Ok, is dat nog te veranderen? Ik zie bij andere sensoren via z wave of xiaomi meer updates.Copitano schreef op zondag 12 januari 2020 @ 17:09:
[...]
5 min. Is het interval voor de grafiek. Ik gebruik de zelfde sensors. Een stuk of 30 maar via ESP. Komen netjes elke minuut binnen. Dat kun je zien bij apparaten.
Ooh ok. Dat is minder. Ik had al geprobeerd met de bèta maar dan krijg ik telkens de melding dat domoticz offline is terwijl ik de Raspberry gewoon kan pingen. Terug nat stable gegaan en toen kon ik weer inloggen.niki_lauda schreef op zondag 12 januari 2020 @ 16:53:
[...]
Ja met de beta weer wel, is blijkbaar bij de stable update fout gegaan
https://www.domoticz.com/...24088&hilit=icons#p224088
Had ik ook. Maar je mist waarschijnlijk iets. Heb veel geupdate en toen werkte het weer wel. In ieder geval een ding om op te letten. Je moet waarschijnlijk eens updaten.Racer89 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 17:19:
[...]
Ooh ok. Dat is minder. Ik had al geprobeerd met de bèta maar dan krijg ik telkens de melding dat domoticz offline is terwijl ik de Raspberry gewoon kan pingen. Terug nat stable gegaan en toen kon ik weer inloggen.
Zie je bij apparaten (laatste kolom 'laatst gezien') wel elke minuut een update?DjAntoon schreef op zondag 12 januari 2020 @ 17:18:
[...]
Ok, is dat nog te veranderen? Ik zie bij andere sensoren via z wave of xiaomi meer updates.
Ik stuur alles via influxdb naar grafana. Dat wordt ook elke minuut netjes geüpdate.
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Ik heb deze instructie gevolgd: https://github.com/jorijnsmit/onlineChecker om een script te maken die de aanwezigheid van onze telefoons checkt, script werkt, Status van de dymmy switch wordt netjes aangepast.
Echter krijg ik het niet voor elkaar om de service automatisch te starten na een reboot. Ik heb een onlineChecker.service in de system map gemaakt met de inhoud zoals aangegeven.
Als ik de service start met systemctl start moet ik mijn credentials invoeren en start hij gewoon.
Iemand een idee?
Echter krijg ik het niet voor elkaar om de service automatisch te starten na een reboot. Ik heb een onlineChecker.service in de system map gemaakt met de inhoud zoals aangegeven.
Als ik de service start met systemctl start moet ik mijn credentials invoeren en start hij gewoon.
Iemand een idee?
[ Voor 4% gewijzigd door Chaoss op 13-01-2020 00:47 ]
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
He zou ook deze plugin kunnen gebruiken voor Domoticz: https://github.com/d-EScape/Domoticz_iDetectChaoss schreef op maandag 13 januari 2020 @ 00:45:
Ik heb deze instructie gevolgd: https://github.com/jorijnsmit/onlineChecker om een script te maken die de aanwezigheid van onze telefoons checkt, script werkt, Status van de dymmy switch wordt netjes aangepast.
Iemand een idee?
Deze start automatisch bij iedere herstart van Domoticz. Om antwoord te geven op je vraag: ligt het misschien aan rechten tussen de verschillende gebruikers? Dus wordt de service gestart als root of als gebruiker?
14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)
Op het domoticz forum heeft iemand een Python script gepost waarmee je zonder veel gevaar direct in de database de Icons kan aanpassen. Heb ik ook gebruikt omdat ik niet wil betahoppen.Racer89 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 17:19:
[...]
Ooh ok. Dat is minder. Ik had al geprobeerd met de bèta maar dan krijg ik telkens de melding dat domoticz offline is terwijl ik de Raspberry gewoon kan pingen. Terug nat stable gegaan en toen kon ik weer inloggen.
Link
[ Voor 8% gewijzigd door Wiley99 op 13-01-2020 08:19 ]
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
ik heb de temperatuursensoren elke 30 seconden staan in een cron job. deze update de waardes in domoticz gui elke 30 seconden, maar kijk ik in de grafieken is dit 5 minuten interval. ik zou niet weten hoe ik die 30 seconde waarden uit domoticz moet halen.DjAntoon schreef op zondag 12 januari 2020 @ 16:34:
Ik gebruik nogal wat DS18B20 sensoren rechtstreeks op de GPIO van de RPI.
Nu is de update interval van deze temperaturen in domoticz om de 5 minuten, ik heb al wat gespeeld met de sensor poll time, deze stond op 60000 milli seconden, dus 1 minuut. Het veranderen brengt geen oplossing.
Ik verwacht dat het iets op de achtergrond is op de RPI, maar ik krijg het na een flinke zoektocht nog steeds niet gevonden. Ik zie daar wel veel meldingen over mensen die echt heel snel willen wat niet gaat. Ik zou graag naar een interval van 1 minuut gaan, dus niet super snel.
over het algemeen ben ik v.w.b. de temperatuursensoren vooral geinteresseerd in de live waarden om te zien wat bijvoorbeeld de doucheWTW doet, de zonneboiler en electrische boiler wanneer we douchen. Nog niet echt nodig om paar dagen terug in te zoomen op bepaalde tijden (historisch). Maar goed, denk wel dat een volgende stap influx moet zijn of zo.
@Chaoss, @Peutpeut,
wat is nu het voordeel van die ping scripts t.o.v. de built-in ping functionaliteit (hardware) van Domoticz?
OK, die iDetect snap ik nog beetje omdat je dan rechtstreeks in de router iets afleest, dat voorkomt de eventuele ruis die een mobile device opwerpt. maar voor de rest is het toch onzin om nog externe scripts te laten draaien als het al ingebakken is in Domoticz?
Overigens, wilde ook aan de slag met iDetect, maar het Ziggo modem doet helaas geen ssh toestaan.
[ Voor 16% gewijzigd door fabstar81 op 13-01-2020 09:21 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Ik gebruik ook de ibox van Milight alleen die signaleert niet als de ab gebruikt wordt. Waardoor Domoticz denkt dat verlichting nog aan of uit staat terwijl dat niet het geval is omdat de AB gebruikt is.vwtune schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 18:59:
[...]
Als je de Ibox hebt, kan je die toch in Domoticz als hardware toevoegen? Daarna kan je je devices toevoegen.
Als je alleen een afstandsbediening hebt, dan gaat het niet werken in Domoticz iig.
Mini PC I5-10400 dual monitor, HP Microserver Freenas
Euh tjah, ik heb net een paar dagen Domoticz draaien, ben me dus aan het oriënteren, ik google op device detection en kom dan op een ping script. Hoe zou het anders moeten? ik kon in domoticz zelf verder niets vinden (de functie die jij gebruikt)?fabstar81 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 09:16:
@Chaoss, @Peutpeut,
wat is nu het voordeel van die ping scripts t.o.v. de built-in ping functionaliteit (hardware) van Domoticz?
OK, die iDetect snap ik nog beetje omdat je dan rechtstreeks in de router iets afleest, dat voorkomt de eventuele ruis die een mobile device opwerpt. maar voor de rest is het toch onzin om nog externe scripts te laten draaien als het al ingebakken is in Domoticz?
Overigens, wilde ook aan de slag met iDetect, maar het Ziggo modem doet helaas geen ssh toestaan.
Ben er überhaupt nog niet uit of ik met Domoticz verder ga, Ik wel met Ikea Tradfri gaan werken (heb nog geen lampen ed gekocht). Maar dat wordt niet native ondersteund, dus ik ben afhankelijk van een externe plugin die dan de motion sensors van Ikea weer niet ondersteund.
Iemand een idee/tip om deur / motion sensoren van een ander eco systeem te koppelen? liefst iets van enigszins gemakkelijk werkt.
Verder overweeg ik ook Homeassitent.io nog omdat die wel alle Tradfri producten native ondersteund, misschien dat ik een 2'de installatie op een andere sd card maak.
Zo, gisteren even de SDM630 aangesloten en net toegevoegd aan Domoticz. Nu valt mij op dat de import/export andersom had moeten zijn. Zit er in Domoticz niet mogelijkheid om een positieve waarde negatief te maken en een negatieve positief? Op internet kan ik er weinig over vinden, of ik gebruik de verkeerde zoek termen.

De meter andersom aansluiten kan ook. Maar daar heb ik niet zo'n zin in.

De meter andersom aansluiten kan ook. Maar daar heb ik niet zo'n zin in.

Y'24
als je in Hardware tab de volgende hardware toevoegt: System Alive Checker (Ping)Chaoss schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:37:
[...]
Euh tjah, ik heb net een paar dagen Domoticz draaien, ben me dus aan het oriënteren, ik google op device detection en kom dan op een ping script. Hoe zou het anders moeten? ik kon in domoticz zelf verder niets vinden (de functie die jij gebruikt)?
Ben er überhaupt nog niet uit of ik met Domoticz verder ga, Ik wel met Ikea Tradfri gaan werken (heb nog geen lampen ed gekocht). Maar dat wordt niet native ondersteund, dus ik ben afhankelijk van een externe plugin die dan de motion sensors van Ikea weer niet ondersteund.
Iemand een idee/tip om deur / motion sensoren van een ander eco systeem te koppelen? liefst iets van enigszins gemakkelijk werkt.
Verder overweeg ik ook Homeassitent.io nog omdat die wel alle Tradfri producten native ondersteund, misschien dat ik een 2'de installatie op een andere sd card maak.
dan kan je ip-adressen toevoegen welke dan gepingd worden. In Devices tab kan je dan een schakelaar maken van die ip-adressen.
Native support zou wel gek zijn, aangezien de software als Domoticz/Homeassistent.io zelf het signaal niet heeft. Je zult dus hoe dan ook een hub of andere hardware moeten aansluiten. Vervolgens zit er in Domoticz inderdaad niet een ingebakken plugin voor Ikea (denk dat je dat bedoelt). Wel voor HUE.
Maar niks is onmogelijk
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
- Toppe
- Registratie: Januari 2004
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Coco International KlikAanKlikUit
- Ikea Trådfri Led-lamp GU10 400 lumen, draadloos dimbaar, wit spectrum
- Ikea Trådfri E27 LED 980lm
- Ikea Trådfri E14 Led 400lm
- Ikea Trådfri E27 LED 1000lm
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Door and Window Sensor T1
- Aqara Temperature and Humidity Sensor
- Aqara Cube
- Aqara Water Leak Sensor
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Domoticz Home Automation System
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
:strip_icc():strip_exif()/u/101621/apple.jpg?f=community)
Zelfde effect...Copitano schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 18:34:
[...]
Probeer deze query eens:
code:[Afbeelding]
1 SELECT derivative(last("value"), 1d) FROM "Usage" WHERE ("name" = 'Elektra-WP') AND $timeFilter GROUP BY time(1d), "name" fill(null)
Ik heb ook scriptjes elke seconde draaien. Heb het alleen wel even op de 'smerige' weg gedaan, een dzVents met als trigger mijn P1 poort waarin ik een script laat draaien. Dan heb je elke seconde de juiste waardes.fabstar81 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 09:16:
[...]
ik heb de temperatuursensoren elke 30 seconden staan in een cron job. deze update de waardes in domoticz gui elke 30 seconden, maar kijk ik in de grafieken is dit 5 minuten interval. ik zou niet weten hoe ik die 30 seconde waarden uit domoticz moet halen.
over het algemeen ben ik v.w.b. de temperatuursensoren vooral geinteresseerd in de live waarden om te zien wat bijvoorbeeld de doucheWTW doet, de zonneboiler en electrische boiler wanneer we douchen. Nog niet echt nodig om paar dagen terug in te zoomen op bepaalde tijden (historisch). Maar goed, denk wel dat een volgende stap influx moet zijn of zo.
Hou er wel rekening mee dat Domoticz->InfluxDB wel zorgt voor een vertraging van een seconde of 2/3. Echt 100% live is het dan niet.
Ben nu 2 weken bezig met Domoticz->InfluxDB->Grafana en het werkt wel heel prettig. Bepaalde dingen zijn beetje omslachtig of wat, maar je komt er vanzelf wel.
@Chaoss Android of iOS?
[ Voor 64% gewijzigd door Toppe op 13-01-2020 11:47 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Je kan die integreren via de [ESP8266 Mi-Light Hub] Ervaringen & Discussie, via de standaard Mi Box kan dat niet.Paulie72 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 21:04:
Daarnaast gebruik ik de afstandbedieningen van Milight. In hoeverre kan ik die integreren binnen Domoticz als een soort van sub/slave device zodat Domoticz het aan en uitschakelen via de afstandbedieningen zichtbaar maakt?
Is de cronjob onderdeel van de standaard installatie procedure? Ik zal vanavond eens gaan monitoren of de data wel sneller binnenkomt als dat deze gedisplayed word.fabstar81 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 09:16:
[...]
ik heb de temperatuursensoren elke 30 seconden staan in een cron job. deze update de waardes in domoticz gui elke 30 seconden, maar kijk ik in de grafieken is dit 5 minuten interval. ik zou niet weten hoe ik die 30 seconde waarden uit domoticz moet halen.
Ik kijk trouwens in de custom temperatuur grafiek van dezelfde dag.
Mijn doel is het inregelen van de vloerverwarming, zeg maas cv tuning / gas besparing.
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Op wat voor apparaat heb je het hangen? Ik heb een aantal DS18B20 sensoren aangesloten op NodeMCU, die communiceert via MQTT. Domoticz pakt dit netjes op en update de sensoren.DjAntoon schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:12:
[...]
Is de cronjob onderdeel van de standaard installatie procedure? Ik zal vanavond eens gaan monitoren of de data wel sneller binnenkomt als dat deze gedisplayed word.
Mijn doel is het inregelen van de vloerverwarming, zeg maas cv tuning / gas besparing.
Cronjob's zijn leuk en praktisch, alleen moet je in dit geval ook nog eens de HTTP API van Domoticz gaan gebruiken. Nadeel daarvan is weer dat het op het moment dat de GUI van Domoticz offline is de sensoren niet geupdate worden, dat gebeurt via MQTT weer wel.
Voor Ikea heb je inderdaad een plugin nodig, op zich geen probleem, eenmalig installeren en klaar. Echter ben je wel afhankelijk van de ontwikkeling door een extern persoon, als die er mee stopt ben je de sjaak. En de ontwikkeling loopt achter, aangezien zoiets simpels als een Ikea motion sensor nog niet werkt.fabstar81 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:44:
Native support zou wel gek zijn, aangezien de software als Domoticz/Homeassistent.io zelf het signaal niet heeft. Je zult dus hoe dan ook een hub of andere hardware moeten aansluiten. Vervolgens zit er in Domoticz inderdaad niet een ingebakken plugin voor Ikea (denk dat je dat bedoelt). Wel voor HUE.
Maar niks is onmogelijk
Hass.io heeft standaard ondersteuning voor Ikea, uiteraard heb je de hub nodig, maar dan kun je wel alle Ikea apparaten 'native' aansturen.
In geval van domoticz moet ik voor de motion sensors dus iets anders verzinnen, maar ik heb als beginner geen idee hoe ik dat aanvlieg.
@Toppe Betreft 2 android toestellen die ik wil pingen. Maar het pingen ansich gaat goed, de service werkt, enkel start deze niet automatisch na een reboot van de Pi
[ Voor 7% gewijzigd door Chaoss op 13-01-2020 12:28 ]
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
In je crontab:Chaoss schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:26:
[...]
Voor Ikea heb je inderdaad een plugin nodig, op zich geen probleem, eenmalig installeren en klaar. Echter ben je wel afhankelijk van de ontwikkeling door een extern persoon, als die er mee stopt ben je de sjaak. En de ontwikkeling loopt achter, aangezien zoiets simpels als een Ikea motion sensor nog niet werkt.
Hass.io heeft standaard ondersteuning voor Ikea, uiteraard heb je de hub nodig, maar dan kun je wel alle Ikea apparaten 'native' aansturen.
In geval van domoticz moet ik voor de motion sensors dus iets anders verzinnen, maar ik heb als beginner geen idee hoe ik dat aanvlieg.
@Toppe Betreft 2 android toestellen die ik wil pingen. Maar het pingen ansich gaat goed, de service werkt, enkel start deze niet automatisch na een reboot van de Pi
code:
1
| @reboot code/om/uit/te/voeren.sh |
En Xiaomi heeft mooie bewegingsmelders. Sowieso zit er vertraging in het gebruik van Tradfri met Domoticz. Zelfs met plugin.
welke standaard installatie procedure?DjAntoon schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:12:
[...]
Is de cronjob onderdeel van de standaard installatie procedure? Ik zal vanavond eens gaan monitoren of de data wel sneller binnenkomt als dat deze gedisplayed word.
ik gebruik de temperatuursensoren via de GPIO van een 2e rpi die naast de ketel hangt. Die maakt gebruik van een cron job (script) van elke 30 seconden die vervolgens de http API gebruikt met de nadelen zoals @Toppe benoemt.
Er zijn wat NodeMCU onderweg om de vloerverwarming van wat sensoren te voorzien en dus via MQTT te pushen naar Domoticz. Benieuwd hoe dat verder gaat.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Ik kwam bij iDetect uit via Google/Tweakers/Domoticz forum (doorhalen wat niet van toepassing is maar dat ben ik vergeten). Het voordeel van iDetect is dat deze controleer op MAC-adressen en niet op ip-adressen. Dat zal ook vast wel met een ping script gedaan kunnen worden, ik vindt dit wel een elegante oplossing. Overigens wist ik niet eens dat het in Domoticz zit, zo lang werk ik er ook nog niet meefabstar81 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 09:16:
[...]
@Chaoss, @Peutpeut,
Dat is inderdaad wel handig. In mijn geval heb ik de Ziggo router een DHCP reservering laten geven zodat de telefoons altijd hetzelfde IP krijgen.
Werkt je zelf met Xiaomi? werkt die heb wel zonder vertraging?Toppe schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:29:
[...]
En Xiaomi heeft mooie bewegingsmelders. Sowieso zit er vertraging in het gebruik van Tradfri met Domoticz. Zelfs met plugin.
[ Voor 51% gewijzigd door Chaoss op 13-01-2020 13:12 ]
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
De vertraging komt door Domoticz zelf, die ontvangt een "aan" signaal en moet dan schakelen via een script. Daarom merk je een seconde vertraging. Maakt dus niet uit welke bewegingsmelder je gebruikt.Chaoss schreef op maandag 13 januari 2020 @ 13:11:
Dat is inderdaad wel handig. In mijn geval heb ik de Ziggo router een DHCP reservering laten geven zodat de telefoons altijd hetzelfde IP krijgen.
[...]
Werkt je zelf met Xiaomi? werkt die heb wel zonder vertraging?
En gebruik zelf wel sensoren van Xiaomi, alleen geen beweging. Daarvoor gebruik ik ZWave
& @fabstar81Toppe schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:23:
[...]
Op wat voor apparaat heb je het hangen? Ik heb een aantal DS18B20 sensoren aangesloten op NodeMCU, die communiceert via MQTT. Domoticz pakt dit netjes op en update de sensoren.
Cronjob's zijn leuk en praktisch, alleen moet je in dit geval ook nog eens de HTTP API van Domoticz gaan gebruiken. Nadeel daarvan is weer dat het op het moment dat de GUI van Domoticz offline is de sensoren niet geupdate worden, dat gebeurt via MQTT weer wel.
Wiki & https://www.raspberrypi-s...gital-thermometer-sensor/
Deze DS18B20 sensoren zitten op de GPIO van de RPI3B welke in de meterkast hangt (ook P1 kabel), via de 1 wire setting in hardware setup.
Voorlopig ga ik geen grote veranderingen doorvoeren. Ik heb in de kerstvakantie diverse wijzigingen doorgevoerd als ook domoticz geupdate naar de laatste beta. Hierin zit OZW1.6.
Sinds die update heb ik bijna elke dag een crash, of ligt Z wave plat, nou ja plat, in het dashboard lijkt alles te werken, (switches gaan aan en uit) maar in werkelijkheid gebeurt er niets...
Vanmorgen om 6:30 nog een restart gedaan, omdat domoticz compleet plat lag.
Hiervoor heb ik in 1,5 jaar nooit een crash gehad. Ik zou zo graag terug gaan naar OZW1.4, ik ben er van overtuigd dat het daar fout gaat. Misschien bouw ik wel een 2e testsysteem met OZW1.4 en ga mijn inmiddels geüpdate scripts 1 voor 1 toevoegen.
Gelukkig heb ik werkende (geteste) backups van mijn SD+USB stick combinatie bewaart.
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Koop een NodeMCU, als je nog een USB kabeltje hebt liggen ben je voor €4 klaar. Werkt via MQTT dus heel eenvoudig extra sensoren koppelen.DjAntoon schreef op maandag 13 januari 2020 @ 13:33:
[...]
& @fabstar81
Wiki & https://www.raspberrypi-s...gital-thermometer-sensor/
Deze DS18B20 sensoren zitten op de GPIO van de RPI3B welke in de meterkast hangt (ook P1 kabel), via de 1 wire setting in hardware setup.
Voorlopig ga ik geen grote veranderingen doorvoeren. Ik heb in de kerstvakantie diverse wijzigingen doorgevoerd als ook domoticz geupdate naar de laatste beta. Hierin zit OZW1.6.
Sinds die update heb ik bijna elke dag een crash, of ligt Z wave plat, nou ja plat, in het dashboard lijkt alles te werken, (switches gaan aan en uit) maar in werkelijkheid gebeurt er niets...
Vanmorgen om 6:30 nog een restart gedaan, omdat domoticz compleet plat lag.
Hiervoor heb ik in 1,5 jaar nooit een crash gehad. Ik zou zo graag terug gaan naar OZW1.4, ik ben er van overtuigd dat het daar fout gaat. Misschien bouw ik wel een 2e testsysteem met OZW1.4 en ga mijn inmiddels geüpdate scripts 1 voor 1 toevoegen.
Gelukkig heb ik werkende (geteste) backups van mijn SD+USB stick combinatie bewaart.
Werkt echt héél simpel
Net even bekeken maar dat spul van Xiaomi ziet er wel leuk uit, vrij uitgebreid systeem en zo te zien wordt het meeste door Domoticz ondersteund zodat ik alles binnen 1 ecosysteem kan houden. Voor mij als beginner is dat wel zo handig.Toppe schreef op maandag 13 januari 2020 @ 13:33:
[...]
En gebruik zelf wel sensoren van Xiaomi, alleen geen beweging. Daarvoor gebruik ik ZWave
Nog eens wat meer nalezen maar misschien is Xiaomi wel een betere keuze dan Ikea.
Ik gebruik allerleii Zigbee spul door elkaar en dat is gecombineerd met de Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge. Onder andere de beweingsmelders van Xiaomi die hebben bij mij nauwelijks merkbare vertragingen.Chaoss schreef op maandag 13 januari 2020 @ 13:38:
Nog eens wat meer nalezen maar misschien is Xiaomi wel een betere keuze dan Ikea.
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Ik zal even een kleine uitleg geven over mijn systeem en hoe ik het een en ander aan elkaar geknoopt heb zitten.Chaoss schreef op maandag 13 januari 2020 @ 13:38:
[...]
Net even bekeken maar dat spul van Xiaomi ziet er wel leuk uit, vrij uitgebreid systeem en zo te zien wordt het meeste door Domoticz ondersteund zodat ik alles binnen 1 ecosysteem kan houden. Voor mij als beginner is dat wel zo handig.
Hardware:
Xiaomi Bridge met 7 temperatuursensoren
Philips Hue, 2 led strips
Ikea Tradfri: 38 lampen, 1 afstandsbediening en 1 bewegingsmelder.
Neo Coolcam: 2 Bewegingssensoren
Software:
Domoticz
HomeBridge
FFMPEG
UniFI Cloud Controller
InfluxDB (Uitfaseren)
Grafana (Uitfaseren)
PiHole
Fail2Ban
Monit
Usable devices:
2x iPhone
2x MacBook
1x iPad
3x Apple TV 4K
2x HomePod
1x Airport Express (AirPlay 2)
Gezien wij alleen Apple gebruikers zijn is HomeBridge geinstalleerd als verbinding tussen FFMPEG, iRobot Roomba en Domoticz.
Alle Ikea apparaten zitten rechtstreeks in HomeKit, de lampen die ik wél in Domoticz wilt hebben (om te programmeren) voeg ik toe via de Domoticz Plugin. Zelfde geldt voor één Hue strip (die ik gebruik voor de notificaties). Alle Xiaomi sensoren zijn toegevoegd via Domoticz -> HomeBridge. Gebruik deze niet voor het schakelen van apparaten.
Heb in de gang en overloop in totaal 3 Ikea lampen zitten. Deze schakelen overdag alle drie aan op 25% lichtsterkte. En als het donker genoeg is schakelen deze op slechts 15%. Als die kleine naar bed gaat dan schakelt de lamp op de overloop niet meer aan en alleen de twee beneden lampen. Bij mijn "i'm home" scene schakelt de Action LED strip in het trappengat aan en vanaf dat moment nog maar één lamp beneden. Als we naar bed gaat schakelt deze lamp nog wel in op 1% en dan gaat ook de lamp in de keuken aan voor 10 minuten.
Je kan ook gebruik maken van een Zigbee2MQTT apparaat, alleen vindt ik dit voor mij geen geschikte oplossing omdat ik mijn lampen via beide systemen wil kunnen bedienen. Zou ik alles overzetten en Domoticz klapt er uit dan heb je niets. Nu kan ik nog wel wat.
Ik zou iedereen aanraden (en zeker waar de WAF hoog moet zijn) om een systeem waar mogelijk zo dubbel mogelijk uit te voeren. Dat de lampen niet meer aangaan op een bewegingsmelder maakt mij niet zoveel uit zolang ze maar aan kunnen.
Het grootste nadeel van Xiaomi vindt ik de levertijd. Je hebt niet even 'zomaar' een nieuwe lamp of sensoren tenzij je bereidt bent om er voor te betalen. Ikea heeft vaak alles wel op voorraad liggen en dus is de drempel heel laag om "even" iets nieuws bij te halen.
Het grootste nadeel van Ikea vindt ik het laagste dim niveau. Dat zou nog wel wat lager mogen. Ander nadeel is dat ze geen contact sensoren hebben. Mijn laatste KAKU setje (trapkast) begint echt kuren te vertonen maar kan er geen goede oplossing voor vinden.
[ Voor 9% gewijzigd door Toppe op 13-01-2020 13:57 ]
@DjAntoon @fabstar81 NodeMCU met daarop ESPeasy geflast helemaal kinderlijk eenvoudigToppe schreef op maandag 13 januari 2020 @ 13:38:
[...]
Koop een NodeMCU, als je nog een USB kabeltje hebt liggen ben je voor €4 klaar. Werkt via MQTT dus heel eenvoudig extra sensoren koppelen.
Werkt echt héél simpel
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Beste medetweakers,
Ik ben nu een aantal weken mij al aan het orienteren naar mogelijke oplossingen om ook een smart-home over te komen.
Domoticz op de Pi is klaar om gebruikt te gaan worden maar ik ben er nog niet wat ik allemaal nodig heb.
Na heel wat uren over het internet te struinen wil ik toch mijn doel/wens hier uitleggen en vragen hoe dat bereikt kan worden.
Mijn wens is om met name lampen te kunnen dimmen, en aan- uit te kunnen zetten (belangrijk anders staan je lampen continue "aan") en met de Pi in de meterkast de P1 uitlezen.
Kwa smart lampen wil ik eigenlijk niet afhankelijk zijn van een Philips of Xioami. En ik wil graag de Pi als bridge gebruiken zodat ik ook alle data daarvan in Domoticz kan uitlezen.
Nu lees ik net ook over Sonoff wifi schakelaars wat er ook ineressant uitziet.
Graag zou ik een advies willen ontvangen welke apparatuur nodig is om niet alleen bovenstaand te doen maar ook nog een smarter home kan maken
.
Ik ben nu een aantal weken mij al aan het orienteren naar mogelijke oplossingen om ook een smart-home over te komen.
Domoticz op de Pi is klaar om gebruikt te gaan worden maar ik ben er nog niet wat ik allemaal nodig heb.
Na heel wat uren over het internet te struinen wil ik toch mijn doel/wens hier uitleggen en vragen hoe dat bereikt kan worden.
Mijn wens is om met name lampen te kunnen dimmen, en aan- uit te kunnen zetten (belangrijk anders staan je lampen continue "aan") en met de Pi in de meterkast de P1 uitlezen.
Kwa smart lampen wil ik eigenlijk niet afhankelijk zijn van een Philips of Xioami. En ik wil graag de Pi als bridge gebruiken zodat ik ook alle data daarvan in Domoticz kan uitlezen.
Graag zou ik een advies willen ontvangen welke apparatuur nodig is om niet alleen bovenstaand te doen maar ook nog een smarter home kan maken
ja, dat heb ik ook in mijn ziggo router/modem. probleem daarmee is dat ik door mijn adressen heen begin te raken. Na 20 reserveringen klapt de ziggo modem eruit. En met alle mobile devices, wifi lampen en AV-apparatuur begin ik over die 20 heen te komen. daar moet ik dus zsm een oplossing voor vinden.Chaoss schreef op maandag 13 januari 2020 @ 13:11:
[...]
Werkt je zelf met Xiaomi? werkt die heb wel zonder vertraging?
heb in het verleden wel eens gespeeld met dhcp server op 1 van de pi's die hier draait en dan de dhcp server op de ziggo modem uit, maar ik kreeg dat niet lekker aan de praat. Langzamerhand moet ik dat echter wel weer opnieuw proberen.
jahaaa, ze zijn onderweg!!!Toppe schreef op maandag 13 januari 2020 @ 13:38:
[...]
Koop een NodeMCU, als je nog een USB kabeltje hebt liggen ben je voor €4 klaar. Werkt via MQTT dus heel eenvoudig extra sensoren koppelen.
Werkt echt héél simpel
wat bedoel je met door domoticz ondersteund? wil je voor een Xiaomi hub gaan? ik zou persoonlijk voor de zigbee2mqtt stick gaan. Ben je voor 3 euro klaar. Er zijn genoeg mensen met de andere benodigde hardware die je nodig hebt om te flashen. Sommige tweakers verkopen ze ook geflasht en al. Voordeel is dat je met die stick alles wat zigbee praat kan aansturen. Dus ook de IKEA lampen, versterkers, alsook de Xiaomi sensoren, HUE apparaten, alsook...nou ja, check de website wat het allemaal vervangt.Chaoss schreef op maandag 13 januari 2020 @ 13:38:
[...]
Net even bekeken maar dat spul van Xiaomi ziet er wel leuk uit, vrij uitgebreid systeem en zo te zien wordt het meeste door Domoticz ondersteund zodat ik alles binnen 1 ecosysteem kan houden. Voor mij als beginner is dat wel zo handig.
nadeel is uiteraard het hoog tweaker gehalte, maar op welke site zit je nu ook alweer?
jahaaa, ze zijn onderweg!!!Copitano schreef op maandag 13 januari 2020 @ 14:23:
[...]
@DjAntoon @fabstar81 NodeMCU met daarop ESPeasy geflast helemaal kinderlijk eenvoudig
de sensors heb ik al. wilde die van het weekend alvast plaatsen en bekabeling aanleggen, toen ik bedacht dat dat helemaal niet handig is omdat je niet kan zien welke sensor welke ID krijgt. je moet ze identificeren door ze even warmer te maken. nou goed...was leuk idee. maar moet nog even geduld hebben.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Zie mijn laatste post hier boven.badabingbadaboo schreef op maandag 13 januari 2020 @ 14:26:
Beste medetweakers,
Graag zou ik een advies willen ontvangen welke apparatuur nodig is om niet alleen bovenstaand te doen maar ook nog een smarter home kan maken.
Maar wat zou je wel willen? Als je niet afhankelijk wilt zijn van Philips of Xiaomi dan blijft er vrij weinig over.
Je zou kunnen kijken naar Zigbee2MQTT, je meldt je lampen dan aan op de Domoticz als "gateway". Je bent dan niet afhankelijk van een aparte gateway van elke fabrikant maar wel weer als nadeel dat je geen licht hebt als er iets fout gaat.
Voor een gevorderde gebruiken zou ik dat aanraden, als je begint raadt ik je dit zeker af. Je zou dan beter kunnen kijken naar een plugin (Hue zit standaard ingebakken, Tradfri niet) omdat je dan ten alle tijden je lampen kan bedienen via de app van de fabrikant maar wel spelenderwijs je lampen kan opnemen in je Domoticz omgeving.
De combinatie die ik heb is wellicht niet de meest voor de hand liggende, maar wel de beste die er is. Juist omdat ik dus niet 100% afhankelijk ben Domoticz.
Ja, het installeren van bepaalde plugins kan soms wat lastig gaan maar er is voldoende informatie en kennis beschikbaar om je te helpen waar mogelijk. Komt weer het voordeel: Als het installeren even niet lukt heb je alsnog licht via de app van de fabrikant.
Mijn vrouwtje was 100% tegen een slim huis. Ondertussen is ze er aan gewend en zijn we bezig om alle schakelaars te vervangen. Siri doet wonderen. Maar, ergens hebben we wel de angst dat straks het eerste woordje van die kleine Siri is ipv mama of papa
@fabstar81 haha ja klopt. Dat is wel een groot nadeel. Hoe ga je ze aansluiten, via een terminal? Wellicht niet de meest compacte oplossing, maar wel de duidelijkste namelijk
[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 13-01-2020 14:51 ]
Gewoon aansluiten. In ESPeasy de responstijd even op 1 seconde zetten en de sensor ff tussen duim en wijsvinger. Degene die oploopt is degene die je vast hebt.fabstar81 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 14:39:
[...]
ja, dat heb ik ook in mijn ziggo router/modem. probleem daarmee is dat ik door mijn adressen heen begin te raken. Na 20 reserveringen klapt de ziggo modem eruit. En met alle mobile devices, wifi lampen en AV-apparatuur begin ik over die 20 heen te komen. daar moet ik dus zsm een oplossing voor vinden.
heb in het verleden wel eens gespeeld met dhcp server op 1 van de pi's die hier draait en dan de dhcp server op de ziggo modem uit, maar ik kreeg dat niet lekker aan de praat. Langzamerhand moet ik dat echter wel weer opnieuw proberen.
[...]
jahaaa, ze zijn onderweg!!!![]()
[...]
wat bedoel je met door domoticz ondersteund? wil je voor een Xiaomi hub gaan? ik zou persoonlijk voor de zigbee2mqtt stick gaan. Ben je voor 3 euro klaar. Er zijn genoeg mensen met de andere benodigde hardware die je nodig hebt om te flashen. Sommige tweakers verkopen ze ook geflasht en al. Voordeel is dat je met die stick alles wat zigbee praat kan aansturen. Dus ook de IKEA lampen, versterkers, alsook de Xiaomi sensoren, HUE apparaten, alsook...nou ja, check de website wat het allemaal vervangt.
nadeel is uiteraard het hoog tweaker gehalte, maar op welke site zit je nu ook alweer?![]()
[...]
jahaaa, ze zijn onderweg!!!![]()
de sensors heb ik al. wilde die van het weekend alvast plaatsen en bekabeling aanleggen, toen ik bedacht dat dat helemaal niet handig is omdat je niet kan zien welke sensor welke ID krijgt. je moet ze identificeren door ze even warmer te maken. nou goed...was leuk idee. maar moet nog even geduld hebben.
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Wordt lastig als je ze via buis isolatie wilt plaatsenCopitano schreef op maandag 13 januari 2020 @ 14:50:
[...]
Gewoon aansluiten. In ESPeasy de responstijd even op 1 seconde zetten en de sensor ff tussen duim en wijsvinger. Degene die oploopt is degene die je vast hebt.
@Toppe, uuuh...terminal? que? schroefterminal bedoel je? ik denk dat ik ze probeer te solderen. of zo...geen idee eigenlijk. hoop dat het goed komt 
@badabingbadaboo, de nadelen zijn voor elk systeem anders. Natuurlijk heeft @Toppe gelijk voor zigbee lampen. maar als het je gaat om smart lampen dan zijn er meerdere systemen. Zigbee heb je een gateway nodig, voor wifi lampen niet. Hier maak ik gebruik van YeeLight lampen...werken perfect en hebben ook een aparte app maar geen hub. Shelly zag ik in een nieuwsbrief, gaat ook smart lampen voor 10 euro aanbieden en zijn ook wifi. Ook deze heeft een aparte app. Alleen Hue en IKEA lampen zal je dus dubbel uit kunnen voeren met de betreffende hub. Aan de andere kant, zo een hub kost minimaal 30 euro....kan je weer 3 lampen voor kopen
@badabingbadaboo, de nadelen zijn voor elk systeem anders. Natuurlijk heeft @Toppe gelijk voor zigbee lampen. maar als het je gaat om smart lampen dan zijn er meerdere systemen. Zigbee heb je een gateway nodig, voor wifi lampen niet. Hier maak ik gebruik van YeeLight lampen...werken perfect en hebben ook een aparte app maar geen hub. Shelly zag ik in een nieuwsbrief, gaat ook smart lampen voor 10 euro aanbieden en zijn ook wifi. Ook deze heeft een aparte app. Alleen Hue en IKEA lampen zal je dus dubbel uit kunnen voeren met de betreffende hub. Aan de andere kant, zo een hub kost minimaal 30 euro....kan je weer 3 lampen voor kopen
ik plak ze vast aan de CV-leidingen met isolatietape. niet helemaal accuraat, maar als ik de CV buis inclusief sensor dan vastpak mag ik hopen dat ie oploopt, anders werkt het ook niet met het meten van het leidingwaterToppe schreef op maandag 13 januari 2020 @ 14:52:
[...]
Wordt lastig als je ze via buis isolatie wilt plaatsen
[ Voor 20% gewijzigd door fabstar81 op 13-01-2020 14:54 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Deze, voor €0,08 per stuk. Die soldeer je op een PCB'tje.fabstar81 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 14:53:
@Toppe, uuuh...terminal? que? schroefterminal bedoel je? ik denk dat ik ze probeer te solderen. of zo...geen idee eigenlijk. hoop dat het goed komt
Bij een storing kan je ze even eenvoudig los koppelen en extra aansluiten
@Chaoss @badabingbadabooToppe schreef op maandag 13 januari 2020 @ 13:53:
[...]
Ik zou iedereen aanraden (en zeker waar de WAF hoog moet zijn) om een systeem waar mogelijk zo dubbel mogelijk uit te voeren. Dat de lampen niet meer aangaan op een bewegingsmelder maakt mij niet zoveel uit zolang ze maar aan kunnen.
Ik denk dat dit wel het belangrijkste is, daarom ook heb ik in het verleden voor z wave modules gekozen. Als de controller plat ligt, kunnen de lampen altijd door de plaatselijke schakelaar bedient worden.
Ik heb momenteel erg veel problemen met domoticz in combinatie met z wave. Het is heel vervelend als het nu plat ligt, maar de basis werkt gewoon "ouderwets". (En nee het ligt niet aan Z wave, een vriend heeft fibaro HC2 met heel veel modules en dat werkt al lange tijd probleemloos)
Inmiddels is er natuurlijk wel het 1 en ander gewijzigd in domotica wereld, er zijn nu ook zigbee modules, en dat maakt het mogelijk om het enkel bij zigbee te houden.
https://www.hashop.nl/icasa-ac-dimmer-zigbee icasa is een optie.
https://www.robbshop.nl/i...2GLgJqEAQYASABEgJQKvD_BwE
Een ander merk, maar ik denk hetzelfde product.
zowel die als het PCB heb ik niet meebesteld. Dat wordt dus hard solderen op de NodeMCU ben ik bang. ga niet weer 8 weken wachten voordat ik aan de slag kan.Toppe schreef op maandag 13 januari 2020 @ 14:54:
[...]
Deze, voor €0,08 per stuk. Die soldeer je op een PCB'tje.
Bij een storing kan je ze even eenvoudig los koppelen en extra aansluiten
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Ze zitten bij mij ketel gewoon met tyraps op de buis en daar de isolatieschaal omheen. Wel een deelbare schaal gebruiken.Toppe schreef op maandag 13 januari 2020 @ 14:52:
[...]
Wordt lastig als je ze via buis isolatie wilt plaatsen
Onlangs heb ik een Conbee II gekocht om mijn Domoticz systeem ook Zigbee te laten praten. Ik heb begrepen dat je daarvoor Deconz en vervolgens de Deconz plugin voor Domoticz zou kunnen installeren.
Bij het installeren van Deconz loop ik er echter tegenaan dat arm64 niet ondersteund wordt en ik een Odroid C2 (=arm64?) heb:
N: Skipping acquire of configured file 'main/binary-arm64/Packages' as repository 'http://phoscon.de/apt/deconz bionic-beta InRelease' doesn't support architecture 'arm64'
Ik draai op de Odroid C2:
Distributor ID: Ubuntu
Description: Ubuntu 18.04.3 LTS
Release: 18.04
Codename: bionic
Mogelijke oplossingsrichtingen die ik gevonden heb zijn:
1. De Docker route, door Docker en deze image te installeren: https://hub.docker.com/r/marthoc/deconz
2. De route van de arm64 port, door dit te proberen te installeren: http://deconz.dresden-elektronik.de/raspbian/alpha/
Iemand een idee wat de betere of kansrijkere route is? Alternatieve oplossingen mogen natuurlijk ook
Bij het installeren van Deconz loop ik er echter tegenaan dat arm64 niet ondersteund wordt en ik een Odroid C2 (=arm64?) heb:
N: Skipping acquire of configured file 'main/binary-arm64/Packages' as repository 'http://phoscon.de/apt/deconz bionic-beta InRelease' doesn't support architecture 'arm64'
Ik draai op de Odroid C2:
Distributor ID: Ubuntu
Description: Ubuntu 18.04.3 LTS
Release: 18.04
Codename: bionic
Mogelijke oplossingsrichtingen die ik gevonden heb zijn:
1. De Docker route, door Docker en deze image te installeren: https://hub.docker.com/r/marthoc/deconz
2. De route van de arm64 port, door dit te proberen te installeren: http://deconz.dresden-elektronik.de/raspbian/alpha/
Iemand een idee wat de betere of kansrijkere route is? Alternatieve oplossingen mogen natuurlijk ook
Metal up your ass
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Niet zo moeilijk denken:fabstar81 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 14:57:
[...]
zowel die als het PCB heb ik niet meebesteld. Dat wordt dus hard solderen op de NodeMCU ben ik bang. ga niet weer 8 weken wachten voordat ik aan de slag kan.
https://opencircuit.nl/Pr...54mm.-Boveningang-3-stuks (zijn nog mooier, gewoon er in drukken)
https://opencircuit.nl/Product/Experimenteer-print-7x9cm
Kost nu iets meer tijd (maar kan je wel nu al doen) maar zorgt uiteindelijk voor een hele relaxte installatie van het geheel. En je kan gewoon eenvoudig de boel aansluiten en vervangen als nodig.
Allereerst bedankt voor de reactie(s)!Toppe schreef op maandag 13 januari 2020 @ 14:47:
[...]
Zie mijn laatste post hier boven.
Maar wat zou je wel willen? Als je niet afhankelijk wilt zijn van Philips of Xiaomi dan blijft er vrij weinig over.
Je zou kunnen kijken naar Zigbee2MQTT, je meldt je lampen dan aan op de Domoticz als "gateway". Je bent dan niet afhankelijk van een aparte gateway van elke fabrikant maar wel weer als nadeel dat je geen licht hebt als er iets fout gaat.
Voor een gevorderde gebruiken zou ik dat aanraden, als je begint raadt ik je dit zeker af. Je zou dan beter kunnen kijken naar een plugin (Hue zit standaard ingebakken, Tradfri niet) omdat je dan ten alle tijden je lampen kan bedienen via de app van de fabrikant maar wel spelenderwijs je lampen kan opnemen in je Domoticz omgeving.
De combinatie die ik heb is wellicht niet de meest voor de hand liggende, maar wel de beste die er is. Juist omdat ik dus niet 100% afhankelijk ben Domoticz.
Ja, het installeren van bepaalde plugins kan soms wat lastig gaan maar er is voldoende informatie en kennis beschikbaar om je te helpen waar mogelijk. Komt weer het voordeel: Als het installeren even niet lukt heb je alsnog licht via de app van de fabrikant.
Mijn vrouwtje was 100% tegen een slim huis. Ondertussen is ze er aan gewend en zijn we bezig om alle schakelaars te vervangen. Siri doet wonderen. Maar, ergens hebben we wel de angst dat straks het eerste woordje van die kleine Siri is ipv mama of papa
@fabstar81 haha ja klopt. Dat is wel een groot nadeel. Hoe ga je ze aansluiten, via een terminal? Wellicht niet de meest compacte oplossing, maar wel de duidelijkste namelijk
Mijn wil is juist dat ik bv de Hue lamp kan bedienen zonder dat ik een Hue bridge moet aanschaffen om het op het wifi netwerk te krijgen. Gisteren een Hue lampje aangeschaft maar dan kan het alleen via BT bediend worden.
Gezien ik al een Pi heb had ik gehoopt op geen dure aanschaffen mbt bridge oid.
Ik denk dat de ZigbeeMQTT het proberen waard is.
Wel een vraag over deze zin Je zou dan beter kunnen kijken naar een plugin.
Ik heb een Hue lampje maar op dit moment kan ik die alleen via BT bedienen (omdat ik geen bridge heb heb ik begrepen). Maar begrijp ik hieruit dat een Domoticz plugin deze functie kan overnemen?
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Nee, de plugin zorgt er alleen voor dat je de lampen die op de bridge zijn aangemeld kan bedienen via Domoticz.badabingbadaboo schreef op maandag 13 januari 2020 @ 15:15:
[...]
Allereerst bedankt voor de reactie(s)!
Mijn wil is juist dat ik bv de Hue lamp kan bedienen zonder dat ik een Hue bridge moet aanschaffen om het op het wifi netwerk te krijgen. Gisteren een Hue lampje aangeschaft maar dan kan het alleen via BT bediend worden.
Ik heb een Hue lampje maar op dit moment kan ik die alleen via BT bedienen (omdat ik geen bridge heb heb ik begrepen). Maar begrijp ik hieruit dat een Domoticz plugin deze functie kan overnemen?
Ik begrijp sowieso die bluetooth lampen van Philips niet helemaal. Wat is daar het nut van?
Je zou i.p.v. MQTT ook Conbee II of Raspbee i.c.m. Deconz kunnen proberen. Heb je ook geen bridge meer nodig. Dat is althans de route die ik ga proberen en waarvan ik gelezen heb dat meerdere mensen gelukkiger worden dan MQTT. Heb er zelf nog geen ervaring mee.badabingbadaboo schreef op maandag 13 januari 2020 @ 15:15:
[...]
Allereerst bedankt voor de reactie(s)!
Metal up your ass
hè verdorie,
hoewel mijn bash script nu fantastisch werkt, ben ik toch bang dat het juist domoticz is die die 0-waardes wegschrijft als er geen update wordt gegeven op de temperatuursensoren.
mijn sensors worden om de dag ineens niet herkend door mijn rpi naast de ketel (nodeMCU is onderweg). Mijn bash script is daarop voorbereid en verstuurt geen 0-waarde naar Domoticz op het moment dat de sensors "weg" zijn.
Klaar dacht ik, domoticz zal de laatste waarde dan wel vasthouden en díe elke 5 minuten wegschrijven. Dit doet hij dus niet. Als de temperatuursensor niet meer wordt geupdate door het externe script, stelt domoticz de waarde op 0 met als gevolg dat ik elke 5 minuten een nieuwe 0-waarde heb in mijn grafieken die ik vervolgens handmatig moet verwijderen met SHIFT+muisklik.
ik dacht dat het script de oorzaak was, die als de sensor niet herkend werd een 0 waarde naar domoticz schreef. nu ik dat in het script heb geelimineerd merk ik dat domoticz daar dus 0 van maakt.
iemand die dit herkent? klopt het wat ik denk te constateren? en heeft iemand ook een oplossing?
dit is echt zo onwenselijk. Natuurlijk is het ruk dat ik die sensors niet stabiel krijg, maar stel nou dat ik even iets wil updaten of rebooten, en dat lukt niet in de interval dat domoticz een waarde wegschrijft, maakt ie daar dus ook 0 van.
In domoticz heb ik nu alle 0 punten verwijderd in de grafiek en het script gestopt. er worden dus geen nieuwe waardes naar domoticz gepushed en dus (vind ik) zou hij uit moeten gaan van de laatst bekende waarde. In dit geval een temp van rond de 20 graden. Maar toch maakt ie daar nul van.
hoewel mijn bash script nu fantastisch werkt, ben ik toch bang dat het juist domoticz is die die 0-waardes wegschrijft als er geen update wordt gegeven op de temperatuursensoren.
mijn sensors worden om de dag ineens niet herkend door mijn rpi naast de ketel (nodeMCU is onderweg). Mijn bash script is daarop voorbereid en verstuurt geen 0-waarde naar Domoticz op het moment dat de sensors "weg" zijn.
Klaar dacht ik, domoticz zal de laatste waarde dan wel vasthouden en díe elke 5 minuten wegschrijven. Dit doet hij dus niet. Als de temperatuursensor niet meer wordt geupdate door het externe script, stelt domoticz de waarde op 0 met als gevolg dat ik elke 5 minuten een nieuwe 0-waarde heb in mijn grafieken die ik vervolgens handmatig moet verwijderen met SHIFT+muisklik.
ik dacht dat het script de oorzaak was, die als de sensor niet herkend werd een 0 waarde naar domoticz schreef. nu ik dat in het script heb geelimineerd merk ik dat domoticz daar dus 0 van maakt.
iemand die dit herkent? klopt het wat ik denk te constateren? en heeft iemand ook een oplossing?
dit is echt zo onwenselijk. Natuurlijk is het ruk dat ik die sensors niet stabiel krijg, maar stel nou dat ik even iets wil updaten of rebooten, en dat lukt niet in de interval dat domoticz een waarde wegschrijft, maakt ie daar dus ook 0 van.
In domoticz heb ik nu alle 0 punten verwijderd in de grafiek en het script gestopt. er worden dus geen nieuwe waardes naar domoticz gepushed en dus (vind ik) zou hij uit moeten gaan van de laatst bekende waarde. In dit geval een temp van rond de 20 graden. Maar toch maakt ie daar nul van.
[ Voor 19% gewijzigd door fabstar81 op 13-01-2020 16:30 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Heb er inmiddels een bug report voor aangemaakt bij Domoticz zelf, maar blijf zitten met twee issues:
- Zoals eerder gemeld, blijft de grafiekenpagina vast lopen via chrome op de mobiel. Specifiek voor stroomgrafieken
- Na 1-2 dagen loopt domoticz zelf vast. Met een Err_connection_refused. Reboot lost het op, maar dat is niet ideaal uiteraard.
Afgezien van wat 'error parsing http request, toont de log niks vreemds.
Inmiddels naar beta branch overgestapt, maar dit helpt niet.
- Zoals eerder gemeld, blijft de grafiekenpagina vast lopen via chrome op de mobiel. Specifiek voor stroomgrafieken
- Na 1-2 dagen loopt domoticz zelf vast. Met een Err_connection_refused. Reboot lost het op, maar dat is niet ideaal uiteraard.
Afgezien van wat 'error parsing http request, toont de log niks vreemds.
Inmiddels naar beta branch overgestapt, maar dit helpt niet.
[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 13-01-2020 16:31 ]
Schrijf je laatste waarde weg naar /tmp (in je bash script) en als er geen waarde is in je vergelijking dan desnoods die maar pushen?fabstar81 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 16:27: en heeft iemand ook een oplossing?
pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem
ik denk dat je ervan uitgaat dat ik kan programmeren. hahaimdos schreef op maandag 13 januari 2020 @ 16:34:
[...]
Schrijf je laatste waarde weg naar /tmp (in je bash script) en als er geen waarde is in je vergelijking dan desnoods die maar pushen?
met veel moeite en hulp van een ieder hier, heb ik onderstaand script gemaakt:
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
| # Temperatuur - ZB koudwater in if [ -f "/sys/bus/w1/devices/28-01143b8e6caa/w1_slave" ] then TEMP=$(cat /sys/bus/w1/devices/28-01143b8e6caa/w1_slave | grep -E -o ".{0,0}t=.{0,5}" | cut -c 3-) VAR=$(echo "scale=2; $TEMP/1000" | bc) if [ $VAR > 0 ] then curl --connect-timeout 60 "http://192.168.69.200:8080/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=709&nvalue=0&svalue=$VAR" echo $VAR fi fi # Temperatuur - ZB midden if [ -f "/sys/bus/w1/devices/28-01143b7a42aa/w1_slave" ] then TEMP=$(cat /sys/bus/w1/devices/28-01143b7a42aa/w1_slave | grep -E -o ".{0,0}t=.{0,5}" | cut -c 3-) VAR=$(echo "scale=2; $TEMP/1000" | bc) if [ $VAR > 0 ] then curl --connect-timeout 60 "http://192.168.69.200:8080/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=707&nvalue=0&svalue=$VAR" echo $VAR fi fi # Temperatuur - ZB boven if [ -f "/sys/bus/w1/devices/28-01143b8984aa/w1_slave" ] then TEMP=$(cat /sys/bus/w1/devices/28-01143b8984aa/w1_slave | grep -E -o ".{0,0}t=.{0,5}" | cut -c 3-) VAR=$(echo "scale=2; $TEMP/1000" | bc) if [ $VAR > 0 ] then curl --connect-timeout 60 "http://192.168.69.200:8080/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=708&nvalue=0&svalue=$VAR" echo $VAR fi fi # Temperatuur - ZB koudwater uit if [ -f "/sys/bus/w1/devices/28-01143bf2f4aa/w1_slave" ] then TEMP=$(cat /sys/bus/w1/devices/28-01143bf2f4aa/w1_slave | grep -E -o ".{0,0}t=.{0,5}" | cut -c 3-) VAR=$(echo "scale=2; $TEMP/1000" | bc) if [ $VAR > 0 ] then curl --connect-timeout 60 "http://192.168.69.200:8080/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=713&nvalue=0&svalue=$VAR" echo $VAR fi fi # Temperatuur - e-boiler uit if [ -f "/sys/bus/w1/devices/28-000004e09c32/w1_slave" ] then TEMP=$(cat /sys/bus/w1/devices/28-000004e09c32/w1_slave | grep -E -o ".{0,0}t=.{0,5}" | cut -c 3-) VAR=$(echo "scale=2; $TEMP/1000" | bc) if [ $VAR > 0 ] then curl --connect-timeout 60 "http://192.168.69.200:8080/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=689&nvalue=0&svalue=$VAR" echo $VAR fi fi # Temperatuur - ZB retour in if [ -f "/sys/bus/w1/devices/28-01143b9b60aa/w1_slave" ] then TEMP=$(cat /sys/bus/w1/devices/28-01143b9b60aa/w1_slave | grep -E -o ".{0,0}t=.{0,5}" | cut -c 3-) VAR=$(echo "scale=2; $TEMP/1000" | bc) if [ $VAR > 0 ] then curl --connect-timeout 60 "http://192.168.69.200:8080/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=711&nvalue=0&svalue=$VAR" echo $VAR fi fi # Temperatuur - ZB retour uit if [ -f "/sys/bus/w1/devices/28-01143ba404aa/w1_slave" ] then TEMP=$(cat /sys/bus/w1/devices/28-01143ba404aa/w1_slave | grep -E -o ".{0,0}t=.{0,5}" | cut -c 3-) VAR=$(echo "scale=2; $TEMP/1000" | bc) if [ $VAR > 0 ] then curl --connect-timeout 60 "http://192.168.69.200:8080/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=712&nvalue=0&svalue=$VAR" echo $VAR fi fi # Temperatuur - temp4 if [ -f "/sys/bus/w1/devices/28-01143b9939aa/w1_slave" ] then TEMP=$(cat /sys/bus/w1/devices/28-01143b9939aa/w1_slave | grep -E -o ".{0,0}t=.{0,5}" | cut -c 3-) VAR=$(echo "scale=2; $TEMP/1000" | bc) if [ $VAR > 0 ] then curl --connect-timeout 60 "http://192.168.69.200:8080/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=710&nvalue=0&svalue=$VAR" echo $VAR fi fi # Temperatuur - temp8 if [ -f "/sys/bus/w1/devices/28-01143bed48aa/w1_slave" ] then TEMP=$(cat /sys/bus/w1/devices/28-01143bed48aa/w1_slave | grep -E -o ".{0,0}t=.{0,5}" | cut -c 3-) VAR=$(echo "scale=2; $TEMP/1000" | bc) if [ $VAR > 0 ] then curl --connect-timeout 60 "http://192.168.69.200:8080/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=714&nvalue=0&svalue=$VAR" echo $VAR fi fi |
ik zie het zeker als een voordeel als de laatst bekende waarde dan maar eindeloos gepusht wordt naar domoticz. Alleen, wil ik wel een notificatie ontvangen uit domoticz dat de sensors eigenlijk niet meer live zijn. hoe ga ik dat doen?
if sensor niet beschikbaar
use laatste waarde en push die naar domoticz
update een dummy in domoticz dat sensors dood zijn --> telegram notificatie op "on" actie?
of zoiets.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Dat is voor mij dan weer nieuw en nog een brug te ver; Zou graag wat goedkope tempsensoren in elkaar flatsen in plaats van dure RFX Cresta's te kopen maar ben meer meer van het toetsenbord dan het soldeerapparaatCopitano schreef op maandag 13 januari 2020 @ 14:23:
[...]
@DjAntoon @fabstar81 NodeMCU met daarop ESPeasy geflast helemaal kinderlijk eenvoudig
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Vandaag is de slimme meter geinstalleerd, deze heb ik toegevoegd aan Domoticz via de P1 poort en de slimme meter kabel. Dat werkt in een paar minuten. Het valt me wel op dat de nieuwe meter enkele seconden, soms zelfs vaker een update verstuurd, dat hoeft wat mij betreft nu ook weer niet. Enige tips hiervoor? Ik zie dat je met een instelling het aantal berichten kunt verminderen. Wat is een goede instelling hiervoor?
Sinds vandaag heb ik ook de Pi draaien icm een SSD, in plaats van de HDD die ik vorige week heb geinstalleerd
Sinds vandaag heb ik ook de Pi draaien icm een SSD, in plaats van de HDD die ik vorige week heb geinstalleerd
Ik doe het volgende:fabstar81 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 14:39:
[...]
ja, dat heb ik ook in mijn ziggo router/modem. probleem daarmee is dat ik door mijn adressen heen begin te raken. Na 20 reserveringen klapt de ziggo modem eruit. En met alle mobile devices, wifi lampen en AV-apparatuur begin ik over die 20 heen te komen. daar moet ik dus zsm een oplossing voor vinden.
- dhcp range op de router instellen op <wat je router hier heeft>.100 - 254 (bijvoorbeeld 192.168.0.100-192.168.0.254)
- alle vaste apparaten zoals schakelaars (Shelly), servers (pi's), TV, PS4, routers, versterkers enz. krijgen een vast ip adres dat ik bij dat apparaat kan instellen in de range 2-99. Dus bijvoorbeeld 192.168.0.60, 61, 62 enz. voor mijn Shellly's
- apparaten die ik niet zelf volledig 'controleer' maar waarvan ik wel de MAC adressen kan achterhalen geeft ik DHCP reserveringen (mobiele telefoons, ad hoc laptops, gastennetwerk).
- mijn eigen mobiele telefoon heb ik ook gewoon een vast ip adres ingesteld bij de verschillende Wifi netwerken die ik thuis gebruik
Op die manier heb je veel minder in je DHCP lijst en dus ook minder kans dat apparaten toch stiekem een ander IP adres dan hun reservering krijgen omdat de oude nog actief is.
(PS en van apparaten waarvan ik niet wil dat ze op DNS naar "huis" bellen (ander huis dan dat van mij) voer ik een niet-bestaand gateway adres in als eerste horde).
[ Voor 5% gewijzigd door Wiley99 op 13-01-2020 17:03 ]
Ik zou me als ik jou was nog wat meer verdiepen in de producten van Shelly. Hebben zowel schakelaars die je als alles eruit klapt alsnog met de hand kan bedienen en je je 'gewone' lampen op afstand mee kan bedienen en in Domoticz kan integreren, maar ze hebben ook lampen zoals Hue waar je de lamp zelf schakelt. Is allemaal met behulp van een plugin meteen in Domoticz op te nemen. Plus er is altijd nog een app van de fabrikant die prima werkt. Voor mij is het voordeel van het gebruiken van mijn vaste schakelmateriaal aan de muur belangrijk. De Shelly schakelaars bouw je achter de schakelaar in de muur in. Als de boel er dan uit ligt, kun je toch alles schakelen én mensen die bij je op bezoek komen weten ook gewoon hoe je het licht aan moet doen ;-)badabingbadaboo schreef op maandag 13 januari 2020 @ 14:26:
Beste medetweakers,
Graag zou ik een advies willen ontvangen welke apparatuur nodig is om niet alleen bovenstaand te doen maar ook nog een smarter home kan maken.
Overigens is het voordeel van Domoticz natuurlijk dat je ook dingen door elkaar kunt gebruiken en kunt combineren, dus je kunt prima Hue en Shelly en Xiaomi door elkaar heen gebruiken.
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
€ 2,12 14% Off | 1set DHT22 single-bus digital temperature and humidity sensor module AM2302 electronic building blocksWiley99 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 16:46:
[...]
Dat is voor mij dan weer nieuw en nog een brug te ver; Zou graag wat goedkope tempsensoren in elkaar flatsen in plaats van dure RFX Cresta's te kopen maar ben meer meer van het toetsenbord dan het soldeerapparaat
https://a.aliexpress.com/qAK1WTnWb
Kan je direct op de pinnen van een NodeMCU drukken. Heb je geen soldeerbout nodig
"Solderen" was ook kort voor GPIO, NodeMCU en dat soort dingen uitvogelen.Toppe schreef op maandag 13 januari 2020 @ 17:09:
[...]
€ 2,12 14% Off | 1set DHT22 single-bus digital temperature and humidity sensor module AM2302 electronic building blocks
https://a.aliexpress.com/qAK1WTnWb
Kan je direct op de pinnen van een NodeMCU drukken. Heb je geen soldeerbout nodig
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
4 contra stekkers op een pin drukken moet lukken, toch?Wiley99 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 18:43:
[...]
"Solderen" was ook kort voor GPIO, NodeMCU en dat soort dingen uitvogelen.
DSMR5 ieder seconde zelfs. Ik heb hem op 30 staan.Peutpeut schreef op maandag 13 januari 2020 @ 16:49:
Vandaag is de slimme meter geinstalleerd, deze heb ik toegevoegd aan Domoticz via de P1 poort en de slimme meter kabel. Dat werkt in een paar minuten. Het valt me wel op dat de nieuwe meter enkele seconden, soms zelfs vaker een update verstuurd, dat hoeft wat mij betreft nu ook weer niet. Enige tips hiervoor? Ik zie dat je met een instelling het aantal berichten kunt verminderen. Wat is een goede instelling hiervoor?
Copitano in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"hier komt geen soldeerbout aan te pas. Alleen een goeie krimptang, wat AWG 24 of 26 kabeltjesen wat Dupont stekkertjes.Wiley99 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 16:46:
[...]
Dat is voor mij dan weer nieuw en nog een brug te ver; Zou graag wat goedkope tempsensoren in elkaar flatsen in plaats van dure RFX Cresta's te kopen maar ben meer meer van het toetsenbord dan het soldeerapparaat
Voor de zekerheid; dat is de setting "Ontvangst Limiet"?jobr schreef op maandag 13 januari 2020 @ 19:41:
[...]
DSMR5 ieder seconde zelfs. Ik heb hem op 30 staan.
De vertaling lijkt me hier wat brak.
Er staat "0= niet in gebruik, dit beperkt de hoeveelheid meter updates".
Zou wellicht de trage grafieken op kunnen lossen. Idiote hoeveelheid datapunten lijkt me niet nodig.
Wordt e.e.a. wel goed bijgewerkt als je bijvoorbeeld elke 30 seconden vijf berichten mist?
[ Voor 22% gewijzigd door MikeyMan op 13-01-2020 20:11 ]
Deze:MikeyMan schreef op maandag 13 januari 2020 @ 20:10:
[...]
Voor de zekerheid; dat is de setting "Ontvangst Limiet"?
Rate Limit: 30 (Seconds) 0 = Disabled
This limits the amount of meter updates.
Dat zou dezelfde moeten zijn...jobr schreef op maandag 13 januari 2020 @ 20:14:
[...]
Deze:
Rate Limit: 30 (Seconds) 0 = Disabled
This limits the amount of meter updates.
Blijft de vraag overeind of de data dan 'compleet' is...
[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 13-01-2020 20:18 ]
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Je plakt IP67 op de behuizing en snijdt er een dik groot gat in?Copitano schreef op maandag 13 januari 2020 @ 20:10:
[...]
Copitano in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"hier komt geen soldeerbout aan te pas. Alleen een goeie krimptang, wat AWG 24 of 26 kabeltjesen wat Dupont stekkertjes.
Yep, kan ook met een schroevendoosje van de Gamma😂😂😂Toppe schreef op maandag 13 januari 2020 @ 20:21:
[...]
Je plakt IP67 op de behuizing en snijdt er een dik groot gat in?
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Maar waarom plak je er dan IP67 op?🤣Copitano schreef op maandag 13 januari 2020 @ 20:43:
[...]
Yep, kan ook met een schroevendoosje van de Gamma😂😂😂
Heb ze op alle convectoren zitten en gebruik ze ook nog voor andere sensoren. Kan ik zien welk IP nummer ik moet hebben als er eens iets stuk gaat. Elke NodeMCU heeft z’n eigen IP nummer.
Elke sensor heeft ook een ingebakken nummer. Dat zijn de andere stickers😊
[ Voor 10% gewijzigd door Copitano op 13-01-2020 20:58 ]
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Ah, het is een IP. Geen certificaat voor waterdichtheid🤣Copitano schreef op maandag 13 januari 2020 @ 20:56:
[...]
Heb ze op alle convectoren zitten en gebruik ze ook nog voor andere sensoren. Kan ik zien welk IP nummer ik moet hebben als er eens iets stuk gaat. Elke NodeMCU heeft z’n eigen IP nummer.
Elke sensor heeft ook een ingebakken nummer. Dat zijn de andere stickers😊
Je zit me in de maling te nemenToppe schreef op maandag 13 januari 2020 @ 21:09:
[...]
Ah, het is een IP. Geen certificaat voor waterdichtheid🤣
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Bij sommige meters gaat gas om het uur.Peutpeut schreef op maandag 13 januari 2020 @ 16:49:
En settings zitten bij hardware...[ standaard meestal voldoende
Heb je voldoende vermogen op je Pi? of anders een powered usb erbij
Wat je ook "moet" hebben is een fixed usb port. Anders ben je hem zomaar wel eens kwijt.
@fabstar81
Koop een linux baseed router..
Die standard shit ga je het echt niet meer redden
Vooral als je ook nog eens met shelly's ga werken.....
Dus koop een merlin based oid
@rens-br
#jaloers
Ik krijg mijn zigbee2mqtt nog niet aan de gang...
Ik kom niet verder dan die Coordinator firmware die ik mis...
@Wiley99
Hoe bedien jij je shelly's? Mqtt out of the box?
Of geflashed?
En heb je evt de powermeting werkend?
edit:
Ik kom nog ff niet verder dan:rens-br schreef op maandag 13 januari 2020 @ 13:48:
[...]
Ik gebruik allerleii Zigbee spul door elkaar en dat is gecombineerd met de Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge. Onder andere de beweingsmelders van Xiaomi die hebben bij mij nauwelijks merkbare vertragingen.
Coordinator firmware
En mijn log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| info 2020-01-12 23:01:26: Logging to console and directory: '/opt/zigbee2mqtt/data/log/2020-01-12.23-01-26' info 2020-01-12 23:01:27: Starting zigbee2mqtt version 1.8.0 (commit #da4d26a) info 2020-01-12 23:01:27: Starting zigbee-herdsman... info 2020-01-12 23:01:28: zigbee-herdsman started info 2020-01-12 23:01:28: Coordinator firmware version: '{"type":"zStack30x","meta":{"transportrev":2,"product":2,"majorrel":2,"minorrel":7,"maintrel":2,"revision":20190425}}' info 2020-01-12 23:01:28: Currently 0 devices are joined: warn 2020-01-12 23:01:28: `permit_join` set to `true` in configuration.yaml. warn 2020-01-12 23:01:28: Allowing new devices to join. warn 2020-01-12 23:01:28: Set `permit_join` to `false` once you joined all devices. info 2020-01-12 23:01:28: Zigbee: allowing new devices to join. info 2020-01-12 23:01:28: Connecting to MQTT server at mqtt://localhost info 2020-01-12 23:01:28: Connected to MQTT server info 2020-01-12 23:01:28: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/state', payload 'online' info 2020-01-12 23:01:29: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/config', payload '{"version":"1.8.0","commit":"da4d26a","coordinator":{"type":"zStack30x","meta":{"transportrev":2,"product":2,"majorrel":2,"minorrel":7,"maintrel":2,"revision":20190425}},"log_level":"info","permit_join":true}' info 2020-01-12 23:01:31: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/config/devices', payload '[{"ieeeAddr":"0x00124b000ffb996d","type":"Coordinator","networkAddress":0,"friendly_name":"Coordinator","softwareBuildID":"zStack30x","dateCode":"20190425","lastSeen":1578866491259}]' info 2020-01-12 23:01:31: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"type":"groups","message":[{"optimistic":true,"devices":[],"friendly_name":"test","ID":1}]}' info 2020-01-12 23:01:31: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"type":"devices","message":[{"ieeeAddr":"0x00124b000ffb996d","type":"Coordinator","networkAddress":0,"friendly_name":"Coordinator","softwareBuildID":"zStack30x","dateCode":"20190425","lastSeen":1578866491272}]}' info 2020-01-12 23:01:36: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/config/devices', payload '[{"ieeeAddr":"0x00124b000ffb996d","type":"Coordinator","networkAddress":0,"friendly_name":"Coordinator","softwareBuildID":"zStack30x","dateCode":"20190425","lastSeen":1578866496269}]' info 2020-01-12 23:01:36: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"type":"groups","message":[{"optimistic":true,"devices":[],"friendly_name":"test","ID":1}]}' info 2020-01-12 23:01:36: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"type":"devices","message":[{"ieeeAddr":"0x00124b000ffb996d","type":"Coordinator","networkAddress":0,"friendly_name":"Coordinator","softwareBuildID":"zStack30x","dateCode":"20190425","lastSeen":1578866496286}]}' info 2020-01-12 23:01:41: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/config/devices', payload '[{"ieeeAddr":"0x00124b000ffb996d","type":"Coordinator","networkAddress":0,"friendly_name":"Coordinator","softwareBuildID":"zStack30x","dateCode":"20190425","lastSeen":1578866501319}]' info 2020-01-12 23:01:41: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"type":"groups","message":[{"optimistic":true,"devices":[],"friendly_name":"test","ID":1}]}' info 2020-01-12 23:01:41: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"type":"devices","message":[{"ieeeAddr":"0x00124b000ffb996d","type":"Coordinator","networkAddress":0,"friendly_name":"Coordinator","softwareBuildID":"zStack30x","dateCode":"20190425","lastSeen":1578866501328}]}' info 2020-01-12 23:01:46: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/config/devices', payload '[{"ieeeAddr":"0x00124b000ffb996d","type":"Coordinator","networkAddress":0,"friendly_name":"Coordinator","softwareBuildID":"zStack30x","dateCode":"20190425","lastSeen":1578866506270}]' info 2020-01-12 23:01:46: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"type":"groups","message":[{"optimistic":true,"devices":[],"friendly_name":"test","ID":1}]}' |
[ Voor 62% gewijzigd door Dylantje2 op 13-01-2020 21:48 ]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
,
[ Voor 99% gewijzigd door Dylantje2 op 13-01-2020 21:48 ]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Vreemd....fabstar81 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 21:53:
@Dylantje2, ik gebruik hier 2 netgear Routers voor meer bereik in huis, maar die doen de dhcp niet zelf.
Ik heb een asus met merlin erop.
Je zou een naar openwrt oid kunnen kijken.
Maar in die router kun je toch een hele lijst fixed zetten?
Dan zet ik zoveel mogelijk spul op de devices zelfs op een ip.
En de rest vast via..
Maar hoe heb je je netwerk dan?
Wat is je range van modem? 192.168.???
En wat is de range van router en router 2?
Tsja, IP00 dan
Na een hoop gedoe, crashes heb ik een half jaar geleden mijn tp link archer c7 vervangen door een edgerouter. Had ik 2 jaar eerder moeten doen.
Ik verwachte dat ik met de edgerouter gericht naar het probleem kon zoeken. Maar het hele probleem was meteen weg.
Ik verwachte dat ik met de edgerouter gericht naar het probleem kon zoeken. Maar het hele probleem was meteen weg.
(Ook @fabstar81 )Dylantje2 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 21:58:
[...]
Vreemd....
En de rest vast via..
Dat hoeft toch allemaal niet tenzij je echt in het router tunen wil gaan. Check mijn vorige post hierover, gewoon je range aanpassen en voor je vaste devices vaste op adressen kiezen. Dhcp is oorspronkelijk alleen bedoeld voor wisselend aanmeldende (onbekende) devices. Met vaste op adressen ben je niet afhankelijk van de grillen van dhcp.
Ten aanzien van de Shelly's: zie onze discussie van een paar pagina's terug over plugins
Powermetering op de 1PM werkt gewoon , evenals de temperatuursensor die erin zit.
[ Voor 4% gewijzigd door Wiley99 op 14-01-2020 07:47 ]
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
UbiquitiDjAntoon schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 07:36:
Na een hoop gedoe, crashes heb ik een half jaar geleden mijn tp link archer c7 vervangen door een edgerouter. Had ik 2 jaar eerder moeten doen.

@DjAntoon toch wel de UniFI Cloud Controller geïnstalleerd he?
[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 14-01-2020 09:49 ]
Mooi spul ja.Toppe schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 08:18:
[...]
Ubiquiti![]()
![]()
@DjAntoon toch wel de UniFI Cloud Controller geïnstalleerd he?
Zelf gebruik ik Mikrotik.
Werkt ook super net als Ubiquiti
Goeie tip.Mardox schreef op maandag 13 januari 2020 @ 17:08:
[...]
Ik zou me als ik jou was nog wat meer verdiepen in de producten van Shelly. Hebben zowel schakelaars die je als alles eruit klapt alsnog met de hand kan bedienen en je je 'gewone' lampen op afstand mee kan bedienen en in Domoticz kan integreren, maar ze hebben ook lampen zoals Hue waar je de lamp zelf schakelt. Is allemaal met behulp van een plugin meteen in Domoticz op te nemen. Plus er is altijd nog een app van de fabrikant die prima werkt. Voor mij is het voordeel van het gebruiken van mijn vaste schakelmateriaal aan de muur belangrijk. De Shelly schakelaars bouw je achter de schakelaar in de muur in. Als de boel er dan uit ligt, kun je toch alles schakelen én mensen die bij je op bezoek komen weten ook gewoon hoe je het licht aan moet doen ;-)
Overigens is het voordeel van Domoticz natuurlijk dat je ook dingen door elkaar kunt gebruiken en kunt combineren, dus je kunt prima Hue en Shelly en Xiaomi door elkaar heen gebruiken.
Zelf was ik net gecharmeerd geraakt van Sonoff, ziet er mooi uit maar nog niet verder gekeken dan dat.
Shelly zag er wat "moeilijker"uit. Maar ga ik ook zeker verder bekijken.
Thanks!
Dit dus, hahaha ik dacht ook al , jezus dat is wel erg maximaal waterdichtToppe schreef op maandag 13 januari 2020 @ 21:09:
[...]
Ah, het is een IP. Geen certificaat voor waterdichtheid🤣
Voor het flashen van een Sonoff Mini met Tasmota heb ik een scriptje geschreven die ik uitvoer vanaf de Raspberry. Ik heb het wifi netwerk noodzakelijk voor het OTA flashen van de Sonoff DIY mode aangemaakt zodat deze er naar toe kan verbinden.
Dit script zoekt dan de ewelink in het netwerk, zet OTA flash aan en upload dan de standaard firmware naar de Mini. Deze heb ik thuis gebruikt voor 1 stuks, maar ik zal er nog wel meer bestellen.
Niet perfect, maar doe er je voordeel mee.
Dit script zoekt dan de ewelink in het netwerk, zet OTA flash aan en upload dan de standaard firmware naar de Mini. Deze heb ik thuis gebruikt voor 1 stuks, maar ik zal er nog wel meer bestellen.
Niet perfect, maar doe er je voordeel mee.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
| #!/bin/bash IP=$1 MDNS=`avahi-browse -t _ewelink._tcp --resolve` IP=`avahi-browse -t _ewelink._tcp --resolve|awk -F= '/address/ {print $2}'|sed 's/\[//g'|sed 's/\]//g'|sed 's/ //g'` ID=`avahi-browse -t _ewelink._tcp --resolve|awk -F_ '/eWeLink/ {print $2}'|head -n1|awk '{print $1}'` if [ -z "$IP" ]; then echo "No IP address given" exit 0; fi #test for working ZEROCONF=`curl http://"$IP":8081/zeroconf/info -XPOST --data "{\"deviceid\":\"$ID\",\"data\":{} }"` echo "Result $ZEROCONF" sleep 10 if [ -z "$ZEROCONF" ]; then echo "No result returned, is it on?"; exit 0; fi ERELAY=`curl http://"$IP":8081/zeroconf/switch -XPOST --data "{\"deviceid\":\"$ID\",\"data\":{\"switch\":\"on\"}}"` echo "Result $ERLAY" sleep 10 if [ -z "$ERELAY" ]; then echo "Failed to enable relay, is it on?"; exit 0; fi EFLASH=`curl http://"$IP":8081/zeroconf/ota_unlock -XPOST --data "{\"deviceid\":\"$ID\",\"data\":{} }"` echo "Result $EFLASH" sleep 10 if [ -z "$EFLASH" ]; then echo "Failed to enable OTA Flash"; exit 0; fi echo "Flashing firmware to $IP" TURL="https://github.com/arendst/Tasmota/releases/download/v8.1.0/tasmota.bin" curl -nv -o tasmota.bin https://github.com/arendst/Tasmota/releases/download/v8.1.0/tasmota.bin #SUM=`sha256sum ~/baf/www/tasmota-wifiman.bin|awk '{print $1}'` SUM=`sha256sum tasmota.bin|awk '{print $1}'` FLASH=`curl http://"$IP":8081/zeroconf/ota_flash -XPOST --data "{\"deviceid\":\"$ID\",\"data\":{\"downloadUrl\": \"$TURL\", \"sha256sum\": \"$SUM\"} }"` echo "Result $FLASH" sleep 10 if [ -z "$FLASH" ]; then echo "Failed to Flash"; exit 0; fi ping -c 30 "$IP" |
dat is precies hoe ik het doe. ik heb verschillende ranges, voor verschillende soorten apparaten:Wiley99 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 17:00:
[...]
Ik doe het volgende:
- dhcp range op de router instellen op <wat je router hier heeft>.100 - 254 (bijvoorbeeld 192.168.0.100-192.168.0.254)
- alle vaste apparaten zoals schakelaars (Shelly), servers (pi's), TV, PS4, routers, versterkers enz. krijgen een vast ip adres dat ik bij dat apparaat kan instellen in de range 2-99. Dus bijvoorbeeld 192.168.0.60, 61, 62 enz. voor mijn Shellly's
- apparaten die ik niet zelf volledig 'controleer' maar waarvan ik wel de MAC adressen kan achterhalen geeft ik DHCP reserveringen (mobiele telefoons, ad hoc laptops, gastennetwerk).
- mijn eigen mobiele telefoon heb ik ook gewoon een vast ip adres ingesteld bij de verschillende Wifi netwerken die ik thuis gebruik
Op die manier heb je veel minder in je DHCP lijst en dus ook minder kans dat apparaten toch stiekem een ander IP adres dan hun reservering krijgen omdat de oude nog actief is.
(PS en van apparaten waarvan ik niet wil dat ze op DNS naar "huis" bellen (ander huis dan dat van mij) voer ik een niet-bestaand gateway adres in als eerste horde).
*camera's
*mobile devices
*shelly's
*wifi lampen
*AV-apparatuur
*etc.
Maar, al die reserveringen bij elkaar zijn er ondertussen meer dan 20. En het ziggo modem kan er maar 20 aan.
heb dus 2 netgear routers die puur ingezet worden als range extender. DHCP server staat uit op die routers en dus neemt de ziggo modem die over. DHCP instellen op deze 2 routers als DHCP server in het netwerk werkt volgens mij niet, maar zou ik nog kunnen proberen. De netgear heeft naar mijn weten geen beperking in aantal DHCP reserveringen.Dylantje2 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 21:43:
[...]
@fabstar81
Koop een linux baseed router..
Die standard shit ga je het echt niet meer redden
Vooral als je ook nog eens met shelly's ga werken.....
Dus koop een merlin based oid
Komt ook nog bij dat ik wellicht via SSH wel in die netgear routers kan komen om iDetect aan de gang te krijgen.
mijn netwerk zit op 192.68.69.x en wordt bepaald door het ziggo modem. de routers krijgen net als elk ander device een ip adres van het ziggo modem maar doet verder niks behalve mijn wifi netwerk uitbreiden (zelfde SSID als ziggo)Dylantje2 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 21:58:
[...]
Vreemd....
En de rest vast via..
[ Voor 13% gewijzigd door fabstar81 op 14-01-2020 13:51 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Ik gebruik voor ESP apparaten alleen maar reserveringen op het mac adres. Laatst een NodeMCU in één dag tijd voorzien van 14 nieuwe flashes en het apparaat behoudt ten alle tijden zijn 'eigen' IP adres. Lekker simpelfabstar81 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:49:
[...]
dat is precies hoe ik het doe. ik heb verschillende ranges, voor verschillende soorten apparaten:
*camera's
*mobile devices
*shelly's
*wifi lampen
*AV-apparatuur
*etc.
Maar, al die reserveringen bij elkaar zijn er ondertussen meer dan 20. En het ziggo modem kan er maar 20 aan.
[...]
heb dus 2 netgear routers die puur ingezet worden als range extender. DHCP server staat uit op die routers en dus neemt de ziggo modem die over. DHCP instellen op deze 2 routers als DHCP server in het netwerk werkt volgens mij niet, maar zou ik nog kunnen proberen. De netgear heeft naar mijn weten geen beperking in aantal DHCP reserveringen.
Komt ook nog bij dat ik wellicht via SSH wel in die netgear routers kan komen om iDetect aan de gang te krijgen.
[...]
mijn netwerk zit op 192.68.69.x en wordt bepaald door het ziggo modem. de routers krijgen net als elk ander device een ip adres van het ziggo modem maar doet verder niks behalve mijn wifi netwerk uitbreiden (zelfde SSID als ziggo)
Je zou ook kunnen kijken naar een edgerouter of een UniFi USG. Deze zijn veel uitgebreider en kan je eenvoudig aan je modem koppelen
[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 14-01-2020 13:57 ]
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Dat wel, maar je kan apparaten ook een vast IP adres op je apparaat zelf. Dit was wat duidelijkerfabstar81 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:00:
@Toppe, reserveringen gaan altijd op basis van mac adres toch?
die NodeMCU die eraan komen, moet ik ook nog een range voor maken. Nog meer kans dat ik over die 20 heen ga...
grrrr
Maar kijk serieus eens naar een edgerouter of een UniFI USG. Een edgerouter is redelijk goedkoop. De USG is daarin tegen een stuk uitgebreider
Laatst genoemde heb ik zelf en hij ligt ook klaar voor installatie bij mijn ouders. Ben er echt over te spreken!
Je bent in één klap van al het gezeik af en je kan hem altijd blijven gebruiken.
KPN modem heb ik dan ook de deur uit getrapt. Wat een onding is dat zeg.
[ Voor 19% gewijzigd door Toppe op 14-01-2020 14:05 ]
120 euro vind ik niet redelijk goedkoop als vervanging van iets wat werkt met puur 1 extra functionaliteit.
een router had ik al, 2e hands zelfde netgear router voor 15 euro of zo gekocht en ik heb een fantastisch wifi netwerk hier. ik moet alleen mijn dhcp-reserveringen probleem oplossen.
om daar nu gelijk 2x120 euro voor neer te leggen, daar vind ik wat van
ik ga vanavond eerst eens puzzelen om te zien of 1 van de routers de DHCP server over kan nemen van ziggo modem, zo niet, dan ga ik kijken of ik toch een DHCP server op 1 van de rpi's aan de praat krijg.
een router had ik al, 2e hands zelfde netgear router voor 15 euro of zo gekocht en ik heb een fantastisch wifi netwerk hier. ik moet alleen mijn dhcp-reserveringen probleem oplossen.
ik ga vanavond eerst eens puzzelen om te zien of 1 van de routers de DHCP server over kan nemen van ziggo modem, zo niet, dan ga ik kijken of ik toch een DHCP server op 1 van de rpi's aan de praat krijg.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Waarom twee?fabstar81 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:05:
120 euro vind ik niet redelijk goedkoop als vervanging van iets wat werkt met puur 1 extra functionaliteit.
heb ik nu ook naast mijn ziggo modem. voor het bereik dus. wil ook in de tuin wifi
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Zie deze nu pas: ik heb ook een C7, wat voor gedoe heb je gehad? Ik had net een C7 aangeschaft om de vorige (slappe) wifi op te lossen, maar nu is het nog steeds af en toe hommeles. Maar meestal niet, dus er is nog geen druppel voor die emmer...DjAntoon schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 07:36:
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Waarom niet eenmalig investeren in een goede oplossing? UniFI USG met 2 accesspoints?fabstar81 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:12:
heb ik nu ook naast mijn ziggo modem. voor het bereik dus. wil ook in de tuin wifi
@fabstar81 ik begrijp jou niet of jij mij niet:
ik gebruik vaste ip adressen, geen dhcp reserveringen. Dus ik heb de dhcp server ingesteld zodat hij alleen 192.168.0.100 t/m 254 gebruikt, de eerste 98 adressen gebruik ik dan vast op mijn devices. Dus de Raspberry's doen helemaal niets met dhcp, die hebben een vast ip adres. Net zoals de Shelly's: gewoon zelf gekozen en ingetypt, uiteraard buiten de dhcp range.
ik gebruik vaste ip adressen, geen dhcp reserveringen. Dus ik heb de dhcp server ingesteld zodat hij alleen 192.168.0.100 t/m 254 gebruikt, de eerste 98 adressen gebruik ik dan vast op mijn devices. Dus de Raspberry's doen helemaal niets met dhcp, die hebben een vast ip adres. Net zoals de Shelly's: gewoon zelf gekozen en ingetypt, uiteraard buiten de dhcp range.
mijn oplossing is goed. enige is dat mijn dhcp reserveringen opraken omdat Ziggo dit beperkt heeft tot 20. Beetje onzin om daar 2 nieuwe accesspoints voor aan te schaffen als de rest gewoon perfect werkt.Toppe schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:16:
[...]
Waarom niet eenmalig investeren in een goede oplossing? UniFI USG met 2 accesspoints?
we begrijpen elkaar wel goed. ik wil alleen zo veel mogelijk af van vaste ip adressen op de devices zelf. ik wil liefst zoveel mogelijk reserveren in de routers/modem maar heb inderdaad noodzakelijkerwijs devices vaste ipadressen moeten geven omdat mijn 20 reserveringen op zijn.Wiley99 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:27:
@fabstar81 ik begrijp jou niet of jij mij niet:
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Het werkt niet perfect want je hebt een limietfabstar81 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:35:
[...]
mijn oplossing is goed. enige is dat mijn dhcp reserveringen opraken omdat Ziggo dit beperkt heeft tot 20. Beetje onzin om daar 2 nieuwe accesspoints voor aan te schaffen als de rest gewoon perfect werkt.
[...]
we begrijpen elkaar wel goed. ik wil alleen zo veel mogelijk af van vaste ip adressen op de devices zelf. ik wil liefst zoveel mogelijk reserveren in de routers/modem maar heb inderdaad noodzakelijkerwijs devices vaste ipadressen moeten geven omdat mijn 20 reserveringen op zijn.
Oh ok. Ik ben juist afgestapt van servers enzo via dhcp omdat elke keer als de router reboot of een device zelf even hapert ik verschillende devices had die dan opeens een ander ip adres hadden omdat het eigenlijke ip adres nog 'bezet' was. Eén keer ingesteld heb je er toch helemaal geen omkijken meer naar? Bovendien kan ik op die manier mijn servers veel beter monitoren.
Zoals gezegd, het dhcp protocol is niet echt bedoeld voor dingen die supervast in je netwerk zitten.
Maar goed, als het werkt voor je, wie ben ik om je daar vanaf te brengen. Ben het zeker wel met je eens dat het een beetje kanon en mug is om hardware aan te schaffen voor een configuratieongemakje.
Overigens ga ik wel dat Unify spul eens in de gaten houden, heb hier zelf wel wat wifi ongemakken op he bereikvlak. Maar da's niet voor het domoticz forum.
Zoals gezegd, het dhcp protocol is niet echt bedoeld voor dingen die supervast in je netwerk zitten.
Maar goed, als het werkt voor je, wie ben ik om je daar vanaf te brengen. Ben het zeker wel met je eens dat het een beetje kanon en mug is om hardware aan te schaffen voor een configuratieongemakje.
Overigens ga ik wel dat Unify spul eens in de gaten houden, heb hier zelf wel wat wifi ongemakken op he bereikvlak. Maar da's niet voor het domoticz forum.
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
MQTT, dan maakt het niet uit wat voor IP adressen je apparaten gebruiken 
@Wiley99 @fabstar81 wat betreft het kanon, ik blij met mijn Panzerkampfwagen VIIII Maus oplossing
@Wiley99 @fabstar81 wat betreft het kanon, ik blij met mijn Panzerkampfwagen VIIII Maus oplossing
[ Voor 53% gewijzigd door Toppe op 14-01-2020 15:01 ]
je NodeMCU moet toch ook IP adres krijgen? toch handig om die fixed of via dhcp vast te geven voor de config pagina?
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Hangt er vanaf hoe je het ziet. ESPEasy heeft zijn eigen P2P netwerk en kan je dus op één config pagina de rest van alle nodes inzien.fabstar81 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 15:03:
je NodeMCU moet toch ook IP adres krijgen? toch handig om die fixed of via dhcp vast te geven voor de config pagina?
Ben nu zelf over gestapt op UniFI en ondanks dat het wel wat kost heb ik echt nog nooit problemen gehad met WAN, LAN, VLAN, WiFi of wat dan ook. Alles werkt gewoon goed en eenvoudig. Kan het iedereen aanraden.
Maar goed, misschien dwalen we te ver af hier richting netwerken...
Iemand een goede oplossing voor deze query? Wil alleen de verschillen zien. Hij haalt nu alle datapoint binnen en kijkt niet naar de voorgaande...
code:
1
| SELECT distinct("value") FROM "Temperature" WHERE ("idx" = '331') AND $timeFilter GROUP BY time(1h) fill(null) |
[ Voor 37% gewijzigd door Toppe op 14-01-2020 15:25 ]
OK, even nadenkend over jouw oplossingsrichting, kom ik tot volgende:imdos schreef op maandag 13 januari 2020 @ 16:34:
[...]
Schrijf je laatste waarde weg naar /tmp (in je bash script) en als er geen waarde is in je vergelijking dan desnoods die maar pushen?
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| # Temperatuur - ZB koudwater in if [ -f "/sys/bus/w1/devices/28-01143b8e6caa/w1_slave" ] then TEMP=$(cat /sys/bus/w1/devices/28-01143b8e6caa/w1_slave | grep -E -o ".{0,0}t=.{0,5}" | cut -c 3-) VAR=$(echo "scale=2; $TEMP/1000" | bc) if [ $VAR > 0 ] then TMP=$VAR curl --connect-timeout 60 "http://192.168.69.200:8080/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=709&nvalue=0&svalue=$VAR" echo $VAR else curl --connect-timeout 60 "http://192.168.69.200:8080/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=709&nvalue=0&svalue=$TMP" fi else curl --connect-timeout 60 "http://192.168.69.200:8080/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=709&nvalue=0&svalue=$TMP" fi |
iets zegt me dat dit niet alles kan zijn....
[ Voor 6% gewijzigd door fabstar81 op 14-01-2020 15:29 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
's avonds zo rond 21:00 a 22:30 ging het alarm af (lees mijn vrouw) dat er geen wifi meer was. Bijna elke dag, een reset van de C7 zorgde dan dat het weer ging werken.Wiley99 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:16:
[...]
Zie deze nu pas: ik heb ook een C7, wat voor gedoe heb je gehad? Ik had net een C7 aangeschaft om de vorige (slappe) wifi op te lossen, maar nu is het nog steeds af en toe hommeles. Maar meestal niet, dus er is nog geen druppel voor die emmer...
De C7 gebruikte ik al helemaal niet voor wifi, stond uit, want deze staat in de meterkast en gaf slecht bereik. Wifi is bij mij via 3x TP link EAP acces points. Maar mijn huis is ook redelijk groot.
Naar mijn idee los je wifi problemen niet op met hoog vermogen, het zenden vanuit het device word ook niet meer.
Er hangt bij mij ook redelijk wat op het netwerk. Meeste hebben bij mij een vast IP net buiten DHCP.
P.S. De C7 was origineel helemaal niet voor in huis, maar voor mijn digitale mengtafel voor bands... Dan werkt deze naar behoren.
[ Voor 15% gewijzigd door DjAntoon op 14-01-2020 16:51 ]
hier stond een offtopic verhaal over modems
[ Voor 101% gewijzigd door teacher op 16-01-2020 12:18 ]
- Toppe
- Nu online
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
@Dylantje2 alles wat geleverd wordt is troep. Inclusief Fritzbox 
Back on topic
€ 1,12 10% Off | 10 sets ht5.08 2/3/4/5/6/7/8 pin Right angle Terminal plug type 300V 10A 5.08mm pitch connector pcb screw terminal block
https://a.aliexpress.com/_dNqj6
Mooie stekkertjes
Back on topic
€ 1,12 10% Off | 10 sets ht5.08 2/3/4/5/6/7/8 pin Right angle Terminal plug type 300V 10A 5.08mm pitch connector pcb screw terminal block
https://a.aliexpress.com/_dNqj6
Mooie stekkertjes
[ Voor 65% gewijzigd door Toppe op 14-01-2020 22:32 ]
Hangt er vanaf wat je belangrijk vindt.MikeyMan schreef op maandag 13 januari 2020 @ 20:18:
[...]
Dat zou dezelfde moeten zijn...
Blijft de vraag overeind of de data dan 'compleet' is...
Aantal kWh is klopt exact.
Alleen het aantal Watt kan dan misschien wat afwijken van de werkelijkheid in de grafiek over een periode. Dat kan elke seconde anders zijn en nu kijk je maar 1 keer in de 30 sec. Bijv waterkoker 10 sec aan zie je dan misschien niet. Maar ik het kWh gaat dit natuurlijk wel mee.
Maar zelf heb ik daar geen problemen mee.
Ah ok... Misschien snap ik dan niet goed hoe dat werkt... Dacht dat als je 29 berichten van verbruik mist dat het totaal dan ook mis loopt bij een 30 seconden interval...jobr schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 18:53:
[...]
Hangt er vanaf wat je belangrijk vindt.
Aantal kWh is klopt exact.
Alleen het aantal Watt kan dan misschien wat afwijken van de werkelijkheid in de grafiek over een periode. Dat kan elke seconde anders zijn en nu kijk je maar 1 keer in de 30 sec. Bijv waterkoker 10 sec aan zie je dan misschien niet. Maar ik het kWh gaat dit natuurlijk wel mee.
Maar zelf heb ik daar geen problemen mee.
M.a.w. meter stuurt 30 berichten van 'ik verbruik 1000 watt'. Als de pi er dan maar 1 accepteert mis je een deel.
Dit topic is gesloten.
Let op:
- Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
- dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
- Lees ook de openingspost door!
- Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!