• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-12-2025

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

jaydenjarno schreef op zondag 25 april 2021 @ 20:52:
Binnenkort de New Pokémon snap. Mijn zoontje stelde de vraag of daar shinys in zaten. Maar kan dit dus nog nergens vinden op internet.
Wel veel dat het nog niet besproken is. Weet iemand of er shinys zullen zijn?
Paar minuten googlen levert op dat dit niet officieel bevestigd is en dat dus eigenlijk niemand met zekerheid kan zeggen of er Shiny's in de game zullen zitten. Tenzij hier ontwikkelaars/beta testers/product managers van Pokemon Snap meelezen en reageren denk ik niet dat je in dit topic uitsluitsel zal krijgen.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

• jaydenjarno
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-12-2025
Dat googelen had ik gedaan ja. Vandaar ook dat ik aan geef dat ze het daar niet weten. Maar Tweakers weet vaak heel veel. Vandaar de hoop dat iemand het wist 😁

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:35
@jaydenjarno @Tsjipmanz Volgens mij is Pokemon Snap oorspronkelijk niet een real time generated game. Lijkt me eigenlijk sterk dat er shinies in zouden zitten. Daar is het in mijn ogen niet het soort spel voor.

• Timothy3000
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09:08
Poeh, ik heb niet vaak dat het begint te kriebelen bij een limited run uitgave maar deze van Sam and Max is wel erg gaaf....

https://limitedrungames.c...-world-collectors-edition

[ Voor 70% gewijzigd door Timothy3000 op 26-04-2021 10:12 ]

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-01 22:29

The Chosen One

Zie signature!

Nog 1-4 dagen geduld voor wat reviews.
Wil vooral zien of het een betere game dan de 1e om te kopen waar je wat langer dan X uur mee kunt doen. 1e geluiden waren positief (dag/nacht, meerdere foto's per pokemon) maar nu kijken of dat 5 uur betekent i.p.v. 4 of meer 10 of 20. Voor 50 euro wil ik wel iets terug zien... ;p

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

• Arunia
@The Chosen One Ik heb hem besteld voor mijn dochter en vrouw. Zelf hoeft het niet. We hebben ook de N64 versie. Een keer door lopen is wel leuk, maar daarna heb ik het wel gehad.

• Linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:26
Mijn dochter laten zien, maar die werd hier niet echt blij van, wilt liever eind van het jaar Pokémon Brilliant Diamond.

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

The Chosen One schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:13:
Nog 1-4 dagen geduld voor wat reviews.
Wil vooral zien of het een betere game dan de 1e om te kopen waar je wat langer dan X uur mee kunt doen. 1e geluiden waren positief (dag/nacht, meerdere foto's per pokemon) maar nu kijken of dat 5 uur betekent i.p.v. 4 of meer 10 of 20. Voor 50 euro wil ik wel iets terug zien... ;p
Zelf ook benieuwd wanneer het review embargo afloopt, er loopt namelijk nog een mooie korting op Amazon.fr tot de 28ste voor nieuwe gebruikers van de app...

Op zich klinken alle nieuwe features wel alsof ze de game substantieel zullen uitbreiden t.o.v. deel 1. 200 Pokémon, meerdere routes, meerdere tijdstippen...

Edit: het reviewembargo zou woensdag aflopen!

[ Voor 3% gewijzigd door JackAvery op 26-04-2021 14:20 ]

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:48
Mijn vierjarige dochter is enthousiast over Snap. Ze heeft verder niks met gamen mede omdat ze wat achterloopt met haar fijne motoriek dus het zou mooi zijn als we wat samen te doen hebben op een regenachtige middag.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• Mauz1978
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:39

Mauz1978

Console War Veteran

Wij gaan m hier vrijdag ophalen bij gamemania dankzij hun goede inruil actie. Mn zoontje van 6 (heeeelemaal into pokemon) koopt ‘m samen met mij (en papa is toch ook wel stiekum nieuwsgierig).

Het lijkt me ook niet dat hierin shiny’s in voorkomen daar dat in de andere games meer te maken heeft met andere stats.

Zelf momenteel helemaal verslaafd aan Hades. Heb m lange tijd in de gaten gehouden (zonder spoilers) en ontdek nu alles zelf, maar een schitterende game in alle opzichten zeg!

[ Voor 21% gewijzigd door Mauz1978 op 26-04-2021 13:59 ]

Something under the bed is drooling

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:20
Voor de mensen die naar New Pokemon Snap aan het kijken zijn, op het Nintendo-kanaal hadden ze afgelopen weekend een Nintendo Minute waar ze door het eerste level speelden:

[YouTube: New Pokémon Snap – First Area Gameplay]

Zelf twijfel ik nog of ik hem ga halen, lijkt me wel heerlijk ontspannen, maar vraag me ook af hoeveel er in zit aan levels.
Een kleine verrassing: Nintendo heeft net een gratis update aangekondigd voor Super Mario Party. De ontwikkelaars patchen online functionaliteit in het spel voor Mario Party mode, de 2v2 mode en 70 minigames.

Edit: patch notes!

Ver. 1.1.0 (Released April 27, 2021)

Feature Added

You can now play the following modes over the internet:
  • Mario Party
  • Partner Party
  • Free Play (Minigames)
Important: To play over the internet, a subscription to the paid Nintendo Switch Online service is required.

Playing over the internet

To play over the internet, select either Mario Party, Partner Party, or Minigames, then select Online Play.
There are two ways to play over the internet: Friend Match, where you can play with Friends, and Private Game, where you can play with anyone using passwords.

The combinations through which you can play over the internet are as follows:
  • Up to 1 player per system (you can play with between 2 and 4 players)
  • Up to 2 players per system (you can play with between 3 and 4 players)
If two players are each playing on their own systems, they cannot play with two players using a third system.

Playing over the internet supports the Invite Friend feature. If you select Invite Friend on the screen at which you’re waiting for rivals, your selected Friends can join from the Online Play Invites on their user-page icon in the top left of the HOME Menu.
Online Mariothon does not support the Invite Friend feature.

When playing over the internet, all 20 characters and all maps are available, regardless of your current in-game progress.

When playing over the internet, 70 of the total 80 minigames are available to play.
The following 10 minigames are not available when playing over the internet.
  • Strike It Rich
  • Time to Shine
  • Take a Stab
  • All-Star Swingers
  • Rhythm and Bruise
  • Pep Rally
  • Wiped Out
  • Fiddler on the Hoof
  • Clearing the Table
  • Baton and On
Play data won’t be saved when playing over the internet.

Ander nieuws uit Japan: er werden vandaag in het magazine Famtisu ports aangekondigd van Earth Defense Force 2: Invaders from Planet Space en Earth Defense Force 2017, respectievelijk het tweede en derde spel uit de reeks. De ports worden gebaseerd op de Vita editie van de games, hopelijk betekent dit dus ook dat we local en online multiplayer modes hebben.

De Japanse release date van EDF 2 wordt 15 juli, EDF 3 wordt in de herfst verwacht. Het is de eerste keer dat de franchise een 'mainline' game op een Nintendo uitbrengt. Spinoff Earth Defense Force: World Brothers was al eerder aangekondigd, en releast wereldwijd op 27 mei.

[ Voor 68% gewijzigd door JackAvery op 27-04-2021 10:22 . Reden: Video en patchnotes toegevoegd, Japanse link verwijderd ]

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:06
Is Mario Party ook leuk als je het spel maar met z’n 2-en speelt (dus twee computer tegenstanders)?

• Mauz1978

Mauz1978

Console War Veteran

meesje schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 11:18:
Is Mario Party ook leuk als je het spel maar met z’n 2-en speelt (dus twee computer tegenstanders)?
Het kan leuk zijn, echter de AI is best belabberd (en heb je snel door). De mini games zijn wel grappig alleen niet zo talrijk als de Wii versie. Het unlocken van characters is ook erg beperkt.

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:45
Transportman schreef op maandag 26 april 2021 @ 17:57:
Voor de mensen die naar New Pokemon Snap aan het kijken zijn, op het Nintendo-kanaal hadden ze afgelopen weekend een Nintendo Minute waar ze door het eerste level speelden:

[YouTube: New Pokémon Snap – First Area Gameplay]

Zelf twijfel ik nog of ik hem ga halen, lijkt me wel heerlijk ontspannen, maar vraag me ook af hoeveel er in zit aan levels.
Ik vind Pokemon games erg leuk, en elke keer kijk ik videos van Snap, maar ik kan gewoon niet vinden wat ik er leuk aan moet gaan vinden haha. :P

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Inverted_World schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 12:49:
[...]

Ik vind Pokemon games erg leuk, en elke keer kijk ik videos van Snap, maar ik kan gewoon niet vinden wat ik er leuk aan moet gaan vinden haha. :P
Hier hetzelfde hoor :P Het is zo’n ontzettend passieve game. Je beweegt automatisch naar voren, neemt wat foto’s en… that’s it? Úren speelplezier voor 60 euro :D Doe mij maar dan de echte twee Pokémongames die eind dit jaar en/of in 2022 komen.
Inverted_World schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 12:49:
[...]

Het is een on-rails shooter met een camera ipv een geweer. Omdat het een camera is kan je veel meer doen met de gameplay dan bij een gewone on-rails shooter :P Maar het genre moet je ding wel zijn.
Meer nieuws:

Miitopia krijgt een demo, die kan je nu spelen. Verrassend degelijke RPG met een erg goede soundtrack, dus probeer m als je ook maar een klein beetje nieuwsgierig bent. Je save game kan je gewoon verder spelen in het volledige spel.

Het Monster Hunter Digital Event van vandaag kan je hier opnieuw bekijken. De eerste zeven minuten tonen een nieuwe story trailer en gameplay van Monster Hunter Stories 2.

De rest van het event geeft meer info over de 2.0.0 update van Monster Hunter Rise, die morgen releast. De volledige inhoud van de patch vind je op de officiële website, maar ze bevat o.a. vijf nieuwe monsters, nieuwe quests, het verwijderen van de cap op hunter ranks, nieuwe wapens, nieuwe armor...

Capcom kondigt verder nieuwe cosmetische DLC aan, en meldt dat de volgende update over een maand (eind mei) zal releasen.

Tenslotte werd voor de management sim fans nog deze game aangekondigd:

[ Voor 11% gewijzigd door JackAvery op 27-04-2021 19:29 ]

Pokemon Snap ziet er ig leuker uit dan al die "echte" Pokemon games, maar wie ben ik :p In ieder geval goed dat ze weer meer variatie aan games uit brengen en met Pokémon Legends Arceus eindelijk iets nieuws gaan proberen.

• Seal64
  • Laatst online: 12:22
Arunia schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:08:
@jaydenjarno @Tsjipmanz Volgens mij is Pokemon Snap oorspronkelijk niet een real time generated game. Lijkt me eigenlijk sterk dat er shinies in zouden zitten. Daar is het in mijn ogen niet het soort spel voor.
Ik denk het ook niet. Het origineel was behoorlijk statisch, mogelijk dat er hier wat meer interactie in mogelijk is, maar ik verwacht niet dat bepaalde Pokémon ineens at random shiny gaan zijn. Buiten de core games zijn shinies helemaal niet zo bekend en het komt de herkenbaarheid van je beestjes niet zo ten goede.

Misschien dat er een paar in zitten die je dan moet vinden of zo, of een shiny bij wijze van "legendarische Pokémon" maar ik gok er niet op.
Mauz1978 schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:58:
Wij gaan m hier vrijdag ophalen bij gamemania dankzij hun goede inruil actie. Mn zoontje van 6 (heeeelemaal into pokemon) koopt ‘m samen met mij (en papa is toch ook wel stiekum nieuwsgierig).

Het lijkt me ook niet dat hierin shiny’s in voorkomen daar dat in de andere games meer te maken heeft met andere stats.
Dat was in Gen2 zo, maar sindsdien is "shiny" gewoon een eigen tag die een Pokémon wel of niet heeft. Heeft geen invloed meer op stats.

[ Voor 26% gewijzigd door Seal64 op 28-04-2021 07:57 ]

New Pokémon Snap reviews staan online, en zijn overwegend erg positief. Eurogamer had dit bijvoorbeeld te zeggen:
While New Pokémon Snap relies on the foundation built by the original game, it has managed to develop these mechanics to create a longer, more fulfilling, experience. An ever-present charm runs throughout the game, from how well the Pokémon models are rendered to the photo editing feature, which allows you to add some pizzazz to your favourite pictures. Admittedly, it is targeted more towards the already dedicated Pokémon fan rather than a newcomer. If you're willing to take the plunge though, you'll discover a relaxing, yet slightly strange, game perfect for Pokémon photography marathons.
Jon van NintendoLife - een zeer grote Pokémon Snap fan - is ook erg enthousiast (8/10) prijst de herspeelbaarheid:
If, like us, you've been waiting a significant chunk of your life for a sequel to Pokémon Snap, then you're in luck; New Pokémon Snap brings back almost everything that made the original special and fleshes it out into a much more elaborate game. This is something you can sink some serious time into and while there are some minor frustrations and pacing issues in the story, playing freely at your own pace is a pure joy. The original has gone down in history possibly as Pokémon's greatest spinoff, and it may have just been dethroned
Zij hebben ook een videoreview voor wie een voice-over prefereert.

Andere reviews zijn er o.a. van EGM (10/10), IGN (8/10), Press Start (8/10)...

Edit: IGN vermeldt dat een gewone playthrough toch wel 12-15 uur kan duren. Dat is 3x zo lang als het originele spel. Verschillende reviewers lijken al 20-30 uur met het spel bezig.

[ Voor 3% gewijzigd door JackAvery op 28-04-2021 16:22 ]

• Lashrom
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-01 22:19
Sinds twee weken geleden heb ik de Switch gehaald, voorheen speelde ik alleen bij vrienden. Ik vermaakte mij in de tussentijd wel met de PS4 en PS5. Maar ik zie toch echt wel dat ik al die tijd iets heb gemist. Meteen ook maar Mario Kart, Super Smash, Pokemon Sword en Zelda BOTW gehaald. Onlangs ook Pokemon Snap gehaald. Als je niet van Nintendo games houdt, is de Switch niet echt iets voor je. Alhoewel Mario Kart en Super Smash meer party games zijn, vermaak ik mij absoluut met Zelda. Ik durf het stiekem eigenlijk nog niet te zeggen omdat ik het nog niet heb uitgespeeld, maar dit is denk ik toch wel echt de beste game die ik heb gespeeld. Zo vermakelijk, het is altijd verbazingwekkend wat je allemaal kan en hoe alles effect heeft op hoe je speelt.

Tot nu toe alle Pokémon spellen gespeeld, jammer genoeg vind ik Sword toch echt wel wat minder. Zo eentonig en je bent snel door het verhaal heen vergeleken met de vorige games. Wel vaak gehoord dat Let's Go toch wel een betere ervaring is voor meerdere mensen. Misschien die toch maar proberen.
Ik ben benieuwd naar Snap, ziet er in ieder geval goed uit! Nostalgie dit!

[ Voor 5% gewijzigd door Lashrom op 28-04-2021 17:24 ]

• menne
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-01 10:49
Lashrom schreef op woensdag 28 april 2021 @ 17:22:
Sinds twee weken geleden heb ik de Switch gehaald, voorheen speelde ik alleen bij vrienden. Ik vermaakte mij in de tussentijd wel met de PS4 en PS5. Maar ik zie toch echt wel dat ik al die tijd iets heb gemist. Meteen ook maar Mario Kart, Super Smash, Pokemon Sword en Zelda BOTW gehaald. Onlangs ook Pokemon Snap gehaald. Als je niet van Nintendo games houdt, is de Switch niet echt iets voor je. Alhoewel Mario Kart en Super Smash meer party games zijn, vermaak ik mij absoluut met Zelda. Ik durf het stiekem eigenlijk nog niet te zeggen omdat ik het nog niet heb uitgespeeld, maar dit is denk ik toch wel echt de beste game die ik heb gespeeld. Zo vermakelijk, het is altijd verbazingwekkend wat je allemaal kan en hoe alles effect heeft op hoe je speelt.

Tot nu toe alle Pokémon spellen gespeeld, jammer genoeg vind ik Sword toch echt wel wat minder. Zo eentonig en je bent snel door het verhaal heen vergeleken met de vorige games. Wel vaak gehoord dat Let's Go toch wel een betere ervaring is voor meerdere mensen. Misschien die toch maar proberen.
Ik ben benieuwd naar Snap, ziet er in ieder geval goed uit! Nostalgie dit!
Herkenbaar verhaal. Ook sinds kort eigenaar van een Switch. Ook allerlei games uiteindelijk erbij gekocht, maar speel eigenlijk nog steeds uitsluitend BOTW. Heerlijke game om avonturen in te beleven. Zit nu op 55+ uur, denk dat ik de halve map ongeveer (nog niet uitputtend) heb ontdekt, en nog steeds zoveel te gaan! Ook leuk als je soms ergens naartoe op weg bent, je plots een paar uur afgeleid bent door allerlei zaken die je tegen komt (waar je vervolgens weer wordt afgeleid door weer iets anders enz) :)

• Arunia
@Lashrom let's go is eigenlijk tussen het origineel (red, blue, Yellow) en Pokémon go in.vangen doe je middels gooien van ballen.
Het moet je liggen of niet, maar is wel vermakelijk en uiteraard een goed verhaal.

• Lashrom
Arunia schreef op woensdag 28 april 2021 @ 18:20:
@Lashrom let's go is eigenlijk tussen het origineel (red, blue, Yellow) en Pokémon go in.vangen doe je middels gooien van ballen.
Het moet je liggen of niet, maar is wel vermakelijk en uiteraard een goed verhaal.
Volgens velen het proberen waard. Het is wel heel lang geleden dat ik een Pokemon game heb gespeeld die zich afspeelt in de Kanto region (volgens mij was het HeartGold). Ik ben benieuwd!

Aan de trailer te zien van Pokemon Snap weet Bandai zich echt mooie animaties weten te realiseren. Hopelijk kunnen we met deze animaties, grafische kwaliteit en vormgeving van deze game een remake verwachten van bijvoorbeeld Pokemon Stadium, Colosseum of Gale of Darkness. Ik heb niet echt hoop in Pokemon Legends: Arceus om eerlijk te zijn haha.

• Arunia
@Lashrom ik laat let's go door mijn dochter spelen. Merk dat ik er een beetje uitgegroeid ben. Haha.
Snap komt morgen binnen als het goed is. Zal die wel een keertje spelen, maar is ook niet voor mij aangeschaft.

Mijn dochter vind het erg leuk om samen te spelen. Waarbij we met Yoshi wooly world (WiiU) bezig zijn en mario 3d world op de Switch. Animal Crossing uiteraard.

• Lashrom
Arunia schreef op woensdag 28 april 2021 @ 18:58:
@Lashrom ik laat let's go door mijn dochter spelen. Merk dat ik er een beetje uitgegroeid ben. Haha.
Snap komt morgen binnen als het goed is. Zal die wel een keertje spelen, maar is ook niet voor mij aangeschaft.

Mijn dochter vind het erg leuk om samen te spelen. Waarbij we met Yoshi wooly world (WiiU) bezig zijn en mario 3d world op de Switch. Animal Crossing uiteraard.
Haha dan ga ik ervan uit dat het een snelle playthrough wordt. Ik heb telkens het gevoel dat als ik één Pokemon game oversla dat ik dan iets groots heb gemist. Maar daar hoef ik mij blijkbaar geen zorgen over te maken :P

Ik heb geen dochter, maar mijn vrouw die vermaakt zich wel met Mario Kart haha.
Onlangs op YouTube gezien dat er geruchten rondgaan over een Switch 'Pro'. Ik ben benieuwd hoe dat gaat vanwege tekort aan chippen.

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Gaan die geruchten over een Switch pro niet al heel lang. Ik geloof er in ieder geval nog niets van dat die gaat komen. De huidige Switch verkoopt nog steeds goed, dus voor Nintendo is er geen noodzaak om met iets nieuws te komen.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:31

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

JanW schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:11:
Gaan die geruchten over een Switch pro niet al heel lang. Ik geloof er in ieder geval nog niets van dat die gaat komen. De huidige Switch verkoopt nog steeds goed, dus voor Nintendo is er geen noodzaak om met iets nieuws te komen.
Ik denk sinds de lancering van de Ps4 Pro en de Xbox One X zijn die geruchten er van ohw de Switch moet nu ook.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:56
Ik hoop nog steeds op een nieuwere switch, maar eigenlijk vooral als ik kijk naar de beperkte interne storage van de Switch zelf. Of zijn de microSD opties tegenwoordig echt snel genoeg vergeleken met interne storage?

• Seal64
Suicyder schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:17:
Ik hoop nog steeds op een nieuwere switch, maar eigenlijk vooral als ik kijk naar de beperkte interne storage van de Switch zelf. Of zijn de microSD opties tegenwoordig echt snel genoeg vergeleken met interne storage?
Ik moet zeggen dat ik niet echt verschil merk tussen een SD-kaartje of het interne geheugen. Dat laatste schijnt iets sneller te zijn, maar veel verschil maakt het niet.

Wat de Switch "Pro" betreft, die geruchten gaan al jaren, en de eerste keer bleek het gewoon de 2019 revisie te zijn, de tweede keer de Lite. Wat nu wel loopt, is dat er (ook weer volgens geruchten) een deal met Samsung is gemaakt om een vracht goedkope OLED schermpjes in te slaan, dat was de vorige keer nog niet. Maar zelfs dan verwacht ik niet echt een veel sneller model, hooguit een ander scherm, een beter accu en misschien een wat zuinigere SOC zodat de accu langer mee gaat in handheld mode, en de kloksnelheid wat omhoog kan in docked mode. Dat laatste zou dan kunnen zorgen voor upscalen naar 4K, maar meer verwacht ik er niet van. Op die manier kan het ook moeilijk tegenvallen ook.
Suicyder schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:17:
Zelf verwacht ik niet dat Nintendo met een Switch revisie komt die genoeg interne storage voor mij biedt. Ik heb nu al een 1 TB kaart erin zitten. :X

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Seal64 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:46:
[...]

Ik moet zeggen dat ik niet echt verschil merk tussen een SD-kaartje of het interne geheugen. Dat laatste schijnt iets sneller te zijn, maar veel verschil maakt het niet.
Bij enkele games ga je het verschil merken bij het instreamen van assets. Qua laadtijden zal het verschil meestal wel meevallen.
Wat de Switch "Pro" betreft, die geruchten gaan al jaren, en de eerste keer bleek het gewoon de 2019 revisie te zijn, de tweede keer de Lite. Wat nu wel loopt, is dat er (ook weer volgens geruchten) een deal met Samsung is gemaakt om een vracht goedkope OLED schermpjes in te slaan, dat was de vorige keer nog niet. Maar zelfs dan verwacht ik niet echt een veel sneller model, hooguit een ander scherm, een beter accu en misschien een wat zuinigere SOC zodat de accu langer mee gaat in handheld mode, en de kloksnelheid wat omhoog kan in docked mode. Dat laatste zou dan kunnen zorgen voor upscalen naar 4K, maar meer verwacht ik er niet van. Op die manier kan het ook moeilijk tegenvallen ook.
Ik heb een tijd geleden een overzicht/assessment geschreven van de bestaande geruchten :P Wat mij betreft is de "nieuwe SoC met DLSS"-piste de meest waarschijnlijke - puur op basis van wie de bronnen ervoor zijn. Maar we zien wel, plannen veranderen enzo.

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:08
RayNbow schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:33:
[...]

Zelf verwacht ik niet dat Nintendo met een Switch revisie komt die genoeg interne storage voor mij biedt. Ik heb nu al een 1 TB kaart erin zitten. :X
Voor jouw zal het nooit genoeg zijn ben ik bang ;)
RayNbow schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:33:
[...]

Komt ook door die enorme backlog :P
Heeft er iemand de Miitopia demo al geprobeerd? De nieuwe Mii editing tools zijn echt _/-\o_ Een aantal voorbeelden (met dank aan NintendoLife en deze Twitter accounts):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yp1FqjoKk1bPLDn0orz_ppx89xU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jiv1a1Q0mbCEtJRK8TTdw805.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MbVeAsI5zlQt5E7Cc_iTymv5Z10=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dZdZJ1DZVvEpxao8SPyZQkZD.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8fy28ksGAmzyJG-iFcP2V-opzUI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qRZuJ4tSGQoZp0SaIEV50MhF.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/emYZkcCq65_zkq941K3AJjBzNJU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/41vR6YHlx9cOl8jqDDoTSAdw.jpg?f=fotoalbum_medium

Aku van Samurai Jack, Keroppi, Zagreus ... :+

[ Voor 9% gewijzigd door JackAvery op 30-04-2021 09:54 ]

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Mitttopia doet me denken aan Mario Party maar dan voor in de categorie jaar 2-5. Niet dat het perse zo is of dat het slecht is maar de hele vibe/art style doet me niks.

[ Voor 3% gewijzigd door The Chosen One op 30-04-2021 10:00 ]

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

The Chosen One schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:57:
Mitttopia doet me denken aan Mario Party maar dan voor in de categorie jaar 2-5. Niet dat het perse zo is of dat het slecht is maar de hele vibe/art style doet me niks.
De artstyle is natuurlijk persoonlijk, maar Miitopia is een turn-based RPG dus ik zie de vergelijking met Mario Party niet :P Qua gameplay diepte is het geen Bravely Default ofzo maar simplistisch is het ook niet :) De demo geeft een goed idee van wat je kan verwachten. Overigens heeft Miitopia heel goede muziek!
@JackAvery kun je die Mii ontwerpen ook weer in andere games gebruiken zoals Mario Kart?
L23 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:19:
@JackAvery kun je die Mii ontwerpen ook weer in andere games gebruiken zoals Mario Kart?
Dat lijkt me niet. De Mii-functionaliteit in MK8 is vrij basic.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• meesje
Castlevania Collection binnenkort beschikbaar bij limitedrungames.
https://limitedrungames.c...ia-anniversary-collection
Hebben jullie ervaring met LRG? Welke kosten komen er nog bij?
L23 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:19:
Ik heb het niet getest, maar ik vermoed van niet. De editor van Miitopia lijkt zich op game niveau te bevinden, de editor op het Switch OS niveau is niet veranderd voor zover ik weet?

Vandaag lanceren Pokémon Snap en R-Type Final 2. We weten ongeveer wat de third-party line-up is voor de zomer, en we gaan duidelijk een drukke juni-juli periode tegemoet. Waar kijken jullie naar uit? Wat denken jullie dat er in de tweede helft van het jaar nog aankomt behalve Pokémon Diamond/Pearl?

Hieronder een paar highlights, maar er komen tegenwoordig zoveel games uit dat ik er vast best belangrijke vergeet.
Switch highlights mei + zomer 2021
Mei
  • Famicom Detective Club: The Missing Heir and Famicom Detective Club: The Girl Who Stands Behind (14.05.2021)
  • Subnautica & Below Zero (14.05.2021)
  • Miitopia (21.05.2021)
  • Shin Megami Tensei III: Nocturne Remake (25.05.2021)
  • Earth Defense Force: World Brothers (27.05.2021)
  • World's End Club (28.05.2021)
Juni
  • DC Super Hero Girls: Teen Power (04.06.2021)
  • Ninja Gaiden Master collection (10.06.2021)
  • ENDER LILIES: Quietus of the Knights (22.06.2021)
  • Legend of Mana (24.06.2021)
  • Mario Golf: Super Rush (25.06.2021)
  • Disgaea 6: Defiance of Destiny (29.06.2021)
Juli
  • Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin (09.07.2021)
  • Zelda: Skyward Sword HD (16.07.2021)
  • Cris Tales (20.07.2021)
  • Neo The World Ends With You (27.07.2021)
  • Samurai Warriors 5 (27.07.2021)
  • The Great Ace Attorney Chronicles (27.07.2021)
  • Ys IX: Monstrum Nox (31.07.2021)
Augustus
  • King's Bounty II (24.08.2021)
  • No More Heroes III (27.08.2021)
wildcards
  • Axiom Verge 2 (lente 2021)
  • Griftlands (zomer 2021)
  • Fall Guys (zomer 2021)
  • Outer Wilds (zomer 2021)
  • Skul: The Hero Slayer (zomer 2021)
@JackAvery Ok, zelf te weinig verstand van, maar was leuk geweest als je die Mii gezichten ook bij Mario Kart had.

Er staat voor mij niks op de lijst waar ik naar uit kijk. Misschien is Subnautica interessant, maar ben zeer benieuwd of dat een beetje ok draait op een Nintendo Switch.

Laatste maanden veel games uitgespeeld, maar de Switch staat nu 2 weken te stoffen. Hades, Bioshock Infinte en Ori and the Will of the Wisps moet ik nog uitspelen. Ff een pauze :P

Ik verwacht natuurlijk dit jaar nog Hollow Knight Silksong. Maar verwacht ook Star Wars Knights of the Old Republic 1 (en 2). Maar het wachten daar op en dat Aspyr mogelijk bezig is met een remake heeft me doen besloten KotOR 1 eerst weer eens op de iPhone uit te spelen.

Kijk trouwens ook erg uit naar Lego Star Wars: The Skywalker Saga. Ik kijk voornamelijk uit naar games zonder release datums.

[ Voor 8% gewijzigd door L23 op 30-04-2021 15:55 ]

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-01 21:05
15 juli komt Crayon Shin-chan: Ora to Hakase no Natsuyasumi Owarani Nanokakan no Tabi uit in Japan. Nog niets bekend over een Europese release helaas.

[ Voor 27% gewijzigd door Dagg op 01-05-2021 04:08 ]

meesje schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:40:
Castlevania Collection binnenkort beschikbaar bij limitedrungames.
https://limitedrungames.c...ia-anniversary-collection
Hebben jullie ervaring met LRG? Welke kosten komen er nog bij?
Douanekosten zitten bij LRG voor zover ik begrepen heb inbegrepen in de verzendkosten. Die gaan dus wat hoger uitlopen, maar geen verrassingen achteraf - of zo heeft men mij verteld.

@Dagg Shinchan ziet er prachtig uit maar gezien de Japanse versie geen enkele vertaling bevat, ga ik er van uit dat er geen plannen zijn om deze te lokaliseren.

@L23 je hebt overschot van gelijk om bij Subnautica de kat uit de performance-boom te kijken. Zeer sterkspel maar de PS4 versie liep ook niet vlot. Al moet ik zeggen dat de persoon die ik ken die m op PS4 speelde, niet erover geklaagd heeft.

Wat Miitopia doet trouwens is de Mii editor gebruiken, en dan er een extra systeem met "stickers" en "pruiken" over leggen. Dat systeem is enorm flexibel waardoor je er eigenlijk eender wat mee kan maken... maar daarom ook dat het onwaarschijnlijk is dat dit bruikbaar is in oudere games met Mii integratie.

• Mauz1978

Mauz1978

Console War Veteran

Ondanks dat er geen snelle actie in zit, moet ik zeggen dat ik Pokemon Snap wel erg vermakelijk vind. Zeker mn zoontje van 6 die momenteel idolaat van pokemon is, is er helemaal wild van. Elke keer als ie een nieuwe ziet, of een oude met ander gedrag springt ie van de bank.

Voor mij, hoewel ik geen hardcore pokemon fan ben, is het ook wel leuk voor tussendoor, slow paced chill spelletje, en toch wil je constant door om die ene mooie foto te maken. De omgevingen zien er prachtig uit en het is leuk hoe die pokemon zich gedragen.

• sderooij
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:09
Het is al een tijdje stil rondom Zelda, komt toch over een paar maandjes uit? Meestal houd Nintendo de hype er wel in toch?

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:34
Sine mora EX is nu in de aanbieding, lijkt me wel een leuke shoot'em up!

https://www.nintendo.co.u...istNotification_Discount#

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:52

S913

Abusus non tollit usum

Dank voor de tip, ben zelf erg fan van Shmups. Eindelijk het meest van de vertical bullet-hells van Cave, maar die zijn er niet/nauwelijks voor de consoles die ik speel (plus iets minder geschikt voor een horizontaal scherm van een tv en helemaal voor het kleine schermpje van de Switch).

Ik wil “ESP Ra.De. Psi” wel, maar is vooralsnog alleen in Azië uitgebracht en duur ...

Andere tip is Caladrius Blaze, die heb ik op mijn PS4.
Of STRIKERS II 1945, is iets vriendelijker geprijsd dan Caladrius.

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:52

S913

Abusus non tollit usum

Oeh, nee. Die kende ik nog niet, zal me er eens in verdiepen.

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Gisteren publiceerde de Japanse zakenkrant Nikkei een artikel waarin ze op basis van interviews met meerdere onderdelenfabrikanten voorspellen dat Nintendo tijdens dit fiscale jaar (de periode tot eind maart 2022) van plan is om maar liefst 30 miljoen Switch consoles te produceren. Ook melden ze - in navolging van de artikels door Bloomberg eerder dit jaar - op basis van diezelfde bronnen dat Nintendo een nieuw model plant voor dit fiscale jaar met sterkere grafische mogelijkheden. Nintendo zelf had geen commentaar.

Donderdag kondigt Nintendo hun jaarresultaten aan, dan zullen we alvast een beter beeld krijgen van wat de officiële productieverwachtingen zijn voor dit fiscale jaar. 30 miljoen consoles produceren zou namelijk betekenen dat ze ongeveer dezelfde verkoop als tijdens het afgelopen jaar verwachten.

En over sales gesproken... New Pokémon Snap had een zeer goede start in het Verenigd Koninkrijk:

• VirinR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-01 15:31
JackAvery schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:34:
Gisteren publiceerde de Japanse zakenkrant Nikkei een artikel waarin ze op basis van interviews met meerdere onderdelenfabrikanten voorspellen dat Nintendo tijdens dit fiscale jaar (de periode tot eind maart 2022) van plan is om maar liefst 30 miljoen Switch consoles te produceren. Ook melden ze - in navolging van de artikels door Bloomberg eerder dit jaar - op basis van diezelfde bronnen dat Nintendo een nieuw model plant voor dit fiscale jaar met sterkere grafische mogelijkheden. Nintendo zelf had geen commentaar.

Donderdag kondigt Nintendo hun jaarresultaten aan, dan zullen we alvast een beter beeld krijgen van wat de officiële productieverwachtingen zijn voor dit fiscale jaar. 30 miljoen consoles produceren zou namelijk betekenen dat ze ongeveer dezelfde verkoop als tijdens het afgelopen jaar verwachten.

En over sales gesproken... New Pokémon Snap had een zeer goede start in het Verenigd Koninkrijk: [Twitter]
30 miljoen stuks dit jaar verkopen lijkt mij enorm ambitieus. Dat er zoveel consoles in 2020 verkocht werden, kan ik nog voorstellen vanwege corona en het succes van Animal Crossing.

Ik denk dat Nintendo verwacht dat veel huidige Switch-bezitters direct willen upgraden maar daarvoor zullen er wel grotere veranderingen nodig zijn ten opzichte van de 3DS, PS4 en Xbox One en de New Nintendo 3DS, PS4 Pro en Xbox One X.
Een andere verklaring is dat veel games nog niet zijn aangekondigd en dat Nintendo verwacht dat deze games erg goed gaan verkopen (wellicht meer casual games a la Ring Fit en Brain Training zoals de Nintendo DS ook had). Maar goed dit is puur speculatie, wellicht zit ik er gewoon enorm naast :+
@VirinR Ook dit jaar blijft de Nintendo Switch goed verkopen in vergelijking met 2020. Dus genoeg interessante games kennelijk en natuurlijk gaan de verkopen van Animal Crossing en andere eerder uitgebrachte Nintendo games ook gewoon door. Ik denk niet dat Nintendo verwacht dat veel huidige Switch-bezitters direct gaan upgraden. Maar kennelijk verwachten ze wel een doorzettende groei van nieuwe gebruikers. En inderdaad mogelijk nog interessante onaangekondigde games.

Ik verwacht niet dat veel huidige Switch-bezitters zullen upgraden, in ieder geval niet een merkbare piek in verkopen. Ik verwacht wel dat er aardig wat Tweakers zullen upgraden, waaronder ik, maar dat is niet representatief voor de gehele Switch markt.

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
L23 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:19:
Ik verwacht niet dat veel huidige Switch-bezitters zullen upgraden, in ieder geval niet een merkbare piek in verkopen.
Dat zal vermoedelijk ook afhangen welke line-up er wordt meegelanceerd... En: wat het effect van het hebben van een "pro" heeft op die games. BOTW2 + Mario Odyssee 2 op 1440p upscaled naar 4k of op 720P (docked) trekt wellicht wat extra mensen over de streep.
Maar de gemiddelde consument (bestaat die?) is in deze vaak onnavolgbaar (in het ene geval MOETEN 'ze' het nieuwste hebben en het andere geval is het: "het werkt toch"?).
Ik verwacht wel dat er aardig wat Tweakers zullen upgraden, waaronder ik, maar dat is niet representatief voor de gehele Switch markt.
Ik zou er inderdaad zo één bestellen (zodra het kan), maar als ze hem niet aankondigen, is de kans ook groot dat ik een 2e switch bestel: toch wel handig met 2 kids (en pappa die ook wel eens wil spelen ;)).
Jake schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:38:
Maar de gemiddelde consument (bestaat die?) is in deze vaak onnavolgbaar (in het ene geval MOETEN 'ze' het nieuwste hebben en het andere geval is het: "het werkt toch"?).
De gemiddelde consument denkt het werkt toch. Een hele grote groep die gewoon lekker wil gamen en de Switch heeft gekocht vanwege system sellers zoals Pokemon en Animal Crossing.
Het nieuwste willen hebben en/of op de hoogte zijn van de nieuwste gadgets, die zie ik niet als de gemiddelde consument. Dat zijn onder andere types die je hier op Tweakers vind en die graag speculeren over toekomstige hardware zoals een Switch Pro :p
Ik verwacht dus vooral veel nieuwe Switch gebruikers en dat kunnen er een boel zijn vanwege de media aandacht en/of omdat een nieuwer model wel de features heeft die ze willen en daardoor over de streep trekt.

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:01

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Ik twijfel al bijna een jaar om de Pro Controller te halen, maar vind helaas dat de prijs best hoog ligt.
En ik speel vaak alleen maar Pokémon games met de standaard controller :)
Hoe bevalt bij jullie de Pro Controller?

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Ik splits het even op:
VirinR schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:42:
[...]

30 miljoen stuks dit jaar verkopen lijkt mij enorm ambitieus.
Produceren is niet hetzelfde als verkopen. Maar het is inderdaad een ambitieuze target. Ook zou hier de productie van het nieuwe model vermoedelijk in inbegrepen zijn. Het zou in ieder geval suggereren dat Nintendo 25 à 29 miljoen consoles denkt te verschepen tijdens het huidige fiscale jaar, wat heel gelijkaardig is aan het huiidige FY. Meer daarover op donderdag ;)
Dat er zoveel consoles in 2020 verkocht werden, kan ik nog voorstellen vanwege corona en het succes van Animal Crossing.
De redenering van Nikkei is ongeveer dat Nintendo verwacht dat ook in 2021 er nog een hele tijd mensen meer thuis zullen zitten. Als we echt een dergelijke productietarget krijgen, dan zou ik er ook van uit gaan dat de software line-up voor de tweede helft van het fiscale jaar sterk zal zijn. Natuurlijk blijven de huidige evergreens aan een sterk tempo verkopen.

Ook wijst op dit moment er eigenlijk niks op dat de verkopen in dit FY aan het vertragen zijn (in Japan staan de hardware sales bvb. positief i.v.m. 2020), maar het is nog wat vroeg om daar met zekerheden over te spreken.

Zie ook dit dynamisch grafiekje met de hardware/software sales per kwartaal.
Ik denk dat Nintendo verwacht dat veel huidige Switch-bezitters direct willen upgraden maar daarvoor zullen er wel grotere veranderingen nodig zijn ten opzichte van de 3DS, PS4 en Xbox One en de New Nintendo 3DS, PS4 Pro en Xbox One X.
Dit hoeft niet. Ik zou er eigenlijk van uit gaan dat de productie van het nieuw model voor dit fiscale jaar relatief beperkt zal zijn (afhankelijk van de lanceerdatum). Ik denk verder niet dat een nieuw model de huidige modellen sterk gaat kannibaliseren, maar net zoals de Lite bovenop de verkopen van het gewone model zal komen (dus +10-20% totale hardware sales). Dit hangt natuurlijk wel af van of een nieuw model in de markt gezet zal worden als een vervangende SKU of als premium model - en dat weten we niet.
Een andere verklaring is dat veel games nog niet zijn aangekondigd en dat Nintendo verwacht dat deze games erg goed gaan verkopen (wellicht meer casual games a la Ring Fit en Brain Training zoals de Nintendo DS ook had). Maar goed dit is puur speculatie, wellicht zit ik er gewoon enorm naast :+
Onaangekondigde software speelt sowieso mee, maar ik verwacht eigenlijk meer games die naar de 'core' markt neigen en dus beter bij die model upgrade horen. Je wilt je nieuw product namelijk showcasen. Wel moeilijk in te schatten, vermoedelijk is het een beetje van beide.

Natuurlijk is er ook nog de mogelijkheid dat dat nieuwe model een storm in een glas water blijkt te zijn :+

• Royy90
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:51
G_Dragon schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:37:
Ik twijfel al bijna een jaar om de Pro Controller te halen, maar vind helaas dat de prijs best hoog ligt.
Pro controller bevalt prima en is zeker een aanrader. Let er wel op de de Let's Go Pokemon games de Pro Controller niet ondersteund.

PSN Profile

• G_Dragon

G_Dragon

Royy90 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:53:
[...]

Pro controller bevalt prima en is zeker een aanrader. Let er wel op de de Let's Go Pokemon games de Pro Controller niet ondersteund.
Ok fijn om te horen :) , dat is dan wel weer jammer dat hij die game niet ondersteund.
Maar zoals Pokémon Sword en Pokémon Brilliant Diamond and Shining Pearl worden toch wel ondersteund?

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• Royy90
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:51
G_Dragon schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:12:
[...]

Ok fijn om te horen :) , dat is dan wel weer jammer dat hij die game niet ondersteund.
Maar zoals Pokémon Sword en Pokémon Brilliant Diamond and Shining Pearl worden toch wel ondersteund?
Sword en Shield sowieso. Diamond en Shining ga ik wel vanuit maar staat nog niks over op de productpagina.

PSN Profile

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-12-2025

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Hij is aan de prijs, maar ik vind m zeker de moeite waard. Hij is zoveel beter dan de standaard joycons en hij gaat echt superlang mee op één lading.
Een vriend van mij heeft via Ali Expres oid een 'nepper' besteld die een stuk goedkoper is, maar die lijkt verder uitstekend te werken.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

• abc874
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-01 15:36
Ik heb er zelf twee van Aliexpress, vooral gekocht voor multiplayer. Ik wil geen controller van 70 euro kopen, vooral als ik er meerdere wil hebben voor multiplayer. Twee controllers zijn 28 euro incl verzenden. Ze kwamen na een week binnen, en ze werken echt perfect. Volgens mij zit er geen motion controls in, maar dat mis ik zelf niet.

• jimz93
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-01 21:27
Nu €60 bij de mediamarkt; https://www.mediamarkt.nl...ler-1493406.html?rbtc=twe|pf|1493406||p||&tduid=21b58195b36f59dcd523bd4b31ef2667

Bij mij zat die erbij toen ik de Nintendo 2e hands overnam maar ik vind de controller echt uitstekend qua feeling! wat mij betreft een absolute aanrader, zeker voor €60 ;)

PSN: Jirozi - Steam / uPlay / origin: jimz93

• Seal64
sderooij schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:05:
Het is al een tijdje stil rondom Zelda, komt toch over een paar maandjes uit? Meestal houd Nintendo de hype er wel in toch?
Nintendo heeft bij mijn weten nog helemaal geen release date aangekondigd, dus totdat ik die zie neem ik álles met een flinke schep zout. Er wordt gefluisterd dat BOTW2 wel eens samen met die nieuwe revisie van de Switch zou kunnen komen, maar ook daar is officieel niets over bekend.

Nintendo staat er over het algemeen om bekend dat ze een release date pas aankondigen als ze ook zeker weten dat ze die gaan halen. Hypen is niet zo Nintendo’s ding, eerlijk gezegd, al lijkt het soms anders omdat er vele anderen zijn die daar wél aan meewerken.

• BoardCrusher
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:09
abc874 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:23:
[...]

Ik heb er zelf twee van Aliexpress, vooral gekocht voor multiplayer. Ik wil geen controller van 70 euro kopen, vooral als ik er meerdere wil hebben voor multiplayer. Twee controllers zijn 28 euro incl verzenden. Ze kwamen na een week binnen, en ze werken echt perfect. Volgens mij zit er geen motion controls in, maar dat mis ik zelf niet.
Ik heb zowel de Pro controller als de Ali-variant van 13 euro. Die van Ali voldoet, maar is echt heel veel minder prettig dan de Pro. Sticks van de Pro zijn veel fijner (bij die van Ali is het relatief lastig om ze diagonaal te sturen), en de rumble van de Ali-variant is vervelend sterk. Ze hebben wel motion control.

Voor af en toe is die van Ali prima (multiplayer), maar het zal niet snel mijn daily worden.

• Linksquest
sderooij schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:05:
Breath of the Wild Sequal verwacht ik tijdens het E3 event wat meer informatie, wel kunnen we op 16 juli aan de slag met de remake van Skyward Swords voor de Switch.

Verder gaan er ook nog geruchten op remakes van Ocarina of Time, Majora's Mask, Wind Waker en Twilight Princess als een soort van collectie bundel naar de Switch, maar daar is verder niks over bekend.

• Timothy3000
Het is sowieso vrij stil. Hoop dat er binnenkort een Direct komt met wat grote titels.

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:15

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Het is momenteel toch golden week in Japan, ik ben verbaasd dat er "nu" zoveel nieuws uitgebracht wordt.

Wat betreft Zelda / botw2 ik verwacht dat dit het paradepaardje wordt voor een switch upgrade, mocht deze upgrade komen. Maar beide laten voorlopig nog wel even op zich wachten denk ik.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• Linksquest
rockhopper schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 09:56:
Het is momenteel toch golden week in Japan, ik ben verbaasd dat er "nu" zoveel nieuws uitgebracht wordt.

Wat betreft Zelda / botw2 ik verwacht dat dit het paradepaardje wordt voor een switch upgrade, mocht deze upgrade komen. Maar beide laten voorlopig nog wel even op zich wachten denk ik.
Zolang ze dat niet gaan doen als wat ze bijvoorbeeld met de New Nintendo 3DS hebben gedaan, toen extra die handheld gekocht en slechts 1 game die ik heb is exclusief, en eentje dan die toevallig de 3D functie wel op de New 3DS heeft maar niet op de normale 3DS. Dus bedoel dat de game het wel gewoon normaal doet op de huidige Switch.

Over 5-6 weken is E3 er :P Ik denk dat we in de tussentijd nog een indie of een partner direct gaan krijgen, en wat extra marketing voor Mario Golf, Skyward Sword en Miitopia. Ook een Pokémon stream met meer info over Diamond/Pearl is een mogelijkheid, meestal houdt The Pokémon Company ervan om hun producten apart te tonen.

@Seal64 , Nintendo geeft per fiscaal jaar meer dan 600 miljoen euro aan marketing uit. Ze spelen inderdaad wat korter op de bal dan ~5 jaar geleden wat veel aankondigingen betreft. Hun stijl en publiek verschilt soms van veel typische bedrijven uit de game industrie, waardoor dit misschien niet altijd op dezelfde manier zichtbaar is.

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik verwacht *speculatie modus aan* dat mocht er een upgrade komen, de spellen backwards compatible zullen zijn. Waar je natuurlijk wel kans op hebt is dat er extra functionaliteit bijkomt bij de nieuwe generatie. De meeste "winst" zit hem denk ik in 4k resolutie, iets dat prima terug te schalen is naar de voorganger. Maar goed ik heb de geruchtenmolen en innovaties niet erg bijgehouden om de simpele reden dat ik eigenlijk weinig verwacht op dit moment.
De wereld is nog lang niet hersteld van de gevolgen van corona, er zijn verschrikkelijke tekorten in diverse markten, onder andere de chipfabrikanten, waardoor ik het gewoon niet zo snel zie gebeuren. Ik hoop ergens dat ik het mis heb natuurlijk.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• Linksquest
rockhopper schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:38:
Ik verwacht *speculatie modus aan* dat mocht er een upgrade komen, de spellen backwards compatible zullen zijn. Waar je natuurlijk wel kans op hebt is dat er extra functionaliteit bijkomt bij de nieuwe generatie. De meeste "winst" zit hem denk ik in 4k resolutie, iets dat prima terug te schalen is naar de voorganger. Maar goed ik heb de geruchtenmolen en innovaties niet erg bijgehouden om de simpele reden dat ik eigenlijk weinig verwacht op dit moment.
De wereld is nog lang niet hersteld van de gevolgen van corona, er zijn verschrikkelijke tekorten in diverse markten, onder andere de chipfabrikanten, waardoor ik het gewoon niet zo snel zie gebeuren. Ik hoop ergens dat ik het mis heb natuurlijk.
Ik denk zelf dat we dit nieuwe systeem eerder kunnen zijn als bij Sony met PS4 en PS4 Pro of zoals bij Microsoft met de Xbox One (S) en de Xbox One X. Games zullen op het nieuwe systeem beter uitzien en misschien sneller laden, maar voor de rest het zelfde is. Denk dat Nintendo (hoop ik) van dat DSi en New 3DS verhaal wel geleerd hebben. Buiten dat denk ik ook niet dat Nintendo met zo veel verkochte systemen het kan permitteren om nu een hele groep gamers te verplichten om voor 1 a 2 spellen een upgrade systeem te pakken. Maar goed, tijd zal het zeggen.

• SolarOrbiter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-01 12:49
[...]

heb je misschien een link voor me?

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Linksquest schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:14:
[...]
Ik denk zelf dat we dit nieuwe systeem eerder kunnen zijn als bij Sony met PS4 en PS4 Pro of zoals bij Microsoft met de Xbox One (S) en de Xbox One X. Games zullen op het nieuwe systeem beter uitzien en misschien sneller laden, maar voor de rest het zelfde is. Denk dat Nintendo (hoop ik) van dat DSi en New 3DS verhaal wel geleerd hebben. Buiten dat denk ik ook niet dat Nintendo met zo veel verkochte systemen het kan permitteren om nu een hele groep gamers te verplichten om voor 1 a 2 spellen een upgrade systeem te pakken. Maar goed, tijd zal het zeggen.
Ik schreef backwards compatible, dus niemand is ergens toe verplicht. Maar om het eerlijk te zeggen, als een nieuwe versie alleen de laadtijden verbeterd mag het in mijn ogen de titel "upgrade" nauwelijks dragen. Misschien ben ik één van de weinigen die zich er nooit aan stoort, maar sowieso is dat niet iets waar ik heel enthousiast van kan worden. Een hogere resolutie echter... (met name display op externe tv dan)

• heppe01
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-11-2025
Ik ben nu al een beetje hyped over Mario Golf.. :)

• meesje
*Wishful thinking mode aan* Zullen alle huidige Nintendo Switch games een gratis upgrade krijgen naar 4K?
Een beetje wat Apple gedaan heeft bij de iTunes movies (gratis upgrade naar 4K).
@meesje wellicht denk je te ver vooruit en gaat het uiteindelijk om Switch revisie met 4K upscaling, dan is het niet nodig om oudere games te upgraden, upscalen doet zijn ding.

• meesje
L23 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:23:
@meesje wellicht denk je te ver vooruit en gaat het uiteindelijk om Switch revisie met 4K upscaling, dan is het niet nodig om oudere games te upgraden, upscalen doet zijn ding.
Oei…. Alleen upscaling, dat zou wellicht kunnen. Maar dat is toch geen grote upgrade? Menig 4K tv (hebben we overigens nog niet) kan het binnenkomende signaal toch ook upscalen? Bij de bron lijkt me overigens wel beter.
@meesje Zover bekend komt er ook geen grote upgrade. Natuurlijk wel veel speculatie, hype en clickbait artikelen. Maar Nintendo heeft nog niks aangekondigd. Het blijft dus voorlopig gissen. Ik verwacht voor mezelf wel een interesante (grote…) upgrade. Maar ik weet niet wat jouw verwachtingen zijn. Er zijn op internet ook een boel onrealistische verwachtingen.

• meesje
L23 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:33:
@meesje Zover bekend komt er ook geen grote upgrade. Natuurlijk wel veel speculatie, hype en clickbait artikelen. Maar Nintendo heeft nog niks aangekondigd. Het blijft dus voorlopig gissen. Ik verwacht voor mezelf wel een interesante (grote…) upgrade. Maar ik weet niet wat jouw verwachtingen zijn. Er zijn op internet ook een boel onrealistische verwachtingen.
In principe heb ik (en mijn zoontje) niet echt grote wensen. Wellicht komt dat ook doordat we nog geen 4K televisie hebben. Ik ben nog van de oude stempel; we kopen wel een nieuwe als de oude het niet meer doet. We hebben de Switch vorige maand cadeau gegeven aan ons zoontje. Tot nu toe spelen we alleen nog Mario Kart. Ik vind dit er op een full HD tv al super mooi uit zien. De Switch spelen we overigens alleen in docked mode. Het apparaat vind ik te kwetsbaar om aan een 6-jarige in zijn handen te geven. Via tweakers V&A heb ik een Pro controller gekocht (hangt nu aan de lader) en joy-cons stoppen we wel in de houder. Hebben we beide wat meer in onze handen.
Als de Switch alleen voor mezelf was geweest had ik nog wel even gewacht met aanschaf. Eerst afwachten op officiële berichtgevingen. Maar ja, mijn zoontje zal het een zorg zijn of het full HD of 4K is. ;)

• Arunia
Als er een goede upgrade komt (heb nog een launch Switch) of een mooie Zelda variant oid, dan zal ik wel een upgrade doen. Mijn huidige schuif ik dan door naar onze dochter.
meesje schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 19:02:
[...]

In principe heb ik (en mijn zoontje) niet echt grote wensen. Wellicht komt dat ook doordat we nog geen 4K televisie hebben. Ik ben nog van de oude stempel; we kopen wel een nieuwe als de oude het niet meer doet. We hebben de Switch vorige maand cadeau gegeven aan ons zoontje. Tot nu toe spelen we alleen nog Mario Kart. Ik vind dit er op een full HD tv al super mooi uit zien. De Switch spelen we overigens alleen in docked mode. Het apparaat vind ik te kwetsbaar om aan een 6-jarige in zijn handen te geven. Via tweakers V&A heb ik een Pro controller gekocht (hangt nu aan de lader) en joy-cons stoppen we wel in de houder. Hebben we beide wat meer in onze handen.
Als de Switch alleen voor mezelf was geweest had ik nog wel even gewacht met aanschaf. Eerst afwachten op officiële berichtgevingen. Maar ja, mijn zoontje zal het een zorg zijn of het full HD of 4K is. ;)
Ik denk dat je een goede keuze hebt gemaakt door juist niet te wachten. Er zijn al een boel toffe games te spelen op de Switch, zonde om maar te blijven wachten. In het ergste geval ruil je voor 75 a 100 euro de huidige Switch om voor de opvolger als het zover is.

• meesje
L23 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 19:16:
[...]

Ik denk dat je een goede keuze hebt gemaakt door juist niet te wachten. Er zijn al een boel toffe games te spelen op de Switch, zonde om maar te blijven wachten. In het ergste geval ruil je voor 75 a 100 euro de huidige Switch om voor de opvolger als het zover is.
Thanks. Het levert nu al veel plezier op. Zou zonde zijn als we hadden moeten wachten. Samen op de bank Mario karten is gewoon onbetaalbaar.
Ik denk wel dat we vnl. spellen in huis halen die ook voor hem leuk zijn. Ik zie mezelf niet ‘s avonds tot in de late uren bv een RPG spelen. De focus is vooral om samen plezier te hebben.
Ik heb mijn zoontje ook even super Mario bros uit de online library laten spelen. Maar dat vond ie wel een beetje moeilijk en heeft dan de neiging om er mee te stoppen. Dat is wel iets om rekening mee te houden voordat je 50 euro neerlegt. Daarom denk ik dat Mario Party wel leuk is. Waarom? (1) het is Mario en (2) het zijn simpele spelletjes die je snel moet kunnen oppakken. De PEGI rating is, net als bij MK, maar een drie. Dat zegt denk ik ook genoeg.

• Mauz1978

Mauz1978

Console War Veteran

Arunia schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 19:07:
Als er een goede upgrade komt (heb nog een launch Switch) of een mooie Zelda variant oid, dan zal ik wel een upgrade doen. Mijn huidige schuif ik dan door naar onze dochter.
Hier idem, alleen met mn zoontje dan. Zou er nu al eigenlijk twee willen omdat we vaak tegelijk willen gamen haha maar dan wacht ik wel op de upgrade.

• abc874
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-01 15:36
SolarOrbiter schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:20:
[...]

heb je misschien een link voor me?
Dit is hem.

• Timmet
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-01 12:47
Ik had exact hetzelfde. Heel lang gewacht om uiteindelijk een Pro Controller te halen en nu wens ik dat ik het veel eerder had gedaan. Wanneer ik het vergelijk met de standaard controllers van de PS5 en de Series X vind ik de Pro controller van Nintendo echt het fijnste. Qua kwaliteit, hoe de knoppen drukken maar ook hoe de controller in de hand ligt. Ik heb hem voor ongeveer 60 euro gekocht en vind het het geld zeker waard!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:54
meesje schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 19:02:
[...]

Wellicht dat Mario Kart (die 1080p 60fps doet in de dock) niet echt een goed beeld geeft over de grafische kwaliteiten van games op de Switch.

Dit is mijn inziens een van de best uitziende games. Vermoedelijk zal bijna alles dat zich afspeeld in een 3D setting (dus niet 2D platformers enzo) zoals b.v. Zelda Breath of the Wild er stukken minder uitzien. Uiteraard blijft dat een prachtige game maar de resolutie en framerate..

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Zoals op de frontpage is te lezen verschijnt Tony Hawk's Pro Skater 1+2 op 25 juni, hopelijk ook een fysieke release...
Het is weer die tijd van het jaar: de financiële resultaten van Nintendo staan online. Ze sluiten het boekjaar af, dus ik zal mijn best doen om zowel dit kwartaal als het volledige fiscale jaar te bespreken.

Zoals gewoonlijk wordt dit een heel lange post, met updates doorheen de dag. Alvast een warmhoudertje met wat highlights.

Fiscale jaar:
  • Omzet van 14.2 miljard euro (+34.4%), operationele winst van 5.49 miljard euro (+88.4%).
  • Er zijn 28.83 miljoen switch consoles verscheept: 20.32 miljoen van het hybride model, 8.51 miljoen lites. Een stijging van 37% tegenover het fiscale jaar 2019/20.
  • Meer dan 230 miljoen games verkocht dit jaar, tegenover 168 miljoen vorig jaar. 42.8% was digitaal
  • 36 titels hebben meer dan 1 miljoen exemplaren verkocht dit fiscale jaar, waarvan 22 gepubliceerd door Nintendo.
  • Nintendo breekt een record: de hoogste operationele winst ooit door een console bouwer tijdens één fiscaal jaar.
Q4 (januari-maart 2021):
  • Omzet van 2.87 miljard euro (+24.37% t.o.v. Q4 vorig jaar), operationele winst van 0.97 miljard euro (+33.65%)
  • 4.73 miljoen consoles dit kwartaal
  • 54.78 miljoen games op Switch verkocht (vs 45.61m in Q4 2019/20). 49.6 % van de sales was digitaal.

Hardware

Dit is met afstand het sterkste fiscale jaar tot nu toe voor de Nintendo Switch met 28.83 miljoen verscheepte consoles, een stijging van 37.1%. Deels valt dit toe te schrijven aan de vele lockdowns die men wereldwijd heeft meegemaakt, waardoor de vraag naar entertainmentproducten hoger dan ooit lijkt te zijn. De Nintendo Switch en Switch Lite vertegenwoordigen respectievelijk 20.32 en 8.51 miljoen van deze consoles. Wereldwijd zijn er nu 84.59 miljoen Switches geleverd door Nintendo, waardoor de console nu ook de GameBoy Advanced heeft ingehaald. De Sell-through van de console kwam eind maart 2021 trouwens op meer dan 81 miljoen consoles.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGRrP8nbQm2qErxaeLqUnhV1tSA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eN2XMiETucKb5agoJL4p7GpO.png?f=fotoalbum_large

Simpel gezegd: het afgelopen fiscale jaar was een recordjaar voor de console, sinds 2010 heeft Nintendo niet meer zoveel hardware in één fiscaal jaar verscheept. Switch verkoopt nu launch-aligned sneller dan de Wii en de PS4. Nog een interessant detail is dat ongeveer 20% van de verkochte hardware een tweede console is binnen het gezin. Nintendo verwacht dat dit aandeel zal blijven groeien.

Wat de voorspellingen voor het FY tot en met maart 2022 betreft, verwacht Nintendo 25.5 miljoen consoles te verschepen. Dit is significant lager dan de 30 miljoen consoles die gepland zouden zijn voor productie in het recente artikel van Japanse zakenkrant Nikkei Shimbun. Nintendo staat er echter bekend om vrij conservatief te zijn in hun publieke voorspellingen, waardoor de kans realistisch is dat dit cijfer verder bijgesteld wordt over een kwartaal of twee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8JbmF2eCRL8CM50gM7H2_j5Opk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PnkSxvzrjvWVYViiYNgwpL2J.png?f=fotoalbum_large

Software

Het stond al in de highlights: mensen kochten maar liefst 230.88 miljoen games op het Nintendo Switch platform dit voorbije boekjaar, een jaar-op-jaar stijging van 36.8%. Dit kwartaal was goed voor 54.78 miljoen units hiervan (+20.1%). In Europa werden er 66.24 miljoen games verkocht op Switch (tegenover 50.17 miljoen vorig jaar).

Al deze software vertegenwoordigt een omzet van maar liefst 6.5 miljard euro tijdens het fiscale jaar.

Sinds de lancering van de Switch zijn er nu 587.12 miljoen games verkocht op het platform, waardoor de tie ratio (het aantal games verkocht per console) nu op 6.94 ligt. De gemiddelde Switch eigenaar bezit dus 7 (betaalde) games. Merk wel op dat in deze verkoopaantallen enkel games geteld worden die ook een fysieke release hebben. Digital only games zitten hier dus niet bij inbegrepen. De echte tie ratio zal bijgevolg hoger liggen.

Interessant is dat Nintendo nu al 190 miljoen verkochte software projecteert voor het huidige fiscale jaar t.e.m. maart 2022. Dit is mogelijk een indicatie dat er nog een paar grote titels aankomen - inclusief de twee Pokémon titels waar we al van weten. Ter referentie, afgelopen januari was de voorspelling voor dit fiscale jaar nog 205 miljoen games (tegenover 230 miljoen effectief verscheept).

We hebben natuurlijk ook een update van de verkoopscijfers van verschillende Nintendo titels, zie de tabel (in verscheept aantal miljoen units):

TitleQ4 ShipmentsFY20-21 shipmentsLife-to-date
Animal Crossing: New Horizons 1,44 20,85 32,63
Mario Kart 8 Deluxe 1,98 10,62 35,39
Super Mario 3D All-Stars 0,69 9,01 9,01
Ring Fit Adventure 1,43 7,38 10.11
Super Mario 3D World + Bowser’s Fury 5,59 5,59 5,59
Super Smash Bros. Ultimate 1 5,01 23,84
The Legend of Zelda: Breath of the Wild 0,92 4,96 22,28
Super Mario Party 0,97 4,69 14,79
New Super Mario Bros. U Deluxe 0,62 3,84 10,44
Pokémon Sword/Pokémon Shield 0,75 3,73 21,1
SUPER MARIO ODYSSEY 0,61 3,42 20,83
Luigi’s Mansion 3 0,45 3,26 9,59
Clubhouse Games: 51 Worldwide Classics 0,52 3,14 3,14
Paper Mario: The Origami King 0,07 3,12 3,12
Hyrule Warriors: Age of Calamity excl. Japan 0,22 3,07 3,07
Splatoon 2 0,31 2,08 12,21
Pikmin 3 Deluxe 0,1 2,04 2,04
Super Mario Maker 2 0,24 1,67 7,15
Xenoblade Chronicles Definitive Edition 0,04 1,52 1,52
Pokémon Let's Go 0,28 1,31 13,28
Mario Kart Live: Home Circuit 0,19 1,27 1,27
The Legend of Zelda: Link’s Awakening 1,11 5,49

Nintendo lijkt volgens hun slides ook heel tevreden met de sell-through, dus de effectieve verkopen naar de consument toe. Super Mario 3D World lijkt op zes weken bijvoorbeeld al meer dan 4 miljoen van zijn verscheepte units effectief verkocht te hebben, en de sell-through voor het kwartaal lag tijdens elke maand hoger dan in 2020 als even de uitzonderlijke sales van Animal Crossing opzij gezet worden.

Een paar dingen die opvallen in deze zee van cijfers:
  • Super Mario 3D World heeft na twee maanden al bijna meer op Switch verkocht dan op de WiiU.
  • Ring Fit Adventure bereikt de kaap van 10 miljoen en blijft enorm goed verkopen.
  • Link's Awakening blijft opvallend goed verkopen voor een 2D Zelda remaster
  • Opmerkelijk vertraagd: Xenoblade Chronicles Definitive Edition, Paper Mario en Pikmin 3 Deluxe. Alledrie de games doen het wel erg goed voor hun genre en de serie waarin ze uitgekomen zijn.
  • Luigi's Mansion 3 is nu de bestverkochte Nintendo game die ontwikkeld werd door een Westerse ontwikeklaar
  • Van Hyrule Warriors: Age of Calamity heeft men al meer dan 3.7 miljoen verscheept als we de Japanse sales erbij tellen. Daar wordt het spel uitgebracht door Koei Tecmo.
  • Nog eventjes en Pokémon Sword/Shield haalt Gold/Silver's originele release in (23.1 miljoen)

Digitaal
42.8% van de software omzet gebeurde dit fiscale jaar digitaal. Jaar-op-jaar is het aandeel digitale sales (dit zijn dus digitaal verkochte games, DLC, Nintendo Switch Online etc, exclusief mobiele games) dus significant gestegen met 8.8%. De omzetsstijging binnen het digitale segment is nog veel opvallender, van 204.1 miljard Yen (€1.69 miljard) naar 344.1 miljard Yen (€ 2.78 miljard) tijdens de periode april 2020-maart 2021.

Ook opmerkelijk is dat Nintendo dit kwartaal meer digitale omzet had dan tijdens het kerstkwartaal in 2020. Dit valt toe te schrijven aan het idee dat mensen als kerstkado graag fysieke games geven, maar gezien hoeveel meer omzet er gedraaid wordt tijdens zo een kwartaal is dit toch opvallend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8fMCTfPS70nDQM0T8boalAwpBz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vMafB0B754qcUah7cA9Ms0VQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfDrCfCWIUhs5rOOvoKpb48pIKc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UnnvPFJoM2jke1t4Z4Hh9Xbe.png?f=fotoalbum_large

Financieel

Dat het een heel sterk jaar was, weten we al langer. De omzet is 14.2 miljard euro (+34.4% in vergelijking met het FY2019-20) en Nintendo's sterkste resultaat sinds 2009, net na de piek van het Wii en DS tijdperk. De operationele winst bedraagt maar liefst 5.49 miljard euro (+88.4%). Dit boekjaar breekt Nintendo trouwens een record: de hoogste operationele winst ooit tijdens een fiscaal jaar voor een consolebouwer. De operationele winstratio is ook gestegen met 9.5 punten naar 36.4%.

Switch gerelateerde verkopen zijn goed voor een kleine 97% van de omzet. De opdeling per segment vind je in de grafiek hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufeeHl7A9JoZwS5EiVOhjqQvQIw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dBly0IQNQayXi11r185moq8o.png?f=fotoalbum_large

Voor het volgende fiscale jaar plant Nintendo een omzet van 1600 miljard Yen (€13 miljard), slechts een daling van 9% t.o.v. het voorbije boekjaar. De operationele winst zou 22% dalen naar 500 miljard Yen (€4 miljard) volgens hun voorspellingen. Deze cijfers suggereren verder dat Nintendo gewoon een heel goed fiscaal jaar verwacht.

In de conference call met de aandeelhouders liet Nintendo trouwens weten dat de huidige hardware schattingen (25.5 miljoen consoles) gebaseerd zijn op het aantal componenten dat ze met redelijke zekerheid kunnen verkrijgen/produceren. Indien er meer beschikbaar komt, plant Nintendo sowieso meer consoles te produceren.

Mobile & IP
Mobile & IP gerelateerde inkomen schommelen al anderhalf jaar tussen de 13 en de17 miljard Yen en blijven dus relatief stabiel. We mogen er vanuit gaan dat deze inkomsten significant gaan stijgen eenmaal de pretparken terug betrouwbaar open zijn. In februari opende het Super Nintendo Land themadeel in Universal Studio's Japan ondanks een aantal covid-19 restricties in Osaka, en in drie andere parken van Universal wordt aan hetzelfde themadeel gebouwd. Ook wordt in 2022 een Mario animatiefilm verwacht die extra opbrengsten in dit segment zal betekenen.

Research & Development
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nD9qic-RsnU81ZnpBQhInnUXlfw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jsZ2yPvMQjGP18whLjpGzfhz.png?f=user_large

We zien voor dit kwartaal een opvallende knik in de stijgende R&D kosten van de afgelopen anderhalve jaar. Suggereert dit dat bepaalde ontwikkelkosten eindelijk afgeschreven zijn? Ik heb helaas geen glazen bol...

Edit: ik heb ontdekt dat er een fout in mijn cijfers van het laatste kwartaal geslopen is. De knik is nog steeds zichtbaar maar lijkt veel meer binnen de normale range van schommelingen die je kan verwachten. Als je R&D op basis van het fiscale jaar vergelijkt, zie je dat Nintendo nog nooit zoveel aan R&D heeft uitgegeven. Het is voorlopig dus beter om aan te nemen dat R&D budget in stijgende lijn blijft gaan.

In de conference call claimt Nintendo het volgende:

Advertising
Omdat het kan, een klein beetje inzicht in hoeveel Nintendo uitgeeft aan marketing:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2WcrWKsEWn9Ebs9HfuTVnJGv0wc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VvCuvsOgwO2s2M0cz70NZOXY.png?f=fotoalbum_large

Marketinguitgaves gaan duidelijk in een bepaalde kadans die lijken te correleren aan het belang van het kwartaal - de pieken zijn de kerstkwartalen. Geen rocket science dus. Uit de TTM blijkt dat Nintendo het afgelopen jaar wel meer begint uit te geven aan advertenties dan het evenwicht dat ze sinds het einde van 2017 bereikt hadden. Vermoedelijk is het marketingbudget deels gekoppeld aan de algemene financiële situatie bij het bedrijf: de lagere cijfers pre-Switch vallen niet toevallig samen met de lage prestaties tijdens het WiiU tijdperk.

Covid19
Nintendo had het volgende te zeggen over de verdere impact van de pandemie:
Regarding the risk associated with COVID-19, while the impact on business results for the fiscal year ended March 31, 2021 was limited, the supply of products might be affected if production and shipments are hindered. Other risk factors which are difficult to predict also continue to exist, involving areas such as development and marketing of products and services.

In addition, the production of products might be affected by obstacles to the procurement of parts, including the increase in global demand for semiconductor components. The consolidated earnings forecast is based on the premise that we will be able to secure the parts needed for the manufacture of products in line with our sales plans.
Tijdens de conference call voegden ze nog toe dat Europa de regio is die het hardst is geraakt qua logistieke problemen door de pandemie.

Bronnen:
Resultaten voor het fiscale jaar
Fiscal Year Ended March 2021, Financial Results Explanatory Material

[ Voor 135% gewijzigd door JackAvery op 09-05-2021 10:09 ]

• inkedwell
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19-12-2022
Ik wil al een tijdje een Switch, en eind deze maand zal ie ook in huis komen.Hoewel de Lite interessanter is qua prijs, lijkt de gewone Switch me een betere keuze. Sommige spellen zullen echt wel baat hebben van het kunnen spelen op een groter scherm/tv.
Ik bestel er wel meteen een pro-controller bij, teveel gehoord en gelezen over Joycon-drift :P

Legend of Zelda: Breath of the Wild en of twee Mario-games staan zeker op het verlanglijstje, net als Ringfit.

Ik weet niet of hier mensen zijn die Ringfit hebben? Als het een echt spel is, ben ik bang dat als je alle levels hebt voltooid je er niks meer aan hebt, en daar is het toch wat te prijzig voor. Als je eindeloos door kunt gaan met oefeningen is het een ander verhaal en is het een leuke manier om de conditie op te krikken :)

Verder nog wat aanraders qua spellen? Ik ben een casual gamer en meer van de adventure/platformers (Tomb Raider, Rayman, Dauntless, Crash Bandicoot) en spellen die leuk zijn om met meerdere te doen (Among Us, Fall Guys, CS:GO). Sims zijn ook leuk, maar Animal Crossing lijkt me niet echt iets.

Qua opslag: is het aan te raden om meteen ook een SD-kaartje te kopen? En welke typen/merken worden dan aangeraden? Ik kan me voorstellen dat niet iedere SD-kaart zomaar geschikt is om te gebruiken in de Switch?

• meesje
@inkedwell Destijds ben ik er ook op gewezen, ik denk dat je veel info terug kunt vinden in de uitvoerige topic start. Zelfs een categorie ‘must have’ games.
Je vraag mbt Ringfit blijft dan nog open.

[ Voor 11% gewijzigd door meesje op 06-05-2021 13:14 ]

• Timothy3000
Ringfit heb je naast het verhaal ook oefeningen. Die kun je inderdaad eindeloos blijven spelen.

Als je Ring Fit wil spelen zou ik sowieso niet voor een Lite gaan. Volgens mij heb je dan nog een extra paar controllers nodig ,anders kun je die niet spelen.

[ Voor 21% gewijzigd door Timothy3000 op 06-05-2021 13:17 ]

@inkedwell in RingFit heb je nog andere spelstanden dan story mode, waar je inderdaad 'oneindig' door kan doen. Er is een quickplay mode, een custom workout mode, en een rhythm game mode. Dan wordt het een 'gewone' fitnessgame.

En inderdaad, joycons verplicht, dus je bent beter af met het hybride model.

• G_Dragon

G_Dragon

Tsjipmanz schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:47:
[...]

Hij is aan de prijs, maar ik vind m zeker de moeite waard. Hij is zoveel beter dan de standaard joycons en hij gaat echt superlang mee op één lading.
Een vriend van mij heeft via Ali Expres oid een 'nepper' besteld die een stuk goedkoper is, maar die lijkt verder uitstekend te werken.
Bedankt voor je feedback :) ik zal Vraag & Aanbod in de gaten gaan houden.
[...]

Bedankt voor de feedback, heb je toevallig een link van de controller die je toen hebt besteld? :)
jimz93 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:38:
[...]

Nu €60 bij de mediamarkt; https://www.mediamarkt.nl...ler-1493406.html?rbtc=twe|pf|1493406||p||&tduid=21b58195b36f59dcd523bd4b31ef2667

Bij mij zat die erbij toen ik de Nintendo 2e hands overnam maar ik vind de controller echt uitstekend qua feeling! wat mij betreft een absolute aanrader, zeker voor €60 ;)
Bedankt voor je feedback :) ik vind zelf 60 euro te duur, daarom dat ik er eentje 2e hands probeer te krijgen.

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:20
inkedwell schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:04:
Qua opslag: is het aan te raden om meteen ook een SD-kaartje te kopen? En welke typen/merken worden dan aangeraden? Ik kan me voorstellen dat niet iedere SD-kaart zomaar geschikt is om te gebruiken in de Switch?
Hangt er heel erg van af, hoeveel ben je van plan in de eShop te kopen? Als dat niets is of alleen kleine games, dan is een SD kaart niet de moeite.

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

En een iets grotere SD kaart is niet heel veel duurder vaak dan een veel kleinere. 400GB zitten vaak hele goede bang for bucks tussen.

En vroeg of laat koop je vast wel een keer iets via de e-shop. Als het niet een game is die alleen digitaal te verkrijgen is dan misschien een andere game die -50%-90% korting heeft.

[ Voor 40% gewijzigd door The Chosen One op 06-05-2021 14:02 ]

• VirinR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-01 15:31
inkedwell schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:04:
Ik wil al een tijdje een Switch, en eind deze maand zal ie ook in huis komen.Hoewel de Lite interessanter is qua prijs, lijkt de gewone Switch me een betere keuze. Sommige spellen zullen echt wel baat hebben van het kunnen spelen op een groter scherm/tv.
Ik bestel er wel meteen een pro-controller bij, teveel gehoord en gelezen over Joycon-drift :P

Legend of Zelda: Breath of the Wild en of twee Mario-games staan zeker op het verlanglijstje, net als Ringfit.

Ik weet niet of hier mensen zijn die Ringfit hebben? Als het een echt spel is, ben ik bang dat als je alle levels hebt voltooid je er niks meer aan hebt, en daar is het toch wat te prijzig voor. Als je eindeloos door kunt gaan met oefeningen is het een ander verhaal en is het een leuke manier om de conditie op te krikken :)

Verder nog wat aanraders qua spellen? Ik ben een casual gamer en meer van de adventure/platformers (Tomb Raider, Rayman, Dauntless, Crash Bandicoot) en spellen die leuk zijn om met meerdere te doen (Among Us, Fall Guys, CS:GO). Sims zijn ook leuk, maar Animal Crossing lijkt me niet echt iets.

Ik speel al lange tijd Ring Fit Adventure (sinds launch) maar ik ben nog lang niet bij de eindbaas.
Ik probeer 30 minuten per week te spelen en zelfs dat lukt mij niet altijd. Ik fiets namelijk 3 dagen per week naar mijn werk dus Ring Fit Adventure is niet mijn primaire bron van activiteit.
Ik weet niet of je bekend met Wii Fit, maar Ring Fit Adventure is wel veel zwaarder dan Wii Fit. Als ik 30 minuten Ring Fit speel verbrand ik minimaal 250 calorieën (volgens mijn Apple Watch).

Zoals anderen al aangeven zitten er ook andere standen in het spel dus je bent niet gebonden aan het verhaal. Sowieso heb je Joy-Cons nodig en het scherm van de Switch zelf is te klein dus je bent beter af met een gewone Switch in plaats van de Switch Lite.
@inkedwell Ringfit is qua verhaal ook behoorlijk lang. Met 3 uur per week ben je ook een paar maanden bezig. Dus het duurt wel even voordat je het uitgespeeld hebt. En daarnaast nog andere spelstanden zoals al gezegd word.

[ Voor 13% gewijzigd door L23 op 06-05-2021 15:32 ]

• SolarOrbiter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-01 12:49
@G_Dragon ik heb er gisteren 2 besteld voor 31 euro. 7-day delivery vanuit Spanje.
Pagina: 1 ... 103 ... 278 Laatste

Let op:
Discussie over de Nintendo Switch 2, zie: [Nintendo Switch 2] Nieuws & Speculaties

Voor Nintendo Online zaken: [Nintendo Online] Ervaringen en Discussie

Technische issues of garantievragen? Zie dan: ~~~[Switch] Problemen en garantie-afhandelingen

Vragen of opmerkingen over levertijden en nieuwe revisies? Zie dan: [Nintendo Switch] prijzen, voorraad en bestel topic