Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 68 Laatste
Acties:
  • 480.277 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:16
Even een vraagje voor de Philips Hue gebruikers onder ons :)

Ik door het huis wat Xiaomi sensoren voor temperatuur (8 stuks), een bewegingssensor (1 stuk) en 2 routers waarvan 1 CC2531 USB stick en een IKEA Tradfri signaalversterker.

Ik heb ook nog:
3 x Philips Hue lamp op Philips Hue bridge

Momenteel werkt alles aardig stabiel. Ik zit er aan te denken om de Hue lampen ook een Zigbee2MQTT te koppelen. Echter staan 2 daarvan op een dressoir en wil ik tegelijk laten aangaan. Als ik ze in een "groep" hang, kun je dan in Domoticz ook 1 x de kleur en lichtsterkte instellen? Of kun je met groepen alleen lampen aan en uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-08 23:37
Flappie schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 22:01:
Even een vraagje voor de Philips Hue gebruikers onder ons :)

Ik door het huis wat Xiaomi sensoren voor temperatuur (8 stuks), een bewegingssensor (1 stuk) en 2 routers waarvan 1 CC2531 USB stick en een IKEA Tradfri signaalversterker.

Ik heb ook nog:
3 x Philips Hue lamp op Philips Hue bridge

Momenteel werkt alles aardig stabiel. Ik zit er aan te denken om de Hue lampen ook een Zigbee2MQTT te koppelen. Echter staan 2 daarvan op een dressoir en wil ik tegelijk laten aangaan. Als ik ze in een "groep" hang, kun je dan in Domoticz ook 1 x de kleur en lichtsterkte instellen? Of kun je met groepen alleen lampen aan en uitzetten?
Mijn advies, houd de hue lampen lekker op de Hue hub. Mijn ervaring is dat die toch een stuk stabieler is dan de zigbee2mqtt, als het om lampen gaat.
+ dan ben je met al je lampen niet volledig afhankelijk van 1 systeem.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:39
Ik heb misschien een hele stomme vraag (al bestaan die niet):
Ik heb nu 2x hue white lampen in de slaapkamer, werkt prima.
Bij apparaten heb ik echter nog 2 custom censors, deze komen van de hue lampen.
Maar, wat houdt dat precies in? Ik heb er op gegoogled maar kan er niets over vinden. Als ik de lampen dim, dan veranderd de data wel, bijvoorbeeld van 2 naar 15 bij lamp.

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geoffrey_s
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-12-2020
Hier ook nog een vraag... Heb een zigbee2mqtt stick op de eerste verdieping... Boven op zolder 2 xiaomi raam sensoren zodat ik weer dat ze open staan.

Bereik van 1 van de sensoren is beperkt... Nu dacht ik zo om op de tussenliggende hal GU10 tradfri erin te draaien en deze dan te koppelen aan mijn zigbee2mqtt.

Werken deze dan automatisch als een router of moet ik de xiaomi dan opnieuw koppelen aan de router/GU10?

Sowieso een praktische vraag: hoe koppelen jullie al je devices door je huis? Ergens klikt het bij mij niet om de stick dichtbij al mijn lampen en sensoren te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 14:01
geoffrey_s schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 12:22:
Hier ook nog een vraag... Heb een zigbee2mqtt stick op de eerste verdieping... Boven op zolder 2 xiaomi raam sensoren zodat ik weer dat ze open staan.

Bereik van 1 van de sensoren is beperkt... Nu dacht ik zo om op de tussenliggende hal GU10 tradfri erin te draaien en deze dan te koppelen aan mijn zigbee2mqtt.

Werken deze dan automatisch als een router of moet ik de xiaomi dan opnieuw koppelen aan de router/GU10?

Sowieso een praktische vraag: hoe koppelen jullie al je devices door je huis? Ergens klikt het bij mij niet om de stick dichtbij al mijn lampen en sensoren te houden.
Heb een stickerdoos in de meter kast en ook een gu10 verloopje en fitting voor e27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bojan023
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
geoffrey_s schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 12:22:

Zie onderstaand antwoord, deze vraag komt vaker voorbij.
Bojan023 schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 00:06:
[...]
De Aqara sensoren gaan vrij snel in slaapstand, ook tijdens het pairen (tenminste, dat is mijn ervaring). Wat ik je zou willen aanraden is om de sensoren uit de config en database te verwijderen en opnieuw te pairen.

Houdt de knop ingedrukt op de sensor om de sensor in pair-modus te zetten. Laat los en druk in deze modus elke 1/2 seconde even op de knop om ervoor te zorgen dat hij niet gaat slapen (na 10s geeft Z2M dus een timeout als hij wel in slaapstand gaat). Als het goed is zullen de errors als sneeuw voor de zon verdwijnen als hij eenmaal correct gepaird is :)

edit: en zorg ervoor dat je hem direct paired met de gewenste router door hem hier zo dicht bij mogelijk te houden tijdens het pairen. Zo voorkom je een slechte linkquality door verkeerd gekozen router. De Xiaomi/Aqara sensoren zijn erg koppig door pas na dagen afwezigheid van de originele router op zoek te gaan naar een alternatief 8)7

i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:57

flexje

got-father

GertJan2012 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 23:20:
[...]
ik dacht ik plak hem op de wasmachine.... handig voor mijn vriendin ( als ze dit leest dan ben wordt het een maandje geen zakgeld om sensoren aan te schaffen :+ :D )
Heb voor de zekerheid maar even de batterij vervangen. Lees op de compatibality list dat het een kwestie is van de reset knop 5 seconden indrukken, dan gaat hij flikkeren, knopje los, en dan zou hij nog een keer moeten gaan branden... Dat doet hij hier dus niet.
Nou, ik weet niet hoe jij hem gebruikt maar die van mij werkt voor geen meter icm domoticz. De sensor geeft namelijk geen Off status, blijft altijd staan op de laatst ontvangen status. Dus hoe weet jij wanneer de machine klaar is?

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-09 11:49
flexje schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:03:
[...]

Nou, ik weet niet hoe jij hem gebruikt maar die van mij werkt voor geen meter icm domoticz. De sensor geeft namelijk geen Off status, blijft altijd staan op de laatst ontvangen status. Dus hoe weet jij wanneer de machine klaar is?
Thanks voor je berichtje, ik heb inmiddels mijn plannen bijgesteld, ik heb hem niet op de wasmachine geplakt, maar op het bakje waar het voer van de kat in zit. Op die manier kan ik zien wanneer hij voor het laatst eten heeft gehad ( vraag me niet wat je er aan hebt, maar het is en blijft voor de hobby he ;) >:) )
Je hebt gelijk wat betreft de status, maar je zal vast een automation kunnen maken waarmee je ziet dat hij begint te trillen, en dat na een tijdje weer stil is. Dus maak je een automation waar je aangeeft dat als hij trilling begint te meten, en dat na een tijdje ophoudt, hij de conclusie kan trekken dat de wasmachine klaar is. Hoe je dit technisch realiseert kan ik je niet vertellen, zo ver gaat mijn kennis nog niet.
Hier overigens een topic : https://community.home-as...-vibration-sensor/90077/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:42
Ik heb moeite om bij een nieuwe Hassio installatie mqtt en z2m aan de praat te krijgen.

Z2m logging laat alles netjes zien, maar mosquito ziet niets. Ik krijg geen foutmeldingen.

Ik heb eerst alles op default gelaten en later de yamls aangepast. mqtt gebruiker aangemaakt, deze opgegeven in de yaml.
Ben er al een paar dagen mee bezig, maar er gebeurd niets.

Z2M yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
homeassistant: true
mqtt:
  base_topic: zigbee2mqtt
  password: mqtt
  server: mqtt://192.168.0.15:1883
  user: mqtt
permit_join: true
serial:
  port: /dev/ttyACM0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel-Jan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-08 08:19
Ik heb 5 Xiaomi Aqara Humidity sensoren (WSDCGQ11LM) weten te pairen aan mijn Zigbee2MQTT setup met CC2531 en Raspberry Pi. Maar slechts 2 van de sensoren geven hun data door. De andere drie geven niet thuis.

Als je Zigbee2MQTT opnieuw start of de hele Raspberry Pi, dan geeft hij initieel aan dat er nieuwe data binnen gekomen is van alle 5 sensoren, maar daarna krijg ik van dezelfde 3 niets meer. En Zigbee2MQTT geeft nergens een error.

Ik heb de drie naast de CC2531 gelegd. Ik heb bij alle drie de knop 5 seconden ingedrukt voor een reset/repairing en dan om de 2 seconden 20 keer nog eens kort ingedrukt om een teken van leven te houden. Ik heb bij een al de batterij verwijderd en zelfs de batterij vervangen door een volle nieuwe Duracel. Het maakt niets uit.

Ik heb de logging van Zigbee2MQTT even op debug gezet. Geen errors, geen warnings.

Wat mis ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 07:44
@Marcel-Jan

Pairen is niet goed gegaan, zet opnieuw je zigbee2mqtt in pairing modus.
Pak een laptop en zet tail -f op het log van zigbee2mqtt,

5 seconden de knop ingedrukt houden op de xiaomi tot hij duidelijk knippert, daarna iedere 1 a 2 seconden het knopje 1 keer indrukken zodat het ledje knippert en dit net zo vaak doen totdat je duidelijk in het log data voor de betreffende sensor voorbij ziet komen. (dit vraagt wel geduld, kan zijn dat je wel 20 x moet drukken op het knopje)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Extremere variant:

Wat bij mij helpt is de entries verwijderen uit de config yaml én uit de .db file (pas goed op, maak een backup eerst. De entries staan 2x in de db overigens!). Daarna een restart en opnieuw pairen. En inderdaad, Xiaomi vergt een hoop geduld.

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel-Jan
Okee, die tip van de configuration.yaml ga ik vanavond nog eens proberen. Die tail -f deed ik al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel-Jan
Ik heb een van de sensoren uit de configuration.yaml en de database.db gehaald, de permit_join op true gezet. En ik heb de sensor opnieuw gepaird en niet 20x maar wel 200x de knop in gedrukt. Er komt niets van binnen. De tail -f van de log toont geen regel dat er ook maar iets mee te maken heeft.

In de log zie ik trouwens dit steeds langs komen, ook als permit_join op true staat:

7/3/2019, 10:56:24 PM - info: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/config', payload '{"version":"1.4.0","commit":"927c4db","coordinator":20190223,"log_level":"info","permit_join":true}'
7/3/2019, 10:56:24 PM - info: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"type":"devices","message":[{"ieeeAddr":"0x00123a0045678cde9","type":"Coordinator"},{"ieeeAddr":"0x00158d0001a1234b","type":"EndDevice","model":"WSDCGQ11LM","friendly_name":"Aqara_Humidity_002","nwkAddr":62326,"manufId":4151,"manufName":"LUMI","powerSource":"Battery","modelId":"lumi.weather","hwVersion":30,"swBuildId":"3000-0001","dateCode":"20161129"}, ....
7/3/2019, 10:56:24 PM - info: Zigbee: disabling joining new devices.
7/3/2019, 10:56:24 PM - info: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/config', payload '{"version":"1.4.0","commit":"927c4db","coordinator":20190223,"log_level":"info","permit_join":false}'

Alsof hij het joinen uitschakeld, zelfs als ik de config op permit_join=true zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProfaNe
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Marcel-Jan schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 23:17:
Ik heb een van de sensoren uit de configuration.yaml en de database.db gehaald, de permit_join op true gezet. En ik heb de sensor opnieuw gepaird en niet 20x maar wel 200x de knop in gedrukt. Er komt niets van binnen. De tail -f van de log toont geen regel dat er ook maar iets mee te maken heeft.

In de log zie ik trouwens dit steeds langs komen, ook als permit_join op true staat:

7/3/2019, 10:56:24 PM - info: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/config', payload '{"version":"1.4.0","commit":"927c4db","coordinator":20190223,"log_level":"info","permit_join":true}'
7/3/2019, 10:56:24 PM - info: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"type":"devices","message":[{"ieeeAddr":"0x00123a0045678cde9","type":"Coordinator"},{"ieeeAddr":"0x00158d0001a1234b","type":"EndDevice","model":"WSDCGQ11LM","friendly_name":"Aqara_Humidity_002","nwkAddr":62326,"manufId":4151,"manufName":"LUMI","powerSource":"Battery","modelId":"lumi.weather","hwVersion":30,"swBuildId":"3000-0001","dateCode":"20161129"}, ....
7/3/2019, 10:56:24 PM - info: Zigbee: disabling joining new devices.
7/3/2019, 10:56:24 PM - info: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/config', payload '{"version":"1.4.0","commit":"927c4db","coordinator":20190223,"log_level":"info","permit_join":false}'

Alsof hij het joinen uitschakeld, zelfs als ik de config op permit_join=true zet.
Gebruik je dit met Domoticz?

Ik heb dinsdag een aantal xiaomi sensoren binnen gekregen en gebruik dit in combinatie met de CC2531 usb stick.

Het duurde even voor ik door had hoe ik een sensor moest toevoegen. Ik heb Zigbee2MQTT op debugging gezet in domoticz/hardware en de logs bekeken. In een tweede venster heb ik "Accept new devices for 5 minutes" aan geklikt in de settings van domoticz. Even geduld hebben en de sensoren komen zowel in de logs langs als onder devices in domoticz. De ene sensor zag ik gelijk en met de andere duurde het ongeveer een minuut. Daadwerkelijke data ontvangen van mijn WSDCGQ11LM sensor duurde ook even.

Edit:
Onder domoticz > hardware > Zigbee2MQTT heb je ook nog de optie of pairen allowed is of niet. Deze op True zetten en "Accept new devices for 5 minutes" aanzetten.

[ Voor 4% gewijzigd door ProfaNe op 04-07-2019 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CerielTjuh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 11:03
Helaas lees ik issues die ik zelf ook constateer.
Tot nu toe heb ik bij ieder zigbee apparaat wat ik wil koppelen altijd gezeik met koppelen.
Ik dacht dat dit alleen was met de chinese spullen, maar nu ook met ikea apparaten heb ik de issues.
Hij koppelt wel maar kan de apparaten vervolgens niet gebruiken, als voorbeeld:

zigbee2mqtt:info 7/4/2019, 6:32:15 PM Currently 4 devices are joined:

zigbee2mqtt:info 7/4/2019, 6:32:15 PM gangsensor_boven (0x00158d000257a25e): RTCGQ11LM - Xiaomi Aqara human body movement and illuminance sensor (EndDevice)

zigbee2mqtt:info 7/4/2019, 6:32:15 PM badkamer (0x00158d0002e9711e): WSDCGQ11LM - Xiaomi Aqara temperature, humidity and pressure sensor (EndDevice)

zigbee2mqtt:info 7/4/2019, 6:32:15 PM gangsensor (0x00158d000257d72a): RTCGQ11LM - Xiaomi Aqara human body movement and illuminance sensor (EndDevice)

zigbee2mqtt:info 7/4/2019, 6:32:15 PM ikea_repeater (0x000d6ffffea05bc4): E1746 - IKEA TRADFRI signal repeater (Router)

Begin echt op een punt te komen dat het niet meer werkt en ik alternatieven ga overwegen, terwijl ik het juist een cool NL product vindt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel-Jan
Ik heb in Domoticz de Zigbee2MQTT op Zigbee pairing=true gezet. Meteen nadat ik een van de onwillige sensoren pairde, kwamen metingen binnen.

7/4/2019, 10:37:02 PM - info: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/config', payload '{"version":"1.4.0","commit":"927c4db","coord
inator":20190223,"log_level":"info","permit_join":true}'
7/4/2019, 10:37:02 PM - info: Zigbee: allowing new devices to join.
7/4/2019, 10:37:02 PM - info: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/config', payload '{"version":"1.4.0","commit":"927c4db","coord
7/4/2019, 10:37:44 PM - info: New device 'lumi.weather' with address 0x00123d000309b67f connected!

Ik krijg nu data binnen van alle 3 de overgebleven sensoren.

Vervolgens Zigbee pairing in Domoticz en permit_join in de Zigbee config op false gezet.
En na herstart van Zigbee2MQTT blijft data van alle 5 de sensoren binnen komen.

Dit was de oplossing van mijn probleem! Bedankt @ProfaNe voor de suggestie. Dat had ik niet gedacht: dat Domoticz van invloed zou zijn op het pairen.
(Blijft vaag dat 2 sensoren wel succesvol wisten te pairen. Maar daar maal ik nu niet meer om.)

[ Voor 3% gewijzigd door Marcel-Jan op 04-07-2019 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

MrBarBarian schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:19:
Kan iemand mij helpen met hoe je een Xiaomi Curtian motor kan pairen?

Hij is ondersteunt (https://www.zigbee2mqtt.io/devices/ZNCLDJ11LM), maar verder staat er geen info over hoe het pairen exact gaat.

Op de motor zorg ik ervoor dat het blauwe lichtje gaat blinken, maar ik zie niets aan info binnenkomen in de HA logs. Als ik het resetknopje langer indruk wort ie rood. Maar dan ook geen resultaat.

Ik heb wel een WXKG01LM switch kunnen pairen, dus de spullenboel zou wel moeten werken.
Is het je nog gelukt? Ik heb de mijne binnen gekregen en zojuist probleemloos gepaired.

Reset knop indrukken tot blauw lampje. Dan gaat ie knipperen en pairing ging bij mij direct.

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel-Jan
Is het je nog gelukt?
@Bolk Zie mijn reactie hierboven. In Domoticz stond pairing op disabled en dat blijkt dus van invloed geweest te zijn. Verrassend, vooral omdat 2 Xiaomi Aqara sensoren aanvankelijk wel door kwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProfaNe
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Marcel-Jan schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 22:53:
Ik heb in Domoticz de Zigbee2MQTT op Zigbee pairing=true gezet. Meteen nadat ik een van de onwillige sensoren pairde, kwamen metingen binnen.

7/4/2019, 10:37:02 PM - info: Zigbee: allowing new devices to join.
7/4/2019, 10:37:44 PM - info: New device 'lumi.weather' with address 0x00123d000309b67f connected!

Ik krijg nu data binnen van alle 3 de overgebleven sensoren.

Vervolgens Zigbee pairing in Domoticz en permit_join in de Zigbee config op false gezet.
En na herstart van Zigbee2MQTT blijft data van alle 5 de sensoren binnen komen.

Dit was de oplossing van mijn probleem! Bedankt @ProfaNe voor de suggestie. Dat had ik niet gedacht: dat Domoticz van invloed zou zijn op het pairen.
(Blijft vaag dat 2 sensoren wel succesvol wisten te pairen. Maar daar maal ik nu niet meer om.)
Kijk, goed om te horen :) Het is inderdaad vaag dat er 2 sensoren wel wisten te pairen. Als het eenmaal draait blijft het wel goed werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Bolk schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 23:19:
[...]

Is het je nog gelukt? Ik heb de mijne binnen gekregen en zojuist probleemloos gepaired.

Reset knop indrukken tot blauw lampje. Dan gaat ie knipperen en pairing ging bij mij direct.
Uiteindelijk wel ja ;)

Ik heb het platstic kapje aan de onderkant los gehaald en toen ging het pairen probleemloos :?

Waarschijnlijk een range probleem (al hangt de curtian controller echt niet ver van de controller af)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel-Jan
Ik denk dat ik nu begrijp waarom die twee sensoren pairden en de anderen .. net niet. De eerste twee heb ik gepaired toen ik Domoticz nog niet geinstalleerd en geconfigureerd had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 13:37
Crap.... heb ik weer... even snel voor de vakantie een paar sensoren toevoegen aan Zigbee2mqtt/Domoticz en de boel gaat op zijn gat.

Kan iemand mij op weg helpen met het volgende, Z2M wil niet meer starten ook niet na een volledige reboot van Domoticz en de Pi:

Laat maar.... al gevonden.... ergens een comma te veel |:(

[ Voor 91% gewijzigd door mbuurman op 05-07-2019 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-09 23:30

Kvn

Aardig wat lopen klooien om de mod goed uit te voeren (Eerst niet de juiste connector voor mn antennas gebruikt en niet doorhebben dat ik ze vrouwtje-vrouwtje aansloot) en daarnaast niet de traces goed doorgesneden, maar nu heb ik 3 gemodde CC2531's opgenomen (waarvan 1 de coordinator is) en het verschil in linkquality is duidelijk zichtbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AZEs9kqQxWJQwvbeoZsha9Ap/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GAp8pNpGUohRs8EMf79U4QmU/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iJmPWd7pCXnmQljazzyzaJci/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
rinkel schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:11:
Ik heb moeite om bij een nieuwe Hassio installatie mqtt en z2m aan de praat te krijgen.

Z2m logging laat alles netjes zien, maar mosquito ziet niets. Ik krijg geen foutmeldingen.

Ik heb eerst alles op default gelaten en later de yamls aangepast. mqtt gebruiker aangemaakt, deze opgegeven in de yaml.
Ben er al een paar dagen mee bezig, maar er gebeurd niets.

Z2M yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
mqtt:
  password: mqtt
  server: mqtt://192.168.0.15:1883
  user: mqtt
serial:
Hassio werkt met de addon (container). Je formatting is niet goed als je deze in de webGUI invult. De webGUI overwrite je configuration.yaml zodra je het start tenzij je een bepaalde variabele meegeeft (ik weet niet welke eerlijk gezegd).

Dit is de default webGUI format van de addon:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{
  "data_path": "/share/zigbee2mqtt",
  "homeassistant": true,
  "permit_join": false,
  "mqtt_base_topic": "zigbee2mqtt",
  "mqtt_server": "mqtt://homeassistant",
  "serial_port": "/dev/ttyACM0",
  "devices": [],
  "network_key": []
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 14:40

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Kan ik van een van de Tweakers misschien de Downloader cable lenen? Ik blijf problemen ervaren en vermoed dat deze de boosdoener is.

Ik had nu deze geprobeerd.

Ik heb een nieuwe besteld, maar kan daar eigenlijk niet op wachten 8)7

Ik woon zelf in de regio Utrecht (IJsselstein) en kom vanuit mijn werk langs puckstar (Veenendaal) als ik over de A30 en A12 rij.

[ Voor 17% gewijzigd door imdos op 08-07-2019 09:47 . Reden: regio: utrecht ]

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 07:46

defcon84

Multipass?

het zou makkelijk zijn als je er een regio bij plaatst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightMare
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 19:12
Kvn schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 12:23:
Aardig wat lopen klooien om de mod goed uit te voeren (Eerst niet de juiste connector voor mn antennas gebruikt en niet doorhebben dat ik ze vrouwtje-vrouwtje aansloot) en daarnaast niet de traces goed doorgesneden, maar nu heb ik 3 gemodde CC2531's opgenomen (waarvan 1 de coordinator is) en het verschil in linkquality is duidelijk zichtbaar.
Zou je hier wat meer uitleg over willen geven. Heb eerder al die URL voorbij zien komen en spulletjes besteld maar het is toch nog er vaag voor een soldeernoob als ik 8)7 ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik had een extra CC2351 stick gekocht om als router te gebruiken. Deze blijkt qua ontvangst dus zwaar waardeloos te zijn (link quality 5 direct 5 meter van de coordinator stick vandaan..)

Dus ik ga wel wat tradfri led drivers kopen voor de klerenkast en hopelijk deze als router te laten dienen.

Nou lijkt het me handig om de extra stick te gebruiken voor firmware upgrades met minimale downtime. Is het mogelijk om de settings van de andere stick dan te klonen? Of wordt het toch opnieuw pairen (en is dit dus geen handige methode)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
renedis schreef op zondag 7 juli 2019 @ 12:48:
[...]

Hassio werkt met de addon (container). Je formatting is niet goed als je deze in de webGUI invult. De webGUI overwrite je configuration.yaml zodra je het start tenzij je een bepaalde variabele meegeeft (ik weet niet welke eerlijk gezegd).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{
}
Dank!
Ik ga hassio maar weer eens installeren dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvn

Kvn

NightMare schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:00:
[...]

Zou je hier wat meer uitleg over willen geven. Heb eerder al die URL voorbij zien komen en spulletjes besteld maar het is toch nog er vaag voor een soldeernoob als ik 8)7 ....
Tuurlijk, ik zal een schema'tje maken waar te snijden / solderen, heb er inmiddels 7 in werking :D

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kvn

Kvn

CC2531 Antenne mod howto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Y78FvwuYYfhj569kQd9rzXxW/full.png

1. Kras bij de rode stukken de volledige trace weg.
2. Schraap de blauwe stukken schoon tot op het koper
3. Vertin de blauwe stukken even licht
4. Plaats de antenne (de 2 pootjes onderaan het PCB), de 2 pootjes + pin van de antenne bovenaan
5. Verhit de pootjes van de antenne en soldeer vast.
6. Maak een verbinding met de groundplane van het PCB bij het roze streepje (met een klein stukje draad of wat soldeertin)

Done :)

[ Voor 12% gewijzigd door Kvn op 09-07-2019 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightMare
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 19:12
Top! _/-\o_ We gaan dit proberen (samen met m'n iets technischere maat)

[ Voor 4% gewijzigd door NightMare op 09-07-2019 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kvn

Kvn

NightMare schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 12:27:
[...]

Top! _/-\o_ We gaan dit proberen (samen met m'n iets technischere maat)
Komt vast goed, ik heb geen steady rechterhand en mij is het ook gelukt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-09 13:47
Kvn schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 12:00:
CC2531 Antenne mod howto

[Afbeelding]

1. Kras bij de rode stukken de volledige trace weg.
2. Schraap de blauwe stukken schoon tot op het koper
3. Vertin de blauwe stukken even licht
4. Plaats de antenne (de 2 pootjes onderaan het PCB), de 2 pootjes + pin van de antenne bovenaan
5. Verhit de pootjes van de antenne en soldeer vast.
6. Maak een verbinding met de groundplane van het PCB bij het roze streepje (met een klein stukje draad of wat soldeertin)

Done :)
Ik zal het nog eens proberen hiermee. Eerder via deze info: https://hackaday.io/proje...1-usb-adapter-antenna-mod de mod geprobeerd, maar daarna was m'n range afgenomen in plaats van verbetert.

Heb je voor het debuggen nog tips, om met een multimeter bepaalde geleiding/weerstand te meten?

Ander puntje: Kan Kvn z'n post worden meegenomen in de startpost, zodat z'n instructie makkelijk terug te vinden is?

[ Voor 5% gewijzigd door Slaut op 09-07-2019 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kvn

Kvn

Niet direct, wel heb ik gemerkt dat je de rode stukken echt goed moet wegschrapen, anders werkte het bij mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
renedis schreef op zondag 7 juli 2019 @ 12:48:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{
}
Ik heb hassio maar weer eens opgestart en dit is mijn config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{
  "permit_join": true,
  "mqtt_server": "mqtt://192.168.0.8",
}

Op het IP-adres na, volgens mij hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
rinkel schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 18:39:
[...]

Ik heb hassio maar weer eens opgestart en dit is mijn config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{
  "mqtt_server": "mqtt://192.168.0.8",
}

Op het IP-adres na, volgens mij hetzelfde.
En de permit join. Maar zit je coördinator ook echt op /dev/ttyACM0? En is de MQTT server zonder username en password?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
renedis schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 21:28:
[...]

En de permit join. Maar zit je coördinator ook echt op /dev/ttyACM0? En is de MQTT server zonder username en password?
Ik heb een aparte docker voor mosquitto om te testen, die werkt prima met Domoticz icm zigbee2mqtt (zonder naam en ww)
Ik heb ook mosquitto op de PI, maar daar komen de berichten ook niet binnen.

Edit
Vanuit zigbee2mqtt krijg ik ook netjes deze melding:
code:
1
 zigbee2mqtt:info 7/10/2019, 11:34:17 AM Successfully configured 0x000d6ffffec3bcc8 (0x000d6ffffec3bcc8)

Dit is een ikea plug.

Deze wordt alleen niet aan mosquitto doorgegeven.

[ Voor 22% gewijzigd door rinkel op 10-07-2019 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:44
Het flashen van dingen is erg leuk om te doen, op dit moment heb ik mijn xiaomi sensoren op een Xiaomi v2 hub, werkt prima en mis geen actie.
Hoe is de verhouding tussen zigbee2mqtt en de conbee2? https://phoscon.de/en/conbee2

Ik snap dat dit het zigbee2mqtt topic is, maar wellicht hebben wat mensen hier ook ervaring met de conbee2..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 22:43
Hoi,

Ik probeer zigbee2mqtt service te starten maar dit wil niet echt lukken. Als ik het script start dan krijg ik de volgende error:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
-- Logs begin at Wed 2019-07-10 15:09:12 UTC. --
Jul 10 18:19:27 elroy bash[13626]: npm ERR! A complete log of this run can be found in:
Jul 10 18:19:27 elroy bash[13626]: npm ERR!     /home/eterpstra/.npm/_logs/2019-07-10T18_19_27_110Z-debug.log
Jul 10 18:19:27 elroy systemd[1]: zigbee2mqtt.service: Main process exited, code=exited, status=1/FAILURE
Jul 10 18:19:27 elroy systemd[1]: zigbee2mqtt.service: Failed with result 'exit-code'.
Jul 10 18:19:27 elroy systemd[1]: zigbee2mqtt.service: Service hold-off time over, scheduling restart.
Jul 10 18:19:27 elroy systemd[1]: zigbee2mqtt.service: Scheduled restart job, restart counter is at 5.
Jul 10 18:19:27 elroy systemd[1]: Stopped zigbee2mqtt.
Jul 10 18:19:27 elroy systemd[1]: zigbee2mqtt.service: Start request repeated too quickly.
Jul 10 18:19:27 elroy systemd[1]: zigbee2mqtt.service: Failed with result 'exit-code'.
Jul 10 18:19:27 elroy systemd[1]: Failed to start zigbee2mqtt.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Possible schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 20:24:
Ik probeer zigbee2mqtt service te starten maar dit wil niet echt lukken. Als ik het script start dan krijg ik de volgende error:

code:
1
2
3
-- Logs begin at Wed 2019-07-10 15:09:12 UTC. --
Jul 10 18:19:27 elroy bash[13626]: npm ERR! A complete log of this run can be found in:
Jul 10 18:19:27 elroy bash[13626]: npm ERR!     /home/eterpstra/.npm/_logs/2019-07-10T18_19_27_110Z-debug.log
Lijkt me dat je moet beginnen met een duidelijke foutmelding. Dus of meer van journalctl laten zien, of iets uit bovenstaand bestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
bkor schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 22:51:
[...]

Lijkt me dat je moet beginnen met een duidelijke foutmelding. Dus of meer van journalctl laten zien, of iets uit bovenstaand bestand.
Uit het log bestand haal ik nu het volgende als ik een tail -f doe:

code:
1
2
3
4
ul 11 07:22:19 elroy bash[7627]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 7:22:19 AM Logging to directory: '/opt/zigbee2mqtt/data/log/2019-07-11.07-22-19'
Jul 11 07:22:19 elroy bash[7627]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 7:22:19 AM Starting zigbee2mqtt version 1.4.0 (commit #927c4db)
Jul 11 07:22:19 elroy bash[7627]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 7:22:19 AM Starting zigbee-shepherd
Jul 11 07:22:19 elroy bash[7627]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 7:22:19 AM Error while starting zigbee-shepherd, attempting to fix... (takes 60 seconds) (Error: Error: Permission denied, cannot open /dev/ttyACM0)

ls -l /dev/serial/by-id geeft aan:

code:
1
2
3
total 0
lrwxrwxrwx 1 root root 13 Jul 10 18:12 usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AC2M4VW6-if00-port0 -> ../../ttyUSB0
lrwxrwxrwx 1 root root 13 Jul 11 07:14 usb-Texas_Instruments_TI_CC2531_USB_CDC___0X00124B00193672FC-if00 -> ../../ttyACM0

Oftewel: Ik heb 2 poorten in gebruik (slimme kabel en deze stick dus)

Hoe moet ik dit dan in de confguartie bestand toevoegen? Ik heb dit geprobeerd maar dit lijkt niet te werken:

code:
1
2
3
serial:
  # Required: location of CC2531 USB sniffer
  port: /dev/serial/by-id/usb-Texas_Instruments_TI_CC2531_USB_CDC___0X00124B00193672FC-if00

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Laatst online: 21-09 07:40
Possible schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 09:29:
[...]
Oftewel: Ik heb 2 poorten in gebruik (slimme kabel en deze stick dus)

Hoe moet ik dit dan in de confguartie bestand toevoegen? Ik heb dit geprobeerd maar dit lijkt niet te werken:

code:
1
2
3
serial:
  # Required: location of CC2531 USB sniffer
  port: /dev/serial/by-id/usb-Texas_Instruments_TI_CC2531_USB_CDC___0X00124B00193672FC-if00
code:
1
2
serial:

Dat is de juiste formatting. Maar je log melding zegt niet dat hij niet weet welke poort... hij zegt geen toegang. Heb je iets anders runnen dat al die device in gebruik heeft? Heeft je user wel genoeg rechten?

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Dacuuu schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 18:04:
Het flashen van dingen is erg leuk om te doen, op dit moment heb ik mijn xiaomi sensoren op een Xiaomi v2 hub, werkt prima en mis geen actie.
Hoe is de verhouding tussen zigbee2mqtt en de conbee2? https://phoscon.de/en/conbee2

Ik snap dat dit het zigbee2mqtt topic is, maar wellicht hebben wat mensen hier ook ervaring met de conbee2..
De Phoscon is plug n play. Echt een commercieel product.
Zigbee2MQTT is voor de doe het zelver :P

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Kodess schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:20:
[...]

code:
1
2
serial:

Dat is de juiste formatting. Maar je log melding zegt niet dat hij niet weet welke poort... hij zegt geen toegang. Heb je iets anders runnen dat al die device in gebruik heeft? Heeft je user wel genoeg rechten?
Ik heb het inmiddels opgelost door chmod 777 te geven op /dev/tty/ACM0

Hiermee werkte het.

Hetgeen wat nog niet echt wil lukken is auto discovery.

Met mijn sonoff devices gaat dat goed door SetOption 9 te gebruiken in tashmota. Voor Zigbee2Mqtt heb ik dit gesteld nu:

confguration.yaml zigbee2mqtt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
mqtt:
  server: 'mqtt://192.168.178.46'
  user: xxxx
  password: xxx
serial:
  disable_led: false

in configuration.yaml in ha:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
mqtt:
  discovery: true
  broker: 192.168.178.46
  username: xx
  birth_message:
    topic: 'hass/status'
    payload: 'online'
  will_message:
    payload: 'offline'

Wat doe ik precies fout? Het pairen gaat prima want ik zie de devices netjes toegvoegd worden aan de config fle van zigbee2mqtt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
devices:
  '0x000b57fffe484437':
    friendly_name: '0x000b57fffe484437'
    retain: false
  '0x000d6ffffefd913d':
    friendly_name: '0x000d6ffffefd913d'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:44
Kodess schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:22:
[...]

De Phoscon is plug n play. Echt een commercieel product.
Zigbee2MQTT is voor de doe het zelver :P
Doe het zelf hou ik van, maar het moet wel stabiel draaien. Kwa ondersteuning van (nieuwe) zigbee apparaten zit het wel snor met zigbee2mqtt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Possible schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:25:
[...]

Ik heb het inmiddels opgelost door chmod 777 te geven op /dev/tty/ACM0

Hiermee werkte het.

Hetgeen wat nog niet echt wil lukken is auto discovery.

Met mijn sonoff devices gaat dat goed door SetOption 9 te gebruiken in tashmota. Voor Zigbee2Mqtt heb ik dit gesteld nu:

confguration.yaml zigbee2mqtt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
mqtt:
serial:

in configuration.yaml in ha:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
mqtt:
  discovery: true
  broker: 192.168.178.46
  username: xx
  birth_message:
    payload: 'online'
  will_message:
    payload: 'offline'

Wat doe ik precies fout? Het pairen gaat prima want ik zie de devices netjes toegvoegd worden aan de config fle van zigbee2mqtt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
devices:
  '0x000b57fffe484437':
    friendly_name: '0x000b57fffe484437'
  '0x000d6ffffefd913d':
    friendly_name: '0x000d6ffffefd913d'
permit_join: true toevoegen aan je conf.

Verkeerd gelezen.

(Dit hieronder heb ik ook verkeerd begrepen, dit is als je nieuwe devices wilt supporten)
Heb je de homeassistant plugin toegevoegd aan zigbee2mqtt?
If you’re integrating zigbee2mqtt with HomeAssistant, you’ll also need to copy homeassistant.js (https://github.com/Koenkk...xtension/homeassistant.js) to $(pwd)/data/lib/extension/homeassistant.js.

[ Voor 14% gewijzigd door Kodess op 11-07-2019 10:59 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
Kodess schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:55:
[...]

permit_join: true toevoegen aan je conf.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
mqtt:
serial:
Ik heb hier gewoon een automation voor gemaakt .. DUs als ik de schakelaar omzet dan gaat hij dus naar permit_join: true

Lijkt mij hetzelfde?

code:
1
Jul 11 08:57:32 elroy bash[32014]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 8:57:32 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/config', payload '{"version":"1.4.0","commit":"927c4db","coordinator":20190223,"log_level":"info","permit_join":true}'

[ Voor 19% gewijzigd door Possible op 11-07-2019 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
Dacuuu schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:44:
[...]

Doe het zelf hou ik van, maar het moet wel stabiel draaien. Kwa ondersteuning van (nieuwe) zigbee apparaten zit het wel snor met zigbee2mqtt?
Kan je helemaal zelf doen 8)
https://www.zigbee2mqtt.i..._support_new_devices.html

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Possible schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:57:
[...]

Ik heb hier gewoon een automation voor gemaakt .. DUs als ik de schakelaar omzet dan gaat hij dus naar permit_join: true

Lijkt mij hetzelfde?

code:
1
Jul 11 08:57:32 elroy bash[32014]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 8:57:32 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/config', payload '{"version":"1.4.0","commit":"927c4db","coordinator":20190223,"log_level":"info","permit_join":true}'
Als je je zigbee2mqtt herstart zou je moeten zien dat hij op het begin allerlei berichten zet in een homeassistant/ channel. Dat zijn de auto discovery berichten waarin hij tegen HA vertelt wat er verbonden is. Als je die ziet langs komen klopt de zigbee2mqtt kant iig.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Kodess schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:59:
[...]

Als je je zigbee2mqtt herstart zou je moeten zien dat hij op het begin allerlei berichten zet in een homeassistant/ channel. Dat zijn de auto discovery berichten waarin hij tegen HA vertelt wat er verbonden is. Als je die ziet langs komen klopt de zigbee2mqtt kant iig.
Hmmm als ik de service start (heb geen hassio dus alles handmatig geinstalleerd) dan zie ik dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Jul 11 09:01:48 elroy bash[1468]: > node index.js
Jul 11 09:01:49 elroy bash[1468]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:01:49 AM Logging to directory: '/opt/zigbee2mqtt/data/log/2019-07-11.09-01-49'
Jul 11 09:01:49 elroy bash[1468]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:01:49 AM Starting zigbee2mqtt version 1.4.0 (commit #927c4db)
Jul 11 09:01:49 elroy bash[1468]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:01:49 AM Starting zigbee-shepherd
Jul 11 09:01:51 elroy bash[1468]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:01:51 AM zigbee-shepherd started
Jul 11 09:01:51 elroy bash[1468]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:01:51 AM Coordinator firmware version: '20190223'
Jul 11 09:01:51 elroy bash[1468]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:01:51 AM Currently 0 devices are joined:
Jul 11 09:01:51 elroy bash[1468]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:01:51 AM Zigbee: disabling joining new devices.
Jul 11 09:01:51 elroy bash[1468]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:01:51 AM Connecting to MQTT server at mqtt://192.168.178.46
Jul 11 09:01:51 elroy bash[1468]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:01:51 AM zigbee-shepherd ready
Jul 11 09:01:51 elroy bash[1468]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:01:51 AM Connected to MQTT server
Jul 11 09:01:51 elroy bash[1468]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:01:51 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/state', payload 'online'
Jul 11 09:01:51 elroy bash[1468]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:01:51 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/config', payload '{"version":"1.4.0","commit":"927c4db","coordinator":20190223,"log_level":"info","permit_join":false}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Possible schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 11:02:
[...]

Hmmm als ik de service start (heb geen hassio dus alles handmatig geinstalleerd) dan zie ik dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Jul 11 09:01:48 elroy bash[1468]: > node index.js
Jul 11 09:01:49 elroy bash[1468]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:01:49 AM Logging to directory: '/opt/zigbee2mqtt/data/log/2019-07-11.09-01-49'
Jul 11 09:01:49 elroy bash[1468]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:01:49 AM Starting zigbee2mqtt version 1.4.0 (commit #927c4db)
Jul 11 09:01:49 elroy bash[1468]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:01:49 AM Starting zigbee-shepherd
Jul 11 09:01:51 elroy bash[1468]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:01:51 AM zigbee-shepherd started
Jul 11 09:01:51 elroy bash[1468]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:01:51 AM Coordinator firmware version: '20190223'
Jul 11 09:01:51 elroy bash[1468]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:01:51 AM Currently 0 devices are joined:
Jul 11 09:01:51 elroy bash[1468]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:01:51 AM Zigbee: disabling joining new devices.
Jul 11 09:01:51 elroy bash[1468]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:01:51 AM Connecting to MQTT server at mqtt://192.168.178.46
Jul 11 09:01:51 elroy bash[1468]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:01:51 AM zigbee-shepherd ready
Jul 11 09:01:51 elroy bash[1468]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:01:51 AM Connected to MQTT server
Jul 11 09:01:51 elroy bash[1468]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:01:51 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/state', payload 'online'
Jul 11 09:01:51 elroy bash[1468]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:01:51 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/config', payload '{"version":"1.4.0","commit":"927c4db","coordinator":20190223,"log_level":"info","permit_join":false}'
In je log staat ook dat je 0 devices hebt die gejoined zijn. Dan zal hij ook geen devices doorgeven aan HA.

Zodra je devices joined, komen ze in je config file te staan. Daaraan kan je zien of ze zijn gepaired.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Kodess schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 11:04:
[...]

In je log staat ook dat je 0 devices hebt die gejoined zijn. Dan zal hij ook geen devices doorgeven aan HA.

Zodra je devices joined, komen ze in je config file te staan. Daaraan kan je zien of ze zijn gepaired.
Heb de stick geflashed en een Xiaomi motion sensor toegevoegd:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Jul 11 09:42:38 elroy bash[5199]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:42:38 AM Logging to directory: '/opt/zigbee2mqtt/data/log/2019-07-11.09-42-38'
Jul 11 09:42:38 elroy bash[5199]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:42:38 AM Starting zigbee2mqtt version 1.4.0 (commit #927c4db)
Jul 11 09:42:38 elroy bash[5199]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:42:38 AM Starting zigbee-shepherd
Jul 11 09:42:40 elroy bash[5199]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:42:40 AM zigbee-shepherd started
Jul 11 09:42:40 elroy bash[5199]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:42:40 AM Coordinator firmware version: '20190608'
Jul 11 09:42:40 elroy bash[5199]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:42:40 AM Currently 1 devices are joined:
Jul 11 09:42:40 elroy bash[5199]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:42:40 AM 0x00158d0002f954de (0x00158d0002f954de): RTCGQ01LM - Xiaomi MiJia human body movement sensor (EndDevice)
Jul 11 09:42:40 elroy bash[5199]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:42:40 AM Zigbee: disabling joining new devices.
Jul 11 09:42:40 elroy bash[5199]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:42:40 AM Connecting to MQTT server at mqtt://192.168.178.46
Jul 11 09:42:40 elroy bash[5199]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:42:40 AM zigbee-shepherd ready
Jul 11 09:42:40 elroy bash[5199]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:42:40 AM Connected to MQTT server
Jul 11 09:42:40 elroy bash[5199]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:42:40 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/state', payload 'online'
Jul 11 09:42:40 elroy bash[5199]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:42:40 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0002f954de', payload '{"occupancy":true,"linkquality":55}'
Jul 11 09:42:40 elroy bash[5199]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:42:40 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/config', payload '{"version":"1.4.0","commit":"927c4db","coordinator":20190608,"log_level":"info","permit_join":false}'
Jul 11 09:42:41 elroy bash[5199]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:42:41 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0002f954de', payload '{"occupancy":true,"linkquality":55}'
Jul 11 09:43:31 elroy bash[5199]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:43:31 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0002f954de', payload '{"occupancy":true,"linkquality":49}'

Hij is nu netjes gepaired maar helaas ziet HA niks. Wel zie ik dit in de error log:

code:
1
2
Thu Jul 11 2019 11:26:50 GMT+0200 (Midden-Europese zomertijd)
Data in your config entry is going to override your configuration.yaml: {'broker': '192.168.178.46', 'discovery': True, 'password': 'xxxx', 'port': 1883, 'username': 'xxxxx}

Ik heb in zowel configuration.yaml als in confguration.yaml van zigbee2mqtt dit neergzet.

Dat hoort toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Possible schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 11:45:
[...]

Heb de stick geflashed en een Xiaomi motion sensor toegevoegd:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Jul 11 09:42:38 elroy bash[5199]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:42:38 AM Logging to directory: '/opt/zigbee2mqtt/data/log/2019-07-11.09-42-38'
Jul 11 09:42:38 elroy bash[5199]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:42:38 AM Starting zigbee2mqtt version 1.4.0 (commit #927c4db)
Jul 11 09:42:38 elroy bash[5199]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:42:38 AM Starting zigbee-shepherd
Jul 11 09:42:40 elroy bash[5199]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:42:40 AM zigbee-shepherd started
Jul 11 09:42:40 elroy bash[5199]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:42:40 AM Coordinator firmware version: '20190608'
Jul 11 09:42:40 elroy bash[5199]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:42:40 AM Currently 1 devices are joined:
Jul 11 09:42:40 elroy bash[5199]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:42:40 AM 0x00158d0002f954de (0x00158d0002f954de): RTCGQ01LM - Xiaomi MiJia human body movement sensor (EndDevice)
Jul 11 09:42:40 elroy bash[5199]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:42:40 AM Zigbee: disabling joining new devices.
Jul 11 09:42:40 elroy bash[5199]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:42:40 AM Connecting to MQTT server at mqtt://192.168.178.46
Jul 11 09:42:40 elroy bash[5199]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:42:40 AM zigbee-shepherd ready
Jul 11 09:42:40 elroy bash[5199]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:42:40 AM Connected to MQTT server
Jul 11 09:42:40 elroy bash[5199]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:42:40 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/state', payload 'online'
Jul 11 09:42:40 elroy bash[5199]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:42:40 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0002f954de', payload '{"occupancy":true,"linkquality":55}'
Jul 11 09:42:40 elroy bash[5199]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:42:40 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/config', payload '{"version":"1.4.0","commit":"927c4db","coordinator":20190608,"log_level":"info","permit_join":false}'
Jul 11 09:42:41 elroy bash[5199]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:42:41 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0002f954de', payload '{"occupancy":true,"linkquality":55}'
Jul 11 09:43:31 elroy bash[5199]:   zigbee2mqtt:info 7/11/2019, 9:43:31 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0002f954de', payload '{"occupancy":true,"linkquality":49}'

Hij is nu netjes gepaired maar helaas ziet HA niks. Wel zie ik dit in de error log:

code:
1
2
Thu Jul 11 2019 11:26:50 GMT+0200 (Midden-Europese zomertijd)
Data in your config entry is going to override your configuration.yaml: {'broker': '192.168.178.46', 'discovery': True, 'password': 'xxxx', 'port': 1883, 'username': 'xxxxx}

Ik heb in zowel configuration.yaml als in confguration.yaml van zigbee2mqtt dit neergzet.

Dat hoort toch ook?
Het lijkt erop dat je de mqtt server toegevoegd hebt via de UI van HA en ook via de configuration file. Mijn voorstel is om even in HA alle mqtt dingen te verwijderen en dan alleen in de configuration file te zetten.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Kodess schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 14:07:
[...]

Het lijkt erop dat je de mqtt server toegevoegd hebt via de UI van HA en ook via de configuration file. Mijn voorstel is om even in HA alle mqtt dingen te verwijderen en dan alleen in de configuration file te zetten.
Je hebt toch wel in HA een configuratie nodig voor mqtt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Possible schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 15:03:
[...]

Je hebt toch wel in HA een configuratie nodig voor mqtt ?
Je kan MQTT op 2 manieren toevoegen.
  • In de HA UI, Configuratie -> Integrations en het +je
  • In de configuration.yaml van Home Assistant
In de logging die je postte staat dat je configuration.yaml niet zal worden gebruikt omdat er een config is. Dat is de eerste optie in de lijst volgens mij.

Ik zal kijken of ik als ik thuis ben mijn configs kan posten.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
Kodess schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 15:59:
[...]

Je kan MQTT op 2 manieren toevoegen.
  • In de HA UI, Configuratie -> Integrations en het +je
  • In de configuration.yaml van Home Assistant
In de logging die je postte staat dat je configuration.yaml niet zal worden gebruikt omdat er een config is. Dat is de eerste optie in de lijst volgens mij.

Ik zal kijken of ik als ik thuis ben mijn configs kan posten.
Ik heb het inmiddels kunnen oplossen.. Clean install gedaan en hassio in docker geinstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel-Jan
Deel 2 van mijn videos over het maken van een vochtmetingsnetwerk met Xiaomi Aqara sensoren, Zigbee2MQTT en Domoticz is online:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Laatst online: 15:00
Wie kan me helpen bij dit probleem? Ik heb Zigbee2mqtt draaien op een Pi3 met een 2531 usb stick. Nieuwe versie en firmware. Draait verder prima.

Maar nou heb ik laatst een Ikea Tradfri stopcontact gekoppeld. Het pairen ging probleemloos. Het in- en uitschakelen ook.

Maar nu we een weekje verder zijn, gaat het schakelen zeer moeizaam. Soms reageert hij direct, soms helemaal niet, en soms pas na vele pogingen. Hoe kan ik dit debuggen? Om te zien of het aan het apparaat, de usb-stick, aan Zigbee2MQTT of iets anders ligt?

Aan de afstand kan het niet liggen, het is maar enkele meters en in de eerste week heb ik het op een dubbel zo grote afstand werkend gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Inmiddels gelukt om de devices te pairen met de stick. Alles werkte perfect tot ik HA moest herstarten.. Ineens zijn alle entities niet meer beschikbaar.. Wat ik ook doe ik krijg het niet meer actief (IKEA lampen en Xiaomi sensoren)

Nu heb ik de stick opnieuw geflashed en het pairen gaat prima, echter ziet HA ze maar niet als ''beschikbaar'''

Hebben meer mensen dit wel eens gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 13-07 17:56
Ben van de week overgestapt van SD kaart naar berry booty pi met USB en heb alle hardware eraan laten hangen. Backup terug gezet en bijna alles doet het weer. Sommige Zwave batterij sensoren moest ik even handmatig kietelen en dan doen ze het weer.

Wat ik echter niet makkelijk aan de praat krijg is de zigbee2mqtt Devices. Heb heel wat Xiaomi deursensoren en die doen het niet, ondanks dat ik de configuration.yaml file heb overgezet.

Kan iemand mij helpen? Zou het jammer vinden om alle devices opnieuw te moeten koppelen. Is al niet zo een helder proces, maar kost me ook veel tijd.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Ik voeg de apparaten expliciet toe aan de configuratie van HA, en dus geen autodiscovery-achtige setup. Misschien maakt dat een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekVogel
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-09 10:25
Dacuuu schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:44:
[...]

Ik heb hier slechts 9 Zigbee devices aan mijn stick (zonder extra antenne) gekoppeld, zonder powered devices. Dat werkt perfect, ik heb nog geen probleem ondervonden. Maar ik lees ook over mensen die tientallen Zigbee devices hebben, geen idee hoe het dan gaat.

Het fijne van Zigbee2mqtt is dat je het met vrij weinig risico kunt testen. Voor ongeveer een tientje koop je een kant en klare stick, zelf alle benodigdheden kopen kost iets meer maar dan kun je wel steeds opnieuw flashen als je dat wilt. Bevalt het niet, dan kun je altijd kiezen voor een andere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik heb nog steeds wat issues met Zigbee2mqtt ook met laatste firmware etc. In woonkamer stuk of 8 IKEA stopcontacten en daarnaast 6 IKEA lampen. Verder wat aqara lux/beweging sensors en deur contacten. Helaas merk ik dat het tegelijk schakelen van 10 apparaten niet lekker loopt vanuit home assistent. Schakelen van de groep zie ik alles keurig op het mqtt topic binnenkomen, maar de lampen die als laatste in de lijst staan gaan regelmatig niet mee en moet ik een tweede keer aan klikken. Heel irritant want dat maakt integratie met Alexa vrij waardeloos, maar ook knoppen of automations om bijvoorbeeld bij schemer alles aan te zetten.

In vroegere firmware was dit nog beduidend slechter maar echt stabiel is het nu ook nog niet. Iemand tips voor dingen om verder te controleren/proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
DeadMetal schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 14:19:
Ik voeg de apparaten expliciet toe aan de configuratie van HA, en dus geen autodiscovery-achtige setup. Misschien maakt dat een verschil.
Hoeveel devices heb je connected?

Ik heb zojuist even 1 handmatig toegevoegd maar deze blijft gewoon op ''off'' staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvn

Kvn

De networkmap in 1.5.0 is echt een stuk fijner om te lezen _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KFoQXr1XOcXTYqxwFnsZmAAW/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Sander schreef op zondag 14 juli 2019 @ 14:53:
Ik heb nog steeds wat issues met Zigbee2mqtt ook met laatste firmware etc. In woonkamer stuk of 8 IKEA stopcontacten en daarnaast 6 IKEA lampen. Verder wat aqara lux/beweging sensors en deur contacten. Helaas merk ik dat het tegelijk schakelen van 10 apparaten niet lekker loopt vanuit home assistent. Schakelen van de groep zie ik alles keurig op het mqtt topic binnenkomen, maar de lampen die als laatste in de lijst staan gaan regelmatig niet mee en moet ik een tweede keer aan klikken. Heel irritant want dat maakt integratie met Alexa vrij waardeloos, maar ook knoppen of automations om bijvoorbeeld bij schemer alles aan te zetten.

In vroegere firmware was dit nog beduidend slechter maar echt stabiel is het nu ook nog niet. Iemand tips voor dingen om verder te controleren/proberen?
Same problem hier.. Als ik alles "rustig" schakel (dus genoeg tijd er tussen laat) werkt het meestal wel.
Ook ervaar ik dat het uitzetten vaker problemen oplever dan aanzetten.

Range/signaalkwaliteit is het probleem niet, het zit echt ergens anders in, ik heb alleen geen idee waar in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
renedis schreef op maandag 15 juli 2019 @ 10:43:
[...]

Same problem hier.. Als ik alles "rustig" schakel (dus genoeg tijd er tussen laat) werkt het meestal wel.
Ook ervaar ik dat het uitzetten vaker problemen oplever dan aanzetten.

Range/signaalkwaliteit is het probleem niet, het zit echt ergens anders in, ik heb alleen geen idee waar in.
Wat ik geprobeerd heb (in verleden):
- Channel wijzigen, geen effect
- Max stability firmwares, geen effect
- Bepaald type devices niet re-pairen zoals bijv de tradfri sockets, maar alleen lampen: Geen effect
- Groepen gebruiken in meer recente zigbee2mqtt versie: Ook errors bij schakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
DeadMetal schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 16:45:
Wie kan me helpen bij dit probleem? Ik heb Zigbee2mqtt draaien op een Pi3 met een 2531 usb stick. Nieuwe versie en firmware. Draait verder prima.

Maar nou heb ik laatst een Ikea Tradfri stopcontact gekoppeld. Het pairen ging probleemloos. Het in- en uitschakelen ook.

Maar nu we een weekje verder zijn, gaat het schakelen zeer moeizaam. Soms reageert hij direct, soms helemaal niet, en soms pas na vele pogingen. Hoe kan ik dit debuggen? Om te zien of het aan het apparaat, de usb-stick, aan Zigbee2MQTT of iets anders ligt?

Aan de afstand kan het niet liggen, het is maar enkele meters en in de eerste week heb ik het op een dubbel zo grote afstand werkend gehad.
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:01
Gebruik je Home-Assistant als MQTT broker? Daar had ik ook mee dat hij na een week traag werd. Sinds ik eclipse-mosquitto gebruik gaat het wel goed.
Daarnaast kan je de laatste "Source Routing" eens proberen, Ikea spul wil wel eens raar doen. Dit is niet op feiten gebaseerd, maar probeer het eens :) Zie: https://github.com/Koenkk...me_1.2/bin/source_routing

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Nee, ik gebruik Mosquitto. Dat gebruik ik ook voor bijv. de Shelly2, die ook via MQTT communiceert met HA, en dat gaat zonder enige vertraging.

Ok, zal die firmware eens proberen, thx. Maar misschien eerst eens achterhalen of zigbee2mqtt wel consequent een signaal uitstuurt (en het dus wel moet liggen aan de Ikea-schakelaar?), hoe kan ik dat meten?

/edit: later deze week ontvang ik een Osram smart+ plug, eerst eens kijken of die wel probleemloos werkt voordat ik firmware ga flashen.

[ Voor 16% gewijzigd door DeadMetal op 16-07-2019 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-09 09:06
Kvn schreef op maandag 15 juli 2019 @ 10:43:
De networkmap in 1.5.0 is echt een stuk fijner om te lezen _/-\o_

[Afbeelding]
Wat gebruik jij precies om het zo mooi te visualiseren?

Ik heb deze repo gebruikt: https://github.com/rgruebel/ha_zigbee2mqtt_networkmap

Maar dat ziet er niet zo gaaf uit als wat jij hebt.

Tevroeg, gewoon even geduld hebben :)

[ Voor 4% gewijzigd door Imperial Guard op 16-07-2019 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lxz
  • Laatst online: 22:20

lxz

Ik heb vandaag een osram smart plug ontvangen (lang leve de Amazon aanbiedingen :))
Nu heb ik deze toegevoegd aan zigbee2mqtt en dat lijkt goed te werken.

Alleen als ik in HASS de schakelaar om zet, springt deze meteen weer terug en er gebeurt niets met de plug (dus geen aan of uit). Het lijkt erop dat de zigbee2mqtt/0x00000xxxxx/set niet goed gaat, of dat HASS niet met de response overweg kan. Ik maak gebruik van de mqtt integration. Als ik de schakelaar met de hand aan/uit zet, beweegt de schakelaar in HASS wel gewoon mee. Enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ik ben momenteel aan t spelen met Mozilla Webthings, weinig opties,maar zeer snel.
Er is een zigbee2mqtt adapter (staat ook bij koenk vermeld), maar ik krijg die met geen mogelijkheid aan de praat.
Heeft iemand hier wel eens iets mee gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:50

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Er worden nu tests uitgevoerd met een andere stick, de 2652R, met veel meer geheugen. Wellicht dat dit je probleem verhelpt. Mij houden de 'warning highly experimental' berichten me nog tegen, maar 't lijkt de goede kant op te gaan...

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Laatst online: 19:24

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Bedoel je met firmware de software op de stick, of de versie van zigbee2mqtt zelf.
Ik gebruik nog een oudere firmware (stick) van februari meen ik en heb met het schakelen van 10 Ikea lampen geen problemen. De rest zijn sensoren die ik enkel inlees.

Koen is wel bezig met een zwaardere stick met meer RAM en CPU power omdat veel lampen schakelen blijkbaar een grote taak is voor die hele simpele 8051 CPU die in de standaard stick zit..

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Hallo, ik heb recentelijk een TI CC2531 stick gekocht, preflashed. En ik probeer op synology via Hass.io (sinds 1,5 week beschikbaar las manual package, https://community.home-as...dsm-native-package/125559) geinstalleerd op Synology. Daarbij installeer ik Mqtt2Zigbee, maar ik krijg niet de plugin aan de praat. Logs blijven leeg, lampje op stick gaat niet uit bij de instelling... en blijft "add-on is stopped"-rechtsboven weergeven. Nooit gestart. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb getracht oplossingen te zoeken, maar de meesten zijn vaak direct in linux bezig. Aangezien synology systeem net wat andere paden gebruikt vind ik het nogal lastig de issue te traceren.

De config is als volgend:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
{
  "serial_port": "/dev/serial/by-id/usb-Texas_Instruments_TI_CC2531_USB_CDC___0X00124B0018E208BC-if00",
  "network_key": [],
  "disable_led": true
}

En wanneer ik save, en start druk, gebeurt er dus helemaal niets :-(

[ Voor 4% gewijzigd door gitaarwerk op 17-07-2019 23:29 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
DeadMetal schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 10:07:
Ok, zal die firmware eens proberen, thx. Maar misschien eerst eens achterhalen of zigbee2mqtt wel consequent een signaal uitstuurt (en het dus wel moet liggen aan de Ikea-schakelaar?), hoe kan ik dat meten?
Ik heb het vermoeden dat mijn 2531 stick niet helemaal lekker is. Ook andere firmware geflasht, maakt geen verschil. En als ik mijn nieuwe Osram smart+ stekker wil pairen, gebeurt er helemaal niks in zigbee2mqtt (ja, allow_join staat aan). Als iemand nog een suggestie heeft, hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamato
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-06 14:06
DeadMetal schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 13:27:
[...]

Ik heb het vermoeden dat mijn 2531 stick niet helemaal lekker is. Ook andere firmware geflasht, maakt geen verschil. En als ik mijn nieuwe Osram smart+ stekker wil pairen, gebeurt er helemaal niks in zigbee2mqtt (ja, allow_join staat aan). Als iemand nog een suggestie heeft, hoor ik het graag.
Heb eerder voorbij zien komen dat sommige mensen een issue hebben qua range/stabiliteit van de 2531 als ze deze direct in de Pi steken t.g.v. interferentie. Je zou kunnen proberen een USB verlengkabel tussen de Pi en stick te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lxz
  • Laatst online: 22:20

lxz

lxz schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 21:42:
Ik heb vandaag een osram smart plug ontvangen (lang leve de Amazon aanbiedingen :))
Nu heb ik deze toegevoegd aan zigbee2mqtt en dat lijkt goed te werken.

Alleen als ik in HASS de schakelaar om zet, springt deze meteen weer terug en er gebeurt niets met de plug (dus geen aan of uit). Het lijkt erop dat de zigbee2mqtt/0x00000xxxxx/set niet goed gaat, of dat HASS niet met de response overweg kan. Ik maak gebruik van de mqtt integration. Als ik de schakelaar met de hand aan/uit zet, beweegt de schakelaar in HASS wel gewoon mee. Enig idee?
Aanvulling:
Ik had nog een paar IKEA-spotjes, maar daarbij krijg ik het ook niet werkend. Deur/raam/temperatuursensoren van Xiaomi doen het wel gewoon, want inkomende data komt goed binnen.

Als ik met de hand een ON/OFF op het mqtt-topic gooi, dan schakelt de schakelaar en IKEA-gu10 wel netjes. Maar home assistant doet dit blijkbaar op een andere manier, waardoor het niet werkt.

Het lukt me maar niet om dit werkend te krijgen vanuit HASS. Ik heb het idee dat de hele z2m integratie in mijn home assistant vernaggeld is. Is het ook mogelijk om de integratie er helemaal uit te slopen (lees: resetten) en opnieuw toe te voegen?

[ Voor 8% gewijzigd door lxz op 18-07-2019 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:33
Ik heb deze sirene gekocht:
https://www.elektroimport...23(B)-ZBS(R)_20171209.pdf

Draai de edge versie van zigbee2mqtt middels hassio op mijn RPI3+

config:
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
{
  "network_key": [],
  "mqtt_user": "homeassistant",
  "mqtt_pass": "xxxxxx",
  "disable_led": true,
  "zigbee_shepherd_devices": true,
  "log_level": "debug"
}

Heb aan devices.js het volgende toegevoegd (gekopieerd van de Heiman siren):
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
{
        zigbeeModel: ['SRACBP5_00.00.05.10TC'],
        model: 'SRAC-23B-ZBSR', // Vendor model number, look on the device for a model number
        vendor: 'Climax', // Vendor of the device (only used for documentation and startup logging)
        description: 'Indoor siren and repeater', // Description of the device, copy from vendor site. (only used for documentation and startup logging)
        supports: 'warning',
        fromZigbee: [fz.battery_200, fz.ignore_iaszone_change],
        toZigbee: [tz.warning],
        configure: (ieeeAddr, shepherd, coordinator, callback) => {
            const device = shepherd.find(ieeeAddr, 1);
            const actions = [
                (cb) => device.write('ssIasZone', 'iasCieAddr', coordinator.device.getIeeeAddr(), cb),
                (cb) => device.functional('ssIasZone', 'enrollRsp', {enrollrspcode: 1, zoneid: 23}, cb),
                (cb) => device.bind('genPowerCfg', coordinator, cb),
                (cb) => device.report('genPowerCfg', 'batteryVoltage', 'batteryPercentageRemaining', 0, 3600, 0, cb),
            ];
            execute(device, actions, callback, 1000);
        },
    }, 

Als ik vervolgens het commando:
zigbee2mqtt/0x00158d0003041234/set
met packet:
{"warning": {"duration": 10, "mode": "emergency"}}

krijg ik als reactie:
zigbee2mqtt:debug 7/18/2019, 9:48:35 PM Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/0x00158d0003041234/set' with data '{"warning": {"duration": 10, "mode": "emergency"}}'
zigbee2mqtt:error 7/18/2019, 9:48:35 PM No converter available for 'warning' ([object Object])

Iemand enig idee wat ik verkeerd doe? Het lijkt erop alsof de "tz.warning" toZigbee converter nog niet werkt in de dev/edge branch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
fabstar81 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 07:25:
Ben van de week overgestapt van SD kaart naar berry booty pi met USB en heb alle hardware eraan laten hangen. Backup terug gezet en bijna alles doet het weer. Sommige Zwave batterij sensoren moest ik even handmatig kietelen en dan doen ze het weer.

Wat ik echter niet makkelijk aan de praat krijg is de zigbee2mqtt Devices. Heb heel wat Xiaomi deursensoren en die doen het niet, ondanks dat ik de configuration.yaml file heb overgezet.

Kan iemand mij helpen? Zou het jammer vinden om alle devices opnieuw te moeten koppelen. Is al niet zo een helder proces, maar kost me ook veel tijd.
Iemand hier nog antwoord op?

Reden dat ik overgestapt ben naar booty pi is dat mijn domoticz plus zigbee2mqtt gecrasht was. Dus ik dacht als ik toch opnieuw moet installeren, dan maar gelijk SD vervangen door USB stick en booty pi.

Maar nou krijg ik zigbee2mqtt alsnog niet n de praat. Hoewel, zigbee2mqtt werkt wel alleen kan ik mijn devices niet overzetten... Configuratie.yaml overgezet maar alsnog doet niks het. Ben ik iets vergeten? Of had ik juist iets moeten laten?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:23

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
fabstar81 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 22:51:
Maar nou krijg ik zigbee2mqtt alsnog niet n de praat. Hoewel, zigbee2mqtt werkt wel alleen kan ik mijn devices niet overzetten... Configuratie.yaml overgezet maar alsnog doet niks het. Ben ik iets vergeten? Of had ik juist iets moeten laten?
Volgens mij is configuratie.yaml niet voldoende om over te zetten, maar hangt er daar achter ook nog een hele database die je ook had moeten overzetten. Zie ook: zigbee2mqtt.io:
Switching the system running Zigbee2mqtt.
When doing this, make sure to copy over the contents of the data directory.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
Is toevalig iemand al bezig om de nieuwe Aqara B1 ondersteunt te krijgen in zigbee2mqtt?

code:
1
2
  zigbee2mqtt:warn 7/19/2019, 1:26:15 PM Device with modelID 'lumi.curtain.hagl04' is not supported.
  zigbee2mqtt:warn 7/19/2019, 1:26:15 PM Please see: https://www.zigbee2mqtt.io/how_tos/how_to_support_new_devices.html

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
rens-br schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 08:20:
[...]

Volgens mij is configuratie.yaml niet voldoende om over te zetten, maar hangt er daar achter ook nog een hele database die je ook had moeten overzetten. Zie ook: zigbee2mqtt.io:

[...]
heb nu volgende gedaan:
* zigbee2mqtt service gestopt.
* de gehele data folder gekopieerd van de oude SD kaart
* die hele data folder naar de nieuwe booty pi over de bestaande folder gekopieerd met
code:
1
sudo cp -avr data /opt/zigbee2mqtt/

* zigbee2mqtt service gestart

resultaat: niente.... geen enkele sensor update. vergeet ik weer iets? of moet ik ze triggeren op de eoa manier? deuren open/dicht geen resultaat. 8)7

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRASH
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09 11:10

KRASH

Juist ja...

fabstar81 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 13:42:
[...]
resultaat: niente.... geen enkele sensor update. vergeet ik weer iets? of moet ik ze triggeren op de eoa manier? deuren open/dicht geen resultaat. 8)7
Wat zegt:
code:
1
journalctl -fu zigbee2mqtt

Zonder logs gaat niemand hier wat zinnigs over kunnen zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabstar81
KRASH schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 14:31:
[...]

Wat zegt:
code:
1
journalctl -fu zigbee2mqtt

Zonder logs gaat niemand hier wat zinnigs over kunnen zeggen.
nou, heb de service even handmatig opgestart met npm start en krijg nou wat...nu doet ie het wel 8)7

de logs zeggen nu dit in ieder geval:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
pi@pi-domo:/opt/zigbee2mqtt $ sudo systemctl start zigbee2mqtt
pi@pi-domo:/opt/zigbee2mqtt $ journalctl -fu zigbee2mqtt
-- Logs begin at Thu 2016-11-03 18:16:42 CET. --
Jul 19 14:37:58 pi-domo systemd[1]: Started zigbee2mqtt.
Jul 19 14:37:59 pi-domo npm[19278]: > zigbee2mqtt@1.4.0 start /opt/zigbee2mqtt
Jul 19 14:37:59 pi-domo npm[19278]: > node index.js
Jul 19 14:38:01 pi-domo npm[19278]:   zigbee2mqtt:info 7/19/2019, 2:38:01 PM Logging to directory: '/opt/zigbee2mqtt/data/log/2019-07-19.14-38-01'
Jul 19 14:38:02 pi-domo npm[19278]:   zigbee2mqtt:info 7/19/2019, 2:38:02 PM Starting zigbee2mqtt version 1.4.0 (commit #927c4db)
Jul 19 14:38:02 pi-domo npm[19278]:   zigbee2mqtt:info 7/19/2019, 2:38:02 PM Starting zigbee-shepherd
Jul 19 14:38:04 pi-domo npm[19278]:   zigbee2mqtt:info 7/19/2019, 2:38:04 PM zigbee-shepherd started
Jul 19 14:38:04 pi-domo npm[19278]:   zigbee2mqtt:info 7/19/2019, 2:38:04 PM Coordinator firmware version: '20181024'
Jul 19 14:38:04 pi-domo npm[19278]:   zigbee2mqtt:info 7/19/2019, 2:38:04 PM Currently 7 devices are joined:
Jul 19 14:38:04 pi-domo npm[19278]:   zigbee2mqtt:info 7/19/2019, 2:38:04 PM Watersensor (0x00158d00022f0486): SJCGQ11LM - Xiaomi Aqara water leak sensor (EndDevice)
Jul 19 14:38:04 pi-domo npm[19278]:   zigbee2mqtt:info 7/19/2019, 2:38:04 PM Deursensor_overloop (0x00158d0002c62908): MCCGQ01LM - Xiaomi MiJia door & window contact sensor (EndDevice)
Jul 19 14:38:04 pi-domo npm[19278]:   zigbee2mqtt:info 7/19/2019, 2:38:04 PM Deursensor_schuur (0x00158d0002b5fed0): MCCGQ01LM - Xiaomi MiJia door & window contact sensor (EndDevice)
Jul 19 14:38:04 pi-domo npm[19278]:   zigbee2mqtt:info 7/19/2019, 2:38:04 PM PIR_woonkamer (0x00158d0002f3c309): RTCGQ11LM - Xiaomi Aqara human body movement and illuminance sensor (EndDevice)
Jul 19 14:38:04 pi-domo npm[19278]:   zigbee2mqtt:info 7/19/2019, 2:38:04 PM Raamsensor_speelkamer (0x00158d0002d434ce): MCCGQ01LM - Xiaomi MiJia door & window contact sensor (EndDevice)
Jul 19 14:38:04 pi-domo npm[19278]:   zigbee2mqtt:info 7/19/2019, 2:38:04 PM Raamsensor_slaapkamer_achter (0x00158d0002e76af6): MCCGQ01LM - Xiaomi MiJia door & window contact sensor (EndDevice)
Jul 19 14:38:04 pi-domo npm[19278]:   zigbee2mqtt:info 7/19/2019, 2:38:04 PM Raamsensor_zolder (0x00158d00029bcd3d): MCCGQ01LM - Xiaomi MiJia door & window contact sensor (EndDevice)
Jul 19 14:38:04 pi-domo npm[19278]:   zigbee2mqtt:warn 7/19/2019, 2:38:04 PM `permit_join` set to  `true` in configuration.yaml.
Jul 19 14:38:04 pi-domo npm[19278]:   zigbee2mqtt:warn 7/19/2019, 2:38:04 PM Allowing new devices to join.
Jul 19 14:38:04 pi-domo npm[19278]:   zigbee2mqtt:warn 7/19/2019, 2:38:04 PM Set `permit_join` to `false` once you joined all devices.
Jul 19 14:38:04 pi-domo npm[19278]:   zigbee2mqtt:info 7/19/2019, 2:38:04 PM Zigbee: allowing new devices to join.
Jul 19 14:38:04 pi-domo npm[19278]:   zigbee2mqtt:info 7/19/2019, 2:38:04 PM Connecting to MQTT server at mqtt://localhost
Jul 19 14:38:04 pi-domo npm[19278]:   zigbee2mqtt:info 7/19/2019, 2:38:04 PM zigbee-shepherd ready
Jul 19 14:38:04 pi-domo npm[19278]:   zigbee2mqtt:info 7/19/2019, 2:38:04 PM Connected to MQTT server
Jul 19 14:38:04 pi-domo npm[19278]:   zigbee2mqtt:info 7/19/2019, 2:38:04 PM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/state', payload 'online'
Jul 19 14:38:04 pi-domo npm[19278]:   zigbee2mqtt:info 7/19/2019, 2:38:04 PM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Watersensor', payload '{"battery":15,"voltage":2905,"linkquality":39,"water_leak":false}'
Jul 19 14:38:04 pi-domo npm[19278]:   zigbee2mqtt:info 7/19/2019, 2:38:04 PM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Deursensor_overloop', payload '{"contact":true,"linkquality":42,"battery":99,"voltage":3025}'
Jul 19 14:38:04 pi-domo npm[19278]:   zigbee2mqtt:info 7/19/2019, 2:38:04 PM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Deursensor_schuur', payload '{"contact":false,"linkquality":0,"battery":100,"voltage":3005}'
Jul 19 14:38:04 pi-domo npm[19278]:   zigbee2mqtt:info 7/19/2019, 2:38:04 PM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/PIR_woonkamer', payload '{"illuminance":53,"linkquality":42,"occupancy":false,"battery":99,"voltage":3005}'
Jul 19 14:38:04 pi-domo npm[19278]:   zigbee2mqtt:info 7/19/2019, 2:38:04 PM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Raamsensor_speelkamer', payload '{"contact":true,"linkquality":5,"battery":99,"voltage":3025}'
Jul 19 14:38:04 pi-domo npm[19278]:   zigbee2mqtt:info 7/19/2019, 2:38:04 PM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Raamsensor_slaapkamer_achter', payload '{"contact":true,"linkquality":7,"battery":99,"voltage":3015}'
Jul 19 14:38:04 pi-domo npm[19278]:   zigbee2mqtt:info 7/19/2019, 2:38:04 PM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Raamsensor_zolder', payload '{"contact":true,"linkquality":7,"battery":99,"voltage":3025}'
Jul 19 14:38:04 pi-domo npm[19278]:   zigbee2mqtt:info 7/19/2019, 2:38:04 PM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/config', payload '{"version":"1.4.0","commit":"927c4db","coordinator":20181024,"log_level":"info","permit_join":true}'
Jul 19 14:38:04 pi-domo npm[19278]:   zigbee2mqtt:info 7/19/2019, 2:38:04 PM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"type":"devices","message":[{"ieeeAddr":"0x00124b0018ed2b7d","type":"Coordinator"},{"ieeeAddr":"0x00158d00022f0486","type":"EndDevice","model":"SJCGQ11LM","friendly_name":"Watersensor","nwkAddr":38356,"manufId":4151,"manufName":"LUMI","powerSource":"Battery","modelId":"lumi.sensor_wleak.aq1"},{"ieeeAddr":"0x00158d0002c62908","type":"EndDevice","model":"MCCGQ01LM","friendly_name":"Deursensor_overloop","nwkAddr":32860,"manufId":4151,"modelId":"lumi.sensor_magnet"},{"ieeeAddr":"0x00158d0002b5fed0","type":"EndDevice","model":"MCCGQ01LM","friendly_name":"Deursensor_schuur","nwkAddr":50846,"manufId":4151,"manufName":"LUMI","powerSource":"Battery","modelId":"lumi.sensor_magnet"},{"ieeeAddr":"0x00158d0002f3c309","type":"EndDevice","model":"RTCGQ11LM","friendly_name":"PIR_woonkamer","nwkAddr":15485,"manufId":4151,"manufName":"LUMI","powerSource":"Battery","modelId":"lumi.sensor_motion.aq2"},{"ieeeAddr":"0x00158d0002d434ce","type":"EndDevice","model":"MCCGQ01LM","friendly_name":"Raamsensor_speelkamer","nwkAddr":10305,"manufId":4151,"manufName":"LUMI","powerSource":"Battery","modelId":"lumi.sensor_magnet"},{"ieeeAddr":"0x00158d0002e76af6","type":"EndDevice","model":"MCCGQ01LM","friendly_name":"Raamsensor_slaapkamer_achter","nwkAddr":52893,"manufId":4151,"manufName":"LUMI","powerSource":"Battery","modelId":"lumi.sensor_magnet"},{"ieeeAddr":"0x00158d00029bcd3d","type":"EndDevice","model":"MCCGQ01LM","friendly_name":"Raamsensor_zolder","nwkAddr":23612,"manufId":4151,"manufName":"LUMI","powerSource":"Battery","modelId":"lumi.sensor_magnet"}]}'
Jul 19 14:38:04 pi-domo npm[19278]:   zigbee2mqtt:info 7/19/2019, 2:38:04 PM Zigbee: disabling joining new devices.
Jul 19 14:38:04 pi-domo npm[19278]:   zigbee2mqtt:info 7/19/2019, 2:38:04 PM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/config', payload '{"version":"1.4.0","commit":"927c4db","coordinator":20181024,"log_level":"info","permit_join":false}'

en dat is goed :)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:33
Heb mijn probleem opgelost. Het was al laat en ik gebruikte simpelweg het verkeerde deviceID. Deze sirene werkt vooralsnog op dezelfde manier als de die van Heiman. Let op dat “strobe”:false anders hoor je enkel een korte piep. Ik onderzoek nog ietsjes verder alvorens een pull request te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Iets te vroeg gejuicht. 1 of 2 sensoren doen het uiteindelijk maar... Rest geeft geen Updates. Moet nog even verder onderzoeken.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Bamato schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 14:38:
[...]
Heb eerder voorbij zien komen dat sommige mensen een issue hebben qua range/stabiliteit van de 2531 als ze deze direct in de Pi steken t.g.v. interferentie. Je zou kunnen proberen een USB verlengkabel tussen de Pi en stick te zetten?
Bedankt voor je reactie. Ik vond mijn oude 2531 stick weer terug én heb een verlengkabel gebruikt, en nu werkt het weer allemaal probleemloos. Pairen van zowel de Ikea als de Osram switch gebeurde ook direct na het inpluggen.

Ik weet dus helaas nog niet of het aan de stick of de verlengkabel ligt, maar het belangrijkste is dat het weer werkt.

Mooi van de Osram is trouwens de fysieke knop op het apparaat. De linkquality die Z2mqtt rapporteert is echter wel lager dan de Ikea op dezelfde locatie, maar beiden werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 21:13
Waar ik "last" van heb is dat de datums (timestamps) in de logging maar ook de mqtt berichten een onjuiste timezone meegeven. Alle timestamps worden in UTC gepubliceerd, terwijl we nu natuurlijk UTC+2 zitten.

Mijn setup draait in een Docker container op mijn Pi. Als ik in die container controleer wat 'date' en '/etc/timezone' als output geven, dan klopt die info gewoon:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YQm4qDjw7ghsvfAPLkFIHcY3/full.png

Ook in de sourcecode lijkt er een omzetting plaats te moeten vinden naar een localstring dmv Date().toLocaleString(), maar toch bevatten de mqtt en log berichten de verkeerde tijd.

How to fix?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Laatst online: 19:24

Mars Warrior

Earth, the final frontier

@Hmmbob heb ik ook in mijn log, maar hass heeft er geen last van, die kijkt enkel naar de data en niet naar de datum en tijd!

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Behalve dat ik zelf graag kijk naar de "last seen" attributes on te checken of een en ander blijft werken tijdens de begin fase :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 14:23
Hmmbob schreef op zondag 21 juli 2019 @ 09:51:
Waar ik "last" van heb is dat de datums (timestamps) in de logging maar ook de mqtt berichten een onjuiste timezone meegeven. Alle timestamps worden in UTC gepubliceerd, terwijl we nu natuurlijk UTC+2 zitten.

Mijn setup draait in een Docker container op mijn Pi. Als ik in die container controleer wat 'date' en '/etc/timezone' als output geven, dan klopt die info gewoon:
[Afbeelding]

Ook in de sourcecode lijkt er een omzetting plaats te moeten vinden naar een localstring dmv Date().toLocaleString(), maar toch bevatten de mqtt en log berichten de verkeerde tijd.

How to fix?
Uh, er staat daar toch gewoon een datumtijd met een timezone erbij? Dan kan je hem toch terugrekenen naar je lokale tijdzone? Is vrij normaal om die timestamps in UTC te doen. Werkt er trouwens iets niet ofzo? Ik zou daar gewoon niet aan zitten.

Ik heb zonet het 40e apparaat aan mijn aardig stabiele netwerk toegevoegd :P Erg tevreden!

[ Voor 89% gewijzigd door Luqq op 21-07-2019 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Luqq schreef op zondag 21 juli 2019 @ 12:25:
[...]

Uh, er staat daar toch gewoon een datumtijd met een timezone erbij? Dan kan je hem toch terugrekenen naar je lokale tijdzone? Is vrij normaal om die timestamps in UTC te doen. Werkt er trouwens iets niet ofzo? Ik zou daar gewoon niet aan zitten.
Dank je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-09 21:03
Voor iedereen die de hassio plugin gebruikt: de configuratie stijl is veranderd.

Het kostte mij best wat tijd om de nieuwe configuratie stijl te gebruiken en anderen hebben ook wat problemen: https://github.com/danielwelch/hassio-zigbee2mqtt/issues

De verandering is zeker goed voor de toekomst (nu was er een rare mismatch tussen hassio config en de zigbee2mqtt config stijl), maar op korte termijn mogelijk even pijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandert98
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-08 21:33
Ik kom er niet meer uit :'( . Kan iemand mij helpen?

Ik heb een Raspberry pi 4b met 4GB RAM, Rasbpian Buster Lite, docker 18.09.7, hassio 0.96.2 (raspberry pi 4 versie die volgens mij nog in beta is), Koenkk zigbee2mqtt 1.5.1 en een CC2531 Zigbee2mqtt stick met firmware 20190425.
Het issue is dat ik geen devices zie in de logfile wanneer ik alles heb geïnstalleerd/geconfigureerd. Ik heb hetzelfde ook geprobeerd op mijn pi2B, maar hier heb ik precies hetzelfde resultaat.

Wat ik heb geïnstalleerd:
Mosquitto broker
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
{
  "logins": [
    {
      "username": "knip",
      "password": "knip"
    }
  ],
  "anonymous": false,
  "customize": {
    "active": false,
    "folder": "mosquitto"
  },
  "certfile": "fullchain.pem",
  "keyfile": "privkey.pem"
}

daarnaast heb ik eerst geprobeerd om het via de add-on van Koenkk, met de volgende config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
{
  "devices": "devices.yaml",
  "groups": "groups.yaml",
  "mqtt": {
    "base_topic": "zigbee2mqtt",
    "server": "mqtt://knip,
    "user": "knip",
    "password": "knip"
  },
  "serial": {
    "port": "/dev/ttyACM0",
    "disable_led": false
  },
  "advanced": {
    "log_level": "debug",
    "network_key": [
knip
    ]
  }
}

Als seriele adapter heb ik zowel de ttyACM0 geprobeerd als de "echte" naam, Texas_instruments etc. De config gaat wel over naar de USB, want het commando led_false veranderen van true naar false reageert 'ie netjes op.
Omdat dit niet probeerde heb ik deze tutorial geprobeerd:
http://www.zigbee2mqtt.io.../running_zigbee2mqtt.html

In zowel de add-on via hassio als via raspbian zelf (van de laatste stap) krijg ik beiden precies dezelfde log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
[Info] Configuration file found in data path, but no backup file found in data path. Backing up existing configuration to /share/zigbee2mqtt/.configuration.yaml.bk
2019-07-21T20:09:34: PM2 log: Launching in no daemon mode
2019-07-21T20:09:34: PM2 log: App [npm:0] starting in -fork mode-
2019-07-21T20:09:34: PM2 log: App [npm:0] online
> zigbee2mqtt@1.5.1 start /zigbee2mqtt-1.5.1
> node index.js
  zigbee2mqtt:info 7/21/2019, 8:09:45 PM Logging to directory: '/share/zigbee2mqtt/log/2019-07-21.20-09-42'
  zigbee2mqtt:debug 7/21/2019, 8:09:45 PM Can't load state from file /share/zigbee2mqtt/state.json (doesn't exist)
  zigbee2mqtt:debug 7/21/2019, 8:09:45 PM Saving state to file /share/zigbee2mqtt/state.json
  zigbee2mqtt:info 7/21/2019, 8:09:45 PM Starting zigbee2mqtt version 1.5.1 (commit #unknown)
  zigbee2mqtt:info 7/21/2019, 8:09:45 PM Starting zigbee-shepherd
  zigbee2mqtt:debug 7/21/2019, 8:09:45 PM Using zigbee-shepherd with settings: '{"net":{"panId":6754,"extPanId":[221,221,221,221,221,221,221,221],"channelList":[11],"precfgkey":"HIDDEN"},"dbPath":"/share/zigbee2mqtt/database.db","coordBackupPath":"/share/zigbee2mqtt/coordinator_backup.json","sp":{"baudRate":115200,"rtscts":true}}'
  zigbee2mqtt:info 7/21/2019, 8:09:54 PM zigbee-shepherd started
  zigbee2mqtt:info 7/21/2019, 8:09:54 PM Coordinator firmware version: '20190425'
  zigbee2mqtt:debug 7/21/2019, 8:09:54 PM zigbee-shepherd info: {"enabled":true,"net":{"state":"Coordinator","channel":"11","panId":6754,"extPanId":[221,221,221,221,221,221,221,221],"ieeeAddr":"0x00124b0018e1ae79","nwkAddr":0},"firmware":{"transportrev":2,"product":0,"version":"2.6.3","revision":20190425},"startTime":1563732594,"joinTimeLeft":0}
  zigbee2mqtt:info 7/21/2019, 8:09:54 PM Currently 0 devices are joined:
  zigbee2mqtt:warn 7/21/2019, 8:09:54 PM `permit_join` set to  `true` in configuration.yaml.
  zigbee2mqtt:warn 7/21/2019, 8:09:54 PM Allowing new devices to join.
  zigbee2mqtt:warn 7/21/2019, 8:09:54 PM Set `permit_join` to `false` once you joined all devices.
  zigbee2mqtt:info 7/21/2019, 8:09:54 PM Zigbee: allowing new devices to join.
  zigbee2mqtt:info 7/21/2019, 8:09:54 PM Connecting to MQTT server at mqtt://knip
  zigbee2mqtt:info 7/21/2019, 8:09:54 PM zigbee-shepherd ready
  zigbee2mqtt:debug 7/21/2019, 8:09:54 PM Mounted the cieApp (epId 11)
  zigbee2mqtt:info 7/21/2019, 8:09:55 PM Connected to MQTT server
  zigbee2mqtt:info 7/21/2019, 8:09:55 PM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/state', payload 'online'
  zigbee2mqtt:info 7/21/2019, 8:09:55 PM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/config', payload '{"version":"1.5.1","commit":"unknown","coordinator":20190425,"log_level":"debug","permit_join":true}'
  zigbee2mqtt:info 7/21/2019, 8:12:34 PM Successfully reenabled joining

Verder gebeurt er dus niets... Ik heb zowel aqara devices als hue proberen te koppelen, helaas geen resultaat... Een buur van mij, die ook zigbee2mqtt heeft, ziet mijn devices wel. En ja, we hebben ook geprobeerd wanneer zijn systeem uit staat. Dus dat heeft niet geholpen.

Wat doe ik fout, ik kom er niet meer uit ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-09 21:03
Dit staat allemaal goed. Hij kan de coordinator ook vinden:

zigbee2mqtt:info 7/21/2019, 8:09:54 PM Coordinator firmware version: '20190425'

Kan je het eens met de stick van je buur proberen? Misschien is de antenne stuk ofzo.

Ook even updaten naar de nieuwste firmware 20190608 voor de stick, zou kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandert98
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-08 21:33
Thanks voor je antwoord @Vanx :)
Voor zowel mijn eigen stick als de stick van mijn buur is hetzelfde resultaat.

Ik heb nog even wat verder getest. Opeens werkt het toch wel op de Pi2B; al was de bedoeling dat ik wilde migreren naar de Pi4B. Dus nog niet helemaal gewenst. Maar goed om te weten dat de stick hierbij uitgesloten is.
Ik verwacht dat Zigbee2mqtt nog niet volledig werkt op de Pi4.. Er is ook nog weinig over te vinden op internet..

Iemand al ervaring met zigbee2mqtt op de Pi4?
Pagina: 1 ... 14 ... 68 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!

Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.