Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Mijn vraag: Heeft iemand ook ervaring met kabouters in z'n z-wave?

Mijn z-wave netwerk bestaat uit zo'n Aeon Labs USB-stick als controller en een combinatie van verschillende bedrade en batterij gevoede modules. Het meeste Fibaro, maar ook een paar Everspring of Aeotec.
Het begon allemaal prachtig mooi. Aangestoord door Domoticz en lekker knutselen, maar uiteindelijk komen er toch vage dingen naar boven die ik niet altijd kan verklaren.

Denk dan aan modules die niet helemaal goed reageren, spooktriggers of sensoren die gewoon niets doorgeven. Initieel dacht ik dat Domoticz gewoon vervelend was, want die begon zelfs dagelijks te crashen, maar een overstap naar HASS (wat een gedoe) heeft daar weinig verbetering in gebracht. Het zit dus echt in het zwave deel zelf.

Bepaalde vage dingen heb ik kunnen herleiden naar associaties die net even anders doen dan je zou verwachten.
Daarnaast vond Fibaro het ook leuk om vanaf een bepaalde firmare versie van alles om te gooien waar OpenZwave dan na jaren nog steeds niet mee om kan gaan.
Maar ik heb ook een multisensor/PIR die gewoon niet reageert op beweging. Zelfs als ik instel dat hij een visuele feedback moet geven op de module zelf gebeurt er niets. Daar begin ik het gevoel van te krijgen dat hij gewoon stuk is of zo. :?
En zo heb ik ook een lamp op het toilet die ineens een paar keer uit en aan gaat en dan uit blijft. Maar ik kan niets vinden wat dat getriggerd heeft. Het zou ook zoiets stoms zijn als een buurjochie wat m'n netwerk gehacked heeft of gewoon een bolletje wat stuk gaat en de dimmer gek op reageert, maar je blijft aan de gang zo.

Ik zit nu een beetje in dubio over wat de beste richting zou zijn. Ga ik van alles excluden en het hele netwerk gewoon resetten en stapsgewijs alles nalopen in de hoop dat ik ineens wat vind?
Ga ik gewoon bepaalde modules vervangen of omzeilen?
Of gooi ik de bende op V&A en stap over naar iets wat consumentvriendelijker is dan zwave?

Oorspronkelijk koos ik juist voor zwave vanwege de stabiliteit en relatief weinig knutselwerk. Is dat onderhand achterhaald of ben ik zelf gewoon een prutser. O-)
Herkent iemand de scenario's die ik beschrijf?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 10:36
Ik moet eerlijk zeggen dat je topic eerder overkomt als rant i.p.v. zoekend naar een oplossing.
Mijn setup is nog niet zo uitgebreid en dan nog alleen door zigbee op de Pi met de nodige sensoren. De lampen gaan (nog) via Phillips (houd het WAF op pijl) maar dan wel weer gekoppeld via Hass.

Verder over jouw probleem en oplossingsgericht: houd eerst een log bij (tijd, datum, apparaat en het euvel dat deze vertoont) wat er gebeurd en of daar een contante in zit. Daarna kun je dingen proberen uit te sluiten (niet tegelijk! Anders weet je nog niet waar het aan ligt).
Uiteindelijk kan het neerkomen dat wellicht bepaalde devices de batterij op gaan, en gekke dingen beginnen te verzenden (zelf ervaring mee). Of het Z-wave netwerk te vol raakt of de extra repeater/controller van de rel gaat, of dat de laatst toegevoegde device de boosdoener is?

Persoonlijk zou ik het zonde vinden om het sensor/schakel opnieuw in te moeten kopen. En ik zal het dus zoals bovenstaande aanpakken.
Ik weet niet hoe ver jij hier in bent of er al mee zit omdat je het wel overweegt en je zo al doorschemert aan jezelf dat je er eigenlijk een beetje klaar mee bent?
Dan verwacht ik (vergeleken met mijzelf) dat het geduld er al niet meer voor is en de energie bij voorkeur om wat nieuws/anders op te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Fore! schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 16:33:
Ik moet eerlijk zeggen dat je topic eerder overkomt als rant i.p.v. zoekend naar een oplossing.
Wellicht komt het zo over, maar als ik gewoon wilde ranten zijn daar wel beter topics voor. ;)

Ik ben op zoek naar tweakers met soortgelijke ervaringen die mij mogelijk een richting kunnen geven of vertellen wat zij ermee gedaan hebben.
Verder over jouw probleem en oplossingsgericht: houd eerst een log bij (tijd, datum, apparaat en het euvel dat deze vertoont) wat er gebeurd en of daar een contante in zit. Daarna kun je dingen proberen uit te sluiten (niet tegelijk! Anders weet je nog niet waar het aan ligt).
Denk je niet dat ik daar al uren aan besteed heb? Zo ben ik juist tot de actuele knelpunten gekomen. Maar dan nog blijven een aantal zaken onverklaarbaar, dat irriteert.
Mede omdat het in feite wel een knutselproject blijft is het soms lastig om de exacte oorzaak aan te wijzen. Zit het in de module, firmware, openzwave, domoticasoftware, controller, cache, configuratie, lamp, storing, etc. etc. Het kan een aardige puzzel zijn.
Uiteindelijk kan het neerkomen dat wellicht bepaalde devices de batterij op gaan, en gekke dingen beginnen te verzenden (zelf ervaring mee). Of het Z-wave netwerk te vol raakt of de extra repeater/controller van de rel gaat, of dat de laatst toegevoegde device de boosdoener is?
Batterijen die op zijn worden normaal gesproken gemeld en met 20 nodes zal het niet snel te vol zijn denk ik.
Dat één van de laatste nodes een boosdoener zou zijn is mogelijk. Al snap ik niet waarom die invloed zou hebben op een dimmer2 die direct met draad een lamp aan stuurt wanneer je de fysieke schakelaar om zet.
Persoonlijk zou ik het zonde vinden om het sensor/schakel opnieuw in te moeten kopen. En ik zal het dus zoals bovenstaande aanpakken.
Ik weet niet hoe ver jij hier in bent of er al mee zit omdat je het wel overweegt en je zo al doorschemert aan jezelf dat je er eigenlijk een beetje klaar mee bent?
Dan verwacht ik (vergeleken met mijzelf) dat het geduld er al niet meer voor is en de energie bij voorkeur om wat nieuws/anders op te bouwen.
Het valt of staat bij mij bij verklaarbaarheid. Ik ben best bereid er nog energie in te steken, maar er moet wel een zekere mate van betrouwbaarheid en voorspelbaarheid zijn. Als de algehele consensus is dat zwave dat brengt dan kan ik er bij blijven, is die consensus er niet dan zal ik over stappen.

Ik ben nu bijvoorbeeld de hele OZW log maar aan het lezen in de hoop daar nog iets geks te zien. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Gonadan schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 16:12:
Herkent iemand de scenario's die ik beschrijf?
Ja! In mijn geval ook met de bekende Aeotec Z-wave stick.

Gizz in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 4"
Gizz in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 4"

Mijn domotica hangt aan elkaar met zigbee, 433Mhz, wifi en z-wave. Na een paar jaar is het voor mij helder: z-wave is bij mij van al deze smaakjes het minst betrouwbaar en de devices zelf het duurst..

Vorige week had ik wéér dat mijn mechanische ventilatie op standje turbo bleef ventileren omdat de z-wave dimmer die hemelsbreed op 3 meter afstand ligt (houten zoldervloertje) niet meer gevonden werd.

Minder recent maar regelmatig: stekkers die verdwijnen. Soms helpt het om de z-wave stick een soft reset te geven, op andere momenten moet ik ze excluden en weer includen (en zowel het excluden als includen gaat vaak de eerste paar pogingen mis). Multisensoren die een deel van hun functionaliteit verliezen (voornamelijk de PIR / beweging) terwijl ze wel de temperatuur blijven doorzenden.

Verder vind ik het gemak waarmee je kan troubleshooten en zaken kan verbeteren echt zwaar onder de maat.

Iets als OpenZWave Control Panel is een draak van een panel, alsof het ontwikkeld is met als uitgangspunt om zo gebruiksonvriendelijk mogelijk te zijn. Er valt vrijwel nooit iets te updaten qua software of firmware, dus alles blijft lekker 'functioneren' met de bugs die er jaren geleden al in zaten. Al mijn nodes zijn volgens de controller permanent ready en healthy, zelfs als de controller ze in 2018 voor het laatst heeft gezien :')

Er is ook geen peil op te trekken wat de volgende node zal zijn die we kwijt zullen zijn. Het bereik zal het niet zijn, want ik raak net zo makkelijk een node kwijt naast de controller als eentje ver weg in de schuur. Al mijn nodes zijn permanent aangesloten, niets werkt op batterijen, dus ook dat is geen verklaring.

Alles wat ik in de toekomst aanschaf probeer ik als wifi te krijgen. Het liefst zelfgebouwd: leuker en goedkoper. Een 0-10v ESP8266 dimmer zet ik voor €6 in elkaar terwijl mijn 0-10v Qubino z-wave dimmer €60 kost. Als het écht niet als wifi te krijgen is, bijvoorbeeld bij een specifiek type lamp, dan vind ik zigbee als alternatief prima.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:06
Wat vaak gemeld wordt is dat dit veroorzaakt wordt door een batterij gevoed apparaat. De batterij is dan leeg aan het raken en genereerd zoveel ruis op de lijn dat dit instabiliteit geeft. Je geeft aan dat je PIR raar gedrag vertoont, vervang hier eens de batterij van of verwijder hem tijdelijk uit je netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
@Gizz zo erg als jij heb ik het nu ook weer niet. :D
Verdwijnende nodes en dat soort zaken heb ik wel vaker over gelezen, maar dat was dan ook meestal met het mengen van merken of de goedkopere varianten. Daarom heb ik ook het meest Fibaro, die zeuren het minst.

@Knielen batterij is het niet, die wordt gewoon gerapporteerd. Onderhand ben ik wel een stapje verder met de PIR.
Nadat hij excluded was en terug naar de fabrieksinstellingen werkte de beweging weer goed. Zodra ik hem weer opnam ging er weer van alles raar doen. Naar blijkt kan hij niet geassocieerd worden met een dimmer, zodra je dat doet raakt hij in een cyclus van aan/uit voor beweging. Ik vermoed een firmwareconflict maar kan daar weinig mee zonder HomeController.

De lamp die steeds aan- en uit ging heb ik vervangen. Het lijkt erop dat de dimmer vond dat de lamp stuk ging, ook al stonden alle instellingen voor beveiliging uit. In de OZW log zag ik uiteindelijk power management events langs komen, op basis daarvan maar de aanname gedaan dat hij de gloeilamp niet meer goed genoeg vond of zoiets. Bijzonder.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:48
Hier ook wat ervaring, met bijna 40 z wave devices en een 20 xiaomi / zigbee devices. Ook een aeon labs stick met domoticz.

Ja ik herken de problemen met z wave ook. Ook gedeeltelijke functionaliteit die weg valt op sommige devices, terwijl de temperatuur logging gewoon doorgaat. Battery problemen heb ik nog niet mee gemaakt.

Vreemd is dat een vriend van me met fibaro homecenter 0 problemen heeft, en die zit wel over de 100 (fibaro) devices, hij draait ook een HC lite als slave (meer dan 30 meter afstand van de hoofdcontroller)

Ik heb destijds voor z wave modules gekozen zodat de oude infrasctructuur blijft bestaan, nog steeds een valide punt als de controller plat ligt.

Echter inmiddels zijn er ook zigbee modules die volgens mij hetzelfde kunnen. Ik ben inmiddels ook niet van plan om mijn z wave devices nog echt uit te breiden, nieuwe worden voornamelijk zigbee. Inmiddels heb ik een CC2531 usb stick met zigbee2mqtt en dat draait al 3 weken... perfect. Plan is om de xiaomi gateway uit te faseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firetrooper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:23
Lijkt erop dat de gebruikte stick de boosdoener is (kan zijn).

Hier een Homey in gebruik als controller en veel spul door elkaar (zwave, zigbee) en ervaar weinig tot eigenlijk geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Firetrooper schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 19:44:
Lijkt erop dat de gebruikte stick de boosdoener is (kan zijn).
Ik denk (nog steeds) de firmware / implementatie. Ik ben er nog van overtuigt dat het een paar jaar geleden beter werkte... Ik heb erg veel problemen gehad in het begin met OZW1.6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godlikev
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-04 19:23
Ja ik herken het ook, eens in de paar weken zijn zijn mij fibaro schakelaars niet meer in en uit te schakelen, Deze moet ik dan opnieuw instellen, dus verwijderen en pairen en opnieuw instellen. Gruwelijk irritant.
Ook in gebruik met e Aeon Labs usb, draait op raspberri 3 icm Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slelieveld
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-04 20:54
https://community.getvera...-on-vera-explained/210661

Interessant topic... look hier herkenbaar met vera alz zwave controller. (Al meer Dan 10 jaar en verschillende modellen). Tsja... is er iets beters? Let me know 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Vanmorgen was het weer zover...
Ik laat 's morgens door een script de overloop verlichting aangaan als gevolg dat de badkamer verlichting aangezet word. Vanmorgen was het donker toen ik op de overloop kwam.
PC opgestart, geen enkele foutmelding in de log. Ik kon ook in de GUI lampen aanzetten. Echter in werkelijkheid gingen die lampen niet aan. Dit is iets wat ik de laatste tijd erg vaak zie. Terwijl ik destijds voor Z wave gekozen heb omdat er terugmelding komt dat die lamp ook daadwerkelijk aangezet is. Ik word wat dat betreft gewoon voor de gek gehouden door het systeem.
Na een restart van domoticz (in de GUI) werkte alles wel weer.

Ik heb al zitten denken om een z wave module te misbruiken om te checken of het systeem wel werkt.
Dus eigenlijk als een watchdog pulsen sturen vanuit een GPIO op de RPI, naar een switch input op de z wave module, en de uitgang van de z wave module weer via een GPIO in te lezen op de RPI. Zodra er 5 minuten geen pulsen meer binnenkomen het systeem restarten.
Maar dit is natuurlijk een oplossing van een probleem wat er gewoon niet zou moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
In plaats van dat ik onderweg naar mijn werk ben, ben ik ook weer vandaag mijn domoticz opnieuw aan het opstarten. Alles werkte nog (GPIO / zigbee) behalve Z wave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:13
Wat ik heb begrepen is volgens mij toch dat er aan de zwave specificaties iets nieuws bij is gekomen wat domoticz problemen geeft om te implementeren

Ik heb ook wel eens dat verbindingen weg zijn herstarten domoticz lost dit altijd op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Het begint er dan toch op te lijken dat Domoticz (of OZW, of een combinatie) een gemene deler is in het verhaal. Bovenstaande problemen herken ik ook, uiteindelijk had ik zelfs en cron die gewoon Domoticz elke nacht ging updaten en herstarten, dan bleef het tenminste wat langer werken. :')

De modules die ik schoon met elkaar geassocieerd heb werken nu best goed. Ook de modules die ik herstart en via HASS nu schakel lijken goed te werken, maar wel retebaggertraag. Al zal dat laatste wellicht meer in HASS liggen en mag ik daar weer even in gaan duiken.

De lichtkabouters blijf ik toch maar toerekenen aan de halogeen die bijna aan het overlijden is maar toch nog niet, dat vindt Fibaro blijkbaar gewoon niet leuk. -O-

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Vanaf heden word 's nachts mijn domoticz automatisch opnieuw opgestart, ik ben benieuwd...

Hmm Heeft vannacht niet gewerkt.
Ik heb dit gedaan:

sudo crontab -e

16 4 * * * service domoticz restart

Met als doel dus een restart om 04:16

Wat doe ik fout?

[ Voor 49% gewijzigd door DjAntoon op 08-02-2020 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:10
Mijn z-wave netwerk is wel stabiel, wel een kleine kantekening: ik zit nog op domoticz 4.9700.

Mijn z-wave is vooral voor beveiliging en triggering van events: deurcontacten, pirs, rookmelders, sirenes, en een paar wall sockets.

Toen ik de upgrade deed naar de laatste stable als test, verdwenen de node #nummers uit de z-wave device list. Aangezien ik dat nog wel handig vond om nodes en hun devices te herkennen heb ik meteen de sd card image van voor de upgrade terug gezet. Daarmee heb ik dus ook gelukkig de bugs niet gekregen die jullie ervaren.

Z-wave apparaten die niet worden herkent door mijn "oudere" open z-wave release trek ik handmatig uit de nieuwe open z-wave release en upload ik met winSCP naar de fabrikant mapjes.
Ook even de "manufacturer_specific.xml" aanpassen met verwijzingen naar de nieuwe node files. Daarna pas de nieuwe nodes toevoegen.

Het open z-wave control panel is inderdaad een pita, maar langzaam aan ben ik er mee om leren gaan.

Wat ik tegenwoordig doe om mijn netwerk perfect te krijgen is een node via control panel in "request node neightbour mode" zetten.
Dan op de node zelf de button 3 x (of 5 x ligt er net aan welk merk/type) in te drukken, en dat net zo lang tot de node echt "awake" wordt en daadwerkelijk een update krijgt van heel het netwerk, dat kan ik soms wel 10 keer herhalen.
Inmiddels heb ik het zover dat zo goed als alle nodes gebruik maken van "repeater" nodes, en dat merk je. Er zijn niets geen vertragingen meer, of hangers, hickups etc

met veel nodes is dit wel een pokkewerk om ze allemaal langs te gaan, maar eigenlijk wel een verplicht nummertje, zonder te helpen zullen bestaande nodes nooit nieuwe nodes opnemen.

Van "nightly network healing" maak ik geen gebruik, dat sloopt mijn mesh netwerk juist.

Of ik als ik opnieuw zou beginnen weer voor z-wave zou kiezen, ik denk het wel. Eenmaal werkend is het perfect maar het kost wel behoorlijk wat tijd. In mijn toer caravan heb ik overigens als test gekozen voor zigbee en eigenlijk ben ik daar ook niet zo kapot van, maar misschien ligt dat ook aan de Xiaomi nodes zelf.

Ben het er wel mee eens dat voor de prijs van z-wave het allemaal wel wat gebruiksvriendelijker mag werken. Ik zou het ook zeker niet aanbevelen aan iemand die niet handig is want dan ben ik als aanbeveler ook nog storings monteur in mijn vrije tijd.

Maar voor draadloos (en dan vooral als het beveiliging goed moet doen) zijn er niet heel veel opties buiten z-wave om. Bekabeld begin ik niet aan en 433mhz heb ik meteen overgeslagen, een 433mhz smarthome druk je met een goedkope pmr portofoon (of babyfoon) plat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/klXZiRfefNAFzsBqxBLA18yV/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
Chrisje1983 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 18:59:
Mijn z-wave netwerk is wel stabiel, wel een kleine kantekening: ik zit nog op domoticz 4.9700.
Check je hardware maar, dat is nog OZW 1.4. Goede oude tijd. :'(

Het probleem is vooral, gewoon compleet niet werken. Een soft reset van de controller lost het niet op, ik zie dan wel data binnenkomen in het OZW panel, maar in domoticz zelf worden de switches niet geupdate.

[ Voor 27% gewijzigd door DjAntoon op 12-02-2020 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
DjAntoon schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 19:16:
[...]

Check je hardware maar, dat is nog OZW 1.4. Goede oude tijd. :'(
Daarom ook de kantekening note.

Maar wat ik niet begrijp: je kan toch terug naar een oude backup? Ik maak om de zoveel tijd een backup van de sd-card en bewaar deze tot 3 terug gerekend vanaf de volgende backup. Ook voor elke grote aanpassing maak ik een sd-card backup. Niets vervelenders als een update doen en het een en ander te slopen, om vervolgens te moeten terug grijpen naar een oude backup waarbij je enorm veel aanpassingen bent verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Ik heb tijdens de kerstvakantie een update gedaan, en heb toen ook veel veranderd, zigbee2mqtt toegevoegd (werkt als een trein) buienradar plug in geactiveerd, nogal wat GPIO op de RPI toegevoegd, script verbeterd en uitgebreid. Een database kun je niet terugzetten naar een oudere versie dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
DjAntoon schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 19:55:
Ik heb tijdens de kerstvakantie een update gedaan, en heb toen ook veel veranderd, zigbee2mqtt toegevoegd (werkt als een trein) buienradar plug in geactiveerd, nogal wat GPIO op de RPI toegevoegd, script verbeterd en uitgebreid. Een database kun je niet terugzetten naar een oudere versie dus...
Ik bedoel een sd-card backup, database backups vertrouw ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
Ik gebruik een pi drive en maak regelmatig een backup van de usb stick. Ik heb ook een backup sd card voor het booten, en van de aeon labs z wave stick is ook een backup. Ik heb ook nog een reserve z wave stick, waar ik een backup op gezet heb, en dat werkt ook.
Er ligt ook nog een reserve pi 3b, met een extra voeding.
Database backups maak ik ook nog automatisch en copie op de NAS, maar heb die eigenlijk nog nooit teruggezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Update, nog steeds geen verbetering met de status update van een z wave dimmer of schakelaar. Ik zit inmiddels wel op 2020.2 stable, veel problemen gehad, veel kwamen door een te trage usb stick.
Zigbee doet het via zigbee2mqtt wel prima, goed status update, altijd verbinding en de xiaomi pirren en switches werken als een trein voor een fractie van het geld. Gisteren nog wat bij besteld, voor minder als 10 euro voor een pir, wil ik er wel wat op voorraad leggen / toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Na best wel wat gedoe met nodes configureren of bedienen ben ik toch wat gaan afbouwen. Het hoeft niet per se aan z-wave te liggen en kan net zo goed door de OpenZwave implementatie of die van Home Assistant komen, maar alles bij elkaar vind ik het gewoon niet lekker genoeg werken.

Met name modules die licht bedienen ben ik nu aan het uitbouwen en vervangen door Hue. Nu is Hue ook niet foutloos maar een dedicated controller met eigen app werkt toch een stuk prettiger. Sluit ook aan bij mijn visie dat ik het meer modulair wil in plaats van alles regelen via één centraal punt.

Voor andere zaken als een tussenstekker met stroom meting en wat multisensoren heb ik de zwave vooralsnog wel in gebruik.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1