Het grote elektrische steps topic

Pagina: 1 ... 21 ... 47 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTiamo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-10 12:41
the-hunter schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 17:42:
Heeft iemand ervaring met de Techno Red E-Scooter? Ik kan er maar weinig over vinden op het internet.

https://technozom.com/product-page/techno-RED
Lijkt mij een bewerkte versie van de M365 Pro.

Ryzen 9 3900XT, 32GB DDR4 3600MHz C16, RTX 4070 Ti OC, Samsung 980 Pro 1TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielsvdk
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-10 12:57
Ik dacht ik probeer het gewoon bij de RDW, maar helaas.

//
Geachte heer,

Hartelijk dank voor uw e-mail. Helaas maakt ook de RDW fouten. In dit geval is het nummer onterecht door de RDW toegekend. Helaas kunt u er geen rechten aan ontlenen.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
//

Ik ga als voorbeeld het RTL Nieuws artikel.

We wachten het allemaal dus maar af, rij voorlopig kleine stukjes die ik goed ken en zo weg kan duiken voor de politie ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Ninebot Max van Segway besteld via pre-order optie. Ik vond de deal te mooi om te laten liggen van 799 naar 599. De Ninebot Max is een iets te grote e-step wat me doet geloven dat het apparaat niet in de kofferbak gaat van de file rijder, of de trein in. Het is een typische elektrische step voor verhuur bedrijven. Veel bereik, zwaar uitgevoerd. Verwacht dan ook dat de druk niet vanuit Segway komt voor goedkeuring, maar eerder de verhuur bedrijven zoals Lime of Bird.

Ik heb via twitter de lokale politie van mijn gemeente gevraagd wat ze doen als ze me tegen zouden komen. Reactie was kort maar duidelijk ‘in beslag nemen en eventueel een boete’.

Ik ben ondertussen ook gaan zoeken naar legale e-steps en wat het verschil dan wel niet is. Zo kwam ik de Veeley V5 tegen. Die e-step heeft een goedkeuring volgens ‘EU approval on the basis of 168/2013’. Als ik ga kijken zie ik een aantal dingen ( https://www.veeley.com/product/veeley-v5-black/ )
- Er zitten geen knipperlichten op
- Er zitten net zo weinig reflectoren op als op de niet legale e-steps
- Er zit een zadel op, inklapbaar.
- Een helm is aangeraden (of verplicht in gemeenten zoals Amsterdam)

Verder vond ik deze link, waar ik lees dat er inderdaad geen knipperlichten op bijzondere bromfietsen hoeven te zitten. https://www.rijksoverheid...op-mijn-bromfiets-brommer

Ik zou haast zeggen dat als je een zadel hebt en wat reflectoren stickers op je e-step plak dat je al een heel stuk richting de goede richting gaat. Al zal de tijd wel wijzen wat het gaat worden. Een zadel lijkt me zelf niets. Dan lijkt het meer een oude opa dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henryvank
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-03-2021

henry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hunter
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15-11-2024
Ik heb ook de Max besteld via de pre-order optie. Eur 599 is een scherpe prijs.
Ik zag overigens dat ze inmiddels de prijs hebben verhoogd naar Eur 679,-
Ben benieuwd of meer mensen dat gedaan hebben?

Het is wachten tot begin oktober op de uitlevering. Hopen dat ze dat gaan nakomen.
Ik zal wat van laten horen als de Max binnen is en de eerste ervaring zijn opgedaan.
Verwijderd schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 16:15:
Ik heb een Ninebot Max van Segway besteld via pre-order optie. Ik vond de deal te mooi om te laten liggen van 799 naar 599. De Ninebot Max is een iets te grote e-step wat me doet geloven dat het apparaat niet in de kofferbak gaat van de file rijder, of de trein in. Het is een typische elektrische step voor verhuur bedrijven. Veel bereik, zwaar uitgevoerd. Verwacht dan ook dat de druk niet vanuit Segway komt voor goedkeuring, maar eerder de verhuur bedrijven zoals Lime of Bird.

Ik heb via twitter de lokale politie van mijn gemeente gevraagd wat ze doen als ze me tegen zouden komen. Reactie was kort maar duidelijk ‘in beslag nemen en eventueel een boete’.

Ik ben ondertussen ook gaan zoeken naar legale e-steps en wat het verschil dan wel niet is. Zo kwam ik de Veeley V5 tegen. Die e-step heeft een goedkeuring volgens ‘EU approval on the basis of 168/2013’. Als ik ga kijken zie ik een aantal dingen ( https://www.veeley.com/product/veeley-v5-black/ )
- Er zitten geen knipperlichten op
- Er zitten net zo weinig reflectoren op als op de niet legale e-steps
- Er zit een zadel op, inklapbaar.
- Een helm is aangeraden (of verplicht in gemeenten zoals Amsterdam)

Verder vond ik deze link, waar ik lees dat er inderdaad geen knipperlichten op bijzondere bromfietsen hoeven te zitten. https://www.rijksoverheid...op-mijn-bromfiets-brommer

Ik zou haast zeggen dat als je een zadel hebt en wat reflectoren stickers op je e-step plak dat je al een heel stuk richting de goede richting gaat. Al zal de tijd wel wijzen wat het gaat worden. Een zadel lijkt me zelf niets. Dan lijkt het meer een oude opa dingetje.

• hollandje
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-10 02:21
Ik ben vandaag staande gehouden in Alphen aan den Rijn omdat de agent mij met 4kmph zag rijden naast mijn vriendin die liep. Onofficiële verbale waarschuwing gekregen dus geen consequenties. Wel balen uiteraard, maar wet is wet. Hopelijk als ik terug ben hier in Februari mag ik wel op ninebot rondrijden :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:49
Verwijderd schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 16:01:
[...]

Da's makkelijk. Ik neem bijvoorbeeld de step naar het werk. Doe ik dat op de fiets, dan gaat dat niet in nette werkkleding want dat wordt zweterig. Dan moet je dus al met extra kleren op pad en dat vind een hemd echt niet leuk.

Van de step spring ik zo een meeting of presentatie in.

Al helemaal als ik de gemiddelde snelheid van de trip met de step zou willen evenaren op de fiets.

Het is voor mij dan ook geen vervanger van de fiets, maar een alternatief voor de auto.
Op een e-bike "hoef" je amper tot niet te trappen hoor, ze zijn er ook met gashendel voor de luie mensen.
dat stukje van zweterig aankomen ontgaat mij een beetje, je hoeft niet 45 km/h te rijden, met 35 kom je er ook, kwa compactheid zijn ze er ook als vouwfiets.

No way dat een step de alternatief van een auto is, step staat duidelijk tussen de fiets en lopend in.
Het is leuk speelgoed maar niet geschikt voor lange afstanden.

Bij ons op kantoor wordt dat niet gewaardeerd om met een e-step zo even binnen komen rollen ivm straatvuil op de banden/tapijt, je zou dat ding dan in de garderobe neer moeten zetten.
Het is puur aanschafprijs waardoor mensen overstag gaan tot aanschaf van een e-step.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 22-08-2019 18:40 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

mr_evil08 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 18:35:
[...]

Op een e-bike "hoef" je amper tot niet te trappen hoor, ze zijn er ook met gashendel voor de luie mensen.
dat stukje van zweterig aankomen ontgaat mij een beetje, je hoeft niet 45 km/h te rijden, met 35 kom je er ook, kwa compactheid zijn ze er ook als vouwfiets.

No way dat een step de alternatief van een auto is, step staat duidelijk tussen de fiets en lopend in.

Bij ons op kantoor wordt dat niet gewaardeerd om met een e-step zo even binnen komen rollen ivm straatvuil op de banden/tapijt, je zou dat ding dan in de garderobe neer moeten zetten.
Het is puur aanschafprijs waardoor mensen overstag gaan tot aanschaf van een e-step.
Dat is grappig, ik was helemaal niet bekend jij de alwetende bepaler bent. Weer wat nieuws geleerd!

Zoals ik al zei, de step is >voor mij< een vervanger voor de auto. Met de fiets kom ik ietwat zweterig en warm aan op kantoor, afhankelijk van de dag natuurlijk, met de step nooit. Ik doe dagelijks 2x15km op de step en alleen als het regent gebruik ik nog de auto - en met een V6 Bi-Turbo diesel is er dus ook ecologisch best wat de zeggen voor de step.

Straatvuil op kantoor? Zet je je schoenen ook bij de deur dan?
Ik weet niet wat er bij jou allemaal op het fietspad ligt, maar hier zijn mijn bandjes toch echt gewoon schoon.

Plus een fiets heb ik al, dus waarom die aanschafprijs intressant zou zijn ontgaat mij volledig. Daarnaast zou ik voor de ~600euro die de step met accesoires heeft gekost ook een prima fiets kunnen kopen.

Het lijkt mij dat je relaas voornamelijk onwetendheid is. Het gebruik van de step is ecologisch en economisch een goed alternatief voor mij, en ook voor mijn werkgever, scheelt ze toch weer 400 euro per maand aan parkeerkosten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kevindb15
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22-09-2024
Nou sorry hoor maar het is heel erg jammer dat je dit als speelgoed omschrijft het is alles behalve dat. ik gebruik mijn e step overal voor voorheen met de scooter nu alles met de e step ook in de trein naar andere steden ik kan nu veel makkelijker overal naar toe en heb niet eens mijn scooter of überhaupt een auto nodig ieder zijn ding maar een ebike word hem sowieso al niet veelste groot en onhandig. Fijn dat jij op een kantoor werkt maar dat is niet voor iedereen zo ik ga der mee winkel in winkel uit. Als ik bij mensen aankom zet ik hem in de gang als het echt niet anders kan zet ik hem buiten met een goed slot dat werkt prima! niemand vind het een probleem ik zie alleen maar voordelen kan niet wachten op legalisatie
mr_evil08 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 18:35:
[...]

• SickXPsycho
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-06-2020
the-hunter schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 19:43:
Ik heb ook de Max besteld via de pre-order optie. Eur 599 is een scherpe prijs.
Ik zag overigens dat ze inmiddels de prijs hebben verhoogd naar Eur 679,-
Ben benieuwd of meer mensen dat gedaan hebben?

Het is wachten tot begin oktober op de uitlevering. Hopen dat ze dat gaan nakomen.
Ik zal wat van laten horen als de Max binnen is en de eerste ervaring zijn opgedaan.

[...]
Ik heb de Ninebot MAX in Juli besteld bij Indiegogo. Als het goed is komt hij de volgende maand binnen.

Als ik jou was zou ik niet al te veel van de uitlevering verwachten, want bij de Indiegogo campagne zeiden ze ook dat ze in Juli zouden leveren. Wat blijkt? Ze hebben pas in midden Augustus de steppen laten verzenden naar Europa...

Wellicht houdt Segway deze keer wel aan hun woord. Aangezien jij via hun officiële site hebt besteld ,waardoor zij geen 'smoesjes' kunnen toveren voor de vertraging. :)

• mr_evil08
Verwijderd schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 18:50:
[...]

Dat is grappig, ik was helemaal niet bekend jij de alwetende bepaler bent. Weer wat nieuws geleerd!

Zoals ik al zei, de step is >voor mij< een vervanger voor de auto. Met de fiets kom ik ietwat zweterig en warm aan op kantoor, afhankelijk van de dag natuurlijk, met de step nooit. Ik doe dagelijks 2x15km op de step en alleen als het regent gebruik ik nog de auto - en met een V6 Bi-Turbo diesel is er dus ook ecologisch best wat de zeggen voor de step.

Straatvuil op kantoor? Zet je je schoenen ook bij de deur dan?
Ik weet niet wat er bij jou allemaal op het fietspad ligt, maar hier zijn mijn bandjes toch echt gewoon schoon.

Plus een fiets heb ik al, dus waarom die aanschafprijs intressant zou zijn ontgaat mij volledig. Daarnaast zou ik voor de ~600euro die de step met accesoires heeft gekost ook een prima fiets kunnen kopen.

Het lijkt mij dat je relaas voornamelijk onwetendheid is. Het gebruik van de step is ecologisch en economisch een goed alternatief voor mij, en ook voor mijn werkgever, scheelt ze toch weer 400 euro per maand aan parkeerkosten.
Het ging mij om dat je wel een e-bike met een e-step moet vergelijken, een gewone fiets met een e-step vergelijken slaat kant noch wal. |:(

Straatvuil ja, je rijdt x kilometer mee, op de voet is hooguit x meter, wij vegen de schoenen ook aan de deur als er een afstand is gelopen, iets met normen en waarden, daarom liggen er deurmatten ze zijn niet voor de sier...

Schoonmaak/gebouwbeheer waardeert dit zeker niet, die lui zijn niet in de positie om daar zomaar iets van te mogen zeggen(kijken wel uit kan hun baan kosten, ja dat is de werkelijkheid).

Dus denk ook eens aan anderen en til hem op bij vervoeren in het pand of laat hem bij de garderobe.
Blijft leuk spul een e-step daar niet van.

Edit: Ja ik weet dat dit bij veel in het verkeerde keelgat zal schieten(fatzoensnormen), beetje zelfde als lui die de toiletten ranzig achterlaten(ik zeg niet dat jij dat doet maar gebeurd vaak).

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 22-08-2019 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Kevindb15 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 18:55:
Nou sorry hoor maar het is heel erg jammer dat je dit als speelgoed omschrijft het is alles behalve dat. ik gebruik mijn e step overal voor voorheen met de scooter nu alles met de e step ook in de trein naar andere steden ik kan nu veel makkelijker overal naar toe en heb niet eens mijn scooter of überhaupt een auto nodig ieder zijn ding maar een ebike word hem sowieso al niet veelste groot en onhandig. Fijn dat jij op een kantoor werkt maar dat is niet voor iedereen zo ik ga der mee winkel in winkel uit. Als ik bij mensen aankom zet ik hem in de gang als het echt niet anders kan zet ik hem buiten met een goed slot dat werkt prima! niemand vind het een probleem ik zie alleen maar voordelen kan niet wachten op legalisatie
[...]
Ik zal het woordje speelgoed even verduidelijken.
Ik doel daar op stepjes dat "te goedkoop" op de markt zijn neergezet met ondeugelijke remmen, geen verlichting, geen reflectors, men draagt geen helm, banden zonder deugelijk profiel of veel te klein waarbij je met de kleinste hoogteverschil op je plaat gaat etc dat noem ik niet serieus hoor.

De wat duurdere steps zijn wel ok, ik hoop ook dat daar snel regelgeving over komt, ik zie helaas teveel rotzooi rondrijden die het kapot maken voor de lui dat zijn zaken wel op orde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_evil08 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 22:49:
[...]

Ik zal het woordje speelgoed even verduidelijken.
Ik doel daar op stepjes dat "te goedkoop" op de markt zijn neergezet met ondeugelijke remmen, geen verlichting, geen reflectors, men draagt geen helm, banden zonder deugelijk profiel of veel te klein waarbij je met de kleinste hoogteverschil op je plaat gaat etc dat noem ik niet serieus hoor.

De wat duurdere steps zijn wel ok, ik hoop ook dat daar snel regelgeving over komt, ik zie helaas teveel rotzooi rondrijden die het kapot maken voor de lui dat zijn zaken wel op orde hebben.
Ik rij hier op vakantie in Almaty (Kazachstan) dagelijks rond op het ‘speelgoed’. Een Xiaomi m365, die hier ongeveer 400 euro kost. Er is veel slecht wegdek, veel hellingen en het regent er ook wel eens. Allemaal geen probleem, tot 10%. Hard remmen kan je er ook mee. Bovendien is dit speelgoed al TUV goedgekeurd.

Als er problemen zijn met reflectoren, op bol.com koop je zo reflector stickers. Maar zelfs de goedgekeurde e-steps in Nederland hebben niet echt reflectoren.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

https://e-scooterz.de/new...olgreicher-tuev-pruefung/

De Duitse TUV heeft dus e-steps gekeurd van Xiaomi / Segway. In de regel is het zo als de TUV iets keurt zet dat de standaard. Wat de Nederlandse keuring in de weg staat is waarschijnlijk alleen bureaucratie.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2019 07:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevindb15
En wat betekent dit voor Nederland? Niks?
Verwijderd schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 06:57:
https://e-scooterz.de/new...olgreicher-tuev-pruefung/

De Duitse TUV heeft dus e-steps gekeurd van Xiaomi / Segway. In de regel is het zo als de TUV iets keurt zet dat de standaard. Wat de Nederlandse keuring in de weg staat is waarschijnlijk alleen bureaucratie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hollandje
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-10 02:21
Kevindb15 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 11:41:
En wat betekent dit voor Nederland? Niks?
[...]
Toen ik in maart bij de RDW was in Schiedam zei de keuringsbaas dat er een europees typegoedkeuringsnummer moet zijn om voor hen een VIN te kunnen issueën. Hij zei ook dat wanneer ik met een stepje kon komen dat een VIN, kenteken of typegoedkeuringsnummer had dat ik langs kon komen en dan zou hij het voertuig kunnen registreren onder dezelfde categorie. Klinkt dus wel als een redelijke ontwikkeling als het artikel waar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevindb15
Maar dan is nu de grote vraag is dit een Europese goedkeuring? Of is het alleen voor Duitsland en hoe zou je aan kunnen tonen dat ze daadwerkelijk door de keuring zijn gekomen?
hollandje schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 11:54:
[...]

Toen ik in maart bij de RDW was in Schiedam zei de keuringsbaas dat er een europees typegoedkeuringsnummer moet zijn om voor hen een VIN te kunnen issueën. Hij zei ook dat wanneer ik met een stepje kon komen dat een VIN, kenteken of typegoedkeuringsnummer had dat ik langs kon komen en dan zou hij het voertuig kunnen registreren onder dezelfde categorie. Klinkt dus wel als een redelijke ontwikkeling als het artikel waar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03:14
Vandaag de batterij van 7800 mAh naar 21.800 mAh uitgebreid. Dat worden lange ritjes maken 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dejagan
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-10 15:45
Boinkie schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 17:03:
Vandaag de batterij van 7800 mAh naar 21.800 mAh uitgebreid. Dat worden lange ritjes maken 😎
foto's :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boinkie
Kastje open om de Y-kabel te monteren:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9laXAfb.jpg

De batterij (wel even opladen zodat het spanningsverschil minder dan 1 volt is:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BSeAs7P.jpg

En het resultaat na een rondje rijden vanavond. 39% pas verbruikt :D
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/djr72bw.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickC
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Zodra een legale step 2x zoveel kost als een Xiaomi m365 pro heb ik zoiets: voor dat geld koop ik wel een elektrische fiets. Zit je comfortabel, heb je net zo goed ondersteuning.

Al lijkt mij de kickbike fat max dan weer toffer. Weleens gebruikt voor een uurtje op een bungalowpark. Kost net zoveel en is ook gewoon legaal want heeft wel bij het ministerie om ontheffing gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:37
Boinkie schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 20:48:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lipo pack? Kijk je wel uit? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
Dacuuu schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 12:32:
[...]

Lipo pack? Kijk je wel uit? :9
Als je weet wat je doet valt het wel mee 😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 10:37
Boinkie schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 13:00:
[...]

Als je weet wat je doet valt het wel mee 😎
Dat is zo, maar vind je 18650 cellen en lipo pouch cellen fijn samenwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
Ben niet de eerste die deze setup draait en vooralsnog geen problemen. Beide packs hebben dan ook hun eigen BMS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boinkie schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 18:22:
Ben niet de eerste die deze setup draait en vooralsnog geen problemen. Beide packs hebben dan ook hun eigen BMS.
Heb je zelf een Y splitter in elkaar gezet of van Ali gehaald?

Aansluiting is XT30 toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dacuuu schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 13:02:
[...]

Dat is zo, maar vind je 18650 cellen en lipo pouch cellen fijn samenwerken?
Die externe batterij ziet er toch echt uit als een verzameling 18650 batterijen. Hoezo zou dat niet goed samenwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkO
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:24
Het schijnt dat bij de latere geproduceerde M365 steps (de Non PRO dus) de problemen met het knikmechanisme zijn opgelost. Ik ben voornemens om er één tweedehands aan te schaffen, hoe kan ik eenvoudig zien dat het een meest recente versie is?

Ik meende iets gelezen te hebben over de aanwezigheid van het Xiaomi logo, maar zeker weten doe ik het niet meer en ik kan het niet meer terug vinden.

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

JunkO schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:12:
Het schijnt dat bij de latere geproduceerde M365 steps (de Non PRO dus) de problemen met het knikmechanisme zijn opgelost. Ik ben voornemens om er één tweedehands aan te schaffen, hoe kan ik eenvoudig zien dat het een meest recente versie is?

Ik meende iets gelezen te hebben over de aanwezigheid van het Xiaomi logo, maar zeker weten doe ik het niet meer en ik kan het niet meer terug vinden.
Klein magneetje op het sluitmechaniek houden. Nieuw = metaal, oud=alu dus doet je magneet niets, dan heb je de verkeerde.

P.s. voor 325 incl verzending uit polen met 2-5 dagen bezorgtijd heb je hem brandjenieuw in huis, overwegen waard.

https://www.gearbest.com/.../pp_3001638537681696.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkO
Verwijderd schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 12:03:
[...]

Klein magneetje op het sluitmechaniek houden. Nieuw = metaal, oud=alu dus doet je magneet niets, dan heb je de verkeerde.

P.s. voor 325 incl verzending uit polen met 2-5 dagen bezorgtijd heb je hem brandjenieuw in huis, overwegen waard.

Bedankt voor de tip! Dat is het overwegen wel waard. :)

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevindb15
Als de normale niks is de pro heb je voor 469 via Ali express had hen binnen 6 dagen binnen [url]https://€ 303,37 43%OFF | Xiaomi mijia M365/Pro adult electric scooter longboard hoverboard skateboard 2 wheel patinete electrico scooter 45KM mileage https://s.click.aliexpress.com/e/CRy4SLVQ[/url]
JunkO schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 12:06:
[...]

Bedankt voor de tip! Dat is het overwegen wel waard. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kevindb15 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 14:31:
Als de normale niks is de pro heb je voor 469 via Ali express had hen binnen 6 dagen binnen [url]https://€ 303,37 43%OFF | Xiaomi mijia M365/Pro adult electric scooter longboard hoverboard skateboard 2 wheel patinete electrico scooter 45KM mileage https://s.click.aliexpress.com/e/CRy4SLVQ[/url]
[...]
Er gaat effe iets niet helemaal lekker met je link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkO
Kevindb15 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 14:31:
[...]
Bedankt, maar +/- € 325,- is wel de max die ik er aan uit wil geven dus die valt helaas af.

*Edit
Verwijderd schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 12:03:
[...]

En besteld in Polen! :9

[ Voor 31% gewijzigd door JunkO op 26-08-2019 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds een week een M365 Pro, gisteren tweede ritje (eerste ritje door Amsterdam) en staande gehouden door agent op de Jan van Galenstraat in West. Hij heeft me een boete van boven de 300 euro + inbeslagname bespaard, maar een volgende keer gebeurt dit wel is mij verteld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Joosie200 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 12:27:
Zodra een legale step 2x zoveel kost als een Xiaomi m365 pro heb ik zoiets: voor dat geld koop ik wel een elektrische fiets. Zit je comfortabel, heb je net zo goed ondersteuning.
Die zijn dan weer niet zo handzaam in de trein of achterin de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reksho
  • Laatst online: 08-10 23:43
Boinkie schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 20:48:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vind ik eigenlijk nog best tegenvallen voor 14000mah. Je hebt ongeveer 40% batterij gebruikt en 18km gereden. Een snelle rekensom laat zien dat je met 100% je ongeveer 18x2.5 = 45km zou kunnen rijden. Met je 7800mah die je intern hebt zou je al 20-30km bereik moeten kunnen halen. Deze "gigantische" pack geeft je dus maar 15-25km extra bereik.

[ Voor 16% gewijzigd door Reksho op 26-08-2019 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsvdk
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-10 12:57
Verwijderd schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 17:58:
Sinds een week een M365 Pro, gisteren tweede ritje (eerste ritje door Amsterdam) en staande gehouden door agent op de Jan van Galenstraat in West. Hij heeft me een boete van boven de 300 euro + inbeslagname bespaard, maar een volgende keer gebeurt dit wel is mij verteld..
Hoe weten ze dat je voor de tweede keer wordt aangehouden, checken ze je gegevens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
Reksho schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 19:07:
[...]

Vind ik eigenlijk nog best tegenvallen voor 14000mah. Je hebt ongeveer 40% batterij gebruikt en 18km gereden. Een snelle rekensom laat zien dat je met 100% je ongeveer 18x2.5 = 45km zou kunnen rijden. Met je 7800mah die je intern hebt zou je al 20-30km bereik moeten kunnen halen. Deze "gigantische" pack geeft je dus maar 15-25km extra bereik.
Die waardes zijn natuurlijk op basis van de standaard firmware. Ik kan nu ongestoord deze afstanden met constante snelheid van 30 km/u rijden :) Ik zal binnenkort de standaard firmware eens erop zetten en dan kijken wat het verbruik is :)

[ Voor 7% gewijzigd door Boinkie op 26-08-2019 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reksho
Boinkie schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 19:13:
[...]

Die waardes zijn natuurlijk op basis van de standaard firmware. Ik kan nu ongestoord deze afstanden met constante snelheid van 30 km/u rijden :) Ik zal binnenkort de standaard firmware eens erop zetten en dan kijken wat het verbruik is :)
Laat het weten! Ik wil ook een extra batterij kopen en zag deze langskomen maar vind het heel moeilijk te geloven dat het echt 14000mah is voor rond de 70 euro. Dat zou dan hoogwaardige Samsung/LG cellen zijn en die zijn echt niet zo goedkoop :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevindb15
Pfff wat een pech...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nielsvdk schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 19:12:
[...]

Hoe weten ze dat je voor de tweede keer wordt aangehouden, checken ze je gegevens?
Yes, moest ID laten zien - daarvan is een foto gemaakt en in het systeem gezet dat dit al eenmaal is gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L1NO_
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-10 08:20
Ik kruis de straat wel op m’n dagelijkse werk-woon maar zou niet durven zo’n ’alerte’ weg af te gaan. Fijn dat ze niet je direct op de bon slingeren.

Als ik een dagen niet hebt gestept is de drempel naar buiten te gaan erg hoog. Alsof je niet ‘bekend’ bent met buiten.

Minister mag opschieten met het goedkeuren / toelaten. TUV goedgekeurd, RDW die verzoekt Europese regelgeving aan te nemen en verzekeraars die dolgraag willen verzekeren.

:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphweasel
  • Laatst online: 16-04 08:50
Ik hier ergens gelezen dat er volgende maand meer duidelijkheid zou komen over potentiële legalisering in Nederland, maar waarop is dat eigenlijk gebaseerd?

Ik merk dat ik alleen maar huiveriger word door verhalen als bovenstaande en wil zo'n boete zelf eigenlijk niet riskeren (wel fijn inderdaad dat ze het eerst bij een waarschuwing houden; al heb ik ook verhalen gehoord van direct boetes uitdelen in Amsterdam, dus je hebt geluk gehad!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:46
Zelf rij ik in regio Amersfoort rond, maar hier vooral op mijn woon-werk route (8km enkel) ben ik tot dusver überhaupt nog geen politie tegengekomen.
Met huidige berichten hoop ik dat de eerste aanhouding een waarschuwing wordt. Maar ik hou ook rekening met eventueel afwijken van de normale route mocht ik in de verte politie aan zien komen. (nog nooit gebeurt) Dit om de confrontatie voor zover mogelijk te vermijden. Ik rijd namelijk voornamelijk door woonwijken met veel zijstraten, dus uitwijk mogelijkheid zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Morphweasel schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 09:14:
Ik hier ergens gelezen dat er volgende maand meer duidelijkheid zou komen over potentiële legalisering in Nederland, maar waarop is dat eigenlijk gebaseerd?
Die info kwam uit een bericht begin dit jaar.
Strekking van het bericht was dat de stint een spoed traject in ging ivm met het maatschappelijke nut van dat ding. En dat de rest naar verwachting ergens rond september bekend gemaakt zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reksho schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 19:07:
[...]

Dit is inderdaad op basis van std firmware, in de "eco" stand (18km/h en merkbaar minder trekkracht) en een berijder van 70kg op enkel vlakke weg.

Met een gemodde firmware met 30km/h (rij ik ook mee) haal ik met de M365 Pro zo'n 20-25km ipv de aangegeven 45km. Het is in Helsinki ook niet helemaal vlak, best wat heuveltjes in m'n route en ik weeg 90+tas, laptop, whatever ik mee heb.

Je moet die aangegeven range hetzelfde nemen als de fabrieksopgave van een auto. Prachtig die 1 op 33 maar die haal je in de praktijk nooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
Hyundai presenteert elektrische step met een actieradius van 20 km

Hyundai presenteert een nieuw prototype voor een elektrische step. Het nieuwe model bouwt voort op het eerste concept dat in 2017 op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas werd getoond. Het nieuwe prototype heeft achterwielaandrijving, een krachtige batterij en stijlvolle voor- en achterlichten.

Het nieuwste concept is onderdeel van de plannen van Hyundai voor first & last mile-mobiliteit. De step kan geïntegreerd worden in toekomstige Hyundai-voertuigen en laadt automatisch op met de elektriciteit die tijdens het autorijden wordt geproduceerd.

DongJin Hyun, hoofd van het Hyundai Motor Group Robotics Team: ‘Dit is de eerste step ter wereld die kan worden gekoppeld aan toekomstige Hyundai’s. We willen het leven van onze klanten zo makkelijk en plezierig mogelijk maken. Deze elektrische step maakt first & last mile-forenzen aantrekkelijk en helpt bovendien opstoppingen en emissies in stadscentra te verminderen.’

De nieuwste versie van de elektrische step is uitgerust met een 7Ah lithium-ion-batterij. Daarmee haalt hij een topsnelheid van 20 km/u. Op een volle batterij kan de elektrische step een afstand van 20 km afleggen. Om dat rijbereik verder te kunnen vergroten, wil Hyundai de elektrische step uiteindelijk uitrusten met een regeneratief remsysteem. De actieradius wordt daarmee met 10 procent vergroot.

De beslissing om voor de step te kiezen voor achterwiel- in plaats van voorwielaandrijving is cruciaal met het oog op de veiligheid en de stabiliteit, aangezien het gewicht hierdoor naar achteren wordt verplaatst. Bovendien voegden de ontwerpers vering toe aan het voorwiel, waardoor de step ook op een ruwe ondergrond comfortabel rijdt.

Met een gewicht van slechts 7,7 kg is de elektrische step eenvoudig mee te nemen. Zijn unieke en compacte opvouwbare ontwerp zorgt ervoor dat hij lichter en compacter is dan elk vergelijkbaar product. De elektrische step is voorzien van een digitale display waarop de batterijstatus en snelheid worden getoond. Voor veilig rijden in het donker is de step uitgerust met stijlvolle LED-verlichting voor en achter.
Afbeeldingslocatie: https://hyundai-blogs.azureedge.net/media/7173/01-elektrische_hyundai-step_met_20km_actieradius-800.jpg?anchor=center&mode=crop&width=800&rnd=132113670860000000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Looks like a fmg9 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik voorzie inderdaad een toekomst waar elke auto zo'n ding in de achterbak heeft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met die kleine k*&-wieltjes, mega small bodemplaatje EN vouwmechaniek in het midden waar je gewicht staat, mogen ze hem van mij absoluut houden.

Daarmee lig je echt bij de eerste de beste kiezel op je plaat.

p.s. voor iedereen die straks z'n scooter in beslag genomen krijgt, mooie aanbieding :+

https://www.gearbest.com/...wid=2000001&lkid=12607150

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reksho
Verwijderd schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 10:55:
[...]

Dit is inderdaad op basis van std firmware, in de "eco" stand (18km/h en merkbaar minder trekkracht) en een berijder van 70kg op enkel vlakke weg.

Met een gemodde firmware met 30km/h (rij ik ook mee) haal ik met de M365 Pro zo'n 20-25km ipv de aangegeven 45km. Het is in Helsinki ook niet helemaal vlak, best wat heuveltjes in m'n route en ik weeg 90+tas, laptop, whatever ik mee heb.

Je moet die aangegeven range hetzelfde nemen als de fabrieksopgave van een auto. Prachtig die 1 op 33 maar die haal je in de praktijk nooit
Dat betekent dat de situatie eigenlijk nog slechter is. Die 14000mah lijkt wel minder capaciteit te hebben dan de ingebouwde 7800mah. Ik haal met mijn m365 zeker wel 25km bereik met 30km/u snelheid zonder externe batterij :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reksho schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 13:58:
[...]

Dat betekent dat de situatie eigenlijk nog slechter is. Die 14000mah lijkt wel minder capaciteit te hebben dan de ingebouwde 7800mah. Ik haal met mijn m365 zeker wel 25km bereik met 30km/u snelheid zonder externe batterij :p.
Dan ben je de enige ter wereld, of je weegt 30 kilo en gaat alleen bergaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reksho
Verwijderd schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 14:25:
[...]

Dan ben je de enige ter wereld, of je weegt 30 kilo en gaat alleen bergaf.
Nee hoor, 70kg en eco modus. Met mooi weer en hard opgepompte banden haal ik zelfs tegen de 30km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkO
Mijn M365 staat nog in bestelling maar ik ben uiteraard al druk bezig met het uitzoeken van de noodzakelijk accessoires. Ik begrijp dat het accu compartiment onderop niet volledig waterdicht is. Je hebt hiervoor compleet vervangende platen met ingebouwde bescherming én extra demping voor je accupakket (via Curiousjoe á €27,-) link: https://www.curiousjoe.se/product-page/battery-cover maar ook voor een paar eurootjes een losse foamring van Ali of eBay.

Is het waterdicht maken van de klep onderop echt een noodzakelijke mod? Hetzelfde geldt voor het tegengaan van 'klepperen" van het accupakket. Ik lees vooral op Reddit verhalen van accu's die kapot getrilt zijn door met name offroad gebruik. Mijn vriendin zit voor haar werk veel op festivals en wil daar de step gaan gebruiken om backstage snel overal te kunnen komen. De wegen zijn daar niet altijd verhard.

Ik neig zelf naar een losse ring (https://www.ebay.com/itm/...id=p2047675.c100752.m1982) en een stuk universeel dempingsmateriaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-10 16:33
Verwijderd schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 13:31:
p.s. voor iedereen die straks z'n scooter in beslag genomen krijgt, mooie aanbieding :+

https://www.gearbest.com/...wid=2000001&lkid=12607150
Vraag me altijd af of dit soort fietsen nou echt kwaliteit zijn, voor ongeveer €300 is het zeker een koopje maar hoe lang blijft dit goed werken. Daarbij komt dat deze e-bike ook niet legaal is omdat deze een volledig elektrische modus heeft waarbij je niet hoeft te trappen, al zou ik het risico best willen nemen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nder
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-08 22:15
De m365 is nu op banggood voor 316€ uit polen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkO
Nder schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 10:24:
Op Gearbest besteld voor hetzelfde bedrag, komt ook uit Polen. Met verzendkosten erbij komt je op € 325,80, niet duur.

Ik heb 'm maandag besteld en krijg 'm morgen al binnen,, kan niet wachten. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Nder schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 10:24:
houd me tegen! ik wil graag een m365, maar zolang die dingen illegaal zijn moet ik mezelf tegenhouden en er nog geen aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred040
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-11-2021
Ik kijk al een tijdje mee met dit topic en heb onlangs een ES2 aangeschaft voor gebruik op circuits (zoals: Monza, Spa, Zandvoort) zodat ik mijn werk als fotograaf makkelijker kan uitvoeren.

Het gemak van de step pas ik maar al te graag toe hier in het dorp (Geldrop). Zoals de meeste van jullie rij je meteen wat onzeker rond, dus heb ik hem ook laten "verzekeren".

Gisteren kwam ik een agent tegen bij een tankstation en heb hem eens gevraagd hoe hij hiermee om zou gaan... Zijn reactie (kijkend naar het verzekeringsplaatje) was: "prima toch, je hebt hem verzekerd". Toen ik vroeg over de legaliteit legde hij de bal weer bij de RDW met als toelichting: "anders krijg je hem toch niet verzekerd".

Zou het zo zwart/wit gaan?

Ik heb in elk geval een extra accu besteld zodat ik richting Eindhoven centrum kan gaan. Voor de zekerheid heb ik de naam van de agent genoteerd mocht dit ooit ter discussie komen (wetende dat als puntje bij paaltje komt toch geen poot hebt om op te staan)... maargoed, stukje onzekerheid is weggenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murfie121
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-01-2022
Fred040 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 17:47:
Ik kijk al een tijdje mee met dit topic en heb onlangs een ES2 aangeschaft voor gebruik op circuits (zoals: Monza, Spa, Zandvoort) zodat ik mijn werk als fotograaf makkelijker kan uitvoeren.

Het gemak van de step pas ik maar al te graag toe hier in het dorp (Geldrop). Zoals de meeste van jullie rij je meteen wat onzeker rond, dus heb ik hem ook laten "verzekeren".

Gisteren kwam ik een agent tegen bij een tankstation en heb hem eens gevraagd hoe hij hiermee om zou gaan... Zijn reactie (kijkend naar het verzekeringsplaatje) was: "prima toch, je hebt hem verzekerd". Toen ik vroeg over de legaliteit legde hij de bal weer bij de RDW met als toelichting: "anders krijg je hem toch niet verzekerd".

Zou het zo zwart/wit gaan?

Ik heb in elk geval een extra accu besteld zodat ik richting Eindhoven centrum kan gaan. Voor de zekerheid heb ik de naam van de agent genoteerd mocht dit ooit ter discussie komen (wetende dat als puntje bij paaltje komt toch geen poot hebt om op te staan)... maargoed, stukje onzekerheid is weggenomen.
Dat zal van agent tot agent verschillen denk ik. Als je een moraal ridder treft heb je pech (iemand als Koos Spee :p). Als het puntje bij paaltje komt mag het gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2019 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred040
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-11-2021
Ik wil geen reclame maken maar dit topic staat er al vol mee. Het is “verzekerd” op de manier zoals de meeste dat hebben gedaan die actief zijn in dit topic.

Via de zoekfunctie kom je er wel.
Verwijderd schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 18:40:
[...]

Mag ik vragen waar je hem hebt verzekerd? Ik zou de mijne ook willen verzekeren (ondanks dat ik weet dat het weinig waarde heeft en een maatschappij dat terug kan draaien). Ik kan helaas nergens vinden waar dat zou kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb inmiddels 850+km op de M365 Pro staan - en even een kleine heads-up/waarschuwing voor de eigenaren. Check de bouten van het klapmechaniek! De bout aan de voorkant aandraaien lost iig wat van de speling op, maar de bout die zijwaarts er doorheen zit, en echt het stuur aan de scooter houdt, kwam er bij mij uit!

Dat was even schrikken met 30km/h. Gelukkig niet helemaal er uit, maar hij stak al een goede paar cm uit. Ik voelde enorm veel speling op het stuur en ben direct gestopt. Even met een imbus aandraaien en je bent weer safe, maar daar had wel loctite o.i.d. op gemogen, Xiaomi...

• Boinkie
Hiermee reageer ik op uw bericht met betrekking tot PLEV’s. U vraagt of er gesprekken gaande zijn om de regelgeving over bijzondere bromfietsen/elektrische steps aan te passen.

Sinds 2 mei is er een nieuw aangescherpt toelatingskader beschikbaar, de Beleidsregel aanwijzing bijzondere bromfietsen, die u online kunt vinden op https://wetten.overheid.nl/BWBR0035848/2019-05-02. U zou dus een officiële aanvraag kunnen indienen voor de aanwijzing van een bijzondere bromfiets/elektrische step. Aan de hand van dit kader wordt dan vervolgens vastgesteld of ze aantoonbaar veilig genoeg zijn voordat ze de openbare weg op mogen.

Ik vind het onwenselijk als weggebruikers met nog niet goedgekeurde voertuigen in de openbare ruimte op deze voertuigen gaan rijden. Er heeft dan geen enkele check op de veiligheid van die voertuigen plaatsgevonden. Dat staat ook haaks op de ambitie van mij en de Tweede Kamer om juist verkeersveiligheid en innovatie weer beter met elkaar in balans te brengen in het nieuwe beleidskader, door meer oog te hebben voor de verkeersveiligheid.
Kortom, pas als een elektrisch stepje is aangewezen, kan men ermee op de openbare weg.

Heeft u naar aanleiding van dit antwoord nog vragen of opmerkingen, dan kunt u deze mailen naar publiek@minienw.nl. Wilt u dan bovenstaand kenmerk vermelden?

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT,
Namens deze,
Hoofd afdeling Verkeersveiligheid,
Lekker nietszeggend antwoord. Mijn vraag was of er al veranderingen aankwamen en dan krijg je dit standaard antwoord weer terug..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:36
groggy schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 13:03:
[...]

houd me tegen! ik wil graag een m365, maar zolang die dingen illegaal zijn moet ik mezelf tegenhouden en er nog geen aanschaffen.
Ik heb de pro een weekje of 3 gehad, daarna maar weggedaan. Je rijdt gewoon niet relaxed rond en met het risico op inbeslagname en bijna 400 euro boete was me dat een te grote gok.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:17

flessuh

Set sail for fail!

Verwijderd schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:48:
Ik heb inmiddels 850+km op de M365 Pro staan - en even een kleine heads-up/waarschuwing voor de eigenaren. Check de bouten van het klapmechaniek! De bout aan de voorkant aandraaien lost iig wat van de speling op, maar de bout die zijwaarts er doorheen zit, en echt het stuur aan de scooter houdt, kwam er bij mij uit!

Dat was even schrikken met 30km/h. Gelukkig niet helemaal er uit, maar hij stak al een goede paar cm uit. Ik voelde enorm veel speling op het stuur en ben direct gestopt. Even met een imbus aandraaien en je bent weer safe, maar daar had wel loctite o.i.d. op gemogen, Xiaomi...
Bouten die los trillen hebben ze gewoon niet genoeg voorkomen met loctite. Zelf ook bij de ES2 zo goed als alle boutjes nagelopen en extra goed vast geblubberd :P

Maar ja, dat is wel een bout op een kritiek punt. Gelukkig dat hij er niet helemaal uit is gekomen :X

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Phusebox schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 11:37:
[...]

Ik heb de pro een weekje of 3 gehad, daarna maar weggedaan. Je rijdt gewoon niet relaxed rond en met het risico op inbeslagname en bijna 400 euro boete was me dat een te grote gok.
daarom wil ik er ook nog niet een aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02-10 20:51
Indien iemand interesse heeft om zijn Xiaomi M365 van de hand te doen, PM me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flessuh schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 14:09:
[...]

Bouten die los trillen hebben ze gewoon niet genoeg voorkomen met loctite. Zelf ook bij de ES2 zo goed als alle boutjes nagelopen en extra goed vast geblubberd :P

Maar ja, dat is wel een bout op een kritiek punt. Gelukkig dat hij er niet helemaal uit is gekomen :X
Snap ik wel, maar dat is nu wel echt zo'n dingetje waardoor je dat niet zo 123 in NL kan verkopen.

Stel me de massaverkoop a la fiets eens voor, met dit soort problemen? Het stintongeval is er niets bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Verwijderd schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 17:44:
[...]

Snap ik wel, maar dat is nu wel echt zo'n dingetje waardoor je dat niet zo 123 in NL kan verkopen.

Stel me de massaverkoop a la fiets eens voor, met dit soort problemen? Het stintongeval is er niets bij.
Is dit wel bij alle units het geval dan? Voor zover hoor ik het nu voor het eerst.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dejagan
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-10 15:45
Verwijderd schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 17:44:
[...]

Die stuurboutjes doe je er zelf in om het stuur er op te monteren, beetje loctite erbij en ze zitten prima vast. Zeker als je ze na een tijdje nog even nadraait. Maar de instructies daarover mogen wel duidelijker / veiliger dat je wegens de wegtrillingen toch de zaken eens in de zoveel tijd moet nadraaien / checken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dejagan schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 22:22:
[...]

Die stuurboutjes doe je er zelf in om het stuur er op te monteren, beetje loctite erbij en ze zitten prima vast. Zeker als je ze na een tijdje nog even nadraait. Maar de instructies daarover mogen wel duidelijker / veiliger dat je wegens de wegtrillingen toch de zaken eens in de zoveel tijd moet nadraaien / checken. :P
Dit zijn niet de stuurboutjes die je er zelf indraait waar ik over praat. Ik praat over de 2 bouten die het klapmechanisme bij elkaar houden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Hoe zit eigenlijk met het eu verdrag van vrije goederen verkeer. Wanneer een apparaat of voertuig Type goedkeuring heeft in 1 land geld dat toch voor heel Europa. Zo gaat ook met auto’s en medische hulpmiddelen.

Stel een Fransman heeft een type goedkeuring voor zijn zelf bouw auto dan mag hij er ook gewoon Nederland mee rijden.

En als een fabrikant goedkeuring heeft voor product in Duitsland mag hij dat product door heel de EU verkopen.

Waarom geen Duitse toelating halen/registreren en hem dan gewoon invoeren net zo als een auto, motor of brommer? Geen idee hoe dat in ze werk gaat maar ik heb nog nooit iemand gezien gehoord die niet met zijn goedkeurde custom Duitse Of Nederlands auto in het buitenland of Nederland mocht rijden omdat er geen Nederlandse type goed keuring voor bestaat. Een goedkeuring geld volgens mij voor de hele EU.

https://www.rdw.nl/zakeli...typegoedkeuren-voertuigen

Ik kan het verkeert hebben maar als ik zit zo lees geld dit ook andersom en kunnen we gewoon in Duitsland en vin op halen en moet die hier gewoon geldig zijn.

https://www.rdw.nl/partic...mfiets-uit-eu-of-eva-land
De RDW beoordeelt aan de hand van de documenten of de buitenlandse registratie van uw voertuig kan worden overgenomen.
Dat betekent toch gewoon als documenten kloppen is het goed.

Het CE markering geeft aan dat de e-step aan alle eu gestelde veiligheids eisen voldoet waar het voor gemaakt en dat het als veilig voertuig moet worden geaccepteerd door het rdw.

https://www.rvo.nl/onderw...eu-wetgeving/ce-markering
Producten met CE-markering mogen vrij worden verhandeld in de hele EER (alle EU-lidstaten en IJsland, Liechtenstein en Noorwegen). Nationale overheden mogen geen aanvullende eisen stellen.
En zo gevonden hebben ze de eu regels over E-scooters over genomen en is niets meer waarop ze een e-step/scooter kunnen weigeren een zadel is ook niet nodig.
https://www.rijksoverheid...ijzondere-bromfietsen.pdf

Ze implementeren hier deze eu regel/wet

https://eur-lex.europa.eu...=CELEX:32013R0168&from=NL

Deze eu regel is heel interessant.
Daar in zeggen letterlijk dat een E-step helemaal geen rdw goedkeuring nodig heeft!!!!!!

https://raivereniging.nl/...erde-2--en-3-wielers.html
Uitzonderingen
Op basis van de definities zijn volgende voertuigen van de Europese typegoedkeuring voor gemotoriseerde twee- en driewielers de uitgezonderd:

a) voertuigen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 6 km/h;

b) voertuigen die uitsluitend bestemd zijn voor gebruik door lichamelijk gehandicapten;
c) voertuigen die uitsluitend bestemd zijn om door een voetganger te worden meegevoerd;
d) voertuigen die uitsluitend bestemd zijn voor gebruik in wedstrijden;
e) voertuigen die zijn ontworpen en gebouwd voor gebruik door de strijdkrachten, de burgerbescherming, de brandweer, de ordehandhavingsdiensten en de medische nooddiensten;
f) landbouw- of bosbouwvoertuigen die vallen onder Verordening (EU) nr. 167/2013
g) voertuigen die voornamelijk bestemd zijn voor gebruik in het terrein en ontworpen zijn om op onverharde oppervlakken te rijden;
h) fietsen met trapondersteuning, voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van ten hoogste 250 W waarvan de aandrijfkracht wordt onderbroken wanneer de bestuurder ophoudt met trappen en anders geleidelijk vermindert en ten slotte wordt onderbroken voordat het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt [speed-pedelecs zijn dus niet uitgezonderd!];
i) zelfbalancerende voertuigen;
j) voertuigen die niet met ten minste één zitplaats zijn uitgerust;
k) voertuigen uitgerust met een bestuurderszitplaats waarvan de hoogte van een R-punt ≤ 540 mm voor de categorieën L1e, L3e en L4e of ≤ 400 mm voor de categorieën L2e, L5e, L6e en L7e.

[ Voor 95% gewijzigd door xbeam op 01-09-2019 03:54 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clarity
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-07 14:05
Ik vraag me al een tijdje hetzelfde af, xbeam!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:36
De Nederlandse overheid lapt wel meer EU wetten en richtlijnen aan de laars, mooi voorbeeld is de BPM in Nederland die Europees gezien niet toegestaan is. Maar ja de boete is kleiner dan wat het oplevert.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-10 16:33
@xbeam In Duitsland rijden al die Limes, Circs en andere e-steps in bijvoorbeeld Keulen ook allemaal met kenteken, dan lijkt het mij ook dat je die gewoon als 'bijzondere bromfiets' of dergelijk hier moet kunnen invoeren want hij is toch al voorzien van een Europese goedkeuring.

Wellicht dat er hier een Tweaker is die een poging wilt wagen om een Duitse step in Nederland in te voeren bij het RDW ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Clarity schreef op zondag 1 september 2019 @ 10:04:
Ik vraag me al een tijdje hetzelfde af, xbeam!
Ik ben geen jurist en heb er echt null verstand van. Maar ben vannacht een beetje gaan zoeken hoe het zit met het vrije goederen verkeer en door het sneeuwbal effect op deze regels gekomen over voor welke voertuigen er een type goedkeuring verijst is.

Maar volgens mij staat hier toch heel duidelijk in de Europese wetgeving dat Voor een e-step geen vin nodig heeft en dat RDW er niets over te zeggen heeft.

https://eur-lex.europa.eu...=CELEX:32013R0168&from=NL

De wijziging die Nederland in locale invoering probeert in te voeren

Zijn in strijd met het de CE markering. Waar de e-step volgens 32013/168 volgens mij gewoon onder valt. Het is helemaal niet toegestaan om hier eigen regels voor te maken want de e-step valt volgens 32013/168 niet onder verkeersvoertuigen. wanneer de rdw/overheid de e-step probeert te stoppen in een zelf verzonnen catogrie bijzonder Bromfiets is dat in strijd met CE markering van vrij vevoer van goederen, Ce producten zijn beschermd en gevrijwaard van lokale regels. Nationale overheden mogen geen aanvullende eisen stellen Aan deze producten en dat doen nu wel met een zelf verzonnen niet bestaande Europese type goedkeuring eisen.

https://www.rvo.nl/onderw...eu-wetgeving/ce-markering

[ Voor 57% gewijzigd door xbeam op 01-09-2019 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Ook heel interessant is de wil van de EU om e-scooters en E-fiets the pushen als het alternatieve vervoer voor de auto en benzine brommers in de steden.
https://ec.europa.eu/ener...ts/en/projects/pro-e-bike

Deze extra drempels van de RDW Zijn tegen volgens mij tegen de wil Brussel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik96
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12-03 16:08
Als ik @xbeam mag geloven kan de politie je bijna niks maken als je op straat rijd?

Bericht xbeam
"
Ik ben geen jurist en heb er echt null verstand van. Maar ben vannacht een beetje gaan zoeken hoe het zit met het vrije goederen verkeer en door het sneeuwbal effect op deze regels gekomen over voor welke voertuigen er een type goedkeuring verijst is.

Maar volgens mij staat hier toch heel duidelijk in de Europese wetgeving dat Voor een e-step geen vin nodig heeft en dat RDW er niets over te zeggen heeft.

Kan iemand dit bevestigen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Volgens mij worden hier twee dingen door elkaar gehaald: niemand verbied je om e-steps te verhandelen, het rijden op de openbare weg is wat juridisch gezien niet mag. Die CE markering veranderd naar niks aan. De EU vordert verder alleen richtlijnen uit zover ik weet, dat zijn geen regels an sich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, Pas als iemand de moeite neem via een advocaat er een zaak van te maken kan iemand het bevestigen (of niet). Over 10jaar ofzo.

Tot die tijd neemt de politie gewoon je step in beslag, geeft je een boete (of 2) en jij hebt het nakijken.

En wanneer neemt iemand de moeite?,. Nou nooit. En aangezien xbeam zelf aan aangeeft dat hij er 0 verstand van heeft, en ik zeker weet dat er genoeg mensen met verstand zich met deze materie bezig houden is mijn advies. Kom even uit eenhoorn en draken land.(Fantasia land)

Al deze postings hierover hebben 0 resultaat tot dat iemand er wat mee doet, in de tussentijd geeft het alleen maar hoop/ruis/onduidelijkheid.

Wacht het af, en op die sidenote de goedkeuring voor de stint is vertraagd en ik verwacht dus eigenlijk ook dat de hele beslissing over hoe/wat/waar van steps vertraagd is. Let op ik heb geen feitelijke onderbouwing voor dit gevoel/verwachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 1 september 2019 @ 13:26:
Nee, Pas als iemand de moeite neem via een advocaat er een zaak van te maken kan iemand het bevestigen (of niet). Over 10jaar ofzo.

Tot die tijd neemt de politie gewoon je step in beslag, geeft je een boete (of 2) en jij hebt het nakijken.

En wanneer neemt iemand de moeite?,. Nou nooit. En aangezien xbeam zelf aan aangeeft dat hij er 0 verstand van heeft, en ik zeker weet dat er genoeg mensen met verstand zich met deze materie bezig houden is mijn advies. Kom even uit eenhoorn en draken land.(Fantasia land)

Al deze postings hierover hebben 0 resultaat tot dat iemand er wat mee doet, in de tussentijd geeft het alleen maar hoop/ruis/onduidelijkheid.

Wacht het af, en op die sidenote de goedkeuring voor de stint is vertraagd en ik verwacht dus eigenlijk ook dat de hele beslissing over hoe/wat/waar van steps vertraagd is. Let op ik heb geen feitelijke onderbouwing voor dit gevoel/verwachting.
Maar de stint heeft hier niets mee te maken dat is heel duidelijk een L voertuig en heeft een type aanduiding en vin nodig.

De E-step heeft dat volgens de EU wet heel duidelijke niet nodig. Zie artikel 2.
Daar staan een paar hele duidelijke punten en als een voertuig aan 1 van die punten voldoet is het geen L voertuig en is het dus vrij zonder verzekering en kentekenplaat te gebruiken net zo een fiets/e-fiets. En als er dan een EC markeringen Is afgeven in een willekeurige eu land is dat voldoende om het overal in de eu te mogen gebruiken.

Iemand die een boete of inbeslagname heeft zou dit eigenlijk voor moeten laten komen en dit dan indienen bij rechter. En rechter dan vragen waarom hij vindt dat niet met een een gewone fiets of speelgoed step en loop auto voor kinderen de straat niet op mag en waarom daar een vin en kenteken voor nodig is.

[ Voor 9% gewijzigd door xbeam op 01-09-2019 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De stint heeft er alles mee te maken.
En juist om de stint komen er nieuwe/aangepaste regels.
En tot die tijd kan je vinden en bedenken wat je wilt, maar niks behalve 1 langdurige rechtzaak voeren gaat daar wat in veranderen.

Ga jij dat doen? Nee.

Verder staat het je vrij alle links te delen, en te bedenken wat je wilt.
Maar het heeft geen nut.

Verder hebben alle Europese landen hun eigen regels los van de Europese regels. Bv scooters 125 ten opzichte van 50cc.

En verder ga ik er verder niet op meer op in, ik ga er verder geen discussie met je over voeren. Jij hebt jou mening. En ik mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 1 september 2019 @ 15:39:
De stint heeft er alles mee te maken.
En juist om de stint komen er nieuwe/aangepaste regels.
En tot die tijd kan je vinden en bedenken wat je wilt, maar niks behalve 1 langdurige rechtzaak voeren gaat daar wat in veranderen.

Ga jij dat doen? Nee.

Verder staat het je vrij alle links te delen, en te bedenken wat je wilt.
Maar het heeft geen nut.

Verder hebben alle Europese landen hun eigen regels los van de Europese regels. Bv scooters 125 ten opzichte van 50cc.

En verder ga ik er verder niet op meer op in, ik ga er verder geen discussie met je over voeren. Jij hebt jou mening. En ik mijn mening.
Klopt allemaal wat je zegt maar lees artikel 2 eens goed. Brussel is daar heel duidelijk een e-step is geen brommer of stint. De stint staat heel duidelijk te definiëren als Brommer en de e-step heel duidelijk geen voertuig waar je een vin voor nodig hebt net zoals een fiets.

Gemotoriseerde Voertuigen waar geen vin voor nodig is en vrij te gebruiken zijn
1: draagbaar voor voetgangers, check stint duidelijk niet e-step duidelijk wel.
2: het voertuig heeft geen zitplaatsen. Check: stint duidelijk wel en e-step duidelijk niet.

[ Voor 3% gewijzigd door xbeam op 01-09-2019 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:24
Volgens mij halen we twee dingen door elkaar. Toelating/handel en regelgeving gebruik.

Op de snelweg zijn toch ook allerlei verschillende regels. Hier mag je 130. In andere landen 120.
In het ene land mag je met een speedpedelec rijden. In het andere land weer niet.

Een land mag echt zelf bepalen wat de weg op mag. Daar heeft Europa niets mee te maken

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ga ik toch weer reageren.

Wat de EU vind is niet relevant, Nederlands heeft een eigen verkeerswet. Met eigen punten, punten van de EU en aanvullingen En de Nederlandse verkeerswet vind het een motorvoertuig. En tot vorig jaar was dat prima geweest tot er een stint een ongeval had.

Daarna lag alles onder één vergrootglas.

Je zult mij niet horen zeggen dat een step een stint is, dus leg me dat ook niet in mijn mond.

Nou dan is dit mijn laatste reacties. Doe en bedenk wat je wil het gaat niet veranderen. Wacht geduldig af tot de nieuwe regels duidelijk gaan worden. Of span een rechtzaak aan. Suc6 welke route je ook kiest.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 1 september 2019 @ 16:02:
Nou ga ik toch weer reageren.

Wat de EU vind is niet relevant, Nederlands heeft een eigen verkeerswet. Met eigen punten, punten van de EU en aanvullingen En de Nederlandse verkeerswet vind het een motorvoertuig. En tot vorig jaar was dat prima geweest tot er een stint een ongeval had.

Daarna lag alles onder één vergrootglas.

Je zult mij niet horen zeggen dat een step een stint is, dus leg me dat ook niet in mijn mond.

Nou dan is dit mijn laatste reacties. Doe en bedenk wat je wil het gaat niet veranderen. Wacht geduldig af tot de nieuwe regels duidelijk gaan worden. Of span een rechtzaak aan. Suc6 welke route je ook kiest.
En volgens mij gaat het daar mis.
Locale NL wetgeving mag niet in conflict zijn met eu wetgeving en dat is volgens mij nu wel.
Wanneer de eu zegt geen L voertuig en product wordt in een eu land geaccepteerd als geen L voertuig en krijgt een CE markering. Zijn de regels vrij verkeer van goederen van kracht op het product. De CE norm is heel duidelijk dat een nationale overheid het gebruik er van niet mag beperken of verbieden door locale regelgeving.

Hierdoor mag een fiets in Spanje via een CE de weg op omdat het voldoet aan de eu veiligheidsvoorschriften en geen volgens deze eu wet geen L voertuig. Het is vanzelf sprekend dat die fiets dan ook ik zonder gedoe in NL mag gebruiken toch?

De combinatie dat de e-step buiten Nederland maar ergens anders binnen de eu als non L voertuig wordt goedgekeurd en een CE markering krijgt. Maakt de hele vin registratie van de CE gemarkeerde e-step tot een handels beperking en is strijd met het vrij verkeer van goederen en handel. Omdat deze E-step zonder vin overal binnen de EU vrij gebruikt moet kunnen worden. Hij tenslotte Europese toegelaten net zo als die fiets uit Spanje die volgens exact de zelfde eu regel ook geen brommer is.

Verder zeg ik niet dat je zegt Dat een e-step een stint is. Ik zeg alleen dat een stint niet relevant is de in de discussie. Omdat een stint heel duidelijk volgen de zelfde eu wet een L voertuig is. Daar is geen discussie over mogelijk. En staat dus los van de het feit dat de e-step volgens die zelfde eu wet dus geen L voertuig is, maar Nederland dit met eigen regels probeert te bewerkstelligen die in strijd lijken met de EC markering en vrij verkeer van goederen.

Maar ik dacht dat een belangrijk doel van e-step gebruikers is om hem legaal op weg te krijgen.
is het dan niet beter om te zoeken naar idee/mazen in de wet. Dan bij voorbaat negatief te zijn met je doet maar en afkeur van de hypothese door een passieve negatieve houding aan te nemen met. Zinnen zoals “dit het is laatste wat ik over zeg”.

[ Voor 26% gewijzigd door xbeam op 01-09-2019 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

xbeam schreef op zondag 1 september 2019 @ 16:18:
[...]

En volgens mij gaat het daar mis.
Locale NL wetgeving mag niet in conflict zijn met eu wetgeving en dat is volgens mij nu wel.
Wanneer de eu zegt geen L voertuig en product wordt in een eu land geaccepteerd als geen L voertuig en krijgt een CE markering. Zijn de regels vrij verkeer van goederen van kracht op het product. De CE norm is heel duidelijk dat een nationale overheid het gebruik er van niet mag beperken of verbieden door locale regelgeving.

Hierdoor mag een fiets in Spanje via een CE de weg op omdat het voldoet aan de eu veiligheidsvoorschriften en geen volgens deze eu wet geen L voertuig. Het is vanzelf sprekend dat die fiets dan ook ik zonder gedoe in NL mag gebruiken toch?

De combinatie dat de e-step buiten Nederland maar ergens anders binnen de eu als non L voertuig wordt goedgekeurd en een CE markering krijgt. Maakt de hele vin registratie van de CE gemarkeerde e-step tot een handels beperking en is strijd met het vrij verkeer van goederen en handel. Omdat deze E-step zonder vin overal binnen de EU vrij gebruikt moet kunnen worden. Hij tenslotte Europese toegelaten net zo als die fiets uit Spanje die volgens exact de zelfde eu regel ook geen brommer is.

Verder zeg ik niet dat je zegt Dat een e-step een stint is. Ik zeg alleen dat een stint niet relevant is de in de discussie. Omdat een stint heel duidelijk volgen de zelfde eu wet een L voertuig is. Daar is geen discussie over mogelijk. En staat dus los van de het feit dat de e-step volgens die zelfde eu wet dus geen L voertuig is, maar Nederland dit met eigen regels probeert te bewerkstelligen die in strijd lijken met de EC markering en vrij verkeer van goederen.

Maar ik dacht dat een belangrijk doel van e-step gebruikers is om hem legaal op weg te krijgen.
is het dan niet beter om te zoeken naar idee/mazen in de wet. Dan bij voorbaat negatief te zijn met je doet maar en afkeur van de hypothese door een passieve negatieve houding aan te nemen met. Zinnen zoals “dit het is laatste wat ik over zeg”.
Wederom, er is geen conflict tussen de wetgeving van NL en EU. Je mag gewoon zo'n step kopen en verkopen, en je mag er zelfs mee rijden op eigen terrein. Als je er mee de weg op wilt, dan gaat dat niet omdat de wegenverkeerswet het niet toestaat. In Nederland heeft het apparaat de definitie van bijzondere bromfiets en zal daardoor als zodanig gekeurd moeten worden. Die keuring kan door een individu voor één enkel voertuig gebeuren (en dat is duur) of door de fabrikant voor het gehele model (en daar willen fabrikanten blijkbaar niet aan beginnen).

Wat je nu doet is twee verschillende wetten (al dan niet bewust) door elkaar halen met het argument dat het niet mogen gebruiken van het voertuig op de openbare weg gelijk staat aan handelsverbod. Klinkt dat voor jou als een argument dat stand gaat houden?

Ik wil net zo graag met dit ding de weg op als jij, ik zou m'n autogebruik van 6 keer per week naar 1 keer per week kunnen terugdringen. Maar dit soort fictieve constructies werken averechts. De opties zijn al duidelijk, alleen is er geen fabrikant die er wat mee doet. Mogelijk dat er nog lokale gemeenten zijn die het willen oppakken (er draaien al pilots hier en daar), en daar houdt het eigenlijk wel mee op. Tenzij er iets aan de wetgeving gaat veranderen.

Gelukkig is dit slechts een deelstuk van het topic, dus laten we daar vooral niet op blindstaren en het ook weer eens hebben over nieuwe modellen en upgrades.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
nst6ldr schreef op zondag 1 september 2019 @ 22:01:
[...]

Wederom, er is geen conflict tussen de wetgeving van NL en EU. Je mag gewoon zo'n step kopen en verkopen, en je mag er zelfs mee rijden op eigen terrein. Als je er mee de weg op wilt, dan gaat dat niet omdat de wegenverkeerswet het niet toestaat. In Nederland heeft het apparaat de definitie van bijzondere bromfiets en zal daardoor als zodanig gekeurd moeten worden. Die keuring kan door een individu voor één enkel voertuig gebeuren (en dat is duur) of door de fabrikant voor het gehele model (en daar willen fabrikanten blijkbaar niet aan beginnen).

Wat je nu doet is twee verschillende wetten (al dan niet bewust) door elkaar halen met het argument dat het niet mogen gebruiken van het voertuig op de openbare weg gelijk staat aan handelsverbod. Klinkt dat voor jou als een argument dat stand gaat houden?

Ik wil net zo graag met dit ding de weg op als jij, ik zou m'n autogebruik van 6 keer per week naar 1 keer per week kunnen terugdringen. Maar dit soort fictieve constructies werken averechts. De opties zijn al duidelijk, alleen is er geen fabrikant die er wat mee doet. Mogelijk dat er nog lokale gemeenten zijn die het willen oppakken (er draaien al pilots hier en daar), en daar houdt het eigenlijk wel mee op. Tenzij er iets aan de wetgeving gaat veranderen.

Gelukkig is dit slechts een deelstuk van het topic, dus laten we daar vooral niet op blindstaren en het ook weer eens hebben over nieuwe modellen en upgrades.
Maar dat probeer ik uit leggen. De pagina Waar jij naar verwijst is de juiste pagina er is alleen grote maar. Waar ik al een paar keer naar verwezen heb is het volgende. Een E-step valt niet onder verkeerswet eu168/2013

In eu168/2013 staat namelijk bij artikel 2
Wat er onder deze wet valt. Daar staat” Alle voertuigen tenzij ze aan een van deze 8 punten voldoen.

Op basis van de definities zijn volgende voertuigen van de Europese typegoedkeuring voor gemotoriseerde twee- en driewielers de uitgezonderd:

a) voertuigen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 6 km/h;

b) voertuigen die uitsluitend bestemd zijn voor gebruik door lichamelijk gehandicapten;
c) voertuigen die uitsluitend bestemd zijn om door een voetganger te worden meegevoerd;
d) voertuigen die uitsluitend bestemd zijn voor gebruik in wedstrijden;
e) voertuigen die zijn ontworpen en gebouwd voor gebruik door de strijdkrachten, de burgerbescherming, de brandweer, de ordehandhavingsdiensten en de medische nooddiensten;
f) landbouw- of bosbouwvoertuigen die vallen onder Verordening (EU) nr. 167/2013
g) voertuigen die voornamelijk bestemd zijn voor gebruik in het terrein en ontworpen zijn om op onverharde oppervlakken te rijden;
h) fietsen met trapondersteuning, voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van ten hoogste 250 W waarvan de aandrijfkracht wordt onderbroken wanneer de bestuurder ophoudt met trappen en anders geleidelijk vermindert en ten slotte wordt onderbroken voordat het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt [speed-pedelecs zijn dus niet uitgezonderd!];
i) zelfbalancerende voertuigen;
j) voertuigen die niet met ten minste één zitplaats zijn uitgerust;
k) voertuigen uitgerust met een bestuurderszitplaats waarvan de hoogte van een R-punt ≤ 540 mm voor de categorieën L1e, L3e en L4e of ≤ 400 mm voor de categorieën L2e, L5e, L6e en L7e.

Alle E-steps zonder zadel en opklapbaar. Voldoen aan 2 van de 8 uitzondering waardoor EU 168/2013 verkeerswet niet van toepassing op deze E-steps. Waardoor ze indien ze beschikken over een CE markering EU breed gebruikt mogen worden op de openbare weg (want door de uitzondering op EU 168/2013 ) zijn deze E-steps de zelfde soort voertuigen als bijv een fiets.

En daar zit volgens mij crux als het voertuig niet onder EU168/2013 valt mag het rdw er bij CE markering niet meer iets van vinden omdat wanneer een product/machine een CE markering heeft en het dan lidstaten verboden is eigen regels voor de CE product te maken.

Ik Ben nog eens in het document Aanpassing Verkeerswet vanwege (stint) EU168/2013 gedoken daar veranderde ze de definitie van bromfiets maar Artikel 2 uitzondering op de verkeerswet blijven gewoon staan ze voegen daar ze expliciet zitplaatsen toe wat het juist nog duidelijker maakt dat de E-step zonder zadel niet onder EU168/2013 valt.
(Waarschijnlijk omdat deze niet op stint achtige voertuigen van toepassing zijn)

[ Voor 10% gewijzigd door xbeam op 01-09-2019 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Ik heb eu168/2013 er eens bij gepakt, mijn verhaal blijft hetzelfde. Als je artikel 9 leest kom je een lijst eisen tegen voor de fabrikant waar nog niemand wat mee gedaan heeft.

Hier, dit is wat volgens jouw artikel de fabrikant in het land in kwestie moet doen om de step op de weg te krijgen:
Application for type-approval

1. The manufacturer shall submit the application for type-approval to the approval authority.

2. Only one application may be submitted in respect of a particular type of vehicle, system, component or separate technical unit and it may be submitted in only one Member State.

3. A separate application shall be submitted for each type to be approved.
Oftewel, de bestaande procedure. En dat klopt ook wel, deze EU wetgeving geeft aan dat lidstaten deze autoriteit moet hebben, evenals een procedure die aan X aantal eisen voldoet (zodat bovenstaande procedure kan lopen).

Tevens betekent dat niet dat de step in ieder EU land de weg op mag. Een Duitsland kan bijvoorbeeld niet eenzijdig bepalen dat een voertuig in de hele EU legaal de weg op mag. Dan moet de fabrikant een EU typegoedkeuring krijgen en dat moet de fabrikant zelf in gang zetten, maar dat doet nu net niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
nst6ldr schreef op zondag 1 september 2019 @ 23:37:
Ik heb eu168/2013 er eens bij gepakt, mijn verhaal blijft hetzelfde. Als je artikel 9 leest kom je een lijst eisen tegen voor de fabrikant waar nog niemand wat mee gedaan heeft.

Hier, dit is wat volgens jouw artikel de fabrikant in het land in kwestie moet doen om de step op de weg te krijgen:

[...]

Oftewel, de bestaande procedure. En dat klopt ook wel, deze EU wetgeving geeft aan dat lidstaten deze autoriteit moet hebben, evenals een procedure die aan X aantal eisen voldoet (zodat bovenstaande procedure kan lopen).

Tevens betekent dat niet dat de step in ieder EU land de weg op mag. Een Duitsland kan bijvoorbeeld niet eenzijdig bepalen dat een voertuig in de hele EU legaal de weg op mag. Dan moet de fabrikant een EU typegoedkeuring krijgen en dat moet de fabrikant zelf in gang zetten, maar dat doet nu net niemand.
Nee dat hoeft dus niet want in artikel 2 wanneer een voertuig aan 1 van de 8 uitzondering voldoet
Is EU168/2013 niet van toepassing is op dat voertuig. Dus alles wat er in eu168/2013 staat om voertuig geschikt te krijgen of waar fabrieken aan moeten voldoen is niet van toepassing op een voertuig dat voldoet aan 1 van de 8 uitzondering.

En hoeft een fabrikant ook niets te doen of voorwaarde te voldoen om het voertuigen te mogen gebruiken op de weg.
De voertuigen die vallen onder uitzondering artikel 2 zijn vrij te gebruiken in Nederland er staat namelijk niet bij de uitzondering die van toepassing zij op een E-step en e-bike dat ze dan onder een andere wet of regelgeving vallen zoals bij landbouw voertuigen.

Dus als voor de E-bike geen rdw keuring of toelating nodig is dat voor de E-step ook niet nodig anders hadden ze dat er expliciet bij moeten zetten. Zoals ze bij landbouw voertuigen doen.

Het klopt dat onder de verkeerswet Duitse lokale toestemming niet betekent dat de step Automatisch in nl de weg op mag zonder EU typegoedkeuring maar artikel 2 van Typegoedkeuring zegt juist dat vanwege de uitzondering die toepasbaar is op de sommige E-StepS een typegoedkeuring voor deze E-steps helemaal niet nodig is om in deze op de weg te mogen in landen die EU168/2013 hebben overgenomen zoals Nederland.

[ Voor 21% gewijzigd door xbeam op 02-09-2019 00:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kevintjuh93
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-04 06:03
Ik stel voor om dit gewoon even voor te leggen aan onze rijksoverheid, misschien dat zij hier een antwoord op hebben? ;) https://www.rijksoverheid.nl/contact/contactformulier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:17

flessuh

Set sail for fail!

bedoelen ze met deze regel niet van die handkarren etc? Dan vervoer je wat mee namelijk. Als je iets gebruikt als vervoersmiddel neem je het niet mee maar gebruik je het voor transport.

Neemt niet weg dat de stepjes niet over een zitplaats beschikken dus alsnog geïnterpreteerd kunnen worden voor de andere uitzonderingsregel :)

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WindowsME
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-09 16:58
nst6ldr schreef op zondag 1 september 2019 @ 22:01:
[...]

Klopt, om vanuit mijn vakgebied aan deze discussie een bijdrage te leveren:

De e-steps vallen onder CE-markering volgens o.a. de Europese Machinerichtlijn (2006/42/EC) en de EMC richtlijn (EU 2014/30).
Hiermee is er inderdaad vrij verkeer van goederen mogelijk, oftewel ze mogen overal in de EU op de markt aangeboden worden.

Echter, voor het gebruik op de openbare weg, mag elke EU lidstaat aanvullende, nationale, wetgeving hanteren omdat hier op Europees niveau nóg geen geharmoniseerde wetgeving over is zoals bij typegoedkeuring van motorvoertuigen (2007/46/EC) en 2- / 3-wielers (EU 168/2013).
Dit is opgenomen in Art. 3.3.3. uit Bijlage I van de Machinerichtlijn. Hierin worden enkele eisen genoemd m.b.t. besturing van zelf aangedreven machines, waarbij expliciet wordt aangegeven dat deze tegelijkertijd met evt. andere wetgeving inzake wegverkeer gelden.

In NL geldt hiervoor de Aanwijzing Bijzondere Bromfiets, in DE heb je de Elektrokleinstfahrzeuge Verorodnung (ekfV), etc.
Zie ook: https://www.rijksoverheid...te-elektrische-voertuigen

Er werd hier een Lime scooter als voorbeeld genoemd, die is dus in DE op de openbare weg toegelaten volgens de nationale ekfV wetgeving. Hoewel die voorzover ik er mee bezig ben geweest redelijk gelijk is aan de NL Bijzondere Bromfietsen wetgeving, is het niet zo dat de Duitse goedkeuring toegang geeft tot de openbare weg in NL! Ik durf wel te stellen dat NL momenteel (mede n.a.v. de Stint) één van de meest strengste EU landen is qua wetgeving voor dit soort 'voertuigen'

De eisen in het huidige tussentijdse toelatingskader voor Bijzondere Bromfietsen (sinds 2 mei), is niet mals. Zeker als je het vergelijkt met wat bijv. Roemenië aan eisen hanteert (zie link) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
WindowsME schreef op maandag 2 september 2019 @ 13:05:
[...]

Klopt, om vanuit mijn vakgebied aan deze discussie een bijdrage te leveren:

De e-steps vallen onder CE-markering volgens o.a. de Europese Machinerichtlijn (2006/42/EC) en de EMC richtlijn (EU 2014/30).
Hiermee is er inderdaad vrij verkeer van goederen mogelijk, oftewel ze mogen overal in de EU op de markt aangeboden worden.

Echter, voor het gebruik op de openbare weg, mag elke EU lidstaat aanvullende, nationale, wetgeving hanteren omdat hier op Europees niveau nóg geen geharmoniseerde wetgeving over is zoals bij typegoedkeuring van motorvoertuigen (2007/46/EC) en 2- / 3-wielers (EU 168/2013).
Dit is opgenomen in Art. 3.3.3. uit Bijlage I van de Machinerichtlijn. Hierin worden enkele eisen genoemd m.b.t. besturing van zelf aangedreven machines, waarbij expliciet wordt aangegeven dat deze tegelijkertijd met evt. andere wetgeving inzake wegverkeer gelden.

In NL geldt hiervoor de Aanwijzing Bijzondere Bromfiets, in DE heb je de Elektrokleinstfahrzeuge Verorodnung (ekfV), etc.
Zie ook: https://www.rijksoverheid...te-elektrische-voertuigen

Er werd hier een Lime scooter als voorbeeld genoemd, die is dus in DE op de openbare weg toegelaten volgens de nationale ekfV wetgeving. Hoewel die voorzover ik er mee bezig ben geweest redelijk gelijk is aan de NL Bijzondere Bromfietsen wetgeving, is het niet zo dat de Duitse goedkeuring toegang geeft tot de openbare weg in NL! Ik durf wel te stellen dat NL momenteel (mede n.a.v. de Stint) één van de meest strengste EU landen is qua wetgeving voor dit soort 'voertuigen'

De eisen in het huidige tussentijdse toelatingskader voor Bijzondere Bromfietsen (sinds 2 mei), is niet mals. Zeker als je het vergelijkt met wat bijv. Roemenië aan eisen hanteert (zie link) :+
Maar hoe zit het met de uitzoderingen in artikel 2 EU 168/2013
Waardoor door e-step zonder zadel (zitplaats) niet onder deze verkeerswet valt en dus ook nooit een bijzondere brommer kunnen zijn omdat deze toevoeging zich beroept op voertuigen die onder EU 168/2013 vallen? maar niet geplaats kunnen worden in een bestaande catagorie zoals de stint.

Een gehandicapte voertuig hoeft niet gekeurd te worden omdat hij onder het zelfde artikel 2 uitzonderingen valt net zo als een electrieche fiets niet gekeurt hoeft te worden omdat deze ook onder artikel 2 uitzondering valt. net zo als een e-step zonder zadel.

[ Voor 6% gewijzigd door xbeam op 02-09-2019 15:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Van het weekend op pad geweest in Hamburg en daar heb je bij Circ packages waar je voor 6 euro 1 uur (of 9 euro voor 2 uur, 20 euro voor 24 uur) met zo een step kunt rijden, vind het geweldig. Inmiddels is de elektrische step in zowat heel de EU legaal behalve weer in Nederland. In Wenen waar je bijna dood gaat omdat er niet overal fietspaden zijn en dus op een druk begaande weg moet rijden (en gewoon is toegestaan) zijn de steps wel toegestaan maar in Nederland waar we misschien de beste infrastructuur hebben voor fietsers en snorfietsen moeten we weer zo moeilijk doen. Snap het echt niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WindowsME
xbeam schreef op maandag 2 september 2019 @ 14:35:
[...]

Maar hoe zit het met de uitzoderingen in artikel 2 EU 168/2013
Waardoor door e-step zonder zadel (zitplaats) niet onder deze verkeerswet valt en dus ook nooit een bijzondere brommer kunnen zijn omdat deze toevoeging zich beroept op voertuigen die onder EU 168/2013 vallen? maar niet geplaats kunnen worden in een bestaande catagorie zoals de stint.
De EU 168/2013 is de kaderverordening voor 2- / 3-wielers (om het nóg verwarrender te maken, vallen sommige vierwielers zoals de Renault Twizy hier ook onder). Dus alles van pak 'm beet een speed pedelec tot een Kawasaki Ninja wordt op Europees niveau goedgekeurd volgens deze wetgeving (e-steps vallen er dus inderdaad buiten, vanwege eerder hier genoemde redenen). 168/2013 is overigens productgerelateerde wetgeving, dus geen wet die iets zegt over het gebruik!

Jij bedoelt met de 'verkeerswet' denk ik de Wegenverkeerswet 1994 die in NL geldt voor alle voertuigen die op de openbare weg moet rijden (auto's vrachtwagens, bromfietsen, gehandicaptenvoertuigen, . Hierin worden de Bijzondere Bromfietsen waarvoor geen EU typegoedkeuring vereist is (de e-steps dus) omschreven in een apart artikel, 20b:
https://wetten.overheid.n...z=2019-07-01&g=2019-07-01

Daarin staat aangegeven hoe omgegaan wordt met het toelaten van een e-step op de openbare weg, hetzij als type (serie), hetzij individueel.

Het tweede punt in art. 20b luidt: Bij ministeriële regeling kunnen nadere regels worden vastgesteld betreffende de aanwijzing Dat hebben we nu dus gezien met de tussentijdse beleidsregel, en hoe! De eisen voor fabrikanten van e-steps zijn behoorlijk richting het niveau gestuurd waar auto- / motorfabrikanten aan moeten voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
WindowsME schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:48:
[...]

De EU 168/2013 is de kaderverordening voor 2- / 3-wielers (om het nóg verwarrender te maken, vallen sommige vierwielers zoals de Renault Twizy hier ook onder). Dus alles van pak 'm beet een speed pedelec tot een Kawasaki Ninja wordt op Europees niveau goedgekeurd volgens deze wetgeving (e-steps vallen er dus inderdaad buiten, vanwege eerder hier genoemde redenen). 168/2013 is overigens productgerelateerde wetgeving, dus geen wet die iets zegt over het gebruik!

Jij bedoelt met de 'verkeerswet' denk ik de Wegenverkeerswet 1994 die in NL geldt voor alle voertuigen die op de openbare weg moet rijden (auto's vrachtwagens, bromfietsen, gehandicaptenvoertuigen, . Hierin worden de Bijzondere Bromfietsen waarvoor geen EU typegoedkeuring vereist is (de e-steps dus) omschreven in een apart artikel, 20b:
https://wetten.overheid.n...z=2019-07-01&g=2019-07-01

Daarin staat aangegeven hoe omgegaan wordt met het toelaten van een e-step op de openbare weg, hetzij als type (serie), hetzij individueel.

Het tweede punt in art. 20b luidt: Bij ministeriële regeling kunnen nadere regels worden vastgesteld betreffende de aanwijzing Dat hebben we nu dus gezien met de tussentijdse beleidsregel, en hoe! De eisen voor fabrikanten van e-steps zijn behoorlijk richting het niveau gestuurd waar auto- / motorfabrikanten aan moeten voldoen.
Precies all die voorbeelde die jij geeft vallen onder het EU 168/2013 kader en dat maakt het ook zo duidelijk. ze referen naar EU168/2013 waarbinen een typegoedkeuring wel of niet tot stand kan komen of niet nodig is. Maar dan moet het voertuig wel onder het EU168/2013 kader vallen.
en dat is precies wat artiel2 in dat kader doet aangeven wat wel en niet binnen het kader valt en sommige E-steps vallen dus buiten het EU168/2013 EU kader en daar kan dus ook geen "niet een typegoedkeuring overeenkomstig in het kader van de Europese Unie tot stand gekomen voorschriften vereist is" uitkomst op van toepassing zijn
er voor dit motorrijtuig niet een typegoedkeuring overeenkomstig in het kader van de Europese Unie tot stand gekomen voorschriften vereist is.
Daarom ook steeds mijn verwijzing naar de EC markering waaronder het overheden niet is toegestaan eigen regels op te leggen op verkoop en gebruik van EC gemarkeerde producten. Op het moment dat een overheid van CE producten waar de EU168/2013 niet op van toepassing is extra certificering gaat eisen is dat een ongeoorloofde handels blokade die niet is toegestaan in de EU.
Producten met CE-markering mogen vrij worden verhandeld in de hele EER (alle EU-lidstaten en IJsland, Liechtenstein en Noorwegen). Nationale overheden mogen geen aanvullende eisen stellen. Voldoen producten niet aan de Europese eisen?[ Dan is CE-markering niet toegestaan en mogen de producten niet worden verhandeld in de EER.
https://www.rvo.nl/onderw...ing&adgroupid=70109633679

En dat is wat ze nu wel doen voor de E-step maar niet voor de E-bike die vanwege exact het zelfde artikel 2 uit het eu 168/2013 kader ook geen extra type goedkeuring nodig heeft.

nogmaals ik ben geen jurist en probeer dit gewoon te begrijpen. dus sorry voor de spam

[ Voor 23% gewijzigd door xbeam op 02-09-2019 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WindowsME
xbeam schreef op maandag 2 september 2019 @ 17:23:
[...]

Precies all die voorbeelde die jij geeft vallen onder het EU 168/2013 kader en dat maakt het ook zo duidelijk. ze referen naar EU168/2013 waarbinen een typegoedkeuring wel of niet tot stand kan komen of niet nodig is. Maar dan moet het voertuig wel onder het EU168/2013 kader vallen.
en dat is precies wat artiel2 in dat kader doet aangeven wat wel en niet binnen het kader valt en sommige E-steps vallen dus buiten het EU168/2013 EU kader en daar kan dus ook geen "niet een typegoedkeuring overeenkomstig in het kader van de Europese Unie tot stand gekomen voorschriften vereist is" uitkomst op van toepassing zijn

[...]

Daarom ook steeds mijn verwijzing naar de EC markering waaronder het overheden niet is toegestaan eigen regels op te leggen op verkoop en gebruik van EC gemarkeerde producten. Op het moment dat een overheid van CE producten waar de EU168/2013 niet op van toepassing is extra certificering gaat eisen is dat een ongeoorloofde handels blokade die niet is toegestaan in de EU.

[...]

https://www.rvo.nl/onderw...ing&adgroupid=70109633679

En dat is wat ze nu wel doen voor de E-step maar niet voor de E-bike die vanwege exact het zelfde artikel 2 uit het eu 168/2013 kader ook geen extra type goedkeuring nodig heeft.
Ik lees hier een paar dingen door elkaar, dus ik ga het proberen op een rijtje te zetten:
  • Sommige E-steps vallen inderdaad onder de EU 168/2013 (2- / 3- wieler richtlijn)
  • Sommigen vallen erbuiten, i.v.m. artikel 2
  • Wanneer ze onder de 168/2013 vallen hebben ze typegoedkeuring (als 'normale bromfiets)' en zullen ze ook een kenteken moeten hebben
  • Wanneer ze niet onder de 168/2013 vallen, dan is per definitie altijd de Machinerichtlijn 2006/42/EC van toepassing, dus is CE markering verplicht
  • Met CE markering kunnen de steps inderdaad vrij verhandeld worden binnen de EU, let wel: verhandeld
  • Echter, en dit staat ook letterlijk in de machinerichtlijn, geldt dat deze 'machines' ook nog onderhevig kunnen zijn aan lokale verkeerswetgeving, oftewel de regels voor het gebruik op de openbare weg
  • Dit is voor ieder EU land anders, en NL pakt dit nu eenmaal vrij strikt op middels het toelatingskader voor Bijzondere Bromfietsen
Kortom; er worden geen handelsblokkades opgeworpen. Er wordt vanuit de CE richtlijn voor Machines duidelijk aangegeven dat, hoewel de steps met CE voldoen aan de toepasselijk eisen en vrij verhandeld mogen worden, er voor het gebruik op de openbare weg aanvullende eisen per land gesteld kunnen worden. Simpelweg omdat er voor dit punt op Europees niveau niks voor geregeld is.

Bij auto's en motoren is dat anders, daarvoor is de EU wetgeving sterk geïntegreerd in de Nederlandse Wegenverkeerswet. Grof gezegd, alles met een EU Typegoedkeuring mag onbelemmerd hier de weg op.
nogmaals ik ben geen jurist en probeer dit gewoon te begrijpen. dus sorry voor de spam
Geen probleem, ik gelukkig ook niet ;)
Howel, ik zweef tegenwoordig wel een beetje tussen jurist en engineer in :Y)
Pagina: 1 ... 21 ... 47 Laatste

Let op:
Zoals in de topicstart al duidelijk is aangegeven, er is op het moment nog steeds veel onduidelijk over de legaliteit van het gebruik van e-steps op de openbare weg in Nederland. Dat betekent niet dat de e-steps op zichzelf illegaal zijn, op privéterrein mogen ze sowieso zonder restricties gebruikt worden.
Gebruik op de openbare weg is te aller tijden voor rekening en risico van de berijder en het is de berijder die zich bewust moet zijn van de geldende regels op de plaats waar hij of zij een e-step gebruikt.

Andere gebruikers hierover aanspreken is daarom ongewenst en wordt niet getolereerd en willen we daarom hierna ook niet meer zien.

RECALL:
Xiaomi heeft een recall uitgevaardigd voor de Mi Electric Scooter.