• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:59
gerlof92 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:45:
Hey allemaal,

Dit topic is enorm behulpzaam, zeker omdat er zoveel verschillen zijn tussen de jaartallen en uitvoeringen in onze zoektocht naar een EV.

Momenteel leasen wij een Kia e-Niro uit 2021, 64kwh DynamicPlusLine met nu +- 130.000km gereden en een SOH van 99,2%. We zijn er erg tevreden mee en los van de kleur (wit) zien we ons hier na afloop van het leasecontract wel in verder rijden. We krijgen de mogelijk om hem over te nemen van de leasemaatschappij voor €18.850. Als ik naar de tweedehands markt kijk is dit een hele schappelijke prijs maar ben benieuwd naar jullie mening.

- Wat vinden jullie van de prijs?
- Vorige maand is er een nieuwe verstuiver in de airco geplaatst (top, nog zon dure reparatie binnen leasetermijn), maar wat zijn zaken die we nog na moeten laten kijken nu het nog onder de lease valt? Soms lijkt het alsof ik het wat hoor kraken met inveren achter.

Thanks!
Lijkt mij ook absoluut een nette prijs. Ze zijn echt belachelijk duur geworden het afgelopen half jaar, bizar!

Wij hebben die kraakjes ook achter. Lijkt soms van het onderstel te komen en soms uit de 'vanger ' van de achterbank. Voor hebben we precies hetzelfde probleem. Soms heel weinig maar soms echt flink. Bij de garage zijn de rubbers ingevet maar dit heeft helaas niks mogen helpen.

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-08 22:24
Ook hier krakende vering, voornamelijk voor en het komt niet altijd voor.

Ik heb naar aanleiding van forumposts al de slotvanger van de achterklep gesmeerd en dat leek iets te helpen.

De Kia dealer heeft er twee keer naar gekeken en wat aan de ophanging ingesprayed maar daarmee het kraken niet kunnen verhelpen.

Het zou een producteigenschap zijn, volgens de dealer...

[ Voor 7% gewijzigd door Leader98 op 30-07-2026 23:08 ]

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10-08 14:39
Leader98 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 23:07:
Ook hier krakende vering, voornamelijk voor en het komt niet altijd voor.

Ik heb naar aanleiding van forumposts al de slotvanger van de achterklep gesmeerd en dat leek iets te helpen.

De Kia dealer heeft er twee keer naar gekeken en wat aan de ophanging ingesprayed maar daarmee het kraken niet kunnen verhelpen.

Het zou een producteigenschap zijn, volgens de dealer...
Één keer kraak in kofferdeksel gehad en dat is definitief verholpen.

Wel regelmatig krakende voorwiel ophanging. Na vetten/smeren is dat weer een tijdje verdwenen.

• onnaj
Dinsdagavond is mijn Kia opgehaald ivm de foutmeldingen die ik eerder noemde. Volgens Google hoogstwaarschijnlijk een defecte boordlader of een softwareprobleem.

Als Kia pechhulp wat meer mee had gewerkt en de sleper ook dan had ik het nu waarschijnlijk wel geweten, maar wat een drama!!

Kia pechhulp uren aan de telefoon gehad en telkens toezeggingen gehad dat ik teruggebeld zou worden en ook meteen akkoord gekregen dat de auto naar Helmond gesleept kon worden. Telkens werd ik niet teruggebeld en later gaven ze zelfs aan dat ze helemaal geen akkoord mochten geven omdat de dealer meer dan 25km verderop was...32 km inderdaad! Ook diverse keren gezegd dat we a.s.. maandag op vakantie gaan en haast echt geboden is.

Alle credits voor de dealer die uiteindelijk zelf verschillende malen met Kia Nederland contact heeft gehad. Het akkoord zou er donderdag meteen in de ochtend zijn, maar dat was er niet. Toen heeft de dealer wéér naar Kia gebeld/gemaild en ik zelf ook weer en toen was er eigenlijk rond half 11 gisteren akkoord om hem te verslepen.

Net van te voren nog naar de sleepdienst gebeld en die gaven aan dat als ze de opdracht ruim voor 16:00u binnen hadden ze de auto diezelfde donderdag nog konden verslepen. Maar helaas ook zij kwamen hun afspraken niet na. De volgende ochtend maar weer naar de sleepdienst gebeld en toen gaven ze aan zeker voor 12:00u de auto gingen slepen. Rond 12:00u maar weer gebeld maar niks hoor. Waarschijnlijk werd het wel deze vrijdag nog maar natuurlijk te laat voor de dealer om er nog naar te kijken.

Maar weer alle credits voor VNDS Kia Helmond! Ze hebben er op de achtergrond voor gezorgd dat er een Kia EV6 voor ons klaar stond. Dat wordt dus onze vakantieauto en dat is natuurlijk absoluut niet verkeerd. Wat een fijn ding!

Uiteindelijk waren we wel het liefst met eigen auto op vakantie gegaan. Als er dan iets gebeurd zou dat minder bezwaard voelen.

Als Kia pechhulp, Allianz en de sleper sneller gehandeld hadden had dit een hoop ergernis en misschien wel tijdige reparatie gescheeld! :(

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:10
Wat een drama @onnaj . Hoor alleen maar dat soort verhalen over die pechhulp. Heb je niks aan net voor of tijdens je vakantie.
Wel top dat je dealer zn nek uit steekt en met een hele mooie vervanging alsnog wel elektrisch op vakantie kan!
Fijne vakantie, extra ontspannen nu dus ;)

Hier ook op weg naar vakantie. Lekker door Duitsland gezoefd. Wat nou zwarte zaterdag? Nog nooit zo relaxt zonder files door Duitsland gereden. Zou iedereen uit angst op andere momenten zijn gaan rijden?
Qua laadsnelheid wederom dik tevreden. Net als we onze lunch of avondeten op hadden was de lading hoog genoeg. Dus niet gehaast hoeven eten om naar de snellader te moeten sprinten omdat ie al vol is.

• onnaj
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 21:51:
Wat een drama @onnaj . Hoor alleen maar dat soort verhalen over die pechhulp. Heb je niks aan net voor of tijdens je vakantie.
Wel top dat je dealer zn nek uit steekt en met een hele mooie vervanging alsnog wel elektrisch op vakantie kan!
Fijne vakantie, extra ontspannen nu dus ;)

Hier ook op weg naar vakantie. Lekker door Duitsland gezoefd. Wat nou zwarte zaterdag? Nog nooit zo relaxt zonder files door Duitsland gereden. Zou iedereen uit angst op andere momenten zijn gaan rijden?
Qua laadsnelheid wederom dik tevreden. Net als we onze lunch of avondeten op hadden was de lading hoog genoeg. Dus niet gehaast hoeven eten om naar de snellader te moeten sprinten omdat ie al vol is.
Tot hoever laad je hem dan meestal op? Welke snelheid haal je met laden?

• Vincent_89
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:55
Bij toeval zocht ik mijn Kia e-Niro (MY2020) op bij RDW.nl en zag dat er een terugroepactie open staat. Het gaat om een fout in het BMS waarvoor een software update beschikbaar is. Iemand hier die hier al een brief over ontvangen heeft of ervoor bij de dealer geweest is?

Terugroepactie MGP260260 | RDW Terugroepregister

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09-08 22:10

DaanTriple7

verdaanzaming

Ik heb het even voor mijn kenteken opgezocht, en ik ben ook aan de beurt. Nog geen brief ontvangen.

PV: 0kWp, Thuisbatterij: 0kW/0kWh, Clage 13kW doorstromer, Geen verwarming, Kia e-Niro 64kWh + Hyundai IONIQ5 73kWh AWD 'Project 45'

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19:32
onnaj schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 20:25:
Dinsdagavond is mijn Kia opgehaald ivm de foutmeldingen die ik eerder noemde. Volgens Google hoogstwaarschijnlijk een defecte boordlader of een softwareprobleem.

Als Kia pechhulp wat meer mee had gewerkt en de sleper ook dan had ik het nu waarschijnlijk wel geweten, maar wat een drama!!

Kia pechhulp uren aan de telefoon gehad en telkens toezeggingen gehad dat ik teruggebeld zou worden en ook meteen akkoord gekregen dat de auto naar Helmond gesleept kon worden. Telkens werd ik niet teruggebeld en later gaven ze zelfs aan dat ze helemaal geen akkoord mochten geven omdat de dealer meer dan 25km verderop was...32 km inderdaad! Ook diverse keren gezegd dat we a.s.. maandag op vakantie gaan en haast echt geboden is.

Alle credits voor de dealer die uiteindelijk zelf verschillende malen met Kia Nederland contact heeft gehad. Het akkoord zou er donderdag meteen in de ochtend zijn, maar dat was er niet. Toen heeft de dealer wéér naar Kia gebeld/gemaild en ik zelf ook weer en toen was er eigenlijk rond half 11 gisteren akkoord om hem te verslepen.

Net van te voren nog naar de sleepdienst gebeld en die gaven aan dat als ze de opdracht ruim voor 16:00u binnen hadden ze de auto diezelfde donderdag nog konden verslepen. Maar helaas ook zij kwamen hun afspraken niet na. De volgende ochtend maar weer naar de sleepdienst gebeld en toen gaven ze aan zeker voor 12:00u de auto gingen slepen. Rond 12:00u maar weer gebeld maar niks hoor. Waarschijnlijk werd het wel deze vrijdag nog maar natuurlijk te laat voor de dealer om er nog naar te kijken.

Maar weer alle credits voor VNDS Kia Helmond! Ze hebben er op de achtergrond voor gezorgd dat er een Kia EV6 voor ons klaar stond. Dat wordt dus onze vakantieauto en dat is natuurlijk absoluut niet verkeerd. Wat een fijn ding!

Uiteindelijk waren we wel het liefst met eigen auto op vakantie gegaan. Als er dan iets gebeurd zou dat minder bezwaard voelen.

Als Kia pechhulp, Allianz en de sleper sneller gehandeld hadden had dit een hoop ergernis en misschien wel tijdige reparatie gescheeld! :(
@onnaj

Ik herken je problemen met KIW. Hier al eerder gepost, gewoon ver beneden acceptabel. Ons aloude Wegenwacht abonnement heeft ons bij de hier ook bekende 12V problemen altijd snel en effectief geholpen.

Fijne vakantie.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19:32
Vincent_89 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 15:18:
Bij toeval zocht ik mijn Kia e-Niro (MY2020) op bij RDW.nl en zag dat er een terugroepactie open staat. Het gaat om een fout in het BMS waarvoor een software update beschikbaar is. Iemand hier die hier al een brief over ontvangen heeft of ervoor bij de dealer geweest is?

Terugroepactie MGP260260 | RDW Terugroepregister
@Vincent_89

Dank. Even gecheckt, voor mijn MY 19 is er geen terugroepactie te vinden op de RDW site. Ik heb een 1-fase lader, die kennelijk “ontsnapt”.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:52
Interessant over die recall / terugroepactie (261216 / MGP260260), @Vincent_89. Bij mijn eigen MY2021 staat geen terugroepactie geregistreerd trouwens. Bij de voorlaatste beurt zei de monteur nog wel dat er ook nog een BMS update is gedaan (of een update die ik niet zelf kon doen in elk geval). Geen idee of die update al het veiligheidsissue verhelpt dat pas later ontdekt is bij oudere versies ofzo.

Volgens kenteken.tv worden eigenaren vanaf (of tot?) 10 augustus geïnformeerd en gaat het om 1917 auto's in Nederland. De melddatum van de fabrikant was in juni. Geen idee hoe betrouwbaar die info is; ik kan dat niet terugvinden bij de RDW zelf.

Wat ik verder heb kunnen vinden is dat het lijkt te gaan om dezelfde actie als code PI2603 in de VS (Kia bulletin info). Dat bulletin gaat over een update van de ECU (vier verschillende part numbers). Ik kan niet gelijk een directe link vinden tussen die actie in de VS en deze hier, maar de overlap van de omschrijving, model en timing valt wel op... Als het inderdaad om hetzelfde euvel gaat dan gaat het om e-Niro's geproduceerd "from June 2, 2020, through November 8, 2021" met een bepaalde leverancier van de hoogvoltageaccu. En dan zou mijne er ook tussen moeten zitten of hebben gezeten (april 2021 eerste registratie NL).

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:05
pecari schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 18:02:
Beste Tweakers, ik heb de e-nero verkocht en heb daardoor nog 4 originele velgen voor deze auto staan zijn nieuw zitten de rode ronde stikkers nog op. ik zal de foto's toevoegen deze mogen weg voor € 120,- of een goed bod per stuk worden per 4 stuks verkocht dus 4 velgen € 480,-

ook nog 4 originele banden per stuk € 35,- totaal € 140,- zijn als nieuwe zie foto, 200 km op gereden totaal.

als je deze set compleet koopt krijg je er een set TPMS ventielen zie foto gratis er bij, waarom gratis ik weet niet of ze helemaal goed zijn, ze zijn nieuw maar liggen hier al 4 jaar op de plank.

ik hoor het graag als je er interesse in hebt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik wil je niet afschunnen maar de dotcode van de banden is week 15 van 2021, ruim 5 jaar oud dus.

• pecari
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:40
FitTiv schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 19:16:
[...]

Ik wil je niet afschunnen maar de dotcode van de banden is week 15 van 2021, ruim 5 jaar oud dus.
ja dat klopt vandaar die prijs ook, geen verdroging of zo altijd netjes bewaard gebleven.

zijn heel goed bruikbaar.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:10
onnaj schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:36:
[...]

Tot hoever laad je hem dan meestal op? Welke snelheid haal je met laden?
Tot 70-80%, soms minder als we de volgende stop al weer in zicht hebben waar minder voor nodig is maar waar we dan willen lunchen ofzo.
73kW haal ik altijd wel. Met dit warme weer zie je eigenlijk altijd precies op de bekende laadcurve.

• onnaj
CyBeRSPiN schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 19:37:
[...]

Tot 70-80%, soms minder als we de volgende stop al weer in zicht hebben waar minder voor nodig is maar waar we dan willen lunchen ofzo.
73kW haal ik altijd wel. Met dit warme weer zie je eigenlijk altijd precies op de bekende laadcurve.
73kW vind ik nog netjes! Is dat bij specifieke laadpalen?

• sepjes
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:02
Vorige week onder garantie een hoop onderdelen van de motor laten vervangen, nu op vakantie in Frankrijk een foutmelding. Fout in het motorsysteem, met de opmerking ga naar monteur en een oranje lampje. Melding verdwijnt ook na opnieuw opstarten.

Morgen maar even de garage bellen en desnoods naar lokale kia garage om het uit te laten lezen.

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09-08 22:10

DaanTriple7

verdaanzaming

@sepjes wat is er allemaal vervangen?

PV: 0kWp, Thuisbatterij: 0kW/0kWh, Clage 13kW doorstromer, Geen verwarming, Kia e-Niro 64kWh + Hyundai IONIQ5 73kWh AWD 'Project 45'

• sepjes
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:02
Reductiebak in ieder geval, maar geen volledige lijst gekregen. Was iig twee dagen werk voor ze inclusief spoelen koelvloeistof.

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-08 22:24
Na een probleemloze maar wel erg warme vakantie in Italië kreeg onze Niro de volgende dag thuis de bekende foutmelding "Vul koelvloeistof spanningsregelaar" op het dashboard.
Gek genoeg komt de melding niet altijd.
Vandaag bijna 300 km gereden en geen foutmelding gezien.

Voor de zekerheid gisteren naar onze Kia dealer gemaild of we hiermee door kunnen rijden tot de geplande onderhoudsbeurt in september.
De telefonische reaktie van onze Kia dealer was: Dit is een issue naar aanleiding van een niet goed uitgevoerde terugroepactie in 2023 door een andere Kia dealer (de naam van de andere Kia dealer werd genoemd).
Ik zou me daar moeten melden.

Even nagezocht in de documentatie:
We hebben de auto pas sinds 2024 en daarvoor was hij inderdaad in onderhoud bij de andere Kia dealer. Over het uitvoeren van de terugroepactie kan ik niks terugvinden, maar de terugroepactie zelf stond toen we de auto kochten in 2024 niet meer open.

Het feit dat onze huidige Kia dealer ons doorverwijst naar een collega die bovendien 130 kilometer verderop ligt komt op mij niet als klantvriendelijk over...
Daarnaast zou ik verwachten dat we die foutmelding bij een niet goed uitgevoerde terugroepactie toch al veel eerder hadden moeten krijgen.

Zijn er meer Niro rijders met deze foutmelding en valt dit onder de Kia 7/10 jaar garantie (waar onze Niro wat betreft de kilometerstand en altijd uitgevoerde beurten nog onder valt)?

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:39
Leader98 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 19:58:
Na een probleemloze maar wel erg warme vakantie in Italië kreeg onze Niro de volgende dag thuis de bekende foutmelding "Vul koelvloeistof spanningsregelaar" op het dashboard.

Voor de zekerheid gisteren naar onze Kia dealer gemaild of we hiermee door kunnen rijden tot de geplande onderhoudsbeurt in september.
De telefonische reaktie van onze Kia dealer was: Dit is een issue naar aanleiding van een niet goed uitgevoerde terugroepactie in 2023 door een andere Kia dealer (de naam van de andere Kia dealer werd genoemd).

We hebben de auto pas sinds 2024 en daarvoor was hij inderdaad in onderhoud bij de andere Kia dealer. Over het uitvoeren van de terugroepactie kan ik niks terugvinden, maar de terugroepactie zelf stond toen we de auto kochten in 2024 niet meer open.

Het feit dat onze huidige Kia dealer ons doorverwijst naar een collega die bovendien 130 kilometer verderop ligt komt op mij niet als klantvriendelijk over...
Daarnaast zou ik verwachten dat we die foutmelding bij een niet goed uitgevoerde terugroepactie toch al veel eerder hadden moeten krijgen.

Zijn er meer Niro rijders met deze foutmelding en valt dit onder de Kia 7/10 jaar garantie (waar onze Niro wat betreft de kilometerstand en altijd uitgevoerde beurten nog onder valt)?
Hier ook gehad, maar dan wel net na het verversen van de koelvloeistof. Advies was: gaat vanzelf weer weg.. :+ En we hebben de melding inderdaad maar 2x of zo gezien, ws een luchtbel of zo.

• riberts
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:10
Leader98 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 19:58:

Hier heb Ik precies hetzelfde.

Had ook gedacht dat het garantie zou zijn. Maar dit blijkt niet meer het geval. Kosten zouden zo'n 450 euro zijn.

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10-08 14:39
Hier is ie, maar als ik op de rdw site kijk, wordt de terugroepactie niet gevormd, ook niet bij mijn auto trouwens

https://www.autoreview.nl...actie-brandgevaar-opladen

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:52
bnwgraaf schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 23:38:
Hier is ie, maar als ik op de rdw site kijk, wordt de terugroepactie niet gevormd, ook niet bij mijn auto trouwens

Hij staat hier op de RDW onder NIRO, niet bij E-NIRO om voor mij onduidelijke reden. Mijn auto/kenteken staat ook onder handelsbenaming NIRO ipv E-NIRO en toch staat hij ook niet bij mijne in OVI.

Ik denk dat er ofwel pas een subset is aangemeld of dat het maar een subset van de uitgeleverde auto's in die tijd betreft.
Is de Niro gebouwd tussen mei 2020 en maart 2022, dan volgt vanzelf een uitnodiging van de dealer.
Ik denk dat dit stukje in het artikel te kort door de bocht is. En tevens de einddatum onjuist als het om dezelfde actie gaat als in de VS loopt (zie eerdere post).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUnVBZDChOpCEqdp8zL7pzt1pEA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vV6ZcpuzfmN79qiaRYUDSYpB.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door gertvdijk op 07-08-2026 23:50 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• roy.van.geel
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:45
bnwgraaf schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 23:38:

Bij mij op rdw ook niets, maar op basis van bouwjaar zou dat wel moeten

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
evertmulder schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:27:
[...]

19-02-2026
Vandaag onderstaande email naar Kia verstuurd.
Hallo Christy,
Dit is mijn 12e email over dit onderwerp en de 1e dateert van begin november 2025.
Ik heb niet het gevoel dat er begrip is voor mijn situatie. Overigens betreft het niet alleen mijn frustratie maar ook die van vele andere Kia rijders die dit probleem hebben en zich uitten op diverse fora.
Als jullie hierover benaderd worden krijgt vrijwel iedereen dezelfde reactie.
Naar mijn mening moeten jullie een kwaliteitsslag maken.
Gezien de tijd (nu 4 maanden) had er m.i. al een oplossing moeten zijn mede gezien het gegeven dat de “oude” app de functionaliteit wel had.
Het lijkt mij zinvol, klantgericht en ook de klant serieus nemen dat ik (wij) nu helder en duidelijk geinformeerd worden waar het probleem ligt, wat er aan wordt gedaan, wanneer wij een oplossing tegemoet kunnen zien oftewel zet je proces in de PDCA en houdt ons op de hoogte van de voortgang.
Overigens heb je in je onderstaande email aangegeven dat je regelmatig om updates heb gevraagd maar ik ben over de uitkomst niet geinformeerd dus ook hier valt nog winst te boeken.
Mijn voorstel zij zijn om op jullie facebookpagina ons wekelijks te informeren over de voortgang. Zo wordt een ieder geinformeerd en neem je de klant serieus.
Ik zie met belangstelling je reactie tegemoet.
Met vriendelijke groet
Evert Mulder

19-02-2026 Bericht van Kia
Van: noreply@salesforce.com <noreply@salesforce.com> Namens Support Kia Connect
Verzonden: donderdag 19 februari 2026 14:30
Onderwerp: Kia Connect Support: 00149503

Beste Evert,
Hartelijk dank voor je reactie aan Kia Connect.
We begrijpen je frustratie zeer, en nemen dit ook uiterst serieus. Wij zijn echter afhankelijk van ons technisch support team.
Zodra er een update is, zullen wij dit persoonlijk met je delen. Hiervoor hoef je Facebook niet in de gaten te houden.
Ik vertrouw erop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Natasja

19-02-2026
Reactie van mij naar Kia
Hallo Natasja,
Bedankt voor je snelle reactie.
Ik hoor nu al maanden dat, wanneer er een update is, ik geinformeerd wordt.
Dat is van jullie kant een te afwachtende houding.
Ik verwacht na al die maanden een proactieve houding in die zin dat jullie contact opnemen met het technisch support team en hen verzoekt jullie iedere 14 dagen een update te sturen wat de stand van zaken is.
Of escaleer het naar een hogere echelon (jullie direct leidinggevende) zodat die actie kan ondernemen.
Dus niet (meer) afwachten maar een pro-actieve houding, in het belang van jullie klanten,
Graag je reactie.
Evert Mulder

19-02-2026
Bericht van Kia (weinig hoopvol en weinig bemoedigend)
Beste Evert,
Dank voor je reactie.
Ik begrijp zeker dat dit vervelend is. Wij vragen ook regelmatig updates aan ons technisch support team. Ze zijn er erg druk mee bezig alleen hebben zij het probleem nog niet verholpen. Ik zal nogmaals een update vragen. Zodra wij meer weten zullen wij dit direct terugkoppelen.
Ik vertrouw erop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Kaylee

19-02-2026
Reactie van mij
Hallo Kaylee,
Vraag niet alleen een update maar ook wat het probleem is zodat wij ook wat achtergrond weten en daarnaast wanneer men verwacht het probleem wel opgelost te hebben.
Ik neem over 1 week weer contact op als ik van jullie nog geen afdoende reactie heb ontvangen.
11-08-2026.
op 15-07-2026 Kia het volgend bericht gestuurd.
Hallo Christy,
Vrijdag haal ik mijn nieuwe auto (Kia EV3) op en is de E-Niro ingeleverd.
Ik wil nu terugkomen op de correspondentie die vorig jaar december in gang is gezet.
Wekelijks kreeg ik hetzelfde “riedeltje” van jou/klantenservice te horen en gezien de tijdsspanne volkomen ongeloofwaardig,
Er is van jullie kant geen of nauwelijks actie ondernomen om de stand van zaken te horen.
Dit probleem speelt al meer dan 9 maanden en op Kia fora ook steeds genoemd en Kia is naar mijn mening niet (meer) voornemens dit probleem op te lossen want dat had gemakkelijk in die 9 maanden gekund.
Het belangrijkste van een goede klantenservice is dat de klant zich gehoord, serieus genomen en goed geholpen voelt.
Belangrijk hierbij is o.a:
  1. Snelle respons
    1. Reageer zo snel mogelijk op vragen of klachten.
    2. Houd de klant op de hoogte als een oplossing langer duurt.
  2. Problemen oplossen
    1. Richt je op een concrete oplossing, niet alleen op het volgen van procedures.
    2. Neem verantwoordelijkheid en zorg dat de klant niet van het kastje naar de muur wordt gestuurd.
Kortom er kan bij jullie m.i. nog een behoorlijke kwaliteitsslag gemaakt worden door een meer pro-actieve en oplossingsgerichte houding en geen copy/past informatie naar de klant te sturen.
Wat dat betreft ben ik het heel anders gewend en had dat ook graag bij jullie gezien.
M.i. een gemiste kans.
Zie mijn opmerking als een gratis advies.
Wat mij betreft hoef ik verder geen updates meer.
Met vriendelijke groet.
Evert Mulder

16-07-2026 bercht van Kia
Beste Evert,
Bedankt dat je de tijd hebt genomen om jouw ervaringen zo uitgebreid met ons te delen.
Het spijt ons te lezen dat je onze dienstverlening op deze manier hebt ervaren. We begrijpen dat de lange doorlooptijd en het uitblijven van een oplossing tot teleurstelling en frustratie hebben geleid. Ook nemen we je opmerkingen over onze communicatie en de manier waarop we je gedurende dit traject hebben geïnformeerd serieus.
Hoewel we niet altijd invloed hebben op de snelheid waarmee een technisch probleem kan worden opgelost, hadden we je ervaring met onze communicatie beter kunnen maken. Dat is een punt dat we intern zullen bespreken en meenemen om onze dienstverlening verder te verbeteren.
We waarderen het dat je, ondanks je teleurstelling, de moeite hebt genomen om ons deze feedback te geven. Feedback als deze helpt ons om kritisch naar onze processen te kijken.
We respecteren je wens om geen verdere updates meer te ontvangen. Mocht je in de toekomst toch nog vragen hebben, dan staan we uiteraard voor je klaar.
Wij wensen je veel plezier en veilige kilometers met je nieuwe auto.
Met vriendelijke groet,
Natasja

Note:
Bij mijn Kia EV3 werkt de achterruit- en spiegelverwarming wel evenals stuur en zitting.
Gezien alle correspondentie, met verwijzing naar het technisch team, heeft Kia de app voor de "oude" uitvoering (2021 en eerder) E-Niro niet verder ontwikkeld. Ik weet overigens niet of in de E-Niro uitvoering vanaf 2022 de app wel werkt met achterruit- en spiegelverwarming.
Ik verlaat dit topic en ga naar het EV3 topic en wens een ieder veel rijplezier met de E-Niro.

• onnaj
We zijn inmiddels terug van vakantie en de EV6 is erg goed bevallen. Alleen de cruise control die zichzelf de hele tijd uitschakelt was irritant naast dat door alle betutteling door de overheid je overal waarschuwingen en hulp voor krijgt die je niet wenst. Gelukkig kun je de snelheidswaarschuwingen uitzetten door dat aan het systeem te vragen ;-) Maar bloed irritant en vaak wordt het er niet veiliger op vinden we beiden. Maar dat terzijde...

Onze Niro is nog niet gemaakt, want de EPCU bleek defect. Kent iemand dit probleem? Als het goed is is deze nu binnen alleen is het nu wachten op reparatie.

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:35
onnaj schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:15:
We zijn inmiddels terug van vakantie en de EV6 is erg goed bevallen. Alleen de cruise control die zichzelf de hele tijd uitschakelt was irritant naast dat door alle betutteling door de overheid je overal waarschuwingen en hulp voor krijgt die je niet wenst. Gelukkig kun je de snelheidswaarschuwingen uitzetten door dat aan het systeem te vragen ;-) Maar bloed irritant en vaak wordt het er niet veiliger op vinden we beiden. Maar dat terzijde...

Onze Niro is nog niet gemaakt, want de EPCU bleek defect. Kent iemand dit probleem? Als het goed is is deze nu binnen alleen is het nu wachten op reparatie.
Het is een beetje "je kunt beter een lichtje opsteken dan schelden op het donker". We gaan met z'n allen die Europese regelgeving niet wijzigen en met dat gegeven is mopperen misschien wel fijn, maar het helpt maar heel even :) Wij krijgen volgende week onze Inster en onze e-Niro gaat weg. Dat betekent ook meer bliepjes, piepjes en rukken aan het stuur. Het is niet anders.

• gjcvro
multikoe schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 18:35:
[...]

Het is een beetje "je kunt beter een lichtje opsteken dan schelden op het donker". We gaan met z'n allen die Europese regelgeving niet wijzigen en met dat gegeven is mopperen misschien wel fijn, maar het helpt maar heel even :) Wij krijgen volgende week onze Inster en onze e-Niro gaat weg. Dat betekent ook meer bliepjes, piepjes en rukken aan het stuur. Het is niet anders.
Op naar de volgende ronde: je eigen prive taxi. je mag alleen ng vertellen waar je naar toe wil, de rest wordt voor je geregeld.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:01
Zo lang je maar niet zo alert hoeft te zijn als bij de fsd van Tesla......

• gjcvro
janne_nl schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 19:01:
Zo lang je maar niet zo alert hoeft te zijn als bij de fsd van Tesla......
Dat us gewoon een fase totdat we het systeem goed genoeg getraind hebben.
Pagina: 1 ... 368 369 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.