Je kunt toch meer dan 20 apparaten aan een CC2531 koppelen als je nog andere Zigbee routers (zoals lampen, smart plugs e.d.) in je netwerkje hebt zitten? Zie deze uitleg, daarnaast kun je deze goedkope stickjes ook als router programmeren.
Klopt, zonder problemen 50-60 devices eraan gehangen maar vind dat het allemaal toch net wat soepeler gaat met de ZZH stick, maar kan ook komen omdat ik Zigbee 3.0 firmware erop draaide terwijl 1.2 aanbevolen is.Luc45 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:01:
Je kunt toch meer dan 20 apparaten aan een CC2531 koppelen als je nog andere Zigbee routers (zoals lampen, smart plugs e.d.) in je netwerkje hebt zitten? Zie deze uitleg, daarnaast kun je deze goedkope stickjes ook als router programmeren.
Ook heb ik gemerkt dat bij weinig devices de CC2531 minder bereik heeft dan de ZZH! bijv.
Heb daardoor geleerd dat het belangrijk is dat je een goede mesh netwerk hebt, smart plugs die als router fungeren of inderdaad een CC2531 geflasht als router doet wonderen...
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Uk is geen EU meer dus gaat extra behandelings- en btw kosten gevenMars Warrior schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:41:
[...]
Zzh! Komt uit Engeland, dus daar bestellen via Tindie.
Hier ook besteld paar daagjes geleden zelfde variant vroeg me af waar de pinheaders voor zijn. Vermoedelijk om extra draden en functies te kunnen gebruiken. Mijn cc2531 heeft me nog nooit in de steek gelaten maar ben benieuwd wat zigbee 3.0 brengt.hahu45 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:50:
[...]
Ik heb de slae.sh stick hier besteld. Met type 2 antenne en geen 'pin-headers' prijs is excl verzending via DHL vanuit Duitsland en excl btw. Samen net onder de €40.
Ik heb een Sonoff ZBBridge aangeschaft en dat werkt prima met zigbee en tasmota image. Hierdoor heb je direct een solide oplossing die je op een centraal punt in huis kan hangen.
Volgens de z2mqtt handleiding gebruik je een ESP8266 die je vervolgens met de seriële port aan de CC2530 hangt.
Helaas werkt het niet volgens de handleiding https://www.zigbee2mqtt.i...on/connecting_cc2530.html . Bij het activeren van de TCPpoort krijgt z2mqqt geen data en lijkt het er op dat er toch iets niet helemaal goed gaat. Kan het zijn dat de seriële poort (rx/tx) afwijkt naar de CC2530? Of is de data vanuit Tasmota anders dat z2mqtt verwacht?
voorbeeld data:
Bij het connecten richting de ZBBRidge zie je wel:
Vervolgens krijg ik een error:
Ik heb hem overigens geflashed volgens de volgende procedure:
https://www.digiblur.com/...f-zigbee-bridge-with.html . Mogelijk is de ncp-uart-sw ota file degene die niet geaccepteerd wordt door z2mqtt?
Is er een mogelijkheid om dit te laten werken met z2mqtt?
Volgens de z2mqtt handleiding gebruik je een ESP8266 die je vervolgens met de seriële port aan de CC2530 hangt.
Helaas werkt het niet volgens de handleiding https://www.zigbee2mqtt.i...on/connecting_cc2530.html . Bij het activeren van de TCPpoort krijgt z2mqqt geen data en lijkt het er op dat er toch iets niet helemaal goed gaat. Kan het zijn dat de seriële poort (rx/tx) afwijkt naar de CC2530? Of is de data vanuit Tasmota anders dat z2mqtt verwacht?
voorbeeld data:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| 19:48:55.682 ZIG: {"ZbEZSPReceived":"550000"} 19:48:55.683 ZIG: ZbEZSPSend 17000000 19:48:55.739 ZIG: {"ZbEZSPReceived":"170000"} 19:48:55.743 ZIG: {"ZbEZSPReceived":"190090"} 19:48:55.744 ZIG: ZbEZSPSend 6A0003 19:48:55.808 ZIG: {"ZbEZSPReceived":"6A0000030003A140B5FBA4CF12DBA140B5FBA4CF12DB01E0010000000000000000000000000000"} 19:48:55.810 ZIG: ZbEZSPSend 2600 19:48:55.868 ZIG: {"ZbEZSPReceived":"2600E13720FEFF23A460"} 19:48:55.869 ZIG: ZbEZSPSend 2800 |
Bij het connecten richting de ZBBRidge zie je wel:
code:
1
2
3
4
| 20:00:25.221 TCP: to MCU/1: EF 20:00:26.239 TCP: to MCU/1: FE00210120 20:00:32.207 TCP: to MCU/1: FE00210120 20:00:38.215 TCP: to MCU/1: FE00210120 |
Vervolgens krijg ik een error:
code:
1
2
3
4
| Zigbee2MQTT:error 2021-01-08 19:00:44: Error while starting zigbee-herdsman Zigbee2MQTT:error 2021-01-08 19:00:44: Failed to start zigbee Zigbee2MQTT:error 2021-01-08 19:00:44: Exiting... Zigbee2MQTT:error 2021-01-08 19:00:44: Error: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms) |
Ik heb hem overigens geflashed volgens de volgende procedure:
https://www.digiblur.com/...f-zigbee-bridge-with.html . Mogelijk is de ncp-uart-sw ota file degene die niet geaccepteerd wordt door z2mqtt?
Is er een mogelijkheid om dit te laten werken met z2mqtt?
[ Voor 27% gewijzigd door jongerenchaos op 08-01-2021 20:23 ]
Bij bitsandparts.nl lijken ze hem op voorraad te hebben, wel iets duurder incl. verzenden: https://www.bitsandparts....tick-met-antenne-p1911514Marc Both schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:24:
Hebben jullie tips voor een goed betaalbare ZZH stick? Wel liefst uit NL, dan kan ik snel nog gaan spelen :-D
Ik heb een sonoff zbmini gekocht om toe te voegen aan home assistant via zigbee2mqtt. Als ik hem probeer aan te sluiten wordt er wel een device gevonden door zigbee2mqtt maar deze is niet bekend. Het log verwijst me door naar deze pagina
https://www.zigbee2mqtt.i..._support_new_devices.html
Hier staat uitgelegd hoe je de devices hanmatig kan toevoegen maar ik kom er nog niet uit. Kan iemand me hier mee helpen.
Ik draai zigbee2mqtt en home assistant in docker op een synology nas en gebruik een cc usb stick.
Als ikndeneerste stap volg dan krijg ik na het command wat start met git de melding command git not found.
Moet ik git installeren in docker? Wat heb ik hiervoor nodig?
Hier staat uitgelegd hoe je de devices hanmatig kan toevoegen maar ik kom er nog niet uit. Kan iemand me hier mee helpen.
Ik draai zigbee2mqtt en home assistant in docker op een synology nas en gebruik een cc usb stick.
Als ikndeneerste stap volg dan krijg ik na het command wat start met git de melding command git not found.
Iemand ervaring met een zigbee thermostaaatknop? Ik heb nu overal in huis Honeywell Evo Home knoppen, maar die kan ik alleen met Domoticz via hun cloudservice bedienen. Daar wil ik op den duur vanaf en mijn thermostaaatknop (geen Evo Home) op de slaapkamer is defect.
Dus vond ik het een mooi moment om te kijken naar een zigbee thermostaatknop die ik vanuit Domoticz kan aansturen. Nu heb ik gekeken naar de lijst van supported devices en heb gekeken naar de Schneider Electric WV704R0A0902, de Danfoss 014G2461 en naar de ETOP HT-10.
De Schneider Electric heb ik nog nergens te koop zien staan en de ETOP kom ik eigenlijk alleen tegen op alibaba (min. bestelhoeveelheid 300 st.
)
De Danfoss kan ik bij Amazon bestellen, maar daar staat iets bij over alleen voor Duitse markt...
Heeft iemand zo een in gebruik en het liefst een in de EU gekocht?
Dus vond ik het een mooi moment om te kijken naar een zigbee thermostaatknop die ik vanuit Domoticz kan aansturen. Nu heb ik gekeken naar de lijst van supported devices en heb gekeken naar de Schneider Electric WV704R0A0902, de Danfoss 014G2461 en naar de ETOP HT-10.
De Schneider Electric heb ik nog nergens te koop zien staan en de ETOP kom ik eigenlijk alleen tegen op alibaba (min. bestelhoeveelheid 300 st.
De Danfoss kan ik bij Amazon bestellen, maar daar staat iets bij over alleen voor Duitse markt...
[ Voor 9% gewijzigd door HeSitated op 09-01-2021 16:25 ]
Je zou nog naar de eurotronic kunnen kijken, die is eenvoudig verkrijgbaar in een aantal webshops in Nederland voor max €50. Ik heb ze zelf niet overigens...HeSitated schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:15:
Iemand ervaring met een zigbee thermostaaatknop? Ik heb nu overal in huis Honeywell Evo Home knoppen, maar die kan ik alleen met Domoticz via hun cloudservice bedienen. Daar wil ik op den duur vanaf en mijn thermostaaatknop (geen Evo Home) op de slaapkamer is defect.
De Schneider Electric heb ik nog nergens te koop zien staan en de ETOP kom ik eigenlijk alleen tegen op alibaba (min. bestelhoeveelheid 300 st.)
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Is de Aqara zigbee motion sensor nog steeds een goede keuze of zijn er betere voor een vergelijkbare prijs?
Er zijn er tegenwoordig zoveel meer beschikbaar.
Hier heb ik een lijstje van enkele zigbee devices die ik gevonden heb maar niet van alle reviews wordt ik even blij. Zoals: Traag, batterij heel snel leeg, beperkt bereik (in breedte en diepte), werkt niet op alle kanalen.
Toch maar weer een Aqara? Die bevalt mij op zich al jaren prima.
Hier heb ik een lijstje van enkele zigbee devices die ik gevonden heb maar niet van alle reviews wordt ik even blij. Zoals: Traag, batterij heel snel leeg, beperkt bereik (in breedte en diepte), werkt niet op alle kanalen.
Toch maar weer een Aqara? Die bevalt mij op zich al jaren prima.
- Sonoff SNZB-03
- BlitzWolf BW-IS3
- Cpvan Zigbee Motion (zou traag zijn, veel batterij verbruiken en slechts bereik hebben)
- Tuya Zigbee Pir RH3040 (ziet er vergelijkbaar uit als de Aqara)
- Tuya Zigbee Pir WKD-ZMS01 (vierkant met een inkeping en een bal in het midden)
- Tuya Zigbee Smart Pir (ronde bal)
- Lonsonho Tuya Zigbee Smart Pir Motion (rechthoekig)
- Konke (werkt alleen maar op kanaal 15/20/25)
- MoesHouse
Waar je nog meer moet opletten is hoe snel de sensor weer beweging detecteert.gebruiker_brink schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:28:
Je bent die van ikea nog vergeten.
Ik heb ook alleen Aqara. Wel eens naar andere gekeken maar kwam toch weer uit bij aqara. Bevalt goed dus waarom een andere nemen.
Ik heb geen ervaring met het toevoegen met nieuwe devices maar kan je wel wat helpen met de handleiding.HF5236 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:08:
Ik heb een sonoff zbmini gekocht om toe te voegen aan home assistant via zigbee2mqtt. Als ik hem probeer aan te sluiten wordt er wel een device gevonden door zigbee2mqtt maar deze is niet bekend. Het log verwijst me door naar deze pagina
Het is de bedoeling om het git commando te draaien op je HOST. De host is de omgeving waarin de zigbee docker draait.
vb 1: nas -> docker -> zigbee2mqtt. de HOST is hier de nas dus je moet het git commando op de nas uitvoeren en in niet IN de zigbee2mqtt docker.
vb2: nas -> proxmox -> Debian -> docker -> zigbee2mqtt. De host is hier Debian, en niet de nas.
Als ik kijk wat ze doen in de handleiding heb je echter GIT niet per se nodig. het 'enige' wat ze willen is een map, de map 'zigbee-herdsman-converters', beschikbaar maken IN de docker. DUs ipv git installeren kan je er ook voor kiezen om de zip van github te downloaden en deze map op je nas beschikbaar te maken in de docker.
De git oplossing is normaal gezien wel makkelijker maar als je eerst git weer moet installeren ...
Heb je toegang tot het bestandsysteem van de HOST? bv via samba shares of ssh/sftp? dan kan je alles op je eigen pc doen is gewoon de map over kopieren. Je kan dan ook nog eenvoudig het js bestandje op je eigen pc openen aanpassen en dan hoef je alleen de docker te herstarten om de wijzigingen van kracht te laten zijn.
jobr schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 18:34:
[...]
Uk is geen EU meer dus gaat extra behandelings- en btw kosten geven
Belasting grens bij aankoop is ergens boven de 430,--
Edit: Correctie, het is gewoon 22,-- (https://www.rijksoverheid...p-uit-verenigd-koninkrijk)
Waar en heb je wel een orginele Sonoff zbmini gekocht?HF5236 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:08:
Deze wordt namelijk gewoon ondersteund: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/ZBMINI.html
Is pairen wel goed gelukt en completed?
Zelf ook aan het kijken hiervoor.HeSitated schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:15:
De Schneider Electric heb ik nog nergens te koop zien staan en de ETOP kom ik eigenlijk alleen tegen op alibaba (min. bestelhoeveelheid 300 st.)
Deze heb ik op het oog: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/TS0601_thermostat.html
Ik heb enkel Philips Hue motion sensor en de Aqara motion sensor.gebruiker_brink schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:28:
Is de Aqara zigbee motion sensor nog steeds een goede keuze of zijn er betere voor een vergelijkbare prijs?
Toch maar weer een Aqara? Die bevalt mij op zich al jaren prima.Heb jij een Aqara motion sensor en een van bovenstaande (of nog een andere) en welke vind jij beter?
- Sonoff SNZB-03
- BlitzWolf BW-IS3
- Cpvan Zigbee Motion (zou traag zijn, veel batterij verbruiken en slechts bereik hebben)
- Tuya Zigbee Pir RH3040 (ziet er vergelijkbaar uit als de Aqara)
- Tuya Zigbee Pir WKD-ZMS01 (vierkant met een inkeping en een bal in het midden)
- Tuya Zigbee Smart Pir (ronde bal)
- Lonsonho Tuya Zigbee Smart Pir Motion (rechthoekig)
- Konke (werkt alleen maar op kanaal 15/20/25)
- MoesHouse
Naar mijn mening is de Philips Hue beter maar ook gelijk stukken duurder.
Groot nadeel is de timeout, Na detectie duurt het 1-2min voor dat hij weer detectie detecteert.
Aqare heeft de voorkeur omdat ik deze heb hw gemod zodat sensor na 5 seconden weer detectie detecteert.
Hier kan ik bijvoorbeeld een lamp al na 15 seconden uitzetten bij geen beweging.
Nadeel is naar mijn mening de gevoeligheid tegenover Hue. Na ~3 meter worden bewegingen vaak niet gedetecteerd?
Hm das vreemd, heb deze gekocht, volgens mij gewoon de orginele, ik moet de log er ff bij zoeken om nog een keer te kijken of hij wel goed paired, volgens mij wel namelijk.Jazsie schreef op zondag 10 januari 2021 @ 08:48:
[...]
Waar en heb je wel een orginele Sonoff zbmini gekocht?
Deze wordt namelijk gewoon ondersteund: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/ZBMINI.html
Is pairen wel goed gelukt en completed?
[...]
https://www.aliexpress.com/item/1005001698433985.html
Hoe heb je die gemod? Want bij mij is de tijd tussen twee schakelmomenten van 1 Aqara heel wisselend.Jazsie schreef op zondag 10 januari 2021 @ 08:48:
Aqare heeft de voorkeur omdat ik deze heb hw gemod zodat sensor na 5 seconden weer detectie detecteert.
Hier kan ik bijvoorbeeld een lamp al na 15 seconden uitzetten bij geen beweging.
Nadeel is naar mijn mening de gevoeligheid tegenover Hue. Na ~3 meter worden bewegingen vaak niet gedetecteerd?
Google kaopt? https://community.home-as...sor-hack-for-5-sec/147959HeSitated schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:06:
[...]
Hoe heb je die gemod? Want bij mij is de tijd tussen twee schakelmomenten van 1 Aqara heel wisselend.
Weet jij toevallig ook hoe accuraat de meting is van de Blitzwolf devices t.o.v. een "traditionele" stroom verbruiksmeter?The_Zohan schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:51:
[...]
Ik heb ervaring met die Blitzwolf; Zigbee signaal is echt super, het halve netwerk kiest die apparaten als router. Verder werkt het gewoon zoals het hoort.
Ik ben op dit moment ook in de markt voor een aantal plugs die als router moeten kunnen acteren binnen mijn netwerk, maar ik vind het wel belangrijk dat ze ook enigszins accuraat zijn qua metingen van het stroomverbruik
Ik ga ze gebruiken i.c.m. een Conbee II stick
Robsta86 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 13:01:
[...]
Weet jij toevallig ook hoe accuraat de meting is van de Blitzwolf devices t.o.v. een "traditionele" stroom verbruiksmeter?
Mars Warrior schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:36:
[...]
Ff hier lezen dan: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/5137
Sometimes you need to plan for coincidence
Zou inderdaad toch eens nog eens proberen en of de log erbij pakken.HF5236 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:18:
[...]
Hm das vreemd, heb deze gekocht, volgens mij gewoon de orginele, ik moet de log er ff bij zoeken om nog een keer te kijken of hij wel goed paired, volgens mij wel namelijk.
https://www.aliexpress.com/item/1005001698433985.html
Ook meer informatie (hoe draai je z2m bv) is handig om verder te kunnen helpen
Zie post van @Mars Warrior hier bovenHeSitated schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:06:
[...]
Hoe heb je die gemod? Want bij mij is de tijd tussen twee schakelmomenten van 1 Aqara heel wisselend.
Wet niet wat je precies bedoelt met schakelmoment maar bij mij is de detectie moment overal het zelfde, als in geen waarneembaar verschil. Behalve dan tussen de gemod en orginele modellen dan (5sec vs 90sec tussen detecties).
Iets meer onderzoek doen, dan kon je lezen dat deze vergleken met andere het minst nauwkeurig is, daarnaast doet deze niet aan reporting, wordt je Zigbee dus lekker gespamt (ofwel extra belast).Robsta86 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 13:01:
[...]
Weet jij toevallig ook hoe accuraat de meting is van de Blitzwolf devices t.o.v. een "traditionele" stroom verbruiksmeter?
Ik ben op dit moment ook in de markt voor een aantal plugs die als router moeten kunnen acteren binnen mijn netwerk, maar ik vind het wel belangrijk dat ze ook enigszins accuraat zijn qua metingen van het stroomverbruik
Ik ga ze gebruiken i.c.m. een Conbee II stick
Niet veel terug hier in topic nog uitgebreid uitgelegd
Dat heeft geen negatieve effecten hier trouwens. Ik gebruik wel de (nu standaard) 60s interval.Jazsie schreef op zondag 10 januari 2021 @ 13:29:
daarnaast doet deze niet aan reporting, wordt je Zigbee dus lekker gespamt (ofwel extra belast).
Ja en neen, ook dit heb ik uitgelegd.Hmmbob schreef op zondag 10 januari 2021 @ 13:32:
[...]
Dat heeft geen negatieve effecten hier trouwens. Ik gebruik wel de (nu standaard) 60s interval.
Stel je hebt een actie die gestart wordt zodra een apparaat is ingeschakeld, dan heb je dus al gelijk een vertraging van max 60 seconden. Afhankelijk van wat je wilt kan dit nadelig zijn.
En klopt, nu zal 1 of klein aantal van die stekkers met 60 seconden polling niet veel uitmaken, heb je er echter meer en is je netwerk groter dan zal het een rol gaan spelen.
Alles valt en staat natuurlijk ook hoe stabiel je Zigbee netwerk is. Iets dat bij ieder anders is.
Persoonlijk ben ik niet van gecharmeerd en in mijn ogen niet geschikt voor mijn doel.
Laat staan dat de stroommeting niet nauwkeurig is.
1 ding doen ze wel goed, en dat is routeren
Maar dat doet mijn Xiaomi Mi plug ook + nauwkerige stroommeting + doet aan reporting... kost alleen wel 2x zoveel.
(maar ach, als je van Zwave komt dan is dat nog goedkoop).
Deze opmerking snap ik niet helemaal. Ik heb twee Blitzwolff plugs en die reageren instant op alle acties vanuit HA zonder vertraging van 60 seconden. (En ze routeren inderdaad prima)Jazsie schreef op zondag 10 januari 2021 @ 13:40:
[...]
Ja en neen, ook dit heb ik uitgelegd.
Stel je hebt een actie die gestart wordt zodra een apparaat is ingeschakeld, dan heb je dus al gelijk een vertraging van max 60 seconden. Afhankelijk van wat je wilt kan dit nadelig zijn.
[.....]
edit: Ik gebruik ze overigens niet voor stroommeting maar puur voor aan en uitschakelen.
[ Voor 7% gewijzigd door synoniem op 10-01-2021 17:03 ]
Ik spreek dan ook niet over het instant reageren wanneer je ze aan/uit zet via HA want dat gaatsynoniem schreef op zondag 10 januari 2021 @ 17:02:
[...]
Deze opmerking snap ik niet helemaal. Ik heb twee Blitzwolff plugs en die reageren instant op alle acties vanuit HA zonder vertraging van 60 seconden. (En ze routeren inderdaad prima)
edit: Ik gebruik ze overigens niet voor stroommeting maar puur voor aan en uitschakelen.
inderdaad -instant-.
Ik doel dat wanneer je een actie instelt dat wanneer bijvoorbeeld de TV aangaat, je lampen naar een bepaalde scene wisselt. Als je dit doet door het verbruik te meten van de de TV zodat je weet wanneer tv aan is gezet dan zit je dus met een vertraging van maximaal 60 seconden (voordat je lamepen reageren) dit omdat de waardes niet gereport worden bij een verandering maar opgevraagd moet worden wat dus standaard om de 60 seconden gebeurd...
Maar andersom dus ook, ik zet de TV uit en de lampen zullen pas na maximaal 60 seconden reageren.
Voor puur aan/uit zetten zal je er inderdaad geen last van hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 10-01-2021 17:42 ]
Nee hoor. Boven de 22 euro betaal je btw en afhandelingskosten (13 euro bij postnl). Boven de 150 euro ook evt invoerrechten.Jazsie schreef op zondag 10 januari 2021 @ 08:48:
Belasting grens bij aankoop is ergens boven de 430,--Denk niet dat je problemen zal hebben met 1 stick bestellen...
https://www.rijksoverheid...p-uit-verenigd-koninkrijk
Helemaal gelijk, in een eerdere "akkoord" was/sprak men nog over ergens rond 430,--jobr schreef op zondag 10 januari 2021 @ 18:57:
[...]
Nee hoor. Boven de 22 euro betaal je btw en afhandelingskosten (13 euro bij postnl). Boven de 150 euro ook evt invoerrechten.
https://www.rijksoverheid...p-uit-verenigd-koninkrijk
Het is inmiddels aangepast naar 22,-- op 31 Dec '20.
Beetje offtopic maar dat is wel balen!
Nog niet, maar heb een MoesHouse HY369RT in de verzendpijplijn zitten. (Een TuYa TS060 white label)HeSitated schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:15:
Iemand ervaring met een zigbee thermostaaatknop?
Ik ben vooral benieuwd of ze lawaaiig zijn en of ze uberhaupt passen.
Ik heb enkele Aqara RTCGQ11LM. 2 ervan draaien nu zo'n 1,25 jaar. Degene die nagenoeg nooit wordt geactiveerd heeft 80% battery en de andere die tig X per dag wordt getriggerd zit nog op 100% aldus HA (dat mij sterk lijkt maar goed)gebruiker_brink schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:28:
..........
Heb jij een Aqara motion sensor en een van bovenstaande (of nog een andere) en welke vind jij beter?
Trouwens ik nu toch aan het posten ben.... Wie heeft er Gledopto GL-C-008's draaien ook met gezeur icm. Z2M. Die dingen hebben allemaal vage problemen bij. Een gaat niet aan de ander gaat niet uit wanneer je een transition: X aan config toevoegt. Eentje in de gang heeft transition van tig seconden terwijl in config echt 2 seconden is geconfigureerd, ooit eens transition van 10 seconden gegeven middels Node-RED. Resets geen enkele zin. Nieuwe Coordinator maakt niets uit. Support Gledopto is huilen; webform 2 maal invullen, geen gehoor. OTA forget it. Firmware uberhaupt.
Ik heb zo'n ding losgerukt; CC2530, pinnen getraced, "He komt me bekend voor" Weet iemand of de Firmware is gelockt? Mijn inziens kan een CC-debugger op aansluiten. Alleen en dan? Andere Firmware flashen. 2ID testen. Tegenwoordig ook pro versie. Is er iets mogelijk met die dingen? Ik kwam een black hat hacking article tegen van volgens mij Stanford University over CC2530 attack mogelijkheden. snapte er niks van. Mijn laatste strohalm voordat ik ze uit mijn netwerk haal.
:strip_exif()/f/image/6VsuR5MA3yADJ3rtjGRDDT17.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb zo'n ding losgerukt; CC2530, pinnen getraced, "He komt me bekend voor" Weet iemand of de Firmware is gelockt? Mijn inziens kan een CC-debugger op aansluiten. Alleen en dan? Andere Firmware flashen. 2ID testen. Tegenwoordig ook pro versie. Is er iets mogelijk met die dingen? Ik kwam een black hat hacking article tegen van volgens mij Stanford University over CC2530 attack mogelijkheden. snapte er niks van. Mijn laatste strohalm voordat ik ze uit mijn netwerk haal.
:strip_exif()/f/image/6VsuR5MA3yADJ3rtjGRDDT17.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4VqBAQViOs2wo8xebK5TCFw1.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door johan2009 op 11-01-2021 22:20 ]
Die heb ik ook op het oog, houd ons op de hoogte!beodepeo schreef op maandag 11 januari 2021 @ 20:45:
[...]
Nog niet, maar heb een MoesHouse HY369RT in de verzendpijplijn zitten. (Een TuYa TS060 white label)
Ik ben vooral benieuwd of ze lawaaiig zijn en of ze uberhaupt passen.
Deze "problemen" die jij aankaart zijn bekend, dit is gewoon hoe het product is ontworpen.johan2009 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 22:18:
Trouwens ik nu toch aan het posten ben.... Wie heeft er Gledopto GL-C-008's draaien ook met gezeur icm. Z2M. Die dingen hebben allemaal vage problemen bij. Een gaat niet aan de ander gaat niet uit wanneer je een transition: X aan config toevoegt. Eentje in de gang heeft transition van tig seconden terwijl in config echt 2 seconden is geconfigureerd, ooit eens transition van 10 seconden gegeven middels Node-RED. Resets geen enkele zin. Nieuwe Coordinator maakt niets uit. Support Gledopto is huilen; webform 2 maal invullen, geen gehoor. OTA forget it. Firmware uberhaupt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Daardoor is sinds kort de Pro versie beschikbaar welk dus deze "problemen" niet heeft maar ook gelijk duurder is.
Heb ook een aantal van deze dingen, werken prima zolang je geen transition gebruikt.
De GU10/MR16 spots hebben dit probleem ook.
It's not a bug it's a feature! @Jazsie ik heb deze specifieke problemen nooit online kunnen traceren. Op Reddit komt er dicht bij. Denk jij dat het Gledopto is en niet de combo met Z2M?Jazsie schreef op maandag 11 januari 2021 @ 22:38:
[...]
Die heb ik ook op het oog, houd ons op de hoogte!
[...]
Deze "problemen" die jij aankaart zijn bekend, dit is gewoon hoe het product is ontworpen.
Daardoor is sinds kort de Pro versie beschikbaar welk dus deze "problemen" niet heeft maar ook gelijk duurder is.
Heb ook een aantal van deze dingen, werken prima zolang je geen transition gebruikt.
De GU10/MR16 spots hebben dit probleem ook.
Verschil tussen de normale en Pro versie:johan2009 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 22:43:
[...]
It's not a bug it's a feature! @Jazsie ik heb deze specifieke problemen nooit online kunnen traceren. Op Reddit komt er dicht bij. Denk jij dat het Gledopto is en niet de combo met Z2M?
:strip_exif()/f/image/o8OZlRpHd3udWJvAUPG8eAoS.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan natuurlijk ook combinatie van zijn...
[ Voor 5% gewijzigd door Jazsie op 11-01-2021 22:55 ]
Krijg nou wat. Dat is vast geen marketinguiting van Gledopto. Waar heb je deze info vandaan? Het moet toch de Firmware zijn. Ik benieuwd of je er iets anders ingeduwd krijgt. Of is het vergeet het maar!
Het volgende zie ik in de logs:Jazsie schreef op zondag 10 januari 2021 @ 13:29:
[...]
Zou inderdaad toch eens nog eens proberen en of de log erbij pakken.
Ook meer informatie (hoe draai je z2m bv) is handig om verder te kunnen helpen
[...]
geen idee welke hiervan de SONOFF is, ik herken beide apparaten nietinfo 2021-01-12 13:54:31: 0x00178801060dcebd (0x00178801060dcebd): Not supported (Router)
info 2021-01-12 13:54:31: 0x847127fffe2804ef (0x847127fffe2804ef): Not supported (Router)

verder zie ik dit nu terug in het log
De boel draait op een synology ds218+ met behulp van een CC2531 Zigbee router stick. Heb de Sonof er nu naast in een stopcontact gezetwarn 2021-01-12 13:50:10: Received message from unsupported device with Zigbee model '01MINIZB'
warn 2021-01-12 13:50:10: Please see: https://www.zigbee2mqtt.i..._support_new_devices.html.
Deze info is van Gledopto zelf.johan2009 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 23:38:
Krijg nou wat. Dat is vast geen marketinguiting van Gledopto. Waar heb je deze info vandaan? Het moet toch de Firmware zijn. Ik benieuwd of je er iets anders ingeduwd krijgt. Of is het vergeet het maar!
Het kan marketing zijn maar gezien de reputatie die ze hebben zie ik de Pro versie als de nieuwe verbetere variant wegens veel geklaag mbt deze "problemen".
Ze zijn ergens begonnen en door de vele feedback van deze "problemen" is de Pro lijn ontstaan.
Heb zelf Pro variant besteld, zodra deze binnen is kan ik testen en kijken of het klopt.
En ja, het ligt zeker ook aan de firmware. Zou mooi zijn als we deze zelf kunnen flashen
Welke versie van z2m draai je? is je devices.js bestand wel helemaal up2date?HF5236 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:59:
[...]
Het volgende zie ik in de logs:
[...]
geen idee welke hiervan de SONOFF is, ik herken beide apparaten niet![]()
verder zie ik dit nu terug in het log
[...]
De boel draait op een synology ds218+ met behulp van een CC2531 Zigbee router stick. Heb de Sonof er nu naast in een stopcontact gezet
Ik heb idd nog nooit geupdate dus dat zal vast helpen, ik snap alleen niet hoe ik dit kan doen. Ben nu via Winscp verbonden met mn NAS en zie als update beschrijving:
docker rm -f [ZIGBEE2MQTT_CONTAINER_NAME]
docker rmi -f [ZIGBEE2MQTT_IMAGE_NAME]
Kan ik deze commands gewoon in putty invoeren of niet en wat moet ik bij [ZIGBEE2MQTT_CONTAINER_NAME] invullen?
Kan ik deze commands gewoon in putty invoeren of niet en wat moet ik bij [ZIGBEE2MQTT_CONTAINER_NAME] invullen?
Je moet daar de 'echte' naam van de container op je systeem invullen.HF5236 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:47:
Ik heb idd nog nooit geupdate dus dat zal vast helpen, ik snap alleen niet hoe ik dit kan doen. Ben nu via Winscp verbonden met mn NAS en zie als update beschrijving:
code:
geeft je een overzicht van draainde containers.1
| docker ps |
Note: met die commands an zich update je helemaal niets
Ah ok heb dat gedaan en krijg deze feedback
docker rm -f [ZIGBEE2MQTT_CONTAINER_NAME] --> wat is de container name?
docker rmi -f [ZIGBEE2MQTT_IMAGE_NAME] -->docker rmi -f koenkk/zigbee2mqtt:latest
Volgende stap is dus het verwijderen van de image, wat is het verschil tussen de twee commands?CONTAINER ID IMAGE COMMAND CREATED STATUS PORTS NAMES
8bf667ca0f73 koenkk/zigbee2mqtt:latest "docker-entrypoint.s…" 2 months ago Up 2 hours Zigbee2MQTT
docker rmi -f [ZIGBEE2MQTT_IMAGE_NAME] -->docker rmi -f koenkk/zigbee2mqtt:latest
Het eerste commando verwijderd de container, het tweede commando de image van de container. Als die weg is en je wil zigbee2mqtt als container weer starten zal je hem moeten laten ophalen bij hub.docker.com. (docker pull koenkk/zigbee2mqtt:latest)HF5236 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:51:
Ah ok heb dat gedaan en krijg deze feedback
[...]
Volgende stap is dus het verwijderen van de image, wat is het verschil tussen de twee commands?
edit: met een nieuwe pull krijg je wel weer de nieuwste versie
[ Voor 4% gewijzigd door synoniem op 12-01-2021 16:09 ]
Ok dus als ik het goed begrijp vul ik de onderstaande commands in
zijn er nog meer stappen te volgen en klopt het eerste command wel, ik heb de container id gepakt omdat ik geen container name zie staan?docker rm -f 8bf667ca0f73
docker rmi -f koenkk/zigbee2mqtt:latest
docker pull koenkk/zigbee2mqtt:latest
[ Voor 3% gewijzigd door HF5236 op 12-01-2021 16:31 ]
Deze commando's zijn juist.HF5236 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:16:
[...]
zijn er nog meer stappen te volgen en klopt het eerste command wel, ik heb de container id gepakt omdat ik geen container name zie staan?
Heb deze uitgevoerd en heb MQTT weer geinstalleerd maar dit is niet helemaal goed gegaan denk ik, heb het geinstalleerd met het volgende command:
Echter worden er geen dingen meer geladen in home assistant.
Uit Configuratiefile van home assistant:
Config file van zigbee2mqtt
De Sonoff wordt nu wel gevonden (schakelaar douche spiegel) maar in home assistant wordt niks gevonden. Kan geen foutmeldingen in de HA log vinden
code:
1
| sudo docker run -itd --name="Zigbee2MQTT" --net=host -e TZ=Europe/Amsterdam --device=/dev/ttyACM0 --restart=always -v /volume1/docker/zigbee2mqtt/data:/app/data koenkk/zigbee2mqtt:latest |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| mqtt: broker: !secret mqtt_url port: !secret mqtt_port client_id: home-assistant discovery: true discovery_prefix: homeassistant birth_message: topic: 'hass/status' payload: 'online' will_message: topic: 'hass/status' payload: 'offline' |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| homeassistant: true permit_join: true mqtt: base_topic: zigbee2mqtt server: 'mqtt://xxx.xxx.xxxx:xxxx client_id: zigbee2mqtt include_device_information: true serial: port: /dev/ttyACM0 disable_led: false homeassistant_discovery_topic: homeassistant devices: '0x00158d0005408bdb': friendly_name: Temperatuur_Slaapkamer '0x00158d000361fd43': friendly_name: 'Smart plug Koffie' '0x00124b002267abbf': friendly_name: 'Bewegingssensor douche' '0x00178801060dcebd': friendly_name: '0x00178801060dcebd' '0x847127fffe2804ef': friendly_name: 'Schakelaar douche spiegel' |
De Sonoff wordt nu wel gevonden (schakelaar douche spiegel) maar in home assistant wordt niks gevonden. Kan geen foutmeldingen in de HA log vinden
Wachtwoord en username MQTT? in HA-config? Het is handiger als je je snippets goede format geeft met erin plakken hier. YAML is tricky qua indenting!HF5236 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:08:
Heb deze uitgevoerd en heb MQTT weer geinstalleerd maar dit is niet helemaal goed gegaan denk ik, heb het geinstalleerd met het volgende command:
[...]
[...]
[...]
Snippet mijn HA configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| mqtt: broker: !secret mqtt_broker port: 1883 discovery: true birth_message: topic: 'hass/status' payload: 'online' will_message: topic: 'hass/status' payload: 'offline' username: !secret mqtt_user password: !secret mqtt_passwd |
Snippet mijn Z2M configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| # Required: MQTT settings mqtt: # Required: MQTT base topic for Zigbee2MQTT MQTT messages base_topic: zigbee2mqtt # Required: MQTT server URL (use mqtts:// for SSL/TLS connection) server: 'mqtt://your_host_location:1883' # Optional: MQTT server authentication user (default: nothing) user: A_user # Optional: MQTT server authentication password (default: nothing) password: A_Password # Optional: MQTT client ID (default: nothing) client_id: 'zigbee2mqtt-client' # Optional: Include device information to mqtt messages (default: false) include_device_information: false # Optional: MQTT keepalive in seconds (default: 60) keepalive: 90 # Optional: MQTT protocol version (default: 4), set this to 5 if you # use the 'retention' device specific configuration version: 4 # Required: serial settings serial: # Required: location of the adapter (e.g. CC2531). # To autodetect the port, set 'port: null'. port: /dev/ttyACM0 |
Ik gebruik deze
code:
1
| docker run -itd -v /srv/docker/zigbee2mqtt/data:/app/data --device=/dev/ttyACM0 -e TZ=Europe/Amsterdam -v /run/udev:/run/udev:ro --privileged=true --name=zigbee2mqtt --hostname=zigbee2mqtt --ip=192.168.132.129 --net=macvlan132 --dns=192.168.132.1 --restart=always koenkk/zigbee2mqtt:latest |
Jij gebruik --net=host dus je zal alles in zelfde omgeving hebben draaien. IP, DNS en Domain is dan niet relevant. In je configs dan localhost. klopt je devicename van Coordinator?! /dev/ttyXYZ of wat dan ook? Clopt je volume? het pad voor :/app/data > -v /srv/docker/zigbee2mqtt/data:/app/data
[ Voor 12% gewijzigd door johan2009 op 12-01-2021 21:16 ]
Sleash stick oudjaarsdag besteld vanmiddag ontvangen. Na opnieuw pairen alles weer operationeel.
Ik heb nu een paar weken zigbee2mqtt draaien, al mijn xiaomi sensoren en 1 lidl sensor omgezet, ging allemaal prima.
Nu wil ik een Ikea GU10 bulb toevoegen en dit geeft problemen, deze bulb zat eerst op een Hue hub, hier is deze van verwijderd, en gereset, reset lijkt goed te gaan, bulb geeft een flash na 6x off/on.
Maar zigbee2mqtt zie hem niet. Wel zag ik hem 1x in de touchlink, daat ook een reset gegeven. Ook zigbee2mqtt nog eens geherstart, maar na in pairing mode zie ik hem nog steeds niet.
Met enige moeite krijg ik hem wel weer terug gepaird op de hue bridge.
Ik heb ook nog een xiaomi bridge, daar kon ik hem meteen in 1x toevoegen na een reset.
Zijn er nog tips wat ik kan proberen om hem op zigbee2mqtt te krijgen?
eventueel relevante info, de ikea GU10 bulb draait firmware 1.2.217
Nu wil ik een Ikea GU10 bulb toevoegen en dit geeft problemen, deze bulb zat eerst op een Hue hub, hier is deze van verwijderd, en gereset, reset lijkt goed te gaan, bulb geeft een flash na 6x off/on.
Maar zigbee2mqtt zie hem niet. Wel zag ik hem 1x in de touchlink, daat ook een reset gegeven. Ook zigbee2mqtt nog eens geherstart, maar na in pairing mode zie ik hem nog steeds niet.
Ik heb ook nog een xiaomi bridge, daar kon ik hem meteen in 1x toevoegen na een reset.
@HF5236: Ik heb geen ervaring met in docker draaien, wat ook helpt is z2m restarten na het toevoegen mocht het wel zichtbaar zijn in z2m web interface maar niet in home assistant.
Anders toch de log checken of er wel een verbinding is naar mqtt server.
Anders toch de log checken of er wel een verbinding is naar mqtt server.
Heb je deze instructies geprobeerd: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/LED1650R5.html ?eth0 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 21:46:
Ik heb nu een paar weken zigbee2mqtt draaien, al mijn xiaomi sensoren en 1 lidl sensor omgezet, ging allemaal prima.
Ja, de reset, al een stuk of 50 keer. Ook heb ik geprobeerd de TRADFRI driver toe te voegen, deze heeft gewoon een reset knopje, ook een no go, kan deze wel weer terug brengen naar mijn hue hub. Dat werkte wel weer.Jazsie schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 23:06:
@HF5236:
Heb je deze instructies geprobeerd: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/LED1650R5.html ?
Nog een ander device eerst van mijn zigbee2mqtt geremoved, daarna de join nog eens geprobeerd, ook een no go. Het device wat ik geremoved had "xiaomi switch) kan ik zonder problemen weer joinen.
Verder natuurlijk zigbee2mqtt herstart, de USB stick er uit en er in. etc...
de pull was niet nodig omdat dat automagisch gebeurt als je een run commando gebruikt. Maar het kan ook geen kwaad.HF5236 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:16:
[...]
zijn er nog meer stappen te volgen en klopt het eerste command wel, ik heb de container id gepakt omdat ik geen container name zie staan?
het stukje "/volume1/..." ziet er voor mij vreemd uit, maar kan wel correct zijn. Je 'zegt' hier dat erop je nas dus een map bestaat op de locatie "/volume1/....." bestaat die map ook echt? is dat dezelfde map die je hiervoor gebruikte?HF5236 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:08:
sudo docker run -itd --name="Zigbee2MQTT" --net=host -e TZ=Europe/Amsterdam --device=/dev/ttyACM0 --restart=always -v /volume1/docker/zigbee2mqtt/data:/app/data koenkk/zigbee2mqtt:latest
Was je bestaande configuratie wel geladen? ik bedoel: als je dus op de frontend/web interface van z2m inlogt/opent zie je dan je bestaande netwerk/devices?
Ik vermoed dat die map niet goed is en je gewoon je bestaande config niet geladen hebt maar met een schone lei begonnen bent.
Wat was het oude commando waarmee je de container startte? dat commando zou namelijk niet verandert moeten zijn: de image is alleen geupdate.
Ik raad ook aan om eens naar een oplossing als portainer te kijken. Dit helpt je enorm in het beheer van dockers als je niet zo veel ervaring hebt.... maar ook als je wel ervaring hebt hoor
website: https://www.portainer.io/
live demo: https://www.portainer.io/live-demo (als je na inloggen op 'swarm' klikt en links op 'container' kan je bv draaiende containers zien en wat je daar allemaal kan doen met 'eenvoudig klikken )
install: https://documentation.por...eploy-portainer-in-docker
[ Voor 10% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 13-01-2021 00:27 ]
Doelde eigenlijk meer op dicht bij je "stick" houden tijdens reset/pairen, maar dat heb je vast ook al geprobeerdeth0 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 23:37:
[...]
Ja, de reset, al een stuk of 50 keer. Ook heb ik geprobeerd de TRADFRI driver toe te voegen, deze heeft gewoon een reset knopje, ook een no go, kan deze wel weer terug brengen naar mijn hue hub. Dat werkte wel weer.
Nog een ander device eerst van mijn zigbee2mqtt geremoved, daarna de join nog eens geprobeerd, ook een no go. Het device wat ik geremoved had "xiaomi switch) kan ik zonder problemen weer joinen.
Welk stick draai je en met hoeveel devices?
Als je aan je limit zit dan zal 1 device verwijderen niet altijd helpen, soms moet je echt een aantal uit het netwerk verwijderen. Dit verschilt per stick en de device die je wilt koppelen.
Ik heb de aqara/mija RTCGQ11LM en RTCGQ01LM (verschil is dat eentje ook lichtsterkte meet) en heb enkele Ikea bewegingsmelders. Het enige verschil wat ik kan merken is dat die van Ikea een stuk trager zijn. Stel je heb er een op het toilet dan kan je zowat al op de pot zitten voordat de lamp aangaat.gebruiker_brink schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:28:
Heb jij een Aqara motion sensor en een van bovenstaande (of nog een andere) en welke vind jij beter?
Heb je ook pairing toegestaan in je config?eth0 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 21:46:
Allowing devices to join #
Before you start, make sure that permit_join: true is set in your configuration.yaml. Otherwise new devices cannot join the network!
It’s equally important that permit_join: false is set in your configuration.yaml after initial setup is done to keep your Zigbee network safe and to avoid accidental joining of other Zigbee devices.
https://www.zigbee2mqtt.i...rted/pairing_devices.html
PSN: PcDCch
'Permit Join' moet inderdaad geactiveerd worden om uberhaupt devices toe te kunnen voegen maar het is niet nodig dit in de config te doen. Het is makkelijker om naar de webinterface te gaan en op de knop 'permit join (all)' te klikken. Je hoeft hiervoor z2m niet te herstarten en er zit een timer ingebouwd dat hem weer automatisch op 'disable' zet.... voor de vergeet achtige tweakersMozart schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 08:18:
[...]
Heb je ook pairing toegestaan in je config?
Allowing devices to join #
Before you start, make sure that permit_join: true is set in your configuration.yaml. Otherwise new devices cannot join the network!
It’s equally important that permit_join: false is set in your configuration.yaml after initial setup is done to keep your Zigbee network safe and to avoid accidental joining of other Zigbee devices.
https://www.zigbee2mqtt.i...rted/pairing_devices.html
Ik heb portainer al eerder voorbij zien komen, werk nu met de docker interface op mn nas (zie afbeelding). Draai alleen HA, mqtt en zigbee2mqtt er op. Hier kan je ook makkelijk zien wat er aan staat en kan je ook containers stoppen/starten.sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 00:24:
[...]
de pull was niet nodig omdat dat automagisch gebeurt als je een run commando gebruikt. Maar het kan ook geen kwaad.
[...]
het stukje "/volume1/..." ziet er voor mij vreemd uit, maar kan wel correct zijn. Je 'zegt' hier dat erop je nas dus een map bestaat op de locatie "/volume1/....." bestaat die map ook echt? is dat dezelfde map die je hiervoor gebruikte?
Was je bestaande configuratie wel geladen? ik bedoel: als je dus op de frontend/web interface van z2m inlogt/opent zie je dan je bestaande netwerk/devices?
Ik vermoed dat die map niet goed is en je gewoon je bestaande config niet geladen hebt maar met een schone lei begonnen bent.
Wat was het oude commando waarmee je de container startte? dat commando zou namelijk niet verandert moeten zijn: de image is alleen geupdate.
Ik raad ook aan om eens naar een oplossing als portainer te kijken. Dit helpt je enorm in het beheer van dockers als je niet zo veel ervaring hebt.... maar ook als je wel ervaring hebt hoor
website: https://www.portainer.io/
live demo: https://www.portainer.io/live-demo (als je na inloggen op 'swarm' klikt en links op 'container' kan je bv draaiende containers zien en wat je daar allemaal kan doen met 'eenvoudig klikken )![]()
install: https://documentation.por...eploy-portainer-in-docker
/f/image/mLAiBolJwCepAw9KRq5QmboQ.png?f=fotoalbum_large)
Wat betreft de mappenstructuur heb ik dezelfde structuur aangehouden als waar de vorige versie was geinstalleerd. Deze is ook aanwezig op mn Nas.
:fill(white):strip_exif()/f/image/ApubcuZDEbSbJEaT5zLHlbWs.png?f=user_large)
Ik heb nu ook handmatig Zigbee2Mqtt uit mn home assistant verwijderd en weer toegevoegd maar nu zie ik helemaal niks meer qua devices. Zigbee2mqtt is wel gewoon verbonden met de server en alle apparaten.
Is het misschien een idee om helemaal opnieuw te starten en eerst alles te wissen (Zigbee2MQTT)
Zo ja hoe pak ik dit aan?
je kan z2m in debug mode zetten via Settings-> log level->debug. Als je dan op het tabje logs gaat kijken zou je communicatie voorbij moeten zien komen van dat het 'proberen te pairen'. Zie je daar ook echt dat z2m en het lampje met elkaar praten? Of gebeurt er helemaal niets?eth0 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 23:37:
[...]
Ja, de reset, al een stuk of 50 keer. Ook heb ik geprobeerd de TRADFRI driver toe te voegen, deze heeft gewoon een reset knopje, ook een no go, kan deze wel weer terug brengen naar mijn hue hub. Dat werkte wel weer.
en wat @Mozart aangeeft, heb je 'permit join' aangeklikt?
Ok, goed, je map klopt dus.HF5236 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 08:50:
[...]
Ik heb portainer al eerder voorbij zien komen, werk nu met de docker interface op mn nas (zie afbeelding). Draai alleen HA, mqtt en zigbee2mqtt er op. Hier kan je ook makkelijk zien wat er aan staat en kan je ook containers stoppen/starten.
[Afbeelding]
Wat betreft de mappenstructuur heb ik dezelfde structuur aangehouden als waar de vorige versie was geinstalleerd. Deze is ook aanwezig op mn Nas.[Afbeelding]
Ik heb nu ook handmatig Zigbee2Mqtt uit mn home assistant verwijderd en weer toegevoegd maar nu zie ik helemaal niks meer qua devices. Zigbee2mqtt is wel gewoon verbonden met de server en alle apparaten.
Is het misschien een idee om helemaal opnieuw te starten en eerst alles te wissen (Zigbee2MQTT)
Zo ja hoe pak ik dit aan?
Top die interface, ik ben er niet mee bekend maar ziet er handig uit. Klik eens op zigbee2mqtt en kijk eens of je ergens bovenstaande /volume1/ map kan terugvinden. Ik verwacht dat als je erop klikt je een detail pagina kreeg met gegevens van de container. Je moet daar dus je volum1/.... /app/data zien terugkomen. Zou ik even dubbelchecken.
Kan je de logs ook via deze interface zien? dan zou ik die ook even bekijken. Even checken of daar geen errors tussen staan.
Vervolgens nog eens inloggen op de webinterface. de interface zit standaard op port 8080. Kijk daar eens of alles nu werkt, zie je je bestaande devices? je bestaande netwerk? Als je die niet ziet wordt je bestaande config/data niet geladen en moeten we het probleem daar zoeken.
Een upgrade van z2m brengt natuurlijk ook enkele veranderingen met zich mee. Misschien moet je in z2m wel een nieuwe optie instellen of is een oude vervallen... geen idee. Ga eens naar de settings in de interface en loop ze eens na. Maar eerst bovenstaande maar eens bekijken.
Komen de bericthen van z2m wel bij de mqtt server aan? is daar geen probleem? Als er namelijk daar niets aankomt kan HA ook niets.
Opnieuw beginnen kan altijd, maar dan moet je alles opnieuw pairen
Als ik er op klik zie ik inderdaad /docker/zigbee2mqtt/data terugkomen, het volume1 deel niet maar ik denk dat dit komt volume1 de standaardmap is waar je alleen boven kunt kijken met sudo -isjorsjuhmaniac schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:00:
[...]
Ok, goed, je map klopt dus.
Top die interface, ik ben er niet mee bekend maar ziet er handig uit. Klik eens op zigbee2mqtt en kijk eens of je ergens bovenstaande /volume1/ map kan terugvinden. Ik verwacht dat als je erop klikt je een detail pagina kreeg met gegevens van de container. Je moet daar dus je volum1/.... /app/data zien terugkomen. Zou ik even dubbelchecken.
Ik zie wel dat ik de timezone verkeerd heb staan, deze staat op Europe/Zagreg maar dat is dezelfde tijd als Amsterdam dus zou niet uit moeten maken.
Geen errors zichtbaarKan je de logs ook via deze interface zien? dan zou ik die ook even bekijken. Even checken of daar geen errors tussen staan.
Ik heb op port 8080 SABNzbd staan, ik ben niet bekend met de webinterface van zigbee2mqttVervolgens nog eens inloggen op de webinterface. de interface zit standaard op port 8080. Kijk daar eens of alles nu werkt, zie je je bestaande devices? je bestaande netwerk? Als je die niet ziet wordt je bestaande config/data niet geladen en moeten we het probleem daar zoeken.
Alles pairen vind ik geen probleem, heb nu nog maar 4 devices dus het is zeker een optie.Een upgrade van z2m brengt natuurlijk ook enkele veranderingen met zich mee. Misschien moet je in z2m wel een nieuwe optie instellen of is een oude vervallen... geen idee. Ga eens naar de settings in de interface en loop ze eens na. Maar eerst bovenstaande maar eens bekijken.
Komen de bericthen van z2m wel bij de mqtt server aan? is daar geen probleem? Als er namelijk daar niets aankomt kan HA ook niets.
Opnieuw beginnen kan altijd, maar dan moet je alles opnieuw pairen
Ik denk zelf dat er ergens iets mis gaat tussen de connectie met home assistant want zigbee2 mqtt connect met alle devices (volgens de logs) alleen in home assistant is niets zichtbaar.
Huh? Je kan niet 2x z2m draaien. Of je draait het in Home Assistant of je draait het apart in een docker.HF5236 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 08:50:
[...]
Op de foto zie ik het als docker dus dan moet je het niet nog eens in Home Assistant installeren...
Daarnaast zie ik dat je MQTT broker ook apart hebt draaien in een docker. Check je MQTT log files of er wel connectie is gemaakt vanuit z2m en HA.
Daarnaast kan je in HA ook een mqtt test doen (bij intergrations, mqtt settings).
Alternatief MQTT explorer op je windows systeem installeren en connecten naar je MQTT server, daar kan je alle MQTT berichten en dus de status inzien, zeer handige tool!
Verder kan je de Web interface van z2m activeren door het volgende onderaan in je configuration.yaml te plaatsen:
code:
1
2
3
| frontend: # Optional, default 8080 port: 8080 |
Wel effe poort aanpassen aangezien je SabNZBD op die poort draait
En afhankelijk van hoe je netwerk configuratie is mbt dockers kan dit tot problemen leiden...
ja, je kan het 2x draaien maar dat is hier niet de bedoeling.
In principe is dit niet goed, nja ... het is gewoon niet goed. Je zou ergens echt letterlijk de map /volume1/... moeten zien terugkomen. je hebt dat immers bij het starten opgegeven.HF5236 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:22:
[...]
Als ik er op klik zie ik inderdaad /docker/zigbee2mqtt/data terugkomen, het volume1 deel niet maar ik denk dat dit komt volume1 de standaardmap is waar je alleen boven kunt kijken met sudo -i
Ik zie wel dat ik de timezone verkeerd heb staan, deze staat op Europe/Zagreg maar dat is dezelfde tijd als Amsterdam dus zou niet uit moeten maken.
Staat er bij de /docker/zigbee2mqtt/data map ook wel dat die naar /app/data gebind is?
Kun je eens kijken wat er zich in de map /docker/zigbee2mqtt/data bevind? daar zullen ook een db en json file staan van z2m denk ik. de vraag is of dat zelfde zijn als in je /volume1/ map. Ik vermoed van niet.
2 opties:
1) stop z2m, kopieer de bestanden van volume1 naar /docker/.... en herstart z2m en kijk of nu wel je oude config geladen wordt
2) probeer uit te vinden waarom je /volum1/ map niet ziet terugkomen
Bovendien, kan je met de webinterface de container niet stoppen en starten? Ik denk dat het neit nodig is op de command line te gaan zitten met deze web interface. Mogelijk kan dan ook eenvoudig in de webinterface die map-binding aanpassen van /docker...:/app/data naar /volum1/...:/app/data
Wat @Jazsie aangeeft, dan moet je even een andere poort aan de docker meegeven. @Jazsie zijn suggestie voor de config toevoeging werkt alleen als je z2m IN HA als addon draait. edit: jazsie heeft gelijk, je kan dit in de configuration.yaml van z2m aanpassen. Dit werkt dan prima als je de --net=host optie meegeeft aan docker run.[...]
Geen errors zichtbaar
[...]
Ik heb op port 8080 SABNzbd staan, ik ben niet bekend met de webinterface van zigbee2mqtt
[...]
De --net=host optie betekend dat alle poorten van de docker container direct naar je host machine gemapped worden. Als je nu al wat op poort 8080 draait zou dit dus een conflict moeten geven:
- geen van 2 is bereikbaar of
- 1 van de 2 is bereikbaar
ik zou proberen de --net=host optie weg te laten, als het goed is heb je die niet nodig. Je kan dan '-p 9999:8080' toevoegen aan je docker run command (kan je waarschijn ook eenvoudig in die docker web interface instellen) en je hoeft je config niet aan te passen. dit betekend dat poort 9999 op je nas wordt gefwd naar poort 8080 IN de container. dus als dit draait kan je naar http://nas:9999 gaan om de webinterface van z2m te bekijken. Maar @Jazsie zijn voorstel is ook prima.
Heb je gekeken of er data in de mqtt server voorbij komt? anyway, ik zou beginnen met het vinden en gebruiken van de z2m web-interface omdat je dan eenvoudiger kan zien wat z2m in eerste instantie nu allemaal ziet/doet.Alles pairen vind ik geen probleem, heb nu nog maar 4 devices dus het is zeker een optie.
Ik denk zelf dat er ergens iets mis gaat tussen de connectie met home assistant want zigbee2 mqtt connect met alle devices (volgens de logs) alleen in home assistant is niets zichtbaar.
wat @Jazsie zeg is in principe ook waar: het is niet moglijk 2x z2m te draaien (dus 1x in docker + 1x in HA-add-on-s). Ik vermoed dat je dat ook niet gedaan hebt maar dat je bedoelde dat je z2m INTEGRATIE verwijdert had. de integratie heb je inderdaad wel nodig en verwijderen en toevoegen kan geen kwaad/kon misschien geholpen hebben.
eerst moeten we nu echter vaststellen dat z2m goed werkt en je netwerk/devices ziet. stap 2 is controleren dat de mqtt server ook echt data van z2m ontvangt en stap 3 is de communciatie tussen HA en de mqtt server.
[ Voor 4% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 13-01-2021 11:59 ]
Ik wil gaan werken met thermostaat kranen (bedoeling is open/dicht, dus echt slim hoeven ze niet te zijn)
Ik lees hier veel (alleen) over de Eurotronic SPZB0001, is dat de enige juiste keuze of zijn er ondertussen gelijkwaardige/betere ?
Ik lees hier veel (alleen) over de Eurotronic SPZB0001, is dat de enige juiste keuze of zijn er ondertussen gelijkwaardige/betere ?
Pana WC12H9E8 / 1000L
Kiest u maar:MarFan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:39:
Ik wil gaan werken met thermostaat kranen (bedoeling is open/dicht, dus echt slim hoeven ze niet te zijn)
Danfoss 014G246 | https://www.zigbee2mqtt.io/devices/014G2461.html |
ETOP HT-10 | https://www.zigbee2mqtt.io/devices/HT-10.html |
Siterwell GS361A-H04 | https://www.zigbee2mqtt.io/devices/GS361A-H04.html |
Saswell SEA801-Zigbee/SEA802-Zigbee | https://www.zigbee2mqtt.i...Zigbee_SEA802-Zigbee.html |
TuYa TS0601_thermostat | https://www.zigbee2mqtt.io/devices/TS0601_thermostat.html |
Schneider Electric WV704R0A0902 | https://www.zigbee2mqtt.io/devices/WV704R0A0902.html |
Viessmann ZK03840 | https://www.zigbee2mqtt.io/devices/ZK03840.html |
eCozy 1TST-EU | https://www.zigbee2mqtt.io/devices/1TST-EU.html |
Hive UK7004240 | https://www.zigbee2mqtt.io/devices/UK7004240.html |
Immax 07703L | https://www.zigbee2mqtt.io/devices/07703L.html |
Iets meer je huiswerk doen
Dank, ik weet dat ik die daar kan vinden,Jazsie schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:53:
[...]
Kiest u maar:
Danfoss 014G246 https://www.zigbee2mqtt.io/devices/014G2461.html ETOP HT-10 https://www.zigbee2mqtt.io/devices/HT-10.html Siterwell GS361A-H04 https://www.zigbee2mqtt.io/devices/GS361A-H04.html Saswell SEA801-Zigbee/SEA802-Zigbee https://www.zigbee2mqtt.i...Zigbee_SEA802-Zigbee.html TuYa TS0601_thermostat https://www.zigbee2mqtt.io/devices/TS0601_thermostat.html Schneider Electric WV704R0A0902 https://www.zigbee2mqtt.io/devices/WV704R0A0902.html Viessmann ZK03840 https://www.zigbee2mqtt.io/devices/ZK03840.html eCozy 1TST-EU https://www.zigbee2mqtt.io/devices/1TST-EU.html Hive UK7004240 https://www.zigbee2mqtt.io/devices/UK7004240.html Immax 07703L https://www.zigbee2mqtt.io/devices/07703L.html
Iets meer je huiswerk doen
maar dat ze ondersteunt worden betekend niet dat ze werken (als je begrijpt wat ik bedoel).
Ben dus meer op zoek naar gebruikerservaring en alleen van de Eurotronic kon ik vinden dat ie gebruikt wordt. (Heb zelf bijvoorbeeld de eCozy getest, een ramp)
Pana WC12H9E8 / 1000L
Dat is zeker zo, van Danfoss mag je wel uit gaan dat deze werktMarFan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:13:
[...]
Dank, ik weet dat ik die daar kan vinden,
maar dat ze ondersteunt worden betekend niet dat ze werken (als je begrijpt wat ik bedoel).
Ben dus meer op zoek naar gebruikerservaring en alleen van de Eurotronic kon ik vinden dat ie gebruikt wordt. (Heb zelf bijvoorbeeld de eCozy getest, een ramp)
Zelf heb ik deze op het oog die ik wil testen:
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/07703L.html
Een mede tweaker hier die deze onderweg heeft...
Ik heb inderdaad de MQTT integratie verwijderd, dat is het.sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:20:
[...]
In principe is dit niet goed, nja ... het is gewoon niet goed. Je zou ergens echt letterlijk de map /volume1/... moeten zien terugkomen. je hebt dat immers bij het starten opgegeven.
Staat er bij de /docker/zigbee2mqtt/data map ook wel dat die naar /app/data gebind is?
Kun je eens kijken wat er zich in de map /docker/zigbee2mqtt/data bevind? daar zullen ook een db en json file staan van z2m denk ik. de vraag is of dat zelfde zijn als in je /volume1/ map. Ik vermoed van niet.
2 opties:
1) stop z2m, kopieer de bestanden van volume1 naar /docker/.... en herstart z2m en kijk of nu wel je oude config geladen wordt
2) probeer uit te vinden waarom je /volum1/ map niet ziet terugkomen
Bovendien, kan je met de webinterface de container niet stoppen en starten? Ik denk dat het neit nodig is op de command line te gaan zitten met deze web interface. Mogelijk kan dan ook eenvoudig in de webinterface die map-binding aanpassen van /docker...:/app/data naar /volum1/...:/app/data
[...]
Wat @Jazsie aangeeft, dan moet je even een andere poort aan de docker meegeven. @Jazsie zijn suggestie voor de config toevoeging werkt alleen als je z2m IN HA als addon draait. edit: jazsie heeft gelijk, je kan dit in de configuration.yaml van z2m aanpassen. Dit werkt dan prima als je de --net=host optie meegeeft aan docker run.
De --net=host optie betekend dat alle poorten van de docker container direct naar je host machine gemapped worden. Als je nu al wat op poort 8080 draait zou dit dus een conflict moeten geven:
- geen van 2 is bereikbaar of
- 1 van de 2 is bereikbaar
ik zou proberen de --net=host optie weg te laten, als het goed is heb je die niet nodig. Je kan dan '-p 9999:8080' toevoegen aan je docker run command (kan je waarschijn ook eenvoudig in die docker web interface instellen) en je hoeft je config niet aan te passen. dit betekend dat poort 9999 op je nas wordt gefwd naar poort 8080 IN de container. dus als dit draait kan je naar http://nas:9999 gaan om de webinterface van z2m te bekijken. Maar @Jazsie zijn voorstel is ook prima.
[...]
Heb je gekeken of er data in de mqtt server voorbij komt? anyway, ik zou beginnen met het vinden en gebruiken van de z2m web-interface omdat je dan eenvoudiger kan zien wat z2m in eerste instantie nu allemaal ziet/doet.
wat @Jazsie zeg is in principe ook waar: het is niet moglijk 2x z2m te draaien (dus 1x in docker + 1x in HA-add-on-s). Ik vermoed dat je dat ook niet gedaan hebt maar dat je bedoelde dat je z2m INTEGRATIE verwijdert had. de integratie heb je inderdaad wel nodig en verwijderen en toevoegen kan geen kwaad/kon misschien geholpen hebben.
eerst moeten we nu echter vaststellen dat z2m goed werkt en je netwerk/devices ziet. stap 2 is controleren dat de mqtt server ook echt data van z2m ontvangt en stap 3 is de communciatie tussen HA en de mqtt server.
Heb nu 2 dingen gedaan om het wat makkelijker te maken,
-->portainer geinstalleerd:
Heb alvast even de zigbee2mqtt container geinspecteerd en hier staat het volgende
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
| bd713d5e0faf712a70b14e3b52568b8a254bf1d43ecb79d81377218ab6f6e4e7 AppArmorProfile docker-default Args [ npm, start ] Config { ArgsEscaped: true, AttachStderr: false, AttachStdin: false, AttachStdout: false, Cmd: npm,start, DDSM: false, Domainname: , Entrypoint: docker-entrypoint.sh, Env: PATH=/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin,NODE_VERSION=12.20.0,YARN_VERSION=1.22.5,TZ=Europe/Zagreb, Hostname: BBS, Image: koenkk/zigbee2mqtt:latest, Labels: [object Object], OnBuild: null, OpenStdin: true, StdinOnce: false, Tty: true, User: , Volumes: null, WorkingDir: /app } Created 2021-01-12T18:25:26.816996999Z Driver btrfs ExecIDs GraphDriver { Data: null, Name: btrfs } HostConfig { AutoRemove: false, Binds: /volume1/docker/zigbee2mqtt/data:/app/data, BlkioDeviceReadBps: null, BlkioDeviceReadIOps: null, BlkioDeviceWriteBps: null, BlkioDeviceWriteIOps: null, BlkioWeight: 0, BlkioWeightDevice: , CapAdd: null, CapDrop: null, Cgroup: , CgroupParent: , ConsoleSize: 0,0, ContainerIDFile: , CpuCount: 0, CpuPercent: 0, CpuPeriod: 0, CpuQuota: 0, CpuRealtimePeriod: 0, CpuRealtimeRuntime: 0, CpuShares: 0, CpusetCpus: , CpusetMems: , DeviceCgroupRules: null, Devices: [object Object], DiskQuota: 0, Dns: , DnsOptions: , DnsSearch: , Env: PATH=/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin,NODE_VERSION=12.20.0,YARN_VERSION=1.22.5,TZ=Europe/Zagreb, ExtraHosts: null, GroupAdd: null, IOMaximumBandwidth: 0, IOMaximumIOps: 0, IpcMode: shareable, Isolation: , KernelMemory: 0, Links: null, LogConfig: [object Object], MaskedPaths: /proc/asound,/proc/acpi,/proc/kcore,/proc/keys,/proc/latency_stats,/proc/timer_list,/proc/timer_stats,/proc/sched_debug,/proc/scsi,/sys/firmware, Memory: 0, MemoryReservation: 0, MemorySwap: 0, MemorySwappiness: null, NanoCpus: 0, NetworkMode: host, OomKillDisable: false, OomScoreAdj: 0, PidMode: , PidsLimit: 0, PortBindings: [object Object], Privileged: false, PublishAllPorts: false, ReadonlyPaths: /proc/bus,/proc/fs,/proc/irq,/proc/sys,/proc/sysrq-trigger, ReadonlyRootfs: false, RestartPolicy: [object Object], Runtime: runc, SecurityOpt: null, ShmSize: 67108864, UTSMode: , Ulimits: null, UsernsMode: , VolumeDriver: , VolumesFrom: null } HostnamePath /volume1/@docker/containers/bd713d5e0faf712a70b14e3b52568b8a254bf1d43ecb79d81377218ab6f6e4e7/hostname HostsPath /volume1/@docker/containers/bd713d5e0faf712a70b14e3b52568b8a254bf1d43ecb79d81377218ab6f6e4e7/hosts Id bd713d5e0faf712a70b14e3b52568b8a254bf1d43ecb79d81377218ab6f6e4e7 Image sha256:80a5e801db6e8ae31babe8bf48aae500acb02feb9fbe6afcfd8b5dc99054294d LogPath /volume1/@docker/containers/bd713d5e0faf712a70b14e3b52568b8a254bf1d43ecb79d81377218ab6f6e4e7/log.db MountLabel Mounts [ [object Object] ] Name /Zigbee2MQTT NetworkSettings { Bridge: , EndpointID: , Gateway: , GlobalIPv6Address: , GlobalIPv6PrefixLen: 0, HairpinMode: false, IPAddress: , IPPrefixLen: 0, IPv6Gateway: , LinkLocalIPv6Address: , LinkLocalIPv6PrefixLen: 0, MacAddress: , Networks: [object Object], Ports: [object Object], SandboxID: 510759fe2d661825c5709c5d08f65b5b0ee9b280d796f037eeaf1cae76e64dbb, SandboxKey: /var/run/docker/netns/default, SecondaryIPAddresses: null, SecondaryIPv6Addresses: null } Path docker-entrypoint.sh Platform linux ProcessLabel ResolvConfPath /volume1/@docker/containers/bd713d5e0faf712a70b14e3b52568b8a254bf1d43ecb79d81377218ab6f6e4e7/resolv.conf RestartCount 0 State Dead false Error ExitCode 0 FinishedAt 2021-01-13T13:16:41.352796473Z FinishedTs 1610543801 OOMKilled false Paused false Pid 15611 Restarting false Running true StartedAt 2021-01-13T13:16:45.774671804Z StartedTs 1610543805 Status running |
Ook heb ik de webinterface van zigbee2mqtt geactiveerd met door dit toe te voegen aan de configuration.yaml
Heb ook in het home assistant log gekeken, daar zie ik wel errors mbt zigbee2mqtt
Ook voor mn andere devices geeft hij deze foutmelding
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| 2021-01-13 13:17:02 ERROR (MainThread) [homeassistant.util.logging] Exception in async_discover_sensor when dispatching 'mqtt_discovery_new_sensor_mqtt': ({'availability': [{'topic': 'zigbee2mqtt/bridge/state'}], 'device': {'identifiers': ['zigbee2mqtt_0x847127fffe2804ef'], 'manufacturer': 'SONOFF', 'model': 'Zigbee two way smart switch (ZBMINI)', 'name': 'Schakelaar douche spiegel', 'sw_version': 'Zigbee2MQTT 1.17.0'}, 'icon': 'mdi:signal', 'json_attributes_topic': 'zigbee2mqtt/Schakelaar douche spiegel', 'name': 'Schakelaar douche spiegel linkquality', 'state_topic': 'zigbee2mqtt/Schakelaar douche spiegel', 'unique_id': '0x847127fffe2804ef_linkquality_zigbee2mqtt', 'unit_of_measurement': 'lqi', 'value_template': '{{ value_json.linkquality }}', 'platform': 'mqtt'},) Traceback (most recent call last): File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/mqtt/sensor.py", line 79, in async_discover_sensor config = PLATFORM_SCHEMA(discovery_payload) File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 272, in __call__ return self._compiled([], data) File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 594, in validate_dict return base_validate(path, iteritems(data), out) File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 432, in validate_mapping raise er.MultipleInvalid(errors) voluptuous.error.MultipleInvalid: extra keys not allowed @ data['availability'] |
Hi all,
Een (wellicht domme) vraag over pairen.
Ik heb een mix aan zigbee apparaten (diverse ikea bulbs, dimmers, en outlets; diverse aqara sensoren, en nog een third party dimmer) die ik bedien/probeer te bedienen via home assistant dmv een zigbee2mqtt stickje en een ikea tradfri hub.
Ik heb de ikea apparaten vooralsnog aan de tradfri hub gepaired. Dat gaat supermakkelijk, omdat je de lampen kunt resetten en pairen door een gepairde ikea remote control vlakbij apparaat de houden en op de link-knop te drukken. Dat is een stuk eenvoudiger dan het apparaat in de buurt van je controller brengen en hem te factory-resetten.
Is die manier van pairen ook beschikbaar als je je ikea apparaten (of misschien ook andere apparaten) aan de zigbee2mqtt stick wilt pairen? Wat zijn je pairingopties voor apparaten die fysiek moeilijk te verplaatsen zijn (e.g. inbouwdimmers)?
Dank alvast :-)
Rien
Een (wellicht domme) vraag over pairen.
Ik heb een mix aan zigbee apparaten (diverse ikea bulbs, dimmers, en outlets; diverse aqara sensoren, en nog een third party dimmer) die ik bedien/probeer te bedienen via home assistant dmv een zigbee2mqtt stickje en een ikea tradfri hub.
Ik heb de ikea apparaten vooralsnog aan de tradfri hub gepaired. Dat gaat supermakkelijk, omdat je de lampen kunt resetten en pairen door een gepairde ikea remote control vlakbij apparaat de houden en op de link-knop te drukken. Dat is een stuk eenvoudiger dan het apparaat in de buurt van je controller brengen en hem te factory-resetten.
Is die manier van pairen ook beschikbaar als je je ikea apparaten (of misschien ook andere apparaten) aan de zigbee2mqtt stick wilt pairen? Wat zijn je pairingopties voor apparaten die fysiek moeilijk te verplaatsen zijn (e.g. inbouwdimmers)?
Dank alvast :-)
Rien
Home Assistant support staat aan in je z2m config?HF5236 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:47:
Heb ook in het home assistant log gekeken, daar zie ik wel errors mbt zigbee2mqtt
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 2021-01-13 13:17:02 ERROR (MainThread) [homeassistant.util.logging] Exception in async_discover_sensor when dispatching 'mqtt_discovery_new_sensor_mqtt': ({'availability': [{'topic': 'zigbee2mqtt/bridge/state'}], 'device': {'identifiers': ['zigbee2mqtt_0x847127fffe2804ef'], 'manufacturer': 'SONOFF', 'model': 'Zigbee two way smart switch (ZBMINI)', 'name': 'Schakelaar douche spiegel', 'sw_version': 'Zigbee2MQTT 1.17.0'}, 'icon': 'mdi:signal', 'json_attributes_topic': 'zigbee2mqtt/Schakelaar douche spiegel', 'name': 'Schakelaar douche spiegel linkquality', 'state_topic': 'zigbee2mqtt/Schakelaar douche spiegel', 'unique_id': '0x847127fffe2804ef_linkquality_zigbee2mqtt', 'unit_of_measurement': 'lqi', 'value_template': '{{ value_json.linkquality }}', 'platform': 'mqtt'},) Traceback (most recent call last): File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/mqtt/sensor.py", line 79, in async_discover_sensor config = PLATFORM_SCHEMA(discovery_payload) File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 272, in __call__ return self._compiled([], data) File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 594, in validate_dict return base_validate(path, iteritems(data), out) File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 432, in validate_mapping raise er.MultipleInvalid(errors) voluptuous.error.MultipleInvalid: extra keys not allowed @ data['availability']
Hoe zet je dat aan?Jazsie schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:36:
[...]
Home Assistant support staat aan in je z2m config?
zie het niet in mijn settings staan
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| homeassistant: true permit_join: true mqtt: base_topic: zigbee2mqtt server: 'mqtt://192.168.2.10:1883' client_id: zigbee2mqtt include_device_information: true serial: port: /dev/ttyACM0 disable_led: false homeassistant_discovery_topic: homeassistant devices: '0x00158d0005408bdb': friendly_name: Temperatuur_Julen '0x00158d000361fd43': friendly_name: Smart plug Koffie '0x00124b002267abbf': friendly_name: Bewegingssensor douche '0x847127fffe2804ef': friendly_name: Schakelaar douche spiegel frontend: port: 8020 |
eh die eerste regelHF5236 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:59:
[...]
Hoe zet je dat aan?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 homeassistant: true permit_join: true mqtt: base_topic: zigbee2mqtt server: 'mqtt://192.168.2.10:1883' client_id: zigbee2mqtt include_device_information: true serial: port: /dev/ttyACM0 disable_led: false homeassistant_discovery_topic: homeassistant devices: '0x00158d0005408bdb': friendly_name: Temperatuur_Julen '0x00158d000361fd43': friendly_name: Smart plug Koffie '0x00124b002267abbf': friendly_name: Bewegingssensor douche '0x847127fffe2804ef': friendly_name: Schakelaar douche spiegel frontend: port: 8020
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
je map is iig goed ge bind nuHF5236 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:29:
[...]
Ik heb inderdaad de MQTT integratie verwijderd, dat is het.
Heb nu 2 dingen gedaan om het wat makkelijker te maken,
-->portainer geinstalleerd:
Heb alvast even de zigbee2mqtt container geinspecteerd en hier staat het volgende
code:
1 HostConfig { AutoRemove: false, Binds: /volume1/docker/zigbee2mqtt/data:/app/data, BlkioDeviceReadBps:
Ok, en kan je je devices zijn in de interface?Ook heb ik de webinterface van zigbee2mqtt geactiveerd met door dit toe te voegen aan de configuration.yaml
Voor nu de error heel even vergeten, eerst kijken of z2m je stick herkent en je devices ziet.
Is er een reden dat je handmatig je devices in de config hebt toegevoegd? Of had je dat altijd al? Zou namelijk niet nodig moeten zijn.
Jep al mn device staan er gewoon, ook in de logfile zie ik dat een stekker die de hele dag aan staat gegevens verstuurt.sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:33:
[...]
je map is iig goed ge bind nu
[...]
Ok, en kan je je devices zijn in de interface?
Voor nu de error heel even vergeten, eerst kijken of z2m je stick herkent en je devices ziet.
Is er een reden dat je handmatig je devices in de config hebt toegevoegd? Of had je dat altijd al? Zou namelijk niet nodig moeten zijn.
de devices in de config worden er automatisch ingezet als ik ze pair. Heb dit nooit handmatig gedaan
Ok prima!HF5236 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:50:
[...]
Jep al mn device staan er gewoon, ook in de logfile zie ik dat een stekker die de hele dag aan staat gegevens verstuurt.
de devices in de config worden er automatisch ingezet als ik ze pair. Heb dit nooit handmatig gedaan
En toevallig al wat in HA gezien? (in HA natuurlijk wel de mqtt integratie weer toevoegen
Draait mosquitto? zie je in mosquitto data binnenkomen van z2m?
Je kan bv mooi meekijken naar de data met mqtt explorer
Ziet er prima uit.HF5236 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:59:
[...]
Hoe zet je dat aan?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 homeassistant: true permit_join: true mqtt: base_topic: zigbee2mqtt server: 'mqtt://192.168.2.10:1883' client_id: zigbee2mqtt include_device_information: true serial: port: /dev/ttyACM0 disable_led: false homeassistant_discovery_topic: homeassistant devices: '0x00158d0005408bdb': friendly_name: Temperatuur_Julen '0x00158d000361fd43': friendly_name: Smart plug Koffie '0x00124b002267abbf': friendly_name: Bewegingssensor douche '0x847127fffe2804ef': friendly_name: Schakelaar douche spiegel frontend: port: 8020
Zoals @sjorsjuhmaniac zegt, check nu in de web interface van z2m of je daar devices kan zien/pairen/bedienen.
Zo ja, dan weet je dat je z2m configuratie werkt en kan je naar de volgende stap gaan.
Ik kan via de webzigbee interface inderdaad de apparaten bedienen.
Betekent dat ook dat mosquito goed werkt of niet?
Ik zal de mqtt explorer ook eens installeren
z2m start niet op als hij geen verbinding kan maken met de mqtt broker.HF5236 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:26:
Ik kan via de webzigbee interface inderdaad de apparaten bedienen.
Ik zou dus zeggen dat, dat ook goed werkt maar inderdaad zoals door ons gemeld is even MQTT explorer installeren en checken, blijft een handige tool
Ziet er goed uit zo, nu kan je dus werken aan de koppeling tussen HA en MQTT broker.HF5236 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:01:
Heb MQTT explorer ook geinstalleerd en een afbeelding gemaakt van de status[Afbeelding]
Ik zie wel gewoon home assistant er tussen staan..
Op zich ziet het er goed ... maar ik zie dat er maar voor 1 sensor data 'verstuurd' wordt : ik zie alleen 'smart plug koffie' in het zigbee2mqtt topic. In het homeassistant topic staan meer devices. Was dit misschien erg kort na het opstarten van z2m? of had je op dat moment echt maar 1 device 'aan' staan?HF5236 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:01:
Heb MQTT explorer ook geinstalleerd en een afbeelding gemaakt van de status[Afbeelding]
Ik zie wel gewoon home assistant er tussen staan..
Zoals @Jazsie lijkt het er wel op dat dit iig moet werken, je zou dus de koffie plug in HA moeten zien als je de mqtt integratie hebt toegevoegd.
Dat klopt, de rest heb ligt net buiten bereik op dit momentsjorsjuhmaniac schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:07:
[...]
Op zich ziet het er goed ... maar ik zie dat er maar voor 1 sensor data 'verstuurd' wordt : ik zie alleen 'smart plug koffie' in het zigbee2mqtt topic. In het homeassistant topic staan meer devices. Was dit misschien erg kort na het opstarten van z2m? of had je op dat moment echt maar 1 device 'aan' staan?
Zoals @Jazsie lijkt het er wel op dat dit iig moet werken, je zou dus de koffie plug in HA moeten zien als je de mqtt integratie hebt toegevoegd.
Ok top, dan mqtt explorer laten draaien en HA + mqtt integratie aanzetten. je moet dan HA zien publishen dat het online is. En de koffie plug in de device list zien.HF5236 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:27:
[...]
Dat klopt, de rest heb ligt net buiten bereik op dit moment
Dat lukt nou net niet, er verschijnt niks in mn home assistant, de integratie ziet geen entiteiten.
Heb al geprobeerd de integratie te verwijderen via de web interface maar als ik dan opnieuw opstart staat ie er gewoon weer
Heb al geprobeerd de integratie te verwijderen via de web interface maar als ik dan opnieuw opstart staat ie er gewoon weer
Dat is ook wat, dat jij problemen hebt met de meest betrouwbare en constante integratie die hass kent.HF5236 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:51:
Dat lukt nou net niet, er verschijnt niks in mn home assistant, de integratie ziet geen entiteiten.
Je vult gewoon ip adres en poort nummer in van de broker? Geen autorisatie voor de broker?
Oftewel identiek aan mqtt explorer?
Simpeler kan het niet namelijk. Entiteiten moeten daarna vanzelf binnenkimen, ervan uitgaande dat mqtt discovery wel aanstaat aan de andere kant.
Het is wel vreemd dat je hem niet verwijdert krijgt ... dat zou geen probleem moeten zijn.HF5236 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:51:
Zie je in de explorer wel berichten van HA? er moet minimaal 'online' verstuurt naar 'hass/status' als ik je config file zie. Dit is btw een oude instelling, tegenwoordig is het homeassistant/status. Heb je die handmatig erin gezet? draai je een oude versie van HA?
eerst debugging aanzetten voor mqtt in HA:
https://www.home-assistant.io/docs/mqtt/logging/
config checken en dan HA herstarten
staan er errors in je log na het starten?
test:
leeg je config: verwijder de gehele mqtt sectie in de HA config.
restart HA
krijg je dan mqtt wel verwijdert?
of werkt mqtt dan wel? kan je dan de instellingen van mqtt via de webui opnieuw invullen?
je hoeft normaal voor mqtt niet in je config files te zitten
je draait HA in docker zie ik. We kunnen dus zeer eenvoudig even een nieuw HA starten om wat te testen.
- stop je huidige ha container
- zorg dat mqtt explorer draait
- als je portainer gebruikt:
- klik op stacks -> add new stack
- gebruik onderstaande
--- draait HA op poort 9123
--- bewaart de config voor deze HA in de map /tmp/homeassistant-testing
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| version: '2' services: homeassistant-testing: container_name: home-assistant-testing image: homeassistant/home-assistant:stable logging: options: max-size: "10M" max-file: "4" ports: - 9123:8123 volumes: - /tmp/homeassistant-testing:/config - /etc/localtime:/etc/localtime:ro |
- start HA
- ga naar http://nas:9123
- voeg daar de mqtt integratie toe, terwijl je mqtt explorer in de gaten houdt
- check of het met de nieuwe install wel werkt
Als er niks in MQTT explorer verschijnt mbt. Z2M-devices hoef je niet in HA te kijken. Dat is de volgende schakel.
Je zal bij pairen via Z2M sowieso pairing/joining/announcements onder "log" "zigbee2mqtt" in MQTT Explorer moeten zien. Zie je dat niet; breng ze desnoods naar Coordinator om te pairen, of de coordinator naar devices om signaalsterkte uit te sluiten. Reset die devices die zich niet in MQTT blootgeven. Neem de tijd om op je gemak de config-pagina van Koenkk door te nemen.
Je zal bij pairen via Z2M sowieso pairing/joining/announcements onder "log" "zigbee2mqtt" in MQTT Explorer moeten zien. Zie je dat niet; breng ze desnoods naar Coordinator om te pairen, of de coordinator naar devices om signaalsterkte uit te sluiten. Reset die devices die zich niet in MQTT blootgeven. Neem de tijd om op je gemak de config-pagina van Koenkk door te nemen.
Ik heb weer even wat getest, als ik in de webinterface MQTT verwijder en ik reboot dan komt ie vanzelf terug.
Ik heb het nu in de webinterface verwijderd en uit de configuration.yaml file de mqtt regels verwijderd, nu komt de integratie niet vanzelf terug.
Ik heb nu de integratie via de web interface toegevoegd. Wanneer ik de configuration.yaml open zie ik geen mqtt regels terugkomen en ik zie ook geen entiteiten in mqtt.
Heb nu met je aanwijzingen via de portainer een nieuwe home assistant aan gezet op port 9123, daar mqtt in aangezet en er worden alle entiteiten geidentificeerd,
Ik heb het nu in de webinterface verwijderd en uit de configuration.yaml file de mqtt regels verwijderd, nu komt de integratie niet vanzelf terug.
Ik heb nu de integratie via de web interface toegevoegd. Wanneer ik de configuration.yaml open zie ik geen mqtt regels terugkomen en ik zie ook geen entiteiten in mqtt.
Heb nu met je aanwijzingen via de portainer een nieuwe home assistant aan gezet op port 9123, daar mqtt in aangezet en er worden alle entiteiten geidentificeerd,
[ Voor 4% gewijzigd door HF5236 op 15-01-2021 14:02 ]
Goed, dus we hebben mosquitto uitgesloten: het probleem zit hem nu echt in de HA config.HF5236 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:46:
Ik heb weer even wat getest, als ik in de webinterface MQTT verwijder en ik reboot dan komt ie vanzelf terug.
Is het veel werk om alles in je bestaande HA om te zetten naar een nieuwe HA? dat is anders misschien zelfs het makkelijkste op dit moment.
Anders: nieuwe HA afzetten. Oude HA opstarten, controleren dat z2m add-on, mosquitto add-on en mqtt integratie NIET geinstalleerd zijn. Als ze dat wel zijn: verwijderen.
- Daarna een reboot en controleren dat alles echt weg is
- check je configuation.yaml en verifieer dat daar niets meer in staat voor mqtt. als er nog steeds iets staat, verwijder en herstarten
- voeg dan mqtt integratie weer toe, gebruik dezelfde instellingen als je op had gegeven in de 9123 ha installatie...
- het zou dan toch moeten werken
Ik ga voor de eerste optie 
Waarom staat er eigenlijk niks mqtt gerelateerd in mn configuration.yaml?
Welke configuration.yaml. Die van zigbee2mqtt of hass.HF5236 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 23:03:
Ok maar dan ben nog niet klaar, sorry dit had ik eerder moeten zeggen natuurlijk. Als je mijn docker compose (stack) config gebruikt hebt van hierboven staan je config files nu in /tmp/home...xxxx/. Dit is NIET goed want de /tmp wordt bij een herstart van je nas leeg gegooid door het systeem! Dat was ook mijn bedoeling om te testen maar helpt je natuurlijk niet als je deze permanent wil blijven gebruiken.HF5236 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 23:03:
2 opties:
1) ga naar de stack config en verander de /tmp/home....x... map naar een ander pad op je NAS. Je kan dat pad helemaal zelf kiezen. Enige voorwaarde is dat de map bestaat en docker schrijfrechten heeft of dat docker schrijfrechten heeft om de map aan te maken. herstart de stack door op update stack te klikken. Je begint echter weer met een schone HA....
2) stop de stack, verplaats de map /tmp/home....xx.. naar een gewenste locatie bv naar /home/HF5236/home...xx... update de stack config door /tmp/home...xx... te veranderen naar /home/HF5236/. Wees zeker dat docker schijfrechten in heeft in de map. herstart de stack door op start stack te klikken.
Ik ben geen expert in de HA config maar ik vermoed dat het niet in je yaml komt omdat je webui integration gebruikt (ik zie bij mij hetzelfde). mqtt toevoegen in de yaml hoeft waarschijnlijk alleen als je webui integration niet gebruikt.
Ik had al een andere map gekozen omdat die temp map eerst niet werkte, mijn eigen invoer werkte trouwens ook niet maar toen ik eerst die map in mn nas aanmaakte deed hij het wel.
@MarsWarrior: in de configuration.yaml van home assistant
Bedankt voor de hulp allen!
Mqtt hoef je in HA niet in configuration.yaml te configureren, dat kan ook via de UI.HF5236 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 09:54:
Ik had al een andere map gekozen omdat die temp map eerst niet werkte, mijn eigen invoer werkte trouwens ook niet maar toen ik eerst die map in mn nas aanmaakte deed hij het wel.
nog een laatste ding; check even of de container automatisch herstart.HF5236 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 09:54:
Ga naar de stack, klik op je container die nu op 'running' staat. Scroll naar halverwege en daar moet 'restart policies' staan. Als je die op 'always' zet (hoeft de container niet eens voor te herstarten trouwens) dan herstart hij altijd behalve als je hem met de hand hebt gestopt.
Ik heb een goed werkend Zigbee netwerk, maar zit nu met een pairing probleem waar ik niet uit kom.
Ik draai Hassio supervised op een NUC metUbuntu 18.04
Ubuntu 18.04.5 LTS
Docker version: 19.03.6
Zigbee2mqtt: 1.16.2.2
Mosquitto broker: 5.1
CC2531 met antenne mod
Er zijn op dit moment 17 devices actief op het netwerk actief waaronder temperatuur , motion en deur sensoren en enkele knoppen, allen van Xiaomi. Naast het hassio netwerk draait er een Tradfri netwerk, zodat ik altijd kan terugvallen op bediening via de IKEA app. Deze opstelling werkt al meer dan een jaar prima.
Nu wilde ik afgelopen week extra devices pairen, maar dit werkt in het geheel niet (permit_join staat aan). Ik zag eerst dat er nog een aantal oude (ongebruikte) devices gepaired waren, deze heb ik verwijderd via de Zigbee2mqtt web UI.
Ik heb de guide van KoenkK (https://www.zigbee2mqtt.io/information/FAQ.html) gebruikt, in de (debug) logs zie ik bij pair pogingen niets terug komen. Ik heb alle stappen meermaals doorlopen:
Permit Join op True, aan/uit zetten komt als succes in de logs
Interference: zelfs bij het houden van een nieuw device naast de antenne werkt het niet, ook uitschakelen alle IKEA devices + hub helpt niet
Geen andere USB devices aangesloten
Batterij vervangen en meerdere devices geprobeerd, tevens geprobeerd met een CC2531 om zo een extra router te maken, deze paired dus ook niet
Limit van 20 devices, ik zit nu op 17, had er dus 2 verwijderd via de web UI, bij nadere inspectie van devices.yaml zag ik dat ze daar nog instonden, die ook verwijderd
CC2531 gereset door 10s te unpluggen
Andere CC2531 geprobeerd
Iemand enig idee wat ik nog kan proberen?
Mijn logs zien er als volgt uit na een restart vd Zigbee2MQTT bridge:jobr schreef op donderdag 31 december 2020 @ 19:07:
[...]
Ik ken hassio niet maar als het goed staat in je je log na opstarten zigbe2mtt zoiets:
warn 2020-12-30 11:59:20: Allowing new devices to join.
warn 2020-12-30 11:59:20: Set `permit_join` to `false` once you joined all devices.
info 2020-12-30 11:59:20: Zigbee: allowing new devices to join.
Let op dat iets verder niet toevallig ook staat:
info 2020-12-30 11:59:21: Zigbee: disabling joining new devices.
Ik gebruik Domoticz en daar bleek in de settings pairing uit te staan. Die zette pairing vrolijk weer uit ondanks dat ik deze setting in de config van zigbee2mqtt aan het staan.
Heeft me ook een uur gekost dat ik daar achter was.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| info 2021-01-16 14:55:53: Logging to console and directory: '/share/zigbee2mqtt/log/2021-01-16.14-55-53' filename: log.txt info 2021-01-16 14:55:54: Starting Zigbee2MQTT version 1.17.0 (commit #1.17.0) info 2021-01-16 14:55:54: Starting zigbee-herdsman (0.13.46) info 2021-01-16 14:55:55: zigbee-herdsman started info 2021-01-16 14:55:55: Coordinator firmware version: '{"meta":{"maintrel":3,"majorrel":2,"minorrel":6,"product":0,"revision":20190608,"transportrev":2},"type":"zStack12"}' info 2021-01-16 14:55:55: Currently 17 devices are joined: ...17x info 2021-01-16 14:55:55: tempSensor_xxxxxxxxx warn 2021-01-16 14:55:55: `permit_join` set to `true` in configuration.yaml. warn 2021-01-16 14:55:55: Allowing new devices to join. warn 2021-01-16 14:55:55: Set `permit_join` to `false` once you joined all devices. info 2021-01-16 14:55:55: Zigbee: allowing new devices to join. info 2021-01-16 14:55:55: Started frontend on port 0.0.0.0:8099 info 2021-01-16 14:55:56: Connecting to MQTT server at mqtt://192.168.X.X:1883 info 2021-01-16 14:55:56: Connected to MQTT server |
Lijkt mijn dus inderdaad open te staan voor join
Inmiddels Hassio update naar core-2021.1.1 geupdatet en de Zigbee2MQTT bridge naar 1.17, dit heeft geen verandering opgeleverd helaas
[ Voor 30% gewijzigd door Revaes op 16-01-2021 15:08 ]
Ik gebruik zigbee2mqtt met een conbee 2 stick op hassio en dat werkt perfect.
Om WAF te vergroten wil ik dat alle verlichting ook blijft werken als m'n raspberry pi en/of hass/node-red uitvalt.
Ik heb getest met Ikea Tradfri lamp + switch (E1743) en die kan je onafhankelijk van zigbee2mqtt koppelen zodat alles blijft werken als m'n pi crasht.
Nadeel is dat die Ikea switches niet heel mooi zijn. Werkt Ikea Tradfri verlichting ook icm zigbee switches van andere merken op deze manier? Bv. Hue dimmer switch of Xiaomi aqara draadloze wandschakelaar.
Om WAF te vergroten wil ik dat alle verlichting ook blijft werken als m'n raspberry pi en/of hass/node-red uitvalt.
Ik heb getest met Ikea Tradfri lamp + switch (E1743) en die kan je onafhankelijk van zigbee2mqtt koppelen zodat alles blijft werken als m'n pi crasht.
Nadeel is dat die Ikea switches niet heel mooi zijn. Werkt Ikea Tradfri verlichting ook icm zigbee switches van andere merken op deze manier? Bv. Hue dimmer switch of Xiaomi aqara draadloze wandschakelaar.
YouTube: Acceptance Factors - Home Assistant Conference 2020KvNwPPr schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:17:
... Om WAF te vergroten...
Om WAF PAF (Personal Acceptance Factors) te vergroten wil ik dat alle verlichting ook blijft werken als m'n raspberry pi en/of hass/node-red uitvalt.
Zo beter
Remove er nog eens stuk of 5 devices van je netwerk, restart z2m en probeer het dan nog eens.Revaes schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:00:
[...]
[...]
Mijn logs zien er als volgt uit na een restart vd Zigbee2MQTT bridge:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 info 2021-01-16 14:55:53: Logging to console and directory: '/share/zigbee2mqtt/log/2021-01-16.14-55-53' filename: log.txt info 2021-01-16 14:55:54: Starting Zigbee2MQTT version 1.17.0 (commit #1.17.0) info 2021-01-16 14:55:54: Starting zigbee-herdsman (0.13.46) info 2021-01-16 14:55:55: zigbee-herdsman started info 2021-01-16 14:55:55: Coordinator firmware version: '{"meta":{"maintrel":3,"majorrel":2,"minorrel":6,"product":0,"revision":20190608,"transportrev":2},"type":"zStack12"}' info 2021-01-16 14:55:55: Currently 17 devices are joined: ...17x info 2021-01-16 14:55:55: tempSensor_xxxxxxxxx warn 2021-01-16 14:55:55: `permit_join` set to `true` in configuration.yaml. warn 2021-01-16 14:55:55: Allowing new devices to join. warn 2021-01-16 14:55:55: Set `permit_join` to `false` once you joined all devices. info 2021-01-16 14:55:55: Zigbee: allowing new devices to join. info 2021-01-16 14:55:55: Started frontend on port 0.0.0.0:8099 info 2021-01-16 14:55:56: Connecting to MQTT server at mqtt://192.168.X.X:1883 info 2021-01-16 14:55:56: Connected to MQTT server
Lijkt mijn dus inderdaad open te staan voor join
Inmiddels Hassio update naar core-2021.1.1 geupdatet en de Zigbee2MQTT bridge naar 1.17, dit heeft geen verandering opgeleverd helaas
Lukt het dan wel dan zit je aan je limit...
Ik had dit probleem al bij <15 devices, je ziet dan niks in de log verschijnen, als of er niks gebeurde.
Leek toen inderdaad alsof permit join disabled was ook al stond deze aan.
Je kan er zo iets als dit van maken:KvNwPPr schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:46:
[...]
Om WAF PAF (Personal Acceptance Factors) te vergroten wil ik dat alle verlichting ook blijft werken als m'n raspberry pi en/of hass/node-red uitvalt.
Zo beter

Als je handig bent kan je natuurlijk ook de switch uit elkaar halen en in een kant en klare plaatsen, is wel duurdere optie aangezien je puls schakelaars moet plaatsen.
Acht de kans klein dat je die nu al in de muur hebt zitten
De Xiaomi Aqare onderstunen geen direct binding naar lampen helaas.
Zo heb ik het nu ongeveer. Een afdekplaatje, switch eropgepakt, en de draad erachter doorverbonden zodat er altijd spanning op staat.Jazsie schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:34:
Je kan er zo iets als dit van maken:
[Afbeelding]
Als je handig bent kan je natuurlijk ook de switch uit elkaar halen en in een kant en klare plaatsen, is wel duurdere optie aangezien je puls schakelaars moet plaatsen.
Acht de kans klein dat je die nu al in de muur hebt zitten.
Goed om te weten, dan vallen die af. Ik zag dat een andere tweaker de Lutron Aurora heel mooi had weggewerkt (Cartman! in "[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 3"). Hoe kan ik er achter komen of die rechtstreeks met ikea tradfri werkt (zonder zigbee2mqtt) ? Dure grap om te bestellen en te hopen of het werkt. Is dat niet een bepaalde techniek? Ik heb uren gezocht maar kan het nergens vinden.De Xiaomi Aqare onderstunen geen direct binding naar lampen helaas.
Volgens de site van Lutron zeff tot 12 lampen direct.KvNwPPr schreef op zondag 17 januari 2021 @ 00:53:
[...]
Zo heb ik het nu ongeveer. Een afdekplaatje, switch eropgepakt, en de draad erachter doorverbonden zodat er altijd spanning op staat.
[...]
Goed om te weten, dan vallen die af. Ik zag dat een andere tweaker de Lutron Aurora heel mooi had weggewerkt (Cartman! in "[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 3"). Hoe kan ik er achter komen of die rechtstreeks met ikea tradfri werkt (zonder zigbee2mqtt) ? Dure grap om te bestellen en te hopen of het werkt. Is dat niet een bepaalde techniek? Ik heb uren gezocht maar kan het nergens vinden.
De lamp moet ook direct binding ondersteunen, het zal niet zomaar op ieder lamp werken...
Deze dimmer is friends of Hue dus het werkt zowieso met Hue lampen, kan nergens vinden mbt IKEA Tradfri lampen...
Deze mede-tweakers doet het iets mooier (mooi verzinkt) naar mijn mening:
Thijsmans' Tweakblog: Philips Hue draaidimmer: Lutron Aurora
Eerder head gepost of Gledopto GL-C008 firmware in kan flashen. Hierbij het antwoord op mezelf voor evt., anderen die dit afvragen;
:strip_exif()/f/image/bSax11I578MxCwSxX8rGHYdH.jpg?f=fotoalbum_large)
CC-tool;
Kortom Firmware is gelockt. Waarschijnlijk kan je wel flashen alleen is er firmware nodig. Lopen Googlen maar niets te vinden. Sucks.
:strip_exif()/f/image/bSax11I578MxCwSxX8rGHYdH.jpg?f=fotoalbum_large)
CC-tool;
code:
1
2
3
4
5
6
| raymond@haley cc-tool % sudo ./cc-tool --read --name CC2530 Programmer: CC Debugger Target: CC2530 Target is locked. No operations allowed on locked target without erasing raymond@haley cc-tool % |
Kortom Firmware is gelockt. Waarschijnlijk kan je wel flashen alleen is er firmware nodig. Lopen Googlen maar niets te vinden. Sucks.
Zijn er meer die het bereik van Zigbee ontzettend vinden tegenvallen? Ik ben bezig met het vervangen van mijn sensoren door Zigbee varianten (vooral Aqara) omdat ik KlikAanKlikUit niet betrouwbaar genoeg vind. Maar nu blijkt dat het bereik van Zigbee nog veel slechter is.
Nou is het voordeel van Zigbee dat je routers kunt gebruiken, maar daarmee introduceer je weer allemaal extra points of failure. Ik heb helemaal geen groot huis, dus hoe kan het in vredesnaam dat mensen tevreden zijn over Zigbee? Ik heb een fatsoenlijke antenne op de Zigbee stick, maar ik kan niet eens mijn bovenverdieping bereiken. Het is totaal onbruikbaar op deze manier!
Nou is het voordeel van Zigbee dat je routers kunt gebruiken, maar daarmee introduceer je weer allemaal extra points of failure. Ik heb helemaal geen groot huis, dus hoe kan het in vredesnaam dat mensen tevreden zijn over Zigbee? Ik heb een fatsoenlijke antenne op de Zigbee stick, maar ik kan niet eens mijn bovenverdieping bereiken. Het is totaal onbruikbaar op deze manier!
Nee ik heb op het moment niet te klagen. Het eerste wat me te binnen schiet is drukte in de omgeving met Wifi. Heb je de kanalen van te voren bekeken en daarop je zigbee netwerk kanaal gekozen? Heb je met 2.4ghz wifi wel goed bereik boven? (als de router en zigbee stick op de zelfde locatie staan?)PhilipsFan schreef op zondag 17 januari 2021 @ 15:14:
Zijn er meer die het bereik van Zigbee ontzettend vinden tegenvallen? Ik ben bezig met het vervangen van mijn sensoren door Zigbee varianten (vooral Aqara) omdat ik KlikAanKlikUit niet betrouwbaar genoeg vind. Maar nu blijkt dat het bereik van Zigbee nog veel slechter is.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!
Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!
Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.