• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:50
@geekeep @ninjazx9r98 ik bedoelde dat je die uit moet zetten, dat scheelde bij mij behoorlijk in laad kW's in de zomer (of het was toeval). Dus even checken. Maar was inderdaad niet duidelijk verwoord :)

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:24
@FitTiv zal toeval zijn. Die functie doet niks bij temperaturen boven -10.
Om met maximale snelheid te laden moeten de cellen van de batterij minimaal 25 graden zijn, dat kan je met een OBD dongle monitoren.

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-09 11:39
geekeep schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 21:16:
Welke manier van navigeren gebruiken jullie tegenwoordig in de e-Niro op lange ritten in het buitenland?

We gaan binnenkort met de MY20 richting het zuiden van Duitsland en zullen 2-3 laadstops moeten maken. Ik weet dat nog niet lang geleden het navi-systeem in de Kia een update heeft gehad met mogelijkheid om makkelijker laders te vinden op de route.

Ben er wel achter dat er redelijk wat variatie zit in de voorgestelde laadmomenten/punten via onderstaande methodes:
- KIA app
- ABRP
- ingebouwde navi

De KIA app en ingebouwde navi zijn allebei rete-optimistisch over de laadtijden en aankomsttijd. Hoewel zelfs zonder laadtijden de reistijd een hoge gemiddelde snelheid zou betekenen. Onbegrijpelijk eigenlijk dat KIA niet gewoon de laadcurve van de e-Niro in hun berekeningen stopt.
App route 1App route 2ABRPNavi
aankomst 22:53uaankomst 22:47uaankomst 01:18uaankomst 22:51u
reistijd 05:54u + 0:29ureistijd 05:48u + 0:27ureistijd 06:17u + 1:39ureistijd 5:50u + ???
618km632km647km635km
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Weet iemand welke snelheid aanhoudt KIA bij hun routeplanner?

Mijn voorkeur gaat uit naar de ingebouwde navi omdat deze rekening houdt met het actuele verbruik. Wel zo handig, aangezien we met een fietsendrager gaan rijden. Doet het gebruik van de ingebouwde navi nog iets met het voorverwarmen van de accu?
Wil uiteindelijk het liefst zo min mogelijk "gedoe", dus zal niet snel omrijden om een paar cent goedkoper laden. Wel jammer dat KIA geen Tesla laders meeneemt en het gemis van de filter op aanwezigheid van een toilet zoals in ABRP.

Maar goed, bijna 2 uur verschil in reistijd tussen KIA's app/navi en ABRP is nogal wat. Ligt de waarheid ergens in het midden?

Welke app gebruiken jullie om in het buitenland te navigeren/laden?
Ik hink een beetje op twee of drie apps...
Bij voorkeur pak ik de ingebouwde navigatie om verschillende redenen:
  • Ingebwoud, dus meest geintegreerd in de bediening van je auto, inclusief de eenvoudige aanwijzingen recht voor je neus
  • Wat mij betreft het handigste met onderweg opzoeken van volgend laadpunt. Nee, dat doe ik niet vooraf voor de hele reis, maar als ik tijdens het rijden de behoefte begin te krijgen om een (laad-) stop te maken, vind ik dat in de Kia navigatie makkelijker dan andere apps.
Maar als mogelijke files of mogelijke opstoppingen in het vooruitzicht kunnen liggen, schakel ik meestal over op Tomtom (Expert of de gewone) via Android Auto, omdat wat mij betreft er geen andere navigatie app bestaat die files maar ook andere zaken (camera's, tankstations/laadplaatsen) verderop je route zo duidelijk weergeeft, zonder in submenus te moeten bladeren. Zie de routebalk!

Heel soms pak ik ook GOogle Maps, maar dat is meer op locatie omdat het zoeken daar wat fijner werkt, wat mij betreft.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:49
Ik navigeer altijd met de app van Kia, dat werkt prima. Ik filter op bepaalde laadpalen en bepaal als ik ergens vertrek waar ik pauze ga houden/laden.

Als ik ergens op vakantie een kleiner rondje wil rijden gebruik ik wel eens google maps omdat daar die kleinere routes makkelijker zijn in te geven.

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-09 19:37
janne_nl schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:50:
Ik navigeer altijd met de app van Kia, dat werkt prima. Ik filter op bepaalde laadpalen en bepaal als ik ergens vertrek waar ik pauze ga houden/laden.

Als ik ergens op vakantie een kleiner rondje wil rijden gebruik ik wel eens google maps omdat daar die kleinere routes makkelijker zijn in te geven.
Hier hetzelfde, prima tevreden met kia navigatie i.c.m. laadpalen etc., voordeel is ook de aanwijzingen op het display achter het stuur van de navigatie (heb je niet bij gebruik android auto).

Nadeel is wel dat bij vakantiehuisjes in de middle of nowhere je er niet komt, terwijl overschakelen naar android auto (maps) je tot de voordeur brengt. Al 2 keer meegemaakt (Zweden en Noorwegen)

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:01
Afgelopen 2 weken met de Niro op vakantie geweest, blijft een heerlijke auto om in te rijden. Dit was voor me sinds 4,5 jaar wel de eerste keer dat die zo ver buiten Nederland kwam, dus ook regelmatig gebruik gemaakt van de snellader.

Op de heenweg was het ca 30 graden buiten, waardoor de accu koeling ook actief bezig gaat om de accu binnen de temperatuur grenzen te houden. Naast de melding Spanningsregelaar koelvloeistofniveau laag (al meerdere keren voor bij de garage geweest) viel me op dat het DC laden de 3e keer bleef hangen bij ca 50kW met SOC 20%. Dan zou hij normaal ca 70kW moeten doen. De accu was 49 graden, wat me ook best warm lijkt. Onze grote AI vriend meende te weten dat bij die temperaturen het BMS de maximale laadstroom beperkt.

Heeft iemand dat eerder gezien? In het energiemenu zag je tijdens het rijden 'gewoon' dat de accuverzorging 1,3-1,4 kW vermogen trok. De accutemperatuur daalde tijdens het rijden ook, met ca 5 graden per uur. Verbaasde me eigenlijk dat de auto al bij 30 graden buitentemperatuur niet meer in staat is het maximale laadvermogen vast te houden en het accupakket zo warm wordt.

Over 1,5 maand moet de auto weer naar de garage, dan maar weer melding maken van de koelwaterniveau melding. Niveau is goed, inmiddels al meerdere keren ontlucht en ook driewegklep vervangen. Nu krijg ik enkel nog de melding bij hogere accutemperaturen, dus waarschijnlijk als de koeling actief is.

• bnwgraaf
Ik heb de laatste dagen met na het starten van de auto en soort borrelend geluid ergens vanuit het dashboard. Na een korte tijd (meerdere seconden?) stopt dit.

Ik weet dat de airco een zwak punt kan zijn bij de e-Niro.

Herkennen mensen dit geluid en wat daarvan de oorzaak zou kunnen zijn?

Helaas is de auto net 5.000 km uit de garantie maar is altijd netjes op tijd dealer onderhouden dus wil toch kijken of er een coulance mogelijkheid is.

Iemand ervaring of tips?

Ik zie nu ook dat het reservoir van de accu koelvloeistof onder het minimum staat!

[ Voor 8% gewijzigd door bnwgraaf op 30-08-2026 11:15 ]

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-09 18:02
bnwgraaf schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:52:
Ik heb de laatste dagen met na het starten van de auto en soort borrelend geluid ergens vanuit het dashboard. Na een korte tijd (meerdere seconden?) stopt dit.

Ik weet dat de airco een zwak punt kan zijn bij de e-Niro.

Herkennen mensen dit geluid en wat daarvan de oorzaak zou kunnen zijn?

Helaas is de auto net 5.000 km uit de garantie maar is altijd netjes op tijd dealer onderhouden dus wil toch kijken of er een coulance mogelijkheid is.

Iemand ervaring of tips?

Ik zie nu ook dat het reservoir van de accu koelvloeistof onder het minimum staat!
Jammer dat ze niet gewoon net als Toyota 10j of 200.000 km garantie geven. Ik geloof dat Toyota op hun BEV zelfs 10j en 1.000.000 garantie geven.

Zelf heb ik verschillende Toyota's gehad en gevoelsmatig is de Kia e-Niro kwalitatief toch net een slag minder.

Ik lees toch best regelmatig verhalen van mensen die hun motor en bak hebben moeten laten vervangen, bij mijzelf als de EPCU (ook iets van €4.000 geloof ik, maar gelukkig garantie). Heb zelf ook veel meer last van kraakjes en rammeltjes.

Nu voelde de EV6 uit 2025 die ik als leenauto had alweer kwalitatief een stuk hoogwaardiger dan de e-Niro.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:25
onnaj schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 11:30:
[...]

Jammer dat ze niet gewoon net als Toyota 10j of 200.000 km garantie geven. Ik geloof dat Toyota op hun BEV zelfs 10j en 1.000.000 garantie geven.

Zelf heb ik verschillende Toyota's gehad en gevoelsmatig is de Kia e-Niro kwalitatief toch net een slag minder.

Ik lees toch best regelmatig verhalen van mensen die hun motor en bak hebben moeten laten vervangen, bij mijzelf als de EPCU (ook iets van €4.000 geloof ik, maar gelukkig garantie). Heb zelf ook veel meer last van kraakjes en rammeltjes.

Nu voelde de EV6 uit 2025 die ik als leenauto had alweer kwalitatief een stuk hoogwaardiger dan de e-Niro.
*Uche* Toyota D4d 177 was heel betrouwbaar |:(
Maar geloof wel dat ze toen daarvoor de garantie hebben opgeschroefd.
Verder vind ik het lastig vergelijken Heb het zelf altijd jammer gevonden dat er achterin de kofferbak zo vaal plastic gebruikt is. En je had nou bij Kia toch ook onder voorwaarden tot 10 jaar garantie?

• onnaj
gjcvro schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 12:20:
[...]

*Uche* Toyota D4d 177 was heel betrouwbaar |:(
Maar geloof wel dat ze toen daarvoor de garantie hebben opgeschroefd.
Verder vind ik het lastig vergelijken Heb het zelf altijd jammer gevonden dat er achterin de kofferbak zo vaal plastic gebruikt is. En je had nou bij Kia toch ook onder voorwaarden tot 10 jaar garantie?
Klopt de 2.2 d-cat 177 pk was een hele fijne motor, maar had veel last van vervuiling waardoor deze stuk ging. Zo hadden ook de eerste vvti motoren last van olieverbruik, dus Toyota heeft ook echt wel zijn problemen gehad, dat zeker!

Kia heeft inderdaad ook tot 10j garantie maar dan tot 150k km. Dat is toch een behoorlijk verschil met 200k km of 1000k km ;-)

Al met al voelde Toyota toch net wat degelijker. Maar we zijn echt enorm blij met onze Niro hoor. We hopen alleen dat als de garantie voorbij is, we niet ineens voor enorme kosten komen te staan

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Even dubbel check, de data in de Kia app en api wordt bij mij sinds maandagmiddag niet meer bijgewerkt. Bokt t bij jullie ook?

• janne_nl
Laatste update 39min geleden zegt tie. Ik zag in mijn domotica app wel een 'refresh token' voorbij komen. De app al een helemaal gestopt en opnieuw gestart?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

janne_nl schreef op woensdag 2 september 2026 @ 07:41:
Laatste update 39min geleden zegt tie. Ik zag in mijn domotica app wel een 'refresh token' voorbij komen. De app al een helemaal gestopt en opnieuw gestart?
App gestopt, uitgelogd, ingelogd.

in Kia App melding , laatste update meer dan een dag geleden

HomeAssistant 13:51 maandag 31 augustus laatste update. EVCC ook.

Vanavond maar eens kijken wat het scherm in de auto zegt.

[ Voor 15% gewijzigd door Get!em op 02-09-2026 08:19 ]

• janne_nl
Een refresh werkt ook niet? Wat is de update frequentie in Home assistant en EVCC? Zit je niet aan de max requests per dag? Met name het echt uitlezen van de auto, niet de gecachte data op de webserver van Kia. HA of EVCC laten wellicht een foutmelding zien.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

janne_nl schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:56:
Een refresh werkt ook niet? Wat is de update frequentie in Home assistant en EVCC? Zit je niet aan de max requests per dag? Met name het echt uitlezen van de auto, niet de gecachte data op de webserver van Kia. HA of EVCC laten wellicht een foutmelding zien.
Probleem gevonden. De auto was disconnected van Kia live services. Kon dus vanuit auto media scherm ook de live services niet benaderen.

Moest opnieuw zoeken naar netwerk bereik en herconfigureren vanuit auto media scherm.

Nu werkt alles weer.

Mogelijke bron oorzaak: onweer rond de parkeerplaats obv tijdstip dat het signaal uitviel.

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 02-09-2026 19:36 ]

• Binky11
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-09 12:33
Goedeavond iedereen,

Ik ben voornemens mijn private lease auto over te nemen (4,5 jaar) . Er staat nu 64.000 km op.
Zit met 1 maar.. afgelopen vakantie in Italie heb ik voor de 3de keer in deze 4,5 jaar een melding gehad dat alle ADAS systemen niet meer werken. Schrik je toch even als je 130 over de weg sjeesht. Het probleem verhelpt zich altijd na een nacht slapen.

Is dit iets wat ik voor de overname nog moet laten checken? Vorige keer hadden ze niets gevonden.

Daarnaast... een heerlijke auto. Werkelijk nooit problemen gehad.

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-09 21:26
Binky11 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 20:48:
Zit met 1 maar.. afgelopen vakantie in Italie heb ik voor de 3de keer in deze 4,5 jaar een melding gehad dat alle ADAS systemen niet meer werken. Schrik je toch even als je 130 over de weg sjeesht. Het probleem verhelpt zich altijd na een nacht slapen.

Is dit iets wat ik voor de overname nog moet laten checken? Vorige keer hadden ze niets gevonden.
Hebben zelf een e-Niro MY2020 en hebben dat een paar keer per jaar voor (en vaak op dezelfde plaats). Is eerder in het forum al enkele keren vermeld.

Wagen stoppen, uitzetten en terug aanzetten lost bijna altijd het probleem onmiddellijk op.

Enkel als het probleem zich niet oplost met herstarten zou ik de garage contacteren.

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Binky11 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 20:48:
Goedeavond iedereen,

Ik ben voornemens mijn private lease auto over te nemen (4,5 jaar) . Er staat nu 64.000 km op.

Daarnaast... een heerlijke auto. Werkelijk nooit problemen gehad.
Wij hadden een kapotte abs sensor, die ook meldingen veroorzaakte over de adas systemen. Iets met het kop staart systeem dat uit staat. Op een gegeven moment kregen we altijd de melding, eerst was het sporadisch. Is onder garantie vervangen. Pas bij de 2e keer dat ik met de problemen langs kwam had de dealer de oorzaak gevonden.

• janne_nl
abs sensor...lekkere kabeltjes voor een steenmarter. Een aantal keer last van gehad bij een renault megane jaren geleden.

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 11:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwzjwetZUPqj_QrIk_83mvyVcD0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OeryYHX0shsG2FSwSlzKkan5.jpg?f=user_large

Weet iemand of dit een nieuw of oud scherm is? Is bouwjaar 2020.

En is dat nou een harde no go? Qua gebruik/app/anderszins?

Ik lees in dit topic toch best wat problemen met die app, ook al heb je het grotere scherm.

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11-09 23:02

A13X

Dude

Atomius schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:03:
[Afbeelding]

Ik lees in dit topic toch best wat problemen met die app, ook al heb je het grotere scherm.
Oud, hebben wij in onze 2019 ook. Carplay en AA werken prima, keer verbindingsproblemen maar dat bleek stof in de usb poort van de telefoon. Nu wat problemen maar dat is een elektrische storing in het 12V systeem, binnenkort naar de garage daarmee.

Verder is het traag, maar geen idee of dat bij de nieuwere veel beter is.

Awesome

• CyBeRSPiN
Atomius schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:03:
[Afbeelding]

Is het oude scherm. Zou voor mij geen harde no-go zijn, ik rij er al 7,5 jaar naar tevredenheid mee rond ;)
Gebruik het continu met Apple Carplay middels een wireless dongle.

• Atomius
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:41:
[...]

Is het oude scherm. Zou voor mij geen harde no-go zijn, ik rij er al 7,5 jaar naar tevredenheid mee rond ;)
Gebruik het continu met Apple Carplay middels een wireless dongle.
Oke nice.

Ik ben me een beetje aan het inlezen maar vind het wel wat spannend om zo'n tweedehands exemplaar aan te schaffen met de Wheel of Fortune verhalen. (On)terecht?

Ik bedoel lijkt me best lastig om dat helemaal uit te sluiten door goed te luisteren tijdens een proefrit. Daarbij kan het na aanschaf natuurlijk ook nog optreden.

[ Voor 16% gewijzigd door Atomius op 04-09-2026 10:50 ]

• janne_nl
Wat bedoel je precies? Kopen bij een dealer en controleren hoe het met de garantie zit. Onderhoudsboekje zou er dan ook moeten zijn.

Onze e-Niro (die binnen een maand voor een ev2 wordt ingeruild) was ongeveer een jaar oud toen, dus nog lang garantie. De Fiat 500e hebben we niet eens echt over nagedacht en bij een 2de hands garage gewoon gekocht. Je kunt ook niet alles verzekeren he.

Een ICE van de nodige jaren oud kan net zo goed een hele dure reparatie nodig hebben en daar maak je je niet druk om?

• Atomius
janne_nl schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:55:
Wat bedoel je precies? Kopen bij een dealer en controleren hoe het met de garantie zit. Onderhoudsboekje zou er dan ook moeten zijn.

Onze e-Niro (die binnen een maand voor een ev2 wordt ingeruild) was ongeveer een jaar oud toen, dus nog lang garantie. De Fiat 500e hebben we niet eens echt over nagedacht en bij een 2de hands garage gewoon gekocht. Je kunt ook niet alles verzekeren he.

Een ICE van de nodige jaren oud kan net zo goed een hele dure reparatie nodig hebben en daar maak je je niet druk om?
Als van tevoren bekend is dat er mogelijk zo'n groot probleem in een auto zit, wil ik me van tevoren wel goed beraden of het verstandig is die aan te schaffen. De discussiereflex EV of ICE heeft daar natuurlijk niets mee van doen. Ik probeer vooral te proeven of dit nu een groot of klein risico is bij aanschaf. Stel hij zit op >150k km en is conform schema onderhouden, al dan niet bij de dealer, maar de lagers/reductiebak zijn nooit vervangen, kijk je dan aan tegen een groot of klein risico?

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:16

13art

Moderator Mobile
Atomius schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:48:
[...]

Oke nice.

Ik ben me een beetje aan het inlezen maar vind het wel wat spannend om zo'n tweedehands exemplaar aan te schaffen met de Wheel of Fortune verhalen. (On)terecht?

Ik bedoel lijkt me best lastig om dat helemaal uit te sluiten door goed te luisteren tijdens een proefrit. Daarbij kan het na aanschaf natuurlijk ook nog optreden.
Ik heb geen cijfers om het te ondersteunen, maar ik meen dat bij het overgrote deel de klachten rond de 4 jaar ontstaan (of ging dat over de accu???) in ieder geval meestal binnen de garantieperiode. Dus als je een auto met onderhoud volgens schema koopt en dit zelf ook bijhoudt zit je redelijk veilig lijkt me.

Enjoy the silence...

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 15:51

Arfman

Drome!

Atomius schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:05:
[...]

Als van tevoren bekend is dat er mogelijk zo'n groot probleem in een auto zit, wil ik me van tevoren wel goed beraden of het verstandig is die aan te schaffen. De discussiereflex EV of ICE heeft daar natuurlijk niets mee van doen. Ik probeer vooral te proeven of dit nu een groot of klein risico is bij aanschaf. Stel hij zit op >150k km en is conform schema onderhouden, al dan niet bij de dealer, maar de lagers/reductiebak zijn nooit vervangen, kijk je dan aan tegen een groot of klein risico?
Als de auto bij 150K KM nog niet ratelt, gaat hij dat ook niet meer doen is de consensus. Die problemen ontstaan meestal al rond de 50K met uitschieters naar 100K.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• janne_nl
Dat ligt ook heel erg aan het modeljaar. Daarnaast is het aantal kilometers wanneer het optreedt veel lager. Met > 150k zit je wel buiten de garantie dacht ik. Dan ligt het ook aan de nieuw prijs.

• CyBeRSPiN
Arfman schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:17:
[...]

Als de auto bij 150K KM nog niet ratelt, gaat hij dat ook niet meer doen is de consensus. Die problemen ontstaan meestal al rond de 50K met uitschieters naar 100K.
Ik zou hier stiekem wel de feiten van willen weten: om hoeveel % van de exemplaren het gaat en bij welke kilometerstand het aan het licht kwam.
Maar dat zal Kia wel voor zichzelf houden.
Tot nu toe alleen maar gehoord dat het ofwel gratis onder garantie of onder coulance tegen een schappelijke prijs werd gefixt.
Dat laatste hangt dan af van (je relatie met) de dealer, hoeveel moeite die wel doen voor coulance.

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeRSPiN op 04-09-2026 14:00 ]

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
janne_nl schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 13:41:
Dat ligt ook heel erg aan het modeljaar. Daarnaast is het aantal kilometers wanneer het optreedt veel lager. Met > 150k zit je wel buiten de garantie dacht ik. Dan ligt het ook aan de nieuw prijs.
Ik heb twee weken geleden de knoop doorgehakt, en wacht momenteel ook op mijn 5 jaar oude 120k op de teller auto. Ik had idd ook huiver voor de accu en/of Wheel of Fortune.
Maar idd, bij elke auto serie is wel wat (de EV6 redelijk vergelijkbaar voor de prijs, maar de ICCU van Stelantis hield me daar wat meer van tegen). In het algemeen staat deze auto bekend als betrouwbaar, ook volgens partijen als ANWB die daar toch echt wel wat info over heeft.

Dus ja, het blijft in zekere zin een gok, maar dat heb je bij iedere type auto. En als het een keer een dure reparatie krijg, ik hoop dat het onder de 1500 euro per jaar die ik nu de afgelopen paar jaar had aan onderhoud....

• sigio
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het viel me vorige week op dat mijn Niro opeens een flink lagere range aangaf op de GOM. Nou gebeurt dat wel vaker als je lange stukken minder zuinig hebt gereden, maar dat had ik recent niet gedaan. Ook na een week rijden en 2 laadsessies bleef de range beperkter dan voorheen. Dus toen de OBD maar aangesloten, alle cell-voltages zijn nog lekker gelijk en goed, maar na wat beter kijken zag ik wel dat de State-of-Health gezakt was naar 91% (wat voorheen ~99-100 was).

GOM geeft nu 340-360km range aan, ipv de ~404 die ik voorheen vaak zag bij vol.

Wat cijfers voor de archieven, een Kia Niro van Q4 2020, zit nu op 87k km, rij vooral korte ritjes of 180km retourtjes en af en toe eens een 1000km met snelladen op een dag, de rest is vooral alles thuis laden op de dynamische tarieven.

Hopelijk zakt de SOH niet nog verder, of herstelt deze nog wat... ik blijf 't voorlopig even in de gaten houden.

Ik laad meestal tot 80-90% ... omdat ik probeer alleen in de weekenden te laden (goedkoopst), en dan 2x een langere rit kan maken. Alleen voor heel lange ritten wil ik de accu wel eens tot 100 laden kort vooraf.

Stats uit de BMS: 11180kwh normal charging, 2290 kwh fast-charging, operating time 3300 uur, Energy charged: 16.81Mwh, discharged: 16.27

[ Voor 16% gewijzigd door sigio op 06-09-2026 14:20 . Reden: cijfers ]

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:25
sigio schreef op zondag 6 september 2026 @ 14:11:
Het viel me vorige week op dat mijn Niro opeens een flink lagere range aangaf op de GOM. Nou gebeurt dat wel vaker als je lange stukken minder zuinig hebt gereden, maar dat had ik recent niet gedaan. Ook na een week rijden en 2 laadsessies bleef de range beperkter dan voorheen. Dus toen de OBD maar aangesloten, alle cell-voltages zijn nog lekker gelijk en goed, maar na wat beter kijken zag ik wel dat de State-of-Health gezakt was naar 91% (wat voorheen ~99-100 was).

Wat cijfers voor de archieven, een Kia Niro van Q4 2020, zit nu op 87k km, rij vooral korte ritjes of 180km retourtjes en af en toe eens een 1000km met snelladen op een dag, de rest is vooral alles thuis laden op de dynamische tarieven.

Hopelijk zakt de SOH niet nog verder, of herstelt deze nog wat... ik blijf 't voorlopig even in de gaten houden.
Je laad altijd naar 100%?

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik laad eens per 2 a 3 maanden naar 100% en dat was toevallig vandaag. Nog steeds erg tevreden met mijn e-niro wat dat betreft. Let niet extra op zo zuinig mogelijk rijden...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWxiuVegl0TlD9hPyA3Kxq4ua98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fq4cV99ebfgFTpHg4mQ3j9HP.jpg?f=fotoalbum_large

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:33
rokil schreef op zondag 6 september 2026 @ 17:06:
Ik laad eens per 2 a 3 maanden naar 100% en dat was toevallig vandaag. Nog steeds erg tevreden met mijn e-niro wat dat betreft. Let niet extra op zo zuinig mogelijk rijden...

[Afbeelding]
Ik heb nog steeds vrijwel dezelfde waarde met dezelfde auto (ook wit) maar dan met (bijna) 150k erop.

Vandaag een lange retourrit gemaakt van Amsterdam naar Moddergat v.v., en weer eens goed de willekeurigheid van de guess-o-meter kunnen bewonderen. Met 100% beginnen te rijden en met 67% in Moddergat aangekomen ofwel 33% verbruikt (enkele reis 165 km) .
Terugweg van 67 naar 25%. Op zich prachtige waarden maar de heenweg zou dus 33% hebben gekost terwijl de terugweg 42% was?
Ofwel voor de terugweg (volgens de auto) 27% meer energie verbruikt dan op de heenweg.
Klopt lijkt me weinig van, verbruiksmeter gaf ook vrijwel gelijk verbruik op heen- en terugweg aan.

Mijn ervaring (N=1) is dat de Niro volgens het BMS met een volle accu heel optimistisch begint, en naarmate de accu leger raakt de range steeds harder terugloopt.
Nog steeds enorm tevreden met deze auto, maar op een lange rit nauwkeurig inschatten hoe ver je komt is tricky en gaat beter met gecalculeerde ervaring dan door te vertrouwen op de guess-o-meter. Leegrijden tot onder de 10 of zelfs 5% ofzo doe ik dan ook eigenlijk nooit.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:21
De SoC-GoM schaal is niet lineair, dat was bekend. Wat ook meespeelt bij lange ritten is dat dit bijna altijd betekent dat je ook hard rijdt (snelweg), terwijl de GoM uitgaat van mixed en op basis van je eedere ritten.

Heen en terug kan ook ander verbruik opleveren door wind. Een beetje wind van 30km/u die je eerst head-on hebt en vervolgens in de rug is een verschil van 60km/u voor de luchtweerstand die ≈ kwadratisch toeneemt, en dat is veel.

Dat gezegd hebbende is het gevoelsmatig voor mij ook dat de eerste paar blokjes vanaf de 100 wat langzamer gaan dan de latere.

Mijn thuisbatterij heeft ook een beetje vreemde karakteristiek wat dat betreft, de kWh's die daar uit komen zijn ook niet altijd lineair met de SoC-%. Toch een beetje een black box die BMS'en.

[ Voor 14% gewijzigd door gertvdijk op 06-09-2026 22:26 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• bnwgraaf

Ik laad meestal tot 80-90% ... omdat ik probeer alleen in de weekenden te laden (goedkoopst), en dan 2x een langere rit kan maken. Alleen voor heel lange ritten wil ik de accu wel eens tot 100 laden kort vooraf.

Stats uit de BMS: 11180kwh normal charging, 2290 kwh fast-charging, operating time 3300 uur, Energy charged: 16.81Mwh, discharged: 16.27
Sinds ik vorig jaar en obd dongle heb aangeschaft kijk ik ook regelmatig naar de SOH.

Die was altijd strak 100% totdat ik vorig najaar en weekje naar Frankrijk was geweest. Ineens begon deze gedurende een aantal maanden gestaag te dalen tot rond de 95% om later vervolgens weer langzaam te stijgen en nu staat hij rond de 97%

Blijft dus een schatting... Reageert iets minder snel op omstandigheden dan de SOC, maar is zeker geen exacte weergave van de degradatie.

• onnaj
bnwgraaf schreef op maandag 7 september 2026 @ 00:56:
[...]

Sinds ik vorig jaar en obd dongle heb aangeschaft kijk ik ook regelmatig naar de SOH.

Die was altijd strak 100% totdat ik vorig najaar en weekje naar Frankrijk was geweest. Ineens begon deze gedurende een aantal maanden gestaag te dalen tot rond de 95% om later vervolgens weer langzaam te stijgen en nu staat hij rond de 97%

Blijft dus een schatting... Reageert iets minder snel op omstandigheden dan de SOC, maar is zeker geen exacte weergave van de degradatie.
Welke dongle en eventueel welke app gebruiken jullie daarvoor? Ben ook wel eens benieuwd wat de onze nog voor SOH heeft. We hebben een facelift uit 2020 met 115k km. Bij 100% lading geeft de onze vaak iets van 430 km aan.

Overigens lees ik wil eens dat het goed is af en toe tot 100% op te laden. Dat is voor de BMS beter.

• dikkewalrus
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-09 10:54

Ik merkte hetzelfde op na de laatste keer laden, 415 km bereik bij 90%. Normaal zit ik dichterbij de 450-480. Voor mijn gevoel is het verbruik wat hoger de afgelopen week door rijden in de regen en lagere temperaturen. Je kan in de auto (of in de app) de geschiedenis van je verbruik checken onder 'EV' --> energie informatie (note, split screen moet uit staan om geschiedenis te zien). Wellicht het proberen waard. Anders zal het wellicht de SoH zijn inderdaad.

• dikkewalrus
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-09 10:54
onnaj schreef op maandag 7 september 2026 @ 08:46:
[...]

Welke dongle en eventueel welke app gebruiken jullie daarvoor? Ben ook wel eens benieuwd wat de onze nog voor SOH heeft. We hebben een facelift uit 2020 met 115k km. Bij 100% lading geeft de onze vaak iets van 430 km aan.

Overigens lees ik wil eens dat het goed is af en toe tot 100% op te laden. Dat is voor de BMS beter.
Er zijn veel dongles die werken, simpele tot meer geavanceerde. Ik heb zelf de VGate vLinker FS Bluetooth. Die is duurder, maar ook wat veiliger en heeft een slaapmodus om de 12V accu niet leeg te trekken. Ik heb deze gerust tijdens vakanties in de auto laten zitten zonder problemen. App die ik zelf het fijnst vind: CarScanner.

• bnwgraaf
[...]

Ik heb deze:
Vgate iCar Pro 2S Bluetooth OBD2

en ik gebruik verschillende apps op Android:

Car Scanner Pro

Torque en daarbij heb ik Performance monitor om diverse meters weer te geven op het Android Auto scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M3kmwf-l053dD0cAhO5o8_VvRfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8EyhwKpFIWd9lgJFDHoYn8n1.png?f=fotoalbum_large

• bnwgraaf
Ik had onderstaande ook al eens gelezen van een Belgisch artikel, waar dit blijkbaar ook al getest is/wordt.

Kost een paar centen en geen idee wat het echt op de accu levensduur gaat doen, maar aan de andere kant, per kWh is het misschien nog niet eens zo duur vergeleken met een thuisbatterij:

https://www.solar365.nl/nieuws/v2g-blijkt-via-dc-laden-nu-al-mogelijk-met-veel-meer-elektrische-autos-dan-gedacht-67ABB4B5.html

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
[...]

Ik heb nu sinds een paar weken een OVMS dongle. Helaas was de 12V accu die in de auto zat al best oud en is overleden een paar dagen nadat ik die dongle had aangesloten. Dat ding was net teveel voor die oude accu dus.

Maar met een nieuwe 12V accu erin en wat tweaken aan de power management settings doet deze het nu uitstekend!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s6xNZvO3pUwaQXvhxV4hsaLkwTU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/krKTi2kPfghGPtba2dVgbuio.png?f=fotoalbum_large

Het enige dat ik jammer vind aan dit ding is dat de sensoren die er uit komen soms erg cryptisch genoemd zijn. Zo zijn er een "Left", "Middle" en "Right" sensor waarvan het absoluut niet duidelijk is wat dat nou betekent: blijkt dat dat de gordel sensoren op de achterbank zijn.
Op diezelfde manier probeert de OVMS ook de geprojecteerde range te bepalen, maar die zat op een gegeven moment op over de 1200km bereik bij een volle accu.

Dat zou fantastisch zijn maar valt in dit geval strikt onder "te goed om waar te zijn"

[ Voor 19% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 07-09-2026 11:18 ]

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• Atomius
Even terugkomend op het Wheel of Fortune probleem.

Ik begrijp dat je 7 jaar garantie hebt tot 150k km.

Dus stel je koopt een 80k km exemplaar uit 2021 dan heb je tot in 2028 garantie.

Maar. Ik heb een paar (goed beoordeelde) garages gebeld die een Niro aanbieden en die zijn erg voorzichtig hierover. Zijn het eens met wat ik hier las, namelijk dat de auto echt wel heel goed volgens schema moet zijn onderhouden wil je bij een Kia dealer aanspraak kunnen maken op die garantie. Eén zei ook dat lang niet alle Niro's bij de dealer zijn onderhouden die hij binnenkrijgt, maar ook bij bijv. Bosch.

Dus ja. In hoeverre is dit dan een wassen neus, die "overdraagbare" garantie? Stel hij blijkt in het onderhoudsschema toch een beetje teveel te hebben afgeweken, dan ben je dus mogelijk de pineut als je bijv. bij 90k km geratel begint te horen.

[ Voor 12% gewijzigd door Atomius op 08-09-2026 09:39 ]

• janne_nl
Volgens mij zelfs 10 jaar garantie als hij volgens voorschriften onderhouden is

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Atomius schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 09:34:
Even terugkomend op het Wheel of Fortune probleem.

Ik begrijp dat je 7 jaar garantie hebt tot 150k km.

Dus stel je koopt een 80k km exemplaar uit 2021 dan heb je tot in 2028 garantie.

Maar. Ik heb een paar (goed beoordeelde) garages gebeld die een Niro aanbieden en die zijn erg voorzichtig hierover. Zijn het eens met wat ik hier las, namelijk dat de auto echt wel heel goed volgens schema moet zijn onderhouden wil je bij een Kia dealer aanspraak kunnen maken op die garantie. Eén zei ook dat lang niet alle Niro's bij de dealer zijn onderhouden die hij binnenkrijgt, maar ook bij bijv. Bosch.

Dus ja. In hoeverre is dit dan een wassen neus, die "overdraagbare" garantie? Stel hij blijkt in het onderhoudsschema toch een beetje teveel te hebben afgeweken, dan ben je dus mogelijk de pineut als je bijv. bij 90k km geratel begint te horen.
Ik heb de auto bij een Kia dealer gekocht. En gewoon de vraag neergelegd: Geldt de kia garantie nog voro deze auto. Dat via mail bevestigd gekregen. Of Kia Nederland de claim later zou afwijzen dat kan, maar dan heeft de verkoper weer wat uit te leggen.

En heel knullig gezegd: Deze autos staan bekend om betrouwbaar, lees dit topic, weinig negatieve info. Andere modellen hebben veel meer bekende euvels, het blijft een auto, blijft een gok.

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:35
janne_nl schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 09:44:
Volgens mij zelfs 10 jaar garantie als hij volgens voorschriften onderhouden is
Klopt, zoals het aan mij is uitgelegd wordt het dan elke keer met een jaar verlengd, na de 7 jaar.
IJsbeer schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 10:13:
[...]
Ik heb de auto bij een Kia dealer gekocht. En gewoon de vraag neergelegd: Geldt de kia garantie nog voro deze auto. Dat via mail bevestigd gekregen. Of Kia Nederland de claim later zou afwijzen dat kan, maar dan heeft de verkoper weer wat uit te leggen.
Ik heb het zelfs even aan Kia Nederland gevraagd, omdat die van mij uit Duitsland is geïmporteerd is, ook bevestigd via mail.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Iemand interesse in speciale e-Bike (2 fietsen tot 70kg) fietsendrager die op de achterklep van de e-Niro past? Mag weg voor zacht prijsje. DM voor details.

[ Voor 6% gewijzigd door Vaevictis_ op 11-09-2026 11:08 ]

• sigio
  • Niet online
Het viel me vorige week op dat mijn Niro opeens een flink lagere range aangaf op de GOM.... zag ik wel dat de State-of-Health gezakt was naar 91% (wat voorheen ~99-100 was).
Gisteren was de SOH opeens weer 94.9 .... ik was in de veronderstelling dat die alleen maar van 100 omlaag kan, maar blijkbaar zit er toch nog wat variatie in, want nu waren we dus weer 3% hoger dan vorige week.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:21
sigio schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:32:
Gisteren was de SOH opeens weer 94.9 .... ik was in de veronderstelling dat die alleen maar van 100 omlaag kan, maar blijkbaar zit er toch nog wat variatie in, want nu waren we dus weer 3% hoger dan vorige week.
Waren je cell voltage readings van eerder bij een lage SoC of juist hoog? Indien het laatste probeer dit eens bij <20% SoC en nog beter: onder belasting. Ik gebruik CarScanner met data recording en zo kan je een hele rit alle data opnemen. Met <20% SoC plankend een heuvel op of een snelweg/oprit voor enkele seconden en dan de voltage deviation data in de gaten houden is een veel betere test dan statisch.

Ik zit zelf hier nog altijd op 100% SoH (MY2021 april 2021, 145k km) en krijg alleen met veel moeite een verschil in de voltage deviation (<15% SoC plus onder volle belasting).

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• sigio
  • Niet online
Beide readouts waren tijdens de cruisecontrol op 104... alleen de eerst idd bij een relatief hoge SOC, de 2e bij 50% SOC. We zitten nu op 20% soc, dus kan 'm straks nog eens uitlezen.

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11-09 17:27
Dutchess_Nicole schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:15:
[...]

Ik heb nu sinds een paar weken een OVMS dongle. Helaas was de 12V accu die in de auto zat al best oud en is overleden een paar dagen nadat ik die dongle had aangesloten. Dat ding was net teveel voor die oude accu dus.

Maar met een nieuwe 12V accu erin en wat tweaken aan de power management settings doet deze het nu uitstekend!

[Afbeelding]

Het enige dat ik jammer vind aan dit ding is dat de sensoren die er uit komen soms erg cryptisch genoemd zijn. Zo zijn er een "Left", "Middle" en "Right" sensor waarvan het absoluut niet duidelijk is wat dat nou betekent: blijkt dat dat de gordel sensoren op de achterbank zijn.
Op diezelfde manier probeert de OVMS ook de geprojecteerde range te bepalen, maar die zat op een gegeven moment op over de 1200km bereik bij een volle accu.

Dat zou fantastisch zijn maar valt in dit geval strikt onder "te goed om waar te zijn"
Gebruik al ruim 7 jaar OVMS en powermanagement maakte hier niet veel uit. Vermoed dat OVMS er soms voorzorgt dat de auto niet in sleepmode komt of de auto regelmatig wakker maakt. OVMS zit nu met de 12V op zekering van de stuurverwarming. Dus met laden en rijden heb ik de info.
Pagina: 1 ... 369 370 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.