ik koos voor Youfone (dus ipv6) kon OpenVPN geen verbinding meer maken met de server. Dus helaas pindakaas, dat is geen oplossing voor het probleem |:( ...

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick_6369
Volgens mij ben ik met een Fritzbox dan het beste af als simpele gebruiker. Ik heb het geld er graag voor over om de frustratie te verminderen. Toch begin ik een beetje te twijfelen of mijn probleem zich oplost met een nieuw modem. Dus als ik vanuit een apparaat met ipv6 verbinding maak met mijn thuisnetwerk om de NAS te bereiken, dan kan deze dit verkeer wel afhandelen in tegenstelling tot de standaard Nokia van Delta...? Question...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boefs
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-03 09:36
DNSSEC gaat hier ineens fout met de Delta DNS servers (BOGUS reply op alle domains), na toch een aantal maanden probleemloos gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scannerfreak
De 14 dagen bedenktijd gaat pas in nadat je het product daadwerkelijk kan testen. Dus in het geval van een internetverbinding dat bestaat uit een fysiek deel (het modem/router gedeelte) en een administratief deel (het registreren en instellen van de verbinding) moeten beiden aanwezig zijn, anders kan je niet bepalen of het product voldoet.

Oftewel, je hebt 14 dagen na het activeren van de verbinding en het ontvangen van de router om te bedenken of je gebruik wilt maken van de dienst.
[/quote]

Net contact gehad en ze melden dit:
"Ik heb de gegevens geopend en zie dat je inmiddels actieve diensten hebt bij ons. Je hebt op 12 juli 2023 de aanmelding geplaatst en op dat moment zijn er 14 dagen bedenktijd geweest. Deze zijn inmiddels verstreken. De reden dat er op dat moment 14 dagen bedenktijd is geweest, is omdat het een 1 jarig contract is inruil voor de gratis aanleg van de glasvezel"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
scannerfreak schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:23:

"Ik heb de gegevens geopend en zie dat je inmiddels actieve diensten hebt bij ons. Je hebt op 12 juli 2023 de aanmelding geplaatst en op dat moment zijn er 14 dagen bedenktijd geweest. Deze zijn inmiddels verstreken. De reden dat er op dat moment 14 dagen bedenktijd is geweest, is omdat het een 1 jarig contract is inruil voor de gratis aanleg van de glasvezel"
En heb je toen gevraagd of het contract dus 12 juli 2024 afloopt? Meeste mensen wachten trouwens veel langer dan een jaar op glasvezel, dus dan zouden die er allemaal gelijk weer vanaf mogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scannerfreak
bjusterbaarlik schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:34:
[...]

En heb je toen gevraagd of het contract dus 12 juli 2024 afloopt? Meeste mensen wachten trouwens veel langer dan een jaar op glasvezel, dus dan zouden die er allemaal gelijk weer vanaf mogen.
Van MijnDelta: Einddatum van je contract 25-01-2025

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:49
scannerfreak schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:23:
. De reden dat er op dat moment 14 dagen bedenktijd is geweest, is omdat het een 1 jarig contract is inruil voor de gratis aanleg van de glasvezel"
Dat is natuurlijk een reden die niet geldig is. Hier krijgt iedereen die het wil, gratis aanleg tot in huis, ook als je geen (Delta)glasvezel gaat afnemen.

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:39

rvk

Kroonkurk schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:42:
[...]
Dat is natuurlijk een reden die niet geldig is. Hier krijgt iedereen die het wil, gratis aanleg tot in huis, ook als je geen (Delta)glasvezel gaat afnemen.
En als je niet direct een abo neemt maar later in wilt stappen betaal je alsnog €350 activering kosten.

Had je niet tot in huis aan laten leggen dan is dat later nog eens €300 extra.
rvk schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:44:
[...]

En als je niet direct een abo neemt maar later in wilt stappen betaal je alsnog €350 activering kosten.

Had je niet tot in huis aan laten leggen dan is dat later nog eens €300 extra.
Is, zeker voor dat eerste, ook enige vorm van bewijs? En geldt dat bewijs dan ook in combinatie met het magische woord "verhuizing"? Delta kan/mag naar mijn idee niet weten wie op een adres woont (tenzij klant uiteraard). Dus je kunt sowieso altijd claimen een nieuwe bewoner te zijn. En het lijkt mij sterk dat Delta kosten gaat rekenen aan een prospect op basis van een keuze van de vorige bewoner. Immers leggen ze de drempel op overstappen dan wel heel hoog (die €350 verdien je niet op een paar maanden terug, verschil met Ziggo zit eerder in de euro's (/max tientje?), dan praat je dus al over een tvt van 3 jaar).

Als er daadwerkelijk nog forse kosten gemaakt moeten worden (aansluiten vanaf de straat, dus vezel nog van onder de stoep naar de gevel schieten, naar binnen brengen, lassen, ...) zal het wel een ander verhaal zijn.
Maar onder de toezegging "iedereen wordt aangesloten, tenzij...", inclusief schouw verwacht ik "gratis" een FTU met gelastte vezel. Achteraf dan nog "aanleg" kosten rekenen terwijl de "aanleg" al 100% gedaan is is raar. Zeker als het dan ook nog om een verhuizing zou gaan waarbij de nieuwe bewoner extra kostten moet maken voor de keuze van de vorige bewoner. Nogmaals: in de situatie dat er wel al een aangesloten FTU is.

De kosten voor het "gratis" aansluiten van de FTU bij "niet klanten" is IMO ondernemersrisico en een investering (als DFN niet investeert in de aanleg komen er ook geen klanten. En alleen geabonneerde klanten een aansluiting geven maakt de kosten voor nieuwe aansluiting (incl vezel tot POP realiseren) onaantrekkelijk duur).

• rvk

rvk

RobertMe schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 23:10:
[...]
Is, zeker voor dat eerste, ook enige vorm van bewijs?
Meerdere keren daarvoor een brochure en aanbieding gehad (met die 'dreiging'). Tevens bevestigd door een huis aan huis verkoop team. Kan natuurlijk zijn dat als puntje bij paaltje komt ze die kosten laten schieten want ik zou hier in ieder geval ook nooit mee akkoord gaan.

Hier hebben ze het bv ook over €350 activatiekosten.
https://www.delta.nl/internet/glasvezel/kampen-hoogbouw/
https://www.deltanetwerk....lijk-geen-activatiekosten

En
https://www.dorpsbelangen...sen-uitleg-alternatieven/
Delta Netwerk: Aanmelden nog steeds mogelijk t/m 25 januari 2023 om €350,= activatiekosten of €650,= aansluitkosten te besparen.
Maar goed, ik ken inderdaad niemand die later is aangesloten dus weet niet of ze die kosten dan ook daadwerkelijk in rekening brengen.

En volgens mij geldt dat inderdaad voor elke nieuwe klant.

Iemand hier ooit klant geworden op een adres waar al glasvezel van Delta lag en kan zeggen of ze wel of geen activatiekosten betaald hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rvk schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 23:27:
[...]

Meerdere keren daarvoor een brochure en aanbieding gehad (met die 'dreiging'). Tevens bevestigd door een huis aan huis verkoop team. Kan natuurlijk zijn dat als puntje bij paaltje komt ze die kosten laten schieten want ik zou hier in ieder geval ook nooit mee akkoord gaan.

Hier hebben ze het bv ook over €350 activatiekosten.
https://www.delta.nl/internet/glasvezel/kampen-hoogbouw/
https://www.deltanetwerk....lijk-geen-activatiekosten

En
https://www.dorpsbelangen...sen-uitleg-alternatieven/

[...]

Maar goed, ik ken inderdaad niemand die later is aangesloten dus weet niet of ze die kosten dan ook daadwerkelijk in rekening brengen.
Dat het hun praatje is is mij bekend. Ik heb de brochures ook allemaal gehad. Overigens dan weer geen klant geworden, o.a. omdat met TV erbij de prijs om het even is met Ziggo, en Delta toentertijd nog geen IPv6 had en een bridge mogelijkheid ontbrak/ontbreekt (intussen (alleen) kan met eigen modem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

RobertMe schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 00:05:
[...]
Dat het hun praatje is is mij bekend. Ik heb de brochures ook allemaal gehad. Overigens dan weer geen klant geworden, ...
Ik ook niet hoor (om hoofdzakelijk dezelfde redenen)... en als ze mij ooit binnen willen hengelen dan zal dat ook zonder 'activatiekosten' moeten zijn ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
rvk schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 01:03:
[...]

Ik ook niet hoor (om hoofdzakelijk dezelfde redenen)... en als ze mij ooit binnen willen hengelen dan zal dat ook zonder 'activatiekosten' moeten zijn ;)
Waarbij dan de vraag is wat jouw en RobertMe zijn meerwaarde is op een forum waar het de bedoeling is om ervaringen te delen en discussie te hebben als je geen klant bent. Dat jullie niet tevreden zijn/waren weten we nu wel.

[ Voor 10% gewijzigd door ernstoud op 16-02-2024 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ernstoud schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:54:
[...]

Waarbij dan de vraag is wat jouw en RobertMe zijn meerwaarde is op een forum waar het de bedoeling is om ervaringen te delen en discussie te hebben als je geen klant bent. Dat jullie niet tevreden zijn/waren weten we nu wel.
Ik wist ook niet dat dit topic bedoeld was voor een meta discussie over wie wel of niet mag reageren in een topic. En ik wist uberhaupt niet dat er op Tweakers een deurbeleid gevoerd wordt.

Edit:
Ja, ik had ook een serieus antwoord / toelichting kunnen geven. Maar daar voel ik mij op basis van deze en eerdere reacties niet verplicht toe.

[ Voor 12% gewijzigd door RobertMe op 16-02-2024 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

ernstoud schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:54:
[...]
Ik ben helemaal niet ontevreden over Delta. Ik ben daar geen klant dus heb geen ervaring.

Blijft mijn vraag wel openstaan of Delta ook daadwerkelijk €350 activatiekosten rekent aan nieuwe klanten?

Dat lijkt me een relevante vraag in dit topic. Ik wil nl graag klant worden in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maupie1967
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:55
rvk schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:23:
[...]

Ik ben helemaal niet ontevreden over Delta. Ik ben daar geen klant dus heb geen ervaring.

Blijft mijn vraag wel openstaan of Delta ook daadwerkelijk €350 activatiekosten rekent aan nieuwe klanten?

Dat lijkt me een relevante vraag in dit topic. Ik wil nl graag klant worden in de toekomst.
Kijk wat het aanbod is op https://www.delta.nl/ .. Hier is alles daarvoor binnen aangesloten met een jaarabonnement en kijk daarna wel weer verder.

Geen aansluit- of activatiekosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:07:
[...]

Ik wist ook niet dat dit topic bedoeld was voor een meta discussie over wie wel of niet mag reageren in een topic. En ik wist uberhaupt niet dat er op Tweakers een deurbeleid gevoerd wordt.

Edit:
Ja, ik had ook een serieus antwoord / toelichting kunnen geven. Maar daar voel ik mij op basis van deze en eerdere reacties niet verplicht toe.
Uiteraard is er geen deurbeleid. En als het er zou zijn bepaal ik het niet. Maar als je geen klant bent heb je per definitie geen eigen positieve ervaringen. Dat betekent - en dat blijkt uit jouw posts - dat ze veelal een negatieve ondertoon hebben. En dan is mijn vraag of dat wat toevoegt hier gerechtvaardigd lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rvk schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:23:
[...]

De vraag is vaak gesteld. Heb je de zoekfunctie gebruikt?

Zie: [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ernstoud schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:21:
[...]

Uiteraard is er geen deurbeleid. En als het er zou zijn bepaal ik het niet. Maar als je geen klant bent heb je per definitie geen eigen positieve ervaringen. Dat betekent - en dat blijkt uit jouw posts - dat ze veelal een negatieve ondertoon hebben. En dan is mijn vraag of dat wat toevoegt hier gerechtvaardigd lijkt me.
Haha, grapjas. Je bepaalt het deurbeleid niet (zeg je zelf) maar vindt wel dat per definitie iemand die geen klant is hier niks te zoeken heeft. Dat is toch zo ongeveer de definitie van een deurbeleid hanteren.

En waarom zou iemand die geen klant is niet mogen reageren? Ik heb in dit topic toch regelmatig anderen geholpen op basis van ervaringen die ik in dit topic gelezen heb.
Daarnaast heb ik een glasvezel spriet van Delta aan de voorgevel uit de grond steken. Dus dan mag ik toch gewoon in dit topic aanwezig zijn om o.a. up-to-date te zijn van ontwikkelingen m.b.t. Delta? Zoals het feit dat ze nu wel IPv6 ondersteunen, en dat er een oplossing is om een eigen modem te gebruiken op het XGS-PON netwerk. Waarom zou ik dan niet die ervaringen mogen lezen en waar mogelijk andere helpen? Echt te idioot voor woorden dit... Elk ervaringen topic op Tweakers posten ook potentieel nieuwe gebruikers / klanten, en in dit topic zou het ineens niet mogen omdat een stel evangelisten de inhoud niet bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

ernstoud schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:23:
[...]
De vraag is vaak gesteld. Heb je de zoekfunctie gebruikt?

Zie: [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie
Dat heb ik zeker gedaan.
En ik kan echter niemand vinden, in dit topic, die nieuw klant geworden is, ver na de aanleg (of verhuisd naar een huis waar het al lag) die kan bevestigen dat dit niet berekend wordt. (Of kijk ik daar nu overheen? kun jij een specifieke post aanwijzen??)

Alleen maar meldingen dat Delta na aanleg 'dreigt' die €350 te berekenen als je niet binnen 2 maanden klant wordt e.d. (die brieven heb ik ook gehad van Delta).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

Ps. Het is dus iets waar Delta zelf mee schermt om nieuwe klanten binnen te halen bij en na aanleg. Als ze het later dan toch niet berekenen dan 'liegen' ze dus bij het aanbod bij aanleg.

En het lijkt me wel handig om te weten voor degene die nog in een jaar contract bij een ander zitten wanneer Delta aan komt leggen (mij werd gezegd "o, dan sluit je toch 2 abo's af :o )

[ Voor 4% gewijzigd door rvk op 16-02-2024 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rvk schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:34:
[...]

Dat heb ik zeker gedaan.
En ik kan echter niemand vinden, in dit topic, die nieuw klant geworden is, ver na de aanleg (of verhuisd naar een huis waar het al lag) die kan bevestigen dat dit niet berekend wordt. (Of kijk ik daar nu overheen? kun jij een specifieke post aanwijzen??)

Alleen maar meldingen dat Delta na aanleg 'dreigt' die €350 te berekenen als je niet binnen 2 maanden klant wordt e.d. (die brieven heb ik ook gehad van Delta).
Daar mag @ernstoud niet op reageren, gezien hij er geen ervaring mee heeft :+

In mijn herinnering heb ik in ieder geval in die ~2 jaar dat ik hier meelees niet zo'n ervaring gelezen. Enige dat je dus zou kunnen doen is gewon bestellen (/bestelprocedure doorlopen) zoals @maupie1967 aangaf. Als ze daar aangeven dat het beschikbaar is en er nergens deze kosten staan dan moeten ze het ook daarvoor leveren. En niet naderhand ineens nog met die €350 komen aanzetten. Of je moet op dat moment alsnog kunnen ontbinden.

Edit:
Zelf even doorlopen op eigen postcode. Eenmalige kosten zijn €0. Verder ook geen vermelding van aansluit-/activatiekosten. Maar... initieel bij de postcodecheck kom ik nog steeds uit op de pagina dat glasvezel wordt aangelegd. Dat is dus nog steeds een andere situatie dan dat het daadwerkelijk is aangelegd. En afgaande op deltanetwerk.nl met een willekeurige postcode mdt afgesloten abo is er ook nog geen POP geplaatst noch op dat adres een aansluiting binnenshuis gerealiseerd (er zit een verschil in de postcodecheck aldaar. Als je een postcode met afgesloten abo gebruikt krijg je wel een aantal bullets / vinkjes wat wel en niet gedaan is, postcode zonder abo krijg je alleen "je kunt je nog aanmelden").

[ Voor 24% gewijzigd door RobertMe op 16-02-2024 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rvk schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:39:
Ps. Het is dus iets waar Delta zelf mee schermt om nieuwe klanten binnen te halen bij en na aanleg. Als ze het later dan toch niet berekenen dan 'liegen' ze dus bij het aanbod bij aanleg.

En het lijkt me wel handig om te weten voor degene die nog in een jaar contract bij een ander zitten wanneer Delta aan komt leggen (mij werd gezegd "o, dan sluit je toch 2 abo's af :o )
Uit eigen "ervaring", maar wel buitengebied en daar gelden iets andere omstandigheden...

Buren iets verderop; initieel geen aansluiting genomen (kostte indertijd EUR 1.000,- of iets van EUR 30,- vastrecht elke maand). Ze hebben een paar maanden geleden alsnog de aansluiting genomen. Aan de kant van de weg sleuf gemaakt, vezel geblazen, onder de (smalle) weg door, huis in, aansluiting gemaakt etc.

Kosten : EUR 650,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ernstoud schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:49:
[...]

Uit eigen "ervaring", maar wel buitengebied en daar gelden iets andere omstandigheden...

Buren iets verderop; initieel geen aansluiting genomen (kostte indertijd EUR 1.000,- of iets van EUR 30,- vastrecht elke maand). Ze hebben een paar maanden geleden alsnog de aansluiting genomen. Aan de kant van de weg sleuf gemaakt, vezel geblazen, onder de (smalle) weg door, huis in, aansluiting gemaakt etc.

Kosten : EUR 650,-
€1000 - €650 = €350. De activatiekosten zijn €350. Klinkt dus alsof de activatiekosten niet gerekend zijn. Dat er wel kosten gerekend zijn voor de extra graafwerkzaamheden (vezel van straat naar de woning brengen) lijkt mij redelijk.

@rvk heb jij uberhaupt al een gerealiseerde aansluiting binnenshuis? Of is het nog niet zo ver? Hier bij mij steekt al bijna een jaar de spriet aan de voorgevel uit de grond. En "klanten" hebben dus nog dezelfde situatie. Gezien een tijd terug er een rapport was over het aantal glasvezelaansluitingen in Nederland (alle ISPs), en daarin expliciet wordt benoemd dat het minimaal "tot de gevel" is vraag ik mij ook af of in dit geval Delta de vezel uberhaupt gaat afmonteren zonder dat er een abo is. Ook dan: dat er kosten gerekend worden in dat geval is redelijk. Maar... werpt uiteraard wel een drempel op om over te stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk

rvk

RobertMe schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:59:
[...]
@rvk heb jij uberhaupt al een gerealiseerde aansluiting binnenshuis? Of is het nog niet zo ver?
Ja hoor, die is in november 2022 al binnen aangelegd, compleet afgemonteerd. Ze zijn sinds begin 2023 bezig met het activeren van de aansluitingen in het dorp. Ik had ook het contract bij Ziggo afgelopen jaar nét weer verlengd (met korting) tot november dit jaar en toen stonden ze van Delta voor de tweede keer weer voor de deur :+ (en dan kreeg ik weer het verhaal van activatiekosten en "O, dan meldt je je toch alvast aan").

Ik wilde ook niet de eerste zijn hier in het dorp met aansluiten gezien de problemen her en der met aansluiting. Ervaring via broer in hetzelfde dorp. Monteurs die geen signaal konden vinden op de aansluiting en 3 weken moesten wachten e.d. En uiteindelijk geen bridge en het cgnat gebeuren. Hij is dus weer terug naar Ziggo gegaan (ja, het had allemaal anders opgelost kunnen worden). En aangezien ik de aansluiting ook zakelijk nodig heb wilde ik geen risico lopen en eventueel pas volgend jaar ofzo kijken of ik naar glasvezel wil (want ik heb ook bridge-mode nodig e.d. + geen downtime).

Het zal er ooit wel een keer van komen maar ik heb geen haast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcthans
meer mensen die deze maand al 3 of 4 ip adressen hebben gehad? geen cgnat, gewoon na week al weer een ander gewoon ip adres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maupie1967
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:55
rcthans schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:06:
meer mensen die deze maand al 3 of 4 ip adressen hebben gehad? geen cgnat, gewoon na week al weer een ander gewoon ip adres.
Ja, nooit eerder meegemaakt bij zeelandnet, dit wisselt harder als een parenclub 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 14:29
Ik vind het bijzonder om te zien dat bij sommige mensen bijna een jaar een spriet uit de grond steekt zonder aangesloten te zijn. Bij ons in het dorp duurde het afgelopen jaar van graafwerkzaamheden tot aansluiten en activatie van de aansluiting ongeveer 3 maanden. Dit terwijl ze in de andere twee delen van het dorp nog volop bezig zijn met graven e.d.

Apart dat daar zo'n groot verschil in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:07
rcthans schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:06:
Ja, ook al gepost hier op het forum. Laatste week/weken regelmatig wisseling van ip-adres en af en toe daarbij wegvallende connectie. Klantenservice wil alleen meekijken als ik de Nokia aansluit.
Maar als ik jullie zo hoor, ligt dat niet alleen bij mij!

[ Voor 7% gewijzigd door ahbart op 17-02-2024 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcthans
ahbart schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 10:27:
[...]

Ja, ook al gepost hier op het forum. Laatste week/weken regelmatig wisseling van ip-adres en af en toe daarbij wegvallende connectie. Klantenservice wil alleen meekijken als ik de Nokia aansluit.
Maar als ik jullie zo hoor, ligt dat niet alleen bij mij!
Nog iets vaker en je hebt geen vpn meer nodig ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 14:29

MindBender

Bite my shiny metal ass!

MindBender schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 21:40:

Als ik echter in MacOS boot, en gewoon Safari voor de Delta speedtest gebruik, dan haalt hij ook 2Gb/s, up en down. Door mijn pfSense box heen, die achter de standaard Delta router zit. Dus mijn werkstation kan het, mijn netwerk kan het, mijn pfSense box kan het, en natuurlijk kan de standaard Delta router het.

Maar nu komt het: Als ik de Delta router vervang door mijn eigen Nokia ONT, valt de snelheid terug naar 1Gb/s. Zowel met de Delta Speedtest in Safari, als iPerf op mijn pfSense box.

Is het mogelijk dat Delta mij ONT niet goed geconfigureerd heeft?
@R3D Zou jij misschien eens kunnen kijken of er wat mis is met mijn configuratie? Met de Delta helpdesk kom ik er maar niet uit…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
MindBender schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:45:
[...]

@R3D Zou jij misschien eens kunnen kijken of er wat mis is met mijn configuratie? Met de Delta helpdesk kom ik er maar niet uit…
Wat is de precieze bandbreedte? ~940Mbps of ~1045Mbps? Bij dat eerste moet je het bij jezelf zoeken, bij het laatste kan de configuratie bij Delta verkeerd staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh623661
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:16
bjusterbaarlik schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:50:
[...]

Wat is de precieze bandbreedte? ~940Mbps of ~1045Mbps? Bij dat eerste moet je het bij jezelf zoeken, bij het laatste kan de configuratie bij Delta verkeerd staan.
Kun je me uitleggen waarom 1045 specifiek de configuratie bij Delta het probleem zal zijn?
Ik heb namelijk bij Odido 2Gbs en ook continu 1040 als ik de interne download via mijn Asus test.
Dacht dat deze misschien niet goed werkte.
Ook een download komt niet verder dan 120MB maar dat kon weer aan de andere kant de max zijn.
Wilde een computer met snellere netwerkkaart lenen om te testen waar het probleem zou liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrJoery
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
sh623661 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 19:52:
[...]

Kun je me uitleggen waarom 1045 specifiek de configuratie bij Delta het probleem zal zijn?
Ik heb namelijk bij Odido 2Gbs en ook continu 1040 als ik de interne download via mijn Asus test.
Dacht dat deze misschien niet goed werkte.
Ook een download komt niet verder dan 120MB maar dat kon weer aan de andere kant de max zijn.
Wilde een computer met snellere netwerkkaart lenen om te testen waar het probleem zou liggen.
940mbps zou duiden op een fysieke beperking, bijvoorbeeld een router of switch met een 1gbit poort.

1045mbps zou duiden op een softwarematige beperking in bijvoorbeeld de configuratie of dat het abonnement niet goed is ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh623661
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:16
MrJoery schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:08:
[...]

940mbps zou duiden op een fysieke beperking, bijvoorbeeld een router of switch met een 1gbit poort.

1045mbps zou duiden op een softwarematige beperking in bijvoorbeeld de configuratie of dat het abonnement niet goed is ingesteld.
Ok dankje, ik zal ze eens bellen morgen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

MrJoery schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:08:

Ik vind dat maar voodoo-engineering, eerlijk gezegd. Ik weet dat het probleem niet bij mij zit, omdat:
MindBender schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 21:40:
[...]
... Met bovenstaande server haalt iPerf op mijn pfSense box, door de standaard Delta Nokia router heen, 2Gb/s up en down. ...

Als ik echter mijn werkstation in MacOS boot, en gewoon Safari voor de Delta speedtest gebruik, dan haalt hij ook 2Gb/s, up en down. Door mijn pfSense box heen, die achter de standaard Delta router zit. Dus mijn werkstation kan het, mijn netwerk kan het, mijn pfSense box kan het, en natuurlijk kan de standaard Delta router heen.

Maar nu komt het: Als ik de Delta router vervang door mijn eigen Nokia ONT, valt de snelheid terug naar 1Gb/s. Zowel met de Delta Speedtest in Safari, als iPerf op mijn pfSense box.
Het zou nog kunnen dat mijn Nokia XS-010X-Q ONT de snelheid niet haalt, of dat mijn pfSense box vertraagt als er VLANs gebruikt worden, maar dat lijkt mij niet waarschijnlijk, gezien:
robertwebbe schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 17:05:
Q: Mijn snelheid is verhoogd, maar ik heb op mijn eigen modem nog steeds de oude snelheid. Met het originele modem haal ik wel de juiste snelheid
A: Dit is een bekend probleem. Delta / Caiway moet de workflow voor je eigen modem opnieuw draaien. Dit is wat er aan de hand is: EWS99 in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

MindBender schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:45:
[...]

Ik heb geen glazenbol, dus je zal iets specifieker moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJoery
  • Niet online
MindBender schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:00:Maar nu komt het: Als ik de Delta router vervang door mijn eigen Nokia ONT, valt de snelheid terug naar 1Gb/s. Zowel met de Delta Speedtest in Safari, als iPerf op mijn pfSense box.
Lijkt mij dat er iets fout is gegaan bij de registratie en/of configuratie van de ONT bij Delta. Mogelijk eventjes een PM sturen naar R3D met je klantnummer en ONT-gegevens zodat hij kan kijken of het abonnement/snelheid/configuratie/profiel wel goed staat.

Als je de ONT aansluit op je pfSense-box, wat zie je dan bij de linksnelheid van de WAN-interface? Bij mij staat hier bijvoorbeeld 2500Base-T <full-duplex>

Is deze hetzelfde wanneer je de pfSense-box aansluit op het Nokia-modem? Mogelijk kan de pfSense-box niet goed de snelheid onderhandelen met de ONT en valt deze terug op 1000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Vanmiddag weer een nieuw ip-adres gekregen. Nu uit de 62.xx range, terwijl dit eerder steeds een 83.xx ip-adres was. Er zijn geen werkzaamheden volgens delta. Vreemd hoor. En irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJoery
  • Niet online
ahbart schreef op maandag 19 februari 2024 @ 12:58:
Vanmiddag weer een nieuw ip-adres gekregen. Nu uit de 62.xx range, terwijl dit eerder steeds een 83.xx ip-adres was. Er zijn geen werkzaamheden volgens delta. Vreemd hoor. En irritant.
Op glas? Voorheen was de 62.x reeks altijd consumentenabonnementen op coax/p2p glas en de 83.x reeks bedrijfsabonnementen op coax/p2p glas.

Maar verder, router uit geweest / herstart? Zelf heb ik een ONT waar mijn ip, ondanks dat dit geen vast ip is, niet meer aangepast is sinds de laatste keer dat ik van ONT ben gewisseld, wat toch al zo'n jaar geleden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
MrJoery schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:06:
[...]Op glas? Voorheen was de 62.x reeks altijd consumentenabonnementen op coax/p2p glas en de 83.x reeks bedrijfsabonnementen op coax/p2p glas.

Maar verder, router uit geweest / herstart? Zelf heb ik een ONT waar mijn ip, ondanks dat dit geen vast ip is, niet meer aangepast is sinds de laatste keer dat ik van ONT ben gewisseld, wat toch al zo'n jaar geleden is.
Ja glasvezel. Geen herstart van mijn Fritz 5590 fiber.
Dan is het wel gek dat ik ene 62 adres krijg lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
MindBender schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:00:
[...]

Ik vind dat maar voodoo-engineering, eerlijk gezegd.
Ik zou het logisch nadenken willen noemen. Maar wat is de snelheid? Rond de 940Mbps of rond de 1045Mbps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

MrJoery schreef op maandag 19 februari 2024 @ 12:01:
Als je de ONT aansluit op je pfSense-box, wat zie je dan bij de linksnelheid van de WAN-interface? Bij mij staat hier bijvoorbeeld 2500Base-T <full-duplex>
Dat is gewoon 10GBaseT, zoals verwacht.
Is deze hetzelfde wanneer je de pfSense-box aansluit op het Nokia-modem? Mogelijk kan de pfSense-box niet goed de snelheid onderhandelen met de ONT en valt deze terug op 1000.
Nee, in dat geval valt hij terug naar 2.5GBaseT, maar dat is allemaal zoals verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spocky
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Sito schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 00:36:
Ik vind het bijzonder om te zien dat bij sommige mensen bijna een jaar een spriet uit de grond steekt zonder aangesloten te zijn. Bij ons in het dorp duurde het afgelopen jaar van graafwerkzaamheden tot aansluiten en activatie van de aansluiting ongeveer 3 maanden. Dit terwijl ze in de andere twee delen van het dorp nog volop bezig zijn met graven e.d.

Apart dat daar zo'n groot verschil in zit.
Ik ben heel benieuwd hoe lang het bij ons gaat duren. Sinds 9 februari ligt er bij ons glasvezel voor de deur maar dit is nog niet aangesloten in de meterkast. Het aanleggen in de straat lijkt heel snel te gaan maar ik ben benieuwd hoe lang het zal duren voordat ik daadwerkelijk wordt aangesloten.

Portugese Wijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

bjusterbaarlik schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:28:
Ik zou het logisch nadenken willen noemen. Maar wat is de snelheid? Rond de 940Mbps of rond de 1045Mbps?
Zo lang niet logisch verklaard wordt waar dat getal van 1045 vandaan komt, is het voor mijn voodoo engineering :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
spocky schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:39:
[...]

Ik ben heel benieuwd hoe lang het bij ons gaat duren. Sinds 9 februari ligt er bij ons glasvezel voor de deur maar dit is nog niet aangesloten in de meterkast. Het aanleggen in de straat lijkt heel snel te gaan maar ik ben benieuwd hoe lang het zal duren voordat ik daadwerkelijk wordt aangesloten.
Weinig concreets over te zeggen. Belangrijkste vraag is of de POP waar je op aangesloten bent al operationeel is. Kan weken duren of maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haling
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-06 15:53
Ik heb sinds kort geen toegang meer tot poort 443 van mijn Delta abonnement. Als ik dezelfde port forward aanmaak op poort 444 kom ik er wel door. Nmap laat ook zien dat poort 443 closed is.

Wordt poort 443 (sinds kort?) actief geblokkeerd? Eerder werkte het gewoon goed, met af en toe een keer een nieuw extern IP-adres ...

Ik heb net via de chat gevraagd naar de blokkade en het is nu doorgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
haling schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:42:
Ik heb sinds kort geen toegang meer tot poort 443 van mijn Delta abonnement. Als ik dezelfde port forward aanmaak op poort 444 kom ik er wel door. Nmap laat ook zien dat poort 443 closed is.

Wordt poort 443 (sinds kort?) actief geblokkeerd? Eerder werkte het gewoon goed, met af en toe een keer een nieuw extern IP-adres ...

Ik heb net via de chat gevraagd naar de blokkade en het is nu doorgezet.
Nee, er zijn geen blokkades, dat mag ook niet. Kan het zijn dat je nu op CGNAT bent gezet? Dan heb je dus een 100.x.y.z IP adres. En werken dit soort dingen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haling
ernstoud schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:51:
[...]

Nee, er zijn geen blokkades, dat mag ook niet. Kan het zijn dat je nu op CGNAT bent gezet? Dan heb je dus een 100.x.y.z IP adres. En werken dit soort dingen niet.
Nee, ik heb een 204.168.x.x adres. Ik ben al een keer van CGNAT afgehaald.

En dan nog: poort 444 werkt wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
haling schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:53:
[...]

Nee, ik heb een 204.168.x.x adres. Ik ben al een keer van CGNAT afgehaald.

En dan nog: poort 444 werkt wel gewoon.
Welke router heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haling
De Nokia XS-2426G-B. Ik vermoed dat die onlangs een update heeft gehad aangezien het logo er nu anders uit ziet?

En een update: ik heb net een zeer onbehulpzame medewerker gesproken die zei dat ze poort forwarding niet ondersteunen en dat ik maar op het internet moest kijken wat ik moest doen. :(

Ik heb Delta genomen omdat ik dan genoeg bandbreedte heb om wat dingen vanaf thuis te hosten, maar dan moet ik wel poort 443 open kunnen zetten.

Update 2: UptimeRobot laat zien dat ik vanaf 2024-02-15 08:44:09 down ben. Volgens mij heb ik toen mijn router gereset omdat het internet tergend traag was. Externe IP is hetzelfde gebleven, alleen poort 443 is dus geblokkeerd geraakt.

[ Voor 16% gewijzigd door haling op 20-02-2024 13:11 . Reden: UptimeRobot toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• haling
Opgelost! 8)

Ik zag op een ander topic dit:
De eerste keer bleef de poort van buitenaf onbereikbaar. Verwijderen van de regel en daarna weer precies hetzelfde aanmaken leverde een open poort op. Heel vaag...
De 443-regel verwijderd, opnieuw aangemaakt en voilla!

code:
1
2
3
PORT    STATE SERVICE
443/tcp open  https
444/tcp open  snpp

Poort 444 kan dus weer dicht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haling
Ok, ik moest de regel alweer verwijderen en aanmaken. Toch eens naar een DMZ gaan kijken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spocky
  • Niet online
[...]

Het aanleggen in de straat lijkt heel snel te gaan maar ik ben benieuwd hoe lang het zal duren voordat ik daadwerkelijk wordt aangesloten.
Even mezelf quoten :*)

In een chat met een medewerker van Delta werd ik gewezen op de website https://www.deltanetwerk.nl/ waar duidelijk wordt aangegeven wat de status en verwachte oplevering is. Helaas geen goed nieuws, want de oplevering staat gepland voor het 3e kwartaal... Er staat dat ook het bovengronds verdeelpunt nog niet klaar is dus de groene kabel zal nog wel even bij de voordeur blijven liggen :O

Portugese Wijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!
spocky schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:22:
[...]

Even mezelf quoten :*)

In een chat met een medewerker van Delta werd ik gewezen op de website https://www.deltanetwerk.nl/ waar duidelijk wordt aangegeven wat de status en verwachte oplevering is. Helaas geen goed nieuws, want de oplevering staat gepland voor het 3e kwartaal... Er staat dat ook het bovengronds verdeelpunt nog niet klaar is dus de groene kabel zal nog wel even bij de voordeur blijven liggen :O
Staat die indicatie bij het lijstje met de verschillende punten (met bovengronds verdeelpunt etc etc)? Hier staat "Verwachte opleverdatum nader te bepalen". Dat lijkt dan dus semi oneindig, of in ieder geval "niet snel" te zijn :X
Bij mijn weten zijn er in de gemeente wel problemen met het energienet, overbelast etc. Maar geen idee of de aanleg van een POP dan ook uitgesloten is. Geen idee of dat ook een energieslurper is die geweerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spocky
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:29:
[...]

Staat die indicatie bij het lijstje met de verschillende punten (met bovengronds verdeelpunt etc etc)?
[
Ja, het is inderdaad een van de punten in het lijstje. Omdat de groene glasvezel kabel al op een rolletje bij de voordeur ligt was ik enthousiast geworden maar het lijkt nog zeker een half jaar te duren voordat het werkt 😳

Portugese Wijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:26
Vandaar heeft de Guidion monteur ceremonieel de kabel van het Nokia modem in de FTU gestopt (mocht ik blijkbaar niet zelf :P ).

IPTV werkt ook, maar inloggen op de Delta app op de Chromecast geeft een error, met betrekking tot foute gebruikersnaam/wachtwoord. MijnDelta geeft ook allemaal niet-gemachtigd errors...

Gaat daar een nacht overheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:09
ernstoud schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:51:
[...]

Nee, , er zijn geen blokkades, dat mag ook niet. Kan het zijn dat je nu op CGNAT bent gezet? Dan heb je dus een 100.x.y.z IP adres. En werken dit soort dingen niet.
[/quote]
Ik had altijd een 201.x.y.z ip-adres, en sinds deze week een 62.x.y.z ip-adres.
Dit adres valt onder een standaard ip-adres, oftewel CGNAT

Acties:
  • 0 Henk 'm!
patrickt35 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:25:
[...]

GEEN CGNAT dus.

[ Voor 23% gewijzigd door ernstoud op 21-02-2024 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
patrickt35 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:25:
[...]

Nee, , er zijn geen blokkades, dat mag ook niet. Kan het zijn dat je nu op CGNAT bent gezet? Dan heb je dus een 100.x.y.z IP adres. En werken dit soort dingen niet.
[/quote]
En je quote staat verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:09
Ik ervaarde problemen dus checkte mijn ip-adres gewoon online wat resulteerde in de 62 range. Echter in mijn Nokia zit ik idd in de 100. range.
Maar dus wel CGNAT

Acties:
  • 0 Henk 'm!
patrickt35 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:57:
[...]

Ik ervaarde problemen dus checkte mijn ip-adres gewoon online wat resulteerde in de 62 range. Echter in mijn Nokia zit ik idd in de 100. range.
Maar dus wel CGNAT
Inderdaad. Je modem geeft het juiste antwoord. Helpdesk contacten, dan wordt het hersteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Polyphemus schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:10:
Vandaar heeft de Guidion monteur ceremonieel de kabel van het Nokia modem in de FTU gestopt (mocht ik blijkbaar niet zelf :P ).

IPTV werkt ook, maar inloggen op de Delta app op de Chromecast geeft een error, met betrekking tot foute gebruikersnaam/wachtwoord. MijnDelta geeft ook allemaal niet-gemachtigd errors...

Ja dat kan even duren. Anders bellen met Delta.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

[...]

Bij mij ligt er al sinds september een groene kabel bij de gevel, ik heb wel eens contact gehad met de aannemer en die gaf aan dat het wel 9 tot 12 maanden kon duren vanaf de schouw.

Ik zag bij mij in de buurt wel de aannemer (BAM) bezig met koppelpunten vandaag dus ze zijn er in ieder geval wel mee bezig.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:29
Slasher schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:03:
[...]

Bij mij ligt er al sinds september een groene kabel bij de gevel, ik heb wel eens contact gehad met de aannemer en die gaf aan dat het wel 9 tot 12 maanden kon duren vanaf de schouw.

Ik zag bij mij in de buurt wel de aannemer (BAM) bezig met koppelpunten vandaag dus ze zijn er in ieder geval wel mee bezig.
Die van mij steekt al sinds juni vorig jaar uit de grond, dus heb vooral geduld :D

Hier geven ze aan voor eind april, maar ik geloof er geen barst meer van. Wacht al bijna 2 jaar nu (aanvraag mei 2022 gedaan).

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Drardollan schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:20:
[...]

Die van mij steekt al sinds juni vorig jaar uit de grond, dus heb vooral geduld :D

Hier geven ze aan voor eind april, maar ik geloof er geen barst meer van. Wacht al bijna 2 jaar nu (aanvraag mei 2022 gedaan).
Hier al IIRC sinds maart (mogelijk februari of april) de spriet aan de voordeur uit de grond steken. Dus "ik win" :P. Zelf geen abo aangevraagd, maar op basis van deltanetwerk.nl is er snel genoeg een adres gevonden waarop het wel is aangevraagd, en daarop staat heel mooi "Verwachte opleverdatum: nader te bepalen". Dus dat kan allemaal nog wel even gaan duren. Aanmelden kon IIRC tot begin 2022 (zeg maart). Start aanleg oktober / november 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

RobertMe schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:24:
[...]

Hier al IIRC sinds maart (mogelijk februari of april) de spriet aan de voordeur uit de grond steken. Dus "ik win" :P. Zelf geen abo aangevraagd, maar op basis van deltanetwerk.nl is er snel genoeg een adres gevonden waarop het wel is aangevraagd, en daarop staat heel mooi "Verwachte opleverdatum: nader te bepalen". Dus dat kan allemaal nog wel even gaan duren. Aanmelden kon IIRC tot begin 2022 (zeg maart). Start aanleg oktober / november 2022.
Apart, ik dacht dat ze alleen aan de voordeur "schoten" als je een abo aangevraagd had. Mijn buren die geen abo hebben aangevraagd hebben de spriet uit de gemeentelijke stoep steken.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Slasher schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:38:
[...]

Apart, ik dacht dat ze alleen aan de voordeur "schoten" als je een abo aangevraagd had. Mijn buren die geen abo hebben aangevraagd hebben de spriet uit de gemeentelijke stoep steken.
Hier is toentertijd ook bericht gekomen dat het minimale aantal aanmeldingen behaald was (rumor has it, dat dat niet eens het geval was), en het bij iedereen wordt aangesloten. Wil je dat niet moet je "bezwaar" maken. Maar... als je geen abo neemt en later alsnog zou willen betaal je ~350 euro activatiekosten.

Maar schijnt ook dat de gemeente meebetaald. Dus ik vermoed dat die dat als eis hebben opgenomen dan, dat het overal wordt aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Digicien
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-09 20:31
Polyphemus schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:10:

Je account is gekoppeld in MijnDelta? Indien dat het geval is, even met Delta bellen. Moet normaal direct werken na activatie modem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:51
Hier zijn ze in het dorp zijn ze in februari 2023 begonnen met de aanleg. Volgens de planning gaan ze de huisaansluiting in Q1/Q2 doen en in Q2/Q3 de activatie hiervan. Ik moet het nog zien gebeuren, ze zijn nog niet eens in de buurt met het leggen van de kabels. Denk dat de planning een beetje optimistisch is :)

Zijn de POP’s uitgerust met een UPS of andere noodstroomvoorziening? Laatst weer een lokale stroomstoring gehad, zou mooi zijn als ik dan met een eigen UPSje mijn netwerk in de lucht kan houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [MAUS]
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:47
Ach ja, de aanleg van de glasvezel en vooral de communicatie hierover is m.i. wel echt een behoorlijk slecht punt bij Delta. Wij hebben inmiddels ook al weer bijna een jaar een sprietje uit de grond steken bij de voordeur (abonnement afgesloten in de zomer van 2021, aanleg gestart begin 2022).
Sinds het moment van het afsluiten van het abonnement geen realistische inschatting van looptijd van het traject of überhaupt goede communicatie hierover. Op dit moment dus ook geen enkel idee wanneer ik eindelijk van het abonnement gebruik kan gaan maken. In de tussentijd betaal ik dus ook al 2,5 jaar de hoofdprijs bij Ziggo, want iedere keer als ik een aanbieding krijg sla ik die af omdat je toch verwacht dat het wel bijna zo ver zal zijn 8)7 .

De klantervaring tot nu toe:
- Abonnement afgesloten in Augustus 2021 :)
- Er zou voorjaar 2022 een schouwing komen voor het trekken van de kabels, niet gebeurd...
- Kabel is vervolgens najaar 2022 / voorjaar 2023 op de verkeerde plaats richting de gevel geschoten, dit bij het trekken van de kabels al geprobeerd aan te geven, maar helaas niemand kunnen vinden die Nederlands sprak en/of begreep wat ik bedoelde (overigens niks ten nadele van de mensen in de uitvoering, voor zo ver ik kon zien werken zij keihard)...
- Zelf contact op moeten nemen met de installatiepartner van Delta met de toelichting dat er geen schouwing is geweest en dat nu de kabel op de verkeerde plek ligt. Die hebben alsnog een schouwing uitgevoerd en dezelfde conclusie getrokken, maar daar is niets mee gebeurd...
- Najaar 2023 stond opeens (eindelijk?) een monteur voor de deur die wilde aansluiten, samen nogmaals geconcludeerd dat de kabel op de verkeerde plek ligt dus dat aansluiten niet ging gebeuren, hij zou een aantekening maken in het dossier...
- Rond jaareinde nog maar eens gebeld om na te gaan wat de status was, conclusie van degene aan de telefoon was dat er inderdaad netjes een aantekening in het dossier stond, maar dat op basis daarvan nog niet aan de uitvoering was doorgegeven dat er überhaupt nog iets moest gebeuren...
- Kort geleden opnieuw contact gehad, maar helaas kan niemand iets zeggen over of en wanneer er nu iets gaat gebeuren...

Ik begrijp dat het een enorm karwei is om zo veel huishoudens te voorzien van glasvezel, maar kom je afspraken na en als dit niet lukt communiceer hier dan netjes over zodat je klanten ook gewoon weten waar ze aan toe zijn, daar zit bij mij nu wel echt de frustratie.

• Drardollan
De reclame, aanvraag en aanleg liepen wel redelijk snel vond ik. Ook de teams die de boel in de grond legden waren een goed geoliede machine. Nu is het wel zo dat ze in mijn woonplaats nog niet klaar zijn met alles de grond in krijgen, maar ik had toch wel verwacht dat zo gauw als het verdeelpunt klaar was ze zo snel mogelijk aansluitingen zouden gaan maken. Hoe eerder je mensen aansluit hoe eerder je geld verdiend zou ik denken, het is duur zat zoveel glas de grond in jassen toch?

Drardollan schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:49:
De reclame, aanvraag en aanleg liepen wel redelijk snel vond ik. Ook de teams die de boel in de grond legden waren een goed geoliede machine. Nu is het wel zo dat ze in mijn woonplaats nog niet klaar zijn met alles de grond in krijgen, maar ik had toch wel verwacht dat zo gauw als het verdeelpunt klaar was ze zo snel mogelijk aansluitingen zouden gaan maken. Hoe eerder je mensen aansluit hoe eerder je geld verdiend zou ik denken, het is duur zat zoveel glas de grond in jassen toch?
Als ze nog lang niet klaar zijn kun je daar ook niet echt over oordelen? :p Het graafwerk liep hier in het dorp ook vlotjes. Maar momenteel lijkt er dus (al lange tijd?) niks te gebeuren. Waarbij de status pagina dan ook aangeeft dat er nog geen POP is geplaatst.

En wat ook een probleem is is dat er blijkbaar een te kort is aan gekwalificeerd werk voor het lassen? Het graven van een kabel kan iedereen wel (ook een Tweaker met een kantoorbaan kan een schep gebruiken). Maar het lassen van de vezels is een specialistisch werk waarbij er een tekort aan personeel is.

• Patrick_6369
Ik moet zeggen dat het hier allemaal redelijk vlotjes verliep. Eind 2021 is de actie gestart en sinds afgelopen zomer heb ik een werkende verbinding.
Ik verbaas me er over dat in het dorp nog op zoveel plekken het bundeltje groene draad bij de voorgevel ligt. In mijn beleving waren dat de adressen die een aansluiting (met abonnement of alleen de niet-geactiveerde aansluiting) zouden krijgen, maar dat dat nog niet gedaan is. Hoe langer die kabel bovengronds ligt, hoe meer kans op beschadigingen, toch?

Patrick_6369 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:12:
Ik moet zeggen dat het hier allemaal redelijk vlotjes verliep. Eind 2021 is de actie gestart en sinds afgelopen zomer heb ik een werkende verbinding.
Ik verbaas me er over dat in het dorp nog op zoveel plekken het bundeltje groene draad bij de voorgevel ligt. In mijn beleving waren dat de adressen die een aansluiting (met abonnement of alleen de niet-geactiveerde aansluiting) zouden krijgen, maar dat dat nog niet gedaan is. Hoe langer die kabel bovengronds ligt, hoe meer kans op beschadigingen, toch?
Wat je ziet is een mantelbuis. De glasvezel zit daar nog niet in. Die wordt er later ingeblazen. Is dus niet kwetsbaar.

• Drardollan
RobertMe schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:57:
[...]

Als ze nog lang niet klaar zijn kun je daar ook niet echt over oordelen? :p Het graafwerk liep hier in het dorp ook vlotjes. Maar momenteel lijkt er dus (al lange tijd?) niks te gebeuren. Waarbij de status pagina dan ook aangeeft dat er nog geen POP is geplaatst.

En wat ook een probleem is is dat er blijkbaar een te kort is aan gekwalificeerd werk voor het lassen? Het graven van een kabel kan iedereen wel (ook een Tweaker met een kantoorbaan kan een schep gebruiken). Maar het lassen van de vezels is een specialistisch werk waarbij er een tekort aan personeel is.
Hier is het POP (bovengronds verdeelpunt noemen ze het bij Delta) ook al maanden klaar.

Ik kan enkel iets zeggen over het traject van aanvraag tot het groene pijpje uit de grond voor de deur, dat verliep snel en soepel. Daarna is het proces gestopt.

Lassen kan ook iedereen met een kantoorbaan, in ieder geval het lassen bij de huizen. Dat kan je zo ongeveer een aap leren. Het graafwerk zou ik eerder als moeilijk zien eigenlijk, het gaat wel iets verder dan een schep vasthouden.

Ik denk zelf dat ze gewoon iets teveel hooi op de vork hebben genomen, het lijkt wel of ze ineens vele plaatsen tegelijk van glas willen voorzien. En dat het een beetje boven het hoofd groeit.

• ahbart
ernstoud schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:17:
[...]
Wat je ziet is een mantelbuis. De glasvezel zit daar nog niet in. Die wordt er later ingeblazen. Is dus niet kwetsbaar.
Dat is wel apart. Dat gaat dan niet overal hetzelfde. Hier zijn geen mantelbuizen gelegd, maar direct groene kabels met een glasvezel (of 2).

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 13:05
In bug bounty-programma’s checken honderd ethische hackers onze beveiliging :

https://www.deltafiber.nl...hackers-onze-beveiliging/
Pagina: 1 ... 87 ... 126 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.