Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Domoticz - open source domotica systeem - deel 4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 97 98 99 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!
nitrodesign schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 22:11:
Ja dat is inderdaad apart, helaas heb ik geen antwoord voor je @Toppe .
Miss een domme vraag, maar heb je al de gateway spanningsloos gemaakt?

Over de Xiaomi Gateway, werkt de V3 ook al op Domoticz of nog niet ?
Ja zeker. En zet ze beide naast elkaar open dan werkt hij nog prima op de oude.

Wat betreft de V3: geen flauw idee

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nitrodesign
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 27-05 11:27
Iemand die toevallig weet welke versie van de Xiaomi Gateway werkt en waar ik deze vandaan kan halen (link zou fijn zijn) ook graag een link voor de temperatuur sensoren.

• Hann1BaL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:50

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik heb nu verschillende IKEA Tradfr lampen aangestuurd via ZIgbee2MQTT.
Ik zie ik de Zigbee2MQTT logs dat de lampen een firmware update kunnen krijgen.

Dat kan met ZIgbee2MQTT, alleen weet ik niet hoe ik vanuit Domoticz de beschreven commands kan sturen.

https://www.zigbee2mqtt.io/information/ota_updates.html
Once an update is available, send to zigbee2mqtt/bridge/ota_update/update with payload DEVICE_FRIENDLY_NAME to update your device.
Maar waar typ je dat? De gevonden screenshots laten Home Assistant zien, die dat wel kan.

Het lijkt er op dat je daar een externe tool voor nodig hebt:
https://eye-vision.homeip.net/zigbee2mqttassistant/

Nu wil ik mn rpi2 niet overloaden en dus zomaar daar docker installeren (geen idee wat de performance impact is) lijkt me niet verstandig.

Ik heb een Ubuntu server VM, dus ik denk dat ik dat ga proberen, maar weet uiteraard niet of de juiste poorten wel open staan op de firewall in de RPI2. Ik ben geen linuxheld, dus ik kan stappen volgen, maar als het misgaat is het al snel lastig om verder te komen.

[Voor 39% gewijzigd door Hann1BaL op 23-05-2020 09:11]

i7 2600k, P8Z68v-pro, 16GB, 512GB Samsung 830 SSD, R9 280x 3GB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 21:02
@Hann1BaL Ik zou even MQTT Explorer gebruiken om een los MQTT berichtje te versturen. Dat kost je waarschijnlijk minder tijd dan uitzoeken hoe het via Domoticz moet.

Edit: Nee, daar heb je dus niet specifiek de externe plugin voor nodig die je plaatste. Elk stukje software dat een MQTT berichtje kan sturen is voldoende. Dat is juist het handige van MQTT, het is een standaard.

[Voor 34% gewijzigd door Gizz op 23-05-2020 09:15]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 30-05 08:41
Stomme vraag maar kan het antwoord niet vinden, met install installeer ik een plugin maar met welk commando de-installeer ik hem??

Bing

nitrodesign schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 22:43:
Iemand die toevallig weet welke versie van de Xiaomi Gateway werkt en waar ik deze vandaan kan halen (link zou fijn zijn) ook graag een link voor de temperatuur sensoren.
Hier zou de v2 versie nog te koop zijn. Klik op je het juiste plaatje en zie je vanzelf Gateway V2.
Kies Spanje als warehouse en dan zou het moeten lukken
https://nl.aliexpress.com....1000023.2.7bc4535ebAG9IQ

Tempsensoren

1ste versie
https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

2de versie Aqara uitvoering

Beide werken prima.

Let wel op dat als je er meer nodig hebt je onder de 22 euro blijft met bestellen. Meer nodig dan order maken en bestellen tot 22 euro en daarna weer 1. Zelf laat ik er meestal een dag tussen zitten of totdat de order verwerkt is. Anders heb je kans dat ze het alsnog samenvoegen.

Voor de Gateway kun je ook nog even zoeken of hij net iets goedkoper te krijgen is en je onder de 22 euro uitkomt. Goed opletten of er vermeld staat V2 en anders even bericht sturen naar verkoper.

Zoeken op Ali kortingscodes kan ook net het verschil uitmaken.
Meestal gaat het goed maar altijd rekening houden dat je pakket eruit gehaald word en extra kosten moet betalen.

En anders kun je bv kijken op Banggood / Gearbest

• ivootjuh
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 30-05 00:49
Weet iemand hoe je een telegram bot kan beveiligen of hoe dit precies werkt binnen domoticz/telegram?

Ik heb nu een nieuwe bot aangemaakt binnen telegram en alles werkt wat betreft notificatie als een raam open staat. Mijn enige punt is dus dat iedereen de bot toe zou kunnen voegen, want er zit geen password op o.i.d.

Zie ik iets over het hoofd ofzo? Het is toch niet echt een fijn idee als iedereen zomaar mee kan kijken met bepaalde notificaties!

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• Gizz
@ivootjuh Je kunt toch gewoon instellen met wie de bot mag praten? Zelf doe ik niks in Domoticz met Telegram, maar wel in NodeRED. Eén van de variabelen die ik in moet stellen is de chatID, het unieke nummer van een conversatie die een bot met een specifieke gebruiker heeft.

Ik gebruik de chatID's om verschillende info naar verschillende gebruikers te sturen. Zo vindt mijn vriendin het niet boeiend om continu berichtjes te krijgen dat de 3d-printer klaar is, dus die krijg alleen ik. Maar dat de wasmachine klaar is krijgen we wel beiden.
MikeOO schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 10:07:
[...]
(...)
Let wel op dat als je er meer nodig hebt je onder de 22 euro blijft met bestellen.
Die €22 maakt bij het versturen vanuit Spanje natuurlijk niet uit :)

[Voor 24% gewijzigd door Gizz op 23-05-2020 10:38]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• ivootjuh
Gizz schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 10:35:
@ivootjuh Je kunt toch gewoon instellen met wie de bot mag praten? Zelf doe ik niks in Domoticz met Telegram, maar wel in NodeRED. Eén van de variabelen die ik in moet stellen is de chatID, het unieke nummer van een conversatie die een bot met een specifieke gebruiker heeft.

Ik gebruik de chatID's om verschillende info naar verschillende gebruikers te sturen. Zo vindt mijn vriendin het niet boeiend om continu berichtjes te krijgen dat de 3d-printer klaar is, dus die krijg alleen ik. Maar dat de wasmachine klaar is krijgen we wel beiden.
Geen idee eigenlijk ....maar als ik de bot zoek bij mijn vriendin (binnen telegram), dan kan ik direct de bot openen en de berichten ontvangen zonder dat er maar een password o.i.d. wordt gevraagd.

Dit houdt dus in dat iedereen met telegram de bot kan openen. Ik moet ook eerlijk zijn dat ik nog niet weet wat de beste manier is om notificaties te krijgen hoor. Wij hebben echter allebei telegram, dus leek dit me wel makkelijk en is er niet weer een andere app nodig.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 30-05 16:05

Tijntje

Hello?!

ivootjuh schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 10:25:
Weet iemand hoe je een telegram bot kan beveiligen of hoe dit precies werkt binnen domoticz/telegram?

Ik heb nu een nieuwe bot aangemaakt binnen telegram en alles werkt wat betreft notificatie als een raam open staat. Mijn enige punt is dus dat iedereen de bot toe zou kunnen voegen, want er zit geen password op o.i.d.

Zie ik iets over het hoofd ofzo? Het is toch niet echt een fijn idee als iedereen zomaar mee kan kijken met bepaalde notificaties!
Ik ben zelf sinds kort overgestapt van Telegram naar Pushover voor dit soort berichten.
Voordeel is dat je meerder Apps kan aanmaken en die vanuit een DzVents kan laten versturen naar 1 of meerder gebruikers.
De was en ramen notificaties komen uit Domoticz

Een voorbeeld voor de wasmachine klaar is hier te vinden.
https://www.domoticz.com/...iewtopic.php?f=59&t=32445

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• Gizz
ivootjuh schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 10:41:
[...]

Geen idee eigenlijk ....maar als ik de bot zoek bij mijn vriendin (binnen telegram), dan kan ik direct de bot openen en de berichten ontvangen zonder dat er maar een password o.i.d. wordt gevraagd.
Ja, en daarom moet je instellen dat de bot alleen met bepaalde chatIDs mag praten :) Dat is weliswaar geen wachtwoord, maar dat nummer is uniek en wordt gegenereerd op het moment dat je voor het eerst met de bot praat.

Info over het instellen van de chatID staat in de wiki van Domoticz

• nitrodesign
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 27-05 11:27
@MikeOO
Welke plug heb je eigen lijk nodig de EU of de DE?
DE plug lijkt wel een NL plug met aarde ? of is dit ook echt een andere plug ?
Ik zie ook dat deze niet meer leverbaar is in NL.

Is onderstaande link ook de juiste gateway V2 ?
https://nl.aliexpress.com...t.0.0.29963c00HkF1xJ&mp=1
MikeOO schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 10:07:
[...]

Hier zou de v2 versie nog te koop zijn. Klik op je het juiste plaatje en zie je vanzelf Gateway V2.
https://nl.aliexpress.com....1000023.2.7bc4535ebAG9IQ

Tempsensoren

1ste versie

2de versie Aqara uitvoering

Beide werken prima.

Let wel op dat als je er meer nodig hebt je onder de 22 euro blijft met bestellen. Meer nodig dan order maken en bestellen tot 22 euro en daarna weer 1. Zelf laat ik er meestal een dag tussen zitten of totdat de order verwerkt is. Anders heb je kans dat ze het alsnog samenvoegen.

Voor de Gateway kun je ook nog even zoeken of hij net iets goedkoper te krijgen is en je onder de 22 euro uitkomt. Goed opletten of er vermeld staat V2 en anders even bericht sturen naar verkoper.

Zoeken op Ali kortingscodes kan ook net het verschil uitmaken.
Meestal gaat het goed maar altijd rekening houden dat je pakket eruit gehaald word en extra kosten moet betalen.

En anders kun je bv kijken op Banggood / Gearbest

[Voor 4% gewijzigd door nitrodesign op 23-05-2020 11:25]

• Hann1BaL

Hann1BaL

Gizz schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 09:12:
@Hann1BaL Ik zou even MQTT Explorer gebruiken om een los MQTT berichtje te versturen. Dat kost je waarschijnlijk minder tijd dan uitzoeken hoe het via Domoticz moet.

Edit: Nee, daar heb je dus niet specifiek de externe plugin voor nodig die je plaatste. Elk stukje software dat een MQTT berichtje kan sturen is voldoende. Dat is juist het handige van MQTT, het is een standaard.
Dat ziet er een stuk makkelijker uit, maar ik weet nog niet precies wat en waar ik het update command geef en waar ik dan de progressie kan zien. Dat is wel wat lastig.

Frustratie:
Ik heb 4x een IKEA Tradrfi E14 400ln lamp (de lamp die je naast dimmen ook kunt voorzien van 3 verschillende wittinten en ik krijg er geen enkele in factory reset om tegen mijn zigbee2mqtt aan te praten. De 6x aan/uit krijg ik niet aan de praat en dat heb ik echt vaak geprobeerd. Ook de aan heel kort en de uit iets langer mag niets baten. De lampjes blijven tegen de TRADFRI hub aan praten (die uit staat tijdens het reset proces om te zorgen dat ze niet per ongeluk weer pairen met de hub)

Iemand een idee? Behalve nieuwe kopen?

• ivootjuh
Gizz schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 10:47:
[...]

Ja, en daarom moet je instellen dat de bot alleen met bepaalde chatIDs mag praten :) Dat is weliswaar geen wachtwoord, maar dat nummer is uniek en wordt gegenereerd op het moment dat je voor het eerst met de bot praat.

Info over het instellen van de chatID staat in de wiki van Domoticz
Dat is dus wat ik niet begrijp, ik heb deze wiki gevolgd en heb dus de bot api en chat id in de instellingen staan. Ik had dus ook verwacht dat ik dan enkel de meldingen zou kunnen krijgen, en dat ik aan de hand van de API of Chat id een bot toe kon voegen bij mijn vriendin .... Ik zie waarschijnlijk iets over het hoofd (redelijk nieuw hierin) maar nu hoef ik bij mijn vriendin dus helemaal niks van een chat id o.i.d. te configureren. Ik hoef enkel de bot naam op te zoeken.

@Tijntje Dat ziet er wel mooi uit zeg. Zo te zien heb je ook wel wat leuke dingen gedaan binnen domoticz. Ik heb nog een lange weg te gaan zie ik al. Ik heb nu alleen nog maar wat lampen die aan en uit gaan en nu dan net een alarm gemaakt voor een deur die open staat 😅

[Voor 12% gewijzigd door ivootjuh op 23-05-2020 11:00]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

ivootjuh schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 10:58:
[...]

Dat is dus wat ik niet begrijp, ik heb deze wiki gevolgd en heb dus de bot api en chat id in de instellingen staan. Ik had dus ook verwacht dat ik dan enkel de meldingen zou kunnen krijgen, en dat ik aan de hand van de API of Chat id een bot toe kon voegen bij mijn vriendin .... Ik zie waarschijnlijk iets over het hoofd (redelijk nieuw hierin) maar nu hoef ik bij mijn vriendin dus helemaal niks van een chat id o.i.d. te configureren. Ik hoef enkel de bot naam op te zoeken.

@Tijntje Dat ziet er wel mooi uit zeg. Zo te zien heb je ook wel wat leuke dingen gedaan binnen Domoticz. Ik heb nog een lange weg te gaan zie ik al. Ik heb nu alleen nog maar wat lampen die aan en uit gaan en nu dan net een alarm gemaakt voor een deur die open staat 😅
Dat valt wel mee, heb wat Dimmers, 2 rook/temperatuur sensors en een verbruiksmeter voor de wasmachine.

DzVents heb ik ook niet heel veel ervaring mee en ik ben ook geen programmeur, maar ben iedere keer heel goed geholpen op het Domoticz forum door Waaren.

• ivootjuh
Tijntje schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 11:05:
[...]

Dat valt wel mee, heb wat Dimmers, 2 rook/temperatuur sensors en een verbruiksmeter voor de wasmachine.
[Afbeelding]

DzVents heb ik ook niet heel veel ervaring mee en ik ben ook geen programmeur, maar ben iedere keer heel goed geholpen op het Domoticz forum door Waaren.
Via wat heb je dit dan geconfigureerd als ik vragen mag? Want ik zou ook wel iets willen met meldingen over temperatuur en of ramen en deuren open en dicht kunnen e.d.

Ik denk trouwens dat ik het door heb wat betreft de telegram notificaties. Klopt het dat ik op de telefoon van mijn vriendin ook een chat id op moet vragen en die apart als notificatie toe moet voegen in de dzvents ?

Ik heb nu de bot open staan, maar ze krijgt geen meldingen binnen. Ik ben dus iets te vroeg geweest met reageren.

Het enige wat ik alleen niet snap, is waarom moet er een chat id geplaatst worden in de settings van domoticz? Of is dit echt puur en alleen om te testen op een bepaalde telefoon?

• Gizz
ivootjuh schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 11:13:
[...]

Ik denk trouwens dat ik het door heb wat betreft de telegram notificaties. Klopt het dat ik op de telefoon van mijn vriendin ook een chat id op moet vragen en die apart als notificatie toe moet voegen in de dzvents ?
Ja.
Het enige wat ik alleen niet snap, is waarom moet er een chat id geplaatst worden in de settings van domoticz?
Zodat niet iedereen met telegram die jouw bot toevoegt je notificaties krijgt maar alleen de gebruikers die jij toestemming geeft. Dat is precies wat je wilde :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

ivootjuh schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 11:13:
[...]

Via wat heb je dit dan geconfigureerd als ik vragen mag? Want ik zou ook wel iets willen met meldingen over temperatuur en of ramen en deuren open en dicht kunnen e.d.

Ik heb nu de bot open staan, maar ze krijgt geen meldingen binnen. Ik ben dus iets te vroeg geweest met reageren.

Het enige wat ik alleen niet snap, is waarom moet er een chat id geplaatst worden in de settings van domoticz? Of is dit echt puur en alleen om te testen op een bepaalde telefoon?
Die ramen open en dicht is niet al te inteligent :)
Ik heb een Fibaro Rookmelder op de overloop hangen pricewatch: Fibaro Smoke Sensor 2
Dan heb ik een DzVents script gemaakt wat de buiten temperatuur vergelijkt met binnen.
Als het binnen meer is dan 22 graden en het is buiten kouder dan binnen dan wordt er een bericht gestuurd dat de ramen open kunnen.
Is het binnen 22 graden en het is buiten warmer dan wordt er een bericht gestuurd dat de ramen dicht kunnen.
Verder zit er nog een counter in, zodat hij pas weer na 1 uur weer opnieuw een bericht mag versturen en dat er na een open bericht altijd een dicht bericht moet komen en andersom.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
local scriptVar = 'Ramen'

return
{
    on =
    {
        timer = 
        {
            'every 5 minutes',
        },
        httpResponses = 
        {
            scriptVar,
        },
    },

logging = 
    {
        level = domoticz.LOG_DEBUG,
        marker = scriptVar,
    },

data = 
    {
        SendWeather = { initial = 3 }, -- 0=allow close notification , 1=allow open notification, 2=close notification timout, 3=open notification timout
        SendWeatherTimeout = { initial = 12 },
    },

execute = function(dz, item)

if item.isHTTPResponse then
            dz.log(item.data,dz.LOG_DEBUG)
            return
        end

local function pushover(PushoverUser, PushoverApp, title, message, priority, sound)
            dz.openURL({
                url = 'https://api.pushover.net/1/messages.json',
                method = 'POST',
                callback = scriptVar,
                postData = 
                {
                    token = PushoverApp.token,
                    user =  PushoverUser.key,
                    message = message,
                    title = title or 'Pushover from dzVents',
                    priority = priority or 0,
                    sound = sound or 'echo',
                },
            })
        end

local PushoverUsers = 
        {
            ['User1'] = { ['key'] = 'aaa' },
            ['User2'] = { ['key'] = 'bbb'},
            ['Familie'] = { ['key'] = 'ccc'},
        }

local PushoverApps = 
        {
            ['Domoticz'] = { ['token'] = 'ddd' },
            ['Huis'] = { ['token'] = 'eee' },
            ['Test'] = { ['token'] = 'fff' },
            ['Was'] = { ['token'] = 'ggg' },
        }

local SensorOverloop = dz.devices(185)
        local THBBuiten = dz.devices(252)

local TemperatuurOverloop = dz.utils.round(SensorOverloop.temperature, 0)
        local TemperatuurBuiten = dz.utils.round(THBBuiten.temperature, 0)

local TemperatuurOverloopDeci = dz.utils.round(SensorOverloop.temperature, 1)
        local TemperatuurBuitenDeci = dz.utils.round(THBBuiten.temperature, 1)

local TemperatuurThreshold = 22

dz.log('-------------------------------------------', dz.LOG_DEBUG)
        dz.log('Binnen Temp: ' .. TemperatuurOverloop, dz.LOG_DEBUG)
        dz.log('Buiten Temp: ' .. TemperatuurBuiten, dz.LOG_DEBUG)
        dz.log('Binnen Temp: ' .. TemperatuurOverloopDeci, dz.LOG_DEBUG)
        dz.log('Buiten Temp: ' .. TemperatuurBuitenDeci, dz.LOG_DEBUG)
        dz.log('SendWeatherTimeout: ' .. dz.data.SendWeatherTimeout, dz.LOG_DEBUG)
        dz.log('SendWeather: ' .. dz.data.SendWeather, dz.LOG_DEBUG)
        dz.log('-------------------------------------------', dz.LOG_DEBUG)

if (dz.data.SendWeatherTimeout > 0) and ((dz.data.SendWeather == 2) or (dz.data.SendWeather == 3)) then
            dz.data.SendWeatherTimeout = dz.data.SendWeatherTimeout - 1
            dz.log('Timeout minus 1, current value of counter: ' ..  dz.data.SendWeatherTimeout, dz.LOG_DEBUG)
            dz.log('SendWeather = ' .. dz.data.SendWeather, dz.LOG_DEBUG)
        elseif (TemperatuurOverloop >= TemperatuurThreshold) and (TemperatuurOverloop > TemperatuurBuiten) and (dz.data.SendWeatherTimeout == 0) and (dz.data.SendWeather == 1) then
            pushover(PushoverUsers.Familie, PushoverApps.Huis, 'Ramen', 'De ramen kunnen open. \nTemp Binnen: ' .. TemperatuurOverloopDeci .. '\nTemp Buiten: ' .. TemperatuurBuitenDeci, 0, 'none' )
            dz.data.SendWeatherTimeout = 12
            dz.data.SendWeather = 3
            dz.log('Send Window notification', dz.LOG_DEBUG)
        elseif (TemperatuurOverloop >= TemperatuurThreshold) and (TemperatuurOverloop < TemperatuurBuiten) and (dz.data.SendWeatherTimeout == 0) and (dz.data.SendWeather == 0) then
            dz.log('Send Window notififcation', dz.LOG_DEBUG)
            pushover(PushoverUsers.Familie, PushoverApps.Huis, 'Ramen', 'De ramen kunnen dicht. \nTemp Binnen: ' .. TemperatuurOverloopDeci .. '\nTemp Buiten: ' .. TemperatuurBuitenDeci, 0, 'none' )
            dz.data.SendWeatherTimeout = 12
            dz.data.SendWeather = 2
        elseif (dz.data.SendWeather == 2) and (dz.data.SendWeatherTimeout == 0) then
            dz.data.SendWeather = 1
        elseif (dz.data.SendWeather == 3) and (dz.data.SendWeatherTimeout == 0) then
            dz.data.SendWeather = 0
        end
    end
}

nitrodesign schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 10:50:
@MikeOO
Welke plug heb je eigen lijk nodig de EU of de DE?
DE plug lijkt wel een NL plug met aarde ? of is dit ook echt een andere plug ?
Ik zie ook dat deze niet meer leverbaar is in NL.

[...]
Je moet inderdaad de EU versie hebben. Maar meestal betekend die niet meer dan dat je er een plug bij krijgt zodat deze in het stopcontact past. Zover ik weet zijn ze allemaal met dezelfde stekkerpolen.

Hier is hij nog wel te krijgen zover ik kan zien,

Moet je alleen nog even een plug erbij bestellen. Zijn er genoeg te vinden en zien er uit zoals
Gizz schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 10:35:
@ivootjuh

Die €22 maakt bij het versturen vanuit Spanje natuurlijk niet uit :)
Inderdaad alleen vanaf buiten Europa, was nog vroeg >:)

• Mozart
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:59
Toppe schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 21:58:
[...]

De twee, maar ik snap niet helemaal waarom je een backup terug zet op de zelfde versie en dus een ingebakken plug-in niet werkt.

Domoticz is leuk als bruggetje naar InfluxDB maar meer ondertussen niet.
Ok, de oude situatie was op een pi zonder docker en nu draai je het wel in een container? Zo ja, hoe is je netwerkconnectie in de container geregeld? Voor de V2 gateway moet je een poort aangeven, heb je die wel in je docker config overgenomen? Zelf vind ik de communicatie met de gateway heel raar want je moet op je Domoticz config een poort meegeven en volgens de wiki moet er dan geen enkele andere dienst op die poort actief zijn. Dan zou je dus denken dat de gateway connect naar je Domoticz op die poort. Wie weet helpt het je.

PSN: PcDCch

• Knielen
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:40
bing69 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 09:57:
Stomme vraag maar kan het antwoord niet vinden, met install installeer ik een plugin maar met welk commando de-installeer ik hem??
sudo apt-get --purge remove <package>

Xiaomi Mi Note 3 | Galaxy Tab A 10.5

• bing69
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 30-05 08:41
Knielen schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 17:26:
[...]

sudo apt-get --purge remove <package>
Hartelijk dank!!

Bing

• Copitano
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 30-05 09:05

Copitano

Hoorn NH

In mijn meterkast hangt een Pi 3B met daaraan via WiFi de nodige ( 18 stuks) ESP8266 NodeMCU V3 modules met ESP Easy er op. Die hebben net als de Pi zelf allemaal een vast IP adres in de modem/router (Experia V10) van KPN.
Vanwege de waardeloze WiFi in huis (al van alles geprobeerd met Powerline versterkers) en de waardeloze service van KPN heb ik ze er uit gegooid en een nieuw abonnement afgesloten bij Ziggo. Wat ik mij niet gerealiseerd heb is dat ik dan ook een nieuw (kabel)modem krijg en dan alle IP adressen waarschijnlijk opnieuw met toewijzen. Alle data komt terecht in Domoticz en gaat via Influxdb naar Grafana. Ik vrees dat Domoticz volledig onderuit gaat.

Het nieuwe modem van Ziggo komt eind deze maand binnen en ga ik dan zo snel mogelijk aansluiten.

Iemand enig idee wat mij te wachten staat met de nieuwe coniguratie in het Ziggomodem (verbinding Pi, IP adressen ESP's, Domoticz)?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+

• Gizz
@Copitano Als het eenrichtingsverkeer is van de ESP's naar Domoticz, dan maakt het ip-adres van de ESP's natuurlijk niks uit, zolang ze maar Domoticz kunnen vinden op het ip-adres dat ingesteld staat.

En dat is er vanuit gaande dat je via http de data naar Domoticz stuurt. Laat je alles via MQTT praten, dan spelen ip-adressen (behalve die van de broker) sowieso geen rol.

Maar goed, een paar statische dhcp-reserveringen op je nieuwe router opnieuw instellen zal je ook maar 10 minuten kosten.

Mozart schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 15:04:
[...]

Ok, de oude situatie was op een pi zonder docker en nu draai je het wel in een container? Zo ja, hoe is je netwerkconnectie in de container geregeld? Voor de V2 gateway moet je een poort aangeven, heb je die wel in je docker config overgenomen? Zelf vind ik de communicatie met de gateway heel raar want je moet op je Domoticz config een poort meegeven en volgens de wiki moet er dan geen enkele andere dienst op die poort actief zijn. Dan zou je dus denken dat de gateway connect naar je Domoticz op die poort. Wie weet helpt het je.
Ik heb de config gewoon over genomen en geïmporteerd. Ook mijn idx 1 (P1 Energie meter) is gewoon verdwenen en die zit nu op 385. Gas en voltage zitten wél nog netjes op 2 en 3.

Maar, ik ga nu vloeken in de kerk gok ik... ik ga voor alles overstappen naar HA en blijf domoticz vooral als test locatie en doorvoer naar InfluxDB gebruiken. De intergratie die je daar hebt is gewoon vele malen beter. Leercurve is steil en hoog als je alles wilt begrijpen van programmeren uit de commandline maar het meeste kan je prima in de GUI doen.

En welke intergratie? HomeKit, Panasonic airco, deCONZ en een hele grote plug-in database via HACS zoals afval info.

Als mijn Zwave stick niet lastig ging doen in een container dan had ik niet eens gekeken naar HA. Domoticz is echt wel een leuk programma, maar heeft niet het niveau van HA.

Maar, blijf zeker actief hier hoor :+

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

Toppe schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 21:45:
Kijk, hierom wordt ik af en toe zo moe van Domoticz.

Vandaag een nieuwe Docker container gestart en alles werkt netjes na het terug zetten van de backup, enige wat dus niet werkt is de Xiaomi Gateway waarvoor je niet eens een extra plugin nodig hebt.

In de logs zie je hem netjes verbinden, er komt alleen geen data binnen. Slinger ik de oude server aan waarvan de backup gemaakt is dan komt alle data netjes binnen...

Schiet mij maar lek
Mogelijk ziet domoticz in docker het multicast verkeer niet en dan ontvangt deze de gateway dus ook niet.

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Gizz schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 18:29:
@Copitano Als het eenrichtingsverkeer is van de ESP's naar Domoticz, dan maakt het ip-adres van de ESP's natuurlijk niks uit, zolang ze maar Domoticz kunnen vinden op het ip-adres dat ingesteld staat.

En dat is er vanuit gaande dat je via http de data naar Domoticz stuurt. Laat je alles via MQTT praten, dan spelen ip-adressen (behalve die van de broker) sowieso geen rol.

Maar goed, een paar statische dhcp-reserveringen op je nieuwe router opnieuw instellen zal je ook maar 10 minuten kosten.
Alles gaat via Domoticz HTTP. Waar ik dus bang voor ben is dat ik de ESP's straks niet kan bereiken. Dat is nu al vaak het probleem als de WiFi verbinding slecht is. Scheelt nog wel eens per dag. Veel zijn ingebouwd en als ik ze niet kan bereiken kan ik ook niets veranderen. Zo zal de Pi waar Domoticz op draait waarschijnlijk ook een nieuw IP adres krijgen. Dat zal ik dan eerst in het nieuwe modem op dezelfde adressen moeten zetten denk ik. Ook SSID exact hetzelfde instellen, maar dan de WPA key??? Die waardes staan op alle ESP's ingesteld. En die zullen allemaal anders worden. De grote vraag is dus ga ik de ESP's überhaupt wel bereiken???

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gizz
Stel inderdaad de naam en het wachtwoord van je accesspoint hetzelfde in als nu. Dat is toch geen probleem? :) Net als je static dhcp-reserveringen. Je hoeft niks met je ESP's te doen, gewoon even je nieuwe apparaat goed instellen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BazemanKM
  • Laatst online: 23:48
Gizz schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 19:57:
Stel inderdaad de naam en het wachtwoord van je accesspoint hetzelfde in als nu. Dat is toch geen probleem? :) Net als je static dhcp-reserveringen. Je hoeft niks met je ESP's te doen, gewoon even je nieuwe apparaat goed instellen.
Ik zou wanneer de Ziggo modem binnen is alle ESP's van het stroom halen. In het Ziggo modem zo veel mogelijk de instellingen gelijk zetten huidige. Vooral Wi-Fi en DHCP reserveringen. Als dat klaar is, eerst Domoticz aan en dan één voor één de ESP's.

Gebruik nu eens Fing app op je telefoon en scan je netwerk. In de app kun je namen geven aan je netwerk apparaten, kan handig zijn op ip adressen en MAC adressen te achterhalen. Wat je nu een naam geeft zie je straks ook weer terug bij je nieuwe modem.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Knielen
  • Laatst online: 22:40
Copitano schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 17:57:
In mijn meterkast hangt een Pi 3B met daaraan via WiFi de nodige ( 18 stuks) ESP8266 NodeMCU V3 modules met ESP Easy er op. Die hebben net als de Pi zelf allemaal een vast IP adres in de modem/router (Experia V10) van KPN.
Vanwege de waardeloze WiFi in huis (al van alles geprobeerd met Powerline versterkers) en de waardeloze service van KPN heb ik ze er uit gegooid en een nieuw abonnement afgesloten bij Ziggo. Wat ik mij niet gerealiseerd heb is dat ik dan ook een nieuw (kabel)modem krijg en dan alle IP adressen waarschijnlijk opnieuw met toewijzen. Alle data komt terecht in Domoticz en gaat via Influxdb naar Grafana. Ik vrees dat Domoticz volledig onderuit gaat.

Het nieuwe modem van Ziggo komt eind deze maand binnen en ga ik dan zo snel mogelijk aansluiten.

Iemand enig idee wat mij te wachten staat met de nieuwe coniguratie in het Ziggomodem (verbinding Pi, IP adressen ESP's, Domoticz)?
Investeer in een eigen goede router, ga je meer mee winnen dan wisselen van provider

Xiaomi Mi Note 3 | Galaxy Tab A 10.5

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ivootjuh
Weet iemand op wat voor manier je een notificatie kan krijgen als het 'morgen' warmer dan 25 graden wordt?

Ik kan wel genoeg vinden dat er iets moet gebeuren als het op dit moment een bepaalde temperatuur is o.i.d. maar ik wil dus graag wat meer werken met
>> Als het morgen warmer dan 25 graden is >> stuur notificatie >> Morgen jas nodig

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

BazemanKM schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 20:34:
[...]

Ik zou wanneer de Ziggo modem binnen is alle ESP's van het stroom halen. In het Ziggo modem zo veel mogelijk de instellingen gelijk zetten huidige. Vooral Wi-Fi en DHCP reserveringen. Als dat klaar is, eerst Domoticz aan en dan één voor één de ESP's.

Gebruik nu eens Fing app op je telefoon en scan je netwerk. In de app kun je namen geven aan je netwerk apparaten, kan handig zijn op ip adressen en MAC adressen te achterhalen. Wat je nu een naam geeft zie je straks ook weer terug bij je nieuwe modem.
Alle ESP's staan nu in ESP_Easy ingesteld op 192.168.X... Dat wordt straks 192.168.XXX....Zou ik dat dan niet kort voor de wissel moeten veranderen op alle ESP's, anders kunnen ze toch nooit het nieuwe modem vinden?
Of kan ik in het nieuwe modem zelf op de DHCP server instellen? Dus daar XXX veranderen in X.
@Gizz

Acties:
  • +1Henk 'm!
Copitano schreef op zondag 24 mei 2020 @ 03:02:
[...]

Alle ESP's staan nu in ESP_Easy ingesteld op 192.168.X... Dat wordt straks 192.168.XXX....Zou ik dat dan niet kort voor de wissel moeten veranderen op alle ESP's, anders kunnen ze toch nooit het nieuwe modem vinden?
Of kan ik in het nieuwe modem zelf op de DHCP server instellen? Dus daar XXX veranderen in X.
@Gizz
Vrijwel elk modem/router laat het toe om het ip-adres daarvoor inderdaad aan te passen.
Dus kwestie van op je Ziggo modem dezelfde ip-range in te vullen als wat je nu gebruikt en je DHCP reserveringen weer invullen en klaar is het klusje.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Copitano schreef op zondag 24 mei 2020 @ 03:02:
[...]

@Gizz
Ik zou als ik jou was het Ziggo modem in Bridge modus laten zetten en een goede, eigen router plaatsen waarin je alle IP adressen vastzet. Ik heb zelf een Vigor Draytek 2926 en WiFi loopt via een aantal Ubiquiti's die ervoor zorgen dat ik in de garage, tuin, benedenverdieping, 1e etage én zolder perfect WiFi heb.

In de router kun je alle IP adressen eenvoudig instellingen ook je interne IP range instellen naar wens.

Geloof maar niet dat je er veel op vooruit zult gaan met alleen WiFi van het Ziggo modem....

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Greenisthebest
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 21:17
Knielen schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 22:09:
[...]

Investeer in een eigen goede router, ga je meer mee winnen dan wisselen van provider
Ben al 20 jaar plus klant eerst Home en nu Ziggo en werkt al die tijd al met mijn eigen router. Die dingen van Ziggo blijven el cheapo dingen. Je kan bijna niets regelen in die dingen. De boel in bridge zetten en gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 28-05 15:41
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik maar 1 keer een bericht krijg bij onderstaand script? Nu blijf ik steeds meldingen krijgen wanneer er beweging is:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
       --Function
        if (Motion.active) then -- Motion On
                DeurBoven.dimTo(47)
                domoticz.notify("Domoticz", "Deur boven open", domoticz.PRIORITY_NORMAL,domoticz.SOUND_DEFAULT, "" , "telegram")
                domoticz.log('Deur boven open', domoticz.LOG_INFO)
            end
        end
}

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HeSitated
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 24-05 15:24
vwtune schreef op zondag 24 mei 2020 @ 14:10:
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik maar 1 keer een bericht krijg bij onderstaand script? Nu blijf ik steeds meldingen krijgen wanneer er beweging is:
Maak een virtuele switch aan en schakel die in bovengenoemd script met .checkfirst().

Dan maak een seperaat script wat reageert op het inschakelen van de zojuist gemaakte virtuele switch en verstuur de notificatie als de virtuele switch wordt ingeschakeld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 28-05 15:41
HeSitated schreef op zondag 24 mei 2020 @ 14:22:
[...]

Maak een virtuele switch aan en schakel die in bovengenoemd script met .checkfirst().

Dan maak een seperaat script wat reageert op het inschakelen van de zojuist gemaakte virtuele switch en verstuur de notificatie als de virtuele switch wordt ingeschakeld.
Ik zou het graag in het zelfde script willen hebben, maar begrijp ik goed dat dit niet kan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 29-05 15:49
Hann1BaL schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 10:57:
[...]

Dat ziet er een stuk makkelijker uit, maar ik weet nog niet precies wat en waar ik het update command geef en waar ik dan de progressie kan zien. Dat is wel wat lastig.

Frustratie:
Ik heb 4x een IKEA Tradrfi E14 400ln lamp (de lamp die je naast dimmen ook kunt voorzien van 3 verschillende wittinten en ik krijg er geen enkele in factory reset om tegen mijn zigbee2mqtt aan te praten. De 6x aan/uit krijg ik niet aan de praat en dat heb ik echt vaak geprobeerd. Ook de aan heel kort en de uit iets langer mag niets baten. De lampjes blijven tegen de TRADFRI hub aan praten (die uit staat tijdens het reset proces om te zorgen dat ze niet per ongeluk weer pairen met de hub)

Iemand een idee? Behalve nieuwe kopen?
Kan inderdaad erg frustrerend zijn. Ik deed gewoon 7 keer dan zie je ze in de logging van je mqtt netwerk wel contact maken.
Belangrijk is dicht bij je atenne te zitten de handshake van die ikea leds is een beetje vreemd.

Hier het linkje naar de guide voor presence detection op basis van Tasker + Autolocation op een Android Client, check me V&A voor 2de kans domotica dingetjes

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HeSitated
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 24-05 15:24
vwtune schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:12:
Ik zou het graag in het zelfde script willen hebben, maar begrijp ik goed dat dit niet kan?
Dan moet je zelf de status gaan bijhouden:
Lua:
1
2
3
4
5
    -- persistent data
    -- see documentation about persistent variables
    data = {
        status = { initial = 0 },
    },

Maar of je het daarmee gemakkelijker maakt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

luigi87 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:13:
[...]

Kan inderdaad erg frustrerend zijn. Ik deed gewoon 7 keer dan zie je ze in de logging van je mqtt netwerk wel contact maken.
Belangrijk is dicht bij je atenne te zitten de handshake van die ikea leds is een beetje vreemd.
Ik doe dit alles terwijl zowel ik als de lamp in de meterkast zit met de antenne van de C2531 die nog net niet in mn oog prikt :) Volgens mij ben ik niet te ver weg.

Misschien nog eens de moed vinden van het proberen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ivootjuh
Ik heb de onderstaande code toegepast op een deursensor (de code heb ik van het Domoticz forum af)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
local devicesToCheck = {
--  table with doors to check and the minutes before the first warning is given
    { ['name'] = 'slaapkamer', ['threshold'] = 15 },
}
-- number of times you are warned about an open door
local alertCount = 1

return {
    active = true,

on = {
        timer = {'every 5 minutes'},
    },
    logging = {
       level = domoticz.LOG_INFO,
        marker = "POR"
    },    
--  count per door of the number of alerts per door
    data = {
        ['slaapkamer'] = {initial=0},
        },

execute = function(domoticz)
        for i, deviceToCheck in pairs(devicesToCheck) do
            local name = deviceToCheck['name']
            local threshold = deviceToCheck['threshold']
            local state = domoticz.devices(name).state
            local minutes = domoticz.devices(name).lastUpdate.minutesAgo
            if ( state == 'Open') then 
                domoticz.log('Device ' .. name .. ' staat  ' .. minutes .. ' minuten open.')
                if (minutes > threshold) and (domoticz.data[name] < alertCount) then
                    domoticz.data[name] = domoticz.data[name] + 1
                    domoticz.notify('Herinnering-open',
                                     name .. ' staat al langer dan ' .. minutes .. ' minuten open.',
                                     domoticz.PRIORITY_HIGH)
                    domoticz.log('dit is waarschuwing ' .. tostring(domoticz.data[name]))
                end
            elseif (domoticz.data[name] > 0) then
                domoticz.notify('Herinnering-dicht',
                                 name .. ' is weer gesloten.', 
                                 domoticz.PRIORITY_HIGH)
                domoticz.log('Device ' .. name .. ' is  ' .. minutes .. ' dicht.')
                domoticz.data[name] = 0
            end
        end
    end
}

Ik krijg netjes een notificatie op Telegram na 15 minuten dat de deur nog open staat, en krijg een melding als deze weer dicht is. Het enige is dat mijn eigen Telegram notificatie werkt, aangezien ik deze heb ingesteld in de Settings van Domoticz.

Hoe kan ik er nu voor zorgen dat mijn vriendin deze notificatie ook ontvangt? Want je kunt niet meerdere accounts toevoegen toevoegen in de settings.

Moet ik dan een code zoals deze toevoegen aan het script, of is dit niet de manier?

code:
1
os.execute('curl "https://api.telegram.org/bot"hier-haar-api"/sendMessage?chat_id="hier-haar-id"&text=Deur staat open!"')

@vwtune Kijk even naar de eerste code, daarin staat 'local alertCount = 1' ik kan deze veranderen naar het aantal meldingen wat ik wil ontvangen. Misschien kun je er iets mee in jouw geval.

[Voor 3% gewijzigd door ivootjuh op 24-05-2020 16:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 29-05 15:49
Hann1BaL schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:35:
[...]

Ik doe dit alles terwijl zowel ik als de lamp in de meterkast zit met de antenne van de C2531 die nog net niet in mn oog prikt :) Volgens mij ben ik niet te ver weg.

Misschien nog eens de moed vinden van het proberen :)
Haha dan zit je te dichtbij denk :+
Het is wel kloten met die dingen ja.

Bij mij werkte het om echt heel kort aan te doen. Dus zodra de led beginnen met licht geven. En erna idd gewoon een volle seconde uit. En dat dan 6 keer dan de spanning erop laten en als die gepaird is dimt die even 1 keer.

Succes!

Hier het linkje naar de guide voor presence detection op basis van Tasker + Autolocation op een Android Client, check me V&A voor 2de kans domotica dingetjes

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 28-05 22:30
Toppe schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 18:45:
[...]

Ik heb de config gewoon over genomen en geïmporteerd. Ook mijn idx 1 (P1 Energie meter) is gewoon verdwenen en die zit nu op 385. Gas en voltage zitten wél nog netjes op 2 en 3.

Maar, ik ga nu vloeken in de kerk gok ik... ik ga voor alles overstappen naar HA en blijf domoticz vooral als test locatie en doorvoer naar InfluxDB gebruiken. De intergratie die je daar hebt is gewoon vele malen beter. Leercurve is steil en hoog als je alles wilt begrijpen van programmeren uit de commandline maar het meeste kan je prima in de GUI doen.

En welke intergratie? HomeKit, Panasonic airco, deCONZ en een hele grote plug-in database via HACS zoals afval info.

Als mijn Zwave stick niet lastig ging doen in een container dan had ik niet eens gekeken naar HA. Domoticz is echt wel een leuk programma, maar heeft niet het niveau van HA.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen met HA. Voor nu voldoet Domoticz prima en ik ben het zeker met je eens dat de GUI niet fantastisch is. De optie om in Domoticz met behulp van dZvents alles naar je hand te zetten is goud waard.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Greenisthebest
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 21:17
Toppe schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 18:45:
[...]

Ik ben zelf ook aan het kijken naar HA. Ben zelf nu niet echt een held in scripts werkzaam krijgen. Is dat in HA makkelijker of niet? Ik vind de GUI van Domo ook wel erg 1990 ondertussen en het oog wil ook wat.

Acties:
  • 0Henk 'm!
ivootjuh schreef op zondag 24 mei 2020 @ 16:10:

Hoe kan ik er nu voor zorgen dat mijn vriendin deze notificatie ook ontvangt? Want je kunt niet meerdere accounts toevoegen toevoegen in de settings.
Je kunt toch in Telegram een groep aanmaken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 19:41
ik heb een vraagje.
Heb een doosje gemaakt obv een wemos D1 mini. Hierop zit een relay en 2 ds18s20 temp sensor aangesloten.

Op de web interface zie ik beide sensoren en kan ik het relay schakelen.
In domoticz kan ik het relay schakelen en kan ik 1 temp sensor uitlezen.

Kan iemand mij op weg helpen over hoe ik beide temperaturen zichtbaar kan krijgen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 05:28
Greenisthebest schreef op zondag 24 mei 2020 @ 16:53:
[...]

Ik ben zelf ook aan het kijken naar HA. Ben zelf nu niet echt een held in scripts werkzaam krijgen. Is dat in HA makkelijker of niet? Ik vind de GUI van Domo ook wel erg 1990 ondertussen en het oog wil ook wat.
Je kan dan ook nog kijken naar Dashticz icm Domoticz. Je kan dan lekker makkelijk scripten onder domoticz maar je GUI kan je maken hoe je zelf wilt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Iemand die mij misschien op weg kan helpen met het volgende:

Ik heb een gepairde IKEA dimmer, deze:

Nu wil ik met deze dimmer een andere dimbare lamp aansturen, maar ik kan de dimmer niet direct pairen met de lampen zelf.

Hoe doe ik dat?
Ik wil deze dimmer hoofdzakelijk gebruiken voor de Aan/Uit voor mensen zonder Domoticz app in mijn huis.

Ik heb een 2e groep met IKEA lampen via zigbee2mqtt en daarin zou je het direct moeten kunnen binden, maar ik heb geen idee hoe dat moet. De documentatie wel gelezen, maar ik weet niet hoe ik "commands met payload"stuur naar zigbee2mqtt zoals het beschreven staat, dus ik krijg dat niet voor elkaar. Ik mis de: Wat typ ik precies waar?

EDIT:
code:
1
mosquitto_pub -t zigbee2mqtt/bridge/bind/IKEA.dimmer.2 -m "Woonkamer_dimmer"

Dan kun je ,met:
code:
1
sudo journalctl -u zigbee2mqtt.service -f

..zien wat de status is

Alleen dat failed bij mijn groepen steeds. Geen idee waarom.
Zelfs een groep met alleen 2700k 1000lm E27 bolletjes werkt niet op deze schakelaar.

Hoe kun je uitvinden waarom binding niet lukt en/of hoe anders kan ik de dimmer gebruiken?

[Voor 25% gewijzigd door Hann1BaL op 24-05-2020 21:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 30-05 17:43

DizzyWeb

Ondertiteld

Hann1BaL schreef op zondag 24 mei 2020 @ 20:48:
Iemand die mij misschien op weg kan helpen met het volgende:

Ik heb een gepairde IKEA dimmer, deze:
[Afbeelding]

Nu wil ik met deze dimmer een andere dimbare lamp aansturen, maar ik kan de dimmer niet direct pairen met de lampen zelf.

Hoe doe ik dat?
Ik wil deze dimmer hoofdzakelijk gebruiken voor de Aan/Uit voor mensen zonder Domoticz app in mijn huis.

Ik heb een 2e groep met IKEA lampen via zigbee2mqtt en daarin zou je het direct moeten kunnen binden, maar ik heb geen idee hoe dat moet. De documentatie wel gelezen, maar ik weet niet hoe ik "commands met payload"stuur naar zigbee2mqtt zoals het beschreven staat, dus ik krijg dat niet voor elkaar. Ik mis de: Wat typ ik precies waar?

EDIT:
code:
1
mosquitto_pub -t zigbee2mqtt/bridge/bind/IKEA.dimmer.2 -m "Woonkamer_dimmer"

Dan kun je ,met:
code:
1
sudo journalctl -u zigbee2mqtt.service -f

..zien wat de status is

Alleen dat failed bij mijn groepen steeds. Geen idee waarom.
Zelfs een groep met alleen 2700k 1000lm E27 bolletjes werkt niet op deze schakelaar.

Hoe kun je uitvinden waarom binding niet lukt en/of hoe anders kan ik de dimmer gebruiken?
Kan je op 2 manieren doen. Of helemaal met dzVents scripten in Domoticz... of via groups in zigbee2mqtt. En voor dat laatste heb ik al gereageerd op je post in het zigbee2mqtt topic. De dimmer functionaliteit kan je niet "gewoon" native in Domoticz gebruiken.

En wat die commando's sturen, probeer MQTT Explorer eens.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: maart 2000
  • Nu online
Heeft iemand hier al eens gespeeld met Mycroft (open source speech assist) i.c.m. domoticz?

Er is een skills op github (en een fork), maar ik krijg beide niet aan de praat. Alsof ze gemaakt zijn voor het oudere versie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gizz
Hann1BaL schreef op zondag 24 mei 2020 @ 20:48:
De documentatie wel gelezen, maar ik weet niet hoe ik "commands met payload"stuur naar zigbee2mqtt zoals het beschreven staat, dus ik krijg dat niet voor elkaar. Ik mis de: Wat typ ik precies waar?
Ik wil je nogmaals wijzen op MQTT Explorer. Op hun homepage staat een filmpje waarin alle functionaliteit wordt uitgelegd. Daarin laten ze vanaf 45 seconden ook zien op welke knop je moet drukken om te publishen.
darklord007 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 19:56:
Heb een doosje gemaakt obv een wemos D1 mini. Hierop zit een relay en 2 ds18s20 temp sensor aangesloten.

Op de web interface zie ik beide sensoren en kan ik het relay schakelen.
In domoticz kan ik het relay schakelen en kan ik 1 temp sensor uitlezen.

Kan iemand mij op weg helpen over hoe ik beide temperaturen zichtbaar kan krijgen?
Je geeft niet aan hoe je het hebt ingericht, dus je op weg helpen wordt dan wel lastig. Welke firmware gebruik je op de ESP? Hoe verloopt de communicatie tussen je ESP en Domoticz: http, mqtt?

In de basis is het niets meer dan instellen dat de temperatuur van sensor 1 naar Domoticz wordt gestuurd en dat de data bestemd is voor een device met IDX 101. En de temperatuur van sensor 2 is bestemd voor een device met IDX 102. Dit is een voorbeeld, jouw IDX'en zijn vrijwel zeker anders.

Dus als één van je thermometers de data juist in Domoticz krijgt is het simpelweg hetzelfde kunstje uitvoeren met de tweede thermometer, maar dan een iets ander getalletje.

[Voor 21% gewijzigd door Gizz op 25-05-2020 10:12]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• galadril
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 27-05 20:29
Ik heb een Tasker Plugin app geupload naar de Play Store.

Je kan Domoticz zowel aan de input event (If switch is toggled 'on') kant gebruiken in Tasker, of aan de Action kant (toggle switch, send notification, write log, set user variabele).
https://play.google.com/s....hnogames.domoticz.tasker

Hier de Domoticz thread met meer info:
https://www.domoticz.com/...&t=32696&p=247531#p247531

Promo video

Laat maar weten wat jullie vinden en of je nog ideeen hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
galadril schreef op maandag 25 mei 2020 @ 12:07:
Ik heb een Tasker Plugin app geupload naar de Play Store.

Je kan Domoticz zowel aan de input event (If switch is toggled 'on') kant gebruiken in Tasker, of aan de Action kant (toggle switch, send notification, write log, set user variabele).
https://play.google.com/s....hnogames.domoticz.tasker

Hier de Domoticz thread met meer info:
https://www.domoticz.com/...&t=32696&p=247531#p247531

Promo video
[YouTube: Domoticz Plug-In for Tasker]

Laat maar weten wat jullie vinden en of je nog ideeen hebt.
Ik ken Tasker niet, maar zou ik middels deze app via Domoticz een melding naar m'n telefoon kunnen sturen wanneer de deurbel gaat bijvoorbeeld? (En dat die melding ook realtime binnenkomt).

Ik heb het idee dat de beschrijving er al vanuit gaat dat je Tasker en de mogelijkheden al kent.

[Voor 5% gewijzigd door BounceMeister op 25-05-2020 12:29]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• galadril
BounceMeister schreef op maandag 25 mei 2020 @ 12:28:
[...]

Ik ken Tasker niet, maar zou ik middels deze app via Domoticz een melding naar m'n telefoon kunnen sturen wanneer de deurbel gaat bijvoorbeeld? (En dat die melding ook realtime binnenkomt).

Ik heb het idee dat de beschrijving er al vanuit gaat dat je Tasker en de mogelijkheden al kent.
Met Tasker kan je verschillende zaken automatiseren. Het werkt via input events die je kan koppelen aan actions.

Klein voorbeeldje van een Tasker regel:
[Event] Als mijn telefoon een bluetooth connection maakt met mn auto ->
- [Actie] verstuur sms dat ik onderweg ben
- [Actie] schakel mijn wifi uit

Nu kan je met deze plugin Domoticz als input event gebruiken, of als een action. Je kan de volgende actions gebruiken:

– Toggle a Switch, selector, group or scene
– Send a notification
– Write a log
– Toggle an Event
– Set a value of user variables
– Call any generic Domoticz endpoint

Maar je kan Domoticz ook als input Event gebruiken (dmv gebruik van websockets)..

- If switch reaches state 'On'

Daarnaast bestaan er enorm veel plugins voor Tasker, die je nu dus allemaal aan Domoticz zou kunnen koppelen:

https://tasker.joaoapps.com/pluginlist.html

Ik hoop dat dit het iets verduidelijkt wat Tasker is

Acties:
  • 0Henk 'm!

• galadril
BounceMeister schreef op maandag 25 mei 2020 @ 12:28:
Zou ik middels deze app via Domoticz een melding naar m'n telefoon kunnen sturen wanneer de deurbel gaat bijvoorbeeld? (En dat die melding ook realtime binnenkomt).
Als je de deurbel in Domoticz hebt staan, dan kan je sowieso al een push notification laten sturen naar de Domoticz Android of iOS app. Daar heb je geen Tasker voor nodig btw.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• darklord007
Gizz schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:08:
[...]

Ik wil je nogmaals wijzen op MQTT Explorer. Op hun homepage staat een filmpje waarin alle functionaliteit wordt uitgelegd. Daarin laten ze vanaf 45 seconden ook zien op welke knop je moet drukken om te publishen.

[...]

Je geeft niet aan hoe je het hebt ingericht, dus je op weg helpen wordt dan wel lastig. Welke firmware gebruik je op de ESP? Hoe verloopt de communicatie tussen je ESP en Domoticz: http, mqtt?

In de basis is het niets meer dan instellen dat de temperatuur van sensor 1 naar Domoticz wordt gestuurd en dat de data bestemd is voor een device met IDX 101. En de temperatuur van sensor 2 is bestemd voor een device met IDX 102. Dit is een voorbeeld, jouw IDX'en zijn vrijwel zeker anders.

Dus als één van je thermometers de data juist in Domoticz krijgt is het simpelweg hetzelfde kunstje uitvoeren met de tweede thermometer, maar dan een iets ander getalletje.
Excuses, zie idd dat ik wat info mis.
Ik draai tasmota 8.3 op een wemos d1.
Deze heb ik via mqtt verbonden met domoticz.

Zoals jij het aangeeft zou ik in tasmota 2x een idx moeten opgeven, maar dat is me niet helemaal duidelijk aangezien beide sensoren op d4 zitten aamgesloten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gizz
@darklord007 Volgens mij wordt dat bij Tasmota niet 'native' ondersteund, het doorsturen van de data van meerdere thermometers op 1 GPIO naar Domoticz. Maar hier vond ik een eenvoudige workaround met een rule in de console:

code:
1
2
3
tasmota -> console ->
rule1 on tele-DS18B20-1#temperature do publish domoticz/in {"idx":69,"svalue":"%value%;1"} endon on tele-DS18B20-2#temperature do publish domoticz/in {"idx":107,"svalue":"%value%;1"} endon
rule1 on

Acties:
  • 0Henk 'm!

• darklord007
Gizz schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:29:
@darklord007 Volgens mij wordt dat bij Tasmota niet 'native' ondersteund, het doorsturen van de data van meerdere thermometers op 1 GPIO naar Domoticz. Maar hier vond ik een eenvoudige workaround met een rule in de console:

code:
1
2
3
tasmota -> console ->
rule1 on tele-DS18B20-1#temperature do publish domoticz/in {"idx":69,"svalue":"%value%;1"} endon on tele-DS18B20-2#temperature do publish domoticz/in {"idx":107,"svalue":"%value%;1"} endon
rule1 on
Bedankt voor je reactie. Ik kan eventueel natuurlijk ook espeasy flashen als dat wel goed zou werken.

Heb ff snel gekeken, maar hoe werkt dat met die rules?
Gewoon die regels in de console plakken en dan geeft ie er 2 verschillende idxen aan zonder dat in het instelmenu te hebben ingesteld?

Sorry voor mijn dummie vraag meer ben er geen expert in en wil graag nix verkloten haha

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gizz
darklord007 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:34:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik kan eventueel natuurlijk ook espeasy flashen als dat wel goed zou werken.
Dat is eventueel een optie. In ESPeasy is elke DS18B20 zichtbaar als apart device en dus ook afzonderlijk met http of mqtt naar andere software door te sturen. Zie ook deze pagina.
Gewoon die regels in de console plakken en dan geeft ie er 2 verschillende idxen aan zonder dat in het instelmenu te hebben ingesteld?
Ja, je geeft aan naar welk IDX in Domoticz de data van sensor 1 wordt verstuurd en welk IDX bij sensor 2 hoort. Volgens mij is het plakken met de juiste waardes, maar ik heb zelf nog nooit iets gedaan in Tasmota met rules.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• darklord007
Gizz schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:40:
[...]

Dat is eventueel een optie. In ESPeasy is elke DS18B20 zichtbaar als apart device en dus ook afzonderlijk met http of mqtt naar andere software door te sturen. Zie ook deze pagina.

[...]

Ja, je geeft aan naar welk IDX in Domoticz de data van sensor 1 wordt verstuurd en welk IDX bij sensor 2 hoort. Volgens mij is het plakken met de juiste waardes, maar ik heb zelf nog nooit iets gedaan in Tasmota met rules.
Ga er eens naar kijken.
Zou het niet ook een optie zijn om de 2 tekp sensors niet in een string te zetten maar op 2 apparte gpio ingangen aan te sluiten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

DizzyWeb schreef op maandag 25 mei 2020 @ 07:00:
[...]

Kan je op 2 manieren doen. Of helemaal met dzVents scripten in Domoticz... of via groups in zigbee2mqtt. En voor dat laatste heb ik al gereageerd op je post in het zigbee2mqtt topic. De dimmer functionaliteit kan je niet "gewoon" native in Domoticz gebruiken.

En wat die commando's sturen, probeer MQTT Explorer eens.
Zoals besproken in het andere topic:
Dimmer 1 werkt nu via de Z2M groep direct op de groep en daarvoor iets niets nodig in Domoticz.

Nu heb ik een andere dimbare lamp, die aan de Tradfri Gateway hangt en heb ik dimmer 2 aan Zigbee2MQTT.
De Dimmer is een Selector switch in Domoticz met 5 standen: Off, On, Up, Down, Stop.
Stop is de staat die je krijgt na het loslaten van de switch als je aan dimmen bent.

On/Off is eenvoudig gescript en werkt.
Nu is alleen de vraag hoe je het dimgedeelte script met DzVents.

Mijn gedachtegang was:
dimmer.state = On lamp switch On (werkt)
dimmer.state = Off lamp switch Off (werkt)

Dan komt de uitbreiding:
dimmer.state = Up
lamp.rawData[1] + 20% en na 2 sec weer +20% etc

dimmer.state = Down
lamp.rawData[1] - 20% en na 2 sec weer -20% etc

dimmer.state = Stop
Do nothing

Hoe maak je dat sommetje in Dzvents? door er bij op te tellen? Dan kan ik met .afterSec(2) daarna de volgende waarde invoeren, want als ik de switch loslaat, wordt het script opnieuw getriggered en gaat hij niet verder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gizz
darklord007 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:23:
[...]
Zou het niet ook een optie zijn om de 2 tekp sensors niet in een string te zetten maar op 2 apparte gpio ingangen aan te sluiten?
De maker van Tasmota heeft eind 2017 aangegeven dat het in die tijd niet ondersteund werd. Als je nu kijkt naar de informatie over de DS18b20 en Tasmota wordt de optie nog steeds niet genoemd.

Met ESPEasy is het heel eenvoudig, per pin kun je aangeven wat eraan hangt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• darklord007
Gizz schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:40:
[...]

[...]

Op die laatste link van je staat:
Every sensors will get a unique ID used in webUI and MQTT telemetry.

Ik ga er binnekort nog eens naar kijken. Moet ff wachten op fatsoenlijke connectors want 1 sensor werkt helemaal niet meer. Wss slecht contact...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• frietsje
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 19:04
Volgens mij mis ik iets...
Ik heb in de keuken een paar GU10 WW spotjes van MiLight hangen, aangestuurd door een ibox2.

Netjes alles toegevoegd in domoticz, maar de spotjes reageren nergens op... In de logs zie ik dat hij de bridge gevonden heeft en er zijn geen errors bij de verstuurde commando's. Mis ik iets?

Acties:
  • 0Henk 'm!
iemand nog leuke ideeën voor een paar ESP's?

ik heb er nog 3 liggen en die liggen nu stof te happen. heb er 1 ingezet voor 12 ds18b20 sensoren voor de zonneboiler. wil er nog 1 gebruiken om de collectors in de gaten te houden. maar dan heb ik er nog 2 en ben fresh out of ideas :+
Copitano schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 17:57:

installeer dan gelijk pi-hole. heb je mooie dhcp server die super makkelijk te onderhouden is v.w.b static IP-adressen en nog advertenties killt ook. heeft mij hoop zorgen weggenomen v.w.b. de max 20 ip adressen in ziggo modem die je kan toewijzen.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
fabstar81 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 23:39:
maar dan heb ik er nog 2 en ben fresh out of ideas :+
Je kan zo veel dingen in de gaten houden, of het zinnig is is een andere vraag. Weerstation, temperatuur koelkast/vriezer/oven, voordeur open/dicht en/of je brievenbus, deurbel, gordijnen, dakraam, zonnescherm. Maar goed, wellicht heb je dat allemaal al natuurlijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gizz
JeroenE schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:53:
[...]
Je kan zo veel dingen in de gaten houden, of het zinnig is is een andere vraag. Weerstation, temperatuur koelkast/vriezer/oven, voordeur open/dicht en/of je brievenbus, deurbel, gordijnen, dakraam, zonnescherm.
In aanvulling hierop:@fabstar81 mocht je dan nog steeds geen inspiratie hebben, dan kun je eens op dit soort sites kijken:
1044 Projects tagged with "ESP8266"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:27
Is er iemand in dit topic met een GoodWe omvormer (zonnepanelen) die het uitlezen van de waarden (wattage opgewekt etc.) voor elkaar heeft gekregen? Ik heb de guide Python Plugin: GoodWe solar inverter via SEMS API gebruikt maar zonder resultaat. Ik krijg de GoodWe via SEMS API plugin niet gevonden in Domoticz plugin lijst.

Blijkbaar hoort op de gelinkte github pagina een GoodWe.py file te staan maar die staat er niet meer.

I can choose to try to control the outcome, or I can trust in the moment.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 20:00
Hann1BaL schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:32:
[...]

Hoe maak je dat sommetje in Dzvents? door er bij op te tellen? Dan kan ik met .afterSec(2) daarna de volgende waarde invoeren, want als ik de switch loslaat, wordt het script opnieuw getriggered en gaat hij niet verder.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
return {
    active = true, 
    on = {
        devices = {
            'Iets',
             512 -- 'iets anders
        } 
    },

data = {
            AntoonCounter = { initial = 0 },
            CarinaCounter = { initial = 0 }
    },

execute =

Je kunt een variabele toevoegen in je script, en meteen een initiele waarde geven

code:
1
domoticz.data.AntoonCounter = domoticz.data.AntoonCounter + 1

Daarna kun je daar iets instoppen, je dimwaarde bijvoorbeeld.

• rens-br
  • Laatst online: 22:13
frietsje schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:26:
Volgens mij mis ik iets...
Ik heb in de keuken een paar GU10 WW spotjes van MiLight hangen, aangestuurd door een ibox2.

Netjes alles toegevoegd in domoticz, maar de spotjes reageren nergens op... In de logs zie ik dat hij de bridge gevonden heeft en er zijn geen errors bij de verstuurde commando's. Mis ik iets?
Juiste type aangegeven en juiste spottype geactiveerd?

• frietsje
rens-br schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 17:38:
[...]

Juiste type aangegeven en juiste spottype geactiveerd?
Type hardware is 'Limitless/AppLamp/Mi Light with LAN/WiFi interface', juiste ip-adres, poort 5987, bridge type V6, type 'White with adjustable color temp.' (die remote gebruik ik ook)

Heb natuurlijk ook voor de zekerheid andere combinaties geprobeerd, zonder resultaat.
ik heb een zwave stick die momenteel wat onbetrouwbaar is. Als ik hem eruit haal en weer erin, dan doet ie het weer een tijd. maar na een bepaalde periode knippert de blauwe led-ring zo verschrikkelijk snel dat het lijkt alsof ie elke milliseconde een command stuurt. als dat zo is waarom hij zo snel knippert, dan snap ik ook de enorme vertraging van mijn zwave fibaro switch gang licht die aan gaat op de zwave motion sensor (philio 3 in 1). en alle overige zwave switches ook trouwens.

de zwave stick is ook rood in de hardware en als ik in de configuratie kijk dan zie ik de volgende message:
[/code]Not all Nodes have been Queried yet, OpenZWave not fully initialized yet!
[/code]

het lijkt erop dat er 1 node is die misschien kapot is en daardoor de rest om zeep helpt. maar welke? de helft van de nodes heeft een recente update, de andere helft van gisteren.

iemand een idee wat het kan zijn? moet zeggen dat ik de laatste tijd ook last heb van zo een database malfunction error, maar daar had ik tot voorheen geen/weinig last van (behalve wat daggrafieken die geen waardes tonen van bepaalde sensoren). draai domoticz overigens via berry boot op een USB stick, raspberry pi 3B.
JeroenE schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:53:
[...]
Je kan zo veel dingen in de gaten houden, of het zinnig is is een andere vraag. Weerstation, temperatuur koelkast/vriezer/oven, voordeur open/dicht en/of je brievenbus, deurbel, gordijnen, dakraam, zonnescherm. Maar goed, wellicht heb je dat allemaal al natuurlijk.
die gordijnen heb ik wel oren naar... de kant-en-klare oplossingen zijn zo verschrikkelijk duur! heb je dat zelf ook met ESP gedaan?

[Voor 38% gewijzigd door fabstar81 op 28-05-2020 07:44]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• rens-br
frietsje schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:40:
Type hardware is 'Limitless/AppLamp/Mi Light with LAN/WiFi interface', juiste ip-adres, poort 5987, bridge type V6, type 'White with adjustable color temp.' (die remote gebruik ik ook)
En bij devices heb je daar ook de goede geselecteerd? Bij maakt altijd 2 verschillende devices aan. Ik weet zo even niet meer welke en kan het ook niet checken, mijn Domoticz installatie is sinds de verhuizing offline.

• JeroenE
  • Niet online
fabstar81 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:30:
die gordijnen heb ik wel oren naar... de kant-en-klare oplossingen zijn zo verschrikkelijk duur! heb je dat zelf ook met ESP gedaan?
Nee, daar moet ik nog een keer mee gaan spelen. Ik dacht eerlijk gezegd dat je voornamelijk geïnteresseerd was in het bijhouden van data (zoals temperatuur) en of de gordijnen open of dicht zijn kan je loggen met bijvoorbeeld een simpele reed-sensor.

Ik heb in de woonkamer al jaren lamellen met een motortje. Dat is nu gewoon met batterijen en een IR-afstandsbediening wat al tijden op mijn "kan ik hier niet eens wat mee doen" lijstje staat. Wie weet heb ik er ooit tijd voor...

• vandermark
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21:21
Ik heb een backupscript die elke dag een backup maakt van m'n raspberry pi naar mijn synology. Werkt goed behalve het verwijderen van de backups die ouder zijn dan 6 dagen.

Dit is het gehele script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
#!/bin/bash
# Het script zal onderstaande naamgeving gebruiken:
#
# {$HOSTNAME}.{YYYYmmdd}.img
#
# Wanneer het script oudere back-ups verwijderd, gebaseerd op de retentie,
# Dan zal het alleen bestanden verwijderen met de eigen $HOSTNAME
#
# Declareren van variabelen en standaard waarden
backup_path=/mnt/backup2
retention_days=6

# Controleren of we gebruiker root zijn!
if [[ ! $(whoami) =~ "root" ]]; then
echo ""
echo "*****************************************"
echo "*** Dit script moet draaien als root! ***"
echo ""
exit
fi

# Controleren of er command line argumenten gebruikt zijn
if [ ! -z $1 ]; then
   backup_path=$1
fi

if [ ! -z $2 ]; then
   retention_days=$2
fi

# Maak een trigger om de consistentie van het bestandssysteem te controleren als het image gerestored is
touch /boot/forcefsck

# Back-up maken
dd if=/dev/mmcblk0 of=$backup_path/$HOSTNAME.$(date +%Y%m%d).img bs=4M

# Trigger fsck verwijderen
rm /boot/forcefsck

# Oude back-ups verwijderen
find $backup_path/$HOSTNAME.*.img -mtime +$retention_days -type f -delete

In de synology staan ondertussen 8 backups, waardoor worden de oude backups niet verwijderd?

STRAVA | Mijn trouwfotografie site

• niki_lauda
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 30-05 18:35

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler

vandermark schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:22:
Ik heb een backupscript die elke dag een backup maakt van m'n raspberry pi naar mijn synology. Werkt goed behalve het verwijderen van de backups die ouder zijn dan 6 dagen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
#!/bin/bash
#
#
#
backup_path=/mnt/backup2
retention_days=6

echo ""
echo ""
exit
fi

if [ ! -z $1 ]; then
   backup_path=$1
fi

if [ ! -z $2 ]; then
   retention_days=$2
fi

# Maak een trigger om de consistentie van het bestandssysteem te controleren als het image gerestored is
touch /boot/forcefsck

# Back-up maken

rm /boot/forcefsck

In de synology staan ondertussen 8 backups, waardoor worden de oude backups niet verwijderd?

[Afbeelding]
Vraagje: Hoe lang loopt het script om een image te maken?

Misschien geen rechten genoeg om te verwijderen?

• frietsje
rens-br schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 08:26:
[...]

En bij devices heb je daar ook de goede geselecteerd? Bij maakt altijd 2 verschillende devices aan. Ik weet zo even niet meer welke en kan het ook niet checken, mijn Domoticz installatie is sinds de verhuizing offline.
Hij maakt inderdaad een aantal devices aan (bridge, all, en de 4 zones). Die kan ik dan al dan niet toevoegen en gebruiken, zonder resultaat. Al heb ik niet de bridge met lamp trouwens, alleen de losse ibox2.
Het gekke is dat hij daar toch gewoon mee kan verbinden volgens de log (als ik de poort verander bijv. gaat hij klagen). De log melding bij het aanzetten is: Status: User: frietsje initiated a switch command (512/AppLamp Group1/On)

• vandermark
niki_lauda schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 20:25:
[...]

Vraagje: Hoe lang loopt het script om een image te maken?
Ongeveer 16 minuten

• niki_lauda
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 30-05 18:35

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler

Netjes
Nog 2.
1. Stop je de domoticz service?
2. werkt het als je een image terugzet?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• etienne001
niki_lauda schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:56:
[...]

Netjes
Nog 2.
Ik moest al een tijdje een automatische backup gaan instellen van de SD kaart van de RPI 3b+.
Na dit bericht ben ik toch maar eens gaan puzzelen en heb ik de Synology gebruikt als backup schijf.
Na alles ingesteld te hebben (met ditzelfde script) heb ik de backup even handmatig gestart (Domoticz was nog steeds actief).
Deze backup kwam netjes na 16min op m'n Synology, met Etcher de image op een grotere SD kaart (64GB i.p.v. 16GB) teruggezet en hierna de RPI voorzien van de nieuwe kaart.
Helaas werkte Domoticz niet na de 1e startup..
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
May 28 22:59:29 nayonowe systemd[1]: Starting LSB: Home Automation System...
May 28 22:59:32 nayonowe domoticz.sh[434]: 2020-05-28 22:59:32.358  Status: Domo
May 28 22:59:32 nayonowe domoticz.sh[434]: 2020-05-28 22:59:32.358  Status: Buil
May 28 22:59:32 nayonowe domoticz.sh[434]: 2020-05-28 22:59:32.359  Status: Star
May 28 22:59:32 nayonowe domoticz.sh[434]: domoticz: Domoticz is starting up....
May 28 22:59:32 nayonowe domoticz[451]: Domoticz is starting up....
May 28 22:59:32 nayonowe domoticz[534]: Domoticz running...
May 28 22:59:32 nayonowe systemd[1]: Started LSB: Home Automation System.
May 29 00:12:54 nayonowe domoticz[534]: Domoticz stopped...

ff een reboot gedaan en alles werkt nu op de nieuwe sd-kaart.

Wel is het zo dat de RPI denkt dat er maar een 16GB kaart is geplaats i.p.v. een 64GB kaart....

Acties:
  • +2Henk 'm!
etienne001 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 00:23:
[...]

Ik moest al een tijdje een automatische backup gaan instellen van de SD kaart van de RPI 3b+.
Na dit bericht ben ik toch maar eens gaan puzzelen en heb ik de Synology gebruikt als backup schijf.
Na alles ingesteld te hebben (met ditzelfde script) heb ik de backup even handmatig gestart (Domoticz was nog steeds actief).
Deze backup kwam netjes na 16min op m'n Synology, met Etcher de image op een grotere SD kaart (64GB i.p.v. 16GB) teruggezet en hierna de RPI voorzien van de nieuwe kaart.
Helaas werkte Domoticz niet na de 1e startup..
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
May 28 22:59:29 nayonowe systemd[1]: Starting LSB: Home Automation System...
May 28 22:59:32 nayonowe domoticz.sh[434]: 2020-05-28 22:59:32.358  Status: Domo
May 28 22:59:32 nayonowe domoticz.sh[434]: 2020-05-28 22:59:32.358  Status: Buil
May 28 22:59:32 nayonowe domoticz.sh[434]: 2020-05-28 22:59:32.359  Status: Star
May 28 22:59:32 nayonowe domoticz.sh[434]: domoticz: Domoticz is starting up....
May 28 22:59:32 nayonowe domoticz[451]: Domoticz is starting up....
May 28 22:59:32 nayonowe domoticz[534]: Domoticz running...
May 28 22:59:32 nayonowe systemd[1]: Started LSB: Home Automation System.
May 29 00:12:54 nayonowe domoticz[534]: Domoticz stopped...

ff een reboot gedaan en alles werkt nu op de nieuwe sd-kaart.

Wel is het zo dat de RPI denkt dat er maar een 16GB kaart is geplaats i.p.v. een 64GB kaart....
Denk dat je de vrije ruimte die nu is ontstaan door een grotere SD even moet toekennen.

Inloggen met Putty op Raspberry.
Commando: raspi config
En kies voor: Advanced Options en dan Expand Filesystem

Wel zorgen dat je eerst backup maakt voor je dit probeert zodat je altijd terug kan mocht het niet goed gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rens-br
frietsje schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 20:51:
Hij maakt inderdaad een aantal devices aan (bridge, all, en de 4 zones).
Die kan ik dan al dan niet toevoegen en gebruiken, zonder resultaat. [/]

Ik kreeg in totaal 8 zones beschikbaar, 2x 4. Eentje werkte en de andere niet. Ik zou eens kijken of je de gehele bridge kan verwijderen, dan toevoegen en meteen de goede instellingen zetten.
Al heb ik niet de bridge met lamp trouwens, alleen de losse ibox2.
Welke is dat precies?

De WL-Box1:

Of ibox2:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vandermark

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
#!/bin/bash
#
#
#
backup_path=/mnt/backup2
retention_days=6

echo ""
echo ""
exit
fi

if [ ! -z $1 ]; then
   backup_path=$1
fi

if [ ! -z $2 ]; then
   retention_days=$2
fi

touch /boot/forcefsck

# Back-up maken

rm /boot/forcefsck

[Afbeelding]
Ik zie nu dat hij ze wel weggooit maar er 8 overhoudt ipv 6? Op zich gene probleem en weggooien gebeurt dus :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vandermark
niki_lauda schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:56:
[...]

Netjes
Nog 2.
1. Nee, ik doe verder niks, alles blijft werken
2. Nog niet getest, wel goed om een keer te doen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• etienne001
Ik heb hier de MHZ19 weer eens uit de kast gepakt om deze toch maar weer eens in te koppelen in Domoticz.
Op de Wemos D1 is deze aangesloten samen met een lux metertje.
Beide geven keurig een waarde aan op de Wemos en deze wordt gestuurd naar mqtt server.
In domoticz heb ik een virtual device (co meting) met IDX116 aangemaakt met als waarde luchtkwaliteit (ik wil de ppm waardes weten)
De lux meter als lichtsterkte en dat gaat goed ;)

Nu zie ik dat de waardes voor de CO meting alleen niet worden opgepakt door Domoticz.
In de log worden ze wel gepushed door het Wemos bordje:
code:
1
2
2020-05-29 12:12:38.316 MQTT: Topic: domoticz/in, Message: {"idx":116,"RSSI":9,"nvalue":0,"svalue":"400.00;21.00;0.00"}
2020-05-29 12:12:38.423 MQTT: Topic: domoticz/in, Message: {"idx":18,"RSSI":9,"nvalue":0,"svalue":"283.33"}

IDX 18 is de lux meter en die wordt wel geupdate door domoticz.

Ga ik een rule aanmaken in de wemos,
code:
1
2
3
on MHZ19#PPM do
   SendToHTTP,192.168.1.31:8084/json.htm?param=udevice&type=command&idx=116&nvalue=[MHZ19#PPM]
endon

Dan zie ik in de log van de wemos:
code:
1
2
3
4
5
3970288: EVENT: MHZ19#PPM=400.00
3970301: ACT : SendToHTTP,192.168.1.31:8084/json.htm?param=udevice&type=command&idx=116&nvalue=400.00
3970310: Command: sendtohttp
3970314: EVENT: MHZ19#Temperature=21.00
3970323: EVENT: MHZ19#U=0.00

De waarde wordt hiermee nog niet opgepakt in Domoticz.

Doe ik hetvolgende in de browser:
http://192.168.1.31:8084/...ommand&idx=116&nvalue=111

Dan wijzigd de waarde in Domoticz netjes naar 111
Rara wat gaat hier nou fout?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gizz
@etienne001
code:
1
2020-05-29 12:12:38.316 MQTT: Topic: domoticz/in, Message: {"idx":116,"RSSI":9,"nvalue":0,"svalue":"400.00;21.00;0.00"}

Deze klopt niet voor de Air Quality-sensor, want die vraagt alleen om de nvalue. Maar ik neem aan dat je dat zelf ook door had gezien de rest van je codes :)

Ik heb ooit (minstens een jaar geleden) ook lopen klooien met de dummy luchtkwaliteit/air quality. Uiteindelijk ging het allemaal een stuk makkelijker toen ik gewoon een Custom sensor aanmaakte in plaats van een dummy Air Quality. Vervolgens stel je het label bij de as in de custom sensor in als PPM. Misschien scheelt dat jou ook hoofdpijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• etienne001
Gizz schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:21:
@etienne001
code:
1

Deze klopt niet voor de Air Quality-sensor, want die vraagt alleen om de nvalue. Maar ik neem aan dat je dat zelf ook door had gezien de rest van je codes :)

Ik heb ooit (minstens een jaar geleden) ook lopen klooien met de dummy luchtkwaliteit/air quality. Uiteindelijk ging het allemaal een stuk makkelijker toen ik gewoon een Custom sensor aanmaakte in plaats van een dummy Air Quality. Vervolgens stel je het label bij de as in de custom sensor in als PPM. Misschien scheelt dat jou ook hoofdpijn.
Hoe simpel kan het zijn inderdaad, Custom sensor aangemaakt en de waarde wordt netjes geupdate!

Thnxs _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: maart 2000
  • Nu online
etienne001 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:46:
Ik heb hier de MHZ19 weer eens uit de kast gepakt om deze toch maar weer eens in te koppelen in Domoticz.
Op de Wemos D1 is deze aangesloten samen met een lux metertje.
Beide geven keurig een waarde aan op de Wemos en deze wordt gestuurd naar mqtt server.
In domoticz heb ik een virtual device (co meting) met IDX116 aangemaakt met als waarde luchtkwaliteit (ik wil de ppm waardes weten)
De lux meter als lichtsterkte en dat gaat goed ;)

Nu zie ik dat de waardes voor de CO meting alleen niet worden opgepakt door Domoticz.
In de log worden ze wel gepushed door het Wemos bordje:
code:
1
2
2020-05-29 12:12:38.423 MQTT: Topic: domoticz/in, Message: {"idx":18,"RSSI":9,"nvalue":0,"svalue":"283.33"}

IDX 18 is de lux meter en die wordt wel geupdate door domoticz.

Ga ik een rule aanmaken in de wemos,
code:
1
2
3
on MHZ19#PPM do
   SendToHTTP,192.168.1.31:8084/json.htm?param=udevice&type=command&idx=116&nvalue=[MHZ19#PPM]
endon

Dan zie ik in de log van de wemos:
code:
1
2
3
4
5
3970288: EVENT: MHZ19#PPM=400.00
3970301: ACT : SendToHTTP,192.168.1.31:8084/json.htm?param=udevice&type=command&idx=116&nvalue=400.00
3970310: Command: sendtohttp
3970314: EVENT: MHZ19#Temperature=21.00
3970323: EVENT: MHZ19#U=0.00

De waarde wordt hiermee nog niet opgepakt in Domoticz.

Doe ik hetvolgende in de browser:
http://192.168.1.31:8084/...ommand&idx=116&nvalue=111

Dan wijzigd de waarde in Domoticz netjes naar 111
Rara wat gaat hier nou fout?
Mijn rule ziet er zo uit en die werkt perfect.

code:
1
2
3
on CO2-meting#PPM do
 SendToHTTP,192.168.0.200,8080,/json.htm?param=udevice&type=command&idx=524&nvalue=[CO2-meting#PPM]
endon

Als ik dat vergelijk met jouw code.
code:
1
2
3
on MHZ19#PPM do
endon

Dan zie ik een : in plaats van een komma en mis ik een komma achter het poortnummer.

Ik heb ook een tijdje een custom sensor gebruikt, maar dan mis je in de trending de 'quality'. (Excellent, Good, Fair, etc.)

[Voor 7% gewijzigd door FunFair op 29-05-2020 14:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• etienne001
FunFair schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:35:
[...]

Mijn rule ziet er zo uit en die werkt perfect.

code:
1
2
3
on CO2-meting#PPM do
 SendToHTTP,192.168.0.200,8080,/json.htm?param=udevice&type=command&idx=524&nvalue=[CO2-meting#PPM]
endon

Als ik dat vergelijk met jouw code.
code:
1
2
3
on MHZ19#PPM do
endon

Dan zie ik een : in plaats van een komma en mis ik een komma achter het poortnummer.

Ik heb ook een tijdje een custom sensor gebruikt, maar dan mis je in de trending de 'quality'. (Excellent, Good, Fair, etc.)
Ik zal vanavond eens zien wat ie met jouw regel doet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• frietsje
rens-br schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:55:
[...]

Die kan ik dan al dan niet toevoegen en gebruiken, zonder resultaat. [/]

Ik kreeg in totaal 8 zones beschikbaar, 2x 4. Eentje werkte en de andere niet. Ik zou eens kijken of je de gehele bridge kan verwijderen, dan toevoegen en meteen de goede instellingen zetten.

[...]

Welke is dat precies?

De WL-Box1:
[Afbeelding]

Of ibox2:

[Afbeelding]
De ibox2.
In dit topic kom ik soortgelijke problemen tegen, maar niet echt een antwoord. Ik heb de GU10 spotjes, er lijkt daar iets mee te zijn, al werkt 't bij anderen wel weer gewoon.
Ik denk dat het de FUT011 spotjes zijn, en die zie ik niet staan bij de compatible lampen via rflink. Zou dat 'm zijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
vandermark schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 13:59:
[...]

Nee, het is een moment opname. Alle drie de fasen zullen gebruikt worden maar niet perse alle drie tegelijkertijd. Doe maar eens de wasmachine aan. Grote kans dat dan een andere fase (L*) verbruik laat zien.

Qua leveren heb je gelijk, ervan uitgaande dat je 1fase omvormer hebt die op één van de fasen is aangesloten. De andere kun je dan inderdaad uitzetten.
Ik heb een soortgelijke situatie, 3 fasen-aansluiting, en op dit moment (terwijl de wasmachine staat te draaien) 0 usage. Maar ik zie ook op 3 fasen delivery staan, is dat wel correct?

cu -l /dev/ttyUSB-P1 -s 115200 --parity=none laat wel meer data zien dan dat Domoticz weergeeft:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
1-3:0.2.8(50)
0-0:1.0.0(200529155219S)
0-0:96.1.1(4530303436303034333138333637353138)
1-0:1.8.1(002413.487*kWh)
1-0:1.8.2(002708.447*kWh)
1-0:2.8.1(001436.157*kWh)
1-0:2.8.2(003351.044*kWh)
0-0:96.14.0(0002)
1-0:1.7.0(00.000*kW)
1-0:2.7.0(04.581*kW)
0-0:96.7.21(00014)
0-0:96.7.9(00000)
1-0:99.97.0(0)(0-0:96.7.19)
1-0:32.32.0(00005)
1-0:52.32.0(00000)
1-0:72.32.0(00001)
1-0:32.36.0(00000)
1-0:52.36.0(00000)
1-0:72.36.0(00000)
0-0:96.13.0()
1-0:32.7.0(245.0*V)
1-0:52.7.0(244.0*V)
1-0:72.7.0(244.0*V)
1-0:31.7.0(006*A)
1-0:51.7.0(006*A)
1-0:71.7.0(005*A)
1-0:21.7.0(00.000*kW)
1-0:41.7.0(00.000*kW)
1-0:61.7.0(00.000*kW)
1-0:22.7.0(01.653*kW)
1-0:42.7.0(01.522*kW)
1-0:62.7.0(01.405*kW)
0-1:24.1.0(003)
0-1:96.1.0()

[Voor 30% gewijzigd door mrwolf op 29-05-2020 15:54]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
mrwolf schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:49:
Ik heb een soortgelijke situatie, 3 fasen-aansluiting, en op dit moment (terwijl de wasmachine staat te draaien) 0 usage. Maar ik zie ook op 3 fasen delivery staan, is dat wel correct?
Als je zonnepanelen hebt met een 3-fasen omvormer kan dat natuurlijk prima.

Een wasmachine gebruikt ook niet volcontinu 2kW ofzoiets; alleen als het water wordt opgewarmd wordt er tijdelijk veel gebruikt.

Als je wil controleren of waardes veranderen kan je dus het beste een waterkoker aanzetten. Die gebruiken in het algemeen continu veel stroom (totdat het water kookt natuurlijk). Of zet een pan water op je inductiekookplaat etc.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jimmya3
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 29-05 16:54
mrwolf schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:49:
[...]

[Afbeelding]

cu -l /dev/ttyUSB-P1 -s 115200 --parity=none laat wel meer data zien dan dat Domoticz weergeeft:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
1-3:0.2.8(50)
0-0:1.0.0(200529155219S)
0-0:96.1.1(4530303436303034333138333637353138)
1-0:1.8.1(002413.487*kWh)
1-0:1.8.2(002708.447*kWh)
1-0:2.8.1(001436.157*kWh)
1-0:2.8.2(003351.044*kWh)
0-0:96.14.0(0002)
1-0:1.7.0(00.000*kW)
1-0:2.7.0(04.581*kW)
0-0:96.7.21(00014)
0-0:96.7.9(00000)
1-0:99.97.0(0)(0-0:96.7.19)
1-0:32.32.0(00005)
1-0:52.32.0(00000)
1-0:72.32.0(00001)
1-0:32.36.0(00000)
1-0:52.36.0(00000)
1-0:72.36.0(00000)
0-0:96.13.0()
1-0:32.7.0(245.0*V)
1-0:52.7.0(244.0*V)
1-0:72.7.0(244.0*V)
1-0:31.7.0(006*A)
1-0:51.7.0(006*A)
1-0:71.7.0(005*A)
1-0:21.7.0(00.000*kW)
1-0:41.7.0(00.000*kW)
1-0:61.7.0(00.000*kW)
1-0:22.7.0(01.653*kW)
1-0:42.7.0(01.522*kW)
1-0:62.7.0(01.405*kW)
0-1:24.1.0(003)
0-1:96.1.0()
Dit is heel normaal hier hetzelfde 3fase solaredge omvormer je ziet aan de delivery l1 l2 l3 dat ze verschillen als er niks gebruikt zou worden zouden deze normaal gezien gelijk moeten zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
@Jimster @JeroenE thanks, ik zie nu de droger aanstaat inderdaad verbruik op L3 terugkomen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• darklord007

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
#!/bin/bash
#
#
#
backup_path=/mnt/backup2
retention_days=6

echo ""
echo ""
exit
fi

if [ ! -z $1 ]; then
   backup_path=$1
fi

if [ ! -z $2 ]; then
   retention_days=$2
fi

touch /boot/forcefsck

# Back-up maken

rm /boot/forcefsck

[Afbeelding]
vraagje:
maakt dit script een complete image van de sd? dus die ik kan 'branden' op een nieuwe SD en dat alles dan weer gerestored is?

Op dit moment maak ik alleen een backup van wat folders + database, maar moet ik een volledige backup maken door het verwijderen van de SD en die in de laptop stoppen.
Dit zou wel een uitkomst zijn in dat geval :9

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vandermark
darklord007 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 18:52:
[...]

vraagje:
maakt dit script een complete image van de sd? dus die ik kan 'branden' op een nieuwe SD en dat alles dan weer gerestored is?

Op dit moment maak ik alleen een backup van wat folders + database, maar moet ik een volledige backup maken door het verwijderen van de SD en die in de laptop stoppen.
Dit zou wel een uitkomst zijn in dat geval :9
Ja, je krijgt een image van je sdcard

Acties:
  • 0Henk 'm!

• darklord007
vandermark schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 19:06:
[...]

Ja, je krijgt een image van je sdcard
mijn script maakt een maand aan backups en verwijderd daar dan de oudste van.
Ik gebruik deze:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
#!/bin/bash

### backup.sh
### @author : Remb0
### @since : 29-11-2016
### @updated: 28-12-2016
### Script to backup up Domoticz database, lua, bash, python script, just in case something goes wrong.

# Additional you can install a dropbox uploader so this script can upload your backups to Dropbox as a offside backup
# It is not mandatory, its just na extra service
# Script is looking for it and skips the uploading if you didn't want to use Dropbox
# Installing Dropbox_Uploader is very easy.
# Download dropbox_uploader.sh, install it and your done
# More information here: https://github.com/andreafabrizi/Dropbox-Uploader

### USER CONFIGURABLE PARAMETERS
DESTDIR="/home/pi/domoticz/test" # used for: NAS
IP_NAS=""
MOUNTPATH="/"
USERNAME=""
PASSWORD=""
PI="pi1_"

DOMO_IP="127.0.0.1" # Domoticz IP
DOMO_PORT=""
HOME_DIR="/home/pi"

### Which unwanted files to remove from the backup
files_exclude=".get/*"

### Retrieve current and updated Domoticz version number
DOMO_JSON_CURRENT=`curl -s -X GET "http://$DOMO_IP:$DOMO_PORT/json.htm?type=command&param=getversion"`
DOMO_CURRENT_VERSION=$(echo $DOMO_JSON_CURRENT |grep -Po '(?<="version" : "3.)[^"]*')

### Retrieve current Timestamp
TIMESTAMP=`/bin/date +%Y%m%d-%Huur-%M`
BACKUPFILE="domoticz.db"
BACKUPFILEGZ="$BACKUPFILE".gz

### Domoticz Various Backup Folders

#DROPBOX_UPLOADER="/home/pi/domoticz/scripts/bash/dropbox_uploader.sh"

###############################################################################################################################################################
### END OF USER CONFIGURABLE PARAMETERS
###############################################################################################################################################################

### Do not edit anything below this line unless your knowing what to do!

echo "
____ _ _ ____ _
| _ \ ___ _ __ ___ ___ | |_(_) ___ ____ | __ ) __ _ ___| | ___ _ _ __
| | | |/ _ \| _ _ \ / _ \| __| |/ __|_ / | _ \ / _ |/ __| |/ / | | | _ \
| |_| | (_) | | | | | | (_) | |_| | (__ / / | |_) | (_| | (__| <| |_| | |_) |
|____/ \___/|_| |_| |_|\___/ \__|_|\___/___| |____/ \____|\___|_|\_\\____| ___/
|_|
"
sleep 2

echo "::: Checking dependencies"
# apt-get install -y cifs-utils
MOUNTCOMMAND="sudo mount -t cifs -o username=$USERNAME,password=$PASSWORD $MOUNTPATH $DESTDIR"
$MOUNTCOMMAND

### Check if location is mounted
if [ -d "$DESTDIR" ] ; then
echo "$DESTDIR directory exists!"
echo " "
echo "::: Make backup folder structure"
echo "---------------------------------------------------"
cd /tmp
mkdir /tmp/backup
echo "ongoing"
mkdir /tmp/backup/izsynth
mkdir /tmp/backup/habridge
mkdir /tmp/backup/habridge/data
mkdir /tmp/backup/phrases
mkdir /tmp/backup/scripts
mkdir /tmp/backup/plugins
mkdir /tmp/backup/Logs
mkdir /tmp/backup/Config
mkdir /tmp/backup/www/
mkdir /tmp/backup/www/styles/
mkdir /tmp/backup/www/images/
mkdir /tmp/backup/www/images/floorplans
mkdir /tmp/backup/www/templates
mkdir /tmp/backup/plugins
mkdir /tmp/backup/www/dashboard/
mkdir /tmp/backup/www/dashboard/custom
echo "done"
echo " "
echo "::: Backing up Domoticz"
/usr/bin/curl -s http://127.0.0.1:8081/backupdatabase.php > /tmp/backup/$BACKUPFILE
echo "done"

echo " "
echo "::: Backing up files"

rsync -av /home/pi/domoticz/scripts/* /tmp/backup/scripts --exclude='.git' > /dev/null 2>&1

rsync -av /home/pi/domoticz/plugins/* /tmp/backup/plugins --exclude='.git' > /dev/null 2>&1

cp -r /home/pi/domoticz/Logs/* /tmp/backup/Logs
cp -r /home/pi/domoticz/www/styles/* /tmp/backup/www/styles
cp -r /home/pi/domoticz/www/images/floorplans/* /tmp/backup/www/images/floorplans
cp -r /home/pi/domoticz/www/templates/* /tmp/backup/www/templates

cp -r /home/pi/domoticz/private_cert.pem /tmp/backup
cp -r /home/pi/domoticz/server_cert.pem /tmp/backup
cp -r /home/pi/domoticz/domoticz.sh /tmp/backup

sudo cp -r /etc/monit/monitrc /tmp/backup
sudo cp -r /home/pi/domoticz/Config/zwcfg* /tmp/backup/Config/

echo "--- Backing up .bash_profile"
cp -R /etc/profile.d/motd.sh /tmp/backup/.bash_profile

cp -r /home/pi/domoticz/www/dashboard/custom/* /tmp/backup/www/dashboard/custom

cp -r /home/pi/habridge/data/* /tmp/backup/habridge/data
cp -r /home/pi/.config/izsynth/* /tmp/backup/izsynth

crontab -u pi -l > /tmp/backup/$(date +%Y%m%d).crontab

sleep 1
echo " "
echo "::: Zipping backup"
echo "--- Zipping Domoticz backup files"
echo "--- Please standby..."

cd /tmp/backup/
#echo compress with tar the database, scripts and files.
#sudo tar -zcvf $PI$TIMESTAMP.tar.gz /tmp/backup/*
sudo tar pcfz $PI$TIMESTAMP.tar.gz *

echo "--- Done zipping!"
sleep 1

echo "::: Transfer backup"
echo "--- transferring backups to NAS drive "
if ping -c 1 $IP_NAS >/dev/null ;then
cp $PI$TIMESTAMP.tar.gz $DESTDIR
echo "A copy of database, scripts and LUA are now on your NAS"
else
echo "NAS is offline"
exit 1
fi

### Uploading backup to Dropbox
# echo " "
# echo "::: Dropbox"
# echo "---------------------------------------------------"
# echo "--- Uploading backup to Dropbox"
# echo "--- Please standby..."
# $DROPBOX_UPLOADER upload $MOUNT/$DOMO_BACKUP_HOME/$DOMO_BACKUP_ZIP.tar.gz /
# echo "--- Done!"
# else
# echo " "
# echo "::: Dropbox"
# echo "---------------------------------------------------"
# echo "--- Skipping uploading to Dropbox as it seems it ain't installed"
# echo "--- Skipped!"
# sleep 2
# fi

### Removing backups older then 31 days
echo " "
echo "::: Removing backups older then 30 days from NAS"
echo "--- Cleaning old backups packages"
sudo find /$DESTDIR/$PI* -name '*.gz' -mtime +30 -delete
echo deleting old files used in backups
sudo /bin/rm -rf /tmp/backup
sudo /bin/rm -rf /tmp/$PI$TIMESTAMP.tar.gz
sleep 2

### unmount
sudo umount $DESTDIR

else

echo "--- Backup location isn't mounted"
echo "--- Please mount your backup location"
echo " "
exit 1
fi

exit

• LinkinTED
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 23:06

LinkinTED

"You get in the bowl"

Hallo,

Ik heb Domoticz versie 2020.1 op mijn Synology DS214play geïnstalleerd.

Nu wil ik Domoticz streamen naar mijn Google Hub. Daarvoor heb ik via SSH catt geïnstalleerd.

Volgens script heb ik daarvoor geschreven:
code:
1
2
#!/bin/bash
/volume1/@appstore/python3/bin/catt cast_site http://192.168.178.200:8084 > /dev/null 2>&1 &

In Domoticz heb ik een virtuele knop aangemaakt die dit script uitvoert.
In de log zie ik het volgende staan:
code:
1
2
3
2020-05-30 10:05:23.058 (Virtuele knop) Light/Switch (Virtuele knop)
2020-05-30 10:05:23.049 Status: User: Admin initiated a switch command (1/Virtuele knop/On)
2020-05-30 10:05:23.286 Status: Executing script: /usr/local/domoticz/var/scripts/trscripts/cast_tohubje.sh

Succesvol zou je zeggen, echter zie ik niks op het scherm verschijnen.

Voer ik in de command line bash cast_tohubje.sh uit, dan werkt het wel.

Iemand ervaring hiermee?

Flickr
Canon EOS500D
Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS + Canon EF 50mm f/1.8 II + Tamron AF 70-300mm f/4-5.6
Canon 430EX II + B&W c-pola 58mm

Pagina: 1 ... 97 98 99 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True