Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge

Pagina: 1 ... 54 55 56 Laatste
Acties:

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 13:22
ma3d1um schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:46:
Euh, waarom zo gepikeerd? Ik zeg toch ook "....lijkt al bij 15+ apparaten te gebeuren"? :?

[...]

Verder had ik het ook niet specifiek over jouw case, maar in z'n algemeenheid. Veel gedoe met de CC2531, die blijkbaar alleen geschikt is om een paar apparaten mee aan te sturen, maar iedereen weet dat het bij smarthome nu eenmaal meestal niet blijft bij "een paar".

Een kleine bloemlezing van maar een paar dagen:
JDFS in "Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge"
Ben.Hahlen in "Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge"
hpmkruit in "Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge"
Niets gepikeerds aan, ik geef aan dat je statement "Heb het idee dat veel van de problemen in dit topic komen door CC2531 sticks die aan hun tax zitten." te generiek is. Niets meer dan dat.

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Ben.Hahlen
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 14:37
Euh, waarom zo gepikeerd? Ik zeg toch ook "....lijkt al bij 15+ apparaten te gebeuren"? :?

[...]

Verder had ik het ook niet specifiek over jouw case, maar in z'n algemeenheid. Veel gedoe met de CC2531, die blijkbaar alleen geschikt is om een paar apparaten mee aan te sturen, maar iedereen weet dat het bij smarthome nu eenmaal meestal niet blijft bij "een paar".

Hoho! Ik heb geen CC2531! Ik heb een zzh! stick.

Blog

• TheZohan
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 14-06 10:44
hpmkruit schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:57:
[...]

Ja, scenes maken kan in Z2M zelf:
https://www.zigbee2mqtt.io/information/scenes.html

Je moet dan een group maken van aan te sturen lampen, dan de remote binden aan die groep.
Dat wil bij mij niet lukken:
Group aanmaken lukt, scenes aan die group toevoegen met scene_add lukt, getest of dat werkt met scene_recall.
Vervolgens de remote binden aan de group: werkt ook, ik kan de lampen aan en uit zetten en dimmen.
Maar de verschillende scenes activeren met de remote werkt niet.

• hpmkruit
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 12:44
TheZohan schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:49:
[...]

Dat wil bij mij niet lukken:
Group aanmaken lukt, scenes aan die group toevoegen met scene_add lukt, getest of dat werkt met scene_recall.
Vervolgens de remote binden aan de group: werkt ook, ik kan de lampen aan en uit zetten en dimmen.
Maar de verschillende scenes activeren met de remote werkt niet.
Ik heb het met de Tradfri remotes opgelost volgens onderstaande werkwijze
  1. Create a group with ID 65289 (name it ie. Trafri_scenes) and add the device(s) you control with the remote.
  2. Add/store scenes for the created group
  3. Once you click left/right on the remote, the scenes will be called sequentially (should there be a device off sync in scenes, hold the toggle button for 3 sec.).
Dus je moet het ID van de group mogelijk nog wijzigen. Ik weet niet of dit voor Hue hetzelfde is als Tradfri.

edit: check ook even of de binding van die remote genScenes ondersteund. Anders moet je het via een omweg met een automation in HA bijvoorbeeld oplossen.

[Voor 10% gewijzigd door hpmkruit op 10-06-2021 10:27]

• CypherMK
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 24-06 09:02

[...]

Niks mis met een CC2531 en 41 devices :)

• TheZohan
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 14-06 10:44
hpmkruit schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:20:
[...]

Ik heb het met de Tradfri remotes opgelost volgens onderstaande werkwijze
  1. Create a group with ID 65289 (name it ie. Trafri_scenes) and add the device(s) you control with the remote.
  2. Add/store scenes for the created group
  3. Once you click left/right on the remote, the scenes will be called sequentially (should there be a device off sync in scenes, hold the toggle button for 3 sec.).
Dus je moet het ID van de group mogelijk nog wijzigen. Ik weet niet of dit voor Hue hetzelfde is als Tradfri.

edit: check ook even of de binding van die remote genScenes ondersteund. Anders moet je het via een omweg met een automation in HA bijvoorbeeld oplossen.
Ja ik zag inderdaad dat er voor de Tradfri remote een workarround beschikbaar was, had dat geprobeerd, maar helaas werkt het met de Hue remotes net weer anders blijkbaar. Toch bedankt voor je hulp!

• septillion
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 13:50

septillion

Moderator Duurzame Energie & Domotica
CypherMK schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:14:
[...]

Niks mis met een CC2531 en 41 devices :)
Hangt echt heel erg af van welke devices je hebt. Mijn lux sensor en mij radiatorknoppen zijn bekende spammers en dat had een aardige wisselwerking op mijn netwerk. Bij 18 devices begonnen de vage klachten.

Dus ik kan de CC2531 nog steeds aanraden om je tenen in Zigbee te dippen maar als je serieus aan de slag wilt zou ik ook aanraden een krachtigere te pakken.

• CypherMK
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 24-06 09:02
septillion schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:18:
[...]

Hangt echt heel erg af van welke devices je hebt. Mijn lux sensor en mij radiatorknoppen zijn bekende spammers en dat had een aardige wisselwerking op mijn netwerk. Bij 18 devices beginnen de vage klachten.

Dus ik kan de CC2531 nog steeds aanraden om je tenen in Zigbee te dippen maar als je serieus aan de slag wilt zou ik ook aanraden een krachtigere te pakken.
Kan ik me iets bij voorstellen. Ik heb voornamelijk bewegingssensoren en lampen.

• Plenkske
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 15:19
septillion schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:18:
[...]

Hangt echt heel erg af van welke devices je hebt. Mijn lux sensor en mij radiatorknoppen zijn bekende spammers en dat had een aardige wisselwerking op mijn netwerk. Bij 18 devices begonnen de vage klachten.

Het ligt er ook aan of je een groot bereik nodig hebt, volgens mij valt dat bij die CC2531 ook tegen ?
Ik ben meteen begonnen met de zzh. Heb wel CC2531's liggen om evt. te gebruiken als router, maar voorlopig nog niet nodig. De ZZH heb ik in de meterkast hangen met usb verlengkabel. Bereik is echt heel goed. Kelder, 1e verdieping, zolder en tuin werkt allemaal prima.
Heb nu wel een tussenstekker op 1e verdieping en de sensor van zolder hangt daar nu aan, die zat hiervoor ook op een lage linkquality (maar kreeg nog steeds waardes door).

PS. ik had eerst de slaesh besteld, maar die leverde niks en reageerde niet op mails. Via creditcard geld terug gekregen, duurde een maandje ofzo.

• PhilipsFan
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 12:38
Jullie hebben problemen met updaten, dat is vervelend. Maar ik heb problemen, punt. Ik draai Zigbee2MQTT versie 1.18.3 op een Rasoberry Pi 4 met een Slaesh stick. Ik gebruik voornamelijk sensoren van Aqara. Op zich werkt de setup, maar...

Er donderen de hele tijd apparaten van m'n netwerk. Het is om moedeloos van te worden. Ik heb in het begin veel problemen gehad met het tegenvallende bereik van Zigbee devices. Dat heb ik opgelost door op diverse plekken in huis routers te plaatsen (Hue lampen of stekkers). Alle sensoren en schakelaars zijn nu goed bereikbaar. Toch verdwijnen er regelmatig sensors. Als ik in Zigbee2MQTT een map van het netwerk opvraag, dan staan ze er wel bij, maar zonder een lijntje (ze hangen los op de map en lijken nergens mee verbonden te zijn). Het gekke is dat van sommige van die sensors wel gewoon gegevens worden ontvangen.

Het kan opgelost worden door een re-pair te forceren, dan doet ie het weer een tijdje. Maar kom op. Je kunt toch niet verwachten dat ik om de haverklap de hanglampen of plafondventilator van z'n plek haal zodat ik bij de Zigbeemodule kan om dat knopje in te drukken? Om nog maar te zwijgen van sommige sensoren die op onbereikbare plekken hangen. Wat is dat Zigbee voor een waardeloos onbetrouwbaar k*tsysteem? Ik gebruikte hiervoor KlikAanKlikUit, dat was een STUK betrouwbaarder. Wat doe ik in vredesnaam verkeerd?

• DjAntoon
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 23-06 12:02
@PhilipsFan Waarschijnlijk te weinig routers. Probleem is dat aqara niet met alles paired. Cc2531 als router werkt ok. Ik heb muller rgb lampen, ook. Osram stekkers daarentegen totaal niet.

• Mimiix
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 14:56

Mimiix

Professioneel Prutser

DjAntoon schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 23:19:
@PhilipsFan Waarschijnlijk te weinig routers. Probleem is dat aqara niet met alles paired. Cc2531 als router werkt ok. Ik heb muller rgb lampen, ook. Osram stekkers daarentegen totaal niet.
Je eerste opmerking is correct, maar je tweede niet.

Aqara devices verwisselen niet van parent als de parent dropt.

Overigens werken Osram stekkers best prima, alleen geen groot bereik.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• PhilipsFan
Ik gebruik ook enkele Aqara schakelmodules als router en inderdaad een Osram plug. Als ze niet willen pairen met een bepaald apparaat dan zou je toch verwachten dat ze dat consequent niet doen, niet eerst pairen en er later af donderen.

Dat ze niet wisselen van parent is ook geen probleem, zolang ze maar contact blijven houden met de parent die ze hadden. Het lijkt erop dat vooral sensors die niet zo vaak af gaan, op den duur de koppeling verliezen. Maar het hele idee van een leksensor is toch dat hij bijna nooit af gaat? En beslist wel afgaat als dat moet? Wat heb ik er anders aan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 23-06 12:02
Mimiix schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 23:46:
[...]

Je eerste opmerking is correct, maar je tweede niet.

Aqara devices verwisselen niet van parent als de parent dropt.

Overigens werken Osram stekkers best prima, alleen geen groot bereik.
De Osram smart + stekkers doen het hier prima, maar niet als router voor aqara.

Ik heb xiaomi / aqara zien wisselen, maar misschien pas na een herstart.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jerxjac
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 23-06 22:43
Ik hoop dat iemand mij hier wil helpen.
Ik gebruik een ZigBee CC2531 USB stick/dongle welke ik voorheen al werkend had op een Raspberry PI.
Nu heb ik Home assistant overgezet op een NUC, Windows 10 op Virtual BOX.
Home Assistant Core Version core-2021.5.5
Operating System Version 5.13

zigbee2mqtt geinstalleerd met deze config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
data_path: /config/zigbee2mqtt
external_converters: []
devices: devices.yaml
groups: groups.yaml
homeassistant: true
permit_join: false
mqtt:
  base_topic: zigbee2mqtt
  server: mqtt://192.168.2.15:1883
  user: mqttuser
  password: *********
serial:
  port: /dev/ttyACM0
advanced:
  log_level: warn
  pan_id: 6754
  channel: 11
  network_key:
    - 1
    - 3
    - 5
    - 7
    - 9
    - 11
    - 13
    - 15
    - 0
    - 2
    - 4
    - 6
    - 8
    - 10
    - 12
    - 13
  availability_blocklist: []
  availability_passlist: []
device_options: {}
blocklist: []
passlist: []
queue: {}
frontend:
  port: 8099
experimental: {}
socat:
  enabled: false
  master: pty,raw,echo=0,link=/tmp/ttyZ2M,mode=777
  slave: tcp-listen:8485,keepalive,nodelay,reuseaddr,keepidle=1,keepintvl=1,keepcnt=5
  options: '-d -d'
  log: false

na opstarten is dit de LOG

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
[s6-init] making user provided files available at /var/run/s6/etc...exited 0.
[s6-init] ensuring user provided files have correct perms...exited 0.
[fix-attrs.d] applying ownership & permissions fixes...
[fix-attrs.d] done.
[cont-init.d] executing container initialization scripts...
[cont-init.d] socat.sh: executing... 
[15:20:07] INFO: Socat not enabled, marking service as down
[cont-init.d] socat.sh: exited 0.
[cont-init.d] zigbee2mqtt.sh: executing... 
[15:20:09] INFO: MQTT available, fetching server detail ...
[15:20:10] INFO: Previous config file found, checking backup
[15:20:10] INFO: Creating backup config in '/config/zigbee2mqtt/.configuration.yaml.bk'
[15:20:10] INFO: Adjusting Zigbee2mqtt core yaml config with add-on quirks ...
[cont-init.d] zigbee2mqtt.sh: exited 0.
[cont-init.d] done.
[services.d] starting services
[services.d] done.
[15:20:12] INFO: Handing over control to Zigbee2mqtt Core ...
> zigbee2mqtt@1.19.1 start /app
> node index.js

Dat ziet er volgens mij goed uit :)
maar als ik naar open web ui ga en permit join aan klik
kan ik niet mijn lampen vinden.
(IKEA GU10 , 6x aan uit om te resetten)

Als jullie nog wat extra info nodig hebben, en mij kunt vertellen waar ik deze kan vinden hoor ik het graag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeeesper
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 23-06 16:32
Koekkie75 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:52:
Sorry, zie het al staan, paar berichten terug.

Ik denk dat het aan de versie van zigbee2mqtt ligt, heb automatische update wel aan staan, maar dat doet die dus niet, ik zit nog op versie 1.18.1-1, en ik las dat 1.19.1 uit is. Kan ik deze zo updaten, zonder dat ik al mijn devices kwijt ben, of opnieuw moet pairen?
Ik zag in mijn integratie dat de repository opnieuw geladen moest worden met de url:
https://github.com/zigbee2mqtt/hassio-zigbee2mqtt
Daarna werkt het bijwerken wel weer. (bij mij althans)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hpmkruit
jerxjac schreef op zondag 13 juni 2021 @ 15:29:
Ik hoop dat iemand mij hier wil helpen.
Ik gebruik een ZigBee CC2531 USB stick/dongle welke ik voorheen al werkend had op een Raspberry PI.
Nu heb ik Home assistant overgezet op een NUC, Windows 10 op Virtual BOX.
Home Assistant Core Version core-2021.5.5
Operating System Version 5.13

zigbee2mqtt geinstalleerd met deze config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
data_path: /config/zigbee2mqtt
external_converters: []
devices: devices.yaml
groups: groups.yaml
homeassistant: true
permit_join: false
mqtt:
  base_topic: zigbee2mqtt
  server: mqtt://192.168.2.15:1883
  user: mqttuser
  password: *********
serial:
  port: /dev/ttyACM0
advanced:
  log_level: warn
  pan_id: 6754
  channel: 11
  network_key:
    - 1
    - 3
    - 5
    - 7
    - 9
    - 11
    - 13
    - 15
    - 0
    - 2
    - 4
    - 6
    - 8
    - 10
    - 12
    - 13
  availability_blocklist: []
  availability_passlist: []
device_options: {}
blocklist: []
passlist: []
queue: {}
frontend:
  port: 8099
experimental: {}
socat:
  enabled: false
  master: pty,raw,echo=0,link=/tmp/ttyZ2M,mode=777
  slave: tcp-listen:8485,keepalive,nodelay,reuseaddr,keepidle=1,keepintvl=1,keepcnt=5
  options: '-d -d'
  log: false

na opstarten is dit de LOG

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
[s6-init] making user provided files available at /var/run/s6/etc...exited 0.
[s6-init] ensuring user provided files have correct perms...exited 0.
[fix-attrs.d] applying ownership & permissions fixes...
[fix-attrs.d] done.
[cont-init.d] executing container initialization scripts...
[cont-init.d] socat.sh: executing... 
[15:20:07] INFO: Socat not enabled, marking service as down
[cont-init.d] socat.sh: exited 0.
[cont-init.d] zigbee2mqtt.sh: executing... 
[15:20:09] INFO: MQTT available, fetching server detail ...
[15:20:10] INFO: Previous config file found, checking backup
[15:20:10] INFO: Creating backup config in '/config/zigbee2mqtt/.configuration.yaml.bk'
[15:20:10] INFO: Adjusting Zigbee2mqtt core yaml config with add-on quirks ...
[cont-init.d] zigbee2mqtt.sh: exited 0.
[cont-init.d] done.
[services.d] starting services
[services.d] done.
[15:20:12] INFO: Handing over control to Zigbee2mqtt Core ...
> zigbee2mqtt@1.19.1 start /app
> node index.js

Dat ziet er volgens mij goed uit :)
maar als ik naar open web ui ga en permit join aan klik
kan ik niet mijn lampen vinden.
(IKEA GU10 , 6x aan uit om te resetten)

Als jullie nog wat extra info nodig hebben, en mij kunt vertellen waar ik deze kan vinden hoor ik het graag.
Had je deze eerder ook gekoppeld aan z2m? Ik heb ook een stel gu10 van Ikea die niet opnieuw wilden koppelen. Oplossing was 20x aan/uit. Toen wilde het wel.

Krijg je andere devices wel gekoppeld?

• jerxjac
Had je deze eerder ook gekoppeld aan z2m? Ik heb ook een stel gu10 van Ikea die niet opnieuw wilden koppelen. Oplossing was 20x aan/uit. Toen wilde het wel.

Krijg je andere devices wel gekoppeld?
Ja deze GU10 lampen had ik eerder op zigbee2mqtt gekoppeld, toen draaide HA op een raspberry pi.
20x aan/uit. doet niets, dus ik neem aan dat je bedoeld dat je na een 20x 6x aan/uit om in pairing mode te komen bedoeld. Maar helaas dat hielp ook niet.

deze GU10 zijn voor nu de enige zigbee wat ik in huis heb, kan dus niet testen op iets anders

• KRGT
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

jerxjac schreef op maandag 14 juni 2021 @ 09:46:
[...]

Ja deze GU10 lampen had ik eerder op zigbee2mqtt gekoppeld, toen draaide HA op een raspberry pi.
20x aan/uit. doet niets, dus ik neem aan dat je bedoeld dat je na een 20x 6x aan/uit om in pairing mode te komen bedoeld. Maar helaas dat hielp ook niet.

deze GU10 zijn voor nu de enige zigbee wat ik in huis heb, kan dus niet testen op iets anders
De finesse is dat je;
1 ms aan
2 ms uit
1 ms aan
2 ms uit

Op die manier tot die 6 moet tellen. Als dat succesvol is gaat de lamp namelijk knipperen. Is dat niet goed gegaan, gaat ie ook niet knipperen.

• jerxjac
Dank je KRGT
Het tot 6 tellen is geen probleem, de lamp gaat knipperen en daarna langzaam fade in fade out.

• hpmkruit
jerxjac schreef op maandag 14 juni 2021 @ 09:46:
[...]

Ja, ongeveer. Ik had hetzelfde probleem denk ik. De lampen gingen wel in pairing mode, maar kwamen in Z2M niet tevoorschijn. Toen ik ze 20x oid aan/uit heb gezet flitste de lampen eerst kort 2x (denk een reset) en gingen toen pas in pairing mode. Daarna ging het koppelen weer direct goed. Dit zou na 6x al moeten werken, maar dat lukte bij mij dus bij 2 van de 7 lampen niet. Uiteraard de lamp dichtbij de coördinator houden.

Dit is wel een n=1 verhaal, want kan er verder weinig over vinden. Neem bovenstaande dus ook met een korreltje zout, maar bij mij was het de oplossing.

• Step5
  • Laatst online: 24-06 09:57
KRGT schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:03:
[...]

De finesse is dat je;
1 ms aan
2 ms uit
1 ms aan
2 ms uit

Op die manier tot die 6 moet tellen. Als dat succesvol is gaat de lamp namelijk knipperen. Is dat niet goed gegaan, gaat ie ook niet knipperen.
1 of 2 miliseconde? Knap als je dat kan. Maar bij mij werkt meestal: zo kort mogelijk aan, dus zodra de lamp aan gaat ook weer uit, en dan ong. 2 sec. uit en die cyclus herhalen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KRGT
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Step5 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 14:43:
[...]

1 of 2 miliseconde? Knap als je dat kan. Maar bij mij werkt meestal: zo kort mogelijk aan, dus zodra de lamp aan gaat ook weer uit, en dan ong. 2 sec. uit en die cyclus herhalen.
Je snapt mijn punt hopelijk toch wel 8-)

Niet tè letterlijk lezen.

• Step5
  • Laatst online: 24-06 09:57
hpmkruit schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:45:
[...]

Ja, ongeveer. Ik had hetzelfde probleem denk ik. De lampen gingen wel in pairing mode, maar kwamen in Z2M niet tevoorschijn. Toen ik ze 20x oid aan/uit heb gezet flitste de lampen eerst kort 2x (denk een reset) en gingen toen pas in pairing mode. Daarna ging het koppelen weer direct goed. Dit zou na 6x al moeten werken, maar dat lukte bij mij dus bij 2 van de 7 lampen niet. Uiteraard de lamp dichtbij de coördinator houden.

Dit is wel een n=1 verhaal, want kan er verder weinig over vinden. Neem bovenstaande dus ook met een korreltje zout, maar bij mij was het de oplossing.
lamp dicht bij de coördinator houden zou helemaal niet nodig hoeven zijn.
@jerxjac heb je de logging van zigbee2mqtt ook bekeken van tijdens het pairen? Bij voorkeur met debuglevel op "debug". Kun je misschien zien of er iets gebeurt.

• jerxjac
@jerxjac heb je de logging van zigbee2mqtt ook bekeken van tijdens het pairen? Bij voorkeur met debuglevel op "debug". Kun je misschien zien of er iets gebeurt.
Ik zie niets gebeuren in de Log van Zigbee2mqtt ?
Ik heb " zigbee_herdsman_debug: true" toegevoegd aan het einde van de configuration.

• Woodski
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 24-06 17:44
Hoi, vraagje. Als ik nu een gateway koop zoals de CC2531 USB
Kan ik dan later eenvouding upgraden naar een "zwaardere" gateway
Dus de nieuwe stick koppelen met Proxmox, Domoticz en klaar

Of moet ik dan alle devices weer opniieuw pairen etc ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Laatst online: 15:16

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Woodski schreef op maandag 14 juni 2021 @ 19:56:
Hoi, vraagje. Als ik nu een gateway koop zoals de CC2531 USB
Kan ik dan later eenvouding upgraden naar een "zwaardere" gateway
Dus de nieuwe stick koppelen met Proxmox, Domoticz en klaar

Of moet ik dan alle devices weer opniieuw pairen etc ?
How do I migrate from a CC2531 to a more powerful coordinator (e.g. ZZH)?

http://www.team-mediaportal.com/

• Dacuuu
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
PhilipsFan schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 23:51:
Ik gebruik ook enkele Aqara schakelmodules als router en inderdaad een Osram plug. Als ze niet willen pairen met een bepaald apparaat dan zou je toch verwachten dat ze dat consequent niet doen, niet eerst pairen en er later af donderen.

Dat ze niet wisselen van parent is ook geen probleem, zolang ze maar contact blijven houden met de parent die ze hadden. Het lijkt erop dat vooral sensors die niet zo vaak af gaan, op den duur de koppeling verliezen. Maar het hele idee van een leksensor is toch dat hij bijna nooit af gaat? En beslist wel afgaat als dat moet? Wat heb ik er anders aan?
Staan die osram plugs er niet bekend om soms te stoppen met te functioneren als router? Ik heb ze expres niet gekocht omdat ik dit op meedere plekken las. Daarom heb ik de blitzwolf BW-SHP13 plugs besteld, deze routeren erg goed.

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Dacuuu schreef op maandag 14 juni 2021 @ 20:57:
[...]
Staan die osram plugs er niet bekend om soms te stoppen met te functioneren als router? Ik heb ze expres niet gekocht omdat ik dit op meedere plekken las. Daarom heb ik de blitzwolf BW-SHP13 plugs besteld, deze routeren erg goed.
Ik heb mijn twee Osrams ook vervangen door Blitzwolfjes. Sindsdien geen gezeik meer met uitvallende sensoren en vertragingen in het netwerk.

Ik moet in ieder geval geen Osrams meer hebben :X .

• Deshmir
  • Registratie: februari 2012
Ik hoop dat iemand mij kan helpen; ik heb 2 aqara window/door sensors, en die geven ook temperatuur mee. Heel leuk verder, behalve dat deze niet 2 decimalen heeft en een offset van ongeveer 10 graden.

Ik zit te kijken naar de filtered_attributes, maar het lijkt erop dat deze niet werkt bij mij:
friendly_name: Voordeur
filtered_attributes:
- "temperature"
filtered_optimistic:
- "temperature"

Ik zie in Homebridge (Zigbee2MQTT zit er dan nog tussen) nog steeds de temperature attribute langskomen.
Wat heb ik gedaan:
- Meerdere manieren van temperature gevuld, via de frontend en via de configuration.yaml => no succes
- Zigbee2mqtt herstart en homebridge herstart => no succes
- Sensor deleted en opnieuw toegevoegd => no succes.

Wat voor opties heb ik nog meer?

Current state:
{
"battery": 100,
"contact": true,
"temperature": 32,
"voltage": 3055,
"linkquality": 34
}

• PhilipsFan
Deshmir schreef op maandag 14 juni 2021 @ 23:52:
Ik hoop dat iemand mij kan helpen; ik heb 2 aqara window/door sensors, en die geven ook temperatuur mee. Heel leuk verder, behalve dat deze niet 2 decimalen heeft en een offset van ongeveer 10 graden.

Ik zit te kijken naar de filtered_attributes, maar het lijkt erop dat deze niet werkt bij mij:
friendly_name: Voordeur
filtered_attributes:
- "temperature"
filtered_optimistic:
- "temperature"

Ik zie in Homebridge (Zigbee2MQTT zit er dan nog tussen) nog steeds de temperature attribute langskomen.
Wat heb ik gedaan:
- Meerdere manieren van temperature gevuld, via de frontend en via de configuration.yaml => no succes
- Zigbee2mqtt herstart en homebridge herstart => no succes
- Sensor deleted en opnieuw toegevoegd => no succes.

Wat voor opties heb ik nog meer?

Current state:
{
"battery": 100,
"contact": true,
"temperature": 32,
"voltage": 3055,
"linkquality": 34
}
Dat werkt niet. Ik weet niet precies welke temperatuur Aqara dacht mee te sturen, maar het is niet bruikbaar. Ik heb hier 2 deurcontactsensoren liggen op een meter afstand van elkaar in dezelfde ruimte. De ene geeft een temperatuur van 28 graden en de andere 17. Het zal wel de temperatuur van de CPU ofzo zijn, het is in ieder geval niet de omgevingstemperatuur en het is daar ook niet naartoe terug te rekenen.

• Deshmir
@PhilipsFan vervelende is nu dat ik hem in homekit niet kan uitfilteren en ik dus een scheef beeld krijg van de temperatuur.

Volgens de documentatie zou die filtered_atteibutes moeten werken, maar ze worden toch nog gepublished..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PhilipsFan
Deshmir schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 00:49:
@PhilipsFan vervelende is nu dat ik hem in homekit niet kan uitfilteren en ik dus een scheef beeld krijg van de temperatuur.

Volgens de documentatie zou die filtered_atteibutes moeten werken, maar ze worden toch nog gepublished..
Gebruik je Homebridge voor het doorkoppelen van Zigbee2MQTT naar Homekit? Dan kun je het oplossen door handmatig de configuratie van Homebridge te wijzigen. Hier is een voorbeeldfragment uit mijn config, je moet een device toevoegen, het id aanpassen aan het id van jouw device. Mijn voorbeeld bevat 2 devices maar je kunt er meer aanmaken, let goed op de komma. Het gaat dan om de excluded keys, hier gebruik ik alleen de temperature maar je kunt ook andere keys weglaten. De excluded keys verschijnen dan helemaal niet in Homekit.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
        {
            "mqtt": {
                "base_topic": "zigbee2mqtt",
                "server": "mqtt://ip-nummer:1883",
                "reject_unauthorized": false,
                "keepalive": 60,
                "version": 4
            },
            "devices": [
                {
                    "id": "0x00158d0001ece6e5",
                    "excluded_keys": [
                        "temperature"
                    ]
                },
                {
                    "id": "0x00158d0003ecc3e2",
                        "temperature"
                    ]
                }
            ],
            "platform": "zigbee2mqtt"
        },

[Voor 5% gewijzigd door PhilipsFan op 15-06-2021 08:17]

• JDFS
  • Niet online
robinw93 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 16:33:
Ik heb de CC2531 en Homeassistant setup staan met the occupancy sensor en ON/OFF switch beide van Ikea werkend en tevens super stabiel

Vandaag de LED-driver geistalleerd (https://www.zigbee2mqtt.io/devices/ICPSHC24-30EU-IL-1.html). De lampen gaan aan, maar ik zie nergens in de zigbee2mqtt logs staan dat hij het device ook daadwerkelijk vind.

Wat is mijn misvatting hier?

Ik heb:
permit_join: true

En heb de driver gereset middels het reset knopje.

zigbee2mqtt | zigbee2mqtt:info 2020-04-04 16:21:39: Starting zigbee2mqtt version 1.12.0 (commit #840b9d9)
zigbee2mqtt | zigbee2mqtt:warn 2020-04-04 16:21:40: `permit_join` set to `true` in configuration.yaml.
zigbee2mqtt | zigbee2mqtt:warn 2020-04-04 16:21:40: Allowing new devices to join.

What's next?

Update (solved)
Ik was te snel met roepen. Ik heb zigbee2mqtt gestopt, usb verlengkabel gebruikt en vervolgens zigbee2mqtt weer gestart. Na Reset knopje van LED driver kon ik hem vinden! Solved!
Ik heb deze LED Driver ook besteld om het allerlaatste licht van mijn badkamer spiegel ook smart te maken via Z2M/HA. Werkt het een beetje? Kun je ook kleurtemperaturen kiezen?

• Deshmir
@PhilipsFan Ik gebruik inderdaad Homebridge.
Config van jou toegevoegd en aangepast, restart gedaan, maar zie ze nog steeds in HomeKit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
{
                    "name": "Achterdeur",
                    "id": "0x00158d0006bd181f",
                        "temperature"
                    ]
                },
                {
                    "name": "Voordeur",
                    "id": "0x00158d0006c3bf20",
                        "temperature"
                    ]
                },

Blijft natuurlijk wel vreemd dat Zigbee2MQTT ze nog steeds published, maar als bovenstaande goed werkt dan c'est ca..

• PhilipsFan
Deshmir schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 08:30:
@PhilipsFan Ik gebruik inderdaad Homebridge.
Config van jou toegevoegd en aangepast, restart gedaan, maar zie ze nog steeds in HomeKit:
[...]
Blijft natuurlijk wel vreemd dat Zigbee2MQTT ze nog steeds published, maar als bovenstaande goed werkt dan c'est ca..
Het duurt even voordat ze verdwijnen in Homekit. Maar in je huidige config heb je een komma teveel staan (de laatste). Als je het edit in de GUI, dan roept ie wel dat je geen geldige json hebt gemaakt...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deshmir
@PhilipsFan Heb de name ook even weggehaald, en de config is geaccepteerd.
Ik heb nu zelfs de 2 devices uit Zigbee2MQTT gegooid, en zie het volgende:
- Initial payload is met temperature
- Filter_attributes temperature zorgt ervoor dat bij een open/dicht actie de temperature niet meer wordt meegestuurd in de payload.
code:
1
2
topic 'zigbee2mqtt/Achterdeur', 
payload '{"battery":100,"contact":false,"linkquality":60,"voltage":3115}'

Probleem is nu dus dat Homebridge de TempSensor toevoegd en deze vervolgens geen updates meer krijgt. Dat is op zich wel goed, alleen blijft dus die sensor staan vanwege de initiele payload.

Hoe lang is "even"?
Ik had de config laten staan voordat ik ze opnieuw had toegevoegd, maar dan stuurt hij alsnog de temp door naar homekit bij de initiele toevoeging..
--------
Update...
De locatie van de excluded devices stond niet goed. De hatelijke temp devices zijn nu echt weg.
Voor future reference:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
        {
            "platform": "zigbee2mqtt",
            "mqtt": {
                          "base_topic": "zigbee2mqtt",
                          "server": "mqtt://localhost:1883"
                        },
            "devices": [
                                {
                                    "id": "0x00158d0006bd181f",
                                                                     "temperature"
                                                                 ]
                                },
                                {
                                    "id": "0x00158d0006c3bf20",
                                                                    "temperature"
                                                                 ]
                               }
                             ]
        }

[Voor 50% gewijzigd door Deshmir op 15-06-2021 12:51]

• Dacuuu
  • Nu online
Iemand tips? ik heb deze "WTWrelay" nu 2 dagen hangen, doet het opzicht prima, maar gaat schijnbaar om ze zoveel tijd even offline. Z2m herkend hem als https://www.zigbee2mqtt.io/devices/ZB-SW02.html

Dit is mijn huidige Z2m netwerk. Ik zie dat hij contact heeft met de zzh! CC2652R en de 2 Blitzwolf BW-SHP13 plugs.

[Voor 7% gewijzigd door Dacuuu op 16-06-2021 10:13]

• septillion

septillion

@Dacuuu Wel bijzonder dat hij als iets compleet anders wordt herkent :+

Maar volgens mij doet Zigbee zelf niet zo veel aan het bekijken van availability van het device zelf. En als ik bij mij kijk bij alle Zigbee2MQTT devices heb ik ook een config als:
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
{
  "availability": [
    {
      "topic": "zigbee2mqtt/bridge/state"
    }
  ],
  "brightness": true,
  "brightness_scale": 254,
  "command_topic": "zigbee2mqtt/Study Arla/set",
  "device": {
    "identifiers": [
      "zigbee2mqtt_0x680ae2fffe6e0b06"
    ],
    "manufacturer": "IKEA",
    "model": "TRADFRI LED bulb E14 WW clear 250 lumen, dimmable (LED1935C3)",
    "name": "Study Arla",
    "sw_version": "Zigbee2MQTT 1.18.3"
  },
  "effect": true,
  "effect_list": [
    "blink",
    "breathe",
    "okay",
    "channel_change",
    "finish_effect",
    "stop_effect"
  ],
  "json_attributes_topic": "zigbee2mqtt/Study Arla",
  "schema": "json",
  "state_topic": "zigbee2mqtt/Study Arla",
  "unique_id": "0x680ae2fffe6e0b06_light_zigbee2mqtt"
}

Ofwel, de status in HA is de status van Zigbee2MQTT. Dus weet je zeker dat dit het enige device met problemen is?

• Dacuuu
  • Nu online
septillion schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:21:
@Dacuuu Wel bijzonder dat hij als iets compleet anders wordt herkent :+

Maar volgens mij doet Zigbee zelf niet zo veel aan het bekijken van availability van het device zelf. En als ik bij mij kijk bij alle Zigbee2MQTT devices heb ik ook een config als:
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
{
  "availability": [
    {
      "topic": "zigbee2mqtt/bridge/state"
    }
  ],
  "brightness": true,
  "brightness_scale": 254,
  "command_topic": "zigbee2mqtt/Study Arla/set",
  "device": {
    "identifiers": [
      "zigbee2mqtt_0x680ae2fffe6e0b06"
    ],
    "manufacturer": "IKEA",
    "model": "TRADFRI LED bulb E14 WW clear 250 lumen, dimmable (LED1935C3)",
    "sw_version": "Zigbee2MQTT 1.18.3"
  },
  "effect": true,
  "effect_list": [
    "blink",
    "breathe",
    "okay",
    "channel_change",
    "finish_effect",
    "stop_effect"
  ],
  "json_attributes_topic": "zigbee2mqtt/Study Arla",
  "schema": "json",
  "state_topic": "zigbee2mqtt/Study Arla",
  "unique_id": "0x680ae2fffe6e0b06_light_zigbee2mqtt"
}

Ofwel, de status in HA is de status van Zigbee2MQTT. Dus weet je zeker dat dit het enige device met problemen is?
Ze zijn wel van de zelfde fabrikant, en ze hebben beide 2 relays..
Ik zal de rest eens in de gaten gaan houden, ervaar tot nu toe geen fysieke problemen verder. Maar ik ga binnenkort toch verhuizen, dan begin ik gewoon even opnieuw met z2m.

• Batilan
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 15:11
Dacuuu schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:08:
Iemand tips? ik heb deze "WTWrelay" nu 2 dagen hangen, doet het opzicht prima, maar gaat schijnbaar om ze zoveel tijd even offline. Z2m herkend hem als https://www.zigbee2mqtt.io/devices/ZB-SW02.html

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dit is mijn huidige Z2m netwerk. Ik zie dat hij contact heeft met de zzh! CC2652R en de 2 Blitzwolf BW-SHP13 plugs.
[Afbeelding]
Bijzonder, Zigbee op 433.92 MHz :S ?

Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8)

• Mars Warrior

Mars Warrior

Batilan schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:07:
[...]
Is extra, net als met veel Gledopto ledstrip controllers: bedienbaar met Zigbee, maar ook met een 433Mhz afstandbediening 8)

• Dacuuu
  • Nu online
Batilan schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:07:
[...]

Dat ding heeft zigbee en 433.92 MHz, maar 433.92 MHz gebruik ik niet. :+

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Mars Warrior schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:23:
[...]

Is extra, net als met veel Gledopto ledstrip controllers: bedienbaar met Zigbee, maar ook met een 433Mhz afstandbediening 8)
Geinig.

Is dit een "Switch" instelling (Enkel zigbee of enkel 433) of is het simultaan?

• Dacuuu
  • Nu online
Mimiix schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:30:
[...]

Geinig.

Is dit een "Switch" instelling (Enkel zigbee of enkel 433) of is het simultaan?
Simultaan.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Oh geinig. Dat is best vet.

Het zou dan wel boeiend kunnen zijn om te zien of het zowel bij 433 als zigbee gebeurd.

• Mars Warrior

Mars Warrior

Mimiix schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:34:
[...]
Oh geinig. Dat is best vet.

Het zou dan wel boeiend kunnen zijn om te zien of het zowel bij 433 als zigbee gebeurd.
Het zijn oa deze afstandbedieningen, die kunnen ook nog eens meerdere 'zones' bedienen, dus je kunt met deze afstandbediening zo 6 ledstrips bedienen...

Erg makkelijk 8)

Kosten nu nog ca €13, zal na 1 juli dus iets duurder zijn.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Ik heb nog maar een hele berg Zigbee (Gledopto, Blitzwolf, Xiaomi) en aanverwante spullekes (Auxmer Ledstrips, armaturen) besteld voordat het 1 juli wordt en alles duurder wordt met BTW en mogelijk invoerrechten...

De grote doos is denk ik met de trein verstuurd, want kwam via China, Kazachstan, Rusland en Polen naar Nederland in 52 dagen _/-\o_
Er stond geen prijs van de spullen op de doos, maar daar doen ze in Polen dus niet moeilijk over O-)

Had nog wel wat Gledopto spul vergeten te bestellen, maar deze 4 jongens (RGBCCT en WWCW) deden er nu 7 dagen over om hier te zijn, en waren traditiegetrouw volgens het label weer netjes $3 per stuk *O*

Nu weer alles aansluiten en koppelen in Zigbee2Mqtt en hop Home Assistant in en weer wat dashboards bouwen. Zo blijf je van de straat :X

• B2
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 14:16

B2

wa' seggie?

Ik heb wat issues met mn E1744 symfonisk remote (welke ik gebruik om een lamp te besturen). Dit heeft allemaal prima gewerkt, en het lijkt ook alsof er communicatie tussen de remote en Z2M is, maar er lijkt alleen ‘empty string’ binnen te komen. Iemand enig idee wat dit kan zijn?

• septillion

septillion

@B2 Waar zie je die empty string? Web interface? MQTT? HA? Domoticz?

[Voor 33% gewijzigd door septillion op 21-06-2021 20:21]

• B2
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 14:16

B2

wa' seggie?

septillion schreef op maandag 21 juni 2021 @ 20:21:
@B2 Waar zie je die empty string? Web interface? MQTT? HA? Domoticz?
In de web interface van Z2M, bij Exposes. Nu staat daar N/A. Als ik bijvoorbeeld draai of druk op de remote komt daar “empty string” te staan. Batterij geeft 100% aan en een linkquality van 255.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• septillion

septillion

@B2 Daar de actions maar erg kort zijn zal je na de action daar eigenlijk altijd een empty string zien. Ja, beetje onhandig dat er geen "last action" veld is.

Als je echt wilt weten wat er langs komt moet je even met de MQTT verbinden. Bijvoorbeeld met MQTT Explorer. Dan kan je ook de history zien. Dan zal je waarschijnlijk zien dat er heel kort een action in het topic komt.

• koksie
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 13:29
Dag allen, ik heb deze: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/NAS-AB02B0.html maar krijg 'm niet lekker aan de praat. Zigbee2mqtt ziet 'm wel en ook in Domiticz komt ie tevoorschijn, maar:

- In de logfile van Zigbee2mqtt wordt het apparaat niet echt gepaired, als ik de resetknop ingedrukt houd zie ik alleen de volgende regels:
info 2021-06-21 20:58:54: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/event', payload '{"data":{"friendly_name":"Neo siren","ieee_address":"0x842e14fffee35334"},"type":"device_announce"}'
info 2021-06-21 20:58:54: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"message":"announce","meta":{"friendly_name":"Neo siren"},"type":"device_announced"}'

Maar dus geen interview en succes-melding.

- In Domoticz (op Synology) zie ik wel de apparaten maar de values blijven op 0 (temperatuur, luchtvochtigheid) en als ik iets aan de switches aanpas (ander volume, andere melody of alarm aan/uit) dan zie ik geen reactie in de logfile van zigbee2mqtt en ook geen reactie van de sirene. Wel blijven de LEDs steeds knipperen, dat hoort ook niet.

Het lijkt erop alsof het apparaat niet goed herkend wordt/ gepaired is. De reset knop ingedrukt houden tot ie piept helpt niet, er treedt geen verandering op in bovenstaande symptomen.

Iemand een idee wat ik fout doe en hoe ik dit kan fixen?

• septillion

septillion

@koksie Hoe lang wacht je? Sommige device duren wel even.

En wat voor stick heb je? Indien een CC2531, hoeveel devices?

• koksie
septillion schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:54:
@koksie Hoe lang wacht je? Sommige device duren wel even.

En wat voor stick heb je? Indien een CC2531, hoeveel devices?
Ik wacht een paar dagen, dus dat zal het niet zijn :). Ik heb Slaesh' stick, met 30 devices waarvan 11 routers, dus dat zou het niet kunnen zijn zou ik denken.

• septillion

septillion

@koksie Klinkt goed. Dan ben ik helaas ook uit ideeën.

• doerakje
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 14:37
@koksie misschien helpt het als je de sirene vlak bij de stick plaatst zolang het interview nog niet succesvol is afgerond.

You can't be late until you show up

• koksie
doerakje schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:27:
@koksie misschien helpt het als je de sirene vlak bij de stick plaatst zolang het interview nog niet succesvol is afgerond.
Het gekke is: er wordt niet echt geinterviewd. Er komt alleen een melding dat het device announced wordt, maar het interview start niet. Ik heb dit bij nog geen van mijn andere devices gezien. Maar ik ga het morgen eens proberen, wie weet.

• septillion

septillion

Mm, bij mij is het netwerk gisteravond over de zeik gegaan :| Begon met twee dimmers die wat slecht reageerde maar na wat herstarts van Zigbee2MQTT en HA met sommige devices unplugged is het alleen maar erger geworden. Geen van de dimmers, lampen of pluggen willen nog. De helft van de sensoren komt nog wel binnen maar de andere helft niet, sommige van zelfde type. Ook de backup naar 1.18.3-1 terug gezet (ook al was de update al even geleden) maar zonder succes.

Sta nu op het punt om vanavond maar de Zigbee2mQTT database weg te gooien en de boel opnieuw te pairen ofzo. :/

• hpmkruit
septillion schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:14:
Mm, bij mij is het netwerk gisteravond over de zeik gegaan :| Begon met twee dimmers die wat slecht reageerde maar na wat herstarts van Zigbee2MQTT en HA met sommige devices unplugged is het alleen maar erger geworden. Geen van de dimmers, lampen of pluggen willen nog. De helft van de sensoren komt nog wel binnen maar de andere helft niet, sommige van zelfde type. Ook de backup naar 1.18.3-1 terug gezet (ook al was de update al even geleden) maar zonder succes.

Sta nu op het punt om vanavond maar de Zigbee2mQTT database weg te gooien en de boel opnieuw te pairen ofzo. :/
Geven je log files nog foutmeldingen terug?

• septillion

septillion

hpmkruit schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:24:
[...]

Geven je log files nog foutmeldingen terug?
Alleen dat de devices die ik normaal kan bedienen (dimmers/lampen/pluggen) dat daarvan de config niet lukt, LQI aanvraag niet wordt beantwoord en dat een state set niet gaat. Niets dus wat ik niet al wist of niet had verwacht nu ze niet werken... :/

• hpmkruit
septillion schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:48:
[...]

Alleen dat de devices die ik normaal kan bedienen (dimmers/lampen/pluggen) dat daarvan de config niet lukt, LQI aanvraag niet wordt beantwoord en dat een state set niet gaat. Niets dus wat ik niet al wist of niet had verwacht nu ze niet werken... :/
Z2M start nog wel goed op? Adapter/stick kan nog gevonden worden etc? Je zou eerst nog een keer de stick opnieuw kunnen flashen, heeft mij ook een keer uit de brand geholpen.

• septillion

septillion

@hpmkruit Ja en ja. Een deel van de sensoren / schakelaars doet ook gewoon nog zijn werk.

Zeker omdat ik weinig issues gelezen heb met firmware op een Slaesh's en een aantal nog prima door komen verdenk ik de firmware niet zo. Er staat ook al 20210120 op dus denk dat ik eerst eens de DB ruim. Kan ik altijd weer restoren uit een snapshot.

• septillion

septillion

Yeayy, het werkt weer. Wat het nu precies was weet ik nog steeds niet. Op het laatst kreeg ik wel een error dat de boel niet kon starten door mogelijk een ander netwerk met zelfde panId. Maar die heb ik in de uren ervoor nooit gezien. En ik heb echt alles geprobeerd. DB weg, rest weg, verse config, sys reboots, reflash van de Slaesh's, oude CC2531 (die na een verse start en reboot wel nieuwe devices wilde zien, andere USB kabel... Uiteindelijk draait het weer maar helaas wel alle 35 devices repairen :| devices.yaml wel terug geplaatst dus HA pakt ze daarna gelijk weer op gelukkig.

@SuperKris Waar ik na al dit gedoe ook achter kwam is dat Zigbee2MQTT op HA tegenwoordig zelf de MQTT server en login kan achterhalen :X Al het gedoe van laatst hoeft dus niet meer 8)7 Dat was echt nog niet zo toen ik het hier uitrolde :+ Dus excuses voor het ongemak :X

[Voor 19% gewijzigd door septillion op 25-06-2021 10:01]

Pagina: 1 ... 54 55 56 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True