Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 68 Laatste
Acties:
  • 480.194 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:28
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:20:
[...]

Je kan eens testen met een schone installatie van z2m. Als je een backup maakt van de gehele data map van z2m kan die later ook weer terugzetten. Dus z2m stil zetten, gehele map backupppen, en met een standaard config weer beginnen. Dan kijken of je het device wel kan toevoegen.
Dit werkte, top, was natuurlijk de last resort omdat alles opnieuw gepaird moest worden, maar uiteindelijk hier toch maar voor gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11-08 21:43
Wie kan mij helpen met een nieuwe installatie van zignee2mqtt in docker, ik maak gebruik van portainer. Hoe kan ik dit gemakkelijk doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:59
HF5236 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 15:52:
Wie kan mij helpen met een nieuwe installatie van zignee2mqtt in docker, ik maak gebruik van portainer. Hoe kan ik dit gemakkelijk doen?
Zeker. Dit al gezien?
https://www.zigbee2mqtt.io/information/docker.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:30

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@HF5236 Als je het nu gewoon als addon draait en wegens je problemen overweegt opnieuw te beginnen zou ik gewoon eens de addon stoppen, Zigbee2MQTT folder leeg te gooien (\share\zigbee2mqtt), eventuele retained berichten in /zigbee2mqtt (werkelijke MQTT topic) weg te gooien en gewoon de boel opnieuw te configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:53
Wat @Septillion zegt.

Maar om toch antwoord te geven:

Kopieer de docker-compose sectie van @denuz linkte pagina.

Pas hem aan je eigen situatie aan:
- version MOET naar 2, portainer kan niet met version 3 overweg
- specificeer je usb device
- ik raad aan om specifiek een versie te definieren zodat je geen gezeur met automatische updates hebt
- update het data folder pad
- update het usb device pad

Dit zou ong het resultaat moeten zijn:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  version: '2'
  services:
    zigbee2mqtt:
      container_name: zigbee2mqtt
      image: koenkk/zigbee2mqtt:1.17.0
      volumes:
        - /mooi/pad/naar/je/data/dir:/app/data
        - /run/udev:/run/udev:ro
      devices:
        - /pad/naar/je/device/ttyACM0:/dev/ttyACM0
      restart: always
      network_mode: host
      privileged: true
      environment:
        - TZ=Europe/Amsterdam

- ga naar stacks, add new
- geef een mooie naam
- plak bovenstaande in het text vak
- vink 'access management' oid uit,
- deploy stack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Aziraphale schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:18:
Ik heb inmiddels ook een stick, maar zonder behuizing. Bij 3dhubs kom ik niet echt verder met welke keuze ik moet maken qua proces, dus dat schiet niet op. Is een behuizing echt nodig en, zo ja, heeft iemand nog een tip waar ik er een aan zou kunnen schaffen?
For what it's worth. Ik heb al een aantal jaren een CC2531 stick in een RPi steken die in TV meubel slingert. Intussen heb ik ook al een heel ruim jaar een 3D printer, maar nog nooit de behoefte gehad om een behuizing voor de CC2531 te printen en de stick doet het uiteraard nog steeds gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:55
daxy schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 14:45:
[...]

Welke heb je? Er zijn meerdere "sticks"
Een cc2531

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
Heb nog ff in de MQTT explorer zitten neuzen en daar zie ik het volgende staan:

Zigbee2mqtt
Bridge: Offline

Dat lijkt me niet ok toch.

foutje, was nog aan het herstarten 8)7

Heb overigens al mijn devices gewist en kan nu niks pairen

[ Voor 10% gewijzigd door HF5236 op 29-01-2021 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HF5236
Het is gelukt, heb de USB verlengkabel waar de CC stick in zat er tussenuit gehaald en hij kan weer devices pairen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:12
Aziraphale schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:18:
Ik heb inmiddels ook een stick, maar zonder behuizing. Bij 3dhubs kom ik niet echt verder met welke keuze ik moet maken qua proces, dus dat schiet niet op. Is een behuizing echt nodig en, zo ja, heeft iemand nog een tip waar ik er een aan zou kunnen schaffen?
Als je de files hebt wil ik het wel voor je printen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:53
HF5236 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 20:15:
Het is gelukt, heb de USB verlengkabel waar de CC stick in zat er tussenuit gehaald en hij kan weer devices pairen.
(y) leuk he, spoorzoekertje. Heb je die kabel er nu net pas tussen gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
Hij zat er al een aantal weken tussen maar herinner me ook dat ik er wel eens eerder een probleem mee heb gehad. Gaat iig de container in nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:24

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
Ik ga op mijn zoon's kamer 10m LED strip ophangen en wil dat (uiteraard 😀) met z2m regelen. Welke controller is daar het beste voor op dit moment? Ik weet dat Gledopto een aantal controllers heeft, maar ik was niet onder de indruk van de lampen van ze. Is de controller wel wat (zit te denken aan de GL-C-008P) of zijn er betere?

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:56
Septillion schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:30:
[...]

Maar dan heb je waarschijnlijk ook gewoon nette centraaldozen. Ding daar plaatsen en klaar :)

[...]

Valt naar mijn idee nog wel mee. Na 1,5 jaar alleen die van de Tradfri moeten vervangen en die waren vanaf dag 1 al <50%. Rest is nu nog >80%. Zeg niet dat het dus geen issue is, maar gaan best lang mee. En je zou kunnen besluiten dan in een avondje alles te doen als de eerste echt leeg is (wat je ziet aankomen).
Wil gewoon van dat batterij af, zelfs op een avond alles doen vind ik gewoon te veel bij 10+ stuks.
Daarnaast ook zonde van de batterij, want niet allemaal zijn tegelijk leeg.
Heb je met of zonder antenna? Eventueel kan ik wel eentje printen voor je.
Ook gedaan voor @Isane

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Jazsie Vergeet dan niet het eerste => centraaldoos is vaak de makkelijkste plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makaa
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:11
kalmma schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:11:
Is dit nu bij jou opgelost zie je nu de entities direct in de MQTT integratie staan na het aanmaken in zigbee2mqtt?

[...]
Mijn post dateert uit april 2020, maar inderdaad werkt het nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Septillion schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 13:40:
@Jazsie Vergeet dan niet het eerste => centraaldoos is vaak de makkelijkste plaats.
Huh wat? Volgens mij heb ik iets gemist want ik begrijp het niet xD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Jazsie Je zei dat je een redelijk nieuw huis had maar geen N bij de schakelaars. En dat dit dus een probleem is voor het plaatsen van bijvoorbeeld een Blizwolf relais (zonder de lamp aan te sluiten). Maar zeker in een nieuw huis is de kans groot dat je in de centraaldoos L en N hebt en de schakelaar komt er ook uit. Dus als je hem dan daar plaatst hoef je geen N te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Septillion schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 15:18:
@Jazsie Je zei dat je een redelijk nieuw huis had maar geen N bij de schakelaars. En dat dit dus een probleem is voor het plaatsen van bijvoorbeeld een Blizwolf relais (zonder de lamp aan te sluiten). Maar zeker in een nieuw huis is de kans groot dat je in de centraaldoos L en N hebt en de schakelaar komt er ook uit. Dus als je hem dan daar plaatst hoef je geen N te trekken.
Ahh dat is een goeie vanuit gaande dat vanuit de centraaldoos de fase + return naar de schakelaar gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Jazsie Yesss, dat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:31
Septillion schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 15:18:
Bij ons zitten de centraaldozen veel te vol om er nog iets bij te plaatsen...
Zeker als je vanuit dezelfde centraaldoos meerdere schakelaars wilt bedienen loop je bij het plaatsen in de centraaldoos erg snel vast.
Ik vond het een kleine moeite om voor mijn Shellys een N naar de inbouwdozen van de schakelaars te trekken.
En dan heb je meer dan voldoende ruimte om een Shelly of een Blitzwolf relais aan te sluiten en plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@mbuurman Tja, dan ontkom je er niet aan nee. Eigenlijk erg jammer dat dozen soms zo onmogelijk vol ontworpen zijn. Maar goed, dan heb je er in ieder geval gekeken en het overwogen, veel bedenken het niet als mogelijke plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
Ik heb nog een vraag over pairen van devices, maakt het nog uit waar je dit doet, ik heb dit nu vaak naast mn cc2531 gedaan omdat dit best snel en makkelijk gaat, ik ga nu een aantal sonof relais inbouwen dus die kan ik niet vlakbij pairen. Pairt een nieuw device ook via een aanwezige router of moet het per se bij mn cc2531?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
HF5236 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 22:47:
Ik heb nog een vraag over pairen van devices, maakt het nog uit waar je dit doet, ik heb dit nu vaak naast mn cc2531 gedaan omdat dit best snel en makkelijk gaat, ik ga nu een aantal sonof relais inbouwen dus die kan ik niet vlakbij pairen. Pairt een nieuw device ook via een aanwezige router of moet het per se bij mn cc2531?
Gewoon op locatie moet gewoon lukken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gebruiker_brink
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Als je helemaal opnieuw wilt starten en alles in dockers wilt draaien raad ik zeker https://sensorsiot.github.io/IOTstack/ aan! Kijk vooral ook de video's van Andreas Spiess zodat je een goed beeld krijgt wat je er mee kunt en hoe het werkt. Zigbee2MQTT is standaard onderdeel van de standaard te activeren containers in dit project.

Elke nacht een automatische backup naar Google Drive van al je data kost hierbij maar een fractie van de ruimte omdat je niet al je dockers zelf hoeft te backuppen.

Met een paar regels extra in je docker-compose.yml file erbij en je hebt een extra service erbij draaien, ik zit momenteel op 14 actieve containers op mijn pi draaien.

Dit zijn mijn settings om Z2M in docker te draaien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
zigbee2mqtt:
    container_name: zigbee2mqtt
    image: koenkk/zigbee2mqtt
    ports:
      - 8081:8081
    volumes:
      - ./volumes/zigbee2mqtt/data:/app/data
      - /run/udev:/run/udev:ro
    devices:
      # Slae.sh stick
      - /dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_slae.sh_cc2652rb_stick_-_slaesh_s_iot_stuff_00_12_4B_00_21_CB_EF_58-if00-port0:/dev/ttyACM0
      # Giovanni's stick
      #- /dev/serial/by-id/usb-Texas_Instruments_CC2538_USB_CDC-if00:/dev/ttyACM0
    restart: unless-stopped
    network_mode: host
    #privileged: true # Must be disabled
    environment:
      - TZ=Europe/Amsterdam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruiker_brink
  • Niet online
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:48:
[...]

Wat @Septillion zegt.

Maar om toch antwoord te geven:

...
code:
1
privileged: true

Deze regel moest ik juist disablen anders werkte het bij mij niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 20:41

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

welke lampen van Lidl worden al ondersteund?
Ik heb een rgb tuinlamp en een buitenlamp voor aan de muur gekocht, maar ik blijf in zigbee2mqtt assistant no components krijgen, en kan ze dus niet in HA gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• endness
  • Laatst online: 09:30
sander817 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:52:
Ik heb een rgb tuinlamp en een buitenlamp voor aan de muur gekocht, maar ik blijf in zigbee2mqtt assistant no components krijgen, en kan ze dus niet in HA gebruiken
De lampen die in de documentatie staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
Is het signaal van Zigbee (CC2531) net zo sterk als dat van een wifi router of zit hier verschil in? Ik heb het idee dat ik best snel buiten het bereik van mn netwerk zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@HF5236 Volgens mij zend Zigbee op minder vermogen, zeker de batterij devices. Is ook logisch, Zigbee is bedacht om zuinig te zijn, Wifi absoluut niet. Daarnaast is de antenne van een standaard CC2531 niet echt geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

sander817 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:52:
Ik heb zonder gedoe in HA+Z2M de Lidl Tuinspot toe kunnen voegen - hij wordt (nog) niet in detail herkend, maar gewoon als algemene Tuya lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:55
Ik wou zonet mijn stick aan de Pi hangen en dat via een usb-hub doen omdat hij er anders niet in past (hangen ook nog een z-stick, rfxcom en de slimme meter aan) en dat leverede een low voltage melding op. Wat is nu wijsheid: Zigbee stick en z-stick aan usb verlengkabels of een powered usb huhb nemen en daar de sticks in steken?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb een Ikea outlet die ik via Zigbee2mqtt aanstuur vanuit Home Assistant. Gebruik ook de HA plugin. Tijdje geleden ontdekte ik de OTA feature dus dapper m'n devices bijgewerkt. Dit ging op alles goed behalve op de outlet. Deze gaf foutmeldingen, die zijn ook wel bekend en op te lossen door de test-url te gebruiken (maar dit zit nog niet in de HA plugin).

Sindsdien is de outlet niet goed meer te gebruiken. Hij schakelt af toe goed uit HA maar los daarvan op random momenten aan en uit, waarbij niets gelogd wordt. Alsof er een externe bron is die hem schakelt. :? Al opnieuw gepaired, alles uit en aan gehad etc maar nog steeds geen effect. Hij zit op een paar meter van de CC2531 stick dus bereik lijkt mij ook geen issue.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Kippenijzer schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:10:
[...]

Ik heb zonder gedoe in HA+Z2M de Lidl Tuinspot toe kunnen voegen - hij wordt (nog) niet in detail herkend, maar gewoon als algemene Tuya lamp.
@Kippenijzer
Ik kan er niks mee in HA, staat niet eens bij de entiteiten
Ik heb wel nog 0.11.4, wellicht dat het daar mee te maken heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
Septillion schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:56:
@HF5236 Volgens mij zend Zigbee op minder vermogen, zeker de batterij devices. Is ook logisch, Zigbee is bedacht om zuinig te zijn, Wifi absoluut niet. Daarnaast is de antenne van een standaard CC2531 niet echt geweldig.
Ik heb nu onderstaande mapping, mijn bewegingsensor stopte er vanmorgen opeens mee (vrij nieuw, laatste batterij status 100%) en die heb ik na het bestuderen van de mapping naast de schakelaar van mn koffiezetapparaat gelegd.

Klopt het dat die stippellijn in de mapping betekent dat er geen verbinding is?
En zou de sensor automatisch moeten verbinden als hij weer in de range zit of moet ik dit op een andere manier (opnieuw pairen?) doen>?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNVW7f4v4YzU5lsBY2OHClDIeQY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eiMP4XTOCLGpRkDmQM21sajI.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_qrXn36UnhMEwPa0yCt7gOOioI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WbRiaEesp6MS4pv8QDxcsTEM.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@HF5236 Ja, die heeft een verbindingsprobleem. Zou op zich vanzelf terug moeten komen. Mits hij gewoon werkt en niet het netwerk is vergeten (aka, geen onsuccesvolle pair met je eigen netwerk hebt gedaan sinds dit probleem ontstond). Batterij devices kan soms even duren. Een aantal (bijvoorbeeld Xiaomi) kan je een nieuwe poging laten doen door eens kort op het knopje te drukken. (Ipv lang voor pairen) Dan proberen ze direct hun status te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

sander817 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 19:19:
Ik heb wel nog 0.11.4, wellicht dat het daar mee te maken heeft?
Dat kan ik je nagenoeg garanderen. Sinds die versie zijn er honderden devices toegevoegd. Lidl devices waren er zeker toen nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:13
Update;

Zigbee2mqtt to version 1.17.1

Geen idee wat er veranderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:15
maartend schreef op maandag 1 februari 2021 @ 20:16:
Update;

Zigbee2mqtt to version 1.17.1

Geen idee wat er veranderd is.
Dat kan je hier zien:
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/releases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Shoot, firmware updates

New firmwares are available for:
Texas Instruments CC2530/CC2531: 20201127 (default) and 20201128 (default) (changelog).
Texas Instruments CC2652R, CC2652RB, CC1352P-2
Coordinator: 20210120 (changelog)
Router: 20210128 (changelog)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BurnerT
@maartend Testen jullie maar xD Ik wacht wel even met updaten. Het kan aan mij liggen maar ik had een aantal versies terug een veel stabieler netwerk

Nu word ik wel eens wakker met het idee van joh waarom gaan de lampen niet aan op plaatsen waar een pir hangt en dan moet ik naar zolder (soms nog int donker) om die usb los te maken en weer erin te doen. Vervolgens int donker weer terug naar men pc om de z2m service te herstarten.

Dit is opzich geen probleem maar de meeste battery devices moet je dan even wakker maken als ze te lang geen verbinding hebben gehad. Toch vervelend als je zo'n 50 apparaten op zigbee hebt draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
BurnerT schreef op maandag 1 februari 2021 @ 20:24:
@maartend Testen jullie maar xD Ik wacht wel even met updaten. Het kan aan mij liggen maar ik had een aantal versies terug een veel stabieler netwerk

Nu word ik wel eens wakker met het idee van joh waarom gaan de lampen niet aan op plaatsen waar een pir hangt en dan moet ik naar zolder (soms nog int donker) om die usb los te maken en weer erin te doen. Vervolgens int donker weer terug naar men pc om de z2m service te herstarten.

Dit is opzich geen probleem maar de meeste battery devices moet je dan even wakker maken als ze te lang geen verbinding hebben gehad. Toch vervelend als je zo'n 50 apparaten op zigbee hebt draaien.
Ik heb sinds de 2652 nergens meer last van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
Ik had er ook geen last van toen ik naar een CC1352P-2 ging echt 2+ maanden super. Totdat ik naar de laatste firmware ging. Binnenkort eens een paar testjes doen met verschillende coordinators.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
BurnerT schreef op maandag 1 februari 2021 @ 20:28:
Ik had er ook geen last van toen ik naar een CC1352P-2 ging echt 2+ maanden super. Totdat ik naar de laatste firmware ging. Binnenkort eens een paar testjes doen met verschillende coordinators.
Aha. Ik heb sinds aanschaf de firmware niet meer geupdate. Ben daar idd ook erg voorzichtig mee

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BurnerT
Ik heb me zojuist in het aantal vergist :p het zijn er 73 -1(coördinatorAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aCVx-RjaTJ4km5GLGa17j0fq90k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6bhplGv7qfFRgZamuezPyYGH.png?f=user_large)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Laatst online: 15:46
HF5236 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:51:
Is het signaal van Zigbee (CC2531) net zo sterk als dat van een wifi router of zit hier verschil in? Ik heb het idee dat ik best snel buiten het bereik van mn netwerk zit.
Septillion schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:56:
Maar ZigBee gebruikt gewoon de overvolle 2.4GHz frequenties, net als Wifi (niet zuinig maar dekking door je hele huis) en Bluetooth (wel zuinig maar beperkte dekking).

Is ZigBee dan niet slechts een beetje zuiniger dan WiFi omdat het minder bandbreedte gebruikt en minder data zend?

Als je echt een zuinig alternatief wil kom je volgens mij al snel uit op Z-Wave, 868MHz, geen open source dus duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Septillion schreef op maandag 1 februari 2021 @ 20:08:
[...]

Dat kan ik je nagenoeg garanderen. Sinds die versie zijn er honderden devices toegevoegd. Lidl devices waren er zeker toen nog niet.
Hmm, beetje huiverig om te updaten ivm met alle automatiseringen. Zal een backup maken en upgraden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Jazco2nd Zuinig zijn heeft weinig met de frequentie te maken. Maar juist alles met zendvermogen, bandbreedte en berichtgrote. En daarmee verschilt het ENORM van wifi. Volgens mij verschillen Zigbee en Z-Wave amper in zuinigheid.

@sander817 Met een snapshot zit je altijd goed natuurlijk. Zigbee2MQTT folder als backup hebben en exact weten welke versie je draait kan ook. Dan kan je via SSH eventueel weer de oude versie draaien.

Maar goed, als er echt dingen omvallen zou ik die eigenlijk proberen te fixen. Volgens mij zijn er aardig wat verbeteringen sinds toen doorgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beodepeo
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-01 14:46
HF5236 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 19:44:
[...]Klopt het dat die stippellijn in de mapping betekent dat er geen verbinding is?
Nee, uit de legenda van v1.17.1:
* is Coordinator
Green means End Device
Blue means Router
Solid lines are the link to the Coordinator
Dashed lines are the link with Router
Link quality is between 0 - 255, values with / represents multiple types of links

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalmma
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:33
Weet iemand hoe en waar je power on behavior kan instellen. Zodat bij spanningsuitval en herstel de lampen in de laatste status terug gaan net als via een Hue bridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Kan iemand mij een degelijke router aanraden welke een goed bereik heeft?

Veel sensoren in huis doen het prima, maar op één specifieke plek in huis valt een sensor ééns in de zoveel tijd weg.
In de kamer ernaast hangt een CC2531 (met antenne), maar blijkbaar zit er nog steeds een dead zone op die ene specifieke plek.
(Ik heb er een tweede sensor bijgeplaatst om uit te sluiten dat de sensor zelf defect is, de tweede valt na verloop van tijd ook weg als hij op deze plek staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

beodepeo schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:07:
[...]
Nee, uit de legenda van v1.17.1:

[...]
Oeps, verrekt :F Ik was niet helemaal meer helder denk ik 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
kalmma schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:32:
Weet iemand hoe en waar je power on behavior kan instellen. Zodat bij spanningsuitval en herstel de lampen in de laatste status terug gaan net als via een Hue bridge
Dat kan alleen met lampen die het ondersteunen, dus niet bij Ikea en INNR maar wel bij Hue's:
https://www.zigbee2mqtt.i...01.html#power-on-behavior

Note: je krijgt geen melding in de log als je dit instelt, alleen als je payload verkeerd is ofzo 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
Septillion schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 08:00:
[...]

Oeps, verrekt :F Ik was niet helemaal meer helder denk ik 8)7
Device lijkt wel kapot want verbinding komt niet terug :(
Ook resetten of batterij er uit halen en terug stoppen geeft geen enkel signaal (normaal knippert er een lampje als je een van de twee doet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09 12:21
maartend schreef op maandag 1 februari 2021 @ 20:20:
[...]

Shoot, firmware updates

New firmwares are available for:
Texas Instruments CC2530/CC2531: 20201127 (default) and 20201128 (default) (changelog).
Texas Instruments CC2652R, CC2652RB, CC1352P-2
Coordinator: 20210120 (changelog)
Router: 20210128 (changelog)
Dit is er veranderd met de router firmware.

20201127/20201128
Fix join failing after some uptime
Support PGC410EU
Fix incorrect route usage with source routing firmware

Wat is PGC410EU en wat was er aan de hand met 'Fix incorrect route usage with source routing firmware'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
#2054 Support temperature for Xiaomi MCCGQ11LM and RTCGQ11LM
Temperatuur meting met deze sensoren. Interessant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
Flapperbol schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 07:57:
Kan iemand mij een degelijke router aanraden welke een goed bereik heeft?

Veel sensoren in huis doen het prima, maar op één specifieke plek in huis valt een sensor ééns in de zoveel tijd weg.
In de kamer ernaast hangt een CC2531 (met antenne), maar blijkbaar zit er nog steeds een dead zone op die ene specifieke plek.
(Ik heb er een tweede sensor bijgeplaatst om uit te sluiten dat de sensor zelf defect is, de tweede valt na verloop van tijd ook weg als hij op deze plek staat)
Welke firmware draait die CC2531? Ik gebruik source routing met 38 devices. Geen bereik problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
CypherMK schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:29:
#2054 Support temperature for Xiaomi MCCGQ11LM and RTCGQ11LM
Temperatuur meting met deze sensoren. Interessant...
Even een snelle test met dit. Maar de temperatuur zit er 3 tot 7 graden langs, ten opzichte van mijn Xiaomi temperatuur sensoren. Niet heel bruikbaar, zo lijkt het. Maar dat is misschien softwarematig aan te passen, net zoals dit: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/WSDCGQ11LM.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Mm, nieuwe firmware is nog wel interessant. Mijn CC2531 begint nu wel te bokken. Volgens mij hangt het ook echt heeeeel erg af van het type device hoe veel devices hij wil doen. Maar nu raak ik steeds de thermostaten kwijt (Eurotronic SPZB0001). In afwachting van de Slaeh! in de post zal ik vanavond toch eens mijn CC2531 een update geven.

@CypherMK Dat van de MCCGQ11LM vond ik ook interessant. Maar tot nu toe heeft alleen de sensor van de WC deur een temperatuur gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
Die temperatuur kan even op zich laten wachten. Even geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
CypherMK schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:45:
[...]

Welke firmware draait die CC2531? Ik gebruik source routing met 38 devices. Geen bereik problemen.
Volgens mij "CC2531_DEFAULT_20190608", maar als ik daar op google is de eerste hit:
For me the latest version: CC2531_DEFAULT_20190608.zip is so far the most unstable one.
:X

De laatste van deze pagina heb jij draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
Flapperbol schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:25:
[...]

Volgens mij "CC2531_DEFAULT_20190608", maar als ik daar op google is de eerste hit:

[...]

:X

De laatste van deze pagina heb jij draaien?
Die laatste inderdaad. Ik heb alleen de vorige versie ervan draaien, aangezien deze net nieuw is. Maar dat zal net zo goed werken. Gewoon proberen zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
Heb je een CC Debugger nodig om je CC stick te updaten of niet, heb de stock deze nu op marktplaats gekocht maar heb geen CC Debugger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:08
Klopt toch dat als ik van cc2531 naar een zigbee 3.0 oplossing overga, je de configuratie yaml kan behouden, maar je wel ff alle devices bij de stick moet repairen?

Te vaak sensors die wegvallen op de cc2531.

EDIT ff zoeken op CC2652R levert genoeg aanwijzingen op; helaas beiden out of stock

[ Voor 17% gewijzigd door trekker22 op 02-02-2021 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
HF5236 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:58:
Heb je een CC Debugger nodig om je CC stick te updaten of niet, heb de stock deze nu op marktplaats gekocht maar heb geen CC Debugger.
voor de 2530/2531 wel, de CC2652 etc kunnen direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
HF5236 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:58:
Je kunt ook eventueel deze truuk gebruiken als je een Raspberry Pi hebt (staat gewoon op de zm2 website). Het is wel handig om het programming kabeltje te hebben omdat het zo makkelijker is om de breakout te doen van de kleine connector op de CC2531 naar de dupont draadjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalmma
daxy schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:38:
[...]

Dat kan alleen met lampen die het ondersteunen, dus niet bij Ikea en INNR maar wel bij Hue's:
https://www.zigbee2mqtt.i...01.html#power-on-behavior

Note: je krijgt geen melding in de log als je dit instelt, alleen als je payload verkeerd is ofzo 😀
Hoi @daxy dankje voor je reactie. Ik heb ook allemaal Hue lampen gelukkig.

Moet ik het dan als onderstaande voorbeeld in de device.yaml van zigbee2mqtt zetten :)

'0x00178801067a7144':
friendly_name: Lamp bureau logeerkamer
{
"hue_power_on_behavior": "on", // default, on, off, recover
"hue_power_on_brightness": 125, // same values as brightness
"hue_power_on_color_temperature": 280, // same values as color_temp
"hue_power_on_color": "#0000FF", // color in hex notation, e.g. #0000FF = blue

}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
kalmma schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:48:
[...]

Hoi @daxy dankje voor je reactie. Ik heb ook allemaal Hue lampen gelukkig.

Moet ik het dan als onderstaande voorbeeld in de device.yaml van zigbee2mqtt zetten :)

'0x00178801067a7144':
friendly_name: Lamp bureau logeerkamer
{
"hue_power_on_behavior": "on", // default, on, off, recover
"hue_power_on_brightness": 125, // same values as brightness
"hue_power_on_color_temperature": 280, // same values as color_temp
"hue_power_on_color": "#0000FF", // color in hex notation, e.g. #0000FF = blue

}
Nee, je moet een MQTT publish sturen met als
topic: zigbee2mqtt/Lamp bureau logeerkamer/set
payload: {"hue_power_on_behavior": "recover"}

Als je Home-Assistant gebruikt kan je dat in de Dev-tools doen (onder services) waar je Service mqtt.publish kunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalmma
daxy schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:15:
[...]

Nee, je moet een MQTT publish sturen met als
payload: {"hue_power_on_behavior": "recover"}

Als je Home-Assistant gebruikt kan je dat in de Dev-tools doen (onder services) waar je Service mqtt.publish kunt vinden.
Ok top alleen krijg ik dan onderstaande fout terug

Kan service mqtt/publish niet aanroepen value should be a string for dictionary value @ data['payload']

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
kalmma schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:48:
[...]

Ok top alleen krijg ik dan onderstaande fout terug

Kan service mqtt/publish niet aanroepen value should be a string for dictionary value @ data['payload']
Dit is em (net getest):
code:
1
2
payload: '{"hue_power_on_behavior": "recover"}'

Moet een single quote omheen binnen HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma3d1um
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
In de webinterface van Z2M kan dit nog veel makkelijker:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLqRpoq-yiGbSmTzSM6jkoL0xKA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TMy2CLHcbI1gfIAr1SGH1wVJ.png?f=fotoalbum_large
daxy schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:00:
[...]
Dit is em (net getest):
code:
1
2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalmma
RandyLemaire schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:03:

[Afbeelding]

[...]
Dit heb ik alleen niet als optie in de webinterface maar zie ook dat jij ikea lamp hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy

[Afbeelding]

[...]
Ik zie deze optie ook niet voor Hue en mijn (ene) Ikea lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalmma
daxy schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:00:
[...]

Dit is em (net getest):
code:
1
2

Ok super dankje wel.

Ik had het net een keer werkend in ieder geval maar daarna testte ik het nog een keer maar toen ging ie weer aan ipv dat ie uit moest blijven. Dus moet nog even verder gaan zoeken misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma3d1um
  • Nu online
Ah! Inderdaad, je hebt gelijk 8)7 . Ik heb het ooit bij mijn ene Hue-lamp via de MQTT-methode ingesteld, maar ging er ten onrechte vanuit dat dat nu voor alle devices gewoon in de webinterface kon, aangezien het bij mijn Blitzwolf SHP-13's kan en bij de Tradfri's die het ondersteunen.
kalmma schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:07:
[...]

Dit heb ik alleen niet als optie in de webinterface maar zie ook dat jij ikea lamp hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalmma
RandyLemaire schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:44:
Ah! Inderdaad, je hebt gelijk 8)7 . Ik heb het ooit bij mijn ene Hue-lamp via de MQTT-methode ingesteld, maar ging er ten onrechte vanuit dat dat nu voor alle devices gewoon in de webinterface kon, aangezien het bij mijn Blitzwolf SHP-13's kan en bij de Tradfri's die het ondersteunen.

[...]
was het een keer instellen en bleef het daarna altijd netjes werken wel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma3d1um
  • Nu online
Yep, bleef sinds die tijd goed werken
kalmma schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 18:08:
[...]

was het een keer instellen en bleef het daarna altijd netjes werken wel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
Ik heb vanmiddag deze maar eens gekocht: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/14149505L_14149506L.html
Alles werkt prima, behalve transition. Ik probeer via node red een payload met bijvoorbeeld transition en brightness te doen. Maar de lamp gaat in een keer aan. Nog anderen met hetzelfde probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalmma
RandyLemaire schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 18:12:
Yep, bleef sinds die tijd goed werken

[...]
ok super dan ga ik dat ook instellen en dan kan uiteindelijk toch de hue bridge eruit misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Laatst online: 13:44

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Vraagje over een E1603 van IKEA (zo'n stekker). volgens de documentatie moet ik met een paperclip de reset knop indrukken "until the white light starts fading" en dan nog een paar seconde langer. Echter, gebeurt er niets als ik de reset knop indruk en ingedrukt houdt. Pas als ik die weer los laat, hoor ik het relais klikken en gaat de witte led pulseren. Echter wil de stekker niet pairen met zigbee2mqtt. Ik heb de stick ook al een keer gereset zoals hier beschreven wordt, maar geen succes.
Zigbee2mqtt staat wel in pairing mode natuurlijk. Ik zie ook niets in de logs over een mislukte pairing oid.

Ik kan de stekker overigens wel gewoon terug koppelen aan de Tradfri Gateway, maar daar wil ik nou juist vanaf.

Wat doe ik verkeerd, of waar moet ik het zoeken?

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchone
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 12:16
Yukkie schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:02:
Vraagje over een E1603 van IKEA (zo'n stekker). volgens de documentatie moet ik met een paperclip de reset knop indrukken "until the white light starts fading" en dan nog een paar seconde langer. Echter, gebeurt er niets als ik de reset knop indruk en ingedrukt houdt. Pas als ik die weer los laat, hoor ik het relais klikken en gaat de witte led pulseren. Echter wil de stekker niet pairen met zigbee2mqtt. Ik heb de stick ook al een keer gereset zoals hier beschreven wordt, maar geen succes.
Zigbee2mqtt staat wel in pairing mode natuurlijk. Ik zie ook niets in de logs over een mislukte pairing oid.

Ik kan de stekker overigens wel gewoon terug koppelen aan de Tradfri Gateway, maar daar wil ik nou juist vanaf.

Wat doe ik verkeerd, of waar moet ik het zoeken?
Korte vraag, heb je aan gezet dat er iets kan joinen in zigbee2mqtt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Dutchone Jup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchone
Je hebt gelijk, ik las er over heen.

En ik op het moment kennelijk heel slecht in begrijpend lezen, heb je al meerdere items op je stick aangesloten?

[ Voor 30% gewijzigd door Dutchone op 02-02-2021 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 20:54
Recentelijk heb ik weer een Aqara vibratiesensor gekocht, met als idee om er eentje op de wasmachine te plakken zodat ik een berichtje krijg wanneer de wasmachine klaar is.
Mijn eerste sensor gebruik op het bakje waar het voer van de kat mee bijgevuld wordt. Zodra we die bak schudden om de kat zn voerbakje te vullen krijgen we netjes een berichtje.
Echter op de wasmachine meet hij geen vibraties terwijl hij toch redelijk duidelijk staat te centrifugeren op het einde van het wasprogramma.
Na wat zoekwerk ben ik er achter gekomen dat er meer mensen zijn die klagen over de ongevoeligheid van deze sensoren, maar je zou hem gevoeliger kunnen maken door de configuratie aan te passen. Zo vond ik bijvoorbeeld dit:

code:
1
2
3
4
You can adjust the sensitivity using zigbee2mqtt:

Topic: zigbee2mqtt/[DEVICE_ID]/set
Payload: { "sensitivity": "medium" }

Als ik dit zou willen testen, waar voeg ik dat dan toe op het moment dat ik gebruik van de Zigbee2mqtt add-on? Is dat in de configuration.yaml of devices.yaml in de /share/zigbee2mqtt/ map?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Dutchone Ik probeer hem te koppelen aan mijn Zigbee netwerk. Maar dat lukt dus niet.
Het gedrag van die stekker is wanneer ik hem factory reset niet zoals het beschreven staat. Daar staat dat ik de reset knop moet indrukken en vasthouden tot-ie gaat knipperen en dan nog even wat langer. Bij mij gaat-ie dan niet knipperen. Dat doet-ie pas als ik de knop los laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
GertJan2012 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:50:
Recentelijk heb ik weer een Aqara vibratiesensor gekocht, met als idee om er eentje op de wasmachine te plakken zodat ik een berichtje krijg wanneer de wasmachine klaar is.
Mijn eerste sensor gebruik op het bakje waar het voer van de kat mee bijgevuld wordt. Zodra we die bak schudden om de kat zn voerbakje te vullen krijgen we netjes een berichtje.
Echter op de wasmachine meet hij geen vibraties terwijl hij toch redelijk duidelijk staat te centrifugeren op het einde van het wasprogramma.
Na wat zoekwerk ben ik er achter gekomen dat er meer mensen zijn die klagen over de ongevoeligheid van deze sensoren, maar je zou hem gevoeliger kunnen maken door de configuratie aan te passen. Zo vond ik bijvoorbeeld dit:

code:
1
2
3
4
You can adjust the sensitivity using zigbee2mqtt:

Topic: zigbee2mqtt/[DEVICE_ID]/set
Payload: { "sensitivity": "medium" }

Als ik dit zou willen testen, waar voeg ik dat dan toe op het moment dat ik gebruik van de Zigbee2mqtt add-on? Is dat in de configuration.yaml of devices.yaml in de /share/zigbee2mqtt/ map?
Dat moet met een MQTT bericht, zie een eerdere post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
Step5 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:57:
[...]

Dat moet met een MQTT bericht, zie een eerdere post
Thanks dat verklaard een hoop. Maar als ik dan het volgende plak krijg ik een foutmelding:

code:
1
2
Topic: zigbee2mqtt/[0x00158d0003135615]/set
Payload: { "sensitivity": "high" }

Error:
Failed to call service mqtt/publish. extra keys not allowed @ data['Topic']

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:25
GertJan2012 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:06:
[...]

Thanks dat verklaard een hoop. Maar als ik dan het volgende plak krijg ik een foutmelding:

code:
1
2

Error:
hoofdlettergevoelig. Probeer eens met topic

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
GertJan2012 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:06:
[...]

code:
1
2

Error:
Die [ ] moet je weglaten in de devicename.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
synoniem schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:14:
[...]

Die [ ] moet je weglaten in de devicename.
Heb hem gevonden... er moest ook nog een single quote voor het bericht bij payload:

code:
1
2
topic: zigbee2mqtt/0x00158d0003135615/set
payload: '{ "sensitivity": "high" }'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
GertJan2012 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:16:
[...]

Heb hem gevonden... er moest ook nog een single quote voor het bericht bij payload:
haha zou het net zeggen, dat stond ook een paar posts verder dan die ik linkte :9
Maar mooi dat het gelukt is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
GertJan2012 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:16:
[...]

code:
1
2
topic: zigbee2mqtt/0x00158d0003135615/set
payload: '{ "sensitivity": "high" }'
Ik gebruik ook liever MQTT Explorer als ik met mqtt aan het knoeien ben. Is een stuk duidelijker in zijn foutmeldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchone
Yukkie schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:54:
@Dutchone Ik probeer hem te koppelen aan mijn Zigbee netwerk. Maar dat lukt dus niet.
Het gedrag van die stekker is wanneer ik hem factory reset niet zoals het beschreven staat. Daar staat dat ik de reset knop moet indrukken en vasthouden tot-ie gaat knipperen en dan nog even wat langer. Bij mij gaat-ie dan niet knipperen. Dat doet-ie pas als ik de knop los laat.
Ik heb het nog even gecontroleerd met mijn ikea stekker, het klopt dat als je de knop los laat dat hij dan pas in pairing mode gaat.

Wat er aan jouw kan mis gaat durf ik niet te zeggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ik zal hem vanavond eens bij mijn ouders testen. Als-ie het daar wel doet, bestel ik wel een Blitzwolf stekker voor mezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:34

[Afbeelding]

[...]
Welke interface is dit? Dat is niet Zigbee2MqttAssistant zo te zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ma3d1um
  • Nu online
https://www.zigbee2mqtt.io/information/frontend.html
BlackShadow schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:55:
[...]

Welke interface is dit? Dat is niet Zigbee2MqttAssistant zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donatti92
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18-06 15:43
Ik krijg momenteel geen Philips apparaten gekoppeld (in HA).
Het gaat om een E14 lamp (929002294203) en de Philips Motion Sensor (9290012607).

De lamp kan ik terugvinden via Touchlink en ik kan ook de factory reset doen, maar nadien gebeurt er niets.
Bij de motion sensor brandt het groene lampje, maar ook deze wil er niet automatisch bijkomen.
De join permit staat uiteraard op true.

Een IKEA motion sensor linken is wel gelukt.
Er hangen ook al andere Philips plugs aan waarmee ik niets van problemen heb.

Iemand nog wat tips om toch te laten joinen?

EDIT: OK, Na de update van HomeAssistant werkt het ineens.

[ Voor 5% gewijzigd door Donatti92 op 04-02-2021 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:39

CDAAbeltje

Cool Down !

Ik heb mijn CC2531 voorzien van de laatste router firmware (CC2531_router_2020_09_29). Het flashen en koppelen is gelukt en de stick doet vrolijk mee. Wanneer ik de details van de stick bekijk in de Z2M add-on geeft hij weer dat de stick draait op firmware 2018-09-26.

Ik heb beide firmwares van Koenkk (GitHub) en die van PTVO.info naast elkaar gelegd en deze zijn identiek. Iemand enig idee waarom ik de stick heb geflashed met 2020-09-29 en hij deze weergeeft als 2018-09-26?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@CDAAbeltje Waar kijk jij precies? In de addon kan ik het zelf niet vinden, alleen in de log. Als ik bij mij kijk via (de nu wat achterhaalde) Zigbee2MQTT Assistant zie ik netjes "Coordinator version: 20201128".

Meest accurate plek lijkt mij de log. De log weergave via supervisor wil nog wel eens delen niet laten zien als er te veel data binnen komt (bijvoorbeeld na herstart). Dus of even de echte file openen (via SMB bijvoorbeeld) of via de Zigbee2MQTT (niet assistant) interface. Daar naar log en dan even permit join aan en uit zetten. In de dan volgende info in de log zou je dan '"revision":20201128' moeten zien. Staat daar ook 20180926 dan is je flashen denk ik niet gelukt.
Pagina: 1 ... 46 ... 68 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!

Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.