Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Domoticz - open source domotica systeem - deel 4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 97 98 99 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Hann1BaL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:50

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik wilde een aantal devices kunnen besturen via de Home app op iOS (om met Siri snel bepaalde zaken te kunnen schakelen)
Daarom heb ik HomeBridge geinstalleerd op mijn rpi2.
Die ziet mijn Domoticz en alle schakelaars.

Een aantal heb ik op hidden ingesteld en een aantal renamed.
Als ik nu HomeBridge toevoeg op mijn telefoon zie ik alle devices, dus ook de hidden devices EN met de naam zoals in Domoticz en niet de aangepaste naam in HomeBridge.

Ook lijken virtuele schakelaars niet te werken.
Een aantal devices werkt prima.
De Renaming is vooral om het uitspreken makkelijker te maken. Dan kan ik 'sochtends snel tegen Siri zeggen: "Rolluiken Slaapkamer open"

Hoe kun je makkelijk "switches" en devices uit domoticz filteren in homebridge en hernoemen op homebridge? Ik wil alleen bepaalde schakelaars toevoegen en later misschien meer, maar het lijkt een eenmalige sync...

EDIT: Door een room aan te maken in Domoticz met naam HomeBridge en alleen die room te syncen met Homebridge. Dat lost een deel van het probleem op.

EDIT2: het lost het niet op. Ik heb devices zelfs hernoemd in Domoticz zelf, maar toch blijft na het verwijderen en toevoegen van domoticz de oude namen houden, alsof het cached is.

EDIT3: Als je alles weggooit, handmatig en opnieuw Domoticz toevoegt aan eDomoticz, dan werkt het, maar dit lijkt wel erg statisch allemaal. Niet heel geschikt als je wijzigingen aanbrengt.

[Voor 22% gewijzigd door Hann1BaL op 14-05-2020 15:38]

i7 2600k, P8Z68v-pro, 16GB, 512GB Samsung 830 SSD, R9 280x 3GB

• jeanpaulh
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 20-05 12:18
Ik zag vandaag dat Gamma eigen merk smart-LEDs heeft. Ze verbinden direct met de Wifi, maar ze hebben ook een of andere afstandsbediening erbij zitten.

Weet iemand toevallig of deze smart-LEDs op een of andere manier aan Domoticz te koppelen zijn? Bijvoorbeeld via de Yeelight koppeling, of met behulp van Zigbee2MQTT?

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 29-05 17:50
jeanpaulh schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:50:
Ik zag vandaag dat Gamma eigen merk smart-LEDs heeft. Ze verbinden direct met de Wifi, maar ze hebben ook een of andere afstandsbediening erbij zitten.

Weet iemand toevallig of deze smart-LEDs op een of andere manier aan Domoticz te koppelen zijn? Bijvoorbeeld via de Yeelight koppeling, of met behulp van Zigbee2MQTT?
Z2M gaat niet werken met wifi ;)
Maar deze lampen werken via het tuya platform net als die van de Action.
Dus ze werken met de tuya plugin.
Of ze ook flashbaar zijn als die van de Action geen idee

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 20-05 12:18
DaRk PoIsOn schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 23:38:
[...]

Z2M gaat niet werken met wifi ;)
Maar deze lampen werken via het tuya platform net als die van de Action.
Dus ze werken met de tuya plugin.
Of ze ook flashbaar zijn als die van de Action geen idee
Ik hoopte er een beetje op dat de afstandsbediening iets met Zigbee zou doen.
Ik ga er misschien eens eentje halen en aan de knutsel met Tuya.

Dank je voor de reactie!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• funske
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 30-05 12:58
Als ik dit allemaal lees, is er hier veel verstand van Domoticz.
Dus ik hoop dat iemand van jullie mijn 'probleempje' kunnen oplossen.
Ik krijg de melding dat er nieuwe versie van Domoticz is:

Die nieuwste versie wil ik graag hebben, dus ik klik op "Nu updaten".
Dit heb ik al enkele keren gedaan, maar ik krijg steevast deze melding:

Ik heb al geprobeerd om Domoticz te herstarten, de Raspberry herstarten, en geprobeerd om update op diverse apparaten uit te voeren, maar ik krijg elke keer deze fout.

Als ik de Raspberry opnieuw opstart krijg ik deze melding:
https://tweakers.net/i/lczeYaweVy6b2A3pEou16kB_BCs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EfR8pPhiMQRvqVM8Vss3MkVH.jpg?f=user_large

Ik werk nu met:
Over Domoticz
Version: 2020.1
Build Hash: 63fa969e4
Compile Date: 2020-03-22 15:16:16
dzVents Version: 3.0.1
Python Version: 3.7.3 (default, Apr 3 2019, 05:39:12) [GCC 8.2.0]

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Have Fun Funske

Acties:
  • 0Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 05:28
funske schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:23:
Als ik dit allemaal lees, is er hier veel verstand van Domoticz.
Dus ik hoop dat iemand van jullie mijn 'probleempje' kunnen oplossen.
Ik krijg de melding dat er nieuwe versie van Domoticz is:
[Afbeelding]
Die nieuwste versie wil ik graag hebben, dus ik klik op "Nu updaten".
Dit heb ik al enkele keren gedaan, maar ik krijg steevast deze melding:[Afbeelding]

Ik heb al geprobeerd om Domoticz te herstarten, de Raspberry herstarten, en geprobeerd om update op diverse apparaten uit te voeren, maar ik krijg elke keer deze fout.

Als ik de Raspberry opnieuw opstart krijg ik deze melding:
[Afbeelding]

Ik werk nu met:
Over Domoticz
Version: 2020.1
Build Hash: 63fa969e4
Compile Date: 2020-03-22 15:16:16
dzVents Version: 3.0.1
Python Version: 3.7.3 (default, Apr 3 2019, 05:39:12) [GCC 8.2.0]

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Ik log met Putty in op de Pi
cd /home/pi/domoticz
./updaterelease

Acties:
  • 0Henk 'm!

• uibeltje
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 30-05 14:47

uibeltje

Idiotheque

Ik heb een node red flow welke data naar Domoticz pusht. In Domoticz heb ik bij hardware een dummy aangemaakt (IDX=16). De bedoeling is dat er nieuwe sensoren worden gemaakt (kWh meter) en gevuld met data.
Nodered maakt daarvoor de volgende URL:

code:
1
http://192.168.1.15:8080/json.htm?type=command&param=udevice&hid=16&did=E25Fxxxx&dunit=1&dtype=243&dsubtype=29&nvalue=&svalue=0;59

Probleem is dat ik een error terugkrijg, ook als ik deze url in een browser probeer. Het lijkt fout te gaan met het maken van een nieuwe sensor. Bestaande sensoren kan ik gewoon updaten op deze manier.

Iemand enig idee waar de fout zit?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• funske
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 30-05 12:58
etienne001 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:36:
Ik log met Putty in op de Pi
cd /home/pi/domoticz
./updaterelease
_/-\o_ _/-\o_
Dank je wel, hoe simpel kan het zijn!! _/-\o_

Have Fun Funske

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 03:47
funske schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:45:
[...]

_/-\o_ _/-\o_
Dank je wel, hoe simpel kan het zijn!! _/-\o_
Het lijkt erop dat de download server van domoticz kuren heeft, via ssh updaten werkt beter omdat wget een retry mechanisme ingebouwd heeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
Lizard schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:56:
[...]

Het lijkt erop dat de download server van domoticz kuren heeft, via ssh updaten werkt beter omdat wget een retry mechanisme ingebouwd heeft.
Dit is begin deze week begonnen.
Je krijgt dan idd geen update gevonden, maar na een simpele F5 download hij alsnog

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 20:00
Ik word een beetje ziek van de lange backup en restore van mijn RPI.

Ik ben bezig geweest om mijn 64GB pidrive kleiner te maken, maar na veel werk bleek dat ik, doordat ik destijds met noobs heb geïnstalleerd, geen pischrink of andere slimme tools kan gebruiken.

Nu heb ik een reserve pi en misschien moet ik maar eens opnieuw beginnen, meteen booten van USB:

https://www.raspberrypi.o...bootmodes/net_tutorial.md

En buster erop zetten. Ik wil dan wel een lite versie erop hebben want ik heb er nooit een scherm aanhangen, dus een scherm/desktop is niet nodig. Welke buster versie is verstandig? Linkje?

Het liefst zou ik een usb drive gedeeltelijk gebruiken zodat ik die makkelijk naar een ander merk of formaat kan schrijven, en ik dus werkende USB sticks paraat heb als er iets fout gaat. Ik denk aan een 30GB gebruik van een 32GB stick. Is dit een goed idee?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:40
uibeltje schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:08:
Ik heb een node red flow welke data naar Domoticz pusht. In Domoticz heb ik bij hardware een dummy aangemaakt (IDX=16). De bedoeling is dat er nieuwe sensoren worden gemaakt (kWh meter) en gevuld met data.
Nodered maakt daarvoor de volgende URL:

code:
1
http://192.168.1.15:8080/json.htm?type=command&param=udevice&hid=16&did=E25Fxxxx&dunit=1&dtype=243&dsubtype=29&nvalue=&svalue=0;59

Probleem is dat ik een error terugkrijg, ook als ik deze url in een browser probeer. Het lijkt fout te gaan met het maken van een nieuwe sensor. Bestaande sensoren kan ik gewoon updaten op deze manier.

Iemand enig idee waar de fout zit?
Je wilt vanuit je Node Red flow een nieuwe sensor aanmaken iedere keer dat hij data verzend? Waarom zou je dat willen? Ik denk ook niet dat dat kan. Je zal in Domoticz een sensor aan moeten maken en deze vanuit Node Red van data moeten voorzien.

Xiaomi Mi Note 3 | Galaxy Tab A 10.5

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 20:05
DjAntoon schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 19:54:
Ik ben bezig geweest om mijn 64GB pidrive kleiner te maken, maar na veel werk bleek dat ik, doordat ik destijds met noobs heb geïnstalleerd, geen pischrink of andere slimme tools kan gebruiken.
Misschien is dit nog de moeite van het proberen waard:

https://gparted.org/livecd.php

Dit werkt alleen op een x86 platform, dus je kan een Raspberry Pi er niet mee opstarten, maar als je een laptop/desktop ermee start en je zorgt ervoor dat de Raspberry Pi SD kaart of USB stick/disk ook gekoppeld is, dan kun je met een grafische interface partitie groottes aanpassen en het filesystem resizen.

Eerst wel een goede backup maken voor je dit probeert of dit uitproberen op een backup.

Zelf heb ik een 8GB partitie op een 32GB SD kaart. Er was toen niet een kleinere SD kaart met de specs die ik zocht, maar door de 8GB partitie kan ik met dd veel sneller backups maken door alleen de eerste 8GB te kopieren. Het terugzetten wordt ook flexibeler zo want het hoeft niet perse naar een 32GB SD kaart teruggezet te worden.

[Voor 17% gewijzigd door tsjoender op 15-05-2020 20:11]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• galadril
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 27-05 20:29
Gebruikt hier iemand Tasker samen met Domoticz?
https://www.domoticz.com/...iewtopic.php?f=37&t=32696

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 19:25
Vraagje, ik draai al jaren op een raspberry pi model B+ v1.2 (volgens mij is dit een V1) echter is deze KIA, kan ik probleemloos overschakelen naar een Pi V3 B+? of is het een stuk lastiger dan alleen de SD erin drukken?

13x ET-M660255 @ SB3600-TL21; 32x vacuumbuis @ Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
Ik ga dit even in de gaten houden.
Dit zou wel fijn zijn om het opladen van de tablet aan de muur tzt slim op te laden!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wimmme
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online
Jazeker! Ik stuur tasker aan vanuit Domoticz (autoremote), vb openen camerabeeld fullscreenop walltablet als er iemand aan de deur belt, of een notificatie met camfoto op mijn GSM als de bel gaat, etc... Leuk als het eenvoudig andersom kan ook
Appie Heijn schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 21:04:
Vraagje, ik draai al jaren op een raspberry pi model B+ v1.2 (volgens mij is dit een V1) echter is deze KIA, kan ik probleemloos overschakelen naar een Pi V3 B+? of is het een stuk lastiger dan alleen de SD erin drukken?
Ja het is een stuk lastiger. Het zou met een beetje geluk nog wel werkend te krijgen zijn maar verstandig is het niet. Systeem is toch verschillende qua hardware.

Beste is om opnieuw Domoticz te installeren met Buster en daarna zet je de DB over van je oude systeem naar je nieuwe.

Als je verder geen bijzonderheden ernaast draait is dit zo gebeurt.

• Appie Heijn
@MikeOO
Thanks! Als het goed is moet de sd nog werken. Ik zal volgende week kijken hoever ik kom. Ik ga meteen een “oude” samsung 830 ssd gebruiken ipv sd kaartje.

• HeSitated
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 24-05 15:24
Toppe schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 14:47:
Vanwege een aantal beperkingen in Docker ben ik nu eens bezig met Home Assistant en ik moet toch toegeven dat een - voor mij - aantal essentiële dingen wel echt anders zijn in positieve zin.
Zoals?

[Voor 12% gewijzigd door HeSitated op 16-05-2020 14:54]

Acties:
  • +1Henk 'm!
Betere ondersteuning voor Zwave en Zigbee. Laatst genoemde werkt zonder extra plug-in.

Snelheid van beide is ook een stuk sneller. Lampen gaan nu echt instant aan. Heb Neo Coolcam’s hangen en op het moment dat de LED stopt met branden zijn de lampen al aan.

Deze configuratie had ik ook in Domoticz en daar was het echt een stuk trager.

Ook mijn stofzuiger en iPhone kan je direct koppelen. Voor de laatste heb je wel een app nodig. Ideaal want ook de notificaties werken een stuk eenvoudiger.

En als laatste: je maakt eenvoudig een automatisering aan via een GUI, blocky is erg onoverzichtelijk en dat is bij HA wel een stuk eenvoudiger.

Er zijn ook wel wat nadelen: geen integratie voor InfluxDB of Grafana. Telegram mis je en ook de P1 mogelijkheid ontbreekt.

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

Acties:
  • +1Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 23:58
Toppe schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 15:28:
[...]

Betere ondersteuning voor Zwave en Zigbee. Laatst genoemde werkt zonder extra plug-in.

Snelheid van beide is ook een stuk sneller. Lampen gaan nu echt instant aan. Heb Neo Coolcam’s hangen en op het moment dat de LED stopt met branden zijn de lampen al aan.

Ook mijn stofzuiger en iPhone kan je direct koppelen. Voor de laatste heb je wel een app nodig. Ideaal want ook de notificaties werken een stuk eenvoudiger.

En als laatste: je maakt eenvoudig een automatisering aan via een GUI, blocky is erg onoverzichtelijk en dat is bij HA wel een stuk eenvoudiger.

Er zijn ook wel wat nadelen: geen integratie voor InfluxDB of Grafana. Telegram mis je en ook de P1 mogelijkheid ontbreekt.
Ik ben 2-3 maanden terug ook overgestapt van Domoticz naar HomeAssistant. Domoticz heb ik +- anderhalf jaar gebruikt. Toen ik begon met Domoticz heb ik nog gekeken naar HomeAssistant. In die tijd was het voor mij lastig om te beginnen met HomeAssistant wegens de YAML. De leercurve van HomeAssistant was veel stijler dan Domoticz. Nu heel veel in HomeAssistant via de GUI kan ligt dat toch wel wat anders.

Ik ben het eens met je voordelen, ik wil nog toevoegen dat HomeAssistant stukken beter wordt onderhouden en geüpdatet. HomeAsisstant heeft een 3 wekelijkse cyclus update.

Met betrekking tot de door jou geschetste nadelen.. InfluxDB en Grafana hebben beide een add-on. Telegram gebruik ik via Node-Red. En ik lees m'n slimme meter gewoon uit via HomeAssistant.
denuz schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 15:38:
[...]

Ik ben 2-3 maanden terug ook overgestapt van Domoticz naar HomeAssistant. Domoticz heb ik +- anderhalf jaar gebruikt. Toen ik begon met Domoticz heb ik nog gekeken naar HomeAssistant. In die tijd was het voor mij lastig om te beginnen met HomeAssistant wegens de YAML. De leercurve van HomeAssistant was veel stijler dan Domoticz. Nu heel veel in HomeAssistant via de GUI kan ligt dat toch wel wat anders.

Ik ben het eens met je voordelen, ik wil nog toevoegen dat HomeAssistant stukken beter wordt onderhouden en geüpdatet. HomeAsisstant heeft een 3 wekelijkse cyclus update.

Met betrekking tot de door jou geschetste nadelen.. InfluxDB en Grafana hebben beide een add-on. Telegram gebruik ik via Node-Red. En ik lees m'n slimme meter gewoon uit via HomeAssistant.
Daarvoor heb je de Supervisor versie nodig en daar is geen Docker voor beschikbaar. Althans, geen werkende. Dat is voor mij nog het grootste nadeel :(

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DjAntoon
Toppe schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 15:28:
[...]

Hoe momenteel z wave werkt is om stapel gek vanteworden. Ik wil de 2020.2 versie onder buster nog gaan proberen en als dat niet veel beter gaat dan moet ik ook maar eens gaan nadenken om afscheid te nemen van domoticz. Zou jammer zijn dat wel.
DjAntoon schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 15:58:
[...]

Hoe momenteel z wave werkt is om stapel gek vanteworden. Ik wil de 2020.2 versie onder buster nog gaan proberen en als dat niet veel beter gaat dan moet ik ook maar eens gaan nadenken om afscheid te nemen van domoticz. Zou jammer zijn dat wel.
Wat voor stick heb je? Had een Zwave.me en nu een Aeonlabs, zie is écht stukken beter!

• DjAntoon
Toppe schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 15:59:
[...]

Wat voor stick heb je? Had een Zwave.me en nu een Aeonlabs, zie is écht stukken beter!
aeotec gen5, jaren probleemloos gewerkt, tot ik afgelopen kerstperiode vond dat ik eens moest updaten. Ik heb in die periode teveel veranderd om zomaar effe terug te gaan. Ik heb hier nog wel een backup met een OZW1.4, die werkte tenminste.

Het meest opmerkelijke is dat de terug meldingen van de temperatuur en verbruik probleemloos werkt, maar een switch of dimmer word niet fatsoenlijk geupdate.
Ik heb een aantal script herschreven die kijken nu naar stroomverbruik van een lamp als die hoger is als een bepaalde waarde dan komt er een vervolg actie. Idiote oplossing.
Ik kom er ook niet uit waar het probleem nu werkelijk zit.
Veel meldingen in de log:
Domoticz will use the Dimmer (and hide the Switch).
Ik ga er vanuit dat het hier wel wat mee te maken zal hebben, maar avonden aan speurwerk in het domoticz forum levert mij nog geen oplossing. Elke nacht laat ik een crontab het systeem opnieuw opstarten, meestal haalt deze dan de 24 uur wel, maar niet eens altijd.

Ik heb inmiddels een 2e rpi3 liggen, en wil van scratch op usb met buster gaan opbouwen op een wat kleinere usb stick.

[Voor 49% gewijzigd door DjAntoon op 16-05-2020 16:08]

Heeft iemand een idee wat deze foutmeldingen betekenen en hoe ik die kan voorkomen?

Alle devices worden bij het herstarten van Domoticz gewoon gevonden en werken ook gewoon via MQTT, dus ik begrijp niet goed wat er fout is.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
2020-05-16 17:56:25.708 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: Did not find device with key='devicename', value = '10A609_BH1750_Illuminance'
2020-05-16 17:56:25.708 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: TypeName: '' Type: 0
2020-05-16 17:56:25.709 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: Did not find device with key='devicename', value = '10A609_status'
2020-05-16 17:56:25.709 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: TypeName: '' Type: 0
2020-05-16 17:56:25.709 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: Did not find device with key='devicename', value = 'AFB971_status'
2020-05-16 17:56:25.709 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: TypeName: '' Type: 0
2020-05-16 17:56:25.710 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: Did not find device with key='devicename', value = 'AFBE40_status'
2020-05-16 17:56:25.710 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: TypeName: '' Type: 0
2020-05-16 17:56:25.710 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: Did not find device with key='devicename', value = '05BF6C_status'
2020-05-16 17:56:25.710 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: TypeName: '' Type: 0
2020-05-16 17:56:25.711 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: Did not find device with key='devicename', value = 'AFC550_status'
2020-05-16 17:56:25.711 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: TypeName: '' Type: 0
2020-05-16 17:56:25.711 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: Did not find device with key='devicename', value = '9ECCCF_status'
2020-05-16 17:56:25.711 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: TypeName: '' Type: 0
2020-05-16 17:56:25.712 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: Did not find device with key='devicename', value = '13D687_status'
2020-05-16 17:56:25.712 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: TypeName: '' Type: 0
2020-05-16 17:56:25.712 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: Did not find device with key='devicename', value = '9ECCCF_DS18B20_Temperature'
2020-05-16 17:56:25.712 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: TypeName: '' Type: 0
2020-05-16 17:56:25.713 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: Did not find device with key='devicename', value = 'B0D682_status'
2020-05-16 17:56:25.713 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: TypeName: '' Type: 0
2020-05-16 17:56:25.713 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: Did not find device with key='devicename', value = '79D519_status'
2020-05-16 17:56:25.713 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: TypeName: '' Type: 0
2020-05-16 17:56:25.714 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: Did not find device with key='devicename', value = '114357_status'
2020-05-16 17:56:25.714 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: TypeName: '' Type: 0
2020-05-16 17:56:25.714 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: Did not find device with key='devicename', value = '2DD4C6_status'
2020-05-16 17:56:25.714 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: TypeName: '' Type: 0
2020-05-16 17:56:25.714 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: Did not find device with key='devicename', value = '07FDD5_status'
2020-05-16 17:56:25.715 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: Did not find device with key='devicename', value = '114049_status'
2020-05-16 17:56:25.715 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: TypeName: '' Type: 0
2020-05-16 17:56:25.716 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: Did not find device with key='devicename', value = '3CC555_status'
2020-05-16 17:56:25.716 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: TypeName: '' Type: 0
2020-05-16 17:56:25.716 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: Did not find device with key='devicename', value = '9ECCCF_SI7021_Temperature'
2020-05-16 17:56:25.716 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: TypeName: '' Type: 0
2020-05-16 17:56:25.717 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: Did not find device with key='devicename', value = '9ECCCF_SI7021_Humidity'
2020-05-16 17:56:25.717 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: TypeName: '' Type: 0
2020-05-16 17:56:25.717 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: Did not find device with key='devicename', value = '13E071_status'
2020-05-16 17:56:25.718 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: TypeName: '' Type: 0
2020-05-16 17:56:25.718 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: Did not find device with key='devicename', value = '4BC4BD_status'
2020-05-16 17:56:25.718 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: TypeName: '' Type: 0
2020-05-16 17:56:25.719 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: Did not find device with key='devicename', value = '0ED6C3_status'
2020-05-16 17:56:25.719 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: TypeName: '' Type: 0
2020-05-16 17:56:25.720 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: Did not find device with key='devicename', value = '0ED6C3_COUNTER_C1'
2020-05-16 17:56:25.720 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: TypeName: '' Type: 0
2020-05-16 17:56:25.720 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: Did not find device with key='devicename', value = '680257_status'
2020-05-16 17:56:25.720 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: TypeName: '' Type: 0
2020-05-16 17:56:25.721 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: Did not find device with key='devicename', value = '9ECCCF_DS18B20_Id'
2020-05-16 17:56:25.721 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: TypeName: '' Type: 0

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tsjoender
Appie Heijn schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 21:04:
Als je die model B+ altijd up to date gehouden hebt en er een recente Raspbian op draaide (minimaal Jessie), dan is er een goede kans dat je zo de kaart over kan steken. Als het een oudere Raspbian is dan start de Pi 3 mogelijk niet op als je de SD kaart oversteekt en zou je die eerst moeten upgraden (wat lastig gaat als de model B+ niet meer werkt. Hier kun je zien welke. Hier kun je zien welke minimale Raspbian versies nodig zijn voor de typen Raspberry Pi: Wikipedia: Raspbian
DjAntoon schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 16:02:
[...]

aeotec gen5, jaren probleemloos gewerkt, tot ik afgelopen kerstperiode vond dat ik eens moest updaten. Ik heb in die periode teveel veranderd om zomaar effe terug te gaan. Ik heb hier nog wel een backup met een OZW1.4, die werkte tenminste.

Het meest opmerkelijke is dat de terug meldingen van de temperatuur en verbruik probleemloos werkt, maar een switch of dimmer word niet fatsoenlijk geupdate.
Ik heb een aantal script herschreven die kijken nu naar stroomverbruik van een lamp als die hoger is als een bepaalde waarde dan komt er een vervolg actie. Idiote oplossing.
Ik kom er ook niet uit waar het probleem nu werkelijk zit.
Veel meldingen in de log:
Ik ga er vanuit dat het hier wel wat mee te maken zal hebben, maar avonden aan speurwerk in het domoticz forum levert mij nog geen oplossing. Elke nacht laat ik een crontab het systeem opnieuw opstarten, meestal haalt deze dan de 24 uur wel, maar niet eens altijd.

Ik heb inmiddels een 2e rpi3 liggen, en wil van scratch op usb met buster gaan opbouwen op een wat kleinere usb stick.
Dit topic geeft misschien nog wat opties om Z-Wave weer in het gareel te krijgen met de laatste Domoticz versie en OZW 1.6: https://www.domoticz.com/...iewtopic.php?f=24&t=32568

[Voor 45% gewijzigd door tsjoender op 16-05-2020 18:34]

• Appie Heijn
tsjoender schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 18:30:
[...]

Als je die model B+ altijd up to date gehouden hebt en er een recente Raspbian op draaide (minimaal Jessie), dan is er een goede kans dat je zo de kaart over kan steken. Als het een oudere Raspbian is dan start de Pi 3 mogelijk niet op als je de SD kaart oversteekt en zou je die eerst moeten upgraden (wat lastig gaat als de model B+ niet meer werkt. Hier kun je zien welke. Hier kun je zien welke minimale Raspbian versies nodig zijn voor de typen Raspberry Pi: Wikipedia: Raspbian
Thanks! Toevallig heb ik vorige week net alles geupgrade naar meest recente (buster?) versie. Ik ga het zowieso proberen.

• Hann1BaL

Hann1BaL

Iemand hier ervaring van een Somfy IO knikarmscherm of terraszonwering. Hoe je het noemen wilt?
Somfy heeft die rolluiken en screens in een Somfy Windows app en de andere app is de Somfy Terrace app.

Alles praat tegen mijn Conexoon.
Nu kan mijn Domoticz met de Conexoon praten via deze plugin:
name="Tahoma or conexoon IO blind plugin" author="nonolk" version="1.0.3" externallink="https://github.com/nonolk/domoticz_tahoma_blind">

Alleen die ziet dus alleen al mijn rolluiken en screens, maar niet de zonwering. (Ik heb werkelijk geen idee wie die scheiding heeft bedacht en wat daar het nut van is.)

Iemand die misschien een andere plugin gebruikt en wel zijn Somfy IO zonwering kan aansturen?

EDIT: Er was een nieuwe versie van de plugin, 1.0.5, en die heb ik geinstalleerd en device geupdate en nu kwam de zonwering wel naar voren in het overzicht.
De Knikarmschermmotoren werken dus ook.

(Volgens mij doet Somfy IO Z-wave, maar ik heb geen Z-wave stick)

[Voor 16% gewijzigd door Hann1BaL op 18-05-2020 10:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Standby
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 29-05 21:29
Vorige week is er bij mij een nieuwe slimme meter geplaatst en de gasmeter is tevens ook mee vervangen. Het gaat om de Landis+Gyr E360 SMR5.0
Sinds dien lukt het me niet meer om het gas werkend te krijgen. Als ik in het logboek kijk lijkt het wel dat de gasmeter gevonden word maar ik zie in de lijst geen waardes binnenkomen van de gasmeter.
Als ik een verkeerde kabel zou hebben dan zou ik ook geen gegevens moeten krijgen van de elektriciteitsmeter, of zou dat alsnog het probleem kunnen zijn?
Ik heb de gasmeter trouwens al opnieuw gekoppeld met de slimme meter en krijg dan de melding dat dat gelukt is.

Stukje logboek
2020-05-17 21:58:18.401 Status: P1 Smart Meter: Using serial port: /dev/ttyUSB0
2020-05-17 21:58:18.405 Status: P1 Smart Meter: Worker started...
2020-05-17 21:58:18.514 Status: P1 Smart Meter: Meter reports as ESMR 5.0
2020-05-17 21:58:18.894 Status: P1 Smart Meter: Found gas meter on M-Bus channel 1

Blaat het niet dan schaapt het niet

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
jeanpaulh schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 08:15:
[...]

Ik hoopte er een beetje op dat de afstandsbediening iets met Zigbee zou doen.
Ik ga er misschien eens eentje halen en aan de knutsel met Tuya.

Dank je voor de reactie!
Ga dan vooral ook aan de slag met tuyaconvert om op die manier zelf de controle over de lampen te krijgen. Daarmee zet je bijvoorbeeld zelf tasmota op de lamp.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 21:43
Hoi Allemaal,

Vorige week gestart met Domoticz, bevalt goed, maar ik loop wel tegen een paar probleempjes aan. De meest irritante is de volgende:

Ik heb in Blockly een scriptje gepuzzeld waarmee de lampen in de gang aangaan als de Hue bewegingssensor beweging registreert (zie onder) als ik dit doe via een routine in de Hue app, springen de lampen direct aan. Als ik dit via Domoticz laat lopen, zit er een vertraging van een paar seconden in, precies genoeg tijd om ergens over te struikelen in een donkere gang...

Het kan (dus) niet liggen aan de communicatie tussen de sensor, de bridge en de lampen, het probleem lijkt in Domoticz te zitten. Kan ik iets doen om de reactietijd van Domoticz te verkorten?

Alvast hartelijk dank!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• webbier
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 29-05 14:06
Standby schreef op zondag 17 mei 2020 @ 22:44:
Vorige week is er bij mij een nieuwe slimme meter geplaatst en de gasmeter is tevens ook mee vervangen. Het gaat om de Landis+Gyr E360 SMR5.0
Sinds dien lukt het me niet meer om het gas werkend te krijgen. Als ik in het logboek kijk lijkt het wel dat de gasmeter gevonden word maar ik zie in de lijst geen waardes binnenkomen van de gasmeter.
Als ik een verkeerde kabel zou hebben dan zou ik ook geen gegevens moeten krijgen van de elektriciteitsmeter, of zou dat alsnog het probleem kunnen zijn?
Ik heb de gasmeter trouwens al opnieuw gekoppeld met de slimme meter en krijg dan de melding dat dat gelukt is.

Stukje logboek
2020-05-17 21:58:18.401 Status: P1 Smart Meter: Using serial port: /dev/ttyUSB0
2020-05-17 21:58:18.405 Status: P1 Smart Meter: Worker started...
2020-05-17 21:58:18.514 Status: P1 Smart Meter: Meter reports as ESMR 5.0
2020-05-17 21:58:18.894 Status: P1 Smart Meter: Found gas meter on M-Bus channel 1
Dit was bij mij ook zo (al heb ik volgens mij een andere meter). Ik heb het opgelost met de onderste alinea uit onderstaande link.

https://www.domoticz.com/..._smart_meter_with_P1_port

Acties:
  • 0Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 29-05 15:49
Zekers... en best veel ook.
Deze integratie maakt het weer een stuk simpeler :)
Wanneer denk je de plugin te gaan releasen?

for example vacuum the database every night
Ik zie het command in je voorbeelden staan, kan je deze zomaar uitvoeren met een draaiende Domoticz?

[Voor 18% gewijzigd door luigi87 op 18-05-2020 14:43]

Hier het linkje naar de guide voor presence detection op basis van Tasker + Autolocation op een Android Client, check me V&A voor 2de kans domotica dingetjes

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 01:26

vso

raap voor zijn recht

Heeft iemand zijn PV installatie in (Growatt) in domoticz gemikt met daarbij bepaalde acties ? zo ja welke acties ?

Kan je direct je meter uitlezen (ipv via de server ?) ik vond een python scriptje die het wellicht kan ..

Ding staat nog niet actief dus erhm .. kan nog niks testen.

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DjAntoon
vso schreef op maandag 18 mei 2020 @ 16:22:
Heeft iemand zijn PV installatie in (Growatt) in domoticz gemikt met daarbij bepaalde acties ? zo ja welke acties ?

Kan je direct je meter uitlezen (ipv via de server ?) ik vond een python scriptje die het wellicht kan ..

Ding staat nog niet actief dus erhm .. kan nog niks testen.
Ik gebruik dat script, en heb ook een P1 kabel op de RPI.
Werkt prima.
Nog geen acties, maar alles is voorbereid om in de toekomst bepaalde apparaten afhankelijk van overschot te kunnen schakelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vso

vso

raap voor zijn recht

DjAntoon schreef op maandag 18 mei 2020 @ 17:48:
Ik gebruik dat script, en heb ook een P1 kabel op de RPI.
Werkt prima.
Nog geen acties, maar alles is voorbereid om in de toekomst bepaalde apparaten afhankelijk van overschot te kunnen schakelen.
Vraag me af hoe je dat overschot afhankelijk schakelen gaat doen .. (lijkt me een apart topic deels)

stel je genereert 20kwh per "dag" . je verbruikt x.y.z ??? gedurende die tijd ..dan moet je al

Iets opwekken + opslaan/laden en ook nog verbruiken ... en een beetje overschot overhouden voor de "donkere" dagen .. vraag me af hoe rendabel dat gaat zijn ..

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Knielen
vso schreef op maandag 18 mei 2020 @ 18:22:
[...]

Vraag me af hoe je dat overschot afhankelijk schakelen gaat doen .. (lijkt me een apart topic deels)

stel je genereert 20kwh per "dag" . je verbruikt x.y.z ??? gedurende die tijd ..dan moet je al

Iets opwekken + opslaan/laden en ook nog verbruiken ... en een beetje overschot overhouden voor de "donkere" dagen .. vraag me af hoe rendabel dat gaat zijn ..
Je denkt iets te moeilijk. Ik heb bijvoorbeeld een warmtepomp met buffervat voor douche water, deze kan ik inschakelen als ik meer energie lever dan ik verbruik op dat moment. Door dit te doen verbruik ik meer van mijn eigen opgewekte energie, is over een paar jaar financieel voordeliger.

Maar goed, inderdaad totaal offtopic.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• galadril
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 27-05 20:29
luigi87 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:41:
Zekers... en best veel ook.
Deze integratie maakt het weer een stuk simpeler :)
Wanneer denk je de plugin te gaan releasen?
Ik ben best ver, ik heb opzich de Actions allemaal wel klaar in voor Domoticz/Tasker.
Maar ik ben nu nog bezig met een Event in te bouwen.. Dus dat je iets kan automatiseren aan de hand van een switch die getoggelt is in Domoticz.

Ik kijk of dat te doen is via websockets die constant alle changes in Domoticz binnenkrijgen. maar hier heb ik nog moeite mee.. met long running background threads..

dus ik twijfel of ik dat nog even achterwege laat..... wip

Acties:
  • +2Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 22:34
DjAntoon schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 15:58:
[...]

yep is drama. Zeker de laatste beta updates. Daarmee crasht de boel gewoon. En ik merk dat ik er tegenaan loop dat het gewoon te lang duurt voordat dingen opgelost worden. En dan heb ik het over zwave problemen die al sinds 2018 bestaan waarbij de status in Domoticz anders is dan de werkelijke status. (en die staat correct in openzwave cp)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DjAntoon
commentator schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:34:
[...]

yep is drama. Zeker de laatste beta updates. Daarmee crasht de boel gewoon. En ik merk dat ik er tegenaan loop dat het gewoon te lang duurt voordat dingen opgelost worden. En dan heb ik het over zwave problemen die al sinds 2018 bestaan waarbij de status in Domoticz anders is dan de werkelijke status. (en die staat correct in openzwave cp)
Dat laatste vooral, de reden waarvoor in Z wave gekozen heb, werkt gewoon niet.
Jij hebt 2020.2 ook al geprobeerd?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
Ik heb wat hulp nodig, ben bezig met mn eerste LUA-script en wil 1x per dag net voor 12en uitrekenen wat mn verbruik is van eigen opgewekte energie en wat mn totaalverbruik is geweest die dag.

Met onderstaande code krijg ik netjes te zien in de logging dat me dat lukt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Debug = "YES" -- Debugging aanzetten ("YES") of uitzetten ("NO")

return {

on = {
         timer    = { "at 23:59"}
         },

execute = function(domoticz, item)

local kWhUsage = domoticz.devices(1).counterToday --P1 verbruik
        local kWhReturn = domoticz.devices(1).counterDeliveredToday --P1 levering
        local kWhGeneration = domoticz.devices(259).counterToday   -- Zonnepanelen

--Calculate
        local SunConsumption = (kWhGeneration - kWhReturn)
        local TotalConsumption = (kWhUsage + (kWhGeneration - kWhReturn))

if Debug=='YES' then
        domoticz.log('Vandaag verbruik ' .. kWhUsage  .. ' kWh ', domoticz.LOG_INFO)
        domoticz.log('Vandaag return ' .. kWhReturn  .. ' kWh ', domoticz.LOG_INFO)
        domoticz.log('Vandaag opgewekt ' .. kWhGeneration  .. ' kWh ', domoticz.LOG_INFO)
        domoticz.log('Vandaag verbruikt van zon ' .. SunConsumption  .. ' kWh ', domoticz.LOG_INFO)
        domoticz.log('Totaal verbuik ' .. TotalConsumption  .. ' kWh ', domoticz.LOG_INFO)
    end

Nou komt de uitdaging, hoe krijg ik dat netjes in een virtual sensor waar ik wat mee kan?
Ik kan het in een Custom Sensor krijgen maar dan mis ik de mooie opties die bij andere sensors wel zitten zoals Electric ed....ik heb zo'n beetje al die sensor geprobeerd en krijg daar ook wel een waarde in alleen voor die dag, maar daarna staat alles op 0 en in de historie ook. Dat zal vast wel te maken hebben hoe die sensoren werken (berekend oid) maar ik loop daar even op vast.

Wie kan me een zetje de goede kant op geven?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 22:14
commentator schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:34:
[...]

Het is op het moment echt drama. Af en toe dan moet ik de hele service herstarten in als weer werkend te krijgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DjAntoon
tlpeter schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:05:
[...]

Het is op het moment echt drama. Af en toe dan moet ik de hele service herstarten in als weer werkend te krijgen.
Elke nacht in een crontab. :'(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Standby
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 29-05 21:29
webbier schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:37:
[...]

Dit was bij mij ook zo (al heb ik volgens mij een andere meter). Ik heb het opgelost met de onderste alinea uit onderstaande link.

https://www.domoticz.com/..._smart_meter_with_P1_port
Heb dit geprobeerd maar heeft helaas geen resultaat geboden :'(

Heb net de poort uitgelezen en ik krijg zo te zien alleen gegevens binnen over het energie verbruik.
Morgen maar eens met Liander bellen om te vragen of er in de gasmeter nog iets geactiveerd moet worden

[Voor 21% gewijzigd door Standby op 19-05-2020 22:23]

Blaat het niet dan schaapt het niet

Acties:
  • 0Henk 'm!

• commentator
DjAntoon schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 17:32:
[...]

Dat laatste vooral, de reden waarvoor in Z wave gekozen heb, werkt gewoon niet.
Jij hebt 2020.2 ook al geprobeerd?
ja die draai ik nu omdat die in ieder geval blijft draaien en het dan "werkt"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• commentator
tlpeter schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:05:
[...]

ik heb staan dat ie dat zelf moet controleren. Met de laatste beta ging ie iedere 5 min herstarten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• commentator
DjAntoon schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:58:
[...]

Elke nacht in een crontab. :'(
Dat is nog beperkt ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 00:00

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Sinds de laatste beta update deed mijn domoticz het niet mee. ik draaide nog jessie en had te snel op de update knop gedrukt. af en toe geprobeerd alles aan de praat te krijgen maar dat lukte niet. aangezien ik 4 stuks google home mini had gekregen bediende ik alles daarmee. en aangezien ik ook pihole met unbound draai op die pi was ik niet happig om de update naar stretch/ buster te draaien op mijn p1b.

ik heb nog een pi3b+ liggen Gister even homeassitant geprobeerd. aanvankelijk leek het aardig maar ik liep al gauw tegen wat problemen aan. wat me vooral beviel was de integratie met unifi, met mijn samsung tv en nog een aantal andere zaken.

Ik heb uiteindelijk domoticz geinstalleerd met pihole en unifi controller. Backup teruggezet en hij werkte weer prima. Nadat ik log2ram had geinstalleerd was domoticz weer van slag. mijn p1b draait al zeker 3/4 jaar met dezelfde sdkaart zonder log2ram en ik heb de stekker er ook regelmatig eruitgetrokken zonder af te sluiten. Voor het nieuwe systeem wou ik af van de sd kaart. ik had nog een 128gb usb 3.0 stick liggen maar ook nog een 120gb kingston ssd. uiteindelijk de ssd gebruikt. werkt prima. het is nu niet meer nodig log2ram te installeren.

Ik heb eerst domoticz geinstalleerd op poort 8090 en 445. daarna pihole op 8093 en unify poort met rust gelaten. Hij draait erg soepel. Ik gebruik een 2,5A voeding met de sdd, rfxcom en usb toetsenbord aangesloten.

Ik wil nog monit installeren, influxdb en grafana, backup naar mijn nas instellen en mijn ducobox gegevens in domoticz krijgen via de local lan page. Dat zou volgens mij via een https poller moeten kunnen. En nog mobieltjes van eenieder in domoticz krijgen. was me nog niet gelukt. ze hebben wel allemaal ee nvast ip adres gekregen.

is het nodig om domoticz in te stellen zodat hij automatisch opstart met de pi of zit dat al in de laatste versie?
Wat ik mij ook afvraag is of het nodig is readkey en mongoose te verwijderen.

3600Wp Oost/West 12x LG Bifacial + Enphase M250 PVOutput

• Chrisje1983
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 20:41
Wat betreft z-wave,

Ik heb een tweede aeotec z-wave stick gekocht, en een reserve raspberry pi 3b vanaf scratch geinstalleerd met buster en domoticz 2020.
Als ik weekend switch ik de reserve pi om met de huidige installatie en kan ik hierop z-wave 1.6 met domoticz 2020 gaan testen en kijken tegen welke problemen ik aan loop.

Mijn huidige installatie met domotcz 49700 en z-wave 1.4 op een rasp pi 3b draait super stabiel en dat laat ik voorlopig ook zo. Ik moet hem nog wel even (na een sd card backup en eeprom backup) upgraden naar buster en domo 2020 om de database eruit te trekken en te importen naar de test pi, een database van domo 49700 werkt dus niet in domo 2020 kwam ik achter.

• SpikeHome
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 30-05 10:44

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Ik heb mijn Pi drive nu zonder berry-boot aan mijn pi3 hangen.
Deze Boot nu zonder sd vanaf de pi-drive, tja 240gb heb je niet nodig, en met berry-boot kon je eenvoudig je domoticz clonen voor je iets anders erop ging proberen.
Dat ging goed tot de upgrade naar buster daarna werkte usb poorten niet meer ook na nieuwe installaties niet, zonder berry-boot werkt het wel dus.
Nu heb ik alleen vorige maand een Homey aangeschaft omdat ik klaar was met de zaken van upgrade en berry-boot niet meer werkend kreeg met domoticz omdat de usb poorten niet herkend werden.
Nu heb ik nog steeds de backups van domoticz en kan die zo restoren, echt heb ik mijn zwave aeon stick leeg gemaakt en gereset omdat alle zwave producten aan de homey nu zitten.
Ik ben aan het twijfelen om terug te gaan naar domoticz kan de homey nog zo terug sturen namelijk.

Nadeel van de homey is dat ik nu een Pi met ztatz heb draaien om de slimme meter uit te lezen.
Zou ook wel met een plugwise kunnen, maar de pi had ik zo liggen.
Echter merk ik wel dat de homey sneller reageert en de koppeling met een google home werkt ook super snel (dmv controlicz ook mogelijk natuurlijk voor domoticz).
De flows ben ik nog wat minder in, dat gaat wat minder ook is het overzicht niet zo goed als bij domoticz vind ik.
Ik was dus bezig om op een Pi met de pi-drive domoticz erop te zetten, daar alles nieuw er weer op en draait soepel met de hardware.
Maar nu ook krijg ik mijn history terug.
Als ik de backup terug zet heb ik alles zoals het was gooi ik de hardware weg verdwijnt ook de history.
Hoe kan ik netjes alles opnieuw maken en dan toch de oude history er weer in te krijgen (van afgelopen 4 jaar).

PV1 2750wp woning en PV2 2450wp garage

• webbier
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 29-05 14:06
Standby schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 20:06:
[...]

Heb dit geprobeerd maar heeft helaas geen resultaat geboden :'(

Heb net de poort uitgelezen en ik krijg zo te zien alleen gegevens binnen over het energie verbruik.
Morgen maar eens met Liander bellen om te vragen of er in de gasmeter nog iets geactiveerd moet worden
Dit eens proberen dan:
https://enelogic.uservoic...526-gasmeter-wakker-maken

• CeesBak
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 29-05 21:38
Beste Mensen, al een poos probeer ik een verbruik via dzVents KWh (Actueel + Teller) te registreren. Ik loop er hierbij tegenaan dat je de waarden actueel en teller beide kunt ophogen met updateElectricity(power, energy). Het lastige is dat je op deze manier niet de totaal counter kunt updaten. Ik heb een script in gebruik om mijn zonnepanelen in te lezen via php waar wel counter, opwekking en momentele waarde in domotics worden geschreven.
Mijn vraag is dus hoe los je dat op in dzVents?
Veel dank!

• DjAntoon
Helaas, afgelopen nacht om 03:00 een restart laten doen vanuit crontab, vanmorgen werkte alles, behalve de scripts die lampen aanzet, en monitort om andere acties te starten.
Dus PIR meldingen, temperaturen alles komt binnen uit het z wave netwerk, behalve als ik een lamp aanzet, dan word de status in domoticz niet geupdate. Het maakt niet uit of het de webpage is of de app in android.

Ik moet wel zeggen het ging een hele tijd wat beter na een restart, maar die deed ik om 04:16. Nu kwam ik er afgelopen week achter dat de automatic heal die ik aan heb staan om 04:00 is... Daarom had ik de restart wat eerder gezet, zodat de heal weer nut heeft. Maar nu lijkt het dus of de heal mede verantwoordelijk is voor het probleem. Na een reboot heb ik de heal weer uitgezet, de komende dagen eens kijken of het wat helpt.

Ik zou zo hopen dat hier en af toe door de ontwikkelaars nog mee gelezen word. Mijn IT / linux kennis is beperkt, dus ik kan enkel mijn ervaringen delen, en dat is zeker niet bedoeld om het af te kraken. Ik wil ook risico's nemen met beta's geen probleem, maar het moet op een moment wel weer werken. Het Z wave stuk is gewoon niet lekker, misschien werkt het bij sommigen prima, dat geloof ik, dat was bij mij ook een aantal jaar. helaas nu niet meer.

• BazemanKM
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 23:48
CeesBak schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:23:
Beste Mensen, al een poos probeer ik een verbruik via dzVents KWh (Actueel + Teller) te registreren. Ik loop er hierbij tegenaan dat je de waarden actueel en teller beide kunt ophogen met updateElectricity(power, energy). Het lastige is dat je op deze manier niet de totaal counter kunt updaten. Ik heb een script in gebruik om mijn zonnepanelen in te lezen via php waar wel counter, opwekking en momentele waarde in domotics worden geschreven.
Mijn vraag is dus hoe los je dat op in dzVents?
Veel dank!
Ik heb een dummy verbruik en bruto verbruik en gebruik onderstaande code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
return {

on = {
        devices = { 
                    35, -- Slimme meter youless (youless or P1)
                    70, -- Zonnepanelen
                  }
         },
    logging = {
        level = domoticz.LOG_INFO,
--        level = domoticz.LOG_ERROR,
        marker = "Eigen verbruik"
               },    

execute = function(domoticz, item)

local Smartmeter = domoticz.devices(35)   -- Slimme meter (youless or P1)
        local Generation = domoticz.devices(70)   -- Zonnepanelen
        local Consumption = domoticz.devices(37)  -- Eigen verbruik / calculated value / dummy Elekta kWh + counter

-- Smartmeter
        local EnergyImportLow = Smartmeter.rawData[1]
        local EnergyImportHigh = Smartmeter.rawData[2]
        local EnergyExportLow = Smartmeter.rawData[3]
        local EnergyExportHigh = Smartmeter.rawData[4]
        local PowerImport = Smartmeter.rawData[5]
        local PowerExport = Smartmeter.rawData[6]

-- Generation
        local EnergyGeneration = Generation.rawData[2]
        local PowerGeneration = Generation.rawData[1]

--Calculate
        local EnergyImport = EnergyImportLow + EnergyImportHigh
        local EnergyExport = EnergyExportLow + EnergyExportHigh

local EnergyConsumption = EnergyImport - EnergyExport
        local PowerConsumption = PowerImport - PowerExport
        local EnergyBruto = EnergyImport + EnergyGeneration - PowerExport
        local PowerBruto = PowerImport + PowerGeneration- PowerExport

--domoticz.log('EnergyImportLow ' .. EnergyImportLow .. ' Wh ', domoticz.LOG_INFO)
        --domoticz.log('EnergyImportHigh ' .. EnergyImportHigh .. ' Wh ', domoticz.LOG_INFO)
        --domoticz.log('EnergyExportLow ' .. EnergyExportLow .. ' Wh ', domoticz.LOG_INFO)
        --domoticz.log('EnergyExportHigh ' .. EnergyExportHigh .. ' Wh ', domoticz.LOG_INFO)

--domoticz.log('PowerImport ' .. PowerImport .. ' W ', domoticz.LOG_INFO)
        --domoticz.log('PowerExport ' .. PowerExport .. ' W ', domoticz.LOG_INFO)
        --domoticz.log('EnergyGeneration ' .. EnergyGeneration .. ' Wh ', domoticz.LOG_INFO)
        --domoticz.log('PowerGeneration ' .. PowerGeneration .. ' W ', domoticz.LOG_INFO)

--domoticz.log('EnergyConsumption ' .. EnergyConsumption .. ' Wh ', domoticz.LOG_INFO)
        --domoticz.log('PowerConsumption: ' .. PowerConsumption .. ' W ', domoticz.LOG_INFO)

domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=37'..'&nvalue=0&svalue='..PowerConsumption..';'..EnergyConsumption)
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=47'..'&nvalue=0&svalue='..PowerBruto..';'..EnergyBruto)

end

}

• DjAntoon
BazemanKM schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:47:
[...]

code:
1
2
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=37'..'&nvalue=0&svalue='..PowerConsumption..';'..EnergyConsumption)
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=47'..'&nvalue=0&svalue='..PowerBruto..';'..EnergyBruto)
Waar zijn deze json's voor, kun je het niet direct in een dummy zetten?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BazemanKM
DjAntoon schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:54:
[...]

Waar zijn deze json's voor, kun je het niet direct in een dummy zetten?
Dat zou kunnen, maar ik weet dan niet zeker of ik de data ook kan exporteren naar InfluxDb. Dat werkt op deze manier i.i.g. wel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tsjoender
DjAntoon schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:35:
Helaas, afgelopen nacht om 03:00 een restart laten doen vanuit crontab, vanmorgen werkte alles, behalve de scripts die lampen aanzet, en monitort om andere acties te starten.
Dus PIR meldingen, temperaturen alles komt binnen uit het z wave netwerk, behalve als ik een lamp aanzet, dan word de status in domoticz niet geupdate. Het maakt niet uit of het de webpage is of de app in android.

Ik moet wel zeggen het ging een hele tijd wat beter na een restart, maar die deed ik om 04:16. Nu kwam ik er afgelopen week achter dat de automatic heal die ik aan heb staan om 04:00 is... Daarom had ik de restart wat eerder gezet, zodat de heal weer nut heeft. Maar nu lijkt het dus of de heal mede verantwoordelijk is voor het probleem. Na een reboot heb ik de heal weer uitgezet, de komende dagen eens kijken of het wat helpt.

Ik zou zo hopen dat hier en af toe door de ontwikkelaars nog mee gelezen word. Mijn IT / linux kennis is beperkt, dus ik kan enkel mijn ervaringen delen, en dat is zeker niet bedoeld om het af te kraken. Ik wil ook risico's nemen met beta's geen probleem, maar het moet op een moment wel weer werken. Het Z wave stuk is gewoon niet lekker, misschien werkt het bij sommigen prima, dat geloof ik, dat was bij mij ook een aantal jaar. helaas nu niet meer.
Ik had een kleine eigenaardigheid met Z-wave welke ik gister met succes verholpen heb. De symptomen bij mij zijn anders, maar misschien dat de weg om het te repareren bij jou ook kan helpen. In mijn geval stonden na een herstart van Domoticz of een disable/enable Z-wave drie (van de twaalf) nodes als dead gemarkeerd. De oplossing was dan om weer een disable en een enable te doen van Z-wave en dan was alles weer prima. Verder had ik dat een van die ("dead") nodes wel updates van Z-wave doorkreeg en correct weergaf, maar die lamp schakelen vanuit de web interface werkte niet (gaf geen foutmelding, maar de lamp reageerde niet). Dat laatste heb ik met een handmatige aanpassing in de cache file (domoticz/Config/ozwxxxx.xml) op kunnen lossen, maar dat is waarschijnlijk ook het moment geweest dat de drie dead nodes na een reset in beeld kwamen.

Gisteren heb ik automatisch toevoegen van devices op aan gezet en toen weer een disable/enable gedaan van Z-wave. Dat gaf een nieuw device (iets van Power meter), maar de drie dead nodes bleven in beeld.
Toen heb ik Domoticz gestopt (auto toevoegen stond nog steeds aan), de cache file verplaatst en Domoticz weer gestart. Dit keer geen dead nodes, maar die schakelaar welke wel updates kreeg, maar niet meer lampen kon schakelen bleef dat gedrag tonen. Toen heb ik die schakelaar bij apparaten weggegooid en weer een disable/enable gedaan op Z-wave waarbij die weer netjes toegevoegd werd en nu werkte die precies zoals het moet. Sindsdien nog enkele disables/enables gedaan en herstarts van Domoticz en de Raspberry Pi en tot nog toe werkt alles meteen weer zoals het zou moeten.

Mijn uitgangspunt is anders als de jouwe, maar het is de moeite van het proberen waard zou ik zeggen.

• DjAntoon
Bedankt voor je reactie.
tsjoender schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:33:
[...]

Ik had een kleine eigenaardigheid met Z-wave welke ik gister met succes verholpen heb. De symptomen bij mij zijn anders, maar misschien dat de weg om het te repareren bij jou ook kan helpen. In mijn geval stonden na een herstart van Domoticz of een disable/enable Z-wave drie (van de twaalf) nodes als dead gemarkeerd. De oplossing was dan om weer een disable en een enable te doen van Z-wave en dan was alles weer prima.
Ik doe altijd een reboot, ook handmatig, maar ik zal eens wat testen met enable en disable. Ik doe dat nu eigenlijk ook al met zigbee2mqtt.
[...]
Verder had ik dat een van die ("dead") nodes wel updates van Z-wave doorkreeg en correct weergaf, maar die lamp schakelen vanuit de web interface werkte niet (gaf geen foutmelding, maar de lamp reageerde niet). Dat laatste heb ik met een handmatige aanpassing in de cache file (domoticz/Config/ozwxxxx.xml) op kunnen lossen, maar dat is waarschijnlijk ook het moment geweest dat de drie dead nodes na een reset in beeld kwamen.
Ik ben daar ook al wel mee bezig geweest na aanleiding van opmerkingen die ik vond op het forum, maar nog geen verandering of verbetering gezien.
Heb je iets meer detail wat je gedaan hebt?
[...]

Gisteren heb ik automatisch toevoegen van devices op aan gezet en toen weer een disable/enable gedaan van Z-wave. Dat gaf een nieuw device (iets van Power meter), maar de drie dead nodes bleven in beeld.
Toen heb ik Domoticz gestopt (auto toevoegen stond nog steeds aan), de cache file verplaatst en Domoticz weer gestart. Dit keer geen dead nodes, maar die schakelaar welke wel updates kreeg, maar niet meer lampen kon schakelen bleef dat gedrag tonen. Toen heb ik die schakelaar bij apparaten weggegooid en weer een disable/enable gedaan op Z-wave waarbij die weer netjes toegevoegd werd en nu werkte die precies zoals het moet. Sindsdien nog enkele disables/enables gedaan en herstarts van Domoticz en de Raspberry Pi en tot nog toe werkt alles meteen weer zoals het zou moeten.

Mijn uitgangspunt is anders als de jouwe, maar het is de moeite van het proberen waard zou ik zeggen.
Ok, dus als je bij devices weggooit dan krijg je vervolgens weer terug? Ik heb dat ook wel eens gedaan met iets wat ik toch niet gebruikte, maar heb ze nooit terug zien komen...
Of is terugkomen nadat je de fysieke schakelaar bedient hebt?

Ik heb al wel een tijdje bij mijn qubino dimmers:
Ik heb het idee dat dit er iets mee te maken heeft, maar ik krijg geen oplossing gevonden.

• vso

vso

raap voor zijn recht

yeah :)
https://github.com/mr4hughz/Toon-Rooted-Node-Red-Zwave

dus toch :) nu nog een plugin .. bouwen)

[Voor 5% gewijzigd door vso op 20-05-2020 14:33]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 21:02
Ziet er nog wel uit als een flinke work-in-progress. Aantal waardes lijken er een factor duizend, honderdduizend of een miljoen naast te zitten. En wat is een vierkante meter gas? :P Maar voor een eerste prototype niet gek.

[Voor 14% gewijzigd door Gizz op 20-05-2020 15:45]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

ik weet niet meer wie een script had gemaakt om zijn HUE lampen elke dag een random RGB kleur te geven, maar die werkt ook met Yeelight lampen :)

wat me wel opvalt is dat het gamma gekozen kleuren niet erg verschilt van dag tot dag. en dat met 16 miljoen kleuren, valt me beetje tegen :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tsjoender
DjAntoon schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:56:
Ik ben daar ook al wel mee bezig geweest na aanleiding van opmerkingen die ik vond op het forum, maar nog geen verandering of verbetering gezien.
Heb je iets meer detail wat je gedaan hebt?
In mijn geval was het een Fibaro dubbele schakelaar waar de cache file aanvankelijk drie knoppen had toegevoegd. Knop 2 was dan eigenlijk 1 en 3 was eigenlijk 2. Door dat met de hand weer aan te passen naar twee knoppen leek het beter te werken, maar volgens mij zijn toen ook die dead nodes na iedere herstart ontstaan al kan ik dat niet met 100% zekerheid zeggen, want ik hoef zelden een herstart te doen (plm 10 keer per jaar oid?)
DjAntoon schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:56:
Ok, dus als je bij devices weggooit dan krijg je vervolgens weer terug? Ik heb dat ook wel eens gedaan met iets wat ik toch niet gebruikte, maar heb ze nooit terug zien komen...
Of is terugkomen nadat je de fysieke schakelaar bedient hebt?

Ik heb al wel een tijdje bij mijn qubino dimmers:
Ik heb het idee dat dit er iets mee te maken heeft, maar ik krijg geen oplossing gevonden.
Ik weet de exacte details ook niet, maar wat ik begrepen heb is dat bij de Aeontec 5 USB controller stick staat de Z-wave topology in de stick opgeslagen en kun je de cache file veilig weggooien. Bij het opstarten komt de info dan weer uit de stick en Domoticz voegt de devices toe onder apparaten in het geval die iets uit die stick ontdekt waarvoor die nog geen device had. Voor het toevoegen moet je dan wel aanzetten dat Domoticz nieuwe devices automatisch toevoegd. Dit staat bij mij doorgaans uit.

Bij de upgrade van OZW 1.4 naar 1.6 worden er ook weer nieuwe devices toegevoegd (of waarschijnlijk bestaande devices krijgen een andere naam) en dan helpt het ook om Domoticz die automatisch toe te laten voegen. Die upgrade moet ik nog doen, maar het leek me goed om mijn kleine eigenaardigheden vooraf op te lossen. De inspiratie voor de gekozen methode heb ik niet zelf bedacht maar opgedaan in dit topic: https://www.domoticz.com/...iewtopic.php?f=24&t=32568

• Knielen
fabstar81 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:37:
ik weet niet meer wie een script had gemaakt om zijn HUE lampen elke dag een random RGB kleur te geven, maar die werkt ook met Yeelight lampen :)

wat me wel opvalt is dat het gamma gekozen kleuren niet erg verschilt van dag tot dag. en dat met 16 miljoen kleuren, valt me beetje tegen :+
Hoe gebruik je het script? Alle lampen dezelfde kleur? Er zit namelijk een nadeel aan math.randomseed.(os.time()), het eerste getal is niet zo heel 'random'. Om het netjes te doen zou je na deze regel eerst een math.random(0,255) moeten toevoegen, hierna zijn alle getallen wel 'random'. Waarschijnlijk is nu de roodtint elke keer gelijk.

Lua:
1
2
3
4
5
math.randomseed(os.time())
math.random(0,255);
r1 = math.random(0,255);
g1 = math.random(0,255);
b1 = math.random(0,255);

• mesa57
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 30-05 12:51
Na een crash (en weer start) logt domoticz opeens mijn P1 meter energie verbruik niet meer.
Wel zie ik het huidige gebruik in het dashboard, maar niet de geschiedenis in de log.
Iemand een tip ?

• vso

vso

raap voor zijn recht

Gizz schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:32:
Ziet er nog wel uit als een flinke work-in-progress. Aantal waardes lijken er een factor duizend, honderdduizend of een miljoen naast te zitten. En wat is een vierkante meter gas? :P Maar voor een eerste prototype niet gek.
lol de m2 was me ontgaan (aangepast) .. thx

Verbruik staat stil (gezien opwek hoger is dan verbruik) daarnaast zoveel verbruik is ook niet echt realistisch .. inderdaad ..

Volgens mij moet ik per etmaal getal x onthouden, en dat aftrekken van de nieuwe dag ..

Hierom stop ik het nog niet in domoticz .. eerst maar eens de flow goed krijgen..

Ook wil ik nog kijken welke data ik meer uit de toon kan trekken.. (hopenlijk een 2 way communicatie opzetten) .. Dit omdat de toon vrij limited is .

ik heb daarnaast 2 toons dus er gaat er 1 naar zolder (tempertuur sensor) en hopenlijk kan het gelijk dienen als "deurbel verlenger" .. maar goed 1 ding tegelijk

Knielen schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:23:
[...]

Hoe gebruik je het script? Alle lampen dezelfde kleur? Er zit namelijk een nadeel aan math.randomseed.(os.time()), het eerste getal is niet zo heel 'random'. Om het netjes te doen zou je na deze regel eerst een math.random(0,255) moeten toevoegen, hierna zijn alle getallen wel 'random'. Waarschijnlijk is nu de roodtint elke keer gelijk.

Lua:
1
2
3
4
5
math.random(0,255);
r1 = math.random(0,255);
g1 = math.random(0,255);
b1 = math.random(0,255);
dit is het volledige script:
Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
return {
    on = {
        timer = { '10 minutes after sunset' },
    },
    data = {},
    logger = {level = domoticz.LOG_DEBUG, marker = "Yeelight Spots",},
    execute = function(domoticz, timer)
        local Gevel_links = domoticz.devices(645)
        local Gevel_rechts = domoticz.devices(646)
        local Achter_links = domoticz.devices(813)
        local Achter_rechts = domoticz.devices(814)
        r1 = math.random(0,255);
        g1 = math.random(0,255);
        b1 = math.random(0,255);
        r2 = math.random(0,255);
        g2 = math.random(0,255);
        b2 = math.random(0,255);
        r3 = math.random(0,255);
        g3 = math.random(0,255);
        b3 = math.random(0,255);
        r4 = math.random(0,255);
        g4 = math.random(0,255);
        b4 = math.random(0,255);
        Gevel_links.setRGB(r1, g1, b1)
        Gevel_rechts.setRGB(r2, g2, b2)
        Achter_links.setRGB(r3, g3, b3)
        Achter_rechts.setRGB(r4, g4, b4)
        domoticz.log('Gevel_links r,g,b: ' .. tostring(r1) .. ',' .. tostring(g1) .. ',' .. tostring(b1), domoticz.LOG_INFO)
        domoticz.log('Gevel_rechts r,g,b: ' .. tostring(r2) .. ',' .. tostring(g2) .. ',' .. tostring(b2), domoticz.LOG_INFO)
        domoticz.log('Achter_links r,g,b: ' .. tostring(r3) .. ',' .. tostring(g3) .. ',' .. tostring(b3), domoticz.LOG_INFO)
        domoticz.log('Achter_rechts r,g,b: ' .. tostring(r4) .. ',' .. tostring(g4) .. ',' .. tostring(b4), domoticz.LOG_INFO)
        Gevel_links.dimTo(80)
        Gevel_rechts.dimTo(80)
        Achter_links.dimTo(80)
        Achter_rechts.dimTo(80)
    end
}

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• CeesBak
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 29-05 21:38
[quote]BazemanKM schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:47:
[...]

Code Verwijderd.

Bedankt voor je reactie. Ik ga dat proberen. Kan je aangeven of je je apparaat KWh (Actueel en Teller) op 'Computed' dan wel op 'from Device' hebt staan?

[Voor 3% gewijzigd door CeesBak op 20-05-2020 17:50]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
vso schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:51:
lol de m2 was me ontgaan (aangepast) .. thx
Dan kan je wellicht ook de KwH naar kWh veranderen zodat de hoofdletter op de juiste plek zit ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vso

vso

raap voor zijn recht

JeroenE schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 19:53:
[...]
Dan kan je wellicht ook de KwH naar kWh veranderen zodat de hoofdletter op de juiste plek zit ;)
done,

nu nog ff de tijd meuk uitvolgelen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kasper
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 30-05 17:11
had een issue, maar zelf opgelost
excuses voor de post

[Voor 109% gewijzigd door Kasper op 20-05-2020 21:06]

• BazemanKM
CeesBak schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 17:49:
[quote]BazemanKM schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:47:
[...]
Kan je aangeven of je je apparaat KWh (Actueel en Teller) op 'Computed' dan wel op 'from Device' hebt staan?
Computed

• nitrodesign
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 27-05 11:27
Gister mijn P1 kabel binnen gekregen om mijn slimme meter uit te lezen via Domoticz.
Hierbij gekozen voor de P1 USB optie bij de hardware.
Dit was zo aangesloten, USB erin reboot, USB toewijzen, reboot Domoticz en de USB wordt weergegeven.
Mijn vraag is of iemand mij kan vertellen wat alles betekend? ik heb al gezocht op internet maar krijg er niet veel over gevonden. Hierbij een screen met alle waardes die vanuit de P1 kabel worden gegeven.

Opbrengst Zonnepanelen: Dit is de API koppeling tussen Domoticz en mijn Solar Edge Omvormer.

• tsjoender
nitrodesign schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:08:
Gister mijn P1 kabel binnen gekregen om mijn slimme meter uit te lezen via Domoticz.
Hierbij gekozen voor de P1 USB optie bij de hardware.
Dit was zo aangesloten, USB erin reboot, USB toewijzen, reboot Domoticz en de USB wordt weergegeven.
Mijn vraag is of iemand mij kan vertellen wat alles betekend? ik heb al gezocht op internet maar krijg er niet veel over gevonden. Hierbij een screen met alle waardes die vanuit de P1 kabel worden gegeven.

Opbrengst Zonnepanelen: Dit is de API koppeling tussen Domoticz en mijn Solar Edge Omvormer.

[Afbeelding]
Je hebt zo te zien een 3fase stroomaansluiting. L1 t/m L3 zijn de afzonderlijke fasen. Als je 0 Watt Usage ziet op een fase en x Watt Delivery, dan is jouw productie van zonnestroom groter dan jouw verbruik in huis en lever je terug aan het net. Is je Usage meer dan jouw Delivery dan is jouw verbruik in huis groter dan de productie (bijvoorbeeld na zonsondergang) en koop je stroom uit het net.

• nitrodesign
Maar zoals te zien is in bovenstaande screenshot betekend dit het volgende:
De Slimme meter gebruikt alleen Usage L2 en Delivery L1.
Momenteel lever ik met mijn zonnepanelen 2403 Watt op volgens Delivery L1
Maar ik verbruik Maar verbruik totaal 2403 + 124 watt = 2527 watt ?

Dus ik ik kan de volgende apparaten weer disable:
Usage L1
Usage L3
Delivery L2
Delivery L3

Of kan het zo zijn dat dit nog wel eens wil verspringen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21:21
nitrodesign schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 13:49:

Usage L1
Usage L3
Delivery L2
Delivery L3

Nee, het is een moment opname. Alle drie de fasen zullen gebruikt worden maar niet perse alle drie tegelijkertijd. Doe maar eens de wasmachine aan. Grote kans dat dan een andere fase (L*) verbruik laat zien.

Qua leveren heb je gelijk, ervan uitgaande dat je 1fase omvormer hebt die op één van de fasen is aangesloten. De andere kun je dan inderdaad uitzetten.

[Voor 9% gewijzigd door vandermark op 21-05-2020 14:00]

STRAVA | Mijn trouwfotografie site

• dennisdew16
  • Registratie: augustus 2010
  • Niet online
nitrodesign schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 13:49:

Usage L1
Usage L3
Delivery L2
Delivery L3

Ik zou het nog een dag aanzien en als je dan in de log ziet dat er niks verbruikt is kan je die inderdaad uitzetten.

• Lizard
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 03:47
Ook al in het rpi topic gepost:
De nieuwste beta firmware update voor de pi4 ondersteunt nu directe usb boot: https://www.raspberrypi.o...ewtopic.php?f=63&t=274595

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Ik heb al mijn zonwering en rolluiken nu in Domoticz (door Domoticz tegen mijn Somfy Conexoon te laten praten)

Nu wil ik voor een paar devices een timer instellen.
Dit werkt niet ideaal voor mijn knikarmscherm zonwering:
Als je een timer instelt in de switch met een actie kun je deze alleen maar instelling op 1-100% en dus NIET op 0% Dat betekent dat ik het scherm wel in kan klappen met die timer, maar NET niet helemaal. (Die 1% zorgt er voor dat de kast van de zonwering net open staat wat met regen dus vervelend is.)

Dit kan ik uiteraard ook met een DzVents oplossen, maar dat is minder flexibel met bijvoorbeeld het tijdelijk aan en uitzetten van die timers of het kiezen van de dagen van de week.

Nu is dat ook op te lossen, dacht ik toen door een dummy switch aan te maken, bijv Timer On/Off. En dan die switch ook te voorzien van Timer settings (zodat ik dagen van de week kan kiezen of deze handmatig uit schakelen) en dan een DzVents script te maken die op tijd EN de dummy switch alsnog de zonwering volledig omhoog doet.

Denk ik nu logisch of heb ik een zonnesteek?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 23:40
Hann1BaL schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 19:54:
Ik heb al mijn zonwering en rolluiken nu in Domoticz (door Domoticz tegen mijn Somfy Conexoon te laten praten)

Nu wil ik voor een paar devices een timer instellen.
Dit werkt niet ideaal voor mijn knikarmscherm zonwering:
Als je een timer instelt in de switch met een actie kun je deze alleen maar instelling op 1-100% en dus NIET op 0% Dat betekent dat ik het scherm wel in kan klappen met die timer, maar NET niet helemaal. (Die 1% zorgt er voor dat de kast van de zonwering net open staat wat met regen dus vervelend is.)

Dit kan ik uiteraard ook met een DzVents oplossen, maar dat is minder flexibel met bijvoorbeeld het tijdelijk aan en uitzetten van die timers of het kiezen van de dagen van de week.

Nu is dat ook op te lossen, dacht ik toen door een dummy switch aan te maken, bijv Timer On/Off. En dan die switch ook te voorzien van Timer settings (zodat ik dagen van de week kan kiezen of deze handmatig uit schakelen) en dan een DzVents script te maken die op tijd EN de dummy switch alsnog de zonwering volledig omhoog doet.

Denk ik nu logisch of heb ik een zonnesteek?
De commando 'aan' is voor x% openen, de commando uit 100% is helemaal dicht ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Nuevocasa schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 20:11:
[...]

De commando 'aan' is voor x% openen, de commando uit 100% is helemaal dicht ;)
Het antwoord op mijn vraag is dus: Zonnesteek ;)
Het klinkt zo logisch. (Wel geprobeerd, met Off op 1% maar dat leek uiteraard niets te doen, omdat hij dus bijna compleet open bleef staan en ik heb die 1% verschuiving gewoon gemist.)

Een compleet andere vraag:
Ik heb een CC2531 stick gekocht.
op mijn RPi2 heb ik Mosquitto geinstalleerd en zigbee2mqtt.
Op Youtube videos zie ik dat je de pairing option in de Hardware settings van Zigbee2MQTT aan en uit kunt zetten, maar die zie ik niet op mijn 2020.2 installation van Domoticz.

[Voor 25% gewijzigd door Hann1BaL op 21-05-2020 20:37]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:59
Hann1BaL schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 20:15:
[...]

Het antwoord op mijn vraag is dus: Zonnesteek ;)
Het klinkt zo logisch. (Wel geprobeerd, met Off op 1% maar dat leek uiteraard niets te doen, omdat hij dus bijna compleet open bleef staan en ik heb die 1% verschuiving gewoon gemist.)

Een compleet andere vraag:
Ik heb een CC2531 stick gekocht.
op mijn RPi2 heb ik Mosquitto geinstalleerd en zigbee2mqtt.
Op Youtube videos zie ik dat je de pairing option in de Hardware settings van Zigbee2MQTT aan en uit kunt zetten, maar die zie ik niet op mijn 2020.2 installation van Domoticz.
Pairing aan/uit via Domoticz is inderdaad niet meer mogelijk, volgens mij sinds 0.2.0 van de plugin.

PSN: PcDCch

• nitrodesign
Het klopt inderdaad, nu we een aantal uren verder zijn zie ik dat ik zowel op Usage L1 als L2 verbruik zie.
Delivery is alleen op L1, hier zal de omvormer op aangesloten zitten.

Bedankt voor de uitleg.

Weet iemand of het nog mogelijk is dat ik zowel de gegevens kan zien in Domoticz als in DSMR Reader? Om te testen heb ik op een Rpi DSMR Reader software geïnstalleerd en ik was erg gecharmeerd van de lay-out van deze software.

Acties:
  • +1Henk 'm!
@nitrodesign ik gebruik als tussenstap node-red.
Die leest de rest api uit van dsmr reader en stuurt het door naar domoticz en influxdb

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

Acties:
  • 0Henk 'm!
Pfff,

Ik wordt wel een beetje moe van die Raspberry Pi en ben blij dat hij uiteindelijk vervangen gaat worden. Nu wéér een adapter naar de klote. Gaat goed zo. Nu maar een Anker PowerPort er achter gehangen, dat lijkt weer goed te gaan. Maar voor hoe lang is de vraag.

Kan wel vrij snel overgaan van de Pi naar de nieuwe server, maar durf nog niet zo goed vanwege wat USB issues die ik daar heb. Zodra die een reboot doet is de Zwave stick als eerst met aanmelden (ttyACM0) terwijl de Conbee stick als eerst moet zijn. Maar goed, luxe problemen allicht

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tsjoender
Toppe schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 08:14:
Kan wel vrij snel overgaan van de Pi naar de nieuwe server, maar durf nog niet zo goed vanwege wat USB issues die ik daar heb. Zodra die een reboot doet is de Zwave stick als eerst met aanmelden (ttyACM0) terwijl de Conbee stick als eerst moet zijn. Maar goed, luxe problemen allicht
Daar is een oplossing voor: https://www.domoticz.com/wiki/PersistentUSBDevices

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Ik heb 2 devices gepaired via Zigbee2MQTT.
Dit zijn dimable IKEA bulbs.

Dat werkt prima
Toen een groep gemaakt in Zigbee2MQTT en beide toegevoegd (ze zitten in hetzelfde armatuur)
Dan verschijnt die groep ook in Domoticz als schakelaar. Echter is deze dan niet dimbaar. Dus ik verlies de dimoptie. Aan/Uit werkt wel.
De individuele devices kan ik wel dimmen en aan/uit zetten.

EDIT:
Hier continu overheen gelezen.
Zorg dat je de groepen een naam geeft met de juiste suffix zodat de juiste switch wordt aangemaakt:
_dimmer = dimmer
_ct = dimmer with color temperature
_Rgb = RGB switch
_rgbw = RGBW switch

Voorbeeld
Woonkamer.hoek_CT maakt een switch aan in domoticz met naam Woonkamer.hoek en is een color temperature dimmer switch.

[Voor 65% gewijzigd door Hann1BaL op 23-05-2020 08:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BrokenTable
  • Niet online
Ik heb een Lucci plafondventilator en die stuurde ik vorig jaar aan via een RFXCom aan een Synology waar Domoticz op draaide. Homey deed een HTTP Get naar Domoticz waarna de ventilator een commando kreeg.

Door een herindeling van m'n schijven Domoticz verwijderd (gebruik ik alleen voor die ventilator) met het idee om dat er later weer op te zetten. Ik denk dat ik vorig jaar ergens een howto tegen ben gekomen maar waar ik ook op Google: dat komt niet meer te voorschijn :-(

De RFXCom heb ik toegevoegd en wat ik me nog kan herinneren was om een manual switch aan te maken. Als ik daar een switch aanmaak met als type 'Lucci Air (DC)' dan kan ik de ID (F) alleen in 3 posities opgeven ipv. 4 die ik weer uit RFXmngr heb gehaald (1 1 1 1). Ergens ben ik dat vandaag tegen gekomen, dat zou te fixen moeten zijn. Als ik Switchtype op 'Selector' zet kan ik ook off/low/med/hi toevoegen. Maar het icon van de switch veranderd dan in een schakelaar. Dan maakt verder niet uit, maar vorig jaar had ik een fan als icon dus wellicht heb ik dat toen toch anders gedaan. Daarnaast: om via de selector een command te sturen is me ook nog niet gelukt. Mogelijk via een script maar ook dat staat me niet meer bij :-(

Is er iemand die me weer op weg helpen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nitrodesign
Hierbij nog een vraagje, hopelijk kunnen jullie deze beantwoorden.
Zoals te zien is in de afbeelding verbruik ik het volgende:
L1 = 237
L2 = 111
L3 = 65

Totaal is dit: 413 Watt

Volgens het kopje Stroom heb ik 414 Watt (dit komt nagenoeg overeen). Dus Stroom is het verbruik op dat moment.

Het rare is dat bij Delivery L1 0 Watt staat, dat is opzich vreemd omdat bij Opbrengst Zonnepanelen 232 Watt staat (dit wordt rechtstreeks uitgelezen vanuit Solar Edge omvormer).

En wat is bij Stroom het volgende:
* Vandaag: 3.186 kWh ( is dit het geen wat ik vandaag verbruikt heb aan stroom? )
* Levering: Vandaag: 5.388 kWh (Is dit het geen wat ik vandaag opgebracht het qua stroom?, alleen zou dit dan niet stroken met de Solar Edge omvormer Vandaag: 9.139kWh).

Hopelijk hebben jullie hier antwoorden voor :).

Acties:
  • 0Henk 'm!
nitrodesign schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 22:10:
Het klopt inderdaad, nu we een aantal uren verder zijn zie ik dat ik zowel op Usage L1 als L2 verbruik zie.
Delivery is alleen op L1, hier zal de omvormer op aangesloten zitten.

Bedankt voor de uitleg.

Weet iemand of het nog mogelijk is dat ik zowel de gegevens kan zien in Domoticz als in DSMR Reader? Om te testen heb ik op een Rpi DSMR Reader software geïnstalleerd en ik was erg gecharmeerd van de lay-out van deze software.
Ja zeker. Kan op tenminste 2 manieren.
Kabel aansluiten op DSMR reader en daar een plugin gebruiken om door te sturen.

Of met socat je usb poort dupliceren.
Ik gebruik het op linux maar wellicht werkt het op Pi ook.

Starten met root:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
#!/bin/bash
cd /home/xxx/serial_splitter

echo "Set speed ttyUSBP1Meter"
stty -F /dev/ttyUSBP1Meter 115200 clocal ignpar -ixon -opost -isig -icanon -iexten -echo -icrnl

echo "Create fifo1 and fifo2"
mkfifo fifo1 fifo2
echo "Start tee"
tee </dev/ttyUSBP1Meter fifo1 >fifo2 &
echo "Create /dev/ttyUSBP1Meter_a"
sudo socat -u GOPEN:fifo1 pty,link=/dev/ttyUSBP1Meter_a,raw,b115200,echo=0,group=dialout,mode=0660 &
echo "Create /dev/ttyUSBP1Meter_b"
sudo socat -u GOPEN:fifo2 pty,link=/dev/ttyUSBP1Meter_b,raw,b115200,echo=0,group=dialout,mode=0660 &

Je kan dan in domoticz gebruiken /dev/ttyUSBP1Meter_a en in dsmreader /dev/ttyUSBP1Meter_b.
In dit geval draaien beide op dezelfde server. Eventueel kun je met socat ook over het netwerk.

Ik heb dit al een meer dan een jaar stabiel draaien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 28-05 22:02
Vraagje over het dimmen van lampen.

Ik heb een Aquara Opple schakelaar 6 voudig.
Deze ondersteunt ook nog eens enkel klik, dubbel klik en ingedrukt houden.

Ik wil eigenlijk het volgende:
1 x drukken aan
2 x drukken dimmen
Ingedrukt houden dan stoppen met dimmen.

Ik moet dat in Domoticz met een script doen denk ik, want de schakelaar (Zigbee) kan ik niet direct aan de ontvanger koppelen (Zwave)

Heeft iemand hier een kant en klaar script voor of een andere oplossing?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BazemanKM
nitrodesign schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 19:46:
Hopelijk hebben jullie hier antwoorden voor
Levering is wat je teruggeleverd hebt aan het net, dus productie - eigen verbruik = netto verbruik.

Je kunt ook bruto verbruik uitrekenen, zie een post van mij van een paar dagen geleden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Knielen
@nitrodesign Even als aanvulling op Bazeman. Je meter registreert alleen wat je op dat moment verbruikt van het stroomnet of wat je levert. In jouw voorbeeld verbruik je 414 watt van het stroomnet. Daarbovenop leveren je zonnepanelen 233 watt. Dit betekend dat je in totaal in huis op dat moment 647 watt verbruikt.
Op het moment dat je Delivery op L1 een waarde laat zien zal je Usage L1 altijd 0 zijn, dit omdat je op 1 fase niet tegelijk van het stroomnet kan verbruiken en kan leveren.
Stel bijvoorbeeld je Opbrengst Zonnepanelen is 200 watt en Delivery op L1 is 100 watt en je Usage op L2 en L3 zijn allebei 100 watt dan zal je slimme meter een waarde van 100 watt laten zien, maar je verbruikt dan in je huis wel 300 watt. Hopelijk is het zo wat duidelijker voor je.

Dan nog even de totalen van je verbruik, even met iets makkelijkere getallen.

Je meter geeft aan een verbruik van 2 kWh en een teruglevering van 3 kWh, je zonnepanelen hebben een productie van 10 kWh laten zien. Dit betekend dat je werkelijk verbruik 10+2-3=9 kWh is. 5 kWh heb je op die dag direct verbruikt in huis en is niet langs de meter gekomen.
Met de getallen die je hierboven laat zien heb je vandaag 6,937 kWh verbruikt.

[Voor 22% gewijzigd door Knielen op 22-05-2020 20:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!
Kijk, hierom wordt ik af en toe zo moe van Domoticz.

Vandaag een nieuwe Docker container gestart en alles werkt netjes na het terug zetten van de backup, enige wat dus niet werkt is de Xiaomi Gateway waarvoor je niet eens een extra plugin nodig hebt.

In de logs zie je hem netjes verbinden, er komt alleen geen data binnen. Slinger ik de oude server aan waarvan de backup gemaakt is dan komt alle data netjes binnen...

Schiet mij maar lek

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nitrodesign
@Toppe
Gebruik je de V2 of de V3 Gateway van Xiaomi ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nitrodesign
Ja dat is inderdaad apart, helaas heb ik geen antwoord voor je @Toppe .
Miss een domme vraag, maar heb je al de gateway spanningsloos gemaakt?

Over de Xiaomi Gateway, werkt de V3 ook al op Domoticz of nog niet ?
Pagina: 1 ... 97 98 99 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True