Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 68 Laatste
Acties:
  • 480.248 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
Sorry voor de lange output. Zal er voortaan op letten.

ls -la /dev/tty* levert een hele reeks /dev/tty... op (zijn dat devices?)
o.a. ook de /dev/ttyACM0 die de cc2531 zou moeten zijn (?)

@opslagdoos:/dev$ ls -la /dev/serial/by-id/*
ls: cannot access /dev/serial/by-id/*: No such file or directory

en het dmesg commando:

@opslagdoos:/dev$ dmesg | tail
[202436.898046] cdc_acm 1-2:1.0: failed to set dtr/rts
[202457.271302] cdc_acm 1-2:1.0: failed to set dtr/rts
[202462.279408] cdc_acm 1-2:1.0: failed to set dtr/rts
[202482.655439] cdc_acm 1-2:1.0: failed to set dtr/rts
[202487.663626] cdc_acm 1-2:1.0: failed to set dtr/rts
[202508.037534] cdc_acm 1-2:1.0: failed to set dtr/rts
[202513.045568] cdc_acm 1-2:1.0: failed to set dtr/rts
[202533.420526] cdc_acm 1-2:1.0: failed to set dtr/rts
[202538.428349] cdc_acm 1-2:1.0: failed to set dtr/rts
[202558.804253] cdc_acm 1-2:1.0: failed to set dtr/rts

Dit zegt me ook zo niets.

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

4of9 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:42:
Sorry voor de lange output. Zal er voortaan op letten.

ls -la /dev/tty* levert een hele reeks /dev/tty... op (zijn dat devices?)
o.a. ook de /dev/ttyACM0 die de cc2531 zou moeten zijn (?)

@opslagdoos:/dev$ ls -la /dev/serial/by-id/*
ls: cannot access /dev/serial/by-id/*: No such file or directory

en het dmesg commando:

@opslagdoos:/dev$ dmesg | tail
[202436.898046] cdc_acm 1-2:1.0: failed to set dtr/rts
[202457.271302] cdc_acm 1-2:1.0: failed to set dtr/rts
[202462.279408] cdc_acm 1-2:1.0: failed to set dtr/rts
[202482.655439] cdc_acm 1-2:1.0: failed to set dtr/rts
[202487.663626] cdc_acm 1-2:1.0: failed to set dtr/rts
[202508.037534] cdc_acm 1-2:1.0: failed to set dtr/rts
[202513.045568] cdc_acm 1-2:1.0: failed to set dtr/rts
[202533.420526] cdc_acm 1-2:1.0: failed to set dtr/rts
[202538.428349] cdc_acm 1-2:1.0: failed to set dtr/rts
[202558.804253] cdc_acm 1-2:1.0: failed to set dtr/rts

Dit zegt me ook zo niets.
Je stick is gecrashed, waarschijnlijk de firmware en zonder de hardware om hem opnieuw te flashen onherstelbaar. Hier helaas hetzelfde...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:28

Mars Warrior

Earth, the final frontier

rorie schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:12:
Mijn situatie: Met twee TuYa TS0042 wandschakelaars op batterijen schakel ik een TRADFRI control outlet. Hierbij gebruik ik een Node-Red om van deze combinatie schakelaars en slimme Ikea tussenstekker een hotelschakeling te maken. Dit werkt zonder problemen, alleen met de nodige vertraging van soms wel 3 seconde. Mijn hardware bestaat uit een Raspberry Pi 3 met een TI CC26X2R1, het bereik is goed (30 nodes). Nou snap ik dat MQTT en Node-RED vertraging kunnen opleveren. Mijn vraag is of ik dit allemaal iets sneller kan maken en hoe? Zou de nieuwste Pi met 8 GB en een SSD hier verschil in maken?
Natuurlijk zorgen MQTT en Node-RED voor enige vertraging, maar dat zal eerder in de msec zitten dan in de seconden. Kan me in ieder geval niet voorstellen dat MQTT en Node-RED beiden bijv. 1 seconde nodig hebben om het bericht te verwerken.

Op mijn NUCje kan ik makkelijk 1000 MQTT berichten / seconde verwerken, dus 1msec / bericht.

Het lijkt me beter voordat je gaat upgraden oid, te achterhalen waar de vertraging zit. Wie weet zijn het de schakelaars zelf wel.

Met MQTT explorer kun je in ieder geval zien of het bericht meteen binnenkomt als je op de schakelaar drukt bijv. Dan weet je al wat meer!

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
DjAntoon schreef op maandag 15 maart 2021 @ 20:36:
[...]

Met wat rook gaat hij niet zo snel af (Is wel nog instelbaar via zigbee) maar de vrouw wil met koken wel eens wat stoom vrij laten komen, dan duurt het niet lang. De andere melders in huis nemen het ook over, dus dan gaat het wel tekeer.
Bedoel je hiermee dat de Xiaomi rookmelders onderling (of via de zigbee controller) doorgeven dat het alarm op alle andere rookmelders ook moet afgaan als er slechts ééntje rook heeft gedetecteerd? Dat is een functie die ik namelijk nog ben tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:17
Kippenijzer schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:18:
[...]

Je stick is gecrashed, waarschijnlijk de firmware en zonder de hardware om hem opnieuw te flashen onherstelbaar. Hier helaas hetzelfde...
Ik heb dit probleem ook gehad en dit was inderdaad opgelost door de firmware een keer opnieuw er op te flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@4of9 Lijkt er inderdaad op dat je stick niet meer zichtbaar is. Je zou even op je normale PC kunnen checken of hij daar ook niet meer als COM poort verschijnt. Zelf nooit gehad dat de firmware gecrasht is maar zo te zien anderen helaas wel.

Overigens is het dus aan te raden de /dev/serial/by-id/x variant te gebruiken en niet de /dev/ttyACM0. Dit omdat als er iets ander zich ook aanmeldt als COM device dit ook zomaar ttyACM0 kan worden en je stick verschuift naar ttyAMC1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4of9
Ik heb al contact gehad met de levernacier en mag de stick terugsturen. Ik heb wel een debugger en kabeltjes besteld maar die zijn nog niet binnen. Maar ik zou hem dus opnieuw kunnen flashen om hem te herstellen?

Thanks all voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:18
@4of9
Ik heb de zelfde ervaring met de CC2531 stick, kijk maar eens een paar pagina's terug.
Je kunt de firmware er weer opniew erop zetten, echter gaat het bij mij tussen 2- 7 dagen weer fout.
Volgens ervarings deskundigen zit dit in de Ti stick zelf en kan met firmware oplossingen niet verholpen worden. Deze stick is eigenlijk ook al heel erg oud > 12 Jaar. Ik heb nu de Sleash stick in bestelling staan deze is onderweg en hoop ik snel te ontvangen. Tot die tijd branden mijn buiten led lampen continu.

Vanaf hier ongeveer habbekrats in "Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge"

Een nieuwe CC2531 heeft dus waarschijnlijk een kort leven.

[ Voor 14% gewijzigd door habbekrats op 16-03-2021 13:38 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Voor de korte termijn maar een spare CC2531 besteld die dan hopelijk morgen binnen is. Hopelijk overleeft de WAF het met niet werkende lichtknoppen vanavond...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 14:01
Nog iemand eind feb bij Slaeh besteld?

Betaald en besteld op 27-2 maar geen DHL parcel en ook geen reactie op de mail /Telegram.
Hopelijk alleen een vertraging maar reply op de mail lijkt me vrij klant vriendelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
trekker22 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:41:
Nog iemand eind feb bij Slaeh besteld?

Betaald en besteld op 27-2 maar geen DHL parcel en ook geen reactie op de mail /Telegram.
Hopelijk alleen een vertraging maar reply op de mail lijkt me vrij klant vriendelijk.
Zie habbekrats in "Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19-09 15:15
scorpion303 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:51:
[...]

Bedoel je hiermee dat de Xiaomi rookmelders onderling (of via de zigbee controller) doorgeven dat het alarm op alle andere rookmelders ook moet afgaan als er slechts ééntje rook heeft gedetecteerd? Dat is een functie die ik namelijk nog ben tegengekomen.
Ik doe ook wat met scripten, maar ja ik geloof het wel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:46
@trekker22
De tekst in de link die @bkor plaatst is van voor het moment dat de stick besteld kon worden. Die mail heb ik ook gehad.
Zelf wacht ik overigens ook nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Plenkske schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:07:
[...]

@trekker22
De tekst in de link die @bkor plaatst is van voor het moment dat de stick besteld kon worden. Die mail heb ik ook gehad.
Zelf wacht ik overigens ook nog...
Ff terug gelezen en dacht dat er mensen waren die in maart besteld / betaald hebben en iets van terug koppeling hebben gehad.
Maar zelf 27 feb maar kan niks terug vinden ervan. Op zich geen haast maar iets van feedback was netjes, ook bij privé issues een auto reply op zijn minst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:24
Ik ben sinds gisteren in het bezit van de ZZH stick: https://electrolama.com/projects/zig-a-zig-ah/
Ik merk direct verschil ten opzichte van de CC2532 welke ik eerst had.

Nu zie ik ook dat deze stick Bluetooth 5.0 Low energy heeft.
Kan ik die ook gebruiken in mijn Home Assistant?

Ik heb namelijk een aantal Xiaomi bluetooth sensoren liggen voor temperatuur en vochtigheid. :)
Die wil ik liever gaan gebruiken dan de Zigbee versies omdat er ook een mooi display op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 15:34
Gisteren ook de ZZH stick besteld. Werkt echt prima en vrijwel alles was direct gekoppeld (behalve één lamp op zolder, terwijl er wel een lamp in de kamer ernaast hing). Maar ik merkte wat vreemds: ik ben van een RPi met CC2531 stick naar een NUC met de ZZH gegaan. Eén sensor (Sonoff bewegingssensor) was ik vergeten te koppelen, maar die zat in de loop van de avond toch ineens in het nieuwe netwerk.

Zou dat kunnen?

Het lijkt dat deze gewoon weer met de router is verbonden waar hij in het oude netwerk mee verbonden is. (Heb zelf niet verder kunnen uitzoeken aangezien deze sensor op de slaapkamer van mijn dochter hangt en zij al sliep...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:20
Niet gehinderd door enige kennis beredeneer ik:
- als het zigbee channel hetzelfde is
- als het panid hetzelfde is

waarom niet? het is voor die sensor dan net alsof je gewoon een nieuwe router geplaatst hebt/router even weg is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Opzich wat Sjors zegt (plus netwerkkey natuurlijk). Alleen zou Zigbee2MQTT van slag moeten zijn als je zelfde panID pakt als je van CC2531 naar een CC265.
When migrating to another adapter make sure to modify your pan_id in your configuration, otherwise Zigbee2MQTT won’t start. Migrating to a different adapter may require repairing all devices.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:14
trekker22 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:29:
[...]

Ff terug gelezen en dacht dat er mensen waren die in maart besteld / betaald hebben en iets van terug koppeling hebben gehad.
Maar zelf 27 feb maar kan niks terug vinden ervan. Op zich geen haast maar iets van feedback was netjes, ook bij privé issues een auto reply op zijn minst.
Ik adviseer niemand om hier wat te bestellen en te kijken na een alternatief. Op berichten / mails krijg je geen reactie en ook qua verzenden gebeurd er ook weinig.

26-02 besteld.
28-02 enthousiast een bedank berichtje gestuurd op zijn telegram waar hij zelf naar verwijst. (Geen reactie)
05-03 maar is gemaild of de order goed ontvangen was, wanneer hij ging versturen (geen reactie)
07-03 opeens een mail dat het verstuurd was met DHL en een track en trace.
14-03 de track en tracé staat nog steeds op voor aangemeld, er is nog niks verstuurd. Mail gestuurd (geen reactie)
17-03 nog steeds niks verstuurd, geen reactie.

Dus doe je zelf een lol en koop een andere module.

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:17:
[...]

Niet gehinderd door enige kennis beredeneer ik:
- als het zigbee channel hetzelfde is
- als het panid hetzelfde is

waarom niet? het is voor die sensor dan net alsof je gewoon een nieuwe router geplaatst hebt/router even weg is geweest.
Die heb ik bij de nieuwe setup beiden aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
robbinonline schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:40:
[...]

Ik adviseer niemand om hier wat te bestellen en te kijken na een alternatief. Op berichten / mails krijg je geen reactie en ook qua verzenden gebeurd er ook weinig.

26-02 besteld.
28-02 enthousiast een bedank berichtje gestuurd op zijn telegram waar hij zelf naar verwijst. (Geen reactie)
05-03 maar is gemaild of de order goed ontvangen was, wanneer hij ging versturen (geen reactie)
14-03 de track en tracé staat nog steeds op voor aangemeld, er is nog niks verstuurd. Mail gestuurd (geen reactie)

Ik heb niet eens een T&T. Volgens mij had hij tot vandaag de tijd om te reageren op mijn PayPal claim. Zal over een paar dagen mijn geld wel terugkrijgen.

--edit---
Zo, ik heb mijn geld terug van PayPal. Mocht Sascha alsnog versturen (wat ik betwijfel), dan heeft ie toch echt pech...

[ Voor 6% gewijzigd door barrymossel op 17-03-2021 15:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:46
robbinonline schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:40:
[...]

26-02 besteld.

Als je haast hebt zou ik zeker een andere module kopen inderdaad.
Er is nieuwe informatie op zijn website geplaatst bij https://slae.sh/projects/cc2652/
TAKING A BREATH AND MAINTENANCE

- currently stoping the orders, we need to fix some things in our processes first!
- mailing is not properly working and needs to be fixed immediately
- shipping API needs to be improved: due to some breaking changes, we were forced to fill all address manually.. =/
- printing service needs to be secured and improved: our packing/shipping team is not able to print the invoices and stickers
- payment API: got stuck sometimes, pay-later option was not working like expected
- this all caused delays and a huge workload, which is a pain in the ass - we need some sleep, clear minds and if everything is setup, we are back online! ;)
- guess around the first of april! =)
- please join our waitinglist in the meantime, the faster it grows, the faster we work ;)
Klinkt als wederom veel smoesjes.
Maar wat ik me ook kan voorstellen: als hobby projectje begonnen, dankzij de link op https://www.zigbee2mqtt.io/ mega veel orders ontvangen en dan erachter komen dat je hele webshop niet fatsoenlijk werkt. Ofja, als je bovenstaand leest werkt gewoon niets....
Maar het meest domme is om steeds verwachtingen te geven "we versturen ze einde van de week".
Als je er dan achter komt dat het eea. niet goed loopt, zet dan meteen de orders stil en fix het eerst.
En laat iedereen iets weten per mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:29
barrymossel schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:14:
Gisteren ook de ZZH stick besteld. Werkt echt prima en vrijwel alles was direct gekoppeld (behalve één lamp op zolder, terwijl er wel een lamp in de kamer ernaast hing). Maar ik merkte wat vreemds: ik ben van een RPi met CC2531 stick naar een NUC met de ZZH gegaan. Eén sensor (Sonoff bewegingssensor) was ik vergeten te koppelen, maar die zat in de loop van de avond toch ineens in het nieuwe netwerk.

Zou dat kunnen?

Het lijkt dat deze gewoon weer met de router is verbonden waar hij in het oude netwerk mee verbonden is. (Heb zelf niet verder kunnen uitzoeken aangezien deze sensor op de slaapkamer van mijn dochter hangt en zij al sliep...)
Klopt, ik had dit ook. Na een update van zigbee2mqtt moest ik mijn PanId aanpassen en alles opnieuw pairen. Een tweetal devices (Tradfri remote en Xiaomi button) werden direct via hun router gezien toen ik de router opnieuw pairde met de coordinator. Helaas werden ze niet goed herkend en moest ik ze alsnog handmatig opnieuw pairen, maar ze werden via de router dus wel gezien in het nieuwe netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
koksie schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:08:
[...]

Klopt, ik had dit ook. Na een update van zigbee2mqtt moest ik mijn PanId aanpassen en alles opnieuw pairen. Een tweetal devices (Tradfri remote en Xiaomi button) werden direct via hun router gezien toen ik de router opnieuw pairde met de coordinator. Helaas werden ze niet goed herkend en moest ik ze alsnog handmatig opnieuw pairen, maar ze werden via de router dus wel gezien in het nieuwe netwerk.
Ah thanks. Dan zal ik deze vanavond even opnieuw pairen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:55
Koenkk schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:50:
[...]

Let er wel op dat de launchpads minder bereik hebben dan de zzh/slaesh stick: https://docs.google.com/d...tKahRdyw/edit?usp=sharing
Zit hem dat dan vooral in het ontwerp van de (pcb) antennes? De LPSTK-CC1352R van TI heeft wel een externe antenne, maar die doet helaas alleen het sub-GHz deel (868 MHz), en aangezien het 2.4 GHz deel ook weer een PCB antenne heeft valt niet te verwachten dat deze een beter bereik zal hebben dan de TI launchpads? Bovendien zie ik dat de CC1352 gebaseerde bordjes / sticks meest onderaan bungelen qua packet loss en link quality :|

Nog niemand ervaring hier? Op zich is het best een leuk bordje met extra features en een behuizing voor een mooie prijs.

[ Voor 5% gewijzigd door Batilan op 17-03-2021 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raimon93
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 06-09 23:14
marcel19 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:02:
Ik ben sinds gisteren in het bezit van de ZZH stick: https://electrolama.com/projects/zig-a-zig-ah/
Ik merk direct verschil ten opzichte van de CC2532 welke ik eerst had.

Nu zie ik ook dat deze stick Bluetooth 5.0 Low energy heeft.
Kan ik die ook gebruiken in mijn Home Assistant?

Ik heb namelijk een aantal Xiaomi bluetooth sensoren liggen voor temperatuur en vochtigheid. :)
Die wil ik liever gaan gebruiken dan de Zigbee versies omdat er ook een mooi display op zit.
Dit gaat niet werken als je de stick voor Z2M gaat gebruiken. Z2M heeft binnen de firmware geen DMM protocol in gebruik (Zigbee + BLE) en de "Gateway stack" van Z2M is alleen Zigbee gerelateerd.

Je kunt een ESP32 flashen met ESPHOME en via die weg je BLE devices koppelen binnen je HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Batilan schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:11:
[...]

Zit hem dat dan vooral in het ontwerp van de (pcb) antennes? De LPSTK-CC1352R van TI heeft wel een externe antenne, maar die doet helaas alleen het sub-GHz deel (868 MHz), en aangezien het 2.4 GHz deel ook weer een PCB antenne heeft valt niet te verwachten dat deze een beter bereik zal hebben dan de TI launchpads? Bovendien zie ik dat de CC1352 gebaseerde bordjes / sticks meest onderaan bungelen qua packet loss en link quality :|

Nog niemand ervaring hier? Op zich is het best een leuk bordje met extra features en een behuizing voor een mooie prijs.
Niet met deze, wel met de cc1352p en dat bevalt prima, ding werkt snel en stabiel en merk niets van packetloss (slechts 1 sensor die niet goed blijft hangen, maar ik verdenk eerder de Xiaomi dan de coordinator). Behuizing zit er niet bij, maar die komt uit een 3D printer (om vervolgens verstopt te worden achter een rij boeken in een kast).

[ Voor 4% gewijzigd door gastje01 op 17-03-2021 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenkk
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 20:33
Batilan schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:11:
[...]

Dat zit inderdaad in de antenne. De CC1352 stick uit die test is een chinese met erg slecht RF design, dit ligt niet aan de CC1352 chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:55
gastje01 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:42:
[...]

Niet met deze, wel met de cc1352p en dat bevalt prima, ding werkt snel en stabiel en merk niets van packetloss (slechts 1 sensor die niet goed blijft hangen, maar ik verdenk eerder de Xiaomi dan de coordinator). Behuizing zit er niet bij, maar die komt uit een 3D printer (om vervolgens verstopt te worden achter een rij boeken in een kast).
Thx!
De CC1352P heeft natuurlijk wel een PA waardoor hij meer (zend) bereik heeft, maar gezien de prijs en de features van de LPSTK-CC1352R ga ik niet langer miepen en schaf hem gewoon aan. Ik meld me wel met de ervaringen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:24
@Batilan Ik heb de CC1352P-2 heb hem hier op zolder aan een laptopje hangen. En op dit moment 64 gekoppelde apparaten. Van Xiaomi/aqara, ikea tradfri tot ali tuya devices. Naar mijn idee heeft er een rotte firmware tussenin gezeten maar op de huidige versie draait alles als een zonnetje.

Tot nu toe heb ik hier in mijn situatie nog geen behoefte gehad aan de externe antenne. Ik wil voor dev doeleinden nog wel een keer een zzh of slaesh halen zodat ik mijn live setup niet hoeft te vernaggelen bij spielerei :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 26-07 21:40
Septillion schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:31:
Opzich wat Sjors zegt (plus netwerkkey natuurlijk). Alleen zou Zigbee2MQTT van slag moeten zijn als je zelfde panID pakt als je van CC2531 naar een CC265.
Blijkbaar is dat niet per definitie zo. Ik wissel regelmatig tussen diverse type stick en ik heb dat nog nooit aangepast. Vaak hoef ik ook niet opnieuw te pairen, soms eentje wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trekker22
Hele update mail gehad van Slae.sh

Ik wacht het nog een weekje af, maar de mail zijn veel woorden zonder echte concrete antwoorden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
trekker22 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:19:
Hele update mail gehad van Slae.sh

Ik wacht het nog een weekje af, maar de mail zijn veel woorden zonder echte concrete antwoorden ...
Voor wie geïnteresseerd is: https://imgur.com/a/33Xs2yv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
DjAntoon schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:48:
[...]

Ik doe ook wat met scripten, maar ja ik geloof het wel...
Ik heb me echt suf gezocht, maar kan echt nergens het Zigbee commando vinden om het alarm aan (of uit) te zetten op een Xiaomi rookmelder. Zou je wellicht heel even in je configuratie kunnen terugkijken hoe je dit voor elkaar hebt gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19-09 15:15
@scorpion303

668 Zigbee2MQTT 0x00158d0002152a2c_cell 113 Rookmelder garage bat
673 Zigbee2MQTT 0x00158d0002152a2c_dnsty 118 Rookmelder garage rook
672 Zigbee2MQTT 0x00158d0002152a2c_sens 117 Rookmelder garage gevoeligheid
667 Zigbee2MQTT 0x00158d0002152a2c_signal 112 Rookmelder garage link
670 Zigbee2MQTT 0x00158d0002152a2c_smoke 115 Rookmelder garage Light/Switch
671 Zigbee2MQTT 0x00158d0002152a2c_test 116 Rookmelder garage test Light/Switch

Log: 2021-03-18 18:46:19.575 Status: User: Admin initiated a switch command (670/Rookmelder garage/On)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Zucht, ik heb de unlucky jackpot :/ Ik had een paar uur de stroom eraf. Ironisch genoeg juist om het licht in de keuken wat smarts te geven. Okay, het was al geen goed begin dat ik vergat HA af te sluiten omdat hij op dezelfde groep zit. Wist ik eigenlijk ook wel... |:( Maar nadat ik klaar was, de stroom er weer op. Eerste dat ik merk, ik mag mij Ubiquiti AP voor RMA opsturen. Maakt krakend geluid, vergelijkbaar met hem. Net na het starten is het luiden. Wifi werkt verder wel prima nog maar dit hoort niet.

Goed, dat was dus al de eerste bummer.Daarna HA Pi weer aangeslingerd en nadat ik HA een lange tijd gegeven had om op te starten wil de helft (11/26) van mijn Zigbee netwerk maar wat doen. :| Aantal devices komen niet meer door en krijgen ook geen lijntje in een netwerk scan, andere nog wel. Knopje op device indrukken of stekker eruit en erin doet niets.

Het is ook niet terug te leiden tot een type device. Aantal Aqara motion sensors werken prima, andere niet. Ook afstand lijkt geen issue, zo werkt een verre sensor (toevallig ook een Aqara motion) prima maar de Aqara lichtsensor (4m) of BW-SHP13 (2m) hebben er juist geen zin in. Ook als in de lichtsensor dichterbij breng krijg ik geen leven.

En het wordt nog raarder, ik dacht, dan ga ik hem opnieuw joinen. Dus Zigbee2MQTT in join, knop op de BW-SHP13 lang ingedrukt en begint te knipperen. In Zigbee2MQTT zie ik vervolgens wel de melding dat het device het netwerk heeft verlaten maar hij wil niet meer joinen. HUH!? :?

Dingen die ik al geprobeerd heb zonder succes:
- Zigbee2MQTT eens herstart
- En natuurlijk ook gewoon de hele host eens een nette reboot gegeven
- AP maakt gek geluid, dus die eens uit gezet
- Knopjes op de devices
- Backup (/share/Zigbee2MQTT) terug gezet van die morgen
- Devices die wel vaker moeilijk gedaan hebben uit gezet

Allemaal niets ;( Wil nog wel een keer zonder Wifi proberen maar dat is met een vriendin die de hele dag meetings heeft (ja, ook met regelmaat 's avonds...) op een laptop zonder ethernet aansluiting een beetje een dingetje. :F Maar afgezien van dat ben ik een beetje uit de opties. Iemand nog een suggestie? Anders ga ik dit weekend de boel eens weggooien, hoog in panid op en ga ik alles re-pairen :/

Specs:
Zigbee2MQTT Addon 1.18.1-1 (met 1.18.x nog geen join gedaan)
Slaesh CC2652RB (antenne type 2) stick met 20210120
Stick aan 50CM USB waar hij en zijn CC2531 voorgang het prima op hebben gedaan
Home Assistant 2021.3.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Septillion schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:32:
Zucht, ik heb de unlucky jackpot :/ Ik had een paar uur de stroom eraf. Ironisch genoeg juist om het licht in de keuken wat smarts te geven. Okay, het was al geen goed begin dat ik vergat HA af te sluiten omdat hij op dezelfde groep zit. Wist ik eigenlijk ook wel... |:( Maar nadat ik klaar was, de stroom er weer op. Eerste dat ik merk, ik mag mij Ubiquiti AP voor RMA opsturen. Maakt krakend geluid, vergelijkbaar met hem. Net na het starten is het luiden. Wifi werkt verder wel prima nog maar dit hoort niet.

Goed, dat was dus al de eerste bummer.Daarna HA Pi weer aangeslingerd en nadat ik HA een lange tijd gegeven had om op te starten wil de helft (11/26) van mijn Zigbee netwerk maar wat doen. :| Aantal devices komen niet meer door en krijgen ook geen lijntje in een netwerk scan, andere nog wel. Knopje op device indrukken of stekker eruit en erin doet niets.

Het is ook niet terug te leiden tot een type device. Aantal Aqara motion sensors werken prima, andere niet. Ook afstand lijkt geen issue, zo werkt een verre sensor (toevallig ook een Aqara motion) prima maar de Aqara lichtsensor (4m) of BW-SHP13 (2m) hebben er juist geen zin in. Ook als in de lichtsensor dichterbij breng krijg ik geen leven.

En het wordt nog raarder, ik dacht, dan ga ik hem opnieuw joinen. Dus Zigbee2MQTT in join, knop op de BW-SHP13 lang ingedrukt en begint te knipperen. In Zigbee2MQTT zie ik vervolgens wel de melding dat het device het netwerk heeft verlaten maar hij wil niet meer joinen. HUH!? :?

Dingen die ik al geprobeerd heb zonder succes:
- Zigbee2MQTT eens herstart
- En natuurlijk ook gewoon de hele host eens een nette reboot gegeven
- AP maakt gek geluid, dus die eens uit gezet
- Knopjes op de devices
- Backup (/share/Zigbee2MQTT) terug gezet van die morgen
- Devices die wel vaker moeilijk gedaan hebben uit gezet

Allemaal niets ;( Wil nog wel een keer zonder Wifi proberen maar dat is met een vriendin die de hele dag meetings heeft (ja, ook met regelmaat 's avonds...) op een laptop zonder ethernet aansluiting een beetje een dingetje. :F Maar afgezien van dat ben ik een beetje uit de opties. Iemand nog een suggestie? Anders ga ik dit weekend de boel eens weggooien, hoog in panid op en ga ik alles re-pairen :/

Specs:
Zigbee2MQTT Addon 1.18.1-1 (met 1.18.x nog geen join gedaan)
Slaesh CC2652RB (antenne type 2) stick met 20210120
Stick aan 50CM USB waar hij en zijn CC2531 voorgang het prima op hebben gedaan
Home Assistant 2021.3.4
Je kan je vriendin voor een paar uur op een hotspot van een telefoon zetten. Is prima te doen, ik werk erg vaak zo.

je problemen zijn wel vreemd. heb je met beide sticks hetzelfde probleem? Kun je testen met 1 stick en en 1 device wat niet meer wil? je kan bv even een nieuwe docker z2m opstarten met een lege config en daar vanaf 0 beginnen met je weigerende sensor. kijk ofje uberhaupt weer gewoon iets kan pairen/opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@sjorsjuhmaniac Oew, dat is nog wel een goeie! Ik zal morgen even een CC2531 uitgraven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4of9
habbekrats schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:33:
@4of9
Ik heb de zelfde ervaring met de CC2531 stick, kijk maar eens een paar pagina's terug.
Je kunt de firmware er weer opniew erop zetten, echter gaat het bij mij tussen 2- 7 dagen weer fout.
Volgens ervarings deskundigen zit dit in de Ti stick zelf en kan met firmware oplossingen niet verholpen worden. Deze stick is eigenlijk ook al heel erg oud > 12 Jaar. Ik heb nu de Sleash stick in bestelling staan deze is onderweg en hoop ik snel te ontvangen. Tot die tijd branden mijn buiten led lampen continu.

Vanaf hier ongeveer habbekrats in "Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge"

Een nieuwe CC2531 heeft dus waarschijnlijk een kort leven.
Het nieuwe adaptertje werkt vooralsnog (2 dagen nu). Fingers crossed. Ik stuur de kapotte terug en houd het even in de gaten.

Wat is die Sleash stick precies? Ik kon zo snel niet vinden wat dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@4of9 Zelf ook al ondervonden dat Google niet echt vergevend is op het verdraaien van de a en de e. :|

Slaesh Stick

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@4of9 https://www.zigbee2mqtt.i...n/supported_adapters.html

Op dit moment kan ik de Sleash nog niet aanbevelen.

De mijne is nog steeds onderweg tusswen DHL DLD en TNTpost NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4of9
Ik krijg net een reactie van Bits & Parts waar ik de stick had besteld.
Daar geven ze aan dat de standaard firmware idd wel eens vastloopt maar dat ze zelf goede ervaringen hebben met de source_routing versie van de firmware (geen idee wat dat is)

Nadeel blijkt daarmee dat deze versie maar 5 directie children kan hebben itt 16 op de default versie.

[ Voor 17% gewijzigd door 4of9 op 19-03-2021 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@4of9 De source routing firmware staat alleen toe dat routers verbinding maken met de coördinator. Dit maakt het werk van de coördinator iets lichter. Dus die 5 children is dus geen issue als je een paar routers verspreid in je huis hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 10:45
Eerder vandaag ge-update naar 1.18.1
Dat was mijn eerste update sinds de first/clean install afgelopen zomer.
Nu werkt het niet meer:

pi@raspberrypi:/opt/zigbee2mqtt $ npm start

> zigbee2mqtt@1.18.1 start /opt/zigbee2mqtt
> node index.js

(node:4182) UnhandledPromiseRejectionWarning: Error: Cannot find module 'deep-object-diff'
Require stack:
- /opt/zigbee2mqtt/lib/extension/bridge.js
- /opt/zigbee2mqtt/lib/controller.js
- /opt/zigbee2mqtt/index.js
at Function.Module._resolveFilename (internal/modules/cjs/loader.js:815:15)
at Function.Module._load (internal/modules/cjs/loader.js:667:27)
at Module.require (internal/modules/cjs/loader.js:887:19)
at require (internal/modules/cjs/helpers.js:74:18)
at Object.<anonymous> (/opt/zigbee2mqtt/lib/extension/bridge.js:9:34)
at Module._compile (internal/modules/cjs/loader.js:999:30)
at Object.Module._extensions..js (internal/modules/cjs/loader.js:1027:10)
at Module.load (internal/modules/cjs/loader.js:863:32)
at Function.Module._load (internal/modules/cjs/loader.js:708:14)
(node:4182) UnhandledPromiseRejectionWarning: Unhandled promise rejection. This error originated either by throwing inside of an async function without a catch block, or by rejecting a promise which was not handled with .catch(). To terminate the node process on unhandled promise rejection, use the CLI flag `--unhandled-rejections=strict` (see https://nodejs.org/api/cl...unhandled_rejections_mode). (rejection id: 1)
(node:4182) [DEP0018] DeprecationWarning: Unhandled promise rejections are deprecated. In the future, promise rejections that are not handled will terminate the Node.js process with a non-zero exit code.

Hier houdt mijn linux/raspberry pi kennis het niet meer bij.... iemand enig idee hoe verder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Ik zou het er nog eens overheen installeren, mijn guess zou zijn dat de update niet lekker is gegaan.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 23:44
Goedenavond allen, HomeAssistant/Zigbee2MQTT-n00b hier.

Ik ben ff lost in de initiële configuratie van zowel Mosquito als Zigbee2MQTT op mijn Pi3. Ik heb dit stappenplan geprobeerd te volgen en de documentation van beide addons.

Mijn probleem is eigenlijk dat ik ook nog zo weinig van HA weet, dat ik niet zeker weet of ik alles op de goede plek invul. Ik ben begonnen met domweg Mosquito te installeren, een user+pw speciaal daarvoor aan te maken in HA en daarna Zigbee2MQTT geïnstalleerd. In de Config van die laatste addon heb ik mijn UN+PW ingevuld en permit_join op "true" gezet. Ik blijf alleen een "502: Bad Gateway" krijgen als ik de webui wil openen :?

Ik zie waarschijnlijk iets basaals over het hoofd, maar als iemand het weet, of evt een andere tutorial kent, graag!

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Stalensnuitje schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 23:16:
Goedenavond allen, HomeAssistant/Zigbee2MQTT-n00b hier.

Ik ben ff lost in de initiële configuratie van zowel Mosquito als Zigbee2MQTT op mijn Pi3. Ik heb dit stappenplan geprobeerd te volgen en de documentation van beide addons.

Mijn probleem is eigenlijk dat ik ook nog zo weinig van HA weet, dat ik niet zeker weet of ik alles op de goede plek invul. Ik ben begonnen met domweg Mosquito te installeren, een user+pw speciaal daarvoor aan te maken in HA en daarna Zigbee2MQTT geïnstalleerd. In de Config van die laatste addon heb ik mijn UN+PW ingevuld en permit_join op "true" gezet. Ik blijf alleen een "502: Bad Gateway" krijgen als ik de webui wil openen :?

Ik zie waarschijnlijk iets basaals over het hoofd, maar als iemand het weet, of evt een andere tutorial kent, graag!

Alvast bedankt!
De bad gateway melding bij het openen van de webui staat "eigenlijk" los van mqtt en de instellingen. Het betekend dat je webui om een of andere reden niet draait. Nu.. waarom draait de webui niet? dan komen we weer terug bij "eigenlijk" : vaak omdat er een instelling niet goed staat waardoor z2m niet opstart.

Het belangrijkste is je log. Je kan de log zien zoals aangegeven in stap 4 van de link. ga niet naar stap 5 voordat je op zijn minst een keer in webui hebt kunnen inloggen.

Vaak voorkomende problemen:
- het pad naar het device is niet correct.
- het device is al in gebruik waardoor z2m er niet mee kan werken
- verkeerde mqtt instellingen (ip/user/pass)

Hoe heb je het juiste pad naar je stick opgezocht? (zie ik namelijk niets over staan in deze uitleg) Welk pad gebruik je? Bestaat het pad?

stick opzoeken:
ik denk dat je z2m niet als HA addon draaitl (aangezien je npm commando's laat zien) maar in de HA ui:
ga naar Supervisor -> system -> klik op het kebab menu -> hardware.
In de popup krijg je (tegenwoordig) een shitload aan info waar je niets aan hebt. Maar ergens ertussen zit de info over je usb stick. meestal even zoeken op "tty" of "/serial"

vanaf de commandline is het een stuk eenvoudiger:
$ ls -la /dev/serial/by-id/*

Overigens raad ik altijd aan om geen mqtt users/wachtwoorden te configureren bij het opzetten van nieuwe software. Ik vind het beter om alles zonder user/pass werkend te hebben en daarna deze in stellen omdat je hiermee 'mogelijk voor fouten' ietsje vermindert en het kinderlijk eenvoudig is om user/pass toe te voegen als alles eenmaal draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 04:19:
[...]

stick opzoeken:
ik denk dat je z2m niet als HA addon draaitl (aangezien je npm commando's laat zien) maar in de HA ui:
In de popup krijg je (tegenwoordig) een shitload aan info waar je niets aan hebt. Maar ergens ertussen zit de info over je usb stick. meestal even zoeken op "tty" of "/serial"

vanaf de commandline is het een stuk eenvoudiger:
$ ls -la /dev/serial/by-id/*

Overigens raad ik altijd aan om geen mqtt users/wachtwoorden te configureren bij het opzetten van nieuwe software. Ik vind het beter om alles zonder user/pass werkend te hebben en daarna deze in stellen omdat je hiermee 'mogelijk voor fouten' ietsje vermindert en het kinderlijk eenvoudig is om user/pass toe te voegen als alles eenmaal draait.
Ik begreep al niet waarom ik er überhaupt niet in kwam via Putty (ik miste de SSH/terminal add-on...), dus ik dacht dat het ook wel volledig via de GUI kon. Bedankt voor de tip, ik heb weer even een richting om te zoeken.

Edit:
Nou, dat schiet nog niet erg op. Ik heb via de terminal mijn ID gevonden, maar zodra ik de installatie uit mijn eerdere link (zie onder) wil volgen, krijg ik meteen bij het allereerste command al een melding "bash: sudo: command not found". Ik heb online al gevonden dat ik deze stap niet meer hoef te volgen, omdat dat dat binnen Home Assitant OS via de addon loopt. Maar toch, (even vers de mosquito broker en addon geïnstalleerd), krijg ik de volgende info in mijn log:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
[09:35:52] INFO: Handing over control to Zigbee2mqtt Core ...
> zigbee2mqtt@1.18.1 start /app
> node index.js
Zigbee2MQTT:error 2021-03-20 09:36:39: Error while starting zigbee-herdsman
Zigbee2MQTT:error 2021-03-20 09:36:39: Failed to start zigbee
Zigbee2MQTT:error 2021-03-20 09:36:39: Exiting...
Zigbee2MQTT:error 2021-03-20 09:36:39: Error: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms)
    at ZStackAdapter.<anonymous> (/app/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.js:94:31)
    at Generator.throw (<anonymous>)
    at rejected (/app/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.js:25:65)
npm ERR! code ELIFECYCLE
npm ERR! errno 1
npm ERR! zigbee2mqtt@1.18.1 start: `node index.js`
npm ERR! Exit status 1
npm ERR! 
npm ERR! Failed at the zigbee2mqtt@1.18.1 start script.
npm ERR! This is probably not a problem with npm. There is likely additional logging output above.
npm ERR! A complete log of this run can be found in:
npm ERR!     /root/.npm/_logs/2021-03-20T08_37_14_634Z-debug.log

[ Voor 42% gewijzigd door Stalensnuitje op 20-03-2021 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Stalensnuitje Ik gebruik deze niet meer /dev/ttyACM0 maar iets in de trant van /dev/serial/by-id/usb-Texas_Instruments_TI_CC2531_USB_CDC___0X00124B000778BEE3-if00 met acm0 ging het nog al eens verkeerd hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkieve
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-02 08:46
martin2005 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:07:
Eerder vandaag ge-update naar 1.18.1
Dat was mijn eerste update sinds de first/clean install afgelopen zomer.
Nu werkt het niet meer:

pi@raspberrypi:/opt/zigbee2mqtt $ npm start

> zigbee2mqtt@1.18.1 start /opt/zigbee2mqtt
> node index.js

(node:4182) UnhandledPromiseRejectionWarning: Error: Cannot find module 'deep-object-diff'
Require stack:
- /opt/zigbee2mqtt/lib/extension/bridge.js
- /opt/zigbee2mqtt/lib/controller.js
- /opt/zigbee2mqtt/index.js
at Function.Module._resolveFilename (internal/modules/cjs/loader.js:815:15)
at Function.Module._load (internal/modules/cjs/loader.js:667:27)
at require (internal/modules/cjs/helpers.js:74:18)
at Object.<anonymous> (/opt/zigbee2mqtt/lib/extension/bridge.js:9:34)
at Module._compile (internal/modules/cjs/loader.js:999:30)
at Object.Module._extensions..js (internal/modules/cjs/loader.js:1027:10)
at Module.load (internal/modules/cjs/loader.js:863:32)
at Function.Module._load (internal/modules/cjs/loader.js:708:14)
(node:4182) UnhandledPromiseRejectionWarning: Unhandled promise rejection. This error originated either by throwing inside of an async function without a catch block, or by rejecting a promise which was not handled with .catch(). To terminate the node process on unhandled promise rejection, use the CLI flag `--unhandled-rejections=strict` (see https://nodejs.org/api/cl...unhandled_rejections_mode). (rejection id: 1)
(node:4182) [DEP0018] DeprecationWarning: Unhandled promise rejections are deprecated. In the future, promise rejections that are not handled will terminate the Node.js process with a non-zero exit code.

Hier houdt mijn linux/raspberry pi kennis het niet meer bij.... iemand enig idee hoe verder?
Misschien werkt dit had ook een probleem na een update

cd /opt/zigbee2mqtt
git checkout 99274c7 (find version wanted here : )
npm ci --production
Npm start
And then z2m start

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
henkieve schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 10:35:
[...]

cd /opt/zigbee2mqtt
npm ci --production
Npm start
And then z2m start
@martin2005 gebruik voor de versie liever "tags", tenzij je een tussentijdse commit wil draaien; veel 'duidelijker'
$ git checkout v1.18.1
bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Stalensnuitje schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 07:19:
[...]

Ik begreep al niet waarom ik er überhaupt niet in kwam via Putty (ik miste de SSH/terminal add-on...), dus ik dacht dat het ook wel volledig via de GUI kon. Bedankt voor de tip, ik heb weer even een richting om te zoeken.

Edit:
Nou, dat schiet nog niet erg op. Ik heb via de terminal mijn ID gevonden, maar zodra ik de installatie uit mijn eerdere link (zie onder) wil volgen, krijg ik meteen bij het allereerste command al een melding "bash: sudo: command not found". Ik heb online al gevonden dat ik deze stap niet meer hoef te volgen, omdat dat dat binnen Home Assitant OS via de addon loopt. Maar toch, (even vers de mosquito broker en addon geïnstalleerd), krijg ik de volgende info in mijn log:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
[09:35:52] INFO: Handing over control to Zigbee2mqtt Core ...
> zigbee2mqtt@1.18.1 start /app
> node index.js
Zigbee2MQTT:error 2021-03-20 09:36:39: Error while starting zigbee-herdsman
Zigbee2MQTT:error 2021-03-20 09:36:39: Failed to start zigbee
Zigbee2MQTT:error 2021-03-20 09:36:39: Exiting...
Zigbee2MQTT:error 2021-03-20 09:36:39: Error: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms)
    at ZStackAdapter.<anonymous> (/app/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.js:94:31)
    at Generator.throw (<anonymous>)
    at rejected (/app/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.js:25:65)
npm ERR! code ELIFECYCLE
npm ERR! errno 1
npm ERR! zigbee2mqtt@1.18.1 start: `node index.js`
npm ERR! Exit status 1
npm ERR! 
npm ERR! Failed at the zigbee2mqtt@1.18.1 start script.
npm ERR! This is probably not a problem with npm. There is likely additional logging output above.
npm ERR! A complete log of this run can be found in:
npm ERR!     /root/.npm/_logs/2021-03-20T08_37_14_634Z-debug.log
De eerste vraag is of nu z2m IN HA OS wilt draaien of niet? Als je het IN HA wil draaien MOET je addon gebruiken (nja, als je erg handig bent kan je via portainer zelf een custom container starten maar laten we dat even buiten beschouwing laten). Als je de add-on gebruikt kun je alle commando's vergeten en gewoon de addon installeren, config updaten met je eigen settings en draaien maar.

HA is 'volledige' afgeschermd voor console gebruik. De ssh-addon gaat je geen oplossing hiervoor bieden omdat die alleen wat basis ha commando's aanbied en je geen persistent wijzigingen aan het systeem kunt uitvoeren.

Ik zie weer npm en node commando's dus ik ga ervan uit dat niet de add-on in HA draait maar dat je z2m en deze commando's op een andere host draait.

in de log die je hierboven deelt kan je duidelijk het probleem zien: geen adapter gevonden. Dus of:
- het pad naar je device is niet correct
- je is al in gebruik door een ander proces
- of je stick zit er niet in :+

Dus nogmaals: hoe heb je het pad naar je stick gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 13:04:
[...]

De eerste vraag is of nu z2m IN HA OS wilt draaien of niet? Als je het IN HA wil draaien MOET je addon gebruiken (nja, als je erg handig bent kan je via portainer zelf een custom container starten maar laten we dat even buiten beschouwing laten). Als je de add-on gebruikt kun je alle commando's vergeten en gewoon de addon installeren, config updaten met je eigen settings en draaien maar.

HA is 'volledige' afgeschermd voor console gebruik. De ssh-addon gaat je geen oplossing hiervoor bieden omdat die alleen wat basis ha commando's aanbied en je geen persistent wijzigingen aan het systeem kunt uitvoeren.

Ik zie weer npm en node commando's dus ik ga ervan uit dat niet de add-on in HA draait maar dat je z2m en deze commando's op een andere host draait.

in de log die je hierboven deelt kan je duidelijk het probleem zien: geen adapter gevonden. Dus of:
- het pad naar je device is niet correct
- je is al in gebruik door een ander proces
- of je stick zit er niet in :+

Ook bij de add-on krijg je die node en npm commando's te zien in de log. Volgens mij draait ie gewoon de add-on zo te lezen.

Maar inderdaad, pad naar de stick klopt niet. @Stalensnuitje wat staat er in je config bij port?

code:
1
2
serial:
  port: xxxxxxx

Wil iemand nog een Slaesh stick kopen? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 10:45
henkieve schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 10:35:
[...]

cd /opt/zigbee2mqtt
npm ci --production
Npm start
And then z2m start
Nailed it. Dank! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik vind het jammer dat dit altijd icm een raspberry of pc moet draaien. Is er ook een versie die via ethernet werkt ipv usb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Sethro schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 20:37:
Ik vind het jammer dat dit altijd icm een raspberry of pc moet draaien. Is er ook een versie die via ethernet werkt ipv usb?
Wat zou daar het voordeel van zijn, alleen het transport wijzigd dan van usb naar ethernet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Sethro schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 20:37:
Ik snap je opmerking niet? wat bedoel je? het gebruik van pi/pc staat los van hoe de data getransporteerd wordt, usb of ethernet.

z2m is een stukje software dat inkomende data van een zigbee stick (chip) interpreteert en er een fatsoenlijke response op geeft. De software moet ergens op draaien: pi, pc, etc.

Als over de verbinding tussen stick en usb praat, en dat naar een ethernet oplossing aangepast krijgt, dan zal er nog ergens de software moeten draaien om de data te intrperteren. hiermee heb nog altijd een pi, pc, etc nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 20-03-2021 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 13:04:
[...]

Whoa, n00b overload :+
- het pad naar je device is niet correct --> dat zou kunnen
- je is al in gebruik door een ander proces --> dat zou dan een standaard HA-proces moeten zijn, ik heb verder nog niks met m'n HA gedaan ;)
- of je stick zit er niet in :+--> that's what she said :+

code:
1
ls -l /dev/serial/by-id

en daar kwam uit:
code:
1
usb-Texas_Instruments_TI_CC2531_USB_CDC___xxxxxxxxxxxxxxxxxx -> ../../ttyACM0
barrymossel schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 15:18:
[...]

Ook bij de add-on krijg je die node en npm commando's te zien in de log. Volgens mij draait ie gewoon de add-on zo te lezen.
Yes, "gewoon" de originele add-ons voor Mosquito broker en Zigbee2mqtt geïnstalleerd binnen Home Assistant, vanuit de store.
Maar inderdaad, pad naar de stick klopt niet. @Stalensnuitje wat staat er in je config bij port?

code:
1
2
serial:
  port: xxxxxxx
Daar staat de standaardwaarde:
code:
1
/dev/ttyACM0

Of ik vergis me erg, of dat is hetzelfde als wat er uit het opgezochte pad kwam :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 20:46:
[...]

Ik snap je opmerking niet? wat bedoel je? het gebruik van pi/pc staat los van hoe de data getransporteerd wordt, usb of ethernet.

z2m is een stukje software dat inkomende data van een zigbee stick (chip) interpreteert en er een fatsoenlijke response op geeft. De software moet ergens op draaien: pi, pc, etc.

Als over de verbinding tussen stick en usb praat, en dat naar een ethernet oplossing aangepast krijgt, dan zal er nog ergens de software moeten draaien om de data te intrperteren. hiermee heb nog altijd een pi, pc, etc nodig.
Die software zou natuurlijk ook op de stick/hardware kunnen draaien. Daarmee reduceer je ook een kwetsbare PoV (raspberry of PC).

Mijn doel zou zijn om Loxone via TCP of UDP te koppelen. Zoals dat min of meer ook werkt met de Hue bridge.

[ Voor 4% gewijzigd door Sethro op 21-03-2021 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:44
Sethro schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:16:
[...]

Die software zou natuurlijk ook op de stick/hardware kunnen draaien. Daarmee reduceer je ook een kwetsbare PoV (raspberry of PC).

Mijn doel zou zijn om Loxone via TCP of UDP te koppelen. Zoals dat min of meer ook werkt met de Hue bridge.
Maar wat is het verschil tussen de Hue Bridge en bv een RPi Zero met de CC2530 (IIRC) rechtstreeks op de seriële interface? Uiteindelijk draait op de Hue Bridge ook een Linux versie als ik mij niet vergis. Het enige verschil is dan dat het kant en klare hardware is en je eens in de zoveel tijd (automatisch) een volledig nieuwe firmware installeert vs "los" een Linux systeem updaten incl bv Zigbee2mqtt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

RobertMe schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:25:
[...]
Maar wat is het verschil tussen de Hue Bridge en bv een RPi Zero met de CC2530 (IIRC) rechtstreeks op de seriële interface? Uiteindelijk draait op de Hue Bridge ook een Linux versie als ik mij niet vergis. Het enige verschil is dan dat het kant en klare hardware is en je eens in de zoveel tijd (automatisch) een volledig nieuwe firmware installeert vs "los" een Linux systeem updaten incl bv Zigbee2mqtt.
De oudere bridges draaien in ieder geval OpenWRT, dus gewoon een linux versie. Die dingen hebben zelfs wifi onboard, en via een hack kun je die ook aanzetten :D

Er zitten dus minimaal 3 soc’s op: centrale cpu, zigbee soc en een wifi soc _/-\o_

Dus qua hardware volledig vergelijkbaar met een willekeurige rpi met een zigbee stick.
Alleen kan de hue bridge maar zeer weinig devices aan itt de zigbee2mqtt / zigbee-stick combi.

En als je al gewend bent om Loxone producten te kopen, dan heb je voor alles al een kastje nodig, dus een rpi kan daar dan nog makkelijk bij, en kost ook geen €600 :X

[ Voor 8% gewijzigd door Mars Warrior op 21-03-2021 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
RobertMe schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:25:
[...]

Er zit vaste ethernet aansluiting op dus geen gedoe met wifi en er zit geen SD kaart in waarvan je niet weet wanneer maar wel weet dat deze kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:44
Sethro schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:18:
[...]

Er zit vaste ethernet aansluiting op dus geen gedoe met wifi en er zit geen SD kaart in waarvan je niet weet wanneer maar wel weet dat deze kapot gaat.
Dan pak je een alternatief dat die nadelen niet heeft. Zelf heb ik voor een andere toepassing een OrangePi 3. Zit uiteraard gewoon ethernet op, maar ook eMMC opslag dus geen SD kaartje nodig.

Daarnaast heb ikzelf Zigbee2mqtt, en Zwavejs2mqtt, op een RPi 2 draaien met een antiek SD kaartje (misschien wel meer dan 5 jaar oud). Tot nu toe, na ruim 2 jaar 24/7 gebruik, draait de boel nog steeds zonder enig issue. Die SD kaart issues komen volgens mij voornamelijk door echt veel gebruik, zoals Home Assistant met zijn SQLite of MySQL database er op draaien. En met alleen Zigbee2mqtt heb je natuurlijk een veel lager (i/o) verbruik omdat die bv geen database heeft die bij elke sensor change de waarde opslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

RobertMe schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:34:
[...]

Dan pak je een alternatief dat die nadelen niet heeft. Zelf heb ik voor een andere toepassing een OrangePi 3. Zit uiteraard gewoon ethernet op, maar ook eMMC opslag dus geen SD kaartje nodig.

Daarnaast heb ikzelf Zigbee2mqtt, en Zwavejs2mqtt, op een RPi 2 draaien met een antiek SD kaartje (misschien wel meer dan 5 jaar oud). Tot nu toe, na ruim 2 jaar 24/7 gebruik, draait de boel nog steeds zonder enig issue. Die SD kaart issues komen volgens mij voornamelijk door echt veel gebruik, zoals Home Assistant met zijn SQLite of MySQL database er op draaien. En met alleen Zigbee2mqtt heb je natuurlijk een veel lager (i/o) verbruik omdat die bv geen database heeft die bij elke sensor change de waarde opslaat.
Bij mij draait ook al jaren een RPi 2 met Sandisk Ultra kaartje, maar dan wel met DietPi erop als OS. Die cached alle logging naar RAM en schrijft de logfiles 1 keer per dag naar het SD kaartje.

Het beperken van de belasting van het SD kaartje werkt dus perfect om een betrouwbare RPI te kunnen gebruiken in je netwerk.

Bij mij draait daar PiHole, DHCP, DNS en de DSMR Reader op. Een redelijk cruciaal stukje hardware dus in mijn netwerk 8)

Alle andere domotica spullen draaien op een tweedehands NUC met SSD van €120 met daarin de zigbee en zwave sticks.

(NUC is maar een voorbeeld, ik heb jaren geleden iets minder betaald voor iets vergelijkbaars)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Stalensnuitje schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:08:

code:
1
ls -l /dev/serial/by-id

en daar kwam uit:
code:
1
usb-Texas_Instruments_TI_CC2531_USB_CDC___xxxxxxxxxxxxxxxxxx -> ../../ttyACM0
ok mooi je device zit nu dus op /dev/ttyACM0. De tip is wel om dat hele lange pad te gebruiken:
/dev/serial/by-id/usb-Texas_.......
Die laatste verandert nooit, die eerste kan wel eens veranderen.
[...]

Yes, "gewoon" de originele add-ons voor Mosquito broker en Zigbee2mqtt geïnstalleerd binnen Home Assistant, vanuit de store.
check
[...]

Daar staat de standaardwaarde:
code:
1
/dev/ttyACM0

Of ik vergis me erg, of dat is hetzelfde als wat er uit het opgezochte pad kwam :?
Je hebt gelijk, deze standaard waarde is hetzelfde als jou stick. wel apart dat hij dan niet door z2m gevonden kan worden.

kan je eens dubbelchecken of HA hem uberhaupt wel "ziet".
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 20:46:
[...]

in de HA ui:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Stalensnuitje Is je CC2531 wel goed geflashed ?

Je kan eens hier lezen om je stickje te testen https://www.zigbee2mqtt.i...sniff_zigbee_traffic.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@sjorsjuhmaniac Ik heb het weer aan de praat (denk ik..) Morgen haat de stroom er weer af (met dank aan Liander) dus even kijken hoe dat uit gaat pakken.

Maar wat heb ik gedaan. Ik begon met het stoppen van Zigbee2MQTT en zorgen dat ik van huidige config een backup had. (Staat wel in de Snapshot maar extra kan geen kwaad.) Daarna hele zigbee2mqtt folder uit /share weggegaan en config reset to default. Deze daarna aangepast zodat de CC2531 gebruikt wordt, weer map in /share (en niet /config) en nieuwe panid.

Daarna Zigbee2MQTT opgestart. Deze maakte toen weer de config folder aan maar ging nog één keer fout met de (CC2531) stick, deze ging rood knipperen met af en toe groen. Nog nooit gezien :? Nog een keer starten en toen ging alles goed. Geen fout in de log en de webinterface van Zigbee2MQTT was er. Device erbij gepakt en op permit join gezet. Knop op de device ingedrukt gehouden, ging knipperen maar helemaal niets in Zigbee2MQTT (geen toast, niets in de log). GROM! :X

Okay, is het toch de Wifi? Zigbee2MQTT gestopt, weer config map leeg, AP eruit en Zigbee2MQTT gestart. Weer rood knipperen maar na tweede start toen ook weer error vrij. Maar ook toen, geen joinen...

Mm, toen was ik wel chagrijnig... }:| Dus ja, toen ik toch al alles kaal en niet werkend had heb ik de snapshot van begin deze maand terug gezet van Zigbee2MQTT, dit was nog 1.17.1-4. Omdat dat niet /share/Zigbee2MQTT is heb ik daarvoor de backup gepakt van voor het geklooi begon (maar nieuwer dan de 1e). Stick weer gewisseld voor de Slaesh en Zigbee2MQTT weer een slinger gegeven. En warempel, alles komt weer op! *O* Alleen de devices die ik heb laten zoeken naar een netwerk niet meer. Permit join aan en yep, ook die willen er weer bij!

Ofwel, ik lijk ruzie te hebben met 1.18.1-1! Zucht! De update hierheen ging prima maar sinds dien nooit het hele netwerk down gehad of een device proberen te pairen. Maar na paar uur downtime heeft die versie er schijnbaar geen zin in... Nu zie ik wel dat er via het nieuwe repository een 1.18.1-2 beschikbaar is waar ik 1.18.1-1 nog van de oude had draaien. Enige wijziging die ik zie tussen die twee is "Added missing ezsp agapter type for serial" maar als ik het vergelijk lijkt het er alleen op dat je "adapter: ezsp" kunt gebruiken in de config, verder niets. Dus lijkt niet hieraan gerelateerd.

Misschien dat ik van de week nog eens een update probeer (met frisse Snapshot van vannacht achter de hand) en dan naar nieuwe repository. Maar voor nu ben ik blij dat het allemaal weer werkt inclusief de dimmer waarvoor ik afgelopen week de stroom eraf had :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 21 maart 2021 @ 19:51:
ok mooi je device zit nu dus op /dev/ttyACM0. De tip is wel om dat hele lange pad te gebruiken:
/dev/serial/by-id/usb-Texas_.......
Die laatste verandert nooit, die eerste kan wel eens veranderen.
Done, maakt geen verschil.
kan je eens dubbelchecken of HA hem uberhaupt wel "ziet".
Yup, helemaal onderaan de lijst, maar daar staat ie keurig in.
habbekrats schreef op zondag 21 maart 2021 @ 20:08:
@Stalensnuitje Is je CC2531 wel goed geflashed ?

Je kan eens hier lezen om je stickje te testen https://www.zigbee2mqtt.i...sniff_zigbee_traffic.html
Ik heb 'm kant en klaar geflasht gekocht via V&A. Ik krijg de sniffer zo snel niet aan de praat ("Failed to connect to sniffer at"), zal later vandaag even verder kijken.

Wat me trouwens wel opvalt is dat als ik de stick in de Pi druk, het lampje gaat branden, maar toen ik er net (5 min later) weer langs liep was ie uit. Iets zegt me dat dat ook niet zo hoort :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

sjorsjuhmaniac schreef op maandag 15 maart 2021 @ 23:42:
[...]

heb aardig wat kunnen vinden/volgen van de implementatie maar snap niet waar ze ID's zelf laten :S geef het op voor vandaag

Weet je overigens zeker dat die opties bestaat en werkt? ik kom nergens anders referenties tegen die dat ondersteunen.
Vanwege de issues heb ik korte tijd weer even terug moeten switchen naar de Lidl app - hier kan ik inderdaad de led status instellen op "on/off" of "disabled". Wat kan ik doen/aanleveren om je te laten zien hiervoor? Ik heb nog een 3e ongebruikte plug die ik wel weer even op de Lidl GW kan gooien om er een screenshot bij te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Stalensnuitje schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:00:
Wat me trouwens wel opvalt is dat als ik de stick in de Pi druk, het lampje gaat branden, maar toen ik er net (5 min later) weer langs liep was ie uit. Iets zegt me dat dat ook niet zo hoort :?
Zo uit mijn hoofd was dat normaal. Als er geen communicatie met de stick opgezet wordt ging het lampje weer uit.

Voor verdere hulp, zou je eens screenshotje kunnen maken van waar de stick in je hardware info staat en je hele Zigbee2MQTT configuratie? Gebruik code tags en je mag het MQTT wachtwoord weghalen als je de rest van de opmaak laat.

[ Voor 21% gewijzigd door Septillion op 22-03-2021 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2163
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 30-05-2021
Wat is op het moment de beste optie voor een z2m usb bridge? Ik zag dat de shipping van de Electrolama sticks vanuit Engeland vrij aan de prijs was, zijn er nog andere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Marcel2163 Wat heb je zelf al gevonden? Lijst van Zigbee2MQTT gezien? Verder, lees even wat pagina's terug in dit draadje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2163
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 30-05-2021
@Septillion Ik had zelf https://www.tindie.com/pr...r-multiprotocol-rf-stick/ dit gevonden, staat als recommended bij z2m

Heb je misschien een paar pins voor me? is nogal een lang topic haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Marcel2163 En de supported adapter list had je niet gevonden?

En nee, helaas. Zou ik ook moeten zoeken. Maar de vraag komt toch minimaal elke twee weken wel langs. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
.

[ Voor 99% gewijzigd door barrymossel op 23-03-2021 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 20:21
Ik heb sinds een tijdje met groot plezier een Zigbee netwerk opgezet, het werk snel, betrouwbaar en de nodes zijn betaalbaarder dan Zwave. Ik zou graag een aantal inbouwschakelaars willen die werken met Zigbee2MQTT.

Ik heb gezocht en kom onder andere uit bij deze van RobbShop: https://www.robbshop.nl/inbouwschakelaar-zigbee-robb-smarrt

Deze wordt op diverse plaatsen verkocht onder een andere naam of ander merk. Wel vind ik het vrij groot, nu zal dat niet overal een probleem worden. Zijn er nog andere opties om te gebruiken icm Zigbee? Ik heb nu meerdere Qubino Flush schakelaars ingebouwd en het voordeel is dat hier ook een fysieke schakelaar gebruikt kan worden, dit wil ik ook graag bij een Zigbee inbouwmodule kunnen doen. Het formaat van de Qubino's spreekt me ook aan.

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
Fleshi schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 10:41:
Vraagje, na veel Google werk krijg ik het namelijk niet gevonden. :'(

Ik heb in Home Assistant via de Zigbee2mqtt addon een groep aangemaakt met daarin twee lampen. Hoe krijg ik deze groep vervolgens zichtbaar in Home Assistant? Alles werkt verder normaal altijd prima via de addon, hierdoor heb ik de configuration.yaml van Home Assistant of de Zigbee2mqtt configuration.yaml ook niet aangepast o.i.d.
Ben je er al achter hoe dat werkt? Ik zit hier nu ook mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 14:03
Hier in de wacht tot de zzh of sla.esh stick weer beschikbaar is. Toch jammer dat de beschikbaarheid zo minimaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fl1p
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 15:21
Iemand een idee? Ik probeer de Tuya TS0215 (ook wel Nedis ZBRC10WT) te koppelen. Deze zou ondersteund worden, maar ik blijf volgende "fout" krijgen:
code:
1
2
3
debug 2021-03-23 17:20:49: Received Zigbee message from '0xbc33acfffe619db3', type 'commandEmergency', cluster 'ssIasAce', data '{}' from endpoint 1 with groupID 0
warn 2021-03-23 17:20:49: Received message from unsupported device with Zigbee model 'TS0215A' and manufacturer name '_TZ3000_fsiepnrh'
warn 2021-03-23 17:20:49: Please see: https://www.zigbee2mqtt.io/how_tos/how_to_support_new_devices.html.

Ter info: deze draait op Loxberry, om te integreren met Loxone :)

[ Voor 5% gewijzigd door fl1p op 23-03-2021 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:45

Mimiix

Professioneel Prutser

fl1p schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:26:
Iemand een idee? Ik probeer de Tuya TS0215 (ook wel Nedis ZBRC10WT) te koppelen. Deze zou ondersteund worden, maar ik blijf volgende "fout" krijgen:
code:
1
2
3
debug 2021-03-23 17:20:49: Received Zigbee message from '0xbc33acfffe619db3', type 'commandEmergency', cluster 'ssIasAce', data '{}' from endpoint 1 with groupID 0
warn 2021-03-23 17:20:49: Received message from unsupported device with Zigbee model 'TS0215A' and manufacturer name '_TZ3000_fsiepnrh'
warn 2021-03-23 17:20:49: Please see: https://www.zigbee2mqtt.io/how_tos/how_to_support_new_devices.html.

Ter info: deze draait op Loxberry, om te integreren met Loxone :)
Die Tuya dingen veranderne nog wel eens van Manufacturer name. Hoewel ie supported lijkt hoeft dit dus niet zo te zijn.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fl1p
In de Zigbee-Herdsman converters staat hij gewoon opgelijst. Met (gelukkig) exact dezelfde data:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
 {
        fingerprint: [{modelID: 'TS0215A', manufacturerName: '_TZ3000_p6ju8myv'},
            {modelID: 'TS0215A', manufacturerName: '_TZ3000_fsiepnrh'}],
        model: 'TS0215A_remote',
        vendor: 'TuYa',
        description: 'Security remote control',
        fromZigbee: [fz.command_arm, fz.command_emergency, fz.battery],
        exposes: [e.battery(), e.action(['disarm', 'arm_day_zones', 'arm_night_zones', 'arm_all_zones', 'exit_delay', 'emergency'])],
        toZigbee: [],
        whiteLabel: [{vendor: 'Woox', model: 'R7054'}, {vendor: 'Nedis', model: 'ZBRC10WT'}],
        meta: {configureKey: 1},
        configure: async (device, coordinatorEndpoint, logger) => {
            const endpoint = device.getEndpoint(1);
            await reporting.bind(endpoint, coordinatorEndpoint, ['genPowerCfg', 'genTime', 'genBasic', 'ssIasAce', 'ssIasZone']);
        },

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 19-09 12:13
Ik zie dat die redelijk recent toegevoegd is. Heb je die code van github gehaald, of lokaal ergens?

Edit: ik zie dat die commit 17 dagen terug is gedaan, maar de laatste zigbee2mqtt release was 21 dagen terug.

Oftewel: support al wel toegevoegd maar nog niet gereleased.

[ Voor 47% gewijzigd door Hmmbob op 23-03-2021 18:58 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Iemand de bestelde [slae.sh] CC2652 stick van begin maart al ontvangen?
De mijn staat nu al meer als een week DHL>PostNL in transit ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 23:08
Hmmbob schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 18:48:
...
Oftewel: support al wel toegevoegd maar nog niet gereleased.
Misschien is de dev branch een optie? https://www.zigbee2mqtt.i...switch-to-dev-branch.html

[ Voor 26% gewijzigd door Step5 op 23-03-2021 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:45

Mimiix

Professioneel Prutser

habbekrats schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 21:58:
Iemand de bestelde [slae.sh] CC2652 stick van begin maart al ontvangen?
De mijn staat nu al meer als een week DHL>PostNL in transit ?
Lees dit topic ff door. We zijn namelijk bijna het Slaesh CC topic ipv Z2m.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Mimiix ? Ik ben zo ongeveer de aanstichter. En vraag gewoon of mensen al iets ontvangen te hebben!

De ellende van DHL>PostNl is mij van andere zendingen enigzins bekend. Waardeloze constructie voor de track/trace werkt niet. En volgens mij sparen ze de paketten op tot de vrachtauto vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fl1p
Thanks! Dat heb ik al meermaals gehoord. Ik probeer het van zodra ik thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Hurray, kabeltjes binnen - weet iemand zo of je nog moet re-pairen als je een CC2531 met default coordinator FW vervangt door eentje met source_routing FW? Of zouden de devices zelf een andere router moeten vinden na die change?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fl1p
Geprobeerd, maar ging niet ;(

Er is maar één zichtbaar wanneer ik "git show-ref" doe
Als ik checkout doe voor dev, krijg ik dit:
code:
1
error: pathspec 'dev' did not match any file(s) known to git

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Kippenijzer schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:15:
Hurray, kabeltjes binnen - weet iemand zo of je nog moet re-pairen als je een CC2531 met default coordinator FW vervangt door eentje met source_routing FW? Of zouden de devices zelf een andere router moeten vinden na die change?
Het helpt om wat devices fysiek los te halen (lastig met always on lampen dus), maar zo te zien werkt het met een 'in-place' vervanging. Ben benieuwd of de reactiesnelheid hiermee wat beter zal worden voor sommige battery-powered end devices (lees: Aqara Opple switches).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Gister eindelijk de xiaomi gateway de deur uitgedaan en met veel pijn en moeite zigbee2MQTT geïnstalleerd. Manmanman wat was dat ongebruiksvriendelijk... Voor iemand die niet hardcore alles in een terminal doet, is het wel heel veel losse dingen stukje voor stukje installeren en instellen.

Maar goed. Het is mij gelukt en mega ik heb mega veel dank voor de mensen die alle verschillende stukjes software hebben gemaakt. Hulde en bedankt!

Maar wel direct even een vraagje. Ik heb een hele boel Xiaomi sensoren door het huis zitten die altijd heel snel reageerde via originele gateway die via wifi was gekoppeld.

Nu via de mijn zigbee stick (slaesh CC2652RB) reageren bepaalde sensoren niet of heeeel erg traag. Het gaat dan vooral om deur sensoren en PIR sensoren. Een Xiaomi temperatuursensor, en een Blitzwolf schakelende/metende plug lijken het een stuk beter te doen. De installatie (even pairen aanzetten en de sensor resetten) gaat wel vlot.

Ik gebruik overigens Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 14:03
Inmiddels is de zzh! Stick bestelbaar. Ik ben echter wat in dubio over het flash proces.

Kan ik dir CT deze instructies volgen: https://electrolama.com/radio-docs/zigbee2mqtt/ met behulp van flash prog 2 (https://electrolama.com/radio-docs/flash-ti-flash-prog/) of moet ik eerst reguliere? Firmware flashen: zoals op de uitleg staat van flas prog 2? En dan pas de z2/ firmware?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@PuckStar Misschien kan deze link aan de TS start toegevoegd worden

https://www.zigbee2mqtt.i...n/supported_adapters.html

en de link flashen van de router firmware https://www.zigbee2mqtt.i...n/cc_sniffer_devices.html aanpassen (404)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@SuperKris Nee, dat is niet normaal. Zeker de deursensoren zouden super snel moeten zijn. Wel zou ik je netwerk even een dagje geven. Als het een aardig netwerk is dat je in één keer hebt over gezet heb ik wel eens gemerkt dat het netwerk even nodig heeft alles in goede banen te leiden.

@Robbie T Volgens mij is het nergens voor nodig eerst andere firmware te flashen, gewoon Zstack erop en gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4of9
Ik heb een nieuwe cc2531 als router geflashed maar hoe kan ik dat ding nu pairen op mijn coordinator? :?

(ik heb overigens een debugger gekocht dus mochten mensen in de buurt van Breda een keer moeten flashen :))

De led knippert rood maar ik zie hem niet verschijnen in de zigbee2mgtt log.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:11
4of9 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 08:51:
Ik heb een nieuwe cc2531 als router geflashed maar hoe kan ik dat ding nu pairen op mijn coordinator? :?

(ik heb overigens een debugger gekocht dus mochten mensen in de buurt van Breda een keer moeten flashen :))

De led knippert rood maar ik zie hem niet verschijnen in de zigbee2mgtt log.
https://donnlee.com/2020/...r%20the%20CC2531%20router.

1ste hit op google

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4of9
Die had ik ook al gevonden idd. Maar lukt niet. Ik heb uiteindelijk Zigbee2mqtt opnieuw gestart en toen joinde hij meteen. Nu nog devices zien te pairen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
robbinonline schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 16:29:
[...]

Ben je er al achter hoe dat werkt? Ik zit hier nu ook mee
Ik ben er achter, de groepen die je aanmaakt in zigbee2mqtt zijn echt groepen alleen voor z2m.
Die groep moet je dan toevoegen aan Home Assistent als light. Voorbeeld heb je de groep badkamer hebt;
code:
1
2
3
4
5
6
light:
- platform: mqtt
  schema: json
  name: Badkamer
  command_topic: "zigbee2mqtt/badkamer/set"
  state_topic: "zigbee2mqtt/badkamer"

Heb je lampen die je kan veranderen van helderheid, temperatuur of kleur dan voeg je als optie nog toe:
code:
1
2
3
color_temp: true
brightness: true
rgb: true

Doe je het in HA zelf dan gaat het op de volgende manier.
code:
1
2
3
4
5
6
7
light:
- platform: group
  name: Badkamer
  entities:
    - light.badkamer1
    - light.badkamer2
    - light.badkamer3

Wat het voordeel van het een of het ander is ben ik ik nog niet over uit, maar dit is in ieder geval hoe je groepen kan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4of9
Wat mij opvalt is dat mijn movement sensor van aquara een super lage link kwaliteit heeft naar de router toe. Hij staat er nu zo'n beetje naast en de LQI is nog steeds maar 28.

Als ik hem buiten in de brievenbus plaats is de afstand tot de router ca. 2 meter. Wel met muren ertussen e.d. en valt de LQI terug naar 5 of volgens Zigbee2mqtt assistant 1....

Zijn er manieren om de range te boosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Laatst online: 19-09 16:50
4of9 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:36:
Wat mij opvalt is dat mijn movement sensor van aquara een super lage link kwaliteit heeft naar de router toe. Hij staat er nu zo'n beetje naast en de LQI is nog steeds maar 28.

Als ik hem buiten in de brievenbus plaats is de afstand tot de router ca. 2 meter. Wel met muren ertussen e.d. en valt de LQI terug naar 5 of volgens Zigbee2mqtt assistant 1....

Zijn er manieren om de range te boosten?
Doet hij het niet? Zolang hij werkt maakt wat mij betreft zo’n getal niks uit. Zelf heb ik een Sonoff ergens die hele lage link quality heeft maar hij heeft nog nooit een schakeling gemist.

PSN: PcDCch

Pagina: 1 ... 52 ... 68 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!

Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.