Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 68 Laatste
Acties:
  • 480.171 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

@Septillion geen docker of dergelijke ongein. Via discord ben ik er inmiddels achter dat je ook
code:
1
2
experimental:
  new_api: true

moet toevoegen, dat had wel in de docs gekund :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:11
@Septillion septillion bedankt, ik heb de webinterface aan staan nu.

@hahu45 Nee als losse container
Ik zou Wel een SSD aan je pi knopen als ik jou was.

@beodepeo Daar ga ik binnenkort mee aan de gang.

Nu nog even kijken hoe het zit met de network encryption key, daar heb ik nog niet naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:25
Arjan schreef op zondag 3 januari 2021 @ 19:09:
@Septillion geen docker of dergelijke ongein. Via discord ben ik er inmiddels achter dat je ook
code:
1
2
experimental:

Niet meer toch, sinds 1.17?

https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/releases/tag/1.17.0

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hahu45
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-08 15:21
Septillion schreef op zondag 3 januari 2021 @ 18:47:
@hahu45 Dan een tipje: hou het geld van een high-performance SD-card in je zak en haal een normale + de goedkoopste SSD. Ja, je kan ook gaan limiteren wat er allemaal in je database komt maar dat is het naar mijn idee niet waard vs een goedkope SSD.

Wat betreft Zigbee2MQTT, ik open daarvoor echt zelden de yaml. 98% van de tijd kan je gewoon alles via de Frontend. Zou wel leuk zijn als de laatste paar dingen er ook in komen maar wat je nog eventueel in de yaml moet (device specifieke extra parameters) stelt ook niets voor.

En ja, hele container wordt herstart. En de container is niets meer dan Zigbee2MQTT.
Thxs. Duidelijke taal. _/-\o_
Heb nog een 64 Gb high-performance SD-card liggen. Maar ook nog een SSD.
Zolang USB-stick onderweg is, kan ik dit nog beslissen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik zat nog op 1.16.2, ben nu aan het updaten

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:37

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@hahu45 Data deel overzetten zou gewoon later moeten kunnen en niet zo moeilijk meer moeten zijn. Maar nog geen ervaring mee. Maar goed, met een goeie snapshot zit je altijd veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleshi
  • Laatst online: 04-08 14:08
Koenkk schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:33:
[...]

Is niet verwijderd, staat onder https://github.com/Koenkk...dinator/Z-Stack_3.x.0/bin . Lijkt veder goed te werken dus wordt wss met de 1 februari release van z2m officieel.
Is er toevallig ook ergens een volledige changelog te zien, of zoek ik niet goed genoeg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:13
Fleshi schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:48:
[...]

Is er toevallig ook ergens een volledige changelog te zien, of zoek ik niet goed genoeg :)
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/releases/tag/1.17.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenkk
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 20:33
Fleshi schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:48:
[...]

Voor de firmware: https://github.com/Koenkk...-Stack_3.x.0/CHANGELOG.md

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Koenkk schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:33:
[...]

Is niet verwijderd, staat onder https://github.com/Koenkk...dinator/Z-Stack_3.x.0/bin . Lijkt veder goed te werken dus wordt wss met de 1 februari release van z2m officieel.
Op die pagina staat bij Electrolama zzh CC26X2R1_*.zip Auto-BSL (2) NO

Op https://electrolama.com/projects/zig-a-zig-ah/ staat: If you want to re-flash zzh with new firmware, put it in bootloader mode and follow the flashing instructions. This will work as long as BSL is not disabled by the firmware you burn to these devices.

Aangezien ik nog net nieuw ben, Moet ik uitkijken met Auto-BSL ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jenssen
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-09 18:45
mbuurman schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:21:
Ik ben bang dat ik met 26 devices aan de limiet van mijn CC2531 ben aangekomen. Onlangs device nummer 25 en 26 aangemeld en sindsdien problemen met instabiliteit en traagheid. Gisteravond de Source-Routing firmware geladen, maar helaas geen verbetering:
code:
1
2
Jan 03 14:11:19 pi3-domoticz npm[17002]: Zigbee2MQTT:error 2021-01-03 14:11:19: Publish 'set' 'state' to '0 - Woonkamer - Lamp op de meidenkast' failed: 'Error: Command 0x00158d00012f56b2/0 genOnOff.on({}, {"timeout":10000,"disableResponse":false,"disableDefaultResponse":false,"direction":0,"srcEndpoint":null,"reservedBits":0,"manufacturerCode":null,"transactionSequenceNumber":null}) failed (Timeout - 31268 - 0 - 89 - 6 - 11 after 10000ms)'
Jan 03 14:11:19 pi3-domoticz npm[17002]: Zigbee2MQTT:info  2021-01-03 14:11:19: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"message":"Publish 'set' 'state' to '0 - Woonkamer - Lamp op de meidenkast' failed: 'Error: Command 0x00158d00012f56b2/0 genOnOff.on({}, {\"timeout\":10000,\"disableResponse\":false,\"disableDefaultResponse\":false,\"direction\":0,\"srcEndpoint\":null,\"reservedBits\":0,\"manufacturerCode\":null,\"transactionSequenceNumber\":null}) failed (Timeout - 31268 - 0 - 89 - 6 - 11 after 10000ms)'","meta":{"friendly_name":"0 - Woonkamer - Lamp op de meidenkast"},"type":"zigbee_publish_error"}'

Ik ben nu aan het bekijken welke adapter de beste opvolger kan worden, maar zie dat de lijst de laatste tijd aardig wat langer is geworden. Welke keuze ik ook maak, ik ga er natuurlijk altijd op vooruit :-)
Kan iemand mij vertellen wat precies het verschil is tussen de zzh! (CC26X2R1) en de Slaesh (CC2652RB)? Is er een voordeel om voor de een, dan wel voor de ander te kiezen?
Ik zit met precies dezelfde keuze, ben ook benieuwd of er verschil is, inet alleen in functionaliteit maar wellicht ook in stabiliteit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beodepeo
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-01 14:46
jenssen schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:55:
[...]Ik zit met precies dezelfde keuze, ben ook benieuwd of er verschil is, inet alleen in functionaliteit maar wellicht ook in stabiliteit?
Voor mij was de keuze tussen de Electrolama en de Slaesh stick puur praktisch: op het moment dat ik een stick wilde bestellen waren ze beide niet leverbaar en de eerste die weer leverbaar was werd het.
De andere belangrijke keuzefactor, prijs, ontliep elkaar nauwelijks.

Technisch gezien komen de verschillen volgens de leverancier van de de chipset op het volgende neer: de CC2652R (zzh) heeft een extern kristal nodig, de CC2652RB (slaesh) niet. Zigbee-functioneel zijn er geen verschillen, zie ook hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:31
beodepeo schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:11:
[...]
Voor mij was de keuze tussen de Electrolama en de Slaesh stick puur praktisch: op het moment dat ik een stick wilde bestellen waren ze beide niet leverbaar en de eerste die weer leverbaar was werd het.
De andere belangrijke keuzefactor, prijs, ontliep elkaar nauwelijks.

Technisch gezien komen de verschillen volgens de leverancier van de de chipset op het volgende neer: de CC2652R (zzh) heeft een extern kristal nodig, de CC2652RB (slaesh) niet. Zigbee-functioneel zijn er geen verschillen, zie ook hier.
Ik ben nu vanwege dezelfde reden voor de Slaesh gegaan, deze is op dit moment op voorraad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
hahu45 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 18:11:
[...]

Andere combinaties die ik overwogen heb met HA (Domoticz heb ik niet bekeken):
- Conbee II met deConz/Phoscon
- ZHA in HA (die ondersteund zowel de Conbee II als zzh! als slae.sh USB stick)
De conbee kan ook prima met Z2M. Zo heb ik het draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

sjorsjuhmaniac schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:16:
[...]
De conbee kan ook prima met Z2M. Zo heb ik het draaien.
Ik zou als je nog niks hebt nooit de Conbee overwegen. Geen Zigbee 3.0, geen Touchlink support, dus functioneel loopt deze nogal achter op de moderne controllers zoals de zzh!

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
Nooi geweten thanks.
Maar de uiteindelijke info staat dat 3.0 wel ondersteund wordt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:42:
[...]

Nooi geweten thanks.
Ik denk dat er geen 3.0 is voor de combinatie z2m & conbee.

En dat 3.0 wel werkt bij de eigen software van conbee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 26-07 21:40
Dacuuu schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:16:
Alleen met BSL flashen.
Je kan het ook wel zien aan de hex file. Helemaal onderin de file staat een regel met iets als:
0CFFD400FFFFFFF700000000000020000D

Er moet F7 staan ander staat de BSL niet aan.
Maar meestal staat het er ook wel bij dat BSL aan staat.

Edit: bovenstaande is alleen voorde CC2538 van toepassing.

[ Voor 8% gewijzigd door jobr op 04-01-2021 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
jobr schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:50:
[...]

Alleen met BSL flashen.
Je kan het ook wel zien aan de hex file. Helemaal onderin de file staat een regel met iets als:
0CFFD400FFFFFFF700000000000020000D

Er moet F7 staan ander staat de BSL niet aan.
Maar meestal staat het er ook wel bij dat BSL aan staat.
Bedankt, weer wat geleerd!

Maar hoe lees jij die tabel? Als je kijkt bij de Electrolama zzh CC2652R?
https://github.com/Koenkk...dinator/Z-Stack_3.x.0/bin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Dacuuu schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:59:
[...]

Bedankt, weer wat geleerd!

Maar hoe lees jij die tabel? Als je kijkt bij de Electrolama zzh CC2652R?
https://github.com/Koenkk...dinator/Z-Stack_3.x.0/bin
Geen idee. Ik heb die tabel niet gemaakt. Ik weet niet wat dat betekent.
Ik zie trouwens dat de string die ik gaf waarschijnlijk alleen voor een CC2538 geldt en niet voor die van jouw. De string is daar anders zie ik. Wat daar de juiste waarde is weet ik niet.
Vergeet mijn post maar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koenkk
Dacuuu schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:16:
[...]

Op die pagina staat bij Electrolama zzh CC26X2R1_*.zip Auto-BSL (2) NO

Op https://electrolama.com/projects/zig-a-zig-ah/ staat: If you want to re-flash zzh with new firmware, put it in bootloader mode and follow the flashing instructions. This will work as long as BSL is not disabled by the firmware you burn to these devices.

Nope, de BSL is iets wat uitgezet kan worden in de firmware (dit doe ik natuurlijk niet in mijn firmwares, dat zou betekenen dat je niet opnieuw kan flashen). Auto-BSL betekend dat de flash tool de stick zelf in BSL kan zetten, dat ondersteund de ZZH niet daarom moet je het knopje indrukken voordat je gaat flashen.

[ Voor 4% gewijzigd door Koenkk op 04-01-2021 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenkk
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:42:
[...]

Nooi geweten thanks.
Het feit dat Zigbee 3.0 ondersteund wordt betekend niet dat de coordinator zelf Zigbee 3.0 compliant is! De CC2531 met Zigbee 1.2 ondersteund namelijk ook Zigbee 3.0 devices omdat 3.0 backwards compatible is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenkk
Arjan schreef op zondag 3 januari 2021 @ 19:09:
code:
1
2
experimental:

Hoeft niet meer met Zigbee2MQTT 1.17.0, staat standaard aan nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenkk
jenssen schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:55:
[...]

Ik zit met precies dezelfde keuze, ben ook benieuwd of er verschil is, inet alleen in functionaliteit maar wellicht ook in stabiliteit?
Tussen de ZZH en Slaesh stick ga je geen verschil merken, de gebruikte chips zijn vrijwel identiek. De Slaesh stick gebruikt de CC2652RB, de ZZH CC2652R. Het enige verschil is dat de CC2652RB geen extern crystal nodig heeft. Dit maakt alleen uit tijdens het productieproces (omdat je geen crystal op het stickje meer hoeft te monteren). Voor de rest zijn de chips identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jilvoos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-08 17:17
Is het ook mogelijk een slaesh stick als router te koppelen aan een zzh als coördinator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker_brink
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Jilvoos schreef op maandag 4 januari 2021 @ 21:28:
Is het ook mogelijk een slaesh stick als router te koppelen aan een zzh als coördinator?
Waarom zou je dat willen? Ik zou zeggen verkoop 1 van de sticks (welke maakt dus niks uit, zoals hierboven staat) en gebruik een smart socket als router. Een stuk praktischer en goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenssen
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-09 18:45
Wellicht dat de vraag vaker is gesteld, maar ik heb nog geen heel duidelijk antwoord gezien of ik heb het gemist, wanneer je overstapt van een CC2531 naar een Electrolama of Slaesh stick, moet ik dan altijd alle ZIgbee apparaten opnieuw pairen? Of is er ook een optie om "seamless/naadloos" te migreren zonder dat alles opnieuw gepaired moet worden?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jilvoos
gebruiker_brink schreef op maandag 4 januari 2021 @ 21:45:
[...]

Waarom zou je dat willen? Ik zou zeggen verkoop 1 van de sticks (welke maakt dus niks uit, zoals hierboven staat) en gebruik een smart socket als router. Een stuk praktischer en goedkoper.
Heb reeds 9 andere lampen als routers fungeren. Dus ik verwacht dat het netwerk er wel is. Waar ik onrustig van word is de lage lqi die zigbee2mqtt weergeeft (23 min, ondanks dichtbij een router).

Eigenlijk is mijn vraag. Hoe weet ik nou zeker dat mijn zigbee mesh-netwerj optimaal is? Alles werkt nu wel, maar in de map zie ik soms nog een aantal devices zonder parent (zijn wel sibling). Hoe moet ik dit lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker_brink
  • Niet online
jenssen schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:07:
Wellicht dat de vraag vaker is gesteld, maar ik heb nog geen heel duidelijk antwoord gezien of ik heb het gemist, wanneer je overstapt van een CC2531 naar een Electrolama of Slaesh stick, moet ik dan altijd alle ZIgbee apparaten opnieuw pairen? Of is er ook een optie om "seamless/naadloos" te migreren zonder dat alles opnieuw gepaired moet worden?

Alvast bedankt!
Ja helaas moet je in dat geval al je devices opnieuw pairen, er is geen shortcut.
Omdat je dit moet doen kijk meteen of je je channel evt ook wil aanpassen (standaard is dit zigbee channel 11) zodat deze minder stoort met wifi netwerk.

Als je googled op "ZigBee and WiFi Coexistence" vind je hier meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
Jilvoos schreef op maandag 4 januari 2021 @ 21:28:
Ik heb dat ook al eens gevraagd, want het grote bereik maakt deze als het goed is een hele goede router...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koenkk
DjAntoon schreef op maandag 4 januari 2021 @ 23:14:
[...]

Ik heb dat ook al eens gevraagd, want het grote bereik maakt deze als het goed is een hele goede router...
Er is een (onofficiële) firmware beschikbaar: https://github.com/Koenkk/Z-Stack-firmware/pull/198/files

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:36
Nou, een nieuw device toevoegen is niet zo makkelijk dan gedacht.

Iemand die een guide heeft behalve van de zigbee2mqtt site?

Soort gelijk device (https://www.zigbee2mqtt.io/devices/ZGRC-KEY-013.html) staat erin.

Die van mij is exact het zelfde (ook merk) maar werkt op stroom ipv batterij en heeft model ZB-3007 ipv ZGRC-KEY-013.

Nu ben ik zo ver gekomen dat device herkend wordt. Dit door de bestaand configuratie over te nemen van ZGRC-KEY-013 en de nieuwe device ID toe te voegen.

So far so good... behalve dat ik bij ieder touch knop (behalve de aan/uit knop, die werkt wel) die ik -indruk- de melding krijg: No converter available.

En verder dan dat kom ik niet.... tips/advies/link? iemand?!

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 13:38

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Jazsie schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:49:
Nou, een nieuw device toevoegen is niet zo makkelijk dan gedacht.

Iemand die een guide heeft behalve van de zigbee2mqtt site?

Soort gelijk device (https://www.zigbee2mqtt.io/devices/ZGRC-KEY-013.html) staat erin.

Die van mij is exact het zelfde (ook merk) maar werkt op stroom ipv batterij en heeft model ZB-3007 ipv ZGRC-KEY-013.

Nu ben ik zo ver gekomen dat device herkend wordt. Dit door de bestaand configuratie over te nemen van ZGRC-KEY-013 en de nieuwe device ID toe te voegen.

So far so good... behalve dat ik bij ieder touch knop (behalve de aan/uit knop, die werkt wel) die ik -indruk- de melding krijg: No converter available.

En verder dan dat kom ik niet.... tips/advies/link? iemand?!
Wat voldoet er niet aan de guide van de Z2M website? Je moet in de zigbee-herdsman-converters/devices.js nog wat toevoegen. Lijkt mij ook een kwestie van de ZGRC-KEY-013 copypasten en battery er uit halen.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Demo schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:16:
[...]
Wat voldoet er niet aan de guide van de Z2M website? Je moet in de zigbee-herdsman-converters/devices.js nog wat toevoegen. Lijkt mij ook een kwestie van de ZGRC-KEY-013 copypasten en battery er uit halen.
Yes, dat heb ik ook gedaan waarna hij dus ook herkend wordt maar niks werkt (No converter available) behalve de aan/uit knop.

Zeg niet dat de guide niet voldoet maar misschien is er een meer uitgebreid aka makkelijkere met meer stappen zo dat ik kan zien/zoeken wat ik nog mis...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Jazsie Als het goed is krijg je er ook info bij waarvoor hij iets mist. Word je daar niets wijzer van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 13:38

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Deel de stukken code die je hebt toegevoegd en de meldingen die in je log staan. Wellicht zie je iets heel voor de hand liggends over het hoofd.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Septillion schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:17:
@Jazsie Als het goed is krijg je er ook info bij waarvoor hij iets mist. Word je daar niets wijzer van?
Niet echt neen, ja behalve dat je dus converter moet toevoegen.
Echter probeer ik dus die te nemen van de bestaande variant maar die vind ik dus nergens...
Demo schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:49:
Deel de stukken code die je hebt toegevoegd en de meldingen die in je log staan. Wellicht zie je iets heel voor de hand liggends over het hoofd.
Yes, vanavond ga ik eens de logs bestanden posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Jazsie Wat is de volledige melding in je log dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
  • Laatst online: 15:49
Ik wil binnenkort eens mijn HASS updaten van versie 0.91.4 van 2 jaar terug ongeveer, grote kans dat ik aardig wat opnieuw moet gaan doen. Tegenwoordig steeds meer in elkaar te klikken ipv yaml files en zo ook Zigbee zag ik! Mooi moment om de Ikea en Xiaomi hubs er tussenuit te halen en Zigbee2mqtt erbij te pakken. Maar welke stick? CC2531 lijkt me niet handig met rond de 50 Zigbee apparaten? En ik heb niet heel veel zin om te solderen. ConBee II lijkt me een goede kandidaat maar support is experimenteel. Tips? Liever een 10tje meer dan zelf rommelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

royduin schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:40:
Ik wil binnenkort eens mijn HASS updaten van versie 0.91.4 van 2 jaar terug ongeveer, grote kans dat ik aardig wat opnieuw moet gaan doen. Tegenwoordig steeds meer in elkaar te klikken ipv yaml files en zo ook Zigbee zag ik! Mooi moment om de Ikea en Xiaomi hubs er tussenuit te halen en Zigbee2mqtt erbij te pakken. Maar welke stick? CC2531 lijkt me niet handig met rond de 50 Zigbee apparaten? En ik heb niet heel veel zin om te solderen. ConBee II lijkt me een goede kandidaat maar support is experimenteel. Tips? Liever een 10tje meer dan zelf rommelen.
Neem gewoon de zzh of slaesh. Die doen het gewoon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
Slaesh is beter leverbaar en komt uit Duitsland, zzh uit GB en dat kan wel even duren nu denk ik :? dank!

Type 4 antenne erop en pin-headers? Heeft dat nog nut? Flashen gaat al via USB toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

royduin schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:57:
Slaesh is beter leverbaar en komt uit Duitsland, zzh uit GB en dat kan wel even duren nu denk ik :? dank!

Type 4 antenne erop en pin-headers? Heeft dat nog nut? Flashen gaat al via USB toch?
Bij mij was het destijds andersom, dus ik heb een zzh!

Beiden zijn simpel via USB te flashen. Ik heb het onder W10 gedaan. Vanzelfsprekend wel de handleiding gevolgd van leverancier en zigbee2mqtt. Dat voorkomt weer vragen of je opnieuw moet pairen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Zzh was een paar dagen terug eindelijk aangekomen. Vandaag geflasht, dat ging prima.
Pairen was helaas weer een absoute hel. Routers gingen goed, end-devices weer een dagtaak. Nou maar zien of het wat oplevert tegen over CC2530 + CC2591. Lqi waarden zijn wat omhoog, maar dat is altijd zo na het pairen. Dus voorlopige conclusie is geen verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyroq
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-05 15:30
Hi guys, ook ik heb een ZZH - na enorme vertraging bij PostNL - binnen. Een CC2652R. Die schijnt een interne debugger te hebben, maar ik krijg 'm niet geflasht met m'n Raspberry Pi 3. Ik heb deze guide gevolgd: https://electrolama.com/p...-a-zig-ah/#flash-firmware maar loop vast bij het commando om te flashen met de hex-file: CC Debugger device not found. Terwijl ik dus geen debugger nodig zou moeten hebben volgens https://www.zigbee2mqtt.i...n/supported_adapters.html.

Heeft nog iemand ervaring met het flashen van de CC2652R van ZZH?

Filmpje uitzoeken? www.filmoftheday.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doerakje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 10:02
Cyroq schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:05:
Hi guys, ook ik heb een ZZH - na enorme vertraging bij PostNL - binnen. Een CC2652R. Die schijnt een interne debugger te hebben, maar ik krijg 'm niet geflasht met m'n Raspberry Pi 3. Ik heb deze guide gevolgd: https://electrolama.com/p...-a-zig-ah/#flash-firmware maar loop vast bij het commando om te flashen met de hex-file: CC Debugger device not found. Terwijl ik dus geen debugger nodig zou moeten hebben volgens https://www.zigbee2mqtt.i...n/supported_adapters.html.

Zelfde ZZH, zelfde lichting (afgelopen zaterdag ontvangen), zelfde guide gevolgd. Flashen via windows lukte voor geen meter. Uiteindelijk op een desktop met Debian Buster geprobeerd en dat verliep vlekkeloos (nadat ik de juiste USB-poort gebruikte...).
Lukt het flashen van de testfirmware (blink.bin) ook niet?

You can't be late until you show up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleshi
Cyroq schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:05:

Bij mij gaat het flashen middels een raspberry pi prima. Windows lukte bij mij ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleshi
Jilvoos schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:10:
[...]

Heb reeds 9 andere lampen als routers fungeren. Dus ik verwacht dat het netwerk er wel is. Waar ik onrustig van word is de lage lqi die zigbee2mqtt weergeeft (23 min, ondanks dichtbij een router).

Eigenlijk is mijn vraag. Hoe weet ik nou zeker dat mijn zigbee mesh-netwerj optimaal is? Alles werkt nu wel, maar in de map zie ik soms nog een aantal devices zonder parent (zijn wel sibling). Hoe moet ik dit lezen?
Ik heb dezelfde vraag en echt een duidelijk 'plain and simple' uitleg heb ik ook nog niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:16
Ik heb een vraag over het omzetten van End devices naar andere routers. Mijn probleem is dit: Een aantal Xiaomi PIR sensoren en raamcontacten hebben zich op mijn Osram plug geconnect. De Osram plug fungeert als router. Echter: de Osrams hebben een gaar protocol en geven dus boodschappen niet goed door (bijv: of er beweging is gesignaleerd door de PIR sensor. Da's best cruciale informatie :) ). Nu kan ik de sensoren niet even van de muur trekken en ze bij een andere router pairen. Kan ik ze ook forceren op een andere router (die letterlijk naast de Osram hangt dus geen idee waarom ze die niet nemen), bijv dmv binding? Of is dat niet wat binding doet? Hoe dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik ben per ongeluk de afgelopen dagen weer aan het spelen geweest met mijn HomeAssistant, waarna ik eerst met ZwaveJS2MQTT aan de sleutel ben geweest ( en het huis weer redelijk op orde is) ben ik nu bij Zigbee2MQTT aangekomen.

Ik dacht even een Philips HUE lamp te resetten en aan te melden maar er gebeurt weinig. Ik stuur de MQTT topic zoals in de handleiding en ik houd de lamp boven de stick, maar er gebeurt weinig. Ik heb eerder een andere lamp wel op deze manier gedaan en die werkt nog steeds.

Ik gebruik overigens versie sw_version":"Zigbee2MQTT 1.16.2"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QhSUR4thnWekvy_fiI8GsJX-gGw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zB1YjwO3vizv61gUEYJC60R6.png?f=user_large

Ik heb sinds vanavond wel de webinterface aangezet, ik wist niet dat die er was maar super handig! _/-\o_

Mis ik iets waarom de Lamp niet wil resetten?

[ Voor 22% gewijzigd door raymonvdm op 06-01-2021 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
koksie schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 00:40:
Ik heb een vraag over het omzetten van End devices naar andere routers. Mijn probleem is dit: Een aantal Xiaomi PIR sensoren en raamcontacten hebben zich op mijn Osram plug geconnect. De Osram plug fungeert als router. Echter: de Osrams hebben een gaar protocol en geven dus boodschappen niet goed door (bijv: of er beweging is gesignaleerd door de PIR sensor. Da's best cruciale informatie :) ). Nu kan ik de sensoren niet even van de muur trekken en ze bij een andere router pairen. Kan ik ze ook forceren op een andere router (die letterlijk naast de Osram hangt dus geen idee waarom ze die niet nemen), bijv dmv binding? Of is dat niet wat binding doet? Hoe dan wel?
Is het niet zo dat het Zigbee protocol zelf "bepaald" wat de beste route is, en als je dit wil oplossen dat je dan eigenlijk de osram moet weghalen uit je netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
@Demo en @Septillion: Het is inmiddels gelukt!

Heb alle converters verwijderd en opnieuw toegevoegd, hier uit bleek dat ik er nog een paar miste xD.
Daarnaast gebruikte ik de verkeerde device ID, dat helpt ook niet.

Alleen doet Home Assistant er niet veel mee maar gelukkig kan ik alles uitlezen in Node RED via de event state.
Volgende stap dus om de actions in Node RED te krijgen wat ieder knop moet doen :)
Dat gaat niet werken, Xiam staan bekend om wel een vaste route te nemen (=wijzig niet vaak) maar ook dit kan zomaar gewijzigd worden, enige oplossing is dus de osram ver uit de buurt zetten of nog beter helemaal eruit...

[ Voor 60% gewijzigd door Jazsie op 06-01-2021 02:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@koksie (en @raymonvdm) Xiaomi devices staan inderdaad bekend om nogal plakkerig te zijn. Schijnbaar op Zigbee 3.0 wat minder.

Maar als het goed is kan je tegenwoordig in de UI van Zigbee2MQTT aangeven op welk device gejoint mag worden. (Heb dit nog niet gebruikt.) Join aanzetten op router waar je de sensor heen wilt en dan de PIR opnieuw laten joinen (knopje >5 sec indrukken). Als het goed is heeft hij dan als enige mogelijkheid om via de juiste router te gaan.

Optie 2 zou zijn om de Osram gewoon even uit het het stopcontact te trekken en dan opnieuw te joinen.

@Jazsie Top dat het gelukt is. Als je een ticket op Github aanmaakt zal hij vast ook toegevoegd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:45
Ik had echt compléét gemist dat z2m ondersteuning heeft voor de Hue Tap. Gisteren dus een aantal devices omgezet en nu kom ik akelig dicht bij de 30 devices dus ik ben maar even gestopt met migreren. Zojuist de slaesh stick besteld, tot die tijd maar geduldig wachten :)

Ik heb nog 12 lampen om te zetten en dan kan de Hue bridge weg. Hoewel ik nog twijfel om die te houden voor firmware updates, dat vind ik niet altijd even soepel lopen via z2m :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:32
raymonvdm schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 00:42:
Ik ben per ongeluk de afgelopen dagen weer aan het spelen geweest met mijn HomeAssistant, waarna ik eerst met ZwaveJS2MQTT aan de sleutel ben geweest ( en het huis weer redelijk op orde is) ben ik nu bij Zigbee2MQTT aangekomen.

Ik dacht even een Philips HUE lamp te resetten en aan te melden maar er gebeurt weinig. Ik stuur de MQTT topic zoals in de handleiding en ik houd de lamp boven de stick, maar er gebeurt weinig. Ik heb eerder een andere lamp wel op deze manier gedaan en die werkt nog steeds.

Ik gebruik overigens versie sw_version":"Zigbee2MQTT 1.16.2"

[Afbeelding]

Ik heb sinds vanavond wel de webinterface aangezet, ik wist niet dat die er was maar super handig! _/-\o_

Mis ik iets waarom de Lamp niet wil resetten?
Ik vind de Philips lampen tot nu toe een drama om te resetten :P ik had eentje die deed het gelukkig direct toen ik 'm uit de Hue app gooide.

Uiteindelijk werkte deze methode bij mij bij andere lampen: YouTube: How to Factory Reset Philips Hue Bulbs using a Dimmer Switch

Moet je wel een dimmer switch hebben. Maar het kan ook op andere manieren schijnt, zie: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/9290012573A.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyroq
doerakje schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:37:
[...]

Zelfde ZZH, zelfde lichting (afgelopen zaterdag ontvangen), zelfde guide gevolgd. Flashen via windows lukte voor geen meter. Uiteindelijk op een desktop met Debian Buster geprobeerd en dat verliep vlekkeloos (nadat ik de juiste USB-poort gebruikte...).
Lukt het flashen van de testfirmware (blink.bin) ook niet?
Zojuist geprobeerd om blink.bin te flashen, maar krijg nu een andere error:
code:
1
ERROR: Timeout waiting for ACK/NACK after 'Synch (0x55 0x55)'

Die krijg ik ook als ik de .hex probeer te flashen. Heel raar, want die error had ik ook voordat ik cc-tool goed geïnstalleerd/compiled kreeg (ik bleek g++ nodig te hebben ofzo? Zo ver rijkt mijn kennis niet). Ik werk op een Buster en log in met Putty, trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
spokje schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:54:
[...]

Ik vind de Philips lampen tot nu toe een drama om te resetten :P ik had eentje die deed het gelukkig direct toen ik 'm uit de Hue app gooide.

Uiteindelijk werkte deze methode bij mij bij andere lampen: YouTube: How to Factory Reset Philips Hue Bulbs using a Dimmer Switch

Moet je wel een dimmer switch hebben. Maar het kan ook op andere manieren schijnt, zie: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/9290012573A.html
Ik heb het gisteren nog een keer geprobeerd en toen werkte het ineens wel :+ Ik zag dat het ook kan via de webinterface

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kzW-Wucse72hTcOWrWsvtb_YaUQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5uACtloIPyCq5yp56wFFBCf4.png?f=fotoalbum_large

Na het scannen vind hij dan de lamp en krijg je een rood knopje om hem te factory resetten

Ik gebruik overigens een CC2531 stick en heb daar nu een deel van de devices op zitten. Stel ik zou alle devices welke nu nog op een HUE v1 bridge zitten over willen zetten, waarom zou ik dat dan willen? En welke nieuwe stick is dan toch de beste keuze. De ZZH of de slaesh’s CC2652RB stick Ik dacht zelf namelijk altijd aan de conbee II maar deze lijkt nog vermindert support te hebben.

Wanneer ik een nieuwe stick heb moet ik het pan_id overnemen van de oude stick, is dat

code:
1
2
3
4
    "network": {
        "channel": 11,
        "extended_pan_id": "0xdddddddddddddddd",
        "pan_id": 6754

[ Voor 30% gewijzigd door raymonvdm op 06-01-2021 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Septillion schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:44:
@Jazsie Top dat het gelukt is. Als je een ticket op Github aanmaakt zal hij vast ook toegevoegd worden.
Uhmzz, ja dat is een goed idee. Eens kijken of ik dat ook voor elkaar krijg.
Cyroq schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:43:
[...]

Zojuist geprobeerd om blink.bin te flashen, maar krijg nu een andere error:
code:
1
ERROR: Timeout waiting for ACK/NACK after 'Synch (0x55 0x55)'

Die krijg ik ook als ik de .hex probeer te flashen. Heel raar, want die error had ik ook voordat ik cc-tool goed geïnstalleerd/compiled kreeg (ik bleek g++ nodig te hebben ofzo? Zo ver rijkt mijn kennis niet). Ik werk op een Buster en log in met Putty, trouwens.
Staat je USB stick wel in ROM bootloader mode? Juiste com/serial poort gekozen?

Overigens ging bij mij het flashen op windows prima met python.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyroq
Jazsie schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:32:

Staat je USB stick wel in ROM bootloader mode? Juiste com/serial poort gekozen?
Hoe zie ik of ie in die mode staat? De poort zou goed moeten zijn (/dev/ttyUSB0), te zien aan
code:
1
ls -l /dev/serial/by-id

Anders ga ik het vanavond nog maar eens proberen via Windows.

[ Voor 8% gewijzigd door Cyroq op 06-01-2021 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Cyroq schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:39:
[...]
Hoe zie ik of ie in die mode staat? De poort zou goed moeten zijn (/dev/ttyUSB0), te zien aan
code:
1
ls -l /dev/serial/by-id

Anders ga ik het vanavond nog maar eens proberen via Windows.
Klopt, poort kan je zo checken inderdaad.

ROM boot loader:
- USB stick eruit (mocht ie ingestoken zijn).
- BSL knop indrukken en ingedrukt houden.
- USB stick insteken, na paar seconden (2-4 seconden) BSL knop weer loslaten.
>> Indien correct gedaan zit USB in ROM boot loader mode.

Probeer dan eerst met de blink file te flashen, dan weet je ook zeker dat het flashen goed gelukt is want de Zigbee firmware heeft geen indicatie of niks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Ik heb een vraag over het omzetten van End devices naar andere routers. Mijn probleem is dit: Een aantal Xiaomi PIR sensoren en raamcontacten hebben zich op mijn Osram plug geconnect. Nu kan ik de sensoren niet even van de muur trekken en ze bij een andere router pairen. Kan ik ze ook forceren op een andere router (die letterlijk naast de Osram hangt dus geen idee waarom ze die niet nemen), bijv dmv binding? Of is dat niet wat binding doet? Hoe dan wel?
Ik dacht ook een aantal osram pluggen als router te gebruiken, nou bij mij wil er eigenlijk niets mee verbinden. Signaal is slecht, dus helaas miskoop. Dat ze niet alles doorgeven vind ik dan wel raar, ik zou eerder verwachten dat dit door de slechte verbinding komt. Het rare is dat de pluggen zelf wel altijd goed reageren op opdrachten...

Ik zou de osrams tijdelijk uit de muur trekken, software in pair modus en vervolgens de devices opnieuw pairen.
Hoezo kun je trouwens de sensoren niet van de muur trekken? Hoe doe je dat dan als je een battery moet vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
raymonvdm schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:04:
[...]

Ik heb het gisteren nog een keer geprobeerd en toen werkte het ineens wel :+ Ik zag dat het ook kan via de webinterface

[Afbeelding]

Na het scannen vind hij dan de lamp en krijg je een rood knopje om hem te factory resetten

Ik gebruik overigens een CC2531 stick en heb daar nu een deel van de devices op zitten. Stel ik zou alle devices welke nu nog op een HUE v1 bridge zitten over willen zetten, waarom zou ik dat dan willen? En welke nieuwe stick is dan toch de beste keuze. De ZZH of de slaesh’s CC2652RB stick Ik dacht zelf namelijk altijd aan de conbee II maar deze lijkt nog vermindert support te hebben.

Wanneer ik een nieuwe stick heb moet ik het pan_id overnemen van de oude stick, is dat

code:
1
2
3
4
    "network": {
        "channel": 11,
        "extended_pan_id": "0xdddddddddddddddd",
        "pan_id": 6754
In principe kun je prima op de bridge blijven draaien, maar dan blijven je Zigbee netwerken naast elkaar draaien. Persoonlijk heb ik liever één zigbeenetwerk. En scheelt weer stroomkosten van de hue bridge (4 euro op jaarbasis ofzo 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:36
Ik ben op zoek naar Zigbee inbouw lichtknoppen (1x een enkele en 1x een dubbele). Ze moeten direct in een standaard ronde inbouwdoos passen en geen aardkabel nodig hebben.
Ik heb in het verleden Aqara inbouwknoppen gehaald; werken goed, maar inbouw is niet mogelijk dankzij de grotere achterkant.
Nu kom ik uit op deze: optie 'Only L-wire', Zigbee, klikknop (lijkt erg veel op de Aqara lichtknop).
Volgens mij is dit een nieuw product, want ik kan er erg weinig over vinden. Iemand heel toevallig ervaring met dit merk/product?
Hij zal ook nog niet bekend zijn in Zigbee2MQTT; wat heb ik nodig om de juiste informatie te verzamelen waarmee hij wel ondersteund kan worden? Bepaalde apparatuur of alleen bepaalde software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
The_Zohan schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:44:
Ik ben op zoek naar Zigbee inbouw lichtknoppen (1x een enkele en 1x een dubbele). Ze moeten direct in een standaard ronde inbouwdoos passen en geen aardkabel nodig hebben.
Ik heb in het verleden Aqara inbouwknoppen gehaald; werken goed, maar inbouw is niet mogelijk dankzij de grotere achterkant.
Nu kom ik uit op deze: optie 'Only L-wire', Zigbee, klikknop (lijkt erg veel op de Aqara lichtknop).
Volgens mij is dit een nieuw product, want ik kan er erg weinig over vinden. Iemand heel toevallig ervaring met dit merk/product?
Hij zal ook nog niet bekend zijn in Zigbee2MQTT; wat heb ik nodig om de juiste informatie te verzamelen waarmee hij wel ondersteund kan worden? Bepaalde apparatuur of alleen bepaalde software?
Volgens mij moet je dit terug kunnen halen op de website en eventueel nog in de changelog van de nieuwste releases steeds onder het kopje New supported devices

Ik zie 3 mogelijk relevante releases

TS0014 TuYa Smart light switch - 4 gang without neutral wire 1.17.0
TS0121_switch TuYa Smart light switch module (1 gang) 1.14.4
TS0004 TuYa Smart light switch - 4 gang with neutral wire 1.14.3

[ Voor 9% gewijzigd door raymonvdm op 06-01-2021 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
DjAntoon schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:36:
[...]

Ik dacht ook een aantal osram pluggen als router te gebruiken, nou bij mij wil er eigenlijk niets mee verbinden. Signaal is slecht, dus helaas miskoop. Dat ze niet alles doorgeven vind ik dan wel raar, ik zou eerder verwachten dat dit door de slechte verbinding komt. Het rare is dat de pluggen zelf wel altijd goed reageren op opdrachten...

Ik zou de osrams tijdelijk uit de muur trekken, software in pair modus en vervolgens de devices opnieuw pairen.
Hoezo kun je trouwens de sensoren niet van de muur trekken? Hoe doe je dat dan als je een battery moet vervangen?
Welke tussenstekkers zijn wel aan te raden? Ik dacht osram te kopen, om het signaal te versterken voor een Xiaomi deur contact die ik hier heb hangen, maar daar is de osram dus niet geschikt voor?

Ik zoek een tussenstekker met knop, zodat ik hem ook snel kan indrukken als dat nodig is, de tussenstekkers van ikea vallen dan al af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
raymonvdm schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:50:
[...]

Volgens mij moet je dit terug kunnen halen op de website en eventueel nog in de changelog van de nieuwste releases steeds onder het kopje New supported devices

Ik zie 3 mogelijk relevante releases

TS0014 TuYa Smart light switch - 4 gang without neutral wire 1.17.0
TS0121_switch TuYa Smart light switch module (1 gang) 1.14.4
TS0004 TuYa Smart light switch - 4 gang with neutral wire 1.14.3
Bedankt, heb idd zelf niet ver genoeg gezocht.
Ik ga deze gewoon bestellen en kijken of het direct al herkend wordt. Zo niet klinkt het als een leuk project om hem werkend te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Is er trouwens een goede Binary Sensor als tegenhanger voor een Fibaro Universal Binary Sensor, deze laatste stop nogal eens met leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
The_Zohan schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:44:
Je kan ook kiezen om voor losse module te gaan zoals deze: https://nl.aliexpress.com/item/4001178298316.html
Kan je, je bestaande schakelmateriaal houden :)

Overigens bedoel je niet aarde draad maar neutraal draad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
raymonvdm schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:04:
Is er trouwens een goede Binary Sensor als tegenhanger voor een Fibaro Universal Binary Sensor, deze laatste stop nogal eens met leven.
Uhmzz Fibaro Universal Binary Sensor is Z-wave en niet Zigbee?

Zelf nog geen Zigbee variant gezien, afhankelijk van je doel is er wellicht een alternatief...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
Jazsie schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:39:
[...]

Je kan ook kiezen om voor losse module te gaan zoals deze: https://nl.aliexpress.com/item/4001178298316.html
Kan je, je bestaande schakelmateriaal houden :)

Overigens bedoel je niet aarde draad maar neutraal draad ;)
Klopt!
Ik heb hier enkele shellies liggen maar kwam dus niet uit met de aarde neutraal draad :)
Kwam er daarbij ook achter dat er niet genoeg ruimte in de doos zat om deze erachter te stoppen. Daarom een nieuwe slimme schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:16
DjAntoon schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:36:
[...]

Dat ze niet alles doorgeven is een bekend issue, zie https://www.zigbee2mqtt.io/devices/AB3257001NJ.html

De sensors zijn bewegingsmelders en raam/deur contacten en zijn vastgeplakt met de stickers die erbij zitten. Die wil je dus niet van de muur/ het kozijn trekken. Batterij wisselen kan door het kapje eraf te wippen, daarvoor hoef je de sensor niet van de muur te halen.

Maar ik ga idd de Osram er eens uittrekken, dan de sensors re-pairen en daarna de Osrams weer terugzetten.
Dacuuu schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:53:
[...]

Welke tussenstekkers zijn wel aan te raden? Ik dacht osram te kopen, om het signaal te versterken voor een Xiaomi deur contact die ik hier heb hangen, maar daar is de osram dus niet geschikt voor?

Ik zoek een tussenstekker met knop, zodat ik hem ook snel kan indrukken als dat nodig is, de tussenstekkers van ikea vallen dan al af.
Ik gebruik idd de Ikea stekkers, zijn prima, stabiel, goede routers en goed bereik. Maar helaas...idd geen knop. Nu gebruik ik de knop amper, want ze zitten achter de bank met een schemerlampje eraan. Maar ik kan me goed voorstellen dat een knop erop wel handig is. Staat hier https://www.zigbee2mqtt.i...on/supported_devices.html niet iets bij? Bijv https://www.zigbee2mqtt.io/devices/100.425.90.html of toch van Osram https://www.zigbee2mqtt.io/devices/AC10691.html (waar niet bijstaat dat deze messages opslokt maar of ie echt anders werkt dan de grijze, geen idee).

[ Voor 30% gewijzigd door koksie op 06-01-2021 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Jazsie schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:40:
[...]

Uhmzz Fibaro Universal Binary Sensor is Z-wave en niet Zigbee?

Zelf nog geen Zigbee variant gezien, afhankelijk van je doel is er wellicht een alternatief...
Inderdaad, ik heb er twee actief in mijn Z-Wave netwerk hangen en die heb ik beide zojuist gepowerflipped en nu doen ze het weer even, maar de vraag is voor hoelang en waarom gaat het stuk?

Alternatief mag iets zijn in de vorm van

- ESPeasy NodeMCU met een puls tel poort voor de watermeter, een input voor de deurbel, 1-Wire input voor temperatuur sensoren. En RGB sturing voor het ledje in de deurbel

- Shelly Uni

- Wago PLC (maar die gaat waarschijnlijk een short press missen)

- Zigbee Deursensor waarbij de magneetschakelaar vervangen wordt door de drukknop

- iets anders 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Ah, weer wat bij geleerd.
koksie schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:49:
[...]

De sensors zijn bewegingsmelders en raam/deur contacten en zijn vastgeplakt met de stickers die erbij zitten. Die wil je dus niet van de muur/ het kozijn trekken. Batterij wisselen kan door het kapje eraf te wippen, daarvoor hoef je de sensor niet van de muur te halen.

Ik gebruik idd de Ikea stekkers, zijn prima, stabiel, goede routers en goed bereik.
Als je het kapje eraf wipt, dan heb je de hele sensor in je hand. Pak hem vast bij de battery en loop er mee naar je router, pin erin en pairen. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gebruiker_brink
  • Niet online
Dacuuu schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:53:
[...]

Ik heb al 8 van deze in gebruik en bevallen erg goed: BlitzWolf BW-SHP13
De reden dat ik deze heb zijn:
  • Goede prijs
  • Redelijk compact
  • 16A 3680W
  • Energiemeter
  • Met knop
  • Zonder veel led licht
  • Zigbee 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
raymonvdm schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:15:
[...]

- Zigbee Deursensor waarbij de magneetschakelaar vervangen wordt door de drukknop

- iets anders 8)
Ik gebruik de xiaomi zigbee deurcontacten op meerdere plaatsen met losse schakelaars, werkt perfect en kost niet veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
gebruiker_brink schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:18:
[...]

• Goede prijs
  • Redelijk compact
  • 16A 3680W
  • Energiemeter
  • Met knop
  • Zonder veel led licht
  • Zigbee 3
Ik heb deze ook op mijn lijstje staan als alternatief. Voor nu heb ik een paar muller led lampen gekocht voornamelijk voor de router functie, verbazing wekkend wat voor een link kwaliteit ik daarmee haal. De bedoeling is dat deze (of iets anders) CC2531 routers gaan vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
raymonvdm schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:15:
[...]

Inderdaad, ik heb er twee actief in mijn Z-Wave netwerk hangen en die heb ik beide zojuist gepowerflipped en nu doen ze het weer even, maar de vraag is voor hoelang en waarom gaat het stuk?

- ESPeasy NodeMCU met een puls tel poort voor de watermeter, een input voor de deurbel, 1-Wire input voor temperatuur sensoren. En RGB sturing voor het ledje in de deurbel

- Shelly Uni

- Wago PLC (maar die gaat waarschijnlijk een short press missen)

- iets anders 8)
Verschillende doelen heb je dus.
Zelf ook op zoek naar een puls tel poort voor de watermeter, liefst op Zigbee maar of dat haalbaar is...
Idem voor 1-wire input, ook nog niet tegen gekomen.

Persoonlijk wil ik liefst alles Zigbee, gaat een klus worden...
gebruiker_brink schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:18:
[...]
  • Goede prijs
  • Redelijk compact
  • 16A 3680W
  • Energiemeter
  • Met knop
  • Zonder veel led licht
  • Zigbee 3
Heb ik 2 stuks van maar ben ik geen fan van, ze spammen het Zigbee netwerk omdat ze enkel polling ondersteunen en geen reporting. Daarnaast is de stroom meting niet bepaald nauwkeurig.

Deze gaan dus de verkoop in.
DjAntoon schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:23:
[...]

Ik heb deze ook op mijn lijstje staan als alternatief. Voor nu heb ik een paar muller led lampen gekocht voornamelijk voor de router functie, verbazing wekkend wat voor een link kwaliteit ik daarmee haal. De bedoeling is dat deze (of iets anders) CC2531 routers gaan vervangen.
Zie mijn reactie hier boven ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Ik heb voor nu een Shelly Uni en Shelly 1 besteld, mag ik hier eigenlijk niet zeggen omdat het een Zigbee topic is natuurlijk O-)

Kwam deze ook nog tegen in het proces, een portable deurbel via Wifi, handig voor in de tuin. Het ging mij meer om de voeding omdat ik dezelfde bel lijk te hebben maar in mijn geval voed ik hem met 9v DC (en die wil ik vervangen voor 12v/3A DC omdat ik 3 bellen parallel heb staan)

Maar officieel hoort er volgens mij 8vAC in te gaan (al kun je hem ook voeden met batterijen) en staat er op de bel zelf helemaal niks

[ Voor 69% gewijzigd door raymonvdm op 06-01-2021 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruiker_brink
  • Niet online
Jazsie schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:09:
[...]
Heb ik 2 stuks van maar ben ik geen fan van, ze spammen het Zigbee netwerk omdat ze enkel polling ondersteunen en geen reporting. Daarnaast is de stroom meting niet bepaald nauwkeurig.
[...]
Als je een oudere versie van Zigbee2mqtt gebruikt moet je wel deze device specifieke regel toevoegen aan de configuration.yaml bij elk device.
code:
1
measurement_poll_interval: 60

Tegenwoordig staat deze wel standaard op 60 maar eerder zorgde dit voor een overload aan berichten op het netwerk inderdaad.

Over de nauwkeurigheid heb ik inderdaad wel gelezen dat hier een verschil in kan zitten.
Voor mijn scenario's hoeft dit ook niet geijkt te zijn. Ik weet niet of dit bij vergelijkbare stekkers beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Jazsie schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:09:
[...]

Deze gaan dus de verkoop in.
Terug bij af, waarom is het zo moeilijk om goede types te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
DjAntoon schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:09:
[...]

Zal de Xiaomi ZNCZ04LM wat zijn?

Heeft een knop, meet stroom. Maar zou die ook goed andere devices routeren?
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/ZNCZ04LM.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Septillion schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:44:

Maar als het goed is kan je tegenwoordig in de UI van Zigbee2MQTT aangeven op welk device gejoint mag worden. (Heb dit nog niet gebruikt.) Join aanzetten op router waar je de sensor heen wilt en dan de PIR opnieuw laten joinen (knopje >5 sec indrukken). Als het goed is heeft hij dan als enige mogelijkheid om via de juiste router te gaan.
Volgens mij is de eigenschap van een zigbee netwerk dat devices hun eigen weg zoekt. Dus een device eenmaal via een bepaalde router wil niet zeggen dat het device op deze router blijft hangen. Het is een dynamisch netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
gebruiker_brink schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:19:
[...]
Als je een oudere versie van Zigbee2mqtt gebruikt moet je wel deze device specifieke regel toevoegen aan de configuration.yaml bij elk device.
code:
1
measurement_poll_interval: 60

Tegenwoordig staat deze wel standaard op 60 maar eerder zorgde dit voor een overload aan berichten op het netwerk inderdaad.

Over de nauwkeurigheid heb ik inderdaad wel gelezen dat hier een verschil in kan zitten.
Voor mijn scenario's hoeft dit ook niet geijkt te zijn. Ik weet niet of dit bij vergelijkbare stekkers beter is.
Klopt, echter werkt dat voor mijn toepassing niet (actie zodra apparaat aan gaat komt dan "te laat").
Wel jammer want verder prima ding.
DjAntoon schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:09:
[...]
Dat hoef niet perse, ligt eraan wat je doel is.
Zoals @Verwijderd zegt kan je de interval op 60sec zetten bijv. Dat is al heel wat meer minder spam dan de standaard 10sec.

Ja de waardes komen later aan, echter als dat geen probleem is dan is het een prima ding.
Voor stroom meten zou ik het sowieso niet gebruiken daar deze helaas toch wel wat afwijkt.
Dacuuu schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:54:
[...]
Zal de Xiaomi ZNCZ04LM wat zijn?

Heeft een knop, meet stroom. Maar zou die ook goed andere devices routeren?
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/ZNCZ04LM.html
Deze heb ik ook draaien, stukken nauwkeuriger dan de BlitzWolf BW-SHP13 maar kost ook gelijk 2x zo veel. En deze doet gewoon reporting ipv polling :).

Deze heeft tot nu toe de voorkeur als je kijkt naar kwaliteit/prijs verhouding en mits je voldoende hebt aan 10A / 2300 watt aansluit vermogen.

Als ik mijn netwerk map mag geloven doet deze prima routeren.
jobr schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 18:47:
[...]
Volgens mij is de eigenschap van een zigbee netwerk dat devices hun eigen weg zoekt. Dus een device eenmaal via een bepaalde router wil niet zeggen dat het device op deze router blijft hangen. Het is een dynamisch netwerk.
Correct, hier ook de Aqara sensor van route zien wisselen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

De Aquara is ca €15 en doet max 10A, de Blitzwolf is ca €10 en doet 16A.

De Aquara lijkt stukkie groter te zijn, dus dan passen er mogelijk geen 2 naast elkaar.
Voor een wasmachine of droger lijkt me het geen ramp als de meting minder nauwkeurig is toch? Ervan uitgaande dat je doel is om te weten of die aanstaat en/of klaar is met de was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Mars Warrior schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:07:

De Aquara lijkt stukkie groter te zijn, dus dan passen er mogelijk geen 2 naast elkaar.
Voor een wasmachine of droger lijkt me het geen ramp als de meting minder nauwkeurig is toch? Ervan uitgaande dat je doel is om te weten of die aanstaat en/of klaar is met de was...
Geen ervaring met de Aqara variant, de Xiaomi Mi Smart Plug is inderdaad wel wat groter (en duurder zo te lezen).

Ik wil graag ook weten wat mijn wasmachine verbruik, liefst natuurlijk met correcte data.

Voor aan/uit status is dat minder van belang mits je ook kan leven met de vertraging die oploopt door de interval ipv reporting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@jobr Klopt, maar lees even terug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
Mars Warrior schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:07:

Ik heb ervaring met die Blitzwolf; Zigbee signaal is echt super, het halve netwerk kiest die apparaten als router. Verder werkt het gewoon zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jilvoos
The_Zohan schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:51:
[...]

Ik heb ervaring met die Blitzwolf; Zigbee signaal is echt super, het halve netwerk kiest die apparaten als router. Verder werkt het gewoon zoals het hoort.
Heb er gelijk één besteld voor de wasmachine.

Nu ben ik nog opzoek naar iets vergelijkbaars voor mijn oven/kookplaat combo met een perilex stekker. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
The_Zohan schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:51:
[...]
Zoals eerder vermeld prima ding, alleen helaas dat het geen reporting ondersteund en dus het Zigbee netwerk spamt door polling. Daarnaast is de stroommeting niet nauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Jilvoos schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:12:
[...]

Heb er gelijk één besteld voor de wasmachine.

Nu ben ik nog opzoek naar iets vergelijkbaars voor mijn oven/kookplaat combo met een perilex stekker. Iemand een idee?
Vrees dat je hiervoor moet gaan knutselen. Perilex stekker is 3 fasen bij gebruik van krachtstroom.

Verschilt per kookplaat/oven, kan ook gewoon 2x groepen zijn. In dat geval zou je dus met 2x smart stekkers wegkomen maar het blijft een zelfbouw oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Jazsie schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:09:
Zoals eerder vermeld prima ding, alleen helaas dat het geen reporting ondersteund en dus het Zigbee netwerk spamt door polling.
Wat bedoel je daarmee?
Daarnaast is de stroommeting niet nauwkeurig.
Ik heb die van Blitzwolf zelf sinds deze week 3 in gebruik en in welk opzicht is de stroommeting niet nauwkeurig? Gebruik het overigens wel met de Conbee II stick.

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 07-01-2021 13:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

rens-br schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:17:
[...]
Wat bedoel je daarmee?
[...]
Ik heb die van Blitzwolf zelf sinds deze week 3 in gebruik en in welk opzicht is de stroommeting niet nauwkeurig?
Ff hier lezen dan: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/5137

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Both
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-09 11:04
Ha allen!

Al een poosje mezelf aan t verleiden om met wat smart home stuffies aan de slag te gaan. Ben geen IT leek maar zeker geen pro.

Ik merk dat het behoorlijk overwhelming is om in te stappen. Vind het meeste wel bij elkaar maar is iemand toevallig ooit eens een complete guide tegen gekomen?

Ik wil gaan draaien
Rasp. Pi 4 met home assistant. Nu zoek ik alleen nog een goede cc2231 USB, iemand daar een goede tip voor voor een fatsoenlijk bedrag?

Als ik in het verkeerde topic zit hoor ik het ook graag :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
rens-br schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:17:
[...]
Wat bedoel je daarmee?
[...]
Ik heb die van Blitzwolf zelf sinds deze week 3 in gebruik en in welk opzicht is de stroommeting niet nauwkeurig? Gebruik het overigens wel met de Conbee II stick.
Stekker geeft niet door wanneer een status veranderd, in plaats daarvan moet de status opgevraagd worden, deze was standaard 10 seconden en bij de nieuwere versie 60 seconden (kan je overigens aanpassen in de configuratie).
Dus ongeacht of de status is veranderd of niet, op die intervallen komen de waarden door.
Ofwel het zorgt voor extra belasting op het Zigbee netwerk. Vooral als je dus meerdere van die stekkers hebt ;).

Maar dit betekent dus ook dat je vertraging hebt, heb je een actie die gebaseerd is dat een apparaat is ingeschakeld dan heb je dus een vertraging max 60 seconden (of 10 seconden afhankelijk van de ingestelde interval). Dit kan dus ook nadelig zijn

Met stroommeting bedoel ik dus dat hij zegt dat je apparaat 1000 watt verbruikt terwijl het in het echt maar 900 watt is. Of andersom, zegt dat het 900 watt verbruikt terwijl het in het echt 1000 watt is.
Niet nauwkeurig dus...

Nu is er geen enkel 100% nauwkeurig maar deze staat bekend voor een toch wel grote afwijking vergleken met andere smart plugs.
Marc Both schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 22:41:
Ha allen!

Al een poosje mezelf aan t verleiden om met wat smart home stuffies aan de slag te gaan. Ben geen IT leek maar zeker geen pro.

Ik merk dat het behoorlijk overwhelming is om in te stappen. Vind het meeste wel bij elkaar maar is iemand toevallig ooit eens een complete guide tegen gekomen?

Ik wil gaan draaien
Rasp. Pi 4 met home assistant. Nu zoek ik alleen nog een goede cc2231 USB, iemand daar een goede tip voor voor een fatsoenlijk bedrag?

CC2231 stick zou ik niet nemen, die gaat niet werken. Je moet dan een CC2531 nemen (zou dan met externe antenna nemen)
Goedkoopste is zelf bestellen vanuit China. Wel beetje geduld hebben ;).

Eventueel kan je makkelijk eentje kopen vanuit het vraag/aanbod forum. Staan ze al voor 10-12 eur compleet geflasht voor je.

Persoonlijk zou ik het gelijk goed aanpakken en dus voor een ZZH! of slaesh’s stick gaan.
Is wat duurder maar kan je zeggen dat je dan wel gelijk goed begint.
Zelf ook de CC2531 gehad en merk toch dat het allemaal wat soepeler gaat met pairen met de ZZH! stick en stabieler Zigbee netwerk.

Indien je de CC2531 vanuit China haalt met een flasher, en je dus zelf doet flashen dan kan je deze stick later weer gebruiken als repeater/versterker. Zo heb ik het ook gedaan.

We dwalen beetje af, back ontopic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Marc Both schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 22:41:
Ha allen!

Ik wil gaan draaien

Ik heb mijn recentste CC2531 stick bij collega tweaker Trekvogel besteld: V&A aangeboden: CC2531 Zigbee USB stick (zigbee2mqtt) met antenne met externe antenne werkt prima hier. Kost weinig en is stukken sneller dan op verzending uit China wachten. Mocht het zo goed bevallen dat je veel meer dan 20 zigbee apparaten gaat gebruiken kun je altijd nog uitgebreidere stick kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spokje
synoniem schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:13:
[...]

Ik heb mijn recentste CC2531 stick bij collega tweaker Trekvogel besteld: V&A aangeboden: CC2531 Zigbee USB stick (zigbee2mqtt) met antenne met externe antenne werkt prima hier. Kost weinig en is stukken sneller dan op verzending uit China wachten. Mocht het zo goed bevallen dat je veel meer dan 20 zigbee apparaten gaat gebruiken kun je altijd nog uitgebreidere stick kopen.
Oftewel, bestel voor een paar tientjes een ZZH of iets wat erop lijkt, want dit spul is zo verslavend dat je binnen een jaar aan 20 devices zit ;-) het begint met een paar lampjes...het 'probleem' van Home Assistant is dat je dan ook sensoren enzo wilt omdat je ineens ook al die cheape meuk uit China eraan kunt koppelen :9 . En dan is 20 ineens wel heel beperkend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Both
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-09 11:04
Hartelijk dank voor jullie reacties. Wordt gewaardeerd!

Hebben jullie tips voor een goed betaalbare ZZH stick? Wel liefst uit NL, dan kan ik snel nog gaan spelen :-D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Marc Both schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:24:

Hebben jullie tips voor een goed betaalbare ZZH stick? Wel liefst uit NL, dan kan ik snel nog gaan spelen :-D
Zzh! Komt uit Engeland, dus daar bestellen via Tindie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fleshi
Mars Warrior schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:41:
[...]

Zzh! Komt uit Engeland, dus daar bestellen via Tindie.
Kies wel voor een andere verzendmethode dan PostNL is wel duurder maar je hebt de stick wel sneller in huis :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hahu45
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-08 15:21
Marc Both schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:24:

Ik heb de slae.sh stick hier besteld. Met type 2 antenne en geen 'pin-headers' prijs is excl verzending via DHL vanuit Duitsland en excl btw. Samen net onder de €40.
Pagina: 1 ... 42 ... 68 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!

Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.