Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 68 Laatste
Acties:
  • 480.273 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pcc
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcc

GertJan2012 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 19:27:
Ik heb gister bij de Ikea een Tradfri Shortcut button opggepikt.
Volgens de devices list zou deze moeten werken met Zigbee2mqtt, echter krijg ik in de logs een foutmelding:
code:
1
Zigbee2MQTT:warn  2021-04-27 17:22:52: Device '0x588e81fffe3ecd51' with Zigbee model 'TRADFRI SHORTCUT Button' is NOT supported, please follow https://www.zigbee2mqtt.io/how_tos/how_to_support_new_devices.html

Heeft dit te maken met het feit dat ik niet de laatste versie van de Zigbee add=on draai (momenteel 1.14.4), dat ik de laatse firmware versie van de C2531 niet draai, of heb ik een nieuwe/afwijkend type van de Shortcut button gekocht? Uiteraard heb ik al geproeerd om te updaten naar de laatste actuele versie van de Zigbee Add-On, maar dan start hij uberhaupt niet weer. Dus nu het sinds tijden gewoon stabiel draait wil ik dat liever zo houden _/-\o_
Ikea shortcut button is in versie 1.16.2 toegevoegd.
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/releases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-09 11:49
pcc schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 19:43:
[...]

Ikea shortcut button is in versie 1.16.2 toegevoegd.
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/releases
Makes sense! Thanks. Nu maar eens kijken hoe ik die update weekend ga krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-09 11:49
GertJan2012 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 19:51:
[...]

Makes sense! Thanks. Nu maar eens kijken hoe ik die update werken ga krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:59

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ik krijg het niet meer werkend:
ik heb 2 aqara gordijnmotoren die niet meer werkte in HA, niet beschikbaar, terwijl ze in zigbee2mqtt gewoon beschikbaar waren.
Nu heb ik het topic in mqtt verwijderd, en de entiteit ook in HA, maar ik krijg alleen nog battery level en lqi te zien in entiteiten, niet meer de motor zelf. Hoe los ik dit op?
Als ik ze handmatig dicht doe zie ook ook de messages voorbij komen in z2m

[ Voor 18% gewijzigd door sander817 op 28-04-2021 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@sander817 Herstart van Zigbee2MQTT? Volgens mij moeten de auto discovery berichten dan weer volgen. Anders zou ik even een rename doen in Zigbee2MQTT incl HA entities. Eventueel daarna zou je de naam weer terug kunnen veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafellaken
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13-06 09:20
Ik heb 8 aqara sensortjes gekregen van een kennis. De oude ronde versie. Ik heb een zigbee stick besteld na de post van grote_oever.

Ik wil die sensortjes door het hele huis hangen. Ik denk niet dat er bereik genoeg is voor 1 heel huis met die dingen? Wat is de meest simpele oplossing om een dekkend bereik te maken enkel voor deze temperatuur en vochtigheidssensortjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:59
@Tafellaken Wellicht een paar rgb lampjes her en der plaatsen voor de sfeer? 2 vliegen in 1 klap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:27

Japie.G

Colour Classic

Ik kreeg ook de tip lampen te plaatsen voor dat doel. Echter ik heb overal al hue lampen. Kunnen die dan ook als router dienen? Zijn er andere low cost oplossingen dan lampen?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Japie.G Hue lampen zijn prima routers mits onderdeel van hetzelfde netwerk. Dus of je moet de sensoren aan je bestaande (Hue?) netwerk koppelen als deze ze ondersteund of je Hue lampen ook naar de stick (Zigbee2MQTT?) omzetten.

[edit] Dohh 8)7 Zie dat @Tafellaken de sensoren kreeg, niet @Japie.G. Maar goed, feit blijft, lampen zijn routers in hetzelfde Zigbee netwerk.

[ Voor 24% gewijzigd door Septillion op 28-04-2021 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:24

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Ik heb van Ali een hele serie Aqara lichtsensoren binnen gekregen.

Wat een leuke, kleine dingen die ook nog eens magnetisch zijn.

Als ze bevallen bestel ik er nog wat voor 1 juli als de prijzen waarschijnlijk omhoog gaan als er daadwerkelijk BTW enzo geheven moet gaan worden bij de bron...

Tot dan nog lekker bestellen, zo veel je wilt zonder douanekosten enzo.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:59
Japie.G schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:05:
Ik kreeg ook de tip lampen te plaatsen voor dat doel. Echter ik heb overal al hue lampen. Kunnen die dan ook als router dienen? Zijn er andere low cost oplossingen dan lampen?
Idd wat @Septillion aangeeft. Ze moeten dan wel in het zelfde zigbeenetwerk zitten. Je zou eventueel ook nog als echt budget optie van die range extenders halen van tradfri.(104.004.08) Maar dan lijkt me een simpele powersocket een beter idee. Bijna zelfde prijs meer functionaliteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Mars Warrior De GZCGQ01LM? Nooit opgevallen dat ze magnetisch zijn maar verdomd :+

Maar waarom zo veel? Zelf heb ik er één die naar buiten kijken (zonder directe zon) en doe daar alles mee. Daarmee ook geen gezeur dat hij de lamp zelf ziet. Overweeg alleen een tweede in te zetten voor de slaapkamer wegens het eventueel dicht zitten van de gordijnen.

[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 28-04-2021 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Septillion schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:40:
@Mars Warrior De GZCGQ01LM? Nooit opgevallen dat ze magnetisch zijn maar verdomd :+
De doosjes bewogen toen ik ze op elkaar legde. Schrok even en dacht geesten? Magie?
Maar nee, gewoon magnetisch _O-
Maar waarom zo veel? Zelf heb ik er één die naar buiten kijken (zonder directe zon) en doe daar alles mee. Daarmee ook geen gezeur dat hij de lamp zelf ziet. Overweeg alleen een tweede in te zetten voor de slaapkamer wegens het eventueel dicht zitten van de gordijnen.
Ik heb hele grote lichtverschillen in de woonkamer en woonkeuken door een glazen dak van 18m2, dus als op de ene plek het nog volop licht is, is een ander deel van de woonkamer al donker en moet het licht daar dus aangaan. Vandaar.

Nog geen idee of ik dat met 1 lichtsensor kan oplossen die ik door het glazen dak van de woonkeuken laat kijken. Denk dat ik daadwerkelijk ook in de woonkamer moet meten...

[ Voor 8% gewijzigd door Mars Warrior op 28-04-2021 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Mars Warrior schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:43:
Ik heb hele grote lichtverschillen in de woonkamer en woonkeuken door een glazen dak van 18m2, dus als op de ene plek het nog volop licht is, is een ander deel van de woonkamer al donker en moet het licht daar dus aangaan. Vandaar.
Zelf ook grote verschillen door vol Noord en vol Zuid. Maar dit verschil is relatief, dus ik heb voor Noord gewoon een hogere threshold (qua lux) waarop het licht aan gaat dan op Zuid. En nog weer hoger voor de hal die alleen toplicht krijgt.

Niet op kritisch te zijn op meer sensoren, maar meer om aan te geven dat ik daar dus geen probleem mee heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Septillion schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:46:
[...]

Zelf ook grote verschillen door vol Noord en vol Zuid. Maar dit verschil is relatief, dus ik heb voor Noord gewoon een hogere threshold (qua lux) waarop het licht aan gaat dan op Zuid. En nog weet hoger voor de hal die alleen toplicht krijgt.

Niet op kritisch te zijn op meer sensoren, maar meer om aan te geven dat ik daar dus geen probleem mee heb :)
Ah! Had net een aanvulling op mijn post gemaakt, tav "kan ik dit met 1 lichtsensor, ja of nee" :D

Ik ga eerst eens meten met 2 sensoren. Als blijkt dat het een relatief verschil is, dan kan het dus ook met 1 sensor met verschillende schakelwaardes.

Ik heb er 4 voor iets van €24, dus die komen nog wel van pas.

[ Voor 16% gewijzigd door Mars Warrior op 28-04-2021 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 13:37
@Septillion @Mars Warrior
Hoe vaak ontvang je een update van die GZCGQ01LM?
Ik heb een poosje de lichtsensor van de bewegingsmelder gebruikt, maar die update alleen bij beweging.
Voor automatisering op basis van alleen licht had ik daar dus niets aan.
Als deze regelmatig een update sturen met de huidige lichtsterkte dan kan ik daar wel iets mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@mbuurman
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5dfgLORcS89RAhtnuguQdiFnIxM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ORmITmqyQKbp8rhiBkiJjS1s.png?f=user_large
Zegt genoeg denk ik :D

@Mars Warrior Haha :) Maar werkt hier dus prima, alleen direct zonlicht heeft op Zuid een groter effect dan op Noord. Maar nu hij geschermd ligt voor direct zonlicht heb ik eigenlijk geen klagen. Volle WAF punten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 18:41
mbuurman schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:48:
@Septillion @Mars Warrior
Hoe vaak ontvang je een update van die GZCGQ01LM?
Ik heb een poosje de lichtsensor van de bewegingsmelder gebruikt, maar die update alleen bij beweging.
Voor automatisering op basis van alleen licht had ik daar dus niets aan.
Als deze regelmatig een update sturen met de huidige lichtsterkte dan kan ik daar wel iets mee!
Gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid.
Ik heb dus ook een bewegingsmelder met lichtsensor van xiaomi. Dus als er beweging is in de woonkamer en het is te donker dan gaan de lampen aan, afhankelijk van de hoeveelheid ontvangen licht.
Wat ga je nu doen met die nieuwe sensor? Gaan de lampen aan ook als er geen beweging is, of koppel je dat toch weer met een bewegingsmelder of andere manieren om te bepalen of er iemand is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Septillion schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:09:
@sander817 Herstart van Zigbee2MQTT? Volgens mij moeten de auto discovery berichten dan weer volgen. Anders zou ik even een rename doen in Zigbee2MQTT incl HA entities. Eventueel daarna zou je de naam weer terug kunnen veranderen.
nee, nog steeds niet:
ik krijg slechts deze entiteiten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
gordijnen_achter_battery
sensor.gordijnen_achter_battery
MQTT

gordijnen_achter_linkquality
sensor.gordijnen_achter_linkquality
MQTT

gordijnen_achter_update_available
binary_sensor.gordijnen_achter_update_available
MQTT

gordijnen_achter_update_state
sensor.gordijnen_achter_update_state
MQTT

ik kan ze niet bedienen hiermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@sander817 En als je ze eens verwijdert en opnieuw pairt?
- Join disable
- Join methode starten op device => verwijdert zich uit Zigbee2MQTT
- Als dat is gestopt, join enable
- Opnieuw join methode op device => voegt zich weer toe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 13:37
CypherMK schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:18:
[...]

Gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid.
Ik heb dus ook een bewegingsmelder met lichtsensor van xiaomi. Dus als er beweging is in de woonkamer en het is te donker dan gaan de lampen aan, afhankelijk van de hoeveelheid ontvangen licht.
Wat ga je nu doen met die nieuwe sensor? Gaan de lampen aan ook als er geen beweging is, of koppel je dat toch weer met een bewegingsmelder of andere manieren om te bepalen of er iemand is?
Ik schakel de lampen op basis van aanwezigheid en hoeveelheid licht.
Dus als het donker wordt/is en er is niemand thuis dan gaan er maar 2 lampen aan in de woonkamer. Maar als er wel iemand thuis is (op basis van beweging/deuren/TV aan) dan gaan alle lampen in de woonkamer aan.
Met het gebruik van de lichtsensor in de bewegingsmelder schakelt de verlichting bij afwezigheid slecht, omdat de lichtsterkte niet wordt geupdate zonder beweging. Nu heb ik op basis van een ESP zelf een lichtsensor gemaakt die buiten hangt in een weerstation, maar die lichtsensor van Xiaomi is wel mooi voor binnen als die wel regelmatig updates stuurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

@mbuurman, zie hier de settings die je in zigbee2mqtt kunt doen voor de Aqara licht sensor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHQbHgC-oZ6Rs7VrCrBBztA9RP0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qFIrltAofrloJ4lt8dqSaMBR.png?f=user_large

En als je dan naar de grafiek kijkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hqFB67mZrv3KRYHkUWe6pVnfABo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vXvefzqK18PrWjOnEu8vJWW8.png?f=user_large

Dan zie je ook dat deze bij flinke wijzigingen in de lichthoeveelheid vaak rapporteert, en bij niet/nauwelijks wijzigingen dus veel minder.

[ Voor 39% gewijzigd door Mars Warrior op 29-04-2021 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Septillion schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:30:
@sander817 En als je ze eens verwijdert en opnieuw pairt?
- Join disable
- Join methode starten op device => verwijdert zich uit Zigbee2MQTT
- Als dat is gestopt, join enable
- Opnieuw join methode op device => voegt zich weer toe
ja, gedaan, ook uit configuration en database verwijderd
Ik heb nu wel gordijnen_achter_update_state erbij, maar kan ze nergens openen of dichtdoen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Dat is wel heel bijzonder. Je ziet wel een topic in zigbee2mqtt/[devicename] ? Maar in homeassistant/cover heb je geen discovery ervoor? (Er vanuit gaande dat gordijnmotoren als cover gezien zouden moeten worden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

is er wellicht iets veranderd in z2m?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
mqtt:
  discovery: true
  broker: 192.168.1.218  # Remove if you want to use builtin-in MQTT broker
  birth_message:
    topic: 'hass/status'
    payload: 'online'
  will_message:
    topic: 'hass/status'
    payload: 'offline

code:
1
{"availability":[{"topic":"zigbee2mqtt/bridge/state"}],"command_topic":"zigbee2mqtt/gordijnen_achter/set","device":{"identifiers":["zigbee2mqtt_0x04cf8cdf3c756fab"],"manufacturer":"Xiaomi","model":"Aqara B1 curtain motor  (ZNCLDJ12LM)","name":"gordijnen_achter","sw_version":"Zigbee2MQTT 1.18.2-dev"},"json_attributes_topic":"zigbee2mqtt/gordijnen_achter","name":"gordijnen_achter","position_template":"{{ value_json.position }}","position_topic":"zigbee2mqtt/gordijnen_achter","set_position_template":"{ \"position\": {{ position }} }","set_position_topic":"zigbee2mqtt/gordijnen_achter/set","unique_id":"0x04cf8cdf3c756fab_cover_zigbee2mqtt"}

dit laatste vind ik niet terug onder HA. Wel heb ik de vorige entiteit handmatig verwijderd uit hassio, is dat wellicht de oorzaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@sander817 Waar is dat de config van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Laatst online: 20:37
GertJan2012 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 19:51:
[...]

Makes sense! Thanks. Nu maar eens kijken hoe ik die update weekend ga krijgen.
Ik ben zeer benieuwd, want ik draai Zigbee2mqtt 1.18.1-1, en de button paired wel, maar een action in het topic publishen ho maar. Met de Hue switches die ik gekoppeld heb geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cain77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03-03 13:28
Goedeavond,

Ik doe een poging om de sniffer te flashen maar de smartRF flash programmer detecteert het device niet, de CC/debugger led is groen.
Ik heb de Cebal driver van de Texas instruments site gedownload maar in apparaatbeheer krijg ik de volgende melding:

De stuurprogramma's voor dit apparaat zijn niet geïnstalleerd. (Code 28)

Er zijn geen compatibele stuurprogramma's voor dit apparaat.
Ik draai Windows 10.

Excuus als dit een enorme noob vraag is.

Danny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:00
Welke stick heb je, cc2531?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cain77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03-03 13:28
Idd, maar ik heb het zojuist al gevonden ik had de driver toch niet correct geïnstalleerd.
Excuus voor de spam en dank voor het snelle antwoord. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik gebruik Zigbee2mqtt als Home Assistant add-on. Alles lijkt prima te werken, maar op een of andere manier ‘onthoudt’ hij niet dat ik graag het ‘last_seen’ attribuut wil zien. Bij iedere herstart van de add-on staat de instelling voor ‘last_seen’ weer op ‘none’.

Ik gebruik de laatst beschikbare versie, heeft iemand hier ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Stukje van configuration.yaml(auto discovery)
En uit mqtt Explorer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:13
Zigbee2mqtt 1.18.3 is uit: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/releases/tag/1.18.3

Heb je minimaal Home Assistant 2021.4.5 voor nodig!

[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 02-05-2021 14:04 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

sander817 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 14:54:
[...]

Stukje van configuration.yaml(auto discovery)
En uit mqtt Explorer
Ahh, handmatige config van MQTT.

En die auto discovery staat onder homeassistant/cover/[device] ?

Verdwijnt deze als je de cover un-paired uit Zigbee2MQTT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 17:54
Hmmbob schreef op zondag 2 mei 2021 @ 13:50:
Zigbee2mqtt 1.18.3 is uit: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/releases/tag/1.18.3

Heb je minimaal Home Assistant 2021.4.5 voor nodig!
Hmm sinds die nieuwe release wordt mijn dimmer niet meer gesupport (Eco-Dim.07), zijn er meer mensen die daar last van hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 21:13
Maks schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:25:
[...]

Hmm sinds die nieuwe release wordt mijn dimmer niet meer gesupport (Eco-Dim.07), zijn er meer mensen die daar last van hebben?
Dat was een foutje. Je kan switchen naar de dev-branch om het weer werkend te krijgen.

https://github.com/Koenkk...an-converters/issues/2538

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Septillion schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:38:
[...]

Ahh, handmatige config van MQTT.

En die auto discovery staat onder homeassistant/cover/[device] ?

Verdwijnt deze als je de cover un-paired uit Zigbee2MQTT?
Ik bedoel ermee dat discovery in HA enabled is en de gordijnen als cover gezien worden
Zigbee2mqttassistant ziet ze ook gewoon

En ja, ze verdwijnen. Als ik de naam wijzig, gebeurt dat ook in HA.
Dus ik weet ff niet waarom ik geen cover zie in HA.
Ik vermoed omdat ik de entiteiten handmatig verwijderd heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@sander817 Misschien iets te voor de hand liggend, maar de entiteiten staan niet gewoon disabled?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pSGHmZNvIR-T9PJXDUZzbXajfVs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AxWzWQGLHaxMfBDxpIuI3Kwj.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wars
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-09 10:58
Sinds enkele maanden de Sonoff zigbee bridge in gebruik met Tasmota erop. Zigbee2mqtt ondersteund veel meer devices, dus ik denk er soms aan om terug te keren. Het grote voordeel van de Sonoff bridge is dat dit een kant en klaar device is en het bereik veel beter dan mijn DIY oplossing. Was zelf niet helemaal overtuigd van de setup met een pi en een cc2531 stick. Ik heb al gelezen dat er een mogelijkheid is om zigbee2mqtt met de Sonoff bridge te gebruiken, maar geraak er niet uit. Ik gebruik ook geen Home Assistant zoals de meesten hier. Ik kan zigbee2mqtt ook op n Synology draaien in een docker container als dat zou helpen, maar geen idee hoe ik de Sonoff bridge kan aanspreken, of switch ik dan best over op de Sonoff USB stick (https://www.itead.cc/smart-home/cc2531-usb-dongle.html)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 20:21
Of één van de geschikte adapters: https://www.zigbee2mqtt.i...n/supported_adapters.html

Bij voorkeur één van de bovenste twee, hier de Slaesh stick in gebruik, erg tevreden over met momenteel ongeveer 30 devices.

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:07
Ik probeer al een uur lang om mijn cc2530 + cc2591 te koppelen als extra router in mijn zigbee netwerk. Ik gebruik de Zigbee integratie van HA.
Ik heb deze software https://github.com/Koenkk...uter/Z-Stack_Home_1.2/bin op de CC2530 gezet en dat gaat zonder foutmeldingen/
Vervolgens zet ik zigbee op het zoeken naar apparaten maar deze wordt niet getoond. Iemand die daar ook ervaring mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Septillion schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:54:
@sander817 Misschien iets te voor de hand liggend, maar de entiteiten staan niet gewoon disabled?
[Afbeelding]
nee, helaas niet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C4wJNWRF8JwBY2hBmI7qXlV0HZo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uABAUyaRR769y7OUaHNcT8ij.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@sander817 Dan ben ik denk ik ook een beetje uit ideeën zo op afstand :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

wat ik wel vreemd is vind is dit ijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
deur_bijkeuken_battery None %
deur_bijkeuken_contact Dicht
deur_bijkeuken_linkquality 30 lqi
deur_bijkeuken_temperature None °C
deur_bijkeuken_voltage None mV

voltage , batterij en temp None?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@sander817 Een Xiaomi deurcontact? Deze zenden niet elke keer voltage, batterij en temp uit maar alleen periodiek. Dus zolang ze dat nog niet gedaan hebben toont HA None.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

ok, dan zal dat kloppen. heb zojuist z2m opnieuw geinstalleerd, configuration.yaml en database teruggezet, maar geen resultaat.Ik weet het ook niet meer

het is zo raar dat ik in z2m de berichten langs zie komen:
code:
1
May 04 16:41:59 rpi3.local npm[21157]: Zigbee2MQTT:info  2021-05-04 16:41:59: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x04cf8cdf3c756fab', payload '{"battery":50,"linkquality":18,"position":59,"running":false,"state":null,"update":{"state":"idle"},"update_available":false}'

uit mosquitto

code:
1
{"battery":50,"linkquality":81,"position":100,"running":false,"state":null,"update":{"state":"idle"},"update_available":false}

kan ik zonder problemen mosquitto verwijderen en opnieuw installeren? kijken of dat wat helpt

[ Voor 11% gewijzigd door sander817 op 04-05-2021 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

ik heb ook geen idee meer:

code uit database.db
code:
1
{"id":2,"type":"EndDevice","ieeeAddr":"0x04cf8cdf3c755113","nwkAddr":47624,"manufId":4447,"manufName":"LUMI","powerSource":"Battery","modelId":"lumi.curtain.hagl04","epList":[1],"endpoints":{"1":{"profId":260,"epId":1,"devId":514,"inClusterList":[0,3,258,13,19,1],"outClusterList":[3,10],"clusters":{"genBasic":{"attributes":{"modelId":"lumi.curtain.hagl04","manufacturerName":"LUMI","powerSource":3,"zclVersion":3,"appVersion":12,"stackVersion":2,"hwVersion":1,"dateCode":"20190329","swBuildId":"2019\u0000www."}},"genPowerCfg":{"attributes":{"batteryPercentageRemaining":150}},"genAnalogOutput":{"attributes":{"61440":131072,"presentValue":99}}},"binds":[{"cluster":1,"type":"endpoint","deviceIeeeAddress":"0x00124b0021cc0499","endpointID":1}],"configuredReportings":[{"cluster":1,"attrId":33,"minRepIntval":3600,"maxRepIntval":62000,"repChange":0}],"meta":{}}},"appVersion":12,"stackVersion":2,"hwVersion":1,"dateCode":"20190329","swBuildId":"2019\u0000www.","zclVersion":3,"interviewCompleted":true,"meta":{"configured":1},"lastSeen":1620149591819}

ik zie ook dat het inmiddels voor meerdere devices begint te gelden:
3 rgb lampen van lidl:

enige entiteit die ik zie van alle drie:

code:
1
voordeurlamp linkquality  Onbekend

switch of light is niet meer twerug te vinden
Onlangs wel HA geupgrade naar laatste versie, geen idee of dat de oorzaak is?

dit lijkt mij ook correct:
code:
1
{"id":33,"type":"Router","ieeeAddr":"0x60a423fffee6a0ef","nwkAddr":42482,"manufId":4098,"manufName":"_TZ3000_h1jnz6l8","powerSource":"Mains (single phase)","modelId":"TS0505A","epList":[1,242],"endpoints":{"1":{"profId":260,"epId":1,"devId":269,"inClusterList":[0,3,4,5,6,8,768,4096],"outClusterList":[25,10],"clusters":{"genBasic":{"attributes":{"modelId":"TS0505A","manufacturerName":"_TZ3000_h1jnz6l8","powerSource":1,"zclVersion":3,"appVersion":80,"stackVersion":0,"hwVersion":1,"dateCode":""}},"lightingColorCtrl":{"attributes":{}}},"binds":[],"configuredReportings":[],"meta":{}},"242":{"profId":41440,"epId":242,"devId":97,"inClusterList":[],"outClusterList":[33],"clusters":{},"binds":[],"configuredReportings":[],"meta":{}}},"appVersion":80,"stackVersion":0,"hwVersion":1,"dateCode":"","zclVersion":3,"interviewCompleted":true,"meta":{"configured":2},"lastSeen":1620149433705}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:07
haborym schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:09:
Ik probeer al een uur lang om mijn cc2530 + cc2591 te koppelen als extra router in mijn zigbee netwerk. Ik gebruik de Zigbee integratie van HA.
Ik heb deze software https://github.com/Koenkk...uter/Z-Stack_Home_1.2/bin op de CC2530 gezet en dat gaat zonder foutmeldingen/
Vervolgens zet ik zigbee op het zoeken naar apparaten maar deze wordt niet getoond. Iemand die daar ook ervaring mee heeft?
Iemand ervaring met de cc2530 in combo met de zigbee oplossing in HA?
Ik heb deze altijd gedraaid via z2m maar ben met de nieuwe HA install overgestapt. Echter deze wilt niet pairen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartve
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:15
Ik draai de zigbe2mqtt hassio add on op een HA installatie die een toen ik er ca. 2 jaar terug mee begon nog hassio heette, steeds is geupdated en prima werkt.
De huidige versie van de zigbee2mqtt add on is 1.18.1-1, terwijl ik op de github site versie 1.18.3-1 staat.
Normaal gesproken waarschuwt de supervisor van HA me dat er updates van add on's beschikbaar staan, waarvan ik dan handmatig de update kan starten. Kennelijk werkt dat niet meer voor zigbee2mqtt? Bij andere add on's lijkt het nog wel te werken. Iemand een idee?

Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Niet online
scorpion303 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 12:28:
Ik gebruik Zigbee2mqtt als Home Assistant add-on. Alles lijkt prima te werken, maar op een of andere manier ‘onthoudt’ hij niet dat ik graag het ‘last_seen’ attribuut wil zien. Bij iedere herstart van de add-on staat de instelling voor ‘last_seen’ weer op ‘none’.

Volgens mij heb ik de oplossing al gevonden: als ik via de GUI settings aangeef dat ik graag het ‘last_seen’ attribuut wil zien, dan werkt dat vervolgens prima. Bij een Home Assistant restart is hij het echter weer vergeten en valt hij terug naar 'none'.

De meer permanente oplossing is het toevoegen aan de Zigbee2mqtt config file:

YAML:
1
2
3
advanced:
  ..
  last_seen: ISO_8601

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Niet online
scorpion303 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 12:28:

Volgens mij heb ik de oplossing al gevonden: als ik via de GUI settings aangeef dat ik graag het ‘last_seen’ attribuut wil zien, dan werkt dat vervolgens prima. Bij een Home Assistant restart is hij het echter weer vergeten.

De meer permanente oplossing is het toevoegen aan de Zigbee2mqtt config file:

YAML:
1
2
3
advanced:
  ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartve
Dank voor de tip.
Ik heb
code:
1

toegevoegd aan de advanced sectie van de z2m configuration, het hele zaakje herstart, maar ik krijg nog steeds geen seintje dat er een nieuwe versie beschikbaar is.
Heeft iemand die ook de hassio add on van z2m draait al een update gedaan naar v 1.18.3-1 via de supervisor van HA?

Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sopi
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-05 09:20
https://github.com/zigbee2mqtt/hassio-zigbee2mqtt

Heb je de nieuwe repository al draaien voor z2m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartve
Je bent me net voor, ik was wat verder aan het zoeken en zag dat ik moest overstappen naar die nieuwe repository in de add on store van HA. Ik weet eigenlijk niet hoe dat soort wijzigingen bekend worden gemaakt?

Maar goed, ik heb de oude z2m repository verwijderd, de nieuwe toegevoegd en nu staat in het dashboard nog steeds versie 1.18.1-1 en is het z2m icoontje veranderd in een groen puzzle stukje, nog steeds geen update signaal.

In de nieuwe repositry in de add on store staat de nieuwe versie 1.18.3-1, met de klikbare optie 'install'. Wat moet ik nu doen, gewoon de nieuwe versie installeren? Hoe hou ik dan mijn configuratie, kopieeren van de oude z2m?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@bartve Ja, die hele switch is niet zo netjes / gek verlopen :/ Heb ik ook nooit gesnapt.

Makkelijkste optie is:
- Zorg voor een snapshot van je oude install
- Maak een kopie van je config in de add-on
- Stop de oude add-on (en zet auto start even uit)
- Install de nieuwe adde on
- Plak daar je oude config
- En als het goed is kan je dan de nieuwe addon starten of er nooit wat gebeurd is.
- Auto start aan en oude addon verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartve
@Septillion Dank voor het receptje, ik heb versie 1.18.3-1 nu geïnstalleerd via de nieuwe repository en alles lijkt te werken, moest alleen een enkel device opnieuw pairen, maar dat heb ik wel vaker na een update.
Ook dank aan alle anderen voor de input!

Terzijde: ik vind dat ik niet mag klagen over het goede werk dat anderen doen en waar ik zonder veel inbreng dankbaar gebruik van maak, maar ik vind het moeilijk om dit soort ontwikkelingen goed te volgen. Voor wat betreft HA zelf gaat dat nog redelijk, maar voor zo'n add on als z2m lijk ik toch vaak essentiële nieuwe info te missen. Tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@bartve Voor 99% van de tijd is gewoon changelogs lezen wel voldoende. En anders als je al een tijdje geen update hebt gezien of iets wilt aanpassen (en het werkt niet) is gewoon even naar de officiële kanalen van de ontwikkelaar gaan. Dus website en/of GitHub en daar eens kijken of je versie nog up to date is.

Overigens nog nooit gehad (afgezien van na geklooi met de update die niet werkte op de CC2652RB) nog nooit devices moeten re-pairen. Wel eens dat een device weer even nodig heeft voor hij weer vrolijk mee wil doen. Vaak al te versnellen door power cycle of enkele push op het knopje. Dan doen de meeste geen re-pair maar worden wel even geforceerd wakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 20:21
Septillion schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 13:22:
@bartve Ja, die hele switch is niet zo netjes / gek verlopen :/ Heb ik ook nooit gesnapt.

Makkelijkste optie is:
- Zorg voor een snapshot van je oude install
- Maak een kopie van je config in de add-on
- Stop de oude add-on (en zet auto start even uit)
- Install de nieuwe adde on
- Plak daar je oude config
- En als het goed is kan je dan de nieuwe addon starten of er nooit wat gebeurd is.
- Auto start aan en oude addon verwijderen.
Dank, zojuist de repo aangepast en update gedaan naar de nieuwe versie :)

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenvds1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-09 08:38
Hallo,

Ik heb een probleempje met mijn Zigbee2mqtt onder domoticz.

Als eerste even wat info:
Zigbee2mqtt version 3.0.1
Mosquitto version 2.0.10
Domoticz version 2021.1

Ik gebruik de python plugin: https://github.com/stas-demydiuk/domoticz-zigbee2mqtt-plugin, ook deze is geupdate.

Echter heb ik nu het probleem dat mijn dashboard onder Custom>zigbee2mqtt opeens leeg blijft, ik zie wel de tabjes van devices, groups en network map maar zie verder geen data.

Daarnaast kan ik geen data sturen naar mijn devices, dan krijg ik namelijk de volgende melding in mijn log:
code:
1
2
 2021-05-15 19:10:25.817 Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) onCommand: Off, level (20) Color:
2021-05-15 19:10:25.817 Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) Can't process command from device "Kitchen Window Right"

Verder lijkt zigbee2mqtt wel goed op te starten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
 2021-05-15 19:11:46.792 Zigbee2MQTT hardware started.
2021-05-15 19:11:46.792 Status: Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) Entering work loop.
2021-05-15 19:11:46.792 Status: Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) Started.
2021-05-15 19:11:47.051 Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) Debug logging mask set to: PYTHON PLUGIN DEVICE CONNECTION MESSAGE
2021-05-15 19:11:47.051 Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) onStart called
2021-05-15 19:11:47.051 Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) Installing plugin custom page...
2021-05-15 19:11:47.051 Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) Copying files from /home/pi/domoticz/plugins/zigbee2mqtt/frontend to /home/pi/domoticz/www/templates
2021-05-15 19:11:47.068 Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) Installing plugin custom page completed.
2021-05-15 19:11:47.068 Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) MqttClient::__init__
2021-05-15 19:11:47.068 Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) MqttClient::open
2021-05-15 19:11:47.068 Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) Protocol set to: 'MQTT'.
2021-05-15 19:11:47.068 Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) Transport set to: 'TCP/IP', localhost:1884.
2021-05-15 19:11:47.069 Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) Connect directive received, action initiated successfully.
2021-05-15 19:11:47.119 Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) onConnect called
2021-05-15 19:11:47.119 Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) Connected to MQTT Server: localhost:1884
2021-05-15 19:11:47.119 Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) MQTT CLIENT ID: 'Domoticz_1621098707_9874'
2021-05-15 19:11:47.119 Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) Sending 54 bytes of data
2021-05-15 19:11:47.119 Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) 10 34 00 04 4d 51 54 54 04 c2 00 3c 00 18 44 6f 6d 6f 74 69 .4..MQTT.®<..Domoti
2021-05-15 19:11:47.119 Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) 63 7a 5f 31 36 32 31 30 39 38 37 30 37 5f 39 38 37 34 00 04 cz_1621098707_9874..
2021-05-15 19:11:47.119 Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) 6d 71 74 74 00 08 70 61 73 73 77 6f 72 64 .. .. .. .. .. .. <USER>..<PASSWORD>
2021-05-15 19:11:47.169 Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) Received 4 bytes of data
2021-05-15 19:11:47.169 Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) 20 02 00 00 .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. ....
2021-05-15 19:11:47.169 Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) MqttClient::subscribe
2021-05-15 19:11:47.169 Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) Sending 20 bytes of data
2021-05-15 19:11:47.169 Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) 82 12 00 01 00 0d 7a 69 67 62 65 65 32 6d 71 74 74 2f 23 00 ®....zigbee2mqtt/#.
2021-05-15 19:11:47.220 Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) Received 5 bytes of data
2021-05-15 19:11:47.220 Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) 90 03 00 01 00 .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. Ю...
2021-05-15 19:11:47.220 Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) Subscribed to "zigbee2mqtt/#" topic
2021-05-15 19:11:47.036 Status: Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) Initialized version 3.0.1
2021-05-15 19:11:56.087 Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) Sending 2 bytes of data
2021-05-15 19:11:56.087 Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) c0 00 .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. �
2021-05-15 19:11:56.138 Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) Received 2 bytes of data

Waar kan dit probleem ergens in zitten?
Ik hoor het graag, ik kijk er echt tegen op om alles opnieuw te moeten pairen...

Edit:

Volgens mijn log files lijkt alles aan de kant van zigbee2mqtt goed te werken, daarmee wil ik zeggen dat deze wel gewoon data ontvangt van bijvoorbeeld reeds gepairde temperatuur sensoren.
Dus de koppeling zigbee2mqtt > zigbee stick > sensor lijkt gewoon te werken.
Maar deze data komt dus niet terug in mijn domoticz, data komt niet in de grafieken en last update blijft van meer dan een dag gelden terwijl de data dus wel door zigbee2mqtt wordt ontvangen.

[ Voor 5% gewijzigd door koenvds1 op 16-05-2021 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:34
Zigbee2mqtt zit toch op versie 1.18.3?

Ik heb een issue met 2 innr plugs die geven als fout steeds lqi, failed routing table. Ook degene die op krap 4 meter van de coordinator zit. Het heeft maanden goed gewerkt. Gisteren naar 1.18.3 geupdate, maar dat helpt niet echt. Net als google, ook niet echt hulp tot nu toe.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoose
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-02-2024

Knoose

look at my shiny meat bicycle

De beheerder mag mij ook wel aan het lijstje van firmware flashen toevoegen.

Ik ben in het bezit van een debugger en doe er voor de rest niet veel mee dus als ik er iemand mee kan helpen :)

Mijn lokatie is Deventer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-09 17:36
Ik ben sinds kort over van Domoticz naar HomeAssistantOS.
Aangezien ik niet doorhad dat ik eventeel alle /data over kon zetten heb ik mijn devices opnieuw gepaired.
4x een Xiaomi Sensor, en 1x een Ikea LED1842G3. De warmkleurige dimbare variant.

Daarnaast maak ik gebruik van de CC2531 zigbee stick.

Echter loop ik tegen problemen aan met het re-pairen van de lichtbron.

Ik doe netjes volgens protocol de lamp meerdere malen aan/uit, dan gaat die wat op/neer dimmen.
En in de zigbee-hersman log zie ik het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
2021-05-16T19:08:20.484Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:znp:AREQ <-- ZDO - endDeviceAnnceInd - {"srcaddr":44077,"nwkaddr":44077,"ieeeaddr":"0xccccccfffebe3f24","capabilities":142}
2021-05-16T19:08:20.485Z zigbee-herdsman:controller:log Device announce '0xccccccfffebe3f24'
2021-05-16T19:08:20.485Z zigbee-herdsman:controller:log Device announce is from unknown device '0xccccccfffebe3f24'
2021-05-16T19:08:20.486Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:unpi:parser --- parseNext []
2021-05-16T19:08:20.501Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:unpi:parser <-- [254,3,69,196,45,172,0,3]
2021-05-16T19:08:20.502Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:unpi:parser --- parseNext [254,3,69,196,45,172,0,3]
2021-05-16T19:08:20.503Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:unpi:parser --> parsed 3 - 2 - 5 - 196 - [45,172,0] - 3
2021-05-16T19:08:20.504Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:znp:AREQ <-- ZDO - srcRtgInd - {"dstaddr":44077,"relaycount":0,"relaylist":[]}
2021-05-16T19:08:20.504Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:unpi:parser --- parseNext []
2021-05-16T19:08:22.043Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:unpi:parser <-- [254,3,69,196,45,172,0,3]
2021-05-16T19:08:22.045Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:unpi:parser --- parseNext [254,3,69,196,45,172,0,3]
2021-05-16T19:08:22.046Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:unpi:parser --> parsed 3 - 2 - 5 - 196 - [45,172,0] - 3
2021-05-16T19:08:22.047Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:znp:AREQ <-- ZDO - srcRtgInd - {"dstaddr":44077,"relaycount":0,"relaylist":[]}
2021-05-16T19:08:22.048Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:unpi:parser --- parseNext []
2021-05-16T19:08:22.103Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:unpi:parser <-- [254,27,68,129,0,0,6,0,45,172,1,1,0,63,0,73,37,97,0,0,7,8,0,10,0,0,16,1,45,172,29,227]
2021-05-16T19:08:22.104Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:unpi:parser --- parseNext [254,27,68,129,0,0,6,0,45,172,1,1,0,63,0,73,37,97,0,0,7,8,0,10,0,0,16,1,45,172,29,227]
2021-05-16T19:08:22.105Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:unpi:parser --> parsed 27 - 2 - 4 - 129 - [0,0,6,0,45,172,1,1,0,63,0,73,37,97,0,0,7,8,0,10,0,0,16,1,45,172,29] - 227
2021-05-16T19:08:22.106Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:znp:AREQ <-- AF - incomingMsg - {"groupid":0,"clusterid":6,"srcaddr":44077,"srcendpoint":1,"dstendpoint":1,"wasbroadcast":0,"linkquality":63,"securityuse":0,"timestamp":6366537,"transseqnumber":0,"len":7,"data":{"type":"Buffer","data":[8,0,10,0,0,16,1]}}
2021-05-16T19:08:22.116Z zigbee-herdsman:controller:log Received 'zcl' data '{"frame":{"Header":{"frameControl":{"frameType":0,"manufacturerSpecific":false,"direction":1,"disableDefaultResponse":false,"reservedBits":0},"transactionSequenceNumber":0,"manufacturerCode":null,"commandIdentifier":10},"Payload":[{"attrId":0,"dataType":16,"attrData":1}],"Command":{"ID":10,"name":"report","parameters":[{"name":"attrId","type":33},{"name":"dataType","type":32},{"name":"attrData","type":1000}]}},"address":44077,"endpoint":1,"linkquality":63,"groupID":0,"wasBroadcast":false}'
2021-05-16T19:08:22.117Z zigbee-herdsman:controller:log 'zcl' data is from unknown device with address '44077', skipping...
2021-05-16T19:08:22.118Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:unpi:parser --- parseNext []
2021-05-16T19:08:23.370Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:unpi:parser <-- [254,3,69,196,45,172,0,3]
2021-05-16T19:08:23.371Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:unpi:parser --- parseNext [254,3,69,196,45,172,0,3]
2021-05-16T19:08:23.372Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:unpi:parser --> parsed 3 - 2 - 5 - 196 - [45,172,0] - 3
2021-05-16T19:08:23.373Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:znp:AREQ <-- ZDO - srcRtgInd - {"dstaddr":44077,"relaycount":0,"relaylist":[]}
2021-05-16T19:08:23.373Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:unpi:parser --- parseNext []
2021-05-16T19:08:23.414Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:unpi:parser <-- [254,27,68,129,0,0,8,0,45,172,1,1,0,60,0,89,53,97,0,0,7,8,2,10,0,0,32,159,45,172,29,66]
2021-05-16T19:08:23.415Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:unpi:parser --- parseNext [254,27,68,129,0,0,8,0,45,172,1,1,0,60,0,89,53,97,0,0,7,8,2,10,0,0,32,159,45,172,29,66]
2021-05-16T19:08:23.416Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:unpi:parser --> parsed 27 - 2 - 4 - 129 - [0,0,8,0,45,172,1,1,0,60,0,89,53,97,0,0,7,8,2,10,0,0,32,159,45,172,29] - 66
2021-05-16T19:08:23.417Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:znp:AREQ <-- AF - incomingMsg - {"groupid":0,"clusterid":8,"srcaddr":44077,"srcendpoint":1,"dstendpoint":1,"wasbroadcast":0,"linkquality":60,"securityuse":0,"timestamp":6370649,"transseqnumber":0,"len":7,"data":{"type":"Buffer","data":[8,2,10,0,0,32,159]}}
2021-05-16T19:08:23.421Z zigbee-herdsman:controller:log Received 'zcl' data '{"frame":{"Header":{"frameControl":{"frameType":0,"manufacturerSpecific":false,"direction":1,"disableDefaultResponse":false,"reservedBits":0},"transactionSequenceNumber":2,"manufacturerCode":null,"commandIdentifier":10},"Payload":[{"attrId":0,"dataType":32,"attrData":159}],"Command":{"ID":10,"name":"report","parameters":[{"name":"attrId","type":33},{"name":"dataType","type":32},{"name":"attrData","type":1000}]}},"address":44077,"endpoint":1,"linkquality":60,"groupID":0,"wasBroadcast":false}'
2021-05-16T19:08:23.422Z zigbee-herdsman:controller:log 'zcl' data is from unknown device with address '44077', skipping...
2021-05-16T19:08:23.423Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:unpi:parser --- parseNext []
2021-05-16T19:08:25.718Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:unpi:parser <-- [254,3,69,196,45,172,0,3]
2021-05-16T19:08:25.719Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:unpi:parser --- parseNext [254,3,69,196,45,172,0,3]
2021-05-16T19:08:25.720Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:unpi:parser --> parsed 3 - 2 - 5 - 196 - [45,172,0] - 3
2021-05-16T19:08:25.721Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:znp:AREQ <-- ZDO - srcRtgInd - {"dstaddr":44077,"relaycount":0,"relaylist":[]}
2021-05-16T19:08:25.721Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:unpi:parser --- parseNext []

Ik zie dat het DeviceID hetzelfde is als wat ik in mn Domoticz installatie had. Dus de lamp meld zich netjes aan.
Maar vervolgens zegt die "data is from unknown device. Skipping...

Ik heb meerdere malen geprobeerd te re-pairen. De lamp is ondertussen ook al 24u spanningsloos geweest. Zojuist de CC2531 stick opnieuw geflash met de laatst beschikbare firmware. Maar ook dat biedt geen oplossing.

Iemand wellicht een idee hoe op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20-09 19:35
Ik gebruik op dit moment twee Zigbee-netwerken naast elkaar (Philips Hue lampen middels de Hue bridge en een CC2531-stick met Zigbee2MQTT voor mijn Xiaomi Aqara bewegings- en deursensoren) en ik ervaar wat problemen. Enerzijds is mijn wifi behoorlijk traag geworden, en daarnaast is de link quality van de Aqara sensoren erg laag tot nul op sommige momenten.

Tijd dus om de boel samen te voegen en de Hue lampen ook op de CC2531-stick te zetten. Ik vermoed dat ik daardoor minder vervuiling op de 2.4 GHz band en een betere link quality doordat er een mesh-netwerk wordt gecreëerd dankzij de Hue lampen.

Maar.. om de boel over te zetten moet ik uiteraard de Hue lampen ontkoppelen van de Hue bridge. Vervolgens join ik ze aan de CC2531-stick. Moet ik dan ook de Aqara sensoren even opnieuw koppelen zodat ze een betere route vinden in het netwerk? Of gaan ze automatisch op zoek naar de beste link?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Ronker32 De kans dat je Zigbee je Wifi in de weg zit acht ik 0. Zigbee heeft lagere transmissierate en lager vermogen. Dus storen is eigenlijk alleen andersom en ook dat lijkt wel mee te vallen. Hier een appartement dus 2,4GHz zit hier rambam vol maar Zigbee heeft geen issues.

Als je de twee netwerken samen voegt zal dat door de mesh natuurlijk wel beter zijn voor de dekking. Aqara sensoren willen soms een beetje blijven hangen op een route dus opnieuw pairen kan handig zijn. Hiervoor niet eerst verwijderen ofzo, gewoon join aan in Zigbee2MQTT en de knop op de sensor lang indrukken. Dan zie je hem in één adem gewoon zich afmelden en weer joinen onder dezelfde naam.

Maar nu weet ik niet hoeveel sensoren en lampen je hebt, maar de CC2531 is niet zo krachtig. Ergens tussen de 20 en 30 devices (afhankelijk van welke devices) ga je daar wel problemen mee ondervinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
Septillion schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:51:
@Ronker32 De kans dat je Zigbee je Wifi in de weg zit acht ik 0. Zigbee heeft lagere transmissierate en lager vermogen. Dus storen is eigenlijk alleen andersom en ook dat lijkt wel mee te vallen. Hier een appartement dus 2,4GHz zit hier rambam vol maar Zigbee heeft geen issues.

Als je de twee netwerken samen voegt zal dat door de mesh natuurlijk wel beter zijn voor de dekking. Aqara sensoren willen soms een beetje blijven hangen op een route dus opnieuw pairen kan handig zijn. Hiervoor niet eerst verwijderen ofzo, gewoon join aan in Zigbee2MQTT en de knop op de sensor lang indrukken. Dan zie je hem in één adem gewoon zich afmelden en weer joinen onder dezelfde naam.

Maar nu weet ik niet hoeveel sensoren en lampen je hebt, maar de CC2531 is niet zo krachtig. Ergens tussen de 20 en 30 devices (afhankelijk van welke devices) ga je daar wel problemen mee ondervinden.
Thanks, ga ik mee aan de slag! Ik lees inderdaad ook dat 'usually' het Zigbee-netwerk negatief wordt beïnvloed bij een drukke 2.4 GHz omgeving, maar niet dat het onmogelijk is dat het ook impact heeft op de wifi. Je geeft me in ieder geval nog even een stap in de goede richting, dus ik ga ook even bekijken op welk kanaal er wat meer ruimte is voor de wifi (rijtjeswoning in een drukke wijk, veel verkeer op de band dus).

Ik beschik over 6 Aqara sensoren en 12 Hue lampen (spotjes en standaardlampen), dus voor nu zou de CC2531 nog voldoende moeten zijn. Wellicht in de toekomst toch oriënteren op een beter alternatief.

Thanks voor het wijzen op het juiste topic _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:53

Rianata

Have you played Atari today?

Ronker32 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:42:
Ik gebruik op dit moment twee Zigbee-netwerken naast elkaar (Philips Hue lampen middels de Hue bridge en een CC2531-stick met Zigbee2MQTT voor mijn Xiaomi Aqara bewegings- en deursensoren) en ik ervaar wat problemen. Enerzijds is mijn wifi behoorlijk traag geworden, en daarnaast is de link quality van de Aqara sensoren erg laag tot nul op sommige momenten.

Tijd dus om de boel samen te voegen en de Hue lampen ook op de CC2531-stick te zetten. Ik vermoed dat ik daardoor minder vervuiling op de 2.4 GHz band en een betere link quality doordat er een mesh-netwerk wordt gecreëerd dankzij de Hue lampen.

Maar.. om de boel over te zetten moet ik uiteraard de Hue lampen ontkoppelen van de Hue bridge. Vervolgens join ik ze aan de CC2531-stick. Moet ik dan ook de Aqara sensoren even opnieuw koppelen zodat ze een betere route vinden in het netwerk? Of gaan ze automatisch op zoek naar de beste link?
Mijn ervaring met de Xiaomi en Aqara sensoren is dat ze altijd direct connecten met de router (je usb stick in dit geval) en nooit via een lamp oid. Ondanks dat werken ze wel prima bij mij. Let ook even op dat WiFi en Zigbee beter gescheiden kunnen worden wanneer je juiste kanalen die elkaar niet overlappen kiest. Is eerder in dit topic besproken.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:30

luigi87

Domotica Fanaticus

Kan iemand mij vertellen of de firmware van de adapter (antenne) ook nog wel eens geüpdate moet worden, om een update van ZigBee2mqtt te doen?
Ik kom dit nergens tegen of die nu nodig is of niet.

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:00
luigi87 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 19:55:
Kan iemand mij vertellen of de firmware van de adapter (antenne) ook nog wel eens geüpdate moet worden, om een update van ZigBee2mqtt te doen?
Ik kom dit nergens tegen of die nu nodig is of niet.
Nee, dit is niet per se nodig. Beiden, dus Zigbee2mqtt en de firmware op de stick, zijn los van elkaar te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
Ik ben deze avond inmiddels een tijdje bezig om mijn Hue lampen te verplaatsen van de Hue bridge naar de CC2531-stick maar nog zonder resultaat, tot nu toe krijg ik nog geen enkele lamp verbonden. De CC2531-stick is ingeplugd in mijn Raspberry Pi 4 waar Home Assistant op draait en met Zigbee2MQTT beschik ik over werkende Aqara-sensoren.

Ik heb o.a. deze lamp en ik lees hier dat ik met deze afstandsbediening de lamp kan 'factory resetten'. De lamp knippert inderdaad 3x waarna ik middels een fysieke schakelaar de lamp uitzet, en na 3 seconden weer aanzet. In de settings van Zigbee2MQTT heb ik 'permit join: true' staan, maar ik zie hem niet binnen komen. Ik verwacht - met de beperkte kennis die ik heb van MQTT - dat er een interview plaats moet vinden maar dat gebeurt niet. Ik heb Zigbee2MQTT ook al 2x herstart, maar nog zonder effect. Ik lees overigens in dit topic dat meerdere mensen dit probleem (ook in 2019 al) wel eens hebben, maar de oplossingen heb ik tot nu toe geprobeerd zonder resultaat helaas (de add-on herstarten, de lamp factory resetten, de lampen verwijderen uit de Hue bridge). Iemand die de gouden tip heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Ronker32 Eerste gedachten, waarom niet simpelweg door hem weg te gooien uit de Hue app?

Tweede gedachten/vraag, is de bulb na de reset routine echt uit de hub verdwenen?

Derde gedachten, knoppen na de knipper echt nog even vast gehouden?

Vierde gedachten, wat als je tijdens dat proces de hue bridge uit zet?

Overigens als er geen berichten in de log van Zigbee2MQTT komen is de kans groot dat het daar niet zit en dat de bulb gewoon niet in pair mode komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
Septillion schreef op maandag 17 mei 2021 @ 21:25:
@Ronker32 Eerste gedachten, waarom niet simpelweg door hem weg te gooien uit de Hue app?

Tweede gedachten/vraag, is de bulb na de reset routine echt uit de hub verdwenen?

Derde gedachten, knoppen na de knipper echt nog even vast gehouden?

Vierde gedachten, wat als je tijdens dat proces de hue bridge uit zet?

Overigens als er geen berichten in de log van Zigbee2MQTT komen is de kans groot dat het daar niet zit en dat de bulb gewoon niet in pair mode komt.
Thanks, maar alles zonder effect tot nu toe. Eerst een tweetal lampen uit de Hue bridge verwijderd middels de app en vervolgens via de logs gekeken of er iets binnenkomt via Zigbee2MQTT maar helaas. Vervolgens deze beide lampen gereset middels de afstandsbedieningstruc, en inderdaad de knoppen na de knipper nog even vastgehouden (getest met 1 seconde maar ook met 3 en 5 seconden). De lampen zie ik niet meer terug in de Hue app, dus ga ik er vanuit dat ze weg zijn. Opnieuw de logs van Zigbee2MQTT gecheckt, maar nope: daarna de Hue bridge van het stroom afgehaald zodat ik zeker weet dat ze daar geen contact meer mee kunnen leggen, en opnieuw factory reset uitgevoerd zonder resultaat.

Je zegt als laatste gedachte, wat als je tijdens dat proces de Hue bridge uitzet - hoe bedoel je dat? Tijdens de reset met de afstandsbediening gelijktijdig de Hue bridge uitzetten? Dat wordt lastig, want de lampen bevinden zich minstens op 3 meter van de meterkast dus ik kan daar niet bij.

Ik blijf nog even wat proberen, bedankt voor je input. Ik kan me overigens vinden in je laatste zin, ik kan me voorstellen dat de Hue lampen niet in pair mode komen en dus nooit een poging doen om te verbinden met de stick.

Edit: en ja hoor, problem solved. Een restart van HA en/of een restart van de Zigbee2MQTT add-on bleken onvoldoende, een harde restart van de Pi deed wonderen. Heb nu alle lampen direct binnen, top!

[ Voor 10% gewijzigd door Ronker32 op 17-05-2021 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Ronker32 Nee, met laatste bedoelde ik (maar wat onhandig geschreven :+) dat je zorgt dat de Hue bridge al uit is als je de reset doet. Alleen maar om er zeker van te zijn dat deze niet weer de lamp claimt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:30

luigi87

Domotica Fanaticus

koksie schreef op maandag 17 mei 2021 @ 20:14:
[...]

Nee, dit is niet per se nodig. Beiden, dus Zigbee2mqtt en de firmware op de stick, zijn los van elkaar te upgraden.
Welk voordeel behaal je dan met het upgraden van de firmware op de adapters?
Stabiliteit?
Daarnaast heb ik heb geen welke firmware er op staat. Is dit nog ergens terug te lezen?

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Zelf koppel ik als ik moeite heb de Hue Lampen in gareel te krijgen ze even aan de Hue Bluetooth app, of ze van daaruit een factory reset te geven. Tevens heb ik gemerkt dat op sommige Zigbee channels ze niet lijken te willen koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 07:51

Mon

Het lijkt een FAQ maar ik ben er nog steeds niet uit dus here goes:
Ik heb een CC2531 stick van een tweaker gekocht welke als coordinator functioneert. Hieraan hangen momenteel 25 devices waarvan 15 als router functioneren.

Wanneer ik nu een nieuwe Ikea lamp probeer toe te voegen (vlak naast de coordinator) dan begint de lamp te knipperen zoals verwacht maar er verschijnt niets in de z2m logging en de lamp wordt dus niet gepaired. Nu lees ik vaker iets als
Maar geldt dat ook wanneer je relatief veel routers hebt zoals in mijn geval of is dit eerder een hard maximum van de CC2531?
Bij de supported adapters op de z2m site staan er twee als recommended gemarkeerd maar ik kan niet uitvinden waarom dat zo is. Zijn die wel in staat grotere aantallen devices te beheren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Mon schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:25:
Maar geldt dat ook wanneer je relatief veel routers hebt zoals in mijn geval of is dit eerder een hard maximum van de CC2531?
Ja. Met de source routing firmware kan je dat een heel klein beetje rekken maar niet zo veel.
Bij de supported adapters op de z2m site staan er twee als recommended gemarkeerd maar ik kan niet uitvinden waarom dat zo is. Zijn die wel in staat grotere aantallen devices te beheren?
Ja, stond er vroeger ook bij. Deze gaan goed tot 200+ devices. De twee recommended draaien op de firmware die ook door Zigbee2MQTT gemaakt wordt en lijkt dus aardig op die van de CC2531. En ze hebben zich ondertussen aardig bewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 07:51

Mon

Super dat wilde ik weten!
Kreeg overigens net een mailtje dat Tindie ook weer adapters uit voorraad kan leveren. Nog iemand interesse ivm verzendkosten delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 26-07 21:40
Septillion schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:52:
De twee recommended draaien op de firmware die ook door Zigbee2MQTT gemaakt wordt en lijkt dus aardig op die van de CC2531.
Alle firmware wordt door T.I gemaakt. Daar worden nog wat tweaks of kleine wijzigingen in aangebracht. Dat is voor de CC2531 net zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
Aargh.. net nu ik al mijn lampen heb gekoppeld op de CC2531-stick, probeer ik vanavond de laatste dingen te koppelen waaronder een Hue Dimmer Remote. Die heb ik gereset, en ongeveer tegelijkertijd heb ik 'permit join: true' aan gezet. Nu startte zojuist de add-on opnieuw op maar krijg ik de volgende error:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
[s6-init] making user provided files available at /var/run/s6/etc...exited 0.
[s6-init] ensuring user provided files have correct perms...exited 0.
[fix-attrs.d] applying ownership & permissions fixes...
[fix-attrs.d] done.
[cont-init.d] executing container initialization scripts...
[cont-init.d] socat.sh: executing... 
[cont-init.d] socat.sh: exited 0.
[cont-init.d] zigbee2mqtt.sh: executing... 
[cont-init.d] zigbee2mqtt.sh: exited 0.
[cont-init.d] done.
[services.d] starting services
[services.d] done.
> zigbee2mqtt@1.18.1 start /app
> node index.js
Zigbee2MQTT:info  2021-05-19 20:30:09: Logging to console and directory: '/share/zigbee2mqtt/log/2021-05-19.20-30-07' filename: log.txt
Zigbee2MQTT:info  2021-05-19 20:30:09: Starting Zigbee2MQTT version 1.18.1 (commit #1.18.1)
Zigbee2MQTT:info  2021-05-19 20:30:09: Starting zigbee-herdsman (0.13.71)
Zigbee2MQTT:error 2021-05-19 20:30:49: Error while starting zigbee-herdsman
Zigbee2MQTT:error 2021-05-19 20:30:49: Failed to start zigbee
Zigbee2MQTT:error 2021-05-19 20:30:49: Exiting...
Zigbee2MQTT:error 2021-05-19 20:30:49: Error: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms)
    at ZStackAdapter.<anonymous> (/app/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.js:94:31)
    at Generator.throw (<anonymous>)
    at rejected (/app/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.js:25:65)

Over die error op regel 21 lees ik hier dat ofwel de poort is gewijzigd, ofwel de stick is gecrasht. Aangezien ik de stick niet heb aangeraakt vermoed ik dat laatste. Ik heb de stick echter kant-en-klaar via Tweakers V&A gekocht, inclusief firmware, dus reflashen wordt een dingetje. Is er nog een andere mogelijkheid?

Dit zou wellicht ook een - helaas - mooie aanleiding kunnen zijn om te upgraden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

jobr schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 18:50:
[...]

Alle firmware wordt door T.I gemaakt. Daar worden nog wat tweaks of kleine wijzigingen in aangebracht. Dat is voor de CC2531 net zo.
Zo ver ik weet wordt de firmware gewoon door het project gemaakt. Wel gebruiken ze allemaal de Zigbee stack van TI. Maar om dat te zeggen dat de firmware door TI gemaakt wordt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Septillion schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 20:56:
[...]

Zo ver ik weet wordt de firmware gewoon door het project gemaakt. Wel gebruiken ze allemaal de Zigbee stack van TI. Maar om dat te zeggen dat de firmware door TI gemaakt wordt :+
Kijk maar eens naar de compile instructie en de patchfile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@jobr Met de hoeveelheid edits in de patch file blijf ik bij mijn standpunt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 20:40
Mon schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:25:
Deze vraag is beantwoord maar ik kreeg ook problemen met een groot aantal devices. Denk aan het vertraagd of niet meer aansturen van lampen.
De source-routing firmware hielp daarvoor niet.
Ik heb een adapter met meer capaciteit aangeschaft.
Dat is omdat die apparaatjes direct via USB geflashed kunnen worden zonder dat je een externe flasher nodig hebt.

En het antwoord is: Ja, die apparaten waar bij staat dat ze méér aan kunnen, die kunnen echt meer aan. Althans: voor mij werkt het weer, al 2 maanden vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Mars Warrior schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:48:
[...]

Conbee geen idee, maar de zzh! Enzo hebben daar geen enkele moeite mee 8)
Alleen die is met versturen iets van 50E en dan weet je niet wanneer je hem hebt :+ of heb je nog een andere plek waar die te bestellen in met normale levertijden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Vorkie schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:51:
[...]
Alleen die is met versturen iets van 50E en dan weet je niet wanneer je hem hebt :+ of heb je nog een andere plek waar die te bestellen in met normale levertijden?
Zo veel? Ik heb ooit €30 betaald voor deze stick. Kijk ik op Tindie, https://www.tindie.com/pr...r-multiprotocol-rf-stick/, dan kom ik op €36 uit inclusief verzenden, of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Mars Warrior schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:55:
[...]

Zo veel? Ik heb ooit €30 betaald voor deze stick. Kijk ik op Tindie, https://www.tindie.com/pr...r-multiprotocol-rf-stick/, dan kom ik op €36 uit inclusief verzenden, of mis ik iets?
Ik deed de debug adapter erbij :+

dan zit ik inderdaad op 43 dollar.

Maar 13 verzendkosten op 30 , dat is bijna 50%...
Subtotal: $30.00
Shipping: $13.00
Belangrijkste is dat je wel goede ervaring hebt toch? Hoeveel devices heb jij hier aan hangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:11
Vorkie schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:04:
[...]

[...]

Belangrijkste is dat je wel goede ervaring hebt toch? Hoeveel devices heb jij hier aan hangen?
Ik heb deze recent besteld en ontvangen (weekje tijd dacht ik). 36-37 euro met creditcard.
Zonder debug adapter want dat vond ik onnodig. Als je niks geks doet heb je die niet nodig.
Het flashen ging zonder problemen en was zo gebeurt.

Daarna heb ik de Domoticz plugin geïnstalleerd en ben ik devices gaan pairen. Alles heel vlot en de devices reageren nog steeds goed. Maar ik heb er nu nog maar een stuk of 8 in zitten(zonder router). Komen nog wat lampen bij die nu nog aan een hue zitten. Als ik die dan aan de stick heb zitten dan kan de hue bridge uit :)

Maar ik heb dus goede ervaringen. Vooral met het bereik. De Xiaomi Gateway heb ik nog getest maar die kwam echt niet ver (in een vorig huis was dat geen issue). Deze stick hangt nu in de meterkast op begane grond (met usb verlengkabel) en de devices werken op zolder en in de kelder ook zonder moeite.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Vorkie schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:04:
[...]

[...]
Verzenden is niet goedkoop nee, het komt niet allemaal uit China :+

Ik heb er ca 40 lampen, switches en powerplugs aan hangen en ca 20 Aqara sensoren (temperatuur, licht, deurcontacten, beweging). Dat werkt prima.

Besef dat lang niet elk device direct aan de coordinator hangt, maar gebruik maakt van de zigbee mesh. Zeker de Aqara sensoren hangen voornamelijk aan lampen bij mij. Geloof dat er maar 3 direct aan de coördinator/ zzh! Stick hangen.

Met de CC2530 had ik elke week wel problemen door het aantal devices, sinds de zzh! ben ik die kwijt. Lampen reageren ook direct op commando’s vanuit Home Assistant als ik op de UI een lamp aan of uit zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Let wel op dat ze je bij de ZZH nog zouden kunnen pakken voor BTW tegenwoordig. Dan krijg je dus nog een verrassing van BTW + afhandelingskosten a bijna 20 euro :| Volgens mij laten ze nog gewoon veel door zonder BTW maar houdt dat dus in het achterhoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:11
Septillion schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:25:
Let wel op dat ze je bij de ZZH nog zouden kunnen pakken voor BTW tegenwoordig. Dan krijg je dus nog een verrassing van BTW + afhandelingskosten a bijna 20 euro :| Volgens mij laten ze nog gewoon veel door zonder BTW maar houdt dat dus in het achterhoofd.
Op de verzendenvelop stond een lagere waarde zag ik :+
Ik meen iets van 18 euro (of pond, weet ik even niet meer zeker wat er bij stond).

Maar ik weet niet hoe dat zit tegenwoordig met UK - NL. Ik kreeg in ieder geval geen onaangename verrassing erbij.

[ Voor 10% gewijzigd door Plenkske op 20-05-2021 11:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Plenkske Ah, dat helpt wel ja :+ Met de grote van de stick is de kans dan wel redelijk groot dat de belastingdienst daarin mee gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Plenkske schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:33:
[...]
Op de verzendenvelop stond een lagere waarde zag ik :+
Ik meen iets van 18 euro (of pond, weet ik even niet meer zeker wat er bij stond).

Maar ik weet niet hoe dat zit tegenwoordig met UK - NL. Ik kreeg in ieder geval geen onaangename verrassing erbij.
Net als de pakjes uit China. 6 Aqara sensoren zijn ook altijd $5, en er zit er altijd maar 1 in _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopi
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-05 09:20
Mon schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:19:
Super dat wilde ik weten!
Kreeg overigens net een mailtje dat Tindie ook weer adapters uit voorraad kan leveren. Nog iemand interesse ivm verzendkosten delen?
Wil best samenwerken daarin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Septillion schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:25:
Per 1 juli niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 11:44
Bijna het hele huis draait hier via zigbee2mqtt al bijna 1,5 jaar naar volle tevredenheid. Nou wil ik naar een situatie waar de sd kaart vervangen word door een ssd en alles in Docker draait. Is er hier iemand die een soortgelijke upgrade gedaan heeft, tips heeft of een docker compose bestand heeft ter inspiratie met daar in minimaal Node-red, MQTT broker en zigbee2mqtt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Zaterdag met gevaar voor eigen leven naar de Ikea geweest omdat we eindelijk eens wat wilde afmaken in huis. Extra kastje, gordijnrails etc. Maar toen we langs de verlichting liepen kwamen we tot de conclusie dat we nog steeds een ledlampje voor één lamp moesten hebben. Wilde eerst voor simpel kaarslampje gaan maar mijn oog viel ook op een Tradfri/Zigbee versie van dat lampje. Deze was drie Euro duurder dus dat was nog wel te overzien dus die in de wagen gegooid. 8)

Thuis gekomen dacht ik, die koppel ik wel even,dat Tradfri spul zit er allemaal wel in. Maar tot mijn verbazing dook hij op als Unsupported device. En na even in de devices van Herdsman zag ik hem inderdaad niet. Sterker nog, ik kan hem op de website van Ikea zelf ook nog niet eens vinden :+ Enige online verwijzing die ik kan vinden is een online FCC testrapport.

Gelukkig bleek het niet heel lastig om een external Herdsman converter te maken voor deze lamp en heb ik ondertussen een pull request voor deze lamp gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
rorie schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:22:
Bijna het hele huis draait hier via zigbee2mqtt al bijna 1,5 jaar naar volle tevredenheid. Nou wil ik naar een situatie waar de sd kaart vervangen word door een ssd en alles in Docker draait. Is er hier iemand die een soortgelijke upgrade gedaan heeft, tips heeft of een docker compose bestand heeft ter inspiratie met daar in minimaal Node-red, MQTT broker en zigbee2mqtt?
De simpelste manier is om een nieuwe installatie te starten en een snapshot in te lezen dan neem je alles mee wat je nu hebt. Die installatie kan ook de supervised (Docker) versie van HA onder Debian 10 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 11:44
synoniem schreef op maandag 24 mei 2021 @ 16:08:
[...]

De simpelste manier is om een nieuwe installatie te starten en een snapshot in te lezen dan neem je alles mee wat je nu hebt. Die installatie kan ook de supervised (Docker) versie van HA onder Debian 10 zijn.
HA gebruik ik niet, alle logica zit in Node-Red met een zelf gemaakte Webpagina als gebruikersinterface. Het mooiste zou dus zijn alles in Docker met Docker compose. Bij een crash is dan alles zeer snel te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@rorie aangezien dit meer een Docker vraag dan een Zigbee2MQTT vraag is het verzoek hiervoor een nieuw topic te openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Voor alle Xaomi en andere Zigbee liefhebbers: wel ff vóór 1 juli bestellen hè, want vanaf die datum behoren de chinese webshops officieel 21% btw te gaan rekenen.

Nu is het iha zo dat op de envelop maar $5 staat aangegeven, terwijl er net wat meer inzit, dus het kan ook zijn dat je alsnog geen btw hoeft te betalen, maar dat is afwachten 8)

Ik ga in ieder geval nog even door mijn huis om te kijken wat ik nog kan gebruiken van Xiaomi, Auxmer, Gledopto en Blitzwolf om er maar een aantal te noemen!

Pagina: 1 ... 54 ... 68 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!

Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.