Tja, ik heb het specifieke merk Denver zoals de Lidl verkocht nog niet van dichtbij gezien, maar deze categorie van knip-en-plak-ontwerp elektrische steps (ik noem het zo omdat je blijkbaar bij Chinese fabrikanten makkelijk whitelabel je "eigen" model kunt samenstellen) doet bij mij wat alarmbelletjes rinkelen.
Zo'n soort step (maar dan van het merk Bohlt, gekocht bij Makro) heb ik gehad voordat ik een M365 kocht. Deze step, die mijn vrienden al snel de bijnaam "crapstep" hadden gegeven, wordt overigens verkocht onder veel verschillende merken. Hoewel er onderlinge verschillen zijn, lijken ze veel op elkaar.
Zo'n crapstep is fantastisch voor gladde vloeren en asfalt. Ik heb er, toen ik last begon te krijgen van m'n voeten, veel aan gehad. Het verbaasde mij dat bij het ziekenhuis niet moeilijk wordt gedaan als je je binnen langzaam laat voortbewegen op zo'n elektrische step. Want met deze step kun je heel goed stapvoets rijden, iets dat me bij de M365 veel meer oefening kostte. Bij een grote conferentie in beurshallen was het een fantastisch ding om te hebben, en ook voor een kort ritje naar de supermarkt was ie leuk. Maar ik moest dan wel naar een andere supermarkt dan normaal, want op de route naar mijn gebruikelijke supermarkt is het wegdek niet geschikt voor kleine harde wielen. Je ogen schudden zo hard in je schedel dat je 't niet goed kunt bijhouden en geen stabiel beeld meer hebt; ik werd er snel misselijk van en kreeg pijn in m'n oogspieren; best een rare ervaring. Je gewrichten krijgen ook veel klappen te verduren, en mijn lijf kon daar niet zo goed tegen. En de step zelf rammelt ook kapot als je 'm toch buiten blijft gebruiken. Zowel mijn crapstep als dezelfde van een vriend, moesten terug naar de winkel voor reparatie, terwijl we er niks geks mee deden.
Ikea heeft in 't buitenland een elektrische step genaamd PENDLA gehad, teruggeroepen, en van de markt gehaald. Ook die step had de karakteristieken van de generieke goedkope Chinese step: alle elektronica en accu's in de stuurstang, en die stereotype gas- en remhendeltjes en dat ene LCD met drie knopjes. Nu zijn er zoals gezegd onderlinge verschillen tussen al die steps, maar het valt op dat zelfs de dingen met een merknaam niet geweldig zijn.
Afhankelijk van waar je 'm wil gebruiken, kan het een goede keuze zijn. Zoals gezegd was ie best geschikt voor lange afstanden in grote gebouwen. Maar voor buiten? Nee.
Het enige wat ik mis van de crapstep, is de locatie van de oplaadaansluiting: aan de bovenkant. Bij de M365 vind ik het toch erg oncomfortabel dat de oplaadpoort helemaal onderaan zit en je er dus niet bij kunt zonder te bukken.
[
Voor 6% gewijzigd door
Juerd op 08-04-2020 22:04
]