bvsteyn schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 21:03:
Heb al een tijdje een RPI 3B+ draaien en laatst een kapotte SD kaart. Dus alle opnieuw geïnstalleerd en nu draait het weer naar behoren. Direct de backups ook maar ingeregeld, want kost wel heel veel tijd om alles weer te installeren en uit te zoeken.
Vandaag ook nog mijn oude RPI 1 uit 2012 (via Farnell besteld destijds) onder het stof vandaag gehaald. De UniFi controller daarop installeren was een slecht idee..niet vooruit te branden..
Maar PiHole draait er prima op. Dus is ie gelijk van nut. Iemand nog tips om meer te doen met dit oude beestje?
Nu maar op zoek naar een RPI 4 om als main Domoticz device te gaan inrichten. De 3B+ zal dan mijn testdevice worden en om Action pluggen te flashes of zo..
Ik gebruik de nodige pi's voor oa het volgende, misschien kan je er wat mee
Pi 2 in de meterkast (gevoed vanuit elders via een poe splitter zodat ie in de lucht blijft vanuit de UPS):
- Draait avahi-daemon om mdns/bonjour tussen vlans te regelen
- Draait usb2net om de USB S0 pulsenteller en P1 kabel op de slimme meter door te sturen naar domoticz
- Draait een losstaand scriptje op dat checkt via de P1 kabel of de hoofdaansluiting te zwaar wordt belast en zet dan via de Tesla API de laadsnelheid lager.
- Hangt een DHT22 luchtvochtigheid/temp sensor aan voor in de kruipruimte (omdat t kan

)
- Hangt een vlotter-contactje aan voor het waterfilter (als zout bijgevuld moet worden)
- Draait homebridge als domoticz<>homekit bridge zodat eea werkt in het wifi/multimedia vlan
- Draait influxdb/graphana voor domoticz
- Voorheen zat de deurbel er ook op
Pi 3+ met pi-touchscreen en poe-hat als "airco controller" in de woonkamer, op de plek waar eerst de thermostaat zat.
- Draait android (EmteriaOS) in kiosk mode met alleen de daikin app.
- Komt nog een pi-camera module onder te hangen als beveiligingscamera voor binnen (cameras binnen worden alleen geactiveerd als de aanwezigheidssensor uit staat in domoticz)
Pi 3 met poe-bordje en pi-cameramodule onder de overkapping in de achtertuin.
- Draait RasPlex als mediaspeler en stuurt tevens de camerabeelden van de nachtzicht-camera door naar een Zoneminder VM.
Pi 3 met poe-splitter en cameramodule in mn EV-BOX/schuur:
- Als bev. camera
- WiFi AP voor de auto
- Heeft een Ampere-sensor voor de wasdroger (voor gereed-notificaties) en stuurt via een fake sensorsignaal de gardena sproeicomputers aan voor de beregening in de tuin.
- Pi 2 met poe-splitter en cameramodule weggewerkt in de keuken, als bev. camera. Camera werkt alleen als ik niet thuis ben.
- Pi 2 als audio receiver voor de marine-speakers in de badkamer.
- Pi 2 als audio receiver (hangt aan een cambridge dacmagic) voor de woonkamer
Heb ook nog een pi zero en een pi2 liggen voor experimentjes e.d. Ik heb onderhand ook zoveel goedkope SD-kaartjes verbrand met die krengen dat ik ze nu, op de android pi na, allemaal laat booten vanaf het netwerk vanaf 1 grote SSD in de nas. De android pi heeft een Samsung endurance pro ssd, die blijven in mijn ervaring wél heel.
All-electric.