@4of9 Dit is niet het beeld wat ik algemeen heb. Is dit je enige Aqara bewegingssensor? En wat is de router waarmee hij verbind?
De router is een cc2531 stick met antenne. De coordinator ook. Alle andere sensoren zijn aqara temp. sensoren en die hebben een goede verbinding. De motion sensor is idd de enige bewegingssensor van aqara. Maar die lijkt een erg slecht bereik te hebben. Overigens vind ik de verbinding tussen de coordinator en de router ook matig als ik kijk naar de LQI.Septillion schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:42:
@4of9 Dit is niet het beeld wat ik algemeen heb. Is dit je enige Aqara bewegingssensor? En wat is de router waarmee hij verbind?
Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...
@4of9 Geen ervaring met de CC2531 met antenne en of dat dus fatsoenlijke antennes zijn. Maar is de link met de Aqara ook slecht als je hem naast de coördinator legt (en re-paired op de coördinator)? Anders heb je misschien maandag morgen model.
Maar staar je er inderdaad niet blind op. In mijn ervaring is alles >20 prima. Maar 5 is inderdaad wel erg laag.
Maar staar je er inderdaad niet blind op. In mijn ervaring is alles >20 prima. Maar 5 is inderdaad wel erg laag.
De zigbee2mqtt assistant geeft ook andere waarden dan mijn HA. Ik ga het even aankijken en hopelijk verliest ie zijn connectie niet. Anders moet ik toch een andere oplossing gaan bedenken.
Sorry, beetje traag. De stick staat helemaal onderaan in de hardware info:Septillion schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:17:
[...]
Voor verdere hulp, zou je eens screenshotje kunnen maken van waar de stick in je hardware info staat en je hele Zigbee2MQTT configuratie? Gebruik code tags en je mag het MQTT wachtwoord weghalen als je de rest van de opmaak laat.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
| - name: ttyACM0 sysfs: >- /sys/devices/platform/soc/3f980000.usb/usb1/1-1/1-1.5/1-1.5:1.0/tty/ttyACM0 dev_path: /dev/ttyACM0 subsystem: tty by_id: >- /dev/serial/by-id/usb-Texas_Instruments_TI_CC2531_USB_CDC___0X00124B001CCCE457-if00 attributes: DEVLINKS: >- /dev/serial/by-id/usb-Texas_Instruments_TI_CC2531_USB_CDC___0X00124B001CCCE457-if00 /dev/serial/by-path/platform-3f980000.usb-usb-0:1.5:1.0 DEVNAME: /dev/ttyACM0 DEVPATH: '/devices/platform/soc/3f980000.usb/usb1/1-1/1-1.5/1-1.5:1.0/tty/ttyACM0' ID_BUS: usb ID_MODEL: TI_CC2531_USB_CDC ID_MODEL_ENC: TI\x20CC2531\x20USB\x20CDC ID_MODEL_ID: 16a8 ID_PATH: 'platform-3f980000.usb-usb-0:1.5:1.0' ID_PATH_TAG: platform-3f980000_usb-usb-0_1_5_1_0 ID_REVISION: 0009 ID_SERIAL: Texas_Instruments_TI_CC2531_USB_CDC___0X00124B001CCCE457 ID_SERIAL_SHORT: __0X00124B001CCCE457 ID_TYPE: generic ID_USB_DRIVER: cdc_acm ID_USB_INTERFACES: ':020201:0a0000:' ID_USB_INTERFACE_NUM: '00' ID_VENDOR: Texas_Instruments ID_VENDOR_ENC: Texas\x20Instruments ID_VENDOR_ID: '0451' MAJOR: '166' MINOR: '0' SUBSYSTEM: tty TAGS: ':systemd:' USEC_INITIALIZED: '588650392811' |
En de config van Z2M is als volgt, maarreh, "MQTT wachtwoord"?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
| data_path: /config/zigbee2mqtt external_converters: [] devices: devices.yaml groups: groups.yaml homeassistant: true permit_join: true mqtt: base_topic: zigbee2mqtt server: 'mqtt://localhost' serial: port: >- /dev/serial/by-id/usb-Texas_Instruments_TI_CC2531_USB_CDC___0X00124B001CCCE457-if00 advanced: log_level: warn pan_id: 6754 channel: 11 network_key: - 1 - 3 - 5 - 7 - 9 - 11 - 13 - 15 - 0 - 2 - 4 - 6 - 8 - 10 - 12 - 13 availability_blocklist: [] availability_passlist: [] device_options: {} blocklist: [] passlist: [] queue: {} frontend: port: 8099 experimental: {} socat: enabled: false master: 'pty,raw,echo=0,link=/tmp/ttyZ2M,mode=777' slave: 'tcp-listen:8485,keepalive,nodelay,reuseaddr,keepidle=1,keepintvl=1,keepcnt=5' options: '-d -d' log: false |
@Stalensnuitje Ik zie zo niets geks, device lijkt er goed in te staan. Maar hoe zeker ben je dat de CC2531 geflasht is met de Zstack firmware?
En onder "mqtt" kan je ook "user" en "password" opgeven maar zag dat Zigbee2MQTT tegenwoordig een poging doet dat zelf te achterhalen. Maar kan me niet voorstellen dat je daarvan in de log krijgt dat er geen connectie met de stick mogelijk is.
Overigens, als het straks wel werkt, is het verstandig je netwerkkey aan te passen naar iets randoms. Dit is zeg maar je wachtwoord van je Zigbee netwerk. Doe dit voor je iets koppelt want die zal je anders opnieuw moeten koppelen.
En onder "mqtt" kan je ook "user" en "password" opgeven maar zag dat Zigbee2MQTT tegenwoordig een poging doet dat zelf te achterhalen. Maar kan me niet voorstellen dat je daarvan in de log krijgt dat er geen connectie met de stick mogelijk is.
Overigens, als het straks wel werkt, is het verstandig je netwerkkey aan te passen naar iets randoms. Dit is zeg maar je wachtwoord van je Zigbee netwerk. Doe dit voor je iets koppelt want die zal je anders opnieuw moeten koppelen.
Jammer, ik draai al een tijdje zo, en update dan regelmatig op die manier.fl1p schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:52:
[...]
Geprobeerd, maar ging niet![]()
Er is maar één zichtbaar wanneer ik "git show-ref" doe
Als ik checkout doe voor dev, krijg ik dit:
code:
1 error: pathspec 'dev' did not match any file(s) known to git
Je moet trouwens wel eerst een keer die repo al gecloned hebben zoals hier omschreven
@Stalensnuitje Om eaa uit te sluiten, heb je niet ergens een pc/laptop waar je een virtuele machine op kunt draaien ?
bv https://www.home-assistant.io/installation/windows/
installeer MQTT en ZIBEE2MQTT en testen maar.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Ik heb met qubino z wave en met icasa zigbee dimmers ervaring. Bij de z wave heb je een berg instelmogelijkheden die soms erg handig zijn. Bij de icasa (en consorten) heb je enkel min dim level.Peutpeut schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:48:
Ik heb sinds een tijdje met groot plezier een Zigbee netwerk opgezet, het werk snel, betrouwbaar en de nodes zijn betaalbaarder dan Zwave. Ik zou graag een aantal inbouwschakelaars willen die werken met Zigbee2MQTT.
Deze wordt op diverse plaatsen verkocht onder een andere naam of ander merk. Wel vind ik het vrij groot, nu zal dat niet overal een probleem worden. Zijn er nog andere opties om te gebruiken icm Zigbee? Ik heb nu meerdere Qubino Flush schakelaars ingebouwd en het voordeel is dat hier ook een fysieke schakelaar gebruikt kan worden, dit wil ik ook graag bij een Zigbee inbouwmodule kunnen doen. Het formaat van de Qubino's spreekt me ook aan.
Ze doen het wel prima, ook met fysieke schakelaar. Echter xiaomi devices willen er niet of bijna niet mee pairen.
Vergeet niet om report op true te zetten, anders krijg je de juiste staat niet terug.
Iemand ervaring met de Xiaomi Aqara Draadloze Remote Schakelaar, enkel of dubbel? En dan gaat het mij vooral om de reactietijd bij bijvoorbeeld het bedienen van verlichting via zigbee2mqtt. Ik heb nu een soortgelijke schakelaar van Tuya maar daar zit soms zo maar 2 tot 3 seconde vertraging in.
check of je 'remote' goed is, je moet in het resultaat een link naar de github repo zien:fl1p schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:52:
[...]
Geprobeerd, maar ging niet![]()
Er is maar één zichtbaar wanneer ik "git show-ref" doe
Als ik checkout doe voor dev, krijg ik dit:
code:
$ git remote -v origin https://github.com/koenkk/zigbee2mqtt
haal alle branches binnen:
$ git fetch --all
kijk of de branch dev nu hebt:
$ git branch -a
Checkout branch dev:
$ git checkout dev
mocht dat niet lukken maar heb je wel de 'dev' branch in je lijste van de remotes staan dan is er helaas niet automagisch een lokale kopie van de dev branch gemaakt.
Maak lokale kopie, <naam van remote> kan uit het resultaat van commando 1 halen. Vaak 'origin' als je zelf niets veranderd hebt. het is de 'naam' die aan het begin van de regel staat.
$ git checkout <naam van remote>/dev -b
In het voobeeld hierboven:
$ git checkout origin/dev -b
in het vervolg kan je dan updaten met
$ git pull
[ Voor 34% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 26-03-2021 20:10 ]
Ik geloof jeKippenijzer schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:04:
[...]
Vanwege de issues heb ik korte tijd weer even terug moeten switchen naar de Lidl app - hier kan ik inderdaad de led status instellen op "on/off" of "disabled". Wat kan ik doen/aanleveren om je te laten zien hiervoor? Ik heb nog een 3e ongebruikte plug die ik wel weer even op de Lidl GW kan gooien om er een screenshot bij te maken.
Dat zou kunnen, dan met de stick vanzelfsprekend ook in de pc neem ik aan?habbekrats schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:18:
@Stalensnuitje Om eaa uit te sluiten, heb je niet ergens een pc/laptop waar je een virtuele machine op kunt draaien ?
Ik kreeg van @sanderjohan (van wie ik de coördinator stick heb) nog deze link door. Ik heb de boel dus even opnieuw geïnstalleerd volgens het hele stappenplan, maar ik blijf de error krijgen dat de "zigbee-herdsman" niet gestart kan worden
@Stalensnuitje Ik had in het begin ook problemen dat de herdsmann niet wilde starten, je moet in de config van zigbee2mqtt de user en password opnemen, dan werkt het wel.
Heb ik, maar helaas:roches schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 22:29:
@Stalensnuitje Ik had in het begin ook problemen dat de herdsmann niet wilde starten, je moet in de config van zigbee2mqtt de user en password opnemen, dan werkt het wel.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
| data_path: /config/zigbee2mqtt external_converters: [] devices: devices.yaml groups: groups.yaml homeassistant: true permit_join: true mqtt: base_topic: zigbee2mqtt server: 'mqtt://localhost:1883' user: //user// password: //password// serial: port: /dev/ttyACM0 advanced: log_level: warn pan_id: 6754 channel: 11 network_key: - 1 - 3 - 5 - 7 - 9 - 11 - 13 - 15 - 0 - 2 - 4 - 6 - 8 - 10 - 12 - 13 availability_blocklist: [] availability_passlist: [] device_options: {} blocklist: [] passlist: [] queue: {} frontend: port: 8099 experimental: {} socat: enabled: false master: 'pty,raw,echo=0,link=/tmp/ttyZ2M,mode=777' slave: 'tcp-listen:8485,keepalive,nodelay,reuseaddr,keepidle=1,keepintvl=1,keepcnt=5' options: '-d -d' log: false |
Ik heb de Slaesh stick zojuist ontvangen. Was in een dubio om een Paypal geschil te starten maar is dus uiteindelijk niet nodig gelukkig.habbekrats schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 21:58:
Iemand de bestelde [slae.sh] CC2652 stick van begin maart al ontvangen?
De mijn staat nu al meer als een week DHL>PostNL in transit ?
Begin maart besteld.
Die van mij schijnt nu sinds gisteren in beweging te zijn.Ak.Raider schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 12:25:
[...]
Ik heb de Slaesh stick zojuist ontvangen. Was in een dubio om een Paypal geschil te starten maar is dus uiteindelijk niet nodig gelukkig.
Begin maart besteld.
Wow, tnx!sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:03:
[...]
check of je 'remote' goed is, je moet in het resultaat een link naar de github repo zien:
$ git remote -v origin https://github.com/koenkk/zigbee2mqtt
haal alle branches binnen:
$ git fetch --all
kijk of de branch dev nu hebt:
$ git branch -a
Checkout branch dev:
$ git checkout dev
mocht dat niet lukken maar heb je wel de 'dev' branch in je lijste van de remotes staan dan is er helaas niet automagisch een lokale kopie van de dev branch gemaakt.
Maak lokale kopie, <naam van remote> kan uit het resultaat van commando 1 halen. Vaak 'origin' als je zelf niets veranderd hebt. het is de 'naam' die aan het begin van de regel staat.
$ git checkout <naam van remote>/dev -b
In het voobeeld hierboven:
$ git checkout origin/dev -b
in het vervolg kan je dan updaten met
$ git pull
Helaas geen dev bij commando
git branch -a
Dan krijg ik
code:
1
| * (no branch) |
en de stap erna? "<remote>/dev"?fl1p schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 15:41:
[...]
Wow, tnx!![]()
Helaas geen dev bij commando
git branch -a
Dan krijg ik
code:
1 * (no branch)
Ik heb een aantal groepen met Hue lampen in Zigbee2MQTT waar ik een Hue Dimmer aan 'gebind' heb.
Zoals beschreven heb ik de bind specifiek aan de groep gemaakt.
Echter lijkt het alsof er geen status updates gestuurd worden naar Home Assistant. Terwijl Zigbee2MQTT wel de status van de groep uit zou moeten lezen als ik het goed begrepen heb? De status van de individuele lampen zie ik wel in HA.
Ik heb de binding als volgt staan. Aan/Uit zetten met de Hue Dimmer Switch werkt overigens prima.
Zoals beschreven heb ik de bind specifiek aan de groep gemaakt.
Echter lijkt het alsof er geen status updates gestuurd worden naar Home Assistant. Terwijl Zigbee2MQTT wel de status van de groep uit zou moeten lezen als ik het goed begrepen heb? De status van de individuele lampen zie ik wel in HA.
Ik heb de binding als volgt staan. Aan/Uit zetten met de Hue Dimmer Switch werkt overigens prima.
/f/image/TxXBJvByAFq4kIJ2hWZNAwuL.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door B2 op 27-03-2021 19:16 ]
git checkout dev
geeft me
code:
1
| error: pathspec 'dev' did not match any file(s) known to git |
en
git checkout origin/dev -b
resulteert in
code:
1
| error: switch `b' requires a value |
Ik krijg in het begin 2 links naar de repo:
code:
1
2
| origin https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt.git (fetch) origin https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt.git (push) |
ok dan moeten we met -b een naam opgeven voor de nieuwe branch:fl1p schreef op zondag 28 maart 2021 @ 14:36:
[...]
git checkout dev
geeft me
code:
en
git checkout origin/dev -b
resulteert in
code:
1 error: switch `b' requires a value
Ik krijg in het begin 2 links naar de repo:
code:
1 2 origin https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt.git (fetch) origin https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt.git (push)
git checkout origin/dev -b dev

code:
1
| fatal: 'origin/dev' is not a commit and a branch 'dev' cannot be created from it |
Maar
git checkout -b dev
deed het wel!
Erg bedankt!
Hoewel het initiële probleem met de niet ondersteunde afstandsbediening nog niet is opgelost
[ Voor 58% gewijzigd door fl1p op 28-03-2021 14:55 ]
Heb je 'm uit zigbee2mqtt verwijderd en opnieuw gepaired?fl1p schreef op zondag 28 maart 2021 @ 14:47:
![]()
code:
1 fatal: 'origin/dev' is not a commit and a branch 'dev' cannot be created from it
Maar
git checkout -b dev
deed het wel!
Erg bedankt!
Hoewel het initiële probleem met de niet ondersteunde afstandsbediening nog niet is opgelostIk zal maar wat wachten. Niet dringend :-)
Ik heb met zowel standaard coordinator als met source routing geprobeerd op een CC2531 netwerk. De switches reageren "prima", maar wel duidelijke vertraging.rorie schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 19:47:
Iemand ervaring met de Xiaomi Aqara Draadloze Remote Schakelaar, enkel of dubbel? En dan gaat het mij vooral om de reactietijd bij bijvoorbeeld het bedienen van verlichting via zigbee2mqtt. Ik heb nu een soortgelijke schakelaar van Tuya maar daar zit soms zo maar 2 tot 3 seconde vertraging in.
Bedankt voor je reactie, het heeft dus blijkbaar geen nut om te switchen. Sinds een paar dagen heb ik een Philips HUE wall switch in huis. Ondanks dat deze ook op batterijen werkt reageerd deze direct, geen vertraging. Jammer genoeg is daar de prijs ook wel een stuk hoger van.Kippenijzer schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:26:
[...]
Ik heb met zowel standaard coordinator als met source routing geprobeerd op een CC2531 netwerk. De switches reageren "prima", maar wel duidelijke vertraging.
hoi,
ik heb alles werkend, draai met de cc2531 stick in mijn synology nas, daarop draait zigbee2mqtt van koenk in docker en ook domotics. Ik wil e.a. met groupen gaan testen. Echter als ik nu groepen toevoeg dan zie ik dat het sugnaal tbv de group verstuurd wordt maar er komt dan een error terug vanuit het zigbee netwerk. ik heb de 20201127 firmware draaien op de cc2531.
groet Frank
Edit,
lijkt opgelost, ik voegde schakelaars toe die alleen aanstaan als ze signaal zenden, deze gaven dus geen ok terug.
ik heb alles werkend, draai met de cc2531 stick in mijn synology nas, daarop draait zigbee2mqtt van koenk in docker en ook domotics. Ik wil e.a. met groupen gaan testen. Echter als ik nu groepen toevoeg dan zie ik dat het sugnaal tbv de group verstuurd wordt maar er komt dan een error terug vanuit het zigbee netwerk. ik heb de 20201127 firmware draaien op de cc2531.
groet Frank
Edit,
lijkt opgelost, ik voegde schakelaars toe die alleen aanstaan als ze signaal zenden, deze gaven dus geen ok terug.
[ Voor 13% gewijzigd door frankmunneke op 29-03-2021 13:02 ]
Na de zoveelste crash mijn cc2531 geflashed naar de source routing firmware. 2 routers geplaatst en alles opnieuw gepaired. Benieuws hoe stabiel het nu gaat zijn.
Ik kan dus wel powered divices toevoegen aan een groep. ik wil eigenlijk ook schakalaars toevoegen, zodat de groep direct reageerd zonder tussenkomst van de coordinator. Alleen ik krijg de schaskelaars niet toegevoegd. Maak ik een denkfout of doe ik iets verkeerd?frankmunneke schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:42:
hoi,
groet Frank
Edit,
@PurpleBlue Heb je toevallig nog een oplossing of ander product gevonden voor inbouw schakelaars? Ik zit met hetzelfde probleem dat ik de module achter de schakelaar (BW-SS7) niet kan binden met de lampengroep.
Ik wil dus achter mijn schakelaar een inbouw zigbee module stoppen, die binden aan een (ikea) lamp, en zo dus zowel met de gewone schakelaar als via zigbee de lamp kunnen schakelen.
Ik wil dus achter mijn schakelaar een inbouw zigbee module stoppen, die binden aan een (ikea) lamp, en zo dus zowel met de gewone schakelaar als via zigbee de lamp kunnen schakelen.
Dat moet toch via het 'binden' (touchlink) van een schakelaar aan een lamp? Heeft volgens mij niets met groepen te maken... Dit kun je doen via de GUI van zigbee2mqtt in ieder geval.frankmunneke schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:26:
[...]
Ik kan dus wel powered divices toevoegen aan een groep. ik wil eigenlijk ook schakalaars toevoegen, zodat de groep direct reageerd zonder tussenkomst van de coordinator. Alleen ik krijg de schaskelaars niet toegevoegd. Maak ik een denkfout of doe ik iets verkeerd?
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Nee, helaas niet.Full_hyperion schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 00:01:
@PurpleBlue Heb je toevallig nog een oplossing of ander product gevonden voor inbouw schakelaars? Ik zit met hetzelfde probleem dat ik de module achter de schakelaar (BW-SS7) niet kan binden met de lampengroep.
Ik heb overwogen om hem in te bouwen, en een Ikea remote op tafel als "backup" die wel direct gekoppeld is.
Nu heb ik de schakelaar voor vervangen door een enkele, en de lampen bij de achtertafel direct aangesloten op de fasedraad.
Echter blijf ik zelf problemen ondervinden met Zigbee2Mqtt. Krijg het niet langer dan een week stabiel, alvorens ik de boel weer moet herstarten/Zigbee stick eruit-erin. (meestal een dag of 3/4)
Zo, vandaag zomaar de Slaesh's CC2652RB stick in de brievenbus. Dus straks maar eens even sleutelen.
Als ik de track trace moet geloven is hij nog steeds ergens in Duitsland.
Als ik de track trace moet geloven is hij nog steeds ergens in Duitsland.
Ook maar eens geprobeerd, volgens mij draait alles prima, alle stappen gevolgd (Virtualbox gebruikt), krijg in dat window ook de "Welcome to Home Assistant. homeasssitant login:" melding. Maar als ik dan de homeassistant.local:8123 probeer te benaderen in mijn browser krijg ik niks. De Pi is afgekoppeld, anders verwijst 'ie me daar natuurlijk heen.habbekrats schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:18:
Tot zover mijn VM-ervaring

ik krijg gigantisch veel van deze meldingen:
Mar 31 09:48:51 rpi3.local npm[11990]: Zigbee2MQTT:warn 2021-03-31 09:48:51: Received message from unsupported device with Zigbee model 'undefined' and manufacturer name 'undefined'
Ik heb echter geen idee waarvandaan. Ik heb een paar sensoren waarvan de batterij leeg is(geen vervangedne batterij beschikbaar atm). Kan dat daar vanaf komen?
Mar 31 09:48:51 rpi3.local npm[11990]: Zigbee2MQTT:warn 2021-03-31 09:48:51: Received message from unsupported device with Zigbee model 'undefined' and manufacturer name 'undefined'
Ik heb echter geen idee waarvandaan. Ik heb een paar sensoren waarvan de batterij leeg is(geen vervangedne batterij beschikbaar atm). Kan dat daar vanaf komen?
@sander817 Dat zou me niet verbazen. Als ze leeg zijn en alleen berichten beginnen of te zwak zenden kan ik me voorstellen dat de coördinator troep langs ziet komen. Zou van die units dus eens de batterij er echt uit halen en kijken of het weg is.
Zeg geen grapjes heHmmbob schreef op donderdag 1 april 2021 @ 14:09:
1.18.2 is uit - misschien bevat deze wel een fix voor jouw device @fl1p?
Het grapje is leuk gedaan
Sometimes you need to plan for coincidence
Goedemiddag,
Wat is een goed alternatief voor GU10 lampen? Heb nu milight alleen zit je weer aan een bridge vast.. Lees innr vergelijkbaar is?
Wat is een goed alternatief voor GU10 lampen? Heb nu milight alleen zit je weer aan een bridge vast.. Lees innr vergelijkbaar is?
Vandaag deze Zigbee inbouwswitch ontvangen en geinstalleerd. Al eerder had ik een extra blauwe draad getrokken naar de inbouwdoos dus aansluiten was een fluitje van een cent. Werkt goed samen met Zigbee2MQTT, erg snelle respons 
Omdat ze iets groter zijn dan de Qubino Zwave inbouwmodules heb je wel een ruime doos nodig. Deze zojuist geïnstalleerd op de toilet waar een inbouwdoos beschikbaar is met twee lagen tegels dus dat was vrij ruim. Zodoende heb ik ook de schakelaar kunnen laten zitten.
Heb er nog 4 besteld
Omdat ze iets groter zijn dan de Qubino Zwave inbouwmodules heb je wel een ruime doos nodig. Deze zojuist geïnstalleerd op de toilet waar een inbouwdoos beschikbaar is met twee lagen tegels dus dat was vrij ruim. Zodoende heb ik ook de schakelaar kunnen laten zitten.
Heb er nog 4 besteld
[ Voor 30% gewijzigd door Peutpeut op 02-04-2021 13:31 ]
14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)
Goed om te horen, ik ben op zoek naar iets wat in mijn dozen past! Ik had een tijd geleden deze Aqara switches gekocht, maar die passen niet in een gewone inbouwdoos.Peutpeut schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:28:
Vandaag deze Zigbee inbouwswitch ontvangen en geinstalleerd. Al eerder had ik een extra blauwe draad getrokken naar de inbouwdoos dus aansluiten was een fluitje van een cent. Werkt goed samen met Zigbee2MQTT, erg snelle respons
Heb er nog 4 besteld
Ik ben ook een erg tevreden gebruiker van Zigbee2mqtt, bij mij in combinatie met Domoticz.
Afgelopen week ben ik overgestapt van een CC2531 naar een Slaesh. Ik liep daarbij ook tegen het probleem dat zigbee herdsman niet wilde starten. Bleek uiteindelijk aan een Arduino bordje te liggen dat ook aan mijn Domoticz machine hangt

[ Voor 12% gewijzigd door lnrdnl op 03-04-2021 12:21 ]
sonoff zbmini is ook een optielnrdnl schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:39:
[...]
Goed om te horen, ik ben op zoek naar iets wat in mijn dozen past! Ik had een tijd geleden deze Aqara switches gekocht, maar die passen niet in een gewone inbouwdoos.
nevermind, verkeerde forum
[ Voor 96% gewijzigd door makaa op 02-04-2021 21:14 ]
Zijn hier mensen die overgestapt zijn van Hue naar zigbee2mqtt? Vast wel?
Ik heb best veel Hue motion sensoren maar het lijkt erop dat die niet aan een lamp of group te binden zijn. Klopt dat? En zo ja, hoe is jullie ervaring met het via automations laten schakelen van lampen op basis van beweging in vergelijking met dedicated Hue?
Ik heb best veel Hue motion sensoren maar het lijkt erop dat die niet aan een lamp of group te binden zijn. Klopt dat? En zo ja, hoe is jullie ervaring met het via automations laten schakelen van lampen op basis van beweging in vergelijking met dedicated Hue?
ik heb eindelijk ook de stick uit duitsland ontvangen en wil hem gaan flashen.
Netjes heb ik dit gedaan:
sudo pip install intelhex
Successfully installed intelhex-2.3.0
En dan krijg ik dit:
Reading data from firmware.hex
Your firmware looks like an Intel Hex file
ERROR: Firmware is Intel Hex, but the IntelHex library could not be imported.
EDIT
oeps ging er vanuit dat ik een up 2 date python had... Niet dus
EDIT2 heb Python 3.9 geinstalleerd maar krijg de zelfde melding; vergeten expliciet naar Python 3 te verwijzen
Toch maar onder Windows proberen
EDIT3 poh onder Windows 10 komt die onder "andere apparaten" zonder een com poort te vermelden?
EDIT4 https://www.silabs.com/de...o-uart-bridge-vcp-drivers deze drivers heb je nodig Daarna kon ik het wegschrijven.
Netjes heb ik dit gedaan:
sudo pip install intelhex
Successfully installed intelhex-2.3.0
En dan krijg ik dit:
Reading data from firmware.hex
Your firmware looks like an Intel Hex file
ERROR: Firmware is Intel Hex, but the IntelHex library could not be imported.
EDIT
oeps ging er vanuit dat ik een up 2 date python had... Niet dus
EDIT2 heb Python 3.9 geinstalleerd maar krijg de zelfde melding; vergeten expliciet naar Python 3 te verwijzen
Toch maar onder Windows proberen
EDIT3 poh onder Windows 10 komt die onder "andere apparaten" zonder een com poort te vermelden?
EDIT4 https://www.silabs.com/de...o-uart-bridge-vcp-drivers deze drivers heb je nodig Daarna kon ik het wegschrijven.
[ Voor 41% gewijzigd door trekker22 op 04-04-2021 11:16 ]
Ik heb mijn CC2652R binnen van Slaesh, ter vervanging van een kapotte CC2531, en ik word er niet wijs uit. Zigbee2Mqtt wil maar niet starten. Mocht het uitmaken, ik gebruik de hassio-zigbee2mqtt plugin van danielwelch. Home Assistant draait in een virtuele machine op mijn server. Zo een die je zo van de release page downloadt. De USB stick wordt in de VM gebruikt.
Ondertussen heb ik al geprobeerd om de pan_id en zelfs het kanaal en uiteindelijk ook de network key te veranderen. Ik heb mijn ZigBee lampen uitgezet, zodat die niet een of ander id kunnen uitzenden. Ik heb een andere USB poort geprobeerd. Ik heb 0x1a63 ingevoerd als pan_id, maar dan springt die terug naar de vorige id. Ik heb geprobeerd om Z2M opnieuw te installeren. Ik heb zelfs een verse image van hassio gepakt. Ik heb er met zekerheid voor gezorgd dat hij de serial-by-id pakt in plaats van ttyACM of ttyUSB. Ik heb "test -w /dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_slae.sh_cc2652rb_stick_-_slaesh_s_iot_stuff_00_12_4B_00_21_4F_3F_5D-if00-port0 && echo success || echo failure" gedraaid. Dat gaf een success bericht. Het is geen probleem met access rechten, dus. Een firmware probleem mag het niet zijn, Slaesh flasht al hun USB sticks met firmware voor Z2M, tenzij anders aangegeven.
Ik weet echt niet meer wat het nog kan zijn.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
| [s6-init] making user provided files available at /var/run/s6/etc...exited 0. [s6-init] ensuring user provided files have correct perms...exited 0. [fix-attrs.d] applying ownership & permissions fixes... [fix-attrs.d] done. [cont-init.d] executing container initialization scripts... [cont-init.d] socat.sh: executing... [05:21:39] INFO: Socat not enabled, marking service as down [cont-init.d] socat.sh: exited 0. [cont-init.d] zigbee2mqtt.sh: executing... [05:21:40] INFO: MQTT available, fetching server detail ... [05:21:40] INFO: MQTT server settings not configured, trying to auto-discovering ... [05:21:40] INFO: Configuring 'mqtt://core-mosquitto:1883' mqtt server [05:21:40] INFO: MQTT credentials not configured, trying to auto-discovering ... [05:21:40] INFO: Configuring'addons' mqtt user [05:21:40] INFO: Previous config file found, checking backup [05:21:40] INFO: Creating backup config in '/config/zigbee2mqtt/.configuration.yaml.bk' [05:21:40] INFO: Adjusting Zigbee2mqtt core yaml config with add-on quirks ... [cont-init.d] zigbee2mqtt.sh: exited 0. [cont-init.d] done. [services.d] starting services [services.d] done. [05:21:40] INFO: Handing over control to Zigbee2mqtt Core ... > zigbee2mqtt@1.18.1 start /app > node index.js Zigbee2MQTT:debug 2021-04-04 05:21:41: Loaded state from file /config/zigbee2mqtt/state.json Zigbee2MQTT:info 2021-04-04 05:21:41: Logging to console and directory: '/config/zigbee2mqtt/log/2021-04-04.05-21-41' filename: log.txt Zigbee2MQTT:debug 2021-04-04 05:21:41: Removing old log directory '/config/zigbee2mqtt/log/2021-04-04.05-09-22' Zigbee2MQTT:info 2021-04-04 05:21:41: Starting Zigbee2MQTT version 1.18.1 (commit #1.18.1) Zigbee2MQTT:info 2021-04-04 05:21:41: Starting zigbee-herdsman (0.13.71) Zigbee2MQTT:debug 2021-04-04 05:21:41: Using zigbee-herdsman with settings: '{"adapter":{"concurrent":null,"delay":null},"backupPath":"/config/zigbee2mqtt/coordinator_backup.json","databaseBackupPath":"/config/zigbee2mqtt/database.db.backup","databasePath":"/config/zigbee2mqtt/database.db","network":{"channelList":[11],"extendedPanID":[221,221,221,221,221,221,221,221],"networkKey":"HIDDEN","panID":6755},"serialPort":{"path":"/dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_slae.sh_cc2652rb_stick_-_slaesh_s_iot_stuff_00_12_4B_00_21_4F_3F_5D-if00-port0"}}' Zigbee2MQTT:error 2021-04-04 05:22:56: Error while starting zigbee-herdsman Zigbee2MQTT:error 2021-04-04 05:22:56: Failed to start zigbee Zigbee2MQTT:error 2021-04-04 05:22:56: Exiting... Zigbee2MQTT:error 2021-04-04 05:22:56: Error: Coordinator failed to start, probably the panID is already in use, try a different panID or channel at /app/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter/startZnp.js:172:23 at Generator.throw (<anonymous>) at rejected (/app/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter/startZnp.js:25:65) npm ERR! code ELIFECYCLE npm ERR! errno 1 npm ERR! zigbee2mqtt@1.18.1 start: `node index.js` npm ERR! Exit status 1 npm ERR! npm ERR! Failed at the zigbee2mqtt@1.18.1 start script. npm ERR! This is probably not a problem with npm. There is likely additional logging output above. npm ERR! A complete log of this run can be found in: npm ERR! /root/.npm/_logs/2021-04-04T03_22_56_329Z-debug.log [05:22:56] INFO: Handing over control to Zigbee2mqtt Core ... > zigbee2mqtt@1.18.1 start /app > node index.js Zigbee2MQTT:debug 2021-04-04 05:22:57: Loaded state from file /config/zigbee2mqtt/state.json Zigbee2MQTT:info 2021-04-04 05:22:57: Logging to console and directory: '/config/zigbee2mqtt/log/2021-04-04.05-22-56' filename: log.txt Zigbee2MQTT:debug 2021-04-04 05:22:57: Removing old log directory '/config/zigbee2mqtt/log/2021-04-04.05-10-37' Zigbee2MQTT:info 2021-04-04 05:22:57: Starting Zigbee2MQTT version 1.18.1 (commit #1.18.1) Zigbee2MQTT:info 2021-04-04 05:22:57: Starting zigbee-herdsman (0.13.71) Zigbee2MQTT:debug 2021-04-04 05:22:57: Using zigbee-herdsman with settings: '{"adapter":{"concurrent":null,"delay":null},"backupPath":"/config/zigbee2mqtt/coordinator_backup.json","databaseBackupPath":"/config/zigbee2mqtt/database.db.backup","databasePath":"/config/zigbee2mqtt/database.db","network":{"channelList":[11],"extendedPanID":[221,221,221,221,221,221,221,221],"networkKey":"HIDDEN","panID":6755},"serialPort":{"path":"/dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_slae.sh_cc2652rb_stick_-_slaesh_s_iot_stuff_00_12_4B_00_21_4F_3F_5D-if00-port0"}}' |
Ondertussen heb ik al geprobeerd om de pan_id en zelfs het kanaal en uiteindelijk ook de network key te veranderen. Ik heb mijn ZigBee lampen uitgezet, zodat die niet een of ander id kunnen uitzenden. Ik heb een andere USB poort geprobeerd. Ik heb 0x1a63 ingevoerd als pan_id, maar dan springt die terug naar de vorige id. Ik heb geprobeerd om Z2M opnieuw te installeren. Ik heb zelfs een verse image van hassio gepakt. Ik heb er met zekerheid voor gezorgd dat hij de serial-by-id pakt in plaats van ttyACM of ttyUSB. Ik heb "test -w /dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_slae.sh_cc2652rb_stick_-_slaesh_s_iot_stuff_00_12_4B_00_21_4F_3F_5D-if00-port0 && echo success || echo failure" gedraaid. Dat gaf een success bericht. Het is geen probleem met access rechten, dus. Een firmware probleem mag het niet zijn, Slaesh flasht al hun USB sticks met firmware voor Z2M, tenzij anders aangegeven.
Toen ik mijn Slaesh binnenkreeg (eind vorig jaar) moest ik die wel eerst flashen met de juiste firmware, ook al had ik in m'n bestelling aangevinkt dat ik zigbee2mqtt voorgeinstalleerd wilde krijgen. Ik kreeg de stick met geen mogelijkheid aan de praat, totdat ik de firmware geflashed had. Ik raad je aan dat ook te proberen.[b]Amanoo schreef op zondag 4 april 2021 @ 12:52:
Een firmware probleem mag het niet zijn, Slaesh flasht al hun USB sticks met firmware voor Z2M, tenzij anders aangegeven.
Net voor de zekerheid gedaan, maar ik krijg hetzelfde resultaat.koksie schreef op zondag 4 april 2021 @ 13:38:
[...]
Toen ik mijn Slaesh binnenkreeg (eind vorig jaar) moest ik die wel eerst flashen met de juiste firmware, ook al had ik in m'n bestelling aangevinkt dat ik zigbee2mqtt voorgeinstalleerd wilde krijgen. Ik kreeg de stick met geen mogelijkheid aan de praat, totdat ik de firmware geflashed had. Ik raad je aan dat ook te proberen.
EDIT: Oudere firmware gepakt op de stick. Nu werkt die.
[ Voor 5% gewijzigd door Amanoo op 04-04-2021 17:09 ]
Iemand hier toevallig ook met een Sonoff motion sensor SNZB-03 ?
Zodra deze even geen antwoord (Ack) krijgt bij een motion detected, haakt deze sensor af. Doe het pas weer als deze een stuk dichter bij de coordinator wordt geplaatst.
Dit terwijl mijn Xiaomi motion sensor het prima doet op dezelfde locatie.
De Sonoff doet het even een paar keer en haakt dan vrij snel al af.
Iemand dezelfde of andere ervaring ?
Zodra deze even geen antwoord (Ack) krijgt bij een motion detected, haakt deze sensor af. Doe het pas weer als deze een stuk dichter bij de coordinator wordt geplaatst.
Dit terwijl mijn Xiaomi motion sensor het prima doet op dezelfde locatie.
De Sonoff doet het even een paar keer en haakt dan vrij snel al af.
Iemand dezelfde of andere ervaring ?
@Amanoo Mijn nieuwe stick wilde zigbee2mqtt ook niet starten met de laatse versie 1.18.1
Ik moest
Ik heb deze handleiding ongeveer gevolgd https://github.com/Koenkk...51#issuecomment-684003951 behalve het flashen van de stick.
Ik moest
code:
verwijderen uit de config.1
| zigbee_shepherd_devices: true |
Ik heb deze handleiding ongeveer gevolgd https://github.com/Koenkk...51#issuecomment-684003951 behalve het flashen van de stick.
Ik zag die optie er zo gauw niet in staan. Maar ik heb nog wel een paar herinstallaties gedaan, misschien heeft de nieuwe versie standaard die instelling niet meer. Ik zit nu weer met de nieuwste firmware (maar wel een paar commits geleden, als het goed is is dat slechts een naamwijziging) en Z2M Edge. Momenteel zie ik het niet meer klagen. Lijkt toch iets met Z2M mis misschien. Of toch de firmware een beetje? Misschien beiden een beetje. Het is lastig precies te pinpointen. Het werkt allemaal een beetje, maar toch soms ook echt niet.habbekrats schreef op zondag 4 april 2021 @ 20:48:
@Amanoo Mijn nieuwe stick wilde zigbee2mqtt ook niet starten met de laatse versie 1.18.1
Ik moestcode:verwijderen uit de config.
1 zigbee_shepherd_devices: true
Ik krijg nog niet mijn Hue lamp aan het joinen, maar ik weet niet zeker of het aan de lamp licht, of dat de stick nog steeds iets raars doet. En die wil ik eigenlijk als eerste hebben, anders gaan lampen die verder weg zijn met de stick willen verbinden, en in mijn ervaring willen die dan heel moeilijk de mesh hervormen als die eenmaal is ingesteld.
EDIT: Toch maar de andere lampen proberen ook aan te koppelen. Maar tot nog toe geen geluk. Noch met Z2M, noch met Z2M Edge, noch met ZHA. Maar de software beweert wel dat het werkt. Ik krijg geen errors.
[ Voor 7% gewijzigd door Amanoo op 04-04-2021 23:13 ]
kan een IEEE address van een apparaat wijzigen?
Ik ben dus van stick gewijzigd en sommige lampen en motion sensors worden met een andere IEEE adres weer toegevoegd. Ik heb wel het Pan_id gewijzigd, maar ik ging er van uit dat het IEEE adres uniek was?
Ik ben dus van stick gewijzigd en sommige lampen en motion sensors worden met een andere IEEE adres weer toegevoegd. Ik heb wel het Pan_id gewijzigd, maar ik ging er van uit dat het IEEE adres uniek was?
Ik krijg momenteel nog steeds geen een verbinding tussen mijn CC2652 stick van Slaesh en de lampen en knoppen. De stick wordt nu wel consistent geaccepteerd door Z2M via Home Assistant. Maar ik weet niet waarom ik nergens verbinding mee krijg. Met de stick zelf kan ik communiceren, maar daar houdt het tot nu toe ook mee op.
En je hebt netjes join op true staan, en je reset je lampen zodat ze op je nieuwe netwerk kunnen komen?Amanoo schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 01:45:
Ik krijg momenteel nog steeds geen een verbinding tussen mijn CC2652 stick van Slaesh en de lampen en knoppen. De stick wordt nu wel consistent geaccepteerd door Z2M via Home Assistant. Maar ik weet niet waarom ik nergens verbinding mee krijg. Met de stick zelf kan ik communiceren, maar daar houdt het tot nu toe ook mee op.
Zijn er al mensen die van Ali/Banggood de nieuwe *12* variant van de Aqara sensoren hebben ontvangen?
Ik heb in februari nog besteld en gewoon de *11* variant ontvangen!
@Amanoo Ander Pan ID gekozen dan voorheen?
Uiteraard, dat had ik wel.Mars Warrior schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:46:
[...]
En je hebt netjes join op true staan, en je reset je lampen zodat ze op je nieuwe netwerk kunnen komen?
Ik had net nog wel het standaard Pan ID. Ik heb het net veranderd naar iets nieuws, en nu krijg ik wat rare klachten van de software. Volgens mij heb ik het al eerder wel met een ander ID geprobeerd. Maar het is nogal gevoelig voor het veranderen van Pan ID. Ik kom er zo nog op terug. Momenteel blijft het maar roepen dat het net nieuw veranderde Pan ID in gebruik is. Het nooit eerder gebruikte Pan ID.
Edit: kanaal veranderd, de stick wordt weer geaccepteerd.
Edit2: nog steeds geen joins. Er komt niets binnen.
[ Voor 33% gewijzigd door Amanoo op 06-04-2021 15:58 ]
@Amanoo Mijn grootste neiging zou om even kaal te beginnen (zie hieronder). Maar ik heb zelf ook wat problemen gehad met Zigbee2MQTT waar dingen niet wilde joinen. Dit was opgelost toen ik van 1.18.1-1 terug ben gegaan naar 1.17.1-4. Ondertussen heeft er ook een rare switch van repo plaats gevonden en is ondertussen 1.18.2-1 uit. Een update hiernaartoe heb ik nog niet gedaan / getest.
Om "op te ruimen":
- Stop Zigbee2MQTT
- maak even copy van de Zigbee2MQTT map als backup
- verwijder configuration.yaml, database.db en de backups daarvan
- reset config in de addon
- Stel je config opnieuw in (path naar stick, nieuw panid en als je nog default netwerkkey gebruikte is dit ook moment om hem aan te passen)
- Save config en start addon
- Via webinterface permit join
Om "op te ruimen":
- Stop Zigbee2MQTT
- Stel je config opnieuw in (path naar stick, nieuw panid en als je nog default netwerkkey gebruikte is dit ook moment om hem aan te passen)
Slaesh werkte door een bug niet met 1.18.1, daar is 1.18.2 voor uitgebracht.
Ik heb wel een aantal kale beginnen geprobeerd. Ik weet niet zo gauw hoe je hebt gedowngraded? Maar zo'n opruiming kan altijd. Ik heb er net dus maar 1 uitgevoerd, op de manier die jij beschrijft, maar op dit moment roept hij "Error: Coordinator failed to start, probably the panID is already in use, try a different panID or channel". Ik weet zeker dat ik de Pan ID nooit eerder heb gebruikt. Kanaal veranderd, zelfde gezeik.Septillion schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:16:
@Amanoo Mijn grootste neiging zou om even kaal te beginnen (zie hieronder). Maar ik heb zelf ook wat problemen gehad met Zigbee2MQTT waar dingen niet wilde joinen. Dit was opgelost toen ik van 1.18.1-1 terug ben gegaan naar 1.17.1-4. Ondertussen heeft er ook een rare switch van repo plaats gevonden en is ondertussen 1.18.2-1 uit. Een update hiernaartoe heb ik nog niet gedaan / getest.
Om "op te ruimen":
- Stop Zigbee2MQTT
Ik heb net een hele nieuwe VM gestart, en nu zie ik inderdaad die vreemde switch. Die zag ik op de oude VM niet. Ik had toch op reload gedrukt. Vreemd. Opnieuw weer errors. Uiteindelijk een paar keer herstart, beetje met USB poort staan wisselen, en het werkt. Even kijken wat er gebeurt als ik weer een reboot doe en een oude poort pak: resultaat, het stopt met werken. Applicatie start wel, maar weer geen verbinding. De nieuwe is aan de zijkant van de computerkast, waar de stick behoorlijk in de weg zit. Terug naar de USB poort aan de zijkant, en het werkt weer.
Ik denk dat ik erachter ben wat er mis was. Een heel samenspel aan issues, dat was er mis.
- Mijn USB controller voor de poorten achterop de computer is kut
- 1.18.1 heeft een bug zoals @koksie noemde
- Mijn repo's werden niet goed geüpdated waardoor ik geen 1.18.2 binnenkreeg
- Mogelijk wat slecht geflashte firmware op de stick, nadat ik zelf flashte werkte het ineens iets beter
Eigenlijk moet ik nu weer Z2M dingen van de nieuwe VM naar de oude zien te transplanteren. En waarschijnlijk moet ik de stick aan een interne USB header zien te hangen. EDIT: De controller van mijn interne USB 2.0 is dus ook kut. Ik heb echt 2 poorten die willen en die zitten allebei op een onmogelijke plek.
[ Voor 3% gewijzigd door Amanoo op 07-04-2021 03:10 ]
Helaas. Hier ook alleen de oudere variant.Mars Warrior schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:47:
Zijn er al mensen die van Ali/Banggood de nieuwe *12* variant van de Aqara sensoren hebben ontvangen?
@Amanoo Volgens mij heb je grotendeels in hetzelfde schuitje gezeten als ik en worden dingen nu ook duidelijker.
En volgens mij is de grootste reden de rare switch van repo. Ik snap echt niet waarom dat niet gewoon fatsoenlijk gecommuniceerd is.
Maar volgens mij is de 1.18.1 uit de oude (danielwelch) repo helemaal geen Zigbee2MQTT 1.18.1... Ging toen ook rommeling. 1.18.1 van Zigbee2MQTT was uit maar kreeg toen geen melding van addon update. Toen kwam ik achter de nieuwe repo maar had geen zin om te klooien. Niet veel later kwam er toch een update melding van de addon (via oude repo) en heb ik een update gedaan. Ondertussen zie ik de update via de oude repo nog, staan er ook nog commits die verwijzen naar 1.18.1 maar is laatste release daar 1.17.0.1. Dus volgens mij is 1.18.1 nooit echt uitgerold via de oude repo.
En ook ik ben toen twee dagen bezig geweest om de boel aan de praat te krijgen toen ik de Slaeh's binnen kreeg. En heb toen uiteindelijk een downgrade gedaan door een snapshot teug te zetten.
Maar nu ik dit zo gelezen heb ga ik denk ik vanavond ofzo toch maar een poging doen om de repo te wisselen (met weer een snapshot in de hand) om te kijken of 1.18.2 (of eigenlijk 1.18.1, want daar zit de fix in) dan wel gewoon werkt.
Maar volgens mij is de 1.18.1 uit de oude (danielwelch) repo helemaal geen Zigbee2MQTT 1.18.1... Ging toen ook rommeling. 1.18.1 van Zigbee2MQTT was uit maar kreeg toen geen melding van addon update. Toen kwam ik achter de nieuwe repo maar had geen zin om te klooien. Niet veel later kwam er toch een update melding van de addon (via oude repo) en heb ik een update gedaan. Ondertussen zie ik de update via de oude repo nog, staan er ook nog commits die verwijzen naar 1.18.1 maar is laatste release daar 1.17.0.1. Dus volgens mij is 1.18.1 nooit echt uitgerold via de oude repo.

Maar nu ik dit zo gelezen heb ga ik denk ik vanavond ofzo toch maar een poging doen om de repo te wisselen (met weer een snapshot in de hand) om te kijken of 1.18.2 (of eigenlijk 1.18.1, want daar zit de fix in) dan wel gewoon werkt.
@Septillion @Amanoo Ik heb een paar week terug zltten klooien met hetzelfde. Config bewaard daarna gewoon de hele zigbee2mqtt weggegooid (uninstall). Ook alle mappen weggeooid waar nog iets van zigbee2mqtt te vinden was. Daarna weer geïnstalleerd uit de addon store en config weer terug gezet.
Een vraag van mijn kant. Ik heb de CC2531 stick voor mijn huisdomotica. In totaal zit ik nu op zo'n 25 apparaten en ik heb de source_routing firmware in gebruik. Een best groot deel van alle apparaten zijn ook routers dus bereik is eigenlijk nergens een probleem.
Toch heb ik soms wel eens wat probleempjes, pas geleden wilden bijvoorbeeld een paar rolluiken (die via een xiaomi zigbee relay werken) niet naar beneden omdat hij iets van een "no_route" error gaf. Blijkbaar was de oplossing om deze relays even van stroom te ontkoppelen. Toch is het geloof ik niet perse een probleem in de relay.
Is het met een stick zoals die van Slaesh beter? Is dat het geld waard? voor de WAF factor is het wel van belang dat alles gewoon altijd werkt... Maar ik weet niet wat ik kan verbeteren.
Toch heb ik soms wel eens wat probleempjes, pas geleden wilden bijvoorbeeld een paar rolluiken (die via een xiaomi zigbee relay werken) niet naar beneden omdat hij iets van een "no_route" error gaf. Blijkbaar was de oplossing om deze relays even van stroom te ontkoppelen. Toch is het geloof ik niet perse een probleem in de relay.
Is het met een stick zoals die van Slaesh beter? Is dat het geld waard? voor de WAF factor is het wel van belang dat alles gewoon altijd werkt... Maar ik weet niet wat ik kan verbeteren.
Oost west, 127.0.0.1 best!
@geerttttt Mijn ervaring heeft geleerd dat je ergens tussen de 20 en 40 devices tegen de limieten loopt van de CC2531. Wat dit limiet is hangt sterk van van de gebruikte devices en hoeveel verkeer ze genereren. Je hebt dat niet opeens geen bereik ofzo maar dan gaan er dus wel eens wat pakketten verloren. Klinkt een beetje of jij dat nu ook hebt maar zeker weten doe ik het niet.
nee, ik weet het niet. Ik heb joining uit, in database geen vreemde entries, maar toch, elke 30 seconden ongeveer dit:Septillion schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:54:
@sander817 Dat zou me niet verbazen. Als ze leeg zijn en alleen berichten beginnen of te zwak zenden kan ik me voorstellen dat de coördinator troep langs ziet komen. Zou van die units dus eens de batterij er echt uit halen en kijken of het weg is.
code:
1
2
3
| Apr 07 16:28:54 rpi3.local npm[581]: Zigbee2MQTT:warn 2021-04-07 16:28:54: Received message from unsupported device with Zigbee model 'undefined' and manufacturer name 'undefined' Apr 07 16:28:54 rpi3.local npm[581]: Zigbee2MQTT:warn 2021-04-07 16:28:54: Please see: https://www.zigbee2mqtt.io/how_tos/how_to_support_new_devices.html. A |
dit is mijn config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| homeassistant: true permit_join: false mqtt: base_topic: zigbee2mqtt server: 'mqtt://192.168.1.218:1883' serial: port: >- /dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_slae.sh_cc2652rb_stick_-_slaesh_s_iot_stuff_00_12_4B_00_21_CC_04_99-if00-port0 disable_led: false advanced: log_level: info pan_id: 6760 channel: 25 devices: '0x00124b0018e1ab0e': friendly_name: cc2531_router |
[ Voor 20% gewijzigd door sander817 op 07-04-2021 16:39 ]
@sander817 Ik doelde vooral de batterij uit de devices te halen die mogelijk leeg/zwak zijn.
ik heb alle batterijen vervangen, ze werken zoals ze horen
wel heb ik af en toe dit:
dat is deze schakelaar
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dBWN5wm
wel heb ik af en toe dit:
code:
1
2
3
4
| Apr 07 16:40:31 rpi3.local npm[32612]: Zigbee2MQTT:error 2021-04-07 16:40:31: Failed to configure '2_knops_gordijnschakelaar', attempt 1 (Error: Bind 0xbc33acfffe6be6d3/1 genPowerCfg from '0x00124b0021cc0499/1' failed (AREQ - ZDO - bindRsp after 10000ms) Apr 07 16:40:31 rpi3.local npm[32612]: at Timeout._onTimeout (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/zigbee-herdsman/dist/utils/waitress.js:67:35) Apr 07 16:40:31 rpi3.local npm[32612]: at listOnTimeout (internal/timers.js:554:17) Apr 07 16:40:31 rpi3.local npm[32612]: at processTimers (internal/timers.js:497:7)) |
dat is deze schakelaar
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dBWN5wm
@sander817 Zou proberen die '2_knops_gordijnschakelaar' even opniew te koppelen.
@habbekrats Yeah, net ook update gedaan en alles lijkt nog te werken
Oude repo eruit gegooid, nieuwe erin, oude addon gestopt, install van nieuwe addon, copy-past van de config uit de oude en gaan
@habbekrats Yeah, net ook update gedaan en alles lijkt nog te werken
code:
1
| Zigbee2MQTT:error 2021-04-08 21:15:04: Not connected to MQTT server! |
poort 1883 is ook onbereikbaar, dit is opgetreden na een full upgrade
Ik heb al meerdere herstarts geprobeerd.
Hoe kan ik het oplossen?
mosquitto version 2.0.10
https://www.rouwette.com/
Glazen bol is stuk, dus kun je misschien verklappen wat je hebt gedaan en wat je precies geupgrade hebt?
sudo apt updateHmmbob schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:04:
Glazen bol is stuk, dus kun je misschien verklappen wat je hebt gedaan en wat je precies geupgrade hebt?
sudo apt full-upgrade
onder tussen mosquitto opnieuw geinstalleerd en zigbee2mqtt domoticz plugin geupdate maar nog geen succes
Je mosquitto config ook nagekeken? Juiste users aangemaakt?
Moet zeggen dat het er nog niet veel duidelijker op is geworden.
Moet zeggen dat het er nog niet veel duidelijker op is geworden.
Een full-upgrade kan ook softwre verwijderen, en dus je hele installatie kapot maken...Rouwette schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:20:
[...]
sudo apt update
sudo apt full-upgrade
onder tussen mosquitto opnieuw geinstalleerd en zigbee2mqtt domoticz plugin geupdate maar nog geen succes
Als je al erachter bent dat de poort van Mosquito onbereikbaar is dan zit je hier verkeerdRouwette schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:27:
code:
1 Zigbee2MQTT:error 2021-04-08 21:15:04: Not connected to MQTT server!
poort 1883 is ook onbereikbaar, dit is opgetreden na een full upgrade![]()
Hoe kan ik het oplossen?
mosquitto version 2.0.10
In any case. Waarschijnlijk draaide je tot nu toe Mosquito 1.x. Met de update naar 2.0 waren er, uiteraard, breaking changes. En issue waar ik toen zelf tegenaan liep was dat 1.x by default op alle netwerkinterfaces / IP adressen deed luisteren (en dus bereikbaar was). Bij 2.0 is dit aangepast zodat deze, standaard, nog alleen luistert op 127.0.0.1. Waarschijnlijk zit daar dus het issue en moet je even de config file aanpassen om weer te luisteren op alle/meer IP adressen.
Ik draai mosquitto in docker en had een mismatch tussen de config (poort 1884) en docker port (1883). Check dit goed 😀Rouwette schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:27:
code:
1 Zigbee2MQTT:error 2021-04-08 21:15:04: Not connected to MQTT server!
poort 1883 is ook onbereikbaar, dit is opgetreden na een full upgrade![]()
Hoe kan ik het oplossen?
mosquitto version 2.0.10
Daarnaast is 2.x veel stricter met authenticatie, check dit dus goed!
Dit is mijn mosquitto.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| persistence true persistence_location /mosquitto/data log_dest file /mosquitto/log/mosquitto.log per_listener_settings false listener 1883 password_file /mosquitto/config/passwd.conf allow_anonymous false #log_type debug log_type error log_type warning log_type notice log_type information |
Een user toevoegen aan passwd.conf kam met dit: mosquitto_passwd <password file> <username>
Hier zou het mee moeten lukken 😀
Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Dat is het inderdaad! Ik gebruikte verschillende plugins die luisterde naar Localhost en het werkelijke ip.RobertMe schreef op donderdag 8 april 2021 @ 23:13:
[...]
Als je al erachter bent dat de poort van Mosquito onbereikbaar is dan zit je hier verkeerd
In any case. Waarschijnlijk draaide je tot nu toe Mosquito 1.x. Met de update naar 2.0 waren er, uiteraard, breaking changes. En issue waar ik toen zelf tegenaan liep was dat 1.x by default op alle netwerkinterfaces / IP adressen deed luisteren (en dus bereikbaar was). Bij 2.0 is dit aangepast zodat deze, standaard, nog alleen luistert op 127.0.0.1. Waarschijnlijk zit daar dus het issue en moet je even de config file aanpassen om weer te luisteren op alle/meer IP adressen.
Nu alles naar 127.0.0.1 en het werkt weer. Nu nog even kijken of ik waardes door krijg van de zigbee devices.
-Edit- ik moest de aqara devices resetten
Ik heb nu twee rookmelders (JTYJ-GD-01LM/BW) en als ik er 1 trigger door middel van een testspray gaat de tweede niet af. Hoe heb jij dat voor elkaar gekregen?DjAntoon schreef op maandag 15 maart 2021 @ 20:36:
[...]
Met wat rook gaat hij niet zo snel af (Is wel nog instelbaar via zigbee) maar de vrouw wil met koken wel eens wat stoom vrij laten komen, dan duurt het niet lang. De andere melders in huis nemen het ook over, dus dan gaat het wel tekeer.
PSN: PcDCch
Nu ik in huis bijna alle verlichting aanstuur via zigbee2mqtt is er ook een behoorlijke afhankelijkheid ontstaan. Daarom wil ik gebruik gaan maken van docker images om bij een crash de downtime zo kort mogelijk te laten zijn. Graag zou ik Zigbee2mqtt, Node-Red, MQTT en OpenVPN als docker images draaien op mijn Raspbery Pi 4 8GB met SSD. Nu heb ik al wat Docker images draaien om mee te spelen en weet in de basis hoe het werkt. Nu blijf ik alleen toch met wat vragen zitten voordat ik hier aan wil beginnen. Kan ik nou het beste Docker stack of compose gebruiken en hoe communiceert een zigbee2mqtt image met een mqtt image? Iemand hier die een soort gelijke setup heeft opgezet en wat is je ervaring hiermee.
"Docker Stack" wordt gebruik als je een "Docker Swarm" hebt. Dus meerdere hosts waar je een Docker cluster (Swarm) mee gebouwd hebt. Als je dat niet hebt gebruik je "Docker Compose".
In de onderlinge communicatie heb ik me nog niet echt verdiept maar vond wel onderstaande:
https://stackoverflow.com...cal-hos/41101432#41101432
Maar tussen zigbee2mqtt en mqtt zou ik zeggen: <host-ip>:1883 ??
In de onderlinge communicatie heb ik me nog niet echt verdiept maar vond wel onderstaande:
https://stackoverflow.com...cal-hos/41101432#41101432
Maar tussen zigbee2mqtt en mqtt zou ik zeggen: <host-ip>:1883 ??
Ik heb ook een rPi 4, 4GB met SSD draaien met een stapeltje docker images (Home-Assistant, z2m, mqtt en mariadb (en een paar andere niet relevante images). Tot nu toe werkt het super!rorie schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:34:
Nu ik in huis bijna alle verlichting aanstuur via zigbee2mqtt is er ook een behoorlijke afhankelijkheid ontstaan. Daarom wil ik gebruik gaan maken van docker images om bij een crash de downtime zo kort mogelijk te laten zijn. Graag zou ik Zigbee2mqtt, Node-Red, MQTT en OpenVPN als docker images draaien op mijn Raspbery Pi 4 8GB met SSD. Nu heb ik al wat Docker images draaien om mee te spelen en weet in de basis hoe het werkt. Nu blijf ik alleen toch met wat vragen zitten voordat ik hier aan wil beginnen. Kan ik nou het beste Docker stack of compose gebruiken en hoe communiceert een zigbee2mqtt image met een mqtt image? Iemand hier die een soort gelijke setup heeft opgezet en wat is je ervaring hiermee.
Ik gebruik "docker run" voor mijn images. Ik heb een /data/docker directory gemaakt waarin ik per app config/database/logging beschikbaar maak. Deze back ik ook up op Dropbox. Als de Pi of SSD dus een keer crashed, kan ik deze terugzetten, docker run draaien en alles doet het weer.
Om het voor mezelf makkelijk te maken heb ik alle "docker run" commando's in een bestand gezet. Dit is een voorbeeldje hoe ik het gebruik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| # Home-Assistant docker run -d --log-opt max-size=10m --log-opt max-file=3 --restart always --name="ha-dev" -v /data/docker-data/homeassistant:/config -v /etc/letsencrypt:/config/letsencrypt:ro -v /etc/localtime:/etc/localtime:ro --net=host homeassistant/raspberrypi3-homeassistant:2021.4.3 # MariaDB docker run \ --name=mariaha-dev \ -e PUID=1000 \ -e PGID=1000 \ -e MYSQL_ROOT_PASSWORD=ha-sql-root-pw \ -e TZ=Europe/Amsterdam \ -e MYSQL_DATABASE=ha-db \ -e MYSQL_USER=<<myusername>> \ -e MYSQL_PASSWORD=<<mypassword>> \ -p 3306:3306 \ -v /data/docker-data/mariadb/etc:/etc/mysql \ -v /data/docker-data/mariadb/db:/var/lib/mysql \ --restart unless-stopped \ -d tobi312/rpi-mariadb:10.3 # Zigbee2mqtt docker run -d --name zigbee2mqtt-dev --restart always --network host -v /data/docker-data/zigbee2mqtt:/app/data -v /data/docker-data/generic/etc/resolv.conf-docker:/etc/resolv.conf --device=/dev/ttyUSB0 koenkk/zigbee2mqtt:1.18.2 # Mosquitto docker run -d --restart always --name="mqtt-dev" -p 1883:1883 -p 9002:9002 -v /data/docker-data/mosquitto/config:/mosquitto/config -v /data/docker-data/mosquitto/data:/mosquitto/data -v /data/docker-data/mosquitto/log:/mosquitto/log arm32v6/eclipse-mosquitto:2.0.9 |
Door --network host te gebruiken is de app gewoon bereikbaar op de poort, net als "-p 1883:1883".
In de configs point ik gewoon naar het IP van de Pi en de betreffende poort en het werkt.
Standaard noem ik ze dus -dev. Als het werkt rename ik ze naar -prod.
Als ik er een ga upgraden, stop ik de -prod, zet ik "restart always" uit, en rename ik hem naar het versie nummer. Vervolgens haal ik de laatste versie binnen welke dus weer -dev heet. Als deze niet (goed) werkt kan ik binnen 10 sec naar de vorige versie terug.
Succes!
Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Kun je dan niet beter naar docker-compose kijken?daxy schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:55:
Ik gebruik "docker run" voor mijn images. (...)
Om het voor mezelf makkelijk te maken heb ik alle "docker run" commando's in een bestand gezet. Dit is een voorbeeldje hoe ik het gebruik:
Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe docker-compose werkt 😀. Ik ben verder geen Docker expert, dus ben al blij dat ik het heb draaien, haha. Ik zal daar zeker eens naar kijken.Hmmbob schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:56:
[...]
Kun je dan niet beter naar docker-compose kijken?
Mijn docker-compose voor dezelfde opstelling:daxy schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:58:
[...]
Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe docker-compose werkt 😀. Ik ben verder geen Docker expert, dus ben al blij dat ik het heb draaien, haha. Ik zal daar zeker eens naar kijken.
(ik doe wat afwijkens met mijn netwerk icm een reverse proxy, je kan ook gewoon network_mode: host gebruiken dus staar je daar niet op blind)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
| # docker-compose.yaml version: "3" services: homeassistant: image: homeassistant/home-assistant container_name: homeassistant restart: unless-stopped depends_on: - mqtt - zigbee2mqtt - db networks: - homeassistant_frontend - homeassistant_backend ports: - 8300:8300 # Emulated hue volumes: - /etc/localtime:/etc/localtime:ro - /home/bob/docker/smarthome/homeassistant:/config - /home/bob/docker/smarthome/homeassistant/media:/media mqtt: container_name: mqtt image: eclipse-mosquitto restart: unless-stopped networks: - homeassistant_backend environment: - TZ=Europe/Amsterdam volumes: - /home/bob/docker/smarthome/mosquitto/config:/mosquitto/config - /home/bob/docker/smarthome/mosquitto/data:/mosquitto/data:rw - /home/bob/docker/smarthome/mosquitto/log:/mosquitto/log:rw zigbee2mqtt: container_name: zigbee2mqtt image: koenkk/zigbee2mqtt restart: unless-stopped depends_on: - mqtt networks: - homeassistant_backend ports: - 8080:8080 # Frontend environment: - TZ=Europe/Amsterdam volumes: - /home/bob/docker/smarthome/zigbee2mqtt:/app/data - /etc/localtime:/etc/localtime:ro - /etc/timezone:/etc/timezone:ro devices: - /dev/zigbee:/dev/zigbee db: container_name: db image: mariadb restart: unless-stopped networks: - homeassistant_backend volumes: - /home/bob/docker/smarthome/db:/var/lib/mysql - /etc/localtime:/etc/localtime:ro - /etc/timezone:/etc/timezone:ro environment: MYSQL_ROOT_PASSWORD: "<knip>" TZ: "Europe/Amsterdam" networks: homeassistant_frontend: external: name: homeassistant_frontend homeassistant_backend: name: homeassistant_backend |
Deze docker-compose.yaml staat in de map /home/bob/docker/smarthome. Config van alle containers staat in submapjes hiervan (en ik maak een backup van de hele /home/bob/docker map). Nieuwe images pullen doe je met "docker-compose pull", containers opnieuw bouwen met "docker-compose up -d"
Veel overzichtelijker dan die losse commando's op de CLI
[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 14-04-2021 10:07 ]
Als je eenvoudig wil starten zou ik hier eens naar kijken. Werkt eenvoudig en snel:rorie schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:34:
https://sensorsiot.github...ted/#download-the-project
Ik gebruik het zelf ook, erg handig.
PSN: PcDCch
iemand het volgende wel eens mee gemaakt?
Zigbee2mqtt draait (1.18.2) en ik kan via HASS en de Zigbee2MQTT website dingen schakelen en reageren ook goed.
Echter ik wilde iets in de logs nakijken en deed dit via de UI:
"You don't have any logs"
Dus ik de log folder kijken en daar worden steeds nieuwe log files gestart met dit er in:
error 2021-04-14 17:38:03: Error while starting zigbee-herdsman
En minuut later weer een nieuwe log entry. Maar ondertussen, blijft zigbee2mqtt gewoon goed draaien?
En als ik de zigbee2mqtt docker heb gestopt is de UI ook niet toegankelijk.
En toch blijven er log folders aangemaakt worden. als ik "docker ps" bekijk draait er toch echt geen zigbee2mqtt.
Hoe kan dit proces toch nog actief zijn....?
Zigbee2mqtt draait (1.18.2) en ik kan via HASS en de Zigbee2MQTT website dingen schakelen en reageren ook goed.
Echter ik wilde iets in de logs nakijken en deed dit via de UI:
"You don't have any logs"
Dus ik de log folder kijken en daar worden steeds nieuwe log files gestart met dit er in:
error 2021-04-14 17:38:03: Error while starting zigbee-herdsman
En minuut later weer een nieuwe log entry. Maar ondertussen, blijft zigbee2mqtt gewoon goed draaien?
En als ik de zigbee2mqtt docker heb gestopt is de UI ook niet toegankelijk.
En toch blijven er log folders aangemaakt worden. als ik "docker ps" bekijk draait er toch echt geen zigbee2mqtt.
Hoe kan dit proces toch nog actief zijn....?
[ Voor 19% gewijzigd door trekker22 op 14-04-2021 20:15 ]
@trekker22 De interface laat pas logs zien vanaf het moment dat je de webinterface opent en open laat. Dus die melding is niet zo gek. Maar gezien je andere observatie, weet je zeker dat je maar één Zigbee2MQTT instantie hebt? Wat is je install methode?
Docker. Maar daar heb ik een probleem mee, al een tijdje. Na reboot en ga in portainer stond er alleen een zigbee2mqtt te draaien.Septillion schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:25:
@trekker22 De interface laat pas logs zien vanaf het moment dat je de webinterface opent en open laat. Dus die melding is niet zo gek. Maar gezien je andere observatie, weet je zeker dat je maar één Zigbee2MQTT instantie hebt? Wat is je install methode?
En die er uit gegooid en nogmaals reboot;
Dan geeft docker ps aan dat er niks draait, maar ik kan wel Hass, sonarr Emby benaderen?
Als ik dan een
Service docker restart doe, is de status van docker ineens wel correct...
dus daar zit ergens iets mis.
Mm, mja, dan moet je denk ik wachten op een Docker expert. @Hmmbob?

Wut wut wut? Riep u?Septillion schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:35:
Mm, mja, dan moet je denk ik wachten op een Docker expert. @Hmmbob?
Even snel terug gelezen, maar dit is wel een gekke use case. Portainer verbind normaal met de "Docker socket", en zou dus 100% inzicht moeten zijn in wat er draait. Dat daar verschil in zit is heel gek.....
Heb je altijd alles in Docker gedraaid, of ook op andere manieren geïnstalleerd?
Heeft er iemand ervaring met deze sirene:
https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_?
Deze spreekt me aan omdat ie op netvoeding kan (via USB, voornaamste reden) en een ingebouwde temperatuur en humidity sensor zou hebben, daarnaast is ie goedkoper dan deze https://www.zigbee2mqtt.io/devices/TS0216.html
Ik vind 'm niet terug in de lijst met supported devices, dus ik ben benieuwd of iemand 'm aan de praat heeft gekregen.
Verder ook benieuwd of iemand ervaring heeft met deze thermostaatkranen: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/TS0601_thermostat.html
Werkt dat een beetje goed of is het too good to be true?
https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_?
Deze spreekt me aan omdat ie op netvoeding kan (via USB, voornaamste reden) en een ingebouwde temperatuur en humidity sensor zou hebben, daarnaast is ie goedkoper dan deze https://www.zigbee2mqtt.io/devices/TS0216.html
Ik vind 'm niet terug in de lijst met supported devices, dus ik ben benieuwd of iemand 'm aan de praat heeft gekregen.
Verder ook benieuwd of iemand ervaring heeft met deze thermostaatkranen: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/TS0601_thermostat.html
Ik kan je niet helpen met je vraag, maar zat er wel toevallig van de week ook naar te kijken. Een andere die ik tegenkwam was deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005002368301313.html Heb jij een speciale reden om voor die andere te kiezen? Deze vond ik er iets moderner uitzien, met zo'n schermpje erop.koksie schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:02:
Die waarnaar ik linkte wordt sowieso ondersteund door zigbee2mqtt, die uit jouw link nog niet vziw. Die waarnaar ik linkte zou in het witte van de knop de temp etc tonen, vind ik op zich mooier dan een schermpje. Maar dat is smaak natuurlijk.
Kan er iemand mij een beetje op de goede weg zetten want ik ben al sinds vrijdag aan het klooien met een rookmelder die ik maar niet goed krijg. Het gaat om een fireAngel met een ZB-module.
Ik draai HomeAssistant en heb zigbee2mqqt geinstalleerd en al verschillende Trust smarthome producten succesvol aangemeld maar als ik mijn FireAngel rookmelder aanmeld krijg ik de melding
Zigbee2MQTT:info 2021-04-18 07:53:31: rookmelder familiekamer (0x00155f00dcba1326): Not supported (EndDevice)
Device type
EndDevice
Zigbee model
Support status
Unsupported
IEEE address
0x00155f00dcba1326
Network address
0xE9EB
Power source
Interview completed
No
Nu ben ik al 2 dagen aan het proberen de rookmelder via de link https://www.zigbee2mqtt.i..._support_new_devices.html
de rookmelder succesvol te integreren maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet wijs uit geraak en vind geen how to waar ik iets van snap
Hoe moet ik hieraan beginnen?
alvast bedankt
Ik draai HomeAssistant en heb zigbee2mqqt geinstalleerd en al verschillende Trust smarthome producten succesvol aangemeld maar als ik mijn FireAngel rookmelder aanmeld krijg ik de melding
Zigbee2MQTT:info 2021-04-18 07:53:31: rookmelder familiekamer (0x00155f00dcba1326): Not supported (EndDevice)
Device type
EndDevice
Zigbee model
Support status
Unsupported
IEEE address
0x00155f00dcba1326
Network address
0xE9EB
Power source
Interview completed
No
Nu ben ik al 2 dagen aan het proberen de rookmelder via de link https://www.zigbee2mqtt.i..._support_new_devices.html
de rookmelder succesvol te integreren maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet wijs uit geraak en vind geen how to waar ik iets van snap
Hoe moet ik hieraan beginnen?
alvast bedankt
Dit zou 'm zo op het oog moeten zijn: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/GS361A-H04.html, toch? Wat mooier is moet iedereen inderdaad zelf weten!koksie schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 23:47:
Die waarnaar ik linkte wordt sowieso ondersteund door zigbee2mqtt, die uit jouw link nog niet vziw. Die waarnaar ik linkte zou in het witte van de knop de temp etc tonen, vind ik op zich mooier dan een schermpje. Maar dat is smaak natuurlijk.
Yes die gebruik ik. Ik ben er niet heel erg blij mee maar moet zeggen dat ik sinds die geïnstalleerd is de verwarming nog maar een keer of 3 handmatig heb ingesteld.koksie schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:02:
Dingen om rekening mee te houden:
1. De batterijen lijken niet lang mee te gaan. Niet heel gek als ze een motor moeten aandrijven. Hoe lang...daar ben ik nog niet uit. Ben nu 2 paar verder, die waren niet helemaal vol. Nu zitten er een paar van IKEA in, die waren vol op 2*1,6V. Even zien hoe lang die het doen. Rond 2*1,35V lijkt het voorbij. Zou geen gek idee zijn om er netvoeding op te zetten als dat netjes weg te werken is.
2. Het smart gedeelte zit hoofdzakelijk in het ding zelf. Je kan niet zeggen van ja doe maar 60% open (dus zoals je met de hand altijd kan draaien van 0-5). Nee, het is vol open of vol dicht of een van de preset keuzes, zoals een rooster met x graden op tijd yy:zz. Of je stelt zelf een referentietemperatuur in... Dan gaat het ding zelf bepalen hoever de radiator wordt gedraaid.
3. De ingebouwde temperatuursensor vind ik wat twijfelachtig. Toen de radiator wat bedekt was met kleding leek het alsof die sensor behoorlijk beïnvloed werd...hogere temperatuur. Goed mogelijk dat dit aan mij ligt.
4. Ik denk dat je hem wel 'extern slim' kan maken door een eigen schema te maken voor de dingen die je kan instellen. Bijv. de offset temperatuur syncen met een externe sensor, of die of de referentietemperatuur nog steviger manipuleren om nauwkeurige controle over de aandrijving te krijgen.
Ik ben er dus nog niet helemaal over uit, en met de oplopende temperaturen buiten, richting de zomer, komt het de komende tijd ook even wat minder precies. Het definitieve oordeel kan dus pas aan het eind van het jaar.
zzh! CC2652R Multiprotocol RF Stick is weer op voorraad voor de geinteresseerden:
https://www.tindie.com/pr...r-multiprotocol-rf-stick/
https://www.tindie.com/pr...r-multiprotocol-rf-stick/
Ik heb gister bij de Ikea een Tradfri Shortcut button opggepikt.
Volgens de devices list zou deze moeten werken met Zigbee2mqtt, echter krijg ik in de logs een foutmelding:
Heeft dit te maken met het feit dat ik niet de laatste versie van de Zigbee add=on draai (momenteel 1.14.4), dat ik de laatse firmware versie van de C2531 niet draai, of heb ik een nieuwe/afwijkend type van de Shortcut button gekocht? Uiteraard heb ik al geproeerd om te updaten naar de laatste actuele versie van de Zigbee Add-On, maar dan start hij uberhaupt niet weer. Dus nu het sinds tijden gewoon stabiel draait wil ik dat liever zo houden
Volgens de devices list zou deze moeten werken met Zigbee2mqtt, echter krijg ik in de logs een foutmelding:
code:
1
| Zigbee2MQTT:warn 2021-04-27 17:22:52: Device '0x588e81fffe3ecd51' with Zigbee model 'TRADFRI SHORTCUT Button' is NOT supported, please follow https://www.zigbee2mqtt.io/how_tos/how_to_support_new_devices.html |
Heeft dit te maken met het feit dat ik niet de laatste versie van de Zigbee add=on draai (momenteel 1.14.4), dat ik de laatse firmware versie van de C2531 niet draai, of heb ik een nieuwe/afwijkend type van de Shortcut button gekocht? Uiteraard heb ik al geproeerd om te updaten naar de laatste actuele versie van de Zigbee Add-On, maar dan start hij uberhaupt niet weer. Dus nu het sinds tijden gewoon stabiel draait wil ik dat liever zo houden
[ Voor 15% gewijzigd door GertJan2012 op 27-04-2021 19:32 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!
Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!
Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.