Mijn analyse van de verkiezingsuitslag:
Ik denk dat de politiek last heeft van een ideologisch gat tussen wat mensen denken wat rechts/conservatief beleid is een daadwerkelijke het resultaat is in de moderne westerse samenleving. Het probleem hierin is dat de rechts/conservatieve visie die leeft in toenemende mate niet meer waargemaakt kan worden binnen de omstandigheden waarin onze samenleving/economie/wereld/etc functioneert. Hetzelfde geld overigens voor links/progressief, maar aangezien de discussie zicht focust op de winst van de FvdD concentreer ik me daarop.
De paradox zit hem in de constatering dat een globaliserende neoliberale wereld zoals de rechtse partijen in het verleden voorstonden, inherent een wereld was waarin de normale rechtse/conservatieve burger niet kan profiteren. Globalisering, neoliberalisme en vrije markt kapitalisme en een Angelsaksisch model van de samenleving zorgt er inherent voor dat alleen een klein gedeelde van de samenleving kan profiteren, de rest van de samenleving wordt blootgesteld aan een sociaal economisch model waarin men niet kan profiteren.
Kijk naar de typische kleine tot middelgrote ondernemer of werknemer met een MBO tot HBO diploma, in vele sectoren is de sociaal economische situatie dusdanig dat deze achteruitgaat. Toch denken mensen hun onzekerheid of achteruitgang te maken heeft met overheidsbeleid ten opzichte van belastingen of klimaatbeleid, terwijl in realiteit het echte probleem is dat ze niet voldoende verdienen omdat de belofte van het sociaal economische model niet waargemaakt zijn. Men beschouwd hierin het sociaal economisch model als invariant, terwijl het dat niet is.
Met andere woorden, de klimaattransitie zou echt geen probleem zijn als mensen zouden profiteren van een conservatief/rechts sociaal economisch model wat z.g.n. "hardwerkende" burgers juist zou belonen.
Het probleem zit erin dat er binnen rechts/conservatief geen fatsoenlijk debat is of het model wat gehanteerd wordt voor sociaal economische model voor de samenleving nog wel voldoet voor de eigen achterban. Er zijn selectieve belangen die pushen voor een Angelsaksisch model, ik denk dat weinig ondernemers/werknemers beseffen dat ze verliezers zijn in dat model. En dat bijvoorbeeld een Rijnlands model over het algemeen sociaal economisch beter uitpakt voor ons als samenleving.
En dat is de valkuil waarin rechts/conservatief zit, men "wenst" een model waarin het sociaal economisch beleid het gewenste resultaat oplevert, maar dat bestaat juist niet meer. Uiteindelijk volgt uit deze wens een (imho) verkeerde root-cause analyse. Met andere woorden, de rechts/conservatieve kiezer gelooft te makkelijk in maatregelen die z.g.n positief zouden zijn voor de eigen situatie, maar dat in werkelijkheid niet zijn.
Een makkelijk voorbeeld is hierin het Nexit standpunt van de FvD, de Brexit heeft laten zien dat de EU een noodzakelijk voorbond is van (zeer) kleine landen ten opzichte van grootmachten om niet uit elkaar gespeeld te worden. De leugen van de populisten is dat een klein land een onderhandelingspositie heeft die positief is voor normale burgers.
Ik kan deze post voorzien van een hoop bronnen, maar ik verwijs hierbij naar eerder materiaal, o.a.:
Gescheiden werelden en de globalisering kloof in het Westen
Als laatste herhaal ik mijn laatste post maar eens voor de verkiezingen:
defiant in "Provinciale Staten- & Waterschapsverkiezingen 2019"
Een proteststem heeft geen zin en zal geïnterpreteerd worden als steun voor beleid uit het verkiezingsprogramma.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert