JackAvery schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:10:
Omdat het een argument is dat je toch regelmatig hoort, vroeg ik me af hoeveel games die door Nintendo gepublished zijn, effectief 'nieuwe' games zijn ipv ports en remakes. Uit die zoektocht kwam de volgende afbeelding voort, die ik ff deel:
[Afbeelding]
Ik kwam op 86 Switch releases, waarvan 17 ports, 4 remasters, 6 remakes en 64 nieuwe games.
Regels die ik aangehouden heb:
- Game moet uitgegeven zijn door Nintendo in Europa. Het gaat dus niet enkel om first-party games.
- Mario + Rabbids heb ik niet meegeteld, omdat deze enkel door Nintendo uitgegeven is in Japan.
- Buddy Mission Bond heb ik wel meegeteld. Ondanks dat deze geen lokale release heeft gekregen (JP Only), is deze game wel degelijk te koop via de eShop.
- Een port heeft praktisch geen nieuwe content i.v.m. vorige versies van het spel
- Een port met extra content heeft een significante toevoeging gekregen t.o.v. vorige edities van het spel
- Een remaster focust op een grafische update van het spel, maar gebruikt geen nieuwe engine o.i.d.
- Een remake is veel ingrijpender dan een remaster: vaak wordt een nieuwe engine gebruikt, is er nieuwe content toegevoegd en/of content verwijderd, soms zijn er gameplay mechanismes veranderd.
- Nieuwe games kregen een day 1 release op het Switch platform.
Heb ik de releases juist gecategoriseerd? Zijn mijn definities niet on point? Constructieve kritiek welkom! Je kan ook zelf dit aanpassen via deze
link. En gezien ik nu toch een kleine 90 images heb gedownload... als iemand ooit zelf zo'n tier list wilt maken, kan ik ze wel ff zippen en doorsturen

Ziet er goed uit!
In mijn eigen backlog heb ik de volgende 3 categorieën:
- Port (alles wat eerder is uitgebracht komt op deze hoop)
- Multi-platform release (alle games die gelijktijdig op de Switch zijn uitgebracht met de andere versies)
- Exclusive
Ik maak dus niet de onderscheid tussen port, remake en remaster maar dat is puur uit gemak, om het lijstje makkelijk te onderhouden.

Neemt overigens niet weg dat het hier juist interessant is om die onderscheid te maken.
Zelf heb ik Mario Party Superstars als port gecategoriseerd, maar in jouw overzicht zou ik deze categoriseren als remake. De borden en minigames zijn namelijk allemaal van eerdere Mario Party-games met een nieuw menu. Verder is de online mode wel ingrijpend dus je zou ook kunnen stellen en niet aanwezig in de Nintendo 64-games.
Verder zou ik bij 'New' nog onderscheid maken tussen Nintendo Switch Online-games (SMB35 en Tetris 99), free-to-play games (Pokemon Cafe, Jump Rope Challenge), betaalde download-only games (Good Job! en Snipperclips) en de fysiek uitgebrachte games (al het andere

)
Eigenlijk kan je bij New dus vier sub-tiers maken om te kijken waar de focus van Nintendo ligt bij het publiceren van nieuwe games.