Dit is je database met alles erin, maar geen image file. Toch een verschil...darklord007 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 19:24:
[...]
mijn script maakt een maand aan backups en verwijderd daar dan de oudste van.
Ik gebruik deze:
### @author : Remb0
### @since : 29-11-2016
### @updated: 28-12-2016
### Script to backup up Domoticz database, lua, bash, python script, just in case something goes wrong.
Klopt, maar vandermark had een probleem met het aantal opheslagen backups. Dus misschien kan hij het gedeelte van dit script gebruiken.DjAntoon schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 12:19:
[...]
Dit is je database met alles erin, maar geen image file. Toch een verschil...
Vandaar.
Die image ga ik zeker eens proberen!
Ik ben een redelijk ervaren domoticz gebruiker, maar ik heb een dingetje. Ik heb een windmeter op een RF-Link en die geeft waarden al constante wind en windvlagen. Nu zijn de windvlagen altijd hoger dan de constante wind, maar soms is de constante wind volgens de metingen ineens maximaal. Windvlagen is dan bijvoorbeeld kracht 3 en dan gaat constante wind ineens op 12ofzo. Dit gebeurt een paar keer per dag. Ik wil dus de waarden van de constante wind hoger dan de windvlagen automatisch laten verwijderen. Ik kan dat natuurlijk handmatig met shift klik. Maar weet iemand hoe ik dat kan automatiseren?
[ Voor 17% gewijzigd door boppos op 01-06-2020 12:24 ]
Windvlagen zijn toch juist hoger ?boppos schreef op maandag 1 juni 2020 @ 02:19:
Ik ben een redelijk ervaren domoticz gebruiker, maar ik heb een dingetje. Ik heb een windmeter op een RF-Link en die geeft waarden al constante wind en windvlagen. Nu zijn de windvlagen soms hoger dan de constante wind volgens de metingen.dit gebeurt een paar keer per dag. ik wil dus de waarden van de windvlagen hoger dan de constante wind automatisch laten verwijderen. ik kan dat natuurlijk handmatig met shift klik. maar weet ienand hoe ik dat kan automatiseren?
Denk alleen dat het maar een paar keer per dag gebeurd omdat de sample rate niet hoog genoeg is van je windmeter om deze precies te meten.
Klopt ik had het verkeerd om opgeschreven. Ik heb mijn post een beetje aangepast. Door automatisch die waarden te laten verwijderen zou het opgelost kunnen worden. Of zie jij een andere oplossing?JurienW schreef op maandag 1 juni 2020 @ 10:26:
[...]
Windvlagen zijn toch juist hoger ?
Denk alleen dat het maar een paar keer per dag gebeurd omdat de sample rate niet hoog genoeg is van je windmeter om deze precies te meten.
Overigens heb ik Domoticz weer draaien thuis en ik heb RGBWW lampen geselecteerd en daarmee werkt het wel. Ik heb dan ook wel RGB+WW spots.frietsje schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:21:
De ibox2.
In dit topic kom ik soortgelijke problemen tegen, maar niet echt een antwoord. Ik heb de GU10 spotjes, er lijkt daar iets mee te zijn, al werkt 't bij anderen wel weer gewoon.
Compatible via RFlink? Dat maakt toch niet uit, je gebruikt toch een ibox?Ik denk dat het de FUT011 spotjes zijn, en die zie ik niet staan bij de compatible lampen via rflink. Zou dat 'm zijn?
Klopt, bedacht ik me later ook, dat maakt niets uit... Vreemdrens-br schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:16:
[...]
Overigens heb ik Domoticz weer draaien thuis en ik heb RGBWW lampen geselecteerd en daarmee werkt het wel. Ik heb dan ook wel RGB+WW spots.
[...]
Compatible via RFlink? Dat maakt toch niet uit, je gebruikt toch een ibox?

Ff tussendoor, half off-topic, ik weet het, maar alsnog interessant voor andere geïnteresseerden vermoed ik.
Ik heb sinds kort digitale meters (België, elektriciteit en gas) en via een youless wil ik die data graag in Domoticz en online krijgen. Kan ook zonder, ik weet het, doe ik nu zelfs al, maar ik zou ik graag de de output van m'n zonnepanelen ook via de youless online krijgen. Die krijg ik via m'n logger (SolarLog 500)
Doe ik nu ook al, via Domoticz, maar om m'n zelfconsumptie beter te kunnen monitoren wil ik het graag in 1 beweging gaan doen. Nu moet dit perfect mogelijk zijn, de SolarLog heeft een S0 output die in kan aansluiten op de S0 in van de youless, maar mijn vraag is nu: wat voor kabel gebruik je daarvoor ?
Wat op rondgezocht en het enige dat ik tegenkwam is 0.6mm shielded 2 pin.
Wat gebruik je daar in praktijk nu best voor ? Telefoonkabel (RJ11) ? Of 2 adertjes uit een UTP kabel ?
En voor de contactpunten, gaan de kabels daar rechtstreeks in of met een klem/pin ?
Alvast dank voor jullie input !
Dit is de kant van de Youless:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lrILVnM2m6ziPqekqVtsevk3.jpg?f=user_large)
En dit soort terminal block connector heb ik nodig voor de kant van de Solarlog
Ik heb sinds kort digitale meters (België, elektriciteit en gas) en via een youless wil ik die data graag in Domoticz en online krijgen. Kan ook zonder, ik weet het, doe ik nu zelfs al, maar ik zou ik graag de de output van m'n zonnepanelen ook via de youless online krijgen. Die krijg ik via m'n logger (SolarLog 500)
Doe ik nu ook al, via Domoticz, maar om m'n zelfconsumptie beter te kunnen monitoren wil ik het graag in 1 beweging gaan doen. Nu moet dit perfect mogelijk zijn, de SolarLog heeft een S0 output die in kan aansluiten op de S0 in van de youless, maar mijn vraag is nu: wat voor kabel gebruik je daarvoor ?
Wat gebruik je daar in praktijk nu best voor ? Telefoonkabel (RJ11) ? Of 2 adertjes uit een UTP kabel ?
En voor de contactpunten, gaan de kabels daar rechtstreeks in of met een klem/pin ?
Alvast dank voor jullie input !
Dit is de kant van de Youless:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lrILVnM2m6ziPqekqVtsevk3.jpg?f=user_large)
En dit soort terminal block connector heb ik nodig voor de kant van de Solarlog
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NMeX22psDShpQhwlKv2SCNMz.jpg?f=user_large)
[ Voor 3% gewijzigd door wimmme op 02-06-2020 15:13 ]
Jawel.HellStorm666 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 14:56:
Niemand die mij kan helpen met Dashticz (of een goed alternatief) en Docker?
Heb domoticz ook in docker draaien.
Er is een Docker image, maar ik weet niet of dat op Synology werkt.
Laat maar weten of je nog hulp nodig hebt.
Nog hulp nodig?schoffelaar schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 06:01:
ben al een paar dagen bezig om dashticz aan de gang te krijgen maar wat ik ook probeer bij tegen de zelfde fout melding aan lopen.
hoe nu verder.
Starting make process ...
Checking container dtv3-8082
Checking port 8082
sudo docker build --build-arg tz="Europe/Amsterdam" -t dtv3-8082 .
Sending build context to Docker daemon 73.51MB
Step 1/4 : FROM php:apache
---> 294b9a233500
Step 2/4 : ARG tz="Europe/Amsterdam"
---> Using cache
---> 9ce965b4dae0
Step 3/4 : RUN printf "[PHP]\ndate.timezone = $tz\n" > /usr/local/etc/php/conf.d/tzone.ini
---> Running in 0da105fd17ca
The command '/bin/sh -c printf "[PHP]\ndate.timezone = $tz\n" > /usr/local/etc/php/conf.d/tzone.ini' returned a non-zero code: 139
make: *** [Makefile:51: start] Error 139
Error during Make. Exiting
Ik heb deze Dockerfile gemaakt...
Ik vermoed dat het PHP path niet bestaat, maar dat zou ik graag willen checken.
Als je het niet te lang maakt zal het niet veel uitmaken, als je het luxe wilt doen met een getwist kabeltje.wimmme schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:36:
maar mijn vraag is nu: wat voor kabel gebruik je daarvoor ?
Contactpunten? Ik zou wel de draad strippen voordat je hem eronder vastschroeft...
Ik krijg hier een 2-tal modules niet aan de praat.
Ik heb een RPI3 met Zigbee stick.
Daarop wil ik een Xiaomi lux meter koppelen, dat gaat goed, alleen kan Domoticz er niets mee daar de module niet wordt herkend.
Er wordt dus ook geen device aangemaakt.
Via Google kwam ik er achter dat het aanmaken van een bestand /adapters/lumi/GZCGQ01LM.py de oplossing zou moeten zijn met onderstaande code:
Helaas bied dit geen oplossing.
Iemand toevallig wel een werkende code?
Daarnaast wil ik een Aquara opple 2-knops schakelaar toevoegen.
In zigbee wordt deze ook netjes toegevoegd, maar in domoticz krijg ik geen device te zien.
De log van Domoticz geeft bij het schakelen het volgende aan:
Het enige wat ik hiervan kan vinden is dat er in 2018 een code van Domoticz niets juist zou zijn en dat deze in de destijds nieuwere beta versie gefixed zou zijn.
Ik gebruik Domoticz 2020.2 en Zigbee2mqtt 1.13.1
Kan iemand mij opweg helpen deze devices werkend te krijgen?
Daarop wil ik een Xiaomi lux meter koppelen, dat gaat goed, alleen kan Domoticz er niets mee daar de module niet wordt herkend.
code:
1
2
| 2020-06-04 10:32:07.141 (Zigbee2mqtt) MQTT message: zigbee2mqtt/0x04cf8cdf3c78c952 {'battery': 100, 'voltage': 3200, 'linkquality': 34, 'illuminance': 15441, 'illuminance_lux': 34} 2020-06-04 10:32:07.141 (Zigbee2mqtt) Unsupported zigbee device type with model "GZCGQ01LM" |
Via Google kwam ik er achter dat het aanmaken van een bestand /adapters/lumi/GZCGQ01LM.py de oplossing zou moeten zijn met onderstaande code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| from adapters.adapter_with_battery import AdapterWithBattery from devices.sensor.motion import MotionSensor from devices.sensor.lux import LuxSensor class GZCGQ01LM(AdapterWithBattery): def __init__(self, devices): super().__init__(devices) self.devices.append(LuxSensor(devices, 'lux', 'illuminance', ' (Illuminance)')) self.devices.append(LuxSensor(devices, 'lx', 'illuminance_lux', ' (Illuminance Lux)')) |
In zigbee wordt deze ook netjes toegevoegd, maar in domoticz krijg ik geen device te zien.
code:
1
2
| 2020-06-04 10:44:36.533 (Zigbee2mqtt) MQTT message: zigbee2mqtt/0x04cf8cdf3c795418 {'battery': 100, 'voltage': 3108, 'linkquality': 26, 'action': 'button_1_single'} 2020-06-04 10:44:36.533 (Zigbee2mqtt) Unsupported zigbee device type with model "WXCJKG11LM" |
Het enige wat ik hiervan kan vinden is dat er in 2018 een code van Domoticz niets juist zou zijn en dat deze in de destijds nieuwere beta versie gefixed zou zijn.
Nog wat elektronica-draad gevonden, kableerdraad van wel maar 0.2mm. Had ongeveer 6 m nodig, met de boormachine snel een twisted cable van gemaakt. Daar een Dupont kabel aangehangen en de terminal wat getweakt en ik had m'n kabel.DjAntoon schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:31:
[...]
Als je het niet te lang maakt zal het niet veel uitmaken, als je het luxe wilt doen met een getwist kabeltje.
Contactpunten? Ik zou wel de draad strippen voordat je hem eronder vastschroeft...
- Toppe
- Registratie: Januari 2004
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Coco International KlikAanKlikUit
- Ikea Trådfri E27 LED 980lm
- Ikea Trådfri E14 Led 400lm
- Ikea Trådfri Led-lamp GU10 400 lumen, draadloos dimbaar, wit spectrum
- Ikea Trådfri Led 950lm
- Ikea Trådfri E27 LED 1000lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Door and Window Sensor T1
- Aqara Water Leak Sensor
- Aqara Temperature and Humidity Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- Lua
- dzVents
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Domoticz Home Automation System
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
:strip_icc():strip_exif()/u/101621/apple.jpg?f=community)
Kijk eens naar een Conbee stick, die werken echt perfect en in combinatie met deCONZ werken de meeste apparaten zonder een issue. Had zelf alleen maar problemen met Zigbee2MQTT en ben nu echt vol lof over mijn nieuwe setupetienne001 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:51:
Ik krijg hier een 2-tal modules niet aan de praat.
code:
1 2 2020-06-04 10:32:07.141 (Zigbee2mqtt) MQTT message: zigbee2mqtt/0x04cf8cdf3c78c952 {'battery': 100, 'voltage': 3200, 'linkquality': 34, 'illuminance': 15441, 'illuminance_lux': 34} 2020-06-04 10:32:07.141 (Zigbee2mqtt) Unsupported zigbee device type with model "GZCGQ01LM"
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 from adapters.adapter_with_battery import AdapterWithBattery from devices.sensor.motion import MotionSensor from devices.sensor.lux import LuxSensor class GZCGQ01LM(AdapterWithBattery): def __init__(self, devices): super().__init__(devices) self.devices.append(LuxSensor(devices, 'lux', 'illuminance', ' (Illuminance)')) self.devices.append(LuxSensor(devices, 'lx', 'illuminance_lux', ' (Illuminance Lux)'))
code:
1 2 2020-06-04 10:44:36.533 (Zigbee2mqtt) MQTT message: zigbee2mqtt/0x04cf8cdf3c795418 {'battery': 100, 'voltage': 3108, 'linkquality': 26, 'action': 'button_1_single'} 2020-06-04 10:44:36.533 (Zigbee2mqtt) Unsupported zigbee device type with model "WXCJKG11LM"
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ik had er al eens eerder naar gekeken, vanavond toch maar één besteld.Toppe schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:37:
[...]
Kijk eens naar een Conbee stick, die werken echt perfect en in combinatie met deCONZ werken de meeste apparaten zonder een issue. Had zelf alleen maar problemen met Zigbee2MQTT en ben nu echt vol lof over mijn nieuwe setup
Deze komt morgen binnen.
Ik zal voor de zekerheid een compleet nieuwe setup gaan maken met een nieuwe sd-kaart.
Ben erg benieuwd en zal me ook zeker vast even gaan inlezen in de installatie in Domoticz.
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- Lua
- dzVents
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Daar doe je echt goed aan. Ik weet niet exact hoe de configuratie met deCONZ en Domoticz is maar dat moet gaan lukken. Ikzelf gebruik Phoscon in een Docker container. @D3nnisd heeft een mooi Discord kanaal waar je alle informatie daarover kan vindenetienne001 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 22:58:
[...]
Ik had er al eens eerder naar gekeken, vanavond toch maar één besteld.
Deze komt morgen binnen.
Ik zal voor de zekerheid een compleet nieuwe setup gaan maken met een nieuwe sd-kaart.
Ben erg benieuwd en zal me ook zeker vast even gaan inlezen in de installatie in Domoticz.
Ik ga het meemakenToppe schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 08:07:
[...]
Daar doe je echt goed aan. Ik weet niet exact hoe de configuratie met deCONZ en Domoticz is maar dat moet gaan lukken. Ikzelf gebruik Phoscon in een Docker container. @D3nnisd heeft een mooi Discord kanaal waar je alle informatie daarover kan vinden. Hij heeft mij ook op weg geholpen!
Ik hou het nog even bij het vertrouwde Domoticz.
Ik weet dat het wat ouderwets begint te raken, maar het is zo vertrouwd

De overstap naar HA of iets anders kan in een later stadium nog wel, eerst maar eens zien dat alles nu werkend komt en de vrouw een beetje vertrouwd raakt met de automatisering
Ook hier zijn we begonnen met Domoticz welke ik geïnstalleerd heb op mijn Synology NAS. Xiaomi Gateway met temp sensors toegevoegd (werkend) en de P1 slimme meter kabel besteld bij SOS Solutions en ingesteld in Domoticz. Alles werkt perfect en met Dasticz inmiddels begonnen om een fraaier dashboard te maken voor een toekomstige tablet aan de muur. Nu wil ik echter wat plugins van Github installeren, maar iedere keer dat ik dit heb gedaan zie ik ze niet in de lijst met hardware terug. Plaatsen in /var/plugins folder gaat probleemloos net als het executable maken van het python script als root (althans ik krijg in PuTTy geen foutmelding). Domoticz service in DSM stoppen en opnieuw starten geeft geen verbetering. Event Systeem (Lua/Blockly/Scripts) staat actief. Kan iemand mij wellicht verder helpen?
Ik gok dat je ze in de verkeerde directory zet. Zo te zien moet het "/usr/local/domoticz/var/plugins/" zijn?
/usr/local/domoticz" is een simlink naar "/volume1/@appstore/domoticz. Mijn plugins staan dus in de juiste directory...DizzyWeb schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 17:05:
Ik gok dat je ze in de verkeerde directory zet. Zo te zien moet het "/usr/local/domoticz/var/plugins/" zijn?

Ik zou meteen gaan voor een USB (stick) als opstartmedium, koste mij ook even tijd, maar werkt nu.etienne001 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 22:58:
[...]
Ik had er al eens eerder naar gekeken, vanavond toch maar één besteld.
Deze komt morgen binnen.
Ik ben begonnen met een pi drive, met noobs op een veel te grote 64GB USB stick (draait al wel 3 jaar)
YouTube: YouTube
Nu nog even vechten met pishrink om de image kleiner te maken. (Met noobs en pi drive lukte dat niet)
En ik ben terug gegaan naar een 16GB USB3 stick. Sneller met image maken.
Edit: Pi shrink werkt nu ook niet, error occured. Image already shrunk to smallest size.
Met win32diskimager krijg ik een 15,4GB image van een USB stick van 16GB, waarop 12,37GB niet toegewezen is.
Ik heb daar enkel een boot 256MB FAT32 primaire partition, en 2,03GB primaire partitie.
Dan kan ik me iets voorstellen dat kleiner niet gaat, maar waarom maakt win32diskimager dan een image van alles?
Ook al gparted geprobeerd, dan lijkt het file system wel weer bijna zo groot als de stick.

[ Voor 22% gewijzigd door DjAntoon op 05-06-2020 22:42 ]
Help! Domoticz wil niet meer starten.
Ik heb al een aantal keren de pi geherstart, sudo service domoticz.sh restart, sudo service domoticz.sh stop, sudo service domoticz.sh start. Niets lijkt te helpen
. Ik krijg de volgende output met sudo service domoticz.sh status:
Ik snap er helemaal niets meer van. Wie heeft suggesties?
edit: Domoticz is geinstalleerd op een RPi 3b laatste stable versie van domotiz
edit2: Na de zoveelste keer herstarten van de Pi en restart van domoiticz werkt het weer
Ik heb al een aantal keren de pi geherstart, sudo service domoticz.sh restart, sudo service domoticz.sh stop, sudo service domoticz.sh start. Niets lijkt te helpen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
| pi@raspberrypi:~ $ sudo service domoticz.sh status * domoticz.service - LSB: Home Automation System Loaded: loaded (/etc/init.d/domoticz.sh; generated; vendor preset: enabled) Active: active (exited) since Fri 2020-06-05 23:22:36 CEST; 2min 53s ago Docs: man:systemd-sysv-generator(8) Process: 3494 ExecStop=/etc/init.d/domoticz.sh stop (code=exited, status=0/SUC Process: 3504 ExecStart=/etc/init.d/domoticz.sh start (code=exited, status=0/S jun 05 23:22:35 raspberrypi systemd[1]: Starting LSB: Home Automation System... jun 05 23:22:36 raspberrypi domoticz.sh[3504]: 2020-06-05 23:22:36.323 Status: jun 05 23:22:36 raspberrypi domoticz.sh[3504]: 2020-06-05 23:22:36.324 Status: jun 05 23:22:36 raspberrypi domoticz.sh[3504]: 2020-06-05 23:22:36.324 Status: jun 05 23:22:36 raspberrypi domoticz.sh[3504]: domoticz: Domoticz is starting up jun 05 23:22:36 raspberrypi domoticz[3510]: Domoticz is starting up.... jun 05 23:22:36 raspberrypi domoticz[3512]: Domoticz running... jun 05 23:22:36 raspberrypi systemd[1]: Started LSB: Home Automation System. lines 1-15/15 (END)...skipping... * domoticz.service - LSB: Home Automation System Loaded: loaded (/etc/init.d/domoticz.sh; generated; vendor preset: enabled) Active: active (exited) since Fri 2020-06-05 23:22:36 CEST; 2min 53s ago Docs: man:systemd-sysv-generator(8) Process: 3494 ExecStop=/etc/init.d/domoticz.sh stop (code=exited, status=0/SUCCESS) Process: 3504 ExecStart=/etc/init.d/domoticz.sh start (code=exited, status=0/SUCCESS) jun 05 23:22:35 raspberrypi systemd[1]: Starting LSB: Home Automation System... jun 05 23:22:36 raspberrypi domoticz.sh[3504]: 2020-06-05 23:22:36.323 Status: Domoticz V2020.1 (c)2012-2020 GizMoCuz jun 05 23:22:36 raspberrypi domoticz.sh[3504]: 2020-06-05 23:22:36.324 Status: Build Hash: 63fa969e4, Date: 2020-03-22 15:16:16 jun 05 23:22:36 raspberrypi domoticz.sh[3504]: 2020-06-05 23:22:36.324 Status: Startup Path: /home/pi/domoticz/ jun 05 23:22:36 raspberrypi domoticz.sh[3504]: domoticz: Domoticz is starting up.... jun 05 23:22:36 raspberrypi domoticz[3510]: Domoticz is starting up.... jun 05 23:22:36 raspberrypi domoticz[3512]: Domoticz running... jun 05 23:22:36 raspberrypi systemd[1]: Started LSB: Home Automation System. ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ lines 1-15/15 (END) |
Ik snap er helemaal niets meer van. Wie heeft suggesties?
edit: Domoticz is geinstalleerd op een RPi 3b laatste stable versie van domotiz
edit2: Na de zoveelste keer herstarten van de Pi en restart van domoiticz werkt het weer

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Dat is het hele idee van een Image maken. Een 1:1 kopie van de disk.DjAntoon schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:42:
Dan kan ik me iets voorstellen dat kleiner niet gaat, maar waarom maakt win32diskimager dan een image van alles?
Ben sinds gisteren over gegaan van een Youless ls110 naar een ls120. Slimme meter las ik uit door deze rechtstreeks aan te sluiten op de Pi. Had in Domoticz verbruik, gas en opwekking mooi apart staan.
Echter met de LS120 heb ik alleen nog maar een weergave van opgewekte stroom, geen gas en gelukkig omdat ik naar Pvoutput log nog een weergave van de zonnepanelen.
Is er een oplossing zodat ik alles weer zichtbaar kan krijgen??
Echter met de LS120 heb ik alleen nog maar een weergave van opgewekte stroom, geen gas en gelukkig omdat ik naar Pvoutput log nog een weergave van de zonnepanelen.
Bing
Wellicht wil iemand mij een tip geven. Ik ben al een maand aan het proberen een counter (teller) werkend te krijgen. Van alles geprobeerd maar van dag tot dag gaat niet goed.
Wat ik wil doen is het verbruik in huis en het verbruik wat we direct van de zonnecellen consumeren laten zien en bijhouden. Daarvoor wil ik niet Elektra (actueel en teller) gebruiken omdat het momentele vermogen niet erg klopt omdat de p1 meter elke seconde update en de zonnecellen elke vijf minuten. Je hebt er zowiezo weinig aan omdat het alle kanten uitvliegt.
Als apparaat gebruik ik Counter (teller). Niet de Incrementele Counter of Managed Counter.
Het volgende eenvoudige script gebruik ik nu:
Of ik nu met json of via dzvents weg schrijf blijkt niets uit te maken. De volgende foto is van 00:16 op 6 juni als het script drie keer heeft gelopen. Waar is het vraagteken links boven voor? Waarom heeft de nieuwe dag al het zelfde verbruik als gisteren terwijl de Counter slechts hele kleine verbruiken heeft gekregen? Ik zoek overal maar kan er niets over vinden.
:strip_exif()/f/image/apYZgpHxiNSyGnw8g54B0ICx.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook de teller wordt niet geüpdatet en er ontstaan spikes. De Teller wordt verminderd (?) met de dagwaarde van de vorige dag of de huidige dag?. De nieuwe dag heeft al het verbruik van de vorige dag gekregen. Ik moet iets over het hoofd zien, maar wat?
Ik hoop dat iemand een tip heeft.
Wat ik wil doen is het verbruik in huis en het verbruik wat we direct van de zonnecellen consumeren laten zien en bijhouden. Daarvoor wil ik niet Elektra (actueel en teller) gebruiken omdat het momentele vermogen niet erg klopt omdat de p1 meter elke seconde update en de zonnecellen elke vijf minuten. Je hebt er zowiezo weinig aan omdat het alle kanten uitvliegt.
Als apparaat gebruik ik Counter (teller). Niet de Incrementele Counter of Managed Counter.
Het volgende eenvoudige script gebruik ik nu:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
| return { on = { devices = { 11 } -- Juist nadat 'Solar Power' is geupdated }, execute = function(domoticz, device) -- Netto Verbruik, bereken verbruik en momenteel vermogen -- Lees KWh van de inkoop, Verkoop en Opwekking local KWhInkoopVandaag = domoticz.devices('Verbruik').counterToday local KWhVerkoopVandaag = domoticz.devices('Verbruik').counterDeliveredToday local KWhSolarProductie = domoticz.devices('Solar Power').counterToday -- Berekening van het netto verbruik. Om een of andere reden kunnen hier rare waarden -- ontstaan. We zorgen ervoor dat dat niet kan. local KWhNetto = KWhInkoopVandaag - KWhVerkoopVandaag + KWhSolarProductie if KWhNetto < 0 then KWhNetto = 0 elseif KWhNetto > 100 then KWhNetto = 100 end -- Bereken wat we van de zonneernergie direct verbruiken. Om een of andere reden kunnen -- hier rare waarden ontstaan. We zorgen ervoor dat dat niet kan. local KWhDirect = KWhSolarProductie - KWhVerkoopVandaag if KWhDirect < 0 then KWhDirect = 0 elseif KWhDirect > 100 then KWhDirect = 100 end -- Schrijf naar counter devices -- Vul hier het juiste ip adres is van de Domoticz computer -- Vul de juist apparaatnummers in van de twee Tellers die eerder zijn aangemaakt. domoticz.openURL('http://10.220.1.110:8080/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=114'..'&svalue='..(KWhNetto * 1000)) domoticz.openURL('http://10.220.1.110:8080/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=115'..'&svalue='..(KWhDirect * 1000)) -- local IdxNetto = domoticz.devices('Netto Verbruik Huis') -- IdxNetto.updateCounter(KWhNetto * 1000) -- local IdxDirect = domoticz.devices('Direct Verbruik Solar') -- IdxDirect.updateCounter(KWhDirect * 1000) -- Log de waarden in de log file domoticz.log('KWhNetto / KWhDirect = ' .. KWhNetto .. ' / ' .. KWhDirect, domoticz.LOG_INFO) end } |
Of ik nu met json of via dzvents weg schrijf blijkt niets uit te maken. De volgende foto is van 00:16 op 6 juni als het script drie keer heeft gelopen. Waar is het vraagteken links boven voor? Waarom heeft de nieuwe dag al het zelfde verbruik als gisteren terwijl de Counter slechts hele kleine verbruiken heeft gekregen? Ik zoek overal maar kan er niets over vinden.
:strip_exif()/f/image/apYZgpHxiNSyGnw8g54B0ICx.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook de teller wordt niet geüpdatet en er ontstaan spikes. De Teller wordt verminderd (?) met de dagwaarde van de vorige dag of de huidige dag?. De nieuwe dag heeft al het verbruik van de vorige dag gekregen. Ik moet iets over het hoofd zien, maar wat?
Ik hoop dat iemand een tip heeft.
Deze volg ik even, dat was mijn bedoeling ook: via Youless LS120 op digitale meter (België) alles binnenkrijgen op PVoutput en Domoticz, maar ik mis het één en ander. Gas komt wel degelijk binnen op de Youless ...bing69 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 08:51:
Ben sinds gisteren over gegaan van een Youless ls110 naar een ls120. Slimme meter las ik uit door deze rechtstreeks aan te sluiten op de Pi. Had in Domoticz verbruik, gas en opwekking mooi apart staan.
Gas komt wel binnen maar ik zie hem niet als apart device.... Ik wel bij het device een andere instelling kiezenwimmme schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:34:
[...]
Deze volg ik even, dat was mijn bedoeling ook: via Youless LS120 op digitale meter (België) alles binnenkrijgen op PVoutput en Domoticz, maar ik mis het één en ander. Gas komt wel degelijk binnen op de Youless ...
/f/image/t19jTkrLrf6rSa1heRMDBj8j.png?f=fotoalbum_large)
Bing
beetje een oude koe uit de sloot, maar ik kom er niet uit.
Ik probeer mijn meterstanden te uploaden naar mindergas.
Ik wil het python script gebruiken volgens:
https://www.domoticz.com/wiki/Mindergas.nl
Ik roep het script aan via:
maar ik krijg de volgende errors:
lijkt allemaal redelijk te gaan tot connection refused.... Waarschijnlijk iets heel stoms...
Ik moet er wel bij zeggen dat domoticz alleen intern benaderbaar is (heb de poort voor domoticz niet open staan), maar dit zou het toch niet moeten zijn toch?
code:
1
| sudo python /home/pi/domoticz/scripts/mindergas.py -a <APITOKEN> -d <Idx> |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| Traceback (most recent call last): File "/home/pi/domoticz/scripts/mindergas.py", line 54, in <module> sys.exit(main()) File "/home/pi/domoticz/scripts/mindergas.py", line 27, in main device_data = json.load(urllib2.urlopen("%s/json.htm?type=devices&rid=%s" % (args.url, args.device), timeout=5)) File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 154, in urlopen return opener.open(url, data, timeout) File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 429, in open response = self._open(req, data) File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 447, in _open '_open', req) File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 407, in _call_chain result = func(*args) File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 1228, in http_open return self.do_open(httplib.HTTPConnection, req) File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 1198, in do_open raise URLError(err) urllib2.URLError: <urlopen error [Errno 111] Connection refused> |
lijkt allemaal redelijk te gaan tot connection refused.... Waarschijnlijk iets heel stoms...
Ik moet er wel bij zeggen dat domoticz alleen intern benaderbaar is (heb de poort voor domoticz niet open staan), maar dit zou het toch niet moeten zijn toch?
[ Voor 8% gewijzigd door darklord007 op 06-06-2020 16:14 ]
Omdat je geen url opgeeft gaat het script (wat je best zonder sudo mag starten) de data ophalen van http://localhost:8080/.......darklord007 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 16:12:
beetje een oude koe uit de sloot, maar ik kom er niet uit.
code:
1 sudo python /home/pi/domoticz/scripts/mindergas.py -a <APITOKEN> -d <Idx>
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Traceback (most recent call last): File "/home/pi/domoticz/scripts/mindergas.py", line 54, in <module> sys.exit(main()) File "/home/pi/domoticz/scripts/mindergas.py", line 27, in main device_data = json.load(urllib2.urlopen("%s/json.htm?type=devices&rid=%s" % (args.url, args.device), timeout=5)) File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 154, in urlopen return opener.open(url, data, timeout) File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 429, in open response = self._open(req, data) File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 447, in _open '_open', req) File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 407, in _call_chain result = func(*args) File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 1228, in http_open return self.do_open(httplib.HTTPConnection, req) File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 1198, in do_open raise URLError(err) urllib2.URLError: <urlopen error [Errno 111] Connection refused>
Draai je het script op dezelfde machine als waar Domoticz op actief is?
Is Domoticz te benaderen op bovengenoemde url? Lijkt er op van niet namelijk.
PSN: PcDCch
Domoticz draait idd op hetzelfde apparaat als het script (standaard rpi3 setup)Mozart schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 16:47:
[...]
Omdat je geen url opgeeft gaat het script (wat je best zonder sudo mag starten) de data ophalen van http://localhost:8080/.......
Draai je het script op dezelfde machine als waar Domoticz op actief is?
Is Domoticz te benaderen op bovengenoemde url? Lijkt er op van niet namelijk.
Nu draai ik domoticz wel op poort 8081. Zou het probleem daar in kunnen zitten? Dan moet ik nog eens in t script kijken of daar 'foutief' naar 8080 gekeken wordt
heb ff naar de code gekeken maar dit gaat me toch wat te boven (ben niet zo'n held met python....)
aanpassen in het script lijkt niet veel nut te hebben (volgens mij werkt dat niet en dat blijkt ook zo te zijn)
Ik heb wel eens geprobeerd parameter -u mee te geven maar krijg nog steeds errors:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| python /home/pi/domoticz/scripts/mindergas.py -a "APIkey" -u http://localhost:8081 -d 2 Traceback (most recent call last): File "/home/pi/domoticz/scripts/mindergas.py", line 54, in <module> sys.exit(main()) File "/home/pi/domoticz/scripts/mindergas.py", line 27, in main device_data = json.load(urllib2.urlopen("%s/json.htm?type=devices&rid=%s" % (args.url, args.device), timeout=5)) File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 154, in urlopen return opener.open(url, data, timeout) File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 435, in open response = meth(req, response) File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 548, in http_response 'http', request, response, code, msg, hdrs) File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 473, in error return self._call_chain(*args) File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 407, in _call_chain result = func(*args) File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 556, in http_error_default raise HTTPError(req.get_full_url(), code, msg, hdrs, fp) urllib2.HTTPError: HTTP Error 401: Unauthorized |
[ Voor 52% gewijzigd door darklord007 op 06-06-2020 17:59 ]
De fout die je nu krijgt geeft aan dat je geen rechten hebt om het uit te lezen. Je kunt in de instellingen van Domoticz instellen dat verkeer van b.v. 127.0.0.1 niet hoeft in te loggen. Je bent er bijnadarklord007 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:06:
[...]
Domoticz draait idd op hetzelfde apparaat als het script (standaard rpi3 setup)
Nu draai ik domoticz wel op poort 8081. Zou het probleem daar in kunnen zitten? Dan moet ik nog eens in t script kijken of daar 'foutief' naar 8080 gekeken wordt
heb ff naar de code gekeken maar dit gaat me toch wat te boven (ben niet zo'n held met python....)
aanpassen in het script lijkt niet veel nut te hebben (volgens mij werkt dat niet en dat blijkt ook zo te zijn)
Ik heb wel eens geprobeerd parameter -u mee te geven maar krijg nog steeds errors:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 python /home/pi/domoticz/scripts/mindergas.py -a "APIkey" -u http://localhost:8081 -d 2 Traceback (most recent call last): File "/home/pi/domoticz/scripts/mindergas.py", line 54, in <module> sys.exit(main()) File "/home/pi/domoticz/scripts/mindergas.py", line 27, in main device_data = json.load(urllib2.urlopen("%s/json.htm?type=devices&rid=%s" % (args.url, args.device), timeout=5)) File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 154, in urlopen return opener.open(url, data, timeout) File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 435, in open response = meth(req, response) File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 548, in http_response 'http', request, response, code, msg, hdrs) File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 473, in error return self._call_chain(*args) File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 407, in _call_chain result = func(*args) File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 556, in http_error_default raise HTTPError(req.get_full_url(), code, msg, hdrs, fp) urllib2.HTTPError: HTTP Error 401: Unauthorized
PSN: PcDCch
dat dacht ik ook, maar ik heb het volgende al ingesteld:Mozart schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 20:49:
[...]
De fout die je nu krijgt geeft aan dat je geen rechten hebt om het uit te lezen. Je kunt in de instellingen van Domoticz instellen dat verkeer van b.v. 127.0.0.1 niet hoeft in te loggen. Je bent er bijna

Moet volgens mij een puntkomma gebruiken en alles aan elkaar zonder spatie.darklord007 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 20:56:
[...]
dat dacht ik ook, maar ik heb het volgende al ingesteld:
[Afbeelding]
Die had ik idd gezien. Heb t voorbeeld gecopy paste maar werkt nog niet.JurienW schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 21:27:
[...]
Moet volgens mij een puntkomma gebruiken en alles aan elkaar zonder spatie.
Zal m eens rebooten en morgen nog eens kijken
Je kan nog even proberen op het IP adres van de raspberry te connecten ipv op de localhost.darklord007 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 21:32:
[...]
Die had ik idd gezien. Heb t voorbeeld gecopy paste maar werkt nog niet.
Zal m eens rebooten en morgen nog eens kijken
Heb ik ooit ook wel eens gezeur mee gehad in het verleden.
Maar het is gelukkig toch gelukt.rens-br schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 23:34:
[...]
Dat is het hele idee van een Image maken. Een 1:1 kopie van de disk.
Hint fdisk & pishrink
Oké ik heb even tijdelijk een nieuwe setup aangemaakt van Domoticz met de nieuwe Conbee 2 stick.
Of ik bij Domoticz blijf is vraag 2, maar op dit moment is dit even de snelste manier om te testen of de Conbee stick zijn werk doet
Nu heb ik de Opple switch en de Lichtsensor aangemeld op de conbee stick, krijg ik in Domoticz het volgende antwoord:
Schakel ik dan een knop dan krijg ik een melding in de log:
Het probleem lijkt dus niet in de CC2531 stick of de Conbee 2 stick te zitten maar dus echt in Domoticz.
En dat nog wel met een kale installatie van Domoticz...
Of ik bij Domoticz blijf is vraag 2, maar op dit moment is dit even de snelste manier om te testen of de Conbee stick zijn werk doet
Nu heb ik de Opple switch en de Lichtsensor aangemeld op de conbee stick, krijg ik in Domoticz het volgende antwoord:
code:
1
2
3
4
| 2020-06-07 00:11:00.919 (Conbee plugin) ### Device > 2 Name:OPPLE switch 1-gang Type:ZHASwitch Details:{'buttonevent': None, 'lastupdated': 'none'} and {'battery': None, 'on': True, 'reachable': True} 2020-06-07 00:11:00.920 Status: (Conbee plugin) Adding missing device :2 Type:Xiaomi_Opple_6_button_switch 2020-06-07 00:11:00.922 Status: (Conbee plugin) ### Create Device 04:cf:8c:df:3c:79:54:18-01-0012 > OPPLE switch 1-gang (Xiaomi_Opple_6_button_switch) as Unit 5 2020-06-07 00:11:00.900 Error: (Conbee plugin) Websocket error, unknow device > 2 (sensors) Asking for information |
Schakel ik dan een knop dan krijg ik een melding in de log:
code:
1
2
| 2020-06-07 00:32:57.633 Status: User: Admin initiated a switch command (10/Conbee plugin - OPPLE switch 1-gang/Set Level) 2020-06-07 00:32:57.663 Error: (Conbee plugin) This device don't support action |
code:
1
2
3
4
| 2020-06-07 00:13:21.474 (Conbee plugin) ### Device > 3 Name:Light Sensor Type:ZHALightLevel Details:{'dark': None, 'daylight': None, 'lastupdated': 'none', 'lightlevel': None, 'lux': None} and {'battery': None, 'on': True, 'reachable': True, 'temperature': None, 'tholddark': 12000, 'tholdoffset': 7000} 2020-06-07 00:13:21.474 Status: (Conbee plugin) Adding missing device :3 Type:ZHALightLevel 2020-06-07 00:13:21.477 Status: (Conbee plugin) ### Create Device 04:cf:8c:df:3c:78:c9:52-01-0400 > Light Sensor (ZHALightLevel) as Unit 6 2020-06-07 00:13:21.455 Error: (Conbee plugin) Websocket error, unknow device > 3 (sensors) Asking for information |
Het probleem lijkt dus niet in de CC2531 stick of de Conbee 2 stick te zitten maar dus echt in Domoticz.
En dat nog wel met een kale installatie van Domoticz...
Snel past niet bij dit soort testen...etienne001 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 00:35:
Oké ik heb even tijdelijk een nieuwe setup aangemaakt van Domoticz met de nieuwe Conbee 2 stick.
Is er niemand die een Youless Ls120 gebruikt met de Pvoutput software er op?
Heren laat maar, heb mijn oude LS110 aanpast (2draadjes gesoldeerd) en hij werkt icm met mijn P1 draad naar de slimme meter weer als vanouds!
Heren laat maar, heb mijn oude LS110 aanpast (2draadjes gesoldeerd) en hij werkt icm met mijn P1 draad naar de slimme meter weer als vanouds!
[ Voor 48% gewijzigd door bing69 op 07-06-2020 10:35 ]
Bing
Aangezien mijn kennis van het Chinees niet meer zo goed is, heb ik eens de EU-versie van Xiaomi Mi sensor set gekocht. Zijn er mensen die ervaring hebben om deze versie te koppelen met Domoticz. Met de bestaande handleidingen van de China Mainland versies kom ik tot nu niet echt verder...
Als het met geen mogelijkheid lukt om die in Domotcz werkend te krijgen, kan ik me een hoop gezoek sparen, anders zou ik graag wat hulp hebben om dit op te lossen...
Als het met geen mogelijkheid lukt om die in Domotcz werkend te krijgen, kan ik me een hoop gezoek sparen, anders zou ik graag wat hulp hebben om dit op te lossen...
Aangezien ik diverse Raspberry Pi 3 systemen heb draaien en de Raspberry 4 8GB uit is gekomen dacht ik. Ik kan ook alles op 1 Raspberry draaien.
Wat ik heb draaien is namelijk niet echt veel:
1. PiHole
2. Pi camera
3. Wireguard test verbindingen
4. Domoticz met Aeon gen 5 USB
Nummer 1 is geen probleem.
Nummer 2 is geen probleem
Nummer 3 is geen probleem
Nummer 4 is wel probleem.
Ik krijg elke keer na een standaard installatie met
curl -L https://install.domoticz.com | bash
Dat Domoticz niet benaderbaar is via 8080 / 443 (als ik bij een andere installatie andere poorten kies is deze ook niet benaderbaar). Er staat de gehele tijd zowel op de Pi als op een externe pc in het netwerk de tekst:
Deze site is niet bereikbaar <IP van de PI> heeft de verbinding geweigerd.
Probeer dit eens:
Controleer de verbinding
Controleer de proxy en firewall
ERR_CONNECTION_REFUSED
Op het internet vind ik best veel topics over de ERR_CONNECTION_REFUSED. Echter de oplossing? Ik zie deze niet.
Wat mij wel opvalt is dat als ik de status opvraag van de Domoticz krijg ik een unable to start te zien.
pi@Masterpi:~ $ sudo service domoticz.sh status
● domoticz.service - LSB: Home Automation System
Loaded: loaded (/etc/init.d/domoticz.sh; generated)
Active: active (exited) since Sun 2020-06-07 10:45:51 CEST; 15min ago
Docs: man:systemd-sysv-generator(
Process: 2042 ExecStart=/etc/init.d/domoticz.sh start (code=exited, status=0/S
jun 07 10:45:51 Masterpi systemd[1]: Starting LSB: Home Automation System...
jun 07 10:45:51 Masterpi domoticz.sh[2042]: start-stop-daemon: unable to start /
jun 07 10:45:51 Masterpi systemd[1]: Started LSB: Home Automation System.
lines 1-9/9 (END)...skipping...
jun 07 10:45:51 Masterpi domoticz.sh[2042]: start-stop-daemon: unable to start /
Heeft iemand een suggestie om dit op te lossen?
Op dit moment doe ik alles als test en heb ik maar een image gemaakt die ik telkens
terugzet.
Ik heb ook al geprobeerd alleen Domoticz maar ik blijf hetzelfde probleem houden.
Op een ander testsysteem met een Raspberry Pi 3 en een verse installatie heb ik met dezelfde code geen problemen en start alles gewoon op.
Omdat ook diverse berichten gaan over dat een firewall het verkeer kan blokken het volgende nagekeken:
(standaard staat de firewall op alles accepteren).
pi@Masterpi:~ $ sudo iptables -L
Chain INPUT (policy ACCEPT)
target prot opt source destination
Chain FORWARD (policy ACCEPT)
Chain OUTPUT (policy ACCEPT)
1. PiHole
2. Pi camera
Dat Domoticz niet benaderbaar is via 8080 / 443 (als ik bij een andere installatie andere poorten kies is deze ook niet benaderbaar). Er staat de gehele tijd zowel op de Pi als op een externe pc in het netwerk de tekst:
Probeer dit eens:
Controleer de verbinding
ERR_CONNECTION_REFUSED
Op het internet vind ik best veel topics over de ERR_CONNECTION_REFUSED. Echter de oplossing? Ik zie deze niet.
Wat mij wel opvalt is dat als ik de status opvraag van de Domoticz krijg ik een unable to start te zien.
Op dit moment doe ik alles als test en heb ik maar een image gemaakt die ik telkens
terugzet.
Ik heb ook al geprobeerd alleen Domoticz maar ik blijf hetzelfde probleem houden.
Op een ander testsysteem met een Raspberry Pi 3 en een verse installatie heb ik met dezelfde code geen problemen en start alles gewoon op.
Omdat ook diverse berichten gaan over dat een firewall het verkeer kan blokken het volgende nagekeken:
[ Voor 7% gewijzigd door Cave_Boy op 07-06-2020 11:18 . Reden: Firewall nagelopen. ]
Heb zelf al een aantal Xiaomi spul draaien, zoals de schakelaars, bewegingsensor, temperatuur/vochtigheid meter, deur/raam contacten en er is nog meer in de bestelling.Peatsmoke schreef op zondag 7 juni 2020 @ 08:06:
Aangezien mijn kennis van het Chinees niet meer zo goed is, heb ik eens de EU-versie van Xiaomi Mi sensor set gekocht. Zijn er mensen die ervaring hebben om deze versie te koppelen met Domoticz. Met de bestaande handleidingen van de China Mainland versies kom ik tot nu niet echt verder...
Zelf heb ik dit gekoppeld met een Conbee II stick. Maar ik zie dat de set die aangeschaft hebt ook een Xiaomi Gateway heeft. Hier is wel wat uitleg daarover:
https://www.domoticz.com/wiki/Xiaomi_Gateway_(Aqara)
Ik begrijp dat je op een nieuwe Pi nu diverse services samenvoegt. Kan het zijn dat een van de andere services poort 8080 of 443 al geclaimd heeft? Je kunt dat nagaan met "sudo netstat -nlp". Wat ook kan helpen om uit te vinden waarom Domoticz niet wil starten is door het niet als daemon (in de achtergrond) te draaien, dus op de commandline zoiets doen:Cave_Boy schreef op zondag 7 juni 2020 @ 11:06:
Aangezien ik diverse Raspberry Pi 3 systemen heb draaien en de Raspberry 4 8GB uit is gekomen dacht ik. Ik kan ook alles op 1 Raspberry draaien.
1. PiHole
2. Pi camera
Probeer dit eens:
Controleer de verbinding
ERR_CONNECTION_REFUSED
terugzet.
code:
1
| /home/pi/domoticz/domoticz -www 8080 -sslwww 443 |
Je krijgt dan meteen alle output van het proces te zien en daar staat misschien ook wel een foutmelding welke je verder helpt.
Een andere reden zou kunnen zijn dat Domoticz als gebruiker pi draait en die mag niet zondermeer een poortnummer <1024 gebruiken voor een proces. Als je (nog) niets met SSL doet bij domoticz dan zou je als sslwww poort ook 8443 kunnen gebruiken.
helaas werkt het nog niet.JurienW schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 21:42:
[...]
Je kan nog even proberen op het IP adres van de raspberry te connecten ipv op de localhost.
Heb ik ooit ook wel eens gezeur mee gehad in het verleden.
krijg nog steeds:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| pi@raspberrypi:~ $ sudo python /home/pi/domoticz/scripts/mindergas.py -a APIKEY -d 2 Traceback (most recent call last): File "/home/pi/domoticz/scripts/mindergas.py", line 54, in <module> sys.exit(main()) File "/home/pi/domoticz/scripts/mindergas.py", line 27, in main device_data = json.load(urllib2.urlopen("%s/json.htm?type=devices&rid=%s" % (args.url, args.device), timeout=5)) File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 154, in urlopen return opener.open(url, data, timeout) File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 435, in open response = meth(req, response) File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 548, in http_response 'http', request, response, code, msg, hdrs) File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 473, in error return self._call_chain(*args) File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 407, in _call_chain result = func(*args) File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 556, in http_error_default raise HTTPError(req.get_full_url(), code, msg, hdrs, fp) urllib2.HTTPError: HTTP Error 401: Unauthorized |
Ik weet niet goed waar het mis gaat. iets in urllib2.py vind het niet leuk, maar wat hier nu aan ten grondslag ligt

401 is volgens mindergas iets met je token.darklord007 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 13:26:
[...]
helaas werkt het nog niet.
krijg nog steeds:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 pi@raspberrypi:~ $ sudo python /home/pi/domoticz/scripts/mindergas.py -a APIKEY -d 2 Traceback (most recent call last): File "/home/pi/domoticz/scripts/mindergas.py", line 54, in <module> sys.exit(main()) File "/home/pi/domoticz/scripts/mindergas.py", line 27, in main device_data = json.load(urllib2.urlopen("%s/json.htm?type=devices&rid=%s" % (args.url, args.device), timeout=5)) File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 154, in urlopen return opener.open(url, data, timeout) File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 435, in open response = meth(req, response) File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 548, in http_response 'http', request, response, code, msg, hdrs) File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 473, in error return self._call_chain(*args) File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 407, in _call_chain result = func(*args) File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 556, in http_error_default raise HTTPError(req.get_full_url(), code, msg, hdrs, fp) urllib2.HTTPError: HTTP Error 401: Unauthorized
Ik weet niet goed waar het mis gaat. iets in urllib2.py vind het niet leuk, maar wat hier nu aan ten grondslag ligt![]()
Ik heb domoticz ook op 8081 lopen en dit is mijn call in crontab en dat draait al jaren probleemloos.
python /home/pi/domoticz/scripts/mindergas.py -a APIKEY -d 12 -u http://192.168.1.7:8081
De key zonder aanhalingstekens oid.
helemaal top, dank je welPino112 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 13:35:
[...]
401 is volgens mindergas iets met je token.
Ik heb domoticz ook op 8081 lopen en dit is mijn call in crontab en dat draait al jaren probleemloos.
python /home/pi/domoticz/scripts/mindergas.py -a APIKEY -d 12 -u http://192.168.1.7:8081
De key zonder aanhalingstekens oid.
heb een nieuwe key aangemaakt en heb ook de http:// toegevoegd met mijn IP adres.
Nu geen error mer en netjes een materstand van gisteren in mijn logging
Dank je... Dit stappenplan heb ik gevolgd, maar helaas zonder resutaat...renrom schreef op zondag 7 juni 2020 @ 11:50:
[...]
Heb zelf al een aantal Xiaomi spul draaien, zoals de schakelaars, bewegingsensor, temperatuur/vochtigheid meter, deur/raam contacten en er is nog meer in de bestelling.
Zelf heb ik dit gekoppeld met een Conbee II stick. Maar ik zie dat de set die aangeschaft hebt ook een Xiaomi Gateway heeft. Hier is wel wat uitleg daarover:
https://www.domoticz.com/wiki/Xiaomi_Gateway_(Aqara)
De laatste tijd niet meer zo bezig geweest met alle ontwikkelingen, want alles (ook veel CN Xiaomi spul) was up-and-running.
Deze set heb ik gewoon eens aangeschaft om er wat mee te testen en te spelen.
tsjoender schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:52:
[...]
Ik begrijp dat je op een nieuwe Pi nu diverse services samenvoegt. Kan het zijn dat een van de andere services poort 8080 of 443 al geclaimd heeft? Je kunt dat nagaan met "sudo netstat -nlp". Wat ook kan helpen om uit te vinden waarom Domoticz niet wil starten is door het niet als daemon (in de achtergrond) te draaien, dus op de commandline zoiets doen:
Er is wat ik zie geen poort overlapping. Ik zie de gehele service niet van Domoticz. Ik heb dus ook idee dat er bij het installeren iets verkeerd gaat maar ik snap niet waar het verkeerd gaat.code:
1 /home/pi/domoticz/domoticz -www 8080 -sslwww 443
Je krijgt dan meteen alle output van het proces te zien en daar staat misschien ook wel een foutmelding welke je verder helpt.
- vers image (erop gezet met Raspberry Pi imager versie 1.2)
- alle updates en upgrades erop gezet.
- doe het installatie commando "curl -L https://install.domoticz.com | bash" Installatie geeft ook geen fouten aan.
- Kan niet Domoticz intern benaderen (connection refused).
Eerst nu nogmaals kaartje opnieuw installeren.
Ik vermoed dat de fout bij het instal commando gebeurt. Maar die is toch goed of moet dat met sudo? Al heb ik het inmiddels ook volgens mij (teveel pogingen) geprobeerd met sudo en had ik het zelfde resultaat.
Edit:
Ben er achtergekomen wat er aan de hand was.
1 van de behoorlijk aantal bestandjes die Domoticz binnen hengelt bij het installeren was volgens Pi-Hole niet ok. De installatie gaat echter keurig verder en je ziet ook overal dat alles ok gaat.
De mappen alles heb je. Alleen hij start dus niet op
[ Voor 9% gewijzigd door Cave_Boy op 07-06-2020 17:06 . Reden: Oplossing gevonden ]
Ik wil graag een gebeurtenis maken dat als het vandaag meer dan 20 graden zal zijn buiten de zonnewering automatisch om 8:00 uur naar beneden gaat.
De huidige buitentemperatuur kan ik wel uitlezen met verschillende plugins maar ik kan geen enkele plugin vinden die mij de voorspelde temperatuur terug geeft. Heeft iemand een idee?
De huidige buitentemperatuur kan ik wel uitlezen met verschillende plugins maar ik kan geen enkele plugin vinden die mij de voorspelde temperatuur terug geeft. Heeft iemand een idee?
Ik heb er geen ervaring mee, maar is dit niet iets?64mike53 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 17:41:
https://www.domoticz.com/...m_forecast.io_in_Domoticz
Er staat zelfs een Nederlandse plaatsnaam als voorbeeld in.
Heb inmiddels alles werkend.
Mijn probleem was dus dat Pi-hole een domein blokte en dat Domoticz lekker doorliep en eigenlijk niks melde.
Over de installatie Pihole en Domoticz op 1 Raspberry pi. Gaat keurig.
Naja keurig. Je moet eerst Domoticz erop zetten en vervolgens Pi Hole. Hierna kom je erachter dat Domoticz niet meer werkt maar als je weer het welbekende installatie commando doet en vervolgens update doet werkt Domoticz weer en de Pihole blijft ook werken. Oja denk er wel aan dat een Aeon gen 5 Zwave stick op een USB hub moet. Anders werkt hij niet (maar dat is vaker gemeld).
Cave-boy is mooi aardig wat uren zoet geweest door de blokkade grap. Maar is blij dat hij alles op 1 pi heeft draaien. Is even wat zuiniger in stroom en neemt iets minder ruimte in. Had voorheen een 5 tal pi boven elkaar in een geprinte behuizing (soort cluster) met een 12cm stille fan op en nu maar een Argon One behuizing genomen. Als het goed is blijft de Pi 4 daar voldoende koel in.
Mijn probleem was dus dat Pi-hole een domein blokte en dat Domoticz lekker doorliep en eigenlijk niks melde.
Over de installatie Pihole en Domoticz op 1 Raspberry pi. Gaat keurig.
Naja keurig. Je moet eerst Domoticz erop zetten en vervolgens Pi Hole. Hierna kom je erachter dat Domoticz niet meer werkt maar als je weer het welbekende installatie commando doet en vervolgens update doet werkt Domoticz weer en de Pihole blijft ook werken. Oja denk er wel aan dat een Aeon gen 5 Zwave stick op een USB hub moet. Anders werkt hij niet (maar dat is vaker gemeld).
Cave-boy is mooi aardig wat uren zoet geweest door de blokkade grap. Maar is blij dat hij alles op 1 pi heeft draaien. Is even wat zuiniger in stroom en neemt iets minder ruimte in. Had voorheen een 5 tal pi boven elkaar in een geprinte behuizing (soort cluster) met een 12cm stille fan op en nu maar een Argon One behuizing genomen. Als het goed is blijft de Pi 4 daar voldoende koel in.
Bedankt voor het meedenken maar deze dienst laat geen nieuwe aanmeldingen meer toe en de andere weer plugins laten geen voorspelling zien.JeroenE schreef op zondag 7 juni 2020 @ 18:21:
[...]
Ik heb er geen ervaring mee, maar is dit niet iets?
https://www.domoticz.com/...m_forecast.io_in_Domoticz
Er staat zelfs een Nederlandse plaatsnaam als voorbeeld in.
Pak je image is in met winRar bijvoorbeeld die negeert wel de lege ruimte.
DjAntoon schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:42:
[...]
Ik zou meteen gaan voor een USB (stick) als opstartmedium, koste mij ook even tijd, maar werkt nu.
Ik ben begonnen met een pi drive, met noobs op een veel te grote 64GB USB stick (draait al wel 3 jaar)
YouTube: YouTube
Nu nog even vechten met pishrink om de image kleiner te maken. (Met noobs en pi drive lukte dat niet)
En ik ben terug gegaan naar een 16GB USB3 stick. Sneller met image maken.
Edit: Pi shrink werkt nu ook niet, error occured. Image already shrunk to smallest size.
Met win32diskimager krijg ik een 15,4GB image van een USB stick van 16GB, waarop 12,37GB niet toegewezen is.
Ik heb daar enkel een boot 256MB FAT32 primaire partition, en 2,03GB primaire partitie.
Ook al gparted geprobeerd, dan lijkt het file system wel weer bijna zo groot als de stick.
Heb vroeger WinRar hiervoor gebruikt maar omdat dit ook geregeld niet goed ging (hij had de gebruikte ruimte niet goed gezien denk ik) kon ik vaak alsnog opnieuw beginnen. Met Win32 diskimager heb ik nooit een mislukte gehad. Nadeel is wel de hoop extra ruimte die je inneemt.joostnl schreef op maandag 8 juni 2020 @ 06:16:
Pak je image is in met winRar bijvoorbeeld die negeert wel de lege ruimte.
[...]
Is er nog een alternatief programma? Heb zelf nog een paar 128GB kaartjes liggen en die wil ik eigenlijk wel inzetten voor test maar het lezen en schrijven van 128GB is best lang (zijn niet eens de langzaamste kaartjes).
Ik gebruik eerst win32, en die image pak ik in met winRar. Nooit getest trouwens daarna haha
Cave_Boy schreef op maandag 8 juni 2020 @ 06:30:
[...]
Heb vroeger WinRar hiervoor gebruikt maar omdat dit ook geregeld niet goed ging (hij had de gebruikte ruimte niet goed gezien denk ik) kon ik vaak alsnog opnieuw beginnen. Met Win32 diskimager heb ik nooit een mislukte gehad. Nadeel is wel de hoop extra ruimte die je inneemt.
Is er nog een alternatief programma? Heb zelf nog een paar 128GB kaartjes liggen en die wil ik eigenlijk wel inzetten voor test maar het lezen en schrijven van 128GB is best lang (zijn niet eens de langzaamste kaartjes).
Dit weekend eens een 4x aan Zigbee2MQTT devices toegevoegd (totaal nu 14 devices) en sinds dit weekend (kan pure correlatie zijn en geen causaal verband) doet mijn Domoticz raar.
Ik wil de IKEA Tradfri hardware disablen: Crash Domoticz
De Conexoon plugin voor de bediening van mijn rolluiken en screens reageert heel traag.
Andere switches reageren traag: Als ik lampen aanzet (Z2M) dan gebeurt dat pas 15 sec later in sommige gevallen.)
Het lijkt allemaal niet erg stabiel meer.
Draait op RPI2 Buster, versie 2020.2
EDIT
Dit lijkt wel altijd het magische geval dat als je iets post op Tweakers je dan ineens wel de oplossing lijkt te vinden: De correlatie was juist: Ik heb 4x devices vervangen die aan de IKEA Tradfri gateway hingen met de plugin. De IKEA gateway heb ik uitgeschakeld en dat leek Domoticz niet zo leuk te vinden. Ik heb nu de hardware verwijdert uit Domoticz en het draait weer als het zonnetje.
Ik wil de IKEA Tradfri hardware disablen: Crash Domoticz
De Conexoon plugin voor de bediening van mijn rolluiken en screens reageert heel traag.
Andere switches reageren traag: Als ik lampen aanzet (Z2M) dan gebeurt dat pas 15 sec later in sommige gevallen.)
Het lijkt allemaal niet erg stabiel meer.
Draait op RPI2 Buster, versie 2020.2
EDIT
Dit lijkt wel altijd het magische geval dat als je iets post op Tweakers je dan ineens wel de oplossing lijkt te vinden: De correlatie was juist: Ik heb 4x devices vervangen die aan de IKEA Tradfri gateway hingen met de plugin. De IKEA gateway heb ik uitgeschakeld en dat leek Domoticz niet zo leuk te vinden. Ik heb nu de hardware verwijdert uit Domoticz en het draait weer als het zonnetje.
[ Voor 27% gewijzigd door Hann1BaL op 08-06-2020 09:55 ]
Ik zat met hetzelfde probleem maar dan met USB sticks.Cave_Boy schreef op maandag 8 juni 2020 @ 06:30:
[...]
Heb vroeger WinRar hiervoor gebruikt maar omdat dit ook geregeld niet goed ging (hij had de gebruikte ruimte niet goed gezien denk ik) kon ik vaak alsnog opnieuw beginnen. Met Win32 diskimager heb ik nooit een mislukte gehad. Nadeel is wel de hoop extra ruimte die je inneemt.
Ik wilde toen de partitie kleiner maken en vond de methode met PiShrink, alles opgezet met een virtual machine, maar toen bleek dat dit niet werkte met een Noobs installatie.
Om die reden heb ik een paar goedkope 16GB USB3 sticks gekocht (backup erbij)
Daar buster lite opgezet (want nodig voor de huidige domoticz) en met win32 diskimager een image gemaakt dit ging lekker snel, en data was maar iets meer als 2GB want er werd maar een gedeelte van de stick gebruikt.
Echter na de installatie van Domoticz 2020.2 (stable) was een nieuwe image ineens bijna 16GB.
Opnieuw Pishrink geprobeerd en er kwam een melding dat het niet kleiner kon. Klopt misschien ook wel want er zat nog steeds veel niet gebruikte ruimte op de USB stick, volgens windows computerbeheer/schijfbeheer.
Na een nachtje slapen heb ik eens geprobeerd om op de RPI de partitie maximaal te maken, gparted lukte mij niet, maar met fdisk wel (ik heb een stappen plan).
Daarna opnieuw PiShrink en nu werkte dat wel, gevolg een mooie kleine data file van 2.4GB.
Mijn plan is nu om deze setup stap voor stap uit te breiden met alles wat ik nodig heb, tussendoor image's maken, backups testen tot alles compleet is en dan mijn oude setup met 64GB pi drive en noobs te vervangen.
Een hoop werk maar uiteindelijk mooi resultaat.DjAntoon schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:01:
[...]
Ik zat met hetzelfde probleem maar dan met USB sticks.
Ik wilde toen de partitie kleiner maken en vond de methode met PiShrink, alles opgezet met een virtual machine, maar toen bleek dat dit niet werkte met een Noobs installatie.
Om die reden heb ik een paar goedkope 16GB USB3 sticks gekocht (backup erbij)
Daar buster lite opgezet (want nodig voor de huidige domoticz) en met win32 diskimager een image gemaakt dit ging lekker snel, en data was maar iets meer als 2GB want er werd maar een gedeelte van de stick gebruikt.
Echter na de installatie van Domoticz 2020.2 (stable) was een nieuwe image ineens bijna 16GB.
Opnieuw Pishrink geprobeerd en er kwam een melding dat het niet kleiner kon. Klopt misschien ook wel want er zat nog steeds veel niet gebruikte ruimte op de USB stick, volgens windows computerbeheer/schijfbeheer.
Na een nachtje slapen heb ik eens geprobeerd om op de RPI de partitie maximaal te maken, gparted lukte mij niet, maar met fdisk wel (ik heb een stappen plan).
Daarna opnieuw PiShrink en nu werkte dat wel, gevolg een mooie kleine data file van 2.4GB.
Mijn plan is nu om deze setup stap voor stap uit te breiden met alles wat ik nodig heb, tussendoor image's maken, backups testen tot alles compleet is en dan mijn oude setup met 64GB pi drive en noobs te vervangen.
Als mijn nieuwe systeem tijdje draait maak ik er een image van en dan bewaar ik die een tijdeje tot er weer grote of veel updates zijn geweest.
Ik ben al een paar maanden bezig om mijn Novy afzuigkap in Domoticz te krijgen. Hierdoor kan ik op CO2 waarde sturen, en kan ik de afzuigkap aan de kookplaat koppelen.
Ik heb dus een request voor dit aangemaakt bij Domoticz Hier wordt niet op gereageerd aangezien er 1000en requesten komen.
Is er een manier om dit via een script te laten lopen, of een alternatief. Ik heb de 'RFXcom' files, and de code staat ook in de laatste RFXcom manager (voor windows).
Ik heb dus een request voor dit aangemaakt bij Domoticz Hier wordt niet op gereageerd aangezien er 1000en requesten komen.
Is er een manier om dit via een script te laten lopen, of een alternatief. Ik heb de 'RFXcom' files, and de code staat ook in de laatste RFXcom manager (voor windows).
Het Domoticz forum is misschien niet de beste plek om dit aan te maken. Je zou hier een issue kunnen aanmaken en dan verwijzen naar het forum.Maeslant schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:01:
Ik ben al een paar maanden bezig om mijn Novy afzuigkap in Domoticz te krijgen. Hierdoor kan ik op CO2 waarde sturen, en kan ik de afzuigkap aan de kookplaat koppelen.
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- Lua
- dzVents
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Hier stond belangrijk nieuws
[ Voor 84% gewijzigd door Toppe op 08-06-2020 21:43 ]
Verkeerd topic.
[ Voor 97% gewijzigd door com2,1ghz op 08-06-2020 21:49 ]
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- Lua
- dzVents
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Wellicht meer iets voor het Trådfri topic?com2,1ghz schreef op maandag 8 juni 2020 @ 21:04:
Ik heb een heel vreemd probleem met de Tradfri app. Zowel Android als IOS heb ik exact hetzelfde probleem.
Overal in mijn huis heb ik prima wifi. In de meterkast en op zolder heb ik een router.
In mijn slaapkamer is mijn bereik ietsje minder. Maar ik haal mijn maximum snelheid.
De Tradfri app weigert vaak te verbinden in mijn slaapkamer. Dan moet ik echt mijn telefoon in de lucht houden of naar de deur mikken en dan heeft hij eventjes verbinding. Dat terwijl de wifi verbinding prima is.
Wat me opviel is dat als ik mijn telefoon in Airplane mode zet met Wifi aan, dat de app opeens probleemloos werkt.
Hoe kan dit?
Ik heb gisteren mijn nieuwe RPI buster op USB stick met domoticz 2020.2 (stable) en de Z wave stick even uitgeprobeerd.
Het lijkt erop dat er geen enkele vooruitgang geboekt is met de OZW1.6 integratie.
Ik heb vervolgens vele uren zitten lezen op het domoticz forum en ik lees weinig goeds, ja bij sommige mensen werkt het blijkbaar prima, maar anderen waar het niet bij werkt komen ook niet verder.
Wat een dilemma, ik zou graag bij de tijd blijven en zelfs beta's mee draaien, maar ik ben er ook wel klaar mee dat OZW1.6 na ruim een half jaar nog zo slecht werkt.
Ik heb een backup 4.10602, omstreeks april 2019, volgens mij nog met OZW1.4, en ik denk er sterk over om die dan maar terug te zetten, al is het maar even om te testen of dat nog steeds goed werkt.
Stel dat ik op mijn nieuwe RPI een oude domoticz versie wil zetten met OZW1.4, is er dan ergens een installatieset te vinden?
Het lijkt erop dat er geen enkele vooruitgang geboekt is met de OZW1.6 integratie.
Ik heb vervolgens vele uren zitten lezen op het domoticz forum en ik lees weinig goeds, ja bij sommige mensen werkt het blijkbaar prima, maar anderen waar het niet bij werkt komen ook niet verder.
Wat een dilemma, ik zou graag bij de tijd blijven en zelfs beta's mee draaien, maar ik ben er ook wel klaar mee dat OZW1.6 na ruim een half jaar nog zo slecht werkt.
Ik heb een backup 4.10602, omstreeks april 2019, volgens mij nog met OZW1.4, en ik denk er sterk over om die dan maar terug te zetten, al is het maar even om te testen of dat nog steeds goed werkt.
Stel dat ik op mijn nieuwe RPI een oude domoticz versie wil zetten met OZW1.4, is er dan ergens een installatieset te vinden?
Dan ben ik (denk ik) één van de gelukkigen waarbij OZW1.6 wel redelijk werkt. Als het eenmaal draait, is het dik in orde. Na een reboot duurt het vaak even voordat alle devices weer tot leven zijn gekomen en sommige moet ik handmatig wakker schudden.
Verder geen issues mbt connectiviteit, op dit moment.
14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)
Heb jij bijvoorbeeld ook qubino of fibaro (dimmer) modules met een pulsschakelaar aangesloten op de module? het blijft bij mij niet in sync, als ik de lamp handmatig aan of uit zet, dan gaat de status in Domoticz niet mee.Peutpeut schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:37:
Dan ben ik (denk ik) één van de gelukkigen waarbij OZW1.6 wel redelijk werkt. Als het eenmaal draait, is het dik in orde. Na een reboot duurt het vaak even voordat alle devices weer tot leven zijn gekomen en sommige moet ik handmatig wakker schudden.
Ik heb al scripts omgeschreven die naar het opgenomen vermogen van de lamp kijken... Want die data komt goed terug.
Ik heb Qubino devices, deze gaan wel automatisch mee maar hier gaat even overheen. Deze moet ik dan ook pollen om de juiste status te krijgen. Als ik er niet voor kies om deze te pollen dan krijg ik sowieso geen verbruik te zien.DjAntoon schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:40:
[...]
Heb jij bijvoorbeeld ook qubino of fibaro (dimmer) modules met een pulsschakelaar aangesloten op de module? het blijft bij mij niet in sync, als ik de lamp handmatig aan of uit zet, dan gaat de status in Domoticz niet mee.
Ik heb al scripts omgeschreven die naar het opgenomen vermogen van de lamp kijken... Want die data komt goed terug.
[ Voor 50% gewijzigd door Peutpeut op 09-06-2020 13:43 ]
Ik pol niets, maar ik zie wel verbruik... Misschien eens proberen om misschien de goede status te krijgen.Peutpeut schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:43:
[...]
Ik heb Qubino devices, deze gaan wel automatisch mee maar hier gaat even overheen. Deze moet ik dan ook pollen om de juiste status te krijgen. Als ik er niet voor kies om deze te pollen dan krijg ik sowieso geen verbruik te zien.
Het is het proberen waard. Terwijl het in mijn ogen niet nodig zou moeten zijn.DjAntoon schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:10:
[...]
Ik pol niets, maar ik zie wel verbruik... Misschien eens proberen om misschien de goede status te krijgen.
Bij al mijn Qubino's staat de polling aan, bij alle andere uit:
/f/image/PFSDvDmvTFsRHHG3vb1CiXFz.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb laatst ook alles naar de laatste versie gebracht. Het OS eerst een upgrade gegeven, vervolgens Domoticz. Daarna willen wat Z-wave apparaten wat moeilijk communiceren. De Neo Coolcam powerplugs, waarbij ik alleen verbruik meet, maar ook de Fibaro rookmelders en deursensoren doen wat lastig. De rookmelders en deursensoren zijn met een batterij gevoed, de powerplugs niet. Meer mensen hier last van?
Ik wil binnenkort eens kijken wat er gebeurd als ik alle rookmelders eerst verwijder en opnieuw toevoeg. Maar ik verwacht weinig verschil. Ik hoorde mezelf nog zeggen: "waarom updaten als het nu goed werkt?"
Ik wil binnenkort eens kijken wat er gebeurd als ik alle rookmelders eerst verwijder en opnieuw toevoeg. Maar ik verwacht weinig verschil. Ik hoorde mezelf nog zeggen: "waarom updaten als het nu goed werkt?"

@Witlof Heel veel sterkte.
Ik heb de polling op 1 qubino device aanstaan, nu krijg ik veel timeouts...
Ik heb een paar devices waar ik over twijfel, veelal neo coolcams en ook op batterij.
Ik heb er 1 die echt dood is (letterlijk) maar ik krijg deze met geen mogelijkheid verwijdert.
Ik heb de polling op 1 qubino device aanstaan, nu krijg ik veel timeouts...
Ik heb een paar devices waar ik over twijfel, veelal neo coolcams en ook op batterij.
Ik heb er 1 die echt dood is (letterlijk) maar ik krijg deze met geen mogelijkheid verwijdert.
Ik heb nu dit script weten te activeren en configureren:
https://github.com/jvanderzande/GarbageCalendar/wiki/Setup
Geweldig werk om via virtuele sensor te kunnen zien wanneer de vuilnisbakken opgehaald moeten worden.
Zo:
:fill(white):strip_exif()/f/image/vqq7zq2LSgZZ2hHHQrORfMGh.png?f=user_large)
Nu ik eigenlijk het volgende bereiken, vast met een Dzvents:
Op de dag van de vuilnisbak wil ik een IKEA Tradfri lamp 2 uur aanzetten in de ochtend als herinnering in de kleur van de bak.
Oftewel: Indien papier: blauw, indien plastic orange indien GFT: eeh, ik denk dan maar groen ipv bruin.
De timer zal wel goed komen, de kleurinstellingen hoop ik ook, maar hoe ik die nu combineer en trigger met de data van de virtuele switch is iets waar ik nog even volledig in het duister tast.
Ik denk elke dag het script op vaste tijd te runnen en dan kijken of de datum matched en dan achterhalen welke vuilnisbak. Dan if statements match: Lamp aan in kleur X voor 2 uur.
Geweldig werk om via virtuele sensor te kunnen zien wanneer de vuilnisbakken opgehaald moeten worden.
Zo:
:fill(white):strip_exif()/f/image/vqq7zq2LSgZZ2hHHQrORfMGh.png?f=user_large)
Op de dag van de vuilnisbak wil ik een IKEA Tradfri lamp 2 uur aanzetten in de ochtend als herinnering in de kleur van de bak.
Oftewel: Indien papier: blauw, indien plastic orange indien GFT: eeh, ik denk dan maar groen ipv bruin.
De timer zal wel goed komen, de kleurinstellingen hoop ik ook, maar hoe ik die nu combineer en trigger met de data van de virtuele switch is iets waar ik nog even volledig in het duister tast.
Ik denk elke dag het script op vaste tijd te runnen en dan kijken of de datum matched en dan achterhalen welke vuilnisbak. Dan if statements match: Lamp aan in kleur X voor 2 uur.
Leuk idee, moet te doen zijn lijkt me, weet alleen niet hoe. Het lastige is dat het een text sensor is, de vraag is of je dat in dZvents kunt checken. Als dat zo is dan is het kwestie van de juiste termen in een vergelijking stoppen. Ik ben benieuwd of dit kan, ik zou het zo niet weten, wellicht kan iemand anders je er mee helpen.Hann1BaL schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:46:
Zo:
[Afbeelding]
Oeh dat is een leuk idee, zo te zien heb jij wel alleen een Textsensor die het weergeeft, klopt dat?Hann1BaL schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:46:
Ik heb een eigen Carbage script en die doet het precies op die manier. Je kan de Text van een Textsensor uitlezen met:Ik denk elke dag het script op vaste tijd te runnen en dan kijken of de datum matched en dan achterhalen welke vuilnisbak. Dan if statements match: Lamp aan in kleur X voor 2 uur.
code:
1
| BLABLA.text = |
Mijn script kan je in ieder geval vinden op Github, wellicht kan je er wat mee: NotificatieScript en TrashDate functie.
[ Voor 16% gewijzigd door rens-br op 10-06-2020 21:54 ]
Werkt dat voor alle gemeentes?Hann1BaL schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:46:
Zo:
[Afbeelding]
Het werkt in ieder geval voor alle gemeentes die mijnafvalwijzer gebruiken en nog veel meer zoals aangegeven op de githubpagina.
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- Lua
- dzVents
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Het uitlezen van die tekst sensor kan nog wel eens een uitdaging worden omdat het één sensor is die gebruikt wordt. Je moet dus eerst de tekst opsplitsen per regel en dan nog eens splitsen tussen datum letterlijke tekst.rens-br schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:54:
[...]
Oeh dat is een leuk idee, zo te zien heb jij wel alleen een Textsensor die het weergeeft, klopt dat?
[...]
Ik heb een eigen Carbage script en die doet het precies op die manier. Je kan de Text van een Textsensor uitlezen met:
code:
1 BLABLA.text =
Mijn script kan je in ieder geval vinden op Github, wellicht kan je er wat mee: NotificatieScript en TrashDate functie.
Of eens kijken of je het script zelf kan aanpassen naar 3 aparte sensoren, eigen format er een mee geven en je bent klaar.
Edit: @Hann1BaL, wat jij wilt zit letterlijk in de plugin: deze link, derde code vak en daarin tweede regel:
code:
1
| Notificationsystem = '' -- Specify notification system eg "telegram/pushover/gcm/http/kodi/lms/nma/prowl/pushalot/pushbullet/pushsafer" leave empty to skip |
Kwestie van configureren en je bent klaar
Ik zie sommige mensen die hebben echt ruzie met Zwave. Ondanks dat ik geen "ruzie" had met Zwave ervaar ik een ontzettend groot verschil met andere software en een andere stick. Ben wel eens benieuwd wat voor stick de meeste hier gebruiken en welke generatie het is.
Mijn Zwave.me stick gaat in elk geval in de verkoop omdat de Aeonlabs toch stukken sneller is
[ Voor 28% gewijzigd door Toppe op 12-06-2020 13:35 ]
Ik heb de welbekende Aeotec z-wave stick, gen 5.Toppe schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 13:29:
Ik zie sommige mensen die hebben echt ruzie met Zwave. Ondanks dat ik geen "ruzie" had met Zwave ervaar ik een ontzettend groot verschil met andere software en een andere stick. Ben wel eens benieuwd wat voor stick de meeste hier gebruiken en welke generatie het is.
Omdat ik al meerdere keren mijn beklag heb gedaan over z-wave (in dit topic maar bijvoorbeeld ook Gizz in "Z-wave kabouters") zal ik trachten er nu niet teveel over te klagen, maar hierbij een korte stand van zaken:
- De z-wave PIR in de keuken is een tijd geleden vervangen door een ESP8266 PIR. Deze schakelt veel sneller en doet het altijd.
- Ik heb het opgegeven met de Aeotec Multisensor in de schuur. Deze geeft voor de honderste keer nog alleen maar de temperatuur door, de PIR doet niks. In het verleden loste ik dat nog wel eens op door de node te verwijderen en weer te includen, maar ik heb er geen zin meer in.
- Ik heb recent niet meer gehad dat alle nodes kwijt waren, echt geweldig
- De afgelopen 10 dagen ben ik twee keer met mijn laptop naar zolder gekropen omdat de Qubino 0-10v dimmer met externe antenne op hemelsbreed 3 meter afstand van de z-wave stick weer dood was en mijn mechanische ventilatie niet meer aangestuurd werd. Na een nieuwe include doet hij het weer een tijdje. In de 3 meter tussen de stick en Qubino bevindt zich een gipsplaat en dun planken vloertje waar je doorheen zakt als je op de verkeerde plek staat, dus het bereik zal het probleem niet zijn..
Ik overweeg nog om de Qubino te vervangen door een ESP8266 en een PWM -> 0-10v bordje. Kost niks en gaat waarschijnlijk veel stabieler werken.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Klopt hier was ik ook, al gaat het over een notification script (notification system is leuk voor het telegram bericht naar mijn telefoon.)Toppe schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 13:29:
[...]
Het uitlezen van die tekst sensor kan nog wel eens een uitdaging worden omdat het één sensor is die gebruikt wordt. Je moet dus eerst de tekst opsplitsen per regel en dan nog eens splitsen tussen datum letterlijke tekst.
Of eens kijken of je het script zelf kan aanpassen naar 3 aparte sensoren, eigen format er een mee geven en je bent klaar.
Edit: @Hann1BaL, wat jij wilt zit letterlijk in de plugin: deze link, derde code vak en daarin tweede regel:
code:
1 Notificationsystem = '' -- Specify notification system eg "telegram/pushover/gcm/http/kodi/lms/nma/prowl/pushalot/pushbullet/pushsafer" leave empty to skip
Kwestie van configureren en je bent klaar
Ik wil alleen dat de notification een script laat draaien. Dat is nog even lastig (omdat ik geen script koning ben. Al lang blij dat ik met DzVents wat gegroepeerde acties kan configureren die states van een virtual switch vertaalt naar meerdere switches. Dan houdt het een beetje op helaas
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- Lua
- dzVents
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Ikzelf heb de zelfde stick (en ook GEN5) maar ik ervaar dus vrij weinig problemen. Alleen heel af en toe eens een probleem als ik weer teveel heb zitten spelen en de software te vaak opstart binnen een bepaalde periode. Verder 0 issues en ben ik dus best tevreden.Gizz schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 13:50:
[...]
Ik heb de welbekende Aeotec z-wave stick, gen 5.
Omdat ik al meerdere keren mijn beklag heb gedaan over z-wave (in dit topic maar bijvoorbeeld ook Gizz in "Z-wave kabouters") zal ik trachten er nu niet teveel over te klagen, maar hierbij een korte stand van zaken:Tussen OZW 1.4 en 1.6 merk ik niet echt een verschil qua brakheid.
- De z-wave PIR in de keuken is een tijd geleden vervangen door een ESP8266 PIR. Deze schakelt veel sneller en doet het altijd.
- Ik heb het opgegeven met de Aeotec Multisensor in de schuur. Deze geeft voor de honderste keer nog alleen maar de temperatuur door, de PIR doet niks. In het verleden loste ik dat nog wel eens op door de node te verwijderen en weer te includen, maar ik heb er geen zin meer in.
- Ik heb recent niet meer gehad dat alle nodes kwijt waren, echt geweldig
- De afgelopen 10 dagen ben ik twee keer met mijn laptop naar zolder gekropen omdat de Qubino 0-10v dimmer met externe antenne op hemelsbreed 3 meter afstand van de z-wave stick weer dood was en mijn mechanische ventilatie niet meer aangestuurd werd. Na een nieuwe include doet hij het weer een tijdje. In de 3 meter tussen de stick en Qubino bevindt zich een gipsplaat en dun planken vloertje waar je doorheen zakt als je op de verkeerde plek staat, dus het bereik zal het probleem niet zijn..
Ik overweeg nog om de Qubino te vervangen door een ESP8266 en een PWM -> 0-10v bordje. Kost niks en gaat waarschijnlijk veel stabieler werken.
Het gebruik van een WiFi PIR lees ik steeds vaker, naast dat ze natuurlijk stukken goedkoper zijn dan een gemiddelde Zwave bewegingsmelder en ze net zoveel instellingen hebben loop ik wel tegen twee dingen aan die voor mij vrij essentieel zijn:
- Design en stroom: de ESP bordjes moet je constant op 5v voeden, batterijen zou kunnen maar daarvoor wordt hij bij mij teveel getrieerd.
- Design en compact. Heb meerdere Neocoolcam sensoren en die zijn echt fantastisch om te gebruiken. Naar de bewegingsmelder gebruik ik ook nog steeds heel vaak de lux sensor. Ondanks dat hij natuurlijk niet gekalibreerd is is de afwijking wel consequent, even 5 dagen naar de history kijken en je hebt de pieken wel in het zicht.
Ben wel benieuwd hoe jij dit opgelost hebt. Hij staat sowieso nog op mijn lijstje een keer te maken!
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- Lua
- dzVents
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Wat het het IDX van die lamp? Wellicht dat ik een idee hebHann1BaL schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 14:08:
[...]
Klopt hier was ik ook, al gaat het over een notification script (notification system is leuk voor het telegram bericht naar mijn telefoon.)
Ik wil alleen dat de notification een script laat draaien. Dat is nog even lastig (omdat ik geen script koning ben. Al lang blij dat ik met DzVents wat gegroepeerde acties kan configureren die states van een virtual switch vertaalt naar meerdere switches. Dan houdt het een beetje op helaas)
@Toppe Er zijn vrij compacte doosjes te maken voor een ESP8266 en een PIR. Nou is de sensor in mijn keuken wel groter dan de Aeotec multisensor die ik eerst had, maar dat komt omdat ik daar ook een fijnstofsensor in heb gebouwd die sowieso al groter is dan de complete multisensor 
Zelf heb ik alles bedraad. Op een batterij kan ook, maar dan wordt het schakelen wel trager. Als de PIR iets waarneemt haalt hij de ESP uit z'n slaap en moet er eerst weer een wifi-verbinding worden opgezet. Voor zaken als temperatuur of lux geen probleem, maar voor een snelle reactie op beweging natuurlijk wel.
Zelf heb ik alles bedraad. Op een batterij kan ook, maar dan wordt het schakelen wel trager. Als de PIR iets waarneemt haalt hij de ESP uit z'n slaap en moet er eerst weer een wifi-verbinding worden opgezet. Voor zaken als temperatuur of lux geen probleem, maar voor een snelle reactie op beweging natuurlijk wel.
[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 12-06-2020 14:24 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- Lua
- dzVents
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Inderdaad wel compact. Maar niet overal bruikbaar als je het mij vraagt, in de gang heb ik bijvoorbeeld tegen het plafond geen 220 zitten, wel te regelen maar dan hou je weer van die kabels over de muur. Weg WAF.Gizz schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 14:22:
@Toppe Er zijn vrij compacte doosjes te maken voor een ESP8266 en een PIR. Nou is de sensor in mijn keuken wel groter dan de Aeotec multisensor die ik eerst had, maar dat komt omdat ik daar ook een fijnstofsensor in heb gebouwd die sowieso al groter is dan de complete multisensor
Heeft jou PIR een re-trigger? Heb nu ook een Xiaomi liggen met één nadeel: na beweging gaat hij na 2 minuten uit. Pas daarna kijkt hij opnieuw of er beweging is. Dan zijn ze in domotica waardeloos
@Toppe Ik heb een standaard HC-SR501 PIR gebruikt (goedkoop maar niet super compact) en die heeft een instelbare vertraging. Hij staat op de kortste setting en dat is volgens mij een seconde of 5. In Node-RED heb ik softwarematig de vertraging op 30 seconden gezet, dus na het waarnemen van een beweging blijft het licht in de keuken 30 seconden aan als er verder geen nieuwe beweging wordt geregistreerd.
'The guy with the Swiss accent' heeft recent wat PIRs vergeleken
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- Lua
- dzVents
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Zolang hij maar beweging blijft registreren dan is het goed. Niet allemaal doen ze dat namelijk. En best irritant als je in de keuken staat en het licht gaat steeds 2 seconde uitGizz schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 14:39:
@Toppe Ik heb een standaard HC-SR501 PIR gebruikt (goedkoop maar niet super compact) en die heeft een instelbare vertraging. Hij staat op de kortste setting en dat is volgens mij een seconde of 5. In Node-RED heb ik softwarematig de vertraging op 30 seconden gezet, dus na het waarnemen van een beweging blijft het licht in de keuken 30 seconden aan als er verder geen nieuwe beweging wordt geregistreerd.
[YouTube: #325 6 PIR Sensors tested: PIR sensors incl. some new from Panasonic and an ESP32 shield]
Hier dezelfde stick. Ook hier een gevoel van groot verschil tussen 1.4 en 1.6 (met 1.4 nooit problemen)Gizz schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 13:50:
[...]
Ik heb de welbekende Aeotec z-wave stick, gen 5.
Tussen OZW 1.4 en 1.6 merk ik niet echt een verschil qua brakheid.
Mijn zigbee netwerk groeit wel, ik ben alleen op zoek naar echt goede routers. Want in de uithoeken red ik het nog niet, omdat bijna alles op batterijen is. (En mijn osram sockets gewoon slecht zijn in routing)
Ik heb al overwogen om een paar qubino dimmers te vervangen door zigbee alternatieven zodat ik een betere dekking krijg, en misschien wel helemaal... Net zoals @Dylantje2
IDX: 1252Toppe schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 14:14:
[...]
Wat het het IDX van die lamp? Wellicht dat ik een idee heb
IKEA Tradfri color spectrum light via Zigbee2MQTT
Ben benieuwd
Dat kun je met een dzvents scriptje oplossen. Ter inspiratie:Toppe schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 14:29:
[...]
Inderdaad wel compact. Maar niet overal bruikbaar als je het mij vraagt, in de gang heb ik bijvoorbeeld tegen het plafond geen 220 zitten, wel te regelen maar dan hou je weer van die kabels over de muur. Weg WAF.
Heeft jou PIR een re-trigger? Heb nu ook een Xiaomi liggen met één nadeel: na beweging gaat hij na 2 minuten uit. Pas daarna kijkt hij opnieuw of er beweging is. Dan zijn ze in domotica waardeloos
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
| return { active = true, on = { devices = { 'Contact garage-haldeur', 'Contact garage roldeur', 'Slot garage roldeur', 'PIR Garage', 'PIR Garage 2' }, -- timer = { -- 'every minute' -- } }, execute = function(domoticz, device) local DeurContactGarage = domoticz.devices('Contact garage-haldeur') local SlotRolDeur = domoticz.devices('Slot garage roldeur') local ContactRolDeur = domoticz.devices('Contact schuifdeur') local PirGarage = domoticz.devices('PIR Garage') local PirGarage2 = domoticz.devices('PIR Garage 2') local GarageLed = domoticz.devices('Garage LED') local GarageTl = domoticz.devices('Garage TL') if DeurContactGarage.state == 'Open' or SlotRolDeur == 'Open' or ContactRolDeur == 'Open' or (PirGarage.state == 'On' and PirGarage.lastUpdate.hoursAgo < 4) or (PirGarage2.state == 'On' and PirGarage2.lastUpdate.hoursAgo < 4) then GarageLed.cancelQueuedCommands() GarageTl.cancelQueuedCommands() GarageLed.switchOn().checkFirst().forMin(15) GarageLed.switchOff().checkFirst().afterMin(15) GarageTl.switchOn().checkFirst().forMin(10) GarageTl.switchOff().checkFirst().afterMin(10) end if (DeurContactGarage.state == 'Closed') and DeurContactGarage.lastUpdate.minutesAgo > 5 and PirGarage.lastUpdate.minutesAgo > 10 and PirGarage2.lastUpdate.minutesAgo > 10 then GarageTl.cancelQueuedCommands() GarageTl.switchOff().checkFirst() end end } |
Mijn garage lampen LED (loopverlichting) en TL (werkverlichting)
worden aangezet op een aantal verschillende triggers:
Deurcontact (via GPIO), roldeur slot (GPIO), roldeur contact (GPIO)
2x Xiaomi PIR via zigbee2mqtt en CC26X2R1
https://community.smartth...uper-motion-sensor/139806Toppe schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 14:29:
[...]
Inderdaad wel compact. Maar niet overal bruikbaar als je het mij vraagt, in de gang heb ik bijvoorbeeld tegen het plafond geen 220 zitten, wel te regelen maar dan hou je weer van die kabels over de muur. Weg WAF.
Bing
Tradfri repeaters van IkeaDjAntoon schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 14:53:
[...]
Hier dezelfde stick. Ook hier een gevoel van groot verschil tussen 1.4 en 1.6 (met 1.4 nooit problemen)
Mijn zigbee netwerk groeit wel, ik ben alleen op zoek naar echt goede routers. Want in de uithoeken red ik het nog niet, omdat bijna alles op batterijen is. (En mijn osram sockets gewoon slecht zijn in routing)
Ik heb al overwogen om een paar qubino dimmers te vervangen door zigbee alternatieven zodat ik een betere dekking krijg, en misschien wel helemaal... Net zoals @Dylantje2
Ik twijfel nog... Maar misschien maar eens 1 bestellen.
Edit: Online meer als 2 weken levertijd...
[ Voor 7% gewijzigd door DjAntoon op 12-06-2020 17:32 ]
Uhm zijn wat verschillenDjAntoon schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 14:53:
[...]
Hier dezelfde stick. Ook hier een gevoel van groot verschil tussen 1.4 en 1.6 (met 1.4 nooit problemen)
Iemand adviseertje een ikea router, die werkt op zigbee en niet op ZWAVE
Zwave discussie wil ik niet opstarten..Maar het is pro materiaal, en officieel ondersteund zwave dit niet
Mensen met weinig klachten die erbij zweren.
Mijn ervaring is. In domoticz het enige waar ik echt ellende mee ervaar, en vooral batterij devices.
Ik ben bezig om 50+ netwerk zwave te verkleinen naar hoog nodig, zit nu op 15 en kan nog minder.
Ik doe niets qua 220 gevoede schakelaars oid op zigbee!
Alleen pirren en sensoren ...
Alles wat ik schakelen wil, zit of Zwave en die dus steeds minder.
of een SHELLY met mqtt. IK verkoop een zwave gebruikt en kan er een shelly voor terug krijgen.
De reden ervaar ik nu, waarom schakelaars anders wil hebben.
Zigbee om zeep, door gebrek aan mijn kennis.
En WAF kan gewoon de keukenlamp aan en uit doen..
Anders geen eten

Daarnaast hoef ik nu alleen te zorgen voor een goed wifi netwerk.. Shelly wifi
Kids in en om huis goede wifi.
De zwave zeg ik erg mooi spul, maar als weet wat het kost
En welke ellende je er mee kunt krijgen...
Geef mij maar shelly
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ik zoek inderdaad wat goede routers voor zigbee. Ik heb osram smart sockets daarvoor gekocht, helaas doet bijna niets. Nu 3 CC2531 routers, helpt iets maar nog niet voldoende voor de grotere afstanden.Dylantje2 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 19:19:
[...]
Uhm zijn wat verschillen
of een SHELLY met mqtt. IK verkoop een zwave gebruikt en kan er een shelly voor terug krijgen.
Geef mij maar shelly
@Dylantje2 Toen jij zo'n ellende kreeg met z wave begreep ik dat niet, bij mij werkte het toen feilloos met bijna 40 devices. Inmiddels andere koek.
Ik kreeg ook al het idee om misschien eens wat Z wave dim modules eruit te doen, en als ik dan zigbee dim modules (ik denk aan icasa) daarvoor terug neem heb ik misschien goede routers erbij. Misschien is met 1 gaan proberen...
Shelly geloof ik, maar ik wil even niet nog een variant erbij. Mijn beste systeem is direct op de GPIO van de RPI, werkt perfect als de RPI in de lucht is.
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- Lua
- dzVents
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Wellicht iets te snel gereageerd. Je hebt Lua script en je hebt dzVents. Ondanks dat het erg op elkaar lijkt is het toch niet helemaal het zelfde.Hann1BaL schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 15:03:
[...]
IDX: 1252
IKEA Tradfri color spectrum light via Zigbee2MQTT
Ben benieuwd
Als ik even die vorige link die ik mee poste doorlees dan heb je toch nog verschillende opties.
code:
1
| Notificationscript = '' -- Specify personal notification script/command eg: lua sendmessage.lua "@TEXT@" (where @TEXT@ will be replaced by the notification text.) |
Door gebruik te maken van onderstaande tekst stuur je alléén de bak mee die geleegd moet worden (dus gft, papier of plastic)
code:
1
| notificationtext = '@GARBAGETEXT@'' |
De quick and dirty methode is een bash bestand aan te maken die kijkt naar de bak die geleegd moet worden (en die cronjob je elke dag om je gewenste tijd) die vervolgens via de HTTP API weer een virtuele schakelaar omzet. Je maakt daarvoor 3 nieuwe schakelaars ($_GFT, $_Papier, $_Plastic) en die gebruik je weer als trigger voor je dzVents script.
Even in een lijstje:
- Maak een bash bestand met variable input, zie voorbeeld hieronder. Geen garantie op werking
- Zorg dat je het script kan uitvoeren via Notificationscript = '' (bv: bak.sh @TEXT@)
- Maak 3 virtuale schakelaars ($_ voor de naam zorgt dat ze wel bruikbaar zijn, maar niet zichtbaar)
- Maak een dzVents script met als trigger deze 3 apapraten
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| #!/bin/bash if [ $1 = "gft" ]; then curl http://192.168.1.1/json.htm?type=command¶m=switchlight&idx=100&switchcmd=On elif [ $1 = "papier" ]; then curl http://192.168.1.1/json.htm?type=command¶m=switchlight&idx=101&switchcmd=On elif [ $1 = "plastic" ]; then curl http://192.168.1.1/json.htm?type=command¶m=switchlight&idx=102&switchcmd=On fi |
Ik ben geen bash programmeur dus ik hoop voor je dat het werkt
Te veel misschien ..imoDjAntoon schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 19:29:
[...]
Ik zoek inderdaad wat goede routers voor zigbee. Ik heb osram smart sockets daarvoor gekocht, helaas doet bijna niets. Nu 3 CC2531 routers, helpt iets maar nog niet voldoende voor de grotere afstanden.
@Dylantje2 Toen jij zo'n ellende kreeg met z wave begreep ik dat niet, bij mij werkte het toen feilloos met bijna 40 devices. Inmiddels andere koek.
Ik kreeg ook al het idee om misschien eens wat Z wave dim modules eruit te doen, en als ik dan zigbee dim modules (ik denk aan icasa) daarvoor terug neem heb ik misschien goede routers erbij. Misschien is met 1 gaan proberen...
Shelly geloof ik, maar ik wil even niet nog een variant erbij. Mijn beste systeem is direct op de GPIO van de RPI, werkt perfect als de RPI in de lucht is.
Juist een shelly opensource
Zwave Closed, wat hier en daar openis gekregen.
En denk niet dat het aan een dimmer ligt als hij 220 gevoed is.
Kijk AL je batterijen na. 1 batterij die leeg is kan heel veel ellende veroorzaken.
Ik had quibuno's heel goed. En ze vielen 1 voor 1 alleen een rest kreeg ik ze weer in mijn mesh..
Shelley werkt..:-)
[ Voor 6% gewijzigd door Dylantje2 op 12-06-2020 19:35 ]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- Lua
- dzVents
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Ikzelf heb de overstap gemaakt naar Home Assistant en moet toegeven: Nul problemen met Zwave sinds ik de nieuwe Aeonlabs stick gebruik. Echt nul problemen. Ook in het HA topic lees je weinig problemen wat betreft Zwave. Ik vermoed dat dit toch echt een Domoticz <-> Zwave issue is.Dylantje2 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 19:19:
[...]
Uhm zijn wat verschillen
Zwave discussie wil ik niet opstarten..Maar het is pro materiaal, en officieel ondersteund zwave dit niet
Mensen met weinig klachten die erbij zweren.
Mijn ervaring is. In domoticz het enige waar ik echt ellende mee ervaar, en vooral batterij devices.
Ik ben bezig om 50+ netwerk zwave te verkleinen naar hoog nodig, zit nu op 15 en kan nog minder.
En WAF kan gewoon de keukenlamp aan en uit doen..
Anders geen eten![]()
Daarnaast hoef ik nu alleen te zorgen voor een goed wifi netwerk.. Shelly wifi
Kids in en om huis goede wifi.
Geef mij maar shelly
Jammer, want Zwave is juiste een protocol wat vrijwel zonder problemen zou moeten kunnen functioneren.
Achteraf gezien had ik veel eerder moeten overstappen, maar goed, dat wist ik toen niet.
Vergeet niet dat Shelly ook niet alles is hoor. Zoals je zelf zegt ben je echt afhankelijk van je WiFi netwerk. Denk dat de helft van de gebruikers nog steeds gebruik maakt van zijn stock-wifi netwerk van de provider. Één keer overstappen en je hebt meteen een uitdaging om alles over te zetten van provider A naar provider B.
Komt ook nog eens bij dat Shelly's geflashed moeten worden als je niet wil dat ze met de buiten wereld communiceren, of je moet alles dicht zetten via VLANS, maar dat schiet ook niet echt op.
Het is jammer dat de de Zwave modules zo aan de prijs zijn, als ze die omlaag weten te krijgen dan vraag ik me af hoeveel toekomst Zigbee heeft op het gebied van sensoren. Zwave is veel uitgebreider én instelbaar zoals de "uitschakeltijd" bij een bewegingsmelder. Ik wil dat bij de bron kunnen instellen, niet via een omweg.
[ Voor 19% gewijzigd door Toppe op 12-06-2020 19:44 ]
Ja ik denk als ik terug zou gaan naar OZW1.4, dat het dan ook gewoon goed werkt...
Tof dat je het terugkoppelt...Toppe schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 19:39:
[...]
Ikzelf heb de overstap gemaakt naar Home Assistant en moet toegeven: Nul problemen met Zwave sinds ik de nieuwe Aeonlabs stick gebruik. Echt nul problemen. Ook in het HA topic lees je weinig problemen wat betreft Zwave. Ik vermoed dat dit toch echt een Domoticz <-> Zwave issue is.
Jammer, want Zwave is juiste een protocol wat vrijwel zonder problemen zou moeten kunnen functioneren.
Achteraf gezien had ik veel eerder moeten overstappen, maar goed, dat wist ik toen niet.
En eerlijk, hou ik wel van.:-)
Maar erg jammer dat je overstapt.
Ben erg benieuwd... Wat de echte TOPS en DOWNS zijn tov elkaar.
Wij van wc eend adviseren..
Dus als je tijd hebt.. Zou ik graag de verschillen horen van een kenner..
Ik vrees dat ik nooit meer van domoticz af kom.
Hele huis draait erop, en voordat ik ha weer doorheb.
En ik hoor nog steeds dat er ook minpunten zijn aan ha
Waarbij ik ook wil zeggen dat ik Domoticz niet op voorhand de beste vind.
Maar ik er wel redelijk mee uit de voeten kan.
@DjAntoon
Ja ik denk als ik terug zou gaan naar OZW1.4, dat het dan ook gewoon goed werkt...
Dat kan nooit de bedoeling zijn....Waarom is er anders een versie die gebruikt wordt..
[ Voor 7% gewijzigd door Dylantje2 op 12-06-2020 19:52 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
- Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
- dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
- Lees ook de openingspost door!
- Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!