Het grote elektrische steps topic

Pagina: 1 ... 46 47 Laatste
Acties:

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:03
Net een nieuwe Navee N40 besteld bij de Mediamarkt. In de aanbieding en leek mij voor wat campinggebruik etc geschikt.

Opgeladen, app ff geïnstalleerd de step aangezet.. ECHTER geen reactie als ik " gas " geef. Zie ik iets over het hoofd? Zowel standje 1 2 en 3 geven geen enkele reactie. Als ik " step " geeft de kilometer teller wel snelheid aan.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:51

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@jantje112 je kunt niet vanuit stilstand vertrekken, de step moet rollen.

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:03
Beekforel schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:34:
@jantje112 je kunt niet vanuit stilstand vertrekken, de step moet rollen.
Super, idd minimaal 5 km'/h. Stond niet in de handleiding, maar een revieuw op internet gaf duidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart1977
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-08 03:18
Gerco-M schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:24:
@Soppyscroll
Erg jammer inderdaad dat het zo moet in NL blijkbaar!
Heb het zelf ook meegemaakt. Weliswaar geen boete, maar wel staande gehouden en eerste officiele waarschuwing met mijn zo veilig als mogelijke Segway P65. Max 25 km/h, goede verlichting, richtingaanwijzers, brede banden, schijfremmen en stevig gebouwd.

Maar alsnog wordt je staande gehouden en krijg je gezeur over “ja maar er zijn anderen die wel harder gaan dan 25! En: “Je hebt geen helm op” Alsof ze me dan hadden laten gaan.

In het verleden heb ik vaak politieauto’s gezien en ze hebben me vast al een keer opgemerkt maar nooit staande gehouden nog. Maar nu op een rustige weg reed ik hun tegemoet en zij hadden blijkbaar niets te doen op hun surveillance rondje savonds.

Die Selana Alpha klinkt wel erg veelbelovend moet ik zeggen hoor. Zie die graag tegemoet op de Nederlandse wegen als eerste legale step!
Draagt Selena alvast 2 keer 375 over aan de staat omdat die prijs zo hoog is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 19:39
Weten jullie een plekje waar men originele onderdelen van de Ninebot Max G30 kan bestellen? Ik had een paar jaar terug een leverancier in England maar die bestaat niet meer. Vandaag is helaas zo een schroef van het vouwmechanisme doorgebroken na circa 5000km. Ik vind op het internet bij bijvoorbeeld Amazon wel een nieuwe setje maar die zijn niet origineel waarbij de meeste schrijven dat ze maar een weekje werken tot ze ook weer kapot zijn. Als alternatief zat ik aan een soort klem te denken.

Vervang setje van de schroeven (schijnbaar van slechte kwaliteit):
https://www.amazon.de/-/e...e-Foldable/dp/B08R3Y2TGT/

Klem als alternatief:
https://www.amazon.de/-/en/dp/B0CMT2FWDC/

Wat raden jullie aan?

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15-09 23:59
Is 3 a 4 km enkele reis een beetje te doen met een e step? Ga dichterbij werken. Wil in ieder geval wel een legale aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:34
eenhoorntje schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:01:
Is 3 a 4 km enkele reis een beetje te doen met een e step? Ga dichterbij werken. Wil in ieder geval wel een legale aanschaffen.
Als je een legale koopt, is dat meestal een vrij goede en comfortabele, dan is naar mijn mening jouw afstand meer dan goed te doen.
E-step in dergelijke situaties is echt ideaal, kan je lekker makkelijk overal naartoe meeslepen en je bent niet meer afhankelijk van bus/metro o.i.d.
Als het direct huis/werk is zonder trein, zou ik zelf eerder een elektrische fiets overwegen. Veel makkelijker een tas e.d. mee te nemen.
Voor mij zit de kracht van een step er vooral in, dat je die makkelijk de auto/trein in meeneemt voor het laatste stuk zonder parkeerkosten of ander openbaar vervoer.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eenhoorntje
@Koldur

Klopt allemaal als een bus!
Hier ook een beetje ruimte gebrek.
Mischhien ook even kijkdn bij de vouw e bikes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aalderingg
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13-08 12:58
Beste steppers,

Vraagje! Ik woon sinds kort in de binnenstad, maar ik kan daar niet parkeren met de auto. Ik moet elke dag zo'n 2 km afleggen om bij m'n auto te komen, oftewel ik dacht gelijk aan zo'n step. Maar nu lees ik hierboven van alles over boetes etc, dus nu twijfel ik. Wat zijn goede alternatieven die ik gemakkelijk in m'n achterbak kan pleuren?

PS: Hoop dat dit de goede plek is om dit te vragen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online

-CJ

Not remastered

aalderingg schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:32:
Beste steppers,

Vraagje! Ik woon sinds kort in de binnenstad, maar ik kan daar niet parkeren met de auto. Ik moet elke dag zo'n 2 km afleggen om bij m'n auto te komen, oftewel ik dacht gelijk aan zo'n step. Maar nu lees ik hierboven van alles over boetes etc, dus nu twijfel ik. Wat zijn goede alternatieven die ik gemakkelijk in m'n achterbak kan pleuren?

PS: Hoop dat dit de goede plek is om dit te vragen! :)
Alternatief voor een step is een (elektrische) vouwfiets. Die zijn wel legaal.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 23:54

sjirafje

No inspirational quotes here

Een step met stepondersteuning is ook legaal al is daar niet iedere agent van op de hoogte.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Ik ben bezig met een vergelijking van enkele Xiaomi elektrische step modellen en zoek naar concrete, officieel onderbouwde informatie maar dat lijkt niet zo eenvoudig.

Het gaat om deze e-steps:

Xiaomi 5 EU
Xiaomi Elite
Xiaomi 5 Max
Xiaomi 5 Pro

De e-steps zijn (oa) te koop bij Mediamarkt maar product informatie op hun website lijkt niet echt accuraat. Ze zijn eigenlijk vrijwel identiek. Er staat bovendien dat ze geschikt zijn voor op de openbare weg, maar is dat wel echt zo?

Mijn vragen zijn:

1. Technische Specificaties:

Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen deze modellen op het gebied van motorvermogen, batterijcapaciteit, actieradius, en firmware-instellingen (zoals snelheidslimieten en step ondersteuning)?

2. Wettelijke Toelating in Nederland:

Zijn deze modellen (in hun standaard configuratie) wettelijk toegestaan op de openbare weg in Nederland?

Ik kon zelf geen officiële documentatie of betrouwbare bronnen vinden die de specificaties en wettelijke status van mediamarkt bevestigen?

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:49
freestyler2 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 07:04:
Ik ben bezig met een vergelijking van enkele Xiaomi elektrische step modellen en zoek naar concrete, officieel onderbouwde informatie maar dat lijkt niet zo eenvoudig.

Het gaat om deze e-steps:

Xiaomi 5 EU
Xiaomi Elite
Xiaomi 5 Max
Xiaomi 5 Pro

De e-steps zijn (oa) te koop bij Mediamarkt maar product informatie op hun website lijkt niet echt accuraat. Ze zijn eigenlijk vrijwel identiek. Er staat bovendien dat ze geschikt zijn voor op de openbare weg, maar is dat wel echt zo?

Mijn vragen zijn:

1. Technische Specificaties:

Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen deze modellen op het gebied van motorvermogen, batterijcapaciteit, actieradius, en firmware-instellingen (zoals snelheidslimieten en step ondersteuning)?

2. Wettelijke Toelating in Nederland:

Zijn deze modellen (in hun standaard configuratie) wettelijk toegestaan op de openbare weg in Nederland?

Ik kon zelf geen officiële documentatie of betrouwbare bronnen vinden die de specificaties en wettelijke status van mediamarkt bevestigen?
ik ben misschien kort door de bocht.
NEE
er is geen 1 elektrische step die wettelijk toegestaan zijn op de openbare weg.

de enige step die ''waarschijnlijk'' legaal wordt is de Selena Alpha https://selana.nl/product...wg9UJS3my0aivsLNpRo0c_Z7j

[ Voor 6% gewijzigd door Soppyscroll op 12-02-2025 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdrkdr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-09 19:22
Sinds enige dagen heb ik een Oliver 500 step uit 2016 met blauw kenteken. Alles doet het alleen de snelheid klopt voor geen meter. Iemand enig idee hoe ik de bandenmaat in het display invoer? Al van alles geprobeerd maar ik kom niet bij die instelling. Moet vast kunnen.
Display is 'Reliant'. Ik zoek vast fout...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xj5Uur_xOF-sx3i2GDdZjx_DPMI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XnIqzWBpBWLHocHISjA5wdQe.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luukdr98
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23-08 17:57
Beste Tweakers,

Hierbij sluit ik mij aan bij dit topic als trotse eigenaar van de UrbMob Kick & Go, de "legale" veriant.
Ik heb hier toch maar voor gekozen omdat ik geen risico wil lopen op een bekeuring + in beslag name bij aankoop en het rijden op een illegale. Tevens hoef ik dan ook niet zenuwachtig rond te rijden omdat ik illegaal rijd.

Het valt mij op dat de meesten hier toch buiten de lijnen willen en zich vooral bezig houden met de illegale steps(snap ik wel want die dingen zijn veel cooler en evt ter voorbeiding op de toekomst), maar ik heb dan ook gelezen dat mensen hiervoor buiten Nederland of eigen terrein willen gaan.

Over mijn Urb Mob ervaring:

Ik moet zeggen dat ik 25 km per uur ook veel te zacht vind op mijn UrbMob(het liefst haal ik iedereen in) en ik zwaar teleurgesteld ben in de regelgeving Nederland. Ik was dan ook zo door de pret heen. Ik moet echt zelf de slingers ophangen om het op een bepaald niveau leuk te vinden zolang we niet mogen upgraden.

Zelf -step- ik ook niet echt, ik push mijn step met mijn benen kort naar voren en dan activiteert hij opnieuw zodat het een beetje voelt op een gashendel. Moet zeggen dat het irritant en vermoeiend is, want je wilt eigenlijk op de gashendel in 1x door en je hebt telkens het gevoel dat hij na een paar seconden uitvalt.

Overigens ben ik nog nooit aangesproken na een jaar.

Voor de rest zou ik niet wéten waar ik aan moet beginnen als ik aan een geupgrade e-step moet beginnen.. maar ik kan niet wachten tot de regelgeving verandert en we als een echte estep-biker mogen rondscheuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basix
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09 19:52
Vanaf 1 juli a.s.

Kenteken wordt verplicht voor elektrische steps, bijzondere bromfietsen en andere voertuigen

[ Voor 88% gewijzigd door basix op 24-04-2025 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
Oftewel er gaat nog niks de weg op per 1 juli want er is nog geen 1 step legaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:07
Makkelijk handhaven dan :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:24

SuBBaSS

-has Ryzen

Yay!

Rij al een heel aantal maanden dagelijks met mijn ninebot kickscooter tussen werk en parkeerplaats over de openbare weg.
Was een aantal keren politie tegengekomen maar die kwamen er niet voor uit de auto.
Grappig is dat ik voor mijn werk met Handhaving te maken heb en ik sprak er een collega op het werk over.
"Wij (de handhaving) doen daar niets tegen" zei hij met een knipoog. "Maar de politie wel..."

Ik: "Living on the edge!" 8)

Goed, nu hoop ik dat dit model straks ook op kenteken kan. Het was altijd al mijn 'doel' om dat ding geregistreerd te krijgen zodat ik zonder gezeik rond kan rijden.
Het betreft de Ninebot Kickscooter F25E II, 250 watt motor, blijft netjes binnen 25 km/h en is er dus eentje met trapondersteuning (door gashendel maar die doet het pas na de eerste 'kick'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Gaat het dan toch eindelijk gebeuren... had het niet meer verwacht eigenlijk. Heb 3 steps hier staan, die we af en toe wel gebruiken maar omdat het niet legaal is toch iets minder dan je zou willen.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:22

Mystikal

It never hurts to help!

De minimale leeftijd is ook 16 neem ik aan? Dat zie ik namelijk nergens echt terug.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online

-CJ

Not remastered

En ik lees ook nog niks over wel of geen verplichte verzekeringen.

Al met al goede eerste stap, ben benieuwd welke steps met terugwerkende kracht nog een goedkeuring krijgen.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

-CJ schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:36:
En ik lees ook nog niks over wel of geen verplichte verzekeringen.

Al met al goede eerste stap, ben benieuwd welke steps met terugwerkende kracht nog een goedkeuring krijgen.
Van wat ik begreep, geen enkele. Want het moeten RDW goedgekeurde types zijn, vanaf dat er de nieuwe regels zijn.

Ik hoop er ook wel op, dat dat nog mogelijk gaat worden want ik heb hier ook enkele 25 km/h steps staan. Ook een Segway P65 met meer dan 250 watt die het daarom zowiezo waarschijnlijk niet gaat worden. Helaas.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Hier gaan me toch een partij mensen teleurgesteld worden... Echt werkelijk geen enkele step voldoet op dit moment aan de eisen voor een kenteken.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

sjirafje schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:51:
Hier gaan me toch een partij mensen teleurgesteld worden... Echt werkelijk geen enkele step voldoet op dit moment aan de eisen voor een kenteken.
Nee, ik vrees dat de focus vooral op de wat minder "hippe" apparaten komt te liggen. De "hulpmiddelen" zeg maar. Kan aan mij liggen, maar bij bijv. zo'n "kickbike" (die volgens de site van de overheid wel toegelaten gaat worden) associeer ik toch meer met iets voor minder validen (bijv. en EXCUUS als iemand hier aanstoot aan neemt).

Op zich voldoet mijn step ook aan (bijna) alle vinkjes qua verlichting, remmerij en reflectoren. Ik weet niet of op een fiets nog zo'n wit vlak bij het achterlicht verplicht is (vroeger eens een boete voor gehad, omdat die ontbrak). Daarop zouden ze de step formeel af kunnen wijzen.
Hij gaat er dus ook niet vandoor met alleen de gashendel, je moet echt steppen. Daarna is is er weinig steppen aan, dat geef ik toe. :+
Maar neem er normaal mee deel aan het verkeer, rij niet als een idioot over stoepen enzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soppyscroll
Ik hoop dat Segway ook met een legale variant komt voor Nederland. De zijn types die eigelijk aan alle eisen voelden alleen geen goedkeuring hebben op dit moment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Soppyscroll schreef op donderdag 24 april 2025 @ 23:16:
Ik hoop dat Segway ook met een legale variant komt voor Nederland. De zijn types die eigelijk aan alle eisen voelden alleen geen goedkeuring hebben op dit moment
Bij wetsvoorstellen vindt vaak consultatie plaats, ik mag hopen dat een partij als Segway hier aan heeft deelgenomen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:56

JB

Cédric roelt!

sjirafje schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:51:
Ben er ook bang voor. Wat alleen zo haaks is op dit alles; de fatbike. Die dingen zijn veelal opgevoerd, gashendel en geen helm/kentekenplicht. Waarom een LEV dan blijven treiteren? Hier zit meer achter.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Tsjah een fatbike is niets anders dan elke andere elektrische fiets. Daarom zie je de politiek er ook zo enorm mee worstelen. Ze zouden natuurlijk gewoon kunnen gaan handhaven, maar liever 'lossen ze het op' met extra wetgeving. En daar wringt de schoen want wet geving voor fatbikes geldt ook voor de zwaar belobbyde andere elektrische fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst
  • Laatst online: 16:20

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

sjirafje schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:17:
Tsjah een fatbike is niets anders dan elke andere elektrische fiets. Daarom zie je de politiek er ook zo enorm mee worstelen. Ze zouden natuurlijk gewoon kunnen gaan handhaven, maar liever 'lossen ze het op' met extra wetgeving. En daar wringt de schoen want wet geving voor fatbikes geldt ook voor de zwaar belobbyde andere elektrische fietsen.
Veel fatbikes zijn nooit door een keuring gegaan maar wel op de markt gekomen.
Sinds enige tijd worden ze met duizenden tegelijk in beslag genomen omdat ze niet voldoen aan de wet.
De motoren hebben te veel vermogen en een te hoge snelheid is haalbaar, vaak met een druk op een knop.
Ook het bijna zonder trappen vooruit komen, (gashendel) op een veel te hoge snelheid is illegaal.

Daarin verschillen veel fatbikes dus met reguliere goedgekeurde elektrische fietsen.
En ja via Ali of Amazon is er ook veel met dunne bandjes te koop dat niet voldoet.

Maar zoals je zelf aangaf zijn bijna alle elektrische steps ook nooit gekeurd.
Daarom heeft deze kentekenplicht alleen tot doel om alles makkelijk herkenbaar illegaal te maken.
Met mogelijk een bonnenregen na 1 juli.

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:29
SuBBaSS schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:07:
Yay!

Rij al een heel aantal maanden dagelijks met mijn ninebot kickscooter tussen werk en parkeerplaats over de openbare weg.
Was een aantal keren politie tegengekomen maar die kwamen er niet voor uit de auto.
Grappig is dat ik voor mijn werk met Handhaving te maken heb en ik sprak er een collega op het werk over.
"Wij (de handhaving) doen daar niets tegen" zei hij met een knipoog. "Maar de politie wel..."

Goed, nu hoop ik dat dit model straks ook op kenteken kan. Het was altijd al mijn 'doel' om dat ding geregistreerd te krijgen zodat ik zonder gezeik rond kan rijden.
Het betreft de Ninebot Kickscooter F25E II, 250 watt motor, blijft netjes binnen 25 km/h en is er dus eentje met trapondersteuning (door gashendel maar die doet het pas na de eerste 'kick'.
Ik wou deze ook halen, deels om achterin mn auto te leggen als ik even een paar km verder moet zijn en deels voor mn zoons van 13 en 14.

https://urbmob.eu/kickgo/

Begrijp ik het goed dat de kentekenplicht/status bijzondere brommer voor de e steps met gashendel ipv ondersteuning hier niets aan veranderd?

Ik vind het prima om mee te steppen als het dan "legaal" blijft , maar wil het eerst wel ff uitproberen.

@SuBBaSS Is dat steppen dan zo vervelend dat je het niet doet?

Toevallig zaterdag in Antwerpen met mn vriendin en onze puberkids nog 5 Lime stepjes gepakt om snel terug bij de geparkeerde auto te komen, soms toch verdomd handig die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

_Anvil_ schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:12:
[...]

Ik wou deze ook halen, deels om achterin mn auto te leggen als ik even een paar km verder moet zijn en deels voor mn zoons van 13 en 14.

https://urbmob.eu/kickgo/

Begrijp ik het goed dat de kentekenplicht/status bijzondere brommer voor de e steps met gashendel ipv ondersteuning hier niets aan veranderd?

Ik vind het prima om mee te steppen als het dan "legaal" blijft , maar wil het eerst wel ff uitproberen.

@SuBBaSS Is dat steppen dan zo vervelend dat je het niet doet?

Toevallig zaterdag in Antwerpen met mn vriendin en onze puberkids nog 5 Lime stepjes gepakt om snel terug bij de geparkeerde auto te komen, soms toch verdomd handig die dingen.
Er verandert nog niets aan nee. Het blijft nog illegaal.
Maar ik las gisteren een bericht op AD.nl (wat ik zo snel niet terug kan vinden) waar apart benoemd werd dat voor e-steps binnenkort ook meer duidelijkheid zou komen.

Nee, ik vind het steppen zeker niet vervelend.
Maar verkijk je niet op hoe hard 25 km/h is. Als je dan mee wilt steppen moet je er goed voor stampen.
Los van dat het er idioot uitziet hoef ik niet bezweet op het werk aan te komen. :+

Daarbij geef ik eerlijk toe dat het gewoon heel geinig is om zo rond te rijden. Heb hem voornamelijk in de herst-/ winter gebruikt (vooral bij sneeuw een no-go met de voorwielaandrijving) maar nu met beter weer is het wel zo relaxed om zo rond te rijden. 8)

Waar ik geloof ik wel een beetje een uitzondering in ben is dat ik wel altijd een (fiets)helmpie op heb erbij, voor de vorm.

[ Voor 12% gewijzigd door SuBBaSS op 28-04-2025 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:29
SuBBaSS schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:16:
[...]

Nee, ik vind het steppen zeker niet vervelend.
Maar verkijk je niet op hoe hard 25 km/h is. Als je dan mee wilt steppen moet je er goed voor stampen.
Los van dat het er idioot uitziet hoef ik niet bezweet op het werk aan te komen. :+

Daarbij geef ik eerlijk toe dat het gewoon heel geinig is om zo rond te rijden. Heb hem voornamelijk in de herst-/ winter gebruikt (vooral bij sneeuw een no-go met de voorwielaandrijving) maar nu met beter weer is het wel zo relaxed om zo rond te rijden. 8)
Dank. Dus je vind het steppen gewoon te inspannend eigenlijk, al is het goed te doen met die snelheid?

Voor woonwerk gebruik ik gewoon een fiets, maar bij het nieuwe huis van mn vriendin moet ik waarschijnlijk een paar straten verder parkeren en ik sta vaak met mijn auto aan een laadpaal 2,5 km van mn huis, vandaar.. Als bonus zullen mn zoons er erg blij mee zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

_Anvil_ schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:32:
[...]

Dank. Dus je vind het steppen gewoon te inspannend eigenlijk, al is het goed te doen met die snelheid?

Voor woonwerk gebruik ik gewoon een fiets, maar bij het nieuwe huis van mn vriendin moet ik waarschijnlijk een paar straten verder parkeren en ik sta vaak met mijn auto aan een laadpaal 2,5 km van mn huis, vandaar.. Als bonus zullen mn zoon er erg blij mee zijn ;)
Het is aardig inspannend op die manier ja.
"Goed te doen"... Je moet gewoon veel harder en sneller kicken. Kun je ook als workout zien maar ik gebruik hem dus alleen om van de parkeerplaats naar mijn werk (en terug) te komen.

De "grap" is dat er sowieso nog wel wat techniek bij komt kijken. Ik moest bijv. even terug naar mijn snowboardlessen van vroeger voor het 'door de knieeen' gaan bij ruige ondergrond.
Als je met je knieeen 'op slot' over zulke ondergrond gaat, trillen de vullingen bwvs. uit je mond.
Dus: even lichtjes door de knieeen zakken en je rijdt zoveel comfortabeler.

Nou maakt die Selena die eerder gelinkt is reclame voor hun schokbrekers. Dat is een 'luxe' die je niet op veel kickscooters ziet vziw. Maar die prijs van 2000 euro.... De groeten! :+
Mijn Segway heeft luchtbanden, daar kun je nog wat mee 'spelen' maar bij honingraatbanden zal het nog een stukje stugger voelen kan ik me voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukdr98
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23-08 17:57
SuBBaSS schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:07:
Yay!

Ik zeg je eerlijk dat ik er al meer dan een paar keer over heb nagedacht om een Ninebot / Xiaomi te halen omdat ik die stepjes toch redelijk wat vrij rond zie rijden en het erop lijkt dat de politie er inderdaad niet veel om geeft. Maar ook omdat de gashendel veel relaxter is dan de hele tijd bij te moeten steppen, je wilt het liefst in een keer doorgaan.

Maar zoals jij bijvoorbeeld heb je met living on the edge toch consequenties aan je broek hangen, het gaat een keer fout en dan kost het je meer dan je uitgegeven hebt en ben je dat ding gewoon kwijt. En dan rijd je toch ook niet fijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

luukdr98 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:31:
[...]

Ik zeg je eerlijk dat ik er al meer dan een paar keer over heb nagedacht om een Ninebot / Xiaomi te halen omdat ik die stepjes toch redelijk wat vrij rond zie rijden en het erop lijkt dat de politie er inderdaad niet veel om geeft. Maar ook omdat de gashendel veel relaxter is dan de hele tijd bij te moeten steppen, je wilt het liefst in een keer doorgaan.

Maar zoals jij bijvoorbeeld heb je met living on the edge toch consequenties aan je broek hangen, het gaat een keer fout en dan kost het je meer dan je uitgegeven hebt en ben je dat ding gewoon kwijt. En dan rijd je toch ook niet fijn?
Ik doe wel "stoer" maar rijd ondertussen wel standaard met een helmpie op en rij bovendien alleen op werkdagen dezelfde route, 5 minuten heen, 5 minuten terug. De "blootstelling" is dan ook beperkt (en dat was de overweging bij aankoop ook). Maar ik rijd zeker wel fijn en relaxed, helemaal nu het weer wat beter is (in de winter is het best bikkelen en bij gladheid ronduit gevaarlijk op zo'n ding met voorwielaandrijving).

Ga er niet op in mijn woonplaats rondrijden ofzo. Althans; dat heb ik nog nooit gedaan. Maar eerlijk is eerlijk; als ik zie hoeveel jeugd er bij ons rondrijdt met die dingen op de openbare weg dan ga je mij niet vertellen dat de politie er hier heel streng op is. :P

Heb het ding vooral 'op voorschot' genomen en ik zou het volgende dan ook tegen elke agent die me aan zou houden zeggen: "geef mij de mogelijkheid om dat ding legaal te registreren en te verzekeren en ik ben de eerste die aan de balie bij de rdw staat".
We zijn er nog niet, maar er zit in ieder geval beweging in op dat gebied.

Ik zag dat hij nog te koop is bij de action webshop. Heb hem daar toen aangeschaft maar zag kort daarna dat het via segway zelf maar een paar tientjes duurder was.

Na al aardig wat maanden gebruik kan ik trouwens zeggen dat het een oerdegelijk ding is en nog steeds 100% perfect is.
Klein nadeel is dat de mogelijkheid om dat ding op slot te zetten beperkt is.
Wat dan weer als voordeel voor me heeft dat ik hem op het werk ingeklapt mee naar boven neem en hem (op advies van het management, nota bene) onder de kapstok mag zetten. Een privilege waar ik maar even van moet genieten, want dat is natuurlijk voorbij als deze dingen gemeengoed gaan worden.
Heb al heel wat collega's gesproken die het, om dezelfde redenen als ik interessant vinden.
Ondanks dat de mogelijke boete fors is, spaart het nl. heel wat parkeergeld uit dat ik anders wel kwijt zou zijn geweest.

Verder zou ik denk ik wel voor een achterwielaandrijver kiezen. Bij gladheid is het gewoon een no-go met zo'n ding met voorwielaandrijving. (Geloof me; ik heb het geprobeerd en 1 meter rijden zonder onderuit te schuiven is veel....).

[ Voor 20% gewijzigd door SuBBaSS op 03-05-2025 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommiiee
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:55
Voor de volledigheid plaats ik 'm ook even hier, zojuist door mij gepost in het topic voor legaal de weg op:
Tommiiee schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:43:
Vandaag heeft Omroep Gelderland een artikel en video gepubliceerd over de Selana Alpha en de ontwikkelingen rondom legale e-steps in Nederland.

In de video geeft een van de oprichters aan dat de step uit de video nog een oud model is en dat er op basis van RDW-feedback een aantal dingen zijn aangepast:

[...]

Hopelijk zijn ze echt dichtbij, maar volgens de informatie op hun website gaat het dan nog 3 maanden duren voor het productieproces (zal wel 6 worden) en dan krijg je eerst alle pre-orders, dus ik verwacht 'm eigenlijk niet eerder dan volgend jaar zomer. Maar 't zou mooi zijn als 'ie er snel komt!

De prijs echter.. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
Tommiiee schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:45:
Voor de volledigheid plaats ik 'm ook even hier, zojuist door mij gepost in het topic voor legaal de weg op:

[...]
RDW kennende duurt het nog wel een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Ja en waarschijnlijk zullen ze de regels wel "verkeerd" geïnterpreteerd hebben volgens de RDW waardoor er weer extra aanpassingen nodig zijn. Of er zijn wel weer nieuwe regels en richtlijnen waar de step aan moet voldoen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

De Selena Alpha is nu te koop vanaf 1900 euro en met een gewicht van ongeveer 30 kilo een zwaargewicht.
Het zou de enige step zijn die nu legaal in Nederland zou zijn. De meest Specs blijven helaas onbekend.

Levertijd tussen de 3 en 9 maanden, dat is wanneer alles meezit.

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:13

Woohooo

Smilie, James Smilie

keuringsdienst schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:22:
1900 euro
Levertijd tussen de 3 en 9 maanden, dat is wanneer alles meezit.
_O- _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

https://selana.nl/products/alpha

Dat haalt mijn hele usecase onderuit (te zwaar en te duur).

Maar positief, de eerste is er, of beter komt er (als alles meezit :+ )

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 01-07-2025 16:27 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:26
Ik heb BMW's voor minder verkocht.

Ik blijf wel doortrappen, gebruik hem toch maar sporadisch en zo erg is trapondersteuning nou ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

franssie schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:26:

Dat haalt mijn hele usecase onderuit (te zwaar en te duur).

Maar positief, de eerste is er, of beter komt er (als alles meezit :+ )
Niet alleen van jou maar van iedereen, sjouwen met 30 KG en bijna 2 mille betalen, nee dank je.
Niet duidelijk maar volgens mij ook niet inklapbaar, dat is ook weer een No No.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

keuringsdienst schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:31:
[...]

Niet alleen van jou maar van iedereen, sjouwen met 30 KG en bijna 2 mille betalen, nee dank je.
Niet duidelijk maar volgens mij ook niet inklapbaar, dat is ook weer een No No.
Ter vergelijk, mijn Tenways 600 ebike weegt 15 kg, maar die is ook niet inklapbaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naizzen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:58
Bij de onduidelijke aankondiging van het kenteken voor E-stepjes had ik de stille hoop dat een aantal bekende merken, Segway en Xiaomi legaal zouden worden.
Maar helaas blijft het bij de 4 die op de site staan.
Had hem graag legaal verzekerd, ondanks dat ik er hooguit 500m per week mee rijd
Het zou mooi zijn als de RDW een checklist zou openbaren waaraan een step moet voldoen, ipv afwachten tot een fabrikant zn step gaat certificeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saarjan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-08 17:05
YouTube: SELANA Alpha - De Eerste Legale E-step in Nederland

[ Voor 55% gewijzigd door saarjan op 01-07-2025 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holdem_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-09 20:30
Net terug van een vakantie in Spanje. Jaloers gekeken naar al die stepjes die daar rondcrossen. Niet alleen de jeugd maakt er daar gebruik van maar ook zakenmensen ect. Dan loop je daar door de Carrefour en staan de Xiaomi's en Segways voor rond de 400 Euro max. met de beste specs. Ik zie dit nooit gebeuren in Nederland helaas. Heb er op gewacht, maar dit gaat em niet worden helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonderbloem
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-07 21:21
Holdem_NL schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:27:
Net terug van een vakantie in Spanje. Jaloers gekeken naar al die stepjes die daar rondcrossen. Niet alleen de jeugd maakt er daar gebruik van maar ook zakenmensen ect. Dan loop je daar door de Carrefour en staan de Xiaomi's en Segways voor rond de 400 Euro max. met de beste specs. Ik zie dit nooit gebeuren in Nederland helaas. Heb er op gewacht, maar dit gaat em niet worden helaas...
Vandaag is de eerste elektrische step goedgekeurd in Nederland na 6 jaar strijden.

https://www.rtl.nl/nieuws...elaten-op-de-openbare-weg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

zonderbloem schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:04:
[...]

Vandaag is de eerste elektrische step goedgekeurd in Nederland na 6 jaar strijden.

https://www.rtl.nl/nieuws...elaten-op-de-openbare-weg
Dat lijkt leuk maar het is dus dezelfde Selena step van 1900 euro met 30 KG gewicht, niet inklapbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
Wat ik afvraag. Heb ooit 100,- betaald voor
Pre order. Maar heb dus op de dag vandaag nog geen mail ontvangen. Terwijl je nu definitieve pre order kan doen? Iemand weet hoe dit zit?

Daarnaast als die niet inklapbaar is, is het wel een grote tegenvaller

[ Voor 16% gewijzigd door Soppyscroll op 01-07-2025 21:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:36

Goverman

not loaded

Naar aanleiding van het bericht van de eerste elektrische step onder nationale typegoedkeuring en de kentekening van bijzondere bromfietsen (waaronder elektrische steps) is ook een brief gestuurd naar de Tweede Kamer

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

Dit is echt een rare regelgeving wat nu is ingesteld per 1 juli.

Het nieuws wordt nu zo gebracht alsof ineens de wet verruimd is maar in werkelijkheid is het alleen maar strenger geworden door de kentekenplicht. Nog steeds moet voldaan worden aan die belachelijke rdw eisen als ik het allemaal zo lees en zijn we toch gewoon weer terug bij af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

Woohooo schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 23:30:
Dit is echt een rare regelgeving wat nu is ingesteld per 1 juli.

Het nieuws wordt nu zo gebracht alsof ineens de wet verruimd is maar in werkelijkheid is het alleen maar strenger geworden door de kentekenplicht. Nog steeds moet voldaan worden aan die belachelijke rdw eisen als ik het allemaal zo lees en zijn we toch gewoon weer terug bij af?
Er is niet zoveel raars aan. De kentekenplicht voor de voertuigcategorie bijzondere bromfiets was al lang aangekondigd en is op 1-7-2025 ingegaan. Het kenteken staat verder los van de eisen die worden gesteld aan de voertuigen, die zijn - afgaande op de Kamerbrief - wel (wat) verruimd.

Je moet het eigenlijk zo zien: met de kentekening is duidelijk welke voertuigen wel en niet zijn goedgekeurd. Als je een e-step hebt die niet in aanmerking komt voor een kenteken snap ik dat het lijkt alsof het nu strenger is, maar dat is het niet. Het wordt alleen duidelijker dat het voertuig dat je hebt, niet de weg op mag... Dat uit de meerderheid van de reacties in dit topic is op te maken dat men die regelgeving te streng vindt, doet daar niets aan af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:05
Ik ga er van uit dat mijn aangepaste Xiaomi met stepondersteuning nog steeds mag? En zo niet, dan gaat hij de verkoop in. Nog steeds te weinig tijd om hem opnieuw te programmeren met een andere software om te kijken of dat beter aan mijn eisen voldoet.

Een Step van 1900 euro ga ik echt nooit aanschaffen. Dat is gewoon zonde van het geld. Daar heb ik een goede elektrische fiets voor. Fair, niet zo klein natuurlijk, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

Arunia schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:23:
Ik ga er van uit dat mijn aangepaste Xiaomi met stepondersteuning nog steeds mag? En zo niet, dan gaat hij de verkoop in. Nog steeds te weinig tijd om hem opnieuw te programmeren met een andere software om te kijken of dat beter aan mijn eisen voldoet.

Een Step van 1900 euro ga ik echt nooit aanschaffen. Dat is gewoon zonde van het geld. Daar heb ik een goede elektrische fiets voor. Fair, niet zo klein natuurlijk, maar toch.
Dat eerste punt is best een goede vraag eigenlijk... Hier kun je verschillende kanten op redeneren:
1. Een voertuig moet bij nieuwverkoop legaal de weg op mogen.
In de eerste redenering zou die aangepaste Xiaomi niet mogen, omdat deze tussen productie en eerste gebruik op de weg (ook wel de marktfase genoemd) niet als voertuig de weg op mocht. Bij veel steps zou dit sowieso wel het geval zijn, omdat de stapstep of meestepstep (of welke term je dan ook maar gebruikt voor steps met elektrische ondersteuning) die ooit in een winkel werden verkocht veelal te veel motorvermogen (meer dan 250W) hebben en alleen al om die reden niet kunnen voldoen aan de uitzondering.

2. Een voertuig moet bij gebruik op de weg legaal de weg op mogen.
In de tweede edenering zou dat allemaal niet uitmaken, zolang het voertuig bij gebruik op de weg maar legaal is. In deze redenering ruimte voor zelfbouw en modificaties. Qua handhaafbaarheid is het allemaal niet overzichtelijker (omdat er dan nog steeds e-steps met en zonder kenteken zijn die beiden legaal kunnen zijn op de weg...

Overigens staat mij nog deze post bij:
jack zomer schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:26:
[...]

voor het moment maakt het niet uit.
Beide zijn niet toegestaan op de weg op dit moment.

Er loopt een rechtzaak ivm een ongeluk met een step met trapondersteuning,
Maar de rechter kwam er nog niet uit, dus nu begin 2024 verder.
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBDHA:2023:8146

en schijnen fabrieksaf trap ondersteunende steppen te zijn, die mogelijk wel oke zijn.
Maar goed, 2024 zal het laten weten
Op die tussentuitspraak is geen definitieve uitspraak vindbaar. Een defintieve uitspraak zou in dit geval zeker gepubliceerd zijn op rechtspraak.nl. Ik vermoed daarom dat ná de tussenuitspraak de partijen uiteindelijk toch nog hebben geschikt. Dat is wel jammer, omdat in de tussenuitspraak de rechter neigde nee antwoord op de vraag over de eerste (of de tweede) redenering:
ECLI:NL:RBDHA:2023:8146
r.o.v. 2.3.5.2 Teneinde vastgesteld te krijgen of de step na het ombouwen aan de eisen van een elektrische step / fiets met trapondersteuning voldoet, en dat deze dus op de openbare weg mocht, is de kantonrechter voornemens een deskundige te benoemen om een onderzoek naar de elektrische step in te stellen en gemotiveerd antwoord te geven op de volgende vragen:

1. heeft de fabrikant van de elektrische step in een (informatie)dossier aangegeven dat deze step aan is te passen naar een elektrische step met trapondersteuning?

2. voldoet de step aan de vereisten van een elektrische step met trapondersteuning?

3. zou de omgebouwde elektrische step na een keuring voldoende veilig worden geacht om toegelaten te worden tot de Nederlandse markt en op de openbare weg?

4. welke op- en aanmerkingen zijn er verder nog te maken die voor de door de kantonrechter te nemen beslissing van belang kunnen zijn?
In de vraagstelling kun je lezen dat de rechter neigt naar iets tussen 1 en 2: het voertuig moet in ieder geval volgens de fabrikant aangepast (en daarmee legaal gemaakt) kunnen worden. Echter, dit is dus vóór dat huidige wetgeving (goedkeuring/toelating door RDW en kentekening e.d.), dus in hoeverre dit tussenoordeel nog richtinggevend is, is de vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:05
@Goverman Dank je wel voor je uitgebreide bericht. Uiteindelijk komt het er op neer, dat ook met de nieuwe wetgeving het niet duidelijk is en ik verwacht dat de kans op staande houding groter is geworden en er dan best wel wat discussies zullen ontstaan waarbij dat tot nu toe een stuk minder was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

Goverman schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:07:
[...]
Het kenteken staat verder los van de eisen die worden gesteld aan de voertuigen, die zijn - afgaande op de Kamerbrief - wel (wat) verruimd.
Wat is er verruimd dan? en waar zou dat moeten staan...? Ik kan er nergens iets over vinden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:14
6,5 jaar na opening van dit topic is eindelijk een elektrische step legaal in Nederland (naja, misschien een uitzondering hier en daar die er al waren).
En trots dat ze zijn (in het journaal) :D

Ondertussen word je nog steeds van je sokken gereden door de fatbikes, die vreemd genoeg ook grotendeels illegaal zijn, maar waar geen heisa over is :?

Zo'n stepje had ik 5 jaar terug leuk gevonden voor een paar honderd euro. Maar nu is de lol er al wat vanaf en al helemaal niet voor 1900 euro 8)7

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

Woohooo schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:51:
[...]

Wat is er verruimd dan? en waar zou dat moeten staan...? Ik kan er nergens iets over vinden
Het antwoord is: lees de Kamerbrief, daar staat het *letterlijk* in...
Per 1 januari 2024 zijn de goedkeuringseisen voor bijzondere bromfietsen zoveel
mogelijk beleidsneutraal, dus zonder wijzigingen, overgezet. Hiervoor is destijds
gekozen, omdat de inhoudelijke discussie over toelatingseisen in het kader voor
Lichte Elektrische Voertuigen (LEV-kader) nog volop bezig was en er op dat
moment onvoldoende informatie beschikbaar was op goede keuzes te maken.

Sindsdien is veel onderzoek gedaan en informatie verzameld. Hieruit is gebleken
dat twee eisen, die zijn overgenomen uit Europese regels voor bromfietsen, niet
passen bij bijzondere bromfietsen. Daarom wordt nu een wijziging van de
Regeling voertuigen voorbereid, waarin twee punten worden aangepast:
- De kentekenplaat voor bijzondere bromfietsen is kleiner; en
- De verplichte hoogte van 25 cm van de verlichting op de achterzijde is
aangepast, omdat sommige bijzondere bromfietsen, zoals segways en e-steps,
een lage achterkant hebben.2

2 www.internetconsultatie.n...uigen_bijz_bromfietsen/b1
Die verruiming is dus vooral van belang voor fabrikanten en de RDW, omdat een fabrikant meer ontwerpvrijheid heeft en de RDW meer beoordelingsruimte heeft t.a.v. bovenstaande. Voor jou (als consument) is dit allemaal niet heel relevant, omdat jij hier niet zoveel mee kan. Immers, een voertuig met kenteken (dus goedgekeurd e.d.) is een voertuig met een kenteken. Jij hoeft je dan ook niet af te vragen of de hoogte van de verlichting wel okay is, zolang er een kenteken op zit, is het goed.

[ Voor 9% gewijzigd door Goverman op 02-07-2025 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Woohooo schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:51:
[...]
Er is natuurlijk helemaal geen verruiming. Ze hebben in feite al het licht elektrisch vervoer illegaal gemaakt.
Dat er ooit misschien een step gemaakt gaat worden van bijna 2000 euro is de bekende uitzondering.
En dan is het nog maar afwachten of die step er ooit komt voor dat bedrag en nog geen productielijn.
Dat het kenteken iets lager geplaatst en kleiner mag is niet eens noemenswaardig natuurlijk.

Maar of mensen die gewoon blijven rijden met LEV nu massaal een boete krijgen is nogal twijfelachtig.
Want Den Haag kennende zitten er stevige mazen in dat soort ondoordachte stupide wetgeving.
Wanneer een slimme advocaat die ontdekt is het via jurisprudentie snel klaar met dat verbod.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

In heel Europa kan het, maar in Nederland moet er weer een hele regel kermis van gemaakt worden.

1900 euro, niet inklapbaar en dus ook niet makkelijk mee te nemen, ik rijdt nog wel even illegaal door op mijn e-step zoals half Nederland inmiddels ook illegaal op fatbikes rond rijdt.

Ik moest laatst in een stad zijn, en kon enkel parkeren bij een P&R, op 15 min loopafstand, dan is een (opklapbare) step ideaal _/-\o_

[ Voor 19% gewijzigd door revolution-nl op 03-07-2025 00:16 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

revolution-nl schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 00:13:
In heel Europa kan het, maar in Nederland moet er weer een hele regel kermis van gemaakt worden.

1900 euro, niet inklapbaar en dus ook niet makkelijk mee te nemen, ik rijdt nog wel even illegaal door op mijn e-step zoals half Nederland inmiddels ook illegaal op fatbikes rond rijdt.

Ik moest laatst in een stad zijn, en kon enkel parkeren bij een P&R, op 15 min loopafstand, dan is een (opklapbare) step ideaal _/-\o_
Van die 1900 euro kan je ook een heleboel boetes betalen. Mocht het al zover komen. :N

Den Haag is terecht huiverig om veel steps in het verkeer te hebben.
Daar komen te veel ongelukken van, zeker met opgevoerde steps.
Dat zien we nu in feite al met de fatbikes gebeuren.

https://www.rtl.nl/nieuws...en-fatbike-door-mooi-weer
Het zonnige weer lokt jongeren massaal naar buiten, wat volgens traumachirurgen van ziekenhuizen uit Den Haag en Utrecht op de spoedeisende hulp leidt tot meer gewonden door fatbikes. Traumachirurg Detlef van der Velde zag de afgelopen week zeker twintig patiënten die daardoor ernstig letsel hadden opgelopen. "Wat wij hier zien, is echt ernstig."
Geen enkele politieke partij wil er zijn handen aan branden dat dit met stepjes nog veel vaker gaat gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:52
keuringsdienst schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 00:52:
[...]

Van die 1900 euro kan je ook een heleboel boetes betalen. Mocht het al zover komen. :N

Den Haag is terecht huiverig om veel steps in het verkeer te hebben.
Daar komen te veel ongelukken van, zeker met opgevoerde steps.
Dat zien we nu in feite al met de fatbikes gebeuren.

https://www.rtl.nl/nieuws...en-fatbike-door-mooi-weer
Ik zie nergens cijfers in dat bericht. Of dat jongeren minder ongelukken zouden hebben als ze allemaal op een elektrische fiets zouden rijden.

Dat er meer mensen naar buiten gaan met mooi weer is altijd zo. Dan vallen de bejaarden ook met bosjes uit op de ebike, maar de lobby gaat altijd over stepjes, fatbikes en deelscooters. Nieuwswaarde nul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Elke vorm van mobiliteit brengt risico's met zich mee, ook voor mede weggebruikers.
Dat de grote steden zich zorgen maken snap ik, maar als ik dieper kijk ligt dat met name aan de grote drukte veroorzaakt door auto's waardoor fietsers, voetgangers etc gewoon te weinig ruimte overhouden.
Ik zie hierin geen reden om e-steps niet toe te laten, maar dat gaat ze wel parkeerinkomsten schelen })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

BarôZZa schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:45:
[...]
Ik zie nergens cijfers in dat bericht. Of dat jongeren minder ongelukken zouden hebben als ze allemaal op een elektrische fiets zouden rijden.

Dat er meer mensen naar buiten gaan met mooi weer is altijd zo. Dan vallen de bejaarden ook met bosjes uit op de ebike, maar de lobby gaat altijd over stepjes, fatbikes en deelscooters. Nieuwswaarde nul
Veel zeggend dat je nou net de cijfers hebt gemist: 1 Trauma Chirurg meer dan 20 in 1 week.

Zie:

Traumachirurg Detlef van der Velde zag de afgelopen week -> zeker twintig patiënten <- die daardoor ernstig letsel hadden opgelopen.

Hint: hij is niet de enige dienstdoende traumachirurg in Nederland... :F

Wel apart dat mensen inmiddels algemeen bekende feiten zoals al jaren hoge cijfers van ernstig letsels met fatbikes gaan ontkennen. Maar goed, wanneer mensen alleen socials lezen krijg je dat natuurlijk niet mee...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soppyscroll
Ik hoop dat er ook 1 ingeklapte versie uitkomt die goedgekeurd wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Soppyscroll schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:59:
Ik hoop dat er ook 1 ingeklapte versie uitkomt die goedgekeurd wordt
En dan niet voor dat woekerbedrag van 1900 euro maar voor maximaal 800 euro.
Niet zwaarder dan 18 KG is ook een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/edA8BpEpi_yBQjXotk81Btz8eVQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B59tfcDbM9cK6Ez8kKTA64ss.png?f=fotoalbum_large
Benieuwd na de prijs en welke fabrikant dit is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:09
Soppyscroll schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:51:
[Afbeelding]
Wat is er na de prijs?

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

[Afbeelding]
Evolve staat er op de zijkant. Ken Evolve al jaren, maar alleen van eskateboards. Australische vendor die wel vaak ook flink aan de bovenkant van de markt zitten kwa prijs. Prijs kwaliteitsverhouding was altijd bedroevend. Verwacht hier niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:28
Devian schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:16:
[...]

Wat is er na de prijs?
Misschien een vervelend forumlid die iemand terecht gaat wijzen op een fout?

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:28
Woohooo schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:12:
[...]

Evolve staat er op de zijkant. Ken Evolve al jaren, maar alleen van eskateboards. Australische vendor die wel vaak ook flink aan de bovenkant van de markt zitten kwa prijs. Prijs kwaliteitsverhouding was altijd bedroevend. Verwacht hier niet anders.
Hij ziet er wel gaaf uit. Ik denk dat je even een jaartje moet wachten om betere opties te krijgen qua prijs/kwaliteit-verhouding.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Volgens Legaalrijden waren er vorig jaar al 5 aanvragen gedaan voor een keuring van nieuwe legale steps.
Die zouden dan dankzij een evt toekomstige goedkeuring door de RDW legaal de weg op mogen.
De Selena van1900 euro, 30 KG niet inklapbaar was er daar 1 van.
Deze schijnt inmiddels al 27.000 koopopties te hebben.

Er zijn 5 leveranciers die een poging ter legalisatie hebben gewaagd met hun e-step. Met de kennis van nu is er 1 fabrikant die dat is gelukt. Deze e-step mag vanaf 1 juli legaal de weg op als je hem verzekerd. De prijs is €1900 en dat is een fors bedrag als je bedenkt dat je in de rest van Europa met een e-step van € 750 ook prima veilig kan rondtoeren.

https://www.legaalrijden....ets-regels-mag-de-weg-op/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

[Afbeelding]
Lijkt wederom een step die niet inklapbaar is. 99% dat de RDW weer kansloze spelregels krijgt/heeft;

- niet inklapbaar
- spiegel
- veel te grote kenteken-sticker/plaat

Het hele voordeel om zo'n ding mee te nemen in het OV of naar een P+R oid is compleet verziekt. Lang leven de fietsenlobby 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door JB op 07-07-2025 16:21 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:19
Maar in tegenstelling tot de snorfiets geen helm of rijbewijs nodig.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje

pfff 1900 eurootjes !!!

Hoe ga je die op slot zetten?

[ Voor 21% gewijzigd door eenhoorntje op 07-07-2025 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

eenhoorntje schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:16:

pfff 1900 eurootjes !!!

Hoe ga je die op slot zetten?
of je volgt het topic :>

die Selena is al tig keer benoemd :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eenhoorntje
franssie schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:21:
[...]

of je volgt het topic :>

die Selena is al tig keer benoemd :+
Sorry, over heen gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi Vader
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-09 23:03
JB schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:16:
[...]

Lijkt wederom een step die niet inklapbaar is. 99% dat de RDW weer kansloze spelregels krijgt/heeft;

- niet inklapbaar
- spiegel

Het hele voordeel om zo'n ding mee te nemen in het OV of naar een P+R oid is compleet verziekt. Lang leven de fietsenlobby 8)7
Komt nog bij dat Barry Madlener een PVVer is en die zijn euro sceptisch. In heel Europa zijn de regels ook veel minder streng en deze minister kijkt niet naar de regels in de landen om ons heen.

Ga voor alle vragen over woordblindheid naar www.dyslexie.nl (of was het nu www.dyslexi.nl of eeh www.dislexie.nl of www.dyslexy.nl of www.dysleksie.nl of www.disleksi.nl of www.dysleksi.nl of eeeehh.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
[...]

- niet inklapbaar
- spiegel

Daar ben ik ook beetje bang voor. Niet inklapbaar…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik dacht, na jaren van wachten, eens checken welke opties er nu zijn.

Kom van een koude kermis thuis, in 99% nog altijd de welbekende illegale steps. Jammer genoeg ben ik daar niet van, wil geen gezeik als ik brokken maak en onverzekerd op de openbare weg kachel.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

[...]

- niet inklapbaar
- spiegel

Een inklapbare beugel spiegel links is wel echt heel erg handig.
Liefst zonder dwang. Te koop op Ali voor maar een paar euro, dat werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
Ik las ergens een review of een van de legale e steps. Ging om de kickbike fat max. Dat je eigenlijk beter een e scooter kan kopen.

Hoe denken jullie daarover?

Je neemt bijna geen ruimte in. Misschien leuk voor woon-werkverkeer tot 10km maximaal. Nadeel kan zijn in de winter als het glad is. Zou zelf wel een helm op doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Hoe ik er over denk ik vrij simpel, ik wil naar het station kunnen steppen (zeg 2,5 kilometer) en dan met de trein, en dan naar werkt.
De huidige esteps zijn simpelweg te lomp hiervoor, zal ook niet onder de vouwfiets regeling vallen, dus eerder een e-vouwfiets dan een e-step voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• {Rudolf}
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
Oh wat een teleurstelling.
Ik had echt gehoopt dat er meteen meerdere spelers op de markt zouden komen.

Maar voorlopig alleen de Selana Alpha… Erg duur, lomp en beperkt. Het scherm biedt nauwelijks functies en zover ik kan vinden is de motor max. 350 W, zonder enige vorm van boost of extra power bij een heuvel.

Ik wil zo graag een legale e-step om lekker te toeren en van de natuur te genieten, maar ik vind het een groot risico om de Alpha te bestellen. Hij is prijzig, er zijn nog nauwelijks gebruikerservaringen en reviews, en de duurzaamheid is onzeker.

Aan de andere kant: als ik zeker wist dat het nog minstens een jaar gaat duren voordat er andere merken of modellen legaal beschikbaar komen, zou ik de Alpha misschien tóch overwegen.

Zijn er hier al mensen die ‘m besteld hebben of kunnen delen hoe de eerste ervaringen zijn(proefrit)? En wat denken jullie: gaan er binnenkort meer legale modellen komen, of blijft het voorlopig alleen deze ene optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
Er zullen vast meerdere partijen op de markt komen, de "legale" markt is nieuw. Hoop zelf dat
er niet te veel troep merken bij gaan komen.

Best prijzig, ja mee eens. Maar wat kost een fatsoenlijke fiets tegenwoordig ? Een beetje fiets
gaat zo richting de 3500 Euro. Er zullen waarschijnlijk weinig reviews komen (Mede door de prijs).
Duurzaamheid is ook een dingetje, ga er van uit dat er bij de keuring dingen goed gebeuren.

De Kickbike is volgens mij het andere legale alternatief (verkrijgbaar als gewone en als e step)
Maar ook daarbij zit je aan ongeveer hetzelfde bedrag.

Nog niet besteld zelf, wel interesse in een legale e step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Het idee moet mede ook compact zijn IMHO. Dat is het verre van. Keuring != dwars doen.

Dan de prijs. Heel Europa kan het ook met steps van 350 euro. Zelfs in Gründlichkeit-Duitsland. Dit heeft niks te maken met de essentie.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
Daar zit ook wat in, helaas zijn we hier in NL van de regeltjes.
Maar als ik nu even goed in het verleden kijk is die keuring misschien ook
niet helemaal je van het (zie de bakfiets frames die breken)

Maar ik kan best begrijpen dat opvouwbaar een zwakker constructie is/kan zijn.
Ik heb liever dat het een product is wat lang mee gaat. Wat we ook van ongeveer 2000 euro mogen verwachten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

Heel artikel op de T vandaag waarin de "makers" van Selana aan het woord gelaten worden.
Zit achter een paywall helaas.
https://www.telegraaf.nl/...s-handhaven/87389872.html

Wat ik er vooral uithaalde waren de volgende passages:
De deuren van de kantoorruimte in Amsterdam-west staan altijd open, mensen lopen in en uit bij Max Schalow (27) en zijn compagnon Chingiskhan Kazakhstan (27). Liefst willen ze naar Zuid verhuizen, waar hun potentiële klanten zitten. De eerste vracht e-steps is in productie, vertelt Schalow. Voor de deur staat de enige e-step van Nederland met een blauwe kentekenplaat. Een uniek ding dus.
,,Wij mikken op een redelijk vermogende klant. De mensen die de Selena bestellen zijn 30-40 jaar oud. De zakenlui bij wie de lifestyle past, die zich verplaatsen door stedelijk gebied en een week kunnen doen met de actieradius van 60 kilometer. Maar we komen ook met goedkopere varianten. Als je nu ziet dat er 300.000 ’illegale’ steps zijn verkocht, zou een miljoen legale stepjes mogelijk moeten zijn.’’
Als wij uitleggen dat wij echt iets anders maken, draaien ze bij. Onze step kan je niet hacken, niet opvoeren, heeft een goede balans, licht, richtingaanwijzers.
Dat van dat hacken en 'niet opvoeren' valt natuurlijk nog te bezien. (lijkt me duidelijk dat die stelling "hier" al helemaal weinig waarde heeft).
Hij is dus stabiell(er) vanwege een groot nadeel; niet inklapbaar zijn. En heeft richtingaanwijzers....

De enige legale, maar hun doelgroep is wel vrij beperkt.
Ben wel benieuwd naar de aangekonidigde goedkopere modellen.

[ Voor 5% gewijzigd door SuBBaSS op 05-09-2025 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Makers van eerste legale e-step vrezen helmplicht en lokale verboden: ’Laat de politie eerst de bestaande regels handhaven’
AMSTERDAM - De makers van Selana, de eerste legale step in Nederland, belandden onbedoeld in het hart van een discussie over verkeersveiligheid. Zijn ze net legaal, roepen politici alweer om een helmplicht of zelfs lokale verboden. ,,De reacties zijn politiek en emotioneel.’’

De deuren van de kantoorruimte in Amsterdam-west staan altijd open, mensen lopen in en uit bij Max Schalow (27) en zijn compagnon Chingiskhan Kazakhstan (27). Liefst willen ze naar Zuid verhuizen, waar hun potentiële klanten zitten. De eerste vracht e-steps is in productie, vertelt Schalow. Voor de deur staat de enige e-step van Nederland met een blauwe kentekenplaat. Een uniek ding dus.

Een legale e-step. Daar hebben jullie zes jaar voor moeten knokken?
,,We dachten dat goedkeuring een jaar zou duren. Maar het bleek veel ingewikkelder. De RDW heeft een heel strikte keuringsafdeling. En niet alleen op de hardware. We moesten een producent worden en staan nu in hetzelfde lijstje als Mercedes en Toyota. En het is niet alsof ze je helpen; je hoort dat iets niet voldoet, maar niet hoe het dan wel moet. Dus dat was wel eens ontmoedigend.”

Afgelopen juli werd de typegoedkeuring voor e-steps ingevoerd. Twee weken ervoor kregen jullie te horen dat jullie step legaal werd.
,,Klopt, al geloofden we het nog niet helemaal. We hebben wel eens eerder gehoord dat onze hardware was goedgekeurd. Toen lieten we er 500 bouwen, en werden de regels toch weer veranderd. Moesten we honderden steps verkopen in het buitenland, waar ze wel legaal waren. Maar het was echt waar. Nu zijn we bezig met de productie van de eerste 1200 steps, die eind oktober klaar zijn. Daarna kunnen we er 5000 per maand maken.”

De afgelopen jaren zijn 300.000 elektrische stepjes verkocht in Nederland voor veel lagere prijzen dan jullie Selena. Die goedkope stepjes mogen de weg niet op, maar het gebeurt volop. Hoe concurreer je daarmee?
,,De politie moet de regels handhaven, boetes uitdelen. We hebben daar ook met hen over gesproken. We hebben vertrouwen dat mensen ons product willen kopen, maar die concurrentie wordt lastig. Het hele goedkeuringsproces heeft ons product duur gemaakt. Maar een boete is ook hoog, daar zitten mensen niet op te wachten.”

Handhaving is wel een probleem. Kijk naar de bonafide fatbike-fabrikanten die het afleggen tegen de invoer van goedkope Chinese beunfietsen?
,,Daarom moeten we ons verhaal blijven vertellen, ook aan de politie, politici en gemeenten. We geloven dat we die strijd kunnen winnen.”

Over gemeenten gesproken: deze week bleek dat vijf grote gemeenten de wettelijke ruimte willen om e-steps te kunnen verbieden. Dat zou een streep door de rekening zijn voor jullie?
,,In gesprekken met gemeenten blijkt dat zij de e-step associëren met dat soort dingen (Schalow wijst naar een goedkope e-step in de hoek, red.). Hun reacties zijn politiek en emotioneel. Als wij uitleggen dat wij echt iets anders maken, draaien ze bij. Onze step kan je niet hacken, niet opvoeren, heeft een goede balans, licht, richtingaanwijzers. Dan snappen ze ook dat de e-step volledig verbannen oneerlijk zou zijn. Er moet ergens een tussenweg zijn in de regelgeving tussen alles toelaten en alles verbannen.”

Vorige week kondigde minister Tieman aan een helmplicht te willen voor minderjarigen op e-bikes. Om een waterbedeffect te voorkomen wil hij ook een helmplicht voor andere elektrische voertuigen zoals jullie e-step. Is dat een tussenweg waar je mee kan leven?
,,Een helmplicht voor minderjarigen is logisch, maar daarboven zou het aan de gebruiker moeten zijn. Want je ontmoedigt gebruik van voertuigen die juist passen in drukke steden. Werk liever aan goede fietsinfrastructuur die je beschermt tegen auto’s. Die zijn het gevaar, die zijn het probleem. Maar wat ik wel zou toejuichen is een typegoedkeuring voor alle elektrische voertuigen, dus ook e-bikes. Maak ze maar veiliger.”

Hoe groot kan de markt voor e-steps worden?
,,Wij mikken op een redelijk vermogende klant. De mensen die de Selena bestellen zijn 30-40 jaar oud. De zakenlui bij wie de lifestyle past, die zich verplaatsen door stedelijk gebied en een week kunnen doen met de actieradius van 60 kilometer. Maar we komen ook met goedkopere varianten. Als je nu ziet dat er 300.000 ’illegale’ steps zijn verkocht, zou een miljoen legale stepjes mogelijk moeten zijn.’’
Echt weer een typisch belabberd telegraaf artikel...

Anyway; €1900 (zwart) of €2100 (wit) voor een niet inklapbare step met een bereik van max 60km.Zeg het maar: wie is de doelgroep? Ow een extra batterij kost €500 plus €100 per jaar voor een verplicht abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

De snuivende Zuidas? :D

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Vergelijkbare steps van andere fabrikanten kosten zo'n €600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Je gaat je bijna afvragen waarom het hun wel gelukt is...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

eenhoorntje schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 10:45:
Daar zit ook wat in, helaas zijn we hier in NL van de regeltjes.
Maar als ik nu even goed in het verleden kijk is die keuring misschien ook
niet helemaal je van het (zie de bakfiets frames die breken)

Maar ik kan best begrijpen dat opvouwbaar een zwakker constructie is/kan zijn.
Ik heb liever dat het een product is wat lang mee gaat. Wat we ook van ongeveer 2000 euro mogen verwachten
Maar zo rijden er hier vouwfietsen op die met zo'n zelfde systeem uitgerust zijn. En die zie je ook al jaren in een elektrische variant. Daar speelde dat argument blijkbaar niet?
Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk op basis waarvan die Selana nu wel toegelaten is. Zou dat op die richtingaanwijzers aankomen? Eerlijk is eerlijk; op zo'n step is je hand uitsteken (/met een hand rijden) een uitdaging, eigenlijk gewoon gevaarlijk.
Maar laten we nou niet gaan doen alsof het voor andere fietspadgebrukers standaard is om die handen te gebruiken.. Dus wordt iets heel selectief belangrijk gemaakt wmb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Iets met een Fietsersbond... ;)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

JB schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:24:
Iets met een Fietsersbond... ;)
Wat dan? Iets van inhoud is wel wenselijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:52
eenhoorntje schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 09:26:
Er zullen vast meerdere partijen op de markt komen, de "legale" markt is nieuw. Hoop zelf dat
er niet te veel troep merken bij gaan komen.

Best prijzig, ja mee eens. Maar wat kost een fatsoenlijke fiets tegenwoordig ? Een beetje fiets
gaat zo richting de 3500 Euro. Er zullen waarschijnlijk weinig reviews komen (Mede door de prijs).
Duurzaamheid is ook een dingetje, ga er van uit dat er bij de keuring dingen goed gebeuren.

De Kickbike is volgens mij het andere legale alternatief (verkrijgbaar als gewone en als e step)
Maar ook daarbij zit je aan ongeveer hetzelfde bedrag.

Nog niet besteld zelf, wel interesse in een legale e step
3500 euro voor een fiets? Heel de stad hier rijdt op een fatbike van een paar honderd euro. Incl alle voedsel bezorgers en die zullen wel meer km maken dan de gemiddelde IT'er hier

Ze hebben de Hollanders echt wijs kunnen maken dat een fiets 3500 euro kost en een step 2000 zou moeten zijn _o-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

sjirafje schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:59:
[...]
Echt weer een typisch belabberd telegraaf artikel...

Anyway; €1900 (zwart) of €2100 (wit) voor een niet inklapbare step met een bereik van max 60km.Zeg het maar: wie is de doelgroep? Ow een extra batterij kost €500 plus €100 per jaar voor een verplicht abonnement.
In juli van dit jaar hadden al 27.000 mensen een koopoptie genomen op deze step.
Gemiddeld kost hij blijkbaar 2.000 euro X 27.000 = 54 miljoen omzet.
De step zal niet meer dan 600 euro waard zijn, dan is de winst dus 38 miljoen.
Mondkapjes V 2.0 ?

Het is niet bekend welke groepen mensen die duizenden koopopties genomen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Ik vind het te kort door de bocht om van 38 miljoen winst te spreken. Omdat het hier om een veel kleinere serie gaat dan bij de grote fabrikanten zijn de productiekosten een stuk hoger, ook de ontwikkelkosten moeten meegenomen worden. Het is me ook niet duidelijk waar de bulk van de productie plaats vind en of er bv in Nederland nog assemblage plaats vind. Maar ik vermoed wel dat er met een prijs van €2000 een behoorlijke winstmarge op zit.

Overigens valt het nog te bezien hoeveel mensen daadwerkelijk overgaan tot aanschaf.

Pagina: 1 ... 46 47 Laatste

Let op:
Zoals in de topicstart al duidelijk is aangegeven, er is op het moment nog steeds veel onduidelijk over de legaliteit van het gebruik van e-steps op de openbare weg in Nederland. Dat betekent niet dat de e-steps op zichzelf illegaal zijn, op privéterrein mogen ze sowieso zonder restricties gebruikt worden.
Gebruik op de openbare weg is te aller tijden voor rekening en risico van de berijder en het is de berijder die zich bewust moet zijn van de geldende regels op de plaats waar hij of zij een e-step gebruikt.

Andere gebruikers hierover aanspreken is daarom ongewenst en wordt niet getolereerd en willen we daarom hierna ook niet meer zien.

RECALL:
Xiaomi heeft een recall uitgevaardigd voor de Mi Electric Scooter.