• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
YouTube: Super Animal Royale - Announce Trailer - Nintendo Switch

Doet me denken aan de South Park aflevering “Woodland Critter Christmas” >:)

• SirWInsalot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-01 16:23
Afgelopen maand heb ik een Switch voor m'n zusje gehaald i.c.m Mario Kart 8. Nou speelt ze ook wel eens Fortnite met haar klasgenootjes/neefjes/nichtjes waarvan de meeste een PS4 hebben en vroeg we ons eigenlijk af of het mogelijk is om gamechat te gebruiken terwijl de Switch in docked mode zit. Oordopjes met een ingebouwde mic en 3.5mm van 1,5 meter misschien?Of een 3.5mm dongle voor bluetooth die je in docked mode kan gebruiken en zo je Airpods kan gebruiken?

Heeft iemand een (betaalbare) suggestie?

Alvast bedankt!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-01 15:49

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Transportman schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:44:
[...]

Hangt er heel erg van af, hoeveel ben je van plan in de eShop te kopen? Als dat niets is of alleen kleine games, dan is een SD kaart niet de moeite.
Sommige fysieke games presteren het om enorme happen uit je storage te nemen.

Splatoon2 bjjvoorbeeld, neemt bijna 6GB van het geheugen in beslag (en ik heb de fysieke uitgave, niet de eShop-versie).

Idem voor Minecraft (maar dat komt ongetwijfeld door alle extra content).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-01 22:01
JackAvery schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:44:
Het is weer die tijd van het jaar: de financiële resultaten van Nintendo staan online. Ze sluiten het boekjaar af, dus ik zal mijn best doen om zowel dit kwartaal als het volledige fiscale jaar te bespreken.

Zoals gewoonlijk wordt dit een heel lange post, met updates doorheen de dag. Alvast een warmhoudertje met wat highlights.

Fiscale jaar:
  • Omzet van 14.2 miljard euro (+34.4%), operationele winst van 5.49 miljard euro (+88.4%).
  • Er zijn 28.83 miljoen switch consoles verscheept: 20.32 miljoen van het hybride model, 8.51 miljoen lites. Een stijging van 37% tegenover het fiscale jaar 2019/20.
  • Meer dan 230 miljoen games verkocht dit jaar, tegenover 168 miljoen vorig jaar. 42.8% was digitaal
  • 36 titels hebben meer dan 1 miljoen exemplaren verkocht dit fiscale jaar, waarvan 22 gepubliceerd door Nintendo.
  • Nintendo breekt een record: de hoogste operationele winst ooit door een console bouwer tijdens één fiscaal jaar.
Q4 (januari-maart 2021):
  • Omzet van 2.87 miljard euro (+24.37% t.o.v. Q4 vorig jaar), operationele winst van 0.97 miljard euro (+33.65%)
  • 4.73 miljoen consoles dit kwartaal
  • 54.78 miljoen games op Switch verkocht (vs 45.61m in Q4 2019/20). 49.6 % van de sales was digitaal.

Hardware

Dit is met afstand het sterkste fiscale jaar tot nu toe voor de Nintendo Switch met 28.83 miljoen verscheepte consoles, een stijging van 37.1%. Deels valt dit toe te schrijven aan de vele lockdowns die men wereldwijd heeft meegemaakt, waardoor de vraag naar entertainmentproducten hoger dan ooit lijkt te zijn. De Nintendo Switch en Switch Lite vertegenwoordigen respectievelijk 20.32 en 8.51 miljoen van deze consoles. Wereldwijd zijn er nu 84.59 miljoen Switches geleverd door Nintendo, waardoor de console nu ook de GameBoy Advanced heeft ingehaald.

[Afbeelding]

Simpel gezegd: het afgelopen fiscale jaar was een recordjaar voor de console, sinds 2010 heeft Nintendo niet meer zoveel hardware in één fiscaal jaar verscheept. Switch verkoopt nu launch-aligned sneller dan de Wii en de PS4.

Wat de voorspellingen voor het FY tot en met maart 2022 betreft, verwacht Nintendo 25.5 miljoen consoles te verschepen. Dit is significant lager dan de 30 miljoen consoles die gepland zouden zijn voor productie in het recente artikel van Japanse zakenkrant Nikkei Shimbun. Nintendo staat er echter bekend om vrij conservatief te zijn in hun publieke voorspellingen, waardoor de kans realistisch is dat dit cijfer verder bijgesteld wordt over een kwartaal of twee.

[Afbeelding]

Software

Het stond al in de highlights: mensen kochten maar liefst 230.88 miljoen games op het Nintendo Switch platform dit voorbije boekjaar, een jaar-op-jaar stijging van 36.8%. Dit kwartaal was goed voor 54.78 miljoen units hiervan (+20.1%). In Europa werden er 66.24 miljoen games verkocht op Switch (tegenover 50.17 miljoen vorig jaar).

Al deze software vertegenwoordigt een omzet van maar liefst 6.5 miljard euro tijdens het fiscale jaar.

Sinds de lancering van de Switch zijn er nu 587.12 miljoen games verkocht op het platform, waardoor de tie ratio (het aantal games verkocht per console) nu op 6.94 ligt. De gemiddelde Switch eigenaar bezit dus 7 (betaalde) games.

Interessant is dat Nintendo nu al 190 miljoen verkochte software projecteert voor het huidige fiscale jaar t.e.m. maart 2022. Dit is mogelijk een indicatie dat er nog een paar grote titels aankomen - inclusief de twee Pokémon titels waar we al van weten. Ter referentie, afgelopen januari was de voorspelling voor dit fiscale jaar nog 205 miljoen games (tegenover 230 miljoen effectief verscheept).

We hebben natuurlijk ook een update van de verkoopscijfers van verschillende Nintendo titels, zie de tabel (in verscheept aantal miljoen units):

TitleQ4 ShipmentsFY20-21 shipmentsLife-to-date
Animal Crossing: New Horizons 1,44 20,85 32,63
Mario Kart 8 Deluxe 1,98 10,62 35,39
Super Mario 3D All-Stars 0,69 9,01 9,01
Ring Fit Adventure 1,43 7,38 10.11
Super Mario 3D World + Bowser’s Fury 5,59 5,59 5,59
Super Smash Bros. Ultimate 1 5,01 23,84
The Legend of Zelda: Breath of the Wild 0,92 4,96 22,28
Super Mario Party 0,97 4,69 14,79
New Super Mario Bros. U Deluxe 0,62 3,84 10,44
Pokémon Sword/Pokémon Shield 0,75 3,73 21,1
SUPER MARIO ODYSSEY 0,61 3,42 20,83
Luigi’s Mansion 3 0,45 3,26 9,59
Clubhouse Games: 51 Worldwide Classics 0,52 3,14 3,14
Paper Mario: The Origami King 0,07 3,12 3,12
Hyrule Warriors: Age of Calamity excl. Japan 0,22 3,07 3,07
Splatoon 2 0,31 2,08 12,21
Pikmin 3 Deluxe 0,1 2,04 2,04
Super Mario Maker 2 0,24 1,67 7,15
Xenoblade Chronicles Definitive Edition 0,04 1,52 1,52
Pokémon Let's Go 0,28 1,31 13,28
Mario Kart Live: Home Circuit 0,19 1,27 1,27
The Legend of Zelda: Link’s Awakening 1,11 5,49

Nintendo lijkt volgens hun slides ook heel tevreden met de sell-through, dus de effectieve verkopen naar de consument toe. Super Mario 3D World lijkt op zes weken bijvoorbeeld al meer dan 4 miljoen van zijn verscheepte units effectief verkocht te hebben, en de sell-through voor het kwartaal lag tijdens elke maand hoger dan in 2020 als even de uitzonderlijke sales van Animal Crossing opzij gezet worden.

Een paar dingen die opvallen in deze zee van cijfers:
  • Super Mario 3D World heeft na twee maanden al bijna meer op Switch verkocht dan op de WiiU.
  • Ring Fit Adventure bereikt de kaap van 10 miljoen en blijft enorm goed verkopen.
  • Link's Awakening blijft opvallend goed verkopen voor een 2D Zelda remaster
  • Opmerkelijk vertraagd: Xenoblade Chronicles Definitive Edition, Paper Mario en Pikmin 3 Deluxe. Alledrie de games doen het wel erg goed voor hun genre en de serie waarin ze uitgekomen zijn.
  • Luigi's Mansion 3 is nu de bestverkochte Nintendo game die ontwikkeld werd door een Westerse ontwikeklaar
  • Van Hyrule Warriors: Age of Calamity heeft men al meer dan 3.7 miljoen verscheept als we de Japanse sales erbij tellen. Daar wordt het spel uitgebracht door Koei Tecmo.
  • Nog eventjes en Pokémon Sword/Shield haalt Gold/Silver's originele release in (23.1 miljoen)

Digitaal
42.8% van de software omzet gebeurde dit fiscale jaar digitaal. Jaar-op-jaar is het aandeel digitale sales (dit zijn dus digitaal verkochte games, DLC, Nintendo Switch Online etc, exclusief mobiele games) dus significant gestegen met 8.8%. De omzetsstijging binnen het digitale segment is nog veel opvallender, van 204.1 miljard Yen (€1.69 miljard) naar 344.1 miljard Yen (€ 2.78 miljard) tijdens de periode april 2020-maart 2021.

Ook opmerkelijk is dat Nintendo dit kwartaal meer digitale omzet had dan tijdens het kerstkwartaal in 2020. Dit valt toe te schrijven aan het idee dat mensen als kerstkado graag fysieke games geven, maar gezien hoeveel meer omzet er gedraaid wordt tijdens zo een kwartaal is dit toch opvallend.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Financieel

Dat het een heel sterk jaar was, weten we al langer. De omzet is 14.2 miljard euro (+34.4% in vergelijking met het FY2019-20) en Nintendo's sterkste resultaat sinds 2009, net na de piek van het Wii en DS tijdperk. De operationele winst bedraagt maar liefst 5.49 miljard euro (+88.4%). Dit boekjaar breekt Nintendo trouwens een record: de hoogste operationele winst ooit tijdens een fiscaal jaar voor een consolebouwer. De operationele winstratio is ook gestegen met 9.5 punten naar 36.4%.

Switch gerelateerde verkopen zijn goed voor een kleine 97% van de omzet. De opdeling per segment vind je in de grafiek hieronder:

[Afbeelding]

Voor het volgende fiscale jaar plant Nintendo een omzet van 1600 miljard Yen (€13 miljard), slechts een daling van 9% t.o.v. het voorbije boekjaar. De operationele winst zou 22% dalen naar 500 miljard Yen (€4 miljard) volgens hun voorspellingen. Deze cijfers suggereren verder dat Nintendo gewoon een heel goed fiscaal jaar verwacht.

In de conference call met de aandeelhouders liet Nintendo trouwens weten dat de huidige hardware schattingen (25.5 miljoen consoles) gebaseerd zijn op het aantal componenten dat ze met redelijke zekerheid kunnen verkrijgen/produceren. Indien er meer beschikbaar komt, plant Nintendo sowieso meer consoles te produceren.

Mobile & IP
Mobile & IP gerelateerde inkomen schommelen al anderhalf jaar tussen de 13 en de17 miljard Yen en blijven dus relatief stabiel. We mogen er vanuit gaan dat deze inkomsten significant gaan stijgen eenmaal de pretparken terug betrouwbaar open zijn. In februari opende het Super Nintendo Land themadeel in Universal Studio's Japan ondanks een aantal covid-19 restricties in Osaka, en in drie andere parken van Universal wordt aan hetzelfde themadeel gebouwd. Ook wordt in 2022 een Mario animatiefilm verwacht die extra opbrengsten in dit segment zal betekenen.

Research & Development
[Afbeelding]

We zien voor dit kwartaal een opvallende knik in de stijgende R&D kosten van de afgelopen anderhalve jaar. Suggereert dit dat bepaalde ontwikkelkosten eindelijk afgeschreven zijn? Ik heb helaas geen glazen bol...

In de conference call claimt Nintendo het volgende:[Twitter]

Advertising
Omdat het kan, een klein beetje inzicht in hoeveel Nintendo uitgeeft aan marketing:

[Afbeelding]

Marketinguitgaves gaan duidelijk in een bepaalde kadans die lijken te correleren aan het belang van het kwartaal - de pieken zijn de kerstkwartalen. Geen rocket science dus. Uit de TTM blijkt dat Nintendo het afgelopen jaar wel meer begint uit te geven aan advertenties dan het evenwicht dat ze sinds het einde van 2017 bereikt hadden. Vermoedelijk is het marketingbudget deels gekoppeld aan de algemene financiële situatie bij het bedrijf: de lagere cijfers pre-Switch vallen niet toevallig samen met de lage prestaties tijdens het WiiU tijdperk.

Covid19
Nintendo had het volgende te zeggen over de verdere impact van de pandemie:

[...]

Tijdens de conference call voegden ze nog toe dat Europa de regio is die het hardst is geraakt qua logistieke problemen door de pandemi.

Bronnen:
Resultaten voor het fiscale jaar
Fiscal Year Ended March 2021, Financial Results Explanatory Material
Ik moest het even opzoeken maar dacht even bij mijzelf dat de Switch minder goed verkoopt dan de Wii, dat is dus niet zo want in de zelfde life-span van 5y zou met de verwachtingen van Nintendo zelf de Switch uitkomen op 110m verkochte exemplaren. Heb mij nooit zo gerealiseerd dat de Wii zo’n hit was eigenlijk.

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-01 22:01
Heroic_Nonsense schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 19:41:
[...]

Splatoon2 bjjvoorbeeld, neemt bijna 6GB van het geheugen in beslag (en ik heb de fysieke uitgave, niet de eShop-versie).

Let ook maar niet op NBA2K
Dagg schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 20:55:
[...]

Ik moest het even opzoeken maar dacht even bij mijzelf dat de Switch minder goed verkoopt dan de Wii, dat is dus niet zo want in de zelfde life-span van 5y zou met de verwachtingen van Nintendo zelf de Switch uitkomen op 110m verkochte exemplaren. Heb mij nooit zo gerealiseerd dat de Wii zo’n hit was eigenlijk.
Switch verkoopt ondertussen inderdaad sneller dan de Wii :) En met de huidige curve gaat dat verschil enkel meer uitgesproken worden

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E0sNdeSX0AQYC_y?format=jpg&name=4096x4096
Bron

[ Voor 6% gewijzigd door JackAvery op 06-05-2021 21:17 ]

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:31
[...]

Zeker, ook met DLC en updates kan het geheugengebruik snel gaan, want de Switch heeft zelf maar 32GB aan boord. Daarom heb ik zelf na 3.5 jaar er pas geleden ook een microSDXC-kaartje ingestopt, want met alle DLC, updates en een paar eShop-games zat die toch vol. En mijn laatste aanschaf in de eShop was Immortals Fenyx Rising en om die op het interne geheugen te krijgen moest ik echt best wel wat updates en DLC van games opruimen en ik weet dat ik nog een voucher heb om in te wisselen voor een game in het komende half jaar, dus de uitbreiding was wel nodig.

Maar als je net de Switch nieuw hebt en niet van plan bent veel uit de eShop te halen, kan je best lang zonder microSDXC-kaartje vooruit en zou ik adviseren te wachten. Kijk eerst of de Switch bevalt en hoeveel je daadwerkelijk gebruikt, voor de prijs van een microSDXC-kaartje kan je ook andere leuke dingen doen en het is toch zonde als die ongebruikt in de Switch gaat zitten.
Hmm, interessant. Hier neemt de eShop-versie 8.1 GB in beslag, waarvan blijkbaar 3.1 GB voor de base game.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-12-2025
SirWInsalot schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:38:
Afgelopen maand heb ik een Switch voor m'n zusje gehaald i.c.m Mario Kart 8. Nou speelt ze ook wel eens Fortnite met haar klasgenootjes/neefjes/nichtjes waarvan de meeste een PS4 hebben en vroeg we ons eigenlijk af of het mogelijk is om gamechat te gebruiken terwijl de Switch in docked mode zit. Oordopjes met een ingebouwde mic en 3.5mm van 1,5 meter misschien?Of een 3.5mm dongle voor bluetooth die je in docked mode kan gebruiken en zo je Airpods kan gebruiken?

Heeft iemand een (betaalbare) suggestie?

Alvast bedankt!
Ik gebruik een koptelefoon van bol.com die ook op de switch aangesloten kan worden door een 3,5 mm.

De kabel is helaas niet zo lang, en zit daardoor wel dicht op de tv.

Zou graag mijn airpods pro aansluiten op een Switch, maar dat kan alleen vie een 3.5 mm dongle, alleen dat werkt in de dock weer niet lijkt me.

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Iemand misschien nog een game tip voor een 6/7 jarige uit de eshop en dan niet de spellen van 59/69 euro maar tot een euro of 15 zeg maar. Zit een beetje rond te kijken maar zie door de bomen het bos niet meer

Burp

@SirWInsalot , @Mars18

Er bestaan bluetooth dongles voor de Switch die werken via USB - zie bijvoorbeeld de dongles van Genki, GuliKit en andere bedrijven. Met een USB-C naar USB-A converter kan je die in je dock inpluggen. Zo kan je bestaande in-ears (zoals airpods) aansluiten.

Wat ik niet weet is of de microfoon dan ook werkt. Ik heb deze producten zelf niet dus dat zoek je beter zelf even op.

Veel wireless headsets met een USB-dongle werken trouwens als je ze inplugt in de dock. En er bestaan inderdaad ook 3.5 BT transmitters.
[...]
Bij mijn neemt de fysieke versie van Splatoon 2 dan weer slechts 2.6 GB in op mijn SD kaart. Ik heb de expansie niet. Benieuwd wat die verschillen veroorzaakt.

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:06

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Wii4all schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:00:
Iemand misschien nog een game tip voor een 6/7 jarige uit de eshop en dan niet de spellen van 59/69 euro maar tot een euro of 15 zeg maar. Zit een beetje rond te kijken maar zie door de bomen het bos niet meer
Ik zou eens door de e-shop bladeren en dan in een bepaald genre kijken.
De 60 euro games zijn echte toppers, daar kan je bijna niet mis bij gaan, maar zoals je het nu vraagt is het wel heel erg breed. Wat vind hij/zij leuk? puzzel? platform? shooter? sim?

Als tweede tip kijk op dekudeals dan kan je bij hottest deals of highly rated en dergelijke naar aanbiedingen kijken. In de regel is digitaal goedkoper, maar als het cadeau moet zijn wil je misschien juist fysiek.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• JST94
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-12-2025
Hi all,

Ik ben aan het twijfelen om een Switch aan te schaffen. Echter zie ik dat het een model betreft uit 2019. Wordt er binnenkort een nieuw model verwacht (waardoor ik beter even kan wachten?) of blijft het huidige model nog wel redelijke tijd up-to-date? Ik houdt er niet zo van iets te kopen om vervolgens al vrij snel een 'verouderd' apparaat te hebben. :-)

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:49
@JST94 Op dit moment zijn er alleen nog maar geruchten over een ‘pro’ versie. Wat dit precies inhoudt, is nog niet bekend. Native 4K of upscaled? En wanneer (eind dit jaar)? De komende tijd zal uitwijzen welke geruchten waar zijn. Misschien wordt er al iets gecommuniceerd zijn de E3.
@JST94 Huidige model blijft in ieder geval up-to-date. Ik zou dus kijken waarom je twijfelt om een Switch aan te schaffen. Welke games lijken je interessant en zijn dat genoeg games om een console voor te halen.

• Redax
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-10-2025
JST94 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:58:
Hi all,

Ik ben aan het twijfelen om een Switch aan te schaffen. Echter zie ik dat het een model betreft uit 2019. Wordt er binnenkort een nieuw model verwacht (waardoor ik beter even kan wachten?) of blijft het huidige model nog wel redelijke tijd up-to-date? Ik houdt er niet zo van iets te kopen om vervolgens al vrij snel een 'verouderd' apparaat te hebben. :-)
Als je het geduld kan opbrengen zou ik kijken of men de 'Switch Pro' op de E3 in juni zal aankondigen. De huidige Switch (niet de Lite) is redelijk brak. Scheurende achterkant, joycon drift en Joycons die niet meer lekker aansluiten. Daarnaast is de tijd die je op de accu kan spelen ook niet zo indrukwekkend. Het concept van de huidige Switch is perfect maar de kwaliteit is een beetje van het niveau 'mwah'.

[ Voor 7% gewijzigd door Redax op 07-05-2021 13:47 ]

Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.

@Redax Ik zeg niet dat scheuren niet voorkomen, maar overdrijven is ook een kunst. De accu duur van de Switch V2 is toch meer dan prima? Geef dan aan om hoeveel uur het gaat, dat het voor jou niet zo indrukwekkend is daar kan iemand anders niks mee. Joycon drift is inderdaad een irritant probleem, maar ik verwacht niet dat het opgelost is bij een opvolgend model.
Redax schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:44:
[...]

Als je het geduld kan opbrengen zou ik nog even wachten of men de nieuwe versie op de E3 in juni aankondigd. De huidige Switch (niet de Lite) is redelijk brak. Scheurende achterkant, joycon drift en Joycons die niet meer lekker aansluiten. Daarnaast is de tijd die je op de accu kan spelen ook niet zo indrukwekkend. Het concept van de huidige Switch is perfect maar de kwaliteit is een beetje van het niveau 'mwah'.
Als je degelijke problemen tegenkomt zijn ze gemakkelijk op te lossen, daar heb je garantie voor. Mijn Switch uit 2017 heeft geen enkele van deze problemen overigens, maar n=1. De accu van het 2019 model is toch degelijk voor een tablet die continu aan het gamen is, maar ja je gaat er geen 20 uur uit krijgen. Geen idee wat jouw verwachtingen zijn.

Verder denk ik dat E3 te vroeg zal zijn om een aankondiging van een nieuw model te krijgen. Ik zie dat model niet releasen voor oktober-november, en een release tijdens het eerste kwartaal van 2022 zou ook niet verrassend zijn. Het zou wel leuk zijn als we daar tijdens E3 al van horen, natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door JackAvery op 07-05-2021 14:10 ]

• Redax
Ja jullie mogen allemaal een eigen mening hebben natuurlijk. Ik gaf enkel advies aan JST94. Ik heb het apparaat nu ruim drie jaar en voldoet in mijn ogen niet aan de hoge kwaliteit die Nintendo normaliter hanteert. Vandaar het advies om te wachten, mits JST94 dit kan opbrengen.

@Redax Mijn mening is dat je wat voorzichtiger moet omgaan met je Switch :P

• Timothy3000
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12-01 23:22
Scheurende achterkant?! Wat doe je allemaal met je Switch? Volleyballen?

Dat heb ik echt nog nooit gelezen.

Ik zou ook even op de E3 wachten, maar dan puur voor die eventuele Switch Pro. Als die er niet komt gewoon de Switch 2019 halen. Prima apparaat.

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

In mijn ogen kan je wachten en uiteindelijk sterven met een mooie folder van een artikel dat je wilt kopen in de hand. Als ze al iets aankondigen op de E3 (heel kleine kans) dan duurt het zeker tot het einde van dit kalenderjaar, allemaal langere termijnen en een heleboel onzekerheid.
Met andere woorden: meteen kopen en meteen van genieten deze zomer.

Overigens hier een 2019 model, prima accuduur, gelukkig (nog?) geen joycon drift, maar ik gebruik veel de pro controller op tv. Geen rare scheuren of iets wat daar op lijkt, vreemd dat dit kennelijk voorkomt, ook nog niet eerder gelezen. Ik vraag me af wat er bij redax mee gebeurt is.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• Locolau
  • Laatst online: 12-01 20:08
Redax schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:18:
Ja jullie mogen allemaal een eigen mening hebben natuurlijk. Ik gaf enkel advies aan JST94. Ik heb het apparaat nu ruim drie jaar en voldoet in mijn ogen niet aan de hoge kwaliteit die Nintendo normaliter hanteert. Vandaar het advies om te wachten, mits JST94 dit kan opbrengen.
Letterlijk de eerste keer dat ik dit lees in het gehele bestaan van de Nintendo Switch, alle modellen. Ik geloof dat het probleem ergens anders ligt, anders klaagden hier of online wel meer gebruikers over. Ik ben van nature voorzichtig met elektronica, maar iedereen is anders...

Waarom zou je verwachten dat een Pro versie wel deze enkel bij jouw voorkomende problemen zou oplossen? Niet echt logisch.

Mijn aanbeveling is zeker nu een Switch halen, zijn genoeg leuke games voor die in de tijd kan spelen. Helemaal waard!

[ Voor 12% gewijzigd door Locolau op 09-05-2021 13:28 ]

• Timothy3000
rockhopper schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:35:
In mijn ogen kan je wachten en uiteindelijk sterven met een mooie folder van een artikel dat je wilt kopen in de hand. Als ze al iets aankondigen op de E3 (heel kleine kans) dan duurt het zeker tot het einde van dit kalenderjaar, allemaal langere termijnen en een heleboel onzekerheid.

Overigens hier een 2019 model, prima accuduur, gelukkig (nog?) geen joycon drift, maar ik gebruik veel de pro controller op tv. Geen rare scheuren of iets wat daar op lijkt, vreemd dat dit kennelijk voorkomt, ook nog niet eerder gelezen. Ik vraag me af wat er bij redax mee gebeurt is.
Zo klein is die kans niet. En om nu een Switch te kopen met het oog op een betere versie in het najaar is zonde imo. Grote kans dat je dan spijt krijgt.

E3 is een maandje weg. Zou daar gewoon even op wachten. Is er dan geen aankondiging zou ik de 2019 versie kopen.

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Op zich begrijpelijk advies maar je weet niet wat de nieuwe versie als die al wordt aangekondigd gaat brengen en net zo belangrijk: wat de prijs gaat zijn en hoe lang het duurt voor de levering er gaat zijn (ik refereer even naar de playstation 5).

Zover ik de omstandigheden in kan schatten en wat ik lees is er nog altijd grote sprake van tekorten op gebied van chipfabricage en ik vermoed dat ontwikkeling van hardware (en software) ook achterstand heeft opgelopen met corona. In een normale wereld zou ik de kans op een nieuw model redelijk hoog inschatten, past wel bij de vernieuwingscyclus, maar nu... kleine kans.

Maar goed, een maand uitstel om vervolgens langer uit te stellen, of direct genieten. Uiteindelijk is iedereen natuurlijk vrij om te doen waar hij/zij zin in heeft :)

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:57
Ik kan me herinneren dat er bij de release van de Switch in 2017 berichten online kwamen van consoles met scheurtjes bij de schroeven & ventilatoruitgang. Deze berichten heb ik zelf daarna niet meer gezien. Zelfde met de berichten over consoles die krom waren gebogen. Deze berichten ook niet meer gezien.

Joycon drift heb ik helaas wel soms last van. Dit is echter pas sinds een jaartje ofzo. En ook zeer zelden. En met de pro controller heb ik dat probleem helemaal niet.

Daarbij weet je toch nooit van te voren of er problemen zijn met een product. Dus ga je nu wachten op een console die nog niet eens is bevestigd door de fabrikant of ga je nu lekker de console kopen en plezier ervan hebben.

• Transportman
Timothy3000 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:48:
[...]

Zo klein is die kans niet. En om nu een Switch te kopen met het oog op een betere versie in het najaar is zonde imo. Grote kans dat je dan spijt krijgt.

E3 is een maandje weg. Zou daar gewoon even op wachten. Is er dan geen aankondiging zou ik de 2019 versie kopen.
Er gaan iedere keer wel geruchten over een nieuw model, en wat de geruchten momenteel zeggen is nou niet zo bijzonder dat ik denk dat het meteen zonde is als je het 2019 model nu aanschaft.

• Redax
rockhopper schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:35:

Niets, staat altijd netjes in het dock. Gebruik hem nooit in handheld mode want daar vindt ik hem niet geschikt voor, daar gebruik ik mijn 3DS voor.
Kwalitatief is het niet zo goed als ik had gehoopt. Dat heeft verder niets met de games of het concept te maken want dat zit wel snor.
Overigens praat ik niet enkel uit eigen ervaring, dat zou niet echt representatief zijn. En we kunnen hier lang en breed discussiëren over de kwaliteit maar aan het einde van de rit denk ik dat een mogelijke pro toch een stuk beter zal zijn. En die pro kan met een klein beetje geluk al dit jaar uitkomen. Dat is dan wel weer een aanname. ;)

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-01 17:38

The Chosen One

Zie signature!

Als het kan idd wachten tot meer info op de E3. Als er Pro er komt zal er daar toch meer nieuws over moeten zijn. Wanneer die komt is de vraag en nu een kopen is altijd mogelijk maar "geruchten geruchten" wordt wel een keer werkelijkheid. ;p

En mijn ervaring met de Switch is ook meer dan prima kwa kwaliteit. Accuduur is ook meer dan acceptabel met een 'nieuwe' Switch. En scheuren? 8)7 Wil niet weten hoeveel controllers er daar tegen de muur gaan.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

• tekken4111
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-01 23:00
Redax schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 15:27:
[...]

Niets, staat altijd netjes in het dock. Gebruik hem nooit in handheld mode want daar vindt ik hem niet geschikt voor, daar gebruik ik mijn 3DS voor.
Kwalitatief is het niet zo goed als ik had gehoopt. Dat heeft verder niets met de games of het concept te maken want dat zit wel snor.
Overigens praat ik niet enkel uit eigen ervaring, dat zou niet echt representatief zijn. En we kunnen hier lang en breed discussiëren over de kwaliteit maar aan het einde van de rit denk ik dat een mogelijke pro toch een stuk beter zal zijn. En die pro kan met een klein beetje geluk al dit jaar uitkomen. Dat is dan wel weer een aanname. ;)
Als je uit eigen/andere ervaring praat, maar dat ding staat altijd in het dock, hoe precies heb je er dan scheuren in gekregen? :/ Ik heb zelf ook een switch en ken ook erg veel mensen die er 1 hebben, maar scheuren heb ik echt nog nooit ergens gelezen of gehoord. Laat staan spontaan terwijl die oplaad in t dock... Is je batterij niet vochtig geworden en uitgezet ofzo?
@Redax Ik ben zelf niet zo fan van hoe jij "Overigens praat ik niet enkel uit eigen ervaring, dat zou niet echt representatief zijn" praat, maar natuurlijk mag je je eigen mening hebben. Dit is ook het algemene ervaring topic, dus dat jij je eigen ervaring deelt is helemaal prima. Maar als het om adviseren gaat graag verder kijken dan je neus langs is.

• Redax
L23 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 15:53:
@Redax Ik ben zelf niet zo fan van hoe jij "Overigens praat ik niet enkel uit eigen ervaring, dat zou niet echt representatief zijn" praat, maar natuurlijk mag je je eigen mening hebben. Dit is ook het algemene ervaring topic, dus dat jij je eigen ervaring deelt is helemaal prima. Maar als het om adviseren gaat graag verder kijken dan je neus langs is.
Voor iemand die zo begaan is met de Switch had je wel moeten weten van de issues. Met wat simpele Google opdrachten had je ook kunnen zien dat er een probleem is met de Nintendo Switch en scheuren aan de achterkant. Nintendolife heeft het toevallig ook recent besproken: YouTube: Is Your Nintendo Switch Cracking Under the Pressure?

@Redax Ik ben inderdaad begaan met de Switch en ken de issues waar jij het over hebt, wat is je punt?
Ik ontken ook niet jouw eigen ervaringen. Wat ik bedoel met verder kijken dan je neus lang is zijn onder andere dat wellicht de accu duur voor een ander geen probleem is (waar je overigens zelf een Switch V1 hebt?).
Wellicht ben jij een van de weinige mensen die last heeft van scheuren en is dit niet representatief voor de gehele Switch markt en daardoor onhandig om op basis daarvan mensen te gaan adviseren.

[ Voor 66% gewijzigd door L23 op 07-05-2021 17:41 ]

• menne
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-01 19:57
Ik snap het probleem met de accu duur eigenlijk niet (helemaal als een switch altijd in dock mode is). Ik heb nog nooit een tekort aan accu gehad sinds de paar maanden dat ik hem heb (maar uiteraard is dit een persoonlijke zaak of het wel of niet voldoet natuurlijk).

Is hij trouwens niet op te laden met een 2A powerbank ofzo? Of zijn die niet sterk genoeg? Ik gebruik er eentje voor mijn Quest 2, en daar werkt het prima bij in ieder geval.

• Timothy3000
Redax schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 15:27:
[...]

De accu qua tijd van spelen vind je niet indrukwekkend maar je speelt nooit in handheld en de Switch staat altijd netjes in het dock? :?
menne schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 19:07:
Ik snap het probleem met de accu duur eigenlijk niet (helemaal als een switch altijd in dock mode is). Ik heb nog nooit een tekort aan accu gehad sinds de paar maanden dat ik hem heb (maar uiteraard is dit een persoonlijke zaak of het wel of niet voldoet natuurlijk).

Is hij trouwens niet op te laden met een 2A powerbank ofzo? Of zijn die niet sterk genoeg? Ik gebruik er eentje voor mijn Quest 2, en daar werkt het prima bij in ieder geval.
Ik had met de Switch V1 wel dat het soms aan de korte kant was. Met de Switch V2 heb ik dit probleem niet meer. Hooguit als ik onderweg ben met vakantie en een hele lange rit wil gamen. Maar in de thuis situatie ben ik na 3 a 4 uur wel toe aan een pauze als de Switch aan de lader gaat.

Is inderdaad prima op te laden met een 2A powerbank. Heb er zelf een van de Ikea met USB-A aansluiting en die laad de Switch tijdens het gamen langzaam op, dus is net sterk genoeg.

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Timothy3000 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:48:
[...]

Ik oriënteerde mij ergens in 2019 voor een Switch. Toen waren er al geruchten over een pro. Blij dat ik die genegeerd heb en gewoon een Switch heb gekocht. Had me toch 2 jaar gameplezier gekost als ik had gewacht.

Dus, gewoon kopen. Als (let op, als) ie wordt aangekondigd is t nog maar de vraag wat de specs, prijs en releasedatum zijn. En dan nog maar of ie verkrijgbaar is. En welke games er wanneer komen.

• Transportman
DCNY schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 19:51:
[...]

Ik oriënteerde mij ergens in 2019 voor een Switch. Toen waren er al geruchten over een pro. Blij dat ik die genegeerd heb en gewoon een Switch heb gekocht. Had me toch 2 jaar gameplezier gekost als ik had gewacht.

Dus, gewoon kopen. Als (let op, als) ie wordt aangekondigd is t nog maar de vraag wat de specs, prijs en releasedatum zijn. En dan nog maar of ie verkrijgbaar is. En welke games er wanneer komen.
Inderdaad, er zijn continu geruchten over een Pro of revisie of opvolger, als je daarop wacht blijf je iedere keer weer bezig. Zelfs als er morgen een Pro uit zou komen, zijn er overmorgen al geruchten over de opvolger daarvan. Uiteindelijk zullen die geruchten wel een keer waar worden, maar je kan in de tussentijd al heel veel plezier gehad hebben van nu aanschaffen.

Het is ook niet zo dat er opeens games alleen voor een Pro/revisie-model beschikbaar zullen zijn, die zullen waarschijnlijk nog lange tijd op de oude revisies gespeeld kunnen worden.

• Timothy3000
Ik zeg ook niet wacht tot die Pro er is, maar wacht gewoon een maandje tot de E3. Als je hem nu koopt en er wordt een maand later een nieuwe versie aangekondigd is er best een kans dat je ervan baalt. Ik zou dat wel doen iig. :)

2019 was net die nieuwe revisie met verbeterde accu aangekondigd. De kans dat er toen snel een Pro zou volgen was sowieso niet echt aanwezig. Dat is nu wel anders.

[ Voor 26% gewijzigd door Timothy3000 op 07-05-2021 19:59 ]

• Transportman
Timothy3000 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 19:57:
Ik zeg ook niet wacht tot die Pro er is, maar wacht gewoon een maandje tot de E3. Als je hem nu koopt en er wordt een maand later een nieuwe versie aangekondigd is er best een kans dat je ervan baalt. Ik zou dat wel doen iig. :)

2019 was net die nieuwe revisie met verbeterde accu aangekondigd. De kans dat er toen snel een Pro zou volgen was sowieso niet echt aanwezig. Dat is nu wel anders.
Zeker, je zal dan balen, maar het is net met heel veel andere elektronica, iedere paar maanden is er wel een nieuwe versie. Dan kan je iedere keer wel wachten op die betere versie, maar dan heb je uiteindelijk niets omdat je iedere keer aan het wachten bent.

• Timothy3000
Verschil is wel dat er met de Switch niet iedere paar maanden een nieuwe versie is. Daar is nog maar 1 revisie van geweest en die had dezelfde prijs.

En een maand wachten tot E3 maakt het verschil toch niet? Wordt er niks aangekondigd dan kun je met een gerust hart een Switch kopen. Wordt hij wel aangekondigd dan kun je imo beter even wachten. :)

• meesje
Timothy3000 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 20:06:
Verschil is wel dat er met de Switch niet iedere paar maanden een nieuwe versie is. Daar is nog maar 1 revisie van geweest en die had dezelfde prijs.

En een maand wachten tot E3 maakt het verschil toch niet? Wordt er niks aangekondigd dan kun je met een gerust hart een Switch kopen. Wordt hij wel aangekondigd dan kun je imo beter even wachten. :)
Als je de Switch niet perse nu moet hebben (vanwege verjaardag of zo) dan zou ik dat maandje inderdaad ook even wachten. Los van of de Pro wel/niet interessant is, kan het ook betekenen dat (voor het eerst) de huidige Switch een price drop krijgt. Dat kan ook een leuk extraatje zijn. Kun je wellicht toch weer 1 of 2 spellen voor kopen.

• Timothy3000
Dat ook ja. De eerste versie van de Switch zakte in de maanden voor de revisie ook in prijs. Die kon je toen rond juni 2019 voor 279 kopen.

Dan kun je of die nieuwe versie kopen of met een beetje mazzel de "oude" versie voor een paar tientjes minder halen. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Timothy3000 op 07-05-2021 20:15 ]

• menne
Of nu kopen, en tegen de tijd dat de mogelijke nieuwe er uiteindelijk is en leverbaar je oude met ~€70(?) verlies verkopen. Heb je toch 7 of 8 maanden alvast kunnen gamen en tegen de tijd dat ie er is doe je een upgrade (of niet). Maar ja, een maand wachten tot de e3 kan ook inderdaad :p

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:50

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

SolarOrbiter schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:51:
[...]

@G_Dragon ik heb er gisteren 2 besteld voor 31 euro. 7-day delivery vanuit Spanje.
Ik heb er net 1 besteld voor 14,84 euro :)

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Hier nog niks gelezen/gezien over de nieuwe titel van Nintendo. Garbage Maker.
Tis zeker geen Mario Maker 3... wel meer mogelijkheden kwa soorten games (dat is het idee ook) maar toch heb ik nog niet zo'n vibe van ohh dit wordt geweldig. Naja we zien wel.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-01 15:49

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Je bedoelt Game Builder Garage? 😉

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

The Chosen One schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:45:
Hier nog niks gelezen/gezien over de nieuwe titel van Nintendo. Garbage Maker.
Tis zeker geen Mario Maker 3... wel meer mogelijkheden kwa soorten games (dat is het idee ook) maar toch heb ik nog niet zo'n vibe van ohh dit wordt geweldig. Naja we zien wel.
Er zijn al lijsten van de bekende nodes om mee te programmeren (zie ook deze video van NintendoLife) en mensen zijn ook al websites aan het bouwen om creaties van je favoriete garbage op te delen... :+

Lijkt toch potentieel te hebben voor een random Labo spinoff van 30 euro.

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Ik heb er ook twee besteld, maar dan voor € 9,97 en € 10,52 (er zijn ook andere kleuren voor € 11,54). Bezorgen is wel wat langer ze zeggen 14 dagen, maar we weten allemaal dat dit soms veel meer wordt (dus ook stukje betaald met tijd/geduld).

Ik ga er daarbij vanuit dat het vrij weinig uit maakt bij welke store je koopt (wellicht bij ene wel met 'officieel' doosje, bij andere niet), maar het is altijd geluk hebben of je niet een slechte heb, maar voor 10-tje p/s durfde ik het wel aan. Ik wel benieuwd natuurlijk naar ervaringen van anderen @G_Dragon, @SolarOrbiter.

• tekken4111
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-01 23:00
https://nl.hardware.info/...l-aan-switch-pro-met-oled

Toch wel erg interessant dat er nu blijkbaar een leak is van de schermfabrikant :) ik ben nogateeds erg benieuwd wat de E3 ons gaat brengen.
tekken4111 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 07:09:
https://nl.hardware.info/...l-aan-switch-pro-met-oled

Toch wel erg interessant dat er nu blijkbaar een leak is van de schermfabrikant :) ik ben nogateeds erg benieuwd wat de E3 ons gaat brengen.
De context van dat document (het gaat om een verslag voor investeerders) en hoe de specifieke zin geschreven is suggereert sterk dat dit gewoon een voorbeeld is dat UDC geeft om de toekomstperspectieven van de OLED markt te illustreren. UDC bezit een hoop patenten over hoe OLED panelen functioneren en heeft dus financieel baat bij het verder groeien van de markt.

Hoewel ik de bronnen die al eerder het OLED scherm vermeldden als redelijk betrouwbaar inschat, wijst dit specifieke financiële verslag dus nergens op. Ze zeggen eigenlijk gewoon dat er een gerucht is dat nu ook Nintendo OLEDs gaat integreren in hun producten.

Dit is dus geen leak :)

---
Overigens heeft Bloomberg Japan tijdens de investeerders & pers Q&A enkele dagen geleden een 'no comment' * gekregen van CEO Furukawa i.v.m. meer info over een nieuwe model.

* 「現時点で申し上げられることはない」of "Op dit moment heb ik hier niks over te zeggen"

[ Voor 16% gewijzigd door JackAvery op 11-05-2021 11:46 ]

Zombies Ate My Neighbors en Ghoul Patrol komen gebundeld op 29 juni uit.
Twee maanden later krijgt Crash Bandicoot 4 alsnog een fysieke release in Europa, it's about time!

https://www.nintendolife....hysical_version_in_europe

• meesje
Nu je het toch over Crash hebt, mijn zoontje speelt nu veel Mario Kart. Om het een beetje makkelijk te houden, staan alle hulpmiddelen aan. Kan zoiets ook bij Crash Team Racing? Hij neemt namelijk nog 30 euro aan Intertoys bonnen liggen en wil deze graag voor een spel gebruiken. CTR is bij Intertoys redelijk gunstig geprijsd (30 euro).

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-01 17:26

JB

Cédric roelt!

Jake schreef op maandag 10 mei 2021 @ 16:18:
[...]

Ik heb er ook twee besteld, maar dan voor € 9,97 en € 10,52 (er zijn ook andere kleuren voor € 11,54). Bezorgen is wel wat langer ze zeggen 14 dagen, maar we weten allemaal dat dit soms veel meer wordt (dus ook stukje betaald met tijd/geduld).

Ik ga er daarbij vanuit dat het vrij weinig uit maakt bij welke store je koopt (wellicht bij ene wel met 'officieel' doosje, bij andere niet), maar het is altijd geluk hebben of je niet een slechte heb, maar voor 10-tje p/s durfde ik het wel aan. Ik wel benieuwd natuurlijk naar ervaringen van anderen @G_Dragon, @SolarOrbiter.
Werkt hier top! Al sinds februari. Met name voor extra controller als vriendjes mee willen doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORha0KzrLg4KcfGDJxYvGqu_0tg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WpwIp1BI1wLASO40GBZeNGQ4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door JB op 11-05-2021 21:16 ]

Mijn boefje is liev!

• Xhale
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:15
Volgens mij heb ik een mission impossible gekregen. Vrouw lief is op zoek naar een nieuwe Nintendo switch animal crossing bundel.
Iemand nog een gouden tip waar deze beschikbaar is (zonder de hoofdprijs van 500 te betalen).

Make a program idiotproof and someone will make a better idiot

• afterhourpower1
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-12-2025
Was ooit begonnen aan BOTW, maar afgehaakt vanwege continu verdwaald en doodgaan en het gewoon niet snappen enzo. Maand geleden opnieuw begonnen met een guide en nu veel meer plezier. Nu ik meer health en stamina heb is het veel leuker en beweeg ik me veel vrijer door het spel. Wat een gigantische wereld. Het duurde vier jaar, maar ik ben nu ook fan.

• JanW
  • Laatst online: 19:40
afterhourpower1 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:44:
Was ooit begonnen aan BOTW, maar afgehaakt vanwege continu verdwaald en doodgaan en het gewoon niet snappen enzo. Maand geleden opnieuw begonnen met een guide en nu veel meer plezier. Nu ik meer health en stamina heb is het veel leuker en beweeg ik me veel vrijer door het spel. Wat een gigantische wereld. Het duurde vier jaar, maar ik ben nu ook fan.
Hmm... Ik heb 'm inmiddels al verkocht om deze reden. Voor mijn gevoel bestaan er al te veel van die open wereld wandel simulators, die de spelduur oprekken door objectives 800KM uit elkaar te leggen. Het gaf mij in ieder geval geen Zelda gevoel.

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:31
afterhourpower1 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:44:
En ik maar denken dat ik de enige hierin was.

Ik kom er ook niet echt lekker 'in'.
Inmiddels wel vergelijkbare (type) games gespeeld die me wel kunnen bekoren, zoals Immortals: Fenyx Rising.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• Seal64
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 17:40
Xhale schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:01:
Volgens mij heb ik een mission impossible gekregen. Vrouw lief is op zoek naar een nieuwe Nintendo switch animal crossing bundel.
Iemand nog een gouden tip waar deze beschikbaar is (zonder de hoofdprijs van 500 te betalen).
Geen garanties - die bundel is inmiddels ruim een jaar oud, dus nieuw online is allemaal al uitverkocht. Dus dan houd je drie opties over - óf je moet stomme mazzel hebben en een stenen winkel vinden die er toevallig nog één heeft liggen, óf je moet geluk hebben op ebay of marktplaats met een nette tweedehands, óf je bent een fortuin kwijt op Amazon en consorten. De Pricewatch heeft er nog twee, Amazon en MaxICT, en beiden met onbekende levertijd en een prijs >500€.

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

2e hands lijkt me echt de beste keuze dan.

Of stickers of een docksok als je orginele dock gebruikt.
Of er moeten (ook) nog aparte joycons zijn die je kunt gebruiken.
En maybe komen ze met een Switch Pro versie? Kleine kans maar toch.

JanW schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 08:18:
[...]

Hmm... Ik heb 'm inmiddels al verkocht om deze reden. Voor mijn gevoel bestaan er al te veel van die open wereld wandel simulators, die de spelduur oprekken door objectives 800KM uit elkaar te leggen. Het gaf mij in ieder geval geen Zelda gevoel.
Persoonlijke mening natuurlijk, maar ik vind exploratie net de essentie van de Zelda serie. BOTW vond ik daarom fantastisch net omdat het teruggrijpt naar die essentie.

En één van de vele redenen waarom BOTW innovatief was binnen het open world genre is net dat je zo goed als geen objectives en icoontjes op je kaart hebt die je een waslijst opdrachten geven. Doe gewoon waar je zelf zin in hebt. Je kan het dus ook als een lineaire game spelen, en je spelduur "oprekken" is dus helemaal je eigen keuze. Uiteindelijk zijn er maar twee dingen verplicht: (1) raak van het plateau af, (2) versla Calamity Ganon.

Ik heb wel begrip voor de mensen die liever een lineairdere ervaring hebben volgens het klassieke Zelda template. BOTW houdt het handje van de speler amper vast door enkel een open structuur aan te bieden, maar dat vind ik er net zo leuk aan na meer dan 20 jaar 'meer van hetzelfde'. Hopelijk blijft er ruimte om beide smaken iets aan te bieden naar de toekomst toe.

• TomBraamhaar
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:37
Jan_V schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 09:08:
[...]

En ik maar denken dat ik de enige hierin was.

Ik kom er ook niet echt lekker 'in'.
Inmiddels wel vergelijkbare (type) games gespeeld die me wel kunnen bekoren, zoals Immortals: Fenyx Rising.
Grappig, ik vind BOTW fantastisch. Misschien wel m'n nummer 1 spel.
Laatst I:FR gekocht, maar die vind ik echt stukken minder. Het springen is zweverig, algehele besturing wat vager. Kan imo niet tippen aan BotW

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Kan me er ook niet echt in vinden.

Er is genoeg te doen in BOTW. En als je dat soort zaken niet wilt doen... doe ze niet. Ga direct de quests af. Horsies, teleports genoeg opties om snel door de wereld te gaan. Volgens mij kun je hem zelfs met XX minuten of enkele uren uitspelen als je zou willen. Ik zit er al 50-60 uur in en nog heel wat tientallen (honderden?) uren te gaan.
Gebieden zitten vol met
spoiler:
consumables, chests, shrines, spullen om foto's van te maken (voor je pokedex) targets (voor bow), nieuwe paardjes, andere resources e.d.
.

Als het niet je game is (YOU'RE CRAZY!) a la maar walking simulator, verdwalen (en dan heb ik zelf nog de prohud aan) en niks te doen en zo dat is het gewoon echt niet.

[ Voor 3% gewijzigd door The Chosen One op 12-05-2021 11:20 ]

Ik had ook met BOTW dat ik het later weer heb opgepakt. Ik zat het eerst teveel met Skyrim te vergelijken. Uiteindelijk vind ik het niet vergelijkbaar. Er zijn dingen die Skyrim beter doet en er zijn dingen die BOTW beter doet. Maar goed, na 60 uur heeft het een paar jaar liggen stoffen tot dat ik het begin vorig jaar weer heb opgepakt. En op een gegeven moment klikte het en toen heb ik het uiteindelijk in 180 uur uitgespeeld. Ik zou het zelf niet aan de hand van een guide spelen, de kracht van het spel is ontdekken. Wel heb ik af en toe opgezocht waar bepaalde ingrediënten, kleiding en wapens te vinden zijn.

Voor mij trouwens wel een van de beste games die ik gespeeld heb, maar vond het erg apart dat het pas vrij laat klikte.

[ Voor 9% gewijzigd door L23 op 12-05-2021 17:31 ]

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10-01 23:05
Heb BTOW inmiddels al 2 keer volledig uitgespeeld, dat wil zeggen iedere shrine en ganon verslagen, maar niet iedere korok seed.

Fenyx rising heb ik ook, maar daar kom ik toch niet echt in, weet niet waarom precies, maar heb soms het gevoel alsof het niet af is en veel "tempel" zijn echt trail en error/luck ipv skills.

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

• Timothy3000
BOTW vond ik ook niet zo geweldig als de meesten. Het verveelde me sneller dan verwacht. Veels te veel herhaling voor mijn gevoel. Een prachtige wereld waarin exploren voor mij niet echt loonde. Mede ook doordat de wapens breken. Jammer dat je dat niet uit kon zetten.

De sfeer enzo vond ik wel helemaal fantastisch en de goede Shrines waren ook echt enorm goed.

Immortals daarentegen.... die deed alles wat BOTW probeerde te doen, maar voor mij dan stukken beter. Leukere quests, verhaal, combat. Vond de tempels ook geweldig en de humor ook. Vond die persoonlijk een stuk leuker.

Beide zijn absoluut fantastische games, maar je leest vaker dat de 1 juist wel of niet klikt. Bij mij deed dat Immortals dat wel en BOTW dat minder.

[ Voor 95% gewijzigd door Timothy3000 op 12-05-2021 20:09 ]

• Timothy3000
Weten jullie of er ook een fysieke versie van Famicom Detective komt?

• Transportman
Immortals vond ik zelf iets minder dan BotW, de besturing in Immortals voelde een beetje onhandig (alsof er soms een vertraging in het springen zat) en de wereld nodigde mij minder uit tot ontdekken en voelde om de een of andere reden leger dan BotW. Aan de andere kant vond ik de verscheidenheid aan tegenstanders en de tempels wel beter in elkaar zitten dan BotW (al zijn sommigen soms wel geluk). De puzzels in de wereld waren ook een leuke toevoeging, maar soms leek het ook wel alsof de puzzels gebroken konden worden als je de juiste powers vrij had gespeeld.
Timothy3000 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:11:
Weten jullie of er ook een fysieke versie van Famicom Detective komt?
Er komt in Japan een fysieke collector's edition, maar die ondersteund volgens mij geen Engels.
Wat nieuws:
  • Subnautica en de sequel Beyond Zero releasen deze week op Switch. Veel mensen die bekend zijn met de titel hielden hun hart wat vast over de performance - Subnautica heeft niet bepaald de reputatie goed geoptimaliseerd te zijn. Ondertussen zijn reviews uit, en een paar van de Switch reviews gaan expliciet in op dit punt. De review van SwitchUp laat weten dat in het algemeen de performance tussen de 27 a 30 fps ligt, maar dat het spel wel af en toe last heeft van slechte frametimes (wat leidt tot schokken) en van gereduceerde draw distance. Al bij al is het spel docked "in orde" ondanks deze opmerkingen, maar komt de port meer tot zijn recht in handheld mode volgens de review.

In sequel Subnautica: Below Zero is alles grafisch indrukwekkender maar de frametimes lijden hier nog harder onder. SwitchUp meldt in hun review dat handheld mode opvallend aangenamer is om te spelen.
  • Deckbuilding roguelike Rise of the Slime heeft een demo gekregen - linkje naar de eShop. Deze game waarin als een slime door de wereld gaat speelt als een mix tussen een deckbuilder en een side-scrolling adventure en valt op door zijn charmante stijl. Het spel lijkt relatief casual in vergelijking met games zoals Slay the Spire maar is misschien wel het proberen waard. De release is op 20 mei
  • Ook op 20 mei belandt de Switch port van Layers of Fear 2 op de eShop, een first-person horror game.
  • Over twee weken releast turn basesd strategy game Pathway. Dit was de eerste keer dat ik ervan hoorde, maar ziet er best leuk uit. Trailer:

• Om af te sluiten met een snuifje zout: de geruchtenmolen is sinds gisteren weer op gang geraakt over een mogelijke nieuwe 2D Donkey Kong game. Website DKVine gaat in meer detail in op deze geruchten en contrasteert ze met de informatie die ze zelf over de jaren te weten gekomen zijn. Zij lijken alvast onafhankelijk gehoord te hebben dat er inderdaad een team binnen Nintendo EDP aan een Donkey Kong game aan het werken is.

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Xhale schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:01:
Onbekende winkel (voor mij) op de canarische eilanden (buiten de EU dus) mogelijk extra import kosten maar wel "redelijk" geprijsd. Verder 470 euro op amazon.it
En er is 1 intertoys in koog aan de zaan die er kennelijk eentje heeft. (fysiek afhalen in winkel) Hopelijk woon je in de buurt ;)

• Mauz1978
  • Laatst online: 13-01 17:23

Mauz1978

Console War Veteran

• Over twee weken releast turn basesd strategy game Pathway. Dit was de eerste keer dat ik ervan hoorde, maar ziet er best leuk uit. Trailer:

[YouTube: Pathway - Nintendo Switch Announcement Trailer]

Ziet er wel geinig uit. Beetje Silent Storm vibes krijg ik ervan. Dat was in mijn ogen een van de beste turn based games (waar heel de wereld kapot kon - dat kan hier niet volgens mij)...even in de gaten houden.

Something under the bed is drooling

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:02
Pffff, na ongeveer 400 pogingen champions road voor 1e keer uitgespeeld (Mario) in Mario 3d world. Wat een lastig level waar elke fout genadeloos wordt afgestraft.
Ik hoop dat met andere characters makkelijker is

• afterhourpower1
JanW schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 08:18:
[...]

Probeer het nog eens met een guide. In het begin vielen zoveel dingen nu op hun plek. En had ik er veel meer plezier van.

• Mrs.ED
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-01 09:56
Welke guide heb jij gebruikt? Hier ligt BOTW ook na twee uur spelen al een jaar ongebruikt in de kast, maar wil hem graag nog een kans geven.

[ Voor 65% gewijzigd door Mrs.ED op 15-05-2021 06:57 ]

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

En dan speel ik juist zonder guide (enkel dingetje opgezocht) en met prohud aan. :+

Wat het begin al snel "leuker" kan maken is een hartje of 2 erbij. En zorg ervoor dat je genoeg "food" bij je hebt. Ook tijdens het klimmen e.d. kun je dat gebruiken. Dat voorkomt al een boel ergernis denk ik.

• Vincent Dave
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-05-2021
JackAvery schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:49:
[...]

Persoonlijke mening natuurlijk, maar ik vind exploratie net de essentie van de Zelda serie. BOTW vond ik daarom fantastisch net omdat het teruggrijpt naar die essentie.

En één van de vele redenen waarom BOTW innovatief was binnen het open world genre is net dat je zo goed als geen objectives en icoontjes op je kaart hebt die je een waslijst opdrachten geven. Doe gewoon waar je zelf zin in hebt. Je kan het dus ook als een lineaire game spelen, en je spelduur "oprekken" is dus helemaal je eigen keuze. Uiteindelijk zijn er maar twee dingen verplicht: (1) raak van het plateau af, (2) versla Calamity Ganon.

Ik heb wel begrip voor de mensen die liever een lineairdere ervaring hebben volgens het klassieke Zelda template. BOTW houdt het handje van de speler amper vast door enkel een open structuur aan te bieden, maar dat vind ik er net zo leuk aan na meer dan 20 jaar 'meer van hetzelfde'. Hopelijk blijft er ruimte om beide smaken iets aan te bieden naar de toekomst toe.
Wat bedoel je precies met de essentie van de Zelda serie? Alleen Legend of Zelda komt in de buurt van exploratie hoewel het nog steeds een lineaire game is ter vergelijking met BOTW. Bewijs heb ik niet maar ik ben er redelijk van overtuigd dat de engine van BOTW in eerste instantie niet voor een Zelda bestemd was. Geweldig spel maar het voelt totaal niet aan als een typisch Zelda deel.

• Transportman
Mrs.ED schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 06:57:
Welke guide heb jij gebruikt? Hier ligt BOTW ook na twee uur spelen al een jaar ongebruikt in de kast, maar wil hem graag nog een kans geven.
Ik heb hem zelf zonder guide gespeeld, maar het begin is wat pittig om door te komen, omdat je op dat moment nog vrij zwak bent en de tegenstanders toch best hard kunnen meppen op dat moment. Daarom probeer ik in het begin zoveel mogelijk gevechten te ontwijken, tot ik een paar hartjes erbij heb om de grootste klappen op te vangen. En naarmate je verder komt schuift dat steeds verder door dat je op het einde de meeste tegenstanders zonder problemen aan kan. Dat is ook de reden dat ik twijfel om een keer Master Mode te doen, aan het eind is BotW makkelijk, maar ik kijk heel erg tegen het begin in Master Mode op.

Waarom heb je hem na 2 uur aan de kant gelegd? Een guide kan misschien helpen, maar misschien is het iets waar je doorheen moet, of misschien is het wel iets waar je het hele spel last van zal blijven houden.

• afterhourpower1
Mrs.ED schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 06:57:
Zeldadungeon.net

• afterhourpower1
Iemand hier ervaring met Yoshi’s Crafted World? De demo was best leuk en dochterlief vond het geweldig. Blijft het ook leuk na een paar uur? Game is nog steeds best duur.

• RollieBollie
  • Laatst online: 19:57
First party Nintendo games blijven vaak rond de releaseprijs hangen. En dat is ook best logisch, omdat die games ook lang speelbaar blijven.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:05
@afterhourpower1 heb zelf de WiiU tegenhanger en die is wel erg leuk. Makkelijk te leren, maar wordt zeker wel moeilijker. Speel deze met mijn dochtertje van 7 jaar.

• meesje
afterhourpower1 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:26:
Iemand hier ervaring met Yoshi’s Crafted World? De demo was best leuk en dochterlief vond het geweldig. Blijft het ook leuk na een paar uur? Game is nog steeds best duur.
In een review op gamekings was men erg enthousiast. Wel een beetje aan de korte en makkelijke kant.
Natuurlijk super cute. Staat op het wensenlijstje van mijn zoontje. Ooit 20 euro bij Intertoys, maar helaas geen winkel in de buurt.
Vincent Dave schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 18:04:
[...]

Wat bedoel je precies met de essentie van de Zelda serie? Alleen Legend of Zelda komt in de buurt van exploratie hoewel het nog steeds een lineaire game is ter vergelijking met BOTW.
Wat mij altijd heel erg aantrok in oudere Zelda games (The Legend of Zelda, A Link to The Past, Ocarina of Time...) is hoe de wereld altijd vol geheimen en kleine puzzels zat. Bij wijze van spreke zat er achter elke rots wel een mogelijke verrassing, en had je een hoop kleinere mysteries die zich in de overworld afspeelden. Deze nadruk op dingen ontdekken en verrast worden zie je natuurlijk ook zeer expliciet in de dungeons, maar om een of andere reden was de overword voor mij altijd al erg belangrijk.

Naarmate er meer games in de serie uitkwamen, merkte je (imo) dat de werelden steeds strakker en lineairder werden, en dat hierdoor de overworld eigenlijk steeds meer als 'filler die je van dungeon A naar dungeon B moet brengen' begon aan te voelen. Dit zie je vooral in Twilight Princess (heel grote wereld qua oppervlakte destijds, maar voelde vaak erg leeg) en in Skyward Sword (extreem lineair én weinig te ontdekken).

BOTW bracht voor mij dat mysterie en dat plezier van dingen te ontdekken en verrast te worden helemaal terug.
Bewijs heb ik niet maar ik ben er redelijk van overtuigd dat de engine van BOTW in eerste instantie niet voor een Zelda bestemd was.
Over de ontwikkeling van de physics engine bestaat nochtans redelijk wat publieke informatie, zie bijvoorbeeld bijna de helft van deze video.

• menne
Transportman schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 18:07:
[...]
maar het begin is wat pittig om door te komen, omdat je op dat moment nog vrij zwak bent en de tegenstanders toch best hard kunnen meppen op dat moment. Daarom probeer ik in het begin zoveel mogelijk gevechten te ontwijken, tot ik een paar hartjes erbij heb om de grootste klappen op te vangen.
Grappig, ik vond het allemaal goed te doen vanaf het begin. Misschien hangt het ook erg af waar je als eerste naartoe gaat na het plateau? Had zelf niks ingelezen en geen guide gebruikt, en het ging allemaal heel organisch voor mijn gevoel.

Later kwam ik wel in gebieden dat ik dacht van, oké, als ik hier in de eerste uren terecht was gekomen had ik echt geen kans gehad met deze vijanden. Dus als je dat overkomt in het begin zal het niet zo organisch voelen denk ik..

Nou ja, soms klikt een spel voor de één misschien meer dan de ander.

[ Voor 3% gewijzigd door menne op 15-05-2021 20:17 ]

• Transportman
menne schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:16:
[...]

Grappig, ik vond het allemaal goed te doen vanaf het begin. Misschien hangt het ook erg af waar je als eerste naartoe gaat na het plateau? Had zelf niks ingelezen en geen guide gebruikt, en het ging allemaal heel organisch voor mijn gevoel.

Later kwam ik wel in gebieden dat ik dacht van, oké, als ik hier in de eerste uren terecht was gekomen had ik echt geen kans gehad met deze vijanden. Dus als je dat overkomt in het begin zal het niet zo organisch voelen denk ik..

Nou ja, soms klikt een spel voor de één misschien meer dan de ander.
De eerste keer op het plateau was voor mij even doorheen bijten, daarna ging het voor mij ook een stuk organischer, ik had alleen aan het begin wat moeite met de gevechten maar toen ik dat doorhad wist ik ook wel dat ik het wat ontwijkender moest spelen.

• Mauz1978
  • Laatst online: 13-01 17:23

Mauz1978

Console War Veteran

afterhourpower1 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:26:
M’n zoontje (6) heeft die vorig jaar uitgespeeld en vond het echt een leuke game. Ik vond het ook leuk om mee te kijken om te zien hoe ze alles van karton hebben gemaakt. Replayability heeft ie niet voor mn zoon, want sinds ie het uitgespeeld heeft, heeft ie het niet meer aangeraakt. Dat is met andere spellen wel anders. Daarom hebben we deze game voor €35 ingeruild bij gamemania. Maar de playthrough was wel een genot.

Something under the bed is drooling

• Mrs.ED
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-01 09:56
Transportman schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 18:07:
[...]

Ik heb hem zelf zonder guide gespeeld, maar het begin is wat pittig om door te komen, omdat je op dat moment nog vrij zwak bent en de tegenstanders toch best hard kunnen meppen op dat moment. Daarom probeer ik in het begin zoveel mogelijk gevechten te ontwijken, tot ik een paar hartjes erbij heb om de grootste klappen op te vangen. En naarmate je verder komt schuift dat steeds verder door dat je op het einde de meeste tegenstanders zonder problemen aan kan. Dat is ook de reden dat ik twijfel om een keer Master Mode te doen, aan het eind is BotW makkelijk, maar ik kijk heel erg tegen het begin in Master Mode op.

Waarom heb je hem na 2 uur aan de kant gelegd? Een guide kan misschien helpen, maar misschien is het iets waar je doorheen moet, of misschien is het wel iets waar je het hele spel last van zal blijven houden.
Ik vond het vooral erg veel lopen. Gisteren heb ik hem weer gepakt en het trekt me nu al meer, moet alleen nog naar zo’n tempel bovenop die koude berg en ik erger me dood dat ik steeds dood ga. Maar daar komen we vast wel doorheen. Gevechten gaan juist makkelijk, had een guide en al vrij snel stevige wapens :+

Het is in ieder geval een erg gaaf spel om te zien, dus vanmiddag maar weer even doorpakken.

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:31
Mrs.ED schreef op zondag 16 mei 2021 @ 07:28:
[...]

Ik vond het vooral erg veel lopen. Gisteren heb ik hem weer gepakt en het trekt me nu al meer, moet alleen nog naar zo’n tempel bovenop die koude berg en ik erger me dood dat ik steeds dood ga. Maar daar komen we vast wel doorheen. Gevechten gaan juist makkelijk, had een guide en al vrij snel stevige wapens :+

Het is in ieder geval een erg gaaf spel om te zien, dus vanmiddag maar weer even doorpakken.
Wat je daar moet weten is hoe er gekookt moet worden. Dan kun je de pepertjes uit de boom voor de berg verwerken in een gerecht.

Ik wist hier nog niet hoe ik moest koken (misschien heb ik die uitleg gemist ergens in de game), dus heb hier heel wat appels naar binnen zitten werken 😅

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• afterhourpower1
[...]

Ik weet niet of ik mag spoileren, maar zorg dat je zo snel mogelijk een bepaald kledingstuk krijgt waar je lekker warm van blijft. Dat scheelt veel frustratie.

• sderooij
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:14
verdorrie jongens, nu ga ik maar weer is botw opstarten na het lezen van al deze posts :P

• Vincent Dave
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-05-2021
JackAvery schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:08:
[...]
Wat mij altijd heel erg aantrok in oudere Zelda games (The Legend of Zelda, A Link to The Past, Ocarina of Time...) is hoe de wereld altijd vol geheimen en kleine puzzels zat. Bij wijze van spreke zat er achter elke rots wel een mogelijke verrassing, en had je een hoop kleinere mysteries die zich in de overworld afspeelden. Deze nadruk op dingen ontdekken en verrast worden zie je natuurlijk ook zeer expliciet in de dungeons, maar om een of andere reden was de overword voor mij altijd al erg belangrijk.

Naarmate er meer games in de serie uitkwamen, merkte je (imo) dat de werelden steeds strakker en lineairder werden, en dat hierdoor de overworld eigenlijk steeds meer als 'filler die je van dungeon A naar dungeon B moet brengen' begon aan te voelen. Dit zie je vooral in Twilight Princess (heel grote wereld qua oppervlakte destijds, maar voelde vaak erg leeg) en in Skyward Sword (extreem lineair én weinig te ontdekken).

BOTW bracht voor mij dat mysterie en dat plezier van dingen te ontdekken en verrast te worden helemaal terug.
Begrijp het helemaal, zelf ben ik fan van Zelda van het eerste uur en wat ik vooral mis in BOTW zijn de dungeons en die shrines zijn geen alternatief maar de grootste zwakte van het spel.
JackAvery schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:08:
[...]
[...]

Over de ontwikkeling van de physics engine bestaat nochtans redelijk wat publieke informatie, zie bijvoorbeeld bijna de helft van deze video.
Publieke informatie zegt het al, dat is de marketing machine. Daarin wordt nochtans verteld wat ze je willen laten horen, Zelda BOTW was al in ontwikkeling vóór de WiiU release en toen zagen de plannen er heel anders uit.

[ Voor 55% gewijzigd door Vincent Dave op 16-05-2021 11:09 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:05
@Mrs.ED er zijn meer mogelijkheden om je te weren voor de klim naar die tempel.
Het wordt wel vertelt zeg maar. Maar het is inderdaad even een momentje om te leren in deze variant.

• Transportman
[...]

Het idee van die shrine bereiken is dat je vooral leert hoe je je kan wapenen tegen verschillende weersomstandigheden. Dat je daar constant dood gaat is ook om te zorgen dat je wel leert dat je iets moet doen, want er zijn grotere gebieden waar de temperaturen nog extremer zijn en dan redt je het niet met constant appels eten of onvoldoende bescherming.

Er zijn een paar manieren om boven te komen:
spoiler:
  • In de hut van de oude man, lees zijn dagboek, hij heeft het over een gerecht maar hij weet niet alle ingrediënten meer (missende zijn vlees en vis), als je het gerecht voor hem maakt geeft hij zijn warme trui
  • Eten koken die je bescherming geeft tegen kou, zoals al aangegeven
  • Continu appels eten/healen tot je boven bent
Als je boven komt zonder de warme trui te verkrijgen, krijg je die van de oude man zodra je boven bij de shrine bent.
Vincent Dave schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:02:
[...]

Begrijp het helemaal, zelf ben ik fan van Zelda van het eerste uur en wat ik vooral mis in BOTW zijn de dungeons en die shrines zijn geen alternatief maar de grootste zwakte van het spel.
Ik snap wel dat je de dungeons mist. Persoonlijk vond ik de Divine Beasts beter dan redelijk wat mensen laten uitschijnen. Ik denk eigenlijk dat veel mensen de Shrines en Beasts al leuker zouden vinden als er wat meer visuele afwisseling was. Omdat de sfeer overal hetzelfde is, kunnen deze eentonig overkomen (ook al zijn er duidelijke narratieve redenen waarom dat zo is).

Persoonlijk vind ik de Shrines een elegante oplossing voor een aantal uitdagingen vanuit het game design perspectief. Ze vervullen namelijk een hoop functies in het spel: ze zijn oriëntatiepunten in de wereld die de speler in bepaalde richtingen leiden, het zijn 'beloningen' voor het exploren en het oplossen van overworld quests, het zijn fast travelling punten, het zijn individuele puzzeluitdagingen die expliciet gebruik maken van de physics om mensen meerdere manieren te geven om ze op te lossen, en ze functioneren als progressiesysteem om stamina en heartpieces uit te delen.

Dit koppelt voor mij opnieuw ook terug naar het thema 'ontdekken' - je ziet in BOTW dat verschillende van de shrines en torens vinden of bereiken een micro-avontuur op zich is dat opnieuw op verschillende manieren op te lossen is. Die dynamiek maakt het net leuk wat mij betreft.

Zelf hoop ik wel dat men in de sequel wat meer 'dungeons' implementeert, maar dat hoeft niet perse in de traditionele zin. Ik zie ze graag nog meer spelen met de overworld om zo spelers organisch in situaties te krijgen die heel dungeon-like zijn.
Publieke informatie zegt het al, dat is de marketing machine. Daarin wordt nochtans verteld wat ze je willen laten horen, Zelda BOTW was al in ontwikkeling vóór de WiiU release en toen zagen de plannen er heel anders uit.
Je kan terecht sceptisch zijn over marketing maar veel van die informatie werd ook in meer detail gegeven in presentaties op GDC en andere, op ontwikkelaars gerichte conferenties. Het is niet omdat men die informatie kan aanwenden voor marketingvideo's zoals die "making of"-serie dat het meteen allemaal onzin is. Ik vind het net interessant dat het Zelda team relatief veel informatie vrijgeeft over het ontwikkelproces. Dat men tegelijk wou verkopen hoe een grote verandering dit was voor de serie, kan je Nintendo moeilijk kwalijk nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door JackAvery op 16-05-2021 12:10 ]

• TomBraamhaar
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:37
Vincent Dave schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:02:
[...]

[...]

Compleet niet mee eens, als Zelda fan van het eerste uur. Ondanks de grafische verschillen steeds in de 3d zelda's bleef de structuur steeds hetzelfde. Ga naar de Dungeon, pak een speciaal item en versla de baas ermee. Op naar de volgende.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb van elke game genoten, maar ik was blij verrast dat ze met BotW Een andere weg hebben gekozen. Zonder daarbij, imo, het Zelda gevoel te verliezen.

Ik denk zelfs dat een 'klasieke' 3d Zelda lang niet zo succesvol zou zijn geweest.

• Straat_Joekel
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:05
BOTW was mijn eerste Zelda-ervaring sinds Zelda: The Wand of Gamalon op de Philips cd-i in 1993/1994 als klein ventje haha. Ik heb na de eerste 10 uur het spel ook lang laten liggen, om het vervolgens een half jaar later alsnog uit te spelen. Vond het uiteindelijk een hele leuke game!
TomBraamhaar schreef op zondag 16 mei 2021 @ 20:57:
[...]
Ik denk zelfs dat een 'klasieke' 3d Zelda lang niet zo succesvol zou zijn geweest.
Inderdaad onwaarschijnlijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wma1jfgphdtaczCGTLcxWG4up4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kFRDJ2P8welRC3RQGcVD0nXb.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 104 ... 278 Laatste

Let op:
Discussie over de Nintendo Switch 2, zie: [Nintendo Switch 2] Nieuws & Speculaties

Voor Nintendo Online zaken: [Nintendo Online] Ervaringen en Discussie

Technische issues of garantievragen? Zie dan: ~~~[Switch] Problemen en garantie-afhandelingen

Vragen of opmerkingen over levertijden en nieuwe revisies? Zie dan: [Nintendo Switch] prijzen, voorraad en bestel topic