flipjevandejam schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:33:
Vraagje over concurrentie.
Zoonlief (9) heeft het virus te pakken en wil graag z'n spaarpot stukslaan op een Switch.
We hebben al een Wii met vanalles erop en eraan, maar hij wil toch graag een Switch..
Nu heeft hij ook ontdekt dat je atm de retailprijs +25% betaald, waar we vervolgens:
- Geen games bij zitten
- 2 extra controllers bij moeten
Ik heb hem uitgelegd dat ik verwacht, vanwege concurrentie vd nwe Xbox én PS, dat einde jaar:
- De prijzen weer terug naar normaal zijn
- Je zeer ws. een bundle kan kopen met games en/of controllers erbij, voor ong. hetzelfde geld
Gaan jullie hierin mee of geef ik hem ijdele hoop?
Even mijn inbreng, met zoon en dochter van vrijwel dezelfde leeftijd. Ze zijn kort na elkaar jarig en hebben vorig jaar besloten een Switch als gezamenlijk cadeau voor ze te kopen, ze waren beide namelijk al meerdere keren uit school en van vriendjes thuisgekomen met de melding dat ze ook een Switch wilden.
Lang afgehouden, want we hebben ook een Xbox One S en alle cross-platform games zijn op de Xbox mooier én goedkoper, dus het zou echt alleen om de Mario's, Pokémon's en Zelda's zo'n beetje gaan. Uiteindelijk hebben wij via Amazon een Pokémon special edition gekocht, met ook het spel en inmiddels hebben ze zelf Mario Odyssey en Pokémon Sword/Shield erbij gekocht van zakgeld. En wij hebben Animal Crossing er nog bijgekocht.
Inmiddels ruim een jaar verder zijn we/ze er heel blij mee, maar ik moet eerlijk zeggen: niet zonder ook wat ergernissen. Zo blijkt het met de gemiddelde game niet (makkelijk) mogelijk om save games over te zetten (Animal Crossing bijv) en is zoonlief al een tijdje meer Fortnite aan het spelen dan welke van de andere games ook. Daar komt bij dat we sinds kort de Joy Con Drift problemen hebben, wat sinds hij Fortnite veel is gaan spelen naar boven is gekomen. Ik wil niet zeggen dat het daar aan ligt, maar hoe fanatiek je moet bewegen verschilt wezenlijk van de toch wel gemoedelijkere andere games en ik ben benieuwd hoe Nintendo hier mee omgaat. Joy Cons zijn best duur namelijk (€70) en wij hebben weliswaar via Ali Express voor €20 een setje namaak erbij gekocht, maar dat is puur als reserve of als je een keer 4 controllers nodig hebt.
Ook is het zo dat het per game verschilt met "events" of je eraan mee kan doen of niet. Animal Crossing kan gewoon, maar de Pokémon games vereisen een Online membership, wat ook weer vereist is voor cloud save games, iets wat bij de Xbox gewoon gratis en onbeperkt is. En ja, ook bij de Xbox moet je voor veel online zaken betalen, maar daar krijg je voor een net iets duurder jaarlijks abonnement wel elke maand 2 gratis games bij. Kortom: de Switch is een geweldige console, maar door de Joy Con drift problemen die uiteindelijk iedereen een keer mee zal maken en de soms rare keuzes die Nintendo heeft gemaakt waarmee bepaalde zaken onmogelijk of erg moeilijk gemaakt worden, blijft het als enige console niet optimaal. Ik zou zeggen: als je zeker weet dat de Switch veel gebruikt wordt dan kan het zeker voor de Switch-only games het waard zijn, want die zijn vaak wel van erg hoge kwaliteit. Ander voordeel is dat de Triple A games hun waarde behouden, dit is bij PS en Xbox niet het geval. Je kan vrijwel elke Mario/Zelda/Pokémon game (Rabbis bijv. niet) nu nog voor zo'n 35-40 verkopen of bij zaken als Game Mania inruilen voor een vergelijkbare korting op een nieuwe game. Zo hoef je dus vaak maar €20-25 bij te betalen als je toch uitgekeken bent op een game. Omgekeerd is het opbouwen van een collectie duur, aanbieding vind je nauwelijks en ook tweedehands zal je dus echt op minstens die €35 per game moeten rekenen. Terwijl ik bij de Xbox veel games voor een paar € heb gekocht, zolang je maar niet het nieuwste van het nieuwste hoeft te hebben elke keer.
Of het het waard is om nu +25% ervoor te betalen? Lastig te zeggen, ik geloof ook wel dat het uiteindelijk zal zakken, maar wanneer? Er zijn ook zaken zoals Game Mania die tweedehands consoles aanbieden met garantie, ook dat kan interessant zijn of natuurlijk hier in V&A rondkijken. Genoeg Tweakers die er na een paar maanden genoeg van hebben en met nog lopende garantie te koop aanbieden. Dus als het je echt om het geld te doen is, zou ik daar naar kijken. Onthoud echter wel: de Switch is altijd in alle opzichten een dure console. De hardware, de (originele) accessoires én games zijn nooit goedkoop. Wat dat betreft is een PS4 of Xbox One een veel betere deal, ook vanwege de lading digitale games die vaak in de aanbieding komen, al is dat niet allemaal voor een 9-jarige weggelegd. Zo heb ik een aantal Tomb Raider games voor onder €10 bemachtigd, evenals een aantal Assassins Creed en LEGO games. Mijn duurste aankoop was RDR2 voor mijzelf voor €35, de rest zit allemaal onder de €20, dat is om even het verschil aan te geven. Als je zoon het zou vragen voor Fortnite, zou ik zelfs de Switch afraden. Maar nogmaals: de triple A games zijn absoluut hun geld waard, dat zeker. En als je die 2 extra controllers alleen af en toe gebruikt: haal ze gewoon van Ali Express, ze werken prima, alleen met Mario Party kwamen we erachter dat de gyroscoop minder nauwkeurig werkt en je dus eigenlijk geen kans maakt tegen spelers met een echte Joy Con. Al kan dat ook weer ideaal zijn: kan je als ouder flink je best doen om nog in de buurt van je kinderen te blijven.