psy schreef op maandag 4 november 2019 @ 19:12:
Valt mij wel op dat velen hier schermen met "het was toegestaan tot het expliciet verboden werd". Echter, áls het gaat om het beïnvloeden van een sensor kan je zoiets nooit meer beweren. Een sensor zit daar niet voor niets. Ga je daar op wat voor manier aan knutselen, is dat gewoon moedwillig de zaak saboteren. Niks "toegestaan tot het expliciet verboden werd". Dat vind ik echt misselijk makend om te beweren.
Lijkt mij ook.
Maar ik zit nu te bedenken dat het ook heel erg afhankelijk is hoe de FIA het letterlijk heeft geformuleerd.
Ik heb het uit de versimpelde uitleg op tv altijd als volgt begrepen:
Je mag niet meer dan x fuelflow hebben. En dat wordt gecontroleerd door een sensor. Dat die sensor kapot is, of vanwege een kabel even niet registreert doet dan niks af van de regel dat je niet meer dan x fuelflow mag hebben. Als de weegbrug van de FIA het begeeft mag je auto ook niet ineens onder het minimum gewicht zitten.
Maar als er in de reglementen staat:
Je niet meer fuelflow mag hebben dan de sensor registreert.
Daar bedoelen ze dan natuurlijk hetzelfde mee, maar door hoe het geformuleerd staat kan je er dan wel weer wat mee. Je kan op je vingers natellen dat het vervolgens niet de bedoeling is dat je de sensor buiten werking gaat stellen. Maar dan kan ik wel begrijpen dat je in een grijs gebied ga komen. Want er zullen wel veel meer momenten zijn dat die sensor even niet registreert. Hobbel op de baan, snelle variaties in flow, statische elektriciteit, enz. Elk team zal hier waarschijnlijk gebruik van maken.
Maar als je vervolgens gaat kijken hoe je die kleine momentjes van niet registeren kan uitvergroten,....... Dan kan je wel eens op die data kabel van Ferrari uit komen.
Kent iemand de fuelflow regels goed?