Interessant, want ik heb hierover juist een behoorlijk expliciet en tegengesteld antwoord van ANWB/Unigarant gekregen. 😅
Ik heb op 6 september specifiek gevraagd naar de beveiligingseisen voor de Segway MAX G3 NL met diefstaldekking. Daarbij heb ik ART3/ART4, een schijfremslot, bevestiging aan een vast object én het locking point van de MAX G3 NL expliciet genoemd.
Persoons- en contactgegevens uit onderstaande correspondentie heb ik verwijderd.
Mijn oorspronkelijke mail aan ANWB/Unigarant:
Onderwerp: Beveiligingseisen Segway MAX G3 NL – diefstaldekking
Geachte heer/mevrouw,
Ik ben van plan een Segway MAX G3 NL te verzekeren met diefstaldekking via de ANWB Bromfietsverzekering. De MAX G3 NL is een gekentekende bijzondere bromfiets.
Voordat ik een slot aanschaf, wil ik graag schriftelijk duidelijkheid over de beveiligingseisen, zodat er bij een eventuele diefstal geen discussie kan ontstaan over de dekking.
Ik begrijp dat voor de verzekering minimaal een ART3-goedgekeurd slot vereist is. Kunnen jullie voor de Segway MAX G3 NL aangeven welke bevestigingswijze en welk bevestigingspunt op de step volgens jullie polisvoorwaarden geldig zijn?
Concreet hoor ik graag:
Is een ART3- of ART4-gecertificeerd schijfremslot, aangebracht op de remschijf, op zichzelf voldoende voor de diefstaldekking?
Is het verplicht dat de step met het ART3/ART4-slot tevens aan een vast/verankerd object, zoals een fietsenrek of paal, wordt bevestigd?
Als een slot aan de step zelf moet worden bevestigd: welk bevestigingspunt of framegedeelte van de Segway MAX G3 NL wordt door ANWB als geldige bevestiging beschouwd?
De MAX G3 heeft vanuit de fabrikant een zogenoemde “Front Locking Rim”, bedoeld om een fysiek slot doorheen te voeren. Wordt een ART3/ART4-slot door dit locking point door ANWB geaccepteerd voor de diefstaldekking?
Ik ontvang graag zo concreet mogelijk welke methode zeker aan de polisvoorwaarden voldoet, zodat ik het juiste slot kan aanschaffen en gebruiken.
Alvast bedankt voor jullie toelichting.
Met vriendelijke groet,
[naam verwijderd]
Daarop kreeg ik van een verzekeringsadviseur het volgende antwoord:
Beste meneer, mevrouw [naam verwijderd],
U heeft een vraag over de beveiligingseisen van de bromfietsverzekering. Ik geef u graag meer uitleg.
Geen ART-slot verplichting
Voor een bijzondere bromfiets geldt geen slotverplichting. Wel geldt er een zorgplicht. Wordt het voertuig zonder toezicht achtergelaten? Dan moeten alle redelijke maatregelen om diefstal te voorkomen, genomen worden. Een step is makkelijk op te tillen en mee te nemen. Een redelijke maatregel zou hier daarom zijn, het voertuig ergens aan vast te zetten met een kettingslot. Verder moet het voertuig zelf met het standaard/contactslot op slot slaan.
Clausuletekst op uw polis
Op uw polis komt een clausule te staan voor de Bijzondere Bromfiets. Deze is niet terug te vinden in de polisvoorwaarden. Daarom stuur ik u de tekst mee voor de volledigheid.
Het verzekerd object is een bijzondere bromfiets. Dit voertuig is niet omschreven in de begrippenlijst van de voorwaarden. Een bijzondere bromfiets is een motorvoertuig met een maximumsnelheid van 25 km/h, aangedreven door een elektromotor met een maximaal vermogen van 4 kW. Dit voertuig is geen gehandicaptenvoertuig en heeft geen typegoedkeuring nodig volgens de Europese Unie (Art 1, eerste lid, onderdeel e, onder d. van de wet Regeling voertuigen). De algemene en bijzondere voorwaarden van een fiets met hulpmotor zijn van toepassing op de bijzondere bromfiets, tenzij hierna anders bepaald.
Afwijkingen van de algemene en bijzondere voorwaarden:
• De B/M-ladder zoals omschreven in de Algemene voorwaarden is niet van toepassing. Voor de dekkingen Diefstal en/of Aanrijding geldt ook het volgende:
• Zorgplicht: wordt het voertuig zonder toezicht achtergelaten? Dan moeten alle redelijke maatregelen om diefstal te voorkomen, genomen worden.
• Eigen risico: bij diefstal of beschadiging geldt een eigen risico van € 20,- per schadegebeurtenis.
Dat is dus wel héél tegenstrijdig met het antwoord dat jij via WhatsApp hebt gekregen. Bij mij is expliciet naar ART3/ART4 gevraagd en begint het antwoord vervolgens met
“Geen ART-slot verplichting”.
Wat ik vooral opvallend vind, is dat ANWB/Unigarant mij ook de
clausuletekst heeft gestuurd die op de polis voor de bijzondere bromfiets komt te staan. Daarin wordt de zorgplicht genoemd, maar staat eveneens geen ART3-verplichting.
Ik zou hier dus nog niet uit concluderen dat het ene of het andere antwoord definitief juist is. Het lijkt er vooral op dat ANWB/Unigarant hier intern niet helemaal eenduidig over communiceert.
Ik ga dit voor de zekerheid nogmaals schriftelijk bij ze neerleggen, met de mededeling dat een andere klant juist te horen heeft gekregen dat bij WA + Diefstal minimaal ART3 verplicht is. Benieuwd wat ze dan als definitief antwoord geven.