Duidelijk ik snap je uitleg.WindowsME schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:39:
[...]
Ik lees hier een paar dingen door elkaar, dus ik ga het proberen op een rijtje te zetten:Kortom; er worden geen handelsblokkades opgeworpen. Er wordt vanuit de CE richtlijn voor Machines duidelijk aangegeven dat, hoewel de steps met CE voldoen aan de toepasselijk eisen en vrij verhandeld mogen worden, er voor het gebruik op de openbare weg aanvullende eisen per land gesteld kunnen worden. Simpelweg omdat er voor dit punt op Europees niveau niks voor geregeld is.
- Sommige E-steps vallen inderdaad onder de EU 168/2013 (2- / 3- wieler richtlijn)
- Sommigen vallen erbuiten, i.v.m. artikel 2
- Wanneer ze onder de 168/2013 vallen hebben ze typegoedkeuring (als 'normale bromfiets)' en zullen ze ook een kenteken moeten hebben
- Wanneer ze niet onder de 168/2013 vallen, dan is per definitie altijd de Machinerichtlijn 2006/42/EC van toepassing, dus is CE markering verplicht
- Met CE markering kunnen de steps inderdaad vrij verhandeld worden binnen de EU, let wel: verhandeld
- Echter, en dit staat ook letterlijk in de machinerichtlijn, geldt dat deze 'machines' ook nog onderhevig kunnen zijn aan lokale verkeerswetgeving, oftewel de regels voor het gebruik op de openbare weg
- Dit is voor ieder EU land anders, en NL pakt dit nu eenmaal vrij strikt op middels het toelatingskader voor Bijzondere Bromfietsen
Bij auto's en motoren is dat anders, daarvoor is de EU wetgeving sterk geïntegreerd in de Nederlandse Wegenverkeerswet. Grof gezegd, alles met een EU Typegoedkeuring mag onbelemmerd hier de weg op.
[...]
Geen probleem, ik gelukkig ook niet![]()
Howel, ik zweef tegenwoordig wel een beetje tussen jurist en engineer in
Maar waarom zijn er dan heel Veel elektrische voertuig op de weg die door artikel 2 niet onder je ei 168/2013 vallen en dus geen bijzondere bromfiets zijn en ik dus gewoon ergens in de eu kan kopen en gebruiken
Bijv deze dingen.
https://www.scootmobiel.n...iel-opvouwbaar/beaufort-9
Dit zijn geen invalide voertuigen. Want die krijg je namelijk alleen vanwege medische noodzaak van een arts/ergo toegewezen.
Dat zijn zulke soort voertuigen.
https://www.sunrisemedical.nl/quickie/q500-f-sedeo-pro
Die ouwe lullen wagentjes beroepen zich alleen op de uitzondering in artikel 2. Langzamer dan 6km/h en dat is precies het zelfde de uitzondering geen zadel.
Lesdictische is mijn hash#