Wellicht staat er van alles door elkaar heen, maar het is goed bedoeld. Tevens probeer ik ook zoveel mogelijk informatie te posten, mocht je wat missen dan hoor ik 't wel! Ik link bewust niet naar HA gerelateerde pagina'sEerste stappen in Domoticz
Toen wij 2012 verhuisden naar ons eigen flatje in de meest criminele buurt van de stad leek het me een leuk idee om zoveel mogelijk te automatiseren. Ik ben toen aan de slag gegaan met een
Klik aan Klik uit TPC-300. Dat werkte voor mij toen prima, echter begonhet te kriebelen omdat ik meer wou dan alleen wat lampen. Daar is een
ICY E-Thermostaat aan toegevoegd. Hier liep ik meteen tegen een aantal punten aan:
- TPC-300 niet te bedienen via een app.
- E-Thermostaat werkte niet lekker met locatie bepaling.
- Geen mooi dashboard om alles te kunnen controleren.
Een nieuw project was geboren: RaspiHome. Een zelf geschreven GUI met gebruik van een eigen geschreven backend. Oke, meer bij elkaar geraapte plugins die samen werkte. Maar hej, het werkte. RaspiHome draaide op een Synology NAS en er hing een iPad in de woonkamer om alles op te kunnen bedienen. Steeds meer items werden toegevoegd, wie was er thuis, hoe lang staat de koelkast deur open en is het niet te warm in de slaapkamer.
Verhuizen
Na 3 jaar zijn we verhuisd en aangezien ik op dat moment niet de tijd had om alles direct over te zetten had ik besloten dit in een later stadium te gaan doen, eerst maar eens de muren verven en vloertjes leggen. Toen het moment daar was weer eens de NAS aangezet om RaspiHome 2.0 te beginnen. Dit was een mooie domper, want wat ik ook deed: Het was overleden. Niet zozeer de NAS, maar wel de achterliggende pakketten. Wat nu dacht ik? Hoeveel tijd en zin heb ik om tijd in een pakket te steken waar nooit iemand ondersteuning op kan geven. Ik heb de boel weer ingepakt en heb toen eerst eens een jaartje nagedacht over wat ik zou willen.
En ik ben blij dat ik dat gedaan heb, Ikea kwam met de Trådfri lijn. Betaalbare lampen met direct (aankondiging was gedaan) intergratie voor HomeKit. Dit systeem heeft toekomst als je het mij toen vroeg. Trådfri wordt de nieuwe Billy. Eenmaal in het assortiment, nooit meer er uit. Perfect.
De instap was vrij simpel, 2 lampen en een gateway. Ow ja, de afstandsbediening natuurlijk niet vergeten, anders kan je de boel niet koppelen. Binnen 6 maanden zat ik op 20 lampen en wat bewegingsmelders. Alles werkte zoals ik zou willen.
In 2018 had ik de wens uitgesproken om eens de kijken naar de
HomePod. Dat zelfde jaar gingen we naar Frankrijk op vakantie en
Apple Store Marseille was 'slechts' 3 uur rijden. Op de terugweg een mooie zwarte HomePod mee genomen. Ow ja, vrouwlief die een HomePod onzin vond dwong me 4 weken later naar Duitslands te rijden om een extra exemplaar op te halen

Meer inzicht
Ook hebben we in 2018 zonnepanelen laten plaatsen en we wouden graag gaan bijhouden hoe het zat met ons verbruik, hoeveel gebruikte we nou daadwerkelijk, wat leverde we terug? Omdat ik op dat moment geen hardware tot mijn beschikking had en ook de P1 kabel nog ontbrak heb ik bij SOSSolutons een mooie
starters set gekocht. Dit was een complete Pi inclusief P1 kabel. Met Domoticz als software, het zal wel. Op dat moment heb ik ook eigelijk nergens anders naar gekeken. Ik probeer het wel was de gedachten. En zo gebruikte we het bijna 3 jaar later nog steeds.
De uitbereidingen
Vrouwlief begon langzaam aan te wennen aan een slim huis en dus was het tijd voor een toekomst plan vast te gaan leggen. Naast Trådfri kwam ook Hue binnen met (nu) 3 LED strips in totaal. Maar wat wou ik nou allemaal precies? Om te beginnen heb ik een lijst gemaakt waaraan de apparaten moeten voldoen:
- Nieuwe apparatuur moet connected zijn, of zijn te maken.
- Apparatuur moet te bedienen zijn via HomeKit of HomeBridge.
- Apparatuur moet begrijpen wat we willen en deels zelf lerend.
- Apparatuur moet zijn werk kunnen doen.
- Alles moet ook te bedienen zijn via het eigen platform.
Vooral de laatste was voor mij erg belangrijk. Als Domoticz uit zou vallen wil ik wel dat de essentiële delen van het huis blijven werken. Kan dat niet, dan komt het er niet in. Zo simpel is het.
Daarnaast heb ik ook een lijst gemaakt met apparaten die ik graag zou willen:
- Lampen op bewegingsmelders.
- Onklaar maken van huidige schakelaars.
- Robot stofzuiger.
- Inzicht in energie verbruik per apparaat.
- Verschillende sensoren per vertrek (Temperatuur, luchtvochtigheid, CO2, etc).
- Slimme notificaties (deurbel, temperaturen, container).
En als we dit hebben gehad dan is het van belang dat we ook nog eens kijken naar welke protocollen we absoluut wél willen gebruiken en welke absoluut niet. Daar kwam onderstaande lijst weer uit:
- 433MHz: Niet welkom, geen terugkoppeling.
- 86Mhz: Niet welkom, zelfde reden als 433MHz. Daarbij is dit een beveiligde frequentie die misbruikt wordt.
- ZWave: Welkom. Aan de prijs, maar met de instelmogelijkheden top.
- Zigbee: Welkom. Prijs is zeer interessant, alleen minder instel mogelijkheden. Goed bruikbaar voor buiten, zolders en minder essentiele ruimtes.
- WiFi: Welkom. Prijs is voordelig en je hebt minder te maken met problemen wat betreft het bereik (heb een zeer goed dekkend WiFi netwerk).
Goed, ik weet dus wat ik wel en niet wil.
Aangezien China je vriend is bleven op een gegeven moment de pakketen maar komen. Xiaomi sensoren, ESP bordjes, NeoCoolcam bewegingsmelders. Alles werd ingeladen. Ondertussen heb ik een aardige collectie opgebouwd van een apparaat of 50. En al deze apparaten (op Zwave na) werken dus allemaal ook nog een stand-alone via hun eigen app/interface.
Toen een incident een probleem werd
Klapperende hardware en flippende software. Nieuwe adapter, probleem was weer even verholpen maar 4 weken later begon het allemaal weer opnieuw. Ondertussen had ik een aardige puinbak gemaakt van mijn huidige installatie en was het nodig om de boel eens opnieuw te installeren. Alleen omdat ik dit niet meer op een Pi wou doen besloten te gaan voor een
ASRock A300 met een
AMD 3000G CPU. Voor de opslag is een
Crucial P1 500GB verantwoordelijk en ook het werkgeheugen werd verzorgt door
Crucial
Toen alles eenmaal was ontvangen heb ik de boel in elkaar geschroefd en Debian geïnstalleerd. In eerste instantie had ik het idee om per software pakket een VM te gaan gebruiken maar dit werd door een aantal mensen afgeraden en uiteindelijk ben ik voor
Docker gegaan. Gecombineerd met
Portainer een groot succes.
Helaas waren alleen niet alle problemen opgelost. Domoticz werkte netjes en ook het terug zetten van de backup ging perfect. Daar hield het ook wel op. De Ikea plugin kon niet meer geïnstalleerd worden, Xiaomi werkte spontaan niet meer en ook simpele zaken als Buienradar gaven de geest. Dus alles weer terug gezet naar de Pi en die een cronjob gegeven voor elke 6 uur een reboot. Gelukkig hield hij dat nog wel vol.
Maar, was nu? Uit frustratie eens gekeken naar HA. Aangezien een container zo geïnstalleerd is had ik die mogelijkheid. De installatie en configuratie gingen eigelijk perfect (op was foutjes met Docker na, maar dat is vooral onwetendheid) en toen begonnen met één Zwave bewegingsmelder en een WLED module. Dat werkte lekker. Snelheid was acceptabel en ook reageerde hij net zoals in Domoticz. Omdat ik de zelfde issues had met de andere bewegingsmelders met het koppelen als in Domoticz toch verder gaan kijken naar de gebruikte Zwave stick. En mijn
Zwave.me stick uiteindelijk vervangen voor een
Aeonlabs. Aangezien ik Zigbee2MQTT ook niet werkend kreeg meteen de
Conbee II mee besteld.
Wat een feest!
Omdat je soms eens een gok moet nemen besloten de volgende setup op te nemen in HA (en dus tegen mijn eigen "Alles moet te bedienen zijn via het eigen platform" ingegaan):
- 2 Ikea Trådfri lampen op de gang
- 1 WLED Strip onder de trap
- 1 Ikea Trådfri lamp in de kleedkamer
- 3 ZWave bewegingsmelders (Gang, Trap, Kleedkamer)
Daarbij ook nog eens de simpele automatiseringen gemaakt via HA en eerlijk is eerlijk: Wat een verademing zeg. Lampen reageerde instant (welke vertraging?), schakelingen gaan perfect en nooit meer een misser gehad.
Voor de grap ook nog eens dezelfde stick aangemeld op Domoticz en direct 'ellende': Af en toe een misser, schakelingen gingen trager... Snel weg van Domoticz dus.
Is alles perfect dan?
Nee, HA is zeker het perfecte pakket als je het mij vraagt. Heb heel veel problemen gehad om de DSMR reader te kunnen gebruiken. Dit blijft een uitdaging als je ook de container (kliko) plugin wilt gebruiken. Alleen voor die plugin heb ik nu een aparte Docker container lopen, irritant maar niemand lijkt het probleem te kunnen nabootsen en/of oplossen. Wel zijn de verschillen zo groot dat HA voor mij een blijvertje begint te worden (sterker nog, op moment van schrijven draait alleen de watermeter nog in Domoticz).
Mijn vergelijking
Domoticz en HA zijn beide Domotica software en daar houd de vergelijking wel op. Waarbij Domoticz wil dat je 'speelt' met code (Blocky, dzVents) geeft HA mij die indruk wat minder. De mogelijkheid tot het maken van een automatisering is eenvoudiger dan Blocky. Wil je zelf wat dieper op bepaalde zaken ingaan dan zal je YAML moeten leren en ook 'templates' zou je moeten gaan gebruiken. Die curve is bij HA in mijn ogen zeker een stuk steiler. Of hij echt hoger is zoals ik in het verleden wel eens heb geroepen: Ik kom daar een beetje op terug.
HA heeft zeker een aantal voordelen tenopzichte van Domoticz:
Pluspuntjes |
---|
Zeer uitgebreide collectie aan intergraties |
Eenvoudig basis automatiseringen aanmaken |
Zeer stabiel, je kan kiezen tussen releases (beta, lastest, stable) |
Een GUI die wat eenvoudiger is waardoor de installatie wat soepeler verloopt |
Kunnen installeren van extra plugins via een aparte 'app store' |
Dashboard kunnen configureren zoals je zelf wilt |
Daar in tegen kent Domoticz ook zeker voordelen:
Pluspuntjes |
---|
Niet configueren via de terminal* |
Programmeren via de GUI met feedback |
Zeer uitgebreide en simpele HTTP API |
Beter en duidelijker overzicht van geïnstalleerde en gebruikte apparaten |
Log via de dashboard, realtime kunnen zien wat er gebeurt met je apparaten. |
Eenvoudiger gebruik maken van virtuele apparaten |
InfluxDB: Per apparaat te koppelen |
* Voorbeeld: Sommige plugins moet je configureren via
configuration.yaml en als je dat hebt gedaan dan
moet je HA opnieuw opstarten. Erg irritant als je het mij vraagt.
Ik weet niet of het handig in om nou in detail te treden over de nadelen van Domoticz VS HA, de voordelen vindt ik veel belangrijker. Zoals je zelf kan lezen is HA veel meer gericht door de eenvoudige gebruiker op de GUI, je hoeft namelijk niet perse gebruik te (gaan)maken van
configuration.yaml. Wil je dingen zoals de DSMR reader of een camera in HA opnemen dan moet je wel.
Automatiseringen
Zowel in Domoticz als in HA kan je dus op twee manieren programmeren: Grafisch of via code. Er is alleen nog een optie en staat een beetje op de achtergrond: Node-Red. Node-Red stelt je in staat om verschillende node's aan elkaar te koppelen zodat je hele uitgebreide automatiseringen kan maken. Ik gebruik op dit moment dan ook alleen Node-Red voor het aanmaken van mijn automatiseringen.
Ondanks dat ik eerst dacht 'Ja 't zal wel' heb ik ondertussen 15 uitgebreide automatiseringen via Node-Red lopen. Een "Beweging is lamp aan" automatisering laat ik lekker aan HomeKit over. Dit zijn verschillende automatiseringen die via code tussen de 150 en 200 regels zou beslaan nu beperkt tot 20/25 nodes per automatisering.
Conclusie
Mijn verhaal beslaat een 'groot' deel van het verleden, maar op die manier snappen jullie (hoop ik) mijn manier van denken en de wensen die ik heb en de eisen die ik stel aan mijn software. Mochten jullie nog vragen hebben: Ik beantwoord ze graag!