Het grote elektrische steps topic

Pagina: 1 ... 49 50 Laatste
Acties:

• BioHazard
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 13:10

BioHazard

*\o/*

Ersus schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:29:
Ik las net hier in de lijst dat je wel de PureAir6 kunt aanschaffen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJRx0SqPXQlTDJxH0eNRhR8O_qc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vrWolXJCzVEBaULRLgo351lW.png?f=user_large

Denk dat je daar ook nog even op moet wachten.

edit: Op bepaalde 3rd party sites lijkt die op voorraad, zoals Halfords.

[ Voor 7% gewijzigd door BioHazard op 08-09-2026 21:05 ]

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:38

Ersus

Zuid-Limburg

BioHazard schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 21:03:
[...]

[Afbeelding]

Denk dat je daar ook nog even op moet wachten.

edit: Op bepaalde 3rd party sites lijkt die op voorraad, zoals Halfords.
Geloof ik graag dat de ‘goedkopere’ legale steps als warme broodjes over de toonbank gaan.

Ik w8 nog even op gebruikers reviews, van ze allemaal trouwens.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• keuringsdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14:58

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

LEV one afbeeldingen + artikel. Legaal binnenkort. (Artikel zit achter Paywall)
https://www.bright.nl/plu...ndertussen-te-kiezen.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGPu_OSPXt4JSfcHws1SasiIqhk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3AbJxDtPmoWv7CgvTmCZ7enK.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gyt0pjIf6DR4zOAIYYa2mEBrky0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uIDHAifaIXIJogDe4RZaHGi6.jpg?f=user_large

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

• BioHazard

BioHazard

*\o/*

keuringsdienst schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 21:53:
LEV one afbeeldingen + artikel. Legaal binnenkort. (Artikel zit achter Paywall)
https://www.bright.nl/plu...ndertussen-te-kiezen.html

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet inklapbaar, dus die valt af voor me.

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

BioHazard schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 21:57:
[...]
Niet inklapbaar, dus die valt af voor me.
Het oogt als een step van 30+ KG (aanname).
Dan ook niks voor miji.

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Schijnt inklapbaar te zijn zoals hier afgebeeld en geen 30kg

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:19
Ersus schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 23:43:
23kg en bruto gewicht 28(geen idee wat dat betekent).

nog steeds fors zwaar. Ik kijk momenteel bij inklapbare vouwfietsen en die heb je voor rond de 13kg

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Ersus schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 23:43:
Dat linkje verwijst naar een andere step van een ander merk. (Pure+ Air6 van Pure Electric).
Dit artikel van Bright en afbeeldingen gaat over de LEV-one.

Nog twee nieuwe steps erbij. De Navee electric scooter GT3 Pro en de ST3 Pro.
Deze zouden veel voordeliger moeten worden, "Iets boven de 550 en 400 euro".
https://www.legaalrijden....ee-gt3-pro-en-de-st3-pro/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Vk0x1I6Rd73hyje5rNAHHawrN8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nng3IT9biGKlYgayJKwzpJJO.png?f=user_large

NAVEE directe product pagina link. (EU Versie - komt een NL versie van)
https://eu.naveetech.com/products/navee-gt3-pro-e-scooter
22 KG (EU model)

https://eu.naveetech.com/products/navee-st3-pro-e-scooter
25 KG (EU model)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7DXb7HJJHhygqyQR3XwiDTERU4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aMT8EUEkSS29Y4INV2wFybsG.png?f=user_large

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

keuringsdienst schreef op woensdag 9 september 2026 @ 00:52:
[...]

Dat linkje verwijst naar een andere step van een ander merk. (Pure+ Air6 van Pure Electric).
Dit artikel van Bright en afbeeldingen gaat over de LEV-one.

Nog twee nieuwe steps erbij. De Navee electric scooter GT3 Pro en de ST3 Pro.
Deze zouden veel voordeliger moeten worden, "Iets boven de 550 en 400 euro".
https://www.legaalrijden....ee-gt3-pro-en-de-st3-pro/

[Afbeelding]

NAVEE directe product pagina link. (EU Versie - komt een NL versie van)
https://eu.naveetech.com/products/navee-gt3-pro-e-scooter
22 KG (EU model)

https://eu.naveetech.com/products/navee-st3-pro-e-scooter
25 KG (EU model)

[Afbeelding]
Mijn vergissing idd

• geldster
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-09 06:59
Ik heb inmiddels een reactie van de ANWB/Unigarant.

Hun antwoord is dat voor een bijzondere bromfiets geen ART-slotverplichting geldt. Wel geldt er een zorgplicht wanneer je hem onbeheerd achterlaat. Omdat een step relatief makkelijk op te tillen is, noemt ANWB zelf als voorbeeld van een redelijke maatregel dat je het voertuig met een kettingslot ergens aan vastzet.

Dat vind ik wel een interessante aanvulling, omdat op de algemene ANWB-pagina voor bromfietsen wél minimaal ART3 wordt genoemd. Ik bewaar hun schriftelijke antwoord dus in ieder geval goed en ga bij het afsluiten ook controleren wat er uiteindelijk precies op het polisblad en in de bijzondere-bromfietsclausule staat.

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16:18
Toch best fijn dat er meer merken bijkomen, die vooral een normaal te betalen step maken.

Want ze zullen echt niet slechter zijn dan onder andere de Selena steps enzovoort.
Hoop dat ze over het algemeen overal in NL
een beetje te testen zijn.

• MRDutchfreakNL
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:38
Ik had aan een verkoper gevraagd wanneer men de Segway Max G3 NL binnen krijgt. Hun verwachting nu is eind september / begin oktober.

• BioHazard

BioHazard

*\o/*

MRDutchfreakNL schreef op woensdag 9 september 2026 @ 18:04:
Ik had aan een verkoper gevraagd wanneer men de Segway Max G3 NL binnen krijgt. Hun verwachting nu is eind september / begin oktober.
Ik ook, bij mij werd gezegd eind oktober, dus ik denk dat ze allemaal maar een beetje gokken. Maar laten we het hopen, hoe eerder hoe beter. Kan 'm echt goed gebruiken nu mijn elektrische fiets al een tijdje gaar is.

• MRDutchfreakNL
BioHazard schreef op woensdag 9 september 2026 @ 18:10:
[...]

Ik ook, bij mij werd gezegd eind oktober, dus ik denk dat ze allemaal maar een beetje gokken. Maar laten we het hopen, hoe eerder hoe beter. Kan 'm echt goed gebruiken nu mijn elektrische fiets al een tijdje gaar is.
Als het oktober is wil ik hem dit jaar nog aanschaffen. Mocht het toch uitlopen naar nov/dec dan denk ik dat ik hem pas in het voorjaar ga halen. In de winter zit ik over het algemeen toch meer in de auto ;)

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:29

aex351

I am the one

Ik zag zojuist op YouTube (YouTube: Én legaal, én goedkoop! Eerste indruk nieuwe elektrische step | IFA 2026). Dat het Merk Navee ook goedgekeurde steps naar Nederland brengt voor de 649 euro.

Bij verder zoeken kwam ik ook het volgende tegen:
De EU versie van de ST3 Pro staat op dit moment aangeprezen op de website van Navee voor een verkooprijs van €549,00 en de EU versie van de GT3 Pro voor slechts €399,00.
Dat is dus een goede vooruitgang. De prijzen gaan met een ramp tempo omlaag naar normaal niveau.

< dit stukje webruimte is te huur >

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

aex351 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 11:04:
Ik zag zojuist op YouTube (YouTube: Én legaal, én goedkoop! Eerste indruk nieuwe elektrische step | IFA 2026). Dat het Merk Navee ook goedgekeurde steps naar Nederland brengt voor de 649 euro.

Bij verder zoeken kwam ik ook het volgende tegen:[...]
Dat is dus een goede vooruitgang. De prijzen gaan met een ramp tempo omlaag naar normaal niveau.
Die Legaalrijden link met afbeeldingen over Navee plaatste ik dus gisteren al om 00:52.

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:29

aex351

I am the one

keuringsdienst schreef op donderdag 10 september 2026 @ 17:48:
[...]

Die Legaalrijden link met afbeeldingen over Navee plaatste ik dus gisteren al om 00:52.
Goed bezig. In elk geval, top nieuws dat er steeds meer e-steps gelanceerd worden voor een betaalbaar bedrag. Want wat die Nederlandse merken ervoor vragen was natuurlijk wel absurd te noemen. Erg jammer dat het allemaal zolang op zich heeft laten wachten.

< dit stukje webruimte is te huur >

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

aex351 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 00:28:
[...]
Goed bezig. In elk geval, top nieuws dat er steeds meer e-steps gelanceerd worden voor een betaalbaar bedrag. Want wat die Nederlandse merken ervoor vragen was natuurlijk wel absurd te noemen. Erg jammer dat het allemaal zolang op zich heeft laten wachten.
De reden van het lange wachten is ook wel enigszins logisch. (Crimineel en Aso wangedrag)
Kijk maar wat Nederlanders doen met Fat-bikes. Bij hetzelfde gedrag met steps is het zo over.
Want steps kunnen ze vanuit de overheid wel verbieden en Fat-bikes helaas niet.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57

franssie

Save the albatross

keuringsdienst schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 01:08:
[...]

De reden van het lange wachten is ook wel enigszins logisch. (Crimineel en Aso wangedrag)
Kijk maar wat Nederlanders doen met Fat-bikes. Bij hetzelfde gedrag met steps is het zo over.
Want steps kunnen ze vanuit de overheid wel verbieden en Fat-bikes helaas niet.
Die met gashendel etc zijn echt wel verboden. Maar zoals altijd is er geen handhaving. Met esteps ook weinig.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• Tommy-D
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 11:48
aex351 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 11:04:

Bij verder zoeken kwam ik ook het volgende tegen:[...]

Dat is enkel de EU versie, van de in Nederland goedgekeurde versie is helaas nog weinig bekend.. al ga ik er stiekem wel van uit dat die modellen duurder zullen zijn

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-09 16:39
Heb me na het zien van de bekende Bright video weer eens verdiept in de nieuwe modellen, was verbaasd dat het er nu meer zijn, en ook echt dingen die op een normale e-step lijken zowaar.
Ik vind e-steps topdingen, heeft veel te lang geduurd in NL. Het is zoveel chiller en makkelijker dan fietsen.
Van wat nu bestelbaar is zou ik voor de Pure Air6 Pro+ NL gaan denk ik. Het enige waar ik echt over twijfel is het gewicht. Zijn deze dingen vergelijkbaar qua gewicht met de bekende app-huur steps in het buitenland? Die zijn nog zwaarder gok ik?
Dat en de prijs natuurlijk. Dikke kans dat ze goedkoper worden in de toekomst, al vind ik de Air6 nog best betaalbaar voor NL begrippen dan.
Mijn usecase is met name als vervanging voor de auto bij bezoek aan mensen in mn eigen woonplaats, ik ga het ding niet echt in de auto meezeulen, misschien heel af en toe bij uitzondering mee met de NS. En af en toe mee een winkeltje in. Ik neem aan dat hij dan gewoon mag rollen een winkel in, of hebben winkels daar bezwaar tegen? Zo ja gaat het gewicht wel spelen natuurlijk, hij is ook wat forser uitgevallen. Ik ga zo'n ding echt niet buiten laten staan voor een winkel, dat niet. Ook niet met slot.
Bestellen mensen hier echt zo'n Air6? Ik vind het vrij verleidelijk om op kopen te klikken.

Edit: ook die hellingshoek lijkt me vrij klein, en het gebrek aan reviews is een ding natuurlijk. Heb er wel echt 1 nodig die 120kg support (*kuch*). Ook klapt het stuur helaas niet in, ding blijft 70cm breed dus altijd.

[ Voor 6% gewijzigd door bumble_bee op 11-09-2026 15:12 ]

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

bumble_bee schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:59:
Heb me na het zien van de bekende Bright video weer eens verdiept in de nieuwe modellen, was verbaasd dat het er nu meer zijn, en ook echt dingen die op een normale e-step lijken zowaar.
Ik vind e-steps topdingen, heeft veel te lang geduurd in NL. Het is zoveel chiller en makkelijker dan fietsen.
Van wat nu bestelbaar is zou ik voor de Pure Air6 Pro+ NL gaan denk ik. Het enige waar ik echt over twijfel is het gewicht. Zijn deze dingen vergelijkbaar qua gewicht met de bekende app-huur steps in het buitenland? Die zijn nog zwaarder gok ik?
Dat en de prijs natuurlijk. Dikke kans dat ze goedkoper worden in de toekomst, al vind ik de Air6 nog best betaalbaar voor NL begrippen dan.
Mijn usecase is met name als vervanging voor de auto bij bezoek aan mensen in mn eigen woonplaats, ik ga het ding niet echt in de auto meezeulen, misschien heel af en toe bij uitzondering mee met de NS. En af en toe mee een winkeltje in. Ik neem aan dat hij dan gewoon mag rollen een winkel in, of hebben winkels daar bezwaar tegen? Zo ja gaat het gewicht wel spelen natuurlijk, hij is ook wat forser uitgevallen. Ik ga zo'n ding echt niet buiten laten staan voor een winkel, dat niet. Ook niet met slot.
Bestellen mensen hier echt zo'n Air6? Ik vind het vrij verleidelijk om op kopen te klikken.

Edit: ook die hellingshoek lijkt me vrij klein, en het gebrek aan reviews is een ding natuurlijk. Heb er wel echt 1 nodig die 120kg support (*kuch*). Ook klapt het stuur helaas niet in, ding blijft 70cm breed dus altijd.
Sommige winkels hebben een algemeen verbod op elektrisch vervoer anders dan scootmobiel.
Daar valt ook de Fatbike onder en ook de step. Steeds meer Fat-bikers rijden winkels in.
En overdekte winkelcentra, wat winkeleigenaren tot waanzin drijft.

Een step parkeren is idd ook lastig want je moet hem eigenlijk altijd vastzetten.
Anders tillen ze hem zo op en is ie weg.

Voor je eigen gezondheid is het beter om regelmatig te fietsen ipv te steppen.
Maar dat kan vrijwel niet voor de zgn. Last-mile. Daar kan de fiets vaak niet mee (trein).

Voor mensen met een specifieke beperking kan het handig zijn. Lastig kunnen lopen etc.
Voor plezier is het een uitkomst, want leuk vervoer en het gaat niet te hard allemaal.
Voor het milieu en klimaat is het een uitkomst want vrijwel geen uitstoot, + Last-Mile.

Bedenk wel dat je nu nog op de step zal worden aangekeken als neutraal verkeersdeelnemer.
Dat kan snel veranderen wanneer de Aso's en criminelen ook de reputatie vd step vergallen.
(net zoals bij de Fat-bikes nu)

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik denk, of hoop, dat de ervaring met de e-bikes en de afwezigheid van handhaving ertoe geleid heeft dat men met type goedkeuringen is gaan werken, en dus ook met kentekens. De leeftijdsgrens en wa verzekering wijkt wel erg veel af van e-bikes maar komt waarschijnlijk omdat deze categorie al bestond en er dus geen nieuwe wetgeving nodig is.
Met de kennis van nu hadden ze een nieuwe categorie moeten maken in de wet voor ebikes en steps.

Edit: de steps zijn dus makkelijker te handhaven dus verwacht ik minder overlast dan van de ebikes.

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 11-09-2026 17:17 ]

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

franssie schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 17:15:
Ik denk, of hoop, dat de ervaring met de e-bikes en de afwezigheid van handhaving ertoe geleid heeft dat men met type goedkeuringen is gaan werken, en dus ook met kentekens. De leeftijdsgrens en wa verzekering wijkt wel erg veel af van e-bikes maar komt waarschijnlijk omdat deze categorie al bestond en er dus geen nieuwe wetgeving nodig is.
Met de kennis van nu hadden ze een nieuwe categorie moeten maken in de wet voor ebikes en steps.

Edit: de steps zijn dus makkelijker te handhaven dus verwacht ik minder overlast dan van de ebikes.
Ik hoop echt dat je gelijk hebt.

Uit mijn hoofd zijn er in de afgelopen 15 jaar meer dan 600.000 illegale steps verkocht in Nederland. Wanneer die alsnog links een spiegel plaatsen is alleen van de achterkant te zien of die step nu wel of niet legaal is. Vanwege het kenteken, dat alleen van achteren goed zichtbaar is. De spiegel links is vanuit de meeste hoeken redelijk goed zichtbaar.

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:55

JB

Cédric roelt!

@keuringsdienst ook wel weer een beetje kort door de bocht natuurlijk :P Er zitten genoeg Ali Express stepjes bij, die je niet op de weg wil hebben, maar degene die wat serieuzer zijn, hebben over het algemeen echt niet veel anders dan wat nu zogenaamd door een RDW stickertje de weg op mag.

Het is wederom een verdienmodel geworden. Wat maakt die steps die nu wel de weg op mogen beter, dan degene die er al waren incl knipperlicht etc. :?

Mijn boefje is liev!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

JB schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 20:16:
@keuringsdienst ook wel weer een beetje kort door de bocht natuurlijk :P Er zitten genoeg Ali Express stepjes bij, die je niet op de weg wil hebben, maar degene die wat serieuzer zijn, hebben over het algemeen echt niet veel anders dan wat nu zogenaamd door een RDW stickertje de weg op mag.

Het is wederom een verdienmodel geworden. Wat maakt die steps die nu wel de weg op mogen beter, dan degene die er al waren incl knipperlicht etc. :?
Die eerdere Xiaomi Ali stepjes waren exact hetzelfde als van Segway stepjes later.
Dat zit allemaal op een betere bouwkwaliteit dan de huidige 130 euro Ali stepjes.

Maar idd, spiegeltje erop, kentekenplaathouder achterop, paar ledjes en klaar ben je.
Maar daarvoor dan wel 2000 euro gemiddeld vragen en daarom niets verkopen. 7(8)7

• djmaster329
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:00
Vandaag zijn volgens Kenteken.TV er weer acht stuks Segway Max G3 op naam van iemand of een bedrijf gezet. Waarschijnlijk (nog meer) review samples. Nog 352 stuks op kenteken zonder tenaamstelling.

Ik heb de andere bekende modellen ook even gecheckt, maar helaas nog niets te zien.

• JB

JB

Cédric roelt!

.

[ Voor 100% gewijzigd door JB op 12-09-2026 12:54 ]

Mijn boefje is liev!

• Dieuwer
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19-09 11:41
Nieuwe plaatjes en specs toegevoegd aan de officiële site 🥸 Segway

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6BaHK9TEBLcSmqNO6KeERlomyXw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R2GVxUozmBoWqP4l8ARtCQro.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door Dieuwer op 14-09-2026 12:01 ]

• djmaster329
De productpagina voor de Segway MAX G3 NL staat live!

https://nl-nl.segway.com/ekickscooter/products/max-g3-nl.html

Beetje zoals verwacht wel. De richtingaanwijzers en spiegels zijn een interessante keuze zullen we maar zeggen :) .

[ Voor 24% gewijzigd door djmaster329 op 14-09-2026 12:08 ]

• Dieuwer
Ik zie op de site staan dat we cruise control krijgen. Dat heeft de duitse versie volgens mij niet. Underglow Lighting zie ik jammer genoeg niet

• {Rudolf}
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17:26
Die knipperlichten aan de voorkant 🤐

• djmaster329
Die knipperlichten wennen wel denk ik hoor. Natuurlijk vond ik ze in het stuur mooier, maar zo zijn ze waarschijnlijk beter zichtbaar. Cruise control is een leuke bonus, daar hoopte ik al op gezien het bij de PURE aanwezig was.
Helaas ontbreekt wel de vermelding van de mogelijkheid tot een external battery, maar de poort en boutjes zijn er wel gewoon. Ik hoop dat het gewoon kan, want ik heb 'm al liggen :+ .

Nu nog wachten op de adviesprijs en vanaf wanneer we 'm kunnen kopen/ophalen.

• BioHazard

BioHazard

*\o/*

Niet echt mooi. Maar ik ga gewoon lekker wat modden. Andere spiegel(s), en die knipperlichten mod ik wel terug naar de Global/E versie, als dat kan.

Spiegel is alleen links verplicht. En dan plaats ik deze, of soortgelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ThHpVgl7vENb6ru8sSrypi8LPxA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wdtxyUOTZF1saeBs0A7T6qdV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 121% gewijzigd door BioHazard op 14-09-2026 13:03 ]

• bengek
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 12:10
Interessant na jaren wachten eindelijk... wou al een Chinese opvouwfiets halen, maar nu even dit weer in de gaten houden. Ben alleen benieuwd wat de WA verzekering gaat kosten.

• BioHazard

BioHazard

*\o/*

bengek schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:08:
Interessant na jaren wachten eindelijk... wou al een Chinese opvouwfiets halen, maar nu even dit weer in de gaten houden. Ben alleen benieuwd wat de WA verzekering gaat kosten.
Grofweg 5-6 euro per maand met nul schadevrije jaren.

• {Rudolf}
Al om al mooi ding en blij dat ik heb ge preordered heb op de eerste dag mogelijk.

Bram heeft hem al getest dus hopelijk snel een review op YouTube.

Helaas paywal: https://www.bright.nl/plusplus/2135442/review-segway-g3-max-nl-is-de-beste-legale-e-step-die-bram-tot-nu-toe-testte.html

Wel zorgelijk dat er nergens de mogelijkheid van de extra batterij word genoemd want ik heb er inmiddels ook al een in huis.
Ook al zitten de aansluitingen er net zoals in internationaal model kan het nog zo zijn dat de RDW het niet toestaat en Segway het softwarematig blokkeert.(verwacht van niet)

• bengek
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 12:10
BioHazard schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:13:
[...]

Grofweg 5-6 euro per maand met nul schadevrije jaren.
Ja had even bij de anwb berekend met de Selana:

€6,13 WA

€13,66 WA + Diefstal

€18,72 Allrisk

• BioHazard

BioHazard

*\o/*

bengek schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:22:
[...]

Ja had even bij de anwb berekend met de Selana:

€6,13 WA

€13,66 WA + Diefstal

€18,72 Allrisk
Ik ben uitgegaan van een MAX G3 NL. De Alpha moet je gewoon echt niet meer doen als de alternatieven er straks zijn.

• djmaster329
{Rudolf} schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:21:
Al om al mooi ding en blij dat ik heb ge preordered heb op de eerste dag mogelijk.

Bram heeft hem al getest dus hopelijk snel een review op YouTube.

Helaas paywal: https://www.bright.nl/plusplus/2135442/review-segway-g3-max-nl-is-de-beste-legale-e-step-die-bram-tot-nu-toe-testte.html

Wel zorgelijk dat er nergens de mogelijkheid van de extra batterij word genoemd want ik heb er inmiddels ook al een in huis.
Ook al zitten de aansluitingen er net zoals in internationaal model kan het nog zo zijn dat de RDW het niet toestaat en Segway het softwarematig blokkeert.(verwacht van niet)
Bright heeft een short op Youtube staan, volgens de video gaat de step 999 euro kosten: YouTube: Is dit de beste LEGALE e-step? 🛴

• BioHazard

BioHazard

*\o/*

djmaster329 schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:26:
[...]

Bright heeft een short op Youtube staan, volgens de video gaat de step 999 euro kosten: YouTube: Is dit de beste LEGALE e-step? 🛴
Top dat de boostmode en de acceleratie er nog gewoon is zoals bij het global/E model.

• JB

JB

Cédric roelt!

BioHazard schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:57:
Niet echt mooi. Maar ik ga gewoon lekker wat modden. Andere spiegel(s), en die knipperlichten mod ik wel terug naar de Global/E versie, als dat kan.

Spiegel is alleen links verplicht. En dan plaats ik deze, of soortgelijk.

[Afbeelding]
Zijn hier richtlijnen voor? Dit is dikke prima zo inderdaad. Dat "scooter-stuur" is mega onhandig met inklappen...

Mijn boefje is liev!

• BioHazard

BioHazard

*\o/*

JB schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:14:
[...]

Zijn hier richtlijnen voor? Dit is dikke prima zo inderdaad. Dat "scooter-stuur" is mega onhandig met inklappen...
Ja een linkerspiegel is verplicht en moet deugdelijk en trillingsvrij zijn. Dat laatste wordt niet gecontroleerd in mijn ervaring, maar een bar-end spiegel is deugdelijk genoeg.

• Dieuwer
Vanaf nu is er een Pre-order te plaatsen en de eerste lading steps staan vanaf 30 september klaar in de winkel (en worden tussen 30 september en 10 oktober in heel Nederland afgeleverd).

Dit staat nu als datum op de site van easy-ride!

• JB

JB

Cédric roelt!

BioHazard schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:16:
[...]

Ja een linkerspiegel is verplicht en moet deugdelijk en trillingsvrij zijn. Dat laatste wordt niet gecontroleerd in mijn ervaring, maar een bar-end spiegel is deugdelijk genoeg.
En die trilt eerder minder dan meer :D

Mijn boefje is liev!

• MRDutchfreakNL
Ik ben om en ga hem ook pre-ordenen. Die lelijke spiegel haal ik er wel vanaf ;)

• franssie

franssie

Save the albatross

Dieuwer schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:13:
Vanaf nu is er een Pre-order te plaatsen en de eerste lading steps staan vanaf 30 september klaar in de winkel (en worden tussen 30 september en 10 oktober in heel Nederland afgeleverd).

Dit staat nu als datum op de site van easy-ride!
Dan lijken ze sneller dan pureelectric.nl, de (de derde) batch die ik bestelde komt pas in November.

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Het ziet er allemaal mooi uit bij Segway, maar damn, 26+ KG is idd wel de naam MAX waard.
Een illegale Segway step weegt nu 13 KG, daar til je er dadelijk dus twee tegelijk van op.
Per KG is de genoemde prijs van 999 euro dan wel weer markt conform. :P

Ben wel benieuwd naar de getoonde DC ingang, werkt dat ook tijdens het rijden?
Waardoor een grote powerbank je bereik gaat vergroten.
Want de opgegeven 60 km of zelfs 75 km met 600- Watturen is niet realistisch.

• petjekel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 08:07
geldster schreef op zondag 6 september 2026 @ 23:05:
[...]

Ik ben zelf ook aan het kijken naar een goed slot, nu ik de G3-NL in pre-order heb gezet. Die handgreep vooraan lijkt inderdaad gewoon van kunststof te zijn en is zo te zien zelfs als los onderdeel demontabel. Dat maakt hem voor mij niet direct het meest vertrouwenwekkende punt om de step aan vast te zetten.

Ik heb ANWB inmiddels ook gevraagd wat volgens hen de juiste manier is om de step te beveiligen zodat hij bij diefstal aan de voorwaarden van de verzekering voldoet.

Een ART-goedgekeurd schijfremslot zou wellicht ook een optie kunnen zijn, mits er eentje past en de vereiste ART-classificatie heeft. Ben benieuwd wat ANWB daarover zegt.
@geldster had je toevallig nog reactie gehad van de ANWB?

• geldster
petjekel schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:57:
[...]

@geldster had je toevallig nog reactie gehad van de ANWB?
@petjekel, zeker hieronder de reactie n.a.v. mijn e-mail:

Voor een bijzondere bromfiets geldt blijkbaar geen ART-slotverplichting. Wel geldt er een zorgplicht wanneer je hem onbeheerd achterlaat. Omdat een step relatief makkelijk op te tillen is, noemt ANWB zelf als voorbeeld van een redelijke maatregel dat je het voertuig met een kettingslot ergens aan vast moet zetten.

Dat vind ik wel een interessante aanvulling, omdat op de algemene ANWB-pagina voor bromfietsen wél minimaal ART3 wordt genoemd. Ik bewaar hun schriftelijke antwoord dus in ieder geval goed en ga bij het afsluiten ook controleren wat er uiteindelijk precies op het polisblad en in de bijzondere-bromfietsclausule staat.

-> ik twijfel nu of een zogenoemd handboeislot, en Airlock voor mij de winnende combi gaat worden 😄..

• BioHazard

BioHazard

*\o/*

keuringsdienst schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:35:
Het ziet er allemaal mooi uit bij Segway, maar damn, 26+ KG is idd wel de naam MAX waard.
Een illegale Segway step weegt nu 13 KG, daar til je er dadelijk dus twee tegelijk van op.
Per KG is de genoemde prijs van 999 euro dan wel weer markt conform. :P

Ben wel benieuwd naar de getoonde DC ingang, werkt dat ook tijdens het rijden?
Waardoor een grote powerbank je bereik gaat vergroten.
Want de opgegeven 60 km of zelfs 75 km met 600- Watturen is niet realistisch.
Moet je hem ver sjouwen dan? Van wat ik van reviews heb gezien is die nog wel te tillen voor kleine stukken. Maar je moet er geen kilometer mee gaan lopen.

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

BioHazard schreef op maandag 14 september 2026 @ 23:11:
[...]
Moet je hem ver sjouwen dan? Van wat ik van reviews heb gezien is die nog wel te tillen voor kleine stukken. Maar je moet er geen kilometer mee gaan lopen.
Vooral de hoogte in, o.a. bij station trappen, die lekker stijl kunnen zijn vol reizigers tegemoet.
Bij panden zonder lift mag je dan 2 steps sjouwen ipv 1 omdat ze hem MAX zwaar maakten. :F

Ik plak links wel een beugelspiegel op een 13 KG step dan lijkt hij ook legaal. 8)
Dwz. van de voorkant en zijkanten. Aan de achterkant is een beetje lastiger.
Iedere keer dat ik dan een trap op moet is dan een feestje van 13 KG minder sjouwen. :*)

• petjekel
geldster schreef op maandag 14 september 2026 @ 22:18:
[...]

Voor een bijzondere bromfiets geldt blijkbaar geen ART-slotverplichting. Wel geldt er een zorgplicht wanneer je hem onbeheerd achterlaat. Omdat een step relatief makkelijk op te tillen is, noemt ANWB zelf als voorbeeld van een redelijke maatregel dat je het voertuig met een kettingslot ergens aan vast moet zetten.

-> ik twijfel nu of een zogenoemd handboeislot, en Airlock voor mij de winnende combi gaat worden 😄..
Thanks voor je reactie. Dan ga ik voor een handboeislot. Van het weekend bij de Decathlon een zien hangen van Masterlock en ziet er degelijk uit.
Aangezien ik geen Apple heb nog even iets verzinnen voor een smarttag te verstoppen.

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 11:52

CeesKees

I rest my Kees

Dieuwer schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:00:
Nieuwe plaatjes en specs toegevoegd aan de officiële site 🥸 Segway

[Afbeelding]
Ze mogen nog wel even een native speaker naar de site laten kijken...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tlB-zv4oyQJ4cD9GtuXzwtzhvTs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6EHyKY9hcxnfeegDmVWWJJk0.jpg?f=user_large

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• BioHazard

BioHazard

*\o/*

Scooter Centrum vermeldt op de productpagina nu ook dat de eerste leveringen eind September verwacht worden.

• MRDutchfreakNL
Het komt wel in batches.
Ik heb hem gister pas besteld bij voordeelscooters en heb net te horen gekregen dat ik hem dan rond 15 December ontvang. Ze zetten hem wel op kenteken. Tegen die tijd eens kijken of er meer verzekeraars zijn waar je uit kan kiezen.

• juliantje15
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-09 10:54
geldster schreef op maandag 14 september 2026 @ 22:18:
[...]

Ik heb net contact gehad met ANWB via whatsapp, die geven dit aan:
De dekkingen van een bijzondere bromfiets zijn tegenwoordig hetzelfde als die van een normale bromfiets.

Het opbouwen van schadevrije jaren is alleen niet mogelijk bij een bijzondere bromfiets.
Op de vraag welk slot ik moet hebben voor diefstal verzekering:
Wanneer je kiest voor WA & Diefstal zul je gebruik moeten maken van een minimaal ART 3 sterren slot.
Lekker consistent dit :+

• MRDutchfreakNL

• BioHazard

BioHazard

*\o/*

Klopt, dat kenteken is er een van de 12 al op kenteken.

• MRDutchfreakNL
BioHazard schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 15:40:
[...]

Klopt, dat kenteken is er een van de 12 al op kenteken.
Het gaat nu toch jeuken om mijn order voor December te annuleren en hem elders eerder te halen.

• BioHazard

BioHazard

*\o/*

Ik heb begin augustus een preorder geplaatst, dus ik hoop wel bij de eerste batch te zitten.

• MRDutchfreakNL
BioHazard schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 15:59:
Ik heb begin augustus een preorder geplaatst, dus ik hoop wel bij de eerste batch te zitten.
Heel veel eerder kon je ze niet bestllen toch? Lijkt me dan wel
Ik heb nu 2 kleinere zaken in de buurt gemaild die ook segway dealer zijn. Misschien dat het bij hun nog niet zo'n storm loopt en ik nog bij de 1e batch zit.

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Begin volgend voorjaar legaal steppen is vroeg genoeg.
Ik ga even rustig afwachten wat er lichtgewicht en betaalbaar voorbij gaat komen.
Door meer tijd te nemen zal er meer aanbod komen en kan ik een betere keuze maken. :7

• MRDutchfreakNL
Ja het is inderdaad wel een hoop geld. Maar na 290km op mijn Segway F2 pro ben ik eigenlijk om. Goede kwaliteit mag ook wat kosten En aangezien die vering op de Max 3 nog beter is dan op de F2 Pro heb ik besloten toch hier voor te kiezen.
Op max snelheid een drempel of uitstekende stoeptegel kunnen pakken zonder bang te zijn voor je tanden is ook wel fijn ;)

• juliantje15
Net contact gehad met mijn verzekeraar NH1816, die geven aan geen bijzondere bromfietsverzekering te bieden.. morgen even contact opnemen met unigarant voor de voorwaarde. Vindt het toch wel vreemd dat de anwb verwijst naar de normale bromfiets verzekering, maar dan wel zegt dat de schadevrije jaren niet tellen

• franssie

franssie

Save the albatross

Voor hun is het ook nieuw. Komt vast meer aanbod tzt.

• geldster
juliantje15 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:59:
[...]

Ik heb net contact gehad met ANWB via whatsapp, die geven dit aan:

[...]

Op de vraag welk slot ik moet hebben voor diefstal verzekering:

[...]

Lekker consistent dit :+
Interessant, want ik heb hierover juist een behoorlijk expliciet en tegengesteld antwoord van ANWB/Unigarant gekregen. 😅

Ik heb op 6 september specifiek gevraagd naar de beveiligingseisen voor de Segway MAX G3 NL met diefstaldekking. Daarbij heb ik ART3/ART4, een schijfremslot, bevestiging aan een vast object én het locking point van de MAX G3 NL expliciet genoemd.

Persoons- en contactgegevens uit onderstaande correspondentie heb ik verwijderd.

Mijn oorspronkelijke mail aan ANWB/Unigarant:
Onderwerp: Beveiligingseisen Segway MAX G3 NL – diefstaldekking

Geachte heer/mevrouw,

Ik ben van plan een Segway MAX G3 NL te verzekeren met diefstaldekking via de ANWB Bromfietsverzekering. De MAX G3 NL is een gekentekende bijzondere bromfiets.

Voordat ik een slot aanschaf, wil ik graag schriftelijk duidelijkheid over de beveiligingseisen, zodat er bij een eventuele diefstal geen discussie kan ontstaan over de dekking.

Ik begrijp dat voor de verzekering minimaal een ART3-goedgekeurd slot vereist is. Kunnen jullie voor de Segway MAX G3 NL aangeven welke bevestigingswijze en welk bevestigingspunt op de step volgens jullie polisvoorwaarden geldig zijn?

Concreet hoor ik graag:

Is een ART3- of ART4-gecertificeerd schijfremslot, aangebracht op de remschijf, op zichzelf voldoende voor de diefstaldekking?
Is het verplicht dat de step met het ART3/ART4-slot tevens aan een vast/verankerd object, zoals een fietsenrek of paal, wordt bevestigd?
Als een slot aan de step zelf moet worden bevestigd: welk bevestigingspunt of framegedeelte van de Segway MAX G3 NL wordt door ANWB als geldige bevestiging beschouwd?
De MAX G3 heeft vanuit de fabrikant een zogenoemde “Front Locking Rim”, bedoeld om een fysiek slot doorheen te voeren. Wordt een ART3/ART4-slot door dit locking point door ANWB geaccepteerd voor de diefstaldekking?
Ik ontvang graag zo concreet mogelijk welke methode zeker aan de polisvoorwaarden voldoet, zodat ik het juiste slot kan aanschaffen en gebruiken.

Alvast bedankt voor jullie toelichting.

Met vriendelijke groet,

[naam verwijderd]
Daarop kreeg ik van een verzekeringsadviseur het volgende antwoord:
Beste meneer, mevrouw [naam verwijderd],

U heeft een vraag over de beveiligingseisen van de bromfietsverzekering. Ik geef u graag meer uitleg.

Geen ART-slot verplichting
Voor een bijzondere bromfiets geldt geen slotverplichting. Wel geldt er een zorgplicht. Wordt het voertuig zonder toezicht achtergelaten? Dan moeten alle redelijke maatregelen om diefstal te voorkomen, genomen worden. Een step is makkelijk op te tillen en mee te nemen. Een redelijke maatregel zou hier daarom zijn, het voertuig ergens aan vast te zetten met een kettingslot. Verder moet het voertuig zelf met het standaard/contactslot op slot slaan.

Clausuletekst op uw polis
Op uw polis komt een clausule te staan voor de Bijzondere Bromfiets. Deze is niet terug te vinden in de polisvoorwaarden. Daarom stuur ik u de tekst mee voor de volledigheid.

Het verzekerd object is een bijzondere bromfiets. Dit voertuig is niet omschreven in de begrippenlijst van de voorwaarden. Een bijzondere bromfiets is een motorvoertuig met een maximumsnelheid van 25 km/h, aangedreven door een elektromotor met een maximaal vermogen van 4 kW. Dit voertuig is geen gehandicaptenvoertuig en heeft geen typegoedkeuring nodig volgens de Europese Unie (Art 1, eerste lid, onderdeel e, onder d. van de wet Regeling voertuigen). De algemene en bijzondere voorwaarden van een fiets met hulpmotor zijn van toepassing op de bijzondere bromfiets, tenzij hierna anders bepaald.

Afwijkingen van de algemene en bijzondere voorwaarden:
• De B/M-ladder zoals omschreven in de Algemene voorwaarden is niet van toepassing. Voor de dekkingen Diefstal en/of Aanrijding geldt ook het volgende:
• Zorgplicht: wordt het voertuig zonder toezicht achtergelaten? Dan moeten alle redelijke maatregelen om diefstal te voorkomen, genomen worden.
• Eigen risico: bij diefstal of beschadiging geldt een eigen risico van € 20,- per schadegebeurtenis.
Dat is dus wel héél tegenstrijdig met het antwoord dat jij via WhatsApp hebt gekregen. Bij mij is expliciet naar ART3/ART4 gevraagd en begint het antwoord vervolgens met “Geen ART-slot verplichting”.

Wat ik vooral opvallend vind, is dat ANWB/Unigarant mij ook de clausuletekst heeft gestuurd die op de polis voor de bijzondere bromfiets komt te staan. Daarin wordt de zorgplicht genoemd, maar staat eveneens geen ART3-verplichting.

Ik zou hier dus nog niet uit concluderen dat het ene of het andere antwoord definitief juist is. Het lijkt er vooral op dat ANWB/Unigarant hier intern niet helemaal eenduidig over communiceert.

Ik ga dit voor de zekerheid nogmaals schriftelijk bij ze neerleggen, met de mededeling dat een andere klant juist te horen heeft gekregen dat bij WA + Diefstal minimaal ART3 verplicht is. Benieuwd wat ze dan als definitief antwoord geven.

• MRDutchfreakNL
Zojuist bericht gehad van voordeelscooters dat ik ook gewoon bij de 1e batch zit van eind september. Top geregeld.

• juliantje15
Ik vind voordeelscooters wel een beetje vreemd doen. Afgelopen dagen stond er verplicht 100 euro voor het zetten op kenteken e.d. waardoor de prijs op 1099 uitkwam, nu zie ik dat ze dat hebben weggehaald en het "rijklaar maken" hebben genoemd, voor 49 euro, dus in totaal 1048. Daarnaast zetten ze er nog zo'n timer bij voor een gratis telefoonhouder, maar die zie ik nou al 3 dagen lang resetten wat ook gewoon niet mag :+

Ik heb een pre-order geplaatst bij easy-ride. Die geven gewoon netjes een prijs van 999 inclusief kenteken, en geven ook aan dat je je aanbetaling ten alle tijden zonder reden terug kan krijgen.

• BioHazard

BioHazard

*\o/*

juliantje15 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:33:
Ik vind voordeelscooters wel een beetje vreemd doen. Afgelopen dagen stond er verplicht 100 euro voor het zetten op kenteken e.d. waardoor de prijs op 1099 uitkwam, nu zie ik dat ze dat hebben weggehaald en het "rijklaar maken" hebben genoemd, voor 49 euro, dus in totaal 1048. Daarnaast zetten ze er nog zo'n timer bij voor een gratis telefoonhouder, maar die zie ik nou al 3 dagen lang resetten wat ook gewoon niet mag :+

Ik heb een pre-order geplaatst bij easy-ride. Die geven gewoon netjes een prijs van 999 inclusief kenteken, en geven ook aan dat je je aanbetaling ten alle tijden zonder reden terug kan krijgen.
Ik heb bij ScooterCentrum 1088 euro betaald, inclusief thuis leveren. Kale prijs was daar ook 999 euro.

• juliantje15
Net ook toch nog even contact opgenomen met ANWB, en die geven nu opeens wel aan:
Het liefst niet zonder toezicht achter laten en anders inderdaad ergens aan vast zetten. Maar een specifieke slotverplichting is er niet voor stepjes omdat de praktijk uitwijst dat dit niet helemaal haalbaar is bij alle steps.
Een ART slot is dus inderdaad niet verplicht, en dit voegen ze toe als clausule aan de "normale" bromfietsverzekering.

• Sndrsndr
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 00:06
Maargoed, ook voor veiligheid van de step zelf wil ik toch maar voor tenminste ART 3 gaan, welk slot nemen jullie?

Segway benoemd de "lus/handvat" aan de voorkant als "geïntegreerd vergrendeling punt". T ziet er plastic achtig uit in ieder geval. Maar hier zal t slot dan hoogstwaarschijnlijk doorheen komen...

• MRDutchfreakNL
Sndrsndr schreef op woensdag 16 september 2026 @ 12:27:
Maargoed, ook voor veiligheid van de step zelf wil ik toch maar voor tenminste ART 3 gaan, welk slot nemen jullie?

Segway benoemd de "lus/handvat" aan de voorkant als "geïntegreerd vergrendeling punt". T ziet er plastic achtig uit in ieder geval. Maar hier zal t slot dan hoogstwaarschijnlijk doorheen komen...
Met mijn F2 Pro heb ik gewoon een kabelsot die ik door het frame en het voorwiel kan doen.
Prima oplossing wat mij betreft als je even snel een boodschap gaat doen of een winkel in gaat. Dit is ook makkelijk mee te nemen in een rugtas.

De G3 max heeft een ander frame. Ik vertrouw die lus ook niet echt. Dus ik denk dat ik voor een Art4 kettingslot kies als ik weet dat ik hem ergens uren neerzet die door het voorwiel past en die lang genoeg is om ook door de lus te kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door MRDutchfreakNL op 16-09-2026 12:41 ]

• juliantje15
Ik ga voor dit generieke art 2 vouwslot. Heb hem al voor de elektrische fiets, waar de verzekeraar wel art 2 vereist, en hij werkt prima. Makkelijk in gebruik en vooral makkelijk op te bergen ipv bijvoorbeeld een kettingslot. Nog geen 30 euro...

Maar vooral; ik probeer hem niet buiten te laten staan. Zoveel mogelijk binnen op een veilige plek zetten is het belangrijkste.

• BioHazard

BioHazard

*\o/*

juliantje15 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:07:
Ik ga voor dit generieke art 2 vouwslot. Heb hem al voor de elektrische fiets, waar de verzekeraar wel art 2 vereist, en hij werkt prima. Makkelijk in gebruik en vooral makkelijk op te bergen ipv bijvoorbeeld een kettingslot. Nog geen 30 euro...

Maar vooral; ik probeer hem niet buiten te laten staan. Zoveel mogelijk binnen op een veilige plek zetten is het belangrijkste.
Waar doe je deze omheen aan de step kant?

• juliantje15
BioHazard schreef op woensdag 16 september 2026 @ 15:16:
[...]

Waar doe je deze omheen aan de step kant?
Door het voorste wiel of de hendel er boven

• geldster
juliantje15 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:50:
Net ook toch nog even contact opgenomen met ANWB, en die geven nu opeens wel aan:

[...]

Een ART slot is dus inderdaad niet verplicht, en dit voegen ze toe als clausule aan de "normale" bromfietsverzekering.
Mooi, dan lijkt het nu in ieder geval eenduidig te zijn. 🙂

Ik heb mijn eerdere antwoord ook nogmaals schriftelijk bij ANWB/Unigarant laten bevestigen, juist vanwege het afwijkende antwoord dat jij via WhatsApp had gekregen.

Hun reactie vandaag:
Geen ART verplichting
Er is dus geen verplichting voor een ART slot . Wel moet u voldoen aan de zorgplicht zodra het voertuig onbeheerd wordt achtergelaten. Dit houd in dat u maatregelen treft om te zorgen dat het voertuig niet makkelijk gestolen wordt. Hiervoor zou u dus een kettingslot kunnen gebruiken en het voertuig vastzetten aan een ander object.
Dus inmiddels krijgen we allebei hetzelfde antwoord: geen specifieke ART-slotverplichting voor de bijzondere bromfiets, maar wel de zorgplicht bij onbeheerd achterlaten en zorgen dat de step niet eenvoudig meegenomen kan worden.

Wel fijn dat dit nu opgehelderd is, want het eerdere antwoord over minimaal ART3 zorgde voor nogal wat verwarring. 🙂

[ Voor 56% gewijzigd door geldster op 16-09-2026 16:17 ]

• BioHazard

BioHazard

*\o/*

juliantje15 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 15:24:
[...]

Door het voorste wiel of de hendel er boven
Die hendel voorop is niet heel diefstal-proof heb ik al op meerdere plekken gelezen.

• geldster
BioHazard schreef op woensdag 16 september 2026 @ 16:17:
[...]

Die hendel voorop is niet heel diefstal-proof heb ik al op meerdere plekken gelezen.
Klopt! Zelfs los te schroeven, begreep ik.

• Brabander69
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-09 19:54
BioHazard schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:16:
[...]

Bij de Selana is alleen de linkerspiegel verplicht.

De Ninebot is goedgekeurd met een linker en rechter spiegel.
  1. De Segway Ninebot MAX G3 NL is door de RDW goedgekeurd én op het kenteken geregistreerd inclusief twee spiegels. Volgens de Nederlandse wet moet een voertuig op de openbare weg blijven voldoen aan de staat waarin het is goedgekeurd. Als je één van de spiegels permanent verwijdert, breng je technisch gezien een wijziging aan de goedgekeurde constructie aan.
  2. Rijden met een 'gebrekkig' voertuig: De politie kan je beboeten als een voertuig niet compleet is volgens de constructie-eisen van dat specifieke model. De boete voor het rijden met een voertuig dat niet aan de inrichtingseisen voldoet, bedraagt in Nederland €160 (exclusief administratiekosten).

Ook bijzonder dit......

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

De gemiddelde agent weet nog niet eens dat er dadelijk legale steps komen. :F
Laat staan dat een agent het op gaat vallen dat er 1 step is die 2 spiegels "verplicht heeft".
Wanneer iedereen dadelijk legaal met alleen een linker spiegel stept zit je redelijk Safe.

• franssie

franssie

Save the albatross

@Brabander69 heb je een bron?

• MRDutchfreakNL
Ik ga hem gewoon rijden zonder spiegels. Misschien als ik een prent heb gehad dat ik er 1 op ga doen.

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

MRDutchfreakNL schreef op woensdag 16 september 2026 @ 19:35:
Ik ga hem gewoon rijden zonder spiegels. Misschien als ik een prent heb gehad dat ik er 1 op ga doen.
Een linker spiegel op je step stept toch echt een heel stuk prettiger en veiliger.
Zelfs zo'n Ali mini spiegel van 2,5 euro is al een uitkomst bij linksaf slaan door verkeer heen.
Een Fatbike met bijrijder @ 80 km/u ramt je op het fietspad echt helemaal aan gort.

kort: Achterom kijken is op een step veel lastiger dan op een fiets....

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:06
Ik ga hem gewoon rijden zonder spiegels.
En wat is het voordeel daarvan? Minder luchtweerstand?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• franssie

franssie

Save the albatross

Yaksa schreef op woensdag 16 september 2026 @ 20:07:
[...]

En wat is het voordeel daarvan? Minder luchtweerstand?
Makkelijker inklappen denk ik

• MRDutchfreakNL
franssie schreef op woensdag 16 september 2026 @ 20:17:
[...]

Makkelijker inklappen denk ik
Inderdaad. Ik zal hem in de praktijk vaak achterin de auto gooien en ergens mee naartoe nemen. En persoonlijk vind ik het er ook niet echt mooi uit zien. Zo'n klein spiegeltje wat keurtingsdienst aangeeft is wel interessant om eens naar te kijken.

Was dit filmpje al geplaatst?
YouTube: DE 1E GOEDGEKEURDE SEGWAY STEP VAN NL! 🇳🇱⚡ MAX GR NL - GEEN RIJBEWIJS - GEEN HELMPLICHT - PRE-ORDER

[ Voor 22% gewijzigd door MRDutchfreakNL op 16-09-2026 20:59 ]

• BioHazard

BioHazard

*\o/*

Niet zonder, maar wel één kleine linker bar end. De NL knipperlichten boeien me niet zo, maar die spiegels moeten weg haha.

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Weer 2 Step artikelen bij Bright, helaas wel beide achter een @#%* Paywall.

Het eerste artikel gaat over een brandbrief die geschreven is vanuit veel LEV producenten waaronder Xiaomi aan minister Karremans over de hopeloze achterstand van NL wetten.
https://www.bright.nl/plu...nederlandse-minister.html

Quote:
Daarom trekken de brandbriefschrijvers aan de bel. De brief is ondertekend door 91 mensen uit 18 landen, die samen 83 bedrijven en organisaties vertegenwoordigen — 31 daarvan Nederlands, van cargobike-bouwers tot kennisinstituten. Zij vragen minister Karremans om het Nederlandse LEV-kader in te trekken en in plaats daarvan met Brussel te werken aan één Europese LEV-verordening.
Het andere artikel (ook achter een freaking paywall) gaat over de nieuwe MAX G3 NL.
https://www.bright.nl/plu...am-tot-nu-toe-testte.html

• Tommy-D
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 11:48
keuringsdienst schreef op donderdag 17 september 2026 @ 06:43:
Weer 2 Step artikelen bij Bright, helaas wel beide achter een @#%* Paywall.

Het eerste artikel gaat over een brandbrief die geschreven is vanuit veel LEV producenten waaronder Xiaomi aan minister Karremans over de hopeloze achterstand van NL wetten.
https://www.bright.nl/plu...nederlandse-minister.html

Quote:

[...]

Het andere artikel (ook achter een freaking paywall) gaat over de nieuwe MAX G3 NL.
https://www.bright.nl/plu...am-tot-nu-toe-testte.html
Hoop dat er ook andere websites (buiten “legaalrijden” en de spammers van Bright)) wat aandacht aan gaan besteden. Bijvoorbeeld een item op Tweakers.net zou wel leuk zijn.

• djmaster329
Tommy-D schreef op donderdag 17 september 2026 @ 08:28:
[...]

Hoop dat er ook andere websites (buiten “legaalrijden” en de spammers van Bright)) wat aandacht aan gaan besteden. Bijvoorbeeld een item op Tweakers.net zou wel leuk zijn.
Aan de ene kant denk ik "hoe meer adoptie hoe beter", maar aan de andere is het denk ik ook weer niet gunstig dat er (massaal) mensen mee aan de haal gaan die zich nu ook al niet kunnen gedragen op een fatbike bijvoorbeeld. Ik word liever niet geassocieerd met dat soort mensen :) .

Maar goed, scheelt dat je een verzekering nodig hebt en ze je met de kentekenplaat een stuk makkelijker kunnen vinden als je je misdraagt.

• franssie

franssie

Save the albatross

Dat harmonisatie vanuit de EU wenselijk is begrijp ik. Maar om dan maar te stellen dat het LEV kader ingetrokken moet worden gaat mij nu wat ver. We zijn eindelijk op een punt dat er concurrerende steps op de markt komen in Nederland.

• MRDutchfreakNL
franssie schreef op donderdag 17 september 2026 @ 11:25:
Dat harmonisatie vanuit de EU wenselijk is begrijp ik. Maar om dan maar te stellen dat het LEV kader ingetrokken moet worden gaat mij nu wat ver. We zijn eindelijk op een punt dat er concurrerende steps op de markt komen in Nederland.
Dat er regelgeving omtrent "nieuwe" voertuigen moet komen in Nederland is inderdaad niet heel gek. Het is al druk op de fietspaden dus duidelijkheid is belangrijk. Maar een kentekenplaat op een elektrische step die maar 25 km/u mag terwijl alle fatbikes en E-Bikes je voorbij vliegen zonder kenteken is gewoon lachwekkend.

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Helaas hebben Nederlanders de neiging om overal grof misbruik van te maken.
Zo'n Fat Bike met bijrijder klokken ze regelmatig boven de 80 km/u op het fietspad.
Dat gaat een keer een heel groot drama opleveren voor onschuldige andere weg gebruikers.

Bij steps is dat risico gelukkig een heel stuk lager. Maar andere weg gebruikers zullen voorlopig toch wel op je neer kijken. Die zullen LEV allemaal als 1 groep zien. Aan de legale rijders dadelijk de taak om je extra netjes te gedragen. Met 25 km/u naar kantoor is snel zat voor de "last mile".

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik denk dat het wel gaat meevallen, 16+, kenteken, spiegel. Met een helmplicht zou het gelijk een no-go worden voor de meeste pubers (dus dat mag van mij ook wel op de ebike).
De overlast van steps in andere steden betrof bijna alleen de huursteps, die net zoals huur-ebikes en huur e-scooters overal reden en werden neergegooid.
Nu de huursteps en huurebikes er nauwelijks tot niet meer zijn hoor en zie ik weinig problemen in steden waar esteps wel zijn toegestaan.

• {Rudolf}
Scootercentrum heeft de verwachte datum van eind september weer verschoven naar einde van het jaar voor de eerste partij die ze ontvangen :-(

• BioHazard

BioHazard

*\o/*

{Rudolf} schreef op donderdag 17 september 2026 @ 19:53:
Scootercentrum heeft de verwachte datum van eind september weer verschoven naar einde van het jaar voor de eerste partij die ze ontvangen :-(
Heb je ze gemaild? Want zou niet teveel van hun website uitgaan. Van de mega batch aan stepjes (352 stuks?) die onderweg zijn nu, krijgen alle winkels er gewoon een X aantal, waaronder Scooter Centrum. Dus die zullen de eerste modellen ook eind september/begin oktober gaan leveren neem ik aan dan.

Dit is overigens mijn interpretatie van 't geheel, zeker weten doe ik het ook niet.

Op de Instagram post van ScooterCentrum over de Max G3 zeggen ze dit:

De eerste levering wordt vanaf eind september verwacht. Daarna volgt een nieuwe levering richting het einde van het jaar.

[ Voor 16% gewijzigd door BioHazard op 18-09-2026 00:06 ]

• MRDutchfreakNL
Hebben jullie toevallig ervaring met verwarme handschoenen? Ik zit er serieus over na te denken zodat ik hem van de winter ook gewoon kan gebruiken.

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:47

Fioravanti

Fioravantastisch!

MRDutchfreakNL schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:19:
Hebben jullie toevallig ervaring met verwarme handschoenen? Ik zit er serieus over na te denken zodat ik hem van de winter ook gewoon kan gebruiken.
Vorig jaar bij Motorhuis Bakker online in de aanbieding een paar gekocht van Macna. Eigenlijk voor motorrijden, maar gewoon goed spul, ook voor alledaags.

• petjekel
Interessant voor mensen in de omgeving van Roosendaal/Etten-Leur/Breda als je de Segway wilt kopen met een zaak wat in de buurt.

Bij Scooterhuis.nl in Rucphen en levertijd is oktober.
Pagina: 1 ... 49 50 Laatste

Let op:
Zoals in de topicstart al duidelijk is aangegeven, er is op het moment nog steeds veel onduidelijk over de legaliteit van het gebruik van e-steps op de openbare weg in Nederland. Dat betekent niet dat de e-steps op zichzelf illegaal zijn, op privéterrein mogen ze sowieso zonder restricties gebruikt worden.
Gebruik op de openbare weg is te aller tijden voor rekening en risico van de berijder en het is de berijder die zich bewust moet zijn van de geldende regels op de plaats waar hij of zij een e-step gebruikt.

Andere gebruikers hierover aanspreken is daarom ongewenst en wordt niet getolereerd en willen we daarom hierna ook niet meer zien.

RECALL:
Xiaomi heeft een recall uitgevaardigd voor de Mi Electric Scooter.