Het grote elektrische steps topic

Pagina: 1 ... 6 ... 46 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

andydewit schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 08:58:
[...]

Het dient juist een niet-driehoekige rode reflector te zijn :)
Elk gehandicaptenvoertuig is wel verzekeringsplichtig, je dient er dus een verzekering voor af te sluiten. Het valt niet onder je standaard aansprakelijkheidsverzekering aangezien het voertuig harder dan 16km/h gaat.
Owja ik lees het. Ik zou het een leuke vondst vinden als dit inderdaad zo kan!

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andydewit
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-11-2024
Het reflectorplaatje is inmiddels in de maak :)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/pWS07CP/IMG-20190415-WA0008.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door andydewit op 16-04-2019 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zspirit
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-04 09:53
Pukson schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 08:14:
[...]

Precies zoals in het artikel word gezegd wat als het een fiets of normale voetganger was. Denk dat je dan exacte dezelfde resultaten zou hebben..

Wie gaat vandaag het debat volgen trouwens en hoe laat begint dat? Zie alleen dat minister van IenW om 19:00 een algemeen overleg heeft betreft de Stint.
Dit ^. "Het is bovendien nog maar de vraag of een gewone voetganger of een fietser het er in de Franse crashtest beter vanaf zou brengen dan iemand met een step."

Dit "onderzoek" zegt dus echt niets zinnigs. Behalve dat je met een klap van 50 km/h flink de sjaak bent maar GOH wie had dat verwacht :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloblub
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-03 17:43
Ik heb op dit moment geen tijd om alle PDF's door te lezen. Maar op de pagina https://www.tweedekamer.n...gen/details?id=2019A01380 zijn veel PDF's te vinden wat ze vanmiddag gaan bespreken. Ook over de toelating van "Bijzondere bromfietsen". Valt de step daar ook onder, of gaat het specifiek over de stint hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

andydewit schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 08:28:
[...]

Dat zou betekenen dat mijn theorie dan een grote kans van slagen heeft, mits je je aan genoemde regels houdt. Staan we hier aan het begin van een doorbraak? ;)
Nee. Je moet nog steeds een WMO pas regelen als je een step als bijzondere bromfiets wil gebruiken.
Veel plezier als je die wil aan vragen als niet-gehandicapte.
(spreek uit ervaring met ouders waarvan 1tje een wmo-pas heeft gekregen voor een goedgekeurde e-step)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andydewit
@Kenzi Ik wil de step niet als bijzondere bromfiets gebruiken, maar als gehandicaptenvoertuig. Een gehandicaptenvoertuig hoeft niet geregistreerd te worden bij bijvoorbeeld de RDW en heeft ook geen VIN nodig als het een elektromotor bevat. Iedereen, gehandicapt of niet, mag een gehandicaptenvoertuig besturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reksho
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-03 18:26
andydewit schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 08:58:
[...]

Het dient juist een niet-driehoekige rode reflector te zijn :)
Elk gehandicaptenvoertuig is wel verzekeringsplichtig, je dient er dus een verzekering voor af te sluiten. Het valt niet onder je standaard aansprakelijkheidsverzekering aangezien het voertuig harder dan 16km/h gaat.
Ik zou dan custom firmware erop gooien om het te limiteren tot 15km/h maar ja, ze zouden eventueel de specificaties van de step erbij kunnen halen. Aan de andere kant, hoe reëel is die kans :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-05 22:21
Rezk schreef op maandag 15 april 2019 @ 15:29:
https://www.standard.co.u...d-pavements-a4118041.html

Engelse politie gaat deze week actief mensen aanpakken die op een elektrische step rijden gezien het steeds populairder wordt. Ik begrijp dat het in principe illegaal is maar ze zijn nu nog aan het onderhandelen om het te legaliseren (wat moeilijk gaat door een wet uit de 19de eeuw die weggebruik voor paarden specificeert). Lijkt me raar om dan ineens nu hardhandig aan te pakken maar goed, de hele wetgeving is ook raar 8)7.
Al die mensen die nu met een step rondrijden, zouden allemaal eens tegelijkertijd met paard en wagen de stad rond moeten gaan. Heel de stad staat vast vanwege grote lompe beesten inclusief koetsen, maar hey het is wel legaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:00
bloblub schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:20:
Ik heb op dit moment geen tijd om alle PDF's door te lezen. Maar op de pagina https://www.tweedekamer.n...gen/details?id=2019A01380 zijn veel PDF's te vinden wat ze vanmiddag gaan bespreken. Ook over de toelating van "Bijzondere bromfietsen". Valt de step daar ook onder, of gaat het specifiek over de stint hier?
Even snel de vragen en antwoorden doorgespit, gaat toch voornamelijk over de Stint. Elektrische step word niet benoemd. Wel trap ondersteuning e.d Wat mij verbaast is dat ze het regelmatig hebben over Europees Type goedkeuring waar bijvoorbeeld de M365 onder valt. Ik verwacht er echt bar weinig van en het gaat dit jaar ook niet gebeuren

Add me op Stadia: Gloogle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Meanwhile in Breda...
Breda wil experimenteren met elektrische deel-steps
Breda en de onderneming Bird willen als eerste in Nederland met elektrische deel-steps experimenteren. De stad en het bedrijf vragen verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen akkoord te gaan met een proef van zes maanden.

Doel is om bewoners en bezoekers van Breda ‘een laagdrempelige vorm van mobiliteit’ te bieden zodat zij zich snel, gemakkelijk en schoon door Breda kunnen verplaatsen.

,,Breda is een open en vooruitstrevende stad, en wij willen graag ruimte bieden aan nieuwe mobiliteitsconcepten zoals deel-steps. Samen met Bird zetten we weer een stap richting schoon, laagdrempelig en gedeeld vervoer”, laat bereikbaarheids-wethouder Boaz Adank weten.
[...]
Een woordvoerder van minister Van Nieuwenhuizen verwijst naar het debat over de elektronische bolderkar Stint, vanmiddag in de Tweede Kamer, voor een reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:31
dit zou de weg potentieel openen voor nederlandse goedkeuring?

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Met de terughoudendheid die NL nu heeft zie ik de politiek nog wel kiezen voor een experiment op beperkte schaal, in een paar steden bv. Ongevallen statistieken verzamelen, en dan conclusies trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pukson
Coasterfreak schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 12:50:
[...]

dit zou de weg potentieel openen voor nederlandse goedkeuring?
Jup, Bird gebruikt de M365 dus of hij wordt toegevoegd aan de lijst bijzondere bromfietsen, of type goedkeuring of het gaat een pilot worden. Maar ach dan mocht je gepakt worden kan je daar naar verwijzen.
En voor de mensen in Breda kan je vrij rond rijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamiballen
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-05-2024
andydewit schreef op maandag 15 april 2019 @ 16:13:
Even een hersenspinsel. Interessante materie dit.

Uit Afdeling 11, Regeling voertuigen (https://wetten.overheid.n...2018-05-20&g=2018-05-20):

[...]

Situatie: de elektrische step wordt verkocht als een invalidenvoertuig door een bedrijf. Hij is dus volgens de verkoper ingericht voor het vervoer van een gehandicapte. Tevens is de e-step minder dan 1,10m breed en gaat niet harder dan 45km/h.

Uit Van Dale (https://www.vandale.nl/gr...ehandicapt#.XLSPhOgzY2w):

[...]

Onder een handicap wordt dus onder andere verstaan:
- ADHD
- Slecht ter been
- Oogafwijking (bril/lenzen)
- Depressie
- Etc.

Een voertuig kan dus op veel verschillende manieren worden ingericht als gehandicaptenvoertuig. Bijvoorbeeld met een vergrootglas voor verziendheid of gewoon om rustig van A naar B te komen zonder gestoord te worden in bijvoorbeeld de bus (bijv. voor ADHD). Overigens hoeft de bestuurder zelf niet per sé een handicap te hebben om een gehandicaptenvoertuig te mogen besturen.

Uit afdeling 10, Regeling voertuigen (https://wetten.overheid.n...2018-05-20&g=2018-05-20):

[...]

Deze regeling gaat voor de e-step niet op, het betreft hier namelijk een invalidenvoertuig die niet is voorzien van een gesloten carrosserie en niet voorzien van een verbrandingsmotor (immers is het een elektromotor).

Uit afdeling 11, Regeling voertuigen (https://wetten.overheid.n...2018-05-20&g=2018-05-20):

[...]

Dit zijn de belangrijkste punten uit de Regeling voertuigen voor gehandicaptenvoertuigen. Indien aan bovenstaande voorwaarden wordt voldaan, is je voertuig mijns inziens een gehandicaptenvoertuig.

Samengevat: als de e-step een bel heeft, een reflector (voorzien van goedkeuringsmerk) aan de linker achterzijde heeft gemonteerd op min. 0,25m hoogte en aan overige bovenstaande voorwaarden voldoet (plus logischerwijs goed onderhouden), dan kan je e-step er mee door als een invalidenvoertuig. En een voertuigidentificatienummer (VIN) is niet verplicht voor gehandicaptenvoertuigen met een elektromotor en niet-gesloten carrosserie. Of zie ik dat verkeerd?
Hier valt zeker wat te halen denk ik. Concreet gezien voldoet de M365 aan alle eisen, behalve:

- Reflector met goedkeuringsmerk op minimaal 0,25m vanaf de grond aan de linkerzijde.
- Reflector met goedkeuringsmerk op achterzijde

Door deze 2 tweaks voldoe je dan volgens mij aan alle eisen, ik snap alleen niet helemaal wat bedoeld wordt met goedkeuringsmerk. Volgens mij zou je in de praktijk dus 2 van deze kunnen bestellen; eentje op de achterzijde monteren en eentje op 0,25m hoogte op de linkerzijde monteren.

https://www.bol.com/nl/p/...DLk4RFAQ_0.5.ProductImage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Nvm ik las verkeerd :)

[ Voor 96% gewijzigd door Atlas op 16-04-2019 13:35 ]

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andydewit
Deze tape heeft een goedkeuringsmerk:
https://rayonics.nl/reflecterende-tape-per-meter.html

Die gebruik ik nu ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pukson
Bamiballen schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 13:30:
[...]

Hier valt zeker wat te halen denk ik. Concreet gezien voldoet de M365 aan alle eisen, behalve:

- Reflector met goedkeuringsmerk op minimaal 0,25m vanaf de grond aan de linkerzijde.
- Reflector met goedkeuringsmerk op achterzijde

Door deze 2 tweaks voldoe je dan volgens mij aan alle eisen, ik snap alleen niet helemaal wat bedoeld wordt met goedkeuringsmerk. Volgens mij zou je in de praktijk dus 2 van deze kunnen bestellen; eentje op de achterzijde monteren en eentje op 0,25m hoogte op de linkerzijde monteren.

https://www.bol.com/nl/p/...DLk4RFAQ_0.5.ProductImage
Interessant alleen zou ik het afschuwelijk eruit vinden zien.. 2 van die dingen achterop :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Gehandicaptenvoertuigen moeten zijn voorzien van één rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig.

De rode retroreflector moet zijn aangebracht aan de linkerzijde van het voertuig op een hoogte van niet minder dan 0,25 m en niet meer dan 0,90 m boven het wegdek.

Linkerzijde van de achterkant. In het geval van een step dus gewoon in het midden :+
Je hoeft dus maar 1 retro-reflector aan te brengen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
Debat over de Stint vindt vanmiddag plaats tussen 16:00 en 19:00 uur in de Troelstrazaal. Zie:
https://www.tweedekamer.n...e=evening&date=2019-04-16
https://www.tweedekamer.n...gen/details?id=2019A01380

Agendapunten 2, 3 en 4 zijn relevant voor de bijzondere bromfiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zspirit
Robkazoe schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:36:
Debat over de Stint vindt vanmiddag plaats tussen 16:00 en 19:00 uur in de Troelstrazaal. Zie:
https://www.tweedekamer.n...e=evening&date=2019-04-16
https://www.tweedekamer.n...gen/details?id=2019A01380

Agendapunten 2, 3 en 4 zijn relevant voor de bijzondere bromfiets.
Thanks, ik ga het wel even checken.
Maar mensen verwacht er niet teveel van dit gaat natuurlijk alleen maar om de Stint weer de weg op te krijgen wat ook een stuk meer urgentie heeft dan onze step hype.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reksho
Zspirit schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:50:
[...]

Maar mensen verwacht er niet teveel van dit gaat natuurlijk alleen maar om de Stint weer de weg op te krijgen wat ook een stuk meer urgentie heeft dan onze step hype.
Ik weet het zo net nog niet. Als je naar de informatiepagina gaat van dit debat, staat er een stukje dat relevant is voor ons:
Aanpassing regels bij toelating van bijzondere bromfietsen
Op de Nederlandse wegen verschijnen steeds meer verschillende typen voertuigen van verschillende vorm, massa en snelheid. Die nieuwe voertuigen (officieel ‘bijzondere bromfietsen’) moeten op veiligheid gekeurd worden voor ze in Nederland de openbare weg op mogen. De regels voor de toelating van die nieuwe voertuigen blijken soms echter niet meer te voldoen. Daarbij werd volgens de minister de afgelopen jaren in die regelgeving meer aandacht besteed aan innovatie dan aan veiligheid.
Het dramatische ongeval met een Stint in Oss op 20 september 2018 maakte pijnlijk duidelijk hoe belangrijk veiligheid is. De Stint is sinds 1 oktober 2018 niet meer toegestaan op de openbare weg.
Naar aanleiding van het ongeval heeft de minister gewerkt aan het aanscherpen van de regels voor toelating van bijzondere bromfietsen. Uitgangspunt is de verkeersveiligheid, maar innovatie moet mogelijk blijven. Verder moet, waar mogelijk, aangesloten worden bij bestaande Europese regelgeving.
Het plan is om deze aangepaste regels op 1 mei 2019 in te laten gaan.
De laatste paar zinnen zijn zeer interessant en dit debat moet dan uitwijzen welke richting ze hiermee op willen gaan. Het is in ieder geval vrij rap dat ze mikken op 1 mei voor de nieuwe regels, niet gewend van de overheid :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Zspirit schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:50:
[...]

Ik was behoorlijk pessimistisch ook over hoe alles verloopt in Nederland. Maar gezien Breda met Bird in zee wilt gaan en de woordvoerder verwijst naar het Stint debat, geeft toch mogelijk aan dat er meer gesproken wordt dan alleen de Stint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
dus, als alles gaat zoals gepland wat hier boven staat, kan een xiaomi m365 (die europees goedgekeurd is) over 2 weekjes de weg op? zou toch mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pukson
Robkazoe schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:57:
[...]

Ik was behoorlijk pessimistisch ook over hoe alles verloopt in Nederland. Maar gezien Breda met Bird in zee wilt gaan en de woordvoerder verwijst naar het Stint debat, geeft toch mogelijk aan dat er meer gesproken wordt dan alleen de Stint.
Precies en niet alleen Breda uit oudere berichtgeving was ook te lezen dat Bird plannen heeft voor Rotterdam.
Zoals ook te lezen mikken ze op 1 mei en willen ze aansluiten bij de EU wetgeving. Dan zal het toch echt moeten gebeuren toch?! Haha.

*Pukson kijkt het debat, kreeg al een glimlach dat ze de stepjes benoemde! Maar ze pakte niet door 17:03 :D

[ Voor 8% gewijzigd door Pukson op 16-04-2019 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regnav
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07-02-2022
Even een hersenspinsel. Interessante materie dit.

Uit Afdeling 11, Regeling voertuigen (https://wetten.overheid.n...2018-05-20&g=2018-05-20):

[...]

Situatie: de elektrische step wordt verkocht als een invalidenvoertuig door een bedrijf. Hij is dus volgens de verkoper ingericht voor het vervoer van een gehandicapte. Tevens is de e-step minder dan 1,10m breed en gaat niet harder dan 45km/h.

Uit Van Dale (https://www.vandale.nl/gr...ehandicapt#.XLSPhOgzY2w):

[...]

Onder een handicap wordt dus onder andere verstaan:
- ADHD
- Slecht ter been
- Oogafwijking (bril/lenzen)
- Depressie
- Etc.

Een voertuig kan dus op veel verschillende manieren worden ingericht als gehandicaptenvoertuig. Bijvoorbeeld met een vergrootglas voor verziendheid of gewoon om rustig van A naar B te komen zonder gestoord te worden in bijvoorbeeld de bus (bijv. voor ADHD). Overigens hoeft de bestuurder zelf niet per sé een handicap te hebben om een gehandicaptenvoertuig te mogen besturen.

Uit afdeling 10, Regeling voertuigen (https://wetten.overheid.n...2018-05-20&g=2018-05-20):

[...]

Deze regeling gaat voor de e-step niet op, het betreft hier namelijk een invalidenvoertuig die niet is voorzien van een gesloten carrosserie en niet voorzien van een verbrandingsmotor (immers is het een elektromotor).

Uit afdeling 11, Regeling voertuigen (https://wetten.overheid.n...2018-05-20&g=2018-05-20):

[...]

Dit zijn de belangrijkste punten uit de Regeling voertuigen voor gehandicaptenvoertuigen. Indien aan bovenstaande voorwaarden wordt voldaan, is je voertuig mijns inziens een gehandicaptenvoertuig.

Samengevat: als de e-step een bel heeft, een reflector (voorzien van goedkeuringsmerk) aan de linker achterzijde heeft gemonteerd op min. 0,25m hoogte en aan overige bovenstaande voorwaarden voldoet (plus logischerwijs goed onderhouden), dan kan je e-step er mee door als een invalidenvoertuig. En een voertuigidentificatienummer (VIN) is niet verplicht voor gehandicaptenvoertuigen met een elektromotor en niet-gesloten carrosserie. Of zie ik dat verkeerd?
Ik denk dat je gelijk hebt en dat je dus met een reflector een echt invalidevoertuig hebt! Een ding wat ik nog niet zeker weet is of je nu geen verzekering nodig hebt. Dat kan ik nergens vinden. Iemand anders wel? Als je aangehouden wordt en de agent dit kan laten zien is er niet zoveel dat hij kan doen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaskoF
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-05-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaskoF
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-05-2024
beleidskaders zullen ivoor 1 mei bekend worden gemaakt. Vanaf dan kan je ter keuring aanbieden en daar kan dan weer 12 weken over heen gaan om het uiteindelijk de weg op te laten gaan. Kortom ik zie niet dat het voor de zomer nog gaat gebeuren om de E-step toe te laten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pukson
17:32

Er gaat een elektrische step getoetst worden bij de RDW. (Hij had het over het nieuws van vandaag)

Ik kijk ook maar half, maar zet de tijden erbij zodat iemand het na kan luisteren.

Goed om te horen dat de meeste voor een tijdelijke toelating zijn.

17:41

Pilot Breda wilt de voorzitter graag van de grond krijgen

[ Voor 54% gewijzigd door Pukson op 16-04-2019 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
17:45

De steppen uit Breda: Er is nog geen aanvraag ingediend voor toelating van de step of voor het experiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andydewit
Regnav schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 16:53:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt en dat je dus met een reflector een echt invalidevoertuig hebt! Een ding wat ik nog niet zeker weet is of je nu geen verzekering nodig hebt. Dat kan ik nergens vinden. Iemand anders wel? Als je aangehouden wordt en de agent dit kan laten zien is er niet zoveel dat hij kan doen denk ik.
Een verzekering is wel benodigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regnav
andydewit schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 18:06:
[...]

Een verzekering is wel benodigd.
En moet de step hier dan ook gekeurd zijn door de RDW of is dat niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andydewit
Regnav schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 18:09:
[...]

En moet de step hier dan ook gekeurd zijn door de RDW of is dat niet nodig?
Dat heeft de verzekeraar volledig in de hand, hij mag namelijk kiezen wie er wel of niet mag worden verzekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regnav
andydewit schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 18:12:
[...]

Dat heeft de verzekeraar volledig in de hand, hij mag namelijk kiezen wie er wel of niet mag worden verzekerd.
Maar voor de wet hoeft hij niet RDW gekeurd te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pukson
Robkazoe schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 17:47:
17:45

De steppen uit Breda: Er is nog geen aanvraag ingediend voor toelating van de step of voor het experiment.
Zo, dan ligt de bal weer bij bird en het bestuur van Breda omdat even voor elkaar te krijgen :)
Uiteindelijk ging het alleen om de stint, jammer genoeg.

[ Voor 8% gewijzigd door Pukson op 16-04-2019 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andydewit
Regnav schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 18:34:
[...]

Maar voor de wet hoeft hij niet RDW gekeurd te zijn?
Nee, mits het is ingericht als gehandicaptenvoertuig (volgens informatie van de RDW).

[ Voor 6% gewijzigd door andydewit op 18-04-2019 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.nld
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
andydewit schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 20:05:
[...]

Nee, mits het is ingericht als gehandicaptenvoertuig.
Is het dan voldoende om op het stuur op de stang 3m reflecterend tape te plakken + achterop de jasbeschermer onder het lampje ook een reep te plakken ipv onhandige retro-reflector ? 👍

[ Voor 4% gewijzigd door dr.nld op 16-04-2019 20:17 ]

Don't Dream it, Be it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regnav
dr.nld schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 20:11:
[...]

Is het dan voldoende om op het stuur op de stang 3m reflecterend tape te plakken + achterop de jasbeschermer onder het lampje ook een reep te plakken ipv onhandige retro-reflector ? 👍
Denk het niet aangezien er staat dat het tussen de 25 en 90 cm boven het wegdek moet zijn. In beide gevallen niet het geval (stuur te hoog, wiel te laag). Je zult dus zelf iets boven het wiel moeten maken.
andydewit schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 20:05:
[...]

Nee, mits het is ingericht als gehandicaptenvoertuig.
Heb je hier een bron bij? Wil graag m'n verhaal compleet hebben voor meneer agent.

[ Voor 23% gewijzigd door Regnav op 16-04-2019 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andydewit
Regnav schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 20:21:
[...]

Denk het niet aangezien er staat dat het tussen de 25 en 90 cm boven het wegdek moet zijn. In beide gevallen niet het geval (stuur te hoog, wiel te laag). Je zult dus zelf iets boven het wiel moeten maken.

[...]

Heb je hier een bron bij? Wil graag m'n verhaal compleet hebben voor meneer agent.
Als je de RDW belt zullen zij je dat antwoord kunnen geven. Ik kan het zo niet vinden op internet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andydewit
dr.nld schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 20:11:
[...]

Exact wat @Regnav zegt. Goed de regels doorlezen en je creativiteit gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
De stint mag weer de weg op, geen duidelijkheid over de steps :(

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Anoniem: 1202384

Er is een online petitie gestart door SK8. Deze petitie richt zich op het gebrek aan mobiliteit innovatie in Nederland en is al bijna 600 x ondertekend. Via deze petitie willen de initiatiefnemers elektrische steps onder de aandacht brengen en legaliseren. Volgens mij zijn hier genoeg enthousiastellingen die graag dit initiatief willen ondertekenen. Bijgaand de link.

https://rtl:49djw3lks%3B)...ectric-vehicles?locale=nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKratos
  • Registratie: November 2008
  • Nu online
Coasterfreak schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 21:31:
De stint mag weer de weg op, geen duidelijkheid over de steps :(
Ja, ik had ook gehoopt dat dit wellicht de deur voor de steps verder opent.

Stint mag met nieuwe regels weer de weg op - https://nos.nl/l/2280786

''Choose your enemies carefully because they will define you. Make them interesting, cos in some ways they will find you. They're not there in the beginning but when your story ends. Gonna last with you longer than your friends.''

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thralas
  • Laatst online: 09:31
de elektrische step wordt verkocht als een invalidenvoertuig door een bedrijf. Hij is dus volgens de verkoper ingericht voor het vervoer van een gehandicapte.
Het is overduidelijk dat de fabrikant zo'n ding vermarkt als algemeen vervoersmiddel niet specifiek gericht op gehandicapten. Case in point: zo probeert iedereen in dit topic zo'n ding te gebruiken.

Wetsartikelen worden vaak breed en niet-limitatief geformuleerd om te voorkomen dat ze worden ingehaald door de werkelijkhheid, maar dat geeft je niet zonder meer de ruimte om op creatieve wijze zaken in jouw voordeel uit te leggen. De veronderstelling dat een step is 'ingericht' op het vervoer van gehandicapten is wat mij betreft onjuist.

Als je de achtergrond van een wetsartikel wilt weten dan zou ik opzoek gaan naar de memorie van toelichting. Dat geeft je de een toelichting op de geest/bedoeling van een wetsartikel, en dat is hier héél relevant.

Het kan bijna niet anders dan dat het artikel in het leven is geroepen om een (laagdrempelige) vervoersoptie te bieden voor gehandicapten. Scootmobiels en aanverwanten dus. Segways, hoverboards en elektrische steps zijn dat helaas niet. Dat de wet in z'n huidige vorm geen rekening houdt met dit soort technologische ontwikkelingen is jammer, maar het zij zo.
Of zie ik dat verkeerd?
Ja.

Ik denk dat je moet oppassen om hier geen misleidend advies te geven of valse hoop te scheppen.

Het is al meermaals benoemd: veel verzekeraars weigeren het ding te verzekeren, zij die dat wel doen hebben simpelweg niet goed genoeg opgelet en komen hoogstwaarschijnlijk tot inkeer als ze gedwongen worden om je verzekeringspolis eens onder de loep te nemen (bijvoorbeeld bij schade of aansprakelijkheid).

Het enige waar verzekeren je bij zal helpen is het 'om de tuin leiden' van een agent. Zolang niemand z'n (verzekerde) step in beslag laat nemen en dat tot aan de rechter aanvecht kun je claimen dat de definitie vatbaar is voor interpretatie, maar ik denk dat je een aardige indicatie hebt als je 't even een polis probeert te regelen bij 10 willekeurig gekozen verzekeraars :)
Heb contact gehad met de RDW en een gehandicaptenvoertuig heeft geen typegoedkeuring nodig. De RDW ziet alleen toe op kentekenplichtige voertuigen, waar een gehandicaptenvoertuig niet onder valt.
Volgens mij ben je vergeten de RDW te melden dat het hier specifiek om een elektrische step gaat.

Verder, de Rijksoverheid zegt zelf:
Een elektrische (scooter)step, die rijdt op oplaadbare batterijen, is alleen toegestaan als hij door de minister is aangewezen als bijzondere bromfiets. Andere elektrisch stepjes zijn dus niet toegestaan op de openbare weg.
Zie ook je voorganger, die exact hetzelfde standpunt innam en alle tegenspraak voor het gemak wegwuifde of negeerde: E-step uit China op openbare weg in Nederland gebruiken

[ Voor 7% gewijzigd door Thralas op 16-04-2019 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regnav
Thralas schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 22:33:
[...]

Het is overduidelijk dat de fabrikant zo'n ding vermarkt als algemeen vervoersmiddel niet specifiek gericht op gehandicapten. Case in point: zo probeert iedereen in dit topic zo'n ding te gebruiken.

Wetsartikelen worden vaak breed en niet-limitatief geformuleerd om te voorkomen dat ze worden ingehaald door de werkelijkhheid, maar dat geeft je niet zonder meer de ruimte om op creatieve wijze zaken in jouw voordeel uit te leggen. De veronderstelling dat een step is 'ingericht' op het vervoer van gehandicapten is wat mij betreft onjuist.

Als je de achtergrond van een wetsartikel wilt weten dan zou ik opzoek gaan naar de memorie van toelichting. Dat geeft je de een toelichting op de geest/bedoeling van een wetsartikel, en dat is hier héél relevant.

Het kan bijna niet anders dan dat het artikel in het leven is geroepen om een (laagdrempelige) vervoersoptie te bieden voor gehandicapten. Scootmobiels en aanverwanten dus. Segways, hoverboards en elektrische steps zijn dat helaas niet. Dat de wet in z'n huidige vorm geen rekening houdt met dit soort technologische ontwikkelingen is jammer, maar het zij zo.

[...]

Ja.

Ik denk dat je moet oppassen om hier geen misleidend advies te geven of valse hoop te scheppen.

Het is al meermaals benoemd: veel verzekeraars weigeren het ding te verzekeren, zij die dat wel doen hebben simpelweg niet goed genoeg opgelet en komen hoogstwaarschijnlijk tot inkeer als ze gedwongen worden om je verzekeringspolis eens onder de loep te nemen (bijvoorbeeld bij schade of aansprakelijkheid).

Het enige waar verzekeren je bij zal helpen is het 'om de tuin leiden' van een agent. Zolang niemand z'n (verzekerde) step in beslag laat nemen en dat tot aan de rechter aanvecht kun je claimen dat de definitie vatbaar is voor interpretatie, maar ik denk dat je een aardige indicatie hebt als je 't even een polis probeert te regelen bij 10 willekeurig gekozen verzekeraars :)

[...]

Volgens mij ben je vergeten de RDW te melden dat het hier specifiek om een elektrische step gaat.

[...]

Zie ook je voorganger, die exact hetzelfde standpunt innam en alle tegenspraak voor het gemak wegwuifde of negeerde: E-step uit China op openbare weg in Nederland gebruiken
*knip* tips om de wet te ontduiken zijn nog altijd illegaal en niet toegestaan. Tips om gebruik te maken van speelruimte in de wet mogen wel. Manier om weg te komen bij een aanhouding met een agent reken ik onder wet ontduiken en zijn dus niet de bedoeling.

[ Voor 5% gewijzigd door deepbass909 op 18-04-2019 10:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Reksho
Wellicht dat deze meneer wat ideeën opbrengt voor het ombouwen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/C20pTYh5Rnw9fYyS62Fb3DS1/full.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robkazoe
[...]

[...]

Ja.

[...]

[...]

Ik ben het helemaal mee eens met jouw betoog en vind ook dat de regels ook omgebogen worden om het semi legaal op een step te kunnen rijden. Maar om toch een leuke discussie te starten, de volgende stelling.

Wat nou als de hobbyisten alle regels kunnen opvolgen en daarmee officieel de step als gehandicaptenvoertuig kunnen gebruiken (inclusief de bijbehorende vergunning?), waarom zou dat dan niet mogen? Belastingontduiking door grote bedrijven is ethisch gezien ook niet wenselijk maar gebeurt toch. Waarom? Omdat de bedrijven de regels zodanig buigen zodat het in hun voordeel valt. En dat is ook legaal.

Zelfde verhaal met de medische wiet in Amerika. Ziekteverzuim moest in Amerika torenhoog zijn. Of mensen waren "ziek" en hadden daardoor recht op wiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloblub
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-03 17:43
Waar staan we nu precies?

Als ik het goed begrijp wil het SWOV de step tijdelijk toelaten? Is dit met of zonder extra verzekering? Moet iedereen zijn eigen step dan laten keuren of zijn alle steps dan tijdelijk toegelaten? Wanneer word dit in gang gezet?

Op het einde van de SWOV samenvatting melden ze nog het volgende: "Overigens meent SWOV dat de reguliere Europese typegoedkeuring voor nieuwe typen voertuigen veel voordelen heeft en daarom altijd de voorkeur verdient." Een elektrische step is officieel goedgekeurd in de EU toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Robkazoe schreef op woensdag 17 april 2019 @ 12:35:
[...

Wat nou als de hobbyisten alle regels kunnen opvolgen en daarmee officieel de step als gehandicaptenvoertuig kunnen gebruiken (inclusief de bijbehorende vergunning?), waarom zou dat dan niet mogen?
Gehandicaptenvoertuig. Dus dan ga je maar handicaps verzinnen om het "legaal" te maken?

En dan gaat de regering vervolgens dat misbruik weer aan pakken door ze dan maar helemaal te verbieden. En 3x raden wie er dan de klos is. De echte mensen met een handicap die er gebruik van maken om nog een beetje mobiliteit te hebben en nu al behoorlijke moeite moeten doen om er legaal met te kunnen rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Regnav
Kenzi schreef op woensdag 17 april 2019 @ 23:53:
[...]

Gehandicaptenvoertuig. Dus dan ga je maar handicaps verzinnen om het "legaal" te maken?

En dan gaat de regering vervolgens dat misbruik weer aan pakken door ze dan maar helemaal te verbieden. En 3x raden wie er dan de klos is. De echte mensen met een handicap die er gebruik van maken om nog een beetje mobiliteit te hebben en nu al behoorlijke moeite moeten doen om er legaal met te kunnen rijden.
He weet dat je niet gehandicapt hoeft te zijn om een invalidevoertuig te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andydewit
[...]

[...]

Ja.

[...]

[...]

Bedankt voor je uitgebreide toelichting, de materie vanuit een ander oogpunt bekijken werkt verfrissend en zet je op scherp.

Ik was niet bekend met de memorie van toelichting. Ik zou die van de Regeling Voertuigen (specifiek Afdeling 11) graag willen doornemen maar heb na een tijdje zoeken nog niets kunnen vinden. Weet jij waar ik deze zou kunnen vinden?

De Segway ES2 wordt gezien als elektrische step. Stel, als je een aangepaste versie van de Segway ES2 van een bedrijf koopt die wordt verkocht als zijnde 'ingericht voor het vervoer van een gehandicapte', dan zou je het toch kunnen zien als gehandicaptenvoertuig? Mits het voldoet aan de gestelde eisen in Afdeling 11 van de Regeling voertuigen. Zie het als bijvoorbeeld een Audi Q7 die wordt omgebouwd tot een MMBS (Motorrijtuig Met Beperkte Snelheid). Het is nog steeds een Audi maar het voldoet dan aan de MMBS-regelgeving en krijgt dus te maken met andere regels.

Het doel voor mij is niet om "eronderuit te komen bij staandehouding door een agent", maar om het voertuig om te bouwen tot 'gehandicaptenvoertuig' en het op die manier legaal te maken voor gebruik op de openbare weg.
bloblub schreef op woensdag 17 april 2019 @ 16:35:
Waar staan we nu precies?

Als ik het goed begrijp wil het SWOV de step tijdelijk toelaten? Is dit met of zonder extra verzekering? Moet iedereen zijn eigen step dan laten keuren of zijn alle steps dan tijdelijk toegelaten? Wanneer word dit in gang gezet?

Op het einde van de SWOV samenvatting melden ze nog het volgende: "Overigens meent SWOV dat de reguliere Europese typegoedkeuring voor nieuwe typen voertuigen veel voordelen heeft en daarom altijd de voorkeur verdient." Een elektrische step is officieel goedgekeurd in de EU toch?
Voor zover mijn informatie reikt wordt de step (zonder aanpassingen) niet tijdelijk toegelaten. De elektrische step heeft volgens mij ook geen Europese typegoedkeuring, maar wordt nationaal geregeld per land.

[ Voor 13% gewijzigd door andydewit op 18-04-2019 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Regnav schreef op donderdag 18 april 2019 @ 06:52:
[...]

He weet dat je niet gehandicapt hoeft te zijn om een invalidevoertuig te gebruiken?
We hebben hier het over bijzondere bromfietsen en steps. Niet over brommobielen of scootmobielen.
De naam 'gehandicaptenvoertuig' zou al genoeg moeten zeggen.

In plaats van sluipwegen zoeken om toch op je step te rijden kan je ook wachten op wat de regering gaat doen, of de experimenten van verschillende steden wat gaan opleveren.

Als er massaal van loopholes misbruik wordt gemaakt, gaat dat alleen maar langer duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bengek
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-05 14:49
Ik zelf wil wel zo een step, maar ik zat eens na te denken over een scootmobiel soort voor mijn moeder bijv. Ze kan gewoon afstanden lopen, dus nog geen echte scootmobiel nodig maar het zou het wel prettiger maken voor naar de supermarkt 2-3km te gaan ipv OV. Soort van een segway/scootmobiel waar ze dan gewoon op staat, gewoon de Stint maar dan zonder de bak.... (zonder zelfbalancered gedoe) Dus gewoon een compacte scootmobiel waar je alleen op kan staan, compacter dan een scootmobiel maar dan hetzelfde principe om ouderen te ontlasten.
Dus alle scootmobielen op de markt vallen onder regels gehandicaptenvoertuig maar kan niet echt vinden wat toelatingseisen zijn, want er zijn echt zat modellen als ik online zo kijk en die zijn allemaal gekeurd??

bijv Briski Maar dan nog wat kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reksho
Xiaomi m365 nu in de aanbieding bij Banggood voor 300 euro. Let wel dat het vanuit China komt dus gaat waarschijnlijk een tijdje duren ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ss7TEmE1RBMzksqMn35fHxLK/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
@bengek
Dit topic is niet bedoeld voor dit soort vragen, het gaat puur om elektrische steps en de ervaringen daarmee.
Je kan beter een nieuw topic hiervoor aanmaken.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovit
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-05 15:06
Rezk schreef op donderdag 18 april 2019 @ 13:51:
Xiaomi m365 nu in de aanbieding bij Banggood voor 300 euro. Let wel dat het vanuit China komt dus gaat waarschijnlijk een tijdje duren ;)

[Afbeelding]
300 minus BTW + invoerkosten, je komt ongeveer uit op een totaal bedrag van 393 euro.
Kenzi schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:52:
We hebben hier het over bijzondere bromfietsen en steps. Niet over brommobielen of scootmobielen.
De naam 'gehandicaptenvoertuig' zou al genoeg moeten zeggen.

In plaats van sluipwegen zoeken om toch op je step te rijden kan je ook wachten op wat de regering gaat doen, of de experimenten van verschillende steden wat gaan opleveren.

Als er massaal van loopholes misbruik wordt gemaakt, gaat dat alleen maar langer duren.
Gehandicaptenvoertuigen hoeven geen brommobielen of scootmobielen te zijn.

Blijkbaar is het nodig op sluipwegen op te zoeken aangezien de regelgeving gewoon niet opschiet.
Het opzoeken naar sluipwegen wordt al massaal misbruikt e.g. belastingontwijking door brievenbusfirma's.

Als er massaal gebruikt wordt gemaakt van loopholes dan moeten ze hun aandacht wel vestigen aan het onderwerp.

[ Voor 49% gewijzigd door marcovit op 18-04-2019 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reksho
marcovit schreef op donderdag 18 april 2019 @ 14:57:
[...]

300 minus BTW + invoerkosten, je komt ongeveer uit op een totaal bedrag van 393 euro.
Wordt verstuurd via Europese treinen en de ervaring leert dat de kans dat de douane dit pakt zeer klein is, maar idd nog steeds een kans :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovit
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-05 15:06
Rezk schreef op donderdag 18 april 2019 @ 15:16:
Wordt verstuurd via Europese treinen en de ervaring leert dat de kans dat de douane dit pakt zeer klein is, maar idd nog steeds een kans :)
Nog steeds goedkoper dan Nederlandse leveranciers! ;)
En waarschijnlijk 3 maanden levertijd. 8)7
Bestuurders van een gehandicaptenvoertuig vormen een afzonderlijke categorie weggebruikers. De verkeerswetgeving kent het begrip "gehandicaptenvoertuig". In artikel 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens is precies omschreven wat onder een gehandicaptenvoertuig moet worden verstaan, namelijk:

Een voertuig ingericht voor het vervoer van een gehandicapte,
niet breder is dan 1,10 m en
of niet is uitgerust met een motor,
of voorzien van een motor waarvan de door de constructie bepaalde maximum snelheid niet meer dan 45 km/h bedraagt,
en niet zijnde een bromfiets.

Gehandicaptenvoertuigen mogen zowel binnen als buiten de bebouwde kom gebruikt worden. Aangepaste personenauto's, waarin gehandicapten rijden of vervoerd worden, behoren dus NIET tot de categorie gehandicaptenvoertuig.
...
Gehandicaptenvoertuigen die zijn uitgerust met een elektromotor en geen gesloten carrosserie hebben moeten zijn voorzien van:
- een niet driehoekige rode reflector aan de achterzijde
https://www.infopolitie.n...%20is%20invalidenvoertuig

[ Voor 42% gewijzigd door marcovit op 18-04-2019 15:25 . Reden: Quote van website ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reksho
Overigens met het mooie weer vandaag had ik ondervonden hoeveel effect dat wel niet heeft op de batterij. Vandaag de dagelijkse route werk-huis gereden van 9km die gewoonlijk rond de 35% kost, in precies 26% gedaan :o. Als ik het zo bereken zou ik dan zelfs meer dan de 30km range moeten halen maar ik betwijfel het :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Nu online
Reksho schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 00:31:
Overigens met het mooie weer vandaag had ik ondervonden hoeveel effect dat wel niet heeft op de batterij. Vandaag de dagelijkse route werk-huis gereden van 9km die gewoonlijk rond de 35% kost, in precies 26% gedaan :o. Als ik het zo bereken zou ik dan zelfs meer dan de 30km range moeten halen maar ik betwijfel het :p.
Komt door de ingebouwde zonnepanelen. Zijn natuurlijk onzichtbaar voor het blote oog :+

Met dit goed weer zie ik trouwens in Antwerpen elke minuut wel iemand passeren met een step. In het begin zag ik enkel Birds, maar er zijn er nu wel veel die een eigen e-step hebben gekocht

[ Voor 15% gewijzigd door bottom line op 19-04-2019 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamiballen
Reksho schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 00:31:
Ik merk ook veel voordelen m.b.t. de range en power met dit weer. Voelt echt alsof de maximum snelheid hoger ligt en hij meer snelheid heeft met optrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:55

KrazyJay

bottom line schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 08:20:
[...]

Komt door de ingebouwde zonnepanelen. Zijn natuurlijk onzichtbaar voor het blote oog :+

Met dit goed weer zie ik trouwens in Antwerpen elke minuut wel iemand passeren met een step. In het begin zag ik enkel Birds, maar er zijn er nu wel veel die een eigen e-step hebben gekocht
Ik heb er ook al een paar hier in Antwerpen gezien. Vooral eigen M365's, (deze week al 3) maar gisteren in Antwerpen Centraal zag ik een meisje van een jaar of 20 op een eigen ES4 staan, dat was gaaf om te zien omdat je daaraan merkt dat die steps meer en meer een algemeen geaccepteerd vervoersmiddel worden anders dan enkel voor de meer tech-minded mensen zoals die hier op Tweakers, en dat die persoon dan nog eens specifiek kiest voor een model met bepaalde eigenschappen die je niet zomaar in de winkel koopt op de Meir. Ik ben met de mijne deze week naar mijn werk gereden, 8KM per enkele rit, en het gaat sneller dan met de auto, omdat je natuurlijk vrij baan hebt op de fietspaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Elke auto die het in de binnensteden bespaart is meegenomen wat mij betreft. Hopelijk komt er snel fatsoenlijke regelgeving voor PLEV's. Gewoon net als electrische fietsen behandelen; max 25 en op het fietspad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techkiwi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-07-2022
Je merkt inderdaad dat de accus meer power hebben als ze op temperatuur zijn . Mijn steppie stond van de winter dan ook trouw zoveel mogelijk bij de verwarming.
Op echte koude dagen scheelde het ook 2 km/u in top snelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18-05 22:31
Had een vraag gesteld aan de wethouder mobiliteit in Den Haag wat hun standpunt is m.b.t. PLEV's, alleen het antwoord is mij nou niet bepaald duidelijk. Iemand enig idee wat hij met dit bedoelt?

https://twitter.com/RvanA.../1119232545235845120?s=09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Ja.

Geen bird achtig deel step idee.
En wanneer hij officieel op de weg mag kan iedereen er een aanschaffen. Aka logisch omdat het dan mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

hollandje schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 12:47:
Had een vraag gesteld aan de wethouder mobiliteit in Den Haag wat hun standpunt is m.b.t. PLEV's, alleen het antwoord is mij nou niet bepaald duidelijk. Iemand enig idee wat hij met dit bedoelt?

https://twitter.com/RvanA.../1119232545235845120?s=09
Een ontwijkend antwoord. Je verwacht het niet van een politicus. :)

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.nld
  • Niet online
@hollandje : zag ik jou niet rijden in den haag vorige week dinsdag rond 8.45 nabij Schenkviaduct? Had mijn m365 toen niet bij me... :)

Don't Dream it, Be it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1203530

Hello everyone,

Sorry about the lack of dutch, but I hope most people here can understand me.

I purchased an ES2 to deliver food with ueber eats in Rotterdam, and went with the handicapped vehicle route for now, but I know that won't hold up. Rather than blaming the law, I just want to say that Segway is at fault here too.

Segway could easily create a "dutch version", which could be pushed with a simple firmware update. This would disable the the speed handle, enable instant cruise control, and let the user accelerate with their foot only. This would make it qualify as a deelsteep which has all the features of the approved Merlin X4 https://www.micro-mobility.com/en/products/micro-merlin-x4. It should get RDW approval, if Segway actually made any effort. Note how Merlin offers regional versions depending on the regulations.

We should put some pressure on Segway to communicate and make an effort, the ES2 has all the safety features of the X4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Nu online
Anoniem: 1203530 schreef op zondag 21 april 2019 @ 10:35:
Hello everyone,

Sorry about the lack of dutch, but I hope most people here can understand me.

I purchased an ES2 to deliver food with ueber eats in Rotterdam, and went with the handicapped vehicle route for now, but I know that won't hold up. Rather than blaming the law, I just want to say that Segway is at fault here too.

Segway could easily create a "dutch version", which could be pushed with a simple firmware update. This would disable the the speed handle, enable instant cruise control, and let the user accelerate with their foot only. This would make it qualify as a deelsteep which has all the features of the approved Merlin X4 https://www.micro-mobility.com/en/products/micro-merlin-x4. It should get RDW approval, if Segway actually made any effort. Note how Merlin offers regional versions depending on the regulations.

We should put some pressure on Segway to communicate and make an effort, the ES2 has all the safety features of the X4.
Segway isn't officially available in the Netherlands.
So why creating another version, where you have to spend ten thousands of dollars to get it certified for
ONLY 1 country of Europe, that is playing hard to get. And that only so resellers can gain profit from it.
And it is not only software. Also the registration / RDW needs to be done.
If every country in Europe has got the same limitations, they will easily do this things to get it road legal.

Or do you wanna prefer spending €800 for a road legal step instead of the €300 normal edition? Because the Micro is €899 and I think the ES is better in quality.

[ Voor 5% gewijzigd door bottom line op 21-04-2019 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1203530

It shouldn't require hardware updates at all. The technical controls exist, and it would qualify as a e-fiets, needing no registration once the RDW examines it.

Or are the laws still being updated on the first of May?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Anoniem: 1203530 schreef op zondag 21 april 2019 @ 10:35:
Rather than blaming the law, I just want to say that Segway is at fault here too.
How about not blaming either the law or the manufacturer for the fact that you purchased a vehicle which is not allowed. You could have chosen for a vehicle that was allowed instead.

Ninebot won't make a special version for a country this small when even in their own country (China) they're being considered illegal. They much rather wait for relevant laws and see what others do before they start making special versions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandje
dr.nld schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 22:57:
@hollandje : zag ik jou niet rijden in den haag vorige week dinsdag rond 8.45 nabij Schenkviaduct? Had mijn m365 toen niet bij me... :)
Ik rijd mijn es2 niet in Den Haag sinds mijn vriendin is aangehouden. Ik zag dinsdag wel een m365 op HS. Misschien zag je hem later rijden :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:07
Goed nieuws voor de steppers met firmware 1.5.1; de bèta van M365 Down G zou ondersteuning moeten bieden voor deze versie en de app M365 info kan het nu al (maar alleen tegen betaling)

YouTube: Modificar firmware con la versión 1.5.1 y BLE 0.8.1 en el Xiaomi Mij... (Spaans)

Edit: Zelf met succes gedowngrade naar 1.3.8 (eerst BLE naar 72 uiteraard)
De ST-link was al onderweg, maar die hoef ik niet te gebruiken. _/-\o_ S

[ Voor 15% gewijzigd door RudolfR op 23-04-2019 19:09 . Reden: Succes moet je delen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKratos
  • Registratie: November 2008
  • Nu online
Ik dacht juist hier te hebben gelezen dat de proef van Bird niet meer doorging.. blijkbaar wel. Of in elk geval ergens anders.

https://www.emerce.nl/nie...eur-elektrische-huursteps

''Choose your enemies carefully because they will define you. Make them interesting, cos in some ways they will find you. They're not there in the beginning but when your story ends. Gonna last with you longer than your friends.''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.nld
  • Niet online
JKratos schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 22:24:
Ik dacht juist hier te hebben gelezen dat de proef van Bird niet meer doorging.. blijkbaar wel. Of in elk geval ergens anders.

Soort van wijn in nieuwe zakken.
Vraag scheen gesteld te zijn of verzoek formeel al was binnengekomen. Antwoord was nee.

Emerce artikel:
De brief wordt deze week ingediend bij de minister. Daarin staat het formele verzoek om een uitzondering te maken, voor het experiment, op de bestaande regels voor welke voertuigen wel en niet op de Nederlandse wegen mogen.

Zal wel na het zomerreces behandeld worden :o

[ Voor 3% gewijzigd door dr.nld op 24-04-2019 10:47 . Reden: Zomerreces ]

Don't Dream it, Be it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reksho
RudolfR schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 06:55:
Goed nieuws voor de steppers met firmware 1.5.1; de bèta van M365 Down G zou ondersteuning moeten bieden voor deze versie en de app M365 info kan het nu al (maar alleen tegen betaling)

YouTube: Modificar firmware con la versión 1.5.1 y BLE 0.8.1 en el Xiaomi Mij... (Spaans)

Edit: Zelf met succes gedowngrade naar 1.3.8 (eerst BLE naar 72 uiteraard)
De ST-link was al onderweg, maar die hoef ik niet te gebruiken. _/-\o_ S
Goed om te horen! Aan de andere kant, dat zou betekenen dat Xiaomi de encryptie nog steeds niet goed op orde heeft en de boel te hacken valt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsvv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-04 09:48

nielsvv

100% Afol

Heb net dit hele topic eens doorgelezen en ben niets tegen gekomen over het Roemeense merk e-twow.

https://e-twow.com/

Na een testrit gemaakt te hebben op de Booster V, overweeg ik mij deze aan te schaffen. Het voordeel bij oa. deze, is dat je hem via zijn instellingen makkelijk kan begrenzen.

Dus vermoed dat hier nog niemand een gebruikerservaring heeft over e-twow?

Bricklink Store - Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Nu online
Toeval maar niet, maar ik heb deze step gisteren wel zien rondrijden :P
Of toch eentje die daar verdomd hard op trekt, want ik had er nog nooit een gezien met zo'n breed voorlicht bovenop het stuur.

Maar ik denk dat jij de eerste hier gaat worden @nielsvv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
Blijkbaar wilde Rotterdam zijn nek niet uitsteken om de deelsteps toe te laten staan van Bird

https://www.ad.nl/rotterd...ische-deelsteps~a66ad546/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saveljos
  • Laatst online: 17:29
Wel fijn om te lezen dat er achter de schermen toch wel mensen bezig zijn met het legaal proberen te maken van die steps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09:19
nielsvv schreef op woensdag 24 april 2019 @ 13:43:
Heb net dit hele topic eens doorgelezen en ben niets tegen gekomen over het Roemeense merk e-twow.

https://e-twow.com/

Na een testrit gemaakt te hebben op de Booster V, overweeg ik mij deze aan te schaffen. Het voordeel bij oa. deze, is dat je hem via zijn instellingen makkelijk kan begrenzen.

Dus vermoed dat hier nog niemand een gebruikerservaring heeft over e-twow?
Ik heb een e-twow, bevalt erg goed! Met name gekocht omdat hij relatief klein op te vouwen is en dus in het bagage rek van de trein past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pukson
saveljos schreef op woensdag 24 april 2019 @ 18:29:
Wel fijn om te lezen dat er achter de schermen toch wel mensen bezig zijn met het legaal proberen te maken van die steps.
Ja! Geeft toch weer moed, hopelijk willen ze in nederland ook gewoon de M365 in gebruik nemen. Goed om te lezen dat ze deze week een brief naar minister van IenW gaan sturen. Tenminste dat las ik in dit artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-05 22:46

NoE

Que?

bottom line schreef op maandag 15 april 2019 @ 14:19:
[...]

Dan ga je ervan uit dat je een ongeval gaat veroorzaken op die paar dagen ;)
Blijf dan maar rustig in NL. We hebben al files genoeg :+
Afgelopen weekend rond gecrost op een camping en doet het zowaar nog :)

Thalys tickets zijn binnen, morgen maar eens proberen naar Gent.

Btw, gister politie op snorscooter tegen gekomen en als vanouds dook ik weer een steeg in, haha, oude tijden herleven... Hij bleek niet achter mij aan te komen trouwens, misschien kwam het door gemaakte mijn step beweging :)

We love the smell of innovation in the morning!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bamiballen
'Veilig Verkeer wil regels voor elektrische step' aldus NOS. Kan er verder nog niets over vinden, behalve deze instagram-video van de NOS.

https://www.instagram.com/p/BwrDuKklbnV/

[ Voor 66% gewijzigd door Bamiballen op 25-04-2019 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunderfury
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:11
KrullenO schreef op woensdag 24 april 2019 @ 19:00:
[...]

Ik heb een e-twow, bevalt erg goed! Met name gekocht omdat hij relatief klein op te vouwen is en dus in het bagage rek van de trein past.
Ik begrijp dat het twee totaal verschlilende steps zijn, maar hoe valt een e-twow te vergelijken met een Xiaomi M365? Ik kan nergens een degelijke vergelijking vinden tussen beide. Heb jij enige ervaring? Waar heb je de e-twow gekocht en is het de meerprijs waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pukson
Bamiballen schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:33:
'Veilig Verkeer wil regels voor elektrische step' aldus NOS. Kan er verder nog niets over vinden, behalve deze instagram-video van de NOS.

https://www.instagram.com/p/BwrDuKklbnV/
Kan ook niks van Veilig Verkeer Nederland hierover vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krissie100
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:07
Er ging net zowaar een stukje in het NOS journaal over de elektrische step, komt eindelijk een beetje onder de aandacht :) alleen maar goed

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Coasterfreak
voor de mensen die hier nog nieuw zijn, graag eventjes ondertekenen: https://petities.nl/petit...ectric-vehicles?locale=nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-05 08:58
Artikel van de NOS (Met bijbehorende video's):

https://nos.nl/artikel/22...handig-vervoermiddel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redcoil
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:12

Redcoil

Polyinterpretabel

Gelijk even gedaan. Volg dit topic al een tijdje, maar het feit dat ze nog illegaal zijn weerhoud me er momenteel van een estep te kopen.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-05 13:40
Redcoil schreef op donderdag 25 april 2019 @ 19:22:
Gelijk even gedaan. Volg dit topic al een tijdje, maar het feit dat ze nog illegaal zijn weerhoud me er momenteel van een estep te kopen.
Eens! Ook ik had vanavond het idee om na een jaar weer eens wat topics op Tweakers hierover te gaan lezen om de stand van zaken te zien. Jammer om te zien dat alles eigenlijk nog zo goed als stil staat :(

Ik vraag mijzelf eigenlijk ook af of het hele Stint verhaal niet roet in het eten heeft gegooid. Kan mij immers goed voorstellen dat ze nu huiverig zijn om nieuwe keuringen af te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:18
Ik ga morgen naar Belgie en ik wil graag een Xiaomi M365 kopen. Is FNAC de enige groothandel die hem verkoopt? Of zijn er nog andere zaken die hem hebben?

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Nu online
donald_dick schreef op donderdag 25 april 2019 @ 23:13:
Ik ga morgen naar Belgie en ik wil graag een Xiaomi M365 kopen. Is FNAC de enige groothandel die hem verkoopt? Of zijn er nog andere zaken die hem hebben?
Vermoed dat enkele lokale zaakjes ook nog wel de step verkopen.
Maar Fnac is denk ik wel de goedkoopste en gemakkelijkste manier! Welkom trouwens bij de groep 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyshray
  • Laatst online: 20-05-2021
Wat wordt er hier beschouwd als dé elektrische step bij uitstek? Is dat de Xiaomi M365? Heb gelezen dat er ook een "Pro"-variant van bestaat, heeft iemand hier ervaring mee? Kunnen deze elektrische steps ook in regen gebruikt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dejagan
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:26
Nyshray schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 12:30:
Wat wordt er hier beschouwd als dé elektrische step bij uitstek? Is dat de Xiaomi M365? Heb gelezen dat er ook een "Pro"-variant van bestaat, heeft iemand hier ervaring mee? Kunnen deze elektrische steps ook in regen gebruikt worden?
Step bij uitstek: Verschillen de meningen over, de een zegt ES2, de ander M365.
Pro variant: Klopt, grotere range en wat andere verbeteringen, nog slecht verkrijgbaar in Europa helaas.
Regen: Ja, opzich wel. Ze zijn allemaal wel weerbestendig alleen moet je niet door diepe plassen heen rijden e.d. Voor de M365 is wel een protector voor de power knop aan te raden omdat daar regenwater door kan lekken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Nu online
Nyshray schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 12:30:
De battle wordt uitgevochten bij de openingspost :)
Het kan goed zijn dat er nog een betere step is dan de ES2 / M365, maar daar hebben wij allemaal geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techkiwi
  • Laatst online: 20-07-2022
Ik heb een pro 10 van bohlt en die bevalt mij super goed. Gewoon te koop in rotterdam.
Voordeel is dat ik hier gewoon onderdelen en eventueel service kan krijgen als het nodig is wat ik als een groot voordeel zie boven een step uit het buitenland.
Ding is ook wat groter dan de meeste steps die ik zie .
Wel iets duurder dan een step die je zelf importeert ,ik heb er toen 600 voor betaald en ik zie hem nu bij correct voor 500. Valt dus ook nog wel mee.
Ik woon zelf in eindhoven en zou dolgraag met andere mensen iets af willen spreken zodat je is wat steps zou kunnen vergelijken
Heb btw ook al 6 mensen de petitie laten tekenen.😀zorgen dat we binnenkort legaal kunnen rond zoeven.

[ Voor 11% gewijzigd door Techkiwi op 26-04-2019 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

NOS: "Emir Kir, de burgemeester van Sint Joost vindt de steps positief en ziet ze als een extra mobiliteitsoplossing. Maar hij begrijpt ook wel waarom de steps in Nederland niet toegestaan zijn. "Mensen zetten ze op de stoep, anderen kunnen er niet langs.""

Gelukkig staan fietsen en scooters, met hun veel kleinere afmetingen, nooit in de weg :)

[ Voor 15% gewijzigd door nst6ldr op 26-04-2019 14:52 ]

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zspirit
Techkiwi schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 13:50:
Ik heb een pro 10 van bohlt en die bevalt mij super goed. Gewoon te koop in rotterdam.
Voordeel is dat ik hier gewoon onderdelen en eventueel service kan krijgen als het nodig is wat ik als een groot voordeel zie boven een step uit het buitenland.
Ding is ook wat groter dan de meeste steps die ik zie .
Wel iets duurder dan een step die je zelf importeert ,ik heb er toen 600 voor betaald en ik zie hem nu bij correct voor 500. Valt dus ook nog wel mee.
Ik woon zelf in eindhoven en zou dolgraag met andere mensen iets af willen spreken zodat je is wat steps zou kunnen vergelijken
Heb btw ook al 6 mensen de petitie laten tekenen.😀zorgen dat we binnenkort legaal kunnen rond zoeven.
Ik woon ook in eindhoven en een vriend van mij rijdt hier al bijna 2 jaar rond zonder aangehouden te zijn.
Hij heeft een 360 en is er mega blij mee, hij doet echt alles met dat ding.
Ben jij wel eens aangehouden in eindhoven?
Pagina: 1 ... 6 ... 46 Laatste

Let op:
Zoals in de topicstart al duidelijk is aangegeven, er is op het moment nog steeds veel onduidelijk over de legaliteit van het gebruik van e-steps op de openbare weg in Nederland. Dat betekent niet dat de e-steps op zichzelf illegaal zijn, op privéterrein mogen ze sowieso zonder restricties gebruikt worden.
Gebruik op de openbare weg is te aller tijden voor rekening en risico van de berijder en het is de berijder die zich bewust moet zijn van de geldende regels op de plaats waar hij of zij een e-step gebruikt.

Andere gebruikers hierover aanspreken is daarom ongewenst en wordt niet getolereerd en willen we daarom hierna ook niet meer zien.

RECALL:
Xiaomi heeft een recall uitgevaardigd voor de Mi Electric Scooter.