Acties:
  • +1 Henk 'm!
bjusterbaarlik schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:17:
@verzin-zelf Heeft de monteur in die 5 min wel met Delta gebeld om een signaal monteur aan te sturen? Anders gebeurt er namelijk niks.

@ernstoud Is een TK01, die hebben enkele gebieden. Is niet perse ouder dan de Attema FTU.
Een Nokia ONT, een TK01 FTU… op een Delta Fiber aansluiting? Waar hebben we het hier over?

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Digicien
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:24
ernstoud schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:00:
[...]

Een Nokia ONT, een TK01 FTU… op een Delta Fiber aansluiting? Waar hebben we het hier over?
Odido, online.nl, solcon, etc....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
ernstoud schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:00:
[...]

Waar hebben we het hier over?
Het gebied dat kan @verzin-zelf beter vertellen. Je hebt enkele gebieden waar Delta het glasvezelproject heeft overgenomen. Daar zie je dan o.a. andere FTU's.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
bjusterbaarlik schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:52:
[...]

Het gebied dat kan @verzin-zelf beter vertellen. Je hebt enkele gebieden waar Delta het glasvezelproject heeft overgenomen. Daar zie je dan o.a. andere FTU's.
Dit zal Noordholland zijn, of Flevoland. Daar heeft Fiber NH/FiberFlevo aangelegd. Zij gebruikten oranje kabels en de TK01, mede met het oog op KPN als huurder. Dat is ook gebeurd maar vorig jaar zijn ze overgenomen door Delta Fiber.
Daarmee zijn het dus meteen Delta aansluitingen waar KPN wel op levert 😁

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verzin-zelf
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-10-2024
ernstoud schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:06:
Al wat oudere FTU maar ziet er prima uit. Er zal wel wat gekruist zitten of niet aangesloten in de POP.
Ah dat zou mogelijk wel kunnen.

@bjusterbaarlik Ja hij had het over een ticket gelogd te hebben in het systeem.

Even wat meer info. Ik woon in de gemeente noordoost polder(Flevoland). En ik heb Odido als ISP.
Vermoedelijk heeft KPN ooit de kabel gelegd en is het gebied overgenomen door Delta.

Toen ik ooit de helpdesk belden van Delta, zeiden ze "oh oranje kabel die is niet van ons" ze hing nog net niet op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qdRcrq9m90J7iKGEhLcqJ5Sq_4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MQlCkN8idtp5kh2FuO3Mh17s.jpg?f=fotoalbum_large

Net Odido gesproken en die zijn dat ze een fout hadden in de wijk centrale en dat ze er mee bezig zijn. Ik moet nog even geduld hebben tot dinsdag.

Kan niet wachten om weer mijn UDM pro aan te slinger met internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verzin-zelf
Barre73 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:08:

Dit zal Noordholland zijn, of Flevoland. Daar heeft Fiber NH/FiberFlevo aangelegd. Zij gebruikten oranje kabels en de TK01, mede met het oog op KPN als huurder. Dat is ook gebeurd maar vorig jaar zijn ze overgenomen door Delta Fiber.
Ah dat verklaart dus waarom niemand er wat van wist

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Barre73 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:08:
[...]

Het kan dus wel…. En Cogas Twente? Het enige nog niet aangesloten gebied in Overijssel? Wordt het niet eens tijd voor KPN?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Sjakie0101 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:31:
[...]

Het kan dus wel…. En Cogas Twente? Het enige nog niet aangesloten gebied in Overijssel? Wordt het niet eens tijd voor KPN?
Niet aangesloten op wat? Wel op glasvezel.. maar die vind jij niet interessant.
Sorry maar er zijn ook meerdere Glasvezel Buitenaf (nu Delta) gebieden in Overijssel hoor. Jullie zijn (zeker in NL) bepaald niet de enige.
Een provincie is niet echt een richtlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Barre73 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:41:
[...]

Sorry maar er zijn ook meerdere Glasvezel Buitenaf (nu Delta) gebieden in Overijssel hoor. Jullie zijn (zeker in NL) bepaald niet de enige.
Dat snap ik, maar bij aanleg van Caiway glasvezel is ons KPN via glasvezel beloofd, We zijn 10 jaar verder en zo goed als het enige gebied om Overijssel nog niet aamgelegd. Ik heb de kaart er even bijgepakt…

PS ik ga offtopic en verder niet hier door, tenzij KPN ook in het Cogasgebied via Delta gaat leveren…

[ Voor 17% gewijzigd door Sjakie0101 op 26-01-2024 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Har
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-05 15:36

Har

Vanmiddag krijg ik mijn installatiepakket binnen en over ongeveer twee weken word ik overgezet van mijn huidige provider naar Delta. Ik heb dus al een functionerende FTU in de meterkast die met een gele kabel met twee groene uiteinden is verbonden met een Huawei HG8012H GPON ONT.

Ik heb 8gbit besteld en krijg dus een SagemCom Fast modem. Mijn vraag: kan ik mijn huidige FTU met het geel/groene kabeltje gewoon blijven gebruiken voor dit modem (en later voor een eigen router) of moet de FTU ook worden vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Har schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:26:
Vanmiddag krijg ik mijn installatiepakket binnen en over ongeveer twee weken word ik overgezet van mijn huidige provider naar Delta. Ik heb dus al een functionerende FTU in de meterkast die met een gele kabel met twee groene uiteinden is verbonden met een Huawei HG8012H GPON ONT.

Ik heb 8gbit besteld en krijg dus een SagemCom Fast modem. Mijn vraag: kan ik mijn huidige FTU met het geel/groene kabeltje gewoon blijven gebruiken voor dit modem (en later voor een eigen router) of moet de FTU ook worden vervangen?
Twee groene uiteinden?

Hoe bedoel je dat? Een foto zou helpen.

In de Sagemcom gaat ook een SC/APC (groen) dus dat is goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-05 12:36
Har schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:26:

Ik heb je huidige router opgezocht, die is aangesloten met single mode sc/apc. Precies dezelfde aansluiting als de Sagecom.
Je gaat wel van gpon naar XGS-Pon, wat betekent dat ze ook in de centrale (pop) je aansluiting om moeten zetten. Dus het gaat pas over die twee weken werken.

Wel bijzonder overigens dat je huidige aansluiting gpon is. Die zien we hier niet zo vaak. Of zit je nu bij KPN? En dan in een gebied waar KPN en Delta over dezelfde vezel leveren?

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Har

Har

Rechtsboven de naamloze FTU en linksboven de Huawei GPON ONT>

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CEQgs4Xmn3EL2LMnXRRig_rxA6w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zYRWNWWm0WYiqRfmvFgZlR35.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Har schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:56:
[...]

Rechtsboven de naamloze FTU en linksboven de Huawei GPON ONT>

[Afbeelding]
Dat gaat passen. Wel is de Sagemcom dus ONT, router en access point. Dat wil je wellicht niet in de meterkast omdat WiFi dan niet ver genoeg reikt. Dus langere glasvezelkabel wellicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Har

Har

EWS99 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:56:
[...]
Wel bijzonder overigens dat je huidige aansluiting gpon is. Die zien we hier niet zo vaak. Of zit je nu bij KPN? En dan in een gebied waar KPN en Delta over dezelfde vezel leveren?
Ik zit nu bij TriNed. In onze gemeente is een paar jaar geleden dmv een burgerinitiatief glasvezel in het buitengebied aangelegd. We zouden eerst AON krijgen, maar ik heb indertijd voor Trined gekozen en die heeft kennelijk GPON geleverd. Kwam ik eerlijk gezegd pas een maand geleden achter. KPN levert hier alleen over koper. Recent heeft Delta ons glasvezelnetwerk via een joint venture overgenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Har

Har

ernstoud schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:00:
[...]
Dat wil je wellicht niet in de meterkast omdat WiFi dan niet ver genoeg reikt. Dus langere glasvezelkabel wellicht.
Die meterkast van mijn staat zo ongeveer op de voor WiFi meest ongunstige plaats. Ik maak dus sowieso gebruik van een AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Barre73 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:41:
[...]

Snap ik allemaal, mij vraag was wordt het geen tijd dat KPN gaat leveren in het Cogasgebied over glasvezel? Maar concreet wordt het antwoord niet echt….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Sjakie0101 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:44:
[...]

Snap ik allemaal, mij vraag was wordt het geen tijd dat KPN gaat leveren in het Cogasgebied over glasvezel? Maar concreet wordt het antwoord niet echt….
Als KPN op Delta's netwerk gaat leveren zal dan vast niet alleen om Cogasgebied gaan. Dan zal het vast een overeenkomst worden voor veel meer of alle gebieden waar KPN geen glas heeft liggen. Als...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-X
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-03-2024

F-X

Sjakie0101 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:13:
[...]

Klopt, of de decoder is stuk, of je tv is niet in orde qua instellingen.
Het beeld is retestrak, zeker sinds de aanpassingen die december 2023 zijn doorgevoerd.
Excuses voor de late toevoeging, maar ik heb een aantal foto's gemaakt om het verschil te verduidelijken.
Deze is via coax:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDngh9F_I9SEYDPmT_uJxYC5ZeA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u84SZDXcP3KVPy8txE3NjMx4.jpg?f=fotoalbum_large

Deze via app (apple tv):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fx2bxTARQu90KveDGK3YAKgwqMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/joZtyHGYhWrYwrjIzOt7FYX2.jpg?f=fotoalbum_large

En deze via de iptv decoder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/InwhbjoyFwKbIE8AnRPAWloFjMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mF2jnEGE3nNgbbXYGMV1AuSs.jpg?f=fotoalbum_large

Daarbij gebruik ik de volgende setting voor de tv:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e0r2pV4cuLPRuAU3nw_-TOVSAxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pd6eGbNiwrwAT68KAFZ4aIuU.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet dat bij het plaatje van de iptv decoder een deel van het beeld weg valt (of mist).
Dat maakt dat het beeld (voor mij dan) ietsie minder scherp oogt.

En dat is helaas niet in te stellen in de decoder.

Ik deel dit alleen even om het idee te verduidelijken. Misschien dat anderen dat ook kunnen controleren, mochten ze het idee hebben dat het beeld minder scherp is. (relatief natuurlijk).
Want het kan uiteraard zo zijn, dat dat verschil alleen bij mij zo is.

Oja, ik wil het nog een keer testen op een andere tv. Maar dan moet ik een boel ombouwen. Mocht dat toch uitmaken, laat ik dat wel weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Har

Har

F-X schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:57:
[...]

Daarbij gebruik ik de volgende setting voor de tv:
Als je goed kijkt, dan zie je dat het laatste plaatje aan de randen iets informatie heeft verloren t.o.v. de vorige plaatjes. Het lijkt als het ware ingezoomd. Dit duidt er meestal op dat er overscan plaatsvindt.

Ik kan je vraag niet volledig beantwoorden omdat mijn kastje pas volgende week wordt geactiveerd. Maar uitgaande van eerdere ervaringen staat de beeldgrootte instelling van TV en / of het Detla kastje niet goed. Ik zou om te beginnen uitgaan van de stand "Normaal" op het Delta kastje en dan op mijn TV even kijken welke stand het juiste beeld oplevert. Op mijn LG C2 is bijvoorbeeld Picture > Aspect Ratio > Original de juiste instelling. Een handig hulpmiddel voor het juist instellen van je TV is een weinig bekend submenu van je Apple TV. Als je naar Settings > Audio and Video gaat, vind je onderaan een submenu "Zoom and Overscan". Dit produceert een testbeeld. Als je TV goed staat ingesteld, wordt het testbeeld precies omkaderd door een felwitte lijn langs de randen van het beeld. Rechts onderaan staat dan "Full Screen" (zie afbeelding). Als je dit ziet, staat je TV goed ingesteld en ligt het probleem aan het Delta kastje.

Veel succes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7vcWXjHUL2kcAVBjEaqEpGl91Sc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bKOWtd4ziUCbeICPTWtz4tJs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Har op 29-01-2024 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-X

F-X

Har schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:05:
[...]

Als je goed kijkt, dan zie je dat het laatste plaatje aan de randen iets informatie heeft verloren t.o.v. de vorige plaatjes. Het lijkt als het ware ingezoomd. Dit duidt er meestal op dat er overscan plaatsvindt.

Ik kan je vraag niet volledig beantwoorden omdat mijn kastje pas volgende week wordt geactiveerd. Maar uitgaande van eerdere ervaringen staat de beeldgrootte instelling van TV en / of het Detla kastje niet goed. Ik zou om te beginnen uitgaan van de stand "Normaal" op het Delta kastje en dan op mijn TV even kijken welke stand het juiste beeld oplevert. Op mijn LG C2 is bijvoorbeeld Picture > Aspect Ratio > Original de juiste instelling. Een handig hulpmiddel voor het juist instellen van je TV is een weinig bekend submenu van je Apple TV. Als je naar Settings > Audio and Video gaat, vind je onderaan een submenu "Zoom and Overscan". Dit produceert een testbeeld. Als je TV goed staat ingesteld, wordt het testbeeld precies omkaderd door een felwitte lijn langs de randen van het beeld. Rechts onderaan staat dan "Full Screen". Als je dit ziet, staat je TV goed ingesteld en ligt het probleem aan het Delta kastje.

Veel succes.
Wat jij zegt klopt en is mij bekend. Dit probeerde ik toentertijd ook duidelijk te maken. Dmv deze foto's probeerde ik ook duidelijk te maken waarom voor mij het iptv kastje van Delta een achteruitgang is.
Het ligt dus ook aan het kastje. Als je niet hier voor coax hebt gehad, waarbij je het beeld wel volledig op je scherm had, zul je het geen probleem vinden waarschijnlijk en is er niets aan de hand voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Har

Har

F-X schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:52:
[...]

Wat jij zegt klopt en is mij bekend. Dit probeerde ik toentertijd ook duidelijk te maken. Dmv deze foto's probeerde ik ook duidelijk te maken waarom voor mij het iptv kastje van Delta een achteruitgang is.
Het ligt dus ook aan het kastje. Als je niet hier voor coax hebt gehad, waarbij je het beeld wel volledig op je scherm had, zul je het geen probleem vinden waarschijnlijk en is er niets aan de hand voor je.
Nog even voor de volledigheid: heb je de beeldgrootte van de HDMI ingang van het Delta kastje net zo ingesteld als die van de Apple TV? Zo ja, dan is het hoogst merkwaardig dat het Delta kastje aan overscan doet, zonder dat je dat via de instellingen kunt wijzigen. Mag ik vragen welke TV je hebt en hoe oud die is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-X

F-X

Har schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:10:
[...]

Nog even voor de volledigheid: heb je de beeldgrootte van de HDMI ingang van het Delta kastje net zo ingesteld als die van de Apple TV? Zo ja, dan is het hoogst merkwaardig dat het Delta kastje aan overscan doet, zonder dat je dat via de instellingen kunt wijzigen. Mag ik vragen welke TV je hebt en hoe oud die is?
Ja hoor, dat mag. Het is een Sony tv van een jaar oud. En de beeld instellingen zijn identiek.
Het Delta kastje doet idd aan overscan. Dat vind ik dus ook merkwaardig. Vandaar ook toen mijn initiële post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Har

Har

F-X schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:30:
[...]

Ja hoor, dat mag. Het is een Sony tv van een jaar oud. En de beeld instellingen zijn identiek.
Het Delta kastje doet idd aan overscan. Dat vind ik dus ook merkwaardig. Vandaar ook toen mijn initiële post.
Dat is een recente TV, dus dat maakt het onwaarschijnlijk dat daar de oorzaak ligt. Overscan is een slechte zaak omdat je geen pixelgetrouwe 4K op 4K krijgt. De TV moet interpoleren en dat geeft in mijn ervaring verlies van scherpte.

Ik kan het pas volgende week checken op de Amino Kamai 7x die ze me hebben toegestuurd. Als meer mensen overscan constateren, dan kunnen we dit misschien als groep bij Delta aankaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
F-X schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:30:
[...]

Heb je al andere HDMI poorten geprobeert en gebruik je de orginele HDMI kabel?
Verder moet beeld op normaal staan, De decoder geeft breedbeeld door.Alles wat je daar aan wijzigt zal leiden tot zoomen en dat is te zien aan de plaatsing van het logo. Dus nog eens breedbeeld kiezen op je tv rekt alles uit zijn verband (jou tv is al breedbeeld immers).

Hier altijd coax gehad en kon destijds al vergelijken. Toen was het beeld even goed, vanaf december 2023 is het beeld van de decoder scherper en beter tov coax.

Verder doet de decoder niets met het beeld, dat is zo scherp als een mes.

[ Voor 33% gewijzigd door Sjakie0101 op 29-01-2024 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik ben naar deze aan het kijken: https://www.sofabaton.com/products/u2/compability/

Heeft iemand toevallig een idee of de tvdecoder van Delta ondersteund wordt? (Amino staat niet letterlijk op de lijst.)

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, Bluetooth wordt niet ondersteund.

De specs voor de nieuwe Androiddecoder van Delta zijn te vinden op het internet en hier ook al eens gedeeld. Deze ondersteund wel Bluetooth waardoor de decoder uit het zicht kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Sjakie0101 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:54:
Nee, Bluetooth wordt niet ondersteund.

De specs voor de nieuwe Androiddecoder van Delta zijn te vinden op het internet en hier ook al eens gedeeld. Deze ondersteund wel Bluetooth waardoor de decoder uit het zicht kan.
Volgens mij werkt de tvdecoder met infrarood?

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pven schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:57:
[...]

Volgens mij werkt de tvdecoder met infrarood?
Ja de huidige wel, dus die moet in het zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
ernstoud schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 18:04:
[...]
Nee, de XS-2426g-b ondersteunt pin holing (nog) niet. In de firmware zit een bug, men is er mee bezig.
Hoewel ik dit eerst maar zijn beloop liep, want kon niks meer, liep ik vandaag weer tegen het probleem aan en meteen ging mijn ergernis naar grote hoogte!

Volgens mij heeft via een VPN verbinden hetzelfde probleem (dat ik vanaf een mobiel apparaat met ipv6 mijn NAS achter de Nokia XS-2426g-b op IPv4 niet kan bereiken), aangezien ik dan ook poorten moet openzetten. Op de NAS de VPN server activeren biedt dan dus geen soelaas, correct gedacht?

En bij Delta krijg ik natuurlijk geen ander modem. Ondersteunen andere modems die ik zelf zou kunnen kopen wel pinholing? Is dat een generieke functie waar alleen deze Nokia een gebrek aan heeft, of is het echt een luxe. Sorry beetje n00b-vragen, dus sta ook eigenlijk niet te wachten op een eigen modem gezien mijn beperkte netwerk kennis, maar wil het wel eens onderzocht hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Patrick_6369 op 31-01-2024 19:08 . Reden: toelichting toegevoegd ]

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Patrick_6369 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:07:
Volgens mij heeft via een VPN verbinden hetzelfde probleem (dat ik vanaf een mobiel apparaat met ipv6 mijn NAS achter de Nokia XS-2426g-b op IPv4 niet kan bereiken), aangezien ik dan ook poorten moet openzetten. Op de NAS de VPN server activeren biedt dan dus geen soelaas, correct gedacht?
IPv4 over IPv6 tunnelen zal vast prima werken. Ik doe zelf het omgekeerde: bij familie staat een router die middels IPv4 verbind met mijn router en een Wireguard tunnel opzet. Via deze tunnel kunnen apparaten aan die kant netjes het IPv6 subnet aan mijm kant bereiken. Ondanks dat aan die kant er geen IPv6 "is" (gaat om Ziggo, ten eerste doet het oude modem aldaar geen IPv6 en ten tweede is de router er ook niet op in gericht).
De router weet dat fd00::/16 zich aan de andere kant van de tunnel bevindt, en doet zelf fd01:x::/64 uitdelen in een specifiek VLAN. Clients in dat VLAN krijgen dus een IPv6 adres in fd01:x::/64 en kunnen probleemloos verbinding maken met apparaten bij mij in huis die in fd00:y::/64 staan. Terwijl de tunnel zelf dus het versleutelde verkeer over IPv4 heen en weer stuurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Patrick_6369 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:07:
[...]

Hoewel ik dit eerst maar zijn beloop liep, want kon niks meer, liep ik vandaag weer tegen het probleem aan en meteen ging mijn ergernis naar grote hoogte!

En bij Delta krijg ik natuurlijk geen ander modem. Ondersteunen andere modems die ik zelf zou kunnen kopen wel pinholing? Is dat een generieke functie waar alleen deze Nokia een gebrek aan heeft, of is het echt een luxe. Sorry beetje n00b-vragen, dus sta ook eigenlijk niet te wachten op een eigen modem gezien mijn beperkte netwerk kennis, maar wil het wel eens onderzocht hebben.
Het is een issue van die xs-2426b-g, zie:

[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2

voor opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:59
Ik zie dat in het verleden port 25 in- en uitgaand open zou staan bij Delta, is dit nog steeds het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XoReP schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:52:
Ik zie dat in het verleden port 25 in- en uitgaand open zou staan bij Delta, is dit nog steeds het geval?
Uitgaand uiteraard wel, ingaand staat het dicht op het modem, niet in de infra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ernstoud schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:59:
[...]

Uitgaand is helemaal niet zo "uiteraard"? In mijn herinnering staat 25 bij Ziggo of helemaal dicht of mag je alleen naar de Ziggo server verbinden (voor relay), en is dat al jaren zo. Poort 25 is al jaren decennia voor mailverkeer tussen servers. Om als mail client mails te sturen wordt poort 587 gebruikt (even uit het hoofd), de zogenaamde submission port. Waarbij mailservers als het goed is ook zijn ingericht dat poort 587 de enige mogelijkheid tot relaying geeft ("kun je voor mij deze mail (door)sturen naar...") maar ook achter authenticatie zit. Poort 25 is daarentegen eigenlijk nog alleen in gebruik voor de "bestemming" en staat juist geen relaying toe en het adres van de ontvanger moet dus bekend zijn bij deze mailserver en lokaal worden afgeleverd (/afgehandeld, bv als het een alias is die weer doorstuurt naar een ander adres).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
ernstoud schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:59:
[...]

Oh dat is mooi. Ik draai mijn eigen mailserver dus port 25 open ingaand en uitgaand is nogal essentieel ;)
RobertMe schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:06:
[...]

Uitgaand is helemaal niet zo "uiteraard"? In mijn herinnering staat 25 bij Ziggo of helemaal dicht of mag je alleen naar de Ziggo server verbinden (voor relay), en is dat al jaren zo. Poort 25 is al jaren decennia voor mailverkeer tussen servers. Om als mail client mails te sturen wordt poort 587 gebruikt (even uit het hoofd), de zogenaamde submission port. Waarbij mailservers als het goed is ook zijn ingericht dat poort 587 de enige mogelijkheid tot relaying geeft ("kun je voor mij deze mail (door)sturen naar...") maar ook achter authenticatie zit. Poort 25 is daarentegen eigenlijk nog alleen in gebruik voor de "bestemming" en staat juist geen relaying toe en het adres van de ontvanger moet dus bekend zijn bij deze mailserver en lokaal worden afgeleverd (/afgehandeld, bv als het een alias is die weer doorstuurt naar een ander adres).
Hier nu ook Ziggo als 2e lijn en gelukkig nog port 25 open naar binnen maar inderdaad helaas port naar buiten dicht. Zit je weer vast aan de Ziggo mailserver voor uitgaan email :/

[ Voor 64% gewijzigd door XoReP op 31-01-2024 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:06:
[...]

Uitgaand is helemaal niet zo "uiteraard"?
Omdat uitgaand alle poorten openstaan. Uiteraard. Hoe kun je anders communiceren?

Ingaand staat op VLAN100 alles dicht. Zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ernstoud schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:23:
[...]

Omdat uitgaand alle poorten openstaan. Uiteraard. Hoe kun je anders communiceren?
Zoals ik schrijf? Er is geen enkele reden om poort 25 uitgaande open te hebben. Zeer vaak werd / wordt dit gebruikt voor spam. En eigen mailserver kan een goede reden zijn, maar zullen ISPs ook niet snel willen faciliteren (en verplicht hun mailserver als relay gebruiken is dan een alternatief). En een mail client (Outlook etc) behoort gebruik te maken van de submission port, 587. Dat is hoe mail al decennia werkt. De MUA (Mail User Agent) levert mail af bij de server voor verzending op poort 587, en MTAs (Mail Transfer Agent) onderling gebruiken poort 25. Waarbij de submission port dus is dichtgetimmerd (authenticatie verplicht), en poort 25 staat dan wel "open" maar accepteert alleen mail met deze server als bestemming.
Er is dus geen enkele reden om als consument poort 25 uitgaande open te hebben staan. Behalve voor hobbyisten dan, of voor het faciliteren van spam.

Poort 25 die inkomende geblokkeerd wordt (zoals dus blijkbaar Delta doet met standaard modem) is veel gekker. Want daar kun je niks mee tenzij je zelf bewust een mailserver draait / mail wilt ontvangen. Immers heeft malware niks aan een openstaande poort 25 (inkomende).

Edit:
Overigens kun je je ook afvragen of die blokkades nu nog echt nodig zijn. Een simpel PTR record valt al niet in te regelen op een consumenten lijn. En spammen zou nog steeds SPF, DKIM etc redelijk verplichten (als je dat niet hebt zou het een aardige penalty opleveren v.w.b. spam score).

[ Voor 9% gewijzigd door RobertMe op 31-01-2024 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:40:
[...]

Zoals ik schrijf? Er is geen enkele reden om poort 25 uitgaande open te hebben.
Dan zet je hem dicht in de firewall rules. Maar een ISP mag geen poorten dicht zetten.

Volgens mij praten we langs elkaar heen. In de infra staat alles open. Dat moet zoals gezegd. In het device dat je van de ISP krijgt, bepalen zij het beleid. Ik zie in mijn Genexis 7840 dat er geen beperking is naar buiten toe.

Stateful naar buiten, dus alles naar binnen is dicht tenzij je over een poort eerst zelf naar buiten bent gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
RobertMe schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:40:
[...]

Zoals ik schrijf? Er is geen enkele reden om poort 25 uitgaande open te hebben. Zeer vaak werd / wordt dit gebruikt voor spam. En eigen mailserver kan een goede reden zijn, maar zullen ISPs ook niet snel willen faciliteren (en verplicht hun mailserver als relay gebruiken is dan een alternatief). En een mail client (Outlook etc) behoort gebruik te maken van de submission port, 587. Dat is hoe mail al decennia werkt. De MUA (Mail User Agent) levert mail af bij de server voor verzending op poort 587, en MTAs (Mail Transfer Agent) onderling gebruiken poort 25. Waarbij de submission port dus is dichtgetimmerd (authenticatie verplicht), en poort 25 staat dan wel "open" maar accepteert alleen mail met deze server als bestemming.
Er is dus geen enkele reden om als consument poort 25 uitgaande open te hebben staan. Behalve voor hobbyisten dan, of voor het faciliteren van spam.

Poort 25 die inkomende geblokkeerd wordt (zoals dus blijkbaar Delta doet met standaard modem) is veel gekker. Want daar kun je niks mee tenzij je zelf bewust een mailserver draait / mail wilt ontvangen. Immers heeft malware niks aan een openstaande poort 25 (inkomende).

Edit:
Overigens kun je je ook afvragen of die blokkades nu nog echt nodig zijn. Een simpel PTR record valt al niet in te regelen op een consumenten lijn. En spammen zou nog steeds SPF, DKIM etc redelijk verplichten (als je dat niet hebt zou het een aardige penalty opleveren v.w.b. spam score).
Begrijp ik het goed dat met de standaard modem een port 25 niet te forwarden naar binnen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Nu online
RobertMe schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:34:
[...]
IPv4 over IPv6 tunnelen zal vast prima werken. Ik doe zelf het omgekeerde: bij familie staat een router die middels IPv4 verbind met mijn router en een Wireguard tunnel opzet. Via deze tunnel kunnen apparaten aan die kant netjes het IPv6 subnet aan mijm kant bereiken. Ondanks dat aan die kant er geen IPv6 "is" (gaat om Ziggo, ten eerste doet het oude modem aldaar geen IPv6 en ten tweede is de router er ook niet op in gericht).
De router weet dat fd00::/16 zich aan de andere kant van de tunnel bevindt, en doet zelf fd01:x::/64 uitdelen in een specifiek VLAN. Clients in dat VLAN krijgen dus een IPv6 adres in fd01:x::/64 en kunnen probleemloos verbinding maken met apparaten bij mij in huis die in fd00:y::/64 staan. Terwijl de tunnel zelf dus het versleutelde verkeer over IPv4 heen en weer stuurt.
OK, dan loont het wellicht wel om dit eens te proberen om mijn probleem te tackelen. Maar je verhaal kan ik niet volgen, dat toont wel aan hoe mijn achtergrondkennis is hiervan.

Als ik nu een VPN tunnel maak van mijn GSM via de Synology naar het internet, dan gaat in principe alle verkeer via de NAS, toch? Kan ik iets gebruiken om alleen maar het verkeer van die apps eroverheen te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Patrick_6369 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:59:
Als ik nu een VPN tunnel maak van mijn GSM via de Synology naar het internet, dan gaat in principe alle verkeer via de NAS, toch? Kan ik iets gebruiken om alleen maar het verkeer van die apps eroverheen te sturen?
Waarschijnlijk kun je in de VPN instellen welke IP adressen / subnetten over de VPN gestuurd moeten worden. Dus bv 192.168.1.0/24 over de VPN. Als een app dan zeg 192.168.1.100 wilt aanspreken gaat dat verkeer vanzelf over de VPN, en de rest dus zonder VPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Nu online
RobertMe schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:07:
[...]

Waarschijnlijk kun je in de VPN instellen welke IP adressen / subnetten over de VPN gestuurd moeten worden. Dus bv 192.168.1.0/24 over de VPN. Als een app dan zeg 192.168.1.100 wilt aanspreken gaat dat verkeer vanzelf over de VPN, en de rest dus zonder VPN.
Klopt dit ook als ik de VPN-server van Synology gebruik? En ik bedoelde dan overigens het verkeer van mijn mobieltje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-05 12:53
Patrick_6369 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:19:
[...]

Klopt dit ook als ik de VPN-server van Synology gebruik? En ik bedoelde dan overigens het verkeer van mijn mobieltje.
Routes voor VPN worden doorgaans op de client ingesteld. Afhankelijk van het type VPN kan je die routes automatisch meesturen, maar je kan die ook altijd op je client zelf houden.

Mijn Wireguard stuurt al het verkeer voor 0.0.0.0/0 door via de VPN. Dus gewoon alles. Wat er dan aan de andere kant mee gebeurd wordt daar dan weer afgehandeld

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Patrick_6369 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:19:
[...]

De kans is zeer groot dat Synology geen eigen VPN oplossing heeft gebouwd maar gewoon OpenVPN of Wireguard gebruikt, dus ja. Dan kan het ook met een Syno.
Dutchess_Nicole schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:25:
Mijn Wireguard stuurt al het verkeer voor 0.0.0.0/0 door via de VPN. Dus gewoon alles. Wat er dan aan de andere kant mee gebeurd wordt daar dan weer afgehandeld
Maar dan stuur je geen IPv6 verkeer over de VPN terwijl juist op mobiel IPv6 tegenwoordig een "verplichting" is/lijkt te zijn (aangesproken diensten moeten via IPv6 bereikbaar zijn). Dus grote kans dat er juist op mobiel dan redelijk wat verkeer buiten de VPN om gaat.
Of je moet een provider hebben die geen IPv6 doet natuurlijk. Maar in ieder geval het KPN netwerk gebruikt "primair" IPv6 met IPv4 achter CGNAT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-05 12:53
RobertMe schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:33:
[...]

De kans is zeer groot dat Synology geen eigen VPN oplossing heeft gebouwd maar gewoon OpenVPN of Wireguard gebruikt, dus ja. Dan kan het ook met een Syno.

[...]

Maar dan stuur je geen IPv6 verkeer over de VPN terwijl juist op mobiel IPv6 tegenwoordig een "verplichting" is/lijkt te zijn (aangesproken diensten moeten via IPv6 bereikbaar zijn). Dus grote kans dat er juist op mobiel dan redelijk wat verkeer buiten de VPN om gaat.
Of je moet een provider hebben die geen IPv6 doet natuurlijk. Maar in ieder geval het KPN netwerk gebruikt "primair" IPv6 met IPv4 achter CGNAT.
Klopt idd. Ik moet nog eens uitzoeken hoe ik hetzelfde dus ook voor v6 kan bereiken. Maar dat heeft niet zoveel haast.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dutchess_Nicole schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:56:
[...]

Klopt idd. Ik moet nog eens uitzoeken hoe ik hetzelfde dus ook voor v6 kan bereiken. Maar dat heeft niet zoveel haast.
Gezien Delta tegenwoordig ook IPv6 doet kun je een IPv6 adres binnen de prefix gebruiken, zowel aan de server als aan de client kant. Waarmee de client dus ook een publiekelijk routeerbaar IPv6 adres krijgt dat wel over de tunnel gestuurd wordt. En de AllowedIPs is dan (bv) ::/0 om alle IPv6 verkeer over de router te sturen.

Vereist uiteraard wel dat het Delta modem goed om gaat met DHCPv6-PD (relaying) naar client devices. Of dan een eigen modem dat hier goed mee om gaat, of rechtstreeks een eigen modem/router met daarop de VPN server (zodat relaying niet nodig is).

* RobertMe heeft dit zodanig ingericht met een volledige zelfbouw router (plain Debian als OS) achter een Ziggo modem in bridge. De wireguard interface krijgt daarbij een subnet op basis van de "bekende" prefix met een uniek prefix ID, en clients gebruiken dan ook dit subnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Bij mij is eerder deze week de glasvezelkabel die al drie maanden voor het huis lag aangesloten in de meterkast. Ik heb direct daarna een abonnement afgesloten bij Delta. Hoe lang duurt het nu voordat de aansluiting ook daadwerkelijk werkt en ik er gebruik van kan maken?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJoery
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
miicker schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:59:
Bij mij is eerder deze week de glasvezelkabel die al drie maanden voor het huis lag aangesloten in de meterkast. Ik heb direct daarna een abonnement afgesloten bij Delta. Hoe lang duurt het nu voordat de aansluiting ook daadwerkelijk werkt en ik er gebruik van kan maken?
Dat zal afhangen of de wijkkast al gereed is. Als dat al het geval is zou je vrij snel het pakket binnen moeten krijgen met optioneel een afspraak met de monteur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verzin-zelf
verzin-zelf schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:15:
[...]

Ah dat zou mogelijk wel kunnen.

@bjusterbaarlik Ja hij had het over een ticket gelogd te hebben in het systeem.

Even wat meer info. Ik woon in de gemeente noordoost polder(Flevoland). En ik heb Odido als ISP.
Vermoedelijk heeft KPN ooit de kabel gelegd en is het gebied overgenomen door Delta.

Toen ik ooit de helpdesk belden van Delta, zeiden ze "oh oranje kabel die is niet van ons" ze hing nog net niet op.

[Afbeelding]

Net Odido gesproken en die zijn dat ze een fout hadden in de wijk centrale en dat ze er mee bezig zijn. Ik moet nog even geduld hebben tot dinsdag.

Kan niet wachten om weer mijn UDM pro aan te slinger met internet.
Bijna een week verder en we hebben nogsteeds geen internet. Vanuit Odido wordt ik door verwezen naar Delta en Delta weer terug naar Odido.

Het laatste wat Delta mij melden is de patch nog niet is gedaan. Het lijkt mij stug dat dit nog niet is gedaan in de afgelopen tijd. Iemand een idee hoelang zo iets kan duren?

Daarnaast ben ik bang dat ik dus straks op de verkeerde vezel ben aangesloten en dat ik straks weer weken kan wachten op monteur die de andere vezel patched.

Ik wordt er wel echt moedeloos van dat iedereen ik spreek (klanten service) weinig kennis heeft hiervan of uberhaupt er iets van weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ofc
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 16:54

ofc

XoReP schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:04:
[...]

Begrijp ik het goed dat met de standaard modem een port 25 niet te forwarden naar binnen is?
Bij gebruik van de DMZ functionaliteit in het XS-2426G-B modem staat poort 25 inkomend open. Een losse forward heb ik niet getest, maar dat zal ook werken, lijkt me.

Bij Delta staat poort 25 uitgaand ook open.

Ik heb meerdere andere ISP's gehad waar uitgaande poort 25 standaard dicht stond. Dat was voor het draaien van een eigen mail server geen probleem:
  • Je kunt gebruik maken van de smart host van de ISP. De kans dat jouw mail geweigerd wordt door de ontvanger is hiermee ook veel kleiner dan bij het gebruik van je eigen dynamische IP adres.
  • MSA poort 587 staat wel open, dus je kunt voor verzenden wel gewoon gebruik maken van de gmail servers e.d.
  • Poort 25 kan alsnog open gezet worden na te beloven dat je weet wat je doet (geen open relay, niet geinfecteerd door een botnet, ...). Bij demon/xs4all was dit het geval. Geen idee wat andere ISP's doen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

verzin-zelf schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:39:
[...]

Bijna een week verder en we hebben nogsteeds geen internet. Vanuit Odido wordt ik door verwezen naar Delta en Delta weer terug naar Odido.

Het laatste wat Delta mij melden is de patch nog niet is gedaan. Het lijkt mij stug dat dit nog niet is gedaan in de afgelopen tijd. Iemand een idee hoelang zo iets kan duren?

Daarnaast ben ik bang dat ik dus straks op de verkeerde vezel ben aangesloten en dat ik straks weer weken kan wachten op monteur die de andere vezel patched.

Ik wordt er wel echt moedeloos van dat iedereen ik spreek (klanten service) weinig kennis heeft hiervan of uberhaupt er iets van weet.
Stuur me even je postcode+huisnr of je pon-id

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-05 14:06
verzin-zelf schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:39:
[...]

Heb je het Delta modem nog? Als je die weer aansluit heb je misschien weer internet totdat de migratie echt uitgevoerd is. (Bij mij duurde het 9 dagen tussen dat de monteur de ONT kwam plaatsen en dat die ook echt werkte)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-05 19:26

Ethirty

Who...me?

De tandjes, krijg net de offerte binnen om mijn glasvezel in huis in te korten en opnieuw af te monteren in de meterkast.

Ik gok dat de prijs gebaseerd is op het aantal bedrijven dat niks doet behalve "coördinatie" want ik ben geshockeerd dat zoiets €500 moet kosten. 8)7

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ethirty schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:15:
De tandjes, krijg net de offerte binnen om mijn glasvezel in huis in te korten en opnieuw af te monteren in de meterkast.

Ik gok dat de prijs gebaseerd is op het aantal bedrijven dat niks doet behalve "coördinatie" want ik ben geshockeerd dat zoiets €500 moet kosten. 8)7
En dan moet jij nog de koffie serveren…

Tja, ex BTW is dat EUR 450,-

Uur werk, voorrij kosten, dan is het erg duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

ernstoud schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:22:
[...]

En dan moet jij nog de koffie serveren…

Tja, ex BTW is dat EUR 450,-

Uur werk, voorrij kosten, dan is het erg duur.
Voor dat geld nemen ze hun eigen koffie maar mee. En het jammere is dat je gewoon geen enkele keuze hebt in zoiets.

Het is dat ik mijn vastrecht afgekocht heb, anders zou ik makkelijker overstappen op het volgende glasvezel initiatief waar ze mee bezig zijn hier.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ethirty schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:41:
[...]

Voor dat geld nemen ze hun eigen koffie maar mee. En het jammere is dat je gewoon geen enkele keuze hebt in zoiets.
Schets eens de situatie?

Je hebt dus een Delta FTU ergens maar je wil een aansluiting in de meterkast begrijp ik?

Die FTU mag je niet aan knutselen maar er een vezel op aansluiten naar de meterkast mag je wel. Dat kan natuurlijk heel veel goedkoper… een 20 meter vezel kost 5 euro…

Wat zijn je wensen en opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

ernstoud schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:46:
[...]

Schets eens de situatie?

Je hebt dus een Delta FTU ergens maar je wil een aansluiting in de meterkast begrijp ik?

Die FTU mag je niet aan knutselen maar er een vezel op aansluiten naar de meterkast mag je wel. Dat kan natuurlijk heel veel goedkoper… een 20 meter vezel kost 5 euro…

Tijdens de verbouwing is bij de glasvezel aanleg deze doorgetrokken via mantelbuis naar een tijdelijke woonruimte. Deze vezel loop via de kruipruimte onder de meterkast door.

Dus letterlijk afknippen, doorsteken en monteren. Een uur werk, misschien 2 als ze van hun koffie genieten :+
Ik zou het bijna zelf nog kunnen.

Gok dat de opslag zit in Circet die niks anders doet dan de offerte regelen en de hoofdaannemer die niks anders doet dan de offerte maken. Laatste gaf letterlijk aan dat ze het uitbesteden.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ernstoud schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:46:
[...]

Schets eens de situatie?

Lijkt mij dat je zo'n ding regelmatig laat verplaatsen verplaatsen (naar de meterkast) omwille van de estiek, oftewel: dat ding zal nu wel in de woonkamer gemonteerd zijn. Even zelf een glasvezel er op aansluiten richting de meterkast lost dan maar een deel van het probleem op.

"Hier" wilden? willen? ze de vezel ook in de woonkamer monteren, naast het AOP van Ziggo, dikke doei dus (hang maar in de kelder, net zo ver, en daar hangt nu ook al het Ziggo modem + netwerk spul).
Maarja, de spriet steekt intussen al bijna een jaar aan de voorgevel uit ee grond. Dus wie weet wanneer ze hun belofte v.w.b. "sluiten het hele dorp aan" gaan nakomen. Als diegenen die zich toentertijd hebben aangemeld uberhaupt al een opgeleverde verbinding hebben (last time I heart, was dat nog niet het geval, 2 jaar na einde haalbaarheidsonderzoek en ruim jaar na start aanleg).

Edit:
Iets andere situatie, maar komt eigenlijk op hetzelfde neer? Zelf een glasvezel aansluiten is niet echt wenselijk. Al helemaal als je hem dan moet terughalen vanaf een rijdelijke woonruimte (die mogelijk dus wordt afgebroken?)

[ Voor 8% gewijzigd door RobertMe op 02-02-2024 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

RobertMe schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:57:
[...]

Edit:
Iets andere situatie, maar komt eigenlijk op hetzelfde neer? Zelf een glasvezel aansluiten is niet echt wenselijk. Al helemaal als je hem dan moet terughalen vanaf een rijdelijke woonruimte (die mogelijk dus wordt afgebroken?)
Verleggen of verlengen is inderdaad geen optie vanaf de FTU, de andere woonruimte wordt inderdaad verwijderd (soort veredelde bouwkeet).

#team_UTC+1

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ethirty schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:54:
[...]

Tijdens de verbouwing is bij de glasvezel aanleg deze doorgetrokken via mantelbuis naar een tijdelijke woonruimte. Deze vezel loop via de kruipruimte onder de meterkast door.

Dus letterlijk afknippen, doorsteken en monteren. Een uur werk, misschien 2 als ze van hun koffie genieten :+
Ik zou het bijna zelf nog kunnen.

Gok dat de opslag zit in Circet die niks anders doet dan de offerte regelen en de hoofdaannemer die niks anders doet dan de offerte maken. Laatste gaf letterlijk aan dat ze het uitbesteden.
Merkwaardig eigenlijk. Dit loopt via Delta? De FTU is hun eigendom. Als de plek waar die nu hangt ontmanteld wordt dan lijkt het me toch dat als je klant bent en blijft, ze die FTU gratis zouden moeten verplaatsen?

Artikel 5 van de ACM beleidsregel zegt ”dat een aanbieder van een openbaar elektronisch communicatienetwerk een passief netwerkaansluitpunt dient te bewerkstelligen indien de eindgebruiker daar om vraagt.”

Bron: https://www.acm.nl/system...besluit-eindapparaten.pdf

Verschil is alleen dat jij dat aansluitpunt al hebt. Maar “onderhoud” daarvan moet Delta bekostigen.

[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 02-02-2024 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

ernstoud schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 18:20:
[...]

Merkwaardig eigenlijk. Dit loopt via Delta? De FTU is hun eigendom. Als de plek waar die nu hangt ontmanteld wordt dan lijkt het me toch dat als je klant bent en blijft, ze die FTU gratis zouden moeten verplaatsen?

Artikel 5 van de ACM beleidsregel zegt ”dat een aanbieder van een openbaar elektronisch communicatienetwerk een passief netwerkaansluitpunt dient te bewerkstelligen indien de eindgebruiker daar om vraagt.”

Bron: https://www.acm.nl/system...besluit-eindapparaten.pdf

Verschil is alleen dat jij dat aansluitpunt al hebt. Maar “onderhoud” daarvan moet Delta bekostigen.
En daarom kom ik hier. :)

Delta verwees me blind naar Delta Fiber. Dus ik moet op zoek naar een behulpzame en capabele servicedesk medewerker en nog maar even wachten met akkoord geven.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Har

Har

Even een technisch vraagje: ik stap over een paar dagen over naar Delta maar heb al een werkende FTU in de meterkast. Volgens mij is het niet meer werk dan het glaskabeltje van het Sagemcom modem even in de FTU prikken. Mijn vraag: moet je daarbij een beschermende laserbril dragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03:15
Har schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:09:
Even een technisch vraagje: ik stap over een paar dagen over naar Delta maar heb al een werkende FTU in de meterkast. Volgens mij is het niet meer werk dan het glaskabeltje van het Sagemcom modem even in de FTU prikken. Mijn vraag: moet je daarbij een beschermende laserbril dragen?
Nee, dat hoeft niet. In de FTU zit er een klepje voor de glasvezel dat weg gedrukt wordt als de slede er in gaat. Dus het is vrijwel onmogelijk om de straling in je oog te krijgen.

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Har

Har

Roetzen schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:17:
[...]

Nee, dat hoeft niet. In de FTU zit er een klepje voor de glasvezel dat weg gedrukt wordt als de slede er in gaat. Dus het is vrijwel onmogelijk om de straling in je oog te krijgen.
Ik heb geen Akkema FTU, dus ik zal de connector uit de slede moeten zien te peuteren. Is het werken met de losse connector ook nog veilig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03:15
Har schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:25:
[...]

Ik heb geen Akkema FTU, dus ik zal de connector uit de slede moeten zien te peuteren. Is het werken met de losse connector ook nog veilig?
Ik verwacht van wel, maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen want ik ken die situatie niet.

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Har schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:25:
[...]

Kan je een foto plaatsen van de huidige aansluiting/FTU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ofc
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 16:54

ofc

Barre73 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:39:
[...]

Kan je een foto plaatsen van de huidige aansluiting/FTU?
Hier staat een foto: Har in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie"

[ Voor 22% gewijzigd door ofc op 06-02-2024 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dank je. Dan snap ik iets niet. Ik heb die Sagemcom er bij gezocht op de site van Delta maar daar zit helemaal geen glasaansluiting op??
Krijg je dan (eindelijk) een aparte ONT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Barre73 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:01:
[...]

Dank je. Dan snap ik iets niet. Ik heb die Sagemcom er bij gezocht op de site van Delta maar daar zit helemaal geen glasaansluiting op??
Je kijkt naar de Sagemcom die Delta op de coax levert? ;)

https://www.delta.nl/klan...ernet/sagemcom-f-st-5684/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mu-on
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-03 14:47
Bij de 8 Gb abonnementen levert Delta een Sagemcom Fast 5684 glasmodem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG_de_Baas
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-05 15:34
Mu-on schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:44:
[...]

Bij de 8 Gb abonnementen levert Delta een Sagemcom Fast 5684 glasmodem
Incorrect, ze leveren bij de 8G abbonement gewoon het Nokia modem. Ik kan het weten... :(

Edit: Bij het meest uitgebreide met de mobiele telefonie erbij dan krijg je 'm dan weer wel. Maar als je nog als een van de eerste het 8G hebt, dan krijg je 'm niet. Mijn lijn is ergens in december opgeleverd en kreeg ook niet na aantal malen beloofd een 5684. Dus mocht je dan toch de snelheden willen halen, zul je over moeten gaan tot aanschaf van een andere ONT met router/firewall combi.

[ Voor 41% gewijzigd door SG_de_Baas op 07-02-2024 08:14 . Reden: Extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Har

Har

Barre73 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:01:
[...]

Ja, die zit er wel op, aan de onderzijde. Voor de mensen die het apparaat niet kennen hierbij wat foto's van de bovenkant, onderkant en zijkant met aansluitingen. Ik weet niet wat de specificatie van LAN 1 t/m 4 is. Hopelijk meer dan 1Gbps. Weet iemand dit? Ik ben nog niet aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zDUr-uCsry-nR2joA9-aEF27W3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UnAbLTgt3Nw2nkBEmDqC9y6c.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDP5zfETK3wMUKJRmnJrLYSwMGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/89awMj0qL7t6Ag9LiVVyQTVX.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MBf5vwUF1wSWT43jpEbppg7TgjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OFyACqpT2E67gAYRRKZ5xnhI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:25
Har schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:21:
[...]

Ja, die zit er wel op, aan de onderzijde. Voor de mensen die het apparaat niet kennen hierbij wat foto's van de bovenkant, onderkant en zijkant met aansluitingen. Ik weet niet wat de specificatie van LAN 1 t/m 4 is. Hopelijk meer dan 1Gbps. Weet iemand dit? Ik ben nog niet aangesloten.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
4x 1gbps, 1x 10 gbps. Maar dat had je vast ook wel zelf even kunnen googelen of uit de installatiehandleiding van het modem kunnen achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik heb het pakket van Delta voor glasvezel en tv ontvangen. Gaat helaas pas 21 februari in. Ik heb gebeld of dit eerder kon, dat was helaas niet mogelijk.

KPN gebeld om op te zeggen, blijkt dat ik daar toen ik verhuisd ben in oktober een nieuw jaarcontract heb gekregen zonder dat dit verteld is. Nu moet ik een BRP uittreksel van de gemeente hebben om mijn contact te kunnen ontbinden. Ik moet nu dus bewijzen dat ik ben verhuisd, dat ik op mijn oude adres glasvezel had en dat dit op het nieuwe adres niet leverbaar is en dat ik daarom het contract wil ontbinden. Vind het een vreemde gang van zaken, maar goed..

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, ik keek wel naar de Fiber versie die ze op glas leveren (die met de 10Gbit poort).
En nu ik de foto zie van Har, snap ik het pas. Maar op geen enkele foto op internet zie je dus die SFP poort die aan de onderzijde zit. Je ziet alleen een achterzijde met alle andere poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Barre73 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:52:
[...]

Nee, ik keek wel naar de Fiber versie die ze op glas leveren (die met de 10Gbit poort).
En nu ik de foto zie van Har, snap ik het pas. Maar op geen enkele foto op internet zie je dus die SFP poort die aan de onderzijde zit. Je ziet alleen een achterzijde met alle andere poorten.
Juist op alle foto's, tekeningen en de handleiding op de website van Delta zie je de glasvezelkabel met Attema slede eraan. In mijn bericht die je quote is die ook te zien en de handleiding staat daarbij. Kleine 10 afbeeldingen allemaal zichtbaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-05 10:40

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Ergens half vorig jaar heb ik van Delta het aanbod gekregen in plaats van 1Gb/s eens 2Gb/s te proberen, voor een beperkte tijd voor de helft van de prijs. Gezien dat goedkoper was dan wat ik voor die 1Gb/s betaalde, heb ik dat aanbod aanvaard, ondanks dat mijn pfSense router slechts over 1GBaseT poorten beschikt.

Een paar weken geleden echter, heb ik mijn pfSense router voorzien van een Intel X710-DA netwerk kaart, met daarin twee 10GBaseT SFP+ modules, waarmee de line speed vanaf mijn Nokia XS-010X-Q ONT tot aan mijn werkstation 10Gb/s is.

Echter, als ik Delta's eigen speedtest pagina bezoek, krijg ik een maximale snelheid van 'maar' 1Gb/s. De grafiek topt gewoon af bij die snelheid. Nu zou mijn router nog te traag kunnen zijn, maar dan verwacht ik andere symptomen dan aftoppen.

Delta wilde mij niet helpen, omdat ik een eigen Nokia XS-010X-Q ONT gebruik. Naar nu ik de Delta router er weer tussen heb zitten (ja, ik gebruik de oranje 2.5Gb/s poort en ja, mijn SFP+ module heeft een 2.5Gb/s link), heb ik hetzelfde verschijnsel. Ik heb dat vorige week aan Delta gemeld, en ik heb een storingsticket gekregen, maar er is nog niets veranderd.

Hebben anderen hier vergelijkbare gevallen gehad?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
MindBender schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:58:
... nu ik de Delta router er weer tussen heb zitten ... heb ik hetzelfde verschijnsel.
Je bent dus niet ge-upgrade lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Speedtest via een webbrowser zou ik sowieso niet proberen omdat je dan de browser aan het testen bent en niet de bandbreedte van je internet verbinding.

Al een met de PC rechtstreeks op de ONT getest? Dan sluit je al de andere factoren uit.

Wat zie je bij Mijn Delta staan?

[ Voor 6% gewijzigd door bjusterbaarlik op 09-02-2024 12:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xmicks
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21-03 17:06
bjusterbaarlik schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:22:
Speedtest via een webbrowser zou ik sowieso niet proberen omdat je dan de browser aan het testen bent en niet de bandbreedte van je internet verbinding.

Al een met de PC rechtstreeks op de ONT getest? Dan sluit je al de andere factoren uit.

@MindBender pfSense heeft een iPerf3 package, dat kun je als alternatief voor de browser speedtest gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:47

Trackerfire

BTC HODLER

Delta is hier ook bezig met de aanleg van glasvezel. Informatievoorziening is jammer genoeg niet optimaal. Kabel zou ergens in december naar binnen worden gebracht en in Q1 opgeleverd worden. Sindsdien geen update meer gehad. Kabeltje steekt nog mooi naar boven bij de voordeur. Binnenkort loopt mijn huidige abonnement af, maar eens kijken wat te doen :/

[ Voor 8% gewijzigd door Trackerfire op 09-02-2024 17:24 ]

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Har

Har

Zo, Delta monteur is net geweest en mijn 8Gbps lijn is opgeleverd. Ik heb besloten om eerst een maandje met de Sagemcom 5684 te draaien en dan te beslissen of ik overstap op een ONT met eigen router. Eerste snelheidstest valt me niet tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j89V9CTFnaQtVC72xEO-Oi37aEs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ydxyAUBmAMZ4gahDMA44Apfj.png?f=user_large

Andere snelheidstesten met o.a. iPerf leveren dezelfde cijfers op. Dit had ik niet verwacht, want na de meterkast gaat er eerst 12 meter cat 5e door de kruipruimte en dan nog 10 meter cat 6a boven de grond. Kennelijk geen probleem. De ping is ook prima. 6ms naar 8.8.8.8 van Google en 5ms naar delta.nl.

Omdat ik momenteel een Mac Mini M1 heb met een 1Gb ethernet poort heb ik een QNAP QNA-T310G1T 10 Gbps Ethernet naar Thunderbolt adapter gekocht. Die begint helaas wel te blazen, maar dat is tot nu toe het enige nadeel dat ik heb kunnen ontdekken.

Weet iemand misschien of het ventilatortje van de QNAP kan worden vervangen door een stillere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

ernstoud schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:06:
[...]
Je bent dus niet ge-upgrade lijkt me.
Dat denk ik dus ook.
bjusterbaarlik schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:22:
Vast, maar ik heb een redelijk competent werkstation.
Nee, want dan moet ik nogal wat om-configureren om dat werkend te krijgen: VLANs op mijn werkstation, etc. En het lijkt me ook niet echt verstandig om mijn werkstation rechtstreeks op het grote boze internet aan te sluiten. En eigenlijk ben ik eigenlijk al overtuigd van wat @ernstoud zei; Teveel om veel moeite te nemen dat te ontkrachten :).
2 Gb
xmicks schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:53:
[...]
@MindBender pfSense heeft een iPerf3 package, dat kun je als alternatief voor de browser speedtest gebruiken.
Maar heeft Delta ook een iPerf3 server ergens, die ik kan gebruiken? Want dat kon ik dus nergens vinden...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maupie1967
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-01 12:28
MindBender schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:28:

Maar heeft Delta ook een iPerf3 server ergens, die ik kan gebruiken? Want dat kon ik dus nergens vinden...
iperf3 -c 62.45.44.30 -p 5201 -b 1G -P24 -R

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Har schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:24:
Dit had ik niet verwacht, want na de meterkast gaat er eerst 12 meter cat 5e door de kruipruimte en dan nog 10 meter cat 6e boven de grond.
Ten eerste zegt cat iets over een minimale specificatie. Dus cat 5e zegt dat het aan die standaard / specificaties voldoet, maar de kabel kan ook veel beter zijn. En ten tweede bestaat cat 6e helemaal niet (soms wordt het wel verkocht (aldus wikipedia), maar dat is onzin, mogelijk als zijnde cat 5e => cat 6e voor onwetende consumenten?). En cat 6 doet 10Gbit/s tot ongeveer 50 meter (is daarop ook daadwerkelijk gespecificeerd, als die dat niet haalt zou er dus geen cat 6 op mogen staan), en cat 6a doet 10Gbit/s tot 100 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Har

Har

RobertMe schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:54:
[...]

En ten tweede bestaat cat 6e helemaal niet
Oeps! My bad. Verbeterd en excuus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

maupie1967 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:38:
[...]
iperf3 -c 62.45.44.30 -p 5201 -b 1G -P24 -R
Dank daarvoor!

Het mystery wordt echter alleen maar groter. Met bovenstaande server haalt iPerf op mijn pfSense box, door de standaard Delta Nokia router heen, 2Gb/s up en down. Mijn oude, maar gepimpte Mac Pro haalt achter pfSense met de Delta speedtest 'maar' de helft, onder Windows 10 met FireFox. Dat is wat ik ook steeds gebuikt heb.

Als ik echter in MacOS boot, en gewoon Safari voor de Delta speedtest gebruik, dan haalt hij ook 2Gb/s, up en down. Door mijn pfSense box heen, die achter de standaard Delta router zit. Dus mijn werkstation kan het, mijn netwerk kan het, mijn pfSense box kan het, en natuurlijk kan de standaard Delta router het.

Maar nu komt het: Als ik de Delta router vervang door mijn eigen Nokia ONT, valt de snelheid terug naar 1Gb/s. Zowel met de Delta Speedtest in Safari, als iPerf op mijn pfSense box.

Is het mogelijk dat Delta mij ONT niet goed geconfigureerd heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:25
MindBender schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 21:40:
[...]

Dank daarvoor!

Het mystery wordt echter alleen maar groter. Met bovenstaande server haalt iPerf op mijn pfSense box, door de standaard Delta Nokia router heen, 2Gb/s up en down. Mijn oude, maar gepimpte Mac Pro haalt achter pfSense met de Delta speedtest 'maar' de helft, onder Windows 10 met FireFox. Dat is wat ik ook steeds gebuikt heb.

Als ik echter in MacOS boot, en gewoon Safari voor de Delta speedtest gebruik, dan haalt hij ook 2Gb/s, up en down. Door mijn pfSense box heen, die achter de standaard Delta router zit. Dus mijn werkstation kan het, mijn netwerk kan het, mijn pfSense box kan het, en natuurlijk kan de standaard Delta router het.

Maar nu komt het: Als ik de Delta router vervang door mijn eigen Nokia ONT, valt de snelheid terug naar 1Gb/s. Zowel met de Delta Speedtest in Safari, als iPerf op mijn pfSense box.

Wat voor linespeed krijg je op het interface wat aan de ONT hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

THM0 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:09:
[...]
Wat voor linespeed krijg je op het interface wat aan de ONT hangt?
Bedoel je dit?
code:
1
10GBase-AOC <full-duplex>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
MindBender schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 21:40:
[...]

Dank daarvoor!

Zie startpost: [Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2
Q: Mijn snelheid is verhoogd, maar ik heb op mijn eigen modem nog steeds de oude snelheid. Met het originele modem haal ik wel de juiste snelheid
A: Dit is een bekend probleem. Delta / Caiway moet de workflow voor je eigen modem opnieuw draaien. Dit is wat er aan de hand is: EWS99 in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren"
Ik zou @R3D liev aankijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Dat is precies wat het is, dus dat moet het probleem zijn.
Wel jammer dat de helpdesk daar niet op ingespeeld is: Zij wilden mij niet helpen, omdat ik een eigen 'modem' had. Pas als het probleem met hun router reproduceert, konden/wilden ze helpen.
Ik zou @R3D liev aankijken.
Hmja; daar ga ik die beste kerel niet mee lastigvallen. Ik vind dat ik daar via de bestaande paden bij Delta uit moet kunnen komen, zeker als het een bekend probleem is. Maar evengoed dank voor de tip!
Sowieso een raar idee om te klagen over een internet snelheid van maar 1Gb/s, niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maupie1967
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-01 12:28
MindBender schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:25:
[...]
Sowieso een raar idee om te klagen over een internet snelheid van maar 1Gb/s, niet?
Het stof moet nog een beetje neerdalen bij de servicedesk van Delta, het is mij ook opgevallen dat het veel uitmaakt wie je aan de lijn hebt. Grote organisatie maar wel éen die het aandurft om eigen modems te ondersteunen _/-\o_

Maar je moet wel krijgen waarvoor je betaald, hier ook 2 Gb en nergens voor nodig maar wel grappig 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-05 13:56
Ik zat eens te kijken op de "Product aanpassen" omdat het contract binnenkort afloopt.

Nu zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Bsnbj2CSfBW-h9gSXkUSCrfcKI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/baX6RXrYBztVbL3VuJhfhRY4.png?f=fotoalbum_large

Wat gebeurd er als ik op Ga verder klik? Krijg ik dan die prijs voor de komende 12 maanden? Wel iets duurder dan ik nu betaal, maar niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
BlazeMuis schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:21:
Ik zat eens te kijken op de "Product aanpassen" omdat het contract binnenkort afloopt.

Nu zie ik dit:

[Afbeelding]

Wat gebeurd er als ik op Ga verder klik? Krijg ik dan die prijs voor de komende 12 maanden? Wel iets duurder dan ik nu betaal, maar niet veel.
Dan krijg je weer een jaar contract voor 52,50 p/m voor het eerste jaar. Als je niets doet ga je over naar "maandelijks opzegbaar" .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
MindBender schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:25:
[...]

Dat is precies wat het is, dus dat moet het probleem zijn.
Wel jammer dat de helpdesk daar niet op ingespeeld is: Zij wilden mij niet helpen, omdat ik een eigen 'modem' had. Pas als het probleem met hun router reproduceert, konden/wilden ze helpen.

[...]

Hmja; daar ga ik die beste kerel niet mee lastigvallen. Ik vind dat ik daar via de bestaande paden bij Delta uit moet kunnen komen, zeker als het een bekend probleem is. Maar evengoed dank voor de tip!
Dat kan toch gerust, want de kans bestaat dat de servicedesk er niet uit komen. Maar goed idee om dat eerst te proberen (bij mij was het antwoord dat ik een prima snelheid en verbinding had).

Ik denk dat je nog in een "oude flow" zat, omdat het al lang geleden was dat je deze upgrade had aangevraagd. Lijkt er op dat het tegenwoordig beter gaat met de speed upgrades.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
maupie1967 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:15:
Grote organisatie maar wel éen die het aandurft om eigen modems te ondersteunen _/-\o_
Heeft niks te maken met durf. Is tegenwoordig (/al een jaar of 2?) wettelijk verplicht. Waarbij het ook voor de gebruikers een enorme puzzel is geweest om een werkende oplossing te vinden. En zelfs toen was uiteindelijk de ondersteuning van @R3D nodig om aan Delta's kant wat aan te passen zodat het werkte.

Prima dus dat @R3D hieraan mee heeft geholpen en het nu ook officieel gedragen wordt door Delta. Maar ook niet meer dan dat. Want het begint bij de wettelijke vereiste hiertoe, en zonder de gebruikers (grotendeels community hier op Tweakers met o.a. @ernstoud en @robertwebbe) die allemaal modems/ONTs zijn gaan proberen was dit er nooit gekomen.

En bij bv Ziggo met Docsis kon je vanaf dag 1 dat de wettelijke verplichting in ging al een eigen modem laten registreren, waarbij de AVM Fritzboxen met Docsis ook al meteen te krijgen waren in NL. I.t.t. bv de SFP module die nodig is (/velen gebruiken) met Delta die @ernstoud heeft moeten zien los te peuteren bij de fabrikant ervan die ergens in Azië zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
RobertMe schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:44:
[...]

Heeft niks te maken met durf. Is tegenwoordig (/al een jaar of 2?) wettelijk verplicht. Waarbij het ook voor de gebruikers een enorme puzzel is geweest om een werkende oplossing te vinden. En zelfs toen was uiteindelijk de ondersteuning van @R3D nodig om aan Delta's kant wat aan te passen zodat het werkte.

Prima dus dat @R3D hieraan mee heeft geholpen en het nu ook officieel gedragen wordt door Delta. Maar ook niet meer dan dat. Want het begint bij de wettelijke vereiste hiertoe, en zonder de gebruikers (grotendeels community hier op Tweakers met o.a. @ernstoud en @robertwebbe) die allemaal modems/ONTs zijn gaan proberen was dit er nooit gekomen.

En bij bv Ziggo met Docsis kon je vanaf dag 1 dat de wettelijke verplichting in ging al een eigen modem laten registreren, waarbij de AVM Fritzboxen met Docsis ook al meteen te krijgen waren in NL. I.t.t. bv de SFP module die nodig is (/velen gebruiken) met Delta die @ernstoud heeft moeten zien los te peuteren bij de fabrikant ervan die ergens in Azië zit.
Mwah... De wettelijke verplichting stelt enkel dat Delta bekend moet maken wat er voor nodig is, en mee moet werken aan het mogelijk maken van eigen hardware. Niet dat ze support moeten leveren. Als het niet werkt of er storing is zullen ze als eerste eisen dat je hun modem er aan hangt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Barre73 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 15:09:
[...]

Mwah... De wettelijke verplichting stelt enkel dat Delta bekend moet maken wat er voor nodig is, en mee moet werken aan het mogelijk maken van eigen hardware. Niet dat ze support moeten leveren. Als het niet werkt of er storing is zullen ze als eerste eisen dat je hun modem er aan hangt.
En dat laatste is toch ook wat gebeurt en waar het over ging. "Heb geupgrade naar 2Gbit/s maar haal dit niet met eigen modem" => "sluit dat van ons aan [en als het dan nog niet werkt heb je recht van spreken en zullen we helpen]". Waarbij (wederom) @R3D dit hier (mee)leest en op "eigen" onderzoek uit gaat om het opgelost te krijgen. (Customer) support op dit vlak is dus nog steeds afwezig (en ja, dat mag) waarbij de boel gedeeltelijk lijkt te leunen op wat @R3D hier leest en oppakt. Waarbij het natuurlijk geweldig is dat hij dat doet, en dit "mag" vanuit Delta ("in de baas zijn tijd"). Maar "Grote organisatie die het wel aandurft om..." gaat mij nog steeds 3 bruggen te ver. Als Delta dit echt aandurfden waren ze er én van begins af aan actiever in (i.p.v. wat uiteindelijk begint met 1 medewerker die op een Tweakers community "onderzoek" inhaakt waarbij die Tweakers op eigen kosten allemaal modems hebben gekocht) én zou de klantenservice niet ook blijven hangen in een "eigen modem? Probeer eerst met dat van ons, werkt het dan nog niet helpen we verder, anders is het eigen modem een eigen probleem".

Ik zie dus niet waarom Delta een pluim verdient op dit vlak. Diegenen die een pluim verdienen zijn @R3D, @ernstoud en @robertwebbe. Dat R3D vervolgens "in de baas zijn tijd" deze ondersteuning mag bieden is wel mooi meegenomen. Net zoals de aanpassingen die aan Deltas kant gedaan moesten worden (wederom, uitgezocht / "geprobeerd" door R3D, samen met ernstoud) en ook gewoon zijn vastgelegd nu en niet ineens ongedaan kunnen worden of wat dan ook.

Edit:
V.w.b. klantenservice zou Delta dus bv ook meer kunnen doen door bij vragen m.b.t. eigen moden deze persoon meteen door te zetten naar 2e / 3e lijns support. Ze hoeven IMO dus niet direct alle standaard scripts uit te breiden met "eigen modem". En iemand van 2e / 3e lijn kan dan nog altijd aangeven " probleem ligt niet bij ons, succes".

[ Voor 7% gewijzigd door RobertMe op 10-02-2024 15:28 ]

Pagina: 1 ... 86 ... 121 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.