Domoticz - open source domotica systeem - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 112 Laatste
Acties:
  • 573.189 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:10
Dat klopt, maar je gebruik nu wel de tekstuele waarde 'On' en 'Off'. Wanneer je de getallen wilt gebruiken 0, 10, 20, 30 etc dan moet je ' device.rawData[1]' gebruiken.
Het probleem is vooral: hoe switch ik de WOL switch aan?
De WOL switch is toch al een switch? Dan kan je die gewoon aanzetten met:

code:
1
domoticz.devices(..).switchOn()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

rens-br schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 09:57:
[...]

Dat klopt, maar je gebruik nu wel de tekstuele waarde 'On' en 'Off'. Wanneer je de getallen wilt gebruiken 0, 10, 20, 30 etc dan moet je ' device.rawData[1]' gebruiken.

[...]

De WOL switch is toch al een switch? Dan kan je die gewoon aanzetten met:

code:
1
domoticz.devices(..).switchOn()
Dat werkt dus niet, omdat de state van de Push switches (voor zowel WOL als shutdown) altijd On en Off is.
Die kun je dus niet aanzetten met switchOn()

Selector op ON: (device 10 is WOL)
code:
1
2
domoticz.log('When pressing On on the selector. State of the WOL:')
domoticz.log(domoticz.devices(10).state)

geeft log:
code:
1
2
2020-04-17 10:21:14.245 Status: dzVents: Info: When pressing On on the selector. State of the WOL: 
2020-04-17 10:21:14.247 Status: dzVents: Info: On

En voor Off geldt hetzelfde met de shutdown switch.
Dus op zich werkt het script op basis van de selector switch prima, alleen aansturen van de bestaande switches krijgen we nog niet werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 20:11
Copitano schreef op donderdag 16 april 2020 @ 22:50:
[...]

Dan snap ik er helemaal niks meer van of draai jij ook een bèta na de stable 2020.1 zoals @niki_lauda ?
Hier vlak bij is station Berkhout, maar ik heb ook al Glize-Rijen voorbij zien komen en Woensdrecht en Eindhoven die dezelfde problemen geven.

Stuit zojuist tijdens het schrijven hier op:
Lijkt een probleem dat zich bij buienradar voordoet sinds gisteravond 23:33 uur.
Domoticz kan niet bepalen welk station gezocht moet worden omdat Buienradar niet de juiste coördinaten met de data van het weerstation mee geeft. Hier kun je zien dat dat voor alle stations het geval is. lat en log zijn beide voor alle stations 0.0, 0.0. dat ligt hier.[Afbeelding]
En dat is dus te ver weg voor domiticz _O-
Kijk nog eens goed naar de data, dus niet alleen de tijd of de data wel kloppen met de tijd. Bij mij blijven namelijk wel de laatst gemeten waarden (van gisteravond dus) staan, maar die kloppen niet met de tijd.
Ik vrees dus dat we even geduld moeten hebben tot dat Buienradar dit heeft opgelost :+
Ik zit op 11940, één van de beta's na 2020.1 inderdaad.

14590 Wp PV | 6 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:45
Ik heb ook weer eens een script vraagje.
Ik heb het volgende script:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
--*------------------------------------------------------------------------------------*--
--Creator: Rob
--Date: 01-04-2020
--Last update: 10-04-2020
--Changelog:
--10-04-2020: Added option so lights will not switch off when event lights at night are on.
--Source: -
--Description: Used to switch the lights in the living room, based on someone home and lux
--*------------------------------------------------------------------------------------*--

return {
    on = {
        devices = {
            311,                                                                        --PIR Livingroom | Lux
            312,                                                                        --PIR Livingroom | Movement
            313                                                                         --Mode                                                                             
        }
    },

--Add logging for this script  
   logging = {
   level = domoticz.LOG_INFO,                                                           --Set the loglevel. Seclect from:LOG_INFO, LOG_DEBUG, LOG_ERROR or LOG_FORCE to override system log level
   marker = "-=#Livingroom Lights | Lux#=-"
   },

execute = function(domoticz, device)
    --Declarations
    local Modus             = domoticz.devices(313)                                     --Mode
    local LuxDevice         = domoticz.devices(311)                                     --PIR Livingroom | Lux
    local Lux               = LuxDevice.lux
    local Movement          = domoticz.devices(312)                                     --PIR Livingroom | Movement

--Function
    --Light above dresser
    if (Modus.state == 'Iemand thuis/Oppas' and Lux < 75) then                          --Someone home and lux below set value then,
    domoticz.devices(179).switchOn().checkFirst()                                        --turn on light above dresser at 100% after 5 minutes
    else                                                                                --If not,
    domoticz.devices(179).switchOff().checkFirst()                                      --Turn off light above dresser
    end

--Other lights in the livingroom
    if (Modus.state == 'Iemand thuis/Oppas' and Lux < 14) then
    domoticz.devices(188).dimTo(70)                                                     --Turn on lights above the dinnertable at 70%
    domoticz.devices(185).dimTo(35)                                                     --Turn on lights above the couch at 35%
    domoticz.devices(51).switchOn().checkFirst()                                        --Turn on light next to the television
    domoticz.devices(290).switchOn().checkFirst()                                       --Turn on ledstrip in the kitchen at 75%

elseif (Modus.state == 'Iemand thuis/Oppas' and Lux > 15) then
    domoticz.devices(185).switchOff().checkFirst()                                      --Turn off lights above the couch
    domoticz.devices(51).switchOff().checkFirst()                                       --Turn off light next to the television
    end

--update 12-04-2020
    if (Modus.state == 'Alles uit' and Modus.lastUpdate.minutesAgo > 3                  --If mode is set to 'Alles uit' and mode hasn't changed the last 3 minutes and
    and Movement.active and Lux < 10) then                                              --there is movement and lux is below set level then,
    domoticz.devices(188).dimTo(15)                                                     --Turn on lights above the dinnertable at 15%
    domoticz.devices(185).dimTo(15)                                                     --Turn on lights above the couch at 15%
    domoticz.devices(188).switchOff().afterSec(150)                                     --Turn off lights above the dinnertable after 2.5 minutes
    domoticz.devices(185).switchOff().afterSec(150)                                     --Turn off lights above the couch after 2.5 minutes
    --end update 12-04-2020

elseif Modus.state == 'Uit' then
    domoticz.devices(188).switchOff().checkFirst()                                      --Turn off lights above the dinnertable
    domoticz.devices(179).switchOff().checkFirst()                                      --Turn off light above the dresser
    domoticz.devices(185).switchOff().checkFirst()                                      --Turn off lights above the couch
    domoticz.devices(51).switchOff().checkFirst()                                       --Turn off lights next to the television
    domoticz.devices(290).switchOff().checkFirst()                                      --Turn off ledstrip in the kitchen
    end
end
}

Werkt opzich goed, behalve dit gedeelte
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
--update 12-04-2020
    if (Modus.state == 'Alles uit' and Modus.lastUpdate.minutesAgo > 3                  --If mode is set to 'Alles uit' and mode hasn't changed the last 3 minutes and
    and Movement.active and Lux < 10) then                                              --there is movement and lux is below set level then,
    domoticz.devices(188).dimTo(15)                                                     --Turn on lights above the dinnertable at 15%
    domoticz.devices(185).dimTo(15)                                                     --Turn on lights above the couch at 15%
    domoticz.devices(188).switchOff().afterSec(150)                                     --Turn off lights above the dinnertable after 2.5 minutes
    domoticz.devices(185).switchOff().afterSec(150)                                     --Turn off lights above the couch after 2.5 minutes
    --end update 12-04-2020

Als ik s'avonds naar bed ga dan druk ik op een knopje en gaan de lampen netjes uit over een periode van 20 seconden. Een van de eerste acties va die knop is de schakelaar "Modus" op Alles uit zetten. Toch springen er 2 lampen direct weer aan op 15% (Uit het tweede stukje van mijn code). Ik snap niet waarom dit gebeurd. Iemand wel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
Hann1BaL schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:25:
[...]
Dat werkt dus niet, omdat de state van de Push switches (voor zowel WOL als shutdown) altijd On en Off is.
Die kun je dus niet aanzetten met switchOn()
De switch is altijd 'On' en 'Off'? Dat moet je toch even uitleggen.
Robbie T schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:36:

Als ik s'avonds naar bed ga dan druk ik op een knopje en gaan de lampen netjes uit over een periode van 20 seconden. Een van de eerste acties va die knop is de schakelaar "Modus" op Alles uit zetten. Toch springen er 2 lampen direct weer aan op 15% (Uit het tweede stukje van mijn code). Ik snap niet waarom dit gebeurd. Iemand wel ?
Loop je niet twee keer door het script heen door het veranderen van de Lux, schakelaar of movement?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

rens-br schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:57:
[...]

De switch is altijd 'On' en 'Off'? Dat moet je toch even uitleggen.

[...]
Dit is een grote nevermind, want dit heb ik net geprobeerd maar het werkt nu wel gewoon!!
Dank je wel voor je snelle reacties, maar het heeft erg geholpen!

Nu kan ik 3 van die scripts bouwen, maar is het niet cleaner om het in 1 script te doen?
Alleen als ik dat probeer dan gaat bij het aanzetten van computer 2 ook een command naar computer 1, want hij checkt de state van de andere switch en daarmee zal het script ook een command sturen naar de andere computer.

Ik wil dat het script puur een actie uitvoert op alleen het systeem waar de dummy voor bedoelt is, maar als ik dus 3 devices in on = { devices = { 1, 2,3} } end zet dan gaat het script dus alles doorlopen.

Of zit er niets anders op dan 3 aparte scripts?

[ Voor 44% gewijzigd door Hann1BaL op 17-04-2020 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
rens-br schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:57:
[...]

Loop je niet twee keer door het script heen door het veranderen van de Lux, schakelaar of movement?
Voor zover ik weet niet. Ook omdat ik het gedeelte voor Alles uit na een end tag heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:20

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

@rens-br
Bedank voor je reacties.

Jammer dat dit dus niet te gebruiken is om een lamp terug te zetten naar een vaste waarde
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f0Z43cpVAarf1dlPr5INEaSM5Yo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4nyzU7ZNNsd2a1NtwEZNsw1f.png?f=user_large.
Er wordt namelijke niet altijd een fysieke schakelaar gebruikt, Vaker zelfs Google Home.

Die scripts schijnen ook nog in andere talen gemaakt moeten worden.
Mocht ik, zoals bij een schilderij waar twee Hue spots op staan, de voorkeur kleur weer terug hebben dan kan dat via gelukkig wel de browser.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
Hann1BaL schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:03:
Nu kan ik 3 van die scripts bouwen, maar is het niet cleaner om het in 1 script te doen?
Alleen als ik dat probeer dan gaat bij het aanzetten van computer 2 ook een command naar computer 1, want hij checkt de state van de andere switch en daarmee zal het script ook een command sturen naar de andere computer.
Kan je inderdaad doen, persoonlijk ben ik wel een fan van gewoon een script per switch. Stuk cleaner en op de lange termijn logischer.

(Normaal gesproken in mijn werk zou ik zeggen bouw een functie en voer die 2 keer uit, maar het script is wel zo simpel dat dat eigenlijk geen probleem oplost)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 26-05 11:10
rens-br schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 08:50:
[...]

Vreemd dat de ervaringen dan zo wisselend zijn. Ik moet overigens wel zeggen dat ik nu in een recente nieuwbouwwoning woon, veel beton e.d. Dus zou kunnen dat dat ook invloed heeft.

Welke stick gebruik je? De 'oude' CC2531 of de nieuwere? En heb jij dan niet het probleem dat je de zigbee plugin moet de-activeren en activeren na een reboot van je Pi?
Ik gebruik de oude. En ja na het toevoegen moet ik de plug-in de-activeren en activeren. Maar niet na een reboot. Door de ellende met Z wave, word elke nacht de pi gereboot...
rens-br schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 08:50:

Daarnaast moet ik nog schakelmateriaal kopen. Wanneer je domme lampen dom wilt schakelen heb je een wipschakelaar nodig, wil je domoticz gebruiken kom je al gauw uit op een puls schakelaar. Ik wil dus niet twee keer geld uitgeven.

[...]
Met z wave maar ik verwacht ook met zigbee kun je zowel wip als puls schakelaars gebruiken om te schakelen. Voor dimmen is wel een puls nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
Robbie T schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:21:
Voor zover ik weet niet. Ook omdat ik het gedeelte voor Alles uit na een end tag heb staan.
Even voor mijn duidelijkheid / beeld. De status van de switch is Alles uit', toch?

Als dat inderdaad zo is moet je even kijken of door het wisselen van statussen van '311' en '312' niet je script nogmaals wordt uitgevoerd en hij dus nogmaals het onderstaande gaat uitvoeren:

code:
1
2
KroontjesPen schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:30:
Jammer dat dit dus niet te gebruiken is om een lamp terug te zetten naar een vaste waarde
Wat bedoel je daarmee?
[Afbeelding].
Er wordt namelijke niet altijd een fysieke schakelaar gebruikt, Vaker zelfs Google Home.
Je kan toch ook een dummy schakelaar gebruiken? En die vanuit Google Home aanroepen?
Die scripts schijnen ook nog in andere talen gemaakt moeten worden.
Wat bedoel je daarmee?

[ Voor 32% gewijzigd door rens-br op 17-04-2020 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
DjAntoon schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:13:
Ik gebruik de oude. En ja na het toevoegen moet ik de plug-in de-activeren en activeren. Maar niet na een reboot.
Fijn dat jij er geen last van hebt, scheelt een hoop.
Met z wave maar ik verwacht ook met zigbee kun je zowel wip als puls schakelaars gebruiken om te schakelen. Voor dimmen is wel een puls nodig.
Hoe werkt dat dan precies? Heb je een voorbeeld / schema hoe je dat dan moet aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 26-05 11:10
rens-br schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:21:
Fijn dat jij er geen last van hebt, scheelt een hoop.
Moet je echt na elke reboot dat doen, misschien heb ik er geen last van omdat ik op 4.11605 dus voor buster zit...
rens-br schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:21:

Hoe werkt dat dan precies? Heb je een voorbeeld / schema hoe je dat dan moet aansluiten?
Gewoon hetzelfde in ieder geval bij z wave modules.
Je stelt dan in de module, dus in de qubino of de fibaro in de settings het type schakelaar in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
rens-br schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:16:
[...]

Even voor mijn duidelijkheid / beeld. De status van de switch is Alles uit', toch?

Als dat inderdaad zo is moet je even kijken of door het wisselen van statussen van '311' en '312' niet je script nogmaals wordt uitgevoerd en hij dus nogmaals het onderstaande gaat uitvoeren:

code:
1
2
De status van de schakelaar "modus" staat op Iemand thuis, zodra ik naar bed ga druk ik op de knop en springt de schakelaar naar Alles uit.

Voor mijn idee zouden de lampen niet aan moeten gaan omdat de Modus minder dan 3 minuten geleden is gewijzigd gezien de
code:
1
Modus.lastUpdate.minutesAgo > 3

code:
1
2
3
4
5
6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:04

Crazy-

Best life ever

Mijn doel is het NETTO verbruik te berekenen op basis van

- teruglevering
- pv vermogen

hiervoor heb ik een virtuele sensor gemaakt (General / kWh)
De volgende dZVents code heb ik hiervoor in gebruik:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
return {
      on = { 
        timer = {
           'every 1 minutes'            
        },
    }, 
    execute = function(domoticz, device, timer)

local vandaagKwh = domoticz.devices('Power').counterToday 
        local deliver = domoticz.devices('Power').counterDeliveredToday
        local pvOpbrengst = domoticz.devices('Zonnepanelen kW').counterToday

local netto = 0

netto = vandaagKwh

if (pvOpbrengst > 0) then
            netto = (pvOpbrengst - deliver) + vandaagKwh
        end

local usage = domoticz.devices('Power').usage
        local delivery  = domoticz.devices('Power').usageDelivered
        local pvWatt = domoticz.devices('Zonnepanelen kW').actualWatt

local powerNett = 0

powerNett = usage

if (pvWatt > 0) then
            powerNett = pvWatt - (usage + delivery)
        end

local nettoUsage = domoticz.devices('Netto Test')

nettoUsage.updateElectricity(powerNett, (netto * 1000))

end
}

de sensor geeft in eerste instantie correcte waardes terug, deze getallen kloppen ook:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqoFwguuGy8Q5knFQH2eSMJSsnI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AfqE2WoR83GFlvlrfz09q2G2.png?f=user_large

echter de details gaan finaal fout (de Wattage gaat wel goed btw!)
het gekke is dat het s nachts wel netjes gaat qua kWh usage (buiten een gekke piek....)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zGE56StM_CCXAnM474rJ61jVTp4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cKNmXSoBijIEUmp0LFzKY5S4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xKKYXcwgmoito7KndshWpCAofA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/07avf6hkijBC5zdnYkOkZ7r7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Crazy- op 17-04-2020 13:15 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
DjAntoon schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:37:
Moet je echt na elke reboot dat doen, misschien heb ik er geen last van omdat ik op 4.11605 dus voor buster zit...
Jep. Het lijkt erop dat Zigbee2mqtt langer bezig is met opstarten dan Domoticz, waardoor de plugin niet goed geactiveerd wordt.
Gewoon hetzelfde in ieder geval bij z wave modules.
Je stelt dan in de module, dus in de qubino of de fibaro in de settings het type schakelaar in.
Dat zou ik dan even na moeten gaan, dat zou wel fijn zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
Robbie T schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:44:
[...]

De status van de schakelaar "modus" staat op Iemand thuis, zodra ik naar bed ga druk ik op de knop en springt de schakelaar naar Alles uit.

Voor mijn idee zouden de lampen niet aan moeten gaan omdat de Modus minder dan 3 minuten geleden is gewijzigd gezien de
code:
1
Modus.lastUpdate.minutesAgo > 3
Daar heb je inderdaad een goed punt, die had ik even gemist. Ik zou dan inderdaad ook verwachten dat hij niet twee keer uitgevoerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

@rens-br

Sorry, dat het niet duidelijk voor u is.
Weet het ook niet beter te verwoorden dan dat ik begrijp wat ik lees over die dingen.
Het lijkt mij daarom beter om vanaf nu alleen nog mee te lezen.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
KroontjesPen schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:37:
Het lijkt mij daarom beter om vanaf nu alleen nog mee te lezen.
Nergens voor nodig, ik ben sowieso niet de enige persoon in dit topic die je kan helpen.

Maar je hebt 2 links die je kan / wil gebruiken. Die kan je met een script aan elkaar hangen in een dummy schakelaar. Die kan je vervolgens vanuit Google Home aanroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-05 09:05

DizzyWeb

Ondertiteld

Robbie T schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:36:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
--Creator: Rob
--Date: 01-04-2020
--Last update: 10-04-2020
--Changelog:
--10-04-2020: Added option so lights will not switch off when event lights at night are on.
--Source: -
--Description: Used to switch the lights in the living room, based on someone home and lux

return {
    on = {
        devices = {
            311,                                                                        --PIR Livingroom | Lux
            312,                                                                        --PIR Livingroom | Movement
            313                                                                         --Mode                                                                             
        }
    },

--Add logging for this script  
   logging = {
   level = domoticz.LOG_INFO,                                                           --Set the loglevel. Seclect from:LOG_INFO, LOG_DEBUG, LOG_ERROR or LOG_FORCE to override system log level
   marker = "-=#Livingroom Lights | Lux#=-"
   },

--Declarations
    local Modus             = domoticz.devices(313)                                     --Mode
    local LuxDevice         = domoticz.devices(311)                                     --PIR Livingroom | Lux
    local Lux               = LuxDevice.lux
    local Movement          = domoticz.devices(312)                                     --PIR Livingroom | Movement

--Function
    --Light above dresser
    if (Modus.state == 'Iemand thuis/Oppas' and Lux < 75) then                          --Someone home and lux below set value then,
    domoticz.devices(179).switchOn().checkFirst()                                        --turn on light above dresser at 100% after 5 minutes
    else                                                                                --If not,
    domoticz.devices(179).switchOff().checkFirst()                                      --Turn off light above dresser
    end

--Other lights in the livingroom
    if (Modus.state == 'Iemand thuis/Oppas' and Lux < 14) then
    domoticz.devices(188).dimTo(70)                                                     --Turn on lights above the dinnertable at 70%
    domoticz.devices(185).dimTo(35)                                                     --Turn on lights above the couch at 35%
    domoticz.devices(51).switchOn().checkFirst()                                        --Turn on light next to the television
    domoticz.devices(290).switchOn().checkFirst()                                       --Turn on ledstrip in the kitchen at 75%

elseif (Modus.state == 'Iemand thuis/Oppas' and Lux > 15) then
    domoticz.devices(51).switchOff().checkFirst()                                       --Turn off light next to the television
    end

--update 12-04-2020
    --end update 12-04-2020

elseif Modus.state == 'Uit' then
    domoticz.devices(188).switchOff().checkFirst()                                      --Turn off lights above the dinnertable
    domoticz.devices(179).switchOff().checkFirst()                                      --Turn off light above the dresser
    domoticz.devices(51).switchOff().checkFirst()                                       --Turn off lights next to the television
    domoticz.devices(290).switchOff().checkFirst()                                      --Turn off ledstrip in the kitchen
    end
end
}

Werkt opzich goed, behalve dit gedeelte
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
--update 12-04-2020
    --end update 12-04-2020

Kan dat niet met die Lux waarde te maken hebben? Lampen gaan uit, Lux waarde wijzigt en script wordt opnieuw getriggerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Gizz schreef op donderdag 16 april 2020 @ 12:21:
Zelf heb ik ook nog Node-RED aan de mix toegevoegd, omdat ik dit veel makkelijker vindt werken dan DZvents/LUA in Domoticz. Daar heb ik bijvoorbeeld mee gebouwd dat ik een berichtje in Telegram ontvang als de wasmachine klaar is, hoe lang de machine erover heeft gedaan en hoeveel energie er voor dat wasje is verbruikt. Dat soort dingen kun je natuurlijk ook in Domoticz zelf programmeren, maar in Node-RED krijg ik dat veel sneller voor elkaar. Voor iemand anders is LUA misschien juist veel vanzelfsprekender dan Node-RED.

Samengevat: kijk welke functionaliteit je wilt en gebruik vervolgens het gereedschap waar jij het beste die functionaliteit mee kan realiseren :)
nogmaals thx leuk om die inderdaad aan de mix toe te voegen .. _/-\o_

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1294558

Copitano schreef op donderdag 16 april 2020 @ 22:50:
[...]

Dan snap ik er helemaal niks meer van of draai jij ook een bèta na de stable 2020.1 zoals @niki_lauda ?
Hier vlak bij is station Berkhout, maar ik heb ook al Glize-Rijen voorbij zien komen en Woensdrecht en Eindhoven die dezelfde problemen geven.

Stuit zojuist tijdens het schrijven hier op:
Lijkt een probleem dat zich bij buienradar voordoet sinds gisteravond 23:33 uur.
Domoticz kan niet bepalen welk station gezocht moet worden omdat Buienradar niet de juiste coördinaten met de data van het weerstation mee geeft. Hier kun je zien dat dat voor alle stations het geval is. lat en log zijn beide voor alle stations 0.0, 0.0. dat ligt hier.[Afbeelding]
En dat is dus te ver weg voor domiticz _O-
Kijk nog eens goed naar de data, dus niet alleen de tijd of de data wel kloppen met de tijd. Bij mij blijven namelijk wel de laatst gemeten waarden (van gisteravond dus) staan, maar die kloppen niet met de tijd.
Ik vrees dus dat we even geduld moeten hebben tot dat Buienradar dit heeft opgelost :+
En dan wilde ik bij afwezigheid mijn zonnescherm boven de serre op deze data laten schakelen. Lekker betrouwbaar. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:53

CSB

:D

Wat is tegenwoordig een goed alternatief voor Hue lampen om te gebruiken i.c.m. Domoticz? Ik vind die prijzen absurd, maar wel nu wel eens van mijn KaKu schakelaars af. Ik wil wat slimmere verlichting zeg maar. Kleur hoeft niet persé, tenzij de prijs aantrekkelijk is.

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stubby
  • Nu online
CSB schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 15:28:
Wat is tegenwoordig een goed alternatief voor Hue lampen om te gebruiken i.c.m. Domoticz? Ik vind die prijzen absurd, maar wel nu wel eens van mijn KaKu schakelaars af. Ik wil wat slimmere verlichting zeg maar. Kleur hoeft niet persé, tenzij de prijs aantrekkelijk is.
Ikea heeft Tradffri wat best wel OK lampen zijn en die werken over Zigbee dus kun je combineren met Zigbee2mqtt in domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 01:43
Anoniem: 1294558 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 15:25:
[...]

En dan wilde ik bij afwezigheid mijn zonnescherm boven de serre op deze data laten schakelen. Lekker betrouwbaar. :X
Nog steeds nada,ook niet na herstart Domoticz. Balen :(

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Copitano
Krijg hier sinds een kwartiertje weer data binnen van Buienradar *O*

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Laatst online: 15:26
@Copitano @Greenisthebest Hier werkt buienradar weer als vanouds

edit: ooh, laat maar, ben weer te laat :)

[ Voor 25% gewijzigd door Knielen op 17-04-2020 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 20:11
Copitano schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 15:38:
[...]

Nog steeds nada,ook niet na herstart Domoticz. Balen :(
Vandaag update gedaan naar de laatste beta, sindsdien ook problemen met Buienradar, de ingebakken versie. Foutmeldingen dat er geen station gevonden kan worden, tot ongeveer 16.00u en daarna komen er gewoon weer updates. Iets gaat er niet helemaal lekker bij Buienradar.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
2020-04-17 10:49:12.642 Error: BuienRadar: No (nearby) station found!
2020-04-17 10:59:28.373 Error: BuienRadar: No (nearby) station found!
2020-04-17 11:09:29.533 Error: BuienRadar: No (nearby) station found!
2020-04-17 11:19:30.743 Error: BuienRadar: No (nearby) station found!
2020-04-17 11:29:32.002 Error: BuienRadar: No (nearby) station found!
2020-04-17 11:39:33.146 Error: BuienRadar: No (nearby) station found!
2020-04-17 11:49:34.420 Error: BuienRadar: No (nearby) station found!
2020-04-17 11:59:36.810 Error: BuienRadar: No (nearby) station found!
2020-04-17 12:09:38.828 Error: BuienRadar: No (nearby) station found!
2020-04-17 12:19:40.353 Error: BuienRadar: No (nearby) station found!
2020-04-17 12:30:03.287 Error: BuienRadar: No (nearby) station found!
2020-04-17 12:40:04.580 Error: BuienRadar: No (nearby) station found!
2020-04-17 12:50:06.442 Error: BuienRadar: No (nearby) station found!
2020-04-17 13:00:08.234 Error: BuienRadar: No (nearby) station found!
2020-04-17 13:10:09.558 Error: BuienRadar: No (nearby) station found!
2020-04-17 13:20:10.832 Error: BuienRadar: No (nearby) station found!
2020-04-17 13:30:19.717 Error: BuienRadar: No (nearby) station found!
2020-04-17 13:40:48.889 Error: BuienRadar: No (nearby) station found!
2020-04-17 13:50:50.427 Error: BuienRadar: No (nearby) station found!
2020-04-17 14:00:51.786 Error: BuienRadar: No (nearby) station found!
2020-04-17 14:10:53.103 Error: BuienRadar: No (nearby) station found!
2020-04-17 14:21:14.490 Error: BuienRadar: No (nearby) station found!
2020-04-17 14:31:16.697 Error: BuienRadar: No (nearby) station found!
2020-04-17 14:41:17.891 Error: BuienRadar: No (nearby) station found!
2020-04-17 14:51:19.012 Error: BuienRadar: No (nearby) station found!
2020-04-17 15:01:31.136 Error: BuienRadar: No (nearby) station found!
2020-04-17 15:11:32.352 Error: BuienRadar: No (nearby) station found!
2020-04-17 15:21:48.725 Error: BuienRadar: No (nearby) station found!
2020-04-17 15:33:05.640 Error: BuienRadar: No (nearby) station found!
2020-04-17 15:43:07.116 Error: BuienRadar: No (nearby) station found!

Update: meer blije Domoticz gebruikers zie ik nu en het werkt weer naar behoren dus :)

14590 Wp PV | 6 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1294558

Copitano schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 16:20:
Krijg hier sinds een kwartiertje weer data binnen van Buienradar *O*
Yep hier ook. Dat we zo blij zijn met die data. 8)

Weet iemand hier toevallig ook hoe ik in godsnaam de UV index in mijn systeem kan krijgen? Onder apparaten ook nergens meer te vinden ook niet na herinstallatie. :?
Hue hub en Ikea Lampen eraan.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 17-04-2020 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikkerm
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-05 12:53
Knielen schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 08:22:
[...]

Aah ja, de switch heeft meerdere standen, goed om te weten. Dan is het inderdaad wel goed zoals jij het had gedaan. Ik heb er nog eens naar gekeken, maar snap ook niet zo goed waarop het misgaat.
Dankjewel voor de moeite, hopelijk is er iemand ander die hier een verklaring voor heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
DizzyWeb schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 14:13:
[...]

Kan dat niet met die Lux waarde te maken hebben? Lampen gaan uit, Lux waarde wijzigt en script wordt opnieuw getriggerd?
Ja dat dacht ik eerst ook maar de modus is in eerste instantie "Iemand thuis" (op het moment dat de lampen branden. Dan ga ik s'avonds naar bed en verandert de modus direct na drukken op de knop naar "Alles uit". Dan zou het script niet meer moeten reageren op de veranderde lux waarde omdat de modus minder dan 3 minuten geleden is veranderd.

Ik ga vanavond eens kijken wat er gebeurd als ik de modus pas na 40 seconden op alles uit zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Ik gebruik al een tijdje MiLight (MiBoxer heet het nu geloof ik). Zeer tevreden over en een groot scala aan diverse lampen.Check vooral even het topic: [Mi-Light] [Mi Boxer] Ervaringen & discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Anoniem: 1294558 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 18:22:

Weet iemand hier toevallig ook hoe ik in godsnaam de UV index in mijn systeem kan krijgen? Onder apparaten ook nergens meer te vinden ook niet na herinstallatie. :?
Geen idee. Heb ik nooit gehad :?
Niet in de Plug-in en niet in de Build-in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-05 22:06

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Anoniem: 1294558 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 18:22:
[...]

Yep hier ook. Dat we zo blij zijn met die data. 8)

[...]

Hue hub en Ikea Lampen eraan.
Ik krijg hem via de darkSky plugin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-05 13:26
Crazy- schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:45:

- teruglevering
- pv vermogen

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
return {
      on = { 
        timer = {
           'every 1 minutes'            
        },
    }, 

local netto = 0

netto = vandaagKwh

end

local powerNett = 0

powerNett = usage

if (pvWatt > 0) then
        end

end
}

de sensor geeft in eerste instantie correcte waardes terug, deze getallen kloppen ook:

[Afbeelding]

het gekke is dat het s nachts wel netjes gaat qua kWh usage (buiten een gekke piek....)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En tsja die gekke piek is een vreselijk irritante bug.
waar je niet meer vanaf komt..wss
En hierdoor zijn een hoop metingen in domoticz minder....

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:55

WheeleE

Dinges

Na mijn soort-van-okay-werkende Pi-Domoticz te hebben gefubart heb ik vandeweek helemaal opnieuw opgebouwd. Alles werkt weer zoals het hoort, dus ik dacht ik ga mijn Tradfri-hub toevoegen - als eerste nieuwe functionaliteit.
Met deze handleiding ben ik een heel eind gekomen.
Echter, bij het proberen te koppelen van de hub blijf ik een timeout krijgen:
code:
1
2
pi@RaspiTwo:~/domoticz/plugins/IKEA-Tradfri $ python3 plugin.py config 192.168.1.124 xxx-xx-xxx
Connection timed out

Ik gebruik het juist IP-adres en de juiste key. De key heb ik zelfs in meerdere formaten gebruikt (met streepjes, zonder, met spaties, zonder). Als Pi of als Root uitvoeren maakt geen verschil.
Het ip-adres van de hub is zonder problemen te pingen vanaf de Pi (en er draait zowiezo geen firewall op).

Het enige vermoeden dat ik heb is dat het wellicht met de api te maken heeft. Zowel pycoap als coapcmd zijn geïnstalleerd. Pycoap geeft alleen de timeout, coapcmd alleen een error:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Traceback (most recent call last):
  File "plugin.py", line 172, in <module>
    create_ident(args.IP, args.KEY, CONFIGFILE)
  File "/home/pi/domoticz/plugins/IKEA-Tradfri/tradfricoap/coapcmd_api.py", line 81, in create_ident
    result = json.loads(subprocess.run([_coapCMD, "post", "--ident", "Client_identity", "--key", key, uri, payload], stdout=subprocess.PIPE).stdout.decode('utf-8'))
  File "/usr/lib/python3.7/subprocess.py", line 472, in run
    with Popen(*popenargs, **kwargs) as process:
  File "/usr/lib/python3.7/subprocess.py", line 775, in __init__
    restore_signals, start_new_session)
  File "/usr/lib/python3.7/subprocess.py", line 1522, in _execute_child
    raise child_exception_type(errno_num, err_msg, err_filename)
PermissionError: [Errno 13] Permission denied: '/home/pi/domoticz/plugins/IKEA-Tradfri/bin/coapcmd'

Permissions staan voor zover ik kan zien goed. Pi mag overal lezen, schrijven en executen.
Nu ben ik een beetje out of options...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Dan toch mijn laatste poging om Hue lampen bij het inschakelen een vast kleur te hebben..

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
-- Tafel_aan
return {
    on = {
        devices = {

724

},
    },
       local Tafel = domoticz.devices(724)
       local Vrij  = 1

if (not Tafel.active)
            then
                Vrij = 1
                domoticz.devices ('Testblad').updateText(Vrij)

elseif  (Tafel.active)
            then
                if Vrij == 1
                    then Vrij = 0
                        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=setcolbrightnessvalue&idx=724&color={"m":3,"t":0,"r":255,"g":204,"b":43,"cw":0,"ww":0}&brightness=100')
                end    
        end
    end
}

--[[

--            domoticz.openURL(' http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=setcolbrightnessvalue&idx=724&hex=FFEAF1&brightness=50&iswhite=false')
--            domoticz.openURL(' http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=724&switchcmd=Off ')                

domoticz.openURL({ 
                url = domoticz.settings[http://127.0.0.1:8080]/json.htm?type=command&param=setcolbrightnessvalue&idx=724&color={"m":3,"t":0,"r":255,"g":204,"b":43,"cw":0,"ww":0}&brightness=100',
                method = "GET",

--]]

Allereerst melden dat er wat controle regels er tussen zitten om het voor mij beter te kunnen volgen.

Wanneer regel 26 actief wordt dan blijft deze dat.
Je kan daarna niets meer doen. Niet meer uit zetten of van kleur veranderen.
Het script moet worden gestopt.

Onder aan wat andere regels die geprobeerd zijn.
36 & 37 geven een fout melding in de log.
code:
1
2
2020-04-18 14:19:33.155 Error: Error opening url: http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=setcolbrightnessvalue&idx=724&hex=FFEAF1&brightness=50&iswhite=false
2020-04-18 14:19:33.155 Error: Error opening url: http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=724&switchcmd=Off

In de groep 40 /42 is er een fout melding in regel 41.
Er wordt daar achter de 1e / een naam verwacht.
Daarom heb ik dat in 26 anders gedaan.

Wat ik al eerder aangaf dat als het echt nodig is dat ik het dan wel rechtstreeks in de browser doe.
Misschien in Excel een leuke puzzel om de gegevens samen te voegen en er regel om in te voeren als resultaat krijg. ;)

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-05 16:25
Sinds een paar weken, na de upgrade naar 2020.1 heb ik al een paar keer een crash van Domoticz gehad.
Monit start 'm weer netjes, dus het ongemak is niet heel groot maar het is wel een ongewenste situatie.

Er wordt wel een domoticz_crash.log aangemaakt op het moment van de crash, maar ik haal daar zelf niet zo veel aanknopingspunten uit, wellicht hier iemand die mij de juiste kant op kan helpen?

Diverse meldingen uit de log:
- Backtrace stopped: Cannot access memory at address 0x78
- Backtrace stopped: previous frame identical to this frame (corrupt stack?)
- Backtrace stopped: Cannot access memory at address 0x1a76f5f8

Ik draai op een Pi3b+ met Buster:
Version: 2020.1
Build Hash: 63fa969e4
Compile Date: 2020-03-22 15:16:16
dzVents Version: 3.0.1
Python Version: 3.7.3 (default, Dec 20 2019, 18:57:59) [GCC 8.3.0]

UPDATE:
Ondertussen ben ik iets verder gekomen, blijkt dat je moet zoeken naar de string <signal handler called>.
Deze heb ik gevonden bij 'Thread 13' welke iets met Mosquitto lijkt te doen?:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
  Id   Target Id                                     Frame
  13   Thread 0x6f9fc220 (LWP 784) "MainWorkerRxMsg" __waitpid (options=0, stat_loc=0x6f9fa6c0, pid=5944) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/waitpid.c:30

Thread 13 (Thread 0x6f9fc220 (LWP 784)):
#0  __waitpid (options=0, stat_loc=0x6f9fa6c0, pid=5944) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/waitpid.c:30
#1  __waitpid (pid=5944, stat_loc=0x6f9fa6c0, options=0) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/waitpid.c:25
#2  0x00109454 in dumpstack_gdb(bool) ()
#3  0x00109a20 in signal_handler(int, siginfo_t*, void*) ()
#4  <signal handler called>
#5  0x00620a2c in packet.queue ()
#6  0x00623a18 in send.real_publish ()
#7  0x0061b838 in mosquitto_publish ()
#8  0x000ed2b0 in mosqdz::mosquittodz::publish(int*, char const*, int, void const*, int, bool) ()
#9  0x003072c8 in MQTT::SendMessage(std::__cxx11::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> > const&, std::__cxx11::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> > const&) ()
#10 0x00308fe4 in MQTT::SendDeviceInfo(int, unsigned long long, std::__cxx11::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> > const&, unsigned char const*) ()
#11 0x000ec3c0 in boost::signals2::detail::signal_impl<void (int, unsigned long long, std::__cxx11::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> > const&, unsigned char const*), boost::signals2::optional_last_value<void>, int, std::less<int>, boost::function<void (int, unsigned long long, std::__cxx11::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> > const&, unsigned char const*)>, boost::function<void (boost::signals2::connection const&, int, unsigned long long, std::__cxx11::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> > const&, unsigned char const*)>, boost::signals2::mutex>::operator()(int, unsigned long long, std::__cxx11::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> > const&, unsigned char const*) ()
#12 0x000d9c24 in MainWorker::ProcessRXMessage(CDomoticzHardwareBase const*, unsigned char const*, char const*, int) ()
#13 0x000dd0f0 in MainWorker::Do_Work_On_Rx_Messages() ()
#14 0x0077dd8c in execute_native_thread_routine ()
#15 0x76b69494 in start_thread (arg=0x6f9fc220) at pthread_create.c:486
#16 0x76a1c578 in ?? () at ../sysdeps/unix/sysv/linux/arm/clone.S:73 from /lib/arm-linux-gnueabihf/libc.so.6
Backtrace stopped: previous frame identical to this frame (corrupt stack?)

[ Voor 61% gewijzigd door mbuurman op 18-04-2020 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
KroontjesPen schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 16:26:
Dan toch mijn laatste poging om Hue lampen bij het inschakelen een vast kleur te hebben..
Je syntax is niet goed. Het moet een van de volgende 2 dingen zijn:

code:
1
2
3
4
domoticz.openURL({ 
                url = domoticz.settings['domoticz url' ] .. '/json.htm?type=command&param=setcolbrightnessvalue&idx=724&color={"m":3,"t":0,"r":255,"g":204,"b":43,"cw":0,"ww":0}&brightness=100',
                method = "GET",
})

Of

code:
1
2
3
4
domoticz.openURL({ 
                url = '127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=setcolbrightnessvalue&idx=724&color={"m":3,"t":0,"r":255,"g":204,"b":43,"cw":0,"ww":0}&brightness=100',
                method = "GET",
})

Zie ook de wiki.

Kon de syntax niet kopiëren van mijn scripts, aangezien dat niet werkt op een telefoon. Mocht je dus nog errors krijgen, laat even weten dan kopieer ik het morgen even vanuit mijn laptop.

[ Voor 9% gewijzigd door rens-br op 18-04-2020 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

rens-br schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 22:10:
[...]

code:
1
2
3
4
domoticz.openURL({ 
                url = domoticz.settings['domoticz url' ] .. '/json.htm?type=command&param=setcolbrightnessvalue&idx=724&color={"m":3,"t":0,"r":255,"g":204,"b":43,"cw":0,"ww":0}&brightness=100',
                method = "GET",
})

Of

code:
1
2
3
4
domoticz.openURL({ 
                url = '127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=setcolbrightnessvalue&idx=724&color={"m":3,"t":0,"r":255,"g":204,"b":43,"cw":0,"ww":0}&brightness=100',
                method = "GET",
})

Zie ook de wiki.

Kon de syntax niet kopiëren van mijn scripts, aangezien dat niet werkt op een telefoon. Mocht je dus nog errors krijgen, laat even weten dan kopieer ik het morgen even vanuit mijn laptop.
Helaas.

De 1e loopt eerst stuk op die ..
code:
1
2
3
4
5
6
7
2020-04-18 22:39:27.997 Status: dzVents: Error (2.4.19): An error occured when calling event handler Tafel_aan
2020-04-18 22:39:27.998 Status: dzVents: Error (2.4.19): ...Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts/Tafel_aan.lua:30: attempt to concatenate field 'domoticz url' (a nil value) 

Of

2020-04-18 22:55:21.877 Status: dzVents: Error (2.4.19): An error occured when calling event handler Tafel_aan
2020-04-18 22:55:21.878 Status: dzVents: Error (2.4.19): ...Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts/Tafel_aan.lua:30: attempt to concatenate field 'http://127.0.0.1:8080' (a nil value)

Haal je die weg dan krijg je:
code:
1
2
2020-04-18 22:41:19.571 Status: dzVents: Error (2.4.19): An error occured when calling event handler Tafel_aan
2020-04-18 22:41:19.571 Status: dzVents: Error (2.4.19): ...Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts/Tafel_aan.lua:30: attempt to call field 'domoticz url' (a nil value)

Die laatste ben ik ook al vaak tegen gekomen.

De 2e doet hetzelfde wat ik al had.
Script blijf lopen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
2020-04-18 22:44:47.955 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Hue_Lichtsensor_buiten_routine.lua
2020-04-18 22:44:47.957 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Hue_Lichtsensor_binnen_routine.lua
2020-04-18 22:44:47.965 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Tafel_aan.lua
2020-04-18 22:45:02.457 (Hue) Color Switch (Hue tafel)
2020-04-18 22:45:02.791 Status: dzVents: Info: Handling events for: "Hue tafel", value: "Off"
2020-04-18 22:45:02.792 Status: dzVents: Info: ------ Start internal script: Tafel_aan: Device: "Hue tafel (Hue)", Index: 724
2020-04-18 22:45:02.792 Status: dzVents: Info: ------ Finished Tafel_aan
2020-04-18 22:45:02.792 Status: EventSystem: Script event triggered: C:\Program Files (x86)\Domoticz\dzVents\runtime\dzVents.lua
2020-04-18 22:45:12.741 (Hue) Color Switch (Hue tafel)
2020-04-18 22:45:13.276 (Hue) Color Switch (Hue tafel)
2020-04-18 22:45:13.081 Status: dzVents: Info: Handling events for: "Hue tafel", value: "Set Color"
2020-04-18 22:45:13.081 Status: dzVents: Info: ------ Start internal script: Tafel_aan: Device: "Hue tafel (Hue)", Index: 724
2020-04-18 22:45:13.081 Status: dzVents: Info: ------ Finished Tafel_aan
2020-04-18 22:45:13.081 Status: EventSystem: Script event triggered: C:\Program Files (x86)\Domoticz\dzVents\runtime\dzVents.lua
2020-04-18 22:45:13.119 Status: setcolbrightnessvalue: ID: 2d4, bri: 100, color: '{m: 3, RGB: ffcb2a, CWWW: 0000, CT: 0}'
2020-04-18 22:45:13.276 Status: Incoming connection from: 127.0.0.1
2020-04-18 22:45:14.077 (Hue) Color Switch (Hue tafel)
2020-04-18 22:45:14.792 (Hue) Color Switch (Hue tafel)
2020-04-18 22:45:14.603 Status: dzVents: Info: Handling events for: "Hue tafel", value: "Set Color"
2020-04-18 22:45:14.603 Status: dzVents: Info: ------ Start internal script: Tafel_aan: Device: "Hue tafel (Hue)", Index: 724
2020-04-18 22:45:14.604 Status: dzVents: Info: ------ Finished Tafel_aan
2020-04-18 22:45:14.604 Status: EventSystem: Script event triggered: C:\Program Files (x86)\Domoticz\dzVents\runtime\dzVents.lua
2020-04-18 22:45:14.625 Status: setcolbrightnessvalue: ID: 2d4, bri: 100, color: '{m: 3, RGB: ffcb2a, CWWW: 0000, CT: 0}'
2020-04-18 22:45:15.592 (Hue) Color Switch (Hue tafel)
2020-04-18 22:45:15.345 Status: dzVents: Info: Handling events for: "Hue tafel", value: "Set Color"
2020-04-18 22:45:15.345 Status: dzVents: Info: ------ Start internal script: Tafel_aan: Device: "Hue tafel (Hue)", Index: 724
2020-04-18 22:45:15.346 Status: dzVents: Info: ------ Finished Tafel_aan
2020-04-18 22:45:15.346 Status: EventSystem: Script event triggered: C:\Program Files (x86)\Domoticz\dzVents\runtime\dzVents.lua
2020-04-18 22:45:15.407 Status: setcolbrightnessvalue: ID: 2d4, bri: 100, color: '{m: 3, RGB: ffcb2a, CWWW: 0000, CT: 0}'
2020-04-18 22:45:16.426 (Hue) Color Switch (Hue tafel)
2020-04-18 22:45:16.239 Status: dzVents: Info: Handling events for: "Hue tafel", value: "Set Color"
2020-04-18 22:45:16.239 Status: dzVents: Info: ------ Start internal script: Tafel_aan: Device: "Hue tafel (Hue)", Index: 724
2020-04-18 22:45:16.239 Status: dzVents: Info: ------ Finished Tafel_aan
2020-04-18 22:45:16.239 Status: EventSystem: Script event triggered: C:\Program Files (x86)\Domoticz\dzVents\runtime\dzVents.lua
2020-04-18 22:45:16.267 Status: setcolbrightnessvalue: ID: 2d4, bri: 100, color: '{m: 3, RGB: ffcb2a, CWWW: 0000, CT: 0}'
2020-04-18 22:45:17.241 (Hue) Color Switch (Hue tafel)
2020-04-18 22:45:17.990 (Hue) Color Switch (Hue tafel)
2020-04-18 22:45:17.022 Status: dzVents: Info: Handling events for: "Hue tafel", value: "Set Color"
2020-04-18 22:45:17.022 Status: dzVents: Info: ------ Start internal script: Tafel_aan: Device: "Hue tafel (Hue)", Index: 724
2020-04-18 22:45:17.022 Status: dzVents: Info: ------ Finished Tafel_aan
2020-04-18 22:45:17.023 Status: EventSystem: Script event triggered: C:\Program Files (x86)\Domoticz\dzVents\runtime\dzVents.lua
2020-04-18 22:45:17.078 Status: setcolbrightnessvalue: ID: 2d4, bri: 100, color: '{m: 3, RGB: ffcb2a, CWWW: 0000, CT: 0}'
2020-04-18 22:45:17.796 Status: dzVents: Info: Handling events for: "Hue tafel", value: "Set Color"
2020-04-18 22:45:17.796 Status: dzVents: Info: ------ Start internal script: Tafel_aan: Device: "Hue tafel (Hue)", Index: 724
2020-04-18 22:45:17.797 Status: dzVents: Info: ------ Finished Tafel_aan
2020-04-18 22:45:17.797 Status: EventSystem: Script event triggered: C:\Program Files (x86)\Domoticz\dzVents\runtime\dzVents.lua
2020-04-18 22:45:17.830 Status: setcolbrightnessvalue: ID: 2d4, bri: 100, color: '{m: 3, RGB: ffcb2a, CWWW: 0000, CT: 0}'
2020-04-18 22:45:18.810 (Hue) Color Switch (Hue tafel)
2020-04-18 22:45:18.582 Status: dzVents: Info: Handling events for: "Hue tafel", value: "Set Color"
2020-04-18 22:45:18.582 Status: dzVents: Info: ------ Start internal script: Tafel_aan: Device: "Hue tafel (Hue)", Index: 724
2020-04-18 22:45:18.582 Status: dzVents: Info: ------ Finished Tafel_aan
2020-04-18 22:45:18.583 Status: EventSystem: Script event triggered: C:\Program Files (x86)\Domoticz\dzVents\runtime\dzVents.lua
2020-04-18 22:45:18.633 Status: setcolbrightnessvalue: ID: 2d4, bri: 100, color: '{m: 3, RGB: ffcb2a, CWWW: 0000, CT: 0}'
2020-04-18 22:45:19.654 (Hue) Color Switch

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

rens-br schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 22:10:
[...]

code:
1
2
3
4
domoticz.openURL({ 
                method = "GET",
})

Of

code:
1
2
3
4
domoticz.openURL({ 
                method = "GET",
})

Zie ook de wiki.

Helaas.

De 1e loopt eerst stuk op die ..
code:
1
2
3
4
5
6
7
2020-04-18 22:39:27.997 Status: dzVents: Error (2.4.19): An error occured when calling event handler Tafel_aan
2020-04-18 22:39:27.998 Status: dzVents: Error (2.4.19): ...Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts/Tafel_aan.lua:30: attempt to concatenate field 'domoticz url' (a nil value) 

Of

2020-04-18 22:55:21.877 Status: dzVents: Error (2.4.19): An error occured when calling event handler Tafel_aan
2020-04-18 22:55:21.878 Status: dzVents: Error (2.4.19): ...Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts/Tafel_aan.lua:30: attempt to concatenate field 'http://127.0.0.1:8080' (a nil value)

Haal je die weg dan krijg je:
code:
1
2
2020-04-18 22:41:19.571 Status: dzVents: Error (2.4.19): An error occured when calling event handler Tafel_aan
2020-04-18 22:41:19.571 Status: dzVents: Error (2.4.19): ...Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts/Tafel_aan.lua:30: attempt to call field 'domoticz url' (a nil value)

Die laatste ben ik ook al vaak tegen gekomen.

De 2e doet hetzelfde wat ik al had.
Script blijft lopen. Je kan niets meer doen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
2020-04-18 22:44:47.955 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Hue_Lichtsensor_buiten_routine.lua
2020-04-18 22:44:47.957 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Hue_Lichtsensor_binnen_routine.lua
2020-04-18 22:44:47.965 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Tafel_aan.lua
2020-04-18 22:45:02.457 (Hue) Color Switch (Hue tafel)
2020-04-18 22:45:02.791 Status: dzVents: Info: Handling events for: "Hue tafel", value: "Off"
2020-04-18 22:45:02.792 Status: dzVents: Info: ------ Start internal script: Tafel_aan: Device: "Hue tafel (Hue)", Index: 724
2020-04-18 22:45:02.792 Status: dzVents: Info: ------ Finished Tafel_aan
2020-04-18 22:45:02.792 Status: EventSystem: Script event triggered: C:\Program Files (x86)\Domoticz\dzVents\runtime\dzVents.lua
2020-04-18 22:45:12.741 (Hue) Color Switch (Hue tafel)
2020-04-18 22:45:13.276 (Hue) Color Switch (Hue tafel)
2020-04-18 22:45:13.081 Status: dzVents: Info: Handling events for: "Hue tafel", value: "Set Color"
2020-04-18 22:45:13.081 Status: dzVents: Info: ------ Start internal script: Tafel_aan: Device: "Hue tafel (Hue)", Index: 724
2020-04-18 22:45:13.081 Status: dzVents: Info: ------ Finished Tafel_aan
2020-04-18 22:45:13.081 Status: EventSystem: Script event triggered: C:\Program Files (x86)\Domoticz\dzVents\runtime\dzVents.lua
2020-04-18 22:45:13.119 Status: setcolbrightnessvalue: ID: 2d4, bri: 100, color: '{m: 3, RGB: ffcb2a, CWWW: 0000, CT: 0}'
2020-04-18 22:45:13.276 Status: Incoming connection from: 127.0.0.1
2020-04-18 22:45:14.077 (Hue) Color Switch (Hue tafel)
2020-04-18 22:45:14.792 (Hue) Color Switch (Hue tafel)
2020-04-18 22:45:14.603 Status: dzVents: Info: Handling events for: "Hue tafel", value: "Set Color"
2020-04-18 22:45:14.603 Status: dzVents: Info: ------ Start internal script: Tafel_aan: Device: "Hue tafel (Hue)", Index: 724
2020-04-18 22:45:14.604 Status: dzVents: Info: ------ Finished Tafel_aan
2020-04-18 22:45:14.604 Status: EventSystem: Script event triggered: C:\Program Files (x86)\Domoticz\dzVents\runtime\dzVents.lua
2020-04-18 22:45:14.625 Status: setcolbrightnessvalue: ID: 2d4, bri: 100, color: '{m: 3, RGB: ffcb2a, CWWW: 0000, CT: 0}'
2020-04-18 22:45:15.592 (Hue) Color Switch (Hue tafel)
2020-04-18 22:45:15.345 Status: dzVents: Info: Handling events for: "Hue tafel", value: "Set Color"
2020-04-18 22:45:15.345 Status: dzVents: Info: ------ Start internal script: Tafel_aan: Device: "Hue tafel (Hue)", Index: 724
2020-04-18 22:45:15.346 Status: dzVents: Info: ------ Finished Tafel_aan
2020-04-18 22:45:15.346 Status: EventSystem: Script event triggered: C:\Program Files (x86)\Domoticz\dzVents\runtime\dzVents.lua
2020-04-18 22:45:15.407 Status: setcolbrightnessvalue: ID: 2d4, bri: 100, color: '{m: 3, RGB: ffcb2a, CWWW: 0000, CT: 0}'
2020-04-18 22:45:16.426 (Hue) Color Switch (Hue tafel)
2020-04-18 22:45:16.239 Status: dzVents: Info: Handling events for: "Hue tafel", value: "Set Color"
2020-04-18 22:45:16.239 Status: dzVents: Info: ------ Start internal script: Tafel_aan: Device: "Hue tafel (Hue)", Index: 724
2020-04-18 22:45:16.239 Status: dzVents: Info: ------ Finished Tafel_aan
2020-04-18 22:45:16.239 Status: EventSystem: Script event triggered: C:\Program Files (x86)\Domoticz\dzVents\runtime\dzVents.lua
2020-04-18 22:45:16.267 Status: setcolbrightnessvalue: ID: 2d4, bri: 100, color: '{m: 3, RGB: ffcb2a, CWWW: 0000, CT: 0}'
2020-04-18 22:45:17.241 (Hue) Color Switch (Hue tafel)
2020-04-18 22:45:17.990 (Hue) Color Switch (Hue tafel)
2020-04-18 22:45:17.022 Status: dzVents: Info: Handling events for: "Hue tafel", value: "Set Color"
2020-04-18 22:45:17.022 Status: dzVents: Info: ------ Start internal script: Tafel_aan: Device: "Hue tafel (Hue)", Index: 724
2020-04-18 22:45:17.022 Status: dzVents: Info: ------ Finished Tafel_aan
2020-04-18 22:45:17.023 Status: EventSystem: Script event triggered: C:\Program Files (x86)\Domoticz\dzVents\runtime\dzVents.lua
2020-04-18 22:45:17.078 Status: setcolbrightnessvalue: ID: 2d4, bri: 100, color: '{m: 3, RGB: ffcb2a, CWWW: 0000, CT: 0}'
2020-04-18 22:45:17.796 Status: dzVents: Info: Handling events for: "Hue tafel", value: "Set Color"
2020-04-18 22:45:17.796 Status: dzVents: Info: ------ Start internal script: Tafel_aan: Device: "Hue tafel (Hue)", Index: 724
2020-04-18 22:45:17.797 Status: dzVents: Info: ------ Finished Tafel_aan
2020-04-18 22:45:17.797 Status: EventSystem: Script event triggered: C:\Program Files (x86)\Domoticz\dzVents\runtime\dzVents.lua
2020-04-18 22:45:17.830 Status: setcolbrightnessvalue: ID: 2d4, bri: 100, color: '{m: 3, RGB: ffcb2a, CWWW: 0000, CT: 0}'
2020-04-18 22:45:18.810 (Hue) Color Switch (Hue tafel)
2020-04-18 22:45:18.582 Status: dzVents: Info: Handling events for: "Hue tafel", value: "Set Color"
2020-04-18 22:45:18.582 Status: dzVents: Info: ------ Start internal script: Tafel_aan: Device: "Hue tafel (Hue)", Index: 724
2020-04-18 22:45:18.582 Status: dzVents: Info: ------ Finished Tafel_aan
2020-04-18 22:45:18.583 Status: EventSystem: Script event triggered: C:\Program Files (x86)\Domoticz\dzVents\runtime\dzVents.lua
2020-04-18 22:45:18.633 Status: setcolbrightnessvalue: ID: 2d4, bri: 100, color: '{m: 3, RGB: ffcb2a, CWWW: 0000, CT: 0}'
2020-04-18 22:45:19.654 (Hue) Color Switch

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
Ah nu zie ik waar het mis gaat en dat is ook super logisch. Je script wordt getriggerd wanneer de lamp wijzigt en in dat script wijzig je de lamp. Kortom dat script triggert zichzelf en daarmee dus oneindig lang.

Je zal dus iets anders moeten gebruiken als trigger, bijvoorbeeld een dummy schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@KroontjesPen & @rens-br

Misschien schot voor open doel .. schakel niet op elke miliseconde .. 1 minuut of langer zoals 30 min "bijstellen" ofzo is meer dan genoeg ..

Als hij schakelt op basis van licht (lichtsensor) dan moet je zorgen dat de sensor niet de lamp ziet. .. verplaats de sensor dus die niet verlicht word door de lamp (direct/indirect)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

rens-br schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 23:19:
[...]

Ah nu zie ik waar het mis gaat en dat is ook super logisch. Je script wordt getriggerd wanneer de lamp wijzigt en in dat script wijzig je de lamp. Kortom dat script triggert zichzelf en daarmee dus oneindig lang.

Je zal dus iets anders moeten gebruiken als trigger, bijvoorbeeld een dummy schakelaar.
Maar de lamp gaat toch niet uit.

Dan zie ik er verder vanaf. Het kan snel met Excel indien nodig.
Moet ik wel 2x een browserscherm sluiten daarna.

vso schreef op zondag 19 april 2020 @ 01:05:
@KroontjesPen & @rens-br

Misschien schot voor open doel .. schakel niet op elke miliseconde .. 1 minuut of langer zoals 30 min "bijstellen" ofzo is meer dan genoeg ..

Als hij schakelt op basis van licht (lichtsensor) dan moet je zorgen dat de sensor niet de lamp ziet. .. verplaats de sensor dus die niet verlicht word door de lamp (direct/indirect)
Het zetten van de kleur moet alleen maar 1 x bij het inschakelen gebeuren.
Daarna moet de lamp eerst weer zijn uitgeschakeld.
Dat probeer ik dan ook in het script te bereiken.

Er komt helemaal geen lichtsensor bij kijken. :?

[ Voor 29% gewijzigd door KroontjesPen op 19-04-2020 07:31 . Reden: reacties samen voegen. ]

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
KroontjesPen schreef op zondag 19 april 2020 @ 07:25:
[...]

Maar de lamp gaat toch niet uit.
Ah. Nu zie ik wat je wilt doen en wat er mis gaat. De waarde van 'vrij' wordt niet onthouden, want dit is een lokale variabelen. Je zet deze dus in regel 12 op 1. En dat maakt de conditie op regel 23 altijd waar.

Vervolgens wordt je kleur gewijzigd als de lamp aanstaat. Wanneer je de kleur wijzigt wordt het script nogmaals getriggert --> 'Vrij' wordt weer 1 op regel 12 --> kleur gaat weer aangepast --> script wordt weer getriggert --> etc.
Daarna moet de lamp eerst weer zijn uitgeschakeld.
Dat probeer ik dan ook in het script te bereiken.
Als je van de lokale variabele 'vrij' een gebruikers variabelen maakt dan ben je er. Je script wordt dan alsvolgt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
-- Tafel_aan
return {
    on = {
        devices = {

724

},
    },
       local Vrij  = domoticz.variabeles(1) -- maak een gebruikersvariabelen en voer de idx hier in. 

if (not Tafel.active)
            then
                Vrij = 1

elseif  (Tafel.active)
            then
                if Vrij == 1
                    then Vrij = 0
                        -- Zet hier de werkende link 
                end    
        end
    end
}

Wederom op mijn telefoon getypt. Mocht je syntax fouten krijgen laat maar even weten, typ ik het vanavond even vanuit een laptop.

[ Voor 22% gewijzigd door rens-br op 19-04-2020 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

- teruglevering
- pv vermogen

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
return {
      on = { 
        timer = {
           'every 1 minutes'            
        },
    }, 

local netto = 0

netto = vandaagKwh

end

local powerNett = 0

powerNett = usage

if (pvWatt > 0) then
        end

end
}

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vindt dit echt een top idee. Afgezien van je details die niet kloppen, hoe betrouwbaar is dit script verder? Want je PV moet de data realtime doorgeven wil je dit echt laten kloppen lijkt me. En de meeste omvormers sturen deze data niet realtime door.

En zou je op geen tigger gebruiken op basis van je omvormer? Als deze nieuwe data doorkrijgt dan je verbruik berekenen? Als je nu 10 minuten geen nieuwe data door krijgt dan heb je 10 valse waardes.

[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 19-04-2020 08:28 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Toppe schreef op zondag 19 april 2020 @ 08:26:
[...]

Ik vindt dit echt een top idee. Afgezien van je details die niet kloppen, hoe betrouwbaar is dit script verder? Want je PV moet de data realtime doorgeven wil je dit echt laten kloppen lijkt me. En de meeste omvormers sturen deze data niet realtime door.

En zou je op geen tigger gebruiken op basis van je omvormer? Als deze nieuwe data doorkrijgt dan je verbruik berekenen? Als je nu 10 minuten geen nieuwe data door krijgt dan heb je 10 valse waardes.
Ik moet inderdaad nog wat finetunen - het is nu nog een test. De omvormer data is nog de lastige nu; ik moet nog een 3-fase kWh binnenkrijgen om die realtime te krijgen. Dan is het cirkeltje rond :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Crazy- schreef op zondag 19 april 2020 @ 08:59:
[...]

Ik moet inderdaad nog wat finetunen - het is nu nog een test. De omvormer data is nog de lastige nu; ik moet nog een 3-fase kWh binnenkrijgen om die realtime te krijgen. Dan is het cirkeltje rond :-)
Waarom dan geen 3-fase kWh meter erbij om de meterkast te meten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJftm9IjaGh7R57_EuL9fx1_XYY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y3AFbALPsqClGWNR4DNwciPg.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

rens-br schreef op zondag 19 april 2020 @ 07:45:
[...]

Ah. Nu zie ik wat je wilt doen en wat er mis gaat. De waarde van 'vrij' wordt niet onthouden, want dit is een lokale variabelen. Je zet deze dus in regel 12 op 1. En dat maakt de conditie op regel 23 altijd waar.

Vervolgens wordt je kleur gewijzigd als de lamp aanstaat. Wanneer je de kleur wijzigt wordt het script nogmaals getriggert --> 'Vrij' wordt weer 1 op regel 12 --> kleur gaat weer aangepast --> script wordt weer getriggert --> etc.

[...]

Als je van de lokale variabele 'vrij' een gebruikers variabelen maakt dan ben je er. Je script wordt dan alsvolgt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
-- Tafel_aan
return {
    on = {
        devices = {

724

},
    },
       local Vrij  = domoticz.variabeles(1) -- maak een gebruikersvariabelen en voer de idx hier in. 

if (not Tafel.active)
            then
                Vrij = 1

elseif  (Tafel.active)
            then
                if Vrij == 1
                    then Vrij = 0
                        -- Zet hier de werkende link 
                end    
        end
    end
}

Wederom op mijn telefoon getypt. Mocht je syntax fouten krijgen laat maar even weten, typ ik het vanavond even vanuit een laptop.
code:
1
2
3
4
5
6
7
       local Vrij  = domoticz.variabeles(9)

Geeft:

2020-04-19 08:57:28.367 Status: dzVents: Info: ------ Start internal script: Tafel_aan: Device: "Hue tafel (Hue)", Index: 724
2020-04-19 08:57:28.367 Status: dzVents: Error (2.4.19): An error occured when calling event handler Tafel_aan
2020-04-19 08:57:28.367 Status: dzVents: Error (2.4.19): ...Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts/Tafel_aan.lua:12: attempt to call field 'variabeles' (a nil value)

Stem blanco!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen

- teruglevering
- pv vermogen

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
return {
      on = { 
        timer = {
           'every 1 minutes'            
        },
    }, 

local netto = 0

netto = vandaagKwh

end

local powerNett = 0

powerNett = usage

if (pvWatt > 0) then
        end

end
}

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb hier ook lang mee lopen tobben en uiteindelijk opgelost opgelost door de waarde via een JSON command in te schieten:

code:
1
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=349'..'&nvalue=0&svalue='..PowerConsumption..';'..EnergyConsumption)

Het volledige script dat ik gebruik in combinatie met een slimme meter:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
return {

on = {
        devices = { 
                    302, -- Slimme meter youless (youless or P1)
                    269, -- Zonnepanelen
                  }
         },
    logging = {
        level = domoticz.LOG_INFO,
--        level = domoticz.LOG_ERROR,
        marker = "Eigen verbruik"
               },    

execute = function(domoticz, item)

local Smartmeter = domoticz.devices(302)   -- Slimme meter (youless or P1)

local Generation = domoticz.devices(269)   -- Zonnepanelen
        local Consumption = domoticz.devices(349)  -- Eigen verbruik / calculated value / dummy Elekta kWh + counter

-- Smartmeter
        local EnergyImportLow = Smartmeter.rawData[1]
        local EnergyImportHigh = Smartmeter.rawData[2]
        local EnergyExportLow = Smartmeter.rawData[3]
        local EnergyExportHigh = Smartmeter.rawData[4]
        local PowerImport = Smartmeter.rawData[5]
        local PowerExport = Smartmeter.rawData[6]

-- Generation
        local EnergyGeneration = Generation.rawData[2]
        local PowerGeneration = Generation.rawData[1]

--Calculate
        local EnergyImport = EnergyImportLow + EnergyImportHigh
        local EnergyExport = EnergyExportLow + EnergyExportHigh

local EnergyConsumption = EnergyGeneration + EnergyImport - EnergyExport
        local PowerConsumption = PowerGeneration + PowerImport - PowerExport

--domoticz.log('EnergyImportLow ' .. EnergyImportLow .. ' Wh ', domoticz.LOG_INFO)
        --domoticz.log('EnergyImportHigh ' .. EnergyImportHigh .. ' Wh ', domoticz.LOG_INFO)
        --domoticz.log('EnergyExportLow ' .. EnergyExportLow .. ' Wh ', domoticz.LOG_INFO)
        --domoticz.log('EnergyExportHigh ' .. EnergyExportHigh .. ' Wh ', domoticz.LOG_INFO)

--domoticz.log('PowerImport ' .. PowerImport .. ' W ', domoticz.LOG_INFO)
        --domoticz.log('PowerExport ' .. PowerExport .. ' W ', domoticz.LOG_INFO)
        --domoticz.log('EnergyGeneration ' .. EnergyGeneration .. ' Wh ', domoticz.LOG_INFO)
        --domoticz.log('PowerGeneration ' .. PowerGeneration .. ' W ', domoticz.LOG_INFO)

--domoticz.log('EnergyConsumption ' .. EnergyConsumption .. ' Wh ', domoticz.LOG_INFO)
        --domoticz.log('PowerConsumption: ' .. PowerConsumption .. ' W ', domoticz.LOG_INFO)

domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=349'..'&nvalue=0&svalue='..PowerConsumption..';'..EnergyConsumption)  
        --vul zelf hier idx in van dummy Consumption (349) en domoticz port (8080)

end

}
credits voor een mede twekers trouwens, heb ik niet zelf verzonnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
KroontjesPen schreef op zondag 19 april 2020 @ 09:22:
[...]

code:
1
       local Vrij  = domoticz.variabeles(9)
Zie nu dat ik een typ fout heb gemaakt. Het moet het onderstaande zijn:

code:
1
local Vrij  = domoticz.variables(9)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

rens-br schreef op zondag 19 april 2020 @ 09:49:
[...]

Zie nu dat ik een typ fout heb gemaakt. Het moet het onderstaande zijn:

code:
1
local Vrij  = domoticz.variables(9)
Had dat zelf net gevonden terwijl dit bericht binnen kwam.

Nu geen fout meer maar ook nog geen goed resultaat.
Hier nog even verder zoeken.

Stem blanco!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

klump4u schreef op zondag 19 april 2020 @ 09:19:
[...]

Waarom dan geen 3-fase kWh meter erbij om de meterkast te meten?
[Afbeelding]
Heb een tussenverdeler op de zolder - dus dien daar te meten. Heb ook nog SolarEdge Ampere meters met de Modbus module - deze dien ik om de L-lijnen te leggen net na de hoofdmeter.

Helaas is de meterkast vol - dus past allemaal niet meer. Moet ik nog eens een keer aanpakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

@rens-br

Met de aanpassing dat de gebruikersvariabele in het hele script moet worden gebruikt werkt het nu.

De oude kleur komt nog wel als eerste op maar veranderd daarna in de ingestelde waarde van het script.
Je moet alleen niet te snel wisselen maar dat komt in het dagelijkse leven ook niet voor.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
-- Tafel_aan
return {
    on = {
        devices = {

724

},
    },

if (Tafel.active)
            then
                if domoticz.variables('Vrij').value == ("Ja")
                    then
                        domoticz.variables('Vrij').set("Nee")
                        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=setcolbrightnessvalue&idx=724&color={"m":3,"t":0,"r":255,"g":234,"b":241,"cw":0,"ww":0}&brightness=25')
                    end            
        elseif (not Tafel.active)
            then
                domoticz.variables('Vrij').set("Ja")

end
    end
}

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07:19
Crazy- schreef op zondag 19 april 2020 @ 10:20:
[...]

Heb een tussenverdeler op de zolder - dus dien daar te meten. Heb ook nog SolarEdge Ampere meters met de Modbus module - deze dien ik om de L-lijnen te leggen net na de hoofdmeter.

Helaas is de meterkast vol - dus past allemaal niet meer. Moet ik nog eens een keer aanpakken
Bij mij is de Youless juist het probleem, die geeft maar elke 10s de P1 gegevens. Daarop trigger ik nu, niet meer in domoticz maar in python, maar dat maakt niet uit voor het principe.
Zodra een YL meting binnen komt lees ik snel de modbus (TCP) van de SolarEdge en bereken dan mijn bruto (echte) verbruik. Gaat in veel gevallen goed maar af en toe is er een misser als er veel losse wolken zijn en de opbrengst snel verandert

Ander punt, ik ga zo zoeken in dit forum, maar was er nou iets met de dagelijkse automatische backups van Domoticz in de nieuwe stable? Had er geen last van tot een paar dagen geleden, dat mijn RPi3 opeens stottert tussen 2:13u en 2:30u en daarna 's ochtends domoticz RFX niet meer werkt totdat ik domoticz restart. Webinterface doet het dan wel...

<Edit> hmm wacht, die lopen ook elk uur en dat is geen probleem. Wellicht toch iets anders

[ Voor 3% gewijzigd door Wiley99 op 19-04-2020 12:10 ]

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesBak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 09:04
Leuk projectje, dat wil ik ook! Helaas werkt het helemaal niet bij mij, misschien kunnen we samen zoeken. Ik heb het volgende aan de file gewijzigd:
1. "Power" heet bij mij "Hoofdmeter"
2. "Zonnepanelen kW" heet bij mij "Solar Power" en wordt gevoed door een php script.
3. "Netto Test" heet bij mij "Netto Verbruik" en is ingesteld als "Verbruik" en "Computed".

Die namen heb ik dus in jou file aangepast. In de log file wordt aangegeven dat het script draait.
==============
2020-04-19 12:05:00.250 Status: dzVents: Info: ------ Start internal script: Netto Verbruik:, trigger: "every 5 minutes"
2020-04-19 12:05:00.251 Status: dzVents: Info: ------ Finished Netto Verbruik
==============
Met de "Netto Verbruik" meter kleurt voortdurend rood en geeft niet aan dat er naar toe is geschreven. Zou je een hint willen geven wat nog meer aan te passen? Bij voorbaat dank voor je hulp.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[quote]Crazy- schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:45:

- teruglevering
- pv vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Knielen schreef op zondag 19 april 2020 @ 09:28:
[...]

Ik heb hier ook lang mee lopen tobben en uiteindelijk opgelost opgelost door de waarde via een JSON command in te schieten:

code:
1

Het volledige script dat ik gebruik in combinatie met een slimme meter:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
return {

on = {
        devices = { 
                    302, -- Slimme meter youless (youless or P1)
                    269, -- Zonnepanelen
                  }
         },
    logging = {
        level = domoticz.LOG_INFO,
--        level = domoticz.LOG_ERROR,
        marker = "Eigen verbruik"
               },    

execute = function(domoticz, item)

local Smartmeter = domoticz.devices(302)   -- Slimme meter (youless or P1)

local Generation = domoticz.devices(269)   -- Zonnepanelen
        local Consumption = domoticz.devices(349)  -- Eigen verbruik / calculated value / dummy Elekta kWh + counter

-- Smartmeter
        local EnergyImportLow = Smartmeter.rawData[1]
        local EnergyImportHigh = Smartmeter.rawData[2]
        local EnergyExportLow = Smartmeter.rawData[3]
        local EnergyExportHigh = Smartmeter.rawData[4]
        local PowerImport = Smartmeter.rawData[5]
        local PowerExport = Smartmeter.rawData[6]

-- Generation
        local EnergyGeneration = Generation.rawData[2]
        local PowerGeneration = Generation.rawData[1]

--Calculate
        local EnergyImport = EnergyImportLow + EnergyImportHigh
        local EnergyExport = EnergyExportLow + EnergyExportHigh

local EnergyConsumption = EnergyGeneration + EnergyImport - EnergyExport
        local PowerConsumption = PowerGeneration + PowerImport - PowerExport

--domoticz.log('EnergyImportLow ' .. EnergyImportLow .. ' Wh ', domoticz.LOG_INFO)
        --domoticz.log('EnergyImportHigh ' .. EnergyImportHigh .. ' Wh ', domoticz.LOG_INFO)
        --domoticz.log('EnergyExportLow ' .. EnergyExportLow .. ' Wh ', domoticz.LOG_INFO)
        --domoticz.log('EnergyExportHigh ' .. EnergyExportHigh .. ' Wh ', domoticz.LOG_INFO)

--domoticz.log('PowerImport ' .. PowerImport .. ' W ', domoticz.LOG_INFO)
        --domoticz.log('PowerExport ' .. PowerExport .. ' W ', domoticz.LOG_INFO)
        --domoticz.log('EnergyGeneration ' .. EnergyGeneration .. ' Wh ', domoticz.LOG_INFO)
        --domoticz.log('PowerGeneration ' .. PowerGeneration .. ' W ', domoticz.LOG_INFO)

--domoticz.log('EnergyConsumption ' .. EnergyConsumption .. ' Wh ', domoticz.LOG_INFO)
        --domoticz.log('PowerConsumption: ' .. PowerConsumption .. ' W ', domoticz.LOG_INFO)

--vul zelf hier idx in van dummy Consumption (349) en domoticz port (8080)

end

}
credits voor een mede twekers trouwens, heb ik niet zelf verzonnen
Net in gebruik genomen en een kWh meter na je omvormer is toch vrij essentieel wil je hier meer mee doen dan in grote lijnen je gebruik zien. Eens kijken of er kWh meters zijn die een beetje eenvoudig op te nemen zijn in het geheel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

CeesBak schreef op zondag 19 april 2020 @ 12:08:
Leuk projectje, dat wil ik ook! Helaas werkt het helemaal niet bij mij, misschien kunnen we samen zoeken. Ik heb het volgende aan de file gewijzigd:
1. "Power" heet bij mij "Hoofdmeter"
2. "Zonnepanelen kW" heet bij mij "Solar Power" en wordt gevoed door een php script.
3. "Netto Test" heet bij mij "Netto Verbruik" en is ingesteld als "Verbruik" en "Computed".

Die namen heb ik dus in jou file aangepast. In de log file wordt aangegeven dat het script draait.
==============
2020-04-19 12:05:00.250 Status: dzVents: Info: ------ Start internal script: Netto Verbruik:, trigger: "every 5 minutes"
2020-04-19 12:05:00.251 Status: dzVents: Info: ------ Finished Netto Verbruik
==============
Met de "Netto Verbruik" meter kleurt voortdurend rood en geeft niet aan dat er naar toe is geschreven. Zou je een hint willen geven wat nog meer aan te passen? Bij voorbaat dank voor je hulp.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[quote]Crazy- schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:45:

- teruglevering
- pv vermogen

Log even de waardes:

code:
1
 domoticz.log('VandaagkWh' .. vandaagkWh .. ' Wh ', domoticz.LOG_INFO)

En doe dat ook voor deliver, pvOpbrengst & netto

Check ook even: welke virtuele sensor heb je gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
waarom gaat volgend dzVents script elke lichtseconde af ipv 3 minuten?

Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
return {
    on = {

timer = {
            -- timer triggers.. if one matches with the current time then the script is executed
            'every 3 minutes at 5:00-23:00',
            --function(domoticz)
                -- return true or false
            --end
        },
    },
    os.execute('/home/pi/domoticz/scripts/bash/snapshot_vogel.sh')
}

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fabstar81 schreef op zondag 19 april 2020 @ 13:50:
waarom gaat volgend dzVents script elke lichtseconde af ipv 3 minuten?

Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
return {
    on = {

timer = {
            -- timer triggers.. if one matches with the current time then the script is executed
            'every 3 minutes at 5:00-23:00',
            --function(domoticz)
                -- return true or false
            --end
        },
    },
    os.execute('/home/pi/domoticz/scripts/bash/snapshot_vogel.sh')
}
Mis je geen execute stukje? Mogelijk lost dat het probleem op?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:14
mbuurman schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 16:51:
Sinds een paar weken, na de upgrade naar 2020.1 heb ik al een paar keer een crash van Domoticz gehad.
Monit start 'm weer netjes, dus het ongemak is niet heel groot maar het is wel een ongewenste situatie.

Er wordt wel een domoticz_crash.log aangemaakt op het moment van de crash, maar ik haal daar zelf niet zo veel aanknopingspunten uit, wellicht hier iemand die mij de juiste kant op kan helpen?

Diverse meldingen uit de log:
- Backtrace stopped: Cannot access memory at address 0x78
- Backtrace stopped: previous frame identical to this frame (corrupt stack?)
- Backtrace stopped: Cannot access memory at address 0x1a76f5f8

Ik draai op een Pi3b+ met Buster:
Version: 2020.1
Build Hash: 63fa969e4
Compile Date: 2020-03-22 15:16:16
dzVents Version: 3.0.1
Python Version: 3.7.3 (default, Dec 20 2019, 18:57:59) [GCC 8.3.0]

UPDATE:
Ondertussen ben ik iets verder gekomen, blijkt dat je moet zoeken naar de string <signal handler called>.
Deze heb ik gevonden bij 'Thread 13' welke iets met Mosquitto lijkt te doen?:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
  Id   Target Id                                     Frame
  13   Thread 0x6f9fc220 (LWP 784) "MainWorkerRxMsg" __waitpid (options=0, stat_loc=0x6f9fa6c0, pid=5944) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/waitpid.c:30

Thread 13 (Thread 0x6f9fc220 (LWP 784)):
#0  __waitpid (options=0, stat_loc=0x6f9fa6c0, pid=5944) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/waitpid.c:30
#1  __waitpid (pid=5944, stat_loc=0x6f9fa6c0, options=0) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/waitpid.c:25
#2  0x00109454 in dumpstack_gdb(bool) ()
#3  0x00109a20 in signal_handler(int, siginfo_t*, void*) ()
#4  <signal handler called>
#5  0x00620a2c in packet.queue ()
#6  0x00623a18 in send.real_publish ()
#7  0x0061b838 in mosquitto_publish ()
#8  0x000ed2b0 in mosqdz::mosquittodz::publish(int*, char const*, int, void const*, int, bool) ()
#9  0x003072c8 in MQTT::SendMessage(std::__cxx11::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> > const&, std::__cxx11::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> > const&) ()
#10 0x00308fe4 in MQTT::SendDeviceInfo(int, unsigned long long, std::__cxx11::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> > const&, unsigned char const*) ()
#11 0x000ec3c0 in boost::signals2::detail::signal_impl<void (int, unsigned long long, std::__cxx11::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> > const&, unsigned char const*), boost::signals2::optional_last_value<void>, int, std::less<int>, boost::function<void (int, unsigned long long, std::__cxx11::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> > const&, unsigned char const*)>, boost::function<void (boost::signals2::connection const&, int, unsigned long long, std::__cxx11::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> > const&, unsigned char const*)>, boost::signals2::mutex>::operator()(int, unsigned long long, std::__cxx11::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> > const&, unsigned char const*) ()
#12 0x000d9c24 in MainWorker::ProcessRXMessage(CDomoticzHardwareBase const*, unsigned char const*, char const*, int) ()
#13 0x000dd0f0 in MainWorker::Do_Work_On_Rx_Messages() ()
#14 0x0077dd8c in execute_native_thread_routine ()
#15 0x76b69494 in start_thread (arg=0x6f9fc220) at pthread_create.c:486
#16 0x76a1c578 in ?? () at ../sysdeps/unix/sysv/linux/arm/clone.S:73 from /lib/arm-linux-gnueabihf/libc.so.6
Backtrace stopped: previous frame identical to this frame (corrupt stack?)
Welkom bij de club. Ik heb er helaas ook last van en @BoschR ook.
Zie dit topic op het Domoticz forum. Helaas nog geen oplossing. Een complete herinstallatie wil ik nog niet proberen.
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=29753

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesBak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 09:04
Het is mijn eerste poging een dzVents script te schrijven, alle begin is moeilijk. Je opmerkingen hebben me echt geholpen.

Het script werkt nu maar nog niet goed, ik ga er aan werken. Veel dank, later kom ik hier op terug.

Sensor type is “KWH, actueel en teller".

Dit is het virtuele device: 73 General Virtual 00082073 1 Netto Verbruik
General kWh 0.000 kWh
Crazy- schreef op zondag 19 april 2020 @ 12:24:
[...]

Log even de waardes:

code:
1
 domoticz.log('VandaagkWh' .. vandaagkWh .. ' Wh ', domoticz.LOG_INFO)

En doe dat ook voor deliver, pvOpbrengst & netto

Check ook even: welke virtuele sensor heb je gemaakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 27-05 11:33
Jimster schreef op zondag 19 april 2020 @ 15:50:
[...]

Welkom bij de club. Ik heb er helaas ook last van en @BoschR ook.
Zie dit topic op het Domoticz forum. Helaas nog geen oplossing. Een complete herinstallatie wil ik nog niet proberen.
Ik ben inmiddels crash vrij. Probleem zat hem bij mij in Zwave. Na de update had ik een aantal "spook" nodes, notifications sensors (rode tekst, geen idee wat het was) en nodes die 0x0000 als Type en ID hadden. Die heb ik allemaal verwijderd. Dit waren overigens met name batterij gevoede nodes. Ik heb ze nog niet weer geinclude en nu een uptime van 2 dagen en 3 uur.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-05 16:25
BoschR schreef op zondag 19 april 2020 @ 21:33:
[...]

Ik ben inmiddels crash vrij. Probleem zat hem bij mij in Zwave. Na de update had ik een aantal "spook" nodes, notifications sensors (rode tekst, geen idee wat het was) en nodes die 0x0000 als Type en ID hadden. Die heb ik allemaal verwijderd. Dit waren overigens met name batterij gevoede nodes. Ik heb ze nog niet weer geinclude en nu een uptime van 2 dagen en 3 uur.
Bedankt voor jullie reacties!

Bij mij draait de update op een Pi die ik opnieuw aan het opbouwen ben, de domotica van het huis draait er nog niet op. Ik kan 'm dus zonder al te veel problemen opnieuw inrichten en ga dat dan ook maar doen.
Hopen dat een installatie vanaf scratch met de nieuwe versie beter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
Iemand ervaring met H bridge schakeling icm een esp8266 tasmota espeasy?
Of anders gevraagd, een H bridge schakeling voor een rolgordijn motor van 12 volt met 2 draden.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Ik heb nu een selector switch met PC ON (WOL domoticz ingebouwde push button) en OFF (triggered script die een RPC shutdown stuurt)

Daarnaast heb ik System Alive Checker (ping) draaien. Standaard per 30 sec

Nu draai ik een script met het idee dat als de System Alive checker een State wijziging van de PC ziet, hij de Selector op de juiste stand zet OF mij een waarschuwing stuurt.

Als de PC aan is, maar de selector switch staat op Off, dan zet Kodi de selector aan.
Als de PC uit is, maar de selector switch staat op On, dan krijg ik een bevestigingsnotificatie of de PC wel uit moet staan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
return {
    on = {
        devices = {
            1213,
        }
    },
    execute = function(domoticz, devices)
           local optiping = domoticz.devices(1213)
           domoticz.log('Optiplex ping: ' .. optiping.state .. ' Optiplex switch state: ' .. domoticz.devices(1216).state .. ' Optiplex selector: ' .. domoticz.devices(1216).sValue)
         if (optiping.state == 'On') then
            domoticz.devices(1216).switchSelector(10)
            domoticz.log('Switch on Optiplex')
        elseif (optiping.state == 'Off' and domoticz.devices(1216).state == 'On') then
            domoticz.notify('Optiplex not reachable',  'Optiplex no longer reachable: Optiplex switched Off?', domoticz.PRIORITY_LOW)
            domoticz.log('Optiplex no longer reachable. Is it Off?')
        else
            domoticz.log(domoticz.devices(1216).sValue)
        end
    end
}

Het probleem is echter: Indien de System Alive checker op On staat, dan triggert hij het script elke keer als de ping uitgevoerd wordt, wat op 30 sec staat.

Ik wil het script alleen draaien als er een state wijziging is van de System Alive checker "switch" (eigenlijk meer een sensor, maar wordt weergegeven als switch.)

Ik kan maar geen command vinden die alleen het script triggered by een wijziging van de state en niet bij een herbevestiging (na elke ping.)

Dit probleem doet zich alleen voor als de PC aan staat en DZ de PC kan pingen. Hij triggert niet bij de Off state.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
@Hann1BaL Kan je niet kijken naar wanneer de laatste statuswijziging is geweest met het volgende command, of wordt dit gereset bij een nieuwe ping?:
code:
1
domoticz.devices('Switch on Optiplex').lastUpdate.minutesAgo < 1

Als dit niet werkt zal je zelf een variabele in je script moeten bijhouden die verandert als de status veranderd.

[ Voor 30% gewijzigd door Knielen op 20-04-2020 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Knielen schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:08:
@Hann1BaL Kan je niet kijken naar wanneer de laatste statuswijziging is geweest met het volgende command:
code:
1
domoticz.devices('Switch on Optiplex').lastUpdate.minutesAgo < 1
Dan doel je neem ik aan op de Systems Alive checker. Maar de last update is dan toch altijd minder dan 1 min geleden? Want elke 30 sec draait het script. of begrijp ik het dan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

rens-br schreef op donderdag 16 april 2020 @ 08:45:
Ik ga binnenkort verhuizen en wil uiteraard mijn volledige huis slim hebben, 'overal' komen dus lampen van Mi Light te hangen direct aan de de 230V.

Echter wil mijn vriendin nog wel de lampen kunnen bedienen met normale schakelaars. In ons huidige huis heb ik daar de Xiaomi Wireless Wall switch voor gebruikt. Daar ben ik zelf echter nog niet helemaal over te spreken, bij een reboot van de Pi wordt die soms niet meer gevonden, daarnaast werkt de 'long press' eigenlijk niet lekker, omdat daarmee de kans aanwezig is dat je het device unpaired. Tevens vind mijn vriendin vind hem lelijk. (en ik moet haar daar geen ongelijk in geven)

Bij een andere lamp (non Mi Light) heb ik gebruik gemaakt van een iCasa Zigbee dimmer en een pulsschakelaar en dat werkt eigenlijk wel lekker, maar Zigbee is niet echt super stabiel.

Momenteel gebruik ik de volgende hardware / protocollen:
  • Zigbee2mqtt
  • Mi Light
  • Domoticz op een Pi 3
Ik ben dus op zoek naar een oplossing om achter mijn (nog aan te kopen) Gira schakelmateriaal te hangen met de volgende functionaliteit:
  • On/Off -> Verplicht
  • Schakelen van Mi Light lampen d.m.v. Domoticz
  • Schakelen van 'domme' lampen
  • Double press -> Optioneel
  • Dimmer
  • Long press voor dimmen-> 'Nice to have'
  • €10~€15,- per lichtpunt
Ik heb de volgende mogelijkheden bekeken / overwogen:
- Xiaomi Wall Switch ombouwen, zodat deze achter het schakelmateriaal past -> Hoog beun gehalte
- Shelly's gebruiken (Al dan niet standaard de 'dimmer' versie) -> Geen idee of dat werkt als je geen lamp aansluit
- iCasa inbouwschakelaar -> Behoorlijk prijzig
- Gira Zigbee schakelaars -> Prijzig en behoorlijk lelijk.

Ik neig nu naar het gebruiken van de Shelly, maar ik weet dan niet zeker of het gaat werken als er geen lamp aan zit (en het dus alleen een Software switch / dimmer is) en ik weet ook niet precies wat wijsheid is met betrekking tot de Shelly 1, 1PM, 2.5 of Dimmer. Tevens vraag ik mij af of het wifi netwerk nog negatieve gevolgen gaat hebben als er ineens standaard 10 apparaten zijn aangesloten. Zijn er dus mensen met ervaring met Shelly en de genoemde problemen?

En hoe hebben andere dit probleem opgelost?
Al een keuze gemaakt toevallig? Zit namelijk min of meer in hetzelfde schuitje.

Ik gebuik nu Domoticz met KaKu. Maar we gaan naar een nieuw huis, en alhoewel domotica zich voornamelijk zal beperken tot de woonkamer zal ik waarschijnlijk nog wel wat sensoren of sfeerlampen op een andere etage of buiten hebben. En daardoor waarschijnlijk buiten 433/868mhz bereik komen.

Belangrijkste voor mij is het schakelen en dimmen, normaal schakelmateriaal gebruiken (wisselschakelaar of puls). En Shelly ben ik dan ook wel benieuwd naar, en ga ik denk ik gewoon proberen met 2 units. Verder niet zoveel eisen. Wat dat betreft kan ik dus nog met KaKu af, maar wil eigenlijk toch naar de volgende stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
_ferry_ schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:37:
Al een keuze gemaakt toevallig? Zit namelijk min of meer in hetzelfde schuitje.
Nee, toevallig net nog wat informatie aan het inwinnen in het Shelly topic. Wil gewoon zeker weten dat die dingen ook alleen een software switch kunnen zijn.
Belangrijkste voor mij is het schakelen en dimmen, normaal schakelmateriaal gebruiken (wisselschakelaar of puls).
Jep. Dat zijn hier ook de belangrijkste eisen, gezien de WAF factor ervan.

Edit: Zojuist overtuigd geraakt van Shelly's. Dus ik ga overal Shellys gebruiken en Pulsschakelaars.

[ Voor 14% gewijzigd door rens-br op 20-04-2020 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:38
Dylantje2 schreef op zondag 19 april 2020 @ 22:29:
Iemand ervaring met H bridge schakeling icm een esp8266 tasmota espeasy?
Of anders gevraagd, een H bridge schakeling voor een rolgordijn motor van 12 volt met 2 draden.
Geen ervaring mee, maar als ik zoek op espeasy en hbridge dan zie ik bijvoorbeeld deze post:

https://www.letscontrolit.com/forum/viewtopic.php?t=5250

Waarbij ze het Pulse commando gebruiken om de H-Bridge aan te sturen. Het lastigste is misschien nog wel om de timing goed te krijgen dat je het draaien van de motor op het gewenste moment stopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
Toppe schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:02:
Hopelijk heb je blauwe draden :+
Zo'n 300 meter als ik het goed heb.

Heb de afgelopen 3 maanden mijn huis volledig verbouwd en daarmee ook alle electronica kabels vernieuwd. Ik heb nu op elk schakelpunt fase, nul, GND en schakeldraad zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 20-04-2020 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
tsjoender schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:50:
[...]

Geen ervaring mee, maar als ik zoek op espeasy en hbridge dan zie ik bijvoorbeeld deze post:

https://www.letscontrolit.com/forum/viewtopic.php?t=5250

Waarbij ze het Pulse commando gebruiken om de H-Bridge aan te sturen. Het lastigste is misschien nog wel om de timing goed te krijgen dat je het draaien van de motor op het gewenste moment stopt.
Die had gevonden..
maar ben niet echt wijzer geworden..
Hoe dit te gebruiken..

@rens-br Hoe ga je de shelly's gebruiken?
http of mqtt of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
Dylantje2 schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:28:
@rens-br Hoe ga je de shelly's gebruiken?
http of mqtt of?
Ik lees / begrijp uit dit topic dat ze via MQTT automatisch in Domoticz komen te staan, dus dat lijkt me de makkelijkste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

- Kan ik via Mqtt automagisch device(s) toevoegen ? zo niet hoe doe ik dit netjes ?
- En voor Node-red moet ik eigen username/password (secret) gebruiken ? heeft dat nut ?
- Ik kan trouwens weinig vinden over ps4 / wii systemen .. hoe lees ik de krengen uit ?
- iemand al google-calender intergratie ? (schakelen op basis van "events" )

Samsung Ecobubble wifi (smartthings) is ook "uitdagend" je stuurt een request op poort 8888, en via poort 8889 krijg je een certificaat toegeworpen voordat je met het device weer via poort 8888 (mqtt ?) echt kan babbelen ..

ps4 / wii zie ik wel controllers (emulatie) en ik wil echt weten als het kan:
- aan/uit (status)
- game / applicatie in gebruik
besturen is natuurlijk een extra +

ik zit voor nu te denken dat ik op basis van "mac-adress" devices classificeer ..
- smart-domo (restricted internet access - plan x )
- "server" (restricted internet access -plan y)
- "gast" (idk plan D)
- "ouders" (unrestricted intenet access - plan A)
- werk pc(s) (unrestricted intenet access - plan C)
- "kids" (un+restricted intenet access - plan B)
- game/tv-ding (restricted somewhat)

1. Alles is default "gast" (tenzij ik voor x tijd andere groep specificeer), gast heeft alleen acces naar printer en intermet
2. mac-adres krijgt altijd het zelfde ip (error als dit niet zo is --> notification), except gasten idk
3. gebruikers kunnen zelf plan aanpassen . (op basis van pincode ter indentificatie en rechten)

Plan is een pihole/pfsense(dns blackhole) tussen internet en devices te zetten,
internet "acces - plan" komt er op neer dat ik afhankelijk van criteria .. log/rapporteer/blokkeer en andere magie erop los laat.

Voornaamste reden is security .. phone-home achtige meuk en bv gewoon weten .. wat mensen doen idk
leuk is schakelen bv voor kids tussen school/vrij .. en on-eigenlijk gebruik (op de printer naar youtube kijken oid) .. op smart-tv "services" aanbieden . / auto-redirect etc .

maar goed voor nu vind ik het leuk om de flow(s) in node-red te maken .. hoe en vooral OF het in praktijk gebruikt gaat worden dat is punt 2 :)
rens-br schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:43:
Ik lees / begrijp uit dit topic dat ze via MQTT automatisch in Domoticz komen te staan, dus dat lijkt me de makkelijkste optie.
Dat is juist wat ik me afvraag :)

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 20-04-2020 11:56 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
vso schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:55:
ps4 / wii zie ik wel controllers (emulatie) en ik wil echt weten als het kan:
- aan/uit (status)
Als het ding aan het netwerk hangt kan aan/uit sowieso via Ping.
- game / applicatie in gebruik
besturen is natuurlijk een extra +
Lijkt me niet, dingen zijn over het algemeen helemaal dichtgetimmerd. En even voor de duidelijkheid over welke Wii hebben we het hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

rens-br schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:58:
Als het ding aan het netwerk hangt kan aan/uit sowieso via Ping.
tja wil niet dat tie WOL doet .. maar als hij aanstaat .. :)
Lijkt me niet, dingen zijn over het algemeen helemaal dichtgetimmerd. En even voor de duidelijkheid over welke Wii hebben we het hier?
Gen 1 (niet wii-u)

Wii word niet zoveel gebruikt .. maar als het kan dan is het mooi meegenomen :) ps4 zag ik PS4-waker app .. maar ik wil het eigenlijk in node-red .. direct.

Ik heb nu bv fritzbox via fritzconnet(ion) tool, scheelt zelf veel data config .
Maar er zijn ook custom flow geschreven voor fritzbox waarmee ik bv een lijst van connected devices eruit trek (#,IP,name,MAC,On/off-line) hoe ik dit in influxdb trap is stap 2 :)

@rens-br https://github.com/emontnemery/domoticz_mqtt_discovery denk dat je dit moet toevoegen wil je automagisch toevoeging hebben..

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 20-04-2020 13:02 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
vso schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:06:
tja wil niet dat tie WOL doet .. maar als hij aanstaat .. :)
Dat snap ik, WOL is ook iets anders dan PING. In Domoticz kan je de Sys alive tracker (Ping) selecteren, daarmee kan je IP-adressen opgeven van apparaten. Op het moment dat deze ingeschakeld zijn kunnen ze geping worden en weet je dus of ze aan/uit staan.

Op die manier kan ik de PS4, Chromecast, laptop en telefoons pingen.
Gen 1 (niet wii-u)

Wii word niet zoveel gebruikt ..
Tja dat ding heeft toch 0 netwerk functionaliteit meer? Kans lijkt me erg klein dat je het kan uitlezen via een plugin o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

sys-alive tracker .. tja zal er overnadenken (niet erg onhandig) .. maar begrijp je insteek

Wii tja je kan er mee online, of het vanuit andere systemen bereikbaar is .. dunno dat is wat ik dus wil weten :)

Die shelly dingen zijn wel intressant . .zeker met PM functie, maar liever met zigbee .. wifi word anders zo druk ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

rens-br schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:43:
[...]

vso schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:55:
- Kan ik via Mqtt automagisch device(s) toevoegen ? zo niet hoe doe ik dit netjes ?
Opgepast: een apparaat informatie laten sturen naar je MQTT-broker betekent niet dat er automatisch een device toegevoegd wordt in Domoticz.

De werkwijze is als volgt:

Eenmalig:
  • Installeer een MQTT-broker (bijvoorbeeld Mosquitto)
  • Installeer in Domoticz de MQTT-client als ' hardware' en stel deze in om met de MQTT-broker te babbelen
Per device:
  • Maak een nieuw dummy-device aan in Domoticz
  • Laat je Shelly/Sonoff/ESP/(welke hardware met MQTT dan ook) via MQTT een bericht sturen naar domoticz/in. Voor het bericht hanteer je het juiste JSON-format. Een van mijn tussenstekkers stuurt bijvoorbeeld elke 5 seconde dit berichtje naar de broker met bestemming domoticz/in:
code:
1
{"command": "udevice", "idx": 555, "nvalue": 0,  "svalue": "{{power}};{{energy}}"}

Die JSON kun je op verschillende manieren laten sturen. Kan direct in de firmware, of via een tussenstap. Ik doe het zelf in Node-RED waar ik 1 flow heb waarin louter MQTT apparaatjes goed duurgestuurd worden naar de juiste IDX dummy-devices:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xBMcE89EXgwhutZnh6ReOmsokUk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wPmL6ktPhEzMK5jyOYMAAuHS.png?f=user_large
- En voor Node-red moet ik eigen username/password (secret) gebruiken ? heeft dat nut ?
Als je bang bent dat iemand anders je flows gaat editten wel. Zelf heb ik het niet.
Samsung Ecobubble wifi (smartthings) is ook "uitdagend" je stuurt een request op poort 8888, en via poort 8889 krijg je een certificaat toegeworpen voordat je met het device weer via poort 8888 (mqtt ?) echt kan babbelen ..
Ik heb geen idee hoe die wasmachine praat. Mocht je er echt niet uitkomen, dan kun je het altijd oplossen zonder slimmigheden van de wasmachine zelf. Zo heb ik een Sonoff POW2 hangen aan mijn wasmachine om het verbruik te meten. Daarmee heb je voldoende info om te weten wanneer de was start, wanneer hij klaar is en hoeveel energie er is verbruikt.
Plan is een pihole/pfsense(dns blackhole) tussen internet en devices te zetten,
internet "acces - plan" komt er op neer dat ik afhankelijk van criteria .. log/rapporteer/blokkeer en andere magie erop los laat.

Voornaamste reden is security .. phone-home achtige meuk en bv gewoon weten
Let erop dat pi-hole een beetje zal helpen, maar het is natuurlijk geen super waterdicht systeem als je het echt voor security wil gebruiken.

Qua smarthome security scheelt het al veel als je overal de firmware van de fabrikant af gooit en vervangt voor ESPEasy, Tasmota of een andere open source firmware waar 0,0 in zit wat te maken heeft met praten buiten je eigen netwerk.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@vso MQTT is poort 1883. Het is onlogisch als Samsung hiervoorgenoemde poort 8888 zal gebruiken...

En wat @Gizz al zegt, soms kan je het eenvoudiger oplossen met een externe oplossing. Mijn airco kan mij voorzien van energie verbruik en dergelijke, de data is alleen een dag oud. Heb ook hier een POW R2 tussen zitten en dat werkt prima. Ik heb alleen niet de schakelaar in Tasmota geconfigureerd en opgenomen in Domoticz, op die manier kan je niet per ongeluk je wasmachine uitzetten. Ik heb wel een apart scriptje gemaakt die een virtuele schakelaar aan en uit zet. Geen verbruik is schakelaar uitzetten en notificatie sturen.

Al zou je de schakelaar wél in Domoticz opnemen dan heb je er vrij weinig aan omdat deze alleen de status van het relais geeft en niet de status van het apparaat wat er aan hangt.

Wel even opletten dat je TelePeriod op 10 zet oid. 300 seconde wachten voordat je een nieuwe update krijgt is ook zo lang ;)

[ Voor 81% gewijzigd door Toppe op 20-04-2020 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
Gizz schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:26:
Opgepast: een apparaat informatie laten sturen naar je MQTT-broker betekent niet dat er automatisch een device toegevoegd wordt in Domoticz.
Ah goed om te weten! Ik ben dit wel gewend van Zigbee2mqtt en Mi Light Plugin.

• Installeer in Domoticz de MQTT-client als ' hardware' en stel deze in om met de MQTT-broker te babbelen
Je moet dan denk ik de MQTT Client Gateway with Lan Interface hebben? Welke optie moet je dan kiezen bij 'Publish Topic:'?
Die JSON kun je op verschillende manieren laten sturen. Kan direct in de firmware,
Thanks voor de uitgebreide uitleg! Direct lijkt me in dit geval een prima optie, maar dan kan je dus gewoon in de Shelly instellen hoe / wat?

[ Voor 25% gewijzigd door rens-br op 20-04-2020 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

rens-br schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:53:
[...]

Je moet dan denk ik de MQTT Client Gateway with Lan Interface hebben? Welke optie moet je dan kiezen bij 'Publish Topic:'?
Klopt, dat is de juiste 'hardware'.

Die staat bij mij op 'out'. Alles wat Domoticz naar de broker stuurt in JSONs (sensoren, knoppen, noem maar op) komt dan in domoticz/out te staan. Vervolgens maak ik in Node-RED een filtertje dat zegt "ok, ik wil nu iets doen met de JSON van IDX 555" Zie ook Gizz in "Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica)"
Thanks voor de uitgebreide uitleg! Direct lijkt me in dit geval een prima optie, maar dan kan je dus gewoon in de Shelly instellen hoe / wat?
Ik weet eerlijk gezegd niet hoe dat precies zit bij de standaard Shelly firmware. In Tasmota kun je wel instellen dat hij direct via MQTT het juiste IDX-device in Domoticz aanstuurt: filmpje.

Nog iets, doe jezelf een lol en installeer MQTT Explorer. Daarmee zie je precies wat er binnenkomt op de broker, erg makkelijk bij troubleshooten.

[ Voor 9% gewijzigd door Gizz op 20-04-2020 15:12 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Gizz schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:26:
[...]

[...]

En dit dan ? https://github.com/emontnemery/domoticz_mqtt_discovery

Eenmalig:
  • Installeer een MQTT-broker (bijvoorbeeld Mosquitto)
Per device:
  • Maak een nieuw dummy-device aan in Domoticz
  • Laat je Shelly/Sonoff/ESP/(welke hardware met MQTT dan ook) via MQTT een bericht sturen naar domoticz/in. Voor het bericht hanteer je het juiste JSON-format. Een van de tussenstekkers stuurt bijvoorbeeld elke 5 seconde dit berichtje naar de broker met bestemming domoticz/in:
code:
1
{"command": "udevice", "idx": 555, "nvalue": 0,  "svalue": "{{power}};{{energy}}"}

Die JSON kun je op verschillende manieren laten sturen. Kan direct in de firmware, of via een tussenstap. Ik doe het zelf in Node-RED waar ik 1 flow heb waarin louter MQTT apparaatjes goed duurgestuurd worden naar de juiste IDX dummy-devices:

[Afbeelding]
Thx voor de toelichting had ik net nodig ben lekker aan het stoeien met node-red .
trouwens zelf was ik hier 99,9% achter gekomen maar dit verduidelijkt wel de boel .. (deel je je flows ook?)

"nadeel" is dat ik niet op meer cpu verbruik zit te wachten lees ik wil wel dat node-red performt :) en elke extra actie (connected to device x.y,z)
lees: extra pollen of een device bestaat .. tja .. erhm .. is dat nu zo intressant ? als het toch elke x seconden een signaal stuurt .. is dat ook goed
Als je bang bent dat iemand anders je flows gaat editten wel. Zelf heb ik het niet.
Kids worden slimmer :) en zou zelf wel onderscheid tussen productie/test willen maken .. testen "have fun" .. maar productie = hands of.
Ik heb geen idee hoe die wasmachine praat. Mocht je er echt niet uitkomen, dan kun je het altijd oplossen zonder slimmigheden van de wasmachine zelf. Zo heb ik een Sonoff POW2 hangen aan mijn wasmachine om het verbruik te meten. Daarmee heb je voldoende info om te weten wanneer de was start, wanneer hij klaar is en hoeveel energie er is verbruikt.
Heb nu de app, ach al beetje gepost hoe samsung dit (onhandig IMHO) aanpakt maar goed attempts are made. maar die extra info is altijd handig ..

Mijn insteek: hoe meer informatie ik kan "verzamelen" hoe beter .. wat ik met die informatie ga doen is punt 2 :)
Let erop dat pi-hole een beetje zal helpen, maar het is natuurlijk geen super waterdicht systeem als je het echt voor security wil gebruiken.
Klopt zijn stappen voor later, (phole/pfsense configureren)

Het meer dat je op basis van "commando" een device van groep X naar Y zet .. en dat kunnen
En ik moet wel zeggen dat node-red erg prettig is om dit te testen/debuggen..
Qua smarthome security scheelt het al veel als je overal de firmware van de fabrikant af gooit en vervangt voor ESPEasy, Tasmota of een andere open source firmware waar 0,0 in zit wat te maken heeft met praten buiten je eigen netwerk.
Gaat meer erom dat ik liever niet ga lopen prutsen met diy firmware/hardware .. meer Buy & plug & play

Ik ben best blij bv met tradfri (hub + lamp) alleen de knoppen met stomme uiterlijk en batterijen .. misschien dat ik de lampen direct kan koppelen met de hub ? Die smart plug zal ik wellicht HW moeten hacken als ik hem in wil (kunnen) bouwen ? (in wall) . maar dan geen Power-meter :( denk ik.

Shelly (zoals @rens-br ) klinkt leuk maar ze verbruiken meer energie, belasten je wifi netwerk Maar het "in-wall" concept is weer ideaal. Zeker hoog (w)AF factor. alleen om een apart Wifi netwerk aan te leggen gaat me tever.
Toppe schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:34:
@vso MQTT is poort 1883. Het is onlogisch als Samsung hiervoorgenoemde poort 8888 zal gebruiken...
Dit is samsung Smart-things implementatie .. (je vergeet port 8889 waarop ze een certificaat terug mikken als je op port 8888 connect)
Security door .. obscurity ... zoals ik zie "attempts are made"

o je hebt ge-edit "maar heb dit nog"
Mijn airco kan mij voorzien van energie verbruik en dergelijke, de data is alleen een dag oud. Heb ook hier een POW R2 tussen zitten en dat werkt prima. Ik heb alleen niet de schakelaar in Tasmota geconfigureerd en opgenomen in Domoticz, op die manier kan je niet per ongeluk je wasmachine uitzetten. Ik heb wel een apart scriptje gemaakt die een virtuele schakelaar aan en uit zet. Geen verbruik is schakelaar uitzetten en notificatie sturen.

Al zou je de schakelaar wél in Domoticz opnemen dan heb je er vrij weinig aan omdat deze alleen de status van het relais geeft en niet de status van het apparaat wat er aan hangt.

Wel even opletten dat je TelePeriod op 10 zet oid. 300 seconde wachten voordat je een nieuwe update krijgt is ook zo lang ;)
je kan via de POW R2, ook de extra pin(en) gebruiken om het device aan te sturen (solderen) ik ben niet echt een voorstander maar goed .. het kan
voorbeeld hoe het kan:
Schroef controle paneel los .. soldeer draadjes (er zijn vele tutorials te vinden) hoe je x met Y verbind (misschien een arduino chip ertussen
liever koop ik het kant en klaar (lees domotica enabled) . daarnaast zijn er vaak meer functionaliteiten dan in.

Maar goed dat iets kan, is de vraag of je dat ook wilt / gebruikt ? .. bv boodschappen "automagisch" invoeren/uitvoer (voorraad beheer) .. tja in praktijk betekend dit nog veel handwerk ..

en betreft die wifi enabled wasmachine(samsung ) . tja krijg nu alleen berichtjes "klaar" waar ik niet echt op zit te wachten .vrouw lief stelt dat ding in bij het vol proppen. energie verbruik en aantal x gebruik is intressant .. maar meer om het loggen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Die kende ik nog niet, dus blijkbaar kan het wel :)

Zelf zou ik er niet voor kiezen, maar het is een afweging die iedereen voor zichzelf moet maken.
Mijn overwegingen:
  1. Je zit dan eigenlijk vast aan Tasmota als firmware voor je apparaten. Ik hou graag de keuze om bijvoorbeeld ESPEasy te gebruiken of een andere firmware. Soms worden bepaalde apparaten niet ondersteund door de ene firmware en wel door de andere.
  2. Ik voeg het liefst zo min mogelijk plugins toe aan Domoticz. Het is weer iets dat je apart up-to-date moet houden en voor problemen kan zorgen. Domoticz doet af en toe al gek genoeg van zichzelf, zonder extra plugins.
Thx voor de toelichting had ik net nodig ben lekker aan het stoeien met node-red .
trouwens zelf was ik hier 99,9% achter gekomen maar dit verduidelijkt wel de boel .. (deel je je flows ook?)
Dit is de MQTT flow van devices naar Domoticz, waar ik eerder de screenshot van plaatste:
code:
1
[{"id":"fccb946.d8f5f68","type":"tab","label":"Data naar DZ","disabled":false,"info":""},{"id":"35028d9a.017652","type":"mqtt in","z":"fccb946.d8f5f68","name":"Vriezer","topic":"tele/tasmotavriezer/SENSOR","qos":"2","datatype":"json","broker":"c9b2091b.ca27b8","x":50,"y":40,"wires":[["c8b7f08a.4b9e1"]]},{"id":"c8b7f08a.4b9e1","type":"change","z":"fccb946.d8f5f68","name":"","rules":[{"t":"move","p":"payload.ENERGY.Power","pt":"msg","to":"power","tot":"msg"},{"t":"move","p":"payload.ENERGY.Total","pt":"msg","to":"energy","tot":"msg"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":200,"y":40,"wires":[["759ba36f.e734a4"]]},{"id":"32f719c.7347ce6","type":"template","z":"fccb946.d8f5f68","name":"DMZ JSON","field":"payload","fieldType":"msg","format":"handlebars","syntax":"mustache","template":"{\"command\": \"udevice\", \"idx\": 555, \"nvalue\": 0,  \"svalue\": \"{{power}};{{energy}}\"}","output":"json","x":490,"y":40,"wires":[["9b2b136d.63f468"]]},{"id":"9b2b136d.63f468","type":"mqtt out","z":"fccb946.d8f5f68","name":"","topic":"domoticz/in","qos":"","retain":"","broker":"c9b2091b.ca27b8","x":710,"y":140,"wires":[]},{"id":"759ba36f.e734a4","type":"function","z":"fccb946.d8f5f68","name":"","func":"msg.energy = msg.energy * 1000;\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":350,"y":40,"wires":[["32f719c.7347ce6"]]},{"id":"96c9470.60ca0b8","type":"mqtt in","z":"fccb946.d8f5f68","name":"Koelkast","topic":"tele/tasmotakoelkast/SENSOR","qos":"2","datatype":"json","broker":"c9b2091b.ca27b8","x":60,"y":120,"wires":[["97b5931.cd5d17"]]},{"id":"97b5931.cd5d17","type":"change","z":"fccb946.d8f5f68","name":"","rules":[{"t":"move","p":"payload.ENERGY.Power","pt":"msg","to":"power","tot":"msg"},{"t":"move","p":"payload.ENERGY.Total","pt":"msg","to":"energy","tot":"msg"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":220,"y":120,"wires":[["6a60e77a.5b686"]]},{"id":"d9bf9df1.cec8","type":"template","z":"fccb946.d8f5f68","name":"DMZ JSON","field":"payload","fieldType":"msg","format":"handlebars","syntax":"mustache","template":"{\"command\": \"udevice\", \"idx\": 556, \"nvalue\": 0,  \"svalue\": \"{{power}};{{energy}}\"}","output":"json","x":510,"y":120,"wires":[["9b2b136d.63f468"]]},{"id":"6a60e77a.5b686","type":"function","z":"fccb946.d8f5f68","name":"","func":"msg.energy = msg.energy * 1000;\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":370,"y":120,"wires":[["d9bf9df1.cec8"]]},{"id":"189f99c.ed046e6","type":"mqtt in","z":"fccb946.d8f5f68","name":"Vaatwasser","topic":"tele/tasmotavaatwasser/SENSOR","qos":"2","datatype":"json","broker":"c9b2091b.ca27b8","x":70,"y":200,"wires":[["de01e6a6.260eb8"]]},{"id":"de01e6a6.260eb8","type":"change","z":"fccb946.d8f5f68","name":"","rules":[{"t":"move","p":"payload.ENERGY.Power","pt":"msg","to":"power","tot":"msg"},{"t":"move","p":"payload.ENERGY.Total","pt":"msg","to":"energy","tot":"msg"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":240,"y":200,"wires":[["7ad7907a.e0d858"]]},{"id":"8e42badf.2b503","type":"template","z":"fccb946.d8f5f68","name":"DMZ JSON","field":"payload","fieldType":"msg","format":"handlebars","syntax":"mustache","template":"{\"command\": \"udevice\", \"idx\": 557, \"nvalue\": 0,  \"svalue\": \"{{power}};{{energy}}\"}","output":"json","x":530,"y":200,"wires":[["9b2b136d.63f468"]]},{"id":"7ad7907a.e0d858","type":"function","z":"fccb946.d8f5f68","name":"","func":"msg.energy = msg.energy * 1000;\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":390,"y":200,"wires":[["8e42badf.2b503"]]},{"id":"23bb8df0.625baa","type":"mqtt in","z":"fccb946.d8f5f68","name":"Printer","topic":"tele/tasmotaprinter/SENSOR","qos":"2","datatype":"json","broker":"c9b2091b.ca27b8","x":50,"y":260,"wires":[["18a01ba0.80c3fc"]]},{"id":"18a01ba0.80c3fc","type":"change","z":"fccb946.d8f5f68","name":"","rules":[{"t":"move","p":"payload.ENERGY.Power","pt":"msg","to":"power","tot":"msg"},{"t":"move","p":"payload.ENERGY.Total","pt":"msg","to":"energy","tot":"msg"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":240,"y":260,"wires":[["a1fc5524.d056e8"]]},{"id":"eb972d5e.a912a8","type":"template","z":"fccb946.d8f5f68","name":"DMZ JSON","field":"payload","fieldType":"msg","format":"handlebars","syntax":"mustache","template":"{\"command\": \"udevice\", \"idx\": 558, \"nvalue\": 0,  \"svalue\": \"{{power}};{{energy}}\"}","output":"json","x":530,"y":260,"wires":[["9b2b136d.63f468"]]},{"id":"a1fc5524.d056e8","type":"function","z":"fccb946.d8f5f68","name":"","func":"msg.energy = msg.energy * 1000;\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":390,"y":260,"wires":[["eb972d5e.a912a8"]]},{"id":"63ce20c0.2ce3b8","type":"mqtt in","z":"fccb946.d8f5f68","name":"Combimagnetron","topic":"tele/tasmotacombimagnetron/SENSOR","qos":"2","datatype":"json","broker":"c9b2091b.ca27b8","x":80,"y":340,"wires":[["523645b3.b605ec"]]},{"id":"523645b3.b605ec","type":"change","z":"fccb946.d8f5f68","name":"","rules":[{"t":"move","p":"payload.ENERGY.Power","pt":"msg","to":"power","tot":"msg"},{"t":"move","p":"payload.ENERGY.Total","pt":"msg","to":"energy","tot":"msg"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":260,"y":340,"wires":[["435561c9.878af8"]]},{"id":"4e9c1d8d.f3551c","type":"template","z":"fccb946.d8f5f68","name":"DMZ JSON","field":"payload","fieldType":"msg","format":"handlebars","syntax":"mustache","template":"{\"command\": \"udevice\", \"idx\": 559, \"nvalue\": 0,  \"svalue\": \"{{power}};{{energy}}\"}","output":"json","x":550,"y":340,"wires":[["9b2b136d.63f468"]]},{"id":"435561c9.878af8","type":"function","z":"fccb946.d8f5f68","name":"","func":"msg.energy = msg.energy * 1000;\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":410,"y":340,"wires":[["4e9c1d8d.f3551c"]]},{"id":"5d24b50e.2c2374","type":"change","z":"fccb946.d8f5f68","name":"","rules":[{"t":"move","p":"payload","pt":"msg","to":"power","tot":"msg"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":350,"y":420,"wires":[["89bb08cc.69bea8"]]},{"id":"89bb08cc.69bea8","type":"template","z":"fccb946.d8f5f68","name":"DMZ JSON","field":"payload","fieldType":"msg","format":"handlebars","syntax":"mustache","template":"{\"command\": \"udevice\", \"idx\": 521, \"nvalue\": 0,  \"svalue\": \"{{power}};0\"}","output":"json","x":530,"y":420,"wires":[["9b2b136d.63f468"]]},{"id":"dca68011.76222","type":"mqtt in","z":"fccb946.d8f5f68","name":"","topic":"sonoffbadkamer/Meten/Power","qos":"2","datatype":"auto","broker":"c9b2091b.ca27b8","x":120,"y":420,"wires":[["5d24b50e.2c2374"]]},{"id":"52bada68.16c2b4","type":"mqtt in","z":"fccb946.d8f5f68","name":"","topic":"ESP_fijnstof/SDS011/PM2.5","qos":"2","datatype":"auto","broker":"c9b2091b.ca27b8","x":120,"y":500,"wires":[["d6d4d895.09745"]]},{"id":"d6d4d895.09745","type":"change","z":"fccb946.d8f5f68","name":"","rules":[{"t":"move","p":"payload","pt":"msg","to":"pm","tot":"msg"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":350,"y":500,"wires":[["2a9d3ece.03ede2"]]},{"id":"2a9d3ece.03ede2","type":"template","z":"fccb946.d8f5f68","name":"DMZ JSON","field":"payload","fieldType":"msg","format":"handlebars","syntax":"mustache","template":"{\"command\": \"udevice\", \"idx\": 562, \"nvalue\": 0,  \"svalue\": \"{{pm}};0\"}","output":"json","x":530,"y":500,"wires":[["9b2b136d.63f468"]]},{"id":"4b1fc43c.1dcc24","type":"mqtt in","z":"fccb946.d8f5f68","name":"","topic":"ESP_fijnstof/SDS011/PM10","qos":"2","datatype":"auto","broker":"c9b2091b.ca27b8","x":120,"y":580,"wires":[["d555374.b2a1548"]]},{"id":"d555374.b2a1548","type":"change","z":"fccb946.d8f5f68","name":"","rules":[{"t":"move","p":"payload","pt":"msg","to":"pm","tot":"msg"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":350,"y":580,"wires":[["bd480113.1e8f58"]]},{"id":"bd480113.1e8f58","type":"template","z":"fccb946.d8f5f68","name":"DMZ JSON","field":"payload","fieldType":"msg","format":"handlebars","syntax":"mustache","template":"{\"command\": \"udevice\", \"idx\": 563, \"nvalue\": 0,  \"svalue\": \"{{pm}};0\"}","output":"json","x":530,"y":580,"wires":[["9b2b136d.63f468"]]},{"id":"2b50bc39.c8d00c","type":"mqtt in","z":"fccb946.d8f5f68","name":"","topic":"ESP_fijnstof/DHT22/Temperature","qos":"2","datatype":"json","broker":"c9b2091b.ca27b8","x":130,"y":660,"wires":[["a195e5dd.2acea8"]]},{"id":"a195e5dd.2acea8","type":"change","z":"fccb946.d8f5f68","name":"","rules":[{"t":"move","p":"payload","pt":"msg","to":"temp","tot":"flow"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":370,"y":660,"wires":[["59e5d6d4.b5151"]]},{"id":"59e5d6d4.b5151","type":"template","z":"fccb946.d8f5f68","name":"DMZ JSON","field":"payload","fieldType":"msg","format":"handlebars","syntax":"mustache","template":"{\"command\": \"udevice\", \"idx\": 570, \"nvalue\": 0,  \"svalue\": \"{{flow.temp}};{{flow.hum}};0\"}","output":"json","x":590,"y":660,"wires":[["9b2b136d.63f468"]]},{"id":"3cf14fc7.e73d8","type":"mqtt in","z":"fccb946.d8f5f68","name":"","topic":"ESP_fijnstof/DHT22/Humidity","qos":"2","datatype":"json","broker":"c9b2091b.ca27b8","x":120,"y":700,"wires":[["10cf3842.170318"]]},{"id":"10cf3842.170318","type":"change","z":"fccb946.d8f5f68","name":"","rules":[{"t":"move","p":"payload","pt":"msg","to":"hum","tot":"flow"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":370,"y":700,"wires":[["59e5d6d4.b5151"]]},{"id":"c9b2091b.ca27b8","type":"mqtt-broker","z":"","name":"","broker":"192.168.1.2","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"compatmode":true,"keepalive":"15","cleansession":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","closeTopic":"","closePayload":"","willTopic":"","willQos":"0","willPayload":""}]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@vso ongetwijfeld gebruiken ze die poort, maar ik vraag me af of ze daadwerkelijke MQTT zullen uitsturen. Je hebt dan namelijk ook nog eens een server nodig en de juiste applicaties om het uit te lezen. 8888 (8889) zal een poort zijn die ze gebruiken voor een cloud oplossing.

Wat betreft mijn airco, dat ding is verbonden met het internet alleen bepaalde data wil ik niet achter hebben maar direct (zoals het energie verbruik) zodat ik verschillende grafieken kan maken. Wat doet je airco aan verbruik als het buiten 25 of 30 graden is? Dingen waar je real-time data voor nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Gizz schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:30:
[...]

Die kende ik nog niet, dus blijkbaar kan het wel :)

Zelf zou ik er niet voor kiezen, maar het is een afweging die iedereen voor zichzelf moet maken.
Mijn overwegingen:
  1. Je zit dan eigenlijk vast aan Tasmota als firmware voor je apparaten. Ik hou graag de keuze om bijvoorbeeld ESPEasy te gebruiken of een andere firmware. Soms worden bepaalde apparaten niet ondersteund door de ene firmware en wel door de andere.
  2. Ik voeg het liefst zo min mogelijk plugins toe aan Domoticz. Het is weer iets dat je apart up-to-date moet houden en voor problemen kan zorgen. Domoticz doet af en toe al gek genoeg van zichzelf, zonder extra plugins.
Ach .. ligt eraan hoe devices zichzelf registeren .. liever zie ik een stap ertussen .. als ik bv nu mijn MQTT afluister zit ikea aardig te spammen .. aangezien ze er al in zitten door de ikea plugin (snap dit proces nog niet)

Die stap ertussen wil ik toestaan dat device x in of uit "babbeld"

ps ikea plugin werkt ook niet lekker heb wat devices (gisteren) renamed, die worden niet opgepikt door domoticz / ikea plugin

Op zich is ikea wel leuk, zou alleen willen dat er custom firmware is (nog niet gezocht) .. zodat je meer functies kan toevoegen .. dan sla ik gelijk veel van die muurplugs in .. om ze om te vormen tot "inwall" variant. (enige wat ik wil hebben is Power meter erbij (j/n)
Toppe schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:46:
@vso ongetwijfeld gebruiken ze die poort, maar ik vraag me af of ze daadwerkelijke MQTT zullen uitsturen. Je hebt dan namelijk ook nog eens een server nodig en de juiste applicaties om het uit te lezen. 8888 (8889) zal een poort zijn die ze gebruiken voor een cloud oplossing.
node-red is krachtig dus dat moet niet al te lastig zijn om te bouwen .. leuk klusje voor vanavond oid.. en omvormen van data naar mqtt is me al gelukt dus dat is C&P werk
Wat betreft mijn airco, dat ding is verbonden met het internet alleen bepaalde data wil ik niet achter hebben maar direct (zoals het energie verbruik) zodat ik verschillende grafieken kan maken. Wat doet je airco aan verbruik als het buiten 25 of 30 graden is? Dingen waar je real-time data voor nodig hebt.
correlatie van data is een uitdaging op zich .. echter zonder gegevens ben je nog nergens ..

Waar domoticz goed in is is dat je via een calender app instellt wanneer je thuis bent / vakantie .. temp buiten en dat je gsm thuis is oid .. en daarop actief de temp in huis bijstuurt ..

Tja voor de rest ff nadenken hoe smart ik het huis wil maken :) kosten vs baten,
voor een 15,- tafel ventilator en bv zelf een 10,- modified ikea smart plug (zodat ik standen kan regelen) zou ik helemaal los gaan .. zou er nog een Temp + Lucht vochtigheidsmeter bij mikken ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@vso Node Red kan dat prima aan, ik zeg alleen dat je voor MQTT een server nodig hebt en je er met die reden vanuit kan gaan dat Samsung MQTT niet hiervoor zal inzetten.

Let wel op Node Red dat je de data rauw doorstuurt naar Domoticz en je geen afrondingen en dergelijke er op hebt zitten, je data is op dat moment al niet meer accuraat (in hoeverre die machines gekalibreerd zijn qua verbruik maar dat terzijde).

Waarom koop je niet eens een POW R2? Die heeft een spanningsmeter ingebouwd zitten en werkt (na het laden van een custom rom) perfect in combinatie met MQTT/HTTP. Heb hier ondertussen een stuk of 20 Sonoff’s en allemaal werken ze zonder problemen.

Zo kom ik er nu achter dat m’n airco dik 250watt per dag stookt zonder dat hij aanstaan. De Panasonic app geeft aan dat er gister niets verbruikt is. Hierdoor krijg je alsnog geen inzicht in je verbruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Toppe schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:20:
@vso Node Red kan dat prima aan, ik zeg alleen dat je voor MQTT een server nodig hebt en je er met die reden vanuit kan gaan dat Samsung MQTT niet hiervoor zal inzetten.

Let wel op Node Red dat je de data rauw doorstuurt naar Domoticz en je geen afrondingen en dergelijke er op hebt zitten, je data is op dat moment al niet meer accuraat (in hoeverre die machines gekalibreerd zijn qua verbruik maar dat terzijde).
Domoticz +
- easynefit server (for nefit easy communicatie met domoticz)
- mosqito (ofzo) als mqtt server /gateway oid
- tradfri gateway (praat mqtt)
Waarom koop je niet eens een POW R2? Die heeft een spanningsmeter ingebouwd zitten en werkt (na het laden van een custom rom) perfect in combinatie met MQTT/HTTP. Heb hier ondertussen een stuk of 20 Sonoff’s en allemaal werken ze zonder problemen.

Zo kom ik er nu achter dat m’n airco dik 250watt per dag stookt zonder dat hij aanstaan. De Panasonic app geeft aan dat er gister niets verbruikt is. Hierdoor krijg je alsnog geen inzicht in je verbruik :)
POW R2 is te dik IMHO zou liever iets inbouwen ..dat betreft is zo'n shelly ideaal.
en hoe vaak meet hij ? elke ms ? telt hij alles op ? of is het een meet moment elke 5 sec ?

Tja sluipverbruik is al lastig te meten, als je voor accurate gegevens gaat, een paar defecte meters word al lastig.

Ik weet niet hoe de (panasonic)app de gegevens weergeeft .. en 250 watt is best verwarrrend (zie https://www.energievergelijk.nl/onderwerpen/watt ) dat je per dag bedoelt is niet erg, echter het zou handig zijn als je het in kw/h zegt :) (delen door 24) en dus 0,01042kw/h

Als je alles omrekend naar zelfde waarde kan je er nog kop + staart aan plakken, gemiddeldes, en verschillen en andere stats.
Plak er binnen/buiten temperaturen bij en bv isolatie werkzaamheden of je automagische gordijnen en je kan conclusies trekken .. (of je schakel tijden fijner afstellen) ..

Maar goed er zijn zoveel zaken .. de vraag is wat is handig .. :) voor nu ga ik zoeken naar andere zaken .. :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op zondag 19 april 2020 @ 14:43:
[...]

Mis je geen execute stukje? Mogelijk lost dat het probleem op?
uuuh, geen idee. ik heb gewoon de standaard template gebruikt en dingen weggehaald.

geen idee waar ik dat zou moeten toevoegen. als ik het nl toevoeg uit het template dan krijg ik een "unexpected closing" oid. terwijl ik hem rechtstreeks uit het template plak...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Toppe schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:14:
En de Trådfri praat geen MQTT hoor.
erhm dat komt omdat ik domoticz ingesteld heb op mqtt in + uit, my bad

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Laatst online: 07:03

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Heej all,

Ik loop vast in m'n script en kan op internet niet het antwoord vinden (dzvents wiki is helaas zo onvolledig vaak :( )

Doel:
Hue lampen in m'n tuin elke dag een random kleur per lamp.

Script wil ik dus 1x per dag runnen om een random kleur te selecteren.
via de http request https://www.random.org/in...ndex&format=plain&rnd=new krijg ik al mooi 3 random nummers tussen de 1 en 255 in een setje van 3 met een comma er tussen (R,G,B).

Maar ik krijg het meest simpele deel gewoon niet voor elkaar...
die RGB waarde in een variabele opslaan.

Ik heb een user variable type string die RGB_Peer heet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
return {
    active = {
        true
    },
    on = {
        timer = {'every minute' },
        httpResponses = { 'rnd_RGB' }
       },
    logging = {
        level = domoticz.LOG_DEBUG,
        marker = "rnd_colors",
    },
    execute = function(Randomcolors, item)
        Randomcolors.log('Script random colors start')
        Randomcolors.log(rnd_colors)
        if item.isTimer then
            Randomcolors.openURL({
                    url = 'https://www.random.org/integer-sets/?sets=1&num=3&min=1&max=255&seqnos=off&commas=on&order=index&format=plain&rnd=new',
                    methode = 'GET',
                    callback = 'rnd_RGB',
                })
            end
        if (item.isHTTPResponse and item.ok) then
                Randomcolors.log('RGB =')
                Randomcolors.log(item.data)
                domoticz.variables('RGB_Peer').value(item.data)
    end
end
}

Uiteindelijk krijg ik dus 4 user-variabele. met 4 verschillende set van 3 random 1-255 nummers.
Met een ander script start ik de lampen 30min voor zons ondergang en stel ik de RGB kleur in adv die variabele.

Wat doe ik fout?

EDIT:
Gevonden. domoticz.variables werkt niet als de functie Randomcolors is ;)

EDIT2:
Enige waar ik nu tegen aan loop, ik sla dus een waarde, bijv 63, 155, 10 op in een variabele.
Daarna probeer ik met domoticz.devices(377).setRGB(domoticz.variables('RGB_Peer').value) die waarde er in te zetten. Maar in het log krijg ik terug: RGB values need to be numbers from 0-255

Hoe fix ik dat? want zover ik weet staat er 63, 155, 10 in.. en dat zou er ook in staan als ik het handmatig er in zet.

[ Voor 11% gewijzigd door HellStorm666 op 21-04-2020 13:40 ]

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HellStorm666 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:48:
Heej all,

Ik loop vast in m'n script en kan op internet niet het antwoord vinden (dzvents wiki is helaas zo onvolledig vaak :( )

Doel:

via de http request https://www.random.org/in...ndex&format=plain&rnd=new krijg ik al mooi 3 random nummers tussen de 1 en 255 in een setje van 3 met een comma er tussen (R,G,B).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
return {
    active = {
        true
    },
    on = {
       },
    logging = {
        marker = "rnd_colors",
    },
        if item.isTimer then
            Randomcolors.openURL({
                    url = 'https://www.random.org/integer-sets/?sets=1&num=3&min=1&max=255&seqnos=off&commas=on&order=index&format=plain&rnd=new',
                    methode = 'GET',
                    callback = 'rnd_RGB',
                })
            end
    end
end
}

Uiteindelijk krijg ik dus 4 user-variabele. met 4 verschillende set van 3 random 1-255 nummers.
Met een ander script start ik de lampen 30min voor zons ondergang en stel ik de RGB kleur in adv die variabele.

Wat doe ik fout?

EDIT:

EDIT2:
Enige waar ik nu tegen aan loop, ik sla dus een waarde, bijv 63, 155, 10 op in een variabele.
Daarna probeer ik met domoticz.devices(377).setRGB(domoticz.variables('RGB_Peer').value) die waarde er in te zetten. Maar in het log krijg ik terug: RGB values need to be numbers from 0-255

Hoe fix ik dat? want zover ik weet staat er 63, 155, 10 in.. en dat zou er ook in staan als ik het handmatig er in zet.
wat een leuk idee!

ik kan je alleen niet verder helpen :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-05 09:05

DizzyWeb

Ondertiteld

HellStorm666 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:48:
Heej all,

Doel:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
return {
    active = {
        true
    },
    on = {
       },
    logging = {
        marker = "rnd_colors",
    },
        if item.isTimer then
            Randomcolors.openURL({
                    methode = 'GET',
                    callback = 'rnd_RGB',
                })
            end
    end
end
}

Wat doe ik fout?

EDIT:

EDIT2:

Is je variabele een string of een integer?

63 is niet hetzelfde als '63'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:44
DizzyWeb schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:00:
[...]

Ik gok dat er de string '63, 155, 10' in staat. setRGB wil 3 integers.

@HellStorm666, als je het zonder random.org wil, dan kan:
Lua:
1
2
3
4
5
        math.randomseed(os.time())
        r = math.random(0,255);
        g = math.random(0,255);
        b = math.random(0,255);
        domoticz.devices(377).setRGB(r,g,b)

[ Voor 28% gewijzigd door Groentjuh op 21-04-2020 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Laatst online: 07:03

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

DizzyWeb schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:00:
[...]

Het is een string waarin '63, 155, 10' staat.

De waarde er in is hetgene wat van random.org komt.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Pagina: 1 ... 92 ... 112 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
  • dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
  • Lees ook de openingspost door!
  • Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!