Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote elektrische steps topic

Pagina: 1 2 3 ... 6
Acties:

Acties:
  • +15Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 20:25

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Mede-auteur:
  • bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 01:45

bottom line

ELEKTRISCHE STEPS

E-steps maken hun opmars in de gehele wereld. Ook in België en Nederland zie je ze steeds meer en meer in het straatbeeld. Ze hebben namelijk erg aantrekkelijke voordelen.
  1. Hij is opvouwbaar, zodat je dit makkelijk kan meenemen op openbaar vervoer alsook in de koffer van je auto. Gebruik voor zowel op reis als citytrip als gebruik voor woon-werk.
  2. Met een gewicht van 8 tot 15 kilo is dit nog steeds erg gemakkelijk om te dragen.
  3. Deze manier van transport is minstens 3* zo snel als wandelen – tot zelfs de snelheid van elektrische fietsen.
  4. Elektrisch, wat dus betekent dat je niet meedoet aan luchtvervuiling en je geruisloos kan rijden.
  5. Bijna iedereen kan dit. Geen rijbewijs nodig, enkel nuttig verstand en het vermogen om oplettend te blijven.
Een eigenschap dat ze allen bezitten is dat ze pas in werking kunnen gezet worden door eigen kracht. Je kan dus niet op de step gaan staan, en genieten van de elektrische motor. Zodra je deze step zelf naar +2km/uur duwt, kan je starten.

Nu hebben wij het meeste ervaring met de volgende 5 steps die ik hier onderaan zal bespreken. Als je op online verder gaat zoeken, zul je nog 100’en verschillende steps terugvinden. Zodra 1 type meer voorkomt zal deze bijgevoegd worden aan de startpost. Geef desnoods ook even een seintje als je jou step erin wilt!

Eco-modus = 75kilo zwaar persoon, 25°C temperatuur, vlakke weg en continu 15km/u.

Xiaomi M365

Deze step is op de markt sinds december 2016. Het is afkomstig van fabrikant Xiaomi, meer bekend als fabrikant van smartphones. Dit product is ook de meest gebruikte / verkochte step. Voor deelstep-bedrijven zoals Bird, Lime, Spin, Goat etc. is dit de step waarvan de kans het grootste zal zijn dat je hierop gaat belanden. Ook hier op Tweakers beschikt het grootste deel over deze step. Deze E-step wordt ook erg vaak gerebrand en verkocht onder andere namen.

Specs
Bereik (in eco-modus): 30km
Max. Snelheid: 25km/uur
Gewicht: 12,2kilo
Locatie batterijen: onderaan step
Afmeting opgevouwd: 108cm*43cm*49cm
Banden: Luchtbanden
Rem: Mechanische schijfrem, manuele rem op het wiel alsook regeneratieve rem
Extra’s: Cruise control, bluetooth, ingebouwd voor- en achterlicht.

Xiaomi M187
Deze Xiaomi step is qua looks dezelfde zoals de Xiaomi M365. Op verschillende websites noemen ze deze step de Youth Version.
Het enige verschil in specs is dat deze step een theoretisch bereik heeft van 20km ipv. 30km.

Xiaomi M365 Pro
Deze Xiaomi step is sinds 2019 op de markt. Het is vooral een verbeterde versie van de M365 (zie je ook aan het prijskaartje). Belanrijkste kenmerk is dat je nu geen 30km kan rijden in eco-modus, maar 45km
Qua uiterlijk en werking is deze bijna hetzelfde, alleen heb je nu ook een digitaal scherm aan je stuur voor je snelheid, batterijstatus, licht te bekijken!

Ninebot ES2

Deze step is op de markt sinds september 2017. Het is afkomstig van fabrikant Ninebot. Misschien doet dit in eerste instantie geen belletje rinkelen, maar Ninebot is het bedrijf dat Segway heeft overgenomen in 2015. Zowel Sequoia Capital als Xiaomi hebben een aanzienlijk deel geïnvesteerd in dit bedrijf.

Specs
Bereik (in eco-modus): 25km
Max. Snelheid: 25km/uur
Gewicht: 12,5kilo
Locatie batterijen: stuurbuis
Afmeting opgevouwd: 113cm*43cm*40cm
Banden: vol rubber
Rem: Elektronische rem, manuele rem op het wiel alsook regeneratieve rem
Extra’s: Cruise control, display op stuur voor het aflezen van de snelheid, bluetooth, ingebouwd voor- en achterlicht, ledlicht onderaan de step.

Ninebot ES1
Op dezelfde moment in de verkoop gekomen als de Ninebot ES2. Ziet er 90% hetzelfde uit.

Weegt 1,2kilo minder en heeft geen licht onderaan de step zoals de ES2.
Belangrijkste nadeel evenwel is dat deze step geen achterlicht bezit en maximum 20km/uur kan rijden.

Ninebot ES3/ES4
Hier kunnen we ook redelijk kort over zijn. De ES3 is de step ES1 inclusief een extra batterij die hangt aan de stuurbuis van de step. De ES4 is dan logischerwijs de ES2 inclusief een extra batterij die hangt aan de stuurbuis van de step.
Wat is het effect van de extra batterij?
Het maakt je step 1,5kilo zwaarder, en verandert natuurlijk de looks van je step. Waarom zou je het dan wel doen?
Dankzij de extra batterij vergroot je je bereik (in eco-modus) van 25km naar 40km voor beide modellen. Ook de snelheid vergroot. De ES3 rijdt maximum 25km/uur terwijl de ES4 een snelheid kan halen van 30km/uur.
Extra batterij is te koop voor een prijs van €130 - €160.

Dualtron Thunder

Of wil je iets unieks? :P
Deze step heeft een bereik van 120km (75kilo, 25°C, vlakke weg en 25km/uur) en kan een snelheid bereiken van 70-80km/uur (hoewel officieel begrensd op 25km/uur).
Dit dankzij een vermogen van 5.400 watt en batterij van 34,8Ah.
Prijskaartje is wel eentje van ongeveer €3500.
Meer informatie vind je HIER.

Keuze maken
Bekijk eerst waar je je product wilt kopen. Kies je zonder twijfelen voor een product met 2 jaar garantie en snelle levering? Dan heb je een uitgebreide keuze en kan je bij diverse winkels en websites je keuze maken.

Of kies je liever voor de laagste prijs, langere levertijd en vertrouw je erop dat je geen garantie gaat nodig hebben? Dan is een Chinese webwinkel waarschijnlijk jou ding.

De E-step M365 en de ES2 zijn elkaars grootste ‘concurrenten’. Ze kosten namelijk beide evenveel (+- €320) en zijn ook qua specs erg aan elkaar gewaagd.
Om je iets wat verder te helpen, leggen we even beide steps tegenover elkaar.

De Xiaomi en Ninebot steps zoals hierboven besproken worden allemaal geproduceerd in de fabrieken van 1 bedrijf: Ninebot-Segway. Maar enkel de Ninebot steps vallen onder het assortiment van Ninebot/Segway.
  • De M365 heeft als enorm voordeel dat deze step over luchtbanden beschikt. De grip alsook rijcomfort is hierdoor veel beter als eender welke andere step. Nadeel is dat je deze banden ook moet nakijken. Want deze kunnen, net zoals een fietsband, lek of plat geraken.
    De ES2 heeft volle rubberen banden en probeert de oneffenheden in de weg op te vangen door middel van een vering aan de voor- en achterkant van de step. Nooit last van eventuele platte banden, maar je levert wel wat comfort in.
  • De M365 vertrouwt erop dat de bestuurder genoeg heeft aan een batterijindicatie. 4 ledjes zal het enige zijn dat je op je stuur (naast de gas en rem) zal zien.
    Bij de Ninebot heb je dan weer een display die je snelheid laat zien alsook je batterij die je over hebt. Ook handig voor het bijladen, want dan zie je het exact batterijpercentage.
  • Beide steps bezitten regeneratief remmen. Maar de manier om daadwerkelijk snel tot stilstand te geraken is anders. Niet dat dit in de praktijk erg veel verschil oplevert. Aan beide steps staat dit ook logischerwijs aan de linkerkant van je stuur.
    De M365 remt zoals een fietsrem. Op het achterwiel is er een schijfrem die je tot stopstand brengt.
    Bij een ES2 rem je op dezelfde manier als je gas geeft, dit gebeurt elektronisch door je regeneratie te verhogen naargelang je je rem harder indrukt. Voordeel door dit elektronisch te doen, is dat je je step ook daadwerkelijk op slot kan gooien. Geen onderhoud nodig aan de schijfrem alsook de draden. Nadeel, als je step af staat, heb je enkel de voetrem ter jou beschikking.
  • Meer foto's:

Legaliteit

Vergis je trouwens niet.
In Nederland en Duitsland ben je illegaal bezig wanneer je deze steps gebruikt in het openbaar.
Een E-step in Nederland valt trouwens ook nog onder de klasse van een gemotoriseerd voertuig. Daardoor ben je verplicht om een WA-Verzekering af te sluiten en je geel verzekeringsplaatje op te hangen.
Zelfs met een WA-verzekering los je het probleem niet op dat deze toestellen eigenlijk niet op de openbare weg mogen rijden.
Boetes, uit ervaring bij enkele Tweakers, kunnen oplopen tot €300 wanneer je wordt tegengehouden door de politie. Ook is het niet onmogelijk dat je step in beslag wordt genomen.

Dit staat in schril contrast met wat er in de Europese Wetgeving omschreven staat met betrekking tot deze elektrische steps. Wanneer een step (of een ander vervoersmiddel met elektrische motor) de snelheid van 25km/uur niet (kan) overschrijden, valt dat in dezelfde categorie als de elektrische fiets. En hebben dus deze alternatieve vervoersmiddelen (monowheel, hoverboard, E-step) ook dezelfde toelatingen en voordelen als een elektrische fiets.
Alle andere Europese landen hebben deze wetgeving al overgenomen of hebben bekend gemaakt dat ze zich hier aan gaan houden (en dus het ook al zullen tolereren – Dit is bijvoorbeeld al het geval voor België) .
Belgen moeten dus zelf niets ondernemen. Een elektrische step, tot 25km/uur, mag legaal op de weg (fietspad) alsook valt verzekering onder de familiale verzekering.

Smartphone-applicatie
Verschillende steps hebben ook trouwens bluetooth. Ook de M365 en de ES2 hebben deze mogelijkheid. Beide kan je verbinden met je smartphone via volgende apps:
Mi-Home app

Enkel te gebruiken met een Xiaomi M365.

Segway-ninebot

Te gebruiken door de Ninebot alsook Xiaomi steps

Waarom heb je deze apps nodig?
  • Updaten van step
  • Veranderen van regeneratie niveau op step (hard, medium, low)
  • Cruise control af- en opzetten (cruise control werkt zodra je 5 seconden lang dezelfde snelheid aanhoudt
  • Statistieken bekijken
  • Snelheid bekijken, terwijl je stept
  • Instellingen van je licht aanpassen
  • Op slot doen van je step.
  • Ja, je kan je M365 en ES2 op slot doen. Zodra iemand deze step wilt meenemen, trilt de app en zal je step vele piepsignalen geven. De ES2 doet er nog een schepje bovenop en blokkeert zijn voorwiel compleet zodat je niet/amper kan wegsteppen. De M365 zou dit ook kunnen, maar kan ik niet bevestigen (momenteel) NOTA: Na een 20tal minuten dat je de step niet gebruikt, schakelt de step zich uit, en zal je dus ook verbinding verliezen en refresht het 'slot'.
Accessoires
Tot slot, wat kan ik allemaal kopen om mijn step te vervolledigen?
Ik ga natuurlijk niet alle accessoires opsommen. Ik ga ervan uit dat jullie zelf op zoek gaan wanneer jullie merken dat jullie iets missen. Alsook is elk reserveonderdeel goed genoeg te verkrijgen. Maar om toch een ideetje te geven:

Wil je nog andere forums/bronnen raadplegen?
Xiaomi M365 elektrische step scooter -> Het vorige eerst gestart topic.
Handleiding M365
Handleiding ES2
Hardware.fr Ninebot
Hardware.fr M365
MI website
Ninebot-Segway website
Welke E-Step mag op de openbare weg

bottom line wijzigde deze reactie 18-07-2019 13:57 (6%)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• gr8slayer
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 11-11 19:18
Misschien voor de wat zwaardere tweakers ook handig om de maximum aantal kilo's van de gebruiker bij elke step te vermelden.

Play every day

• JukeboxBill
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 21:55
Prachtig, dit soort alternatieve vervoersmiddelen, maar laten ze dan wel op de rijbaan rijden, tussen het autoverkeer en niet op de stoep. Ik wens niet om van mijn sokken te worden gereden door een met 30 km/uur rijdende step als ik loop te wandelen.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Waterkoker
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 00:34
4. Elektrisch, wat dus betekent dat je niet meedoet aan luchtvervuiling en je geruisloos kan rijden.
Dit kun je niet hard maken. Hangt af wat voor soort stroom erin gaat. Daarnaast slijten de banden, schijfrem en remblok welke als schadelijk fijnstof in de omgeving terecht komen. De wind of een volgend voertuig werpt dit stof weer op welk schadelijk is voor mens/natuur.

Waterkoker wijzigde deze reactie 22-01-2019 23:32 (10%)

• bleufred1
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 12-11 11:46
Het was gisteren in de sneeuw een leuke test voor de step. Ten opzichte van de fiets is het me goed bevallen. bredere banden, en dichter bij de grond met je voeten, met eventuele schuiver dus makkelijk zelf te blijven staan.
De enige vraag is of de nattigheid/sneeuw nou zo goed is voor de step..
Momenteel prefereer ik de step in ieder geval boven de fiets met dit weer.
Maar vandaag toch maar warmpjes met de auto gegaan O-)

• Emielvanputten
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 23:05
bleufred1 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:46:
[...]

Tot nu toe is het beste geval dat de agent het niet snapt door het verzekeringsplaatje en je geen boete krijgt.
Aangepast.

Emielvanputten wijzigde deze reactie 23-01-2019 09:53 (51%)

• bottom line
aliberto schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 05:52:
In het topicstart had ik graag een lijst van de legale type / merken steps gezien zodat mensen hierbij direct geholpen zijn.
Maak je wel moeilijk. Er zijn tig merken.
De regel is gewoon, onder de 25km/uur is het legaal.

...

Behalve als je woont in Nederland
Waterkoker schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 23:15:
[...]

Dit kun je niet hard maken. Hangt af wat voor soort stroom erin gaat. Daarnaast slijten de banden, schijfrem en remblok welke als schadelijk fijnstof in de omgeving terecht komen. De wind of een volgend voertuig werpt dit stof weer op welk schadelijk is voor mens/natuur.
Je kan wel hard maken dat deze manier erg milieuvriendelijk ipv. brommers en scooters die even snel kunnen rijden.
Of moeten we de hele elektrificatie van ons transportsysteem stoppen zolang niet al onze stroom van windmolens komt?

Desnoods bouwen ze een gigantische centrale die een grote verbrandingsmotor heeft die op bezine draait. Dan nog is deze centrale zoveel efficienter als een klassieke verbrandingsmotor in een wagen / step / scooter, dat zelfs dat te verantwoorden is

bottom line wijzigde deze reactie 23-01-2019 10:33 (53%)

• Waterkoker
bottom line schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 10:29:
[...]

Maak je wel moeilijk. Er zijn tig merken.
De regel is gewoon, onder de 25km/uur is het legaal.

...

Behalve als je woont in Nederland

[...]

Je kan wel hard maken dat deze manier erg milieuvriendelijk ipv. brommers en scooters die even snel kunnen rijden.
Of moeten we de hele elektrificatie van ons transportsysteem stoppen zolang niet al onze stroom van windmolens komt?

Desnoods bouwen ze een gigantische centrale die een grote verbrandingsmotor heeft die op bezine draait. Dan nog is deze centrale zoveel efficienter als een klassieke verbrandingsmotor in een wagen / step / scooter, dat zelfs dat te verantwoorden is
Nee, niks is milieuvriendelijk. Maar ik wilde geen milieu discussie starten. alleen punt 4. in de topic start is niet hard te maken. Alle argumenten die je aandraagt zijn overigens kul want daar heb ik het niet over. Het is gewoon een feit dat schadelijke fijnstof gegeneerd wordt door remmen en banden.

Waterkoker wijzigde deze reactie 23-01-2019 12:27 (4%)

• Waterkoker
bottom line schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 13:29:
[...]

Ga dat dan ook maar in de fiets en auto topics plaatsen.
Teveel azijn is ook niet goed. Ik Probeer enkel een bijdrage te leveren omdat er veel misvattingen zijn op milieu gebied en dan met name elektrisch rijden wat vaak gemarket wordt als zero emission. Toch fijn als we met zijn alle van elkaar kunnen leren.

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Nu online
chenwei schreef op maandag 28 januari 2019 @ 09:37:
Y MOD voor je M365, een manier om zonder te veel gedoe een external battery parallel aan je M365 te koppelen. YouTube: Xiaomi M365 🛴 *NEW* BATTERY Y-MOD 🔋 Tuning & upgrade up to 80KM -Ext...

Ik heb de spullen gisteren besteld en ga dat over een tijdje aansluiten, to be continued:
Pas hier wel mee op. Het balanceren van verschillende accu packs is erg belangrijk en als je dit niet goed doet wil je liever niet op de step staan.

edit: en als ik kijk hoe het op het filmpje in elkaar is gezet....
Die cable splice bij stap 9 zou ik ook niet vertrouwen voor de lange tijd...
dan wordt de uitspraak "boem is ho" wel heel letterlijk

s0ulmaster wijzigde deze reactie 28-01-2019 10:40 (12%)

Without magic smoke, it ain't broken!

• dragonhaertt
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 12-11 13:18
chenwei schreef op maandag 28 januari 2019 @ 14:03:
[...]

Hoi bedankt voor je ingeving. Als je bedenkingen hebt over de cable splice bij stap 9, wat zou jij dan aanbevelen als alternatief? Ik heb geen elektrotechnische achtergrond, input is derhalve welkom.

Dit zijn de parameters van de extra accu:

- Nominal Voltage: 36V
- Output Voltage Range: 27.5v - 42v
- Nominal Capacity: 10Ah
- Nominal Power : 360Wh
- BMS

Verder begrijp ik dat er minimaal verschil van voltage aanwezig mocht zijn bij het aansluiten van de 2 accu's.

Ik zie de extra risico's dan ook acceptabel als mijn bereik en vermogen significant erop vooruitgaan :)

Gr
Chen
Een elektrische verbinding die alléén bij elkaar gehouden wordt door soldeer is altijd een slecht idee. Zeker bij hoge stromen. Dit zal in het beste geval leiden tot een breuk als gevolg van soldeer-degradatie. En in het slechtste geval tot een hoog-ohmige verbinding met opwarming en/of brand als gevolg.

Een krimp verbinding is een makkelijk alternatief voor een splice. Als je dan toch zelf wilt splicen kan je beter een Lineman splice gebruiken.

Daarnaast, over het balanceren van accu's (of uberhaupt spelen met lithium accu's): Ik maak me geen zorgen over slecht bereik of slechte prestaties. Lithium is zeer brandbaar en Lithium-hydroxide (wat vrijkomt bij een lithium brand) is ZEER giftig.
Als je geen elektrotechnische achtergrond hebt zal ik ten zeerste aanraden om tutorials achterwege te laten. Ik heb electrotechniek-studenten LIPO's in de fik zien steken, een leek zal dit ook makkelijk overkomen.

Though we all crumble, we will still perpetuate,
Far beyond all in which, we can participate.
We will live on in all that, which we propagate,
Destined to always be heard, as we resonate.

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Nu online
chenwei schreef op maandag 28 januari 2019 @ 14:03:
[...]

Hoi bedankt voor je ingeving. Als je bedenkingen hebt over de cable splice bij stap 9, wat zou jij dan aanbevelen als alternatief? Ik heb geen elektrotechnische achtergrond, input is derhalve welkom.

Dit zijn de parameters van de extra accu:

- Nominal Voltage: 36V
- Output Voltage Range: 27.5v - 42v
- Nominal Capacity: 10Ah
- Nominal Power : 360Wh
- BMS

Verder begrijp ik dat er minimaal verschil van voltage aanwezig mocht zijn bij het aansluiten van de 2 accu's.

Ik zie de extra risico's dan ook acceptabel als mijn bereik en vermogen significant erop vooruitgaan :)

Gr
Chen
Dit is het risico dat je neemt

Voorbeeldje een lineman splice
http://westcountyexplorersclub.com/wpwuwei/wp-content/uploads/2016/06/thumb-splice.png
Maar internet staat vol met manieren van splicen voor zowel solid als stranded draad.

Without magic smoke, it ain't broken!

• GekkePrutser
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online
DNA_Saint schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 20:57:
Waar komen de prijzen uit de TS vandaan? Ik wil misschien ook een step kopen, maar via aliexpress zijn ze echt duurder dan wat er is vermeld.
Gearbest heeft regelmatig de M365/ES2 in flash sale voor rond de 320 euro, de prijs die daar genoemd wordt.

Zie hier bijvoorbeeld, ik heb de ES2 een tijdje geleden besteld voor 317 euro:

Wel gecancelled voordat hij verzonden was... Want ik had toch mijn bedenkingen. Maar gewoon even in de gaten houden dus.

De prijs die bij de "ES3/4" genoemd wordt is volgens mij alleen de prijs van de externe batterij die de upgrade verzorgt vanaf de ES1/2 :)

Edit: En dit was ruim voor black friday :) Volgens de comments in het oude topic zou het wel 2-3 maanden kunnen duren met shipment, dat wel. Maar voor de ES2 was dit een mooie prijs. Heb inmiddels een beetje spijt dat ik hem destijds afgezegd heb.

GekkePrutser wijzigde deze reactie 02-02-2019 18:22 (33%)

• aliberto
  • Laatst online: 03-11 17:55
Ik heb mogelijk mijn eerdere eigen vraag beantwoord met betrekking tot knipperlichten en/of deze bestaan voor stepjes.
Naar mijn mening is het nog steeds niet de oplossing, mede omdat wanneer de batterijen leeg zijn je ze weer los moet schroeven.
De oplossing zou al standaard geïntegreerd moeten worden vanuit de fabrikant.

De link van de fabrikant voor de Cycl WingLights en meerdere varianten : https://cycl.bike

Video's over Cycl WingLights:

YouTube: Winglights 360 review

YouTube: WingLights 360 are live on Kickstarter - Stop near misses with a sin...

aliberto wijzigde deze reactie 06-02-2019 03:41 (33%)

Kennis begint met informatie vergaren.

• aliberto
@xileS probleem is je hebt ook wel eens te maken met de donkere avonduren. Een automobilist kan mogelijk dan jouw gebaren niet zien.

Daarom blijven knipperlichten/richtingaanwijzers de beste oplossing voor zowel bestuurder van step als andere deelnemende mensen in het verkeer.

Je hebt je beide handen en voeten aan de step dus geen eventuele rare situaties of ongemakken.

• Bamiballen
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 28-10 17:49

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Leuk die site maare geen echte foto's (die mockups zijn van een standaard xiaomi kloon uit Shenzhen) en..

"naam bedrijf verleent zelf generlei garantie op de door haar geleverde zaken. "

"Op het elektrische scooters (steppen), verkocht door naam bedrijf , zit 1 jaar garantie op de frame"

"Op aanbiedingen van naam bedrijf zit geen enkele vorm van garantie i.v.m. extra promotie korting op deze producten."

Da's gewoon in strijd met de consumentenwetgeving.
En er staan (behalve slecht Nederlands) wel meer dingen in die in strijd zijn met de wet.

Albantar wijzigde deze reactie 14-02-2019 11:56 (15%)

• bleufred1
Ze hebben op detail foto's de originele M365 foto's. zo zie ik op de laatste foto van die pagina die hele voorlamp niet meer zitten, evenals die "schroefjes" voor de "achtervering".
Verder een kopie van Xiaomi/Mija/Ninebot zonder ergens te vermelden.
Bedrijf gelegen in een flatgebouw.
Is dit niet überhaupt spam/fake?
Account 1 dag oud..

bleufred1 wijzigde deze reactie 14-02-2019 08:49 (3%)

• Albantar
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:59

Albantar

Moderator General Chat

Get schwifty! Ꙭ

Modbreak:Ik heb alle links en referenties naar een mogelijke scam-site verwijderd uit het topic. E.e.a. is in onderzoek.

Wubba lubba dub dub! В темноте всё кошки серы...

• Emielvanputten
Toppie. Ik probeerde al ergens RDW erkenningen te vinden op de bedrijfsnaam.... Maar dat gaat het niet worden.

Hoe na ook.. waarvoor zou dit bedrijf een rdw erkenning hebben, als de steps vrij te koop zijn maar niet op de weg mogen..

Nou ja. Ik zoek.nog even verder..

Update. Geen RDW erkenning te vinden.

Emielvanputten wijzigde deze reactie 14-02-2019 12:50 (7%)

• Ali27490
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 29-06 23:53
Ik heb het ontvangen, zie bijgevoegde foto's hieronder.
Ik begrijp de alle reacties die hier zijn :*) . Een scooter/e-step bestellen via aliexpress, geekbuying, gearbest of ergens anders voor maar 300-350 euro, 20-30 werkdagen wachten en opeens @bottom line ’’Weet niet wat er gebeurde :/ Was aan het rijden, bijna op het werk, ik rijd over een tramspoor en opeens 'blokkeert' het voorwiel '' - en dan heb je alleen een Chineese shit ;w . Geen garantie, geen reparatie. ik was ook een keer opgelicht door Chinese verkoper van AliExpress. In plaats van de telefoon kwam een doos met stenen..
En wanneer er een Europese site is, voor maar 399 euro met een garantie - fake, scam, dat is onmogelijk - verdomme! Ik denk dat hun waardeloze website met een slechte Nederlandse taal beter zou zijn dan al deze Chinese websites zonder klantenservice na de aankoop.
@Kenzi - Een standaard Xiaomi kloon uit Shenzhen, Guangzhou of ergens anders, maakt me eigenlijk niet veel uit. Chinese kopie van het Chinese model, maar dan die in Europa wordt verkocht. Lijkt mij toch veel beter dan ‘’ blokkeert het voorwiel '' of ‘’een doos met stenen’’
@Emielvanputten - MICRO heeft er ook geen RDW erkenning of een logo, maar hun e-scooters zijn WEL toegestaan op de openbare weg in Nederland.
Volgens mij hebben jullie allemaal een fiets/elektrische fietsen/bikes winkel ahahhah :*) . Elektrische scooters/steppen zullen binnenkort nog meer zijn. Als e-scooters/steppen zijn toegestaan in België, Frankrijk, Spanje en… worden ze binnenkort toegelaten ook in Nederland (update in maart, zie www.rdw.nl/over-rdw/nieuw...ng-bijzondere-bromfietsen

Vering

Ik mag hun site hier niet vermelden. De moderator denkt dat ik bezig ben met reclame hahah. Dit model is ook te koop via Bol.com

• Emielvanputten
media markt hier 20 km vandaag, 367 euro.
aliexpres kost hij 384 momenteel.

• blowbeat
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 12-11 17:40
Interessant, maar als ik naar het display op deze foto kijk is het of photoshop of slechte chinese kwaliteit ;)

Lijkt toch echt te zijn, zie reactie hieronder.

blowbeat wijzigde deze reactie 15-02-2019 13:10 (6%)

• flessuh
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 08-11 12:51

flessuh

Set sail for fail!

Rezk schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 21:21:
[...]

Same. Die extra range en display vind ik toch het wachten waard, ookal zal het geheel wat zwaarder zijn. :P
Die haalt gewoon de huidige minpuntjes weg.
Ik ben benieuwd wat de prijs gaat worden

https://www.dutchsolarboat.com

• dr.nld
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 18-06 22:03
https://www.ad.nl/auto/oo...en-te-ontlasten~ad6996b5/

Ook Duitsland staat elektro-step toe om binnensteden te ontlasten
Duitsland geeft vrij baan aan de elektrische micro-step, elektro-boards en andere vormen van elektrische aandrijving. Dit om binnensteden te ontlasten.

....

Ook in landen als Frankrijk en België zijn regelingen getroffen die elektrische micromobiliteit toestaat. In Nederland is het nog niet zover, maar dat lijkt een kwestie van tijd. Er is namelijk een Europese standaard in de maak voor personal light electric vehicles, oftewel PLEV’s. Het gaat daarbij om elektrische voertuigen die tot 25 kilometer per uur kunnen rijden, met uitzondering van e-bikes, gehandicaptenvoertuigen en steps met een zadel.

dr.nld wijzigde deze reactie 17-02-2019 17:34 (41%)
Reden: Nederland passage toegevoegd

Don't Dream it, Be it

• aliberto
Radiance schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 22:08:
Zo'n step lijkt mij ideaal voor kleine afstanden in de stad (Den Haag) maar de regelgeving houd mij tegen.

Wel zie ik ze hier in de stad veel rijden maar heeft een van jullie hier al ooit problemen gehad met de politie?
In een ander topic was een mede tweaker die een boete had gekregen. Meen me zelfs te herinneren tot 2x toe. Boete was €269 met reductie. Normaal €340 a €360.

Een boete voor het onverzekerd rondrijden is een stuk hoger dan een boete voor het rondrijden met een ongekeurd voertuig.

Als je 2x een boete krijgt a €360 dan kan je misschien beter naar legale alternatieven kijken of beter je niet legale step van de hand doen. (Maar ieder zijn keuze, ik ga niet voor een ander bepalen wat hij of zij moet doen).

In aangegeven topic heb ik al eens deze discussie geprobeerd te voeren maar werd me niet in dank afgenomen.

Punt blijft: als jij iemand letsel toebrengt wanneer je rond rijdt op een onverzekerde of op een illegale step willens en wetens dan kan dit je blijven achtervolgen.
Ik denk dat niemand daar op zit te wachten.
Je kan tevens ook niet voor eigen rechter spelen om op de openbare weg rond de rijden terwijl je weet dat dit in Nederland nog niet is toegestaan.
Wet = wet en daar heeft iedereen zich aan de houden.

Ik vind het ook jammer dat Nederland achterloopt met regelgeving. Technologie gaat sneller dan wetgeving.
Ben ook beetje "jaloers" op inwoners van Duitsland en België dat het daar wel kan en mag.

Het is gewoon een kwestie van tijd voordat Nederland overstag gaat. Tenslotte hebben vele steden last verkeersopstoppingen / auto overlast of parkeer problemen.

Wil je toch voor legale alternatieven kijken en op safe spelen kijk dan naar mijn eerder genoemde elektrische stepjes met stepondersteuning of volledig aangedreven methode. Stepondersteuning heeft bij mijn weten geen verzekering nodig. Volledig aangedreven variant wel. (Ik probeer deze lijst aan te vullen wanneer ik nieuwe legale stepjes voor NL markt tegen kom.)

Het blijft raar dat als je gemakkelijk 25km per uur op een elektrische fiets behaalt en deze niet hoeft te verzekeren maar een ander electrisch of motorisch aangedreven voertuig of bromfietsen met blauw kentekenplaatje wel.

aliberto wijzigde deze reactie 23-02-2019 13:02 (59%)

• nst6ldr
  • Registratie: mei 2010
  • Nu online

nst6ldr

gold noob report

aliberto schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 18:23:
Het grote probleem momenteel is de Nederlandse wetgeving.
De markt wordt overspoelt met niet legale elektrische voertuigen. Lijkt geen eind aan te komen.

Er zijn legale elektrische voertuigen beschikbaar maar echter lees ik hier veel reacties als:

" De legale stepjes zijn een factor 3 duurder dat ga ik niet doen (meer een morele kwestie) . Dan neem ik liever een illegale step voor €400 en speel ik voor eigen rechter en overtreed bewust de Nederlandse wetgeving. Dan neem ik boetes, inbeslagname step of onverzekerd rondrijden met alle gevolgen van dien voor lief. "

Voor mij een zorgwekkende houding als ik eerlijk ben

Maar ondertussen lees ik wel vele berichten over bang zijn inbeslagname en boetes.
Je hebt bewust gekozen voor een niet legale step dan zou dit niet eens hier besproken moeten worden naar mijn mening.
Het is goed dat iemand zijn ervaring deelt maar gaan we het hier voornamelijk over regelgeving en/of boetes hebben?

Sorry dat ik dit zo zeg, maar eigenlijk zou iemand met een gezond verstand al direct bij het lezen van dit Topic bij zichzelf te rade gaan en denken: " Waar ga ik aan beginnen".

Als je echt elektrische voertuig wilt hebben en op wilt rondrijden zal je helaas je morele € kwestie moeten raadplegen voor legale alternatieven of net zo lang wachten totdat de Nederlandse wetgeving is aangepast zodat vele stepjes wel toegelaten worden.

Ik heb met legale alternatieven aangetoond dat het wel mogelijk is om op een elektrische step rond te rijden. Misschien beter om in de toekomst hierover te discussiëren?
In het andere topic bleef je die dingen ook als "alternatief" bestempelen, maar dat zijn ze niet. Een alternatief zie ik als een voorwerp dat gelijkwaardige specificaties heeft, en dat is met de huidige wetgeving niet mogelijk. Dus geen wonder dat jouw "alternatieven" niet aanslaan, ze sluiten niet aan op de wens.

Stel jij had wél je rijbewijs en je zocht een kleine stadsauto, maar die zijn niet legaal. Dus post ik: een Dodge Ram, een ambulance van domeinen, een vorkheftruck, en een McLaren. Tja, de een is veel te groot voor in de stad, de ander is té specifiek ingericht of kan slechts een bepaalde rol vervullen, en de laatste is gewoon te duur en onpraktisch. Top! Niet meer zeuren dat het niet legaal kan, want deze opties zijn prima :+

Nu zijn deze voertuigen te opzichtig om onopvallend over straat te gaan, maar een step is dermate praktisch dat ik me goed kan voorstellen dat men het risico wel neemt.

Rheinmetall Borsig <3

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bottom line
aliberto schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 18:23:

Ik heb met legale alternatieven aangetoond dat het wel mogelijk is om op een elektrische step rond te rijden. Misschien beter om in de toekomst hierover te discussiëren?
Je bedoelt je gemodificieerde steps waarvoor je een brommerrijbewijs en weet ik wat nog nodig hebt?
Met jou 'legaal' lijstje laat je ook echt zien hoe een warboel de Nederlandse overheid het ervan heeft gemaakt.

En moet jij je dan aanpassen omdat hun er zich niets van willen aantrekken/malcompetent zijn terwijl het in elk ander land van Europa wel mag?
Rustig verder steppen, de opmars van elektrische steps kan je nu echt niet meer tegenhouden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bleufred1
aliberto schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 03:26:
[...]

Je hebt gelijk dat het niet geheel duidelijk is. Maar je kan verkopende partij toch vragen of de voertuig naar wens legaal is voor de openbare weg . Dan weet je waar je gelijk aan toe bent.

Qua bromfiets (AM) rijbewijs:

Ik heb deze ook moeten halen omdat ik een gemotoriseerd voertuig deed besturen. Zo gek is dat nog niet. Je leert tevens de verkeersregels en dat kan opzicht geen kwaad. Rijbewijs is tenslotte voor de rest van je leven. Wel moet deze elke 10 jaar vernieuwd worden.
Voor mensen met een autorijbewijs:
Er staat op je rijbewijs al automatisch AM op dus je kan probleemloos direct op een brommer of step rijden.
En een WA-verzekering afsluiten is zeker geen luxe. Ik ben al eens over de motorkap van een auto gevlogen omdat een bestuurder van een auto mij niet zag en de pas afsneed (dode hoek). Door de WA-verzekering werd alles vergoed aan scooter en ik was niet schuldig.
Heb je geen verzekering en je was niet schuldig aan de situatie dan heb je geen poot om op te staan. Je bent dan verder van huis. Je zal dan de voertuigschade / kapotte kleding / defecte telefoon door val , maar je zal ook de schade aan van de tegenpartij zijn auto moeten betalen. Geloof me dit kan oplopen tot een getal met 4 cijfers.
Bij mijn scooter was toendertijd al de schade ongeveer tegen de €2000 (was 4000 gulden in 2001).

Jij kan dan wel een goede bestuurder zijn in het verkeer maar je weet nooit wat een ander doet.

Je kan me een zeur/ zeikert vinden met het onderwerp legale stepjes. Maar om heel eerlijk te zijn reed ik vroeger ook 1 jaar zonder bromfiets certificaat rond. Ontsprong telkens de dans bij rollerbank testen of andere politie controles en wanneer deze er waren reed ik express om, altijd omkijken voor de politie.

Mijn rijbewijs had ik net 1 maand en toen vloog ik over de motorkap van een auto heen.
Gelukkig had ik mijn rijbewijs net, anders had ik veel ergere problemen kunnen hebben.

Na het ongeluk begreep ik pas hoe stom ik bezig was voordat ik een rijbewijs had.
Je bent jong en onverstandig, nu ouder en aldoende wijzer (om het zo maar onder die noemer te scharen).

Daarom probeer ik mensen te waarschuwen om niet onverstandig op een illegale step te rijden.
Vrijheid is niet te koop, een AM rijbewijs en verzekering wel.

Het volgende is misschien een kromme vergelijking maar begin 2000 deed bijna iedereen downloaden van het internet mede omdat het nieuw was. Wat maakte het uit. Er waren geen regels. Ook was er meer content te vinden via illegale bronnen dan vanuit legale bronnen. Dit laatste is afgelopen jaren sterk verbeterd. Maar toen had men de houding: Waarom zou ik meer betalen via de legale weg als het ook goedkoop via de illegale manier kan.
Het digitale regelgeving voor downloaden uit illegale bronnen heeft ruim 14 a 16 jaar geduurd. Door boetes zijn vele mensen nu gestopt met downloaden uit illegale bronnen. Anno 2019 kijkt men je bijna raar aan als jij zegt dat je illegaal download. Men vind het schoftig. Terwijl begin 2000 was het juist stoer en gaaf om te downloaden.

Waar ik naartoe wil gaan is:
Mensen spelen voor eigen rechter omdat ze vinden dat ze er recht op hebben. Maar omdat iemand dat vind hoeft nog steeds niet zo te zijn dat ie gelijk hebt. Door regelgeving/ boetes worden mensen juist gevormd/ opgevoed. Over 10 jaar zal je waarschijnlijk geheel anders tegen de situatie aankijken dan dat je dit nu doet.
Maar, qua snelheid en gewicht, vergelijk ik dit dus met een (elek) fiets. Ik heb hem ook gekocht in plaats van een elektrische fiets. vrouw had wel een elektrische fiets, beide met prijslimiet €400.
Ik snap de vergelijking dan ook niet met een brommer van 8x het gewicht.
Met een elektrische fiets heb je ook geen rijbewijs/verzekering nodig.
Zolang de regelgeving niet duidelijk sta ik er ook op als zijnde een elektrisch fiets < 25 km/h.

Toen ik een klein kind was met een normaal stepje ben ik ook wel eens op iemand motorkap beland, overigens niet mijn schuld. dat heeft toch helemaal niet met mijn verzekering/rijbewijs te maken?
De auto zijn verzekering is de enige die hier interessant is. Deze zal jou (en afhankelijk van zijn verzekering ook zijn) schade moeten vergoeden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nst6ldr
  • Nu online

nst6ldr

gold noob report

Compleet mee oneens.
[...]

Je hebt gelijk dat het niet geheel duidelijk is. Maar je kan verkopende partij toch vragen of de voertuig naar wens legaal is voor de openbare weg . Dan weet je waar je gelijk aan toe bent.
Een winkel is niet verplicht om juridisch advies te geven, beter nog, het lijkt me zeer onverstandig om daar naar te handelen aangezien het geen stand houd bij de rechter. "De winkel zei dat het mocht" kan natuurlijk niemand wat mee.
[...]
Ik heb deze ook moeten halen omdat ik een gemotoriseerd voertuig deed besturen. Zo gek is dat nog niet. Je leert tevens de verkeersregels en dat kan opzicht geen kwaad. Rijbewijs is tenslotte voor de rest van je leven. Wel moet deze elke 10 jaar vernieuwd worden.
En dat geldt dus (jammergenoeg) niet voor fietsers, en het gros van de gebruikers hier trekt de vergelijking met dat voertuig in plaats van een scooter of brommer aangezien deze meer in de buurt komt qua gewicht en afmeting.
[...]
En een WA-verzekering afsluiten is zeker geen luxe. Ik ben al eens over de motorkap van een auto gevlogen omdat een bestuurder van een auto mij niet zag en de pas afsneed (dode hoek). Door de WA-verzekering werd alles vergoed aan scooter en ik was niet schuldig.
Je was niet schuldig omdat je WA verzekerd was? Dit zegt meer over jou dan over de automobilist.
[...]
Heb je geen verzekering en je was niet schuldig aan de situatie dan heb je geen poot om op te staan. Je bent dan verder van huis. Je zal dan de voertuigschade / kapotte kleding / defecte telefoon door val , maar je zal ook de schade aan van de tegenpartij zijn auto moeten betalen. Geloof me dit kan oplopen tot een getal met 4 cijfers.
Bij mijn scooter was toendertijd al de schade ongeveer tegen de €2000 (was 4000 gulden in 2001).

Jij kan dan wel een goede bestuurder zijn in het verkeer maar je weet nooit wat een ander doet.
Ongetwijfeld waar. Het punt is alleen dat ik niemand in dit topic, noch het andere topic (die ene waar je niet meer bij mocht), enige poging heb zien doen om dit tegen te spreken of ontkrachten. Met andere woorden, je bent wederom een argument aan het richten op niemand.

Je bent het niet eens met de mensen die onverzekerd rondrijden. Oké, dat kan. Blijkbaar hebben ze daar zelf minder problemen mee. Klaar, afgedaan.
[...]
Je kan me een zeur/ zeikert vinden met het onderwerp legale stepjes. Maar om heel eerlijk te zijn reed ik vroeger ook 1 jaar zonder bromfiets certificaat rond. Ontsprong telkens de dans bij rollerbank testen of andere politie controles en wanneer deze er waren reed ik express om, altijd omkijken voor de politie.

Mijn rijbewijs had ik net 1 maand en toen vloog ik over de motorkap van een auto heen.
Gelukkig had ik mijn rijbewijs net, anders had ik veel ergere problemen kunnen hebben.

Na het ongeluk begreep ik pas hoe stom ik bezig was voordat ik een rijbewijs had.
Je bent jong en onverstandig, nu ouder en aldoende wijzer (om het zo maar onder die noemer te scharen).

Daarom probeer ik mensen te waarschuwen om niet onverstandig op een illegale step te rijden.
Vrijheid is niet te koop, een AM rijbewijs en verzekering wel.
Dat is allemaal leuk en aardig, maar met een AM rijbewijs en verzekering kan je slechts op een van die waardeloze "alternatieven" rondrijden. Die apparaten met specificaties waar niemand op zit te wachten.
[...]
Het volgende is misschien een kromme vergelijking maar begin 2000 deed bijna iedereen downloaden van het internet mede omdat het nieuw was. Wat maakte het uit. Er waren geen regels. Ook was er meer content te vinden via illegale bronnen dan vanuit legale bronnen. Dit laatste is afgelopen jaren sterk verbeterd. Maar toen had men de houding: Waarom zou ik meer betalen via de legale weg als het ook goedkoop via de illegale manier kan.
Het digitale regelgeving voor downloaden uit illegale bronnen heeft ruim 14 a 16 jaar geduurd. Door boetes zijn vele mensen nu gestopt met downloaden uit illegale bronnen. Anno 2019 kijkt men je bijna raar aan als jij zegt dat je illegaal download. Men vind het schoftig. Terwijl begin 2000 was het juist stoer en gaaf om te downloaden.

Waar ik naartoe wil gaan is:
Mensen spelen voor eigen rechter omdat ze vinden dat ze er recht op hebben. Maar omdat iemand dat vind hoeft nog steeds niet zo te zijn dat ie gelijk hebt. Door regelgeving/ boetes worden mensen juist gevormd/ opgevoed. Over 10 jaar zal je waarschijnlijk geheel anders tegen de situatie aankijken dan dat je dit nu doet.
Dit zegt meer over jou dan over downloaders. Dit hele epistel is een projectie van jouw gedachtengoed en gebaseerd op niks dan aannames. Ongeacht mijn mening op het onderwerp.

Rheinmetall Borsig <3

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Techkiwi
  • Laatst online: 09-11 09:37
Dacht ik idd ook . Andere software en hij is legaal en kun je er lekker veilig????af en toe een keer met 20 km/u een keer steppen . Betste manier om er een keer van af te donderen
Gaat toch nergens meer om .
Om hier achter mekaar vermanend te gaan vertellen wat er allemaal mogelijk mis kan gaan als je op een illegaal stepje rond crossed komt in deze forum ongeveer op hetzelfde neer als dat je in een kroeg op zaterdag nacht gaat waarschuwen dat bier drinken ongezond kan zijn voor je gezondheid. Je weet dat 9 van de 10 mensen die hier actief zijn rondrijden op hun steppie en ze beseffen allemaal dat het niet mag.
Compleet overbodig om er over aan de gang te blijven

Techkiwi wijzigde deze reactie 01-03-2019 23:17 (4%)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 20:25

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Modbreak:Zoals in de topicstart al duidelijk is aangegeven, er is op het moment nog steeds veel onduidelijk over de legaliteit van het gebruik van e-steps op de openbare weg in Nederland. Dat betekent niet dat de e-steps op zichzelf illegaal zijn, op privé-terrein mogen ze sowieso zonder restricties gebruikt worden.
Gebruik op de openbare weg is ten aller tijden voor rekening en risico van de berijder en het is de berijder die zich bewust moet zijn van de geldende regels op de plaats waar hij of zij een e-step gebruikt.

Andere gebruikers hierover aanspreken is daarom ongewenst en worden niet getolereerd en willen we daarom hierna ook niet meer zien.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Techkiwi
  • Laatst online: 09-11 09:37
Als men in delft zover is dat er 10tallen steps rondrijden in de stad ,dan gaat er echt niemand meer controleren of een step nog legaal is of niet ,behalve als het echt uit de klauwen loopt natuurlijk.
Denk dat het belangrijk is dat wij ons een beetje moeten gedragen als step rijders. Moeten niet de reputatie van de step compleet verpesten.
Op het moment merk ik dat bijna iedereen positief reageert . Soms heel grappig , laatst schrok een dame toen de liftdeur open ging en ik er met mijn step in stond , ( lachend zegt ze ) dit is wel het laatste wat ik had verwacht.
En als mensen er een keer op rijden zijn ze nagenoeg altijd direct om .
Heb ik nog een vraag:
Zelf probeer ik zoveel mogelijk fietspaden/stroken op te zoeken, als die er niet zijn ga ik al gauw met gepaste snelheid het voetpad op .
Zeker als het een slechte of drukke weg is . Voetgangers gebieden en echte drukte vermijd ik.
Moet zeggen dat ik een Spiegel en knipperlichtjes geen overbodige luxe zou vinden op deze dingen
Ze zijn redelijk zenuwachtig door die kleine wielen. Ik heb dan ook bij Bohlt (de leverancier van mijn step ) aangegeven dat ik zulke dingen mis als accessoire
Ik zou best graag horen hoe jullie dat ervaren ?

Techkiwi wijzigde deze reactie 03-03-2019 11:11 (30%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JEN-Z
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 01-07 11:27
Zijn er nog meer mensen die geïnteresseert zijn in de nieuwe versie van de Xiaomi m365:
https://www.banggood.com/...L&ID=224&cur_warehouse=CN

of misschien zelfs al besteld hebben.
Ben benieuwd naar wat jullie er van vinden/wat jullie ervaringen dan zijn?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Reksho
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 11-11 14:11
JEN-Z schreef op zondag 3 maart 2019 @ 22:59:
Zijn er nog meer mensen die geïnteresseert zijn in de nieuwe versie van de Xiaomi m365:
https://www.banggood.com/...L&ID=224&cur_warehouse=CN

of misschien zelfs al besteld hebben.
Ben benieuwd naar wat jullie er van vinden/wat jullie ervaringen dan zijn?
Ik heb heel lang getwijfeld tussen deze en de normale versie maar toch uiteindelijk de normale versie gekozen. Deels omdat ik niet kon wachten en deels doordat het nog steeds niet legaal is in Nederland. Mocht dat ding dan in beslag worden genomen, scheelt dat in ieder geval wat geld. Maar wanneer het wordt gelegaliseerd ga ik denk ik wel de pro versie halen en mijn huidige aan een familielid geven. Ik mis toch echt wel een schermpje en extra batterij is nooit onwenselijk :p.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 20:14
Volgens deze vergelijking op reddit is de iWatMotion iWatBoard R9 extreme een betere koop dan de M365.

Volgens mij een spaanse bedrijf, nu gratis shipping en 10%, dus voor €315,- zou je klaar zijn.
Kan alleen nergens gebruikerservaringen vinden. Verkeerde zuinigheid?

Dit is de goedkoopste/snelst geleverde M365?

Binnenkort een proefrit maken; kijken of het te doen is met mijn lengte (+200cm).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pukson
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 09-11 23:32
Nu Xiaomi zich waarschijnlijk ook in de Benelux gaat vestigen hoop ik oprecht dat ze de steps gaan verkopen. Hopelijk hebben ze dan een RDW keuring kunnen regelen. Twijfel al een poos om te bestellen de M365, nu weer even afwachten tot de 28ste.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• razerBE
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 01:23
tim085 schreef op zondag 17 maart 2019 @ 21:30:
ik ben momenteel in de markt voor een M187 of M365, dus ik wou even hier horen wat het beste kanaal is om dit aan te schaffen. Is het een idee om te wachten tot Xiaomi naar hier komt, of maakt dit weinig uit?
Ik woon in België, dus regelgeving is ok me dunkt?
Fnac heeft hem inderdaad op de webshop, ook bij Vandenborre: https://www.vandenborre.b...i-m365-electric-scooter-w

Wel enkel de witte versie (heb de mijne daar ook gekocht)
regelgeving is in orde :P

razerBE wijzigde deze reactie 17-03-2019 21:44 (3%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pimmeke1989
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 20:35
Ondertussen bijna 200km erop zitten met de m365, en het blijft toch elke keer weer een genot om rond te rijden, zeker nu het weer steeds beter wordt!
Heb eventjes met een telefoonhouder erop gereden, maar ga toch voor de clean look.
Verder nog geen aanpassingen gemaakt, scharnier zit nog goed vast en in de regen ga ik toch niet op pad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Reksho
Sparco schreef op maandag 25 maart 2019 @ 12:30:
Ik ben ook aan het overwegen om de M365 te kopen. Zou vooral gebruikt worden om even snel naar de winkels te gaan in de stad (+- 2km), van m'n woonplaats naar de bushalte, etc.. En ook voor de gein woon werk verkeer af en toe. (+- 7 km enkel, vlak fietspad).
20km zonder laden zou de step aankunnen, maar is dat voor jezelf ook te doen qua comfort?
Ja hoor, geen problemen. Alleen een kanttekening dat hoe leger de batterij wordt, hoe minder vermogen hij levert dus ga je ook wat minder hard/trekt minder snel op.
scifoflux schreef op maandag 25 maart 2019 @ 13:53:
Ik heb graag wat advies en ervaringen van mensen.
Ik ben woonachtig in België en heb alreeds eens gereden met de xiaomi M365.
Ben zo verliefd geworden op de step. :)
Ik heb alreeds Xiaomi producten zoals de robotstofzuiger etc.. en ben daar wel tevreden over.
Dus ken het merk en weet wat te verwachten.

Nu zou ik de step willen gebruiken om af en toe eens de auto thuis te laten bij korte afstanden en deze step te nemen.
Nu zou ik de reële range willen weten.

Woon-Werk is 10,5km met enkele hellingen tussen. (viaduct en bruggen.).
Zou de Xiaomi M365 dit kunnen overbruggen op normal mode?
Ik zou hem op het werk dan wel bijladen voor terug naar huis te rijden.
Ik zelf weeg rond 86kg en met mijn rugzak erop zou ik rond 95kg uitkomen.

Ik zou graag de step inzetten voor afstanden van max. 20km.
Kan ik deze afstanden uitvoeren op normal mode, of moet ik dan eco-mode gebruiken?
Voor die afstanden zou ik inderdaad wel je oplader mee naar werk nemen. 10,5km haal je zeker op normal mode. Mijn app geeft aan dat ik gemiddeld 22km range heb op normal mode, maar dit hangt dus af van je gewicht (ik ben wat lichter), kwaliteit van de weg, temperatuur (koud = minder batterij) etc. En zoals hierboven beschreven, hoe minder batterij hoe minder vermogen. Dus bij hellingen moet je misschien even wat bijsteppen. :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 22:21
scifoflux schreef op maandag 25 maart 2019 @ 15:15:
[...]

Dus jij raad meer de Pro aan dan de oude M365 ?
Want de pro vind ik net te duur.
Vind de prijs van de M365 de juiste sweetspot.

Zou ik met de gewone geen +- 10 km aan 25km/u kunnen rijden in 1 stuk?
Dan opladen en terug naar huis aan 25km/h?

Ik denk aan 20km in uitzonderlijke gevallen.
Zeker kan dit! Ik rij elke dag heen zo'n 9.5km en bij aankomst op het werk staat hij dan op zo'n 52% accu. Ik laad hem echter wel elke dag op het werk op. Zodat ik terug reis weer veilig kan rijden. Dit gaat altijd op de maximale snelheid, de eco mode wil je echt niet als je altijd de maximale snelheid rijdt.

20km ga je niet redden denk ik op volle snelheid, wellicht beetje afhankelijk van het weer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Reksho
Kapitein Merijn schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 10:06:
Is er misschien een site waar je prijzen kan vergelijken van de verschillende stepjes?
Ik zou graag de M365 aan willen schaffen maar word een beetje gek van de sterk schommelende prijzen.
Dit is volgens mij een beetje de goedkoopste op het moment:
*knip*
Ik zag hem echter laatst ook op Ali voorbij komen voor € 278,- vanuit frankrijk.
Die prijs is hoogstwaarschijnlijk de youth versie van de step die ongeveer de helft batterijcapaciteit heeft. Ga er maar van uit dat de prijs van de normale versie niet lager dan 350 euro gaat.

deepbass909 wijzigde deze reactie 27-03-2019 08:46 (13%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

De wetgeving houdt mij nog steeds tegen om een Xiaomi te kopen eerlijk gezegd... Als het mocht had ik er allang 1 besteld. De goedgekeurde alternatieven vind ik te duur en niet goed genoeg.

Heeft er laatst iemand nog wat met de politie te maken gehad?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• xileS
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online
@bottom line is je ES2 al gerepareerd? Of iets met Gearbest kunnen regelen?

Deze link vond ik trouwens nog, wellicht staat er iets nuttigs tussen. Als je die nog niet had gezien.

Reparatie informatie voor de Ninebot ES series: https://bit.ly/2N1DWGs

(Vertaald uit het Russisch)

• drjake
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 11-11 22:50
Robkazoe schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 10:31:
[...]

Toch nog even een vraagje. Als ze geen gashendel hebben, dan moet je dus nonstop echt steppen en geeft hij dan ondersteuning of is dit dan een gevalletje één keer een trap/kick geven en hij schiet door naar 25km/uur en je kunt daarna 1 km lang rijden zonder maar iets te moeten doen?
Om hier even op in te haken, en meteen een bijdrage te leveren aan dit topic (ik post zelden op Tweakers), kan ik wellicht iets van mijn (beperkte) ervaring delen. Ik heb namelijk via mijn werkgever de kans om 2 maanden deze step uit te proberen.

Gisteren opgehaald en dus al even geprobeerd (Delft en Den Haag). De step doet dus inderdaad ondersteuning. Wat wilt zeggen, je moet dus wel blijven steppen, maar dat kan -als je eenmaal op snelheid bent- met relatief weinig moeite. De 'step' die je maakt voelt meer aan alsof de step laat weten dat je er nog op staat en de snelheid aangeeft waarmee je wilt voortbewegen, je hoeft dus niet echt kracht te zetten. Let wel: de snelheid bepaal je dus wel door actief die snelheid te bereiken, maar eenmaal gehaald kun je het makkelijk behouden.

Het ding vouwt verder gemakkelijk op, maar is toch net iets te groot voor een volle intercity (althans in de coupe). En je kunt hem natuurlijk ook niet op straat laten staan. Ik ben er dus nog niet uit of het voor woon/werkverkeer (in mijn geval Breda - Delft - Uni) echt makkelijk is, een fiets op het station werkt ook fijn. Maar wellicht kom ik nog wat interessantere use-cases tegen.

Als ik eraan toe kom zal ik wel een wat uitgebreider verhaal erover posten, maar als jullie aangeven wat je wilt weten dan kan ik ook zo de info aanleveren, dan kunnen we het wellicht daarna bij elkaar zetten. Als iemand in de buurt woont (Breda) dan mag je ook natuurlijk even in persoon komen proberen (en zelf de ervaring hier posten :))

EDIT: En ja deze is legaal (iets dat mijn werkgever wel echt heel nadrukkelijk heeft uitgezocht. Volgens het bedrijf dat ze levert de eerste legale e-step in NL)

drjake wijzigde deze reactie 27-03-2019 09:58 (4%)

• tokko1
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 21:31
Xiaomi is vandaag officieel gelaunched in Nederland, en de step staat ook op hun website.
Mogelijk gaan ze dan toch ook typtegoedkeuring aanvragen?! ;)

https://www.mi.com/nl/mi-electric-scooter/

Check mijn china reviews op Reviewblog.tweakers.net

• Jannick
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 11-11 17:15
tokko1 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 12:35:
Xiaomi is vandaag officieel gelaunched in Nederland, en de step staat ook op hun website.
Mogelijk gaan ze dan toch ook typtegoedkeuring aanvragen?! ;)

https://www.mi.com/nl/mi-electric-scooter/
Laten we het hopen, inderdaad! Het zou wel heel vet zijn, vooral in de zomer, om zo'n scooter te rijden :D Als hij officieel beschikbaar wordt dan is het voor mij een instant-buy!

Voorliefde voor alles wat tech-gerelateerd is

• xileS
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online
Op Marktplaats staan ze ook, scheelt verzendkosten vanuit Zweden.

• marcovit
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 10-10 20:21
€ 342,95 M365
https://www.aliexpress.co...ard-M365/32826973243.html

Alleen nog zwart en uit Spanje.

Link vervangen door eentje zonder referral / tracking.

Albantar wijzigde deze reactie 29-03-2019 08:29 (80%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• drjake
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 11-11 22:50
drjake schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 11:07:
[...]

Inderdaad, dat programma.
Het is de Emicro Condor X3 (zie https://we-all-wheel.com/productvergelijking)

Ps. als iemand mee wilt kijken hoe toch de 'throttle grip control' aan te krijgen (voor op privé terrein uiteraard :) ) Dan sta ik er voor open. Ben zelf al een beetje aan het zoeken geweest maar de bijgeleverde handleiding / support sites geven inzicht. Mss is het wel hardwarematig uitgeschakeld.
Update: blijkbaar heeft er iemand een probleem gehad met het 'locken' van het stuur (uitklappen), dus we worden allemaal gevraagd de e-step terug in te leveren voor controle. De leverancier geeft aan dat het nog niet eerder is voorgekomen, en ik heb zelf ook nergens last van. Een andere gebruiker (we zitten allemaal in een WhatsApp groep) heeft aan dat het was opgelost met een schroef aandraaien. Volgens mij valt het allemaal wel mee.

Enfin, ze zitten er in ieder geval boven op :)

Verder heb ik de step gisteren gebruikt op een oefenterrein voor hulpverleners in Antwerpen (voor mijn werk). Het was ideaal om even snel te verplaatsen tussen de verschillende oefenlocaties. Als je eenmaal de slag te pakken hebt kun je inderdaad met relatief weinig moeite snel rijden. Wel merk ik dat het allemaal niet zo stabiel is als het terrein wat oneffen is (hebben wss alle stepjes). Een fiets met grote wielen is toch wat stabieler en beter stuurbaar.

Ook moet ik zeggen voor het OV het niet heel handig is. Ik wil ook nog wel eens koffie meenemen, en samen met de step ben je dan toch veel aan het slepen. Ook op het werk is het weer in/uitklappen trap opdragen etc. Ipv even snel in een fietsenrek gooien. Een (OV-)fiets van het station nemen heeft toch zijn voordelen. Ik denk dat onze infrastructuur (fietsenstalling bijv) hier toch wat meer op ingericht is.

Uiteraard vrij use-case specifieke feedback, maar wie weet helpt het nog iemand :).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• marcovit
Kapitein Merijn schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 14:12:
[...]

Thanx!
Besteld voor € 315,- na aftrek van een tweetal coupons, code LUCKY9 en cashback via CashbackXL.
Ik had hem voor 335, ben helemaal de "AliExpress Anniversary codes" vergeten. :(
Codes kan je hier vinden: https://nl.pepper.com/aan...s-anniversary-codes-99453

@Albantar Thanks voor het aanpassen, ik had hem direct vanuit me app gelinkt.
bottom line schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 11:03:
Heb ook een extra voormotor nu moest iemand ooit zelf een step willen maken :+
Kan je hem niet gebruiken als achterwiel? :o

marcovit wijzigde deze reactie 29-03-2019 14:36 (20%)

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:16

Rukapul

Moderator General Chat
Het is inmiddels bekend dat je meest elementaire beginselen van aansprakelijkheid en verzekeren niet kent en begrijpt. De misinformatie die je bij herhaling brengt is stuitend. En in dezelfde reactie verwijzen naar de topicwarning een ongepaste drogreden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bottom line
Brammos85 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 08:46:
Guys, help me out. 17 km, voornamelijk rechte asfalt fietspaden, 3km van die 17 km is stadsverkeer. Verder moet ik 1 hoog viaduct over. Ga ik dat makkelijk redden met een Xiaomi M365? Is geen vervanging voor dagelijks woon werk, maar lijkt me in de zomer toch weleens prettig
17km aan 1 stuk?
17km moet je op zich wel halen met een M365. Maar je laatste kilometers gaat je viaduct wel tegen een lagere acceleratie moeten :P
Op pagina 10-11 hebben we het al eens over deze range gehad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• marcovit
Techkiwi schreef op zondag 31 maart 2019 @ 12:21:
Denk dat 17 km al snel te veel word qua gebrek aan comfort om het vaak te doen , het is best een tijd geconcentreerd op dat ding staan.
Er zijn verschillende zadels beschikbaar zodat je kan zitten. Ik weet niet of dit ten koste gaat van de inklap mogelijkheid.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Brammos85
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 12-11 12:50
Brammos85 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 17:51:
[...]

Toch maar gekocht. Werk zal incidenteel zijn in de zomer, als het lekker weer is. Dat zadel ziet er comfy uit maar heb het idee dat oom agent je dan sneller lastig gaat vallen
En juist vandaag komt mijn baas ineens op een Xiaomi M365 ripoff kloon het kantoor binnen sjezen 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pukson
Vandaag dit besteld! YouTube: How to install Xiaomi Electric Scooter Pro LED display on Xiaomi M36... mocht je net zo iets willen als de Pro is die een goede optie. Ben benieuwd, alleen kan ik mijn custom firmware wel gedag zeggen..

• Bloederig
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 05-11 23:52
Brammos85 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 14:10:
Hij komt vandaaaaaaag binnen! Zin in! Enige waar ik me wel zorgen over maak is het verwisselen van banden bij lek rijden. Lees overal dat dat echt de hel op aarde is, en ben verre van handig. Hoe hebben jullie hiermee gedeald?
Je kunt tubeless honeycomb banden overwegen. Genoeg te vinden op o.a. Alliexpress ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bleufred1
Brammos85 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 14:10:
Hij komt vandaaaaaaag binnen! Zin in! Enige waar ik me wel zorgen over maak is het verwisselen van banden bij lek rijden. Lees overal dat dat echt de hel op aarde is, en ben verre van handig. Hoe hebben jullie hiermee gedeald?
M365?
Rij er nu al ruim 8 maanden mee rond, nog geen lekke band gehad.
Zolang je geen lekke band krijgt hoef je er ook niet mee te dealen. :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RudolfR
@Brammos85

Als je de banden goed op druk brengt zal 't misschien wel loslopen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hollandje
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 04:28
Atlas schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 08:18:
[...]

Kip-ei verhaal inderdaad...
Hoe was het gesprek met de politie? Is ze eraf gekomen met een waarschuwing?
Gesprek met de politie was al lastig omdat ze geen Nederlands spreekt, tolk moest gebeld worden e.d.. Moest eerst een motoragent volgen voor 5 minuten en toen kwam ze bij een hele politiemassa. Helaas boete gekregen voor het rijden met een voertuig dat is niet toegelaten op de nederlandse wegen en niet goedgekeurd is door de RDW. Dikke 389€ strafbeschikking ... Helaas was het tijdens een fietslicht campagne dus kon ze er echt niet onderuit komen en de politie moest heel veel uitzoeken voordat ze het strafbaar feit konden vastleggen. Ze heeft gelukkig wel de agent weten te overtuigen dat de step niet in beslag werd genomen, dat zou het helemaal afgemaakt hebben. Enig idee of de strafbeschiking aangevochten kan worden?

Gisteren dus voor het eerst echt haar step gebruikt als vervoersmiddel om naar de RDW te komen en het is zo simpel, snel en milieuvriendelijk. Snap er geen snars van dat hier in Nederland ze er zo moeilijk over doen 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 12-11 17:24
Zspirit schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 09:46:
[...]

Ik vind dit persoonlijk echt belachelijk.
We zijn een rijk westers land en betalen als inwoners mega veel belasting.
Dit moet gewoon geregeld worden.
Is er politiek eigenlijk aandacht voor?
Groenlinks ofzo die zal dit toch wel ondersteunen?
Of het wordt expres genegeerd omdat wij nederlanders moeten fietsen! >:)
Je kan altijd ervoor kiezen om individuele kamerleden van bepaalde partijen aan te schrijven. Het zijn ook gewoon mensen, misschien krijg je wel antwoord ;)

Als dat soort berichten vaak genoeg binnen komen, gaan ze er vanzelf wel wat mee doen. En ik zou het idd bij de groene partijen zoeken. GroenLinks en D66 voorop en misschien PvdD. Krijg je misschien ook nog wel een stand van zaken over dit onderwerp.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RudolfR
Net even gechat met de klantenservice en ze hebben de beschrijving op de website aangepast; met 1.5.1 zou het ook moeten werken.

Staat ook aan het begin van de video:
YouTube: How to install Xiaomi Electric Scooter Pro LED display on Xiaomi M36...

YMMV, maar ik ga een poging wagen als het Pro Dasboard binnenkomt. :9

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pukson
RudolfR schreef op maandag 8 april 2019 @ 18:51:
Net even gechat met de klantenservice en ze hebben de beschrijving op de website aangepast; met 1.5.1 zou het ook moeten werken.

Staat ook aan het begin van de video:
YouTube: How to install Xiaomi Electric Scooter Pro LED display on Xiaomi M36...

YMMV, maar ik ga een poging wagen als het Pro Dasboard binnenkomt. :9
Ah beter! Ja klantenservice is heel fijn, had hem ook de files gegeven voor de custom drv 1.5.5
Na vandaag ongeveer 20km gereden te hebben voelt het erg fijn om te kunnen zien van hoe hard ga ik en de verschillende modi

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pukson
RudolfR schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 12:25:
In Duitsland is het ook nog steeds verboden, nietwaar?

https://www.reddit.com/r/...ill_waiting_the_approval/

Gaat wel komen, maar wel beperkt.
Ik vrees dat de Nederlandse wetgeving daar wel op gaat lijken, helaas.
https://www.ad.nl/auto/oo...en-te-ontlasten~ad6996b5/

Dacht dat het er al door was

Tijdens een toespraak op de RAI heeft onze minister van IenW wel de elektrische step benoemt viel mij op

https://www.rijksoverheid...oven-rai-mobiliteitsdiner

Pukson wijzigde deze reactie 09-04-2019 13:26 (18%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• hollandje
Pukson schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 11:33:
Is het niet een idee om een mail/brief te sturen naar een groene partij en ondertekend door ons Tweakers? Als mijn schrijf vaardigheden wat beter waren had ik het zeker gedaan. Ik sta er in ieder geval voor open om mee te denken. Als de UK dus ook Escooters toe laat is NL de enige die het verbied
Had zelf al mailtjes gestuurd vannochtend naar bepaalde partijen. Groenlinks is tot op heden de enige die geantwoord heeft.

https://imgur.com/a/9zS2DPJ

• Pukson
FlowTech schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:53:
Ik wil een m365 gaan halen nu kan ik er 1 2e hands halen voor zon 260 euro en die heeft ongeveer 1000km op de teller staan. Is dit het waard of zou ik beter voor een nieuwe kunnen gaan? Zo ja waar is het nu de beste plek voor ons Nederlanders om deze te kopen? Ik zou graag niet meer dan een week shipping willen dus dat maakt het al was lastiger.
Zou even vragen hoe de batterij ervoor staat. Zelf zou ik hem van Ali Spanje kopen is rond de 350 en snel geleverd. Mocht je dichtbij de Belgische grens wonen kan je eventueel ook bij de Fnac voor 399 kopen. Heb je in ieder geval de garantie goed geregeld.

Zelf bij een winkel hier in Nederland gekocht, 2 jaar garantie en kreeg ook nog extra setje banden mee (totaal dus 4 stuks) en garantie op de accu voor 1 jaar.

409, maar had zelf haast en wilde het snel hebben. Het is wat je er voor over hebt ;)

• Zspirit
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 12-11 19:11
FlowTech schreef op woensdag 10 april 2019 @ 11:09:
[...]

De batterij health zit op 98% dus dat klinkt best goed. De keuze is dus tussen deze met 1000km erop voor 260 of nieuw uit Spanje voor rond de 350. Bedankt voor het meedenken.
Ik ben geen expert maar zelf zou ik voor nieuw gaan.
1000KM vind ik best wel veel, als je het anders te duur vindt is het misschien een alternatief.
Zelf zou ik liever 100 meer betalen voor een nieuwe, ook omdat er vast andere dingen slijten dan de accu.
98% is wel heel netjes trouwens, is dat goed te controleren?

• bottom line
Zspirit schreef op woensdag 10 april 2019 @ 11:26:
Ik zou vooral bang zijn voor de belasting die de douane heft, dat kan het zomaar 200 euro duurde maken.
Let dus op dat je het wel in een EU warehouse besteld :)
In die prijs zit trage verzending en hun doen de inklaring voor je ;)

• dr.nld
Zag deze voorbij komen op hardware.fr:

vest met daarin leds waarmee je richting aan kan geven via een afstandsbediening circa 15 euro 👍
https://s.click.aliexpress.com/e/n3AXeJror

Nog meer nieuws over de stint met mogelijk een afgeleide voor ons:
https://www.ad.nl/binnenl...-op-de-overheid~a079df51/

Eerst nieuwe regels
Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) informeerde de Tweede Kamer eind februari via een brief over de door haar beoogde wijzigingen in het toelatingskader voor Bijzondere bromfietsen, waar de Stint onder valt.

De minister laat via een woordvoerder weten dat er pas aan de hand van het nieuwe toelatingskader concepten goedgekeurd kunnen worden. De nieuwe beleidsregels zullen deze week aan de Tweede Kamer bekendgemaakt worden, waarna er volgens de woordvoerder vaart achter gezet wordt. „Volgende week dinsdag is er een debat over het nieuwe kader en daarna hopen we het snel definitief door te voeren.’’

Tot die tijd blijven de Stints verboden en kan Van Nieuwenhuizen fabrikanten enkel een gesprek aanbieden. „We laten ze in gesprekken weten welke kant we op willen gaan, maar we zeggen nu nog niks toe.’’

dr.nld wijzigde deze reactie 10-04-2019 21:20 (74%)
Reden: stint verhaal/ bijzondere bromfiets

Don't Dream it, Be it

• dr.nld
https://www.tweedekamer.n...2019Z07329&did=2019D14982

Schijnen de onderliggende beleidsstukken te zijn. Zal bij thuiskomst ze doornemen 👍🤗

Don't Dream it, Be it

• Reksho
De m365 heeft inderdaad 2 standen: eco (18km/u) en standaard (25km/u). De pro heeft wel 3 standen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Caspero1991
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 21-07 19:43
Hey,

Na het hele topic (en alle oude e-step topics) doorgelezen te hebben wou ik me toch even snel voorstellen. Binnenkort begin ik bij een nieuwe werkgever en door de reisafstand, 13 km, 95% recht snelfietspad, volg ik de elektrische step op de voet. Op de voet ja, want de regelgeving houd me momenteel toch echt nog tegen.

Iedereen in elk geval bedankt voor de input, ik weet zeker dat ik namens velen spreek die ook lezen en nooit posten.

a.s. Dinsdag dus een debat, heb zelf niet bijzonder veel politieke kennis om een debat te volgen, maar ik kijk uit naar de analyses van mensen die dat wel hebben!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kapitein Merijn
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 23:38
Prachtig dit! What are the odds...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• andydewit
  • Laatst online: 09-10 00:05

andydewit

Eigenwijs

-tom-562 schreef op maandag 15 april 2019 @ 08:35:
[...]

Dat je iets hebt verzekerd betekent niet dat je verzekerd bent..
Laat ik het zo zeggen: volgens de informatie die ik van de verzekeraar heb ontvangen ben ik volledig verzekerd, ook met een elektrische step (zelfs specifiek vermeld).

Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FlowTech
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 12-11 15:12
andydewit schreef op zondag 14 april 2019 @ 19:01:
Daarstraks, na ongeveer 150km op mijn ES2 (met extra accu) zonder problemen door Groningen heen te hebben gesjeesd, aangehouden door de politie. Geen bekeuring o.i.d want ik heb 'm netjes verzekerd (inclusief verzekeringsplaatje). Hij twijfelt omdat ik 'm wel verzekerd heb dus wordt later door hem terug gebeld. Hij gaf aan dat het mijn eigen risico is als ik er op doorrijd.

Ik heb even rond gezocht maar kan nergens regelgeving vinden over het rijden met een niet-toegelaten voertuig. Mogen ze een boete opleggen en/of in beslag nemen? En wat zou de boete dan zijn? Boete voor onverzekerd rijden kan ik wel vinden maar dat gaat in mijn geval niet op.
Waar heb je hem verzekerd als ik mag vragen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: juni 2000
  • Nu online
Die hele discussie is hier al vaker geweest over dat verzekeren.

Het lijkt mij heel sterk dat als jij je verzekeraar opbelt en daar de volgende vraag stelt:

"Ik heb een step zonder geldige typegoedkeuring, kan ik die bij jullie verzekeren en ben ik daarmee verzekerd als ik op de openbare weg rij?"

Dat hij zegt dat je verzekerd bent. Ik geloof dat niet.

Er zit geen typegoedkeuring op deze stepjes, je mag er niet mee de weg op. En mocht een verzekeraar je een verzekering gegeven hebben dan is dat door onduidelijkheid of een misverstand gekomen en krijg je weaarschijnlijk de Algemene Voorwaarden voor je neus mocht je de verzekering eens nodig hebben...en dan kom je erachter dat je vooral geld uitgegeven hebt en je uiteindelijk niet gedekt bent.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bottom line
NoE schreef op maandag 15 april 2019 @ 11:03:
[...]

maar toch blijft het vreemd, als ik vanuit belgie de grens overstep ik gelijk illegaal bezig ben.
Vreemd misschien wel, maar het is perfect mogelijk.
Als je met 5gram wiet rondloopt in Nederland wordt dit nog toegelaten, bij ons is dat illegaal :)

Nu wel een compleet andere situatie, dus duid wel aan hoe belachelijk is dat dit ook geldt bij een vervoersmiddel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FlowTech
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 12-11 15:12
Devian schreef op maandag 15 april 2019 @ 11:00:
Die hele discussie is hier al vaker geweest over dat verzekeren.

Het lijkt mij heel sterk dat als jij je verzekeraar opbelt en daar de volgende vraag stelt:

"Ik heb een step zonder geldige typegoedkeuring, kan ik die bij jullie verzekeren en ben ik daarmee verzekerd als ik op de openbare weg rij?"

Dat hij zegt dat je verzekerd bent. Ik geloof dat niet.

Er zit geen typegoedkeuring op deze stepjes, je mag er niet mee de weg op. En mocht een verzekeraar je een verzekering gegeven hebben dan is dat door onduidelijkheid of een misverstand gekomen en krijg je weaarschijnlijk de Algemene Voorwaarden voor je neus mocht je de verzekering eens nodig hebben...en dan kom je erachter dat je vooral geld uitgegeven hebt en je uiteindelijk niet gedekt bent.
Ik denk persoonlijk ook dat het er uiteindelijk op neer komt dat wanneer er echt wat gebeurd dat de verzekering niks voor je kan/wil betekenen. Echter overweeg ik nog steeds om deze verzekering af te nemen. Dit omdat als ik aangehouden word aan de agent kan aantonen dat ik verzekerd ben. De agent hoeft niet te weten dat die verzekering uiteindelijk waarschijnlijk niks doet. Maar zal daardoor wel sneller overwegen om je met een waarschuwing door te laten gaan i.p.v. met een boete. Echter hangt het van de kosten van de verzekering af of ik dit ook daadwerkelijk ga doen, deze kosten zijn bij mij op het moment niet bekend.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• andydewit

andydewit

Eigenwijs

Even een hersenspinsel. Interessante materie dit.

Uit Afdeling 11, Regeling voertuigen (https://wetten.overheid.n...2018-05-20&g=2018-05-20):
gehandicaptenvoertuig: voertuig dat is ingericht voor het vervoer van een gehandicapte, niet breder is dan 1,10 m en niet is uitgerust met een motor, dan wel waarvan de door de constructie bepaalde maximumsnelheid niet meer dan 45 km/h bedraagt indien het voertuig is uitgerust met een motor, en niet zijnde een motorrijtuig met beperkte snelheid of een landbouw- of bosbouwtrekker;
Situatie: de elektrische step wordt verkocht als een invalidenvoertuig door een bedrijf. Hij is dus volgens de verkoper ingericht voor het vervoer van een gehandicapte. Tevens is de e-step minder dan 1,10m breed en gaat niet harder dan 45km/h.

Uit Van Dale (https://www.vandale.nl/gr...ehandicapt#.XLSPhOgzY2w):
ge·han·di·capt (bijvoeglijk naamwoord)
1
met een handicap; = belemmerd: lichamelijk gehandicapt, geestelijk gehandicapt, verstandelijk gehandicapt
Onder een handicap wordt dus onder andere verstaan:
- ADHD
- Slecht ter been
- Oogafwijking (bril/lenzen)
- Depressie
- Etc.

Een voertuig kan dus op veel verschillende manieren worden ingericht als gehandicaptenvoertuig. Bijvoorbeeld met een vergrootglas voor verziendheid of gewoon om rustig van A naar B te komen zonder gestoord te worden in bijvoorbeeld de bus (bijv. voor ADHD). Overigens hoeft de bestuurder zelf niet per sé een handicap te hebben om een gehandicaptenvoertuig te mogen besturen.

Uit afdeling 10, Regeling voertuigen (https://wetten.overheid.n...2018-05-20&g=2018-05-20):
Afdeling 10. Gehandicaptenvoertuigen voorzien van een gesloten carrosserie, alsmede gehandicaptenvoertuigen die zijn uitgerust met een verbrandingsmotor en die niet zijn voorzien van een gesloten carrosserie.

Artikel 5.10.1
Gehandicaptenvoertuigen moeten zijn voorzien van een voertuigidentificatienummer dat goed leesbaar is.
Deze regeling gaat voor de e-step niet op, het betreft hier namelijk een invalidenvoertuig die niet is voorzien van een gesloten carrosserie en niet voorzien van een verbrandingsmotor (immers is het een elektromotor).

Uit afdeling 11, Regeling voertuigen (https://wetten.overheid.n...2018-05-20&g=2018-05-20):
Afdeling 11. Gehandicaptenvoertuigen uitgerust met een elektromotor en niet voorzien van een gesloten carrosserie

Artikel 5.11.0
Een gehandicaptenvoertuig, uitgerust met een elektromotor en niet voorzien van een gesloten carrosserie moet voldoen aan de in deze afdeling opgenomen eisen en wordt beoordeeld volgens de bijbehorende wijze van keuren, waarbij in voorkomend geval bijlage VIII van toepassing is.

Artikel 5.11.6
Gehandicaptenvoertuigen mogen:
a. niet langer zijn dan 3,50 m;
b. niet breder zijn dan 1,10 m, en
c. niet hoger zijn dan 2,00 m.

Artikel 5.11.8, eerste lid
Gehandicaptenvoertuigen moeten bij voortduring aan de in artikel 1.1 met betrekking tot gehandicaptenvoertuigen vermelde maximumconstructiesnelheid, vermeerderd met 5 km/h, voldoen. Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikel 29a, van toepassing.

Artikel 5.11.9, tweede lid
Gehandicaptenvoertuigen moeten zijn voorzien van een:
a. aan- en uitschakelaar voor de elektromotor, en
b. schakelaar voor het regelen van de snelheid van het voertuig.

Artikel 5.11.12, derde lid
Gehandicaptenvoertuigen moeten zijn voorzien van een beveiliging tegen overbelasting. Na een onderbreking van de stroomvoorziening moet de bestuurder deze door middel van een schakelaar, welke zich binnen het bereik van de bestuurder bevindt, kunnen herstellen.

Artikel 5.11.17
Bij gehandicaptenvoertuigen moet de snelheid regelbaar zijn.

Artikel 5.11.28, eerste lid
Indien het gehandicaptenvoertuig is voorzien van een veersysteem, moet dit systeem goed werken.

Artikel 5.11.31, eerste lid
Gehandicaptenvoertuigen moeten zijn voorzien van een goedwerkende bedrijfsrem die ten minste op de wielen van één as werkt en waarvan de onderdelen:
a. deugdelijk zijn bevestigd met de daarvoor bestemde bevestigings- en borgmiddelen;
b. niet in ernstige mate door corrosie zijn aangetast;
c. niet zijn beschadigd, gescheurd of gebroken;
d. geen inwendige of uitwendige lekkage vertonen, en
e. remschijven mogen geen ernstige slijtage vertonen.

Artikel 5.11.51
Gehandicaptenvoertuigen moeten zijn voorzien van één rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig.

Artikel 5.11.54
De rode retroreflector moet zijn aangebracht aan de linkerzijde van het voertuig op een hoogte van niet minder dan 0,25 m en niet meer dan 0,90 m boven het wegdek.

Artikel 5.11.55, eerste en derde lid
1. De rode retroreflector mag ten hoogste 25% zijn afgeschermd.
3. De rode retroreflector moet zijn voorzien van een goedkeuringsmerk. Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikel 127, van toepassing.

Artikel 5.11.71, eerste lid
Gehandicaptenvoertuigen moeten zijn voorzien van een goed werkende bel of van een goed werkende hoorn met vaste toonhoogte. Een samenstel van zodanige tegelijk werkende hoorns wordt als één hoorn beschouwd.
Dit zijn de belangrijkste punten uit de Regeling voertuigen voor gehandicaptenvoertuigen. Indien aan bovenstaande voorwaarden wordt voldaan, is je voertuig mijns inziens een gehandicaptenvoertuig.

Samengevat: als de e-step een bel heeft, een reflector (voorzien van goedkeuringsmerk) aan de linker achterzijde heeft gemonteerd op min. 0,25m hoogte en aan overige bovenstaande voorwaarden voldoet (plus logischerwijs goed onderhouden), dan kan je e-step er mee door als een invalidenvoertuig. En een voertuigidentificatienummer (VIN) is niet verplicht voor gehandicaptenvoertuigen met een elektromotor en niet-gesloten carrosserie. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Mijn handicap is dat ik teveel zweet op de fiets en dus een step wil rijden. Is dat valide? :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• andydewit

andydewit

Eigenwijs

Rezk schreef op maandag 15 april 2019 @ 19:16:
[...]

Hoe zou theoretisch gezien het proces eruitzien om een voertuig te registreren als invalidevoertuig? Kan je dat ergens indienen o.i.d.?
Heb contact gehad met de RDW en een gehandicaptenvoertuig heeft geen typegoedkeuring nodig. De RDW ziet alleen toe op kentekenplichtige voertuigen, waar een gehandicaptenvoertuig niet onder valt. Volgens de RDW ziet de politie toe op niet-kentekenplichtige voertuigen door middel van de Regeling Voertuigen.

Dat zou betekenen dat mijn theorie dan een grote kans van slagen heeft, mits je je aan genoemde regels houdt. Staan we hier aan het begin van een doorbraak? ;)

andydewit wijzigde deze reactie 16-04-2019 08:30 (13%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• andydewit

andydewit

Eigenwijs

Het reflectorplaatje is inmiddels in de maak :)

andydewit wijzigde deze reactie 16-04-2019 09:02 (9%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Robkazoe
Debat over de Stint vindt vanmiddag plaats tussen 16:00 en 19:00 uur in de Troelstrazaal. Zie:
https://www.tweedekamer.n...e=evening&date=2019-04-16
https://www.tweedekamer.n...gen/details?id=2019A01380

Agendapunten 2, 3 en 4 zijn relevant voor de bijzondere bromfiets.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Reksho
Zspirit schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:50:
[...]

Thanks, ik ga het wel even checken.
Maar mensen verwacht er niet teveel van dit gaat natuurlijk alleen maar om de Stint weer de weg op te krijgen wat ook een stuk meer urgentie heeft dan onze step hype.
Ik weet het zo net nog niet. Als je naar de informatiepagina gaat van dit debat, staat er een stukje dat relevant is voor ons:
Aanpassing regels bij toelating van bijzondere bromfietsen
Op de Nederlandse wegen verschijnen steeds meer verschillende typen voertuigen van verschillende vorm, massa en snelheid. Die nieuwe voertuigen (officieel ‘bijzondere bromfietsen’) moeten op veiligheid gekeurd worden voor ze in Nederland de openbare weg op mogen. De regels voor de toelating van die nieuwe voertuigen blijken soms echter niet meer te voldoen. Daarbij werd volgens de minister de afgelopen jaren in die regelgeving meer aandacht besteed aan innovatie dan aan veiligheid.
Het dramatische ongeval met een Stint in Oss op 20 september 2018 maakte pijnlijk duidelijk hoe belangrijk veiligheid is. De Stint is sinds 1 oktober 2018 niet meer toegestaan op de openbare weg.
Naar aanleiding van het ongeval heeft de minister gewerkt aan het aanscherpen van de regels voor toelating van bijzondere bromfietsen. Uitgangspunt is de verkeersveiligheid, maar innovatie moet mogelijk blijven. Verder moet, waar mogelijk, aangesloten worden bij bestaande Europese regelgeving.
Het plan is om deze aangepaste regels op 1 mei 2019 in te laten gaan.
De laatste paar zinnen zijn zeer interessant en dit debat moet dan uitwijzen welke richting ze hiermee op willen gaan. Het is in ieder geval vrij rap dat ze mikken op 1 mei voor de nieuwe regels, niet gewend van de overheid :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Robkazoe
17:45

De steppen uit Breda: Er is nog geen aanvraag ingediend voor toelating van de step of voor het experiment.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Cheesy2019
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 17-04 08:51
Er is een online petitie gestart door SK8. Deze petitie richt zich op het gebrek aan mobiliteit innovatie in Nederland en is al bijna 600 x ondertekend. Via deze petitie willen de initiatiefnemers elektrische steps onder de aandacht brengen en legaliseren. Volgens mij zijn hier genoeg enthousiastellingen die graag dit initiatief willen ondertekenen. Bijgaand de link.

https://rtl:49djw3lks%3B)...ectric-vehicles?locale=nl

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Thralas
  • Laatst online: 22:28
andydewit schreef op maandag 15 april 2019 @ 16:13:
de elektrische step wordt verkocht als een invalidenvoertuig door een bedrijf. Hij is dus volgens de verkoper ingericht voor het vervoer van een gehandicapte.
Het is overduidelijk dat de fabrikant zo'n ding vermarkt als algemeen vervoersmiddel niet specifiek gericht op gehandicapten. Case in point: zo probeert iedereen in dit topic zo'n ding te gebruiken.

Wetsartikelen worden vaak breed en niet-limitatief geformuleerd om te voorkomen dat ze worden ingehaald door de werkelijkhheid, maar dat geeft je niet zonder meer de ruimte om op creatieve wijze zaken in jouw voordeel uit te leggen. De veronderstelling dat een step is 'ingericht' op het vervoer van gehandicapten is wat mij betreft onjuist.

Als je de achtergrond van een wetsartikel wilt weten dan zou ik opzoek gaan naar de memorie van toelichting. Dat geeft je de een toelichting op de geest/bedoeling van een wetsartikel, en dat is hier héél relevant.

Het kan bijna niet anders dan dat het artikel in het leven is geroepen om een (laagdrempelige) vervoersoptie te bieden voor gehandicapten. Scootmobiels en aanverwanten dus. Segways, hoverboards en elektrische steps zijn dat helaas niet. Dat de wet in z'n huidige vorm geen rekening houdt met dit soort technologische ontwikkelingen is jammer, maar het zij zo.
Of zie ik dat verkeerd?
Ja.

Ik denk dat je moet oppassen om hier geen misleidend advies te geven of valse hoop te scheppen.

Het is al meermaals benoemd: veel verzekeraars weigeren het ding te verzekeren, zij die dat wel doen hebben simpelweg niet goed genoeg opgelet en komen hoogstwaarschijnlijk tot inkeer als ze gedwongen worden om je verzekeringspolis eens onder de loep te nemen (bijvoorbeeld bij schade of aansprakelijkheid).

Het enige waar verzekeren je bij zal helpen is het 'om de tuin leiden' van een agent. Zolang niemand z'n (verzekerde) step in beslag laat nemen en dat tot aan de rechter aanvecht kun je claimen dat de definitie vatbaar is voor interpretatie, maar ik denk dat je een aardige indicatie hebt als je 't even een polis probeert te regelen bij 10 willekeurig gekozen verzekeraars :)
Heb contact gehad met de RDW en een gehandicaptenvoertuig heeft geen typegoedkeuring nodig. De RDW ziet alleen toe op kentekenplichtige voertuigen, waar een gehandicaptenvoertuig niet onder valt.
Volgens mij ben je vergeten de RDW te melden dat het hier specifiek om een elektrische step gaat.

Verder, de Rijksoverheid zegt zelf:
Een elektrische (scooter)step, die rijdt op oplaadbare batterijen, is alleen toegestaan als hij door de minister is aangewezen als bijzondere bromfiets. Andere elektrisch stepjes zijn dus niet toegestaan op de openbare weg.
Zie ook je voorganger, die exact hetzelfde standpunt innam en alle tegenspraak voor het gemak wegwuifde of negeerde: E-step uit China op openbare weg in Nederland gebruiken

Thralas wijzigde deze reactie 16-04-2019 22:39 (7%)

• Reksho
Wellicht dat deze meneer wat ideeën opbrengt voor het ombouwen :P

• Robkazoe
Thralas schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 22:33:
[...]

Het is overduidelijk dat de fabrikant zo'n ding vermarkt als algemeen vervoersmiddel niet specifiek gericht op gehandicapten. Case in point: zo probeert iedereen in dit topic zo'n ding te gebruiken.

Wetsartikelen worden vaak breed en niet-limitatief geformuleerd om te voorkomen dat ze worden ingehaald door de werkelijkhheid, maar dat geeft je niet zonder meer de ruimte om op creatieve wijze zaken in jouw voordeel uit te leggen. De veronderstelling dat een step is 'ingericht' op het vervoer van gehandicapten is wat mij betreft onjuist.

Als je de achtergrond van een wetsartikel wilt weten dan zou ik opzoek gaan naar de memorie van toelichting. Dat geeft je de een toelichting op de geest/bedoeling van een wetsartikel, en dat is hier héél relevant.

Het kan bijna niet anders dan dat het artikel in het leven is geroepen om een (laagdrempelige) vervoersoptie te bieden voor gehandicapten. Scootmobiels en aanverwanten dus. Segways, hoverboards en elektrische steps zijn dat helaas niet. Dat de wet in z'n huidige vorm geen rekening houdt met dit soort technologische ontwikkelingen is jammer, maar het zij zo.

[...]

Ja.

Ik denk dat je moet oppassen om hier geen misleidend advies te geven of valse hoop te scheppen.

Het is al meermaals benoemd: veel verzekeraars weigeren het ding te verzekeren, zij die dat wel doen hebben simpelweg niet goed genoeg opgelet en komen hoogstwaarschijnlijk tot inkeer als ze gedwongen worden om je verzekeringspolis eens onder de loep te nemen (bijvoorbeeld bij schade of aansprakelijkheid).

Het enige waar verzekeren je bij zal helpen is het 'om de tuin leiden' van een agent. Zolang niemand z'n (verzekerde) step in beslag laat nemen en dat tot aan de rechter aanvecht kun je claimen dat de definitie vatbaar is voor interpretatie, maar ik denk dat je een aardige indicatie hebt als je 't even een polis probeert te regelen bij 10 willekeurig gekozen verzekeraars :)

[...]

Volgens mij ben je vergeten de RDW te melden dat het hier specifiek om een elektrische step gaat.

[...]

Zie ook je voorganger, die exact hetzelfde standpunt innam en alle tegenspraak voor het gemak wegwuifde of negeerde: E-step uit China op openbare weg in Nederland gebruiken
Ik ben het helemaal mee eens met jouw betoog en vind ook dat de regels ook omgebogen worden om het semi legaal op een step te kunnen rijden. Maar om toch een leuke discussie te starten, de volgende stelling.

Wat nou als de hobbyisten alle regels kunnen opvolgen en daarmee officieel de step als gehandicaptenvoertuig kunnen gebruiken (inclusief de bijbehorende vergunning?), waarom zou dat dan niet mogen? Belastingontduiking door grote bedrijven is ethisch gezien ook niet wenselijk maar gebeurt toch. Waarom? Omdat de bedrijven de regels zodanig buigen zodat het in hun voordeel valt. En dat is ook legaal.

Zelfde verhaal met de medische wiet in Amerika. Ziekteverzuim moest in Amerika torenhoog zijn. Of mensen waren "ziek" en hadden daardoor recht op wiet.

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Robkazoe schreef op woensdag 17 april 2019 @ 12:35:
[...

Wat nou als de hobbyisten alle regels kunnen opvolgen en daarmee officieel de step als gehandicaptenvoertuig kunnen gebruiken (inclusief de bijbehorende vergunning?), waarom zou dat dan niet mogen?
Gehandicaptenvoertuig. Dus dan ga je maar handicaps verzinnen om het "legaal" te maken?

En dan gaat de regering vervolgens dat misbruik weer aan pakken door ze dan maar helemaal te verbieden. En 3x raden wie er dan de klos is. De echte mensen met een handicap die er gebruik van maken om nog een beetje mobiliteit te hebben en nu al behoorlijke moeite moeten doen om er legaal met te kunnen rijden.

• Regnav
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 19:40
Kenzi schreef op woensdag 17 april 2019 @ 23:53:
[...]

Gehandicaptenvoertuig. Dus dan ga je maar handicaps verzinnen om het "legaal" te maken?

En dan gaat de regering vervolgens dat misbruik weer aan pakken door ze dan maar helemaal te verbieden. En 3x raden wie er dan de klos is. De echte mensen met een handicap die er gebruik van maken om nog een beetje mobiliteit te hebben en nu al behoorlijke moeite moeten doen om er legaal met te kunnen rijden.
He weet dat je niet gehandicapt hoeft te zijn om een invalidevoertuig te gebruiken?

• andydewit

andydewit

Eigenwijs

Thralas schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 22:33:
[...]

[...]

Ja.

[...]

[...]

Bedankt voor je uitgebreide toelichting, de materie vanuit een ander oogpunt bekijken werkt verfrissend en zet je op scherp.

Ik was niet bekend met de memorie van toelichting. Ik zou die van de Regeling Voertuigen (specifiek Afdeling 11) graag willen doornemen maar heb na een tijdje zoeken nog niets kunnen vinden. Weet jij waar ik deze zou kunnen vinden?

De Segway ES2 wordt gezien als elektrische step. Stel, als je een aangepaste versie van de Segway ES2 van een bedrijf koopt die wordt verkocht als zijnde 'ingericht voor het vervoer van een gehandicapte', dan zou je het toch kunnen zien als gehandicaptenvoertuig? Mits het voldoet aan de gestelde eisen in Afdeling 11 van de Regeling voertuigen. Zie het als bijvoorbeeld een Audi Q7 die wordt omgebouwd tot een MMBS (Motorrijtuig Met Beperkte Snelheid). Het is nog steeds een Audi maar het voldoet dan aan de MMBS-regelgeving en krijgt dus te maken met andere regels.

Het doel voor mij is niet om "eronderuit te komen bij staandehouding door een agent", maar om het voertuig om te bouwen tot 'gehandicaptenvoertuig' en het op die manier legaal te maken voor gebruik op de openbare weg.
bloblub schreef op woensdag 17 april 2019 @ 16:35:
Waar staan we nu precies?

Als ik het goed begrijp wil het SWOV de step tijdelijk toelaten? Is dit met of zonder extra verzekering? Moet iedereen zijn eigen step dan laten keuren of zijn alle steps dan tijdelijk toegelaten? Wanneer word dit in gang gezet?

Op het einde van de SWOV samenvatting melden ze nog het volgende: "Overigens meent SWOV dat de reguliere Europese typegoedkeuring voor nieuwe typen voertuigen veel voordelen heeft en daarom altijd de voorkeur verdient." Een elektrische step is officieel goedgekeurd in de EU toch?
Voor zover mijn informatie reikt wordt de step (zonder aanpassingen) niet tijdelijk toegelaten. De elektrische step heeft volgens mij ook geen Europese typegoedkeuring, maar wordt nationaal geregeld per land.

andydewit wijzigde deze reactie 18-04-2019 09:44 (13%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
Elke auto die het in de binnensteden bespaart is meegenomen wat mij betreft. Hopelijk komt er snel fatsoenlijke regelgeving voor PLEV's. Gewoon net als electrische fietsen behandelen; max 25 en op het fietspad.

• nst6ldr
  • Nu online

nst6ldr

gold noob report

hollandje schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 12:47:
Had een vraag gesteld aan de wethouder mobiliteit in Den Haag wat hun standpunt is m.b.t. PLEV's, alleen het antwoord is mij nou niet bepaald duidelijk. Iemand enig idee wat hij met dit bedoelt?

https://twitter.com/RvanA.../1119232545235845120?s=09
Een ontwijkend antwoord. Je verwacht het niet van een politicus. :)

Rheinmetall Borsig <3

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bottom line
BaconBagel schreef op zondag 21 april 2019 @ 10:35:
Hello everyone,

Sorry about the lack of dutch, but I hope most people here can understand me.

I purchased an ES2 to deliver food with ueber eats in Rotterdam, and went with the handicapped vehicle route for now, but I know that won't hold up. Rather than blaming the law, I just want to say that Segway is at fault here too.

Segway could easily create a "dutch version", which could be pushed with a simple firmware update. This would disable the the speed handle, enable instant cruise control, and let the user accelerate with their foot only. This would make it qualify as a deelsteep which has all the features of the approved Merlin X4 https://www.micro-mobility.com/en/products/micro-merlin-x4. It should get RDW approval, if Segway actually made any effort. Note how Merlin offers regional versions depending on the regulations.

We should put some pressure on Segway to communicate and make an effort, the ES2 has all the safety features of the X4.
Segway isn't officially available in the Netherlands.
So why creating another version, where you have to spend ten thousands of dollars to get it certified for
ONLY 1 country of Europe, that is playing hard to get. And that only so resellers can gain profit from it.
And it is not only software. Also the registration / RDW needs to be done.
If every country in Europe has got the same limitations, they will easily do this things to get it road legal.

Or do you wanna prefer spending €800 for a road legal step instead of the €300 normal edition? Because the Micro is €899 and I think the ES is better in quality.

bottom line wijzigde deze reactie 21-04-2019 10:50 (5%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hollandje
dr.nld schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 22:57:
@hollandje : zag ik jou niet rijden in den haag vorige week dinsdag rond 8.45 nabij Schenkviaduct? Had mijn m365 toen niet bij me... :)
Ik rijd mijn es2 niet in Den Haag sinds mijn vriendin is aangehouden. Ik zag dinsdag wel een m365 op HS. Misschien zag je hem later rijden :p

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RudolfR
Goed nieuws voor de steppers met firmware 1.5.1; de bèta van M365 Down G zou ondersteuning moeten bieden voor deze versie en de app M365 info kan het nu al (maar alleen tegen betaling)

YouTube: Modificar firmware con la versión 1.5.1 y BLE 0.8.1 en el Xiaomi Mij... (Spaans)

Edit: Zelf met succes gedowngrade naar 1.3.8 (eerst BLE naar 72 uiteraard)
De ST-link was al onderweg, maar die hoef ik niet te gebruiken. _/-\o_ S

RudolfR wijzigde deze reactie 23-04-2019 19:09 (15%)
Reden: Succes moet je delen

• saveljos
  • Laatst online: 12-11 12:10
Wel fijn om te lezen dat er achter de schermen toch wel mensen bezig zijn met het legaal proberen te maken van die steps.

• KrullenO
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 05-11 22:17
nielsvv schreef op woensdag 24 april 2019 @ 13:43:
Heb net dit hele topic eens doorgelezen en ben niets tegen gekomen over het Roemeense merk e-twow.

https://e-twow.com/

Na een testrit gemaakt te hebben op de Booster V, overweeg ik mij deze aan te schaffen. Het voordeel bij oa. deze, is dat je hem via zijn instellingen makkelijk kan begrenzen.

Dus vermoed dat hier nog niemand een gebruikerservaring heeft over e-twow?
Ik heb een e-twow, bevalt erg goed! Met name gekocht omdat hij relatief klein op te vouwen is en dus in het bagage rek van de trein past.

• Bamiballen
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 28-10 17:49
'Veilig Verkeer wil regels voor elektrische step' aldus NOS. Kan er verder nog niets over vinden, behalve deze instagram-video van de NOS.

https://www.instagram.com/p/BwrDuKklbnV/

Bamiballen wijzigde deze reactie 25-04-2019 11:35 (66%)

Pagina: 1 2 3 ... 6

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True