Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote elektrische steps topic

Pagina: 1 ... 27 28 29 Laatste
Acties:

• nst6ldr
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 11:06

nst6ldr

gold noob report

j0rDy schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 08:47:
Wellicht ongerelateerd maar wel interessant om te onderzoeken hoe deze wet geinterpeteerd wordt, stel ik koop een xiaomi himo v1 electrische fiets met gashendel, deze voldoet aan de eisen op rem/knipperlicht na, ik bestel op ali een achterlicht met ingeboude knipperlichten op usb met afstandsbediening en bar end knipperlichten, monteer deze en de fiets voldoet vervolgens aan alle eisen, kan ik dan lags de rwd voor een plaat (accepteren ze knipperlichten die afzonderlijk bedienbaar zijn en niet zijn aangesloten op de accu?) of dient hier een soort van typegoedkeuring op het model voor te komen?
Er zijn meer eisen dan dat, waaronder documentatie en volgens mij willen ze 'm ook testen. Maar ja, dat zou kunnen, alleen is het een prijzige onderneming en geen step.

Rheinmetall Borsig <3

• j0rDy
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 12:50
nst6ldr schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 09:41:
[...]

Er zijn meer eisen dan dat, waaronder documentatie en volgens mij willen ze 'm ook testen. Maar ja, dat zou kunnen, alleen is het een prijzige onderneming en geen step.
Ik had al het vermoeden dat er meer bij kwam kijken (bijvoorbeeld documentatie), testen kan natuurlijk want alles werkt/voldoet aan de eisen, prijzig valt wel mee gok ik (die vouwfiets is voor 350,- aan te schaffen, nog wat verzend/importkosten erbij en een paar tientjes aan ali spul), maar inderdaad, geen step.

Ik heb ook liever dat ze gewoon plev toestaan op het fietspad met helmplicht, maar dat gaat nog wel even duren, zeker als we op de eu moeten wachten, if ever...

• groggy
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
j0rDy schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 10:51:
[...]

Ik had al het vermoeden dat er meer bij kwam kijken (bijvoorbeeld documentatie), testen kan natuurlijk want alles werkt/voldoet aan de eisen, prijzig valt wel mee gok ik (die vouwfiets is voor 350,- aan te schaffen, nog wat verzend/importkosten erbij en een paar tientjes aan ali spul), maar inderdaad, geen step.

Ik heb ook liever dat ze gewoon plev toestaan op het fietspad met helmplicht, maar dat gaat nog wel even duren, zeker als we op de eu moeten wachten, if ever...
Jij denkt dat de rwd gratis werkt? En met dat testen wordt bedoeld gedocumenteerd testen

• j0rDy
groggy schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 10:59:
[...]

Jij denkt dat de rwd gratis werkt? En met dat testen wordt bedoeld gedocumenteerd testen
Heh, natuurlijk niet! Kan de kosten zo niet vinden maar wel het uurtarief: 128,- dit zal snel in de kosten lopen ja...

Ik rij voorlopig gewoon door op mijn electrische longboard, tijd voor mooi weer!

Kwam deze net nog tegen: https://autobahn.eu/artik...oards-eindelijk-de-weg-op

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
-tom-562 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 08:28:
[...]

Ze worden goedgekeurd, als ze aan de eisen voldoen. Zo simpel is het :P
als de eu met miljardenboetes komt welke doorberekend worden aan de gemeentes en alle wegen en woningbouwprojecten worden gestopt, dan worden de regels heel erg snel soepeler. zo simpel is het.

alleen is het hopen dat de beleidsvormers niet zo simpel zijn dat ze maar afwachten

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Slmt9
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 21-02 10:06
Ik heb sinds twee weken de windgoo b3. Ontzettend blij mee. Maar wat een gedoe hebben we met de banden. Ik ben benieuwd of meerdere mensen dit herkennen.

Via de winkel kregen wij Slime geadviseerd, een seal die je in de binnenbanden spuit en als er dan een klein gaatje is, gaat de Slime erin zitten. Je hebt dan twee jaar geen lekke banden.

Wij kregen de banden op 1.5 bar. Ze mogen 2.4-4.1 bar hebben. Slime erin gedaan en op 3 bar gezet. Tillen de step op en ineens ontploft de achterband. Niet lang daarna zien we ook een bobbel in de achterband. Voor de zekerheid twee nieuwe binnenbanden van Schwalbe gekocht. Dit gaat goed en na een paar dagen weer Slime erin en maar opgepompt tot 2.1 bar voor de zekerheid. Dag later, weer in elke band een bochel. Binnenband eruit gehaald en die lijkt gewoon rond, eenmaal in de buitenband weer een bochel.
Ik snap er echt helemaal niets meer van!

Hoe is jullie ervaring met Slime?

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 11:49
Wat is dat voor gedrocht, die windgoo? :p is dat een werkelijk een E-Step?

Geen ervaring met slime. Lijkt me meer zo'n oplapmiddel, waar je sowieso gewoon heel je band mee verpest.

[Voor 50% gewijzigd door bottom line op 26-01-2020 00:24]

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Slmt9 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 21:51:
Ik heb sinds twee weken de windgoo b3. Ontzettend blij mee. Maar wat een gedoe hebben we met de banden. Ik ben benieuwd of meerdere mensen dit herkennen.

Via de winkel kregen wij Slime geadviseerd, een seal die je in de binnenbanden spuit en als er dan een klein gaatje is, gaat de Slime erin zitten. Je hebt dan twee jaar geen lekke banden.

Wij kregen de banden op 1.5 bar. Ze mogen 2.4-4.1 bar hebben. Slime erin gedaan en op 3 bar gezet. Tillen de step op en ineens ontploft de achterband. Niet lang daarna zien we ook een bobbel in de achterband. Voor de zekerheid twee nieuwe binnenbanden van Schwalbe gekocht. Dit gaat goed en na een paar dagen weer Slime erin en maar opgepompt tot 2.1 bar voor de zekerheid. Dag later, weer in elke band een bochel. Binnenband eruit gehaald en die lijkt gewoon rond, eenmaal in de buitenband weer een bochel.
Ik snap er echt helemaal niets meer van!

Hoe is jullie ervaring met Slime?
Uitzonderingen daar gelaten komen, tenzij je binnenband dubbel zit, bulten altijd van de buitenband. Koop nieuwe kwaliteitsbuitenbandjes en de noodzaak om latex in je binnenbanden te spuiten is ook een stuk kleiner.

• Slmt9
@goldensample: bedankt voor je reactie. Wat ik raar vind is dat ik voor en tussen twee andere binnenbanden door zonder Slime reed. Toen had ik geen bobbel.

Hoe dan ook ga ik sowieso even twee goede buitenbanden halen. Dank je wel voor je tip

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Slmt9 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 09:03:
@goldensample: bedankt voor je reactie. Wat ik raar vind is dat ik voor en tussen twee andere binnenbanden door zonder Slime reed. Toen had ik geen bobbel.

Hoe dan ook ga ik sowieso even twee goede buitenbanden halen. Dank je wel voor je tip
Kan toeval geweest zijn, als de koordlagen beschadigd/niet helemaal goed zitten kan je soms wel hebben dat bij het oppompen (bijvoorbeeld net wat minder hard) de bobbel niet zo opvalt. Zeker met goedkope Chinese bandjes kan het echt rare meuk zijn, mogelijk zelfs delaminering waardoor de koordlagen tov. De buitenkant schuiven kunnen.

• Slmt9
De terminologie gaat mij de pet te boven (ik heb hersenletsel).

De binnen- en buitenbanden zijn van CST. De binnenband inmiddels van Schwalbe.

Ik ben niet thuis in de bandenmerken, kan jij aangeven wat wel of geen goed bandenmerk is? Ik ken alleen vredestein en continental. Hij wordt voornamelijk offroad (weiland) gebruikt dus ik heb wat grip nodig:
https://www.internet-bike...?inch-maat=12-1-2-x-2-1-4

De CST staat ook in de link, maar dan als creme en is zelfs het duurste.
Merken met goeie reviews zeggen mij niets (impac, delitire, Kenda), maar jou wellicht wel? Ben wel benieuwd welke jij zou aanbevelen.

• Pukson
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 13:02
https://www.thetimes.co.u...t-on-uk-s-roads-cz2vxhm6b

Nu zijn we dus echt het enigste EU land zonder regels en goedkeuring voor PLEVS :(

Add me op Stadia: Gloogle

• Boinkie
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 09:58
En het meest bizarre is dat wij de beste infrastructuur er voor hebben :')

• nst6ldr

nst6ldr

gold noob report

Boinkie schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 15:31:
En het meest bizarre is dat wij de beste infrastructuur er voor hebben :')
De beste weet ik niet, maar met al onze fietspaden is dit toch wel erg ironisch inderdaad. Alsof we ondanks de huidige AMS-IX en lokale infra, alsnog huizen en fabrieken met dialup verbinden.

Rheinmetall Borsig <3

• Tomba
  • Registratie: mei 2000
  • Nu online

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Er is een nieuwe recall van de M365 schijnbaar, daar waar mijn step bij de vorige recall er niet onder viel is dat nu dus wel zo;
https://www.mi.com/global...er-safety-notice/index-nl
Maar eens aan gaan melden bij Xiaomi...

NB inmiddels er al 1350 km opzitten en Hij is toch wel aan t aftakelen. Achterlamp is al zeker een jaar stuk en de stuurstang begint steeds losser te raken dus een checkup vanuit Xiaomi zie ik wel zitten :p

[Voor 30% gewijzigd door Tomba op 28-01-2020 16:30]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• Pukson
nst6ldr schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:08:
[...]

De beste weet ik niet, maar met al onze fietspaden is dit toch wel erg ironisch inderdaad. Alsof we ondanks de huidige AMS-IX en lokale infra, alsnog huizen en fabrieken met dialup verbinden.
Snap ook niet dat ze de stint soms nog eens vergelijken met een step. Vervoer van 8 personen tegenover persoonlijk vervoer

• Bamiballen
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 02-04 09:11
Tomba schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:29:
Er is een nieuwe recall van de M365 schijnbaar, daar waar mijn step bij de vorige recall er niet onder viel is dat nu dus wel zo;
https://www.mi.com/global...er-safety-notice/index-nl
Maar eens aan gaan melden bij Xiaomi...

NB inmiddels er al 1350 km opzitten en Hij is toch wel aan t aftakelen. Achterlamp is al zeker een jaar stuk en de stuurstang begint steeds losser te raken dus een checkup vanuit Xiaomi zie ik wel zitten :p
Die van mij komt in aanmerking. Na het formulier ingevuld te hebben krijg ik onderstaande melding. Ervaring bij andere elektronica leert me dat je bij dergelijke recalls gewoon een nieuwe of refurbished model terugkrijgt ipv. een reparatie.

'Het reparatieprogramma in uw regio wordt momenteel afgerond en begint op 13 april 2020. We nemen contact met u op via het onderstaande e-mailadres als het programma begint.'

Mijne (1200km) begint ook wat af te takelen, voornamelijk de stuurstang zit inderdaad erg losjes.

[Voor 7% gewijzigd door Bamiballen op 28-01-2020 17:47]

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Pukson
Voor wie knipperlichten wilt installeren op de M365, dit is mogelijk. https://lumiboard.fr/EN/i...m=ios_app&utm_name=iossmf

Interessant oprecht, zo kan je steeds meer modden om hem te laten voldoen aan de NL wetgeving 😅

• L1NO_
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 03-04 17:12
Was zelf bezig met het 3D printen van de wielkapjes aan de achterkant (transparant) en te voorzien van led’s. Maar dit is ook een mooie oplossing.

• Pukson
nieuws: Europees Parlement wil dat er nog voor juli regels voor universele la...

Als ik zoiets lees dan denk ik echt kom op. Kom eens met een Europese regelgeving wat betreft PLEVs en wel zsm

• bottom line
Pukson schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 22:47:
nieuws: Europees Parlement wil dat er nog voor juli regels voor universele la...

Als ik zoiets lees dan denk ik echt kom op. Kom eens met een Europese regelgeving wat betreft PLEVs en wel zsm
Er is toch geen probleem met PLEVs voor Europa? :P
Dat Nederland moeilijk doet is hun eigen keuze.

[Voor 4% gewijzigd door bottom line op 30-01-2020 23:03]

• Kennymans
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 23-03 20:04
SickXPsycho schreef op maandag 13 januari 2020 @ 15:49:
[...]

Jazeker! Je kunt je totale gereden kilometers bekijken door naar de Ninebot app te gaan en daarna op de hoofdpagina naar rechts te vegen!

Er is recentelijk een CFW methode uitgebracht zonder hardware modificaties aan je step te brengen.
Je kunt je G30 hierdoor veel persoonlijker en leuker maken!

Scooterhacking.org is de site waar je moet zijn voor alle info.
Oeps, topic uit het oog verloren, redelijk drukke dagen gehad..

Bedankt voor de link maar je hebt blijkbaar kans dat de batterij schade kan oplopen dus dat is geen optie..

Ben nog altijd tevreden over de Ninebot, alleen de voorband moet ik elke week eens opblazen omdat die lucht verliest..

Ga me binnen 3 maand de Zero 10X bestellen denk ik, die zou 65/u kunnen gaan en ga volgende week eens rondvragen of ik hem kan verzekeren en er een nummerplaat kan voor krijgen zodat het legaal blijft, ik woon in Belgie..
De Rion kan nog even wachten, eerst wat meer ervaring opdoen :p

• Robert.r
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 20-03 14:38
Kwam onderstaand bericht net tegen. Ziet er goed uit en ben benieuwd naar de uitkomst van morgen

https://www.rtlz.nl/tech/...politiek-tweede-kamer-wet

• Br00dje
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 13:07
Alvast een link naar de livestream van de Klompézaal waar het gehouden gaat worden, van 15:00 tot 19:00:

https://www.tweedekamer.n...ngen/livedebat/klompezaal

Hier nog informatie over wat er allemaal aan bod gaat komen:

https://www.europa-nu.nl/...en?ctx=vh8lnhrpmxv3&tab=1

• Tjiwa
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 13:42
Volgens mij belooft de heer Dijkstra dat er nog voor de zomer concrete plannen zijn, en dat er eind dit jaar de e-step legaal zal worden.

PSN/XBL: DarkTaufu

• Br00dje
Wat hem betreft ja, waarvan akte ;-). Toch zal volgens mij de minister hierin mee moeten gaan.
Ook erg fijn om te zien dat de heer Laçin zo fanatiek voor het toelaten van de esteps is! Heerlijk.

• henryvank
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 09:07
Eindelijk een beeeeeetje beweging....

https://legaalrijden.nl/b...t-elektrische-voertuigen/

henry

• streetking86
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 13-02 21:21
goede dag, is er een shop in NL of persoon die de flash kan uitvoeren voor de ninebot g30 max? mvg vini

• Br00dje
Hier kunnen we de samenvatting zien van het debat van gisteren:

https://legaalrijden.nl/b...gheid-in-de-tweede-kamer/

Als ik het goed begrijp is de minister al in gesprek met fabrikanten, mensen van kennisinstellingen (TNO en universiteiten) en gemeenten om een definitief kader voor elektrische voertuigen te maken. Eind maart is er een hackatron waar het ministerie ook aan deel gaat nemen met deze kwestie en zal de minister in april komen met een reactie op het rapport van aanbevelingen van de OVV (onderzoeksraad voor veiligheid). Waarom dat dan weer twee maanden moet duren mag Joost weten.

Dit alles om nog voor de zomer een definitief kader te hebben en weten we echt waar we aan toe zijn.

Ergens wel goed en begrijpelijk dat ze in het kader van veiligheid alles goed tot in de puntjes aan toe willen regelen. We hebben natuurlijk een goede infrastructuur die ook perfect is voor onze esteps, maar het is wel één van de meest complexe structuren van Europa. Desalniettemin wilde ik eigenlijk niet nog maanden wachten....

• magnifor
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 02-04 17:47
In 2021 legaal rijden dus, zucht. Hopelijk komt men met een gedoogbeleid want 2020 duurt nog lang.

• kmf
  • Niet online
Br00dje schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 11:04:

Als ik het goed begrijp is de minister al in gesprek met fabrikanten, mensen van kennisinstellingen (TNO en universiteiten) en gemeenten om een definitief kader voor elektrische voertuigen te maken.
Waar heb je dat uit begrepen? Als ik het filmpje bekijk is het meer dat zij niet expliciet heeft gezegd dat de belanghebbenden niet welkom zijn. Maar ze heeft niet eens een uitnodiging gegeven om mee te praten.

• Br00dje
kmf schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 02:19:
[...]

Waar heb je dat uit begrepen? Als ik het filmpje bekijk is het meer dat zij niet expliciet heeft gezegd dat de belanghebbenden niet welkom zijn. Maar ze heeft niet eens een uitnodiging gegeven om mee te praten.
Volgens mij zegt ze duidelijk, als reactie op de vraag of de eindgebruikers ook mee mogen praten of een uitnodiging kunnen krijgen, dat ze het zo breed mogelijk aanpakt. En dat ze daarbij dus praat met fabrikanten, potentiële fabrikanten, gemeenten en mensen van de TNO/universiteit.. Dus ze ontwijkt de vraag een beetje en geeft niet echt een warme uitnodiging voor ons gebruikers.

• kmf
  • Niet online
Br00dje schreef op maandag 10 februari 2020 @ 09:47:
[...]

Volgens mij zegt ze duidelijk, als reactie op de vraag of de eindgebruikers ook mee mogen praten of een uitnodiging kunnen krijgen, dat ze het zo breed mogelijk aanpakt. En dat ze daarbij dus praat met fabrikanten, potentiële fabrikanten, gemeenten en mensen van de TNO/universiteit.. Dus ze ontwijkt de vraag een beetje en geeft niet echt een warme uitnodiging voor ons gebruikers.
Dat heb ik er dus ook van begrepen. Daarom mijn verbazing dat je in je eerdere post zei dat ze al in gesprek is. Terwijl zij naar mijn mening een afwachtende houding aanhoudt en eigenlijk nergens mee bezig is. Vooral het feit dat ze zegt op "Europees niveau" te willen handelen. Oftewel, we schuiven het door op lange termijn, want tegen de tijd dat Europa regels aanbevelingen heeft gemaakt, hebben we al coldfusion motoren.
En in plaats van elk type afzonderlijk te bekijken, wilt ze regelgeving hebben voor alle types. Monowheel, skateboards, steps, rollator. Dat zal echt veel langer duren dan nodig.

Hoewel ik graag wil dat E-steps gelegaliseerd wordt, zie ik het vrij somber in. Het volgend kabinet mag erover peinzen.

• Br00dje
kmf schreef op maandag 10 februari 2020 @ 10:14:
[...]

Dat heb ik er dus ook van begrepen. Daarom mijn verbazing dat je in je eerdere post zei dat ze al in gesprek is. Terwijl zij naar mijn mening een afwachtende houding aanhoudt en eigenlijk nergens mee bezig is. Vooral het feit dat ze zegt op "Europees niveau" te willen handelen. Oftewel, we schuiven het door op lange termijn, want tegen de tijd dat Europa regels aanbevelingen heeft gemaakt, hebben we al coldfusion motoren.
En in plaats van elk type afzonderlijk te bekijken, wilt ze regelgeving hebben voor alle types. Monowheel, skateboards, steps, rollator. Dat zal echt veel langer duren dan nodig.

Hoewel ik graag wil dat E-steps gelegaliseerd wordt, zie ik het vrij somber in. Het volgend kabinet mag erover peinzen.
Ik heb in die post ook niet gezegd dat ze in gesprek is met de gebruikers, maar met onderhand iedereen behalve de eindgebruikers. Verder hekel ik net als jij die afwachtende houding. Veel dingen kunnen volgens mij echt sneller en dat ziet iedereen behalve onze Cora.

Ik zie het verder wel positief in hoor, zeker met de kamerleden als Lacin en Dijkstra in de debatgroep, die er echt op toegespitst zijn dat we snel de weg op kunnen met de esteps. Ook het gegeven dat ze in april wel moeten komen met een reactie op het rapport van de OVV en ze meerdere malen heeft gezegd dat we voor de zomer (dus voor juni?) een voorstel voor het definitieve kader kunnen verwachten.

• videopete
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 31-03 01:57
Br00dje schreef op maandag 10 februari 2020 @ 10:31:
[...]

Ik heb in die post ook niet gezegd dat ze in gesprek is met de gebruikers, maar met onderhand iedereen behalve de eindgebruikers. Verder hekel ik net als jij die afwachtende houding. Veel dingen kunnen volgens mij echt sneller en dat ziet iedereen behalve onze Cora.

Ik zie het verder wel positief in hoor, zeker met de kamerleden als Lacin en Dijkstra in de debatgroep, die er echt op toegespitst zijn dat we snel de weg op kunnen met de esteps. Ook het gegeven dat ze in april wel moeten komen met een reactie op het rapport van de OVV en ze meerdere malen heeft gezegd dat we voor de zomer (dus voor juni?) een voorstel voor het definitieve kader kunnen verwachten.
Legaalrijden.nl zit al namens de eindgebruikers bij het ministerie aan tafel. Ze praten ook met Tweede Kamerleden om input te geven. Het is voor nu vooral belangrijk dat meer mensen de petitie ondersteunen en dat er op 18 april een leuke opkomst is bij de demonstratie in Amsterdam.

• Goverman
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 10:55

Goverman

not loaded

Wat leuk dat er een topic is over e-steps. In mijn werk (bij IenW) ben ik daar ook bij betrokken, wat meer bij de huidige regelgeving en wat minder bij de nieuw op te zetten regelgeving. Het Algemeen Overleg van 5 februari heb ik natuurlijk ook gevolgd, sterker nog, ik zat in de zogenoemde ambtenarenkamer de minister van advies te voorzien.

Waarom zeg ik dit? Ik vind dit wel een interessant topic om de ontwikkelingen vanuit (tweakerachtige) gebruikers een beetje te volgen en daar wat input uit te halen. Vanzelfsprekend kan ik alleen maar dingen zeggen die openbaar zijn. Tevens is alles wat ik zeg mijn mening en geenszins het standpunt/beleid van het ministerie. Vanzelfsprekend zal ik niets zeggen dat tegen het beleid van de minister ingaat.

Mocht er behoefte aan zijn dan kan ik wel uiteenzetten hoe de regelgeving in elkaar zit (zonder dat daar rechten aan te ontlenen zijn e.d.).

Het is leuk om te zien dat dit onderwerp leeft. En dat is ook wel begrijpelijk, aangezien er met de komst van kleine en compacte elektronische onderdelen (m.n. accu's en motortjes) veel nieuwe soorten voertuigen mogelijk zijn. Dat leidt gelijk tot de vraag wat je er mee moet. Geheel verbieden lijkt illusoir, maar ongeclausuleerd alles toestaan lijkt dat ook. Dus kom je op de delicate kwestie van wat gewenst is vanuit mobiliteit, veiligheid, duurzaamheid (zowel sustainability als durability) en de bredere context van verkeersveiligheid (de 'driehoek' gebruiker-voertuig-infra / mens-techniek-omgeving). En dan kun je in een wat meer inhoudelijk georiënteerd forum als tweakers leuke gesprekken voeren :)

Nou, nu moet ik weer koffie halen... 8)

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• Boinkie
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 09:58
Goverman schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 13:42:
Wat leuk dat er een topic is over e-steps. In mijn werk (bij IenW) ben ik daar ook bij betrokken, wat meer bij de huidige regelgeving en wat minder bij de nieuw op te zetten regelgeving. Het Algemeen Overleg van 5 februari heb ik natuurlijk ook gevolgd, sterker nog, ik zat in de zogenoemde ambtenarenkamer de minister van advies te voorzien.

Waarom zeg ik dit? Ik vind dit wel een interessant topic om de ontwikkelingen vanuit (tweakerachtige) gebruikers een beetje te volgen en daar wat input uit te halen. Vanzelfsprekend kan ik alleen maar dingen zeggen die openbaar zijn. Tevens is alles wat ik zeg mijn mening en geenszins het standpunt/beleid van het ministerie. Vanzelfsprekend zal ik niets zeggen dat tegen het beleid van de minister ingaat.

Mocht er behoefte aan zijn dan kan ik wel uiteenzetten hoe de regelgeving in elkaar zit (zonder dat daar rechten aan te ontlenen zijn e.d.).

Het is leuk om te zien dat dit onderwerp leeft. En dat is ook wel begrijpelijk, aangezien er met de komst van kleine en compacte elektronische onderdelen (m.n. accu's en motortjes) veel nieuwe soorten voertuigen mogelijk zijn. Dat leidt gelijk tot de vraag wat je er mee moet. Geheel verbieden lijkt illusoir, maar ongeclausuleerd alles toestaan lijkt dat ook. Dus kom je op de delicate kwestie van wat gewenst is vanuit mobiliteit, veiligheid, duurzaamheid (zowel sustainability als durability) en de bredere context van verkeersveiligheid (de 'driehoek' gebruiker-voertuig-infra / mens-techniek-omgeving). En dan kun je in een wat meer inhoudelijk georiënteerd forum als tweakers leuke gesprekken voeren :)

Nu heb ik vier alinea's gelezen en uiteindelijk heb ik qua inhoud geen zak gelezen :+ Vertel eens wat details. Wat kunnen we verwachten. Dat illegale rondrijden door Delft heb ik nu ook wel gehad :P

• Sir_Hendro
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 01:23
Ik vind de correcte wijze eigenlijk dat een e-step gelijk behandelt moet worden als een e-bike (<25km/h). De Duitse variant van regelgeven vind ik een acceptabele alternatief maar mijn voorkeur gaat toch naar gelijk aan e-bike.

E-Bike:
- Max 25 km/h.
- Geen verzekering.

Duitse regelgeving:
- Max 20 km/h
- Verzekeringsplicht.

Ik zou voor NL toch een max snelheid van 25 km/h aanbevelen ipv 20 km/h zoals in Duitsland. Met die snelheid rijd je vaak in de weg voor andere gebruikers. Je bent net iets te sloom voor de vele 30km/h zones waar je op straat moet rijden door een gebrek aan fietspaden. Nou heb je opzich in Nederland een goed fietspadnetwerk maar ik zie niet echt het nut om van 25km/h naar 20 km/h te moeten gaan. Ik kan mij niet voorstellen dat het qua veiligheid een groot verschil gaat maken.

• Anoniem: 320788
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online
ik verwacht dat 25 km nooit zal gebeuren. denk dat alles tussen de 15 en 18 winst is.

25 km, dat brengt je in snorscooter gebied (zoon ding wat lijkt op een scooter, maar een blauwe plaat heeft en voorheen zonder helm bestuurd mocht worden)

en volgens mij is de overheid druk bezig die een helmplicht en de verplichting om op de rijbaan te rijden in hun maag te duwen.

lijkt me een gekke situatie, als een step op het fietspad 25 mag zonder helm..

Aan de andere kant, dan is de snorscooter wel meteen uitgestorven.

• Atlas
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Alsof Nederland dit überhaupt dit decennium nog gaat invoeren? De kans om stikstof kosteloos naar beneden te krijgen, maar nee, regeltjes land Nederland moet er weer wat van vinden....

Mijn m365 staat inmiddels al een jaar in de schuur...

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Goverman

Goverman

not loaded

Boinkie schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 14:05:
[...]

Nu heb ik vier alinea's gelezen en uiteindelijk heb ik qua inhoud geen zak gelezen :+ Vertel eens wat details. Wat kunnen we verwachten. Dat illegale rondrijden door Delft heb ik nu ook wel gehad :P
Ja, goed hé! Daar worden we op geselecteerd O-).

Zonder gekheid, inhoud van het toekomstige beleid is nu nog ongewis, er wordt op dit moment hard aan de outlines gewerkt. Dat gaat naar verwachting voor het zomerreces naar de Kamer. Het kader zelf moet daarna worden uitgewerkt.

Belangrijke uitgangspunten zijn deels al wel bekend en zijn gebaseerd op het OVV-rapport "Veilig toelaten tot de weg".

Dat is onder meer een meer een herziening van het toelatingskader, gelijksoortige behandeling van gelijksoortige voertuigen, onafhankelijke keuring toelating en zo mogelijk een Europees kader. Welke uitwerking dat heeft op stepjes is echter nog niet duidelijk.

• kmf
  • Niet online
Goverman schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 13:42:

Als er een poltiekebuzzwordsbingokaart bestaat, dan zal er nu iemand wel BINGO roepen :P

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 10:47
Goverman schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 16:01:
Dat is onder meer een meer een herziening van het toelatingskader, gelijksoortige behandeling van gelijksoortige voertuigen, onafhankelijke keuring toelating en zo mogelijk een Europees kader. Welke uitwerking dat heeft op stepjes is echter nog niet duidelijk.
Zonder al te simplistisch te zijn, ik heb dat rapport gelezen en tussen de regels door denk ik dat ik twee dingen zie:
- de stint-affaire heeft ons eventjes genezen van de wil om 'voorloper' te zijn
- we zien eerst wel hoe het in de rest van Europa gaat, en dan implementeren we gewoon wat daar werkt

En dat lijkt me een heel begrijpelijke gang van zaken, hoe ongeduldig de step-fans ook zijn.

specs

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

In Nederland komen wel meer dingen niet van de grond. Het verkeer is daardoor wel relatief veilig, maar we mogen wel heel veel dingen niet.

De regelgeving is er gewoon op Europees niveau. In Belgie zie ik zelfs 50 jarige vrouwen op hippe stepjes met led-verlichting er onder voorbij zoeven.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Goverman

Goverman

not loaded

Dreamvoid schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:02:
[...]

Zonder al te simplistisch te zijn, ik heb dat rapport gelezen en tussen de regels door denk ik dat ik twee dingen zie:
- de stint-affaire heeft ons eventjes genezen van de wil om 'voorloper' te zijn
- we zien eerst wel hoe het in de rest van Europa gaat, en dan implementeren we gewoon wat daar werkt

En dat lijkt me een heel begrijpelijke gang van zaken, hoe ongeduldig de step-fans ook zijn.
Ik laat deze opvatting over het rapport natuurlijk geheel aan jezelf. O-) Meer inhoudelijk: de OVV heeft inderdaad een beschouwing gegeven over de situatie met de Stint. En het klopt dat de minister heeft gezegd een bijzondere bromfiets pas aan te wijzen wanneer deze geheel en volledig aan de regels voldoet (en dat ook heeft laten checken), maar de OVV heeft ook breder gekeken naar het toelatingskader voor allerlei licht gemotoriseerde voertuigen. Daarbij ziet men een paar categorieën:
- Europees toegelaten voertuigen (o.b.v. Verordening EU168/2013)
- nationaal toegelaten voertuigen (bijvoorbeeld bijzondere bromfietsen)
- voertuigen waarvoor geen toelating nodig is (gehandicapten voertuigen, sommige e-bikes)
- niet-toegelaten voertuigen waarvoor wel toelating nodig is (lees: illegale voertuigen).

De OVV constateert daarbij dat een Europees kader het mooiste zou zijn. Maar in ieder geval moet de regelgeving duidelijker zijn. En dat is dus waar de minister steeds naar verwijst: het nieuwe nationale toelatingskader voor licht gemotoriseerde voertuigen.
Marzman schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:07:
[...]

In Nederland komen wel meer dingen niet van de grond. Het verkeer is daardoor wel relatief veilig, maar we mogen wel heel veel dingen niet.

De regelgeving is er gewoon op Europees niveau. In Belgie zie ik zelfs 50 jarige vrouwen op hippe stepjes met led-verlichting er onder voorbij zoeven.
De Europese regelgeving voorziet op dit moment niet in een voorziening voor e-steps (niet in de zin dat er een set eisen ligt, maar ook niet in de zin dat ze verboden zijn). Dat betekent de EU-Lidstaten zelf bepalen of ze op de weg mogen, of daarvoor een toelating nodig is en hoe deze er dan uit ziet. En dan zie je dus verschillen ontstaan tussen de verschillende landen. Nederland heeft hiervoor een stuk regelgeving beschikbaar: de Beleidsregel Aanwijzing Bijzondere Bromfietsen. De e-step is (in ieder geval juridisch) in lijn te brengen met deze beleidsregel. Er is op dit moment geen e-step aangewezen als bijzondere bromfiets. Dat komt omdat er geen aanvraag is ingediend.

Dat roept natuurlijk de vraag op waarom er geen aanvragen zijn ingediend. De fabrikanten zeggen vooral dat de regels te streng zijn en dat men geen step kan maken die daar aan kan voldoen. Heel specifiek heeft men het wel eens over richtingaanwijzers gehad en over luchtbanden. Mogelijk heeft het er ook wat mee van doen dat er toezicht op de productie aan de orde is (daar moet men een dossier voor bijhouden). Of die eisen onduidelijk of streng zijn? Tja, dat zal een beetje afhangen van waar je staat in dit debat... het is natuurlijk voorstelbaar dat als je steps in voorraad hebt, dat het dan vervelend is dat die in Nederland niet de weg op mogen (al dan niet na keuring). Maar dat in zichzelf maakt regelgeving niet onduidelijk of streng. Het is dan ook zeker niet zo dat "duidelijke" regelgeving gelijk staat aan "minder" of "soepeler" regelgeving...

Nogmaals: er wordt op dit moment hard gewerkt aan een nieuw kader voor een hele range aan licht gemotoriseerde voertuigen. Hoe dat er qua inhoudelijke eisen uit gaat zien is nog niet duidelijk. Dat regelgeving ook gericht moet zijn op toekomstige ontwikkelingen is evident, maar daarbij geldt ook dat iedere regelgeving een historische achtergrond heeft die niet zomaar genegeerd kan worden.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Goverman schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:49:
[...]

De Europese regelgeving voorziet op dit moment niet in een voorziening voor e-steps (niet in de zin dat er een set eisen ligt, maar ook niet in de zin dat ze verboden zijn). Dat betekent de EU-Lidstaten zelf bepalen of ze op de weg mogen, of daarvoor een toelating nodig is en hoe deze er dan uit ziet. En dan zie je dus verschillen ontstaan tussen de verschillende landen. Nederland heeft hiervoor een stuk regelgeving beschikbaar: de Beleidsregel Aanwijzing Bijzondere Bromfietsen. De e-step is (in ieder geval juridisch) in lijn te brengen met deze beleidsregel. Er is op dit moment geen e-step aangewezen als bijzondere bromfiets. Dat komt omdat er geen aanvraag is ingediend.
Er liggen wel eisen, in Belgie is vorig jaar de maximum snelheid voor die stepjes verhoogt van 20 naar 23 km/uur vanwege Europese regelgeving. Dus er is in elk geval een eis op snelheid, volgens mij ook op remmen en verlichting. Voor Nederland zal het onvoldoende zijn om ze toe te laten.

/▌

• Goverman

Goverman

not loaded

Marzman schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:47:
[...]
Er liggen wel eisen, in Belgie is vorig jaar de maximum snelheid voor die stepjes verhoogt van 20 naar 23 km/uur vanwege Europese regelgeving. Dus er is in elk geval een eis op snelheid, volgens mij ook op remmen en verlichting. Voor Nederland zal het onvoldoende zijn om ze toe te laten.
Het is dus precies omgedraaid: er is binnen het EU-kader niets geregeld over steps en dat betekent dus dat hierop op dit moment geen Europese eisen zien. Dus mogen EU-Lidstaten dit zelf invullen, zolang je maar niet in strijd handelt met Europese eisen voor de voertuigcategorieën die er wel zijn (die dus zijn vastgelegd in de verordening EU168/2013). En dus heeft Nederland andere eisen dan bijvoorbeeld België en Duitsland. En de eis in Nederland is dat voertuigen die geen zadel hebben en die voortbewogen worden met een motor (dus niet trapondersteund) alleen ná aanwijzing als bijzondere bromfiets de weg op mogen.

[Voor 9% gewijzigd door Goverman op 14-02-2020 13:12]

• bottom line
Emielvanputten schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 15:35:
ik verwacht dat 25 km nooit zal gebeuren. denk dat alles tussen de 15 en 18 winst is.

25 km, dat brengt je in snorscooter gebied (zoon ding wat lijkt op een scooter, maar een blauwe plaat heeft en voorheen zonder helm bestuurd mocht worden)

en volgens mij is de overheid druk bezig die een helmplicht en de verplichting om op de rijbaan te rijden in hun maag te duwen.

lijkt me een gekke situatie, als een step op het fietspad 25 mag zonder helm..

Aan de andere kant, dan is de snorscooter wel meteen uitgestorven.
Heb jij ooit al op een step gestaan? 18 is echt traag. 25 is echt goed voor de meerderheid, want lagere snelheid ga je je echt ergeren op langere stukken.
(Ik zelfs bij 25km dat 'te traag gevoel', dus softwarematig snelheid verhoogt tot 30 :+
Jammer genoeg vindt de step dat niet leuk en nu heb ik een probleempje met de motor. :+ )

• Niet online
@bottom line jep,. 60km per uur op 1 of ander 2x2000watt offroad race monster.

Maar het punt is niet dat het traag voelt, het puntje was, dat als de overheid die 25kmpu snorscooters overal op de rijbaan wil hebben. En een helmplicht wil hebben, waar past een step dan?

Met 25km op de rijbaan en met een helm?

Met 25 op het fietspad, waar je net de scooter afgetrapt hebt?

Als hij in nld legaal gaat worden, dan zou ik erg raar staan te kijken als hij 25 op het fietspad mag doen. Maar goed, de overheid doet wel meer gekke dingen. Nou ik cross weer even de berg op en af..

• Sir_Hendro
Wat is moet dan het verschil zijn tussen de e-bike en de e-step? Het enige verschil bij de step is dat je niks met je benen moet doen, behalve als je compleet stil staat. Tja en dan hebben we nog de snorfiets... ik weet niet maar ik vind het allemaal maar een beetje raar hoe die regeltjes nu gaan lopen.

• Niet online
We hebben nog geen idee hoe de regels gaan zijn.
Is alleen maar een vermoeden/inschatting van mijn kant over waar een step hoe hard mag rijden.

(In het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie dat mijn vermoeden juist is)

• karimmm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 09:42
bottom line schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 13:07:
[...]

Heb jij ooit al op een step gestaan? 18 is echt traag. 25 is echt goed voor de meerderheid, want lagere snelheid ga je je echt ergeren op langere stukken.
(Ik zelfs bij 25km dat 'te traag gevoel', dus softwarematig snelheid verhoogt tot 30 :+
Jammer genoeg vindt de step dat niet leuk en nu heb ik een probleempje met de motor. :+ )
Ik moet zeggen, met Russian Throttle Algorithm en aanpassing van motor power constant ben ik tevreden op 25km/u aangezien ik een stuk snellere acceleratie heb dan stock.

Moet wel zeggen dat de batterijduur het niet leuk vind. Drain makkelijk rond de 10% per kilometer.. Kan ook aan het koude weer liggen, al betwijfel ik dat.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Sir_Hendro schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 14:50:
Wat is moet dan het verschil zijn tussen de e-bike en de e-step? Het enige verschil bij de step is dat je niks met je benen moet doen, behalve als je compleet stil staat. Tja en dan hebben we nog de snorfiets... ik weet niet maar ik vind het allemaal maar een beetje raar hoe die regeltjes nu gaan lopen.
De trappers.

Nederland heeft altijd van die kutregels. Vroeger moesten er ook trappers aan een brommer (het heette immers bromfiets) zitten waardoor je in het buitenland coole modellen had (racers, scooters) en hier alleen van die domme fietsen met dikke autobanden er onder waarvan de trappers bij elke bocht tegen de grond kwamen.

/▌

• Pukson
Emielvanputten schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 13:30:
@bottom line jep,. 60km per uur op 1 of ander 2x2000watt offroad race monster.

Maar het punt is niet dat het traag voelt, het puntje was, dat als de overheid die 25kmpu snorscooters overal op de rijbaan wil hebben. En een helmplicht wil hebben, waar past een step dan?

Met 25km op de rijbaan en met een helm?

Met 25 op het fietspad, waar je net de scooter afgetrapt hebt?

Als hij in nld legaal gaat worden, dan zou ik erg raar staan te kijken als hij 25 op het fietspad mag doen. Maar goed, de overheid doet wel meer gekke dingen. Nou ik cross weer even de berg op en af..
Dat is puur snorscooters pesten. Ze willen die dingen gewoon zsm weg hebben, door onaantrekkelijk te maken. 25km op ebike mag ook zonder helm, snor niet, zit meer achter. Heb geen bron maar je kan we stellen dat 70% van de snorscooters geen 25 rijdt en echt wel opgevoerd zijn. Ze nemen meer ruimte in beslag op een fietspad.

De E-Step lijkt mij beste om die 25 te laten gaan, kan je met ebikes meekomen.

Persoonlijk denk ik als we het op deze manier doen het echt wel prima is. Goed onderbouwd en regelgeving

https://legaalrijden.nl/position-paper/

https://legaalrijden.nl/b...re-bromfiets-of-stint-is/

https://legaalrijden.nl/wp-content/uploads/2020/01/infographic.jpg

[Voor 12% gewijzigd door Pukson op 14-02-2020 17:16]

• Dreamvoid
Zo raar is het niet.

Historisch gezien zijn niet-electrische steps nooit toegelaten op de openbare weg, dus als je er een motortje in schroeft ook niet. Dat is waar we vandaan komen. We hebben wel de (Nederlandse) 'buitengewone bromfiets' verzonnen, maar dat is in principe een soort speciale uitzonderingsregel voor kleine aantallen voertuigen voor gehandicapten, niet iets wat bedoeld was voor massaal gebruik.

Er is wel de Europese categorie L1e-A, daar vallen onder:
- benzine snorscooters/brommers begrensd op 25/u
- e-scooters begrensd op 25 km/u
- e-bikes met gashendel, max 1000W, begrensd op 25 km/u (zoals bv de Rad fietsen)
Voor al die tweewielers geldt dat ze een typegoedkeuring moeten hebben, kenteken, verzekering - dus zelfbouw en willekeurige Aliexpress import mag niet.

Normale fietsen en e-bikes met alleen trapondersteuning, tm 25 km/u, max 250W vallen onder de verder ongereguleerde categorie fiets (oftewel, zelfbouw mag, geen helmplicht, geen kenteken). Specifiek vallen fietsen met gashendel daar buiten.

Al die drie categorieen zijn al tientallen jaren bezig en we weten inmiddels wel aardig wat voor soort regels werken en welke niet.

De vraag is waar de e-step valt. Gooi je het onder L1e-A dan is het ws wel veiliger, maar werp je een drempel op (het publiek dat geen helm/verzekering/etc wil), gooi je ze onder categorie fiets dan stapt men massaal op die dingen, maar riskeer je een verslechtering van de verkeersveiligheid, en dat wil de overheid ook niet.

De balanceer act blijft: hoe kunnen we de e-step de weg op krijgen zonder dat de verkeersveiligheid slechter wordt? 1 van de 'knoppen' waar je aan kan draaien is de snelheid (zie Duitsland, Zwitserland, Denemarken: 20 km/u, Frankrijk was 20, nu 25, Belgie was 18, nu 25), een andere is leeftijd (min 14 jaar voor Duitsland, min 12 jaar voor Frankrijk), een andere is verzekering (in Duitsland: verplicht voor e-steps), een andere is de 'chaos' van commerciele deelscooters toestaan ja of nee (in Zwitserland: verboden). Het is allemaal nog uitproberen wat werkt.

specs

• Sir_Hendro
Eigenlijk is het beste vervoersmiddel gewoon een electrische racefiets voor wielrenners. Als je een wielrenner keihard voorbij ziet rijden stelt niemand vragen, die denken gewoon "wat een top sporter". Dan blijkt hij gewoon vol electrisch te zijn met 2kw motor zonder zelf wat te moeten doen behalve nep mee trappen. :')

• Mrgrind
  • Registratie: mei 2016
  • Nu online
Ik ben helemaal voor de wetgeving. Inplaats van de duitse wet. Waarom niet de Belgische? 25km en valt onder familie verzekering.

Daarbij ben ik geregel maat op vakantie parken in nederland en daar verhuren ze gewoon e steps (maar dat zal misschien onder Eigen terrein vallen)

Ik rijdt zelf een elektrische skateboard. En kan niet wachten tot het legaal is

• djdaan
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 27-03 11:36
Ik heb afgelopen donderdag op mijn M365 in Eindhoven een boete gekregen. De richtlijn die de agenten tegen mij vertelde is 380 euro maar die kan door de officier van Justitie nog verlaagd worden. Omdat dit mijn eerste keer is dat ik gepakt ben met de step krijg ik alleen een boete, bij de 2e keer krijg ik dezelfde boete en wordt de step in beslag genomen.

De agenten die mij tegen kwamen reden rond in burger en ik zag het pas veel te laat dat het politie was. ze gaven aan de afgelopen 2 weken al 8 andere steps bekeurd te hebben en dat ze sinds een aantal maanden zeer actief op zoek zijn naar mensen die gebruik maken van e-steps. Mijn advies is dan ook; zorg voor een legale step want zeker bij de M365 verdubbel je met de boete de aanschaf prijs en dat is wel echt ontzettend zuur.

Mocht er ondanks iemand nog interesse hebben in mijn M365 (gekocht in december) dan ontvang ik graag een DM en is er over de prijs wel te onderhandelen.

Dat wordt weer zoeken naar een alternatief om van school naar werk te gaan..

• Niet online
@djdaan waarvoor heb je een boete gekregen?

onverzekerd of rijden met een niet goedgekeurd voertuig?
weet je de feitcode? is die je verteld?

• djdaan
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 27-03 11:36
@Emielvanputten ja die is me verteld alleen weet ik niet meer welke het was eerlijk gezegd, als ik iets binnen heb dan zal ik het zeker hier melden

• Goverman

Goverman

not loaded

Dreamvoid schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 18:13:
Zo raar is het niet.

Historisch gezien zijn niet-electrische steps nooit toegelaten op de openbare weg, dus als je er een motortje in schroeft ook niet. Dat is waar we vandaan komen. We hebben wel de (Nederlandse) 'buitengewone bromfiets' verzonnen, maar dat is in principe een soort speciale uitzonderingsregel voor kleine aantallen voertuigen voor gehandicapten, niet iets wat bedoeld was voor massaal gebruik.

Er is wel de Europese categorie L1e-A, daar vallen onder:
- benzine snorscooters/brommers begrensd op 25/u
- e-scooters begrensd op 25 km/u
- e-bikes met gashendel, max 1000W, begrensd op 25 km/u (zoals bv de Rad fietsen)
Voor al die tweewielers geldt dat ze een typegoedkeuring moeten hebben, kenteken, verzekering - dus zelfbouw en willekeurige Aliexpress import mag niet.

Normale fietsen en e-bikes met alleen trapondersteuning, tm 25 km/u, max 250W vallen onder de verder ongereguleerde categorie fiets (oftewel, zelfbouw mag, geen helmplicht, geen kenteken). Specifiek vallen fietsen met gashendel daar buiten.

Al die drie categorieen zijn al tientallen jaren bezig en we weten inmiddels wel aardig wat voor soort regels werken en welke niet.

De vraag is waar de e-step valt. Gooi je het onder L1e-A dan is het ws wel veiliger, maar werp je een drempel op (het publiek dat geen helm/verzekering/etc wil), gooi je ze onder categorie fiets dan stapt men massaal op die dingen, maar riskeer je een verslechtering van de verkeersveiligheid, en dat wil de overheid ook niet.

De balanceer act blijft: hoe kunnen we de e-step de weg op krijgen zonder dat de verkeersveiligheid slechter wordt? 1 van de 'knoppen' waar je aan kan draaien is de snelheid (zie Duitsland, Zwitserland, Denemarken: 20 km/u, Frankrijk was 20, nu 25, Belgie was 18, nu 25), een andere is leeftijd (min 14 jaar voor Duitsland, min 12 jaar voor Frankrijk), een andere is verzekering (in Duitsland: verplicht voor e-steps), een andere is de 'chaos' van commerciele deelscooters toestaan ja of nee (in Zwitserland: verboden). Het is allemaal nog uitproberen wat werkt.
Wat een mooie post met dilemma’s en mogelijke oplossingen. Complimenten! :) d:)b

In het Europese kader passen op dit moment alleen voertuigen die een zadel hebben. Al naargelang het vermogen, max. snelheid, aantal wielen etc. vallen ze in de ene of de andere categorie. Zo is de categorie L1e voor trapondersteunende voertuigen. Daarin zijn L1e-A voertuigen de fietsen die ook een typegoedkeuring nodig hebben (o.a. vanwege motorvermogen van meer dan 250W). De meeste elektrische fietsen in Nederland vallen ‘onder de drempel’ van L1e-A, omdat het vermogen maximaal 250W is. Dat betekent dat deze fietsen zonder toelating de weg op mogen. L1e-B zijn trapondersteunde voertuigen zoals de speedpedelecs, maar ook bromfietsen (die dus zelfstandig kunnen rijden). Een onderscheid tussen bromfietsen en snorfietsen is er in de Europese regelgeving niet, dat is een Nederlands ding.

Nogmaals: de e-step past niet in dat Europese kader. Wellicht dat dat in de toekomst verandert (in veel gevallen wordt EU-regelgeving ongeveer 1x10 jaar geëvalueerd en aangepast aan nieuwe ontwikkelingen), maar voor nu past het dus niet. Dat betekent dat EU-Lidstaten zelf het hoe en wat qua toelating en gebruik mogen regelen. In Nederland bestaat daarvoor op dit moment al een kader: de Beleidsregel aanwijzing bijzondere bromfietsen. Daarin ‘passen’ dus alleen voertuigen die niet in een van de EU-categorieën passen en waarvoor de Nederlandse wet wel een vorm van toelating verplicht. In de basis zijn dat alle voertuigen met een motor die niet in een Europees kader vallen.

Een step zou dus als bijzondere bromfiets de weg op kunnen, nadat deze is aangewezen als bijzondere bromfiets. Daarvoor geldt een procedure met o.a. een keuring door de RDW. Daarin moet dus worden aangetoond dat het voertuig stabiel is, voorspelbaar reageert etc. Ook moet de fabrikant aantonen dat hij in serie kan produceren (conformiteit van productie heet dat) en is er een set technisch-inhoudelijke eisen. Qua verkeersregels en gebruikseisen is alles wel duidelijk: max. 25 km/u, verzekering en minimaal 16 jaar oud.

Wat de nieuwe regels gaan brengen is ongewis. Of er een toelating gaat komen of niet, is nog niet bekend. Hoe een evt. categorie-indeling vorm krijgt is ook nog niet bekend. Hoe wordt omgegaan met deelconcepten is ook nog niet uitgedacht. Dat laatste is voor de vraag of een voertuig wenselijk is niet eens persé heel relevant. Immers, om een deelconcept uit te kunnen rollen moeten de voertuigen wel aan de geldende wetgeving voldoen. Andersom geldt echter dat goedgekeurde voertuigen die in deelconcepten gebruikt, niet altijd gewenst zijn in lokale situaties. Maar dat zou meer iets zijn voor de gemeentes waarin dit al of niet wordt geprobeerd. De gemeentes zouden dan moeten bepalen waar afhaallocaties e.d. mogen worden ingericht (via de gebruikelijke systematiek van omgevingsvergunningen e.d.).
Pukson schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 17:11:
[...]

Dat is puur snorscooters pesten. Ze willen die dingen gewoon zsm weg hebben, door onaantrekkelijk te maken. 25km op ebike mag ook zonder helm, snor niet, zit meer achter. Heb geen bron maar je kan we stellen dat 70% van de snorscooters geen 25 rijdt en echt wel opgevoerd zijn. Ze nemen meer ruimte in beslag op een fietspad.

De E-Step lijkt mij beste om die 25 te laten gaan, kan je met ebikes meekomen.

Persoonlijk denk ik als we het op deze manier doen het echt wel prima is. Goed onderbouwd en regelgeving
Wat jou persoonlijk het beste lijkt (of iedere ander gebruiker) is niet allesbepalend. Jij als step-gebruiker hebt immers interactie met andere weggebruikers. De voorspelbaarheid van voertuigen als e-steps in relatie tot bijvoorbeeld afslaande auto’s, inhalende (of ingehaald wordende) fietsers etc. is een aandachtspunt voor het maken van regelgeving. Dus niet alleen de step an sich is een ding, maar ook de verhouding tot andere voertuigen is van belang.

Het plaatje van legaalrijden.nl (een belangenorganisatie) laat eigenlijk een verband zien tussen snelheid en omvang (in kilo’s in dit geval). Dat is op zich een logisch uitgangspunt: een voertuig heeft een bepaalde massa, maar ook een volume (lengte, breedte, hoogte). Dat zijn zaken die waarschijnlijk wel terug zullen komen, al was het maar omdat daar nu ook al eisen voor gelden. Maar dat betekent nog niet dat lichtere voertuigen per definitie geen toelating meer nodig hebben. Bijv. een carbonfiets van 12 kilo (zo dat zou kunnen), voorzien van motor van bijv. 600 W heeft nu een EU-typegoedkeuring nodig. Daarnaast kun je je de vraag stellen of een voertuig onder stuur (die monowheel en skateboard) wel op de weg thuis horen tussen ander verkeer. De huidige regelgeving vindt overigens van niet…

Ten aanzien van de helmplicht voor snorfietsers: dat is een initiatief vanuit de Kamer. De motie Von Martels – CDA c.s. (met Van der Graaf – CU en Kröger – GL) riep hiertoe op met als argumenten dat er weinig verschil is met bromfietsen en er toch behoorlijk wat hoofdletsels mee voorkomen zouden worden. De minister heeft daar uitvoering aan gegeven. Je kunt trouwens hier reageren op het voorstel in de internetconsultatie (tot 30-3-2020).

• Malfoi
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 03-04 17:54
Edit: verkeerde topic, moest in het elektrische fietsen topic zijn.

[Voor 90% gewijzigd door Malfoi op 17-02-2020 14:46]

www.flickr.com/malvlex

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Als ik jou zo hoor denk ik dat Nederland het enige Europese land is waar de elektrische stepjes niet goedgekeurd gaan worden. :/

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Goverman

Goverman

not loaded

Atlas schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:59:
[...]

Als ik jou zo hoor denk ik dat Nederland het enige Europese land is waar de elektrische stepjes niet goedgekeurd gaan worden. :/
Dan heb je me denk ik niet goed gehoord... Wat ik zeg is dat in Nederland een set regels geldt voor dit soort voertuigen (maar ook dat er geen aanvragen bekend zijn) en dat deze regelgeving op dit moment wordt herzien.

Of e.e.a. komt omdat de regels te streng zijn, fabrikanten geen zin hebben in zo'n toelatingsproces of dat er in Nederland geen behoefte aan is, is niet zomaar te zeggen. Kijk je met een ingenieursblik naar een set regels dan ziet het er wellicht anders uit dan wanneer je als gebruiker of verkoper kijkt. Maar het is dus niet onmogelijk...

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Goverman schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:06:
[...]

Dan heb je me denk ik niet goed gehoord... Wat ik zeg is dat in Nederland een set regels geldt voor dit soort voertuigen (maar ook dat er geen aanvragen bekend zijn) en dat deze regelgeving op dit moment wordt herzien.

Of e.e.a. komt omdat de regels te streng zijn, fabrikanten geen zin hebben in zo'n toelatingsproces of dat er in Nederland geen behoefte aan is, is niet zomaar te zeggen. Kijk je met een ingenieursblik naar een set regels dan ziet het er wellicht anders uit dan wanneer je als gebruiker of verkoper kijkt. Maar het is dus niet onmogelijk...
En toch zie ik het somber in, alsof Nederland tegen technologie is. Terwijl we onszelf als technologisch klein landje willen profileren. Waarom dan zo moeilijk doen voor iets dat zoveel goeds kan brengen (minder uitstoot, minder beslaglegging op het OV en de weg, mensen meer de frisse lucht in). En veiligheid vind ik in deze geen argument, dat punt zijn we al voorbij met de Speed-elecs :)

Ik waardeer je inbreng trouwens wel enorm, laat dat ook even gezegd zijn. Dit is dus geen aanval naar jou, meer een hoog frustratie gehalte van mij ;)

• Dreamvoid
Met Speed Pedelecs zijn we dat niet voorbij, dat zijn feitelijk bromfietsen (ook dezelfde categorie, L1e-B). Op de rijbaan, helm op, verzekering, net als iedereen op een ouderwetse benzinebrommer die ook 45 km/u gaat.

Met 50cc brommers, 45 km/u begrensde e-scooters en speed pedelecs heb je allemaal hetzelfde probleem: automobilisten en de rijders zelf vinden dat ze op het fietspad horen, fietsers en verkeersveiligheids analisten vinden dat ze op de rijbaan horen.

Maar Nederland loopt inderdaad niet voorop met e-steps. Dat is helaas een direct gevolg van de stint-affaire, ik twijfel er niet aan of we zaten nu in dezelfde groep als Duitsland/Denemarken/etc als dat niet was gebeurd. Nu willen we 200 procent zeker zijn dat het niet onveiliger wordt op de weg.

[Voor 63% gewijzigd door Dreamvoid op 17-02-2020 18:01]

specs

• nst6ldr

nst6ldr

gold noob report

Goverman schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:06:
[...]

Sorry dat ik het zeg, maar ergens komt dit toch ook wel een beetje arrogant over. Nederlandse wetgeving is echt bokke traag, om dan te zeggen dat de bal bij de fabrikant ligt is dan wel heel makkelijk. De fabrikant gaat daar namelijk niks mee doen, en waarom zouden ze? De afzetmarkt is microscopisch ten opzichte van het VK, de VS, China, India, Japan, Korea, Rusland, en ga zo maar door. Wat je overhoudt zijn een aantal lokale startups die met de huidige beperkingen alleen maar quasi-bromfietsen kunnen maken met elektrische aandrijving. Dat mag de naam 'innovatie' niet hebben natuurlijk.

Ik snap ook niet wat de Stint affaire hiermee van doen heeft. Als een schoolbus voor een trein komt zijn daarmee niet automatisch alle bussen, auto's, motors, driewielers en vrachtwagens onveilig toch?

[Voor 8% gewijzigd door nst6ldr op 17-02-2020 18:37]

Rheinmetall Borsig <3

• Niet online
nst6ldr schreef op maandag 17 februari 2020 @ 18:36:
[...]

Ik snap ook niet wat de Stint affaire hiermee van doen heeft. Als een schoolbus voor een trein komt zijn daarmee niet automatisch alle bussen, auto's, motors, driewielers en vrachtwagens onveilig toch?
Nee dat klopt. Stint drama gebeurde alleen op een ongelukkig moment ( voor de steppers gezien)
Steps waren HOT, milieu vriendelijk, en toegankelijk. En heel misschien hadden we zonder de stint al steps op de weg gehad (legaal)
Maar het gebeurde, en er kwamen vragen. En op de vragen kwamen slechte antwoorden. En toen ging de rem er op.
Niet terecht dat de step het slachtoffer is van de stint. Maar voor mij redelijk begrijpelijk.

• karimmm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 09:42
Pukson schreef op maandag 25 november 2019 @ 21:18:
[...]

Sorry voor de M365 van Xiaomi. Heb dit gevonden inmiddels. Ziet er goed uit.

https://www.e-watts.fr/co...nda-p1069-xiaomi-m365-pro
Helaas werkt deze link niet meer (voor mij..). Ik ben de laatste tijd aan het kijken naar 10" banden. Ik heb het idee dat ik met een grotere band meer "grip" zal hebben en ook ietwat langer op dezelfde snelheid blijf rijden (voordat het langzamer zal rollen)

Wat zijn jullie ervaringen met 10" banden? Ik begrijp dat je aan de voorspatbord in ieder geval een schroef moet vervangen. Aan de achterkant een stukje plastic erbij om de spatbord te verhogen.

• Dreamvoid
Emielvanputten schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 21:52:
[...]
En heel misschien hadden we zonder de stint al steps op de weg gehad (legaal)
Ik zou zeggen “vrijwel zeker” hadden we dan al legale steps gehad. Zie bijvoorbeeld fietsland Denemarken, heel vergelijkbaar met NL (alleen:geen stint drama), die zijn ook sinds 2019 om. Formeel als “proefperiode” maar het lijkt erop dat de e-steps daar vrij goed in het drukke fietsverkeer passen.

specs

• Pukson
Tenminste een kamerlid die haast heeft!

https://legaalrijden.nl/b...d66-3-maart-weten-we-het/

https://www.instagram.com...poSW/?igshid=bg63evuwfzfe

Ben benieuwd

[Voor 19% gewijzigd door Pukson op 21-02-2020 00:02]

• Robert.r
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 20-03 14:38
Wat zijn precies die europese richtlijnen? Heb geprobeerd te googlen maar kom er niet echt uit

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 13:59
Waarom een helm vraag ik me eerder af.

• Dreamvoid
Verkeersveiligheid?

specs

• Atlas
  • Niet online

Atlas

GioStyle schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 09:15:
Waarom een helm vraag ik me eerder af.
Dat vind ik eerlijk gezegd niet zo raar, je bent toch een stuk kwetsbaarder dan op de fiets. Niet zozeer vanwege de snelheid maar meer vanwege de kleine wielen.

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 13:00
Atlas schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 09:47:
[...]

Dat vind ik eerlijk gezegd niet zo raar, je bent toch een stuk kwetsbaarder dan op de fiets. Niet zozeer vanwege de snelheid maar meer vanwege de kleine wielen.
Hoe maakt de maat van je wielen je meer kwetsbaar? Ben ik op een vouwfietsje kwetsbaarder dan op een normale fiets?

Woont in Helsinki

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Intelligo schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 09:53:
[...]

Hoe maakt de maat van je wielen je meer kwetsbaar? Ben ik op een vouwfietsje kwetsbaarder dan op een normale fiets?
Je weet zelf dat een hobbel van 5cm op een step met 20kmh niet Chill is en op een fiets heb je er veel minder last van ;)

• bleufred1
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 03-04 11:23
Mwa, ik vind de step veiliger, je zit met je voeten veel dichter bij de grond.
Bij de step stap je als het niet goed gaat zonder problemen af, bij de fiets is dat een stuk lastiger.
Merkte het vorig jaar toen er wel sneeuw lag. 1 dacht met de fiets, drama qua glijden, met de step kan je makkelijk stabiliteit krijgen door je voet bij de grond te houden.

• Intelligo
Atlas schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:20:
[...]

Je weet zelf dat een hobbel van 5cm op een step met 20kmh niet Chill is en op een fiets heb je er veel minder last van ;)
Een hobbel van 5cm op je fiets met 20kmh is ook niet chill. 5cm is een aardige afstand, daar hoor je omheen te rijden. Je staat echter veel stabieler met een veel lager zwaartepunt.

Ben vorig jaar een keer met 32kmh onderuit gegaan met de step, op vlakke ondergrond (asfalt), en omdat je al zo laag bent kan je jezelf prima opvangen/schuiver maken.

Op een schaafje na niks aan de hand. Helm op een step is ongeveer net zo zinvol als een helm op de fiets. Ja, het zal altijd iemand helpen op een gegeven moment, maar is dat de moeite waard?

Dan kunnen we in principe ook met help gaan lopen. Ook daar heb je uiteindelijk wel een keer wat aan.

Woont in Helsinki

• j0rDy
interessant, stel dat het allemaal legaal gaat worden (in welke vorm dan ook) hoe gaat het dan met plev's die harder gaan dan de toegestane maximum snelheid? ik vermoed dat de maximale toegestande snelheid zeer waarschijnlijk op 20-25km/u komt te liggen, mijn longboard heeft in pro mode een top van 51km/u (volgens GPS), is deze dan illegaal (krijgen we rollerbanken?) of kan ik een boete krijgen voor te hard rijden?

• Br00dje
j0rDy schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:32:
[...]

interessant, stel dat het allemaal legaal gaat worden (in welke vorm dan ook) hoe gaat het dan met plev's die harder gaan dan de toegestane maximum snelheid? ik vermoed dat de maximale toegestande snelheid zeer waarschijnlijk op 20-25km/u komt te liggen, mijn longboard heeft in pro mode een top van 51km/u (volgens GPS), is deze dan illegaal (krijgen we rollerbanken?) of kan ik een boete krijgen voor te hard rijden?
Zijn dit retorische vragen, of..? :P Niemand kan je hier nog een feitelijk antwoord op geven natuurlijk, hooguit een aanname of verwachting. Je bent al drie stappen verder. Laten we eerst gewoon geduldig wachten tot we de halve stappen van de heren Laçin en Sienot de eerste stap zien vormen.

Desalniettemin ben ook ik erg benieuwd hoe men hiermee om zal gaan. Ik zit zelf ook te kijken naar de wat snellere E-steps (65km/u +) om voor woon-werk ooit te gaan gebruiken.

• nst6ldr

nst6ldr

gold noob report

Br00dje schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:40:
[...]

Ik zit zelf ook te kijken naar de wat snellere E-steps (65km/u +) om voor woon-werk ooit te gaan gebruiken.
"Hi, I'm Johnny Knoxville, welcome to Tweakers"

Rheinmetall Borsig <3

• Sir_Hendro
Ik weet trouwens niet of dit een broodje aap is of dat het daadwerkelijk klopt:
https://www.derstandard.d...ng-kann-sehr-teuer-werden

In Duitsland het rijden met CFW op de e-scooter kan je een boete van maximaal 5000 euro opleveren. 8)7

Ik was nieuwsgierig hoe hoog de boete zou zijn mocht ik ook een CFW op mijn Ninebot Max zetten en gepakt worden voor te hard rijden (de standaard 20km/h blijft wat traag aanvoelen). Deze site was het enige wat ik erover kan vinden.

• Pukson
Toch is het allemaal zo tegenstrijdig. Op de website van Rijksoverheid staat netjes vermeldt dat bij de eerste aanhouding er een waarschuwing of boete van 260 euro wordt gegeven. Nu komen steeds meer berichten dat ze direct in beslag genomen worden, en vernietigd. Maar dan blijken ze later weer geveild te worden bij het Domein.

https://legaalrijden.nl/b...tiekem-via-de-achterdeur/

https://nos.nl/artikel/23...-zonder-waarschuwing.html

[Voor 10% gewijzigd door Pukson op 22-02-2020 08:58]

• kbm_sterdam
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 03-03 19:33
Wat mij steeds opvalt (en irriteerd) is dat er vaak gerefereerd wordt aan de deelsteps als LEV aan de orde komt. Terwijl het veel meer zou moeten gaan over individuele gebruikers. Ik ben absoluut geen voorstander van die deel stepjes overal (ik woon in Amsterdam) waar vooral dolle toeristen gebruik van zullen maken. Maar heb vaak het idee dat ze dit als referentiekader nemen om te bepalen of dit soort vervoer wel of niet wenselijk is.

Natuurlijk moeten die deelstepjes niet naar NL komen, neem dan idd europa als voorbeeld, overal is dat chaos. Maar kijk vooral naar gebuikers die zelf een step aanschaffen en er verantwoord mee omgaan :)

• Guusz
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 12:37
Inderdaad.., ik hoop niet dat deelstep aanbieders toegestaan gaan worden.
Ik was van de week in Kopenhagen en daar heb je ook deelsteps van verschillende partijen. Overal waar je kijkt staan/ liggen die dingen.. 8)7 Dit is een voorbeeld van in de buurt van Nyhavn (je weet wel, met die gekleurde huizen):
https://www.dropbox.com/s/arn5ca0lvjr8yuf/IMG_20200223_125353.jpg?raw=1
https://www.dropbox.com/s/6amdmqz0dcuo72w/IMG_20200223_125431.jpg?raw=1

Denk trouwens dat ze in Amsterdam binnen no-time vernield worden of in de gracht eindigen, want van andermans spullen afblijven is toch erg moeilijk voor een hoop mensen, maar goed.

• wmeester
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 03-04 22:36
Vorige week de step (xiaomi 365 pro) meegenomen naar wintersport bestemming. We hadden een huisje in Petit Chatel en brood moest gehaald worden in Chatel zelf. Dat is zo'n 1500 meter tussen de 5-10% stijging. Zolang de batterij goed vol zat (>85%) ging ik (80kg) nog met 20 km/h de berg op. Berg af ging met 28-30 km/h.
Ook een keer met sneeuw gereden (5 cm) en door de druk geen glibber en glijpartijen gehad. Al met al een positieve ervaring. Anders had ik de auto moeten pakken voor dat eindje.

• Sir_Hendro
Guusz schreef op zondag 23 februari 2020 @ 13:06:
Inderdaad.., ik hoop niet dat deelstep aanbieders toegestaan gaan worden.
Ik was van de week in Kopenhagen en daar heb je ook deelsteps van verschillende partijen. Overal waar je kijkt staan/ liggen die dingen.. 8)7 Dit is een voorbeeld van in de buurt van Nyhavn (je weet wel, met die gekleurde huizen):
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ach is toch niet van mij, pleur daar maar neer mentaliteit. Ik zie het in Duitsland ook. Meestal worden ze hier wel correct gepakkeerd na een rit maar er staan ook vaak dingen erg lomp rond waar ze niet horen. In Essen hadden ze een regel dat er maar 3 of 5 van die dingen bij elkaar mogen staan. Worden het er meer dan moet de verhuurfirma er een paar weghalen, anders krijgen ze een boete. Dat zorgt wel een beetje voor dat het er nog enigsinds netjes uit ziet.

• Robkazoe
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 12:26
Ik denk dat weinig mensen hier echt zitten te wachten op deelverhuur. Huren is duur als je een deelstep minimaal een paar keer per week gebruikt. Dan is kopen al snel een stuk voordeliger. Enige voordeel van deelsteppen is dat als er een bepaalde step gebruikt gaat worden, hij mogelijk als "street legal" wordt bestempeld waardoor particulieren er ook één kunnen aanschaffen.

• Intelligo
wmeester schreef op zondag 23 februari 2020 @ 13:19:
Vorige week de step (xiaomi 365 pro) meegenomen naar wintersport bestemming. We hadden een huisje in Petit Chatel en brood moest gehaald worden in Chatel zelf. Dat is zo'n 1500 meter tussen de 5-10% stijging. Zolang de batterij goed vol zat (>85%) ging ik (80kg) nog met 20 km/h de berg op. Berg af ging met 28-30 km/h.
Ook een keer met sneeuw gereden (5 cm) en door de druk geen glibber en glijpartijen gehad. Al met al een positieve ervaring. Anders had ik de auto moeten pakken voor dat eindje.
Je gaat niet dood van een stukje lopen hoor :+

Woont in Helsinki

• kmf
  • Niet online
Robkazoe schreef op maandag 24 februari 2020 @ 12:47:
Ik denk dat weinig mensen hier echt zitten te wachten op deelverhuur. Huren is duur als je een deelstep minimaal een paar keer per week gebruikt. Dan is kopen al snel een stuk voordeliger. Enige voordeel van deelsteppen is dat als er een bepaalde step gebruikt gaat worden, hij mogelijk als "street legal" wordt bestempeld waardoor particulieren er ook één kunnen aanschaffen.
voor de particulieren hier niet nee. Maar er zijn een hoop startups/partijen die dat wel graag zien, esteps verhuren.
Het zal ook een extra argument moeten zijn voor het legaliseren: overbrugging voor het dure OV.

Net als met een deel/leenfiets: eigen bezit is al snel voordeliger. Het is alleen vervelender met het beveiligen van je eigen step. Voordeel van die deelsteps is dat je ze dictbij je bestemming kan neerpleurenzetten.
Sir_Hendro schreef op maandag 24 februari 2020 @ 12:39:
[...]

Ach is toch niet van mij, pleur daar maar neer mentaliteit. Ik zie het in Duitsland ook. Meestal worden ze hier wel correct gepakkeerd na een rit maar er staan ook vaak dingen erg lomp rond waar ze niet horen. In Essen hadden ze een regel dat er maar 3 of 5 van die dingen bij elkaar mogen staan. Worden het er meer dan moet de verhuurfirma er een paar weghalen, anders krijgen ze een boete. Dat zorgt wel een beetje voor dat het er nog enigsinds netjes uit ziet.
In Dusseldorf vond ik het nog best netjes. Via de app kan je de steps ook maar op aangewezen plekken parkeren.

[Voor 27% gewijzigd door kmf op 24-02-2020 13:10]

• Sir_Hendro
kmf schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:08:
[...]

In Dusseldorf vond ik het nog best netjes. Via de app kan je de steps ook maar op aangewezen plekken parkeren.
Uiteraard maar zo hoor je voetpaden niet te hinderen. Het gebeurd nog regelmatig dat iemand zo een Lime step midden op het voetpad achterlaat bijvoorbeeld.

Daarnaast zit er nog een soort NSB spelletje in de Lime App waar je mensen moet verlinken die hun Lime step verkeerd hebben gepakkeerd. Je krijgt dan een zooitje fotos te zien waar jij moet zeggen of die persoon wel of niet goed geparkeerd staat. :P

• Dreamvoid
kbm_sterdam schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 22:28:
Natuurlijk moeten die deelstepjes niet naar NL komen, neem dan idd europa als voorbeeld, overal is dat chaos. Maar kijk vooral naar gebuikers die zelf een step aanschaffen en er verantwoord mee omgaan :)
Dit is inderdaad hoe Zwitserland het doet: e-steps wel toegestaan, deelsteps niet.

specs

• ant0n1
  • Laatst online: 30-03 15:04
Hi Tweakers

Ik volg dit topic nu al een tijdje omdat ik interesse heb om een elektrische step te kopen. Na enkele aanbevelingen en (over het algemeen) positieve reviews ben ik van plan om voor een Xiaomi te gaan.

Nu twijfel ik of de Xiaomi M365 een goede step zou zijn voor mij, gezien mijn lengte (bijna 2 meter). Ik maak mij vooral wat zorgen bij de hoogte van het stuur en de grootte van het sta-oppervlak.
De iets grotere versie (M365 Pro) vind ik persoonlijk te zwaar, aangezien ik deze dagelijks op de trein zou meenemen, trappen op en af, ... En dat is nu juist de reden waarom ik van mijn zware vouwfiets af wil.

De afstanden die ik met de step zou doen zijn niet erg lang, ongeveer 5-6 kilometer per dag. Dus de grotere batterij van de Pro is ook niet echt een meerwaarde..

Had al eens gedacht om enkele steps uit te testen in de stad (Bird, Circ, ...) maar aangezien ik geen visakaart heb kan ik hier jammer genoeg geen gebruik van maken..

Ga ik beter voor iets meer rijcomfort en kies ik voor de Pro? Of denken jullie dat de M365 op zich voldoende gaat zijn voor de kortere afstanden die ik er mee zou doen?

Hopelijk zijn hier mensen die mijn keuze kunnen vergemakkelijken :)

• mr.DJ95
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 09:34

mr.DJ95

Boost!

Heel simpel, ga voor de Pro. Ik heb dezelfde bouw als jij en dan is alle lengte/stevigheid die je maar kan krijgen wel wenselijk.

Miljonair , Ondernemer, Playboy en Grappenmaker

• Dejagan
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 13:44
ant0n1 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:45:

Ga ik beter voor iets meer rijcomfort en kies ik voor de Pro? Of denken jullie dat de M365 op zich voldoende gaat zijn voor de kortere afstanden die ik er mee zou doen?
Als je het kan betalen zou ik zeker de PRO nemen, veel handige extra's en upgrades voor niet veel meer geld. De 1.5kg extra merk je denk ik niet zo heel erg. :)

[Voor 5% gewijzigd door Dejagan op 27-02-2020 18:37]

• Glasseus
  • Laatst online: 22-03 22:47
Is there someone actually riding steps? (Example: Xiaomi m365 PRO) I live in Aalsmeer and honestly don't know if actually is worth due to the illegality.

There isn't any way on riding an e-bike with no penalties? How will be the best approach in order to reduce them?

Thanks

• Nder
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 02-04 12:07
ant0n1 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:45:
Had al eens gedacht om enkele steps uit te testen in de stad (Bird, Circ, ...) maar aangezien ik geen visakaart heb kan ik hier jammer genoeg geen gebruik van maken..
Je kan altijd circ gebruiken, deze accepteert ook PayPal ! Ik ben toevallig met kerst weekje Antwerpen geweest. Circ gebruikt een soort es4 step. (Zie eerder in dit forum voor foto) tevens verkoopt de MediaMarkt BE ze daar ook gewoon dus als je dan een keuze gemaakt hebt.

• bottom line
Glasseus schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:19:
Is there someone actually riding steps? (Example: Xiaomi m365 PRO) I live in Aalsmeer and honestly don't know if actually is worth due to the illegality.

There isn't any way on riding an e-bike with no penalties? How will be the best approach in order to reduce them?

Thanks
Moving to Belgium ;)

• Glasseus
  • Laatst online: 22-03 22:47
An easier way? :D

Or at least, what measures to take to reduce to the vet minimum the risk (e.g. Insurance, add flash light, liability insurance, etc).

All possible tips and suggestions are welcome.
Pagina: 1 ... 27 28 29 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True