Ik heb er al eerder over geschreven, maar omdat nog vaak naar de SOH waarde via de OBD dongle wordt verwezen bij de aankoop van een gebruikte e-Niro even het volgende:
Sinds ik vorig jaar een OBD dongle heb, lees ik zo nu en dan de gegevens uit. Erg benieuwd was ik vooral naar de SOH, die bij de meeste e_Niros (lang) op 100% blijft staan.
Verschillende theorien waren er waarbij onder andere gezegd wordt dat de SOH lang op 100% blijft staan, omdat je nog een buffer boven de bruikbare 64kWh hebt en dat het blijvend gaat dalen nadat je eenmaal onder een bepaalde waarde bent gekomen.
Ik heb uit ervaring bij mijn auto nu definitief kunnen concluderen dat deze waarde weinig zegt over de werkelijke toestand van je accu, hoogtui in erg extreme degradatie gevallen.
Toen ik vorig jaar mijn dongle kocht, stond de SOH op de bekende 100%.
Na een vakantie in oktober met een lange reis met twee fietsen achterop en langzaamaan dalende buitentemperaturen, was de waarde ineens gezakt naar 98,7%
In de weken/maanden daarna zakte deze langzaamaan steeds verder om op een gegeven moment net boven de 95% uit te komen.
Als dit echt de SOH zou aangeven, kan dit getal niet meer stijgen, maar toen de buitentemperaturen langzaam weer opliepen en mijn verbruik weer zakte, liep ook de door de dongle uitgelezen SOH weer langzaam op. Vandaag heb ik weer eens gecontoleerd en ondertussen zit ik alweer op 97,8%
Moraal van dit verhaal: als je echt wilt weten wat de toestand is van een accu, kun je beter een test zoals van Aviloo laten uitvoeren. Als je zelf in de auto rijdt geven over langere tijd de waardes van de SOC bij 100% vol geladen accu natuurlijk ook wel het nodige.