Vreemd bericht van de Bank of England
https://www.newsletter.co...rexit-boe-warns-1-8834999
Volgens de Bank of England zouden de Britten wel goed zijn voorbereid en de EU niet.
Nu worden er in het artikel een aantal zaken beweerd die miscchien waar, een beetje waar of grotendeels niet waar zijn maar twee a drie aspecten springen er uit als ik er even snel doorheen scan.
1:" The warnings came as it announced a further move to ensure banks do not run short of cash in the case of a no-deal Brexit, allowing lenders to borrow from the Bank in euros from next week."
Volgens mij gaan Europese banken geen problemen hebben daarmee. Bovendien is dat iets wat de ECB oplost. Daar hebben de Britten dus verder niets mee te maken. Mogelijk snap ik dit stukje berichtgeving niet of is het te compact om een volledig beeld te schetsen maar dit lijkt me totale onzin.
2:" The Bank noted that “extensive action” had been taken by UK authorities to ensure UK households and businesses can still use existing and new services from EU financial institutions."
Dit zou kunnen maar lijkt toch niet zo heel zwaarwegend. Dat het andersom wel goed is geregeld komt omdat veel Britse financiele services hun toegang tot de EU zouden verliezen en daarom hals over kop vestigingen hebben geopend in de EU. Daar hebben de Britse autoriteiten noch de BoE veel mee van doen.
3: "Possible problems for EU borrowers could include higher interest rates on loans, while it said at least nine million EU insurance policyholders risk not being able to make claims or pay premiums after Brexit."
Waarom dit volgens de BoE belangrijk is is mij niet duidelijk. Het is correct dat de verzekeringsmarkt en eigenlijk vooral de herverzekeringsmarkt zich in Londen had geconcentreerd.
Als dit een issue is dan is er zo een verhuizing van Loyds naar Frankfurt/Parijs/Amsterdam en is het probleem opgelost.
Ook dan is de rol voor de Britse autoriteiten of de BoE gering op zijn best.
Ik sanp dan ook niets van het artikel of in ieder geval niet van de kop. Ik zou er uberhaupt niet op reageren als dit niet van de BoE zelf kwam en dit hebben afgedaan als de zoveelste fake news
Het lijkt alsof de BoE zich hier voor een politiek karretje laat spannen.
Is er iemand die hier meer inzicht in heeft?