Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 12:38
Mars Warrior schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:35:
Voor alle Xaomi en andere Zigbee liefhebbers: wel ff vóór 1 juli bestellen hè, want vanaf die datum behoren de chinese webshops officieel 21% btw te gaan rekenen.

Nu is het iha zo dat op de envelop maar $5 staat aangegeven, terwijl er net wat meer inzit, dus het kan ook zijn dat je alsnog geen btw hoeft te betalen, maar dat is afwachten 8)
Dat laatste kun je vergeten. Op alles wordt per 1-7 BTW EN afhandelingskosten (circa 13 euro voor postnl) opgeteld.
Alleen als Aliexpress wat speciaals gaat doen blijft het bij de 21% btw.

Je moet niet vlak voor 1 juli bestellen maar ver daarvoor. Het moet voor 1 juli door de douane zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: maart 2015
  • Nu online
Zal er nog steeds wel vanaf hangen wat je besteld.

Je maakt mij niet wijs dat een zakje met 10 stuks 1000uF elco's al minstens 13 euro gaat kosten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 16:08

Mars Warrior

Earth, the final frontier

jobr schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 18:25:
[...]
Dat laatste kun je vergeten. Op alles wordt per 1-7 BTW EN afhandelingskosten (circa 13 euro voor postnl) opgeteld.
Alleen als Aliexpress wat speciaals gaat doen blijft het bij de 21% btw.

Je moet niet vlak voor 1 juli bestellen maar ver daarvoor. Het moet voor 1 juli door de douane zijn.
Ik verwacht dat Ali zelf die 21% BTW gaat afhandelen: daardoor zou je niet extra handling kosten (die €13) kwijt moeten zijn, anders wordt alles wel heel erg duur!

We gaan het zien. Ik krijg nu nog regelmatig spul via Luxemburg, en die hebben nog nooit kosten berekend, zelfs niet voor lamp armaturen, die behoorlijk duurder zijn dan €22 8)

http://www.team-mediaportal.com/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jobr
Frappuccino schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 18:30:
Zal er nog steeds wel vanaf hangen wat je besteld.

Je maakt mij niet wijs dat een zakje met 10 stuks 1000uF elco's al minstens 13 euro gaat kosten.
Nee dus. Dat is juist de verandering. Alles, ongeacht bedrag, komt btw bij.
Als de betreffende shop geen gebruik gaat maken van OSS dan komen er ook afhandelingskosten bij.
Het is de vraag of Aliexpress wel de aangifte gaat doen.
En ja, dan gaat dat dus minstens 13 euro kosten.
Mars Warrior schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 18:46:
Ik krijg nu nog regelmatig spul via Luxemburg, en die hebben nog nooit kosten berekend, zelfs niet voor lamp armaturen, die behoorlijk duurder zijn dan €22 8)
Dan heb je geluk gehad. Vaak weten ze wel een EU land te vinden die niet zo streng is. Maar per 1 juli gaat dit dus voor de gehele EU gelden.
Als dit trouwens via amazon besteld is dan zit btw e.d er al bij in. Dan krijg je geen extra kosten (nu al niet)

Maar goed, hier is een ander topic voor :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 13:14
jobr schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 18:55:
[...]

Nee dus. Dat is juist de verandering. Alles, ongeacht bedrag, komt btw bij.
Als de betreffende shop geen gebruik gaat maken van OSS dan komen er ook afhandelingskosten bij.
Het is de vraag of Aliexpress wel de aangifte gaat doen.
En ja, dan gaat dat dus minstens 13 euro kosten.

[...]

Dan heb je geluk gehad. Vaak weten ze wel een EU land te vinden die niet zo streng is. Maar per 1 juli gaat dit dus voor de gehele EU gelden.
Als dit trouwens via amazon besteld is dan zit btw e.d er al bij in. Dan krijg je geen extra kosten (nu al niet)

Maar goed, hier is een ander topic voor :)
Dat geldt toch niet voor binnen de EU, dat is vrij verkeer van goederen en diensten.

http://www.rouwette.com

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jobr
Rouwette schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 19:37:
[...]

Dat geldt toch niet voor binnen de EU, dat is vrij verkeer van goederen en diensten.
Nee, gaat om spullen van shops buiten EU naar de EU

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rouwette
jobr schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 19:37:
[...]

Nee, gaat om spullen van shops buiten EU naar de EU
Snap ik, daarom heeft AliExpress ook distributiekanalen geopend in verschillende landen, Luik is het dichtste bij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 15:49
Ik heb een vraag waarbij ik de google termen niet goed gebruik, of verkeerd.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn endpoint met 0-10 LQI verbind met een router met 113/65 LQI, ipv direct met de hub?

Of welke termen moet ik daarvoor gebruiken?

Ad1 in het kader van visualisatie
Hub in kamer aan de tuinkant, maar op bureau aan de muur.
4 meter verderbij het raam zit een stopcontact die als router werkt
12 meter vanaf het raam zit een endpoint.

Nu zit de endpoint op 16m verbonden met de hub ipv op 12m met de router

[Voor 36% gewijzigd door Deshmir op 25-05-2021 20:10]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• septillion
  • Nu online

septillion

Moderator Duurzame Energie & Domotica
@Deshmir Het enige wat je kan doen is de device in place pairen (of dus nu re-pairen). Maar meer kan je niet doen, dat is aan de devices.

Als het een Xiaomi device is dan kan het zijn dat hij is blijven plakken op de coördinator. En ik weet even niet meer welke devices maar er zijn een aantal devices bekend die heel slecht als router werken en dus ook gemeden worden door end-nodes.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Deshmir schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:08:
Ik heb een vraag waarbij ik de google termen niet goed gebruik, of verkeerd.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn endpoint met 0-10 LQI verbind met een router met 113/65 LQI, ipv direct met de hub?

Of welke termen moet ik daarvoor gebruiken?

Ad1 in het kader van visualisatie
Hub in kamer aan de tuinkant, maar op bureau aan de muur.
4 meter verderbij het raam zit een stopcontact die als router werkt
12 meter vanaf het raam zit een endpoint.

Nu zit de endpoint op 16m verbonden met de hub ipv op 12m met de router
Je kunt proberen het device op de plek te pairen door hem te resetten. Als het goed is maakt deze dan verbinding met de sterkste router.

Aan de andere kant kan het af en toe ff duren voordat Zigbee het beste pad gevonden heeft in een mesh.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deshmir
@septillion @Mars Warrior thanks!
Dan wacht ik nog een dag of 2, en anders resetten.

Tussen de AqaraTemp/Humid sensor(end device) zit een Tradfri stopcontact(router); maar die had ik dus pas toegevoegd na de Aqara.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• septillion
  • Nu online

septillion

@Deshmir Dan gewoon permit join aan en het knopje 10 sec indrukken. Dan zal hij zich afmelden en gelijk weer aanmelden, klaar :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deshmir
@septillion doen we dat gewoon!

Update: heeft inderdaad gewerkt, nu netjes via de router verbonden!
LQI nu rond de 70!

[Voor 57% gewijzigd door Deshmir op 26-05-2021 09:33]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• beodepeo
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 21-06 22:15
jobr schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 18:55:
[...]Als dit trouwens via amazon besteld is dan zit btw e.d er al bij in. Dan krijg je geen extra kosten (nu al niet)
Afhankelijk van welke bij amazon 'vestiging' je besteld.
Als je bij Amazon.de bestelt komt er nog 2% btw bovenop, want een webshop moet het btw tarief van het land de klant rekenen. (Tenminste, als ze meer dan 10.000 buiten het vestigingsland omzetten, maar ik denk dat Amazon daar wel aan komt.)

Graag vanaf nu weer on-topic aub :)

[Voor 4% gewijzigd door septillion op 26-05-2021 10:22]

• janne_nl
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 13:44
septillion schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:11:
@Deshmir Dan gewoon permit join aan en het knopje 10 sec indrukken. Dan zal hij zich afmelden en gelijk weer aanmelden, klaar :)
Volgens mij kun je een bestaande node zonder dat permit join aanstaat, gewoon opnieuw pairen. Tenminste die ervaring heb ik.

• bing69
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 09:08
Vraagje, als ik de huidige cc2531 vervang door een nieuwe blijft alles dan gewoon werken?

[Voor 16% gewijzigd door bing69 op 26-05-2021 15:12]

Bing

• Rouwette
bing69 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:03:
Vraagje, als ik de huidige cc2531 vervang door een nieuwe blijft alles dan gewoon werken?
Verschil gevonden?
Ik denk als je ze eerst beide eraan hebt hangen en dan de oude weg haalt zou het wel kunnen werken. Ik heb nog niet gewisseld.

• bing69
Rouwette schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:28:
[...]

Verschil gevonden?
Ik denk als je ze eerst beide eraan hebt hangen en dan de oude weg haalt zou het wel kunnen werken. Ik heb nog niet gewisseld.
Heb nl geen idee, heb een nieuwe besteld, komt morgen binnen hoop ik.
Oude (2019 )werkt niet lekker meer. De deDECONZ krijg ik op mijn huidige configuratie niet lekker werkend. Op een nieuwe wel …

Bing

• bing69
Vraagje mijn cc2531 staat op in storten en morgen komt een nieuwe, kan ik deze gewoon ipv de oude stoppen en blijft alles dan werken?

@bing69 Volgende keer graag de eerste keer al in het correcte topic zetten ipv later te crossposten als je geen antwoord krijgt.

[Voor 35% gewijzigd door septillion op 02-06-2021 09:19]

Bing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• septillion
  • Nu online

septillion

@bing69 Yess :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 13:06
Wanneer je een ander type dongle gaat gebruiken moet je in ieder geval alles opnieuw pairen. Ben benieuwd of dat met dezelfde hardware dus wel kan, ik hoor het graag.

PSN: PcDCch

• septillion
  • Nu online

septillion

@Mozart In de tijd dat ik nog een CC2531 draaide ben ik naar de source routing firmware gestapt door een tweede stick daarmee te flashen en gewoon de sticks te wisselen. Wel door, stop, stick wissel, pad aanpassen en dan start.

• bing69
septillion schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 18:48:
@Mozart In de tijd dat ik nog een CC2531 draaide ben ik naar de source routing firmware gestapt door een tweede stick daarmee te flashen en gewoon de sticks te wisselen. Wel door, stop, stick wissel, pad aanpassen en dan start.
Heb ook de deCONZ klaar liggen maar krijg het onder Domoticz niet goed werkend. Ook onder docker niet. Wel standalone….

Bing

• asc366
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 24-06 21:25
HaTe schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 18:17:
[...]

edit:
Oh wacht, ik zie het al:

[...]
plugwise circle vs plugwise plug...

ah shit. Dan heb ik nu 8 verkeerde stekkers van marktplaats gehaald :)

[Voor 7% gewijzigd door asc366 op 27-05-2021 20:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 16:12

vso

raap voor zijn recht

Ik heb een CC2531 usb stick "mint" (ja ik weet het schouderklopje ;) ) maaruh ik heb alleen tradfri meuk + gw en ben niet echt van plan om tradfri uit te breiden

de GW hangt in domoticz en ik kan met alles communiceren

Wat is het nut van die usb stick nog voor mij :? ik heb verder geen zigbee meuk ..
doel was eigenlijk om met andere "smart"devices te communiceren .. maar wifi heeft de overhand genomen

als het geen nut heeft waar ik eigenlijk 99% zeker van ben (lees goeie uitleg) dan wil ik hem best v.d hand doen ..

[Voor 23% gewijzigd door vso op 28-05-2021 03:32]

Gevonden gramatica fouten, mag je houden

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 12:44
Ik ben afgelopen week juist overgestapt naar een CC2652R stick, omdat mijn 2531 stick steeds bleef crashen bij pairen van nieuwe devices na +-17 devices in mijn netwerk. Leuk klusje om alle grond spots buiten opnieuw te pairen, maar vooralsnog is het stabiel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 16:09
Deshmir schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:06:
Dan wacht ik nog een dag of 2, en anders resetten.
Ik las je vraag en reacties, en ik dacht laat ik zelf eens kijken naar de "network map".
Mijn aqara sensoren werkte gewoon maar toevallig heb ik een paar dagen geleden een Lidl smart plug geplaatst. Deze wordt als router herkend.

In het begin gebeurde er niks met de andere devices.
Maar ik zie nu dat er één device aan de router gekoppeld zit. Die is van linkquality ~45 naar 201 gegaan :)
Ik heb hier geen reset of iets aan gedaan. Dus het even afwachten kan ook.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• KRGT
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Plenkske schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:44:
[...]

Ik las je vraag en reacties, en ik dacht laat ik zelf eens kijken naar de "network map".
Mijn aqara sensoren werkte gewoon maar toevallig heb ik een paar dagen geleden een Lidl smart plug geplaatst. Deze wordt als router herkend.

In het begin gebeurde er niks met de andere devices.
Maar ik zie nu dat er één device aan de router gekoppeld zit. Die is van linkquality ~45 naar 201 gegaan :)
Ik heb hier geen reset of iets aan gedaan. Dus het even afwachten kan ook.
Zigbee zoekt het zelf uit onderling, je hebt goede, matige en slechte verbindingen, maar een verbinding is een verbinding :)

Boven is ZOLDER, onderin de losstaande garage.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 14:56

Mimiix

Professioneel Prutser

KRGT schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:47:
[...]

Zigbee zoekt het zelf uit onderling, je hebt goede, matige en slechte verbindingen, maar een verbinding is een verbinding :)

Boven is ZOLDER, onderin de losstaande garage.

[Afbeelding]
IS echter wel deCONZ dit he ;)

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KRGT
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Mimiix schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:16:
[...]

IS echter wel deCONZ dit he ;)
Dat maakt niets uit :) Zigbee2MQTT kan je precies hetzelfde mee via de MAP functie en zal precies hetzelfde gedragen :)

Enddevice = enddevice
Router = router
coordinator = coordinator :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 14:56

Mimiix

Professioneel Prutser

KRGT schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:22:
[...]

Dat maakt niets uit :) Zigbee2MQTT kan je precies hetzelfde mee via de MAP functie en zal precies hetzelfde gedragen :)

Enddevice = enddevice
Router = router
coordinator = coordinator :)
Yep

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• janne_nl
Een verbinding is een verbinding, lees ik hier boven. Daar ben ik het niet mee eens. Als een router een goede en een hele slechte verbinding heeft, vallen toch alle verbindingen weg. Reset van 1 van routers loste het meestal wel weer op, maar regelmatig een router resetten kan de bedoeling niet zijn. Uiteindelijk een router verplaatst en nu lijkt het al een week of 2 veel stabieler. Mijn routers zijn 2 innr doorsteekstekkers en een sonoff mini.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KRGT
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

janne_nl schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 18:31:
Een verbinding is een verbinding, lees ik hier boven. Daar ben ik het niet mee eens. Als een router een goede en een hele slechte verbinding heeft, vallen toch alle verbindingen weg. Reset van 1 van routers loste het meestal wel weer op, maar regelmatig een router resetten kan de bedoeling niet zijn. Uiteindelijk een router verplaatst en nu lijkt het al een week of 2 veel stabieler. Mijn routers zijn 2 innr doorsteekstekkers en een sonoff mini.
Ik heb 65 routers in mijn zigbee netwerk, daar mag er best 1 of zelfs 6 van wegvallen.

Hebben wij het hier wel over zigbee?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• janne_nl
Ze vielen dan allemaal weg, inclusief alle aan de routers gekoppelde enddevices. Maar wat ik al zei, een router op een andere plaats zetten lijkt te helpen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

janne_nl schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 18:54:
Ze vielen dan allemaal weg, inclusief alle aan de routers gekoppelde enddevices. Maar wat ik al zei, een router op een andere plaats zetten lijkt te helpen.
Dan vermoed ik dat je mesh niet functioneerde, oftewel er waren niet meerdere paden richting de coördinator. Door het ver-laatsen lijkt dat nu wel op orde te zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• janne_nl
Volgens de netwerkmap waren er meerdere paden......maar goed interferentie is vaak niet te zien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

janne_nl schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 19:15:
Volgens de netwerkmap waren er meerdere paden......maar goed interferentie is vaak niet te zien.
Dat klopt ja.
Ik heb inmiddels zoveel lampen en stekkers, dat ik heel veel paden heb, en daardoor een enorm stabiel netwerk ondanks allerhande WiFi netwerken in de buurt, plafonds met veel ijzer erin en drievoudig glas.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• janne_nl
Mijn philips hue netwerk geeft ook nooit problemen, maar dat zijn in het algemeen ook eigenlijk alleen maar routers he

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

janne_nl schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:16:
Mijn philips hue netwerk geeft ook nooit problemen, maar dat zijn in het algemeen ook eigenlijk alleen maar routers he
Jij hebt twee zigbee netwerken dan? Ik had dat voorheen ook, mijn Ikea lampen waren apart van al mijn Aqara sensoren en om dat redelijk te laten werken had ik een aantal routers nodig. Maar sinds ik de Ikea lampen ook in hetzelfde netwerk heb gehangen is de kwaliteit en performance van het totale netwerk sterk verbeterd.

Ik kan nu in ongeveer elke uithoek van het huis wel een Aqara sensor hebben die gewoon werkt _/-\o_
Zelfs in de tuin en schuur, want ook de buitenlamp heeft een Ikea lamp, en routeert zonder problemen alles buitenshuis.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• janne_nl
De 2 netwerken zitten op 2 totaal verschillende kanalen. Eigenlijk allebei op het andere uiterste kanaal. Ik schat dat vooral de wifi overal voor interferentie zorgd.

Ik had al een boel aqara sensoren die het met een aqara gateway prima deden. Pas de overgang naar zigbee2mqtt en de toevoeging van routers zorgde voor instabiliteit, terwijl de afstanden kleiner werden.

De tip is waarschijnlijk...zorg voor voldoende routers.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KRGT
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

janne_nl schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 21:21:
De 2 netwerken zitten op 2 totaal verschillende kanalen. Eigenlijk allebei op het andere uiterste kanaal. Ik schat dat vooral de wifi overal voor interferentie zorgd.

Ik had al een boel aqara sensoren die het met een aqara gateway prima deden. Pas de overgang naar zigbee2mqtt en de toevoeging van routers zorgde voor instabiliteit, terwijl de afstanden kleiner werden.

De tip is waarschijnlijk...zorg voor voldoende routers.
Nee de tip is, gebruik de juiste coördinator en firmware :-)

Als het stabiel was bij oorspronkelijke gateway en slechter is geworden met zigbee2mqtt is de coördinator niet goed e/o de gebruikte firmware.

Het moet juist sneller worden en reageer, zoals ik ervaar met de ConbeeII en had ook de R. Maar met de instap stick juist helemaal niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bing69
KRGT schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 22:14:
[...]

Nee de tip is, gebruik de juiste coördinator en firmware :-)

Als het stabiel was bij oorspronkelijke gateway en slechter is geworden met zigbee2mqtt is de coördinator niet goed e/o de gebruikte firmware.

Het moet juist sneller worden en reageer, zoals ik ervaar met de ConbeeII en had ook de R. Maar met de instap stick juist helemaal niet.
Gebruik je de Conbee als origneel Conbee of heb je hem naar zigbee2mqtt geflasht?

Bing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KRGT
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

bing69 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 19:01:
[...]

Gebruik je de Conbee als origneel Conbee of heb je hem naar zigbee2mqtt geflasht?
Na de overstap naar Conbee gebruik ik hun eigen software.

Maar met de R en zitbee2mqtt had ik al een stabiel netwerk alleen was zigbee2mqtt zo nu en dan de weg kwijt.

Dus ik gebruik zigbee2mqtt niet meer (voorlopig :-) )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 10:12
Plots stopt mijn Z2M. Ik gebruik dit in Home Assistant. Ik heb niks veranderd. Iemand een idee?

Hier is mijn log na herstarstern Z2M, en ja , ik weet dat ik heel veel info hier in laat zitten, zoals benamingen enz.

Heb de stick er al uitgehaald, alles opnieuw opgestart enz.

edit ; en opgelost. PLots start Home assistant niet al mijn benodigde add-ons

[Voor 87% gewijzigd door maartend op 01-06-2021 15:58]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

maartend schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:54:
Plots stopt mijn Z2M. Ik gebruik dit in Home Assistant. Ik heb niks veranderd. Iemand een idee?

Hier is mijn log na herstarstern Z2M, en ja , ik weet dat ik heel veel info hier in laat zitten, zoals benamingen enz.

Heb de stick er al uitgehaald, alles opnieuw opgestart enz.

edit ; en opgelost. PLots start Home assistant niet al mijn benodigde add-ons
Huh? Opgelost maar hass start niet al je add-ons :? Dan heb je toch nog een probleem :-(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 10:12
Mars Warrior schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:00:
[...]

Huh? Opgelost maar hass start niet al je add-ons :? Dan heb je toch nog een probleem :-(
redelijk. Ze startten niet meer automatisch, maar dat lijkt nu ook opgelost. Maar is ook voor een topic in HA.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 15:57
Versie 1.19 is uit:
Notes
  • Home Assistant addon users who don't see the update and are still on 1.18.1, make sure to switch to the new repo
  • The commissioning and backup procedure has heavily been refactored. Backups of Texas Instruments Zigbee 3.0 coordinator are now stored in the zigpy/open-coordinator-backup format. The backup/restore procedure also has been improved. It's now possible to switch between Texas Instruments Zigbee 3.0 coordinator without reflashing it (e.g. CC2538 -> CC2652). WARNING: once you start a new network or restore one on this release it will not be possible to downgrade to earlier Zigbee2MQTT versions. If you already have a network on Zigbee2MQTT < 1.19.0 and you upgrade to this release, it is possible to downgrade to earlier versions of Zigbee2MQTT.
Whoa, ineens "0 devices are joined" :X

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• bing69
vraagje, heb problemen met mijn huidige 2531. Krijg de Conbee niet goed aan de gang en heb inmiddels een nieuwe 2531 gekocht met waarschijnlijk nieuwere software er op.

Welke stappen moet ik nu ondernemen om die nieuwe werkend te krijgen?

Bing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• septillion
  • Nu online

septillion

@bing69 Als je de config van de oude CC2531 nog hebt dan stop, swap, start en done :)

@Hmmbob Ai, dan ga ik dat niet even tussendoor deze morgen doen :+ Nog wel weer aan de praat gekregen?

Zie ook dat mijn toevoeging erin is verwerkt dus zal ik mijn external converter er weer uit moeten halen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hmmbob
septillion schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:12:
@Hmmbob Ai, dan ga ik dat niet even tussendoor deze morgen doen :+ Nog wel weer aan de praat gekregen?
Ik heb net alle devices opnieuw gepaired. Rollback naar 1.18.3 had ze niet terug gebracht, maar ik was ok met repairen - mijn battery powered sensors zitten nu eindelijk weer op fatsoenlijke routers :+

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• septillion
  • Nu online

septillion

@Hmmbob Oef :/ Maar elk nadeel heeft zijn voordeel zullen we dan maar zeggen.

• Hmmbob
Ik zie meer issues in de repo verschijnen, o.a. met de HA addon.

• hpmkruit
Ik had even gemist dat er een nieuwe repo in HA beschikbaar is voor z2m om de nieuwe versies te krijgen. Hoe migreer ik van de oude add-on naar de nieuwe? kwestie van oude stoppen, nieuwe installeren met oude config en gaan?

edit: heb de installatie notes gevolgd en de upgrade zonder problemen doorgevoerd.

[Voor 16% gewijzigd door hpmkruit op 02-06-2021 13:27]

• Step5
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 24-06 09:57
bing69 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 19:01:
[...]

Conbee kun je niet "naar z2m flashen", wel kun je met z2m gebruik maken van een Conbee stick, dat doe ik ook.

• bing69
Step5 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:28:
[...]

Conbee kun je niet "naar z2m flashen", wel kun je met z2m gebruik maken van een Conbee stick, dat doe ik ook.
Heb je daar wellicht een link naar/van??

Bing

• bing69
septillion schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:12:
@bing69 Als je de config van de oude CC2531 nog hebt dan stop, swap, start en done :)
Jammer genoeg werkt dat niet.

Bing

• septillion
  • Nu online

septillion

@bing69 Misschien had ik het er even bij moeten zetten maar de "swap" is natuurlijk zowel de stick als de verwijzing in de config naar de stick. Die ook aangepast?

En volgens mij zou hij de Conbee gewoon zelf moeten vinden als je dat als je het juiste pad naar de conbee gebruikt. Zo niet zou je nog kunne proberen het adapter type zelf op te geven. Maar de support van de ConBee is experimental.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
# Required: serial settings
serial:
  # Required: location of the adapter (e.g. CC2531).
  # To autodetect the port, set 'port: null'.
  port: [pad naar de ConBee]
  # Optional: disable LED of the adapter if supported (default: false)
  disable_led: false
  # Optional: adapter type, not needed unless you are experiencing problems (default: shown below, options: zstack, deconz)
  adapter: deconz

• bing69
septillion schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:08:
@bing69 Misschien had ik het er even bij moeten zetten maar de "swap" is natuurlijk zowel de stick als de verwijzing in de config naar de stick. Die ook aangepast?
Nee, vergeef me, maar wat moet ik dan in de config aanpassen? Ik werk in domoticz.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
homeassistant: true
permit_join: true
mqtt:
  base_topic: zigbee2mqtt
  server: 'mqtt://localhost'
serial:
  port: /dev/ttyACM0
  disable_led: true
experimental:
  new_api: true
frontend:
  port: 1890
devices:homeassistant: true
permit_join: true
mqtt:
  base_topic: zigbee2mqtt
  server: 'mqtt://localhost'
serial:
  port: /dev/ttyACM0
  disable_led: true
experimental:
  new_api: true
frontend:
  port: 1890
devices:

[Voor 1% gewijzigd door septillion op 02-06-2021 15:43. Reden: Reactie uit de quote gehaald]

Bing

• septillion
  • Nu online

septillion

@bing69 Je hebt nu "/dev/ttyACM0" als poort van je CC2531, is dat ook het pad naar de nieuwe?

En omdat de genummerde paden geen vaste volgorde kennen in Linux is het vaak beter om het "/dev/serial/by-id/" pad op te zoeken van je stick. Zo heb ik daar "/dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_slae.sh_cc2652rb_stick_-_slaesh_s_iot_stuff_00_12_4B_00_21_CC_4D_A8-if00-port0". Deze blijft naar de stick wijzen ongeacht wat ik nog meer inplug.

• ziconl
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 08:48
Hi, ik heb sinds ongeveer 2jr zigbee2mqtt via home assistant. Stuur dit aan via PI 4b, sd card en TI kaartje (kan even niet op model komen:)).
Aansturing verlichting, sensoren en bereik is op zich prima. Maar het gebeurt te vaak dat de sd kaart vast loopt, HA opnieuw opgestart moet worden. Meerdere kaartjes geprobeerd, maar het blijft een gedoe. Nu zelfs volledige vastloper, waarbij de PI niet meer opstart. Nu heb ik een interne ssd die ik al jaren niet meer gebruik liggen(Samsung Evo.)

Is het opzetten van Z2M via een ssd goed te doen? Ik heb al een sata>USB c kabel, maar vraag me af welke software en hoe ik eea moet installeren op de ssd. Iemand een goede guide oid?

• bing69
septillion schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:47:
@bing69 Je hebt nu "/dev/ttyACM0" als poort van je CC2531, is dat ook het pad naar de nieuwe?

En omdat de genummerde paden geen vaste volgorde kennen in Linux is het vaak beter om het "/dev/serial/by-id/" pad op te zoeken van je stick. Zo heb ik daar "/dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_slae.sh_cc2652rb_stick_-_slaesh_s_iot_stuff_00_12_4B_00_21_CC_4D_A8-if00-port0". Deze blijft naar de stick wijzen ongeacht wat ik nog meer inplug.
Hij komt in de plaats van de oude, dus er veranderd niets.

Bing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• septillion
  • Nu online

septillion

@bing69 Ook echt gecheckt? Zal niet de eerste zijn die erin tuint dat de index anders is of niet is doorgezet naar de VM.

Maar als het pad klopt en je config nu nog werkt met de oude zou je hem gewoon moeten kunnen wisselen.

• JDFS
  • Niet online
Hier ook met Docker 0 devices joined bij de nieuwste update (1.19.0) in latest-dev... Ook het interviewen van mijn motion sensors lukt in de gang wel, maar in de badkamer niet. Wat een gedoe om blijkbaar al mijn GU10 spotjes weer te resetten via de Hue Dimmer. Dat lukt de ene keer wel, de andere keer niet.

Edit: @Hmmbob ik zie jouw issue op Github (inmiddels op gereageerd). Waarschijnlijk ligt het aan onze CC2531? Ik heb wel vaker probleem met dat ding, ben eigenlijk op zoek naar de CC2562 maar die is zo goed als niet te krijgen.

[Voor 27% gewijzigd door JDFS op 03-06-2021 10:17]

• Hmmbob
JDFS schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:10:
Edit: @Hmmbob ik zie jouw issue op Github (inmiddels op gereageerd). Waarschijnlijk ligt het aan onze CC2531? Ik heb wel vaker probleem met dat ding, ben eigenlijk op zoek naar de CC2562 maar die is zo goed als niet te krijgen.
Ik zie nu ook een eerste report van iemand die geen CC253x gebruikt....

• Plenkske
JDFS schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:10:
Ik heb wel vaker probleem met dat ding, ben eigenlijk op zoek naar de CC2562 maar die is zo goed als niet te krijgen.
https://www.tindie.com/pr...r-multiprotocol-rf-stick/

Nu in stock zo te zien. Duurt een weekje en dan heb je hem binnen. Was bij mij een maandje terug tenminste zo.

• JDFS
  • Niet online
@Plenkske nog invoerrechten oid betaald? Ali ben ik reguliere afnemer; die plaatsen mooi een waarde van USD 10 op de verpakkingen terwijl ik toch echt voor 60 euro dingen afneem. Hier ook?

• berties
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 15:26
Is het mogelijk om een bepaalde routering af te dwingen?

Ik heb namelijk een Aqara verbreekcontact en temp sensor en die verbinden in het netwerk met een Icasa AC dimmer (bevindt zich dichtbij), maar die verbindingen zijn na 24 uur altijd verbroken. De Icasa zelf werkt prima, maar werkt niet goed als router. Opnieuw pairen nabij een andere wel werkende router gaat even goed, tot ik de sensoren weer op hun eigen plek zet en dan gaan ze (vanwege RSSI neem ik aan) uiteindelijk over naar de Icasa als router, en die verbreekt de verbinding vervolgens weer.

Iemand een oplossing? Bijvoorbeeld door een routering af te dwingen of de Icase niet als router te configureren?

EDIT:

Inmiddels gevonden dat ik Icasa kan dwingen niet als router dienst te doen door de database file aan te passen. Probleem lijkt nu na 24 opgelost. Even afwachten of de verbindingen ook na langere tijd stabiel blijven.

[Voor 14% gewijzigd door berties op 04-06-2021 09:35]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Plenkske
JDFS schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:39:
@Plenkske nog invoerrechten oid betaald? Ali ben ik reguliere afnemer; die plaatsen mooi een waarde van USD 10 op de verpakkingen terwijl ik toch echt voor 60 euro dingen afneem. Hier ook?
Als ik het me goed herinner stond er op het pakketje een waarde van 18 (euro of pond weet ik even niet meer).
Heb geen invoerrechten hoeven te betalen.

• JDFS
  • Niet online
Inmiddels weer alle devices kunnen joinen op 2 na:
- keukenkastspotjes van Gera (gedoe om die te koppelen; 5x snel van stroom af om factory te resetten, lukt steeds niet)
- Hue wall switches

Die laatste krijg ik maar niet gekoppeld met Z2M... Heel vervelend

• synoniem
  • Registratie: april 2009
  • Niet online
Ik hoor het al ik wacht wel even met upgraden.

• koksie
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 13:29
synoniem schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 17:11:
Ik hoor het al ik wacht wel even met upgraden.
Yep, ik ook. De upgrade naar 1.18 was bij mij al een drama, geen zin dat weer te moeten doen. Alles draait stabiel, dat wil ik graag zo houden :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
Ennnn na wat gedoe zijn alle devices weer weg bij 1.19.0 - ik wou dat ik nooit ge-update had :)

Ik wil onderhand mijn server het raam uitpleuren en de CC2531 stick verbranden - steeds error 'SRSP - ZDO - mgmtPermitJoinReq after 6000ms'.

Nu mag ik mooi weer alle motion sensors verwijderen van hun plek, 6/7 afstandsbedieningen openschroeven en hopen dat ze verbinding maken plus het leukste: 15 keer de Hue Dimmer in de buurt van lampen houden en factory resetten, daarna als kers op de taart 5 schakelaars openmaken om de Hue Wall Modules te resetten.

Heerlijk begin van het weekend!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Plenkske
If it ain't broke, don't fix it :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
Sja, auto-update stond aan bij Docker op m'n Unraid server. Heb nu een andere CC2531 van een vriend maar krijg steeds unsupported als ik de devices wil re-joinen?

Ik ga maar gewoon de ZZH aanschaffen...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 09:09
Steefph schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 16:12:
[...]

Nu weer terug op m'n oude c2530 en dan heb ik het probleem niet dat alle devices weg zijn en panID bezet.

Ik las wel ergens dat de CC2652 met ESXi/NUC issues kan geven. Iemand hier bekend mee?
Mocht er iemand zijn die met een niet goed werkende CC2652RB zit, wat bij mij uiteindelijk heeft geholpen is het flashen van de firmware terwijl de stick in een extern gevoede hub zat. Ookal had het flashen direct in de laptop geen issues werkte de stick niet na een reboot.

Nu na flashen via hub, werkt de stick zonder problemen.

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 13:29
JDFS schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:02:
Ennnn na wat gedoe zijn alle devices weer weg bij 1.19.0 - ik wou dat ik nooit ge-update had :)

Ik wil onderhand mijn server het raam uitpleuren en de CC2531 stick verbranden - steeds error 'SRSP - ZDO - mgmtPermitJoinReq after 6000ms'.

Nu mag ik mooi weer alle motion sensors verwijderen van hun plek, 6/7 afstandsbedieningen openschroeven en hopen dat ze verbinding maken plus het leukste: 15 keer de Hue Dimmer in de buurt van lampen houden en factory resetten, daarna als kers op de taart 5 schakelaars openmaken om de Hue Wall Modules te resetten.

Heerlijk begin van het weekend!
Herkenbaar, dit had ik bij 1.18.1. Ook auto-update aan met Watchtower, hele container was weg en stick was unresponsive geworden. Dag bezig geweest voor alles weer werkte. Gelijk watchtower weggegooid, ik upgrade alleen handmatig als ik het echt nodig vind en na goed lezen van eventuele issues...

• synoniem
  • Registratie: april 2009
  • Niet online
Mijn systeem draait nog 1.18.1-1 en ziet ook nog geen update maar het barst wel van de foutmeldingen over een dict zonder default waarde. Dus het wordt de keuze geforceerd updaten en hopen dat alles nog werkt of doordraaien met foutmeldingen.

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 16:05

timovd

Voorsprong door techniek

Na heel wat jaren Domoticz gedraaid te hebben via een Synology package, wil ik HomeAssistance eens proberen via Docker. Ik heb een pricewatch: Aeotec Gen 5 Z-Wave Plus USB Interface, maar die staat niet bij de ondersteunde apparaten. Heeft iemand daar ervaring mee, of heeft het geen zin om te proberen?

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16:00
timovd schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 10:42:
Na heel wat jaren Domoticz gedraaid te hebben via een Synology package, wil ik HomeAssistance eens proberen via Docker. Ik heb een pricewatch: Aeotec Gen 5 Z-Wave Plus USB Interface, maar die staat niet bij de ondersteunde apparaten. Heeft iemand daar ervaring mee, of heeft het geen zin om te proberen?
Weinig kans lijkt me. De adapter waarnaar je verwijst is Z-wave. Z2m is Zigbee only afaik.

Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8)

• Ruvetuve
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 20-06 23:01
timovd schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 10:42:
Off-topic, ik heb er nog een liggen voor je met wat devices. Ben over naar ander protocol en deze ligt nu in de kast. dm maar bij interesse

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koekkie75
  • Registratie: augustus 2018
  • Niet online
Misschien dat iemand het hier weet. na de update van Home Assistant naar 2021.6.2 werken mijn screens en zonwering niet meer. in de addon van zigbee2mqtt doen ze het wel gewoon. Nu las ik in de breaking changes, dat "value_template" veranderd moet worden naar "position_template". maar waar doe ik dat? Heb ze vanuit zigbee2mqtt via discover in Home Assistant, en vindt dus niks in mijn configuration.yaml.
iemand hier bekend mee?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 11:44
Koekkie75 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 13:37:
Misschien dat iemand het hier weet. na de update van Home Assistant naar 2021.6.2 werken mijn screens en zonwering niet meer. in de addon van zigbee2mqtt doen ze het wel gewoon. Nu las ik in de breaking changes, dat "value_template" veranderd moet worden naar "position_template". maar waar doe ik dat? Heb ze vanuit zigbee2mqtt via discover in Home Assistant, en vindt dus niks in mijn configuration.yaml.
iemand hier bekend mee?
Je zou eens kunnen proberen om de naam in z2m aan te passen (en dan een update entity_id aanvinken), dan krijg je als het goed is een 'nieuwe' zonwering in HA. Als die wel werkt weet je waar je moet zoeken, dan kun je eventueel de oude verwijderen en de naam weer terug zetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rolandtwilt
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 23-06 08:44
Vraagje; onderstaand script zorgt er voor dat de afzuiger 151 keer per 12 uur actief is, dat is een beetje veel.
Is het script niet goed of ligt het aan de parameters:

-- temperature Delta
local temperatureInside = 'temperatuur entree'
local temperatureOutside = 'temperatuur meterkast'
local ventilatie = 'afzuiging meterkast'

return
{
on = { devices = { temperatureInside, temperatureOutside, ventilatie } },

execute = function(dz, devices)

one = (dz.devices(temperatureOutside).temperature) - (dz.devices(temperatureInside).temperature)
a = 4
b = 2

if dz.devices(temperatureOutside).temperature < 27 then if dz.devices('afzuiging meterkast').state == 'On' then dz.devices('afzuiging meterkast').switchOff() end
end
if one < b then if dz.devices('afzuiging meterkast').state == 'On' then dz.devices('afzuiging meterkast').switchOff() end
end
if dz.devices(temperatureOutside).temperature > 27 and one > b then
if dz.devices('afzuiging meterkast').state == 'Off' then dz.devices('afzuiging meterkast').switchOn() end
end
end
}

Ik hoor graag jullie mening :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koekkie75
  • Registratie: augustus 2018
  • Niet online
Sorry, zie het al staan, paar berichten terug.

Ik denk dat het aan de versie van zigbee2mqtt ligt, heb automatische update wel aan staan, maar dat doet die dus niet, ik zit nog op versie 1.18.1-1, en ik las dat 1.19.1 uit is. Kan ik deze zo updaten, zonder dat ik al mijn devices kwijt ben, of opnieuw moet pairen?

[Voor 8% gewijzigd door Koekkie75 op 07-06-2021 15:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 24-06 09:57
Koekkie75 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:52:
Sorry, zie het al staan, paar berichten terug.

Ik denk dat het aan de versie van zigbee2mqtt ligt, heb automatische update wel aan staan, maar dat doet die dus niet, ik zit nog op versie 1.18.1-1, en ik las dat 1.19.1 uit is. Kan ik deze zo updaten, zonder dat ik al mijn devices kwijt ben, of opnieuw moet pairen?
Normaal gesproken wel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hpmkruit
Rolandtwilt schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:51:
Vraagje; onderstaand script zorgt er voor dat de afzuiger 151 keer per 12 uur actief is, dat is een beetje veel.
Is het script niet goed of ligt het aan de parameters:

-- temperature Delta
local temperatureInside = 'temperatuur entree'
local temperatureOutside = 'temperatuur meterkast'
local ventilatie = 'afzuiging meterkast'

return
{
on = { devices = { temperatureInside, temperatureOutside, ventilatie } },

execute = function(dz, devices)

one = (dz.devices(temperatureOutside).temperature) - (dz.devices(temperatureInside).temperature)
a = 4
b = 2

if dz.devices(temperatureOutside).temperature < 27 then if dz.devices('afzuiging meterkast').state == 'On' then dz.devices('afzuiging meterkast').switchOff() end
end
if one < b then if dz.devices('afzuiging meterkast').state == 'On' then dz.devices('afzuiging meterkast').switchOff() end
end
if dz.devices(temperatureOutside).temperature > 27 and one > b then
if dz.devices('afzuiging meterkast').state == 'Off' then dz.devices('afzuiging meterkast').switchOn() end
end
end
}

Ik hoor graag jullie mening :)
Beetje lastig lezen, maar volgens mij wil je afzuigen bij hogere temp dan 27 graden met minimaal 2 graden verschil tov buiten?

Hetgeen je vooral mist is een hysterese instelling. Daarmee voorkom je pendelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rolandtwilt
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 23-06 08:44
hpmkruit schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:47:
[...]

Beetje lastig lezen, maar volgens mij wil je afzuigen bij hogere temp dan 27 graden met minimaal 2 graden verschil tov buiten?

Hetgeen je vooral mist is een hysterese instelling. Daarmee voorkom je pendelen.
bedankt ik ga mee eens verdiepen in hysterese

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 14:37
Ik heb nu dat mijn Hue Motion sensor met geen mogelijkheid meer te pairen is.
Hij reageerde al niet meer op motion (kreeg het rode lampje), dus al restarts en alles gedaan.

Nu geprobeerd om latest-dev, 1.19.0 en 1.18.3 te draaien, maar hij wil niet pairen.
De Sensor pairt wel netjes met de Hue Hub (die heb ik even afgestoft), maar niet met Z2M.

Iemand die hier een idee voor heeft?

Blog

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Hmmmm... Het lijkt er op dat er niks meer werkt nu voor Z2M...

Zijn er ideeën?

Blog

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 14:29
Ben.Hahlen schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:35:
Hmmmm... Het lijkt er op dat er niks meer werkt nu voor Z2M...

Zijn er ideeën?
Ik had ook zoiets, oplossing was zigbee stick uit mn server -> na 5 min er weer in en zigbee2mqtt herstarten

android since G1.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Squixx schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:37:
[...]
Ik had ook zoiets, oplossing was zigbee stick uit mn server -> na 5 min er weer in en zigbee2mqtt herstarten
Dat werkte!
Thanks!

Had de stick er al uit gehad, maar geen 5 minuten.

[Voor 9% gewijzigd door Ben.Hahlen op 08-06-2021 16:06]

Blog

Acties:
  • +1Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 13:03

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

ziconl schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 17:13:
Is het opzetten van Z2M via een ssd goed te doen? Ik heb al een sata>USB c kabel, maar vraag me af welke software en hoe ik eea moet installeren op de ssd. Iemand een goede guide oid?
Nee hoor; zie deze link en bekijk ook deze meteen even.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• TheZohan
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 14-06 10:44
Weet iemand toevallig of het via zigbee2mqtt mogelijk is om meerdere scenes te koppelen aan een switch (zoals de Hue dimmer switch, of Hue smart button)?

Het is mogelijk om via de Hue app in te stellen dat je met meerdere drukken op de switch, door een aantal scenes heen kan 'lopen', zie ook https://i.ibb.co/xqMYPxn/Screenshot-20210609-113746-Hue.jpg

Als dit via zigbee2mqtt ook mogelijk is kan ik echt definitief mijn hue bridge de deur uit doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ma3d1um
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 14:38
Even voor de wellicht huiverige meelezers: ik ben zojuist probleemloos geüpdate van 1.18-1 naar 1.19-1, maar wel met een zzh! CC2652R stick. Heb het idee dat veel van de problemen in dit topic komen door CC2531 sticks die aan hun tax zitten. En dat lijkt al bij 15+ apparaten te gebeuren (bij mij was dat iig zo).

Vraag me een beetje af of de topic start nog wel zo expliciet moet verwijzen naar de CC2531 en of mensen niet gewoon veel beter meteen moeten beginnen met de CC2652R of slaesh CC2652RB. Scheelt een paar tientjes en een hóóp frustratie. Z2m vermeldt allebei ook als "recommended".

• Hmmbob
Leuk, maar ik heb 6 devices op de CC2351. Die zit echt niet "aan zijn tax".

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ma3d1um
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 14:38
Euh, waarom zo gepikeerd? Ik zeg toch ook "....lijkt al bij 15+ apparaten te gebeuren"? :?
Hmmbob schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:27:
Leuk, maar ik heb 6 devices op de CC2351. Die zit echt niet "aan zijn tax".
Verder had ik het ook niet specifiek over jouw case, maar in z'n algemeenheid. Veel gedoe met de CC2531, die blijkbaar alleen geschikt is om een paar apparaten mee aan te sturen, maar iedereen weet dat het bij smarthome nu eenmaal meestal niet blijft bij "een paar".

Een kleine bloemlezing van maar een paar dagen:
JDFS in "Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge"
Ben.Hahlen in "Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge"
hpmkruit in "Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge"

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 14:06
Als ik naar de nieuwe repo van de Z2M add-on van HA wil, moet alles dan opnieuw joinen? Want dan bekijken ze het maar...

• hpmkruit
barrymossel schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:51:
Als ik naar de nieuwe repo van de Z2M add-on van HA wil, moet alles dan opnieuw joinen? Want dan bekijken ze het maar...
Nee niet nodig. Heb ik ook gedaan. Nieuwe repo installeren, oude config overnemen. Oude stoppen en nieuwe starten. Ging bij mij vlekkeloos. Al is een backupje natuurlijk altijd aan te raden.

• hpmkruit
TheZohan schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:42:
Weet iemand toevallig of het via zigbee2mqtt mogelijk is om meerdere scenes te koppelen aan een switch (zoals de Hue dimmer switch, of Hue smart button)?

Het is mogelijk om via de Hue app in te stellen dat je met meerdere drukken op de switch, door een aantal scenes heen kan 'lopen', zie ook https://i.ibb.co/xqMYPxn/Screenshot-20210609-113746-Hue.jpg

Als dit via zigbee2mqtt ook mogelijk is kan ik echt definitief mijn hue bridge de deur uit doen.
Ja, scenes maken kan in Z2M zelf:
https://www.zigbee2mqtt.io/information/scenes.html

Je moet dan een group maken van aan te sturen lampen, dan de remote binden aan die groep.

[Voor 6% gewijzigd door hpmkruit op 09-06-2021 15:58]

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 14:06
hpmkruit schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:54:
[...]

Nee niet nodig. Heb ik ook gedaan. Nieuwe repo installeren, oude config overnemen. Oude stoppen en nieuwe starten. Ging bij mij vlekkeloos. Al is een backupje natuurlijk altijd aan te raden.
Hier allerlei foutmeldingen op die manier. Geen zin om te debuggen via m'n telefoon. Grrr...

"Debuggen" toch via de telefoon gedaan... Was vergeten de config op te slaan... 8)7

[Voor 10% gewijzigd door barrymossel op 09-06-2021 16:00]

Pagina: 1 ... 54 55 56 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True