Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1
Ik heb die code ook niet echt voor LUA geschreven. Maar "DzVents: next generation LUA scripting" zou goed moeten komen, toch? Ik zou als ik jou was even kijken of dat misschien in DzVents niet heel toevallig zo werkt.HellStorm666 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:53:
[...]
Thnx!
Heb zelf nog niets in lua gemaakt. is er voor dzvents ook zo iets mogelijk?
Heb al in het topic gezocht en zag er wat tweakers zijn met deze in Domoticz.
Echter geen antwoord op vragen waar ik mee zit:
Wat is refresh interval van de data?
De data uit de Netatmo gaat naar een cloud? en vanuit daar haalt Domoticz deze op? of is dit wel lokaal via wifi?
Als je voor de set Windmeter + Regenmeter + basisset gaat ben je best wel een aardig bedrag kwijt ca. €230.is dit het waard?
Klein beetje achtergrond ik ben mijn RFXcom eruit aan het werken en moet dus een alternatief hebben voor de windmeter die ik heb op 433mhz.
in deze zoektocht is de POPP Z-weather al afgevallen na het lezen van de reviews. (prijs kwaliteit die uit lijn is)
- leeg -
dzVents gebruikt gewoon Lua, dus:HellStorm666 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:53:
Heb zelf nog niets in lua gemaakt. is er voor dzvents ook zo iets mogelijk?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| return { on = { timer = { 'every minute', -- causes the script to be called every minute }, }, logging = { level = domoticz.LOG_DEBUG, -- change to LOG_ERROR after you tested the script marker = "random..." }, execute = function(domoticz, timer) math.randomseed(os.time()) r = math.random(0,255); g = math.random(0,255); b = math.random(0,255); --domoticz.devices(377).setRGB(r,g,b) domoticz.log('r: ' .. tostring(r), domoticz.LOG_INFO) domoticz.log('g: ' .. tostring(g), domoticz.LOG_INFO) domoticz.log('b: ' .. tostring(b), domoticz.LOG_INFO) end } |
De thermostaat gaat wel via de cloud, dus ik denk het weerstation ook.luigi87 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:17:
Zijn er hier ervarings deskundige met het Netatmo weerstation?
Heb al in het topic gezocht en zag er wat tweakers zijn met deze in Domoticz.
Echter geen antwoord op vragen waar ik mee zit:
Wat is refresh interval van de data?
De data uit de Netatmo gaat naar een cloud? en vanuit daar haalt Domoticz deze op? of is dit wel lokaal via wifi?
Als je voor de set Windmeter + Regenmeter + basisset gaat ben je best wel een aardig bedrag kwijt ca. €230.is dit het waard?
Klein beetje achtergrond ik ben mijn RFXcom eruit aan het werken en moet dus een alternatief hebben voor de windmeter die ik heb op 433mhz.
in deze zoektocht is de POPP Z-weather al afgevallen na het lezen van de reviews. (prijs kwaliteit die uit lijn is)
Als je zoveel geld uitgeeft zou je misschien ook geinteresseerd kunnen zijn in deze campagne, blijft de data lokaal:
Tempest Personal Weather Station
Thnx! top, t meerendeel werkt nu.HeSitated schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:33:
[...]
dzVents gebruikt gewoon Lua, dus:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 return { on = { timer = { 'every minute', -- causes the script to be called every minute }, }, logging = { level = domoticz.LOG_DEBUG, -- change to LOG_ERROR after you tested the script marker = "random..." }, execute = function(domoticz, timer) math.randomseed(os.time()) r = math.random(0,255); g = math.random(0,255); b = math.random(0,255); --domoticz.devices(377).setRGB(r,g,b) domoticz.log('r: ' .. tostring(r), domoticz.LOG_INFO) domoticz.log('g: ' .. tostring(g), domoticz.LOG_INFO) domoticz.log('b: ' .. tostring(b), domoticz.LOG_INFO) end }
Echter lijkt de Hue niet te reageren op de setRGB. device staat in domoticz ook als rgbww device, maakt dat uit? (zijn de hue lily spots)
EDIT:
getackelt.
127.0.0.1 stond nog niet in de lijst me tIP's die geen login nodig hadden
[ Voor 4% gewijzigd door HellStorm666 op 21-04-2020 17:00 ]
Scientia Potentia Est
Als die thermostaat via de cloud gaat vermoed ik het weerstation zeker ook, de thermostaat is een doorontwikkeling op het bestaande platform van Netatmo.Knielen schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:33:
[...]
De thermostaat gaat wel via de cloud, dus ik denk het weerstation ook.
Als je zoveel geld uitgeeft zou je misschien ook geinteresseerd kunnen zijn in deze campagne, blijft de data lokaal:
Tempest Personal Weather Station
Wauw, dat is zeker wel intressant. bedoel dan zit je in een zelfde prijs en heb een compleet pakket aan sensoren. Zelf powered wat ik een grote Pré vindt.
Echter integreren met Domoticz wordt dan wel weer een flinke kluif ....
- leeg -
nu heb ik de GPIO netjes geconfigureerd middels volgende code:
1
2
3
| echo 17 > /sys/class/gpio/export echo "out" > /sys/class/gpio/gpio17/direction echo 1 > /sys/class/gpio/gpio17/value |
maar, nu wil ik dit in het /etc/rc.local script opgenomen wordt zodat de GPIO pin elke restart goed geconfigureerd wordt. ik kan echter nergens vinden hoe dit nu het beste te programmeren in het startup script. ik weet dat ik het ergens heb gelezen op internet, maar kan het simpelweg niet meer vinden.
alles wijst op wiringpi of weet ik wat voor extra software, maar dat gebruik ik niet. iemand hier die het weet?
function toegevoegd:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| return { on = { timer = { -- timer triggers.. if one matches with the current time then the script is executed 'every 3 minutes at 5:00-23:00', }, execute = function(domoticz, timer) os.execute('/home/pi/domoticz/scripts/bash/snapshot_vogel.sh') end }, } |
nu doet ie helemaal niks...
[ Voor 30% gewijzigd door fabstar81 op 21-04-2020 20:48 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Ik sluit de P1 kabel op de P1 poort van de slimme meter en de USB op sluit ik aan op een Raspberry Pi 3b met daarop Domoticz draaiende.
In Domoticz voeg ik nieuwe Hardware toe van het type "P1 smart meter USB", er zou dan nieuwe "Devices" aangemaakt moeten worden, maar dat wordt helaas niet gedaan.
Enige dat in de log wordt vermeldt is:
2020-04-21 23:06:43.969 Status: P1 Smart Meter: Using serial port: /dev/serial/by-id/usb-FTDI_P1_Converter_Cable_V3_P14R0PEA-if00-port0
2020-04-21 23:06:43.973 Status: P1 Smart Meter: Worker started...
Ik heb verschillende opties geprobeerd:
- Baudrate: 115200 en 9600
- Bij het aansluiten van de P1 kabel komen er twee nieuwe seriële poorten te voorschijn:
/dev/ttyUSB0
/dev/serial/by-id/usb-FTDI_P1_Converter_Cable_V3_P14R0PEA-if00-port0
Ook dit werkt niet, ik heb ook het tijdelijk toestaan van nieuwe hardware aangevinkt, al staat dit vinkje altijd aan.
Daarna nog wat rond gezocht op internet en nog dingen geprobeerd:
cu geïnstalleerd en daarna volgende commando's geprobeerd:
cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=none
en
cu -l /dev/serial/by-id/usb-FTDI_P1_Converter_Cable_V3_P14R0PEA-if00-port0
-s 115200 --parity=none
Hierbij komt er echter alleen "Connected" te staan, maar krijg ik geen data/blokken uitgelezen.
Ben nu eigenlijk door mijn ideeën heen, heeft iemand hier hetzelfde probleem gehad en opgelost? Ik hoor het graag.
[ Voor 8% gewijzigd door Helhond op 21-04-2020 23:07 ]
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
Slimme meter uitlezen via P1-poort grote verzamelingHelhond schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 23:04:
Ben nu eigenlijk door mijn ideeën heen, heeft iemand hier hetzelfde probleem gehad en opgelost? Ik hoor het graag.
Tja vanalles
[ Voor 8% gewijzigd door Knielen op 22-04-2020 07:58 ]
Inmiddels heb ik een tweede kabel ontvangen gezien er eerst werd gedacht aan kabelbreuk/slechte connectie bij de RJ connector. De nieuwe kabel is helemaal doorgelicht voordat ie verstuurd is maar ook die werkt dus niet.
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
https://de.elv.com/homema...ome-hausautomation-076789
Weet iemand of er ook een versie is die wel werk met domotica?
Voor zover ik erachter gekomen ben is dat homematic niet in te passen, of iig niet zo makkelijk als bv zigbee
Ik vind de sensoren echter wel ideaal omdat ze bijna niet opvallen en ze 2 sensoren in 1 zijn
Of heeft iemand een andere oplossing om dit soort ramen netjes van een sensor te voorzien?
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Alleen heb je dan 2 sensoren die je op de rand moet plakken, de sensor die ik nu heb zit onder het handvat en die kan 3 dingen doorgeven (dicht kiep of draai)Gizz schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:40:
@creon In principe zou je dat ook bij een kiepraam met elke standaard raamsensor kunnen toepassen. En dan heb je keuze uit z-wave, zigbee, wifi etc. Is het voor jou echt een voorwaarde dat de sensor op de klink zit?
Een erg mooie oplossing, alleen ben ik hem nog niet tegen gekomen voor zigbee
Anders zou 1 sensor aan de bovenkant voldoende zijn, die alleen open of dicht doorgeeft.
- Toppe
- Registratie: Januari 2004
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Coco International KlikAanKlikUit
- Ikea Trådfri Led-lamp GU10 400 lumen, draadloos dimbaar, wit spectrum
- Ikea Trådfri E27 LED 980lm
- Ikea Trådfri E14 Led 400lm
- Ikea Trådfri E27 LED 1000lm
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Door and Window Sensor T1
- Aqara Temperature and Humidity Sensor
- Aqara Cube
- Aqara Water Leak Sensor
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Domoticz Home Automation System
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
:strip_icc():strip_exif()/u/101621/apple.jpg?f=community)
Wat doet dit?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| return { on = { timer = { -- timer triggers.. if one matches with the current time then the script is executed 'every 3 minutes at 5:00-23:00', }, execute = function(domoticz, timer) domoticz.log("Ik zie wel wat") os.execute('/home/pi/domoticz/scripts/bash/snapshot_vogel.sh') end }, } |
Zie je dat wel in je log voorbij komen?
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Na mijn eerste simpele ontwerp in een startrek style heb ik nu een ontwerp waarbij ik zoveel mogelijk info en bediening op de beginpagina wil kunnen zien.
Alles wordt voornamelijk opgebouwd met wat simpele html en wat css , gecombineerd met wat json script wat ik vond op het Engelstalige Domoticz Forum. Alle benodigde files worden in de www map van Domoticz geplaatst en via de browser opgeroepen.
Nog niet geheel af maar toch even een voorbeeld van wat er mogelijk is in die WWW map van Domoticz.
-
/f/image/r6SRcoxOucuhmLKsIVkuwlPx.png?f=fotoalbum_large)
-
/f/image/1X6OofIhNKbVsJLQvd79IVU7.png?f=fotoalbum_large)
-
[YouTube: Domoticz Dashboard]
-
De bovenste 3 vensters tonen wisselende feeds en kan ik ook gebruiken om op toetsdruk andere inhoud te tonen zoals b.v. cams of belangrijke meldingen. Daaronder de uitlezing van mijn slimme meter , de waarden van de Raspberry Pi , een overzicht van welke apparaten aanstaan en dan een blok waar ik een en ander kan schakelen. Onder een knoppenbalk voor andere web pagina`s en knoppen voor de venstertjes bovenaan.
-
Met wat tijd en inzet kun je zelf ook je eigen scherm ontwerpen door gebruik te maken van de www map en wat html en css kennis.
[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 26-04-2020 00:28 ]
ik wil retrospective wat data erin gaan proppen (gas/stroom verbruik), gezien eneco-toon toch wat data opslaat .. kan ik dat wellicht gebruiken om een "leuk' overzicht te produceren.
ook om bv op basis van mac-adres data erin te gaan stoppen ..
- online/offline
- data up/down (internet/intern oid ..) ..
Waarom trouwens niet sql maar influx . zit daar nog een redenatie achter ?
Tja vanalles
Ik gebruik Influxdb voor energiedata (P1/Youless en SolarEdge), monitoring van mijn RPis (incl) websites en Monit en tot slot wat temperatuur sensors. De eerste stop ik er met python in, de tweede met Telegraf en de derde met Domoticz.vso schreef op woensdag 22 april 2020 @ 17:24:
@Gizz (of iemand anders) heb jij veel ervaring met influx ? ..
ik wil retrospective wat data erin gaan proppen (gas/stroom verbruik), gezien eneco-toon toch wat data opslaat .. kan ik dat wellicht gebruiken om een "leuk' overzicht te produceren.
ook om bv op basis van mac-adres data erin te gaan stoppen ..
- online/offline
- data up/down (internet/intern oid ..) ..
Waarom trouwens niet sql maar influx . zit daar nog een redenatie achter ?
Telegraf is handig om vanalles en nog wat uit te lezen, waaronder op adressen enz.
Hun website/documentatie is vrij goed, heb ik ook zodat alles uitgehaald maar ik wil je graag op gang helpen als ik tijd heb
Oh ja, met Grafana haal je er je mooie gekleurde grafieken en metertjes uit. Ik heb er hier al eens een screenshot gepost een tijd geleden.
[ Voor 6% gewijzigd door Wiley99 op 22-04-2020 19:11 ]
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
ik had dit ook en heb er een actieve splitter tussen gezet ( http://www.slimmermetenergie.com/product/p1-splitter-actief/ ) en toen werkte het wel opeens.Helhond schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 23:04:
Ik heb problemen met Domoticz i.c.m. de aansluiting van mijn P1 kabel en het uitlezen van mijn Slimme meter (Sagemcom T210-D ESMR5) (Enexis)
Ik sluit de P1 kabel op de P1 poort van de slimme meter en de USB op sluit ik aan op een Raspberry Pi 3b met daarop Domoticz draaiende.
In Domoticz voeg ik nieuwe Hardware toe van het type "P1 smart meter USB", er zou dan nieuwe "Devices" aangemaakt moeten worden, maar dat wordt helaas niet gedaan.
Enige dat in de log wordt vermeldt is:
2020-04-21 23:06:43.969 Status: P1 Smart Meter: Using serial port: /dev/serial/by-id/usb-FTDI_P1_Converter_Cable_V3_P14R0PEA-if00-port0
2020-04-21 23:06:43.973 Status: P1 Smart Meter: Worker started...
Ik heb verschillende opties geprobeerd:
- Baudrate: 115200 en 9600
- Bij het aansluiten van de P1 kabel komen er twee nieuwe seriële poorten te voorschijn:
/dev/ttyUSB0
/dev/serial/by-id/usb-FTDI_P1_Converter_Cable_V3_P14R0PEA-if00-port0
Ook dit werkt niet, ik heb ook het tijdelijk toestaan van nieuwe hardware aangevinkt, al staat dit vinkje altijd aan.
Daarna nog wat rond gezocht op internet en nog dingen geprobeerd:
cu geïnstalleerd en daarna volgende commando's geprobeerd:
cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=none
en
cu -l /dev/serial/by-id/usb-FTDI_P1_Converter_Cable_V3_P14R0PEA-if00-port0
-s 115200 --parity=none
Hierbij komt er echter alleen "Connected" te staan, maar krijg ik geen data/blokken uitgelezen.
hij doet het!Toppe schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:51:
@fabstar81
Wat doet dit?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 return { on = { timer = { -- timer triggers.. if one matches with the current time then the script is executed 'every 3 minutes at 5:00-23:00', }, execute = function(domoticz, timer) domoticz.log("Ik zie wel wat") os.execute('/home/pi/domoticz/scripts/bash/snapshot_vogel.sh') end }, }
Zie je dat wel in je log voorbij komen?
dit is hem geworden:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| return { on = { timer = { 'every 5 minutes at 5:00-21:00', 'every hour at 21:00-5:00', --'every minute', }, }, execute = function(domoticz, timer) os.execute('/home/pi/domoticz/scripts/bash/snapshot_vogel.sh') end } |
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
De nadenk periode wou ik gebruiken om te bedenken hoe ik verlichting in de trap kon verwerken en die tijd heb ik dus nu niet meer. Geef iets meer ruimte om er goed over na te denken maar aan de andere kant wil ik natuurlijk de trap ook zo snel mogelijk volledig afgewerkt hebben.
Nu zit over een aantal dingen na te denken en wellicht heeft iemand hier daar ook een mening over die ik kan gebruiken:
- Verlichting zal niet geschakeld hoeven te worden aan de hand van beweging (of loop richting)
- Kleur zal warm wit worden (RGBWW is leuk, niet nodig)
- Elke trede zal voorzien worden van verlichting verdeeld in 2 of 3 zones
- De boel moet werken via Tasmota of een andere software waar een HomeBridge pakket beschikbaar voor is
- Budget ligt ronde de €150 met een max van €200
Zijn er dingen die ik vergeten ben?
Nee. Ik heb het ingesteld en het werkt. Daar houdt het wel mee opvso schreef op woensdag 22 april 2020 @ 17:24:
@Gizz (of iemand anders) heb jij veel ervaring met influx ? ..
Ik ben geen database expert, maar volgens mij is influx tijdgerelateerde informatie efficiënter dan SQL. Dat heeft te maken met hoe de data wordt weggeschreven. Met Google kun je daar vast meer over vindenWaarom trouwens niet sql maar influx . zit daar nog een redenatie achter ?
Leuk project @Toppe!
Houdt dat in dat de verlichting 's avonds altijd aan zal staan? Is dat niet zonde? Een PIR toevoegen kost bijna niets.- Verlichting zal niet geschakeld hoeven te worden aan de hand van beweging (of loop richting)
Bedoel je dat elke trede 2 of 3 zones heeft? Wat is daar het voordeel van?- Elke trede zal voorzien worden van verlichting verdeeld in 2 of 3 zones
Of dat je de hele trap in 2 of 3 zones verdeelt?
Paar ideetjes die ik je mee zou willen geven, beredeneerd vanuit als ik het nu zelf zou maken:
- LEDs: SK6812 RGBWW (kost €4 per meter en je houdt naast WW alle opties voor kleurtjes open)
- Aansturing: ESP8266 / EPS32 (€10)
- Software: WLED
- Voeding: laten we uitgaan van 10 meter aan strip met 30 LEDs per meter (9W per meter), 5V en 20A voor €16. Of je pakt een Meanwell-voeding voor een meerprijs.
Nu je toch budget over hebt kun je ook kijken naar extra profielen waarmee de strips beschermt, een meer egale verlichting hebt én het licht een bepaalde kant op kan laten schijnen: klik
edit: voedt de strips allemaal parallel, want met dit soort lengtes ga je anders last krijgen van voltage drops.
[ Voor 11% gewijzigd door Gizz op 23-04-2020 11:35 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Strip wordt aan de onderkant van de trede geplakt dus ik maak me weinig zorgen wat betreft de stevigheid en de kans dat je een strip stuk trapt oid.Gizz schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:23:
[...]
Nee. Ik heb het ingesteld en het werkt. Daar houdt het wel mee op
[...]
Ik ben geen database expert, maar volgens mij is influx tijdgerelateerde informatie efficiënter dan SQL. Dat heeft te maken met hoe de data wordt weggeschreven. Met Google kun je daar vast meer over vinden
Leuk project @Toppe!
[...]
Houdt dat in dat de verlichting 's avonds altijd aan zal staan? Is dat niet zonde? Een PIR toevoegen kost bijna niets.
[...]
Bedoel je dat elke trede 2 of 3 zones heeft? Wat is daar het voordeel van?
Of dat je de hele trap in 2 of 3 zones verdeelt?
Paar ideetjes die ik je mee zou willen geven, beredeneerd vanuit als ik het nu zelf zou maken:Voor 10 meter met voeding en aansturing (exclusief extra spul zoals kabeltjes) zit je dan op zo'n €70. Dan heb je RGBWW, aansturing via wifi en voor WLED is ook een Homebridge plugin beschikbaar zie ik. Daarnaast is elke LED afzonderlijk aan te sturen, kun je allerlei effecten toepassen (bijvoorbeeld fades) en kun je desgewenst elke trede een andere kleur of intensiteit geven. Netjes binnen je budget en vrij veel functionaliteit
- LEDs: SK6812 RGBWW (kost €4 per meter en je houdt naast WW alle opties voor kleurtjes open)
- Aansturing: ESP8266 / EPS32 (€10)
- Software: WLED
- Voeding: laten we uitgaan van 10 meter aan strip met 30 LEDs per meter (9W per meter), 5V en 20A voor €16. Of je pakt een Meanwell-voeding voor een meerprijs.
Nu je toch budget over hebt kun je ook kijken naar extra profielen waarmee de strips beschermt, een meer egale verlichting hebt én het licht een bepaalde kant op kan laten schijnen: klik
Zelfbouw is zeker wel een optie, alleen zit ik even met de koppeling van de NodeMCU naar de LED strip zelf, ben daar weinig in thuis. Het gebruik van adresseerbare LED's is wel netjes.
Iemand hier (@fabstar81 @vwtune ??) heeft zoiets ook gemaakt, wellicht eens een leuke how-to publiceren?
Ik zie het nut er wel van in
Zo kan je zelf de ideale kleur opzoeken, want je zult zien, je koopt WW en icm trapkleur/donkere ruimte blijkt dit achteraf toch niet helemaal de smaak te zijn (van je zelf of partner?). Met RGBWW heb je dit euvel niet, en de meerprijs is echt minimaal... Ook heb ik er bewust voor gekozen om het dimbaar te maken, zodat je de perfecte licht balans kan regelen.
Zelf heb ik dit met een Z-wave module aangesloten, maar ESP8266 is ook prima (en zou ik met de huidige kennis ook gedaan hebben achteraf). Dit heb ik gekoppeld met 1 PIR sensor zodat (ten tijde dat de zon onder is) de verlichting aan gaat voor x tijd (bij beweging). Dit zorgt ervoor dat het niet alleen fraai uit ziet, maar ook een stukje veiligheid toevoegt.
Voor voeding, maar dat is geheel persoonlijk, zou ik zelf wel eentje nemen met iets over capaciteit (en van een ''merk'').
Het belangrijkste is om te bepalen of het enkel verlichting is, of ook later met beweging (of misschien wel aansturing van separate leds). Zo kan je het type LED strip kiezen, want begrijp je zones principe nog niet helemaal?
Duurste zal de voeding + alu ledstrips zijn, maar dat moet prima lukken binnen je budget hoor!
Dat is letterlijk 1 draadje bij deze LED stripToppe schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:36:
[...]
Zelfbouw is zeker wel een optie, alleen zit ik even met de koppeling van de NodeMCU naar de LED strip zelf, ben daar weinig in thuis.
Er lopen drie aders door de hele strip:
- +5 volt
- ground
- digitale aansturing
Hierbij wil ik nog opmerken dat het vermogen bij pakketten als WLED softwarematig te beperken valt. Je kunt dan bijvoorbeeld instellen dat het commando 100% brightness eigenlijk maar 50% is, of 20%. Dat maakt het een stuk makkelijker om een iets kleinere voeding te gebruiken.RR46 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:36:
Voor voeding, maar dat is geheel persoonlijk, zou ik zelf wel eentje nemen met iets over capaciteit (en van een ''merk'').
[ Voor 37% gewijzigd door Gizz op 23-04-2020 11:42 ]
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
RGBWW is een optie maar het lijkt er op dat ik het nu niet nodig heb. Prijs verschil uit China is minimaal inderdaad.RR46 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:36:
@Toppe Ik heb zelf ook verlichting gemaakt onder de tredes mbv alu led strip profielen. Zelf heb ik er bewust voor gekozen om RGBWW te nemen, en adviseer dit ook absoluut te doen.
Zo kan je zelf de ideale kleur opzoeken, want je zult zien, je koopt WW en icm trapkleur/donkere ruimte blijkt dit achteraf toch niet helemaal de smaak te zijn (van je zelf of partner?). Met RGBWW heb je dit euvel niet, en de meerprijs is echt minimaal... Ook heb ik er bewust voor gekozen om het dimbaar te maken, zodat je de perfecte licht balans kan regelen.
Zelf heb ik dit met een Z-wave module aangesloten, maar ESP8266 is ook prima (en zou ik met de huidige kennis ook gedaan hebben achteraf). Dit heb ik gekoppeld met 1 PIR sensor zodat (ten tijde dat de zon onder is) de verlichting aan gaat voor x tijd (bij beweging). Dit zorgt ervoor dat het niet alleen fraai uit ziet, maar ook een stukje veiligheid toevoegt.
Het belangrijkste is om te bepalen of het enkel verlichting is, of ook later met beweging (of misschien wel aansturing van separate leds). Zo kan je het type LED strip kiezen, want begrijp je zones principe nog niet helemaal?
Duurste zal de voeding + alu ledstrips zijn, maar dat moet prima lukken binnen je budget hoor!
Het liefst zou ik voor een kant en klaar oplossing gaan waarbij je gewoon de kabeltjes op een PCB'tje schroeft en ik er verder geen omkijken naar heb. AWS weinig tijd namelijk om het een en ander te gaan uitzoeken/testen. Ben alleen bang dat ik er niet ga ontkomen.
Ik had gehoopt rond de €100/€150 uit te komen voor een kant en klaar pakket inclusief voeding, software configuratie etc.
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Dat wordt eens een goede how-to zoeken en de boel bestellen.Gizz schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:40:
[...]
Dat is letterlijk 1 draadje bij deze LED strip
Er lopen drie aders door de hele strip:
- +5 volt
- ground
- digitale aansturing
Zijn de onderdelen ook in de Nederlandse shops te verkrijgen? Heb volgende week wel een dagje vrij dus dan zou ik wel het een en ander kunnen proberen op dat moment, moet ik alleen wel alles binnen hebben
WLED op een ESP8266 zetten is 5 minuten werk. Je zult ook een paar minuten moeten investeren in het solderen van een kabeltje (of liever: pinheader) op je ESP, maar zelfs dat kun je al voor je laten doen.Toppe schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:41:
[...]
Het liefst zou ik voor een kant en klaar oplossing gaan waarbij je gewoon de kabeltjes op een PCB'tje schroeft en ik er verder geen omkijken naar heb. AWS weinig tijd namelijk om het een en ander te gaan uitzoeken/testen. Ben alleen bang dat ik er niet ga ontkomen.
Ik denk dat 99% van het werk gaat zitten in gaatjes boren, strips plakken / schroeven en kabels verbinden. En al dat werk zul je ook hebben met een kant en klare set
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Klopt, al vindt ik dat niet zo'n uitdaging hoor. Ben in dat opzicht handig genoeg.Gizz schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:44:
[...]
WLED op een ESP8266 zetten is 5 minuten werk. Je zult ook een paar minuten moeten investeren in het solderen van een kabeltje (of liever: pinheader) op je ESP, maar zelfs dat kun je al voor je laten doen.
Ik denk dat 99% van het werk gaat zitten in gaatjes boren, strips plakken / schroeven en kabels verbinden. En al dat werk zul je ook hebben met een kant en klare set
Voor nu gaat het me er eigenlijk om dat ik de spullen dan maar ZSM ga bestellen en binnen krijg zodat ik bij voorkeur volgende week al aan de slag kan.
Die SK6812 koop je hier in NL voor €13 de meter. Met 13 treden tikt dat dan weer aardig aan. NodeMCU kosten geen drol en ook een voeding zal ik in NL nog wel vinden...
Zet je die dingen overigens in serie?
Ik zie net dat de winkel waar in naar linkte (BTF-lighting) tegenwoordig met DHL verstuurd. Daar vragen ze een aardig bedrag voor, maar het is dan wel binnen 7 tot 10 dagen in huis. Geen idee of dat qua snelheid en kosten interessant is in vergelijking met een duurdere Nederlandse aanbieder waarmee je het morgen in huis hebt.Toppe schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:47:
[...]
Voor nu gaat het me er eigenlijk om dat ik de spullen dan maar ZSM ga bestellen en binnen krijg zodat ik bij voorkeur volgende week al aan de slag kan.
De data wel, voeding niet. Na een paar meter ga je anders merken dat je LEDs minder fel worden door de interne weerstand van de strips.Zet je die dingen overigens in serie?
Is het wel nodig dat je iedere trede voorziet van plusmin 1 meter aan led strips? Zelf heb ik er voor gekozen om dit b.v. om de 2 tredes te doen (wilde ook geen kermis). En door de bewuste keuze van RGBWW icm dimbaar, kan je het perfect regelen.Toppe schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:47:
[...]
Die SK6812 koop je hier in NL voor €13 de meter. Met 13 treden tikt dat dan weer aardig aan. NodeMCU kosten geen drol en ook een voeding zal ik in NL nog wel vinden...
Afhankelijk wat van type trap je hebt, zou ik alles voorbereiden (dus gaten boren, ervanuit gaande dat je een gesloten trap hebt) maar nog niet monteren. Zo kan de schilder maximaal zijn werk doen en plak je daarna met dubbelzijdige tape het alu ledstrip profiel onder de trap treden. Profiel is geen must, maar is wel extra veilig ivm poetsen natuurlijk (en oogt gwn veel netter!).
Alternatief voor ledstrip: WS2812?
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Ik heb ook geen zin in een kermis inderdaad dus om-en-om zou ook een optie zijn.RR46 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:18:
[...]
Is het wel nodig dat je iedere trede voorziet van plusmin 1 meter aan led strips? Zelf heb ik er voor gekozen om dit b.v. om de 2 tredes te doen (wilde ook geen kermis). En door de bewuste keuze van RGBWW icm dimbaar, kan je het perfect regelen.
Afhankelijk wat van type trap je hebt, zou ik alles voorbereiden (dus gaten boren, ervanuit gaande dat je een gesloten trap hebt) maar nog niet monteren. Zo kan de schilder maximaal zijn werk doen en plak je daarna met dubbelzijdige tape het alu ledstrip profiel onder de trap treden. Profiel is geen must, maar is wel extra veilig ivm poetsen natuurlijk (en oogt gwn veel netter!).
Het boren etc ben ik niet zo bang op een beschadiging. Gebruik altijd een scherpe boor en boor vanuit de trede naar de kast dus weinig last van beschadigingen. Het gebruiken van een profiel is mooier maar neemt meer ruimte in beslag en dus krijg je meer in het zicht.
De WS2812 is inderdaad ook een digitale strip die je heel veel voorbij ziet komen voor dit soort doeleinde. Voor €43 kan je hier 5 meter kopen. Volgens mij hebt ik 13 trede. De onderste hoeft al niet voorzien te worden en dan kom je uit op 6 trede. Met 82cm per trede zou je dan aan 5 meter genoeg hebben.
Volgens mij zou ik dan met dit lijstje een eind moeten komen?:
Voeding
LED Strip
NodeMCU
Nog 10 meter 2x0,50 of 2x 0,75mm draad er aan knopen voor de voeding en 1x0,50/1x,075mm draad voor de sturing naar de NodeMCU en klaar toch?
[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 23-04-2020 12:34 ]
Als je het enigszins flexibel wil houden, zodat je strips kunt afkoppelen zonder dat je meteen een soldeerbout tevoorschijn moet halen, zijn deze stekkers erg praktisch: 3 pins JST.
[ Voor 31% gewijzigd door Gizz op 23-04-2020 12:39 ]
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Good point. Als ik voor 6 strips ga van een meter dan is de schade hier in Nederland 'slechts' €78, is nog wel te overzien.Gizz schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:36:
Let erop dat de WS2812 (en zijn broertjes uit dezelfde familie) alleen RGB is. Hij gaat dus warm wit maken met RGB LEDs en dat resultaat is altijd minder mooi dan een aparte WW LED. Dat was ook de reden dat ik de SK6812 RGBWW noemdeWW leek in je eerste post de meest belangrijke 'kleur' te zijn.
Als je het enigszins flexibel wil houden, zodat je strips kunt afkoppelen zonder dat je meteen een soldeerbout tevoorschijn moet halen, zijn deze stekkers erg praktisch: 3 pins JST.
Moet dus alleen even kijken hoe ik de boel exact moet aansluiten wat betreft spanning, de datakabel is gewoon allemaal onderling verbinden en dan aansluiten op die NodeMCU dus dat valt wel mee.
Nee ik niet, maar ben ook geïnteresseerdToppe schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:36:
[...]
Strip wordt aan de onderkant van de trede geplakt dus ik maak me weinig zorgen wat betreft de stevigheid en de kans dat je een strip stuk trapt oid.
Zelfbouw is zeker wel een optie, alleen zit ik even met de koppeling van de NodeMCU naar de LED strip zelf, ben daar weinig in thuis. Het gebruik van adresseerbare LED's is wel netjes.
Iemand hier (@fabstar81 @vwtune ??) heeft zoiets ook gemaakt, wellicht eens een leuke how-to publiceren?
Ik zie het nut er wel van in
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Enfin, zojuist even gekeken. Heb 4 tredes met verlichting (om de 2 tredes), mbv dimmer kan je het zo subtiel dimmen waardoor het geen kermis is en fraai oogt (+ zorgt voor de nodige veiligheid).
Als je de voeding in de kast op een strategische plek maakt, hoef je niet heel veel draden te trekken en kan je alles netjes wegwerken met een kabelgoot (zoiets als dit). Enerzijds voor de veiligheid, anderzijds ook gewoon voor de netheid.
Edit; je geeft aan dat je geen gebruik wilt maken van alu profiel, er zijn ook strips die je in de hoek kunt plaatsen. Persoonlijk zou ik altijd gebruik maken van een profiel, a) veiligheid (poetsen), b) netheid, je kijkt altijd vanaf een lagere positie in de LED. Ik heb destijds eerst overzettredes geplaatst, en hier was exact een uitsparing van 20mm waar precies een profiel in paste. Maar dan kijk ik nog, vanaf de begane grond, in de hoogst gemonteerde led strip...
[ Voor 25% gewijzigd door RR46 op 23-04-2020 13:50 ]
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Ah, je gebruikt de andere kant van de LED strip natuurlijk niet. Ja dan is 't wel eenvoudig.Gizz schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:55:
Pak een kabel met dikke aders (= minder weerstand), laat die van de voeding in de kortste route langs de 6 strips lopen. Maak bij elke strip een splitsing met twee Wago klemmen en hang daar een kant van zo'n 3 pins JST-connector aan. Dat lijkt mij de makkelijkste manier
Deze schilder zojuist ook opdracht gegeven de buitenboel de schilderen (zou eerst een ander doen) dus ik spaar even 3x het budget voor de trap verlichting uit. Ga straks maar eens bestellen
Je hebt gelijk, na wat zoeken vind ik hem wel. Komt niet veel voor en lijkt daarom qua prijs ook niet heel interessant.RR46 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:46:
Is er niet ook een WS2812 met RGBWW? Ik kan zowel wit als geel licht maken? Kan zo snel niet meer zien welke versie ik heb...
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Is wel strak zometeen
Daar hoef je niet lang voor te zoeken.Gizz schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:12:
[...]
Je hebt gelijk, na wat zoeken vind ik hem wel. Komt niet veel voor en lijkt daarom qua prijs ook niet heel interessant.
Ali heeft ze in bulk, rgbw, rgbww en rgbcct
Hier de link naar rgbww, zit je op € 7,66 5m/60led
#Aliexpress € 3,55 20%OFF | LED Strip 5050 60 LEDs/m Flexible Home Decoration Lighting LED Tape RGB RGBW RGB CCT White/Warm White/Blue/Green/Red 5m/lot 12V
https://a.aliexpress.com/_BUIilx
who put a "stop payment" on my reality check
Linkje naar telegraf .. (google levert telegraafWiley99 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 19:10:
Telegraf is handig om vanalles en nog wat uit te lezen, waaronder op adressen enz.
Hun website/documentatie is vrij goed, heb ik ook zodat alles uitgehaald maar ik wil je graag op gang helpen als ik tijd heb
Oh ja, met Grafana haal je er je mooie gekleurde grafieken en metertjes uit. Ik heb er hier al eens een screenshot gepost een tijd geleden.
(niet dat ik te lui ben om er naar te zoeken btw .maar scheelt miscommunicatie)
Tja ik ben nog aan het spelen met grafana enzo .. influxdb moet me er nog rustig in verdiepen .. zo wat tijd voor. .
hmm ok ach komt vanzelfGizz schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:23:
Nee. Ik heb het ingesteld en het werkt. Daar houdt het wel mee op
Ik ben geen database expert, maar volgens mij is influx tijdgerelateerde informatie efficiënter dan SQL. Dat heeft te maken met hoe de data wordt weggeschreven. Met Google kun je daar vast meer over vinden
btw zat ook zo te denken @Toppe's vraag..
Toppe . je kan bij action ook digitale strips weghalen (15,-) leuk om mee te testen (inclusief voeding) op de strip zie je vaak DO(utput) of DIn(put) bij de knippunten .. (ff op de rol kijken)
voorbeeldje (bovest strip ws 2812)

Hier hoef je alleen een kabeltje van digitale pin van arduino/raspberry pi aan te solderen om te testen .. hoe je ze wilt/kunt aansturen.. er zijn speciale ledstrip libraries voor te vinden..
ps ik zou wel zelf voor rgbww gaan ipv "wit" .. kan je met kerst/nood of andere dingen ook nog meer doen .. btw dimmen is dan ook digitaal te regelen .. dus .
Tja vanalles
Ik moet ze ook zoeken, ik hou ze niet bij in een excel bestand of bookmarksvso schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:09:
[...]
Linkje naar telegraf .. (google levert telegraaf) dank alvast .. linkje naar je posts word ook gewaardeerd
Tja ik ben nog aan het spelen met grafana enzo .. influxdb moet me er nog rustig in verdiepen .. zo wat tijd voor. .
[...]
hmm ok ach komt vanzelfzie reactie hierboven .,.
Toevallig heb ik gisteren in een ander topic de vraag over sqlite en influx beantwoord.
Andere linkjes: Telegraf is van Influxdb: KLIK
At you service
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Heb die van de action ook in gebruik. Waardeloos, op willekeurige stukken zijn er steeds 3 leds een totaal andere kleurvso schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:09:
[...]
Linkje naar telegraf .. (google levert telegraaf) dank alvast .. linkje naar je posts word ook gewaardeerd
[...]
hmm ok ach komt vanzelfzie reactie hierboven .,.
btw zat ook zo te denken @Toppe's vraag..
Toppe . je kan bij action ook digitale strips weghalen (15,-) leuk om mee te testen (inclusief voeding) op de strip zie je vaak DO(utput) of DIn(put) bij de knippunten .. (ff op de rol kijken)
voorbeeldje (bovest strip ws 2812)
[Afbeelding]
Hier hoef je alleen een kabeltje van digitale pin van arduino/raspberry pi aan te solderen om te testen .. hoe je ze wilt/kunt aansturen.. er zijn speciale ledstrip libraries voor te vinden..
ps ik zou wel zelf voor rgbww gaan ipv "wit" .. kan je met kerst/nood of andere dingen ook nog meer doen .. btw dimmen is dan ook digitaal te regelen .. dus .
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| if (item.isDevice) then if iemandthuis == 'Off' then if achterdeur.state == 'Open' then domoticz.notify("Telegram-Achterdeur", "De achterdeur is open, maar er is niemand thuis!", domoticz.PRIORITY_NORMAL,domoticz.SOUND_DEFAULT, "" , "telegram") end if voordeur.state == 'Open' then domoticz.notify("Telegram-Voordeur", "De voordeur is open, maar er is niemand thuis!", domoticz.PRIORITY_NORMAL,domoticz.SOUND_DEFAULT, "" , "telegram") end if schuurdeur.state == 'Open' then domoticz.notify("Telegram-Schuurdeur", "De schuurdeur is open, maar er is niemand thuis!", domoticz.PRIORITY_NORMAL,domoticz.SOUND_DEFAULT, "" , "telegram") end end end } |
Maar dat wil ik vereenvoudigen naar (gewoon omdat het kan):
1
2
3
4
5
6
7
8
| if (item.isDevice) then if iemandthuis == 'Off' then if item.state == 'Open' then domoticz.notify("Telegram-deur", "De ’.. item.trigger .. ‘ is open, maar er is niemand thuis!", domoticz.PRIORITY_NORMAL,domoticz.SOUND_DEFAULT, "" , "telegram") end end end } |
Nu lukt het me niet om de naam van het device wat de actie triggert in de log-regel te krijgen:
1
| domoticz.notify("Telegram-deur", "De ’.. item.trigger .. ‘ is open, maar er is niemand thuis!", domoticz.PRIORITY_NORMAL,domoticz.SOUND_DEFAULT, "" , "telegram") |
Ik heb al van alles geprobeerd en waarschijnlijk is het super simpel.... iemand die me kan helpen?
Al geprobeerde varianten:
'.. item ..'
'.. item.trigger ..'
'.. item.isDevice ..'
'.. item.data ..'
'.. item.active ..'
[ Voor 4% gewijzigd door mbuurman op 24-04-2020 15:22 ]
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
:strip_exif()/f/image/WlhIPxp9MngmqsMkYFrui5g1.jpg?f=fotoalbum_large)
NodeMCU heb ik nog liggen en daar draait nu WLED op.
Knoop ik nu straks vanaf die voeding rood en zwart door naar de laatste led strip en overal waar een extra led strip zit knip ik het draadje door, 3 voudige Lasklem (in, uit, led) en klaar? En dan idem voor de data kabel?
Zo ja, dan ga ik zo even bestellen
Ging me meer om de digitale pin/besturing testen dan de kwaliteit zou niet verwachten dat je die onder je trap bevestigd ..Toppe schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:58:
[...]
Heb die van de action ook in gebruik. Waardeloos, op willekeurige stukken zijn er steeds 3 leds een totaal andere kleur
FYI ik heb ze hier in doos liggen en wil tzt gaan testen ermee .. maar echt niet dat ze permanent gefixeerd worden oid ..
Tja vanalles
Ik heb een pidrive met strech erop met domoticz draaide echt super stabiel nooit issues.
Vandaag dacht ik ga even updaten naar buster zodat ik de laatste domoticz kan installeren.
Helaas de buster update ging niet goed, vervolgens kon ik van mijn berryboot ook de complete image niet terug zetten deze installatie leek te hangen waarschijnlijk is er iets veranderd in de boot ofzo.
Te weinig linux kennis verder ook helaas.
Dus nieuwe installatie gemaakt met buster en dacht ga dan domoticz compleet nieuw doen.
Maar ik heb natuurlijk wel met db terug gezet.
Echter alles is terug alleen de hardware gaat niet goed en krijg dit niet goed ook.
Ik mis de poorten die ik instelde waar mijn usb apparaten zaten aangesloten.
/f/image/Cjn6ARMSiz1djqpC98AAvCCl.png?f=fotoalbum_large)
en zo is het nu met maar 2 poortjes
:fill(white):strip_exif()/f/image/2gTnH5GpEf0NHPkkvhzDuaEy.png?f=user_large)
iemand enig idee?
Daarnaast ook problemen met de Nefit easy https://www.domoticz.com/wiki/NefitEasy
en ook Lua 5.3 wilt niet installeren werkend.
pfff lekker bezig geweest vandaag en geen ..... verder
[ Voor 6% gewijzigd door SpikeHome op 23-04-2020 20:01 ]
heb je geen foto/filmpje?!RR46 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:18:
[...]
Is het wel nodig dat je iedere trede voorziet van plusmin 1 meter aan led strips? Zelf heb ik er voor gekozen om dit b.v. om de 2 tredes te doen (wilde ook geen kermis). En door de bewuste keuze van RGBWW icm dimbaar, kan je het perfect regelen.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
even uit het hoofdje dus foutjes tja .. my badSpikeHome schreef op donderdag 23 april 2020 @ 19:31:
vandaag de hele dag aan het prutsen geweest.
Ik heb een pidrive met strech erop met domoticz draaide echt super stabiel nooit issues.
Vandaag dacht ik ga even updaten naar buster zodat ik de laatste domoticz kan installeren.
Helaas de buster update ging niet goed, vervolgens kon ik van mijn berryboot ook de complete image niet terug zetten deze installatie leek te hangen waarschijnlijk is er iets veranderd in de boot ofzo.
Dus nieuwe installatie gemaakt met buster en dacht ga dan domoticz compleet nieuw doen.
Echter alles is terug alleen de hardware gaat niet goed en krijg dit niet goed ook.
[Afbeelding]
en zo is het nu met maar 2 poortjes![]()
[Afbeelding]
iemand enig idee?
Daarnaast ook problemen met de Nefit easy https://www.domoticz.com/wiki/NefitEasy
les 1 bij linux .. installeer alles stap voor stap, als er iets breekt kan je het makkelijker fixen niet alles tegelijk (geld ook bij windows)
# "sudo apt install mc"
# MC
mc = midnight commander (soort windows verkenner) .. alt+f3 = view config file alt +f4 = edit
Bij mij zat nefit op dezelfde poort als grafana/influx ofzo .. (port 3000) duik in de config van grafana /etc/grafana.cfg ofzo .. vind de regel die zegt "port 3000" uncomment door // ervoor weg te halen .. en verander naar 3001 ..
of netstat -AP ? | grep 3000
-a = all -p = PID (man netstat om het zeker te zijn)
nu ps -aux | grep "pid" en dan zie je welk "prog" je moet wijzigen ..
- restart grafana
- restart nefit
beide moeten nu werken .. (grafana vervangen door x.y.z indien nodig)
met usb moet je ook nog device-drivers ofzo installeren ? dunno ..zoek anders domoticz + device wat je wilt installeren . vaak wel goeie handleidingen te vinden hoe je het toevoegd.
ps doe jezelf een lol en mail jezelf een handleiding hoe je nu alles installeerd en wat je geconfigureerd hebt .
scheelt je als het weer gebeurt veel hoofdpijn
ik hoop dat ik je een kantje optrap
Tja vanalles
Schijnbaar deed buster ook iets met het boot sd kaartje.
De handleiding voor installatie op jessie had ik in keep staan stap voor stap.
Maar mét buster krijg je weer hele andere foutmeldingen.
Ik had op de pidrive ook nog een lege clone van jessie maar die boot ook niet vanwege het boot sd.
Ga morgen overnieuw beginnen ben er klaar mee voor vandaag.
MC gebruik ik ook trouwens als editor nano.
Ik weet wel iets van linux maar bij dit soort zaken houd het op.
sudo nano /etc/grafana/grafana.ini
scroll naar
# The http port to use ;http_port = 3000
en maak er
# The http port to use http_port = 3001
van.
Dan ctrl-x, Y(afsluiten, opslaan 'yes')
dan
sudo systemctl restart grafana-server
als je nefit ook zo als daemon heet hetzelfde voor nefit (of druk TAB achter nefit, dan vult hij het eventuele .service aan)
sudo systemctl restart nefit
en ik krijg een LMGTFY ...;)Wiley99 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 22:56:
sudo systemctl restart nefit[/cmd]
Nefit moet je een opstart dingetje voor maken .. doet tie niet vol automagisch dacht ik ..
Tja vanalles
Alleen voor de link waar je naar vroegvso schreef op donderdag 23 april 2020 @ 23:01:
[...]
en ik krijg een LMGTFY ...;)
Nefit moet je een opstart dingetje voor maken .. doet tie niet vol automagisch dacht ik ..
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Nu wil ik het liefst 6 strips op 1 uitgang en de NodeMCU op de ander, gaat dat zomaar?
dzvents scriptje welke 30-min voor zonsondergang per hue lamp een random kleur kiest, helderheid op 80% zet en de hue lamp aan zet.
Ik gebruik ze zelf voor de 4 lily spots in de tuin.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
| return { on = { timer = { '30 minutes before sunset' }, }, data = {}, logger = {level = domoticz.LOG_DEBUG, marker = "HUE Spots",}, execute = function(domoticz, timer) local Pruimenboom = domoticz.devices(377) local Perenboom = domoticz.devices(378) local Kersenboom = domoticz.devices(391) local Afdak = domoticz.devices(597) math.randomseed(os.time()) r1 = math.random(0,255); g1 = math.random(0,255); b1 = math.random(0,255); r2 = math.random(0,255); g2 = math.random(0,255); b2 = math.random(0,255); r3 = math.random(0,255); g3 = math.random(0,255); b3 = math.random(0,255); r4 = math.random(0,255); g4 = math.random(0,255); b4 = math.random(0,255); Pruimenboom.setRGB(r1, g1, b1) Perenboom.setRGB(r2, g2, b2) Kersenboom.setRGB(r3, g3, b3) Afdak.setRGB(r4, g4, b4) domoticz.log('Pruimenboom r,g,b: ' .. tostring(r1) .. ',' .. tostring(g1) .. ',' .. tostring(b1), domoticz.LOG_INFO) domoticz.log('Perenboom r,g,b: ' .. tostring(r2) .. ',' .. tostring(g2) .. ',' .. tostring(b2), domoticz.LOG_INFO) domoticz.log('Kersenboom r,g,b: ' .. tostring(r3) .. ',' .. tostring(g3) .. ',' .. tostring(b3), domoticz.LOG_INFO) domoticz.log('Afdak r,g,b: ' .. tostring(r4) .. ',' .. tostring(g4) .. ',' .. tostring(b4), domoticz.LOG_INFO) Pruimenboom.dimTo(80) Perenboom.dimTo(80) Kersenboom.dimTo(80) Afdak.dimTo(80) end } |
Wil je m zelf ook gebruiken?
vul de juiste idx nummers in bij de declaratie (evt. vervang je de naam ook op alle plaatsen).
Tijd anders? Verander de time = waarde
Helderheid anders? verander de dimTo waarde (1 is 1% en 100 is maximale helderheid)
Scientia Potentia Est
zou dit ook werken met Yeelight lampen? daarvan heb ik er ook 4 in de tuin hangen!HellStorm666 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 08:41:
Voor een ieder die er misschien iets aan heeft....
dzvents scriptje welke 30-min voor zonsondergang per hue lamp een random kleur kiest, helderheid op 80% zet en de hue lamp aan zet.
Ik gebruik ze zelf voor de 4 lily spots in de tuin.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 return { on = { timer = { '30 minutes before sunset' }, }, data = {}, logger = {level = domoticz.LOG_DEBUG, marker = "HUE Spots",}, execute = function(domoticz, timer) local Pruimenboom = domoticz.devices(377) local Perenboom = domoticz.devices(378) local Kersenboom = domoticz.devices(391) local Afdak = domoticz.devices(597) math.randomseed(os.time()) r1 = math.random(0,255); g1 = math.random(0,255); b1 = math.random(0,255); r2 = math.random(0,255); g2 = math.random(0,255); b2 = math.random(0,255); r3 = math.random(0,255); g3 = math.random(0,255); b3 = math.random(0,255); r4 = math.random(0,255); g4 = math.random(0,255); b4 = math.random(0,255); Pruimenboom.setRGB(r1, g1, b1) Perenboom.setRGB(r2, g2, b2) Kersenboom.setRGB(r3, g3, b3) Afdak.setRGB(r4, g4, b4) domoticz.log('Pruimenboom r,g,b: ' .. tostring(r1) .. ',' .. tostring(g1) .. ',' .. tostring(b1), domoticz.LOG_INFO) domoticz.log('Perenboom r,g,b: ' .. tostring(r2) .. ',' .. tostring(g2) .. ',' .. tostring(b2), domoticz.LOG_INFO) domoticz.log('Kersenboom r,g,b: ' .. tostring(r3) .. ',' .. tostring(g3) .. ',' .. tostring(b3), domoticz.LOG_INFO) domoticz.log('Afdak r,g,b: ' .. tostring(r4) .. ',' .. tostring(g4) .. ',' .. tostring(b4), domoticz.LOG_INFO) Pruimenboom.dimTo(80) Perenboom.dimTo(80) Kersenboom.dimTo(80) Afdak.dimTo(80) end }
Wil je m zelf ook gebruiken?
vul de juiste idx nummers in bij de declaratie (evt. vervang je de naam ook op alle plaatsen).
Tijd anders? Verander de time = waarde
Helderheid anders? verander de dimTo waarde (1 is 1% en 100 is maximale helderheid)
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Verwacht van wel, worden ook via rgb aangestuurd.fabstar81 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:03:
[...]
zou dit ook werken met Yeelight lampen? daarvan heb ik er ook 4 in de tuin hangen!![]()
Scientia Potentia Est
Geen probleem. Het zijn twee fysieke uitgangen, zodat je zonder splitters toe te passen makkelijk meerdere draden kunt aansluiten op de voeding. Qua elektriciteit zijn de twee +12v aansluitingen met elkaar verbonden en de 2x ground ook.Toppe schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 08:24:
Ik heb de boel besteld inclusief Mean Well voeding (5v 26a). Nu zag ik dat deze twee uitgangen heeft voor de spanning.
Nu wil ik het liefst 6 strips op 1 uitgang en de NodeMCU op de ander, gaat dat zomaar?
Het is dus niet zo dat je twee uitgangen hebt die elk maximaal 13 ampère kunnen leveren of zo
Voor fijne led info..Toppe schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:16:
Ik ben er wel over uit denk ik. Vanmiddag eens kijken of ik alles in Nederland kan bestellen mits de prijzen acceptabel zijn.
[YouTube: LEDLightingHut 144 LED/m SK6812 4 in 1 RGBW Digital Addressable LED Strip]
Is wel strak zometeen
Video van onze eigen @Quindor !
En
Maar ik zie nu in m'n logs dat ik een rustverbruik 's nachts heb van rond de 200 W continu.
Met het vervangen van de groepenkast, heb ik nu een duidelijk verdeling in fasen en kan ik in principe per fase relatief het huis opdelen en dus ook vaststellen wat het verbruik van die groep is.
Helaas geeft mijn slimme meter over de P1-poort alleen het totaal verbruik (en de teruglevering) door, en niet per fase.
Zijn er din-rail meet modules (het liefst van 1 unit breed) die vermogen kunnen meten en die ook met Domoticz uit te lezen zijn?
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
De meeste slimme meters kunnen gewoon per fase het verbruik/levering uitlezen.deepbass909 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:22:
Ik heb al een tijdje domoticz op een RPi2B draaien als logger van het energieverbruik (hoewel een beetje in verval geraakt de afgelopen maanden...). Onlangs heb ik het één en ander veranderd in huis (nieuwe groepenkast, netwerk geupgrade) en ben de Domoticz-logger nieuw leven in aan het blazen (ik moet m'n pv omvormer nog weer werkend zien te krijgen).
Maar ik zie nu in m'n logs dat ik een rustverbruik 's nachts heb van rond de 200 W continu.
Met het vervangen van de groepenkast, heb ik nu een duidelijk verdeling in fasen en kan ik in principe per fase relatief het huis opdelen en dus ook vaststellen wat het verbruik van die groep is.
Helaas geeft mijn slimme meter over de P1-poort alleen het totaal verbruik (en de teruglevering) door, en niet per fase.
Zijn er din-rail meet modules (het liefst van 1 unit breed) die vermogen kunnen meten en die ook met Domoticz uit te lezen zijn?
Maar ik gok dat jij niet per fase maar per groep bedoel.
Aeonlab en dergelijke hebben zulke dingen (https://www.robbshop.nl/aeon-labs-energie-meter-3-60a)
Zijn er met z-wave, wifi of LAN.
Kwestie van zo'n ring meter om de draden van de groep leggen.
Die van het voorbeeld kan dus 3 groepen meten.
Shelly heeft de EM of de 3EM (https://shelly.cloud/shel...fi-smart-home-automation/)
[ Voor 4% gewijzigd door HellStorm666 op 24-04-2020 11:36 ]
Scientia Potentia Est
Daar ben ik eigenlijk ook benieuwd naar, het sluipverbruik.
Wat is een beetje normaal voor een eenpersoons huishouden.
Ik zat met een rpi 2b, 3x voeding voor ledverlichting in de vloer, wii, xbox, tv, receiver, milight box en 3 routers op 33 watt. Met 2 nest mini's er bij, ging ik naar 63 watt en nu met een zelfbouw NAS naar 85 watt in de nacht.
Het is niet helemaal een onderwerp voor hier, dat weet ik....
Niet helemaal te vergelijken denk ik, maar ik zit met 2 volwassenen en 2 kinderen onder de 4 jaar op 470watt in de nacht (schommelt tussen de 460 en 490)DaRk PoIsOn schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 13:56:
@deepbass909 en anderen,
Daar ben ik eigenlijk ook benieuwd naar, het sluipverbruik.
Wat is een beetje normaal voor een eenpersoons huishouden.
Ik zat met een rpi 2b, 3x voeding voor ledverlichting in de vloer, wii, xbox, tv, receiver, milight box en 3 routers op 33 watt. Met 2 nest mini's er bij, ging ik naar 63 watt en nu met een zelfbouw NAS naar 85 watt in de nacht.
Het is niet helemaal een onderwerp voor hier, dat weet ik....
160watt daarvan is m'n serverrack, 20watt is de xbox one x, 10watt voor de receiver.
Rest komt denk ik van de Centrale afzuiging, luchtreiniger, 2 koelkasten en vriezer.
Scientia Potentia Est
Ik ben al een hele tijd van plan om ook zoiets te gaan doen, maar het is er nog niet van gekomen...deepbass909 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:22:
Hier zat ik naar te kijken, bijvoorbeeld Eastron SDM120Modbus. Die hebben gewoon een P1-poort.
Ik ben benieuwd waar jij mee aan de slag gaat.
Graag de discussie weer over domotica hebben, niet over energieverbruik in huishoudens
Ik heb geen nefit en kan ook uit die pagina niet zo snel opmaken hoe de daemon heet of wat ze daar precies doen. Reden waarom ik het noemde was dat je beide processen even opnieuw zou willen starten als je bij één van de twee de poort wijzigt. Dan hebben ze allebei weer een frisse start met hun eigen poort.SpikeHome schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 08:11:
@Wiley99 volgens mij start de nefiteasy (https://www.domoticz.com/wiki/NefitEasy) altijd automatisch op althans dat deed ie altijd bij stretch
cat /etc/init.d/nefiteasyhttpserver.shWiley99 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:37:
[...]
Ik heb geen nefit en kan ook uit die pagina niet zo snel opmaken hoe de daemon heet of wat ze daar precies doen. Reden waarom ik het noemde was dat je beide processen even opnieuw zou willen starten als je bij één van de twee de poort wijzigt. Dan hebben ze allebei weer een frisse start met hun eigen poort.
1
2
| #!/bin/bash /usr/bin/easy-server --serial=<serial> --access-key=<accesskey> --password=<passwd> --host=127.0.0.1 >/dev/null |
dan (geloof ik) en bij reboot geen issues meer
# systemctl enable nefiteasyhttpserver
# systemctl start nefiteasyhttpserver
Tja vanalles
Excuses hiervoor, ik zei al dat het misschien niet in het topic valt. Maar, ik denk dat het toch zeer zeker wel met domotica te maken heeft qua uitmeten en daarnaast het slim aanpassen van apparatuur die niet echt noodzakelijk is.Bolletje schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:15:
[...]
[...]
[mbr]Graag de discussie weer over domotica hebben, niet over energieverbruik in huishoudens :)[/mbr]
De schakelaars van LSC, sonoff enz zouden hier weer van toepassing komen, al dan niet met tasmota of andere firmware.
Ik probeer mijn flat zo energiebesparend mogelijk te maken door en dat lukt behoorlijk goed, maar ben wel benieuwd wat anderen hier nog in doen, door bijvoorbeeld met domotica dingen te schakelen
Als toevoeging hiervoor, wel 100% domotica gerelateerd, heb ik laatst een toevoeging aan het huis gedaan.DaRk PoIsOn schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 15:20:
[...]
Excuses hiervoor, ik zei al dat het misschien niet in het topic valt. Maar, ik denk dat het toch zeer zeker wel met domotica te maken heeft qua uitmeten en daarnaast het slim aanpassen van apparatuur die niet echt noodzakelijk is.
De schakelaars van LSC, sonoff enz zouden hier weer van toepassing komen, al dan niet met tasmota of andere firmware.
Ik probeer mijn flat zo energiebesparend mogelijk te maken door en dat lukt behoorlijk goed, maar ben wel benieuwd wat anderen hier nog in doen, door bijvoorbeeld met domotica dingen te schakelen
Ik heb in de slaapkamers de verwarming via het Honeywell Evohome lopen.
Ik heb nu op de ramen in de slaapkamers deur/raam sensors zitten.
En natuurlijk een simpel scriptje er bij:
Als het raam van ruimte x open is, dan verwarming van ruimte x op 5gr continu zetten.
Als het raam van ruimte x dicht is, dan verwarming het programma laten volgen.
Op die manier hoef ik geen rekening meer te houden met de verwarming. Gewoon het raam open trekken en klaar.
Scheelt toch weer wat gas.
Scientia Potentia Est
Dat scheelt idd al een heel stuk.HellStorm666 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 15:24:
[...]
Als toevoeging hiervoor, wel 100% domotica gerelateerd, heb ik laatst een toevoeging aan het huis gedaan.
Ik heb in de slaapkamers de verwarming via het Honeywell Evohome lopen.
Ik heb nu op de ramen in de slaapkamers deur/raam sensors zitten.
En natuurlijk een simpel scriptje er bij:
Als het raam van ruimte x open is, dan verwarming van ruimte x op 5gr continu zetten.
Als het raam van ruimte x dicht is, dan verwarming het programma laten volgen.
Op die manier hoef ik geen rekening meer te houden met de verwarming. Gewoon het raam open trekken en klaar.
Scheelt toch weer wat gas.
Mijn woning/flat is helaas z- inplaats van aaa+.
Maar, dit zou dan weer te ver offtopic gaan.
Ik ben nu aan het denken over een OTGW om dan idd de individuele kamers te verwarmen. Mijn thermostaat hangt tegen de muur waar de ketel achter zit. Die zegt dus in de winter 22 graden, omdat de onderbuurman en bovenbuurvrouw aan het stoken zijn, terwijl ik hier met ijspegels op mijn neus zit.
Door het hele huis hangen aqara temperatuur sensoren, dus ik kan ook echt het verschil qua ruimtes zien met stoken.
De oplossing zou dan idd radiatorkranen (zigbee) zijn en die laten aansturen door de aqara sensoren en domoticz
Helemaal waar, maar dit is een topic over specifiek het softwarepakket Domoticz, niet domotica in het algemeen. Het maakt nauwelijks iets uit of je die verbruikssensoren uiteindelijk uitleest met Domoticz, HA, influxdb/grafana of wat dan ookDaRk PoIsOn schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 15:20:
[...]
Excuses hiervoor, ik zei al dat het misschien niet in het topic valt. Maar, ik denk dat het toch zeer zeker wel met domotica te maken heeft qua uitmeten en daarnaast het slim aanpassen van apparatuur die niet echt noodzakelijk is.
Er is een algemeen topic, maar dat is helaas niet zo populair. Domotica. Ervaringen en vragen. De laatste post dateert uit maart..
Eigenlijk zou het veel logischer zijn om grotere projecten juist wel daar te plaatsen. Domotica bestaat uit zoveel onderdelen dat eigenlijk alleen heel specifieke vragen in een topic als dit Domoticz topic thuishoren.
Stel je bent iets aan het bouwen met een ESP PIR-sensor, LED-strips op een ESP, Hue lampen, een Shelly dimmer, Sonoff relais, basis functionaliteit in Domoticz en meer geadvanceerde functionaliteit in Node-RED.. dan is het eigenlijk gek om daar uitgebreid in het ESP óf Domoticz óf Node-RED óf Hue óf Shelly óf Sonoff óf (ok, I made my point
Nee, ik bedoel nu echt per fase. Mijn slimme meter registreert helaas alleen het totaal, niet per fase. Als ik weet welke fase het grootste sluipverbruik heb, hoef ik nog maar 3 groepen te testen.HellStorm666 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:32:
[...]
De meeste slimme meters kunnen gewoon per fase het verbruik/levering uitlezen.
Maar ik gok dat jij niet per fase maar per groep bedoel.
Aeonlab en dergelijke hebben zulke dingen (https://www.robbshop.nl/aeon-labs-energie-meter-3-60a)
Zijn er met z-wave, wifi of LAN.
Kwestie van zo'n ring meter om de draden van de groep leggen.
Die van het voorbeeld kan dus 3 groepen meten.
Shelly heeft de EM of de 3EM (https://shelly.cloud/shel...fi-smart-home-automation/)
Maar dit is ook een optie, die kan eenvoudig op de 3 toevoerdraden van de groepenkast zetten en heb ik mijn scheiding per fase.
Wifi- of lanversie zou voor mij ideaal zijn (of eventueel USB, de RPi ligt naast de groepenkast). Maar ik kan eigenlijk alleen z-wave-versies vinden.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Voordat ik deze wilde installeren dacht ik mijn Rpi en Domoticz up te daten. Via SSH zowel de raspberry als Domoticz 'succesvol' geupdate. Echter blijf ik nu het scherm 'Domoticz Offline' krijgen. Ook via de iPhone app is geen verbinding te krijgen met de server.
Iemand enig idee wat ik nog kan proberen?
Heb inmiddels ook ge-update naar een beta versie van Domoticz, maar ook dit werkt niet.
there's no tweak without the tweaker
Logging bekijken om te zien waarom het niet opstart. En welke versie van Raspbian draai je?virtualJac schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 16:11:
Iemand enig idee wat ik nog kan proberen?
Heb inmiddels ook ge-update naar een beta versie van Domoticz, maar ook dit werkt niet.
Cache is in het geval van de browser, maar als jij Jessie draait dan zit daar het probleem...
Over energiebesparen in je huis bestaat een leuk topic, daar kun je ook met je domotica terecht als het om energiebesparing en eigen-gebruik gaat.
Ik richt me even tot jou. Heb jij een netatmo set gekoppeld met Domoticz? Hoe vaak komt er nieuwe data hij je binnen?AUijtdehaag schreef op zondag 5 januari 2020 @ 20:45:
De GLS meneer is onderweg.
@Dylantje2 Netatmotje?
[Afbeelding]
Ik ben opzoek naar vervanging van mijn rfx windmeter en netatmo heeft wel een leuke set beschikbaar..
- leeg -
Dus hoeveel het exact is weet ik niet precies. Ik denk bij iedere wijziging in data van de netatmo.
Grappig is ook de push messages als de CO2 te hoog wordt. (is uit te schakelen)
@JoKo heeft ook een windmeter.
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-04-2020 17:44 ]
Ligt eraan waar je eventueel een netatmo windmeter wilt plaatsen.luigi87 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 17:29:
[...]
Ik richt me even tot jou. Heb jij een netatmo set gekoppeld met Domoticz? Hoe vaak komt er nieuwe data hij je binnen?
Ik ben opzoek naar vervanging van mijn rfx windmeter en netatmo heeft wel een leuke set beschikbaar..
Hier staat ie boven de nok van het huis en de afstand tot het moederstation is een meter of 11 met 2 betonnen verdiepingen ertussen.
Daardoor komt de data komt niet altijd binnen.
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Ah, mooi. De boel is verstuurd en vrouwlief heeft even wat zooi gehaald bij de lokale ondernemer!Gizz schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:12:
[...]
Geen probleem. Het zijn twee fysieke uitgangen, zodat je zonder splitters toe te passen makkelijk meerdere draden kunt aansluiten op de voeding. Qua elektriciteit zijn de twee +12v aansluitingen met elkaar verbonden en de 2x ground ook.
Het is dus niet zo dat je twee uitgangen hebt die elk maximaal 13 ampère kunnen leveren of zo
Morgen maar eens beginnen met 2 strips en kijken hoe het werkt. Zonde om die trap nu alweer te mishandelen
Hou jullie op de hoogte
Ah oke. Ik had ergens gelezen (weet niet meer waar) dat het om 15 minuten was. En dat is me te lang.AUijtdehaag schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 17:44:
@luigi87 Als ik in de grafieken kijk van Domoticz, iedere 5 minuten zie ik wijziging.
Dus hoeveel het exact is weet ik niet precies. Ik denk bij iedere wijziging in data van de netatmo.
Grappig is ook de push messages als de CO2 te hoog wordt. (is uit te schakelen)
@JoKo heeft ook een windmeter.
Hier komt die niet te ver van het moederstation. Bij de zonnewering dus met bereik is het wel oke bij mij. Maar als de data goed binnenkomt is het ook rond de 5 minuten of als er data veranderd?JoKo schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 18:34:
[...]
Ligt eraan waar je eventueel een netatmo windmeter wilt plaatsen.
Hier staat ie boven de nok van het huis en de afstand tot het moederstation is een meter of 11 met 2 betonnen verdiepingen ertussen.
Daardoor komt de data komt niet altijd binnen.
En qua batterijen gaan ze lang mee?
[ Voor 36% gewijzigd door luigi87 op 24-04-2020 18:50 ]
- leeg -
https://snapshot.raintank...Aoq6ctKDjqAYeWWE3k6j97kFM
[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-04-2020 18:54 ]
en @DjAntoonWiley99 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 17:07:
Ook de nieuwe stable draait alleen op Buster. Even terugzoeken inderdaad, je bent helaas niet de eerste (ook niet de vijfde in dit forum).
Over energiebesparen in je huis bestaat een leuk topic, daar kun je ook met je domotica terecht als het om energiebesparing en eigen-gebruik gaat.
Inmiddels ge-update naar Buster. Daarna de stable versie geïnstalleerd van Domoticz, maar helaas nog steeds 'Domoticz offline'. Ook via de app op m'n telefoon niet bereikbaar.
Is er een manier om het log van Domoticz op te vragen via SSH?
Heb je dit al geprobeerd. Loste bij mij het probleem op.virtualJac schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 19:08:
[...]
en @DjAntoon
Inmiddels ge-update naar Buster. Daarna de stable versie geïnstalleerd van Domoticz, maar helaas nog steeds 'Domoticz offline'. Ook via de app op m'n telefoon niet bereikbaar.
Is er een manier om het log van Domoticz op te vragen via SSH?
daarna:
1
| sudo service domoticz.sh restart |
[ Voor 4% gewijzigd door Copitano op 24-04-2020 19:33 ]
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Als de data veranderd denk ik, ik heb 3 minuten gezien tussen 2 metingen.luigi87 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 18:47:
[...]
Hier komt die niet te ver van het moederstation. Bij de zonnewering dus met bereik is het wel oke bij mij. Maar als de data goed binnenkomt is het ook rond de 5 minuten of als er data veranderd?
En qua batterijen gaan ze lang mee?
Op het plaatje zie je rond 12 uur ff geen ontvangst.
Ik heb de windmeter pas een maand of 4 dus weet het nog niet.
:strip_exif()/f/image/VavOEmVICBOl99famuFnoNPN.jpg?f=fotoalbum_large)
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Na 2 dagen klooien ben ik er zo goed als klaar mee.SpikeHome schreef op donderdag 23 april 2020 @ 19:31:
vandaag de hele dag aan het prutsen geweest.
[Afbeelding]
en zo is het nu met maar 2 poortjes![]()
[Afbeelding]
iemand enig idee?
Andere pi3 geprobeerd
Verse installatie op sd met jessie stretch en buster
Buster desktop versie
Dmv berryboot nieuwe installatie
Ik word er gek van.
Ben hard aan t denken om een homey aan te schaffen.
Betaal liever dan dit, je word steeds afhankelijker van de domotica en dan wil je deze ellende niet steeds.
Eerst om de paar maanden corrupte sd's en sinds de pi drive eigenlijk bijna 2 jaar geen probleem meer gehad tot nu.
Heb spijt van de upgrade zei nog hier van waarom upgraden als het werkt.
Op het domoticz forum ook een balletje maar gegooid
Nee hoor, dat is geen P1 poort.HeSitated schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:11:
[...]
Hier zat ik naar te kijken, bijvoorbeeld Eastron SDM120Modbus. Die hebben gewoon een P1-poort.
Heeft een RS485 port en dat is heel wat anders.
Yep, ik heb weer gefaald...jobr schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 22:21:
Nee hoor, dat is geen P1 poort.
Heeft een RS485 port en dat is heel wat anders.
Het is idd een RS485 poort (MODBus) en er is ook een beschrijving voor hoe het in Domoticz te gebruiken
Beetje raar inderdaad dat ze geen vette warning in beeld komt als je wil updaten. Genoeg mensen die niet op de laatste distro zitten. Ik draai domoticz standaard, en home assistant via docker. Je zou kunnen kijken of je domoticz ook kan draaien in een docker.SpikeHome schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 20:10:
[...]
Na 2 dagen klooien ben ik er zo goed als klaar mee.
Andere pi3 geprobeerd
Verse installatie op sd met jessie stretch en buster
Buster desktop versie
Dmv berryboot nieuwe installatie
Ik word er gek van.
Ben hard aan t denken om een homey aan te schaffen.
Betaal liever dan dit, je word steeds afhankelijker van de domotica en dan wil je deze ellende niet steeds.
Eerst om de paar maanden corrupte sd's en sinds de pi drive eigenlijk bijna 2 jaar geen probleem meer gehad tot nu.
Heb spijt van de upgrade zei nog hier van waarom upgraden als het werkt.
Op het domoticz forum ook een balletje maar gegooid
maar eindelijk mijn p1 weer terug..
Heb een script lopen om een dummy terugleveren te schakelen.
Script:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| return { logging = { --level = domoticz.LOG_DEBUG, -- Uncomment to override the dzVents global logging setting and use debug marker = 'DZ: Teruglever 1000' }, on = { timer = { 'between 05:00 and 22:00' }, devices = { 'D.M. P1: Stroom' }, }, execute = function(domoticz,item) local dummy = domoticz.devices('D.M.: P1-200-900 KWh') local devP1 = domoticz.devices(3185).rawData[6] --D.M. P1: Stroom domoticz.log('P1 Teruglever is :'..devP1..' watt', domoticz.LOG_DEBUG) if tonumber(devP1) > 900 and dummy.state == 'Off' then dummy.switchOn() elseif tonumber(devP1) < 200 and dummy.state == 'On' then dummy.switchOff() end end } |
Heeft lang gelopen....
Maar ik zie nu iets raars in mij log.
Hij loopt veel vaker dan een minuut, En er loopt een zelfde script voor >2000 watt
En deze 2 killen nu domoticz.
Ok nog terwijl er een timer in staat.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
| 4-24 22:41:06.553 Status: LUA: --- D.M.: PS4 Internet 2020-04-24 22:41:06.588 Status: LUA: --- De D.M.:Dakrand Totaal, naar D.M.: Dakrand, voor totalen 2020-04-24 22:41:06.622 Status: LUA: --- Winddelen naar P.V.O. 2020-04-24 22:41:06.653 Status: LUA: --- D.M.: ISP Checking Internet Tele2 VDSL 2020-04-24 22:41:06.870 Status: EventSystem: Script event triggered: Weer: Lua - Het gaat regenen Text 2020-04-24 22:41:06.903 Status: LUA: --- Dakrand port check 2020-04-24 22:41:08.264 Status: dzVents: Info: Handling events for: "D.M. P1: Stroom", value: "5455;12115;6202;17184;1058;0" 2020-04-24 22:41:08.264 Status: dzVents: Info: DZ: Teruglever 1000: ------ Start internal script: DZ: P1 Teruglever 1000: Device: "D.M. P1: Stroom (D.M.: P1)", Index: 3185 2020-04-24 22:41:08.265 Status: dzVents: Info: DZ: Teruglever 1000: ------ Finished DZ: P1 Teruglever 1000 2020-04-24 22:41:08.265 Status: dzVents: Info: DZ: Teruglever 2000: ------ Start internal script: DZ: P1 Teruglever 2000: Device: "D.M. P1: Stroom (D.M.: P1)", Index: 3185 2020-04-24 22:41:08.266 Status: dzVents: Info: DZ: Teruglever 2000: ------ Finished DZ: P1 Teruglever 2000 2020-04-24 22:41:11.338 Status: dzVents: Info: Handling events for: "D.M. P1: Stroom", value: "5455;12116;6202;17184;1062;0" 2020-04-24 22:41:11.338 Status: dzVents: Info: DZ: Teruglever 1000: ------ Start internal script: DZ: P1 Teruglever 1000: Device: "D.M. P1: Stroom (D.M.: P1)", Index: 3185 2020-04-24 22:41:11.339 Status: dzVents: Info: DZ: Teruglever 1000: ------ Finished DZ: P1 Teruglever 1000 2020-04-24 22:41:11.339 Status: dzVents: Info: DZ: Teruglever 2000: ------ Start internal script: DZ: P1 Teruglever 2000: Device: "D.M. P1: Stroom (D.M.: P1)", Index: 3185 2020-04-24 22:41:11.340 Status: dzVents: Info: DZ: Teruglever 2000: ------ Finished DZ: P1 Teruglever 2000 2020-04-24 22:41:14.585 Status: dzVents: Info: Handling events for: "D.M. P1: Stroom", value: "5455;12118;6202;17184;1061;0" 2020-04-24 22:41:14.585 Status: dzVents: Info: DZ: Teruglever 1000: ------ Start internal script: DZ: P1 Teruglever 1000: Device: "D.M. P1: Stroom (D.M.: P1)", Index: 3185 2020-04-24 22:41:14.586 Status: dzVents: Info: DZ: Teruglever 1000: ------ Finished DZ: P1 Teruglever 1000 2020-04-24 22:41:14.587 Status: dzVents: Info: DZ: Teruglever 2000: ------ Start internal script: DZ: P1 Teruglever 2000: Device: "D.M. P1: Stroom (D.M.: P1)", Index: 3185 2020-04-24 22:41:14.588 Status: dzVents: Info: DZ: Teruglever 2000: ------ Finished DZ: P1 Teruglever 2000 2020-04-24 22:41:19.582 Status: dzVents: Info: Handling events for: "D.M. P1: Stroom", value: "5455;12119;6202;17184;1067;0" 2020-04-24 22:41:19.582 Status: dzVents: Info: DZ: Teruglever 1000: ------ Start internal script: DZ: P1 Teruglever 1000: Device: "D.M. P1: Stroom (D.M.: P1)", Index: 3185 2020-04-24 22:41:19.583 Status: dzVents: Info: DZ: Teruglever 1000: ------ Finished DZ: P1 Teruglever 1000 2020-04-24 22:41:19.583 Status: dzVents: Info: DZ: Teruglever 2000: ------ Start internal script: DZ: P1 Teruglever 2000: Device: "D.M. P1: Stroom (D.M.: P1)", Index: 3185 2020-04-24 22:41:19.585 Status: dzVents: Info: DZ: Teruglever 2000: ------ Finished DZ: P1 Teruglever 2000 2020-04-24 22:41:24.587 Status: dzVents: Info: Handling events for: "D.M. P1: Stroom", value: "5455;12121;6202;17184;1059;0" 2020-04-24 22:41:24.587 Status: dzVents: Info: DZ: Teruglever 1000: ------ Start internal script: DZ: P1 Teruglever 1000: Device: "D.M. P1: Stroom (D.M.: P1)", Index: 3185 2020-04-24 22:41:24.589 Status: dzVents: Info: DZ: Teruglever 1000: ------ Finished DZ: P1 Teruglever 1000 2020-04-24 22:41:24.589 Status: dzVents: Info: DZ: Teruglever 2000: ------ Start internal script: DZ: P1 Teruglever 2000: Device: "D.M. P1: Stroom (D.M.: P1)", Index: 3185 2020-04-24 22:41:24.590 Status: dzVents: Info: DZ: Teruglever 2000: ------ Finished DZ: P1 Teruglever 2000 2020-04-24 22:41:29.642 Status: dzVents: Info: Handling events for: "D.M. P1: Stroom", value: "5455;12122;6202;17184;1050;0" 2020-04-24 22:41:29.642 Status: dzVents: Info: DZ: Teruglever 1000: ------ Start internal script: DZ: P1 Teruglever 1000: Device: "D.M. P1: Stroom (D.M.: P1)", Index: 3185 2020-04-24 22:41:29.644 Status: dzVents: Info: DZ: Teruglever 1000: ------ Finished DZ: P1 Teruglever 1000 2020-04-24 22:41:29.644 Status: dzVents: Info: DZ: Teruglever 2000: ------ Start internal script: DZ: P1 Teruglever 2000: Device: "D.M. P1: Stroom (D.M.: P1)", Index: 3185 2020-04-24 22:41:29.645 Status: dzVents: Info: DZ: Teruglever 2000: ------ Finished DZ: P1 Teruglever 2000 2020-04-24 22:41:34.609 Status: dzVents: Info: Handling events for: "D.M. P1: Stroom", value: "5455;12123;6202;17184;1039;0" 2020-04-24 22:41:34.609 Status: dzVents: Info: DZ: Teruglever 1000: ------ Start internal script: DZ: P1 Teruglever 1000: Device: "D.M. P1: Stroom (D.M.: P1)", Index: 3185 2020-04-24 22:41:34.611 Status: dzVents: Info: DZ: Teruglever 1000: ------ Finished DZ: P1 Teruglever 1000 2020-04-24 22:41:34.611 Status: dzVents: Info: DZ: Teruglever 2000: ------ Start internal script: DZ: P1 Teruglever 2000: Device: "D.M. P1: Stroom (D.M.: P1)", Index: 3185 2020-04-24 22:41:34.612 Status: dzVents: Info: DZ: Teruglever 2000: ------ Finished DZ: P1 Teruglever 2000 2020-04-24 22:41:35.926 Status: dzVents: Info: Handling events for: "WP: Totaal", value: "226.800;5465340.000" 2020-04-24 22:41:35.926 Status: dzVents: Info: D.M.: WP-COP: ------ Start internal script: WP: DZ - Cop [ Alfons ]: Device: "WP: Totaal (D.M. Zwave)", Index: 11919 2020-04-24 22:41:35.932 Status: dzVents: Info: D.M.: WP-COP: ------ Finished WP: DZ - Cop [ Alfons ] 2020-04-24 22:41:35.934 Status: EventSystem: Script event triggered: /home/pi/domoticz/dzVents/runtime/dzVents.lua 2020-04-24 22:41:36.313 Status: dzVents: Info: Handling events for: "WP: Totaal", value: "226.500;5465340.000" 2020-04-24 22:41:36.314 Status: dzVents: Info: D.M.: WP-COP: ------ Start internal script: WP: DZ - Cop [ Alfons ]: Device: "WP: Totaal (D.M. Zwave)", Index: 11919 2020-04-24 22:41:36.318 Status: dzVents: Info: D.M.: WP-COP: ------ Finished WP: DZ - Cop [ Alfons ] 2020-04-24 22:41:36.322 Status: EventSystem: Script event triggered: /home/pi/domoticz/dzVents/runtime/dzVents.lua 2020-04-24 22:41:39.581 Status: dzVents: Info: Handling events for: "D.M. P1: Stroom", value: "5455;12125;6202;17184;1044;0" 2020-04-24 22:41:39.581 Status: dzVents: Info: DZ: Teruglever 1000: ------ Start internal script: DZ: P1 Teruglever 1000: Device: "D.M. P1: Stroom (D.M.: P1)", Index: 3185 2020-04-24 22:41:39.583 Status: dzVents: Info: DZ: Teruglever 1000: ------ Finished DZ: P1 Teruglever 1000 2020-04-24 22:41:39.583 Status: dzVents: Info: DZ: Teruglever 2000: ------ Start internal script: DZ: P1 Teruglever 2000: Device: "D.M. P1: Stroom (D.M.: P1)", Index: 3185 2020-04-24 22:41:39.584 Status: dzVents: Info: DZ: Teruglever 2000: ------ Finished DZ: P1 Teruglever 2000 2020-04-24 22:41:44.588 Status: dzVents: Info: Handling events for: "D.M. P1: Stroom", value: "5455;12126;6202;17184;1050;0" 2020-04-24 22:41:44.589 Status: dzVents: Info: DZ: Teruglever 1000: ------ Start internal script: DZ: P1 Teruglever 1000: Device: "D.M. P1: Stroom (D.M.: P1)", Index: 3185 2020-04-24 22:41:44.590 Status: dzVents: Info: DZ: Teruglever 1000: ------ Finished DZ: P1 Teruglever 1000 2020-04-24 22:41:44.590 Status: dzVents: Info: DZ: Teruglever 2000: ------ Start internal script: DZ: P1 Teruglever 2000: Device: "D.M. P1: Stroom (D.M.: P1)", Index: 3185 2020-04-24 22:41:44.591 Status: dzVents: Info: DZ: Teruglever 2000: ------ Finished DZ: P1 Teruglever 2000 © 2012-2020 Domoticz | |
Waarom gaat het mis?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Wat ik niet begrijp is waarom mijn berryboot op USB wel werkt maar de zwave aeotec stick niet werkt normaal gaan de ledjes van de stick knipperen en nu lijkt alles uit.
[ Voor 26% gewijzigd door SpikeHome op 25-04-2020 03:59 ]
Trek je voeding het wel anders eens kijken voor een powered usb hub.SpikeHome schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 03:55:
[...]
Wat ik niet begrijp is waarom mijn berryboot op USB wel werkt maar de zwave aeotec stick niet werkt normaal gaan de ledjes van de stick knipperen en nu lijkt alles uit.
Dit topic is gesloten.
- Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
- dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
- Lees ook de openingspost door!
- Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!