Cambionn schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:02:
[...]
Wat hier ook meespeelt is dat er in de westerse Vocaloid community, op z'n zachts gezegd, een aardige groep mensen zit die veel praten maar weinig kennis hebben. En daar komen claims weg die vaak gewoon compleet onzin zijn. Wat vervolgens door andere onwetende wordt geloofd en verspreid. Soms is de westerse Vocaloid community gewoon net een stel weaboo tieners die op drama leven

.
Er was een hoop drama om de gedowngrade graphics, wat weer resulteerde in een hoop onzin claims van mensen zonder enige technische kenis. Van "ze hebben een cartoony-shader erover gegooit" tot een gast die in video-only de PC shader erop had gehacked "dus kan het ook in-game op de Switch" compleet de impact van gameplayberekeningen negerend.
Nu weet ik dat er een vocaloid comunity bestaat in het westen (nee echt ik wist dat niet)
ik leef niet onder een steen of zo, maar ik volg meeste communities niet juist vanwege dat type gedrag
Ik zoek dingen op, en dat is meestal hoe ik aan die info kom, en over het algemeen komt de waarheid vanzelf boven water, maar misschien juist omdat ik verder geen info over opzocht op later tijdstip, wist ik niet beter dan dat deze keer.
En dat is verder ook prima, ik weet nu dat mijn info alsnog verkeerd was, en achteraf gezien klinkt het ook logisch dus ik heb daar vrede mee.
Hoewel ik, voorop gesteld, denk dat dit spel echt wel soepel had kunnen draaien op de Switch met z'n cartoony-graphics wil ik toch ff benadrukken dat in algemene zin er natuurlijk ook aan optimalisatie een limiet zit. Je kan niet oneindig blijven optimaliseren en dan werkt het uiteindelijk soepel. Zeker als je al met relatieve zwakke hardware werkt als de Switch.
Nou is het tegenwoordig wel erg slecht gesteld met de optimalisatie, waar vroeger echt het uiterste uit de kan werd gehaald (Dan denk ik aan de 8-bit en 16-bit consoles waar echt wat optimalisatiewonders in zitten). Af en toe komen er nog wel goeie, zoals Hogwarts Legacy die als AAA game op de Switch draait, maar gemiddeld gezien is de optimalisatie idd niet zo best tegenwoordig.
Mee eens, alles heeft een limiet en als handheld gamer heb ik dat maar al te vaak gezien op de Switch, maar ook de PS Vita (vooral toen men PS4 games ging porten)
Maar dan had SEGA ook een andere engine kunnen gebruiken, en ja ik snap wel dat het geld kost (zou een non issue moeten zijn qua Japanese markt) maar als ik dan kijk hoeveel beter de oudere games draaien, ook op handhelds (PSP terzijde, de Miku games daarop hebben wonky performance, vooral de eerste en 2de Miku game) dan is dit nog steeds zonde.
Maar nogmaals, misschien lost de opvolger van de Switch het wel op.
Yup, men gaat klagen hoe vreselijk het eruit ziet, men gaat oproepen tot een boycot en de games verkopen lekker door.
En ik ben daar ook schuldig aan (het kopen van de games stuk, de rest niet), want ik koop alweer 2 kopieën voor beide thuis.
Alleen in tegenstelling tot sommige mensen (op oa. Reddit) ga ik absoluut niet ontkennen hoe de ervaring was, performance was niet eens mijn grootste issue met Scarlet en Violet vreemd genoeg, de game zelf was het echte probleem.