Domoticz - open source domotica systeem - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 100 ... 112 Laatste
Acties:
  • 575.577 views

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 19:43:
[...]

Tof dat je het terugkoppelt...
En eerlijk, hou ik wel van.:-)

Maar erg jammer dat je overstapt.

Ben erg benieuwd... Wat de echte TOPS en DOWNS zijn tov elkaar.
Wij van wc eend adviseren..
Dus als je tijd hebt.. Zou ik graag de verschillen horen van een kenner..
Ik vrees dat ik nooit meer van domoticz af kom.
Hele huis draait erop, en voordat ik ha weer doorheb.

En ik hoor nog steeds dat er ook minpunten zijn aan ha
Waarbij ik ook wil zeggen dat ik Domoticz niet op voorhand de beste vind.
Maar ik er wel redelijk mee uit de voeten kan.
Als er genoeg animo is wil ik best eens een uitgebreider stuk schrijven over HA of Domoticz vanuit mijn ervaring, maar het is niet zó eenvoudig dat dit in 5 zinnen te beschrijven is.

@Dylantje2 @DjAntoon Home Assistant:
code:
1
2
3
4
5
6
2020-06-12 13:51:46.979 Always, OpenZwave Version 1.4.3469 Starting Up
2020-06-12 13:51:52.732 Info, Setting Up Provided Network Key for Secure Communications
2020-06-12 13:51:52.733 Info, mgr,     Added driver for controller /dev/ttyACM1
2020-06-12 13:51:52.733 Info,   Opening controller /dev/ttyACM1
2020-06-12 13:51:52.733 Info, Trying to open serial port /dev/ttyACM1 (attempt 1)
2020-06-12 13:51:52.733 Info, Serial port /dev/ttyACM1 opened (attempt 1)

Wellicht wil de ontwikkelaar van Domoticz de laatste releases gebruiken. Dat hoeft alleen geen voordeel te zijn...

[ Voor 26% gewijzigd door Toppe op 12-06-2020 19:59 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15:15
Toppe schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 19:54:
[...]

Als er genoeg animo is wil ik best eens een uitgebreider stuk schrijven over HA of Domoticz vanuit mijn ervaring, maar het is niet zó eenvoudig dat dit in 5 zinnen te beschrijven is.

@Dylantje2 @DjAntoon Home Assistant:
code:
1
2
3
4
5
6
2020-06-12 13:51:46.979 Always, OpenZwave Version 1.4.3469 Starting Up
2020-06-12 13:51:52.732 Info, Setting Up Provided Network Key for Secure Communications
2020-06-12 13:51:52.733 Info, mgr,     Added driver for controller /dev/ttyACM1
2020-06-12 13:51:52.733 Info,   Opening controller /dev/ttyACM1
2020-06-12 13:51:52.733 Info, Trying to open serial port /dev/ttyACM1 (attempt 1)
2020-06-12 13:51:52.733 Info, Serial port /dev/ttyACM1 opened (attempt 1)

Wellicht wil de ontwikkelaar van Domoticz de laatste releases gebruiken. Dat hoeft alleen geen voordeel te zijn...
Dus de uptodate versie van Home Assistant draait nog op OZW1.4?
Als mijn gevoel juist is dan hoop ik voor je dat ze voorlopig nog niet overstappen...
Ik vrees ook dat de integratie van 1.6 in Domoticz niet afgerond is, wat misschien voor een groot gedeelte van de shit zorgt. Ook misschien wel dat er zo'n 40 devices ineens overgaan.

Ik probeer een niet meer werkende neo coolcam doorswitch te verwijderen uit de zwave lijst, ik heb al van alles geprobeerd, maar helaas.

Acties:
  • +12 Henk 'm!
Wellicht staat er van alles door elkaar heen, maar het is goed bedoeld. Tevens probeer ik ook zoveel mogelijk informatie te posten, mocht je wat missen dan hoor ik 't wel! Ik link bewust niet naar HA gerelateerde pagina's
Eerste stappen in Domoticz
Toen wij 2012 verhuisden naar ons eigen flatje in de meest criminele buurt van de stad leek het me een leuk idee om zoveel mogelijk te automatiseren. Ik ben toen aan de slag gegaan met een Klik aan Klik uit TPC-300. Dat werkte voor mij toen prima, echter begonhet te kriebelen omdat ik meer wou dan alleen wat lampen. Daar is een ICY E-Thermostaat aan toegevoegd. Hier liep ik meteen tegen een aantal punten aan:
  • TPC-300 niet te bedienen via een app.
  • E-Thermostaat werkte niet lekker met locatie bepaling.
  • Geen mooi dashboard om alles te kunnen controleren.
Een nieuw project was geboren: RaspiHome. Een zelf geschreven GUI met gebruik van een eigen geschreven backend. Oke, meer bij elkaar geraapte plugins die samen werkte. Maar hej, het werkte. RaspiHome draaide op een Synology NAS en er hing een iPad in de woonkamer om alles op te kunnen bedienen. Steeds meer items werden toegevoegd, wie was er thuis, hoe lang staat de koelkast deur open en is het niet te warm in de slaapkamer.
Verhuizen
Na 3 jaar zijn we verhuisd en aangezien ik op dat moment niet de tijd had om alles direct over te zetten had ik besloten dit in een later stadium te gaan doen, eerst maar eens de muren verven en vloertjes leggen. Toen het moment daar was weer eens de NAS aangezet om RaspiHome 2.0 te beginnen. Dit was een mooie domper, want wat ik ook deed: Het was overleden. Niet zozeer de NAS, maar wel de achterliggende pakketten. Wat nu dacht ik? Hoeveel tijd en zin heb ik om tijd in een pakket te steken waar nooit iemand ondersteuning op kan geven. Ik heb de boel weer ingepakt en heb toen eerst eens een jaartje nagedacht over wat ik zou willen.

En ik ben blij dat ik dat gedaan heb, Ikea kwam met de Trådfri lijn. Betaalbare lampen met direct (aankondiging was gedaan) intergratie voor HomeKit. Dit systeem heeft toekomst als je het mij toen vroeg. Trådfri wordt de nieuwe Billy. Eenmaal in het assortiment, nooit meer er uit. Perfect.

De instap was vrij simpel, 2 lampen en een gateway. Ow ja, de afstandsbediening natuurlijk niet vergeten, anders kan je de boel niet koppelen. Binnen 6 maanden zat ik op 20 lampen en wat bewegingsmelders. Alles werkte zoals ik zou willen.

In 2018 had ik de wens uitgesproken om eens de kijken naar de HomePod. Dat zelfde jaar gingen we naar Frankrijk op vakantie en Apple Store Marseille was 'slechts' 3 uur rijden. Op de terugweg een mooie zwarte HomePod mee genomen. Ow ja, vrouwlief die een HomePod onzin vond dwong me 4 weken later naar Duitslands te rijden om een extra exemplaar op te halen :+
Meer inzicht
Ook hebben we in 2018 zonnepanelen laten plaatsen en we wouden graag gaan bijhouden hoe het zat met ons verbruik, hoeveel gebruikte we nou daadwerkelijk, wat leverde we terug? Omdat ik op dat moment geen hardware tot mijn beschikking had en ook de P1 kabel nog ontbrak heb ik bij SOSSolutons een mooie starters set gekocht. Dit was een complete Pi inclusief P1 kabel. Met Domoticz als software, het zal wel. Op dat moment heb ik ook eigelijk nergens anders naar gekeken. Ik probeer het wel was de gedachten. En zo gebruikte we het bijna 3 jaar later nog steeds.
De uitbereidingen
Vrouwlief begon langzaam aan te wennen aan een slim huis en dus was het tijd voor een toekomst plan vast te gaan leggen. Naast Trådfri kwam ook Hue binnen met (nu) 3 LED strips in totaal. Maar wat wou ik nou allemaal precies? Om te beginnen heb ik een lijst gemaakt waaraan de apparaten moeten voldoen:
  • Nieuwe apparatuur moet connected zijn, of zijn te maken.
  • Apparatuur moet te bedienen zijn via HomeKit of HomeBridge.
  • Apparatuur moet begrijpen wat we willen en deels zelf lerend.
  • Apparatuur moet zijn werk kunnen doen.
  • Alles moet ook te bedienen zijn via het eigen platform.
Vooral de laatste was voor mij erg belangrijk. Als Domoticz uit zou vallen wil ik wel dat de essentiële delen van het huis blijven werken. Kan dat niet, dan komt het er niet in. Zo simpel is het.

Daarnaast heb ik ook een lijst gemaakt met apparaten die ik graag zou willen:
  • Lampen op bewegingsmelders.
  • Onklaar maken van huidige schakelaars.
  • Robot stofzuiger.
  • Inzicht in energie verbruik per apparaat.
  • Verschillende sensoren per vertrek (Temperatuur, luchtvochtigheid, CO2, etc).
  • Slimme notificaties (deurbel, temperaturen, container).
En als we dit hebben gehad dan is het van belang dat we ook nog eens kijken naar welke protocollen we absoluut wél willen gebruiken en welke absoluut niet. Daar kwam onderstaande lijst weer uit:
  • 433MHz: Niet welkom, geen terugkoppeling.
  • 86Mhz: Niet welkom, zelfde reden als 433MHz. Daarbij is dit een beveiligde frequentie die misbruikt wordt.
  • ZWave: Welkom. Aan de prijs, maar met de instelmogelijkheden top.
  • Zigbee: Welkom. Prijs is zeer interessant, alleen minder instel mogelijkheden. Goed bruikbaar voor buiten, zolders en minder essentiele ruimtes.
  • WiFi: Welkom. Prijs is voordelig en je hebt minder te maken met problemen wat betreft het bereik (heb een zeer goed dekkend WiFi netwerk).
Goed, ik weet dus wat ik wel en niet wil.

Aangezien China je vriend is bleven op een gegeven moment de pakketen maar komen. Xiaomi sensoren, ESP bordjes, NeoCoolcam bewegingsmelders. Alles werd ingeladen. Ondertussen heb ik een aardige collectie opgebouwd van een apparaat of 50. En al deze apparaten (op Zwave na) werken dus allemaal ook nog een stand-alone via hun eigen app/interface.
Toen een incident een probleem werd
Klapperende hardware en flippende software. Nieuwe adapter, probleem was weer even verholpen maar 4 weken later begon het allemaal weer opnieuw. Ondertussen had ik een aardige puinbak gemaakt van mijn huidige installatie en was het nodig om de boel eens opnieuw te installeren. Alleen omdat ik dit niet meer op een Pi wou doen besloten te gaan voor een ASRock A300 met een AMD 3000G CPU. Voor de opslag is een Crucial P1 500GB verantwoordelijk en ook het werkgeheugen werd verzorgt door Crucial

Toen alles eenmaal was ontvangen heb ik de boel in elkaar geschroefd en Debian geïnstalleerd. In eerste instantie had ik het idee om per software pakket een VM te gaan gebruiken maar dit werd door een aantal mensen afgeraden en uiteindelijk ben ik voor Docker gegaan. Gecombineerd met Portainer een groot succes.

Helaas waren alleen niet alle problemen opgelost. Domoticz werkte netjes en ook het terug zetten van de backup ging perfect. Daar hield het ook wel op. De Ikea plugin kon niet meer geïnstalleerd worden, Xiaomi werkte spontaan niet meer en ook simpele zaken als Buienradar gaven de geest. Dus alles weer terug gezet naar de Pi en die een cronjob gegeven voor elke 6 uur een reboot. Gelukkig hield hij dat nog wel vol.

Maar, was nu? Uit frustratie eens gekeken naar HA. Aangezien een container zo geïnstalleerd is had ik die mogelijkheid. De installatie en configuratie gingen eigelijk perfect (op was foutjes met Docker na, maar dat is vooral onwetendheid) en toen begonnen met één Zwave bewegingsmelder en een WLED module. Dat werkte lekker. Snelheid was acceptabel en ook reageerde hij net zoals in Domoticz. Omdat ik de zelfde issues had met de andere bewegingsmelders met het koppelen als in Domoticz toch verder gaan kijken naar de gebruikte Zwave stick. En mijn Zwave.me stick uiteindelijk vervangen voor een Aeonlabs. Aangezien ik Zigbee2MQTT ook niet werkend kreeg meteen de Conbee II mee besteld.
Wat een feest!
Omdat je soms eens een gok moet nemen besloten de volgende setup op te nemen in HA (en dus tegen mijn eigen "Alles moet te bedienen zijn via het eigen platform" ingegaan):
  • 2 Ikea Trådfri lampen op de gang
  • 1 WLED Strip onder de trap
  • 1 Ikea Trådfri lamp in de kleedkamer
  • 3 ZWave bewegingsmelders (Gang, Trap, Kleedkamer)
Daarbij ook nog eens de simpele automatiseringen gemaakt via HA en eerlijk is eerlijk: Wat een verademing zeg. Lampen reageerde instant (welke vertraging?), schakelingen gaan perfect en nooit meer een misser gehad.

Voor de grap ook nog eens dezelfde stick aangemeld op Domoticz en direct 'ellende': Af en toe een misser, schakelingen gingen trager... Snel weg van Domoticz dus.
Is alles perfect dan?
Nee, HA is zeker het perfecte pakket als je het mij vraagt. Heb heel veel problemen gehad om de DSMR reader te kunnen gebruiken. Dit blijft een uitdaging als je ook de container (kliko) plugin wilt gebruiken. Alleen voor die plugin heb ik nu een aparte Docker container lopen, irritant maar niemand lijkt het probleem te kunnen nabootsen en/of oplossen. Wel zijn de verschillen zo groot dat HA voor mij een blijvertje begint te worden (sterker nog, op moment van schrijven draait alleen de watermeter nog in Domoticz).
Mijn vergelijking
Domoticz en HA zijn beide Domotica software en daar houd de vergelijking wel op. Waarbij Domoticz wil dat je 'speelt' met code (Blocky, dzVents) geeft HA mij die indruk wat minder. De mogelijkheid tot het maken van een automatisering is eenvoudiger dan Blocky. Wil je zelf wat dieper op bepaalde zaken ingaan dan zal je YAML moeten leren en ook 'templates' zou je moeten gaan gebruiken. Die curve is bij HA in mijn ogen zeker een stuk steiler. Of hij echt hoger is zoals ik in het verleden wel eens heb geroepen: Ik kom daar een beetje op terug.

HA heeft zeker een aantal voordelen tenopzichte van Domoticz:
Pluspuntjes
Zeer uitgebreide collectie aan intergraties
Eenvoudig basis automatiseringen aanmaken
Zeer stabiel, je kan kiezen tussen releases (beta, lastest, stable)
Een GUI die wat eenvoudiger is waardoor de installatie wat soepeler verloopt
Kunnen installeren van extra plugins via een aparte 'app store'
Dashboard kunnen configureren zoals je zelf wilt

Daar in tegen kent Domoticz ook zeker voordelen:
Pluspuntjes
Niet configueren via de terminal*
Programmeren via de GUI met feedback
Zeer uitgebreide en simpele HTTP API
Beter en duidelijker overzicht van geïnstalleerde en gebruikte apparaten
Log via de dashboard, realtime kunnen zien wat er gebeurt met je apparaten.
Eenvoudiger gebruik maken van virtuele apparaten
InfluxDB: Per apparaat te koppelen

* Voorbeeld: Sommige plugins moet je configureren via configuration.yaml en als je dat hebt gedaan dan moet je HA opnieuw opstarten. Erg irritant als je het mij vraagt.

Ik weet niet of het handig in om nou in detail te treden over de nadelen van Domoticz VS HA, de voordelen vindt ik veel belangrijker. Zoals je zelf kan lezen is HA veel meer gericht door de eenvoudige gebruiker op de GUI, je hoeft namelijk niet perse gebruik te (gaan)maken van configuration.yaml. Wil je dingen zoals de DSMR reader of een camera in HA opnemen dan moet je wel.
Automatiseringen
Zowel in Domoticz als in HA kan je dus op twee manieren programmeren: Grafisch of via code. Er is alleen nog een optie en staat een beetje op de achtergrond: Node-Red. Node-Red stelt je in staat om verschillende node's aan elkaar te koppelen zodat je hele uitgebreide automatiseringen kan maken. Ik gebruik op dit moment dan ook alleen Node-Red voor het aanmaken van mijn automatiseringen.

Ondanks dat ik eerst dacht 'Ja 't zal wel' heb ik ondertussen 15 uitgebreide automatiseringen via Node-Red lopen. Een "Beweging is lamp aan" automatisering laat ik lekker aan HomeKit over. Dit zijn verschillende automatiseringen die via code tussen de 150 en 200 regels zou beslaan nu beperkt tot 20/25 nodes per automatisering.

Conclusie

Mijn verhaal beslaat een 'groot' deel van het verleden, maar op die manier snappen jullie (hoop ik) mijn manier van denken en de wensen die ik heb en de eisen die ik stel aan mijn software. Mochten jullie nog vragen hebben: Ik beantwoord ze graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Toppe
Ik ben sinds vorige week ook aan het kijken naar HA. Wat mij zo tegenvalt is dat het in de basis allemaal zo basic is. Ik dacht ik begin met gas/water/energie maar enige rapportage/grafieken ontbreekt. Verder vind ik het niet heel intuïtief. En ik werk nog in de IT ook (kan ook aan mij liggen natuurlijk :P ).

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kraades schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 11:32:
@Toppe
Ik ben sinds vorige week ook aan het kijken naar HA. Wat mij zo tegenvalt is dat het in de basis allemaal zo basic is. Ik dacht ik begin met gas/water/energie maar enige rapportage/grafieken ontbreekt. Verder vind ik het niet heel intuïtief. En ik werk nog in de IT ook (kan ook aan mij liggen natuurlijk :P ).
Grafieken/rapporten zoals? Ik gebruik hiervoor Grafana, hoe uitgebreid wil je het hebben?

Ik gebruik trouwens DSMR-Reader op een Pi, hoe uitgebreid wil je het hebben? Weet nu dat ik 24,14% van mijn dag verbruik tussen 22:00 en 23:00 weg stook :+

Overigens ben ik nu alleen de database aan het vullen, moet nog eens kijken naar het* dashboard

[ Voor 20% gewijzigd door Toppe op 13-06-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Toppe
In Domoticz voeg ik de hardware toe voor S0 Meter USB (water) en P1 Smart Meter USB (gas/energie) en hierna "werkt het" en heb ik out of the box raportage voor dag/week/maand/jaar gebruik.

Nu snap ik wel (sinds vanochtend ;) ) dat het een kwestie is van al dan niet standaard HA integraties gebruiken om de serial port uit te lezen en hierna via Utility Meter de gegevens te ondervangen en in een database te zetten en hierna met een rapportage tool de grafieken te maken. Maar goeiendag zeg... Hier heb ik toch allemaal geen tijd voor. :P

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kraades schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 12:02:
@Toppe
In Domoticz voeg ik de hardware toe voor S0 Meter USB (water) en P1 Smart Meter USB (gas/energie) en hierna "werkt het" en heb ik out of the box raportage voor dag/week/maand/jaar gebruik.

Nu snap ik wel (sinds vanochtend ;) ) dat het een kwestie is van al dan niet standaard HA integraties gebruiken om de serial port uit te lezen en hierna via Utility Meter de gegevens te ondervangen en in een database te zetten en hierna met een rapportage tool de grafieken te maken. Maar goeiendag zeg... Hier heb ik toch allemaal geen tijd voor. :P
Je kan je P1 kabel rechtstreeks koppelen hoor

De installatie van InfluxDB en Grafana kost je 5 minuten. InfluxDB kan je gewoon in je configuratie opnemen. Evenals je DSMR kabeltje zelf. Maar goed, dat is een ander topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:38
Mensen die controlicz en shelly icm rolluiken gebruiken? Als ik shelly direct koppel aan Google Home kan ik sluiten tot een bepaald percentage. Als ik dat via Domoticz en Controlicz doe lukt het niet. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 12:11:
[...]

Je kan je P1 kabel rechtstreeks koppelen hoor

De installatie van InfluxDB en Grafana kost je 5 minuten. InfluxDB kan je gewoon in je configuratie opnemen. Evenals je DSMR kabeltje zelf. Maar goed, dat is een ander topic ;)
offtopic:
Ik heb de P1 (standaard integratie) en S0 (water; via custom integratie) ook wel werkend in HA. Ik zou alleen verwachten dat daar al wat meer functionaliteit achter hangt zoals in Domoticz. Ik vind Domoticz dan laagdrempeliger. Waar ik mij direct kan richten op de automation zelf.

Maar goed, ik ken HA ook pas sinds een paar dagen dus ik moet mij ook wat verder inlezen. Ik wist ook niet dat je via een configuratie (vanuit de Utility Meter integratie) de data al kon wegschrijven in een InfluxDB. Maar inderdaad, een ander topic...

Edit:
Oke, ik zie inderdaad wat je bedoelt. Ik heb InfluxDB nu geïnstalleerd en de gemeten waarden worden inderdaad default opgeslagen zoals bijvoorbeeld power consumption. Ik kan mij voorstellen dat je daar van alles en nog wat op kunt loslaten.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lojZdSht.png

[ Voor 19% gewijzigd door technorabilia op 13-06-2020 17:59 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
@Toppe Is het ook mogelijk om beide naast elkaar te draaien en gegevens uit te wisselen? Om nu ineens om te gaan... Ik heb op de RPI ook 1 wire temperatuur meters en schakelaars en relais via GPIO. Ook gebruik ik I2C extenders om meer uitgangen te hebben. (Dit werkt trouwens altijd)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:30
Nou, dit is dan hier mijn laatste post. Ook ik ga over naar hassio. 2 jaar zeer tevreden zonder hickup domoticz gedraaid. De pi2 gaat net als mijn pi3 de kroeg in, dus het werd tijd om mijn server nog wat extra taken te geven. Configureren wordt nog even eng, maar het is gelukkig lang licht.

Bedankt allemaal voor de leuke dingen die ik hier heb geleerd en de interessante discussies die ik heb mogen meelezen!

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DjAntoon schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 17:11:
@Toppe Is het ook mogelijk om beide naast elkaar te draaien en gegevens uit te wisselen? Om nu ineens om te gaan... Ik heb op de RPI ook 1 wire temperatuur meters en schakelaars en relais via GPIO. Ook gebruik ik I2C extenders om meer uitgangen te hebben. (Dit werkt trouwens altijd)
Ja in theorie kan dit prima. Ik heb alleen nooit een sensor rechtstreeks op de pi aangesloten maar gebruik hiervoor dan een ESP bordje. Via MQTT kan je dan gewoon je data ophalen.

@DaRk PoIsOn, wat is jou reden om over te stappen? Zeker als Domoticz zonder problemen draait dan zou ik nooit gekeken hebben naar HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleshi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 14:08
DjAntoon schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 17:11:
Dit is ook mijn wens, echter is dit volgens mij niet gemakkelijk te realiseren. En lukt het alleen via Mqtt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voordat ik met HA rapportage begin, ga ik eerst maar eens kijken naar InfluxDB en de rapportage vanuit Domoticz zelf. Kijken wat ik daar van kan maken.

Mocht je docker hebben dan kun je vrij makkelijk de hele TICK Stack installeren via de InfluxData Sandbox. Je hebt dan Influxdb, Kapacitor, Chronograf en Telegraf. Je hoeft dan niet gelijk grote aanpassingen te doen aan je Domoticz installatie.

Via Setup, More Options, Data Push, InflexDB kun je dan waarden doorsturen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/syLTp49t.png

Daarna kun je in Chronograf vrij makkelijk wat grafieken maken en deze in een real-time dashboard plaatsen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 20:21
Toppe schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 11:17:
Wellicht staat er van alles door elkaar heen, maar het is goed bedoeld. Tevens probeer ik ook zoveel mogelijk informatie te posten, mocht je wat missen dan hoor ik 't wel! Ik link bewust niet naar HA gerelateerde pagina's
Toen wij 2012 verhuisden naar ons eigen flatje in de meest criminele buurt van de stad leek het me een leuk idee om zoveel mogelijk te automatiseren. Ik ben toen aan de slag gegaan met een Klik aan Klik uit TPC-300. Dat werkte voor mij toen prima, echter begonhet te kriebelen omdat ik meer wou dan alleen wat lampen. Daar is een ICY E-Thermostaat aan toegevoegd. Hier liep ik meteen tegen een aantal punten aan:
Een nieuw project was geboren: RaspiHome. Een zelf geschreven GUI met gebruik van een eigen geschreven backend. Oke, meer bij elkaar geraapte plugins die samen werkte. Maar hej, het werkte. RaspiHome draaide op een Synology NAS en er hing een iPad in de woonkamer om alles op te kunnen bedienen. Steeds meer items werden toegevoegd, wie was er thuis, hoe lang staat de koelkast deur open en is het niet te warm in de slaapkamer.
Verhuizen
Na 3 jaar zijn we verhuisd en aangezien ik op dat moment niet de tijd had om alles direct over te zetten had ik besloten dit in een later stadium te gaan doen, eerst maar eens de muren verven en vloertjes leggen. Toen het moment daar was weer eens de NAS aangezet om RaspiHome 2.0 te beginnen. Dit was een mooie domper, want wat ik ook deed: Het was overleden. Niet zozeer de NAS, maar wel de achterliggende pakketten. Wat nu dacht ik? Hoeveel tijd en zin heb ik om tijd in een pakket te steken waar nooit iemand ondersteuning op kan geven. Ik heb de boel weer ingepakt en heb toen eerst eens een jaartje nagedacht over wat ik zou willen.

En ik ben blij dat ik dat gedaan heb, Ikea kwam met de Trådfri lijn. Betaalbare lampen met direct (aankondiging was gedaan) intergratie voor HomeKit. Dit systeem heeft toekomst als je het mij toen vroeg. Trådfri wordt de nieuwe Billy. Eenmaal in het assortiment, nooit meer er uit. Perfect.

De instap was vrij simpel, 2 lampen en een gateway. Ow ja, de afstandsbediening natuurlijk niet vergeten, anders kan je de boel niet koppelen. Binnen 6 maanden zat ik op 20 lampen en wat bewegingsmelders. Alles werkte zoals ik zou willen.

In 2018 had ik de wens uitgesproken om eens de kijken naar de HomePod. Dat zelfde jaar gingen we naar Frankrijk op vakantie en Apple Store Marseille was 'slechts' 3 uur rijden. Op de terugweg een mooie zwarte HomePod mee genomen. Ow ja, vrouwlief die een HomePod onzin vond dwong me 4 weken later naar Duitslands te rijden om een extra exemplaar op te halen :+
Meer inzicht
Ook hebben we in 2018 zonnepanelen laten plaatsen en we wouden graag gaan bijhouden hoe het zat met ons verbruik, hoeveel gebruikte we nou daadwerkelijk, wat leverde we terug? Omdat ik op dat moment geen hardware tot mijn beschikking had en ook de P1 kabel nog ontbrak heb ik bij SOSSolutons een mooie starters set gekocht. Dit was een complete Pi inclusief P1 kabel. Met Domoticz als software, het zal wel. Op dat moment heb ik ook eigelijk nergens anders naar gekeken. Ik probeer het wel was de gedachten. En zo gebruikte we het bijna 3 jaar later nog steeds.
De uitbereidingen
Vrouwlief begon langzaam aan te wennen aan een slim huis en dus was het tijd voor een toekomst plan vast te gaan leggen. Naast Trådfri kwam ook Hue binnen met (nu) 3 LED strips in totaal. Maar wat wou ik nou allemaal precies? Om te beginnen heb ik een lijst gemaakt waaraan de apparaten moeten voldoen:
Vooral de laatste was voor mij erg belangrijk. Als Domoticz uit zou vallen wil ik wel dat de essentiële delen van het huis blijven werken. Kan dat niet, dan komt het er niet in. Zo simpel is het.

• Robot stofzuiger.
En als we dit hebben gehad dan is het van belang dat we ook nog eens kijken naar welke protocollen we absoluut wél willen gebruiken en welke absoluut niet. Daar kwam onderstaande lijst weer uit:
  • 86Mhz: Niet welkom, zelfde reden als 433MHz. Daarbij is dit een beveiligde frequentie die misbruikt wordt.
  • Zigbee: Welkom. Prijs is zeer interessant, alleen minder instel mogelijkheden. Goed bruikbaar voor buiten, zolders en minder essentiele ruimtes.
  • WiFi: Welkom. Prijs is voordelig en je hebt minder te maken met problemen wat betreft het bereik (heb een zeer goed dekkend WiFi netwerk).

Aangezien China je vriend is bleven op een gegeven moment de pakketen maar komen. Xiaomi sensoren, ESP bordjes, NeoCoolcam bewegingsmelders. Alles werd ingeladen. Ondertussen heb ik een aardige collectie opgebouwd van een apparaat of 50. En al deze apparaten (op Zwave na) werken dus allemaal ook nog een stand-alone via hun eigen app/interface.
Klapperende hardware en flippende software. Nieuwe adapter, probleem was weer even verholpen maar 4 weken later begon het allemaal weer opnieuw. Ondertussen had ik een aardige puinbak gemaakt van mijn huidige installatie en was het nodig om de boel eens opnieuw te installeren. Alleen omdat ik dit niet meer op een Pi wou doen besloten te gaan voor een ASRock A300 met een AMD 3000G CPU. Voor de opslag is een Crucial P1 500GB verantwoordelijk en ook het werkgeheugen werd verzorgt door Crucial

Toen alles eenmaal was ontvangen heb ik de boel in elkaar geschroefd en Debian geïnstalleerd. In eerste instantie had ik het idee om per software pakket een VM te gaan gebruiken maar dit werd door een aantal mensen afgeraden en uiteindelijk ben ik voor Docker gegaan. Gecombineerd met Portainer een groot succes.

Helaas waren alleen niet alle problemen opgelost. Domoticz werkte netjes en ook het terug zetten van de backup ging perfect. Daar hield het ook wel op. De Ikea plugin kon niet meer geïnstalleerd worden, Xiaomi werkte spontaan niet meer en ook simpele zaken als Buienradar gaven de geest. Dus alles weer terug gezet naar de Pi en die een cronjob gegeven voor elke 6 uur een reboot. Gelukkig hield hij dat nog wel vol.

Maar, was nu? Uit frustratie eens gekeken naar HA. Aangezien een container zo geïnstalleerd is had ik die mogelijkheid. De installatie en configuratie gingen eigelijk perfect (op was foutjes met Docker na, maar dat is vooral onwetendheid) en toen begonnen met één Zwave bewegingsmelder en een WLED module. Dat werkte lekker. Snelheid was acceptabel en ook reageerde hij net zoals in Domoticz. Omdat ik de zelfde issues had met de andere bewegingsmelders met het koppelen als in Domoticz toch verder gaan kijken naar de gebruikte Zwave stick. En mijn Zwave.me stick uiteindelijk vervangen voor een Aeonlabs. Aangezien ik Zigbee2MQTT ook niet werkend kreeg meteen de Conbee II mee besteld.
Wat een feest!
Omdat je soms eens een gok moet nemen besloten de volgende setup op te nemen in HA (en dus tegen mijn eigen "Alles moet te bedienen zijn via het eigen platform" ingegaan):
Daarbij ook nog eens de simpele automatiseringen gemaakt via HA en eerlijk is eerlijk: Wat een verademing zeg. Lampen reageerde instant (welke vertraging?), schakelingen gaan perfect en nooit meer een misser gehad.

Voor de grap ook nog eens dezelfde stick aangemeld op Domoticz en direct 'ellende': Af en toe een misser, schakelingen gingen trager... Snel weg van Domoticz dus.
Is alles perfect dan?
Nee, HA is zeker het perfecte pakket als je het mij vraagt. Heb heel veel problemen gehad om de DSMR reader te kunnen gebruiken. Dit blijft een uitdaging als je ook de container (kliko) plugin wilt gebruiken. Alleen voor die plugin heb ik nu een aparte Docker container lopen, irritant maar niemand lijkt het probleem te kunnen nabootsen en/of oplossen. Wel zijn de verschillen zo groot dat HA voor mij een blijvertje begint te worden (sterker nog, op moment van schrijven draait alleen de watermeter nog in Domoticz).
Mijn vergelijking
Domoticz en HA zijn beide Domotica software en daar houd de vergelijking wel op. Waarbij Domoticz wil dat je 'speelt' met code (Blocky, dzVents) geeft HA mij die indruk wat minder. De mogelijkheid tot het maken van een automatisering is eenvoudiger dan Blocky. Wil je zelf wat dieper op bepaalde zaken ingaan dan zal je YAML moeten leren en ook 'templates' zou je moeten gaan gebruiken. Die curve is bij HA in mijn ogen zeker een stuk steiler. Of hij echt hoger is zoals ik in het verleden wel eens heb geroepen: Ik kom daar een beetje op terug.

Pluspuntjes

Pluspuntjes

* Voorbeeld: Sommige plugins moet je configureren via configuration.yaml en als je dat hebt gedaan dan moet je HA opnieuw opstarten. Erg irritant als je het mij vraagt.

Ik weet niet of het handig in om nou in detail te treden over de nadelen van Domoticz VS HA, de voordelen vindt ik veel belangrijker. Zoals je zelf kan lezen is HA veel meer gericht door de eenvoudige gebruiker op de GUI, je hoeft namelijk niet perse gebruik te (gaan)maken van configuration.yaml. Wil je dingen zoals de DSMR reader of een camera in HA opnemen dan moet je wel.
Automatiseringen
Zowel in Domoticz als in HA kan je dus op twee manieren programmeren: Grafisch of via code. Er is alleen nog een optie en staat een beetje op de achtergrond: Node-Red. Node-Red stelt je in staat om verschillende node's aan elkaar te koppelen zodat je hele uitgebreide automatiseringen kan maken. Ik gebruik op dit moment dan ook alleen Node-Red voor het aanmaken van mijn automatiseringen.

Ondanks dat ik eerst dacht 'Ja 't zal wel' heb ik ondertussen 15 uitgebreide automatiseringen via Node-Red lopen. Een "Beweging is lamp aan" automatisering laat ik lekker aan HomeKit over. Dit zijn verschillende automatiseringen die via code tussen de 150 en 200 regels zou beslaan nu beperkt tot 20/25 nodes per automatisering.

Conclusie

Mijn verhaal beslaat een 'groot' deel van het verleden, maar op die manier snappen jullie (hoop ik) mijn manier van denken en de wensen die ik heb en de eisen die ik stel aan mijn software. Mochten jullie nog vragen hebben: Ik beantwoord ze graag!
Dank voor je nette en uitgebreide post. De enige reden waarom ik HA zou overwegen (heb af afgelopen week even mee gerommeld op een Pi4) is de snelheid van reageren met Zwave, nu is dat niet optimaal maar vaak ook niet storend. Hopelijk komt hier nog verbetering in. Als dat nu zo is dan begin ik eind dit jaar/begin volgend jaar vanaf het begin opnieuw ivm de verhuizing. Dat lijkt me een mooi moment om eens rustig en kritisch te kijken naar de gehele setup.

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Peutpeut schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:16:
[...]

Dank voor je nette en uitgebreide post. De enige reden waarom ik HA zou overwegen (heb af afgelopen week even mee gerommeld op een Pi4) is de snelheid van reageren met Zwave, nu is dat niet optimaal maar vaak ook niet storend. Hopelijk komt hier nog verbetering in. Als dat nu zo is dan begin ik eind dit jaar/begin volgend jaar vanaf het begin opnieuw ivm de verhuizing. Dat lijkt me een mooi moment om eens rustig en kritisch te kijken naar de gehele setup.
Welk pakket je ook neemt: Ik zou op voorhand al gaan kijken welke software je in de toekomst wil gaan gebruiken. Op die manier heb je nog even de tijd om je te verdiepen in je wensen/eisen en kijken welk pakket het beste bij je past. Op die manier win je straks veel tijd en heb je de 'speel' periode achter je liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 20:10
Toppe schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 11:17:
Verhuizen

Meer inzicht
De uitbereidingen

• Robot stofzuiger.

Wat een feest!

Is alles perfect dan?
Mijn vergelijking

Pluspuntjes

Pluspuntjes

Automatiseringen

Conclusie

Thanks...
Dus eigenlijk lastige keuze..En als je het 1 geleerd hebt, is ander al snel anders..
En de reden van je wissel wat meer ellende dan gehoopt [ wel herkenbaar een beetje ]
Maar ik las ook wel eens van iemand dat ha minder makkelijk allerlei scripts gebruikt.

Ik zit er aan te denken om deze naast elkaar te laten..op mijn domoticz slave ook ha te installeren..
Al een keertje poging gewaagd... Maar ja dan komt de leercurve.. dus iemand een simpele tutor weet..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
Ik heb er vannacht nog eens wakker van gelegen (heel even) ik zie de grootste problemen met z wave modules die ik handmatig bedien, en de veranderde status daarvan wil gebruiken om andere dingen te schakelen etc. Dit is het grootste probleem voor mij.
Dus ik zet een lamp aan met een schakelaar en wil automatisch een andere lamp op een andere dimmer via een script mee laten schakelen. Die status verandering van die 1e lamp komt gewoon niet door...

Als mensen dat zo nu helemaal niet gebruiken, kan ik me voorstellen dat ze ook geen problemen met z wave hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 20:10
DjAntoon schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:11:
Ik heb er vannacht nog eens wakker van gelegen (heel even) ik zie de grootste problemen met z wave modules die ik handmatig bedien, en de veranderde status daarvan wil gebruiken om andere dingen te schakelen etc. Dit is het grootste probleem voor mij.
Dus ik zet een lamp aan met een schakelaar en wil automatisch een andere lamp op een andere dimmer via een script mee laten schakelen. Die status verandering van die 1e lamp komt gewoon niet door...

Als mensen dat zo nu helemaal niet gebruiken, kan ik me voorstellen dat ze ook geen problemen met z wave hebben...
mmm

Wel eens van master/slave gehoord in Domoticz?
Waarom dan script?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
Toppe schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 18:56:
[...]

Ja in theorie kan dit prima. Ik heb alleen nooit een sensor rechtstreeks op de pi aangesloten maar gebruik hiervoor dan een ESP bordje. Via MQTT kan je dan gewoon je data ophalen.

@DaRk PoIsOn, wat is jou reden om over te stappen? Zeker als Domoticz zonder problemen draait dan zou ik nooit gekeken hebben naar HA.
Al mijn pi's zijn ongeveer het huis uit. Nu een AMD E-450 als server draaien. De laatste pi gaat ook de kroeg in (mijn pi 3b staat daar al in een arcadekast) dus ik moet nu alles opnieuw installeren. Ik ga nu eerst naar ha, maar openhab staat me ook wel aan.

Edit: natuurlijk is bovenstaande geen gegronde reden, maar ik wil eigenlijk ook wel eens wat nieuws proberen. Ik heb een backup van domoticz dus kan ook zo weer terug.

Onrelevant: ik ben gisteravond onder het genot van ccr en een fles gin aan HA begonnen. Vloekende en scheldende dat het niet wou werken. Tot ik er achter kwam dat de vm een eigen ip-adres wou en ik die moest toestaan in mijn router. Na de roes ben ik in yaml gedoken voor milight en de P1 en zigbee2mqtt en dat werkt eigenlijk perfect!

Edit2: Het heeft een stijlere leercurve, domoticz is eigenlijk klikkeleflatsele. Maar, ik kom er toch goed doorheen. Waar ik wel blij mee ben door de pi, is mijn groter geworden Linux cli kennis. In windows is het, simpel voorbeeld, die dll mist, dus downloaden en het werkt meestal. Onder Raspbian is het: ah, hij mist dat pakket, deze versie is niet compatibel, vooral de overgang naar buster heeft me 3,5 uur gekost waarvan het vooral in ssh naar een schermpje staren was. Ik heb eigenlijk 1,5 jaar een stabiele pi gehad die z2m, pihole, mqtt, node-red en domoticz draaide.
Ik weet het beetje lang verhaal, maar jeeej de kroegen zijn open en Bronckhorster Brok in de keel.....

[ Voor 69% gewijzigd door DaRk PoIsOn op 14-06-2020 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Dylantje2 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:13:
[...]

mmm

Wel eens van master/slave gehoord in Domoticz?
Waarom dan script?
Het bedienen van de schakelaar zet de bijbehorende lamp aan, de andere lamp wil ik na een bepaalde tijd weer automatisch laten uitschakelen, vandaar het script.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:36
Van blocky naar Dzvents. Simpel script maar toch gaat ie fout. De eerste If wordt uitgevoerd, daarna niet meer maar ook geen foutmelding, iemand een idee?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
return {
    on = {
        timer = {
            'at 17:49',
            'at 17:50',
            'at 17:51',
            'at 17:52'
        }
    },
    execute = function(dz,devices)

local linksachter = dz.devices('slaapkamer links achter')
    local rechtsachter = dz.devices('slaapkamer rechts achter')
    local bad = dz.devices('Badkamer')
    local kleinelogeer = dz.devices('Kleine logeerkamer')
        if dz.time.matchesRule("at 17:49") and (linksachter.state == 'Off')  then
            linksachter.switchOn()
        end
        if dz.time.matchesRule("at 17:50") and (rechtsachter.state == 'Off')  then
            rechtsachter.switchOn()
        end
        if dz.time.matchesRule("at 17:51") and (kleinelogeer.state == 'Off')  then
            kleinelogeer.switchOn()
        end
        if dz.time.matchesRule("at 17:52") and (bad.state == 'Off')  then
            bad.switchOn()
        end
    end
}

[ Voor 5% gewijzigd door bing69 op 14-06-2020 18:30 ]

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
DjAntoon schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:20:
[...]

Het bedienen van de schakelaar zet de bijbehorende lamp aan, de andere lamp wil ik na een bepaalde tijd weer automatisch laten uitschakelen, vandaar het script.
Is dat niet makkelijker met een scène te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:28
DjAntoon schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:11:

De Z-Wave problemen volg ik met belangstelling omdat ik zelf ook een aantal Z-Wave devices gebruik en deze heel graag wil blijven gebruiken en liever niet een switch naar een ander platform doe. Afgelopen week heb ik de upgrade gedaan naar 2020.2 en OZW 1.6. Ik hield er rekening mee dat dit wel de nodige kopzorgen zou geven gezien de ervaringen van anderen en had backups klaarliggen voor het geval dat, maar eigenlijk verliep het geruisloos bij mij en werkt alles gewoon weer goed zoals voorheen.

Het valt me wel op dat Qubino dimmers meerdere keren genoemd worden als slecht werkend icm Domoticz. Zelf heb ik Fibaro dimmers en schakelaars en die voldoen goed. Ik merk geen vertraging bij het schakelen vanuit Domoticz en ook niet dat schakelopdrachten gemist worden. Als ik lampen bedien met een schakelaar dan zie ik de status ook meteen terug in Domoticz. Nu met de websockets gebaseerde UI in 2020.2 zelfs nog sneller. De gebruikte controller is de Aeon Labs Gen 5 USB stick. Mijn Z-Wave netwerk is overigens bescheiden met 11 nodes waarvan 4 batterij gevoed. De

De kracht van Domoticz is denk ik dat het zo flexibel is qua koppelen van allerhande technieken en protocollen. Dat maakt het meteen ook veel lastiger om alles stabiel te houden en je krijgt een oneindig aantal verschillende combinaties van protocollen die gebruikt worden door de verschillende gebruikers. Voor het onderhouden is dat misschien ook wel meteen de achilleshiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
bing69 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:29:
Van blocky naar Dzvents. Simpel script maar toch gaat ie fout. De eerste If wordt uitgevoerd, daarna niet meer maar ook geen foutmelding, iemand een idee?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
return {
    on = {
        timer = {
            'at 17:49',
            'at 17:50',
            'at 17:51',
            'at 17:52'
        }
    },
    execute = function(dz,devices)

local linksachter = dz.devices('slaapkamer links achter')
    local rechtsachter = dz.devices('slaapkamer rechts achter')
    local bad = dz.devices('Badkamer')
    local kleinelogeer = dz.devices('Kleine logeerkamer')
        if dz.time.matchesRule("at 17:49") and (linksachter.state == 'Off')  then
            linksachter.switchOn()
        end
        if dz.time.matchesRule("at 17:50") and (rechtsachter.state == 'Off')  then
            rechtsachter.switchOn()
        end
        if dz.time.matchesRule("at 17:51") and (kleinelogeer.state == 'Off')  then
            kleinelogeer.switchOn()
        end
        if dz.time.matchesRule("at 17:52") and (bad.state == 'Off')  then
            bad.switchOn()
        end
    end
}
Moet er niet bij:
local Time = require('Time') --Time function
local CurrentTime = Time() --Current time
Of gaat het tegenwoordig ook zonder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hendrik12345678
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-09-2024
DaRk PoIsOn schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:47:
[...]

Al mijn pi's zijn ongeveer het huis uit. Nu een AMD E-450 als server draaien. De laatste pi gaat ook de kroeg in (mijn pi 3b staat daar al in een arcadekast) dus ik moet nu alles opnieuw installeren. Ik ga nu eerst naar ha, maar openhab staat me ook wel aan.

Edit: natuurlijk is bovenstaande geen gegronde reden, maar ik wil eigenlijk ook wel eens wat nieuws proberen. Ik heb een backup van domoticz dus kan ook zo weer terug.

Onrelevant: ik ben gisteravond onder het genot van ccr en een fles gin aan HA begonnen. Vloekende en scheldende dat het niet wou werken. Tot ik er achter kwam dat de vm een eigen ip-adres wou en ik die moest toestaan in mijn router. Na de roes ben ik in yaml gedoken voor milight en de P1 en zigbee2mqtt en dat werkt eigenlijk perfect!

Edit2: Het heeft een stijlere leercurve, domoticz is eigenlijk klikkeleflatsele. Maar, ik kom er toch goed doorheen. Waar ik wel blij mee ben door de pi, is mijn groter geworden Linux cli kennis. In windows is het, simpel voorbeeld, die dll mist, dus downloaden en het werkt meestal. Onder Raspbian is het: ah, hij mist dat pakket, deze versie is niet compatibel, vooral de overgang naar buster heeft me 3,5 uur gekost waarvan het vooral in ssh naar een schermpje staren was. Ik heb eigenlijk 1,5 jaar een stabiele pi gehad die z2m, pihole, mqtt, node-red en domoticz draaide.
Ik weet het beetje lang verhaal, maar jeeej de kroegen zijn open en Bronckhorster Brok in de keel.....
Het ligt er wel heel erg aan, hoe je het draait, heb hier al jaren domoticz op een een rpi1 draaien, met een piface bordje. Deze leest via p1 de slimme meter uit, en op de piface zitten kWh meters. Gewoon met een sd kaartje, en dit draait perfect, moet wel zeggen, dat ik hem niet meer update.
Ook een domoticz op een cubietruck draaien, draait ook goed, met soms wat kleine eigenaardigheden.
Verder een rpi3, met ssd, deze is voor testen, meeste problemen mee, maar das logisch.

Toch ben ik ook aan het overstappen naar HA, en moet zeggen, dat valt mee. Staat veel documentatie op internet, en veel is geinteregeerd. Voordeel is dat bijna alles aanpasbaar is, vooral de hoofdpagina’s.
Dat vind ik een nadeel bij domoticz, en alternatieve Dashboard heb ik ook geprobeerd, maar vond ik ook niks.

Ik gebruik geen ingewikkelde scènes of automation, het is bij mij meer een grote veredelde tijdklok.

Ik blijf wel mijn pi met p1 meter houden, grafieken en history vind ik toch nog wel makkelijker in domoticz .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
Dat is het idd. Hier een pi 2 met sd met domoticz en de bovenstaande.
Draaide beta en zodra er een nieuwe versie was meteen updaten. Draaide perfect sinds 00:58 01:01:2019.
Het enige was dus die gedoemde update en het upgraden naar buster. Dat heeft me echt een paar uur gekost.
Heel veel standaard in HA idd en via de repo's makkelijk toe te voegen. Aangezien de hele zooi vanaf een SSD draait maak ik me nu wat minder zorgen om influx en grafana te gaan draaien, dus de grafieken komen ook goed.
Influx en grafana waren toch al een wens voor de tablet aan de muur!

Maar, om de HA vs Domoticz discussie niet verder gaande te houden, nogmaals dankjewel allemaal en ik blijf dit zeker volgen. Elke persoon die mij blijft vragen waar hij mee moet beginnen en voor het (vat mij niet verkeerd op) makkelijke, blijf ik domoticz aanraden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:11:
[...]

Thanks...
Dus eigenlijk lastige keuze..En als je het 1 geleerd hebt, is ander al snel anders..
En de reden van je wissel wat meer ellende dan gehoopt [ wel herkenbaar een beetje ]
Maar ik las ook wel eens van iemand dat ha minder makkelijk allerlei scripts gebruikt.

Ik zit er aan te denken om deze naast elkaar te laten..op mijn domoticz slave ook ha te installeren..
Al een keertje poging gewaagd... Maar ja dan komt de leercurve.. dus iemand een simpele tutor weet..
Installeer het, meld je in het HA topic en de meeste kunnen/willen je wel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik ga binnenkort beginnen met het loggen van energie-opwekking en -verbruik in Domoticz, en wil dat dan ook uploaden op PVoutput. Ik heb de handleiding al gevonden: https://www.domoticz.com/wiki/Upload_energy_data_to_PVoutput

Momenteel importeert PVoutput gegevens over de opgewekte energie direct vanaf de SolarEdge-api (zonder verbruiksgegevens). Om te voorkomen dat ik straks iets fout doe en data ga missen vraag ik het maar even vantevoren: moet ik de koppeling tussen PVoutput en de SolarEdge-api vantevoren stopzetten, of is dat niet nodig? Ik vermoed dat wanneer PVoutput de gegevens ophaalt van SolarEdge én ik ze zelf uploadt via Domoticz, dat het dan gewoon overschreven wordt en er dus niets aan de hand is, maar ik vraag het even voor de zekerheid...

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Toppe schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 19:32:
[...]

Wellicht iets te snel gereageerd. Je hebt Lua script en je hebt dzVents. Ondanks dat het erg op elkaar lijkt is het toch niet helemaal het zelfde.

Als ik even die vorige link die ik mee poste doorlees dan heb je toch nog verschillende opties.

code:
1
Notificationscript = ''            -- Specify personal notification script/command eg:  lua sendmessage.lua "@TEXT@"  (where @TEXT@ will be replaced by the notification text.)

Door gebruik te maken van onderstaande tekst stuur je alléén de bak mee die geleegd moet worden (dus gft, papier of plastic)
code:
1
notificationtext     = '@GARBAGETEXT@''

De quick and dirty methode is een bash bestand aan te maken die kijkt naar de bak die geleegd moet worden (en die cronjob je elke dag om je gewenste tijd) die vervolgens via de HTTP API weer een virtuele schakelaar omzet. Je maakt daarvoor 3 nieuwe schakelaars ($_GFT, $_Papier, $_Plastic) en die gebruik je weer als trigger voor je dzVents script.

Even in een lijstje:
  • Maak een bash bestand met variable input, zie voorbeeld hieronder. Geen garantie op werking ;)
  • Zorg dat je het script kan uitvoeren via Notificationscript = '' (bv: bak.sh @TEXT@)
  • Maak 3 virtuale schakelaars ($_ voor de naam zorgt dat ze wel bruikbaar zijn, maar niet zichtbaar)
  • Maak een dzVents script met als trigger deze 3 apapraten
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
#!/bin/bash
if [ $1 = "gft" ]; then
    curl http://192.168.1.1/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=100&switchcmd=On 
elif [ $1 = "papier" ]; then
    curl http://192.168.1.1/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=101&switchcmd=On
elif [ $1 = "plastic" ]; then
    curl http://192.168.1.1/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=102&switchcmd=On
fi

Ik ben geen bash programmeur dus ik hoop voor je dat het werkt :+
Langzaam aan komt er wat, al weet ik niet of een bashscript werkt, echter heb ik al een ander probleem:

doe ik curl JSON command krijg ik:
code:
1
"status" : "ERR"

Maar als ik dezelfde URL open op mijn computer, zet ik de switch gewoon aan. Geen idee wat daar mis gaat. Zowel met 127.0.0.1 als het interne fixed IP van de machine zelf. Vreemd dat het nu net bij zoiets basic mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hann1BaL schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:43:
[...]

Langzaam aan komt er wat, al weet ik niet of een bashscript werkt, echter heb ik al een ander probleem:

doe ik curl JSON command krijg ik:
code:
1
"status" : "ERR"

Maar als ik dezelfde URL open op mijn computer, zet ik de switch gewoon aan. Geen idee wat daar mis gaat. Zowel met 127.0.0.1 als het interne fixed IP van de machine zelf. Vreemd dat het nu net bij zoiets basic mis gaat.
Login op je Domoticz zitten? En wat is het curl command dat je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Toppe schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:48:
[...]

Login op je Domoticz zitten? En wat is het curl command dat je gebruikt?
Ja een login, maar niet indien ik lokaal ben (even een andere browser gestart die ik nooit gebruikt heb, zodat er geen cached login is.

Raspberry Pi
code:
1
curl http://192.168.178.53:8080/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=1287&switchcmd=On

In browser op client PC:
code:
1
http://192.168.178.53:8080/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=1287&switchcmd=On

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hann1BaL schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:55:
[...]

Ja een login, maar niet indien ik lokaal ben (even een andere browser gestart die ik nooit gebruikt heb, zodat er geen cached login is.

Raspberry Pi
code:
1
curl http://192.168.178.53:8080/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=1287&switchcmd=On

In browser op client PC:
code:
1
http://192.168.178.53:8080/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=1287&switchcmd=On
Probeer dit eens:
code:
1
 curl ‘http://192.168.178.53:8080/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=1287&switchcmd=On’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:54
Misschien niet helemaal het goede topic hier maar ik probeer het toch.
Ik heb hier een raspberry pi draaien met P1 monitor wat prima werkt alleen ik wil graag de data ook in m'n domoticz hebben.
Ik zie dat er ook een mqtt mogelijkheid is bij P1 monitor ik heb op m'n domoticz een mqtt draaien maar hoe krijg ik die gegevens naar domoticz toe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Toppe schreef op zondag 14 juni 2020 @ 21:06:
[...]

Probeer dit eens:
code:
1
 curl ‘http://192.168.178.53:8080/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=1287&switchcmd=On’
Dat is het gewoon!! De haakjes!

@Toppe , ik heb een ander script gevonden en dat lijkt efficienter. ipv 3 aparte switches gebruiken en daar een DzVents voor te bouwen heb ik een UserVariable en die stel ik in op: Bruin, Orange, Blauw voor de betreffende bak.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
-- Update GarbageCalendarConfig.lua with:
-- Notificationscript = 'lua /home/pi/domoticz/scripts/lua/garbagecalendar/garbage_notification.lua "@GARBAGETYPE@" > /var/tmp/garbage_noti$
-----------------------------------------------------
-- script to set an UserVariable for GarbageCalendar
-----------------------------------------------------
-- url_decode function
function url_encode(str)
  if (str) then
        str = string.gsub (str, "([^%w %-%_%.%~])",
          function (c) return string.format ("%%%02X", string.byte(c)) end)
        str = string.gsub (str, " ", "+")
  end
  return str
end

-- openurl function
function openurl(url)
        print('curl "'..url..'"')
        -- URL open with 2 seconds timeout
        os.execute('curl -m 2 "'..url..'"')
end

-- ### main script
-- Variables
local baseurldomo = "http://127.0.0.1:8080"
local color = "?"
local sline=5                 -- start line for text on OLED
local lines=2                 -- max lines
local MaxLineLen=15           -- max line lenght on OLED
local GarbageType=arg[1] or ""      -- Get first parameter which is the text to show on the OLED for GarbageCalender
--
print("GarbageType="..GarbageType)
if (GarbageType:lower() == "pmd") then     -- ### Change this to the correct GarbageType!!
        color = "oranje"
        print("*** Plastic")
elseif (GarbageType:lower() == "gft") then -- ### Change this to the correct GarbageType!!
        color = "bruin"
        print("*** GFT")
elseif (GarbageType:lower() == "papier") then -- ### Change this to the correct GarbageType!!
        color = "blauw"
        print("*** Papier")
else
        color = "rood"
        print("*** onbekend afvaltype:" .. GarbageType:lower())
end
--- Set uservariable in domoticz to next current Garbage Type for collection
openurl( baseurldomo..'/json.htm?type=command&param=updateuservariable&vname=GarbageCalendarNotify&vtype=2&vvalue='..color)

-- Set logrecord in domoticz log
openurl(baseurldomo..'/json.htm?type=command&param=addlogmessage&message=' .. url_encode("GarbageNotification->"..color))

Deze pakt bij wijziging

Die heeft een Last update time stamp en een string
Dan elke dag het script draaien op een tijdstip kort na het notification script.

if variable Last update < x min & variable value = kleur
zet lamp aan
zet kleur
doe lamp uit na anderhalf uur.

Dat voor elke kleur.

Andere optie is de lamp aan doen in datzelfde script via openurl, maar dan moet ik weer een ander scriptje bouwen die de lamp uitzet ALLEEN als deze aangezet is in de specifieke kleuren door dit script. Dus dat wordt ook nog lastiger.

Anders kan jouw bash script ook altijd nog :)

Dan krijg je zoiets in DzVents, die getriggerd wordt door het updaten van de User Variable:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
return {
    on = {
        variables = {
            'GarbageCalendarNotify'
        }
    },
    execute = function(domoticz, variable)
        local light = domoticz.devices(1252)
        -- color setting: https://jonasjacek.github.io/colors/
        -- 208  DarkOrange  #ff8700 rgb(255,135,0)
        --  21  Blue1   #0000ff rgb(0,0,255)
        --  46  Green1  #00ff00 rgb(0,255,0)
        if (variable.value == 'oranje') then
            domoticz.log('Variable ' .. variable.name .. ' was changed to oranje', domoticz.LOG_INFO)
            light.setRGB(255,135,0)
            light.switchOff().afterMin(60)
        elseif (variable.value == 'bruin') then
            domoticz.log('Variable ' .. variable.name .. ' was changed to bruin', domoticz.LOG_INFO)
            light.setRGB(0,255,0)
        elseif (variable.value == 'blauw') then
            domoticz.log('Variable ' .. variable.name .. ' was changed to blauw', domoticz.LOG_INFO) 
            light.setRGB(0,0,255)
        else
        domoticz.log('Variable ' .. variable.name .. ' was changed to UNKNOWN. Please check', domoticz.LOG_INFO)
        end
        -- code
    end
}
}

Als het goed is moet de lamp nu 60 min aanblijven en daarna uit gaan

(En voor de bruine bak gebruik ik groen als kleur. Een bruine lamp is wat lastig ;))

[ Voor 98% gewijzigd door Hann1BaL op 15-06-2020 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasper
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-09 18:54
tsjoender schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:40:
[...]

De Z-Wave problemen volg ik met belangstelling omdat ik zelf ook een aantal Z-Wave devices gebruik en deze heel graag wil blijven gebruiken en liever niet een switch naar een ander platform doe. Afgelopen week heb ik de upgrade gedaan naar 2020.2 en OZW 1.6. Ik hield er rekening mee dat dit wel de nodige kopzorgen zou geven gezien de ervaringen van anderen en had backups klaarliggen voor het geval dat, maar eigenlijk verliep het geruisloos bij mij en werkt alles gewoon weer goed zoals voorheen.

Het valt me wel op dat Qubino dimmers meerdere keren genoemd worden als slecht werkend icm Domoticz. Zelf heb ik Fibaro dimmers en schakelaars en die voldoen goed. Ik merk geen vertraging bij het schakelen vanuit Domoticz en ook niet dat schakelopdrachten gemist worden. Als ik lampen bedien met een schakelaar dan zie ik de status ook meteen terug in Domoticz. Nu met de websockets gebaseerde UI in 2020.2 zelfs nog sneller. De gebruikte controller is de Aeon Labs Gen 5 USB stick. Mijn Z-Wave netwerk is overigens bescheiden met 11 nodes waarvan 4 batterij gevoed. De

De kracht van Domoticz is denk ik dat het zo flexibel is qua koppelen van allerhande technieken en protocollen. Dat maakt het meteen ook veel lastiger om alles stabiel te houden en je krijgt een oneindig aantal verschillende combinaties van protocollen die gebruikt worden door de verschillende gebruikers. Voor het onderhouden is dat misschien ook wel meteen de achilleshiel.
Hier eigenlijk ook min of stabiel na fresh install 2020.2 met mengeling van Fibaro, Qubino en Aeon. Alleen wel twee keer gehad dat de temperatuursensor die ik aan 1 van de qubinos heb hangen stopte. Herstart Domoticz loste het niet op, harde reboot wel. Daarnaast na 1 harde reboot opeens alle Zwave devices weg, maar na 2e poging weer terug. Met OpenZwave 1.4 nergens last van dus 1.6 is voor mij ook iets minder stabiel. Vooralsnog geen reden naar HA te gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
ComTech schreef op zondag 14 juni 2020 @ 21:08:
Misschien niet helemaal het goede topic hier maar ik probeer het toch.
Ik heb hier een raspberry pi draaien met P1 monitor wat prima werkt alleen ik wil graag de data ook in m'n domoticz hebben.
Ik zie dat er ook een mqtt mogelijkheid is bij P1 monitor ik heb op m'n domoticz een mqtt draaien maar hoe krijg ik die gegevens naar domoticz toe?
Gewoon de P1 plugin onder hardware?
Dan kun je van het andere afstappen.
Eventueel kun je dan ook nog je gasverbruik (ivt) uploaden naar mindergas.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
DjAntoon schreef op zondag 14 juni 2020 @ 19:14:
[...]

Moet er niet bij:
local Time = require('Time') --Time function
local CurrentTime = Time() --Current time
Of gaat het tegenwoordig ook zonder?
Bij een testscript met twee lampen werkt het wel, wellicht ligt het aan het opvragen van de status van het rolluik. Maar dan nog waarom de eerste wel en de rest niet..

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
RoD schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:40:
Ik ga binnenkort beginnen met het loggen van energie-opwekking en -verbruik in Domoticz, en wil dat dan ook uploaden op PVoutput. Ik heb de handleiding al gevonden: https://www.domoticz.com/wiki/Upload_energy_data_to_PVoutput

Momenteel importeert PVoutput gegevens over de opgewekte energie direct vanaf de SolarEdge-api (zonder verbruiksgegevens). Om te voorkomen dat ik straks iets fout doe en data ga missen vraag ik het maar even vantevoren: moet ik de koppeling tussen PVoutput en de SolarEdge-api vantevoren stopzetten, of is dat niet nodig? Ik vermoed dat wanneer PVoutput de gegevens ophaalt van SolarEdge én ik ze zelf uploadt via Domoticz, dat het dan gewoon overschreven wordt en er dus niets aan de hand is, maar ik vraag het even voor de zekerheid...

Iemand enig idee?
Het wordt inderdaad overschreven. Je zou alleen wel kunnen krijgen dat je grafieken minder mooi worden als er verschil zit in tijd tussen de updates. Er zit zomaar 15 minuten verschil tussen de werkelijke opbrengst en de opbrengst welke je op het SolarEdge portal ziet. Mocht je vanuit Domoticz rechtstreeks loggen vanuit de omvormer, dan kan het een beetje uit de pas lopen. Voor de dagtotalen zal dat niet uitmaken.

Alternatief is kijken naar data aggregation, waar je een nieuwe output maakt voor de data uit Domoticz en dan de bestaande SolarEdge Output zijn data laat toevoegen aan die nieuwe output zodat je daar een totaal beeld krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

tsjoender schreef op maandag 15 juni 2020 @ 08:13:
[...]

Het wordt inderdaad overschreven. Je zou alleen wel kunnen krijgen dat je grafieken minder mooi worden als er verschil zit in tijd tussen de updates. Er zit zomaar 15 minuten verschil tussen de werkelijke opbrengst en de opbrengst welke je op het SolarEdge portal ziet. Mocht je vanuit Domoticz rechtstreeks loggen vanuit de omvormer, dan kan het een beetje uit de pas lopen. Voor de dagtotalen zal dat niet uitmaken.

Alternatief is kijken naar data aggregation, waar je een nieuwe output maakt voor de data uit Domoticz en dan de bestaande SolarEdge Output zijn data laat toevoegen aan die nieuwe output zodat je daar een totaal beeld krijgt.
Dank voor je antwoord, goed om te weten dat het in ieder geval zo gaat werken :)

Een ding begrijp ik nog niet helemaal: als ik Domoticz data vanuit de SE-api laat opvragen, dan zit daar toch een timestamp bij? Ik weet inderdaad dat SE niet heel snel update, en dat zal met mijn P1-meter een stuk sneller/vaker gaan, maar opzich zou dan toch de juiste opbrengst (vanuit SE) bij de juiste tijd moeten staan zodra het doorgestuurd wordt naar PVoutput? Maar misschien begrijp ik het nog niet helemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
RoD schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:28:
[...]

Dank voor je antwoord, goed om te weten dat het in ieder geval zo gaat werken :)

Een ding begrijp ik nog niet helemaal: als ik Domoticz data vanuit de SE-api laat opvragen, dan zit daar toch een timestamp bij? Ik weet inderdaad dat SE niet heel snel update, en dat zal met mijn P1-meter een stuk sneller/vaker gaan, maar opzich zou dan toch de juiste opbrengst (vanuit SE) bij de juiste tijd moeten staan zodra het doorgestuurd wordt naar PVoutput? Maar misschien begrijp ik het nog niet helemaal!
Volgens mij stuurt het Domoticz PVOutput script geen timestamp mee en wordt dan het moment van logging bij PVOutput als timestamp gebruikt. Zodoende zou het wel wat uit de pas kunnen lopen. Of dat een bezwaar is zou je kunnen ontdekken door het gewoon te proberen. Als dagtotalen het belangrijkste is, dan zal die paar minuten uit de pas lopen geen bezwaar zijn.

Ik weet niet welke omvormer je hebt, maar als die modbus TCP als optie heeft, dan kun je die net zo vaak per uur uitlezen als je wil en matcht de productie beter met de verbruik info uit de P1 data. Zelf log ik zo iedere minuut mijn SE3000H omvormers. Meer info over deze optie in dit topic:

[SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

tsjoender schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:04:
[...]

Volgens mij stuurt het Domoticz PVOutput script geen timestamp mee en wordt dan het moment van logging bij PVOutput als timestamp gebruikt. Zodoende zou het wel wat uit de pas kunnen lopen. Of dat een bezwaar is zou je kunnen ontdekken door het gewoon te proberen. Als dagtotalen het belangrijkste is, dan zal die paar minuten uit de pas lopen geen bezwaar zijn.

Ik weet niet welke omvormer je hebt, maar als die modbus TCP als optie heeft, dan kun je die net zo vaak per uur uitlezen als je wil en matcht de productie beter met de verbruik info uit de P1 data. Zelf log ik zo iedere minuut mijn SE3000H omvormers. Meer info over deze optie in dit topic:

[SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren
Ik heb geen modbuslezer op mijn SE, ik wilde het eigenlijk gewoon via de api doen, want dat is wel zo makkelijk. Ik ga het eerst maar even gewoon proberen ja. Dagtotalen zijn inderdaad het belangrijkst, en als het voor de rest maar een redelijk beeld geeft van wat er gedurende de dag gebeurt, dan is dat prima. Het hoeft niet op de minuut nauwkeurig, want dat interesseert me weinig. Ik wil gewoon een grafiek met het "beeld" van de dag, en voor de rest de dagtotalen loggen. Dus dan lijkt me dit wel een plan dat afdoende moet werken.

Dank voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Weet iemand waarom dit niet werkt in DzVents:

code:
1
 light.setRGB(255,135,0).forMin(60)

Maar dat het op te lossen is met:
code:
1
2
light.setRGB(255,135,0)

De eerste optie geeft:
...oticz/scripts/dzVents/generated_scripts/GarbageLight.lua:15: attempt to call a nil value (field 'forMin')

Waarom een nil value? Hoewel het tweede wel werkt, vraag ik me af wat er gebeurt als ik zelf de lamp tussendoor bedien. Met forMin() weet je dat indien je zelf de lamp daarna bedient de schakeling vervalt en dat is nu net wat ik zou willen. Die oplossing is netter.

[ Voor 13% gewijzigd door Hann1BaL op 15-06-2020 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:57
Hann1BaL schreef op maandag 15 juni 2020 @ 13:41:
Weet iemand waarom dit niet werkt in DzVents:

code:
1
 light.setRGB(255,135,0).forMin(60)
Als ik de wiki goed begrijp wordt dat niet ondersteund:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-mfYmiJ2uaDBevyJBKffs8vnAYE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lIDXjOOzfmDHH4GFRoawTCp5.png?f=fotoalbum_large

Ik zou zeggen dat setRGB een 'updateSetpoint' commando is.
Hoewel het tweede wel werkt, vraag ik me af wat er gebeurt als ik zelf de lamp tussendoor bedien.
Volgens mij heeft Domoticz op de achtergrond staan dat over 60 min de lamp uitmoet, dus maakt het niet uit wat je doet binnen die 60 minuten, hij gaat gewoon uit. (Maar ben niet 100% zeker, dus lijkt me een interessante test)

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 15-06-2020 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

rens-br schreef op maandag 15 juni 2020 @ 13:47:
[...]

Als ik de wiki goed begrijp wordt dat niet ondersteund:

[Afbeelding]

Ik zou zeggen dat setRGB een 'updateSetpoint' commando is.

Maar dat het op te lossen is met:
code:
1
2
light.setRGB(255,135,0)

[...]

Volgens mij heeft Domoticz op de achtergrond staan dat over 60 min de lamp uitmoet, dus maakt het niet uit wat je doet binnen die 60 minuten, hij gaat gewoon uit. (Maar ben niet 100% zeker, dus lijkt me een interessante test)
Dat kon ik niet opmaken uit de wiki inderdaad. De tabel had ik wel gezien.
Zou je dat kunnen oplossen met?:
light.switchOn().forMin(60)
light.setRGB(r, g, b)

Dat is uiteraard eenvoudig te testen!

Specifieke use case in dit geval is de winter waarbij de lamp in de ochtend misschien wel aan moet blijven. Het is geen groot probleem uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
Hann1BaL schreef op maandag 15 juni 2020 @ 13:56:
Zou je dat kunnen oplossen met?:
light.switchOn().forMin(60)
light.setRGB(r, g, b)
Zou het persoonlijk andersom doen. Dus eerst color setten en dan switchOn().forMin(60):

code:
1
2
light.setRGB(r, g, b)
light.switchOff().forMin(60)

Al moet je wel oppassen dat je je script niet vaker uitvoerd, want dan ga je rare dingen krijgen.
Dat is uiteraard eenvoudig te testen!
Maar zou gewoon even kijken wat voor jou het beste werkt / effect heeft. TIjd wat korter zetten en kijken wat er gebeurd.

[ Voor 11% gewijzigd door rens-br op 15-06-2020 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

rens-br schreef op maandag 15 juni 2020 @ 14:09:
[...]

Zou het persoonlijk andersom doen. Dus eerst color setten en dan switchOn().forMin(60):

code:
1
2
light.setRGB(r, g, b)
light.switchOff().forMin(60)

Al moet je wel oppassen dat je je script niet vaker uitvoerd, want dan ga je rare dingen krijgen.
Dat werkt niet, want dan gaat de lamp meteen uit en blijft uit voor 60 min. Dat is niet de bedoeling. Ik laat het wel even staan denk ik en ik zie wel of we er last van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
Hann1BaL schreef op maandag 15 juni 2020 @ 14:55:
[...]

Dat werkt niet, want dan gaat de lamp meteen uit en blijft uit voor 60 min. Dat is niet de bedoeling. Ik laat het wel even staan denk ik en ik zie wel of we er last van krijgen.
Ah natuurlijk stom van me. Bedoelde eigenlijk het volgende:

code:
1
2
light.setRGB(r, g, b)
light.switchOff().AfterMin(60)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

rens-br schreef op maandag 15 juni 2020 @ 14:57:
[...]

Ah natuurlijk stom van me. Bedoelde eigenlijk het volgende:

code:
1
2
light.setRGB(r, g, b)
light.switchOff().AfterMin(60)
Precies, zie een aantal posts hierboven: Dat is hoe ik het nu heb opgelost, maar dat is niet zo "clean"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
bing69 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:29:
Je noemt de tweede parameter device maar dat is niet altijd zo. In dit geval is het een timer object. Op zich zou dat verder niets uit moeten maken, maar zoiets als dit werkt bij mij prima:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
return {
    on = {
        timer = {
            'at 17:28',
            'at 17:29'
        }
    },
    execute = function(domoticz,item)

local lamp = domoticz.devices(190)

domoticz.log("start  "..item.trigger)

if item.isTimer and item.trigger == "at 17:28" 
        then
            domoticz.log("lamp aan")
            lamp.switchOn()
        end

if item.isTimer and item.trigger == "at 17:29"
        then
            domoticz.log("lamp uit")
            lamp.switchOff()
        end

domoticz.log("einde  "..item.trigger)
    end
}

Ik heb er wat log regels ingezet zodat je beter kan zien wat hij doet in de log. Als je alleen maar timers als trigger zoals in dit geval hebt dan is de "item.isTimer" wel overbodig.

Testen of een lamp uit is voor je hem aan zet is denk ik ook niet echt nodig, dat had ik er al wel uitgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
JeroenE schreef op maandag 15 juni 2020 @ 17:37:
[...]
Je noemt de tweede parameter device maar dat is niet altijd zo. In dit geval is het een timer object. Op zich zou dat verder niets uit moeten maken, maar zoiets als dit werkt bij mij prima:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
return {
    on = {
        timer = {
            'at 17:28',
            'at 17:29'
        }
    },
    execute = function(domoticz,item)

local lamp = domoticz.devices(190)

domoticz.log("start  "..item.trigger)

if item.isTimer and item.trigger == "at 17:28" 
        then
            domoticz.log("lamp aan")
            lamp.switchOn()
        end

if item.isTimer and item.trigger == "at 17:29"
        then
            domoticz.log("lamp uit")
            lamp.switchOff()
        end

domoticz.log("einde  "..item.trigger)
    end
}

Ik heb er wat log regels ingezet zodat je beter kan zien wat hij doet in de log. Als je alleen maar timers als trigger zoals in dit geval hebt dan is de "item.isTimer" wel overbodig.

Testen of een lamp uit is voor je hem aan zet is denk ik ook niet echt nodig, dat had ik er al wel uitgehaald.
Thanks! Reden dat ik controleer is dat het rolluiken zijn en die afhankelijk van de temp. al omlaag kunnen zijn.
Het heeft vandaag wel gewerkt omdat inderdaad niet meer kijk of ie al omlaag is. Maar ik zie weer een paar mooie tips!

[ Voor 3% gewijzigd door bing69 op 15-06-2020 18:37 ]

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
bing69 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 18:32:
Thanks! Reden dat ik controleer is dat het rolluiken zijn en die afhankelijk van de temp. al omlaag kunnen zijn.
Maar ook in dat geval maakt het toch niet uit? Als je tegen een rolluik zegt dat hij omlaag moet terwijl dat al zo is gebeurd er praktisch gezien niets. Maar goed, het maakt natuurlijk ook niets uit als je het wel controleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hann1BaL schreef op maandag 15 juni 2020 @ 13:41:
Hoewel het tweede wel werkt, vraag ik me af wat er gebeurt als ik zelf de lamp tussendoor bedien. Met forMin() weet je dat indien je zelf de lamp daarna bedient de schakeling vervalt en dat is nu net wat ik zou willen. Die oplossing is netter.
Dat zou je vrij eenvoudig kunnen oplossen door een nieuw dzVents scriptje te maken met als trigger je apparaat om vervolgens cancelQueuedCommands te gebruiken. Op die manier annuleer je alle toekomstige acties.
quote: Wiki
Cancels queued commands. E.g. you switch on a device after 10 minutes: myDevice.switchOn().afterMin(10). Within those 10 minutes you can cancel that command by calling: myDevice.cancelQueuedCommands()

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bing69
JeroenE schreef op maandag 15 juni 2020 @ 18:44:
[...]
Maar ook in dat geval maakt het toch niet uit? Als je tegen een rolluik zegt dat hij omlaag moet terwijl dat al zo is gebeurd er praktisch gezien niets. Maar goed, het maakt natuurlijk ook niets uit als je het wel controleert.
Thanks, aangepast en het werkt nu uit de kunst!
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
return {
    on = {
        timer = {
            'at 08:59',
            'at 09:00',
            'at 09:01',
            'at 09:02',

}
    },
    execute = function(dz,item)

local voorkant = dz.devices('slaapkamer voor')
    local trap = dz.devices(473) --trap
    local logeer = dz.devices('Grote logeerkamer')
    local zijkant = dz.devices('slaapkamer zijkant')

dz.log("start  "..item.trigger)

if dz.time.matchesRule("at 08:59")  then 
            dz.log("voorkant")
            voorkant.switchOff().checkFirst()
        end
        if dz.time.matchesRule("at 09:00")  then  
            dz.log("trap")
            trap.switchOff().checkFirst()
        end
        if dz.time.matchesRule("at 09:01")  then
            dz.log("logeer")
            logeer.switchOff().checkFirst()
        end
        if dz.time.matchesRule("at 09:02")  then 
            dz.log("zijkant")
            zijkant.switchOff().checkFirst()
        end
    end
}

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien kan ik dit beter in een ander topic plaatsen maar ik doe ik een poging.

Ik stuur de water metingen vanuit Domoticz door naar InfluxDB en maak grafiek met Grafana. Het verbruik per uur kan ik in Grafan naspelen met de volgende query: (group by 1h)

SELECT difference(last("value"))
FROM "Counter"
WHERE $timeFilter GROUP BY time(1h) fill(null)

De output van Domoticz (boven) en Grafana (onder):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8exSHCUm.png

Hoe kan ik groeperen per dag, week (7 dagen), maand, jaar?

Ik heb begrepen dat dit afhankelijk is van wat InfluxDB ondersteund, maar ik kan er nog geen duidelijk antwoord op vinden.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kraades schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:22:
Misschien kan ik dit beter in een ander topic plaatsen maar ik doe ik een poging.

Ik stuur de water metingen vanuit Domoticz door naar InfluxDB en maak grafiek met Grafana. Het verbruik per uur kan ik in Grafan naspelen met de volgende query: (group by 1h)

SELECT difference(last("value"))
FROM "Counter"
WHERE $timeFilter GROUP BY time(1h) fill(null)

De output van Domoticz (boven) en Grafana (onder):
[Afbeelding]

Ik heb begrepen dat dit afhankelijk is van wat InfluxDB ondersteund, maar ik kan er nog geen duidelijk antwoord op vinden.
code:
1
SELECT non_negative_derivative(last("value"), 1d) FROM "Usage-1" WHERE ("idx" = '1') AND $timeFilter GROUP BY time(1d) fill(null) tz('Europe/Amsterdam')

Even een copy-paste vanuit mijn Grafana, maar je kan gewoon time(1d) doen. Eventueel als totaal overzicht kan je "relative-time" op een bepaalde periode zetten (bijvoorbeeld 1M voor een maand)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
kraades schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:22:
Volgens de handleiding kan je 1d voor 1 dag gebruiken en 1w voor 1 week. Per maand schijnt heel veel gevraagd te zijn, maar nog steeds niet te bestaan als ik google mag geloven. Blijkbaar doen de meeste mensen dan maar 30d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Toppe Misschien begrijp ik het verkeerd, maar wat je dus zou willen is bijvoorbeeld een grafiek met de opbrengst van PV zien per maand. Dus januari 10 kWh, februari 20 kWh, maart 60 kWh etc. Zeg maar de staafdiagram van hierboven maar dan niet met 24 uren maar met 12 maanden. Dat kan nu toch niet? Of mis ik volkomen waar het over gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bedankt. Die units heb ik blijkbaar gemist. :?

Blijkbaar kun je in Flux wel gebruik maken van de maand. Maar daar heb je denk ik niks aan in Grafana.

Het Flux script ziet er dan (geloof ik - ik heb niet genoeg data) als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
from(bucket: "domoticz/autogen")
  |> range(start: dashboardTime)
  |> filter(fn: (r) => r._measurement == "Counter" and (r._field == "value"))
  |> window(every: autoInterval)
  |> aggregateWindow(every: 1mo, fn: last)
  |> difference(nonNegative: false, columns: ["_value"])

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kraades schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 17:59:
Bedankt. Die units heb ik blijkbaar gemist. :?

Blijkbaar kun je in Flux wel gebruik maken van de maand. Maar daar heb je denk ik niks aan in Grafana.

Het Flux script ziet er dan (geloof ik - ik heb niet genoeg data) als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
from(bucket: "domoticz/autogen")
  |> range(start: dashboardTime)
  |> filter(fn: (r) => r._measurement == "Counter" and (r._field == "value"))
  |> window(every: autoInterval)
  |> aggregateWindow(every: 1mo, fn: last)
  |> difference(nonNegative: false, columns: ["_value"])
Hou er rekening mee dat het best een aanslag kan zijn op je systeem.

DSMR data komt per seconde binnen, er vanuit gaan dat je 30,4 dagen per maand hebt dan kom je al uit op 2,6 miljoen records per maand.

Ik zou eerder kijken of je geen dag totalen kan wegschrijven vanuit Domoticz naar Grafana. Als je dat elke dag om 00:00:01 doet dan heb je ‘maar’ 60,8 records per maand (dag/nacht tarief). Dat je kan zien wat je de 15de om 14:01 hebt verbruikt in je maand grafiek is alles behalve nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
kraades schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 17:59:
Grafana heeft ook een (beta) plugin voor flux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Toppe
Ik zal daar inderdaad eens naar kijken. Ik ga het wel op een anderc systeem draaien dan Domoticz zelf maar het is een goed punt. Ook qua db grootte.

Domoticz schoont als ik het goed heb ook de gegevens op:

In Domoticz heb je twee (vier) tabellen: (Multi)Meter en (Multi)Meter_calendar. In (Multi)Meter worden de waarden opgeslagen per dag per 5 minuten (zoiets). En in de (Multi)Meter_calendar tabel worden de waarden geaggregeerd per dag en voor altijd opgeslagen. Na aggregatie worden de records uit (Multi)Meter verwijderd.

@jobr
Bedankt, zal ik eens bekijken.

[ Voor 4% gewijzigd door technorabilia op 16-06-2020 18:34 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Toppe schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 18:21:
[...]

DSMR data komt per seconde binnen, er vanuit gaan dat je 30,4 dagen per maand hebt dan kom je al uit op 2,6 miljoen records per maand.
Niet als je de rate limit (op de P1 smart meter ) instelt in domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kraades schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 18:32:
@Toppe
Ik zal daar inderdaad eens naar kijken. Ik ga het wel op een anderc systeem draaien dan Domoticz zelf maar het is een goed punt. Ook qua db grootte.

Domoticz schoont als ik het goed heb ook de gegevens op:

In Domoticz heb je twee (vier) tabellen: (Multi)Meter en (Multi)Meter_calendar. In (Multi)Meter worden de waarden opgeslagen per dag per 5 minuten (zoiets). En in de (Multi)Meter_calendar tabel worden de waarden geaggregeerd per dag en voor altijd opgeslagen. Na aggregatie worden de records uit (Multi)Meter verwijderd.

@jobr
Bedankt, zal ik eens bekijken.
In eerste instantie slaat Domoticz de data ook op per seconde, maar je kan daar gewoon niet zoveel mee. Als output krijg je inderdaad de data per 5 minuten te zien en na de ingestelde waarde bij Short Log Sensors verwijderd hij de gedetailleerde informatie en slaat hij alleen de dag records op (hoog, laag, min, max) om die weer te geven.

Ik zou me sowieso niet zo druk maken over de grootte van je DB.
jobr schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 18:37:
[...]

Niet als je de rate limit (op de P1 smart meter ) instelt in domoticz.
Ik snap überhaupt niet waarom Domoticz deze mogelijkheid heeft. Ik zou nog steeds kiezen voor het verschrijven van de dag totalen.

[ Voor 19% gewijzigd door Toppe op 16-06-2020 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Nog een klein vraagje waar ik ondanks mijn speurwerk nog geen oplossing voor heb.
Ik sluit in DZvents mijn rolluiken met:
voorkant.switchOff().checkFirst()

echter er is een rolluik die ik met mijn Shelly maar tot 84% wil sluiten. Heb al dimTo(84) geprobeerd maar een foutmelding van een Nil waarde.
Weet iemand het juiste commando??

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:03
Ben ik ook weer eens met een vraag;
Om te zorgen dat mijn lampen niet elke seconden een commando krijgen om aan te gaan op lichtsterkte X wil ik gaan werken met groups.

Ik heb de gewenste lampen toegevoegd aan een groep en hier de waarden naar wens ingesteld. Maak ik een testscript dan gaan de lampen die worden aangestuurd middels MQTT niet aan. Zodra ik gebruik maak van upnp als protocol (milight diy hub) dan gaan de lampen wel keurig aan. Waarom werkt dit niet met mqtt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimmah
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:16
Een vraagje, ben bezig om mijn Orcon MVS 15RH aan te sturen met Domoticz. Hiervoor een afstandsbediening aangeschaft en deze gekoppeld middels NPN transistoren + weerstanden aan GPIO pinnen van de pi.

E.e.a. wordt dan in domoticz aangestuurd middels switches welke een python script draaien. Afstansbediening gaat dan aan door pin gedurende 0.5 s op hoog te zetten (transistor gaat 'open'. Dit werkt prima.

Als ik echter aan het script GPIO.cleanup() toevoeg dan staat de afstandsbediening te trippen.

Iemand idee waarom? Simpelste oplossing is natuurlijk GPIO.cleanup() niet te gebruiken

GPIOpin ---> R (1800 Ohm) --> Base NPN transistor (Bc547)

knop op de afstandsbediening 3.3 V) -> collector NPN --> emmiter NPN -> ground

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
Robbie T schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 21:57:

Ik heb de gewenste lampen toegevoegd aan een groep en hier de waarden naar wens ingesteld. Maak ik een testscript dan gaan de lampen die worden aangestuurd middels MQTT niet aan. Zodra ik gebruik maak van upnp als protocol (milight diy hub) dan gaan de lampen wel keurig aan. Waarom werkt dit niet met mqtt?
MQTT commando's via de Mi Light hub werken gewoon niet lekker. Dat is ook de reden dat ik dat niet meer gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bing69
Toppe schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 19:19:
[...]

Wat je het commando dat je exact gebruikt?
Ik denk dat ik een grote denkfout maak!
Het moet volgens mij gewoon (kan het morgen pas testen voorkant.dimTof(84) zijn. Ik plakte de dimTo achter het switchOff() :(

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:30

DizzyWeb

Ondertiteld

bing69 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:29:
[...]

Ik denk dat ik een grote denkfout maak!
Het moet volgens mij gewoon (kan het morgen pas testen voorkant.dimTof(84) zijn. Ik plakte de dimTo achter het switchOff() :(
En daarom is het ook handig als je het niet werkende commando ook plaatst ;) Want dat gaat inderdaad niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Thimmah schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:12:
Een vraagje, ben bezig om mijn Orcon MVS 15RH aan te sturen met Domoticz. Hiervoor een afstandsbediening aangeschaft en deze gekoppeld middels NPN transistoren + weerstanden aan GPIO pinnen van de pi.

E.e.a. wordt dan in domoticz aangestuurd middels switches welke een python script draaien. Afstansbediening gaat dan aan door pin gedurende 0.5 s op hoog te zetten (transistor gaat 'open'. Dit werkt prima.

Als ik echter aan het script GPIO.cleanup() toevoeg dan staat de afstandsbediening te trippen.

Iemand idee waarom? Simpelste oplossing is natuurlijk GPIO.cleanup() niet te gebruiken

GPIOpin ---> R (1800 Ohm) --> Base NPN transistor (Bc547)

knop op de afstandsbediening 3.3 V) -> collector NPN --> emmiter NPN -> ground
Waarom die clean?

Ik denk dat tijdens die clean de GPIO in tristate gezet word.

Misschien is een oplossing om parallel aan de GPIOpin een weerstand naar gnd te zetten. Een 1800 ohm of wat hoger zou dan moeten werken.

Ervaar je hetzelfde probleem als de RPI opstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik probeer mijn data in PVoutput te krijgen en zie dat daarvoor een Python-script bestaat dat gemakkelijk te configureren zou zijn: https://www.domoticz.com/...ative_.28Python.29_script

Die link is echter dood. Staat dat script ergens anders of moet ik verplicht met die Lua-scripts aan de gang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04
Iemand enig idee hoe ik het volgende kan oplossen:
Na twee jaar vlekkeloos draaien is vannacht om half drie domoticz plat gegaan. Nu is dat wel eerder eens gebeurd, maar een simpele sudo service domoticz.sh restart loste dat dan zonder probleem weer op. Nu krijg ik met een mogelijkheid domoticz (laatste stable versie) weer opgestart. Wat ik al heb geprobeerd:
Pi opnieuw starten => domoticz opnieuw starten geen resultaat
Modem (Ziggo) opnieuw starte, Pi opnieuw starten, domoticz opnieuw starten geen resultaat.
Op de Pi krijg ik dit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sb3n2FnHjWQL3EzP-gzX9C3MTxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mG1CYTXStS9N883ZXVCik1Ai.jpg?f=fotoalbum_large
Als ik domoticz via MS Edge (nieuwe versie) benader krijg ik Domoticz offline
Status geeft dit terug. Domoiticz lijkt te draaien, maar komt niet in beeld en geeft ook geen data door naar Grafana via Influxdb.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
pi@raspberrypi:~ $ sudo service domoticz.sh status
* domoticz.service - LSB: Home Automation System
   Loaded: loaded (/etc/init.d/domoticz.sh; generated; vendor preset: enabled)
   Active: active (exited) since Wed 2020-06-17 19:11:11 CEST; 43s ago
     Docs: man:systemd-sysv-generator(8)
  Process: 11100 ExecStop=/etc/init.d/domoticz.sh stop (code=exited, status=0/SU
  Process: 11187 ExecStart=/etc/init.d/domoticz.sh start (code=exited, status=0/

jun 17 19:11:11 raspberrypi systemd[1]: Starting LSB: Home Automation System...
jun 17 19:11:11 raspberrypi domoticz.sh[11187]: 2020-06-17 19:11:11.442  Status:
jun 17 19:11:11 raspberrypi domoticz.sh[11187]: 2020-06-17 19:11:11.442  Status:
jun 17 19:11:11 raspberrypi domoticz.sh[11187]: domoticz: Domoticz is starting u
jun 17 19:11:11 raspberrypi domoticz[11193]: Domoticz is starting up....
jun 17 19:11:11 raspberrypi domoticz[11194]: Domoticz running...
jun 17 19:11:11 raspberrypi systemd[1]: Started LSB: Home Automation System.
lines 1-15/15 (END)...skipping...
  Process: 11100 ExecStop=/etc/init.d/domoticz.sh stop (code=exited, status=0/SUCCESS)
  Process: 11187 ExecStart=/etc/init.d/domoticz.sh start (code=exited, status=0/SUCCESS)

jun 17 19:11:11 raspberrypi domoticz.sh[11187]: 2020-06-17 19:11:11.442  Status: Domoticz V2020.1 (c)2012-2020 GizMoCuz
jun 17 19:11:11 raspberrypi domoticz.sh[11187]: 2020-06-17 19:11:11.442  Status: Build Hash: 63fa969e4, Date: 2020-03-22 15:16:16
jun 17 19:11:11 raspberrypi domoticz.sh[11187]: 2020-06-17 19:11:11.442  Status: Startup Path: /home/pi/domoticz/
jun 17 19:11:11 raspberrypi domoticz.sh[11187]: domoticz: Domoticz is starting up....
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
lines 1-15/15 (END)

[ Voor 56% gewijzigd door Copitano op 17-06-2020 19:15 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:14
Copitano schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 19:07:
Iemand enig idee hoe ik het volgende kan oplossen:
Na twee jaar vlekkeloos draaien is vannacht om half drie domoticz plat gegaan. Nu is dat wel eerder eens gebeurd, maar een simpele sudo service domoticz.sh restart loste dat dan zonder probleem weer op. Nu krijg ik met een mogelijkheid domoticz (laatste stable versie) weer opgestart. Wat ik al heb geprobeerd:
Pi opnieuw starten => domoticz opnieuw starten geen resultaat
Modem (Ziggo) opnieuw starte, Pi opnieuw starten, domoticz opnieuw starten geen resultaat.
Op de Pi krijg ik dit: [Afbeelding]
Als ik domoticz via MS Edge (nieuwe versie) benader krijg ik Domoticz offline
Status geeft dit terug. Domoiticz lijkt te draaien, maar komt niet in beeld en geeft ook geen data door naar Grafana via Influxdb.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
  Process: 11100 ExecStop=/etc/init.d/domoticz.sh stop (code=exited, status=0/SU
  Process: 11187 ExecStart=/etc/init.d/domoticz.sh start (code=exited, status=0/

jun 17 19:11:11 raspberrypi domoticz.sh[11187]: domoticz: Domoticz is starting u
  Process: 11100 ExecStop=/etc/init.d/domoticz.sh stop (code=exited, status=0/SUCCESS)
  Process: 11187 ExecStart=/etc/init.d/domoticz.sh start (code=exited, status=0/SUCCESS)

jun 17 19:11:11 raspberrypi domoticz.sh[11187]: 2020-06-17 19:11:11.442  Status: Domoticz V2020.1 (c)2012-2020 GizMoCuz
jun 17 19:11:11 raspberrypi domoticz.sh[11187]: 2020-06-17 19:11:11.442  Status: Build Hash: 63fa969e4, Date: 2020-03-22 15:16:16
jun 17 19:11:11 raspberrypi domoticz.sh[11187]: 2020-06-17 19:11:11.442  Status: Startup Path: /home/pi/domoticz/
jun 17 19:11:11 raspberrypi domoticz.sh[11187]: domoticz: Domoticz is starting up....
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
lines 1-15/15 (END)
Domoticz is niet actief, er staat namelijk exited bij de service.
Stop de service en start Domoticz vanaf de command line om te kijken wat voor meldingen je krijgt.

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Mozart schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 19:56:
[...]

Stop de service en start Domoticz vanaf de command line om te kijken wat voor meldingen je krijgt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
pi@raspberrypi:~ $ sudo service domoticz.sh stop
pi@raspberrypi:~ $ sudo service domoticz.sh start
   Active: active (exited) since Wed 2020-06-17 20:18:38 CEST; 39s ago
  Process: 5290 ExecStop=/etc/init.d/domoticz.sh stop (code=exited, status=0/SUC
  Process: 5392 ExecStart=/etc/init.d/domoticz.sh start (code=exited, status=0/S

jun 17 20:18:38 raspberrypi systemd[1]: Starting LSB: Home Automation System...
jun 17 20:18:38 raspberrypi domoticz.sh[5392]: 2020-06-17 20:18:38.820  Status:
jun 17 20:18:38 raspberrypi domoticz.sh[5392]: 2020-06-17 20:18:38.821  Status:
jun 17 20:18:38 raspberrypi domoticz.sh[5392]: domoticz: Domoticz is starting up
jun 17 20:18:38 raspberrypi domoticz[5398]: Domoticz is starting up....
jun 17 20:18:38 raspberrypi domoticz[5399]: Domoticz running...
jun 17 20:18:38 raspberrypi systemd[1]: Started LSB: Home Automation System.
  Process: 5290 ExecStop=/etc/init.d/domoticz.sh stop (code=exited, status=0/SUCCESS)
  Process: 5392 ExecStart=/etc/init.d/domoticz.sh start (code=exited, status=0/SUCCESS)

jun 17 20:18:38 raspberrypi domoticz.sh[5392]: 2020-06-17 20:18:38.820  Status: Domoticz V2020.1 (c)2012-2020 GizMoCuz
jun 17 20:18:38 raspberrypi domoticz.sh[5392]: 2020-06-17 20:18:38.820  Status: Build Hash: 63fa969e4, Date: 2020-03-22 15:16:16
jun 17 20:18:38 raspberrypi domoticz.sh[5392]: 2020-06-17 20:18:38.821  Status: Startup Path: /home/pi/domoticz/
jun 17 20:18:38 raspberrypi domoticz.sh[5392]: domoticz: Domoticz is starting up....
~

Hierop krijg ik wel een aantal Errors, maar zou niet weten wat ik daar aan kan/moet doen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
pi@raspberrypi:~ $ /home/pi/domoticz/domoticz
2020-06-17 20:09:01.225  Status: Domoticz V2020.1 (c)2012-2020 GizMoCuz
2020-06-17 20:09:01.225  Status: Build Hash: 63fa969e4, Date: 2020-03-22 15:16:16
2020-06-17 20:09:01.226  Status: Startup Path: /home/pi/domoticz/
2020-06-17 20:09:01.263  Sunrise: 05:15:00 SunSet: 22:06:00
2020-06-17 20:09:01.263  Day length: 16:51:00 Sun at south: 13:41:00
2020-06-17 20:09:01.263  Civil twilight start: 04:25:00 Civil twilight end: 22:57:00
2020-06-17 20:09:01.263  Nautical twilight start: 03:01:00 Nautical twilight end: 00:21:00
2020-06-17 20:09:01.263  There is no astronomical twilight in the space of 24 hours
2020-06-17 20:09:01.375  Status: PluginSystem: Started, Python version '3.5.3'.
2020-06-17 20:09:01.377  Status: Philips Hue: Using default poll interval of 10 secs.
2020-06-17 20:09:01.385  Active notification Subsystems: (0/13)
2020-06-17 20:09:01.388  Status: WebServer(HTTP) started on address: :: with port 8080
2020-06-17 20:09:01.392  Error: [web:443] missing SSL certificate chain file ./server_cert.pem!
2020-06-17 20:09:01.392  Error: [web:443] missing SSL certificate file ./server_cert.pem!
2020-06-17 20:09:01.392  Error: [web:443] missing SSL private key file ./server_cert.pem!
2020-06-17 20:09:01.392  Error: [web:443] missing SSL DH parameters file ./server_cert.pem!
2020-06-17 20:09:01.394  Error: [web:443] missing SSL certificate chain file ./server_cert.pem!
2020-06-17 20:09:01.394  Error: [web:443] missing SSL certificate file ./server_cert.pem!
2020-06-17 20:09:01.394  Error: [web:443] missing SSL private key file ./server_cert.pem!
2020-06-17 20:09:01.394  Error: [web:443] missing SSL DH parameters file ./server_cert.pem!
2020-06-17 20:09:01.396  Error: [web:443] missing SSL certificate chain file ./server_cert.pem!
2020-06-17 20:09:01.396  Error: [web:443] missing SSL certificate file ./server_cert.pem!
2020-06-17 20:09:01.396  Error: [web:443] missing SSL private key file ./server_cert.pem!
2020-06-17 20:09:01.396  Error: [web:443] missing SSL DH parameters file ./server_cert.pem!
2020-06-17 20:09:01.397  Error: WebServer(SSL) startup failed on address 0.0.0.0 with port: 443: bind: Permission denied
2020-06-17 20:09:01.397  Error: WebServer(SSL) check privileges for opening ports below 1024
2020-06-17 20:09:01.399  Starting shared server on: :::6144
2020-06-17 20:09:01.399  Status: TCPServer: shared server started...
2020-06-17 20:09:01.400  Status: RxQueue: queue worker started...
2020-06-17 20:09:01.448  Status: Incoming connection from: 192.168.2.67
2020-06-17 20:09:01.847  Status: Incoming connection from: 192.168.2.2
2020-06-17 20:09:01.879  InfluxLink: value Temperature,idx=276,name=Ta-Verdeler-2e-Etage value=24.75
2020-06-17 20:09:01.879  InfluxLink: value Temperature,idx=277,name=Tr-Verdeler-2e-Etage value=24.5
2020-06-17 20:09:01.879  InfluxLink: value Temperature,idx=240,name=Ta-Convector-1e-Achter-Oost value=23.31
2020-06-17 20:09:03.291  Status: Incoming connection from: 192.168.2.36
2020-06-17 20:09:03.401  Status: Hardware Monitor: Started
2020-06-17 20:09:03.404  Status: OTGW: connected to: 192.168.2.7:23
2020-06-17 20:09:03.412  Status: BuienRadar: Worker started...
2020-06-17 20:09:03.412  Status: Philips Hue: Worker started...
2020-06-17 20:09:03.412  Status: (Buienradar) Started.
2020-06-17 20:09:03.412  Status: NotificationSystem: thread started...
2020-06-17 20:09:03.413  Status: EventSystem: reset all events...
2020-06-17 20:09:03.413  Status: EventSystem: reset all device statuses...
2020-06-17 20:09:03.421  Status: YouLess: Worker started...
2020-06-17 20:09:03.484  InfluxLink: value Temperature,idx=241,name=Tr-Convector-1e-Achter-Oost value=22.81
2020-06-17 20:09:03.484  InfluxLink: value Temperature,idx=98,name=Taanvoer value=28
terminate called after throwing an instance of 'std::invalid_argument'
  what():  stoull
2020-06-17 20:09:03.732  Error: Domoticz(pid:3964, tid:3980('MainWorker')) received fatal signal 6 (Aborted)
2020-06-17 20:09:03.732  Error: siginfo address=0xf7c, address=0xffffffff
2020-06-17 20:09:03.764  Status: PluginSystem: Entering work loop.
2020-06-17 20:09:06.287  Error: YouLess: Error getting meter details from 192.168.2.242 !
2020-06-17 20:09:06.352  Error: Thread 10 (Thread 0x715ff220 (LWP 3980)):
2020-06-17 20:09:06.352  Error: #0  __waitpid (options=0, stat_loc=0x715fd2d8, pid=3995) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/waitpid.c:30
2020-06-17 20:09:06.352  Error: #1  __waitpid (pid=3995, stat_loc=0x715fd2d8, options=0) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/waitpid.c:25
2020-06-17 20:09:06.352  Error: #2  0x00109454 in dumpstack_gdb(bool) ()
2020-06-17 20:09:06.353  Error: #3  0x00109a20 in signal_handler(int, siginfo_t*, void*) ()
2020-06-17 20:09:06.353  Error: #4  <signal handler called>
2020-06-17 20:09:06.353  Error: #5  0x76955f24 in raise () from /lib/arm-linux-gnueabihf/libc.so.6
2020-06-17 20:09:06.353  Error: #6  0x76941230 in abort () from /lib/arm-linux-gnueabihf/libc.so.6
2020-06-17 20:09:06.353  Error: #7  0x00000000 in ?? ()
Afgebroken

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Mozart schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 19:56:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35

jun 17 20:18:38 raspberrypi domoticz.sh[5392]: domoticz: Domoticz is starting up
  Process: 5290 ExecStop=/etc/init.d/domoticz.sh stop (code=exited, status=0/SUCCESS)
  Process: 5392 ExecStart=/etc/init.d/domoticz.sh start (code=exited, status=0/SUCCESS)

jun 17 20:18:38 raspberrypi domoticz.sh[5392]: 2020-06-17 20:18:38.820  Status: Domoticz V2020.1 (c)2012-2020 GizMoCuz
jun 17 20:18:38 raspberrypi domoticz.sh[5392]: 2020-06-17 20:18:38.820  Status: Build Hash: 63fa969e4, Date: 2020-03-22 15:16:16
jun 17 20:18:38 raspberrypi domoticz.sh[5392]: 2020-06-17 20:18:38.821  Status: Startup Path: /home/pi/domoticz/
jun 17 20:18:38 raspberrypi domoticz.sh[5392]: domoticz: Domoticz is starting up....
~

Hierop krijg ik wel een aantal Errors, maar zou niet weten wat ik daar aan kan/moet doen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
2020-06-17 20:09:01.225  Status: Build Hash: 63fa969e4, Date: 2020-03-22 15:16:16
2020-06-17 20:09:01.263  Civil twilight start: 04:25:00 Civil twilight end: 22:57:00
2020-06-17 20:09:01.263  Nautical twilight start: 03:01:00 Nautical twilight end: 00:21:00
2020-06-17 20:09:01.263  There is no astronomical twilight in the space of 24 hours
2020-06-17 20:09:01.377  Status: Philips Hue: Using default poll interval of 10 secs.
2020-06-17 20:09:01.388  Status: WebServer(HTTP) started on address: :: with port 8080
2020-06-17 20:09:01.392  Error: [web:443] missing SSL certificate chain file ./server_cert.pem!
2020-06-17 20:09:01.392  Error: [web:443] missing SSL certificate file ./server_cert.pem!
2020-06-17 20:09:01.392  Error: [web:443] missing SSL private key file ./server_cert.pem!
2020-06-17 20:09:01.392  Error: [web:443] missing SSL DH parameters file ./server_cert.pem!
2020-06-17 20:09:01.394  Error: [web:443] missing SSL certificate chain file ./server_cert.pem!
2020-06-17 20:09:01.394  Error: [web:443] missing SSL certificate file ./server_cert.pem!
2020-06-17 20:09:01.394  Error: [web:443] missing SSL private key file ./server_cert.pem!
2020-06-17 20:09:01.394  Error: [web:443] missing SSL DH parameters file ./server_cert.pem!
2020-06-17 20:09:01.396  Error: [web:443] missing SSL certificate chain file ./server_cert.pem!
2020-06-17 20:09:01.396  Error: [web:443] missing SSL certificate file ./server_cert.pem!
2020-06-17 20:09:01.396  Error: [web:443] missing SSL private key file ./server_cert.pem!
2020-06-17 20:09:01.396  Error: [web:443] missing SSL DH parameters file ./server_cert.pem!
2020-06-17 20:09:01.397  Error: WebServer(SSL) startup failed on address 0.0.0.0 with port: 443: bind: Permission denied
2020-06-17 20:09:01.397  Error: WebServer(SSL) check privileges for opening ports below 1024
2020-06-17 20:09:01.879  InfluxLink: value Temperature,idx=276,name=Ta-Verdeler-2e-Etage value=24.75
2020-06-17 20:09:01.879  InfluxLink: value Temperature,idx=277,name=Tr-Verdeler-2e-Etage value=24.5
2020-06-17 20:09:01.879  InfluxLink: value Temperature,idx=240,name=Ta-Convector-1e-Achter-Oost value=23.31
2020-06-17 20:09:03.484  InfluxLink: value Temperature,idx=241,name=Tr-Convector-1e-Achter-Oost value=22.81
2020-06-17 20:09:03.484  InfluxLink: value Temperature,idx=98,name=Taanvoer value=28
2020-06-17 20:09:03.732  Error: Domoticz(pid:3964, tid:3980('MainWorker')) received fatal signal 6 (Aborted)
2020-06-17 20:09:06.287  Error: YouLess: Error getting meter details from 192.168.2.242 !
2020-06-17 20:09:06.352  Error: #0  __waitpid (options=0, stat_loc=0x715fd2d8, pid=3995) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/waitpid.c:30
2020-06-17 20:09:06.352  Error: #1  __waitpid (pid=3995, stat_loc=0x715fd2d8, options=0) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/waitpid.c:25
2020-06-17 20:09:06.353  Error: #3  0x00109a20 in signal_handler(int, siginfo_t*, void*) ()
2020-06-17 20:09:06.353  Error: #5  0x76955f24 in raise () from /lib/arm-linux-gnueabihf/libc.so.6
2020-06-17 20:09:06.353  Error: #6  0x76941230 in abort () from /lib/arm-linux-gnueabihf/libc.so.6
Afgebroken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimmah
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:16
DjAntoon schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:39:
[...]

Waarom die clean?

Ik denk dat tijdens die clean de GPIO in tristate gezet word.

Misschien is een oplossing om parallel aan de GPIOpin een weerstand naar gnd te zetten. Een 1800 ohm of wat hoger zou dan moeten werken.

Ervaar je hetzelfde probleem als de RPI opstart?
Ja waarom is een goede vraag. Las dat dat beter zou zijn om per ongelijk kortsluiting te voorkomen e.d. Bij opstarten geen probleem. Extra weerstand zou kunnen inderdaad, zou ik eens kunnen testen maar voorlopig laat ik cleanup naar achterwege. Behalve als iemand nog een goed argument heetft om dat niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik ben bezig mijn SolarEdge-data in te lezen via de api, en dat is simpel zat. Je vult de api-key in en klaar. Alleen, de devices verschijnen niet. Het log laat verder ook geen errors zien. Ik zie alleen dit:
code:
1
2
2020-06-17 19:49:42.408 Status: SolarEdgeAPI Worker started...
2020-06-17 19:50:11.975 Status: SolarEdgeAPI Worker stopped...

Voor de rest is het "stil". Als ik een foute api-code invoer krijg ik wel gewoon een error. Iemand enig idee wat te doen? Ik zie dit op Google ook wel eens voorbij komen, maar geen duidelijke fix.

Edit: mijn omvormer is nog actief (wek nog stroom op) dus daar ligt het ook niet aan.

[ Voor 7% gewijzigd door RoD op 17-06-2020 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:14
Copitano schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:24:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35

~

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
Afgebroken
Dat is al meer dan wat we eerder zagen :)
Ik zou een backup maken van je folder en daarna versie 2020.2 proberen...

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Mozart schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 22:28:
[...]

Ehhh, welke folder precies en hoe doe ik een update naar 2020.2 als domoticz niet start?
Heb daar niet zo'n ervaring mee. Heeft altijd gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

fabstar81 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 00:11:
hi all,

ik heb problemen met mij domoticz install. kaal blijft ie draaien. Correctie, ook kale installatie van domoticz crasht na tijdje. ik draai op de laatste beta. lijkt fout te zijn gegaan na de build van gisteren.
met mijn back up database krijg ik ook na een minuutje draaien volgende error:

code:
1
2
3
2019-05-11 00:09:00.398 Error: EventSystem: in upload_to_PVoutput: multiple Lua VMs detected
2019-05-11 00:09:00.399 Error: Domoticz(pid:3942, tid:4488('luaThread')) received fatal signal 11 (Segmentation fault)
2019-05-11 00:09:00.399 Error: siginfo address=0xf66, address=(nil)

kan iemand mij op weg helpen? wat is dat pid 3942. de upload_to_PVoutput LUA is niet aangepast. dus dat lijkt me niet de oorzaak.
Heb je dit inmiddels opgelost? Ik ben ook bezig met een uploadscript voor PVoutput, en krijg een zelfde soort error. Zodra de upload naar PVoutput start, crasht de boel. Het lijkt dus aan het script te liggen, maar ik zou niet weten wat ik hiermee aan moet.

Gaat dus om dit script: https://www.domoticz.com/...utput#The_Lua_time_script

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
Mozart schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 22:28:
[...]

Opgelost: Na eerst sudo apt-get update en sudo apt-get upgrade in twee afzonderlijke commando's te hebben uitgevoerd (dat hielp dus niet) ook nog maar voor de zekerheid de combinatie sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade uitgevoerd op de Pi en daarna sudo service domoiticz.sh restart en warempel domoticz werkt weer O-)
Toch bizar dat domoitcz er zomaar midden in de nacht mee ophoudt terwijl er niets veranderd is ten opzichte van een paar uur eerder |:(
Nu nog ff domoitcz upgraden naar 2020.2 :)
EDIT: Ook gelukt. Fluitje van een cent nu domoticz weer draait. Koste 2 minuten met de knop zoek updates.

[ Voor 16% gewijzigd door Copitano op 18-06-2020 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
RoD schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:18:
Ik probeer mijn data in PVoutput te krijgen en zie dat daarvoor een Python-script bestaat dat gemakkelijk te configureren zou zijn: https://www.domoticz.com/...ative_.28Python.29_script

Die link is echter dood. Staat dat script ergens anders of moet ik verplicht met die Lua-scripts aan de gang?
Hier staat er een in DZvents en die werkt! Wel het gedownloade script gebruiken en niet het voorbeeld, daar staan een paar foutjes in.

https://www.huizebruin.nl...len-aan-domoticz-v2020-1/

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:26
RoD schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:18:

Via de internet archive is het script nog wel te vinden: https://web.archive.org/w...den-naar-pvoutputorg.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

bing69 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 07:39:
[...]

Hier staat er een in DZvents en die werkt! Wel het gedownloade script gebruiken en niet het voorbeeld, daar staan een paar foutjes in.

https://www.huizebruin.nl...len-aan-domoticz-v2020-1/
Thanks, ik gebruik nu deze en die werkt erg gemakkelijk d:)b

Edit: toch nog een vraag; de "return"-data van de P1-meter overschrijft met het huidige script de productie van mijn zonnepanelen, dat is niet de bedoeling. Het is juist de bedoeling dat de return wordt opgevoerd in de "export" kolom in PVoutput. Ik moet de n-flag aanzetten zoals in de comments van het script beschreven, maar het is met niet helemaal duidelijk hoe dat dan precies moet?

[ Voor 41% gewijzigd door RoD op 18-06-2020 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
RoD schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:28:
[...]

Edit: toch nog een vraag; de "return"-data van de P1-meter overschrijft met het huidige script de productie van mijn zonnepanelen, dat is niet de bedoeling. Het is juist de bedoeling dat de return wordt opgevoerd in de "export" kolom in PVoutput. Ik moet de n-flag aanzetten zoals in de comments van het script beschreven, maar het is met niet helemaal duidelijk hoe dat dan precies moet?
Denk dat je die vraag het beste even op die site kan stellen....

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Toppe schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:16:
@jobr wat betreft de tarieven waar @GVR op reageert kunnen prima ingevuld worden maar hoe zit het met de historie? Je betaald nu een bepaalde prijs en dat kan morgen anders zijn waardoor je overzicht weg is
jobr schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:32:
[...]

Ik heb het niet bedacht. Ik geef alleen aan waar je het kan vinden :-)
Sorry voor de enorme kick, maar hoe om te gaan met de tarieven in Domoticz bij het wisselen van tarieven of energieleverancier? Ik kan alleen tarieven ingeven, maar er zit geen historie of ingangsdatum aan vast.

Uiteraard kan ik het vast ook bij de nieuwe leverancier terugvinden, maar als Domoticz de optie heeft wil ik het ook graag gebruiken zonder de historie te vervuilen.

[ Voor 22% gewijzigd door mrwolf op 18-06-2020 16:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mrwolf schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:17:
[...]

[...]

Sorry voor de enorme kick, maar hoe om te gaan met de tarieven in Domoticz bij het wisselen van tarieven of energieleverancier? Ik kan alleen tarieven ingeven, maar er zit geen historie of ingangsdatum aan vast.

Uiteraard kan ik het vast ook bij de nieuwe leverancier terugvinden, maar als Domoticz de optie heeft wil ik het ook graag gebruiken zonder de historie te vervuilen.
Klopt. Om die reden maak ik ook gebruik van DSMR-Reader. Die heeft wel die mogelijkheid en biedt zelfs nog wat meer inzicht zoals de trend bij verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ziet er interessant uit, ga ik ook proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Laatst online: 16:26
RoD schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:28:
[...]

Volgens mij zo:

Achter de regel met '&c1=1' maak je een nieuwe regel met '&n=1'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Knielen schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 19:49:
[...]

Volgens mij zo:

Achter de regel met '&c1=1' maak je een nieuwe regel met '&n=1'
Dat had ik al wel gedaan, maar er moest ook nog twee puntjes bij. Hier komt toch mijn gebrek aan programmeerkennis om de hoek kijken, maar na wat prutsen is het gelukt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
RoD schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 19:50:
[...]

Dat had ik al wel gedaan, maar er moest ook nog twee puntjes bij. Hier komt toch mijn gebrek aan programmeerkennis om de hoek kijken, maar na wat prutsen is het gelukt :P
Kun je de aangepaste regel een keer compleet posten??

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

bing69 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 07:28:
[...]

Kun je de aangepaste regel een keer compleet posten??
Nou, aangezien je de vlag &c1=1 niet mee mag sturen, hoef je die eigenlijk alleen te vervangen door &n=1 in het script. Even het stukje waar de parameters worden gedefinieerd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
  -- Gebruik deze als u netto productie van zonnepanelen wilt
                    -- '&v1=' .. round(generated.WhTotal,1) ..  -- produced
                    -- '&v2=' .. round(generated.actualWatt,1) ..

-- Gebruik deze als u wilt dat je de gegevens van je slimme meter wilt gebruiken voor teruggave
                       '&v1=' .. P1.return1 + P1.return2 ..  -- returned to the grid
                       '&v2=' .. P1.usageDelivered ..

-- Gebruik deze als u wilt dat je de gegevens van je slimme meter wilt gebruiken voor gebruik
                       '&v3=' .. P1.usage1 + P1.usage2 .. -- net values from your smart meter
                       '&v4=' .. P1.usage ..

-- Gebruik deze als je wilt wat er wordt berekend
                   -- '&v3=' .. round(consumed.WhTotal,1) .. -- consumed 
                   -- '&v4=' .. round(consumed.actualWatt,1) ..

-- Gebruik deze als je temperatuur en je voltage wilt uploaden
                    '&v5=' .. round(temperature.temperature,1) .. 
                    '&v6=' .. voltage ..

'&n=1'

Zoals je ziet bereken ik V1 t/m V4 vanuit de P1-meter en geef dan de vlag n=1 mee om aan te geven dat dit netto-waarden zijn. De zonnepanelen en brutoconsumptie zijn uitgecomment (die komen bij mij rechtstreeks in PVoutput)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Toppe schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:56:
[...]

Klopt. Om die reden maak ik ook gebruik van DSMR-Reader. Die heeft wel die mogelijkheid en biedt zelfs nog wat meer inzicht zoals de trend bij verbruik.
Zojuist geïnstalleerd, zit goed in elkaar. Even uitzoeken of het ook met Grafana kan praten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
Afgelopen tijd met Dashticz bezig geweest, kost even wat tijd om uit te vogelen hoe het werkt. Als je dat eenmaal door hebt is het niet moeilijk. Via Tweakers V&A een tweetal tablets op de kop getikt die ik in wil zetten als bediening/bekijken van alle smart dingen in huis. Het gaat om een tweetal indentieke Asus TF300T tablets, ik had liever een wat hogere resolutie gehad maar samen voor 45 euro nu een te mooie aanbieding om te laten liggen.

Ze krijgen nog geen definitieve (vaste) plaats omdat we over een half jaar ongeveer verhuizen, dan begint het hele Domotica feest weer opnieuw :)

Screenshot van Dashticz zoals de eerste opzet nu is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HnEpX4-lJUt18_IIes0MymwcBdI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RkizPdHXkfMY8piFxGuQWlsY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
@Peutpeut Netjes hoor. Voorlopig kies ik zelf om nog geen remote-control aan te bieden aan de vrouw
Pagina: 1 ... 100 ... 112 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
  • dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
  • Lees ook de openingspost door!
  • Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!