• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:59:
Nog een voordeel dan van de MY19: geen privacyschending :)
Wat stond er ongeveer in dan en dus geen opt-out?
Dat ze je data verwerken op de servers van KIA gmbh. En dat nagenoeg alle gegevens daar dus ook (al dan niet tijdelijk) opgeslagen worden. Waaronder dus je persoonlijke gegevens (settings in auto, account etc), de auto statistieken (verbruik, accu etc) en metrics (locatie van auto, onderhoud etc).

Meeste is logisch omdat ze die nodig hebben om ze via de app weer aan je te tonen. En te laten wijzigen.

Lastige is dat je moet zoeken of ze die gegevens ook gaan gebruiken voor reclame of verkoop, al dan niet via derden. In de brei aan tekst is dat lastig te vinden terwijl je net een lange rit gedaan hebt.

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:33
Ik heb er al eerder over geschreven, maar omdat nog vaak naar de SOH waarde via de OBD dongle wordt verwezen bij de aankoop van een gebruikte e-Niro even het volgende:

Sinds ik vorig jaar een OBD dongle heb, lees ik zo nu en dan de gegevens uit. Erg benieuwd was ik vooral naar de SOH, die bij de meeste e_Niros (lang) op 100% blijft staan.
Verschillende theorien waren er waarbij onder andere gezegd wordt dat de SOH lang op 100% blijft staan, omdat je nog een buffer boven de bruikbare 64kWh hebt en dat het blijvend gaat dalen nadat je eenmaal onder een bepaalde waarde bent gekomen.

Ik heb uit ervaring bij mijn auto nu definitief kunnen concluderen dat deze waarde weinig zegt over de werkelijke toestand van je accu, hoogtui in erg extreme degradatie gevallen.

Toen ik vorig jaar mijn dongle kocht, stond de SOH op de bekende 100%.
Na een vakantie in oktober met een lange reis met twee fietsen achterop en langzaamaan dalende buitentemperaturen, was de waarde ineens gezakt naar 98,7%
In de weken/maanden daarna zakte deze langzaamaan steeds verder om op een gegeven moment net boven de 95% uit te komen.

Als dit echt de SOH zou aangeven, kan dit getal niet meer stijgen, maar toen de buitentemperaturen langzaam weer opliepen en mijn verbruik weer zakte, liep ook de door de dongle uitgelezen SOH weer langzaam op. Vandaag heb ik weer eens gecontoleerd en ondertussen zit ik alweer op 97,8%

Moraal van dit verhaal: als je echt wilt weten wat de toestand is van een accu, kun je beter een test zoals van Aviloo laten uitvoeren. Als je zelf in de auto rijdt geven over langere tijd de waardes van de SOC bij 100% vol geladen accu natuurlijk ook wel het nodige.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:47
Is zo’n Aviloo test niet ook gewoon een momentopname? Accucapaciteit is mede afhankelijk van de temperatuur. En het BMS is ook voor hen een black box.
Zolang ik gewoon de afstanden haal die ik verwacht te halen maakt het me sowieso niet veel uit.
Maar als aankoopcheck blijft het wel lastig. Tot zover bekend blijft de accu van e-Niro in opvallend goede conditie.

• ASracing
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:25
Hopelijk zitten hier ervaringsdeskundigen.
Ik heb via Kia private lease een e-niro geleased en deze moet ik binnenkort inleveren.

Als je de inlevervoorwaarden lees zijn ze erg streng, voornamelijk in het interieur. Weet iemand of dat in de praktijk ook zo is?

Als voorbeeld, er zitten in mijn kofferbak wel verschillende krasjes van zaken die in en uit de kofferbak gezet zijn volgens de voorwaarden is dat een onacceptabele schade.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:04
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:47:
Is zo’n Aviloo test niet ook gewoon een momentopname? Accucapaciteit is mede afhankelijk van de temperatuur. En het BMS is ook voor hen een black box.
Zolang ik gewoon de afstanden haal die ik verwacht te halen maakt het me sowieso niet veel uit.
Maar als aankoopcheck blijft het wel lastig. Tot zover bekend blijft de accu van e-Niro in opvallend goede conditie.
herhaling van mijzelf, eerdere quote:
gertvdijk schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:12:
Let wel dat je twee soorten Aviloo tests hebt; de Flash test (instant readout) en de Premium test (helemaal leegrijden terwijl OBD-kastje monitort). Mijn vermoeden is dat die Flash test niets meer doet dan de BMS uitlezen zoals je dat zelf ook kan (SOH-waarde).
Aanvulling / nieuw inzicht: de Flash-test doet wel iets meer dan alleen de SoH uitlezen, namelijk een 'educated guess' van de werkelijke SoH op basis van een online database van Aviloo van dat type auto. De Aviloo-man beweert daardoor een maximale afwijking van 3%-punt te hebben met Flash-tests, maar ik heb daar zo mijn bedenkingen bij. (video Carrec met Aviloo)

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:05
ASracing schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:16:
Hopelijk zitten hier ervaringsdeskundigen.
Ik heb via Kia private lease een e-niro geleased en deze moet ik binnenkort inleveren.

Als je de inlevervoorwaarden lees zijn ze erg streng, voornamelijk in het interieur. Weet iemand of dat in de praktijk ook zo is?

Als voorbeeld, er zitten in mijn kofferbak wel verschillende krasjes van zaken die in en uit de kofferbak gezet zijn volgens de voorwaarden is dat een onacceptabele schade.
Ik ga, net als jij, een ervaringsdeskundige worden. In Augustus moet ik die van mij inleveren en na vijf jaar is de kofferbak echt niet zo nieuw meer. Dat lijkt me ook onmogelijk als je hem gewoon gebruikt waar hij voor bedoeld is. Als ze daar over gaan vallen, dan durf ik de strijd nog wel aan te gaan.
Het zou ook vreemd zijn: veroudering en gebruikssporen zitten gewoon verdisconteerd in de afschrijving. Het zou dan alleen kunnen gaan over excessieve schade die je niet zou mogen verwachten na een x aantal jaren normaal gebruik.

Maar ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen van anderen.

[ Voor 11% gewijzigd door multikoe op 17-04-2026 14:05 ]

Pagina: 1 ... 364 365 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.