• (KBX) Harkanoid
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:31
de Foarsitter schreef op zondag 14 april 2024 @ 16:18:
[...]

Maakt het uit welk merk SD-kaart?
Nee merk maakt niet uit als ie maar MicroSDXC dus met een [1] op het kaartje anders duurt het laden van games erg lang....

Ik gebruik zelf wel een officeel kaartje voor de switch van Amaz*n en merk geen verschil tussen intern geheugen of kaartje.

• Ike.
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
De max lees- en schrijfsnelheid van de Switch voor een microSD is minder dan 100 MB/s.
"The console only supports UHS-1 cards, which have a maximum possible speed of 104 MB/s, compared to the 312MB/s speed limit of the more modern UHS-2 standard"

DE UHS-2 kaartjes werken wel in de Switch maar je zal dus nooit de maximale lees- en schrijfsnelheid van zo'n kaartje behalen.

Leesnelheid van het intern geheugen van een Switch vergeleken met een microSD kaart is klein.
"Pokemon Let's Go, Eevee took 8.1 seconds to launch from internal memory and 8.8 seconds from the SD card. Animal crossing was a little more telling with 37 seconds from internal memory and 40.2 seconds from SD card. Both of them have a ~10% difference."

Ik gebruik een Samsung EVO Plus 512 GB. Vorig jaar gekocht omdat deze toen in de aanbieding was bij de Gamemania. Daarvoor altijd SanDisk gebruikt.
Als ik aan een nieuw spel begin zet ik de data naar het intern geheugen omdat het kan :P . Ik denk niet dat je die 10% snelheidswinst vaak zal merken.

[ Voor 17% gewijzigd door Ike. op 15-04-2024 18:22 ]

:+
De meest recente One Piece game komt nu toch naar Switch op 26 juli:

• elaho
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:25
Ik heb dus sinds kort een switch lite en ben er erg blij mee. Ik vroeg me alleen af als je handheld speelt met de gewone switch of switch oled of de joycons beetje wiebelig zijn als je speelt. Dit omdat ze dus afneembaar zijn. Ik moet zeggen dat ik de switch lite mooi stevig apparaat vind.
elaho schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 19:13:
Ik heb dus sinds kort een switch lite en ben er erg blij mee. Ik vroeg me alleen af als je handheld speelt met de gewone switch of switch oled of de joycons beetje wiebelig zijn als je speelt. Dit omdat ze dus afneembaar zijn. Ik moet zeggen dat ik de switch lite mooi stevig apparaat vind.
Nee, geen problemen mee. Handheld ervaring is super met de OLED Switch. Langere accuduur, groter scherm en OLED.

• sderooij
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:51
L23 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 19:35:
[...]

Wat zeg je nou? Gaat Silksong morgen aangekondigd worden? :o
Absoluut! 🤪

Ik denk het niet :'(

[ Voor 7% gewijzigd door sderooij op 17-04-2024 18:02 ]

Er is nu een demo beschikbaar van Penny's Big Breakaway in de eShop.

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:17
Wow, dat spel ziet er echt mooi uit, intro gespeeld, echt leuk gedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door matthijst op 17-04-2024 12:31 ]

Haters everywhere but I don’t really care

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-11 19:14
Naar aanleiding van de indi direct en SCHiM lijkt mij wel leuk:

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-11 19:14
Ik heb Sophia the Traveler gekocht en gespeeld. Ik vind zoekplaatjes altijd wel leuk en ontspannend, en in dit geval iets te kort. Gewoon als algemene vraag ik mij dan af is in zo’n spel niet een random functie te programmeren dat je telkens nieuwe te zoeken onderwerpen hebt? Er zitten een paar hele mooie grote platen in waar een hoop gebeurt. En dan doel ik niet op de dubbelingen die er begrijpelijkerwijs in zitten. Misschien dat er een update komt met aan gepaste levels, ik vind het wen geslaagd spel.

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-11 17:28
Ik vond de Indie World van gisteren niet echt heel bijzonder. Heb hem opgegeven moment maar afgezet (en dat doe ik normaal gesproken niet).

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• matthijst
Dat Stitch zag er nog wel uit als suf tijdverdrijf. Als je echt niks anders te doen hebt en suf wilt puzzelen

Om te starten, een Indie World lijstje:
  • Little Kitty, Big City (09.05.2024)
  • Yars Rising (2024)
  • Refind Self: The Personality Test Game (zomer 2024)
  • Sticky Business (nu beschikbaar)
  • ANTONBLAST (12.11.2024- demo vandaag beschikbaar
  • Valley Peaks (2024)
  • Lorelei and the Laser Eyes (16.05.2024)
  • Europa (2024 - demo vandaag beschikbaar)
  • Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate (07.2024)
  • Cat Quest III (08.08.2024 - demo vandaag beschikbaar)
  • stitch. (nu beschikbaar)
  • BZZZT (zomer 2024)
  • SCHiM (18.07.2024)
  • Animal Well (09.05.2024)
  • Duck Detective: The Secret Salami (23.05.2024)
  • Another Crab’s Treasure (25.04.2024)
  • SteamWorld Heist II (08.08.2024)
Zerora schreef op donderdag 18 april 2024 @ 15:25:
Ik vond de Indie World van gisteren niet echt heel bijzonder. Heb hem opgegeven moment maar afgezet (en dat doe ik normaal gesproken niet).
Het interessante is dat er eigenlijk best goede games in zaten maar dat men niet zo goed geslaagd is in te tonen waarom die games goed zijn. Ik had ook moeite met mijn aandacht erbij te houden, terwijl ik weet dat iets zoals Steamworld Heist II, Antonblast of Cat Quest gewoon goede games zijn.
Little Kitty Big City had wel lichte Untitled Goose Game vibes :)

• Zerora
JackAvery schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:23:
Het interessante is dat er eigenlijk best goede games in zaten maar dat men niet zo goed geslaagd is in te tonen waarom die games goed zijn. Ik had ook moeite met mijn aandacht erbij te houden, terwijl ik weet dat iets zoals Steamworld Heist II, Antonblast of Cat Quest gewoon goede games zijn.
Anton Blast had al wel mijn interesse, maar de rest heeft mijn interesse niet echt gewekt zegmaar.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

JackAvery schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:23:
  • Europa (2024 - demo vandaag beschikbaar)
[...]

Net even de demo gespeeld van Europa. Eerste wat me opvalt is dat de game er wat blurry uitziet, maar niet zo erg als bij Tunic. Draait verder goed. Het is inderdaad een vredige game vol avontuur, verkenning en meditatie zoals in de omschrijving van de eShop staat. Gameplay zit goed in elkaar. Fijne besturing en het is best vermakelijk om met de jetpack rond te vliegen.
Zo, wat muziek van wat games die ik op de Switch gespeeld heb is binnengekomen. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_A2fGbGdFqAmq5tJIK8erA-1bk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8QmbJ0jN3pI933QYo78lrFN5.jpg?f=user_large

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• tekken4111
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-11 18:12
Ik heb onlangs cocoon aangeschaft (€15), en gezien ik de naam hier vaker langs heb zien komen maar het geen heel hot topic is even mijn eerste ervaring:

Heb het nu net een uurtje gespeeld; dus zeker geen in-depth (die wil ik bij interesse best schrijven na uitspelen).

Visueel, ook op de switch (oled ;)), ziet het er echt super gaaf uit. Ook de muziek past goed bij de sfeer. Tot nu toe draait de boel prima, ik heb nog geen stutters/problemen gehad.

Ben benieuwd wat de rest van de game me gaat brengen, er zaten al een paar leuke puzzels in en de werelden die in elkaar mengen lijkt een interessant vervolg te geven :D

• TrafalgarLaw
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-11 22:07
Ik ben lekker op mijn gemak Octopath Traveler II te spelen, aangezien ik besloten heb mijn Switch als (J)RPG machine te gebruiken naast de gebruikelijke Nintendo 1st party. Echter viel mij iets vreemds op:

In de eerste 20 uur van het spel had de game stutters op voorspelbare momenten en ik werd er helemaal gek van. Na iedere action/move van een character stotterde hij zeker 12+ frames. Om wat voor reden dan ook, draait het spel weer vloeiend de afgelopen 10 uur oid. zonder de eerdergenoemde stutters. Er is ondertussen ook geen patch geweest oid. Zou dit nog eventeel een effect van een Switch firmware kunnen zijn? Overigens draait het spel op Unreal Engine 4.

[ Voor 3% gewijzigd door TrafalgarLaw op 20-04-2024 01:56 ]

tekken4111 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 21:48:
Ik heb onlangs cocoon aangeschaft (€15), en gezien ik de naam hier vaker langs heb zien komen maar het geen heel hot topic is even mijn eerste ervaring:

Heb het nu net een uurtje gespeeld; dus zeker geen in-depth (die wil ik bij interesse best schrijven na uitspelen).

Visueel, ook op de switch (oled ;)), ziet het er echt super gaaf uit. Ook de muziek past goed bij de sfeer. Tot nu toe draait de boel prima, ik heb nog geen stutters/problemen gehad.

Ben benieuwd wat de rest van de game me gaat brengen, er zaten al een paar leuke puzzels in en de werelden die in elkaar mengen lijkt een interessant vervolg te geven :D
Ik heb de game op Gamepass uitgespeeld, toffe game. Ik hoorde dat de game op de Switch wat moeite heeft bij de levels waar het regent.

Verwijderd

Dagg schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:41:
Ik vind zoekplaatjes altijd wel leuk en ontspannend[...]
Dan zou Cats on Streets ook iets voor jou zijn :)

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-11 18:17
elaho schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 19:13:
Mijn Switch is van de eerste serie en bij de mijne merk ik wel wat speling. Niet irritant overigens. Maar de Switch is dan ook al meer dan 6 jaar oud en flink gebruikt.

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:28
Gisteren switch OLED gekocht!

Nu twijfel welke game ik vandaag ga aanschaffen, gisteren Minecraft voor de kleine man.

Donkey Kong Tropical Freeze
Mario Wonder

Neig naar deze 2 aanschaffen.

Is Mario Wonder nu een beetje DE Mario game van de switch?

• Linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:08
RayNbow schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 19:13:
Zo, wat muziek van wat games die ik op de Switch gespeeld heb is binnengekomen. :)

[Afbeelding]
Die van Streets of Rage 4 is vet, had hem bij mijn Limited Run aankoop erbij gekregen. Wilde nog de Vinyl toen der tijd kopen, maar vond de prijs wat te hoog.

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

• Linksquest
Sleehond schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 10:05:

Nu twijfel welke game ik vandaag ga aanschaffen, gisteren Minecraft voor de kleine man.

Mario Wonder

Alle 2 top titels, ik zelf vond dan Mario Wonder leuker, Donkey Kong Tropical Freeze is ook tof, heb hem zelf op de Wii U, maar ik vond Mario Wonder leuker.

New Super Mario Bros. Deluxe is ook tof, meer het klassieke Mario gevoel.

• sderooij
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:51

Mario Wonder

wonder en freeze zijn uitermate leuke games! Freeze kan soms uitdagend zijn :)

Als je in de Mario games bent, dan zou ik zeker SMO aanraden en 3d Allstars, alhoewel deze voor rond de 100 euro gaan soms...

Veel plezier met de switch!
TrafalgarLaw schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 01:55:
Ik ben lekker op mijn gemak Octopath Traveler II te spelen, aangezien ik besloten heb mijn Switch als (J)RPG machine te gebruiken naast de gebruikelijke Nintendo 1st party. Echter viel mij iets vreemds op:

In de eerste 20 uur van het spel had de game stutters op voorspelbare momenten en ik werd er helemaal gek van. Na iedere action/move van een character stotterde hij zeker 12+ frames. Om wat voor reden dan ook, draait het spel weer vloeiend de afgelopen 10 uur oid. zonder de eerdergenoemde stutters. Er is ondertussen ook geen patch geweest oid. Zou dit nog eventeel een effect van een Switch firmware kunnen zijn? Overigens draait het spel op Unreal Engine 4.
Ik moet Octopath II zelf nog starten (backlog...), maar ik herinner me helemaal geen framedrops in de demo.
Heb je het spel en/of je Switch al eens volledig heropgestart? (memory leak bvb. kan een verklaring zijn). Indien digitaal, kan bij sommige games ook het medium waar je op installeert (SD vs intern geheugen) uitmaken. Mogelijk is je SD kaart bvb. aan het verslijten.

Of het kan ook gewoon een bug in UE4 zijn die om een of andere reden gereset werd. Ik vind na een korte zoektocht een gelijkaardige vraag over Octopath II op de PS5.

• Timothy3000
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09:18
Op PS5 heeft die game ook al best wat stutter en framedrops. Met name de eerste zoveel uur van de game.

• TrafalgarLaw
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-11 22:07
JackAvery schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 11:47:
[...]

Ik moet Octopath II zelf nog starten (backlog...), maar ik herinner me helemaal geen framedrops in de demo.
Heb je het spel en/of je Switch al eens volledig heropgestart? (memory leak bvb. kan een verklaring zijn). Indien digitaal, kan bij sommige games ook het medium waar je op installeert (SD vs intern geheugen) uitmaken. Mogelijk is je SD kaart bvb. aan het verslijten.

Of het kan ook gewoon een bug in UE4 zijn die om een of andere reden gereset werd. Ik vind na een korte zoektocht een gelijkaardige vraag over Octopath II op de PS5.
Ik stond bijna op het punt met de game te stoppen en op een ander platform verder te gaan tot het probleem resolved werd, zo erg waren de stutters. Alles zit bij mij op het intern geheugen op de OLED btw, zoveel Switch games heb ik nou ook weer niet (stuk of 20)

Mario Wonder

Donkey Kong als je een erg goede en creatieve platfomer wilt spelen met een stevige uitdaging bij momenten
Mario Wonder als je een enorm goede en creatieve platformer wilt spelen die niet erg uitdagend (maar soms 'net uitdagend genoeg') is.

Twee zeer goede games dus.

En ja, niks mis met New Super Mario Bros. of met Super Mario Maker 2 (die wel iets anders doet)

[ Voor 7% gewijzigd door JackAvery op 20-04-2024 18:01 ]

Zelf New Super Mario Bros. gekocht, maar toen was dat naast Mario Maker 2 nog de enige Mario 2D platformer. Vindt ze allemaal wel vermakelijk. Mario Maker 2 heeft een korte, maar hele creative campaign.
Mario Wonder vandaag gespeeld met mijn neefje van 5, van wat ik gezien heb een toffe game, maar zelf nog niet in huis gehaald.

Merk wel dat ik zelf Donkey Kong Tropical Freeze een stuk toffer vind. Maar moet mezelf altijd een beetje dwingen bij 2D platformers voordat ik er echt inzit. De Mario 3D platformers vind ik het leukst.

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-11 14:20
Super Lucky,s tale gekocht voor iets meer dan 7 euro in de aanbieding.
Krijg toch erg veel spyro en crash bandicoot gevoel…
.
Wat helemaal niet verkeerd is!

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:34
PsYgHo schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 21:22:
.
Zeker een leuke game. A Hat in Time is ook een aanrader mocht je die nog niet gespeeld hebben.

https://psnprofiles.com/RaemNL

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
PsYgHo schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 21:22:
.
Hoe speelbaar is die voor 5 a 6 jaar oude kids denk je? Zie dat hij niet in NL ondertiteld of stemmen is, dus de vraag is beetje hoe self-explanatory het is en hoeveel verhaal erin zit?
Sander schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 21:31:
[...]

Hoe speelbaar is die voor 5 a 6 jaar oude kids denk je? Zie dat hij niet in NL ondertiteld of stemmen is, dus de vraag is beetje hoe self-explanatory het is en hoeveel verhaal erin zit?
Ik denk dat de taal niet zoveel uitmaakt bij deze 3D platformer. De game oogt wat kinderlijker dan Mario Odyssey, maar heeft ook best nog wat pittige levels. Maar volgens mij was dat als je alles 100% wilt halen en zijn die optioneel.

• PsYgHo
Sander schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 21:31:
[...]

Ik ben een zeer slechte gamer… :X :'(
Maar denk dat 5 jaar echt te jong is.. wellicht haalbaar als jij erbij bent om wat te vertalen en wat aanwijzingen te geven :?

In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!

• Timothy3000
Apollo Justice Trilogy nu maar 16,49 in Eshop!
Meteen gekocht. Toffe games.

• Sander
  • Niet online
PsYgHo schreef op zondag 21 april 2024 @ 01:33:
[...]

Ik ben een zeer slechte gamer… :X :'(
Maar denk dat 5 jaar echt te jong is.. wellicht haalbaar als jij erbij bent om wat te vertalen en wat aanwijzingen te geven :?
Dezelfde 5 jarigen komen een aardig eindje met Mario wonder, en die van 7 heeft Odyssee uitgespeeld met sporadisch wat hulp 🙈

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Sander schreef op zondag 21 april 2024 @ 10:42:
[...]

Dezelfde 5 jarigen komen een aardig eindje met Mario wonder, en die van 7 heeft Odyssee uitgespeeld met sporadisch wat hulp 🙈
Wat ik merk met jonge kinderen is dat zij het heel anders spelen. Gewoon zo snel mogelijk door het level. Heel veel muntjes worden bv overgeslagen, terwijl ik juist deze alle wil verzamelen.
meesje schreef op zondag 21 april 2024 @ 10:45:
[...]

Wat ik merk met jonge kinderen is dat zij het heel anders spelen. Gewoon zo snel mogelijk door het level. Heel veel muntjes worden bv overgeslagen, terwijl ik juist deze alle wil verzamelen.
Dit herken ik :p

• Sander
  • Niet online
[...]

Tuurlijk maar dat is juist ook de kracht van Nintendo, een volwassene kan helemaal los op overal alles verzamelen terwijl een kind het ook kan uitspelen

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:00
Ik had hem al aangekondigd. Nu tijd voor de impressie van Sonic Superstars. Dit is op basis van ongeveer 3 tot 5 uur spelen. Heb het spel een paar keer opgepakt tijdens mijn vakantie. Voor circa 30 euro beschouw ik het tot nu toe als een goede koop voor de Switch.

Las ik in veel reviews nog gemopper over de lange boss battles vond ik dat zelf erg meevallen. Misschien omdat ik vroeger veel videogames heb gespeeld waarbij de boss battles nog veel langer waren. Ik heb dit spel alleen maar in Handheld gespeeld op de Switch OLED. Het zag er mooi uit, speelde vloeiend, Sonic reageert heel snel op input. Dat laatste was voor mij ook één van de redenen om hem uiteindelijk voor de Switch te kopen.

Het spel stelt niet teleur maar het verrast ook niet. Na games als Sonic Generations en Sonic Mania was de lat voor nieuwe 2D Sonic games alweer flink verhoogd. Als je een liefhebber bent van de 2D Sonic games dan is dit een veilige koop voor 30 euro. Dat is hij echt waard. Ik vind het alleen absoluut geen 60 euro waard want daarvoor verrast het te weinig. De paar levels die ik heb gedaan speelde het op safe. Gewoon leuke vrolijke Sonic levels.

Mocht iemand verder nog vragen hebben over dit spel dan mag dat hier maar ook per DM :)

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
[...]

Als jong kind van 42 kan ik dit beamen :+
MetalSonic schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:39:
Las ik in veel reviews nog gemopper over de lange boss battles vond ik dat zelf erg meevallen. Misschien omdat ik vroeger veel videogames heb gespeeld waarbij de boss battles nog veel langer waren.
Wat ik uit reviews begreep is dat ze lang zijn, maar ook dat er stukken zijn waar je de boss geen schade kan aanbrengen, dat je op het juiste moment moet aanvallen. Volgens mij is dat voornamelijk het probleem. Ik ben benieuwd hoe je de rest van de game en de eindbaas gaat ervaren.
Kan me voorstellen dat je het de eerste keer mee vind vallen. Speel je dit soort games eenmalig, of speel je ze regelmatig overnieuw? Ik heb bij Sonic Mania en Sonic Origins dat ik regelmatig wat levels overnieuw speel. Als je eenmaal alle chaos emeralds verzameld hebt vind ik het leuk om snel door de levels heen te werken. Boss battles vind ik als ik ze eenmaal onder de knie wel vermakelijk, maar het is voor mij niet het leukste onderdeel van een Sonic game. Liefst versla ik met Super Sonic in 10 seconden de boss battle om dan weer door te kunnen gaan naar het volgende level :p Dus het lijkt mij het herspelen van Sonic Superstars wel in de weg zitten.
Een mogelijk interessante indie game, mocht hun Kickstarter goed verlopen:

N.B.: Zoals met elke Kickstarter, er zijn geen garanties of het spel ooit uitkomt.

• PsYgHo
Sander schreef op zondag 21 april 2024 @ 10:42:
[...]

Dan zal het prima gaan….. ;)

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Wij zijn met het gezin (en mijn schoonouders) op vakantie en de Switch gaat dan standaard mee. Vanmiddag was iedereen even de deur uit, dus kon papa even gamen. :p

Nu eindelijk eens begonnen aan ‘Pokémon Sword’, heb het spel al sinds 2020 in bezit, en ik moet zeggen: érg toffe game! Misschien dat ik hem zelfs wel leuker vind dan ‘Arceus’.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1Vae1xrOdjU-NidJZTxmCCPifA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uUgznj5mq5yAmt7VKBvS9zv6.jpg?f=fotoalbum_large

Sowieso zijn we hier thuis sinds kort gegrepen door het ’Pokémon-virus’, dus zoonlief speelt ondertussen vrolijk mee. :*)

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:00
L23 schreef op zondag 21 april 2024 @ 16:03:
[...]

Wat ik uit reviews begreep is dat ze lang zijn, maar ook dat er stukken zijn waar je de boss geen schade kan aanbrengen, dat je op het juiste moment moet aanvallen. Volgens mij is dat voornamelijk het probleem. Ik ben benieuwd hoe je de rest van de game en de eindbaas gaat ervaren.
Kan me voorstellen dat je het de eerste keer mee vind vallen. Speel je dit soort games eenmalig, of speel je ze regelmatig overnieuw? Ik heb bij Sonic Mania en Sonic Origins dat ik regelmatig wat levels overnieuw speel. Als je eenmaal alle chaos emeralds verzameld hebt vind ik het leuk om snel door de levels heen te werken. Boss battles vind ik als ik ze eenmaal onder de knie wel vermakelijk, maar het is voor mij niet het leukste onderdeel van een Sonic game. Liefst versla ik met Super Sonic in 10 seconden de boss battle om dan weer door te kunnen gaan naar het volgende level :p Dus het lijkt mij het herspelen van Sonic Superstars wel in de weg zitten.
Duidelijke reactie, ik herken dat ook wel in de eerste paar Sonic games. Paar goed getimede sprongetjes en Robotnik was weer gepakt en vloog er weer vandoor. Ik heb het spel nog niet uitgespeeld en kan het verder dus nog niet goed beantwoorden zoals je denk ik begrijpt. Als ik hem heb uitgespeeld zal ik wat uitgebreider verslag doen. Ook mbt alle Emeralds etc

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:36

Oxigeon

En zo is dat!

Ik ben voor de switch eigenlijk op zoek naar een headset voor de Kids. Zag op Pepper nu een JBL 310BT voorbij komen. Zijn er Tweakers die deze gebruiken? Of welke headsets gebruiken jullie met de Kids?

Wil hem graag via Bluetooth hebben aangezien er dan geen kabels verbonden zijn er hij ook gekoppeld kan worden aan een tablet zodat we tijdens lange autoritten (lees vakantie) een beetje rust hebben in de auto ipv Bumba moeten aanhoren haha.

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

• elaho
Vandaag Zelda tears of the kingdom besteld. Dit is mijn eerste Zelda game en omdat ik van open wereld games hou lijkt dit mij een mooie game. Fable vond ik ook altijd zo leuk maar dat was Xbox. Nu ook bezig met Hogwarts Legacy en vind het een erg leuk spel alleen soms vind ik de locaties wel eens wat moeilijk te vinden. 😅

[ Voor 8% gewijzigd door elaho op 22-04-2024 20:08 ]

• Sander
  • Niet online
Oxigeon schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:11:
Ik ben voor de switch eigenlijk op zoek naar een headset voor de Kids. Zag op Pepper nu een JBL 310BT voorbij komen. Zijn er Tweakers die deze gebruiken? Of welke headsets gebruiken jullie met de Kids?

Wil hem graag via Bluetooth hebben aangezien er dan geen kabels verbonden zijn er hij ook gekoppeld kan worden aan een tablet zodat we tijdens lange autoritten (lees vakantie) een beetje rust hebben in de auto ipv Bumba moeten aanhoren haha.
Er liggen hier 3 van die JBLs en behalve 1 brakke die in garantie geruild is weinig mis mee. Alleen het wisselen tussen switch en tablet oid is gewoon niet voor kinderen zelf te doen want dat is niet echt een 'snelle' handeling op de switch. Dus dan zou ik eerder nog eentje extra nemen of toch een bedrade erbij voor switch en andere devices.

• Ike.
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
elaho schreef op maandag 22 april 2024 @ 20:02:
Vandaag Zelda tears of the kingdom besteld. Dit is mijn eerste Zelda game en omdat ik van open wereld games hou lijkt dit mij een mooie game. Fable vond ik ook altijd zo leuk maar dat was Xbox. Nu ook bezig met Hogwarts Legacy en vind het een erg leuk spel alleen soms vind ik de locaties wel eens wat moeilijk te vinden. 😅
Waarom niet eerst Breath of the Wild? Tears of the Kingdom speelt zich af na BotW. 🙂

• elaho
Ike. schreef op maandag 22 april 2024 @ 20:46:
[...]

Waarom niet eerst Breath of the Wild? Tears of the Kingdom speelt zich af na BotW. 🙂
Oh dacht ik koop de nieuwste is altijd goed en hij was 44,95 bij Bol. 😅
Nieuwe update voor de N64 app:

Extreme-G destijds zo vaak in de winkel zien liggen. Voor Iggy gebruik je blijkbaar best de save states, het spel kon vroeger enkel opslaan indien je een controller pack had.

[ Voor 38% gewijzigd door JackAvery op 24-04-2024 06:46 ]

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Ik heb een tijdje terug bij de Action een Super Mario koptelefoon gehaald voor mijn zoontje. Gewoon met kabel maar dat vind ik eigenlijk makkelijker.

Ook wel fijn is dat het een kinderkoptelefoon is en daardoor een ingebouwde volume limiter heeft.

Ze liggen zo nu en dan bij de gaming artikelen, kosten rond de €15,- dacht ik. Intertoys heeft ze ook nog wel eens volgens mij.

[ Voor 7% gewijzigd door Vrijdag op 24-04-2024 06:55 ]

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• Purejet
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-11 14:05
Vrijdag schreef op woensdag 24 april 2024 @ 06:54:
[...]

Ik heb een tijdje terug bij de Action een Super Mario koptelefoon gehaald voor mijn zoontje. Gewoon met kabel maar dat vind ik eigenlijk makkelijker.

Ook wel fijn is dat het een kinderkoptelefoon is en daardoor een ingebouwde volume limiter heeft.

Ze liggen zo nu en dan bij de gaming artikelen, kosten rond de €15,- dacht ik. Intertoys heeft ze ook nog wel eens volgens mij.
Quote aangepast.

[ Voor 12% gewijzigd door Purejet op 24-04-2024 17:46 ]

• Purejet
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-11 14:05

Er ligt sinds kort ook een bluetooth kids variant bij de action. 10 euro. https://www.action.com/nl...ds-draadloze-koptelefoon/

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:36

Oxigeon

En zo is dat!

En bovenstaande hoofdtelefoons werken allemaal met de switch?

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:59
Oxigeon schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:20:
En bovenstaande hoofdtelefoons werken allemaal met de switch?
Werkt niet elke Bluetooth headset? Ik gebruik regelmatig mijn Apple AirPods en Bose QC35.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:48

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Gisteravond mijn vrouw alvast haar verjaardagscadeaus gegeven zodat ze vanmorgen lekker kon uitslapen, tussen haar cadeaus zat ook deze mooie controller die ik via Ebay had besteld omdat deze niet in Nederland verkrijgbaar is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IN5oQWkYAaV_TW39ctsf6MZfMZ8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PJC87PGsFJn09XmK9gHzPHco.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6e1URusEKLja3sCEKoK3_iqt0A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/At3v7TEpWyaGWbYhYYiiWnf0.jpg?f=fotoalbum_tile

Ze zag het natuurlijk totaal niet aankomen, maar is er ontzettend blij mee! :*)

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• matthijst
Cass Casey schreef op woensdag 24 april 2024 @ 23:33:
[...]

Werkt niet elke Bluetooth headset? Ik gebruik regelmatig mijn Apple AirPods en Bose QC35.
WTF :o
Dacht dat dit niet kon, maar schijnbaar al vanaf FW 13 8)7

• Linksquest
G_Dragon schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:03:
Gisteravond mijn vrouw alvast haar verjaardagscadeaus gegeven zodat ze vanmorgen lekker kon uitslapen, tussen haar cadeaus zat ook deze mooie controller die ik via Ebay had besteld omdat deze niet in Nederland verkrijgbaar is.

[Afbeelding][Afbeelding]

Ze zag het natuurlijk totaal niet aankomen, maar is er ontzettend blij mee! :*)
Ziet er leuk uit.

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-11 22:19
De zoek functie in de Nintendo eShop lijkt niet meer te werken :/
https://www.nintendo.com/...299117.html?f=147394-5-81

• Linksquest
Ik heb even geprobeerd, en werkt bij mij ook niet, denk dat het om een storing gaat.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Ik had vroeger geen GameCube, maar die versie vind ik er al best goed uit zien.

• Cyrax0508
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:24
meesje schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:33:
[...]

Ik had en heb een GameCube met Paper Mario en die game ziet er goed uit en draait op 60fps :+

Uiteraard ga ik de Switch versie ook halen, bij een game als Paper Mario lijkt die 30fps me geen echt probleem.

Ik speel Zelda The Wind Waker op de WiiU momenteel en heb onlangs ook de GameCube versie een keer weer opgestart. Nu heb ik een HDMI converter op aan mijn Cube hangen hoor, maar ik vind stiekem de Cube versie meer hebben dan de HD versie op de WiiU. Komt ook wel een beetje door de Cube controller, want dat is echt een fantastische controller.
Het weekend na Hemelvaart is er een nieuw Tetris 99 event:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GMiXzNVWMAEMKe4?format=jpg&name=large

• Timothy3000
meesje schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:33:
[...]

Ontzettend toffe game. Ik heb hem op GC al gespeeld dus ga deze (nog) niet halen maar zeker kopen als je hem nog niet hebt gespeeld!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:37
Is Mario Kart course pass oid ook wel eens met korting verkrijgbaar?
Psyonara schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:25:
Is Mario Kart course pass oid ook wel eens met korting verkrijgbaar?
In de eShop heeft het nog geen korting gehad. Maar buiten de eShop is het te vinden voor rond de 19 euro op websites zoals CDKeys.
Met de release van Endless Ocean Luminous kan er de komende weken gespaard worden voor afbeeldingsstukjes van de game. Afbeeldingen zijn een week beschikbaar en elke donderdag komen er nieuwe voor in de plaats tot 30 mei. De afbeeldingsstukjes zijn op je Switch te vinden in Nintendo Switch Online en dan naar Missies en beloningen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uW8ndDCpgQpRSTuUKgkMPnFsfCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xmVVHhUmEH7A5EEkUA9GGZSy.jpg?f=fotoalbum_large
Vanaf vandaag kunnen NSO abonnees een week lang Knights of the Old Republic spelen:

May the 4th be with you :+

• Raem
Aankondiging van de Switch 2 komt dit fiscale jaar en in juni een Direct over games die de tweede helft van dit jaar uitkomen.
This is Furukawa, President of Nintendo. We will make an announcement about the successor to Nintendo Switch within this fiscal year. It will have been over nine years since we announced the existence of Nintendo Switch back in March 2015. We will be holding a Nintendo Direct this June regarding the Nintendo Switch software lineup for the latter half of 2024, but please be aware that there will be no mention of the Nintendo Switch successor during that presentation.
https://twitter.com/NintendoCoLtd/status/1787736518762881197

[ Voor 96% gewijzigd door Raem op 07-05-2024 09:28 ]

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:17
Dat ze de moeite nemen om dit te posten zegt genoeg.

Ik ging er ook niet vanuit dat er nieuws over de opvolger komt voor november dit jaar, maar daar zullen veel mensen anders over denken, ook na dit bericht.

[ Voor 6% gewijzigd door Mizgala28 op 07-05-2024 09:38 ]

Mizgala28 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 09:28:
Het feit dat ze de moeite nemen om dit te posten zegt genoeg.

Ik ging er ook niet vanuit dat er nieuws over de opvolger komt voor november dit jaar, maar daar zullen veel mensen anders over denken, ook na dit bericht.
Ik begrijp je feit niet? Waarom zeg het genoeg? Het was wat mij betreft gewoon afwachten tot er iets bekend gemaakt zou worden. En waarom zullen veel mensen er toch anders over denken, ook na dit bericht? Het is de Nintendo President zelf die dit bericht naar buiten brengt namelijk.

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:17
L23 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 09:33:
[...]

Ik begrijp je feit niet? Waarom zeg het genoeg? Het was wat mij betreft gewoon afwachten tot er iets bekend gemaakt zou worden. En waarom zullen veel mensen er toch anders over denken, ook na dit bericht? Het is de Nintendo President zelf die dit bericht naar buiten brengt namelijk.
Even aangepast om het duidelijker te maken (nog geen koffie gehad)

Waarom mensen er anders over gaan denken?

Mijn eerlijke, korte en grove antwoord daarop is, omdat internet achterlijk is.

De langere versie is, je kan mensen wel vertellen dat er een Direct komt in Juni en dat je NIKS over de opvolger van de Switch gaat vertellen, en toch gaat een te grote deel van het internet er vanuit dat dit wel gebeurt, omdat "internet, internet is"

Betreffende "dit zegt genoeg", Nintendo plaatst deze bericht om datgene wat ik net zei te voorkomen, mensen die verwachten dat er "Switch 2" info komt met de volgende Direct.

Wat Nintendo alleen vergeet is dat te veel mensen er alsnog vanuit gaan, misschien niet hier op T.net (gelukkig) maar zat andere fora's (of erger, Reddit) waar mensen er alsnog vanuit gaan, en waar iedere persoon die zegt "er komt geen info, Nintendo zei dat al" gewoon wordt genegeerd.

Is met meer dingen zo online, gebeurt vrijwel iedere keer.

tijd voor koffie
Mizgala28 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 09:42:
[...]

Mijn eerlijke, korte en grove antwoord daarop is, omdat internet achterlijk is.
Haha, ja zo denk ik er ook over. Websites doen het ook goed op geruchten, dus het zal inderdaad gewoon worden genegeerd.

Maar denk dat het op zich wel meevalt. Veruit de grootste doelgroep van de Switch houdt zich niet bezig met geruchten, maar deze doelgroep haalt denk ik ook niet direct de Switch 2 als deze uitkomt. Maar de groep die elke gerucht als zoete koek neemt is wel heel luidruchtig.

Ben overigens benieuwd wat we dan wel kunnen verwachten bij de Nintendo Direct in juni. Hopelijk nog een interessante game voor het eind van dit jaar. Zelf ben ik nog niet uitgekeken op de Nintendo Switch in ieder geval. Uiteraard wel nieuwsgierig naar de opvolger.
Vandaag publiceerde Nintendo haar resultaten van het financiële boekjaar 2024 (01/04/2023-31/3/2024). Een overzicht:

Hardware

Mensen blijven Switch smaken: Nintendo verkocht het voorbije fiscale jaar 15,7 miljoen consoles. Life-to-date werden er maar liefst 141,32 miljoen Switch-hardware geleverd. Hiermee passeert het bedrijf nipt de eigen voorspellingen. Gedurende het laatste kwartaal tot en met eind maart 2024 tellen we 1,96 miljoen consoles - een daling van 1,11 miljoen consoles tegenover hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yxDh1NwCA6i2jyVKg7GjZ1z9gII=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1YqBbJwpVesYMu2dT5rlNu7c.png?f=fotoalbum_large
interactieve grafiek

Verder blijft opvallen dat personen die nu nog een Switch kopen, vooral geïnteresserd zijn in het OLED model. Per regio verschilt die nadruk nog wel wat. Vooral de kopers op het Amerikaanse continent lijken de steeds minder verkopende Switch Lite bijvoorbeeld nog te smaken. Japan heeft dan weer het minste interesse in de 'redbox' Switch:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZKh4DKhn58Ha76qhIpCicDYxPk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BTOwNqjh5h8AOQCZP8IasWav.png?f=fotoalbum_large

Tijdens het huidige fiscale jaar tot en met maart 2025 verwacht Nintendo 13,5 miljoen consoles te leveren. Dit zou net voldoende zijn om de Nintendo DS voorbij te steken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lN4Bj130H74Ot5anPD_kSgmNtK4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RkFr5nkAfWZOWZixCvHIAuA8.png?f=fotoalbum_large

Software

200 miljoen stuks software vlogen over de al-dan-niet-digitale toonplanken het voorbije fiscale jaar. Over de levensloop van Switch verkocht Nintendo 1,24 miljard games zonder digital-only titels. Dit is goed voor een attach rate van 8,7 games per Switch eigenaar.

Het voorbije jaar hebben 20 Nintendo titels meer dan 1 miljoen stuks verkocht. Hetzelfde geldt voor 11 third-party titels.

Zoals gewoonlijk krijgen we ook een update van de verkopen van first-party titels - lijstje met dank aan Famiboards:
  • Mario Kart 8 Deluxe - 61.97M (+1.39M)
  • Animal Crossing: New Horizons - 45.36M (+570K)
  • Super Smash Bros. Ultimate - 34.22M (+550K)
  • The Legend of Zelda: Breath of the Wild - 31.85M (+240K)
  • Super Mario Odyssey - 27.96M (+310K)
  • Pokémon Sword and Shield - 26.27M (+100K)
  • Pokémon Scarlet and Violet - 24.92M (+560K)
  • Super Mario Party - 20.66M (+320K)
  • The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom - 20.61M (+330K)
  • New Super Mario Bros. U Deluxe - 17.45M (+250K)
  • Luigi’s Mansion 3 - 14.25M (+270K)
  • Super Mario 3D World + Bowser’s Fury - 13.47M (+300K)
  • Super Mario Bros. Wonder - 13.44M (+1.48M)
  • Nintendo Switch Sports - 13.11M (+630K)
  • Mario Party Superstars - 12.89M (+580K)
  • Splatoon 3 - 11.96M (+250K)
  • Kirby and the Forgotten Land - 7.52M (+560K sinds september 2023)
  • Pikmin 4 - 3.48M (+150K)
  • Super Mario RPG - 3.31M (+170K)
  • Princess Peach: Showtime! - 1.22M
  • Mario vs. Donkey Kong - 1.12M
Weinig verrassingen in deze lijst. Princess Peach is de nieuwkomer met 1,22 miljoen exemplaren. Super Mario RPG doet het nog beter met ruim 3,3 miljoen verkochte games. Nintendo is verder nog steeds heel tevreden over de verkoop van hun evergreens. Het blijft bvb. absurd dat in het voorbije jaar nog steeds meer dan 8 miljoen exemplaren van Mario Kart 8 verkocht werden.

Ook over de sell-through van nieuwere titels zoals Tears of the Kingdom, Super Mario Bros. Wonder en Pikmin 4 bemerken ze dat deze sneller verkopen dan vorige Switch games in hun respectievelijke franchises.

Digitaal
De digitale omzet blijft min of meer stabiel tegenover Q4 2023. Digitaal was goed voor 59,5% van de software omzet. Op jaarbasis zien we dat de digitale verkopen gestegen zijn: voor het eerst was de helft van de jaaromzet voor videogame software digitaal (50,2%).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Km6xErJHPxeWCEPDns-ehD04DhE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cdCP8BUe4O82qIRklomFcTx7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yk4-GYEHAlX3fmpewTEz64E1CQY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pRfWyK5X4hrTavrdfJqRSlxm.png?f=fotoalbum_large
interactieve grafiek

Mobile & IP

Hoewel de piek van de eerste Super Mario film gepasseerd is, blijven de omzet gerelateerd aan mobiele games en de intellectuele eigendommen van Nintendo hoger dan tijdens eerdere jaren. Gezien o.a. de komst van een tweede Super Mario Bros. avontuur op het grote doek en de Legend of Zelda live action film, mogen we in de volgende jaren meer beweging in deze cijfers verwachten. De vraag is dan vooral of Nintendo dit kan omzetten in een blijvende inkomstenstroom, of dat dit beperkt zal blijven tot pieken wanneer deze films releasen.

De opening van het Donkey Kong gedeelte van de themapark-zones is in Osaka helaas uitgesteld tot de tweede helft van 2024. De Amerikaanse evenknie opent in 2025 in het nieuwe Universal Studios 'Epic Universe'park in Orlando.

Ook het Nintendo museum in Kyoto opent later dit jaar, in de herfst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cihittoQdasGu_MNWvEjs2qOb5s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9OWVHsn1spSzYRmyAppuivbc.png?f=fotoalbum_large
interactieve grafiek

Financiëel

Op eerste zicht lijkt Nintendo een goed jaar achter de rug te hebben. Zowel de netto omzet (+4,4%) als de operationele winst (+4,9%) zijn licht gegroeid in vergelijking met het fiscale jaar 2022-23. De omzet was goed voor 1.671,8 miljard Yen (10 miljard Euro), de operationele winst kwam neer op 528,9 miljard Yen (3,18 miljard Euro).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SCMwaLI-ydzlcossy82A6RH_ZUc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zwlewo9x8sBzkeih522HpsF4.png?f=fotoalbum_large
interactieve grafiek

Als je in de diepte gaat kijken, merk je echter dat hier twee belangrijke factoren meespelen: (1) het eerste kwartaal met de fenomenale launch van Tears of the Kingdom en (2) de zwakke positie van de Yen tegenover de Dollar en de Euro. Resultaten van Q2, 3 en 4 zijn wel degelijk lager dan het jaar voorheen. Desondanks boekt Nintendo dit fiscale jaar een gezonde nettowinst van 2.96 miljard Euro na belastingen. Een sterk resultaat gezien de leeftijd van de Switch.

Volgende grafiek zie je de netto omzet per kwartaal, om die anomalie van Tears of the Kingdom in perspectief te zetten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6zq3MnHiGYwB4G7kHtOC199z5U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IoSgEibxAjPSPx6RVSMiEc5L.png?f=fotoalbum_large
Klik voor interactieve grafiek

Nintendo voorspelt dat de operationele winst en de omzet sterk zal dalen met respectievelijk meer dan 20 en meer dan 24%. Dit lijkt niet proportioneel met de voorspelde daling in hardware en software. Dit insinueert dat het bedrijf denkt dat er ergens een verliespost aankomt...

Hieronder breken we nog even de videogame-gerelateerde omzet voor het hele FY2023-24 op per segment. Op zich zijn hier ook geen vreemde dingen te zien: het belang van de hardware in de omzet daalt (een beetje) en dat van software stijgt naarmate de Switch levenscyclus vordert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_0VTQNxUElVRyBO-zL_l31uqX0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tPmCP8NJtrYmeb0HkGYuyOS1.png?f=fotoalbum_large

Let op dat Nintendo zeer recent het segment van hun speelkaarten heeft uitgebreid met de omzet van merchandise komende uit de Japanse Nintendo stores. Dit verklaart het verhoogde aandeel van dat segment. Het is me niet duidelijk of merch die in andere winkels verkocht wordt, daar ook onder zou vallen, of dat zij onder IP-gerelateerde inkomens zouden staan.

Research & Development
Niet alleen blijft het R&D budget in stijgende lijn gaan, we zien een duidelijke verhoging tijdens het voorbije kwartaal. Het gaat om een stijging van 43% jaar-op-jaar of 38% tegenover het vorige kwartaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJZXtZ5HYI8fRw5F_OEcafTDjvs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OqopyF0Beg2rdGLfwyqOeZSj.png?f=fotoalbum_large
interactieve grafiek

Nintendo vermeldt geen specifieke reden voor de stijging. In dit budget zitten onder andere ontwikkelkosten voor nieuwe games en consoles, maar het is hier niet tot gelimiteerd. We zouden kunnen speculeren dat dit iets met Switch 2 te maken heeft, net zoals met de expansie van Nintendos kantoren.

Naar het volgende jaar toe voorspelt Nintendo dat deze uitgavenpost stabiel zou blijven.

Advertising
Weinig verrassingen hier. Wel interessant: Nintendo voorspelt tijdens het huidige fiscale jaar minder aan advertentiekosten uit te geven. De totale uitgaves in het voorbije boekjaar kwamen neer op 104 miljoen Japanse Yen (630.000 euro), voor het FY2025 verwacht men een uitgave van 85 miljoen (iets meer dan een half miljoen Euro).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sdokYaGeDLO5xbiSCo0iIdSVvkQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mOaxN4MBlpx2tHQerYyeX0oG.png?f=fotoalbum_large
interactieve grafiek

[ Voor 23% gewijzigd door JackAvery op 08-05-2024 09:38 ]

• Zerora
Wat voor titels verwachten jullie voor het najaar? Want Nintendo gaat straks in juni nog een Direct houden met aankondigingen en ik persoonlijk heb echt geen idee waar ze nog mee zouden kunnen komen.

Nieuwe Donkey Kong game? Of Wario Land? Of krijgt Waluigi eindelijk een eigen game? Of een uitbreiding voor Super Mario Wonder? Of toch iets anders?

[ Voor 11% gewijzigd door Zerora op 07-05-2024 22:11 ]

Verwijderd

Zerora schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 22:10:
Wat voor titels verwachten jullie voor het najaar? Want Nintendo gaat straks in juni nog een Direct houden met aankondigingen en ik persoonlijk heb echt geen idee waar ze nog mee zouden kunnen komen.

Nieuwe Donkey Kong game? Of Wario Land? Of krijgt Waluigi eindelijk een eigen game? Of een uitbreiding voor Super Mario Wonder? Of toch iets anders?
Pokémon oudere generatie (Gold/Silver) remake zou leuk zijn :+

• evil_lemon
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12:59

Misschien toch eindelijk de wind waker en twilight princess remakes die volgens de rumours al jaren op de plank liggen? Of een nieuwe (/nieuwe remake) van een 2d zelda?

• Raem

Ik ben wat dat betreft een broken record, maar nieuwe Donkey Kong Country graag! Maar dat hoop ik iedere Direct, dus zal wel weer niet gebeuren. :P

evil_lemon schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:09:
[...]

Misschien toch eindelijk de wind waker en twilight princess remakes die volgens de rumours al jaren op de plank liggen? Of een nieuwe (/nieuwe remake) van een 2d zelda?
We hebben bijna elk jaar wel een Zelda game gehad, dus iets in 2024 zou best kunnen. Maar betwijfel of die geruchten ergens op gebaseerd waren. Het klinkt gewoon erg logisch om al die toffe games opnieuw uit te brengen op de Switch, maar Nintendo is niet altijd logisch. Wind Waker zou ik wel interessant vinden. Nooit gespeeld, maar ziet er tof uit. Link's Awakening vorig jaar gekocht en uitgespeeld, toffe game. Dus een 2D Zelda zou ik ook interessant vinden.

Zelf geen idee wat Nintendo nog zou kunnen aankondigen eind dit jaar, ik laat me verrassen. Maar ben qua games voorzien. Heb nog wat backlog. Maar er zijn ook nog first party games die ik nog niet gekocht heb zoals Metroid Dread en Mario Wonder. Ik hoop dat Hollow Knight Silksong eind dit jaar nog eens uitkomt.
@Direct: ik hoop dat het eindelijk Prime Time is. Zelf zou ik graag Windwaker HD nog steeds geport zien, maar voor mij is het op dit moment eigenlijk net zo fijn als men dit bewaart voor Switch 2 en het "Windwaker 4K na DLSS" wordt.

Verder denk ik dat zowel Donkey Kong als Fire Emblem kanshebbers zijn dit jaar. Maar ook die komen uit de geruchten-grabbelton.

Tenslotte nog ééntje om het af te leren: laatste grafiek toont het aandeel van elk jaar sinds 1981 in Nintendo's nettowinst. Het Switch tijdperk is goed voor 49,9% - ja dat is de helft - van Nintendo's winst in de voorbije 40 jaar. De grafiek is gebaseerd op de winst in Japanse Yen en houdt geen rekening met inflatie. De effecten van de crash van de 80s bubbel in Japan en het monetair/rentebeleid zorgt er voor dat die inflatie eigenlijk relatief beperkt werd in Japan sinds de jaren 90. De grafiek is dus in principe incorrect, maar ze zou er niet erg verschillend uit zien - zie ook mijn bron van inspiratie die de absolute cijfers gecorrigeerd heeft voor inflatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KLxs4jrKSc7g9e0P26nwu8bIAVE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yF6kXA9ysHLmE4ffVX3fvda5.png?f=fotoalbum_large

Dynamische grafiek

Er zijn veel mogelijke verklaringen voor de verhoogde winstmarges van Nintendo, en het is niet alsof er één allesbevattende verklaring hier is... maar alvast een deel van de verklaring ligt in de opkomst van de digitale verkopen. First-party bedrijven zoals Sony en Nintendo nemen natuurlijk een risico omdat zij een volledige platform moeten ontwikkelen en handhaven, maar hier staat tegenover dat zij via hun digitale winkels de winstmarges omhoog kunnen krikken door de verkoper buiten spel te zetten. Voor een bedrijf zoals Nintendo dat floreert met first-party games, betekent dit bvb. een omzet van 60 euro op een game i.p.v. 30-40 euro. Ook de groeiende verkoop van DLC en abonnementen halen de platformhouders profijt uit.

[ Voor 29% gewijzigd door JackAvery op 08-05-2024 10:42 ]

Jammer dat het weer via LRG gaat, maar er komt in ieder geval een fysieke release van Tomb Raider I-III Remastered.

Hoe bevalt de Lara Croft Collection op de Nintendo Switch? Zijn dat leuke games?

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
JackAvery schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:32:

Hardware

Mensen blijven Switch smaken: Nintendo verkocht het voorbije fiscale jaar 15,7 miljoen consoles. Life-to-date werden er maar liefst 141,32 miljoen Switch-hardware geleverd. Hiermee passeert het bedrijf nipt de eigen voorspellingen. Gedurende het laatste kwartaal tot en met eind maart 2024 tellen we 1,96 miljoen consoles - een daling van 1,11 miljoen consoles tegenover hetzelfde kwartaal een jaar eerder.
Als het op dat tempo doorgaat, dan vind ik 13.5M voor het komende jaar eigenlijk vrij optimistisch(*), ténzij er NS2 verkopen bij zouden zitten.

(*) Er vanuit gaande dat er geen "console-seller-games" meer komen, zou ik een Q1, Q2 of Q4 van > 2M al heel knap vinden. Het lijkt mij ook sterk dat dit jaar Q3 beter gaat zijn dan vorig jaar (eerder >1M minder), dus meer dan 11M totaal zou een enorme prestatie zijn, zeker als de NS2 wordt aangekondigd voor april 2025 of eerder (in dat geval zullen er echt niet veel Switch meer verkocht worden in Q4).
Verder blijft opvallen dat personen die nu nog een Switch kopen, vooral geïnteresserd zijn in het OLED model. Per regio verschilt die nadruk nog wel wat. Vooral de kopers op het Amerikaanse continent lijken de steeds minder verkopende Switch Lite bijvoorbeeld nog te smaken. Japan heeft dan weer het minste interesse in de 'redbox' Switch
Eigenlijk is 'maar' 59% van de verkochte Switch een OLED. Aan de ene kant is dit vrij laag, aan de andere kant is het ook wel logisch: het scheelt toch 50-60 euro en ook juist in Q3 waren bundels met een 2019-model (niet in alle regio dezelfde bundel).
@Jake Apart dat je het vrij optimistisch vind. Nintendo hoopt die resultaten te gaan halen, daar kunnen achteraf naast zitten, maar ze zullen niet te optimistisch inzetten want dan moeten ze die voorspelling later bijstellen. Mogelijk komt er juist wel een "console-seller-game" of een prijsverlaging.

Zelfde met de Switch OLED, waarom is een dergelijk percentage vrij laag? Ten opzichte van wat? Ik kan er zelf geen hoog of laag aangeven. Ik weet niet meer welke bundels er allemaal waren, maar er zat ook een Mario Kart Switch OLED bundel bij? Uiteindelijk blijft er ook keuze voor mensen die minder te besteden hebben of enkel handheld spelen (Switch Lite) of juist alleen docked spelen en daardoor het voordeel van het OLED model niet inzien (Switch 2019).

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:39
WOW. Deze komt op mijn pre order lijstje.

• Zerora
Edit: 3 seconden te laat. Bovenbuurman was eerder 8)7

[ Voor 115% gewijzigd door Zerora op 08-05-2024 17:11 ]

Jake schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:30:
[...]

Als het op dat tempo doorgaat, dan vind ik 13.5M voor het komende jaar eigenlijk vrij optimistisch(*), ténzij er NS2 verkopen bij zouden zitten.

(*) Er vanuit gaande dat er geen "console-seller-games" meer komen, zou ik een Q1, Q2 of Q4 van > 2M al heel knap vinden. Het lijkt mij ook sterk dat dit jaar Q3 beter gaat zijn dan vorig jaar (eerder >1M minder), dus meer dan 11M totaal zou een enorme prestatie zijn, zeker als de NS2 wordt aangekondigd voor april 2025 of eerder (in dat geval zullen er echt niet veel Switch meer verkocht worden in Q4).
Ik vind 13.5 miljoen ook licht optimistisch maar we weten eigenlijk niet wat Nintendo van plan is. Er is bvb. ruimte voor een prijsverlaging. Tegelijkertijd heeft Nintendo ondertussen 10-20 evergreen games die blijven verkopen aan nieuwe Switch eigenaars. Hardware verkopen in het vorige fiscale jaar waren nog steeds hoger dan in het FY2017-2018, het eerste jaar dat Switch volledig beschikbaar was. Een daling naar 11 miljoen lijkt me persoonlijk dan weer overdreven drastisch (bijna 30%).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8gEMs9pKQqJpQpDJhJwjIdopxdM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8FI4hyKquRSkLpy6faB10TwL.png?f=fotoalbum_large

Je kan je inderdaad afvragen of in die 13.5 miljoen reeds de Switch 2 lancering in inbegrepen zit, maar ik aarzel toch om dat aan te nemen.

Het publiek dat nu een Switch koopt, is niet perse hetzelfde publiek dat een Switch 2 zal kopen rond de lancering. Ik denk dat de impact van Switch 2 nieuws op hardware verkopen daarom beperkt zal blijven. Na de lancering is een ander verhaal.
[...]

Eigenlijk is 'maar' 59% van de verkochte Switch een OLED. Aan de ene kant is dit vrij laag, aan de andere kant is het ook wel logisch: het scheelt toch 50-60 euro en ook juist in Q3 waren bundels met een 2019-model (niet in alle regio dezelfde bundel).
Ik ga toch niet helemaal akkoord met die framing. Het OLED model is niet als een vervanger van de 'gewone' Switch in de markt geplaatst, eerder als een upgrade/premium model. Het aandeel van de OLED toont dat er duidelijk een markt is voor een premium model met een hogere prijs. Als meer dan de helft van je 'nieuwe' klanten de duurste SKU koopt, valt dat op. Je kan je dan gaan afvragen of de prijsstelling vs wat je er voor krijgt beter is, het prijsverschil niet groot genoeg is, of dat er een andere verklaring is.

Voor Nintendo betekent een OLED verkoop een lagere winstmarge dan op een redbox model, waardoor ik vermoed dat een dominantie van dat model niet wenselijk is. Natuurlijk halen zij de meeste winst uit de software, maar toch...

FYI - het voorbije kerstkwartaal waren er in de USA bundels met een OLED Switch. In Australië en in Europa verkocht men een OLED bundel met Mario Kart. Nintendo heeft de bundels niet meer beperkt tot de 2019 Switch.

• Zerora
Dit is zoo vet. Dit is een instant buy voor mij. Misschien zelfs wel die deluxe edition. Man, wat vet! _/-\o_

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:39
Dit zijn voor mij echt van die dingen waarvan ik de deluxe edition neem.

Hopelijk zit er ook een modus in waarbij je de echte 1990 championship kan spelen, maar ik denk wel dat die erin zit.

• Zerora
Je kunt hier je alert instellen voor de pre-order:

https://store.nintendo.nl...championships-nes-edition

Pagina: 1 ... 248 ... 277 Laatste

Let op:
Discussie over de Nintendo Switch 2, zie: [Nintendo Switch 2] Nieuws & Speculaties

Voor Nintendo Online zaken: [Nintendo Online] Ervaringen en Discussie

Technische issues of garantievragen? Zie dan: ~~~[Switch] Problemen en garantie-afhandelingen

Vragen of opmerkingen over levertijden en nieuwe revisies? Zie dan: [Nintendo Switch] prijzen, voorraad en bestel topic