Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 68 Laatste
Acties:
  • 480.256 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 07:40
daxy schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 20:15:
Ik kreeg net bericht dat de zzh! weer beschikbaar is!
https://www.tindie.com/pr...r-multiprotocol-rf-stick/

Let op, er komt nog €10,74 verzendkosten bij. Ik heb m besteld, ik ben benieuwd!
te laat :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:18
Ik heb gelukkig wel een zig-a-zig-ah! (CC2652 Stick) kunnen bemachtigen afgelopen zaterdag avond.
Er kwam een mailtje dat hij weer op voorraad was en direct besteld :)

Ik heb nu een CC2531 en deze is gekoppeld aan Domoticz met de Zigbee2MQTT Domoticz plugin.

Nu weet ik dat ik alles moet "repairen" maar ik wil graag de historie van temperatuur sensoren e.d. in Domoticz behouden. Wat is de juiste manier om dit te doen?
Zat er aan te denken om alle data weg te gooien en in de configuration.yaml de user friendly names te behouden. Dat is namelijk de naam waarmee hij in Domoticz terug komt.
Hierna de devices opnieuw pairen met de nieuwe stick waarna ze automatisch met de juiste naam terug komen.

Gaat dit werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:59
Flappie schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:54:
Ik heb gelukkig wel een zig-a-zig-ah! (CC2652 Stick) kunnen bemachtigen afgelopen zaterdag avond.

Ik heb nu een CC2531 en deze is gekoppeld aan Domoticz met de Zigbee2MQTT Domoticz plugin.

Nu weet ik dat ik alles moet "repairen" maar ik wil graag de historie van temperatuur sensoren e.d. in Domoticz behouden. Wat is de juiste manier om dit te doen?
Zat er aan te denken om alle data weg te gooien en in de configuration.yaml de user friendly names te behouden. Dat is namelijk de naam waarmee hij in Domoticz terug komt.
Hierna de devices opnieuw pairen met de nieuwe stick waarna ze automatisch met de juiste naam terug komen.

Gaat dit werken?
Zolang je je friendly name gebruikt dan zou het goed moeten gaan. Die blijft namelijk gewoon hetzelfde. Ik heb vaak genoeg devices uit de database.db gegooid en opnieuw gepaired en nooit problemen met namen binnen Home-Assistant gehad.

Ik krijg hem ook binnenkort binnen en ik denk er aan om deze volgorde aan te houden:
  • Home-Assistant en zigbee2mqtt stoppen
  • Network Key en Pan-Id aanpassen
  • database.db helemaal weggooien (na backup)
  • Zigbee2mqtt starten
  • Alles re-pairen
  • Home-Assistant starten

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Flappie schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:54:

Gaat dit werken?
Mocht het niet goed gaan dan kun je de oude devices replacen met de nieuwe en blijft historie ook bewaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:04
Rubke schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 20:45:
kun je een CC2531 stick ook tijdelijk op een andere machine koppelen, om bijv devices te pairen? en dan weer terug plaatsen op de orginele plek? m.a.w. wordt de config op de chip opgeslagen? of alleen in de devices.yaml?

ik heb namelijk 2 devices die ik niet zo makkelijk van de muur krijg om te pairen kortbij de stick. zou wel even een rpi kunnen nemen en die in de buurt kunnen brengen....
Ik heb hier niets verplaatst met koppelen, dicht bij de coördinator begonnen, paar lampen toegevoegd en zo naar “buiten” gewerkt. Heb een heel aantal devices (letterlijk buiten, in de tuin) die nooit direct verbonden zijn geweest met de coördinator voor zo ver ik weet. Daar is de afstand te groot voor. Netwerk vangt dat echter prima op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19-09 15:15
Zo de icasa van amazon is terug. Ik heb nu een 2e handsje van @rens-br en deze werkt wel.

Ik krijg echter geen melding uit de dimmer naar domoticz toe als ik de lamp met de hand bedien dus met een schakelaar op de dimmer. De status in domoticz loopt dus niet in sync met de werkelijkheid.

Kan ik daar nog iets aan doen, of werkt dat altijd zo bij icasa zigbee dim modules? Het hoogste doel was namelijk om te kijken of ik mijn slecht functionerende z wave netwerk kan omzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daxy
DjAntoon schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:20:
Zo de icasa van amazon is terug. Ik heb nu een 2e handsje van @rens-br en deze werkt wel.

Ik krijg echter geen melding uit de dimmer naar domoticz toe als ik de lamp met de hand bedien dus met een schakelaar op de dimmer. De status in domoticz loopt dus niet in sync met de werkelijkheid.

Kan ik daar nog iets aan doen, of werkt dat altijd zo bij icasa zigbee dim modules? Het hoogste doel was namelijk om te kijken of ik mijn slecht functionerende z wave netwerk kan omzetten.
Ik heb zelf geen dimmer oid, maar kan je dit niet oplossen met de Report functie in z2m?
https://www.zigbee2mqtt.io/information/report.html

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
@daxy Morgen eens proberen. Dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Meer mensen met netwerkproblemen? Ben benieuwd of het door de hitte komt.

De bestelde vervangende adapter zal wel in een bos bij Luik liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 14:24
@Saturnus Wat voor netwerk problemen?

Mijn z2m draaide nog prima echter wou ik een device toevoegen maar moest weer een replug doen van de usb. Wellicht moet ik dit gewoon wekelijks inplannen aangezien ze hier mogelijk niet eens een oplossing voor kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
BurnerT schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:39:
@Saturnus Wat voor netwerk problemen?

Mijn z2m draaide nog prima echter wou ik een device toevoegen maar moest weer een replug doen van de usb. Wellicht moet ik dit gewoon wekelijks inplannen aangezien ze hier mogelijk niet eens een oplossing voor kunnen maken.
Zonder iets aangepast te hebben was het bereikgetal (wat dat ook mag voorstellen) tussen coördinator en de drie routers nul. Geen uitgebreide test gedaan maar leek er op dat er geen data meer van end nodes binnen kwam. Het was altijd al belabberd, maar werkte het 'net.' Nu de antenne anders gehangen en het gaat weer iets beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 14:24
@Saturnus Bij mij lijken de verbindingen vrij stabiel Maar dat komt denk ik doordat ik een CC1352 heb en die heeft geen antenne. Voorheen met de cc2531 had ik beduidend slechtere signaal sterktes. (ookal had deze een antenne)

Een screenshot maken van men network map gaat hem niet worden aangezien die zo gigantisch aan het worden is xD

[ Voor 4% gewijzigd door BurnerT op 24-06-2020 20:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
daxy schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 22:22:
[...]

Ik heb zelf geen dimmer oid, maar kan je dit niet oplossen met de Report functie in z2m?
https://www.zigbee2mqtt.io/information/report.html
Dit lijkt vooralsnog prima te werken. De icasa status word netjes in domoticz over genomen. Dank voor de hint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Vandaag is de Blitzwolf BW-SHP13 aangekomen. Lijkt het zeer goed te doen als router, maar dat moet ook wel aangezien OSRAM Smart+ mijn vergelijkings materiaal is... Volledige support is er echter nog niet. https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/3812

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
Saturnus schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:30:
Vandaag is de Blitzwolf BW-SHP13 aangekomen. Lijkt het zeer goed te doen als router, maar dat moet ook wel aangezien OSRAM Smart+ mijn vergelijkings materiaal is... Volledige support is er echter nog niet. https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/3812
Dat is snel zeg! Wanneer is die van jou verstuurd? (weet ik hoe lang ik nog moet wachten)

<on topic>
Je zou natuurlijk het volgende kunnen proberen:
Zoek TS0121 in devices.js en verander dit:
code:
1
2
        fromZigbee: [fz.on_off],  # Oud
        fromZigbee: [fz.on_off, fz.metering_power], # Nieuw

# Oud moet natuurlijk weg en # Nieuw wordt het 😀
Ik weet alleen niet wat dit voor de andere/echte TS0121 doet, maar die heb ik toch niet :X

[ Voor 5% gewijzigd door daxy op 26-06-2020 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
daxy schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:03:
[...]

Dat is snel zeg! Wanneer is die van jou verstuurd? (weet ik hoe lang ik nog moet wachten)

<on topic>
Je zou natuurlijk het volgende kunnen proberen:
Zoek TS0121 in devices.js en verander dit:
code:
1
2
        fromZigbee: [fz.on_off],  # Oud
        fromZigbee: [fz.on_off, fz.metering_power], # Nieuw

# Oud moet natuurlijk weg en # Nieuw wordt het 😀
Ik weet alleen niet wat dit voor de andere/echte TS0121 doet, maar die heb ik toch niet :X
Verstuurd op de 16e.

De wijziging lijkt geen verandering te brengen.
code:
1
No converter available for 'TS0121' with cluster 'genBasic' and type 'attributeReport' and data '{"65506":30,"appVersion":64}'

Edit: misschien ook wel, moet het even uitzoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Saturnus op 26-06-2020 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
Saturnus schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:20:
[...]

Verstuurd op de 16e.

De wijziging lijkt geen verandering te brengen.
code:
1
No converter available for 'TS0121' with cluster 'genBasic' and type 'attributeReport' and data '{"65506":30,"appVersion":64}'
0k denk dat je deze file moet aanpassen:
./node_modules/zigbee-herdsman-converters/converters/fromZigbee.js
Zoek naar metering_power en pas hem aan naar dit (gokje 😀):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
    metering_power_TS0121: {
        /**
         * When using this converter also add the following to the configure method of the device:
         * await readMeteringPowerConverterAttributes(endpoint);
         */
        cluster: 'genBasic', #Adjusted this line
        type: ['attributeReport', 'readResponse'],
        convert: (model, msg, publish, options, meta) => {
            const payload = {};
            const multiplier = msg.endpoint.getClusterAttributeValue('seMetering', 'multiplier');
            const divisor = msg.endpoint.getClusterAttributeValue('seMetering', 'divisor');
            const factor = multiplier && divisor ? multiplier / divisor : null;

if (msg.data.hasOwnProperty('instantaneousDemand')) {
                let power = msg.data['instantaneousDemand'];
                if (factor != null) {
                    power = (power * factor) * 1000; // kWh to Watt
                }
                payload.power = precisionRound(power, 2);
            }

if (factor != null && (msg.data.hasOwnProperty('currentSummDelivered') ||
                msg.data.hasOwnProperty('currentSummReceived'))) {
                let energy = 0;
                if (msg.data.hasOwnProperty('currentSummDelivered')) {
                    const data = msg.data['currentSummDelivered'];
                    const value = (parseInt(data[0]) << 32) + parseInt(data[1]);
                    energy += value * factor;
                }
                if (msg.data.hasOwnProperty('currentSummReceived')) {
                    const data = msg.data['currentSummReceived'];
                    energy -= value * factor;
                }
                payload.energy = precisionRound(energy, 2);
            }

return payload;
        },
    },

Vervolgens kan je devices.js weer aanpassen de regel waar je net "fz.metering_power" hebt neergezet nu fz.metering_power_TS0121 neerzetten. Geen idee of het werkt though 😀 Zorg wel voor een backupje natuurlijk.

[ Voor 0% gewijzigd door daxy op 26-06-2020 12:40 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
daxy schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:34:
[...]

0k denk dat je deze file moet aanpassen:
./node_modules/zigbee-herdsman-converters/converters/fromZigbee.js
Zoek naar metering_power en pas hem aan naar dit (gokje 😀):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
    metering_power_TS0121: {
        /**
         * When using this converter also add the following to the configure method of the device:
         */
        cluster: 'genBasic', #Adjusted this line
        type: ['attributeReport', 'readResponse'],
        convert: (model, msg, publish, options, meta) => {
            const payload = {};
            const multiplier = msg.endpoint.getClusterAttributeValue('seMetering', 'multiplier');
            const divisor = msg.endpoint.getClusterAttributeValue('seMetering', 'divisor');
            const factor = multiplier && divisor ? multiplier / divisor : null;

if (msg.data.hasOwnProperty('instantaneousDemand')) {
                let power = msg.data['instantaneousDemand'];
                if (factor != null) {
                    power = (power * factor) * 1000; // kWh to Watt
                }
                payload.power = precisionRound(power, 2);
            }

if (factor != null && (msg.data.hasOwnProperty('currentSummDelivered') ||
                msg.data.hasOwnProperty('currentSummReceived'))) {
                let energy = 0;
                if (msg.data.hasOwnProperty('currentSummDelivered')) {
                    const data = msg.data['currentSummDelivered'];
                    energy += value * factor;
                }
                if (msg.data.hasOwnProperty('currentSummReceived')) {
                    const data = msg.data['currentSummReceived'];
                    energy -= value * factor;
                }
                payload.energy = precisionRound(energy, 2);
            }

return payload;
        },
    },

Vervolgens kan je devices.js weer aanpassen de regel waar je net "fz.metering_power" hebt neergezet nu fz.metering_power_TS0121 neerzetten. Geen idee of het werkt though 😀 Zorg wel voor een backupje natuurlijk.
Thanks.
Mogelijk werkt je eerdere suggestie toch wel, het geeft:
code:
1
2
3

Received Zigbee message from '0x...', type 'attributeReport', cluster 'seMetering', data '{"currentSummDelivered":[0,7]}' from endpoint 1 with groupID 0

Dit getal is aan het oplopen. 8->18 in 7 minuten = 85 per uur. 85 decawatt moet het dan zijn want er hangt een aircondition van ~900 watt aan.

Dan gaat de missende converter wellicht over andere data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francisp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 08:55
Ik ben er zes verwachtend ( Blitzwolf BW-SHP13 ) Zal wel snel ondersteund worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
@daxy
Heb inmiddels door die ander Tuya's gezien dat ze voor de genBasic en attributeReport de fz.ignore_basic_report inzetten. Blijkbaar onnodige informatie.

Energie-informatie gaat nog niet de MQTT op.

In dat blok voor metering_power staat
Dus heb nu al veel van die "await readMeteringPowerConverterAttributes(endpoint)" blokken uit voorbeelden geprobeerd maar allen geven errors. Bijvoorbeeld:
code:
1
"Failed to configure 'ac', attempt 3 (Error: Read 0x..../1 seMetering(["multiplier","divisor"], {"timeout":10000,"disableResponse":false,"disableDefaultResponse":true,"direction":0,"srcEndpoint":null,"reservedBits":0,"manufacturerCode":null,"transactionSequenceNumber":null}) failed (Error: Status 'UNSUPPORTED_ATTRIBUTE')"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:55
Heb de zig-a-zig-ah! binnen. Gisteravond en vanochtend mee bezig geweest.
Het bereik lijkt, voor sommige beter (sensoren die eerst eigenlijk niet meer werkte hebben nu wel ongeveer elk uur bereik), en voor sommige veel slechter. In dezelfde kamer met lq van 30-40 ipv met de CC2531 in de 60.

Ook krijg ik 1 innr lamp niet meer gepaired. En een andere group van innr's is wel gepaired maar reageert zeer slecht.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 19:46

BushWhacker

developer

Kodess schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 13:38:
Heb de zig-a-zig-ah! binnen. Gisteravond en vanochtend mee bezig geweest.
Het bereik lijkt, voor sommige beter (sensoren die eerst eigenlijk niet meer werkte hebben nu wel ongeveer elk uur bereik), en voor sommige veel slechter. In dezelfde kamer met lq van 30-40 ipv met de CC2531 in de 60.

Ook krijg ik 1 innr lamp niet meer gepaired. En een andere group van innr's is wel gepaired maar reageert zeer slecht.
Ik heb dezelfde ervaring.
IKEA E14 tradfri wil niet connecten.
Is wel gepaired vlakbij de zzh, maar verderop in huis wil hij niet verbinden.
Aqara motion die ernaast hangt werkt wel.

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Iemand een idee of er CO2 zigbee sensoren zijn (liefst ondersteund door z2mqtt)? Ik zie wel smoke, CO, temperature, etc, maar geen CO2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daxy
mark-k schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:31:
Iemand een idee of er CO2 zigbee sensoren zijn (liefst ondersteund door z2mqtt)? Ik zie wel smoke, CO, temperature, etc, maar geen CO2.
Ik heb ze niet kunnen vinden. De enige die ik ken zijn de Netamo (WiFi) en MCO HOME (Z-Wave), beide Eur 140 of meer. Ik heb er daarom zelf maar een gemaakt met een NodeMCU en CO2 censor, nog geen Eur 30 p/s (zie https://gadget-freakz.com...sed-on-the-mh-z19-sensor/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:11
Van de week met noodweer grote stroomstoring thuis gehad, dus alles er uit

Nu blijkt een CC2531 stick (die als router werkt) niet meer te resetten (hij knippert heel snel rood nu). Als ik de reste knop ingedrukt houd, dan blijft hij snel roodknipperen, maar dat is het dan ook. Oftewel, hij probeert te connecten, maar blijkbaar lukt dat niet. mijn join staat aan.
Andere routers in huis werken zonder problemen na de storing.

Wat doe ik fout?
Ding ligt nu bij de coordinator, al tig keer unplugged geweest, Z2M in Home Assistant opniew gestart enz.

[ Voor 32% gewijzigd door maartend op 29-06-2020 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francisp
Eens opnieuw flashen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 20:11
Was ik al bang voor. Kan zelf nog niet zelf flashen, heb wel een Pi, dus maar eens kijken hoe en wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DT87
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-09 14:46
BushWhacker schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 19:36:
[...]

Ik heb dezelfde ervaring.
IKEA E14 tradfri wil niet connecten.
Is wel gepaired vlakbij de zzh, maar verderop in huis wil hij niet verbinden.
Aqara motion die ernaast hangt werkt wel.
Klinkt bekend. Krijg uiteindelijk alles wel gepaird maar een aantal lampen reageert heel slecht. Bijv HUE GU10 spotjes, 4 naast elkaar waarvan er soms een of 2 niet of veel later reageren. Idem voor een hanglamp met 4 Tradfri E27 lampen. Soms reageren ze overigens wel direct, het is nog een beetje hit or miss...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
Ik heb een Icasa van @rens-br gekocht. Werkt prima, en met de report functie (Thanks @daxy ) doet deze wat ie moet doen.

Helaas had ik gehoopt dat deze ook uitstekend als router zou functioneren, maar helaas er wil niks mee connecten, ik heb er al een paar Xiaomi devices tegenaan liggen, en dan nog zoeken ze een CC2531 router 5 meter verderop. Heb jij dat ook gezien @rens-br ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:33

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
DjAntoon schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 15:33:
Helaas had ik gehoopt dat deze ook uitstekend als router zou functioneren, maar helaas er wil niks mee connecten, ik heb er al een paar Xiaomi devices tegenaan liggen, en dan nog zoeken ze een CC2531 router 5 meter verderop. Heb jij dat ook gezien @rens-br ?
Nee. Dat is mij niet opgevallen. Maa rik heb ook nooit een network map gemaakt, dus weet ook niet zeker of het bij mij ook werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Het valt niet mee om goede routers te vinden, de CC2531 doet het af en toe super, maar vaker een stuk minder...

[ Voor 40% gewijzigd door DjAntoon op 30-06-2020 16:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• francisp
1.14.1 is uit, maar nog geen ondersteuning voor de Blitzwolf BW-SHP13

https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/releases/tag/1.14.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daxy
francisp schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:43:
1.14.1 is uit, maar nog geen ondersteuning voor de Blitzwolf BW-SHP13

https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/releases/tag/1.14.1
Koen is er mee bezig, gisteren eea geprobeerd en vandaag is het mij gelukt current power binnen te halen.
Ik ga er van uit dat het in de volgende versie komt. Zie ook https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/3812

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 11:44
Voor mensen hier die een 3D casing hebben laten printen voor de CC26xxR1, waar hebben jullie dit laten doen en van welk materiaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 14:40

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

DjAntoon schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 15:33:
Ik heb een Icasa van @rens-br gekocht. Werkt prima, en met de report functie (Thanks @daxy ) doet deze wat ie moet doen.

Ik heb in dit topic ergens gelezen dat de Xiaomi sensoren nogal koppig zijn en niet standaard op zoek zullen gaan naar een router ook al heeft deze een betere dekking. Ze zullen vrijwel standaard op zoek gaan naar het device waarmee er is gekoppeld.

Dus die zul je moeten proberen opnieuw te koppelen dicht bij je router.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
imdos schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:11:
[...]

Ik heb in dit topic ergens gelezen dat de Xiaomi sensoren nogal koppig zijn en niet standaard op zoek zullen gaan naar een router ook al heeft deze een betere dekking. Ze zullen vrijwel standaard op zoek gaan naar het device waarmee er is gekoppeld.

Ja dat klopt, en dat werkt prima met de CC2531 routers, maar hetzelfde truckje lijkt het niet te doen met de icasa.
Toch zie ik ook wel xiaomi devices (voor als nog de PIRREN) die na verloop van tijd een dubbele verbinding hebben dus coördinator (CCX2R1) en een router (CC2531)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Zijn er mensen die last hebben van z2m wat na een paar uur stopt? [ laatste versie nu maar deed het bij de vorige ook ]
Daarna een stop en start en hij loopt weer een uurtje of 12-14..
Van alles geprobeerd opnieuw erop gezet enz enz

Maar telkens na een poosje stopt hij dus nog steeds.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francisp
Geen last van. Hoe draai je z2m, en met welke adapter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:02

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Ik heb er ook geen last van. Kan je niks vinden in de logs?

Gisteren nog de laatste update gedaan.

Wordt hij ook niet te warm?
imdos schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:11:
[...]

Ik krijg bij een aantal sensoren dubbele berichten. Dan gaat de batterij waarschijnlijk wel sneller leeg.

[ Voor 105% gewijzigd door TheDudez op 02-07-2020 07:49 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Dylantje2 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 07:09:
Zijn er mensen die last hebben van z2m wat na een paar uur stopt?
Nee, maar door de problemen met z wave restart ik elke nacht. Overdag valt de zigbee nooit uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Laatst online: 22:41

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nope, ook geen last van. Draait hier soms weken zonder herstart. HA Addon met CC2531.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
Zijn er mensen die last hebben van z2m wat na een paar uur stopt? [ laatste versie nu maar deed het bij de vorige ook ]

Wat doet het niet precies? Zie je niets in de logs, krijg je errors? Lijkt alles goed te zijn maar werkt Home-assistant (oid) niet?
Kijk je logs eens na en knal die hier even neer, misschien even debug aanzetten in je z2m configuration.yaml:
code:
1
2
advanced:
  log_level: debug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekVogel
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-09 12:30
DjAntoon schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:15:
Het valt niet mee om goede routers te vinden, de CC2531 doet het af en toe super, maar vaker een stuk minder...
De IKEA extender doet het hier prima. Ik heb ook wel eens getest met een CC2531 als router en dat werkte ook prima. Verder heb ik hier een IKEA stopcontact, een Innr stopcontact, 3 Gledopto spots en 2 Tint lampen van Muller die allemaal prima hun taak als router vervullen. Ik begrijp het probleem niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
@TrekVogel Ik ook niet, zijn mijn muren zo storend? Mijn CC26X2R1 geeft voor de de devices dichtbij hele hoge waardes voor de signaal kwaliteit. Een CC2531 aan de andere kant van de muur die op 1 meter hoogte hangt met de antenne naar beneden, doet het weliswaar minder maar ook ok (zeker 5 connecties), dan had ik een andere CC2531 in dezelfde ruimte op 7 meter afstand met zicht op de 1e, vergeet het maar. Een Icasa op dezelfde plek niks. 2x Ledvance (osram) smart+ stopcontact, daar wil al helemaal niets mee verbinden.
Met de CC26X2R1 haal ik kwaliteit 170, CC2531 90 max.

[ Voor 5% gewijzigd door DjAntoon op 02-07-2020 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekVogel
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-09 12:30
@DjAntoon

Zou het te maken kunnen hebben met interferentie op de 2.4GHz band? Bluetooth of wifi, van jou of misschien de buren, kunnen voor grote problemen met Zigbee zorgen. Zelfs een magnetron kan daar voor zorgen, maar die gebruik je meestal niet 24/7. Ik heb het even niet bij de hand, maar er is via Google veel te vinden over dit probleem te vinden met handige grafieken met welke kanalen elkaar storen. Het zou kunnen lonen om je wifi en/of Zigbee kanalen te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Dat is wel een puntje, maar een magnetron hebben we niet. Ik heb hier 3 wel AP's hangen verdeelt over de band, met een controller die het optimaliseert. (TP-link EAP225 + OC200) mijn wifi is dus over het algemeen super.
Al heeft mijn connect box ook al eens staan zenden, en doet ziggo wifi ook zijn best.
Maar last van buren, nauwelijks alles onder de -80.

[ Voor 5% gewijzigd door DjAntoon op 02-07-2020 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 19:46

BushWhacker

developer

zzh signal quality problems reported
(update 1)
Hello,

I am investigating what appears to be a manufacturing issue with some of the zzh boards shipped in the last batch (sold on Tindie 20/06/2020) with users reporting bad RF performance.

Enquiries have been made with the manufacturing company, the component vendor and the component manufacturer and once I hear from all parties involved I will send out another update with the next steps.

Please bear with me while we get to the bottom of this. It certainly is frustrating but we will fix this one way or another, as soon as humanly possible.

You can hit "reply" if you want to get in touch and as always, thanks for your continued support!

Omer @ Electrolama
You are receiving this email because you purchased Electrolama products from Tindie on 20/06/2020. This is a single use email list and will be destroyed after an adequate solution is formulated to the issue discussed in this email. You will not receive any marketing communication from us
Het ligt dus niet (helemaal) aan mij....

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

francisp schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 07:41:
Geen last van. Hoe draai je z2m, en met welke adapter ?
Een CC2531

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

DjAntoon schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:29:
[...]

Nee, maar door de problemen met z wave restart ik elke nacht. Overdag valt de zigbee nooit uit.
Zwave problemen vertel.. wie weet kan ik je helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

daxy schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:02:
[...]

Wat doet het niet precies? Zie je niets in de logs, krijg je errors? Lijkt alles goed te zijn maar werkt Home-assistant (oid) niet?
Kijk je logs eens na en knal die hier even neer, misschien even debug aanzetten in je z2m configuration.yaml:
code:
1
2
advanced:
  log_level: debug
Hij stopt gewoon naar een aantal uren. In Domoticz loopt alles verder goed. Maar z2m doet het niet meer, dus geen devices van zigbee die data verzenden. via cli stop z2m en dan weer start geeft weer uren plezier.

Als ik die log aan zet waar kan ik de file dan vinden? Gewoon deze regel in de config toevoegen en dan een herstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francisp
Als je een 'bare metal' zigbee2mqtt installatie hebt, zijn de logs beschikbaar in /opt/zigbee2mqtt/data/log

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
Dylantje2 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 07:04:
[...]

Hij stopt gewoon naar een aantal uren. In Domoticz loopt alles verder goed. Maar z2m doet het niet meer, dus geen devices van zigbee die data verzenden. via cli stop z2m en dan weer start geeft weer uren plezier.

Als ik die log aan zet waar kan ik de file dan vinden? Gewoon deze regel in de config toevoegen en dan een herstart.
Wat is trouwens de firmware versie op je CC2531?
Als je niets ander opgeeft dan zijn dit de defaults:
code:
1
2
3
4
5
advanced:
  # Optional: Location of log directory (default: shown below)
  log_directory: data/log/%TIMESTAMP%
  # Optional: Log file name, can also contain timestamp, e.g.: zigbee2mqtt_%TIMESTAMP%.log (default: shown below)
  log_file: log.txt

Zie ook https://www.zigbee2mqtt.io/information/configuration.html voor alles was geconfigureerd kan worden 😀
Als de logs niets laten zien dan denk ik dat het of je firmware versie op de CC2531 is of de CC2531 zelf die misschien raar doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DT87
BushWhacker schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:55:
[...]

Het ligt dus niet (helemaal) aan mij....
Zag hem ook vanochtend ja. Ben benieuwd, was al aardig teleurgesteld over de zzh!, nog geen upgrade tov mijn CC2531

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rorie
Niemand hier die voor zijn CC26xxR1 een 3D case heeft laten printen en mij kan vertellen waar en van welk materiaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 13:28

Dit heb ik gehad, de installatie bleek niet goed te zijn omdat ik de chown stap was vergeten. Installatie opnieuw uitvoeren met de stap was de oplossing:

code:
1
2
3
4
5
sudo chown -R pi:pi /opt/zigbee2mqtt

# Install dependencies
cd /opt/zigbee2mqtt
npm install

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MClaeys
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-06 16:58
Iemand wat ervaring met het toevoegen van een device dat nog niet supported is?

Het device werd niet supported (Niko Connected Socket).
Het pairen lukte, ik kreeg een friendly name.
Ik heb de devices.js file aangepast en de docker container herstart. Nu komt bij het opstarten correct de naam en dergelijke in de logs (debug logs staat aan), maar verder niks meer.
zigbee2mqtt:info 2020-07-03 16:00:56: 0xd0cf5efffebd3f63 (0xd0cf5efffebd3f63): 3704 - Niko Niko Connected Socket (Router)
Ik heb nu eens bij andere devices gekeken zoals de manual zegt en heb nog aangevuld met tz.on_off in de configure, maar dat veranderde momenteel niks (ik zoek nog wat verder).

Stroom er af en er weer op geeft dit:
zigbee2mqtt:debug 2020-07-03 17:22:20: Device '0xd0cf5efffebd3f63' announced itself
zigbee2mqtt:info 2020-07-03 17:22:20: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"type":"device_announced","message":"announce","meta":{"friendly_name":"0xd0cf5efffebd3f63"}}'
zigbee2mqtt:debug 2020-07-03 17:23:03: Received Zigbee message from '0xd0cf5efffebd3f63', type 'commandQueryNextImageRequest', cluster 'genOta', data '{"fieldControl":1,"manufacturerCode":4703,"imageType":43520,"fileVersion":353107974}' from endpoint 1 with groupID 0
Maar dat is een dead-end want dat is blijkbaar gewoon dat het device OTA updates ondersteund.

Jammer dat ze enkel on_off supporten via Zigbee overigens, voor power measuring is de Niko hub zelf nodig, al is die tegenwoordig naar het schijnt ook aan te spreken met externe software.

[ Voor 24% gewijzigd door MClaeys op 03-07-2020 17:24 . Reden: extra info ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daxy
Ik heb deze week toevallig mijn eerste ervaring opgedaan met het proberen van nieuwe devices te laten werken (De Blitzwolf BW-SHP13). Als je hier meeleest dan steek je er een hoop van op:
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/3812

power measuring zou gewoon via Zigbee moeten kunnen, tenzij Niko iets eigen gebouwd heeft maar dat lijkt me sterk. Het kan zijn dat de Niko, net als de Blitzwolf, power data gepolled moet worden, maar je kan beginnen met tz.metering_power toe te voegen. Success!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MClaeys
Dat topic kwam ik daarnet inderdaad tegen. Het probleem is dat er geen data binnenkomt om op af te gaan. Ik weet dus niet goed welke zaken ik zou moeten meesturen om een antwoord te krijgen (ik ga het eens proberen zoals in dat topic).

Dat power meting niet via Zigbee doorkomt staat in de handleiding van Niko, deze gegevens gaan over 2-draads naar hun hub. Maar wie weet, misschien supporten ze het gewoon niet op andere hubt maar komt het er wel door. Dan weet ik wel wat stopcontacten te vervangen waar het zonder power meting geen/weinig nut zou hebben. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Huh, 2 draads? Dus naast Zigbee moet je hem dan ook nog verbinden met een kabel? Of over de power lines? Lijkt me heeeeeeel sterk. Dan zouden ze twee manieren van communicatie ingebouwd moeten hebben waarbij een van die twee prima alles zou kunnen. Lijkt me dus een heel gekke implementatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
MClaeys schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 17:42:
Dat topic kwam ik daarnet inderdaad tegen. Het probleem is dat er geen data binnenkomt om op af te gaan. Ik weet dus niet goed welke zaken ik zou moeten meesturen om een antwoord te krijgen (ik ga het eens proberen zoals in dat topic).

Dat power meting niet via Zigbee doorkomt staat in de handleiding van Niko, deze gegevens gaan over 2-draads naar hun hub. Maar wie weet, misschien supporten ze het gewoon niet op andere hubt maar komt het er wel door. Dan weet ik wel wat stopcontacten te vervangen waar het zonder power meting geen/weinig nut zou hebben. Bedankt!
Ik zie dit staan op hun website: Om smartphonebediening binnen of buiten de woning mogelijk te maken (bv. in een alles-uit functie) en je energieverbruik te monitoren, kun je de wandcontactdoos draadloos verbinden met de afzonderlijk verkrijgbare draadloze slimme hub voor Niko Home Control (551-00001).
Het lijkt mij heel erg sterk dat er ook via het stroom netwerk data wordt verstuurd naar een draadloze hub 😀

Het is een kwestie van de juiste data pollen zoals ook met de Blitzwolf wordt gedaan, er zijn verschillende voorbeelden die je kan proberen, of een issue openen op Github voor verdere hulp. Sorry, remote eea aandragen lukt me niet maar voorbeelden genoeg daar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MClaeys
Septillion schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 17:47:
Huh, 2 draads? Dus naast Zigbee moet je hem dan ook nog verbinden met een kabel? Of over de power lines?
Is in principe niet alles van Niko Home Control over 2-draads? Alle zo werd het mij verteld alleszins. Kan de uitleg ook mis opgevat hebben.

Alleszins, als powermeting ook doorkomt, des te beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@MClaeys
kun je de wandcontactdoos draadloos verbinden met de afzonderlijk verkrijgbare draadloze slimme hub voor Niko Home Control (551-00001). Met deze slimme hub kan je de wandcontactdoos ook koppelen met een bedraad Niko Home Control systeem.
Daaruit maak ik op dat hij dus standaard niet werkt met het bedrade Niko netwerk en dat die hub de hele koppeling is tussen bedraad en deze Zigbee unit. Maar goed, heb er verder geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MClaeys
Waarschijnlijk doelden ze dan op de functionaliteit met de slimme meter.

Anyhow, toch al wat progress dankzij het topic hierboven vermeld:
zigbee2mqtt:debug 2020-07-03 18:53:13: Received Zigbee message from '0xd0cf5efffebd3f63', type 'attributeReport', cluster 'genOnOff', data '{"onOff":0}' from endpoint 1 with groupID 0
zigbee2mqtt:info 2020-07-03 18:53:13: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0xd0cf5efffebd3f63', payload '{"state":"OFF","linkquality":39}'
zigbee2mqtt:debug 2020-07-03 18:53:12: Received Zigbee message from '0xd0cf5efffebd3f63', type 'attributeReport', cluster 'genOnOff', data '{"onOff":1}' from endpoint 1 with groupID 0
zigbee2mqtt:info 2020-07-03 18:53:12: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0xd0cf5efffebd3f63', payload '{"state":"ON","linkquality":36}'
On/Off state kan ik uitlezen.

En dit heb ik ook al zien passeren:
zigbee2mqtt:debug 2020-07-03 18:37:47: Received Zigbee message from '0xd0cf5efffebd3f63', type 'readResponse', cluster 'seMetering', data '{"multiplier":1,"divisor":10000}' from endpoint 1 with groupID 0
zigbee2mqtt:info 2020-07-03 18:37:47: Successfully configured '0xd0cf5efffebd3f63'
zigbee2mqtt:error 2020-07-03 18:37:47: Failed to configure '0xd0cf5efffebd3f63', attempt 2 (TypeError: Cannot read property 'configureKey' of undefined
at Configure.configure (/zigbee2mqtt-1.14.1/lib/extension/configure.js:106:69))
Dit weekend nog wat verder prutsen :) alvast bedankt om wat in de goeie richting te pushen. Ik dacht er vanaf te zijn met fz.on_off en tz.on_off.

Edit: kon het niet laten en wat door geprutst (code trekt wel op niks, niet gewoon om met vi te werken + geen programmeur). Jullie hadden gelijk, power measurement komt er wel degelijk door _/-\o_ . Next, testen of ik het in HA krijg.
zigbee2mqtt:debug 2020-07-03 23:45:00: Received Zigbee message from '0xd0cf5efffebd3f63', type 'readResponse', cluster 'haElectricalMeasurement', data '{"rmsVoltage":2290,"rmsCurrent":12,"activePower":11}' from endpoint 1 with groupID 0
zigbee2mqtt:info 2020-07-03 23:45:00: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0xd0cf5efffebd3f63', payload '{"state":"ON","linkquality":31,"Voltage":229,"Current":1.2,"Power":11}'

[ Voor 17% gewijzigd door MClaeys op 03-07-2020 23:48 . Reden: Extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

daxy schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:14:
[...]

Wat is trouwens de firmware versie op je CC2531?
Als je niets ander opgeeft dan zijn dit de defaults:
code:
1
2
3
4
5
advanced:
  # Optional: Location of log directory (default: shown below)
  log_directory: data/log/%TIMESTAMP%
  # Optional: Log file name, can also contain timestamp, e.g.: zigbee2mqtt_%TIMESTAMP%.log (default: shown below)
  log_file: log.txt

Zie ook https://www.zigbee2mqtt.io/information/configuration.html voor alles was geconfigureerd kan worden 😀
Als de logs niets laten zien dan denk ik dat het of je firmware versie op de CC2531 is of de CC2531 zelf die misschien raar doet.
Een log werkend hoera _/-\o_
In de bijlage
https://drive.google.com/...4FthbSxU/view?usp=sharing

Heb nu de log op error gezet.
Misschien beter om te kijken als het mis gaat?

Ik snap niet alles van die log..
Zie wel heel [te] veel data

De firm weet ik niet...
Gekocht via tweakers.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7y4n6d6/Screen-Shot326.png
Dit misschien?

Opnieuw installeren en pi weer eigenaar maken werkt helaas niet.
Misschien iets met rechten?: [ snap ik ook niet altijd ]
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8McXHZf/Screen-Shot327.png

Edit:
Kijk naar andere log:
code:
1
2
3
info  2020-07-04 10:26:21: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/state', payload 'offline'
info  2020-07-04 10:26:21: Disconnecting from MQTT server
info  2020-07-04 10:26:21: zigbee-herdsman stopped

code:
1
2
3
info  2020-07-04 09:55:37: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/state', payload 'offline'
info  2020-07-04 09:55:37: Disconnecting from MQTT server
error 2020-07-04 09:55:43: Failed to stop zigbee

Dit is elke de laatste actie

[ Voor 15% gewijzigd door Dylantje2 op 04-07-2020 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
@Dylantje2 Ik denk dat je toch je logs even op "debug" moet zetten want dan krijg je meer te zien (error laat alleen de zwaarste severity zien, info laat info + error zien en debug laat debug+info+error zien zegmaar).
Ik hoop dat hij dan wat meer laat zien.

Heb je de "npm install" nog gedaan zoals @Taigu aangaf?
Ik draai het zelf in Docker dus weet niet precies hoe dit zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Is er een tussenstekker voor buiten met zigbee die werkt met Zigbee2mqtt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:44
rorie schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 17:53:
Is er een tussenstekker voor buiten met zigbee die werkt met Zigbee2mqtt?
Ik weet het niet 100% zeker, maar ik zou verwachten dat deze het wel doet: https://www.amazon.nl/sch...FN/ref=asc_df_B0776YGHFN/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker_brink
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Wie weet een betaalbare zigbee power socket met power consumptiemeter die ik kan gebruiken voor de droger en wasmachine en die compact zijn? Dus 2500+ watt

Ik ben al ff opzoek maar zonder succes nog. De reeds gekochte sockets kan ik wel gebruiken maar niet om te meten of de wasmachine klaar is :(

1. Ik heb innr sp120 maar die waren niet sterk genoeg, wel constante powermeting;
2. Blitzwolf BW-SHP10 wifi, kon niet geflashed worden met Tasmota ivm nieuwe chip voor powerconsumption;
3. Rehentronix zigbee 16A socket (is Tuya TS0121 in zigbee2mqtt) ze kregen powermonitor niet aan de praat;
4. Blitzwolf BW-SHP13, die hierboven ook genoemd wordt, is al ff onderweg dus ik hoop dat deze het straks gaat doen in z2m;
5. Lonsonho Tuya ZigBee Smart Plug van AliExpress is nog onderweg maar ik verwacht nu ook dezelfde chip als 3 en 4;
6. Immax NEO SMART zouden ook een goede kandidaat zijn maar deze kan alleen in DE of UK (ea) besteld worden bij Alza maar beide shippen niet naar NL (ook niet toen ik ze smeekte bij beide klantenservices)

Ik hoor graag welke socket jullie hiervoor gebruiken!
Graag compact ivm dubbele contactdoos. Heiman sockets zijn te groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MClaeys
Geen idee of het Niko Connected Socket ongeveer overeenkomt met de stopcontacten in NL? Dat is ingebouwd en power metingen komen door.
De code bleek uiteindelijk veel minder complex dan wat ik er van gemaakt had initieel.

Hiervoor gebruikte ik TP-Link TS110 om te kijken of het wasmachine en droogkast klaar was, voor 2 stopcontacten naast elkaar geen probleem.

[ Voor 24% gewijzigd door MClaeys op 05-07-2020 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

gebruiker_brink schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 18:53:
Wie weet een betaalbare zigbee power socket met power consumptiemeter die ik kan gebruiken voor de droger en wasmachine en die compact zijn? Dus 2500+ watt

Ik ben al ff opzoek maar zonder succes nog. De reeds gekochte sockets kan ik wel gebruiken maar niet om te meten of de wasmachine klaar is :(

1. Ik heb innr sp120 maar die waren niet sterk genoeg, wel constante powermeting;
2. Blitzwolf BW-SHP10 wifi, kon niet geflashed worden met Tasmota ivm nieuwe chip voor powerconsumption;
3. Rehentronix zigbee 16A socket (is Tuya TS0121 in zigbee2mqtt) ze kregen powermonitor niet aan de praat;
4. Blitzwolf BW-SHP13, die hierboven ook genoemd wordt, is al ff onderweg dus ik hoop dat deze het straks gaat doen in z2m;
5. Lonsonho Tuya ZigBee Smart Plug van AliExpress is nog onderweg maar ik verwacht nu ook dezelfde chip als 3 en 4;
6. Immax NEO SMART zouden ook een goede kandidaat zijn maar deze kan alleen in DE of UK (ea) besteld worden bij Alza maar beide shippen niet naar NL (ook niet toen ik ze smeekte bij beide klantenservices)

Hier als een doorgebladerd:
https://www.zigbee2mqtt.i...on/supported_devices.html

En waarom geen shelly er tussenbouwen?
Of een andere optie, tasmota oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daxy
De Blitzwolf BW-SHP13 gaat het binnenkort doen (officieel via z2m, je kan hem nu al met de hand toevoegen). Ik heb hem ook tussen de wasmachine gezet en dat gaat perfect (waar de Xiaomi 10A versie er altijd uit sloeg door de beveiliging).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker_brink
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 12:26:
[...]

De lijst van supported devices inderdaad doorgebladerd maar er zijn weinig die zowel power metering hebben, 2500+ watt en compact zijn.

Shelly kan niet omdat het te vochtig wordt in de badkamer en je kabels moet kapot maken, toch?
Vandaar liever met tussenstekker.

Tasmota is inderdaad nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeSitated
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
gebruiker_brink schreef op zondag 5 juli 2020 @ 14:00:
Shelly kan niet omdat het te vochtig wordt in de badkamer en je kabels moet kapot maken, toch?
Vandaar liever met tussenstekker.
Is dat geen aparte groep? Kun je m.a.w. niet veel beter een meter in de meterkast plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DT87
zzh signal quality problems reported
(update 2)
Hello again,

Just a quick update on the zzh signal quality problems: I have narrowed down the problem to a particular component on the board and also the batch it was used in. Just to stress that not all boards sold on 20/06 have this issue.

With help from one of the community members who has access to the necessary RF kit in their lab, I am putting together a detailed account of this issue and will be publishing this, along with the next steps in getting you replacement parts and boards within the next few days. This article will contain all the details you need to identify boards that are affected.

Electrolama is very much a weekends/evenings kind of a project so please give me a few more days to get things sorted, I will provide you with an update on or before Friday (10th). I can assure you that I will replace all affected boards.

Thank you for your patience.

Omer @ Electrolama
Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dylantje2 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 12:26:
[...]

Ik ben niet degene aan wie je het vroeg maar ik heb exact hetzelfde "probleem" als hij. Mijn wifi-bereik is belabberd in de ruimte waar mijn wasmachine en droger staan dus Shelly's en andere wifi-gebaseerde oplossingen gaan het voor mij in elk geval niet worden. Zigbee is minder problematisch door de vele andere zigbee-apparaten in de buurt. Tegelijkertijd is het aantal zigbee-smartplugs dat zo'n hoog vermogen trekt nogal klein en ik heb er nog geen gezien de me op papier bevalt, laat staan in de praktijk.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:04
Uit een andere invalshoek, plaats er zo’n Xiaomi/Aquara trillings sensor op?

Eventueel gecombineerd met het uitlezen van een slimme meter heb je denk ik een behoorlijke “educated guess” van wanneer je wasmachine klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-09 11:49
Wat doe ik verkeerd op het moment dat ik dit in mijn entity card krijg ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z7YUidjMEluV95J1YAL2BpBqiW4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uQb027aM0j4ljaRBTQm2V4n6.png?f=user_large
In het script gebruik ik dit
[code] - platform: template
sensors:
energie_kosten_dag:
value_template: "{{ states('sensor.kosten_hoog_tarief') | float + states('sensor.kosten_laag_tarief') | float | round(2) }}"
unit_of_measurement: "Euro" [/code]
Die round 2 zou het trucje toch moeten uitvoeren zodat er niet zoveel decimalen achter de comma komen ?

Verkeerde topic, sorry !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker_brink
  • Niet online
gastje01 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 22:42:
Uit een andere invalshoek, plaats er zo’n Xiaomi/Aquara trillings sensor op?

Eventueel gecombineerd met het uitlezen van een slimme meter heb je denk ik een behoorlijke “educated guess” van wanneer je wasmachine klaar is.
Die theorie had ik ook als eerste optie en ook geprobeerd.
Eerst aan de buitenkant. Het nadeel daarvan is dat deze aqara trilsensor maar 1x per minuut ofzo een trigger geeft en dat is veel te weinig.
Ik heb hem kunnen setten met hogere gevoeligheid maar ook dat maakte niet uit.

Daarna geprobeerd door hem tegen de trommel aan te plakken in de machine zelf (droger draait toch niet hard dus voor de balance maakt dat niet uit) maar dan heb je geen bereik meer omdat hij in een metalen behuizing zit.

Helaas praktijk is toch weer anders dan verwacht. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
gebruiker_brink schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 18:53:

Ik heb innr sp120 maar die waren niet sterk genoeg, wel constante powermeting;

Wat is nou precies je use case voor deze tussenstekker? Wil je weten wat je wasmachine/ droger aan energie gebruikt, automatisch uitschakelen als ze klaar zijn, een push notificatie op je mobiel als de wasmachine of droger klaar is. Vooral voor de laatste vraag ik me af wat het echte nut hiervan is. Begrijp me niet verkeerd, ben groot fan van home automation. Maar probeer wel altijd iets te bedenken dat ook echt nut heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker_brink
  • Niet online
rorie schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:20:
[...]
Wat is nou precies je use case voor deze tussenstekker? Wil je weten wat je wasmachine/ droger aan energie gebruikt, automatisch uitschakelen als ze klaar zijn, een push notificatie op je mobiel als de wasmachine of droger klaar is. Vooral voor de laatste vraag ik me af wat het echte nut hiervan is. Begrijp me niet verkeerd, ben groot fan van home automation. Maar probeer wel altijd iets te bedenken dat ook echt nut heeft.
@rorie Door de stroom te meten een melding naar mijn telefoon kunnen sturen zodra de wasmachine klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-09 11:07
Ik krijg momenteel geen nieuwe devices meer aangemeld op mijn netwerk. Merkte dat de laatste keer al maar dacht dat het aan de router lag.
Vervolgens heb ik verschillende devices geprobeerd maar er wordt niets meer herkend. Ik heb de "permit join" op true gezet.
Ik heb Z2M al een keer herstart en maak gebruik van de laatste versie.

Iemand nog ideeën wat ik kan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rorie
haborym schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 08:37:
Ik krijg momenteel geen nieuwe devices meer aangemeld op mijn netwerk. Merkte dat de laatste keer al maar dacht dat het aan de router lag.
Vervolgens heb ik verschillende devices geprobeerd maar er wordt niets meer herkend. Ik heb de "permit join" op true gezet.
Ik heb Z2M al een keer herstart en maak gebruik van de laatste versie.

Iemand nog ideeën wat ik kan doen?

Even de usb stick loskoppelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-09 11:07
rorie schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:50:
[...]

Even de usb stick loskoppelen
Dat was de truc! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

daxy schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 12:17:
@Dylantje2 Ik denk dat je toch je logs even op "debug" moet zetten want dan krijg je meer te zien (error laat alleen de zwaarste severity zien, info laat info + error zien en debug laat debug+info+error zien zegmaar).
Ik hoop dat hij dan wat meer laat zien.

Heb je de "npm install" nog gedaan zoals @Taigu aangaf?
Ik draai het zelf in Docker dus weet niet precies hoe dit zit ;)
MM Vreemd log op debug staan. Maar als hij stopt staat er in de log niets bijzonders.
Gewoon plotseling geen data meer.

Ook gedaan wat @Taigu zegt.
Maar geen oplossing.
Na x uur stopt hij er gewoon mee.

Zat te denken aan een nachtelijke stop en restart van z2m als tussenoplossing.
Dit wilde ik rechtstreeks in een crontab zetten:
sudo systemctl stop zigbee2mqtt
En de volgende minuut
sudo systemctl start zigbee2mqtt

Maar dat werkt niet..
iemand daar een andere oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Dylantje2 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:00:
[...]

sing.
Dit wilde ik rechtstreeks in een crontab zetten:
sudo systemctl stop zigbee2mqtt
En de volgende minuut
sudo systemctl start zigbee2mqtt
Als dat wel werkt is dat wat onhandig. Kun je beter in 1 keer doen:
sudo systemctl restart zigbee2mqtt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

jobr schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 19:32:
[...]

Als dat wel werkt is dat wat onhandig. Kun je beter in 1 keer doen:
sudo systemctl restart zigbee2mqtt
Das de problemo... 8)
In een crontab werkt dit commando [ bij mij ] niet:-) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Dylantje2 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 19:41:
[...]

Das de problemo... 8)
In een crontab werkt dit commando [ bij mij ] niet:-) O-)
Maak je een scriptje met dat commando en hang je dat in de cron (wel volledige pad van script opnemen). En natuurlijk eerst het scriptje met de hand proberen. Kun je ook wat logging naar file inzetten om te kijken als die wel wordt aangeroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Laatst online: 05-09 14:30

DizzyWeb

Ondertiteld

Gaat ook niet werken want bij sudo moet je wel je wachtwoord invullen, of je moet sudo zo instellen dat het systemctl mag gebruiken zonder wachtwoord (wat je juist niet wil natuurlijk).

Makkelijkste is om het commando (minus sudo) in de crontab van root te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

DizzyWeb schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 06:58:
Gaat ook niet werken want bij sudo moet je wel je wachtwoord invullen, of je moet sudo zo instellen dat het systemctl mag gebruiken zonder wachtwoord (wat je juist niet wil natuurlijk).

Makkelijkste is om het commando (minus sudo) in de crontab van root te zetten.
Dus dit zou hij moeten zijn:
code:
1
1 4 * * systemctl restart zigbee2mqtt

In de root crontab?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Laatst online: 05-09 14:30

DizzyWeb

Ondertiteld

Dylantje2 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 07:24:
[...]

Dus dit zou hij moeten zijn:
code:
1
1 4 * * systemctl restart zigbee2mqtt

In de root crontab?
Dat gaat niet werken, er moeten 5 waardes voor het commando staan, niet 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterstr
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-09 06:59
DizzyWeb schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:59:
[...]

Dat gaat niet werken, er moeten 5 waardes voor het commando staan, niet 4.
En je moet het volledige pad naar systemctl gebruiken dus /usr/bin/systemctl of /bin/systemctl.
Dat kun je met "which systemctl" achterhalen.

[ Voor 11% gewijzigd door peterstr op 08-07-2020 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

peterstr schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:45:
[...]

En je moet het volledige pad naar systemctl gebruiken dus /usr/bin/systemctl of /bin/systemctl.
Dat kun je met "which systemctl" achterhalen.
Sorry noob here...
Wat is een werkende crontab?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterstr
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-09 06:59
Dylantje2 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:33:
[...]

Sorry noob here...
Wat is een werkende crontab?
Het eerste getal zijn de minuten van het uur ( 0 dus op het hele uur)
de tweede positie is het uur (23 dus 11 uur 's avonds)
de derde positie is de dag van de maand (dag nummer of * voor alle dagen)
de vierde postie is de maand
de vijfde postie is de dag van de week)

zie ook https://www.raspberrypi.o...ation/linux/usage/cron.md

op een raspberry pi
0 23 * * * /bin/systemctl restart zigbee2mqtt

op Ubuntu
0 23 * * * /usr/bin/systemctl restart zigbee2mqtt

Dus via deze regel wordt zigbee2mqtt iedere dag 's avonds om 11 uur herstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

peterstr schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:47:
[...]

op een raspberry pi

op Ubuntu

Thanks

Ik ga hem eens proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

peterstr schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:47:
[...]

op een raspberry pi

op Ubuntu

Dank!!
Hij werkt.
Snap nog steeds niet waarom z2m volloopt of stopt.
Maar als ik dit met een cron kan omzeilen.. is waf weer ff tevreden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Weet iemand over een stopcontact plug is die ook kan dimmen?
Dus Zigbee, stopcontact, dimbaar.

Op de website van z2m staat alleen eentje voor de US.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Hoe kan dit nou...
CC2530+CC2591 geflasht met Coordinator Z-Stack_Home_1.2 (source_routing)...
Dus ik begin met het pairen van router devices. Het eerste dat opvalt is dat er 6 devices allemaal met de coordinator verbinden terwijl volgens de informatie dit maximaal 5 kunnen zijn. Ten tweede, na 5 routers en 1 end device, komen er geen nieuwe devices meer op het netwerk. :?
Wat een waardeloos gedoe toch altijd met deze software.

Edit: Lijkt erop dat er voor elke pair de USB connectie moet worden verbroken, opnieuw gemaakt, en Zigbee2MQTT opnieuw gestart. 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Saturnus op 11-07-2020 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Laatst online: 20-09 12:28
Zag dat er nu ook Plugwise stekkers worden ondersteund. Heeft iemand die al kunnen pairen?

Ik vraag me af of je gewoon een Circle kunt gebruiken(dus zonder een Circle+) en of het resetten naar fabrieksinstelling voldoende is om te pairen. Hier verschijnt er niets in de log namelijk.

Edit: zie het al, het is een nieuwer model Plugwise stekker dan dat ik heb.

[ Voor 12% gewijzigd door Mediacj op 12-07-2020 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Iemand ervaring met deze rolgordijn motor?
Hij staat in de lijst van supported devices.
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/mcdj3aq.html
Alleen werkt de ab dan ook? en hoe zet je deze in de leer modus?

https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Dylantje2 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 07:49:
Iemand ervaring met deze rolgordijn motor?
Hij staat in de lijst van supported devices.
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/mcdj3aq.html
Alleen werkt de ab dan ook? en hoe zet je deze in de leer modus?

https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_
De ali link gaat naar een wifi motor....

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Pagina: 1 ... 31 ... 68 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!

Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.