Zohee, ben jij even gaan graven?

Maar daar sta ik nog steeds achter, ik zei het gisteren nog tegen m'n maat op de bank (die overigens in eerste instantie ook tegenstribbelde). Real liet het ook wel gewoon toe dat Ajax lekker aan het ballen was en gokte daarbij op de snelheid in individuele klasse. Voor een club als Real was ook een 2-2 in Amsterdam een prima resultaat geweest, zodra je daar op bezoek gaat kan het namelijk een heel andere wedstrijd worden.
Dit wordt er bedoeld met spelen op 80%. Natuurlijk willen ze winnen, natuurlijk werden ze uitstekend onder druk gezet door Ajax, natuurlijk hadden ze moeite met het controleren van de wedstrijd, maar zodra ze echt in de problemen kwamen hadden ze nog de mogelijkheid om een tandje bij te schakelen. Daarentegen speelde Ajax de gehele wedstrijd maximaal.
Dat is nu eenmaal de realiteit en dat weten die topclubs ook. Ajax speelde top, maar moet dan nog steeds de mazzel hebben zelf ongewoon effectief te zijn en de tegenstander ongewoon ineffectief. Die mazzel is er slechts zelden, gisteren was daar het zoveelste voorbeeld van.
Uit verwacht ik een aanweziger Real waarbij Ajax wellicht wel het gevoel heeft een kans te maken maar dat het onder de streep weer gewoon winst voor Real wordt. Ook daar mag je waarschijnlijk gewoon voetballen, maar het verschil in individuele klasse is dan gewoonweg te groot en zal waarschijnlijk wel weer de details bepalen.
Kijk naar gisteren. Ziyech eerste kans, op de keeper. Benzema eerste kans, raak. Ascensio eerste kans, raak. Dolberg eerste kans, uitglijder. Natuurlijk is er veel meer gebeurd, maar dit soort momenten zijn gewoon het verschil.
Ik zag eerlijk gezegd juist een uitblinkende Modric en een onopvallende De Jong.
Onopvallend wil ik het niet noemen, hij liet evengoed mooie dingen zien. Maar echt een stempel drukken heb ik inderdaad niet gezien.