Blokker_1999 schreef op maandag 2 december 2019 @ 09:04:
[...]
euh ... om na te gaan waarom er een verschil is en te kijken of er een geloofwaardige uitleg is. In een onderzoek moet je altijd het recht hebben om jezelf te verdedigen en de strafmaat zal daar op aangepast worden. Waarom zou dat hier niet van tel zijn?
Waarom zou dat uitmaken? Het gaat hier om een sport waarbij je vaste regels moet hebben. Bij akties op de baan heb je een grijs vlak en zul je inderdaad beide partijen moeten horen. Dit geval is echter een heel zwart/wit iets. Je moet opgeven hoeveel je meeneemt en de FIA meet steekproefsgewijs op een vaste manier of dat klopt. Er is x opgegeven, er is y gemeten, conclusie zou dan moeten zijn dat dat vaste straf z is.
En niet zoals het nu gaat, eerst praten met de partijen en dan afhankelijk van hoe de wedstrijd ging en welke partij het is een strafmaat bedenken.
En dan zeg ik direct: zoek mij eens op wanneer Ferrari deze inbreuk voor het laatst gemaakt heeft. Het is leuk om tegen Ferrari te zijn, om altijd direct zware straffen te willen omdat het een top team is en je de kleintjes liever wil steunen (of Max)
Krijgen we die onzin weer....... Ik ben geen voorstander/tegenstander vanFerrari, Mercedes, RB of Max als je die er zo graag weer bij wilt betrekken. Sterker nog, als welke partij het dan ook hetzelfde zou doen verwacht ik precies dezelfde straf. En niet, zoals bij het makkelijke voorbeeld van de unsafe releases, dat als het partij x is er een boete wordt uitgedeeld, als het partij y is een tijdstraf en als het partij z is die weinig geld heeft weer een andere straf.
Het valt me op dat als er grote namen betrokken zijn men blijkbaar altijd wenst dat ze maar direct gestraft moeten worden, laatst met Hamilton ook: neem die zijn podium af en zet Sainz (die ook onderzocht werd op hetzelfde moment) erop want dan heeft die jongen ook eens iets. Nu weer had men blijkbaar onmiddelijk maar eens traf moeten uitspreken en liefst nog een DSQ volgens sommigen. Anderen gingen direct ervan uit dat Ferrari nu wel hangt want dat dit de smoking gun is die bewijst dat ze al geruime tijd valsspelen met meer brandstof te verbruiken.
Het valt mij op dat als de grote namen betrokken zijn er altijd de kleintjes bij gehaald moeten worden om wat voor reden dan ook. Je zult mij in elke situatie echter precies hetzelfde horen zeggen en dat is dat bij fout x altijd straf y moet horen, onafhankelijk van wie/wat/waar. Het is een sport waarbij je vaste regels moet hebben. Zeker bij inbreuken op het regelement zoals deze zou dat heel simpel moeten zijn.
En daarnaast, ik heb juist eerder al gezegd dat ik in dit geval vooral de informatie mis, maar me goed voor kan stellen dat het hier om een legitieme straf gaat. Als wat er gemeten en doorgegeven is beide binnen de limiet zaten, zie ik niet in waarom je daar meer dan een geldboete tegenover moet zetten. Als ze er echter echt voordeel van gehad (zouden kunnen) hebben (wat ik in dit geval eigenlijk niet verwacht) zou er natuurlijk wel een DSQ uit moeten komen.
Ik heb de reglementen niet gelezen, ik heb de TDs niet gelezen. Ik heb het verweer van Ferrari niet gehoord. Ik ben ook van mening dat procedures correct moeten gevolgd worden en dat iedereen recht heeft op een verdediging. Ik respecteer dan ook gewoon de uitspraak en de boete die Ferrari gekregen heeft.
Ik ook, feit blijft helaas wel dat Ferrari vaak heel milde boetes krijgt ten opzichte van zelfde situaties bij andere teams. En dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn, maar is wel precies de reden waarom je ook in dit soort situaties discussies krijgt. Zeker omdat het wederom om een brandstof-issue gaat waar pas geleden nog veel gedoe over is geweest. En dan ook de reden erachter, een 'andere meetmethode'? Kom op, als je er een paar gram naast zit kan dat, met bijna 5kg verschil (5% afwijking) is dat puur onzin.