Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Ballen tonen… maar goed, zoals eerder aangegeven, is de wil er niet.sjirafje schreef op zondag 5 juli 2026 @ 14:14:
Ik vermoed dat fatbikes nog heel lang een hoofdpijn dossier blijven. Juridisch zijn het gewoon e-fietsen. Men wil wel van die fatbikes af maar, dankzij gelobby, geen regels voor (e-)fietsen.
Mijn boefje is liev!
Totdat meerdere senioren op hun ebikes gewond raken door toedoen van deze fatbikes.sjirafje schreef op zondag 5 juli 2026 @ 14:14:
Ik vermoed dat fatbikes nog heel lang een hoofdpijn dossier blijven. Juridisch zijn het gewoon e-fietsen. Men wil wel van die fatbikes af maar, dankzij gelobby, geen regels voor (e-)fietsen.
Ik had al een Selana Alpha besteld, maar die heb ik voor levering geannuleerd.
Ik heb hem inmiddels in het echt gezien en erop gereden, maar voor €1.900 ben ik niet echt onder de indruk van de Alpha. De Segway stuurt fijner en daarop voelde ik me meer in controle. Trommelremmen, zeer beperkte informatie op het display, een accu die alleen verwijderbaar is als je er een abonnement bij neemt... En hij is ook niet opvouwbaar, iets waar ik toch tegenaan liep. Bovendien heb je een losse oplader nodig, terwijl je bij de G3 alleen een netsnoer hoeft mee te nemen.
Doe mij dan maar een bewezen model.
Hopelijk behoudt de MAX G3 wel zijn piekvermogen van 2000 watt. Ik vermoed dat het nominale vermogen, net als in Duitsland, teruggaat van 800 naar 500 watt als ik het zo lees.
€1.000 heb ik voor de MAX G3 er zeker voor over.
De Ninebot Max G3 NL
https://www.legaalrijden.nl/blog/betaalbare-segway-ninebot-max-g3-nl-vanaf-de-herfst-te-koop
Ja, daar ga ik voor. Opvouwbaar én goedkoper dan Selana? Sign me up. Wil al langer een legale step, maar die Selana is gewoon te duur.juliantje15 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:28:
Daar is hij dan, de eerste legale inklapbare elektrische step in Nederland, verkrijgbaar vanaf herfst 2026:
De Ninebot Max G3 NL
https://www.legaalrijden.nl/blog/betaalbare-segway-ninebot-max-g3-nl-vanaf-de-herfst-te-koop
[Afbeelding]
Daarnaast heb ik ook meer vertrouwen in een merk als Segway voor onderdelen, garantie etc etc.BioHazard schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 15:04:
[...]
Ja, daar ga ik voor. Opvouwbaar én goedkoper dan Selana? Sign me up. Wil al langer een legale step, maar die Selana is gewoon te duur.
Ik koop er eentje zodra het kan.
🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen
Hij staat op mijn watchlist. Voor het feit dat ie inklapbaar is en überhaupt er als een e-step uit ziet, is erg fijn!
Asus A7V266, AMD XP 2400+ met 1024 DDR en een 350 GB Harddisk
Segway kennende leveren ze de eerste partij aan hun dealers dus heb toch maar een pre-order gedaan bij Scooter Centrum.
Zo te zijn is het NL model ook compatibel met de optionele 468 Wh batterij! Dat is wel lekker als ik een dagje lekker wil rond steppen.
Nu nog even afwachten naar wat het piekvermogen zal zijn.... Kom hier in de buurt niet over de 7% helling en als de NL versie ook 2000W piekvermogen krijgt dan zou dat geen probleem moeten zijn..
Hopelijk eerste ervaringen van Bram (Bright) op korte termijn.
https://www.legaalrijden.nl/blog/de-imeier-lev-one-e-step-is-van-lev-en-de-naam-van-de-e-step-is-lev-one/
https://www.bright.nl/nieuws/2119535/dit-is-de-derde-elektrische-step-waarmee-je-wel-in-nederland-de-weg-op-mag.html
Mijn boefje is liev!
24,6 KG
"Ws niet inklapbaar" (Niet zeker maar RDW wil dat meestal niet) G3 nu nog wel inklapbaar.
Luchtbandjes
Snelheid 25 km/h.
Realistisch bereik 40 km. (marketing claimt tot aan 140 km.)
Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.
https://nl-nl.segway.com/explore/news/list-press-release/2026/7/Segway-to-Launch-Its-First-RDW-Approved-eKickScooter-in-the-Netherlands-This-Autumn.htmlkeuringsdienst schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:32:
Wanneer ik de specs van de MAX G3 erbij pak gaat dit hem niet worden voor 1000+ euro.
24,6 KG
"Ws niet inklapbaar" (Niet zeker maar RDW wil dat meestal niet) G3 nu nog wel inklapbaar.
Luchtbandjes
Snelheid 25 km/h.
Realistisch bereik 40 km. (marketing claimt tot aan 140 km.)
Zeker wel inklapbaar.
"De Ninebot MAX G3 NL heeft een inklapbaar ontwerp. Hierdoor is de elektrische step eenvoudig mee te nemen en op te bergen, thuis of op kantoor. Dankzij het formaat is de elektrische step een praktische en flexibele oplossing voor woon-werkverkeer en je dagelijkste rit."
Het zou voor het eerst zijn dat de RDW een inklapbare step gaat toestaan maar wie weet.BioHazard schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:18:
[...]
https://nl-nl.segway.com/explore/news/list-press-release/2026/7/Segway-to-Launch-Its-First-RDW-Approved-eKickScooter-in-the-Netherlands-This-Autumn.html
Zeker wel inklapbaar.
"De Ninebot MAX G3 NL heeft een inklapbaar ontwerp. Hierdoor is de elektrische step eenvoudig mee te nemen en op te bergen, thuis of op kantoor. Dankzij het formaat is de elektrische step een praktische en flexibele oplossing voor woon-werkverkeer en je dagelijkste rit."
Dan nog blijft 25+ KG een enorm gewicht om een hoge stations trap op te slepen...
Alleen daar haak ik al op af.
Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.
Oef. In een vorig leven had ik een eerste generatie Xiaomi M365. Die was met zijn 12,5 kg al aan de limiet van wat ik wil tillen. Het dubbele gaat hem niet worden. Het nut van inklappen is daarmee beperkt, want met dat gewicht (zwaarder dan een gemiddelde stadsfiets!) is het niet echt "mobiel".keuringsdienst schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:26:
Het zou voor het eerst zijn dat de RDW een inklapbare step gaat toestaan maar wie weet.
Dan nog blijft 25+ KG een enorm gewicht om een hoge stations trap op te slepen...
Alleen daar haak ik al op af.
Nu is het bereik van die Segway wel een stuk hoger, maar de 25-30 km van de M365 was voor mij prima. Voor langere dagelijkse afstanden zijn er betere vervoersmiddelen (om een lichte step in mee te nemen).
[ Voor 29% gewijzigd door The Zep Man op 07-08-2026 09:42 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Want kopen ze voor een deel wel deze step dan krijg je automatisch veel ongelukken.
Dan is het zo, over en uit, voor de legaliteit van elektrische steps.
Ik zou zeggen, geef het een kans. Maar jij lijkt er sowieso nogal negatief in te zitten.keuringsdienst schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 22:30:
Het is afwachten of de hangjeugd deze legale step gaat kopen of dat ze blijven bij de fatbikes?
Want kopen ze voor een deel wel deze step dan krijg je automatisch veel ongelukken.
Dan is het zo, over en uit, voor de legaliteit van elektrische steps.
🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen
Maar tot dusver is er een gouden oplossing van bijna 2000 euro en een andere lompe van 25KG.
D66 zou progressief genoeg moeten zijn om uit deze 20 jaar stilstand te komen, wie weet.
Mompelt iets met "het kan wel"...
Ik heb er dan ook vast een besteld. Legaal voor 1000 euro van een goed merk? Sign me up.
Ben ook aan het twijfelen om online een preorder te doen, maar vroeg me af hoe dit in zijn werk gaat.
Ik ben hier stiekem ook benieuwd naar, of je 'm ook gewoon bij Segway zelf zou kunnen bestellen. Ik ben echter bang dat je als particulier de procedure op deze pagina door moet lopen. Dan zou het een tijdrovende en dure onderneming zijn.BioHazard schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:38:
Heeft iemand enig idee hoe het in zijn werk gaat bij online bestellen van een electrische step, en hoe het dan loopt bij levering qua kenteken? Krijg je een kentekenbewijs meegestuurd, en/of de codes? En moet je dan vervolgens zelf een kenteken laten maken ergens nog?
Ben ook aan het twijfelen om online een preorder te doen, maar vroeg me af hoe dit in zijn werk gaat.
Ik verwacht dat verkopers/importeurs van bijvoorbeeld scooters extra mogelijkheden hebben om bijvoorbeeld het aanvragen van een kenteken zelf te kunnen regelen, waardoor het net als bijvoorbeeld een APK afmelden enkel een administratieve handeling is voor x bedrag. Maar neem wat ik zeg even met een grote korrel zout, want dit is puur een vermoeden.
Ik heb zelf inmiddels een pre-order lopen bij een online verkoper. Die regelt als het goed is het kentekenplaatje ook meteen (rijklaar), dus dan hoeft alleen de tenaamstelling nog geregeld te worden bij het ophalen.
De verkoper kon dat regelen voor ophalen, die optie moest je dan wel extra betalen.
Dat was o.a. de Veeley V5 van 29 KG lijkt op een scooter + zitje. (ovaal stuur met gat erin)
Je moest dan zelf dacht ik je verzekering regelen op basis van dat kenteken?
:strip_exif()/f/image/qlSZFyuYnRhfwvn0o1RNfGc6.png?f=user_large)
Deze step heeft destijds duizenden euro's gekost en is al jaren uit de verkoop.
Ik heb hem besteld in Reeuwijk bij scootercentrum en heb bevestiging dat hij rijklaar geleverd wordt.(op verzekeren na dan... maar dat is maar paar minuutjes werk online.BioHazard schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:38:
Heeft iemand enig idee hoe het in zijn werk gaat bij online bestellen van een electrische step, en hoe het dan loopt bij levering qua kenteken? Krijg je een kentekenbewijs meegestuurd, en/of de codes? En moet je dan vervolgens zelf een kenteken laten maken ergens nog?
"Hi {Rudolf},
De scooter wordt door ons inclusief kenteken geleverd. Het enige wat u dan hoeft te regelen is de wa verzekering."
Top, thanks Rudolf. Dan denk ik dat ik hem daar ook pre-order.{Rudolf} schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:10:
[...]
Ik heb hem besteld in Reeuwijk bij scootercentrum en heb bevestiging dat hij rijklaar geleverd wordt.(op verzekeren na dan... maar dat is maar paar minuutjes werk online.
"Hi {Rudolf},
De scooter wordt door ons inclusief kenteken geleverd. Het enige wat u dan hoeft te regelen is de wa verzekering."
Iemand die nu al verzekering betaald voor een e-step? vraag me af wat de gemiddelde kosten zijn hiervoor. Natuur zal het afhangen van leeftijd en woonplaats maar alsnog wel benieuwd wat het ongeveer zal kosten. Vind 200 euro of meer pj wel aan de hoge kant voor een e-step maar als het rond de 100 max 150 euro is dan is het wel te doen denk ik.{Rudolf} schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:10:
[...]
Ik heb hem besteld in Reeuwijk bij scootercentrum en heb bevestiging dat hij rijklaar geleverd wordt.(op verzekeren na dan... maar dat is maar paar minuutjes werk online.
"Hi {Rudolf},
Bij de ANWB kan je een bijzondere bromfiets verzekering berekenen.Nietdatikweet schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:40:
[...]
Iemand die nu al verzekering betaald voor een e-step? vraag me af wat de gemiddelde kosten zijn hiervoor. Natuur zal het afhangen van leeftijd en woonplaats maar alsnog wel benieuwd wat het ongeveer zal kosten. Vind 200 euro of meer pj wel aan de hoge kant voor een e-step maar als het rond de 100 max 150 euro is dan is het wel te doen denk ik.
Zonder schadevrije jaren, ter indicatie, uitgaande van Segway Max G3:
Iemand ervaring met 11" wielen en draagbaarheid?
Bij veel steps waren de wieltjes dacht ik maar 6 of 7 inch. Later soms 8 inch.
Ik zag overigens gisteren dat die 1900 euro legale step zelfs 28 KG weegt.
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Hier hetzelfde hoor, je bent niet alleen.Ersus schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 23:36:
Ik twijfel nog om te preorderen omdat de definitieve specs net zoals de prijs nog niet vast staan.
Ik kan al jaren zonder, dus die paar maanden kunnen er ook wel bij.
Het op de eerste rang zitten heb ik in middels wel afgeleerd door alle kinderziektes die ik in producten heb mogen ervaren. Bij een test of Beta snap ik het, dat is dit niet (althans zo wordt het niet verkocht - voor een korting neem ik wel wat ongemak tot me)
Nog best duur in vergelijking met duitsland. Daar kost alleen WA tussen de 15 en 25 EUR per jaar.BioHazard schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:51:
[...]
Bij de ANWB kan je een bijzondere bromfiets verzekering berekenen.
Zonder schadevrije jaren, ter indicatie, uitgaande van Segway Max G3:[Afbeelding]
Ik snap het, maar de G3 Max in het algemeen is zeer ruim reviewed qua bouwkwaliteit en app functies, dat soort dingen. Wat voor motor de Max G3 NL uiteindelijk krijgt is natuurlijk nog wel even de vraag.franssie schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 23:55:
[...]
Hier hetzelfde hoor, je bent niet alleen.
Ik kan al jaren zonder, dus die paar maanden kunnen er ook wel bij.
Het op de eerste rang zitten heb ik in middels wel afgeleerd door alle kinderziektes die ik in producten heb mogen ervaren. Bij een test of Beta snap ik het, dat is dit niet (althans zo wordt het niet verkocht - voor een korting neem ik wel wat ongemak tot me)
https://segway.sparepartservice.shop/eshopmvc/device?manstr=SEGWAYNINEBOT&g7=1352940N&na=GeFindA&modselect=4598394
De motor:
https://segway.sparepartservice.shop/eshopmvc/articledetails?viewpicture=n&pic=C5058&ag=40_12&vgruppe=4150000000&g7=1352940N&thispage=8&ger=true&modselect=4598394
700W en zal dus denk ik met de controller getemd worden tot 500W. Is dezelfde motor voor de Duitse versie met 500W nominaal en 2000W piek. Hopelijk hier ook 2000W piek.
Hopelijk komt de interne GT3 batterij ook snel te koop voor een goede prijs in Nederland. Dan knal ik die gelijk in de Max G3 NL... van 597WH >> 899WH.. Dat is beter dan die externe 497WH batterij erbij, dan kom je uit op een totaal van 1065WH maar daar zal nog wel een behoorlijk verlies zijn en veel W in warmte opgaan.
Nice find. Ik heb al veel Youtube videos gezien over het swappen van die GT accu. Misschien een leuke als de originele accu een keer minder gaat worden, maar ik ga m de eerste maanden sowieso even helemaal origineel laten.{Rudolf} schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 19:07:
Op de spare parts pagina van Segway zijn al diverse onderdelen voor de NL versie te vinden:
https://segway.sparepartservice.shop/eshopmvc/device?manstr=SEGWAYNINEBOT&g7=1352940N&na=GeFindA&modselect=4598394
De motor:
https://segway.sparepartservice.shop/eshopmvc/articledetails?viewpicture=n&pic=C5058&ag=40_12&vgruppe=4150000000&g7=1352940N&thispage=8&ger=true&modselect=4598394
700W en zal dus denk ik met de controller getemd worden tot 500W. Is dezelfde motor voor de Duitse versie met 500W nominaal en 2000W piek. Hopelijk hier ook 2000W piek.![]()
Hopelijk komt de interne GT3 batterij ook snel te koop voor een goede prijs in Nederland. Dan knal ik die gelijk in de Max G3 NL... van 597WH >> 899WH.. Dat is beter dan die externe 497WH batterij erbij, dan kom je uit op een totaal van 1065WH maar daar zal nog wel een behoorlijk verlies zijn en veel W in warmte opgaan.
Is eigenlijk wel beter.. Ik heb het misschien ook niet echt nodig denk ik. In het weekend ga ik vaak lekker in het bos wandelen en hoop daar met de step ipv de auto te komen. Totale trip is net geen 31KM maar wel paar flinke heuvels. Misschien eerst maar eens kijken of dat zo ook lukt.BioHazard schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 22:59:
[...]
Nice find. Ik heb al veel Youtube videos gezien over het swappen van die GT accu. Misschien een leuke als de originele accu een keer minder gaat worden, maar ik ga m de eerste maanden sowieso even helemaal origineel laten.
Er komen snel meer elektrische stepjes bij, een nieuwe Selana Nova en de ure Air6 Pro+ Suspension NL.
https://www.bright.nl/nieuws/2122005/waar-komen-al-die-stepjes-vandaan-twee-nieuwe-legale-e-steps-aangekondigd.html
Ook weegt hij met 17 KG veel minder dus dat is ook een groot voordeel. (11 KG minder.)
De PURE is met 650 euro dan zelfs heel voordelig. Edit: het gewicht is te hoog @ 23 KG.
Beide hebben nog luchtbandjes wat imho een nadeel is met veel lek rijden.
Ze hebben toch al vering dus dan zijn massieve bandjes prima.
Misschien de fietsenmaker vragen of hij er massieve bandjes op kan zetten.
Edit 2: Weet iemand waarom dit nu ineens wel kan, wat 10 jaar lang onmogelijk was?
DWZ Legale RDW goedgekeurde steps die niet heel veel verschillen van EU exemplaren.
[ Voor 18% gewijzigd door keuringsdienst op 13-08-2026 16:17 ]
Omdat ze in 2025 de mogelijkheid hebben gegeven een typegoedkeuring af te geven voor deze "bijzondere bromfietsen", waar dat eerst niet zo was.keuringsdienst schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:20:
De Selena Nova kost anders bijna de helft van het eerste model @ 1100 euro. (vs 2000 gem.)
Ook weegt hij met 17 KG veel minder dus dat is ook een groot voordeel. (11 KG minder.)
De PURE is met 650 euro dan zelfs heel voordelig. Edit: het gewicht is te hoog @ 23 KG.
Beide hebben nog luchtbandjes wat imho een nadeel is met veel lek rijden.
Ze hebben toch al vering dus dan zijn massieve bandjes prima.
Misschien de fietsenmaker vragen of hij er massieve bandjes op kan zetten.
Edit 2: Weet iemand waarom dit nu ineens wel kan, wat 10 jaar lang onmogelijk was?
DWZ Legale RDW goedgekeurde steps die niet heel veel verschillen van EU exemplaren.
Ik meen overigens dat helemaal in het begin van de Step hype er ook al iemand was die zijn step zelf had laten goedkeuren bij de RDW en daar doorheen gekomen was?
Of dat ook als bijzondere bromfiets was weet ik niet. Maar daarna lukte dat niet meer.
De RDW.keuringsdienst schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:35:
Wie is "ze" in deze context en waar kan ik daar meer informatie over vinden?
Ik meen overigens dat helemaal in het begin van de Step hype er ook al iemand was die zijn step zelf had laten goedkeuren bij de RDW en daar doorheen gekomen was?
Of dat ook als bijzondere bromfiets was weet ik niet. Maar daarna lukte dat niet meer.
Aparte gang van zaken dan.
Dus niet de overheid of het ministerie van Infra maar de RDW maakt het beleid voor steps....
Natuurlijk zit er meer achter (ministerie bijv), maar de RDW is degene die het uiteindelijk tot uitvoering brengt.keuringsdienst schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:51:
[...]
Aparte gang van zaken dan.
Dus niet de overheid of het ministerie van Infra maar de RDW maakt het beleid voor steps....
[ Voor 3% gewijzigd door BioHazard op 14-08-2026 13:58 ]
Zoals in de topicstart al duidelijk is aangegeven, er is op het moment nog steeds veel onduidelijk over de legaliteit van het gebruik van e-steps op de openbare weg in Nederland. Dat betekent niet dat de e-steps op zichzelf illegaal zijn, op privéterrein mogen ze sowieso zonder restricties gebruikt worden.
Gebruik op de openbare weg is te aller tijden voor rekening en risico van de berijder en het is de berijder die zich bewust moet zijn van de geldende regels op de plaats waar hij of zij een e-step gebruikt.
Andere gebruikers hierover aanspreken is daarom ongewenst en wordt niet getolereerd en willen we daarom hierna ook niet meer zien.
RECALL:
Xiaomi heeft een recall uitgevaardigd voor de Mi Electric Scooter.