Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 68 Laatste
Acties:
  • 480.181 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Robot
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-09 15:15
Sinds kort heeft mijn CC2531 stick het begeven en ben ik overstapt op een CC2652 Stick.
Deze heb ik met wat moeite succcesvol geflashed met de nieuwste firmware.
Nu wil ik deze actief krijgen op mijn Home Assistant software, maar dit wil nog niet echt lukken.
In mijn Zigbee2Mqtt logs krijg ik het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
[s6-init] making user provided files available at /var/run/s6/etc...exited 0.
[s6-init] ensuring user provided files have correct perms...exited 0.
[fix-attrs.d] applying ownership & permissions fixes...
[fix-attrs.d] done.
[cont-init.d] executing container initialization scripts...
[cont-init.d] done.
[services.d] starting services
[services.d] done.
./run.sh: line 17: [Info] Configuration backup found in /share/zigbee2mqtt/.configuration.yaml.bk. Skipping config backup.: No such file or directory
[Info] Socat is DISABLED and not started
2021-01-25T16:59:43: PM2 log: Launching in no daemon mode
2021-01-25T16:59:43: PM2 log: App [npm:0] starting in -fork mode-
2021-01-25T16:59:43: PM2 log: App [npm:0] online
> zigbee2mqtt@1.17.0 start /zigbee2mqtt-1.17.0
> node index.js
Zigbee2MQTT:info  2021-01-25 16:59:45: Logging to console and directory: '/share/zigbee2mqtt/log/2021-01-25.16-59-44' filename: log.txt
Zigbee2MQTT:info  2021-01-25 16:59:45: Starting Zigbee2MQTT version 1.17.0 (commit #1.17.0)
Zigbee2MQTT:info  2021-01-25 16:59:45: Starting zigbee-herdsman (0.13.46)
Zigbee2MQTT:error 2021-01-25 16:59:52: Error while starting zigbee-herdsman
Zigbee2MQTT:error 2021-01-25 16:59:52: Failed to start zigbee
Zigbee2MQTT:error 2021-01-25 16:59:52: Exiting...
Zigbee2MQTT:error 2021-01-25 16:59:52: Error: Error while opening serialport 'Error: Error: I/O error, cannot open /dev/ttyUSB0'
    at Znp.<anonymous> (/zigbee2mqtt-1.17.0/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/znp/znp.js:136:32)
    at Generator.next (<anonymous>)
    at /zigbee2mqtt-1.17.0/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/znp/znp.js:27:71
    at new Promise (<anonymous>)
    at __awaiter (/zigbee2mqtt-1.17.0/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/znp/znp.js:23:12)
    at SerialPort.<anonymous> (/zigbee2mqtt-1.17.0/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/znp/znp.js:134:49)
    at SerialPort._error (/zigbee2mqtt-1.17.0/node_modules/zigbee-herdsman/node_modules/@serialport/stream/lib/index.js:198:14)
    at /zigbee2mqtt-1.17.0/node_modules/zigbee-herdsman/node_modules/@serialport/stream/lib/index.js:242:12
npm

ERR!

code ELIFECYCLE
npm ERR! errno 1
npm
 ERR! zigbee2mqtt@1.17.0 start: `node index.js`
npm ERR! Exit status 1
npm ERR! 
npm ERR! Failed at the zigbee2mqtt@1.17.0 start script.
npm ERR! This is probably not a problem with npm. There is likely additional logging output above.

Je zou denken dat het iets te maken heeft met rechten op /dev/ttyUSB0 maar zelfs wanneer ik de rechten op 777 zet krijg ik dezelfde melding terug.

Mijn HomeAssistant draait virtueel op ESXi, Daar is de USB goed gemount.
Ik krijg alleen wel de volgende melding steeds terug:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/npb0Ag9IFT8zcJNzxbA4BTy7qs8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XimnlOQeApuynZCZ4gmIzRAX.png?f=user_large

Mijn zigbee2mqtt configuration.yaml ziet er als volgt uit;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
{
  "external_converters": [],
  "devices": [
    "devices.yaml"
  ],
  "groups": [
    "groups.yaml"
  ],
  "homeassistant": true,
  "permit_join": false,
  "mqtt": {
    "base_topic": "zigbee2mqtt",
    "server": "mqtt://core-mosquitto",
    "user": "mqtt gebruikernaam",
    "password": "en wachtwoord"
  },
  "serial": {
    "port": "/dev/ttyUSB0"
  },
  "advanced": {
    "log_level": "info",
    "pan_id": 6755,
    "channel": 11,
    "rtscts": false,
    "network_key": [
      1,
      3,
      5,
      7,
      9,
      11,
      13,
      15,
      0,
      2,
      4,
      6,
      8,
      10,
      12,
      13
    ],
    "availability_blocklist": [],
    "availability_passlist": []
  },
  "device_options": {},
  "blocklist": [],
  "passlist": [],
  "queue": {},
  "frontend": {
    "port": 8099
  },
  "experimental": {
    "new_api": true
  }
}

Ik heb de standaard dingen al geprobeerd zoals:
-USB opnieuw flashen
-machine's geherstart
-USB opnieuw mounten
-USB opnieuw plaatsen
-modemManager gedeinstalleerd

Iemand nog een idee?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

@Mr-Robot , al een andere USB poort geprobeert?
Dit kan nl aan de interne USB hub liggen op je moederbord.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:25
Zit hij niet stiekem om ttyACM0?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:45
GertJan2012 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:02:
krijg sinds vandaag mijn Zigbee2mqtt niet meer werkend. Allereerst geprobeerd om te updaten naar de nieuwste versie : 1.17.0.1 , en toen toch maar weer een restore gedaan naar een snapshot van een paar dagen terug: 1.14.4.
De Add-on geeft aan netjes gestart te zijn, maar als ik de log kijk zie ik geen apparten die rapporteren. In de log zie ik wel de apparten langskomen, maar bij alles geeft hij aan " Payload null".
Al een keer een herstart van het systeem gedaan, dat heeft helaas geen effect, en ook als ik de add-on handmatig herstart gebeurd er helemaal niks. Ik heb werkelijk geen idee wat er aan de hand kan zijn.

Na een herstart van de add-on gaat hij ook niet verder dan dit:
De HA versie is 2020.12.2
Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn of waar ik moet beginnen moet zoeken?

Nevermind.... dit effect krijg je dus als je vriendin een Zigbee router uit het stopcontact haalt om even de stofzuiger te kunnen gebruiken.... :+
Step 1: is it plugged in?
Step 2: ...

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 22:14
Ik ben mijn Hue lampen aan het overzetten. Nu heb ik 1 lamp welke ik prima kan pairen.

Echter als ik deze lamp op de juiste plek ophang (slaapkamer) dan zit hij hem niet meer. De coordinator. Komt omdat de afstand te ver is. echter zit er op de overloop een hue lamp welke wel prima verbinding heeft, en ook als router fungeerde voor een paar xiaomi sensors. Deze zit 3,5 meter van de slaapkamer lamp en heeft direct zicht. Dus zou prima moeten verbinden met de lamp op de overloop.

Waarom gebruikt de slaap kamer hue lamp niet de hue lamp op de overloop als router? Hoe kan ik dit trouble shooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:57
eth0 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:21:
Ik ben mijn Hue lampen aan het overzetten. Nu heb ik 1 lamp welke ik prima kan pairen.

Echter als ik deze lamp op de juiste plek ophang (slaapkamer) dan zit hij hem niet meer. De coordinator. Komt omdat de afstand te ver is. echter zit er op de overloop een hue lamp welke wel prima verbinding heeft, en ook als router fungeerde voor een paar xiaomi sensors. Deze zit 3,5 meter van de slaapkamer lamp en heeft direct zicht. Dus zou prima moeten verbinden met de lamp op de overloop.

Waarom gebruikt de slaap kamer hue lamp niet de hue lamp op de overloop als router? Hoe kan ik dit trouble shooten.
Pair je 'm ook op de plek waar hij hangt (of moet komen te hangen) of heb je 'm hiervoor richting de coordinator verplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:19
GertJan2012 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:02:
krijg sinds vandaag mijn Zigbee2mqtt niet meer werkend. Allereerst geprobeerd om te updaten naar de nieuwste versie : 1.17.0.1 , en toen toch maar weer een restore gedaan naar een snapshot van een paar dagen terug: 1.14.4.
De Add-on geeft aan netjes gestart te zijn, maar als ik de log kijk zie ik geen apparten die rapporteren. In de log zie ik wel de apparten langskomen, maar bij alles geeft hij aan " Payload null".
Al een keer een herstart van het systeem gedaan, dat heeft helaas geen effect, en ook als ik de add-on handmatig herstart gebeurd er helemaal niks. Ik heb werkelijk geen idee wat er aan de hand kan zijn.

Na een herstart van de add-on gaat hij ook niet verder dan dit:
De HA versie is 2020.12.2
Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn of waar ik moet beginnen moet zoeken?

Nevermind.... dit effect krijg je dus als je vriendin een Zigbee router uit het stopcontact haalt om even de stofzuiger te kunnen gebruiken.... :+
Vanaf nu zelf maar stofzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0
gastje01 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:38:
[...]

Pair je 'm ook op de plek waar hij hangt (of moet komen te hangen) of heb je 'm hiervoor richting de coordinator verplaatst?
Ik pair hem dicht bij de coordinator, daarna verhang ik hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
eth0 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:59:
[...]

Ik pair hem dicht bij de coordinator, daarna verhang ik hem.
Probeer eens te pairen op de plek waar hij moet komen, dan zal hij verbinding zoeken met de router (lamp) die er tussen zit. Zo heb ik het hier ook voor elkaar gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
Klopt. Alle devices pairen op de plek waar ze moeten komen te hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:02
spokje schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:09:
Klopt. Alle devices pairen op de plek waar ze moeten komen te hangen :)
Jammer dat dat idd nodig is. Volgens de marketing teksten zou het allemaal probleemloos zijn :+

"Zigbee 3.0 supports the increasing scale and complexity of wireless networks, and copes with large local networks of greater than 250 nodes. Zigbee also handles the dynamic behavior of these networks (with nodes appearing, disappearing and re-appearing in the network) and allows orphaned nodes, which result from the loss of a parent, to re-join the network via a different parent. The self-healing nature of Zigbee Mesh networks also allows nodes to drop out of the network without any disruption to internal routing."

Of wellicht nog geen Zigbee 3.0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
Ik snap niet wat het probleem is, hoezo zou je een lamp pairen naast je broker als je hem vervolgens 20 meter verderop in een fitting duwt? Duw 'm dan direct in de fitting en pair 'm dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Hoe lang heb je gewacht nadat je de lamp terug gehangen hebt? Wellicht dat ie even nodig heeft om weer verbinding met het netwerk te maken.

Heb je verder niks aan, maar ik moet zeggen dat ik je problemen niet herken, ook lampen die ik op een later moment verplaatst heb (lees: binnen pairen, buiten plaatsen) konden het netwerk weer netjes vinden. Ik heb ze wel even de tijd gegeven om het netwerk opnieuw op te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Robot
@Mars Warrior Zojuist in alle beschikbare USB poorten geprobeerd, Zigbee gestopt andere USB geprobeerd en zo maar door maar nog steeds dezelfde melding.

@Hmmbob Wanneer ik dit command uitvoer "ls -l /dev/serial/by-id" Krijg ik het volgende terug;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_ORMXJW57BN3dhgxhrE6qw-2u0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Cnmlu8QPmf0dFXmqTeOOiy4C.png?f=fotoalbum_large

Verder geeft: test -w /dev/ttyUSB0 && echo success || echo failure een succes terug...

Valt me nu op dat ik steeds 2 verschillende foutmeldingen krijg ik de logs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xuf7vi8mqniMv1xZlO_GnDHgIHE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IIQSoD6DjmLkzfJZcQYbYLSf.png?f=fotoalbum_large

Iemand nog een idee?

[ Voor 29% gewijzigd door Mr-Robot op 26-01-2021 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Mr-Robot schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:33:
Verder geeft: test -w /dev/ttyUSB0 && echo success || echo failure een succes terug...
Als welke gebruiker voer je dit uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Robot
Hmmbob schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:00:
[...]

Als welke gebruiker voer je dit uit?
@Hmmbob Als mijn standaard login user!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Dat zegt niets, kan ook root zijn :+

Draait je zigbee2mqtt als dezelfde user?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Robot
Hmmbob schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:56:
Dat zegt niets, kan ook root zijn :+

Draait je zigbee2mqtt als dezelfde user?
Ik draai de Home Assistant (official Zigbee2MQTT add-on), Dus ik weet eerlijk gezegd niet als welke user de addon wordt gedraaid... Als ik een uitdraai maak van al mijn users:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oWbjEPm1rU8tJKSemWmU7DA9KY0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YXGod3kse7ZrJZKLqfYxn7k3.png?f=user_large

Heb ik root en mijn non root user, Beide krijgen een succes terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:57
stomme vraag maar heb je de machine al eens herstart ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Robot
hhoekstra schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:24:
stomme vraag maar heb je de machine al eens herstart ?
Yes!! Zowel de gehele ESXI host als de VM zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac

@Hmmbob Wanneer ik dit command uitvoer "ls -l /dev/serial/by-id" Krijg ik het volgende terug;
[Afbeelding]

Iemand nog een idee?
Waar draai je dit command nu ? Is dit in HA of op de host machine? Dit zou je in de HA console moeten testen.

Heb je HA supervisor geinstalleerd? je kan eens kijken of HA hem uberhaupt op je 'vm systeem' ziet:
Supervisor -> System -> Host System -> Kebab Menu -> Hardware.

Staat hij daar in het lijstje ertussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
Ik wil eens gaan testen of zigbee2mqtt een oplossing voor mij is voor voornamelijk lampen. Mijn oplossing was eerst het kopen van lampen bij b.v. Action met een ESP8266 en die programmeerde ik met een usb-ttl adapter met ESPHome firmware die weer aangesloten zijn op mijn HASS Core installatie. Alleen wordt het steeds moeilijk dit soort lampen te kopen die nog flashbaar zijn.

Ik wil op mijn Unraid server zigbee2mqtt installeren maar ik begrijp dat ik dan een dongle nodig heb? Echter zie ik de bomen door het bos niet meer. Op zigbee2mqtt.io worden de zzh! en CC2652RB aangeraden. Op aliexpress zie ik bijvoorbeeld weer pakketjes met een CC2540/CC2531 met daarbij een cc debugger en kabel. Ik verwacht niet meer dan 20 apparaten aan te sluiten maar wat is nu handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
@Mars Warrior Zojuist in alle beschikbare USB poorten geprobeerd, Zigbee gestopt andere USB geprobeerd en zo maar door maar nog steeds dezelfde melding.

[Afbeelding]

Valt me nu op dat ik steeds 2 verschillende foutmeldingen krijg ik de logs:
[Afbeelding]

Iemand nog een idee?
Wat gebeurt er als je /dev/serial/by-id/usb-1a86_USB_Serial-if00-port0 gebruikt als device?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0
gastje01 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:02:
[...]

Probeer eens te pairen op de plek waar hij moet komen, dan zal hij verbinding zoeken met de router (lamp) die er tussen zit. Zo heb ik het hier ook voor elkaar gekregen.
Dan paired hij helemaal niet en de ander hue lamp is dan in line of sight op 3,5 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Robot
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:42:
[...]

Waar draai je dit command nu ? Is dit in HA of op de host machine? Dit zou je in de HA console moeten testen.

Heb je HA supervisor geinstalleerd? je kan eens kijken of HA hem uberhaupt op je 'vm systeem' ziet:
Supervisor -> System -> Host System -> Kebab Menu -> Hardware.

Staat hij daar in het lijstje ertussen?
@sjorsjuhmaniac Dank voor je reactie;
Ik draai dat commando op de hostmachine(vm) zelf, Zojuist in de HA Console geprobeerd dit lijkt ook gewoon goed te gaan!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XCDqp1C3rGkG-moZmYRIrD70lqo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jxQTx7fwW0jkD6t1ulMiFk9A.png?f=user_large

HA supervisor is geïnstalleerd, en ja daar staat die tussen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DG70UgOwWG0S3yL69VIEN4T0_-k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AdQwvWaSe0WPXCxZuKY4jocb.png?f=user_large

@synoniem Ah dit is een goede! Ik had even goede hoop dat dit de oplossing zou zijn maar nope.
Ik krijg dezelfde melding terug
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abPJWYg_zvDuo8zWrv5VHTxIUaY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0u2UFTfq2hBwKyEFoYDcyfgy.png?f=user_large

Zoals je ziet zijn de rechten op 777 ingesteld dus dit zou ook niet het probleem moeten zijn :|

Iemand nog een idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
@Mr-Robot ok HA zelf heeft iig rechten om de communiceren met je stick.

Ik heb iets meer info nodig om je setup te begrijpen. Hoe draai je het nu?
host --> esxi --> HA official vmware image --> z2m add-on (docker)?

Open een console tegen de container van z2m (sh, heeft geen bash) en test daar nogmaals hetzelfde. Je kan ook eens kijken wat lsof laat zien, dat daar niet meerdere processen staan oid.

Kun je op een andere host de z2m docker draaien om te testen? Ik zou ook eens zeker stellen dat z2m, zonder alle VM en andere extra lagen, gewoon happy is met je stick. Dus even dezelfde docker image op een andere host draaien. Ik zou ook geen config knippen en plakken maar alleen even de mqqt broker en dev path invullen, de rest laten staan zoals het standaard komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Mr-Robot schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:49:
[...]

@sjorsjuhmaniac Dank voor je reactie;
Ik draai dat commando op de hostmachine(vm) zelf, Zojuist in de HA Console geprobeerd dit lijkt ook gewoon goed te gaan!
[Afbeelding]

HA supervisor is geïnstalleerd, en ja daar staat die tussen!
[Afbeelding]

@synoniem Ah dit is een goede! Ik had even goede hoop dat dit de oplossing zou zijn maar nope.
Ik krijg dezelfde melding terug
[Afbeelding]

Zoals je ziet zijn de rechten op 777 ingesteld dus dit zou ook niet het probleem moeten zijn :|

Iemand nog een idee :)
Heb je de modemmanager uitgeschakeld op je VM?
code:
1
2
3
sudo systemctl disable ModemManager

sudo systemctl stop ModemManager

Heb je --device=/dev/serial/by-id/usb-1a86_USB_Serial-if00-port0 opgegeven bij het docker commando voor HA?

In het ene geval kan de modemmanager de besturing dwars zitten.
Het tweede geval is nodig omdat de container lees en schrijfrechten op het device nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 20:26

Patrick89

PSN : Gamesource

Wel vreemd, sinds deze week naar het overgaan op een SSH stick ook exact hetzelfde probleem als Mr-Robot.. Hier HA draaien en los een aantal docker containers waaronder Zigbee2Mqtt, zaterdag heeft het gewerkt maar na een reboot krijg ik het niet aan de praat, afgelopen zaterdag ook super veel moeite gekost...

Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-08 23:23
maupie1967 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:25:
Hier ook een externe antenne besteld voor slaesh’s CC2652RB stick (die al 2 weken onderweg is.. dacht ik bestel in Duitsland dan duurt het niet zo lang )

Ook een aparte rpi 3 achter in de tuin voor 2e z2m wat op zich prima werkt.

Wordt vervolgd.....
Duurde bij mij ook erg lang. 5 weken gewacht. Allemaal gezeur met verzending, bij het postkantoor, bla bla... In ieder geval kan het zijn dat het lang duurt! Hij reageert ook enorm slecht op berichten en telegram chats.

Stick is wel echt tof. Heb de standaard antenne erbij besteld en deze vervangen door een grotere. Zelfs een temperatuur sensor van Aqara die twee verdiepingen lager ligt (nieuwbouw dus dikke vloeren) haalt zonder router een lqi van 23. Intussen wel wat routers er tussen zitten in de vorm van stekkers, nu nu niets langer dan lqi 70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0
spokje schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:18:
Ik snap niet wat het probleem is, hoezo zou je een lamp pairen naast je broker als je hem vervolgens 20 meter verderop in een fitting duwt? Duw 'm dan direct in de fitting en pair 'm dan?
Mijn ervaring is zowel met lampen als sensors dat pairen veel beter gaat in de buurt van de coordinator en dan op de hun plek hangen.

Pairen op de lokatie wil gewoon weg niet "goed lukken".

Alleen met een aantal hue lampen werkt dit gewoonweg niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Laatst online: 16:12
Ik ben aan het overstappen van 433mhz naar Zigbee. En 1 ding waar ik eigenlijk al snel tegen aansloop is dat ik mijn "oude" schakelaar wil hergebruiken. Ik ben dus opzoek naar een zender die het signaal van mij domme knop uitzend. In het verleden had ik een kaku awmd-250 dimmer tussen mijn led lampen en die kon dat prima. Maar ik kan voor zigbee alleen zender vinden voor push schakelaars.

Is er iets op de markt die een domme aan/uit schakelaar om kan zetten naar een zigbee zender? Mag ook best diy zijn ben aardig handig met de soldeerbout.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
@SkullboyNL Zoiets?
Afbeeldingslocatie: https://imgaz1.staticbg.com/thumb/large/oaupload/banggood/images/E5/BD/7c9b8eff-afb8-432b-bba4-8cb43760f7e8.png.webp
Banggood

Ik gebruik hem zelf achter drukvlakschakelaar, maar een simpele aan-/uitschakelaar werkt er ook prima mee :-)

[ Voor 14% gewijzigd door lolgast op 27-01-2021 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
lolgast schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:50:
@SkullboyNL Zoiets?
[Afbeelding]
Banggood

Ik gebruik hem zelf achter drukvlakschakelaar, maar een simpele aan-/uitschakelaar werkt er ook prima mee :-)
Zo iets zoek ik wel alleen hoeft er geen relay in te zitten. Hij hoeft alleen maar een signaal naar de hub te sturen dat het licht aan of uit moet. Ik heb namelijk dimbare zigbee lampen van de lidl in het armatuur gedaan.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Nu online
@SkullboyNL Deze gebruik ik ook op sommige plekken achter de schakelaars. Kwestie van draadjes solderen op de plekken waar de reed switch zit en die draadjes aan de schakelaar verbinden
https://www.aliexpress.com/item/32947297034.html

Een nadeel van deze oplossing is dat je het device niet opnieuw kunt koppelen zonder de schakelaar van de muur te halen. Dat probleem heb je met dat ding van Banggood niet, die kan via de verbonden schakelaar verwijderd en toegevoegd worden aan een controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
@lolgast Dat zal met die van de lidl dan ook wel kunnen https://www.lidl-shop.be/...sor-Smart-Home/p100306595

Morgen maar weer een tripje naar de lidl

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
SkullboyNL schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:54:
@lolgast Dat zal met die van de lidl dan ook wel kunnen https://www.lidl-shop.be/...sor-Smart-Home/p100306595

Morgen maar weer een tripje naar de lidl
Post aub ff een fototje van beide zijdes van de print als je hem open hebt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:18:
[...]

Post aub ff een fototje van beide zijdes van de print als je hem open hebt :+
Ja zal ik doen. Mag ik vragen waarom?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
SkullboyNL schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:24:
[...]

Ja zal ik doen. Mag ik vragen waarom?
Ben benieuwd wat er in zit en hoe eea aangesloten zit. Twijfel of ik hetzelfde ga doen :) Vraag me ook af of je hem in een WCD krijgt, kwa afmeting, ik heb schakelaars waar maar 1 wcd beschikbaar is en dus ook niet kan smokkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:37

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
SkullboyNL schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:42:
Maar ik kan voor zigbee alleen zender vinden voor push schakelaars.
Niets wat een simpel veertje niet oplost :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Na al wat meegeholpen te hebben aan het toevoegen van devices op de z2m Domoticz plugin, ben ik nu aangekomen op een device die nog niet supported is in z2m.

Vanavond maar eens induiken hoe ik dat mooi configureer. Gister van 20:00 tot 2:00 zitten kloten maar helaas is er geen apparaat waar ik alle settings van kan pikken haha. Betreft de Zigbee Smart Curtain Switch (ZW-EU-4C) (Device ID welke unknown is "LXX60-CS27LX1.0")

Wish me luck xD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maupie1967
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:07

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Nu online
@maupie1967 Thanks!

Als review geeft iemand op ali aan bij dit product dat het werkend is in ZHA... nou ben benieuwd of ze hier weer een andere firmware in hebben gepropt of dat die gast de boel verzint haha.

Ohja mocht iemand die ooit kopen wees er op voorbereid dat ze best gevaarlijk zijn. De schroeven van de aansluit terminals steken door het plastic uit dus als je niet nadenkt en dat ding zo vast grijpt dan staan je haren omhoog :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
BurnerT schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:23:
@maupie1967 Thanks!

Als review geeft iemand op ali aan bij dit product dat het werkend is in ZHA... nou ben benieuwd of ze hier weer een andere firmware in hebben gepropt of dat die gast de boel verzint haha.

Ohja mocht iemand die ooit kopen wees er op voorbereid dat ze best gevaarlijk zijn. De schroeven van de aansluit terminals steken door het plastic uit dus als je niet nadenkt en dat ding zo vast grijpt dan staan je haren omhoog :).
Er zijn al curtain switches die ondersteund worden, toevoegen zal niet moeilijk zijn.
Nieuwe device id/mode/brand toevoegen en dan kijken welke commands je ontvangt.
Verglijk dat met de bestaande devices en 90% kans dat je gewoon kan over nemen.

Heb ook wezen *** in het begin maar achteraf is het eigenlijk niet heel moeilijk vooral als je de "action/data/functie" van een bestaande kan overnemen.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BurnerT
  • Nu online
Het valt inderdaad wel mee heb inmiddels een beetje door wat de dingen doen. Maar als je de how-to kijkt op de z2m site dan gaat dat vooral te veel in depth over die temperatuur sensor. En als je bij de tuya how-to kijkt is het te veel in depth voor de radiator knop.

In de handleiding komen ze ook aanzetten met als hij tuya compatible is klik hier. Nou dan gaat het helemaal mis hahaha.(hij is volgens de ali site tuya compatible echter krijg ik er dan helemaal geen muziek uit.)

Ik heb een neu 3a HGZB-01 als best matchende gevonden die doet iig bijna alles wat het hoort te doen zonder foutmeldingen. Echter is dan up on en down off. Je kan dan ook niet halverwegen stoppen wat je met de fysieke knoppen kan die op het apparaat zitten. Alle andere curtain en shutter switches hebben 3 knoppen en deze maar 2.

Vandaar dat ik eens het gehele traject wil gaan doorlopen van het toevoegen en uitlezen van wat het kan etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
BurnerT schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:41:
Het valt inderdaad wel mee heb inmiddels een beetje door wat de dingen doen. Maar als je de how-to kijkt op de z2m site dan gaat dat vooral te veel in depth over die temperatuur sensor. En als je bij de tuya how-to kijkt is het te veel in depth voor de radiator knop.

In de handleiding komen ze ook aanzetten met als hij tuya compatible is klik hier. Nou dan gaat het helemaal mis hahaha.(hij is volgens de ali site tuya compatible echter krijg ik er dan helemaal geen muziek uit.)

Ik heb een neu 3a HGZB-01 als best matchende gevonden die doet iig bijna alles wat het hoort te doen zonder foutmeldingen. Echter is dan up on en down off. Je kan dan ook niet halverwegen stoppen wat je met de fysieke knoppen kan die op het apparaat zitten. Alle andere curtain en shutter switches hebben 3 knoppen en deze maar 2.

Vandaar dat ik eens het gehele traject wil gaan doorlopen van het toevoegen en uitlezen van wat het kan etc.
Klopt precies wat je zegt, dat maakte het voor mij ook dat het best aardig lang duurde voordat het gelukt was.

Ik maak gebruik van Node-RED daar heb ik dus de functies opnieuw gemapt voordat het naar Home Assistant gaat. Zo kan je bv off als down laten fungeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboyNL
@sjorsjuhmaniac Hierbij de gevraagde foto's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_aiwgFADSPtrsATMAtYcdQgFP_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IcMPHHxzkpSFhxSP4DL8jdL9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDCJ_RATfCL8CVstllR59NLrFfA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VRobuZDPseD8VqEpfvZo2C3a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8p_2J-S6R54eFDAlbXI_gz6LMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J46wm8BQL92rV1lUfSLfjW1y.jpg?f=fotoalbum_large

Er wordt gebruik gemaakt van een Tuya TYZS11 module met daar op een
efr32mg13p732hg chip.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jPD8N3ZDBTTVQ0urDgc8RmYkQY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1UYfkfBbv6Z1HQPUWXpYOFRB.jpg?f=fotoalbum_large

Het past helaas niet in een 1 wcd gat. Maar ik ga een nieuwe behuizing maken en printen en dan moet het wel passen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-GFyNMbChOql9dYmM-9pUemm10=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v26pjmXC8DzM5OD7s2ajOW0d.jpg?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Robot
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 18:39:
@Mr-Robot ok HA zelf heeft iig rechten om de communiceren met je stick.

Ik heb iets meer info nodig om je setup te begrijpen. Hoe draai je het nu?
host --> esxi --> HA official vmware image --> z2m add-on (docker)?

Open een console tegen de container van z2m (sh, heeft geen bash) en test daar nogmaals hetzelfde. Je kan ook eens kijken wat lsof laat zien, dat daar niet meerdere processen staan oid.

Kun je op een andere host de z2m docker draaien om te testen? Ik zou ook eens zeker stellen dat z2m, zonder alle VM en andere extra lagen, gewoon happy is met je stick. Dus even dezelfde docker image op een andere host draaien. Ik zou ook geen config knippen en plakken maar alleen even de mqqt broker en dev path invullen, de rest laten staan zoals het standaard komt.
@sjorsjuhmaniac Dank voor je reactie en excuus voor mijn late reactie.
Ik draai mijn Home Assistant als volgt (denk ik :P Ik draait het al zo voor 2/3 jaar dus eerlijk gezegd geen idee meer hoe ik alles toen heb geconfigureerd):
ESXI > VM (Ubuntu 18.04 stand alone) > Home Assistant in docker > z2M Docker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLAttkeZJof3hHBm4Rv9ITe8HdE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1Bm0NW4MpzPFcAMBNjWm4dj6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cho8hWTXdj3KZqIZahgNdj4T060=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VRjFTuFVMjk2CQ7eVBISjI1B.png?f=fotoalbum_large

Ik doe erg weinig met docker. Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe ik op een andere host een docker container kan aanmaken met een MQTT broker. Ik doe alles via de Add On store van Hassio (GUI)

Ik zit nog te twijfelen om Hassio over te zetten naar mijn synology nas om te kijken of daar alles wel werkt maar ik verwacht dat dit wel wat meer voeten in de aarde heeft dan dat ik denk... Of is er een handige migration tool oid?

@synoniem Ook bedankt voor je reactie, Modem manager heb ik al verwijderd maar ook dit heeft niks geholpen.
Wat bedoel je precies hiermee? "Heb je --device=/dev/serial/by-id/usb-1a86_USB_Serial-if00-port0 opgegeven bij het docker commando voor HA?"
Waar zou ik dit kunnen invullen? Niet in het config bestand van Zigbee2MQTT toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Robot
Patrick89 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:33:
Wel vreemd, sinds deze week naar het overgaan op een SSH stick ook exact hetzelfde probleem als Mr-Robot.. Hier HA draaien en los een aantal docker containers waaronder Zigbee2Mqtt, zaterdag heeft het gewerkt maar na een reboot krijg ik het niet aan de praat, afgelopen zaterdag ook super veel moeite gekost...
@Patrick89 Ik denk dat wij een vergelijkebare setup hebben. Heb je Zigbee2Mqtt inmiddels wel weer aan de praat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 20:26

Patrick89

PSN : Gamesource

@Mr-Robot

Nou ik had DSMR draaien als losse docker container, deze verwees naar ttyUSB0. Ik vermoed dat die de connectie opende met de zigbee stick (ttyUSB0 & ttyUSB1 willen nog wel eens omdraaien). Nou heb ik DSMR docker container als volgt :

--device /dev/serial/by-id/linknaarusbadapter:/dev/ttyUSB0

Nou had ik voorheen hetzelfde voor zigbee2mqtt docker :

--device /dev/serial/by-id/linknaarusbadapter:/dev/ttyACM0

Alleen accepteert hij dat gewoon niet, nou heb ik ":/dev/ttyUSB0 " ingevuld in de configuratie van zigbee2mqtt en dat werkt wel (Docker container bevat dus geen link naar serial usb).. Vul ik rechtstreeks de link naar de usb adaper in : "/dev/serial/by-id/linknaarusbadapter" dan doet hij ook niet.. (Wellicht is de link naar de stick te lang of zo..)

[ Voor 7% gewijzigd door Patrick89 op 28-01-2021 13:58 ]

Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvandeW
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-12-2023
Graag wil ik de firmware van mijn Ikea Tradfri lampen updaten. De lampen worden aangestuurd met een RPI4 Domoticz omgeving (Version: 2020.2 (build 12892)) met CC2531 USB sniffer. Ik vond deze procedure: https://www.zigbee2mqtt.io/information/ota_updates.html, maar mij is niet duidelijk hoe ik dit in mijn omgeving uit kan voeren

[ Voor 47% gewijzigd door JvandeW op 28-01-2021 17:48 . Reden: verbetering ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11-08 21:43
Gisteren mijn ouders in huis gehad die de innr smart plug hebben verwijderd omdat ze niet snapten hoe hij werkt en ze wilden koffie zetten (ondanks mn duidelijke uitleg :( )

Nu heb ik hem weer aangesloten maar ik zie hem niet meer terugkomen in mn device list in de zigbee2mqtt webinterface. Ook opnieuw pairen lijkt niet te werken. Onderstaand de log:

Kan ik een device helemaal wissen (staat nl nog wel in mn config.yaml)? Of is er een andere oplossing om hem weer toe te voegen>? De device id is 0x00158d000361fd43

code:
1
2
3
4
INFO: Zigbee: allowing new devices to join.
INFO: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/info', payload '{"commit":"07cdc9d","config":{"advanced":{"adapter_concurrent":null,"adapter_delay":null,"availability_blacklist":[],"availability_blocklist":[],"availability_passlist":[],"availability_timeout":0,"availability_whitelist":[],"cache_state":true,"cache_state_persistent":true,"cache_state_send_on_startup":true,"channel":11,"elapsed":false,"ext_pan_id":[221,221,221,221,221,221,221,221],"homeassistant_discovery_topic":"homeassistant","homeassistant_legacy_triggers":true,"homeassistant_status_topic":"hass/status","last_seen":"disable","legacy_api":true,"log_directory":"/app/data/log/%TIMESTAMP%","log_file":"log.txt","log_level":"info","log_output":["console","file"],"log_rotation":true,"log_syslog":{},"pan_id":6754,"report":false,"soft_reset_timeout":0,"timestamp_format":"YYYY-MM-DD HH:mm:ss"},"ban":[],"blocklist":[],"device_options":{},"devices":{"0x00124b002267abbf":{"friendly_name":"Bewegingssensor douche"},"[b]0x00158d000361fd43[/b]":{"friendly_name":"Smart plug Koffie"},"0x00158d0005408bdb":{"friendly_name":"Temperatuur_Julen"},"0x847127fffe2804ef":{"friendly_name":"Schakelaar douche spiegel"}},"experimental":{"output":"json"},"external_converters":[],"frontend":{"port":8020},"groups":{},"homeassistant":true,"homeassistant_discovery_topic":"homeassistant","map_options":{"graphviz":{"colors":{"fill":{"coordinator":"#e04e5d","enddevice":"#fff8ce","router":"#4ea3e0"},"font":{"coordinator":"#ffffff","enddevice":"#000000","router":"#ffffff"},"line":{"active":"#009900","inactive":"#994444"}}}},"mqtt":{"base_topic":"zigbee2mqtt","client_id":"zigbee2mqtt","force_disable_retain":false,"include_device_information":true,"server":"mqtt://192.168.2.10:1883"},"passlist":[],"permit_join":true,"serial":{"disable_led":false,"port":"/dev/ttyACM0"},"whitelist":[]},"coordinator":{"meta":{"maintrel":3,"majorrel":2,"minorrel":6,"product":0,"revision":20190608,"transportrev":2},"type":"zStack12"},"log_level":"info","network":{"channel":11,"extended_pan_id":"0xdddddddddddddddd","pan_id":6754},"permit_join":true,"version":"1.17.0"}'
INFO: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/response/permit_join', payload '{"data":{"value":true},"status":"ok","transaction":"sv2t0-1"}'
INFO: Zigbee: disabling joining new devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalmma
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-09 19:57
Is dit nu bij jou opgelost zie je nu de entities direct in de MQTT integratie staan na het aanmaken in zigbee2mqtt?
makaa schreef op donderdag 2 april 2020 @ 20:17:
[...]

Dit staat aan.

Zie me zigbee2mqtt config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
data_path: /share/zigbee2mqtt
devices: devices.yaml
groups: groups.yaml
homeassistant: true
permit_join: true
mqtt:
  base_topic: zigbee2mqtt
  server: 'mqtt://core-mosquitto'
  user: mqtt
  password: mqtt
serial:
  port: /dev/ttyACM0
advanced:
  pan_id: 6754
  channel: 11
  network_key:
    - 1
    - 3
    - 5
    - 7
    - 9
    - 11
    - 13
    - 15
    - 0
    - 2
    - 4
    - 6
    - 8
    - 10
    - 12
    - 13
  availability_blacklist: []
ban: []
whitelist: []
queue: {}
socat:
  enabled: false
  master: 'pty,raw,echo=0,link=/dev/ttyZ2M,mode=777'
  slave: 'tcp-listen:8485,keepalive,nodelay,reuseaddr,keepidle=1,keepintvl=1,keepcnt=5'
  restartdelay: 1
  initialdelay: 1
  options: '-d -d'
  log: false

Ik twijfel of ik wel de goede server heb ingevoerd?
" server: 'mqtt://core-mosquitto'"

hoe kan ik zien of mijn MQTT broker werkt?

Dit is me log van Mosquitto broker
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
[20:12:32] INFO: Setup mosquitto configuration
[20:12:32] WARNING: SSL not enabled - No valid certs found!
[20:12:32] INFO: No local user available
[20:12:33] INFO: Initialize Hass.io Add-on services
[20:12:33] INFO: Initialize Home Assistant discovery
[20:12:33] INFO: Start Mosquitto daemon
1585851153: mosquitto version 1.6.3 starting
1585851153: Config loaded from /etc/mosquitto.conf.
1585851153: Loading plugin: /usr/share/mosquitto/auth-plug.so
1585851153: |-- *** auth-plug: startup
1585851153:  ├── Username/password checking enabled.
1585851153:  ├── TLS-PSK checking enabled.
1585851153:  └── Extended authentication not enabled.
1585851153: Opening ipv4 listen socket on port 1883.
1585851153: Opening ipv6 listen socket on port 1883.
1585851153: Opening websockets listen socket on port 1884.
1585851153: Warning: Mosquitto should not be run as root/administrator.
1585851153: New connection from 172.30.33.1 on port 1883.
[INFO] found mqtt on Home Assistant
1585851155: New client connected from 172.30.33.1 as mqttjs_7958e8d3 (p2, c1, k60, u'mqtt').
1585851155: New connection from 172.30.32.1 on port 1883.
1585851158: Socket error on client <unknown>, disconnecting.
1585851158: New connection from 172.30.32.1 on port 1883.
[INFO] found homeassistant on local database
1585851158: New client connected from 172.30.32.1 as auto-8A5EA0C1-940F-7EF8-D29F-F78A0C5A96B6 (p2, c1, k60, u'homeassistant').
1585851160: New connection from 172.30.33.3 on port 1883.
1585851160: New client connected from 172.30.33.3 as a5bd27f13eb345dca0f89c2a8efe0514 (p2, c1, k15, u'mqtt').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@HF5236 Een device zou niet mogen verdwijnen uit Zigbee2MQTT door hem uit het stopcontact te halen... Was hij (en is hij) ook echt weg uit de webinterface?

In de log die je stuurt heeft de plug iig geen poging gedaan te joinen. ZIgbee2MQTT heeft alleen zijn config (incl devices) op de MQTT gegooid. Iets wat het vaker doet. Anders zou je een log moeten hebben van een interview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beodepeo
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-01 14:46
HF5236 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:52:
Nu heb ik hem weer aangesloten maar ik zie hem niet meer terugkomen in mn device list in de zigbee2mqtt webinterface. Ook opnieuw pairen lijkt niet te werken. ...
Inderdaad wat @septillion zegt: Als een device offline gaat, zou hij gewoon in de zigbee2mqtt lijst moeten blijven staan. (Er komt dan bij LQI 'N/A' te staan)
Maar aan de laatste regel van jouw log te oordelen gaat opnieuw pairen niets doen, er staat: "disabling joining new devices." Je moet eerst 'Permit join' doen voor joinen weer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
Dat is ook het vreemde, ik weet 100% zeker dat hij in mn device list heeft gestaan maar nu is ie er echt uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
Ik heb overigens geprobeerd opnieuw te pairen nadat ik de join heb toegestaan. Daarna weer uitgezet. Wat je dus ziet is geen enkele reactie van mqtt op mn pairingsverzoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BurnerT
  • Nu online
SkullboyNL schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:18:

Het past helaas niet in een 1 wcd gat. Maar ik ga een nieuwe behuizing maken en printen en dan moet het wel passen.
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kss6bpF2Hs6CrZb7MqLIlQ871W8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I32XBrzFc49yb1LkjnJakFOy.jpg?f=fotoalbum_large Die van aqara werken prima in een pot achter de schakelaar :)

Gewoon terug in de originele behuizing drukken en erachter duwen. Batterij gaat bij mij al anderhalf jaar mee bij meermaals gebruik per dag. Zet hiermee ook de tv aan en kan de lounge scene er mee activeren.

Modificatie tijd is ongeveer 20 minuutjes.

[ Voor 11% gewijzigd door BurnerT op 28-01-2021 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

HF5236 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:09:
Dat is ook het vreemde, ik weet 100% zeker dat hij in mn device list heeft gestaan maar nu is ie er echt uit
In wat Zigbee2MQTT uitspuugt over MQTT (volgens de log) staat hij er ook gewoon tussen. Kijk je in de web interface van Zigbee2MQTT? (niet HA dus).
HF5236 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:12:
Ik heb overigens geprobeerd opnieuw te pairen nadat ik de join heb toegestaan. Daarna weer uitgezet. Wat je dus ziet is geen enkele reactie van mqtt op mn pairingsverzoek.
Dat is nogal logisch, iets gaat niet vanzelf lopen pairen. Pairen is een process van beide kanten, op de coördinator moet je toestaan dat iemand joint (ofwel, dat hij moet reageren op een join verzoek) maar op de node moet je triggeren dat hij een netwerk moet gaan zoeken.

Maar nogmaals, uit je logbook blijkt hij nog gewoon aanwezig in Zigbee2MQTT / je Zigbee netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboyNL
BurnerT schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:24:
[...]

[Afbeelding] Die van aqara werken prima in een pot achter de schakelaar :)

Gewoon terug in de originele behuizing drukken en erachter duwen. Batterij gaat bij mij al anderhalf jaar mee bij meermaals gebruik per dag. Zet hiermee ook de tv aan en kan de lounge scene er mee activeren.

Modificatie tijd is ongeveer 20 minuutjes.
Helaas is hier een push schakelaar voor nodig en werkt dat niet met een on/off schakelaar.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Mr-Robot schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:20:
[...]

@sjorsjuhmaniac Dank voor je reactie en excuus voor mijn late reactie.
Ik draai mijn Home Assistant als volgt (denk ik :P Ik draait het al zo voor 2/3 jaar dus eerlijk gezegd geen idee meer hoe ik alles toen heb geconfigureerd):
ESXI > VM (Ubuntu 18.04 stand alone) > Home Assistant in docker > z2M Docker
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik doe erg weinig met docker. Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe ik op een andere host een docker container kan aanmaken met een MQTT broker. Ik doe alles via de Add On store van Hassio (GUI)

Ik zit nog te twijfelen om Hassio over te zetten naar mijn synology nas om te kijken of daar alles wel werkt maar ik verwacht dat dit wel wat meer voeten in de aarde heeft dan dat ik denk... Of is er een handige migration tool oid?

@synoniem Ook bedankt voor je reactie, Modem manager heb ik al verwijderd maar ook dit heeft niks geholpen.
Wat bedoel je precies hiermee? "Heb je --device=/dev/serial/by-id/usb-1a86_USB_Serial-if00-port0 opgegeven bij het docker commando voor HA?"
Waar zou ik dit kunnen invullen? Niet in het config bestand van Zigbee2MQTT toch?
Als ik de foutmelding zie heb ik het idee dat de stick door een ander process in gebruik is. Ik heb niet het idee dat je geen 'rechten' hebt.

om met het makkelijkste antwoord te beginnen: docker op een andere host.

Op een *nix distributie:
- zorg dat docker geinstalleerd is
-- vaak via een mooie desktop omgeving gewoon te doen , bv in Ubuntu NOTE: je moet 'docker.io' hebben in Ubuntu, om de verwarring compleet te maken
-- docker heeft zelf best goede info hoe te installeren op verschillende platformen

- zigbee2mqtt draaien in docker heeft ook een duidelijke uitleg. Dit gaat echter wel over de commandline op linux

Voor je huidige setup:
- als ik het nu helemaal snap draai je:

ESXi -> ubuntu vm ---> dockers voor HA
ESXi -> ubuntu vm ---> docker z2m (als HA add-on)

- bovenstaande is gunstig want dan heb je alleen maar 2 lagen waarop de stick wordt doorgegeven.
- de console printjes die je toont zijn dus van een console die je op de ubuntu vm draait?
- ubuntu vm heeft al geen modemmanager meer draaien
- kun je eens 'dubbel checken' wat docker in zijn device list heeft staan voor die container:
code:
1
docker container inspect 9f14 | less

Ergens in de output met een devices stukje staan. hier moeten de juiste paden en permission vermeld worden

Mijn output als voorbeeld
"Devices": [
{
"PathOnHost": "/dev/ttyACM0",
"PathInContainer": "/dev/ttyACM0",
"CgroupPermissions": "rwm"
}
],
- Volgens mij had je nog niet in de container zelf getest, toch?
open ook eens een terminal in container:
docker exec -ti 9f14 /bin/sh
IN die docker terminal:
code:
1
test -w /dev/ttyUSB0 && echo 'success' || echo 'fail'

volgende stappen zijn om de ha container te stoppen en zelf een nieuwe te starten om te testen.

Ik blijf er toch bij dat je eens op een andere host moet controleren of de stick uberhaupt wel goed functioneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
SkullboyNL schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:18:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er wordt gebruik gemaakt van een Tuya TYZS11 module met daar op een
efr32mg13p732hg chip.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Thanks!
- 2 reed contacts, zijn die parallel aangesloten of apart op 2 gpio?
- ik schat dat je hem er wel in krijgt als je de batterij laat overlappen met de print, in plaats van de huidige opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje
  • Laatst online: 10:25

Toppertje

www.davideografie.nl

lolgast schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:06:
@SkullboyNL Deze gebruik ik ook op sommige plekken achter de schakelaars. Kwestie van draadjes solderen op de plekken waar de reed switch zit en die draadjes aan de schakelaar verbinden
https://www.aliexpress.com/item/32947297034.html

Een nadeel van deze oplossing is dat je het device niet opnieuw kunt koppelen zonder de schakelaar van de muur te halen. Dat probleem heb je met dat ding van Banggood niet, die kan via de verbonden schakelaar verwijderd en toegevoegd worden aan een controller.
Blijft er met beide opties (blitwolf en DIY deur sensos) wel spanning op de lamp als de schakelaar omgezet wordt?
ik wil mijn huidige schakelaars liefst behouden maar ook met Home assistant de lamp kunnen bedienen, als er dan geen spanning meer op de lamp staat moet ik alsnog eerst naar de schakelaar lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
Septillion schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:48:
[...]

In wat Zigbee2MQTT uitspuugt over MQTT (volgens de log) staat hij er ook gewoon tussen. Kijk je in de web interface van Zigbee2MQTT? (niet HA dus).

[...]

Dat is nogal logisch, iets gaat niet vanzelf lopen pairen. Pairen is een process van beide kanten, op de coördinator moet je toestaan dat iemand joint (ofwel, dat hij moet reageren op een join verzoek) maar op de node moet je triggeren dat hij een netwerk moet gaan zoeken.

Maar nogmaals, uit je logbook blijkt hij nog gewoon aanwezig in Zigbee2MQTT / je Zigbee netwerk.
Dit is wat ik in de z2m interface terug zie, wanneer ik probeer te pairen (dus permit join aan en resetknop innr 5 sec indrukken) zie ik niks extra in het logboek. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/goPVb9kaiBtRSaAj_h50y-hktGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tA4HiPdIbuvqX0oc7Aym7whU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@HF5236 Dat is wel bijzonder. Wat staat er in de devices doe Zigbee2MQTT post in MQTT? Makkelijkste is even naar log te gaan en even snel join aan en uit te zetten, dan volgt volgens mij altijd een "INFO: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/info'" met daarin een JSON deel devices.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Toppertje schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 19:47:
[...]

Blijft er met beide opties (blitwolf en DIY deur sensos) wel spanning op de lamp als de schakelaar omgezet wordt?
ik wil mijn huidige schakelaars liefst behouden maar ook met Home assistant de lamp kunnen bedienen, als er dan geen spanning meer op de lamp staat moet ik alsnog eerst naar de schakelaar lopen.
Blitzwolf: nee, het blitzwolf relais schakelt de spanning naar de fitting uit. MAAR in jou vraag/opstelling maakt het in dit geval niet uit want je kan met zowel de locale schakelaar als HA de lamp blijven bedienen: beide sturen namelijk het blitzwolf relais aan. (de locale schakelaar schakelt dus NIET direct de spanning naar de fitting, maar levert een input aan de blitzwolf)

DIY sensors: ja. In dit geval blijft de fitting van spanning voorzien als men hier een slimme lamp ingedraaid heeft. Deze lamp kan je dan ook nog via de HA interface schakelen. Dit geld natuurlijk niet als je een 'wall plug' met daarin een staande lamp aansluit: dan is de spanning van de fitting. In dat geval kan nog steeds ook via HA de wall plug in en uit schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
HF5236 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 19:55:
[...]

Dit is wat ik in de z2m interface terug zie, wanneer ik probeer te pairen (dus permit join aan en resetknop innr 5 sec indrukken) zie ik niks extra in het logboek. [Afbeelding]
Wat zie je in je network map?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Septillion schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:48:
Weet je dat zeker :? Kan het zijn dat z2m hier zijn config dumpt/pushed. In de config zal het device nog staan aagezien hij niet 'verwijdert' was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
In mn network map is ie ook niet zichtbaar

Onderstaand de log, daar komt ie ook niet in voor
code:
1
INFO: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/response/networkmap', payload '{"data":{"routes":false,"type":"raw","value":{"links":[{"depth":1,"linkquality":0,"lqi":0,"relationship":1,"routes":[],"source":{"ieeeAddr":"0x0017880104db1e3b","networkAddress":49549},"sourceIeeeAddr":"0x0017880104db1e3b","sourceNwkAddr":49549,"target":{"ieeeAddr":"0x00124b0014d9c54e","networkAddress":0},"targetIeeeAddr":"0x00124b0014d9c54e"},{"depth":1,"linkquality":0,"lqi":0,"relationship":1,"routes":[],"source":{"ieeeAddr":"0x847127fffe2804ef","networkAddress":18197},"sourceIeeeAddr":"0x847127fffe2804ef","sourceNwkAddr":18197,"target":{"ieeeAddr":"0x00124b0014d9c54e","networkAddress":0},"targetIeeeAddr":"0x00124b0014d9c54e"},{"depth":255,"linkquality":0,"lqi":0,"relationship":3,"routes":[],"source":{"ieeeAddr":"0x00178801060dcebd","networkAddress":10311},"sourceIeeeAddr":"0x00178801060dcebd","sourceNwkAddr":10311,"target":{"ieeeAddr":"0x00124b0014d9c54e","networkAddress":0},"targetIeeeAddr":"0x00124b0014d9c54e"}],"nodes":[{"definition":null,"failed":[],"friendlyName":"Coordinator","ieeeAddr":"0x00124b0014d9c54e","lastSeen":1611558329155,"networkAddress":0,"type":"Coordinator"},{"definition":{"description":"Aqara temperature, humidity and pressure sensor","model":"WSDCGQ11LM","supports":"battery, temperature, humidity, pressure, linkquality","vendor":"Xiaomi"},"friendlyName":"Temperatuur_Julen","ieeeAddr":"0x00158d0005408bdb","lastSeen":1611645943662,"manufacturerName":"LUMI","modelID":"lumi.weather","networkAddress":17222,"type":"EndDevice"},{"definition":{"description":"Zigbee two way smart switch","model":"ZBMINI","supports":"switch (state), linkquality","vendor":"SONOFF"},"failed":["lqi"],"friendlyName":"Schakelaar douche spiegel","ieeeAddr":"0x847127fffe2804ef","lastSeen":1611491411154,"manufacturerName":"SONOFF","modelID":"01MINIZB","networkAddress":18197,"type":"Router"}]}},"status":"ok","transaction":"ymz6z-1"}'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Nu online
sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 20:18:
[...]

Blitzwolf: nee, het blitzwolf relais schakelt de spanning naar de fitting uit. MAAR in jou vraag/opstelling maakt het in dit geval niet uit want je kan met zowel de locale schakelaar als HA de lamp blijven bedienen: beide sturen namelijk het blitzwolf relais aan. (de locale schakelaar schakelt dus NIET direct de spanning naar de fitting, maar levert een input aan de blitzwolf)

DIY sensors: ja. In dit geval blijft de fitting van spanning voorzien als men hier een slimme lamp ingedraaid heeft. Deze lamp kan je dan ook nog via de HA interface schakelen. Dit geld natuurlijk niet als je een 'wall plug' met daarin een staande lamp aansluit: dan is de spanning van de fitting. In dat geval kan nog steeds ook via HA de wall plug in en uit schakelen.
Dat kan met de BW ook hoor... Als je net als bij de 'DIY sensor' je schakeldraad gewoon doorverbind en niet met het relay van BW, kun je hem als doorgeefluik gebruiken. Dat doe ik ook...

Dus: Mijn lampen zijn Hue. Mijn schakelaar is verbonden met BW. De lampen staan op geen enkele manier in fysiek contact met de BW. Het is absoluut onmogelijk om met de schakelaar de stroom van de lampen af te halen.

Ik heb recent de switch gemaakt van een goedkope CC2531 stick naar de slaesh-stick. Ik heb nog niet het idee dat mijn LQI nou echt beter is... Ik heb 40 devices waarvan er 22 verbonden met main en mijn gemiddelde LQI is denk ik +/- 55. Nou staar ik me niet blind op die waardes, alles werkt prima. Maar het strookt niet met de berichten die ik hier hoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@HF5236 Lijkt erop dat hij nu inderdaad is verdwenen. Misschien heb je later de stekker als nog in pair-mode gekregen. Pair mode op een device activeren zal er namelijk voor zorgen dat hij zich afmeld bij het huidige netwerk.

Maar dan zou ik dus opnieuw proberen te pairen. Dus Zigbee2MQTT join allow. En dan de stekker in pair mode. Voor laatste moet je vaak de knop op de stekker gewoon 10 seconden indrukken en zal hij gaan knipperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje
  • Laatst online: 10:25

Toppertje

www.davideografie.nl

lolgast schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:00:
[...]

Dat kan met de BW ook hoor... Als je net als bij de 'DIY sensor' je schakeldraad gewoon doorverbind en niet met het relay van BW, kun je hem als doorgeefluik gebruiken. Dat doe ik ook...

Dus: Mijn lampen zijn Hue. Mijn schakelaar is verbonden met BW. De lampen staan op geen enkele manier in fysiek contact met de BW. Het is absoluut onmogelijk om met de schakelaar de stroom van de lampen af te halen.
Thanks voor de tip, dat werkt natuurlijk ook met de Shelly schakelaars die ik nog heb liggen. Die zijn via mqtt te verbinden met HA. Dan het automation gedeelte nog, wil je toevallig je automation delen hoe je dit verder aanstuurt? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

HF5236 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:52:
Gisteren mijn ouders in huis gehad die de innr smart plug hebben verwijderd omdat ze niet snapten hoe hij werkt en ze wilden koffie zetten (ondanks mn duidelijke uitleg :( )

Nu heb ik hem weer aangesloten maar ik zie hem niet meer terugkomen in mn device list in de zigbee2mqtt webinterface. Ook opnieuw pairen lijkt niet te werken. Onderstaand de log:

Kan ik een device helemaal wissen (staat nl nog wel in mn config.yaml)? Of is er een andere oplossing om hem weer toe te voegen>? De device id is 0x00158d000361fd43
Vraag me zomaar of of je ouders toevallig de knop tig seconden hebben lopen indrukken in hun poging dat ding ‘aan’ te krijgen. Dan hebben ze hem in pair mode gezet, en dus verdwenen uit het netwerk en dus uit zigbee2mqtt...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
Heb de smart plug meerdere keren geprobeerd te pairen maar het lukt niet, snap er niks van. Als ik em met mn hue bridge pair pakt ie em wel gewoon.
Morgen eens kijken of die stick er nog wel in zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beodepeo
HF5236 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 20:55:
In mn network map is ie ook niet zichtbaar

Onderstaand de log, daar komt ie ook niet in voor
Wat me opvalt in je eerdere log is dat het device er inderdaad bij staat, maar met [b] en [/b] tags eromheen. Als dit niet komt van copy/paste naar tweakers: staat dit ook zo in de configfile (al dan niet verborgen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
beodepeo schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 22:47:
[...]

Wat me opvalt in je eerdere log is dat het device er inderdaad bij staat, maar met [b] en [/b] tags eromheen. Als dit niet komt van copy/paste naar tweakers: staat dit ook zo in de configfile (al dan niet verborgen)?
Die heb ik er zelf ingezet voor de duidelijkheid maar wist niet dat dit in een code blok niet werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beodepeo
@HF5236 Misschien net zo'n open deur vraag als mijn vorige vragen, maar bij het opnieuw pairen, heb je het device uit de Hue hub verwijderd?
(Ik had bij het omzetten van CC2530 naar ZZH twee lopende setups en 1 device wilde maar niet pairen met de ZZH. Later bleek dat deze nog gepaired met CC2530 setup en pas met de ZZH wilde pairen nadat ik em uit de CC2530 setup weggehaald had.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Nu online
Toppertje schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 22:05:
[...]

Thanks voor de tip, dat werkt natuurlijk ook met de Shelly schakelaars die ik nog heb liggen. Die zijn via mqtt te verbinden met HA. Dan het automation gedeelte nog, wil je toevallig je automation delen hoe je dit verder aanstuurt? O-)
Heel simpel. Ik heb in Node-RED een MQTT node die subscribed is naar het juiste zigbee2mqtt device topic, ik controleer via een HA node de huidige stand van de lamp en ik stel de tegenovergestelde waarde in als payload. Die stuur je vervolgens naar de lamp (via de Hue bridge, HA, MQTT, net wat je wilt/nodig hebt).

Op diezelfde manier kan ik nu ook mijn keukenspotjes schakelen, terwijl daar in ons huis eigenlijk helemaal geen schakelaar voor is/was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
Heb hem inderdaad verwijderd ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
Stick zit er ook goed in, restart gedaan geen reactie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Toppertje schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 22:05:
[...]

If change Shelly
Action toggle Hue

Inclusief navigeren kost je dat 1 minuut in HA :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@HF5236 Krijg je de plug wel in pairing? Dat zou je echt wel moeten kunnen zien op de plug zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:31
Gisteren 2 stuks Bw-shp13 binnengekregen, ze werken goed. Nu zag ik adres gegevens op het doosje staan. De url komt uit op een 404 pagina. Het adres komt uit op Den haag centraal station. :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cyXHGi4.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Dacuuu op 29-01-2021 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
Septillion schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 08:42:
[...]

If change Shelly
Action toggle Hue

Inclusief navigeren kost je dat 1 minuut in HA :D
Ja dat wel,hij pairt namelijk wel met hue als ik dat probeer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@HF5236 Vreemd (maar verklaard wel waarom hij uit Zigbee2MQTT is). Als je hem met Zigbee2MQTT probeer te pairen, wat gebeurd er dan? Blijft de plug gewoon eeuwig in pairing mode hangen? Of lijkt het alsof hij is gepaird? Maar dan zie je hem niet in de webinterface en tijdens pairen niets in de log?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
@Septillion hij lijkt gewoon te pairen inderdaad, springt in pairing mode en gaat er vrij snel weer uit alsof hij connected is maar dan verschijnt hij niet in de interface

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@HF5236 Misschien ten overvloede, ook niets te zien in de log? En je weet zeker dat je Hue op dat moment niet in pairing staat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Lol, of die van de buren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Dacuuu schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 08:55:
Gisteren 2 stuks Bw-shp13 binnengekregen, ze werken goed. Nu zag ik adres gegevens op het doosje staan. De url komt uit op een 404 pagina. Het adres komt uit op Den haag centraal station. :+

[Afbeelding]
Er zitten heel veel kantoren boven het Centraal Station dus dat adres kan best kloppen. Staat trouwens ook gewoon ingeschreven in de Kamer van Koophandel op dat adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:31
synoniem schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:51:
[...]

Er zitten heel veel kantoren boven het Centraal Station dus dat adres kan best kloppen. Staat trouwens ook gewoon ingeschreven in de Kamer van Koophandel op dat adres.
Wat is hun huisnummer dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Dacuuu schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:55:
[...]

Wat is hun huisnummer dan?
10 Zie KvK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Kan ook best een "brievenbusfirma" zijn: dat ze verplicht een aanwezigheid in Europa/Nederland moeten hebben en er dus niet echt een bedrijf/kantoor achter zit zoals je zou verwachten. Er zijn administratiekantoren die daarin gespecialiseerd zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:02
SkullboyNL schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:42:
Ik ben aan het overstappen van 433mhz naar Zigbee. En 1 ding waar ik eigenlijk al snel tegen aansloop is dat ik mijn "oude" schakelaar wil hergebruiken. Ik ben dus opzoek naar een zender die het signaal van mij domme knop uitzend. In het verleden had ik een kaku awmd-250 dimmer tussen mijn led lampen en die kon dat prima. Maar ik kan voor zigbee alleen zender vinden voor push schakelaars.

Is er iets op de markt die een domme aan/uit schakelaar om kan zetten naar een zigbee zender? Mag ook best diy zijn ben aardig handig met de soldeerbout.
Soldeer twee draadjes op een xiaomi deur sensor en voilà
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9qmtSvwRrQFsD39srWGTapiT5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6tdxxbfsjvhdXcVh4IzdYnJX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ekjSJZkfbrYlJq0q0d1b60W_YsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ke8u2zHgx7QOdFwPyG0iJyxi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-M5mBZmt1atpNhKKV0GPvgYko7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FTuFbQOBkkBj2jDMd8c7EmjI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3k1w-SPWeu_SbZYoCbqdbrV7Qgo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a9pDMRhIu8RWcGA4PHUiN72x.jpg?f=fotoalbum_large

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
bing69 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:27:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is precies wat ik nu heb gedaan met een lidl sensor. Die os helaas wel wat groter dan de xiaomi dus past niet in de inbouwdoos. Ik zal gelijk een xiaomi bestellen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
lolgast schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:00:
[...]

Ik heb recent de switch gemaakt van een goedkope CC2531 stick naar de slaesh-stick. Ik heb nog niet het idee dat mijn LQI nou echt beter is... Ik heb 40 devices waarvan er 22 verbonden met main en mijn gemiddelde LQI is denk ik +/- 55. Nou staar ik me niet blind op die waardes, alles werkt prima. Maar het strookt niet met de berichten die ik hier hoor?
Dat kan enkel als je inderdaad eentje plaats met neutraal draad. Heb je enkel fase dan kan dit weer niet.

Jammer want zelfs in dit redelijke nieuwe huis heb ik geen neutraal draad lopen...
bing69 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:27:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nu nog uitvinden hoe het werkt op netstroom ipv batterij en hij zou perfect zijn ;)

Als je 10+ van die dingen hebt hangen dan ben je straks wel ieder maand een batterij aan het vervangen, zie ik niet zo zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Hmmbob schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:10:
Kan ook best een "brievenbusfirma" zijn: dat ze verplicht een aanwezigheid in Europa/Nederland moeten hebben en er dus niet echt een bedrijf/kantoor achter zit zoals je zou verwachten. Er zijn administratiekantoren die daarin gespecialiseerd zijn.
Mijn Google zag ik dat ook, met aantal medewerkers: 1. Dat zal dan wel die Peter zijn :+ Nummer is ook actief op WA overigens O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Jazsie schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:23:
Jammer want zelfs in dit redelijke nieuwe huis heb ik geen neutraal draad lopen...
Maar dan heb je waarschijnlijk ook gewoon nette centraaldozen. Ding daar plaatsen en klaar :)
Als je 10+ van die dingen hebt hangen dan ben je straks wel ieder maand een batterij aan het vervangen, zie ik niet zo zitten...
Valt naar mijn idee nog wel mee. Na 1,5 jaar alleen die van de Tradfri moeten vervangen en die waren vanaf dag 1 al <50%. Rest is nu nog >80%. Zeg niet dat het dus geen issue is, maar gaan best lang mee. En je zou kunnen besluiten dan in een avondje alles te doen als de eerste echt leeg is (wat je ziet aankomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
SkullboyNL schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:09:
[...]

Dit is precies wat ik nu heb gedaan met een lidl sensor. Die os helaas wel wat groter dan de xiaomi dus past niet in de inbouwdoos. Ik zal gelijk een xiaomi bestellen.
Ik heb een sonof zbmini achter mn lichtknop gezet, is wel veel priegelen en het past allemaal net in een centraaldoor maar t werkt wel goed. Is wel een nuldraad nodig trouwens maar je wilt met dit soort dingen ook geen batterij versie gebruiken lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:38
Ik heb inmiddels ook een stick, maar zonder behuizing. Bij 3dhubs kom ik niet echt verder met welke keuze ik moet maken qua proces, dus dat schiet niet op. Is een behuizing echt nodig en, zo ja, heeft iemand nog een tip waar ik er een aan zou kunnen schaffen?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:02
Jazsie schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:23:
[...]

Dat kan enkel als je inderdaad eentje plaats met neutraal draad. Heb je enkel fase dan kan dit weer niet.

[...]

Nu nog uitvinden hoe het werkt op netstroom ipv batterij en hij zou perfect zijn ;)

Dat valt reuze mee, lampen gaan bij mij automatisch (licht/donker) aan. Alleen voor die enkele keer kan het ook met de hand of via Siri etc etc.

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:24
Aziraphale schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:18:
Ik heb inmiddels ook een stick, maar zonder behuizing. Bij 3dhubs kom ik niet echt verder met welke keuze ik moet maken qua proces, dus dat schiet niet op. Is een behuizing echt nodig en, zo ja, heeft iemand nog een tip waar ik er een aan zou kunnen schaffen?
Welke heb je? Er zijn meerdere "sticks"

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Pagina: 1 ... 45 ... 68 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!

Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.